Toch een klein beetje nuanceren.
Tegenover de dollar was de euro al sinds 2018 serieus aan het afzwakken. En wat we nu zien is klein bier tegenover de dalingen rond 2014/2015 (ruim 20%: van 1,38 naar 1,08 op 1 jaar). Dat de euro een sterke boost gekregen had door de coronapandemie keert nu wél als een boemerang terug in ons gezicht...
Als je vergelijkt met pre-corona; is het vooral tegenover de USD & de Yuan dat serieus verloren hebben, en dat lijkt me inderdaad een vlucht in de veilige havens (die de euro dus idd niet meer is dankzij de ECB die tussen 2 vuren zit)
Even wat cijfers (sinds begin 2020)
10% verloren tegenover de Yuan
10% verloren op de US Dollar
5% verloren op de Australische dollar
5% verloren tegenover de Zwitserse Frank
Status quo tegenover de Pond
Status quo tegenover de Rupee
20% gewonnen op de Real
20% gewonnen tegenover de Yen
Is het dat geweldig? Nee, zeker niet. Maar laten we (nog) niet dramatiseren, we staan gewoon status quo met de Pond en staan steviger dan de Yen. Historisch gezien is de prestatie tegenover CHF ook niet zo verschrikkelijk want dat is en blijft zowat de sterkste munt ter wereld.
Voor iemand erop reageert: Probleem is inderdaad dat de maatregelen die dus echt wel nodig zijn om de euro te stabiliseren er echt niet lijken te komen. Dus kijken we de komende 12 maanden aan tegen verdere (mogelijk stevige) devaluaties...
EDIT:
Wat eraan te doen, tsja... Ik heb 25% van mijn beleggingen in de US. 7,5% in Zwitserland en 7,5% in Londen. Dus dat is pakweg 40%. Gezien mijn broker geen Japanse listings heeft (ofja, enkel als je posities al behoorlijk groot worden) heb ik daar niets, of ik zou nog een 5 a 10% in Japanse bedrijven steken. Lijkt me ook stilaan een goed moment gezien de Yen sinds de financiele crisis niet meer zo goedkoop was.
[
Voor 13% gewijzigd door
Jebus4life op 07-07-2022 11:02
]