Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Wat denken mensen van het NN Enhanced EM fonds?

Kosten zijn redelijk hoog:
Lopende kosten 0,3%
Interne transactiekosten 0,238%

En daarnaast vind ik het voor mijn gevoel iets te actief gemanaged, in 2016 laten ze gewoon 5% liggen t.o.v. de benchmark:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMT4jUD-g4DxUlRrTr8lMpz6oHw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PX7HwfsVfW2UoSrcPkMiqDRN.png?f=user_large

Is het dan niet beter om een ander EM fonds erbij te zoeken als je dat wilt afdekken terwijl je voor de niet-EM wél in Fitvermogen zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:42

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Bio schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:20:

Lopende kosten 0,3%

En daarnaast vind ik het voor mijn gevoel iets te actief gemanaged, in 2016 laten ze gewoon 5% liggen t.o.v. de benchmark:

[Afbeelding]

Is het dan niet beter om een ander EM fonds erbij te zoeken als je dat wilt afdekken terwijl je voor de niet-EM wél in Fitvermogen zit?
En bijna alle andere jaren beter dan de benchmark. Ziet er toch niet zo slecht uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:59
Tja en andere jaren doen ze het weer beter. Dit is te verwachten met relatief veel ESG uitsluitingen.

Ik zou ook liever minder turnover en minder uitsluitingen zien maar die fondsen hebben weer andere nadelen zoals dividendlekkage (EMIM) of bewaarloon (NT bij grootbanken). Ik sta dus zeker open voor goedkopere fondsen maar ik zie ze zelf niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Intel kwam onder de $36.10 en mijn orders zijn gehit waardoor mijn gak nu wat lager ligt 👍

nothing stops this train

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Kol Nedra schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:47:
Waardoor mijn gak nu wat lager ligt 👍
Dat is inderdaad een gevolg, maar ik snap niet dat mensen dat vaak als reden opvoeren om een aandeel te kopen. Of is het een pleister op de wond, ik koop zodat mijn verliesgevende positie een lagere GAK krijgt? :D

Overigens zie ik wel wat in Intel en koop hier nu bijna maandelijks op bij (mijn GAK daalt!), maar is wel een long-term play van minimaal 5 jaar+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:03
In de basis is het simpel. Is de thesis waarom je Intel hebt gekocht nog steeds geldig? Ook na een grondige en eerlijke analyse waarom de markt het aandeel laat zakken? Zie je nog steeds geen zaken die je gemist kan hebben? Dan bijkopen. Anders verkopen. Het probleem is de uitvoering, de fundamentele analyse zonder ego of emoties. Ik kan het niet, dus ETF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
tuinïnen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:15:
[...]

Dat is inderdaad een gevolg, maar ik snap niet dat mensen dat vaak als reden opvoeren om een aandeel te kopen. Of is het een pleister op de wond, ik koop zodat mijn verliesgevende positie een lagere GAK krijgt? :D

Overigens zie ik wel wat in Intel en koop hier nu bijna maandelijks op bij (mijn GAK daalt!), maar is wel een long-term play van minimaal 5 jaar+
ik kijk longterm, 10+ jaar
en het geeft een prima dividend

nothing stops this train

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

Kol Nedra schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:57:
[...]

ik kijk longterm, 10+ jaar
en het geeft een prima dividend
Nog wel... maar als intel zijn eigen fab wil bouwen denk ik dat ze hun kapitaal liever in eigen zak houden ipv uit keren. (naast dat hun winstgevendheid onder druk staat ivm concurentie van AMD, met name bij datacenters)

Maar goed wie weet is intel over 10 jaar wel weer koploper. hebben ze wel een inhaalslag te maken, want tot nu toe zijn ze erg goed in uitstellen.

[ Voor 15% gewijzigd door mrc4nl op 01-07-2022 23:48 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Lopende kosten 0,3%

[Afbeelding]

Het fonds heeft een tracking error van 2-2,5%. Dat is vrij normaal voor een Emerging Market (EM) equity enhanced index fund. Actieve fondsen hebben een tracking error van 4-7% typisch. EM equity is sowieso een iets moeilijkere categorie dan Developed Market equity om compleet passief te doen vanwege liquiditeit van de namen buiten de top 20. Dat TSMC of Tencent goed verhandelbaar is twijfel ik niet aan. Maar de top 10 aandelen in de index is iets van 25%. De liquiditeit in de kleinere namen (de overige 75%) zal vanzelfsprekend ook lager zijn.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:41
Zijn er hier ook mensen die beleggen in hypotheken? Een klein deel van mijn portfolio zou ik best willen beleggen in hypotheken met rentes van -+4%. Uiteraard bij voorkeur op de beurs. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Maahes schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:35:
Zijn er hier ook mensen die beleggen in hypotheken? Een klein deel van mijn portfolio zou ik best willen beleggen in hypotheken met rentes van -+4%. Uiteraard bij voorkeur op de beurs. ;-)
Ik doe dat tot nu toe via crowdfunding voor woningen in de huurmarkt. Dat was met lage rente en inflatie best een goed product voor de diversificatie zo lang je in de gaten houdt dat de waarderingen realistisch zijn en de LTV niet te hoog is. Mede door de stijgende rente nu veel vervroegde aflossingen met boeterente dus is prima rendement voor het risicoprofiel.

Voor de komende periode denk ik dat het een lastiger product is. Als de inflatie door zet en de rente mee gaat, zal ook de rente op spaarrekeningen en deposito's gaan stijgen. Er lijkt dan weinig waarde meer in te zitten omdat die rentes lastig omhoog kunnen met behoud van een solide business case.
De standaard woninghypotheken zitten vooral bij banken en investeringsmaatschappijen buiten de beurs dus daar heb je lastiger toegang toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Afas schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:41:
[...]

Ik doe dat tot nu toe via crowdfunding voor woningen in de huurmarkt. Dat was met lage rente en inflatie best een goed product voor de diversificatie zo lang je in de gaten houdt dat de waarderingen realistisch zijn en de LTV niet te hoog is. Mede door de stijgende rente nu veel vervroegde aflossingen met boeterente dus is prima rendement voor het risicoprofiel.

Voor de komende periode denk ik dat het een lastiger product is. Als de inflatie door zet en de rente mee gaat, zal ook de rente op spaarrekeningen en deposito's gaan stijgen. Er lijkt dan weinig waarde meer in te zitten omdat die rentes lastig omhoog kunnen met behoud van een solide business case.
De standaard woninghypotheken zitten vooral bij banken en investeringsmaatschappijen buiten de beurs dus daar heb je lastiger toegang toe.
Bedankt. Via welke crowdfunding website deed je dat? En hoe weet je dat de rentes goed geprijsd zijn tegenover het risico?

Ik ben mij ervan bewust dat rentes nog verder kunnen stijgen. Voor diversificatie wil ik echter ook graag tegen de huidige rentes al een klein deel vastzetten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:46
Dan loop jij het risico, betaalt de kosten, en dan is het bidden dat er nog iets overblijft nadat de fondsmanager er een aantal keer langs is geweest met de kaasschaaf.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Maahes schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:49:
[...]

Bedankt. Via welke crowdfunding website deed je dat? En hoe weet je dat de rentes goed geprijsd zijn tegenover het risico?

Ik ben mij ervan bewust dat rentes nog verder kunnen stijgen. Voor diversificatie wil ik echter ook graag tegen de huidige rentes al een klein deel vastzetten. :)
Er zijn meerdere platforms waar je dit kunt doen met verschillende type zekerheden en projecten.
Bijvoorbeeld SamenInGeld (vooral huurwoningen), Collin Crowdfund (vooral bedrijven, regelmatig ook met (tweede) hypotheken als zekerheid), Geld voor elkaar, NL Investeeert. Via google nog veel meer te vinden. Ook zijn er platforms voor buitenlands vastgoed.

Om als voorbeeld SamenInGeld te nemen: Dat zijn vaak huurwoningen in de vrije sector met hypothecaire dekking in risicotranches. Je moet daar erg goed letten op de waardering, ik vertrouw die (erg hoge) taxaties vaak niet of er wordt een toekomstige waardestijging al ingeprijsd terwijl de vergunning niet onherroepelijk is en de verbouwing nog uitgevoerd moet worden. Meestal staat er ook een WOZ waarde bij. Daar valt ook veel over te zeggen, het voordeel van de WOZ waarde dat je tenminste weet dat dit een waardering is volgens een veel gebruikte systematiek op basis van een aantal woningkenmerken. Als je dan in een schijf investeert die ruim onder de WOZ waarde blijft gaat dat wat comfort.

Ik kan alleen niet genoeg benadrukken dat dit een product is waar je aandacht voor moet hebben, weet waar je in investeert en welke risico's er zijn! Je loopt tegen vragen aan of je mee wilt werken aan het veel te duur verhuren van woningen waarvan de vraag is of ze volgens het puntensysteem wel vrije sector zijn, of je mee wilt werken aan verhokking van woningen, enz. Ik ben zelf nogal kieskeurig omdat ik geen indirecte bijdrage wil leveren aan bepaalde uitwassen van een verziekte woningmarkt.
Let in dit stadium ook op de businesscase want met stijgende rentes zitten er soms zelfs onrendabele voorstellen tussen voor de eigenaar. :X

En als afsluiting: Ik doe dit voor een beperkt deel van mijn vermogen, vooral als diversificatie. Maar ik denk dat het momentum voor dit type investering inmiddels negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Afas schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 13:06:
[...]

Er zijn meerdere platforms waar je dit kunt doen met verschillende type zekerheden en projecten.
Bijvoorbeeld SamenInGeld (vooral huurwoningen), Collin Crowdfund (vooral bedrijven, regelmatig ook met (tweede) hypotheken als zekerheid), Geld voor elkaar, NL Investeeert. Via google nog veel meer te vinden. Ook zijn er platforms voor buitenlands vastgoed.

Om als voorbeeld SamenInGeld te nemen: Dat zijn vaak huurwoningen in de vrije sector met hypothecaire dekking in risicotranches. Je moet daar erg goed letten op de waardering, ik vertrouw die (erg hoge) taxaties vaak niet of er wordt een toekomstige waardestijging al ingeprijsd terwijl de vergunning niet onherroepelijk is en de verbouwing nog uitgevoerd moet worden. Meestal staat er ook een WOZ waarde bij. Daar valt ook veel over te zeggen, het voordeel van de WOZ waarde dat je tenminste weet dat dit een waardering is volgens een veel gebruikte systematiek op basis van een aantal woningkenmerken. Als je dan in een schijf investeert die ruim onder de WOZ waarde blijft gaat dat wat comfort.

Ik kan alleen niet genoeg benadrukken dat dit een product is waar je aandacht voor moet hebben, weet waar je in investeert en welke risico's er zijn! Je loopt tegen vragen aan of je mee wilt werken aan het veel te duur verhuren van woningen waarvan de vraag is of ze volgens het puntensysteem wel vrije sector zijn, of je mee wilt werken aan verhokking van woningen, enz. Ik ben zelf nogal kieskeurig omdat ik geen indirecte bijdrage wil leveren aan bepaalde uitwassen van een verziekte woningmarkt.
Let in dit stadium ook op de businesscase want met stijgende rentes zitten er soms zelfs onrendabele voorstellen tussen voor de eigenaar. :X

En als afsluiting: Ik doe dit voor een beperkt deel van mijn vermogen, vooral als diversificatie. Maar ik denk dat het momentum voor dit type investering inmiddels negatief is.
De websites die je noemt hebben hypotheken voor bedrijven/verhuurders. Is het niet mogelijk om als particulier (via een fonds) een mandje van eigenwoninghypotheken te bezitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-12-2023
Hebben jullie nog suggesties hoe ik vanuit Nederland net zoals die Michael Bury van The Big Short in 2022 obligaties kan shorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat denk je dat dat oplevert, en is dat groter dan wat je betaalt om de stukken te lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afas schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:41:
[...]

Die snap ik niet.
Is die rente soms variabel?

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
The_FrankO schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:56:
[...]

Die snap ik niet.
Is die rente soms variabel?
Nee de rente is vast. Doordat de rente aan het stijgen is krijg je relatief veel vervroegde aflossingen en daar krijg je een boeterente over en dat helpt het rendement iets. Rendement was eerste half jaar 2,85% dus dat is 5,7% op jaarbasis.
Daar zijn met deze inflatie en het gebrek aan vervangende investeringen kanttekeningen bij te plaatsen, alleen in een slecht beursjaar als 2022 is het een aardige diversificatie en daarvoor zat ik er in. Waar het lastiger wordt is wat je doet met de vrijkomende middelen, de rentes op deze leningen stijgen voorlopig niet of nauwelijks mee met de nieuwe marktomstandigheden waardoor ik kritisch ben op herinvesteringen. Ik spreid dat over terug stoppen in nieuwe hypothecair gedekte leningen en ook brede indexfondsen nu de koersen gedaald zijn.

Als je trouwens meer risico had genomen met de hogere LTV schijven kom je op een stuk hoger rendement uit, ik kies alleen zo veel mogelijk voor de laagste risicocategorie omdat ik dit vooral als een diversificatie zie met een beperkter risicoprofiel dan beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Afas schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:09:
[...]
Doordat de rente aan het stijgen is krijg je relatief veel vervroegde aflossingen en daar krijg je een boeterente over en dat helpt het rendement iets.
Dat snap ik niet. Ik zou denken als je een lening hebt tegen een laag tarief en de rente stijgt, dat je die oude lening lekker door laat lopen. Die is immers voordelig. Hoe zit dat dan?

Overigens is er bij Sameningeld ook sprake van platform risico. Hoe jij je daar tegen aan?

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 03-07-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:55
Pistachenootje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:38:
[...]
Dat snap ik niet. Ik zou denken als je een lening hebt tegen een laag tarief en de rente stijgt, dat je die oude lening lekker door laat lopen. Die is immers voordelig. Hoe zit dat dan?
Wellicht dat er nu meer panden waar een hypothaicaire lening op rust weer worden verkocht? Hoewel ik dat betwijfel, gezien mijn eigen ervaring op dit moment.

Ik leen zelf ook wat uit met hypothairciare zekerheid, maar altijd 1 op 1. In een aantal gevallen via een intermediair, soms direct. Vorig jaar dacht ik, waarom doe ik zoveel meer moeite en gooi ik niet alles in een indexfonds. Op dit moment denk ik, ja, best leuk die maandelijkse rentebijschrijvingen. Voorlopig ter diversificatie is het wel ok zo voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:38:
[...]

Overigens is er bij Sameningeld ook sprake van platform risico. Hoe jij je daar tegen aan?
We gaan een beetje off topic dus alvast excuses daarvoor

Het gaat vaak om leningen van 1,3 of 5 jaar. De leningen van 1 jaar zijn vaak om een woning te flippen dus die sla ik sowieso over. Als een leningnemer bijvoorbeeld een lening voor 5 jaar afgesloten heeft en er is waarde toegevoegd hebt door een verbouwing en/of huurovereenkomsten tegen een goede prijs, dan kun je vaak na een tijdje herfinancieren bij een normale bank tegen een lagere rente. Dat zag je sowieso al gebeuren. Wat daar nu bij komt is dat de rente flink stijgt. Dan hebben de eigenaren de keuze om af te wachten en misschien over 2-3 jaar een veel hogere rente te betalen of nu al over te sluiten en een nieuwe lening voor een langere termijn af te sluiten waarbij je het renterisico voor de komende jaren beperkt hebt. Dat zie je dus nu veel gebeuren en dat leidt tot best veel vervroegde aflossingen. Ik heb pas een paar leningen gehad die richting het einde van de 5 jaars termijn gaan. Verreweg de meeste leningen worden vervroegd afgelost.
Ik verwacht dat dit effect de komende jaren wel minder gaat worden als de rente verder stijgt.
Het gaat hierbij ook niet om core vastgoed op de beste plekken, het zijn vooral huurwoningen in de mindere wijken in de steden.

Het platformrisico is er zeker. Daarom investeer ik ook een beperkt deel van mijn vermogen hierin en dan nog verspreid over een paar platforms. Ik zie het - als je in de lage LTV schijven zit - als een product wat zich beweegt tussen risicoloos spaargeld en zeer risicovol aandelenkapitaal. Waar je dat precies plaatst is een beetje afhankelijk van je eigen perceptie en van het type leningen waar je in investeert . Een lening voor een woning met een eerste hypotheek en een LTV van 60-70% van de WOZ waarde heeft een totaal ander risicoprofiel dan een lening voor een bedrijfspand met een LTV van 90%+ ten opzichte van een taxatiewaarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 10:09

Jebus4life

BE User

Gezien we halverwege het jaar zijn nog eens evalueren

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Best tevreden, gezien de markt.
Vooral teleurgesteld over Vonovia, mijn business case de komende weken eens herevalueren en kijken of ik moet uitstappen of bijkopen (of gewoon wachten). Verder geen zaken die ik momenteel verwacht te herevalueren.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:44
Weicool schreef op zondag 3 juli 2022 @ 05:19:
Hebben jullie nog suggesties hoe ik vanuit Nederland net zoals die Michael Bury van The Big Short in 2022 obligaties kan shorten?
Voor zover ik mij de film kan herinneren begon 1 van de deelnemers al een aantal maanden voordat de boel in elkaar stortte. De obligatie markt is al inelkaar gestort en wil je nu gaan beginnen te shorten?
Dat had je 9 maanden geleden moeten doen.

[ Voor 13% gewijzigd door phantom09 op 03-07-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:56
Jebus4life schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:31:
Gezien we halverwege het jaar zijn nog eens evalueren

***members only***

Best tevreden, gezien de markt.
Vooral teleurgesteld over Vonovia, mijn business case de komende weken eens herevalueren en kijken of ik moet uitstappen of bijkopen (of gewoon wachten). Verder geen zaken die ik momenteel verwacht te herevalueren.
Beter dan de wereldmarkt iig! Heb je je opgetelde YTD wel gecorrigeerd voor de weging per aandeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Atomius schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:53:
[...]

Beter dan de wereldmarkt iig! Heb je je opgetelde YTD wel gecorrigeerd voor de weging per aandeel?
Ja, maar ik verreken ook mijn dividenden (die vloeien naar cash, die ik dan weer uitgeef aan nieuwe posities) ook mee. Dus mijn YTD is simpelweg het verschil tussen mijn portefeuille op 1 januari tegenover vandaag.

(bovendien ben ik ook met stevige winst uit bv Shell gestapt, wat natuurlijk nu niet meer zichtbaar is in mijn huidige posities)

*EDIT, de YTD performance van het aandeel zelf, niet per se van mijn positie, ik heb in februari/maart verschillende aankopen gedaan. Misschien iets wat ik moet uitzoeken om beter weer te geven idd

[ Voor 17% gewijzigd door Jebus4life op 03-07-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
phantom09 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:05:
[...]

Voor zover ik mij de film kan herinneren begon 1 van de deelnemers al een aantal maanden voordat de boel in elkaar stortte. De obligatie markt is al inelkaar gestort en wil je nu gaan beginnen te shorten?
Dat had je 9 maanden geleden moeten doen.
Helaas 9 maanden geleden de boot gemist: maar We zouden volgens Micheal Burry nog maar pas op de helft zijn: eerst compressie van veelvouden, daarna pas compressie van inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
Die Amerikaanse 30 jaar staatsobligaties staat inmiddels op 3,1%
Daarnaast zijn er een heleboel crowdfunding platforms die makkelijk op het internet te vinden zijn die hogere rentes bieden tegen een hoger risico natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 17-09 22:44
Weicool schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:48:
[...]

Helaas 9 maanden geleden de boot gemist: maar We zouden volgens Micheal Burry nog maar pas op de helft zijn: eerst compressie van veelvouden, daarna pas compressie van inkomsten.
Dat zou kunnen, maar ik vermoed dat 9 maanden geleden je nog niet zoveel hoefde te betalen om te gaan shorten. Inmiddels moet je denk ik veeel meer betalen om te kunnen shorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Weicool schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:48:
[...]

Waarom zouden banken nu contracten uitschrijven die optimistischer zijn dan de verwachting? In The Big Short is het vrij helder dat het een dure, maar mogelijk (en uiteindelijk geslaagde) lucratieve deal is omdat de banken de risico's anders inschatten. Dat zal je nu niet zomaar zien. Ik denk dat je iets na wilt jagen wat er op dit moment niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Put opties op de $TLT. Je hebt ook inverse bond etfs. Mogelijk ook nog short Turbos.

[ Voor 10% gewijzigd door rr7r op 03-07-2022 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Zo lastig is het niet om te speculeren op rentestanden. Iets als TLT is uitstekend in te lenen en er zijn tig andere ETF's. Ook zijn er super liquide future markten in de US en Duitsland. En daar kun je weer opties op handelen, etc. etc. etc. Alles is mogelijk.

Weet je al welke duraties je wil shorten? Bedrijfs- of staatsobligaties? Obligaties in dollars, euro's? Wil je kredietrisico lopen of juist niet? En de hamvraag: waarom denk je dat rentestijgingen niet zijn ingeprijsd? Weet jij het beter dan de rest?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
writser schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:46:
[...]
En de hamvraag: waarom denk je dat rentestijgingen niet zijn ingeprijsd? Weet jij het beter dan de rest?
Ik dacht meer van, goh wat interessant wat die Burry te zeggen had:

1) Verschil Amerikaanse inflatie van 8.6% en Amerikaanse 20 jaar rente van 3.3% leidt tot verschil van 5.3%
2) Spaargeld op laagste niveau in Amerika: https://www.marketwatch.c...en-what-gives-01654533975
3) Creditcard schulden op hoogste niveau in Amerika: https://www.cnbc.com/2022...ear-an-all-time-high.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxinator
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-04-2023
Weicool schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:58:
[...]

1) Verschil Amerikaanse inflatie van 8.6% en Amerikaanse 20 jaar rente van 3.3% leidt tot verschil van 5.3%
2) Spaargeld op laagste niveau in Amerika: https://www.marketwatch.c...en-what-gives-01654533975
3) Creditcard schulden op hoogste niveau in Amerika: https://www.cnbc.com/2022...ear-an-all-time-high.html
Als je op whalewhisdom.com bekijkt wat zijn 'scion asset management' in Q1 heeft gedaan ziet dat er niet zo heel negatief uit denk ik zo..
Hij zit ook precies in mijn core posities STLA en WBD :o en ik heb er maar 3 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Faxinator schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:15:
[...]

Als je op whalewhisdom.com bekijkt wat zijn 'scion asset management' in Q1 heeft gedaan ziet dat er niet zo heel negatief uit denk ik zo..
Hij zit ook precies in mijn core posities STLA en WBD :o en ik heb er maar 3 :9
Een kwartaal lijkt me niet zo interessant. Wat heeft hij over de laatste 10 jaar gepresteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:51
Loek92 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:54:
[...]

Ik zit daar pas een halfjaar en heb wellicht ook nog niet alle functies gezien/ontdekt maar ik heb bij de Rabo nog nooit iets gezien van dividend in de app. Geen bedragen en geen betaaldata.
Krijg natuurlijk wel ooit wat dividend op m’n rekening maar dat wordt bij de Rabo niet automatisch herbelegd, die optie is er niet.
Dat is wel jammer. Het automatisch herbeleggen vind ik juist wel makkelijk bij ABN.
Vreemd dat Rabobank dat niet heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:00
ING biedt het automatisch herbeleggen ook aan. Snap eerlijk gezegd ook niet zo waarom de Rabo dat ook niet levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Weicool schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:58:
[...]

Reden 2 en 3 lijken mij meer redenen om te verwachten dat de rente omlaag gaat.
Aangezien bij een recessie de korte rente verlaagd wordt en er meer vraag is naar obligaties.
Zal juist bullish zijn op obligaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:24
Loek92 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:54:...]
Krijg natuurlijk wel ooit wat dividend op m’n rekening maar dat wordt bij de Rabo niet automatisch herbelegd, die optie is er niet.
Trezzahn schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:11:
[...]
Dat is wel jammer. Het automatisch herbeleggen vind ik juist wel makkelijk bij ABN.
Vreemd dat Rabobank dat niet heeft.
Je kunt het instellen in de app:
Beleggen -> instellingen (helemaal onderaan de pagina) -> Keuzedivident uitkeren in [geld|aandelen]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
canonball schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:20:
[...]

[...]

Je kunt het instellen in de app:
Beleggen -> instellingen (helemaal onderaan de pagina) -> Keuzedivident uitkeren in [geld|aandelen]
Dat is niet automatisch herbeleggen, dat is alleen voor specifieke bedrijven die aandeelhouders de keuze geven of ze het dividend uitgekeerd willen in cash of aandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Hielko schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:29:
[...]

Dat is niet automatisch herbeleggen, dat is alleen voor specifieke bedrijven die aandeelhouders de keuze geven of ze het dividend uitgekeerd willen in cash of aandelen.
Klopt, maar bij ING is de volgende keuze wel aanwezig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gch3-acX8Yw7Fplcf2uN5n4zpq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bfEgFdMdLUosYsZRXzwv4032.png?f=user_large

De Rabobank laat zoals gewoonlijk weer steken liggen. Net zoals het minimum aankoopbedrag voor effecten dat voor velen die op basis van marktkapitalisatie (v.b. 80% World, 20% EM) periodiek willen inleggen met lage bedragen niet mogelijk is.

[ Voor 18% gewijzigd door Miki op 04-07-2022 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:38
Miki schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:22:
[...]

Klopt, maar bij ING is de volgende keuze wel aanwezig:

[Afbeelding]

De Rabobank laat zoals gewoonlijk weer steken liggen. Net zoals het minimum aankoopbedrag voor effecten dat voor velen die op basis van marktkapitalisatie (v.b. 80% World, 20% EM) periodiek willen inleggen met lage bedragen niet mogelijk is.
Ach, de Rabo heeft dan weer een max van 100eu kosten per kwartaal waar de ING vrolijk doorrekend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
r0bb schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:02:
[...]

Ach, de Rabo heeft dan weer een max van 100eu kosten per kwartaal waar de ING vrolijk doorrekend..
Dat is waar maar ondanks dat oplopen ze (ING en Rabo) elkaar amper als ik via indexfondsenvergelijken bekijk waarbij alleen bij hoge periodieke inleg (> €1200 per maand) het effect van de maximalisatie merkbaar is tussen de 3 banken. ABN is icm de NT fondsen echt significant goedkoper bij periodiek inleggen met lage bedragen (< €600 per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:24
Hielko schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:29:
[...]Dat is niet automatisch herbeleggen, dat is alleen voor specifieke bedrijven die aandeelhouders de keuze geven of ze het dividend uitgekeerd willen in cash of aandelen.
ah, ik zie het inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:51
Miki schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:22:
Ja, dit dus ook. ABN heeft ook een minimum maar die is veel lager. Dacht €25. Rabobank €50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 19:41
rr7r schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:06:
[...]

Put opties op de $TLT. Je hebt ook inverse bond etfs. Mogelijk ook nog short Turbos.
Puts op $TLT, u weet denk ik niet waar u het over heeft :+. Als u van uw geld af moet, raad ik het bovenstaande ook aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Wietsee. op 04-07-2022 20:59 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Wietsee. schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:58:
[...]

Puts op $TLT, u weet denk ik niet waar u het over heeft :+. Als u van uw geld af moet, raad ik het bovenstaande ook aan.
Hoezo? Long put op $TLT is met defined risk "short gaan" op bonds. Hij vroeg hoe, niet óf je het moet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door rr7r op 04-07-2022 21:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Laatst online: 01-03 10:02
De eerste artikelen alweer die spreken over renteverlaging. "De FED zal wel moeten bij een dreigende recessie"

Ik vraag me echt af of die journalisten kennis hebben buiten de laatste 14 jaar van financieel wanbeleid.
De FED (en bij verlengde ook de ECB) weten dondersgoed dat het verhogen van de rente een recessie tengevolge heeft. Dat is nu net het hele idee.... daarmee druk je inderdaad effectief inflatie.

De keuze is simpel.
1. De primaire missie van een centrale bank negeren, de rentes verlagen en inflatie haar gang laten gaan.
2. De primaire missie van een centrale bank honereren, de rentes verhogen, en een recessie veroorzaken om de inflatie de kop in te drukken.

In beide gevallen zijn er miljoenen mensen slachtoffer, zijn er miljoenen mensen boos en gaat er een hoop geld en welvaart verloren.

Pick your poison. ;w

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

DutchManticore schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:55:
De eerste artikelen alweer die spreken over renteverlaging. "De FED zal wel moeten bij een dreigende recessie"

Ik vraag me echt af of die journalisten kennis hebben buiten de laatste 14 jaar van financieel wanbeleid.
De FED (en bij verlengde ook de ECB) weten dondersgoed dat het verhogen van de rente een recessie tengevolge heeft. Dat is nu net het hele idee.... daarmee druk je inderdaad effectief inflatie.

Pick your poison. ;w
Maaar...... vervolgens verwacht met een recessie, en doet alle grondstoffen in de uitverkoop. ijzererts,koper, aluminium,staal,kunstmest,olie. zijn allen hard gedaald (nouja olie is goed blijven liggen)

Dus die grondstoffen worden goedkoper...... Deflatie! kwestie van tijd dat men dat gaat doorprijzen -> minder inflatie! :o

ben er alleen nog niet uit of de zwakke euro nou een voordeel is of niet, ja leuk voor exports, maar minder voor olie/gas imports.

Edit het gaat vandaag ook weer lekker met mn nederlandse posities :F , mijn top 3 is ASMI AMG en OCI. nouja hopen op betere tijden dan maar.

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 05-07-2022 13:44 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 20:11
Had wel verwacht dat ASMI zou dalen maar zoveel ook weer niet. Door de inflatie minder toekomstige winst, afnemend chip tekort en onstabiele Aziatische markt maakt het een behoorlijk onzeker aandeel. Er is niks veranderd aan het goede fundament maar wel toekomstige returns.

[ Voor 16% gewijzigd door robby609 op 05-07-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
  • Laatst online: 10:27
robby609 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:23:
Had wel verwacht dat ASMI zou dalen maar zoveel ook weer niet. Door de inflatie minder toekomstige winst, afnemend chip tekort en onstabiele Aziatische markt maakt het een behoorlijk onzeker aandeel. Er is niks veranderd aan het goede fundament maar wel toekomstige returns.
Kopen dan zou ik zeggen!
Ik vind het nog steeds aan de dure kant, laat ook de gekte goed zien dat dit aandeel nog geen jaar geleden nog >€400,- noteerde.....

Dat we van bizarre waarderingen afkomen doet vermoeden dat aandelen nu goedkoop zijn, ze zijn inderdaad wel goedkoper maar er moet nog wel een zwikkie vanaf voordat aandelen echt goedkoop te noemen zijn in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
Gearloose schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:17:
[...]

Kopen dan zou ik zeggen!
Ik vind het nog steeds aan de dure kant, laat ook de gekte goed zien dat dit aandeel nog geen jaar geleden nog >€400,-
Nee, ik kan echt geen inschatting maken hoeveel er nog vanaf gaat en voor hoe lang. Ik blijf er maar vanaf. Het volgen is natuurlijk een ander verhaal dat blijft interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 18:29
Kreeg in de ING app een melding dat er een 3 jarige obligatie van ING wordt uitgegeven. 1,25% couponrente per jaar. 0,5% emissiekosten, geen aankoopkosten. Is dit interessant? In de tussentijd kon de obligatie ook gewoon verkocht worden.

De emissiekosten, is dat iets eenmaligs dat wordt ingehouden van het ingelegde bedrag? Stel ik leg €1000 in, dan zijn €5 de kosten die ik daarvoor betaal?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Zo ik doe even een jas uit.

Als je flink in olie zit moet je even een goede tik verwerken vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

OneTimer schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:43:
Kreeg in de ING app een melding dat er een 3 jarige obligatie van ING wordt uitgegeven. 1,25% couponrente per jaar. 0,5% emissiekosten, geen aankoopkosten. Is dit interessant? In de tussentijd kon de obligatie ook gewoon verkocht worden.

De emissiekosten, is dat iets eenmaligs dat wordt ingehouden van het ingelegde bedrag? Stel ik leg €1000 in, dan zijn €5 de kosten die ik daarvoor betaal?
Rente op een deposito is hoger. Dus niet interessant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 14:04
tuinïnen schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:41:

Ik heb me voorlopig voorgenomen om alleen nog maar naar de tour te kijken als ik koers wil zien. Laat die beurs maar even zitten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
tuinïnen schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:41:

Vandaag met andere dingen bezig geweest, mijn stukjes Shell hebben een flinke tik gekregen. Is er specifiek nieuws waarop de olieprijs zo hard omlaag is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Loop je ook gewoon koersrisico tussentijds en bail-in risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:03

Fuelke

Forza Ferrari

Afas schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:13:
[...]

Vandaag met andere dingen bezig geweest, mijn stukjes Shell hebben een flinke tik gekregen. Is er specifiek nieuws waarop de olieprijs zo hard omlaag is gegaan?
Oil Plummets Below $100 as Recession Risks Come to Forefront

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Afas schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:13:
[...]

Citi Says Oil May Collapse to $65 by the Year-End on Recession

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 05-07-2022 19:28 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Idem met heel veel grondstoffenaandelen (denk maar aan Anglo American ofzo) gaan om diezelfde reden al even terug omlaag.

Idem industrie enzo (BASF), maar daar zitten de energieprijzen en de angst voor afschakeling nog een heel stuk dieper. Daar kan je er enkele oppikken aan de stock prices van 10-15 jaar geleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Dank, geen specifiek nieuws maar een recessie die al maanden in de lucht hangt? Blijf het bijzonder intrigerend vinden om te zien waarop en wanneer de beurs zo sterk reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Jebus4life schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:36:
Idem met heel veel grondstoffenaandelen (denk maar aan Anglo American ofzo) gaan om diezelfde reden al even terug omlaag.

Idem industrie enzo (BASF), maar daar zitten de energieprijzen en de angst voor afschakeling nog een heel stuk dieper. Daar kan je er enkele oppikken aan de stock prices van 10-15 jaar geleden...
Ik was vorige week in een chemische fabriek die basisgrondstoffen produceert voor oa purschuim en zo. Daar ging het op de werkvloer ook even over dalende prijzen omwille van dalende vraag.

Als ik het zo bekijk dan is er eigenlijk niets dat nu anticyclisch is? Grondstoffen, aandelen, goud, bitcoin,... alles gaat naar beneden. Tenzij ik iets over het hoofd zie.

Ik kan nu zelf niets beter bedenken dan met cash dat je over hebt brede indexfondsen bijkopen. En voor de rest gewoon wachten op betere tijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

DutchManticore schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:55:
De keuze is simpel.
1. De primaire missie van een centrale bank negeren, de rentes verlagen en inflatie haar gang laten gaan.
2. De primaire missie van een centrale bank honereren, de rentes verhogen, en een recessie veroorzaken om de inflatie de kop in te drukken.
De keuze is helemaal niet zo simpel. De FED heeft niet één maar twee primaire missies: stabiele prijzen, maar ook maximale werkgelegenheid. Dus een recessie die werkloosheid veroorzaakt voorkomen is óók een doel van de FED. Het is ook niet persé nodig om een recessie te veroorzaken om de inflatie te remmen. Het plan is meestal om de economie af te remmen (niet tot in een recessie) om de inflatie te drukken:
“The American economy is very strong and well positioned to handle tighter monetary policy,” Powell said in his opening remarks. He later said that the Fed is “not trying to provoke and do not think we will need to provoke a recession.”
Maar de ervaring leert dat dat afremmen eigenlijk nooit zo gedoseerd lukt en recessie is dan een neveneffect. Powell heeft aangegeven dat hij zich door dat neveneffect niet gaat laten afschrikken.

Het mandaat van de ECB is aan de ene kant simpeler (alleen stabiele prijzen) aan de andere kant tegelijk veel ruimer (bijdragen aan de doelen van de Unie) waardoor ze in de praktijk veel beleidsvrijheid heeft.

Maar de hoofdreden waarom de keuze niet zó simpel is, is dat de inflatie (nog) grotendeels door de supply-shock lijkt te komen, en die shock de economie al lijkt af te remmen. Economen zijn het er niet over eens of renteverhogingen überhaupt een goed middel zijn om dat soort inflatie te beteugelen, en de vraag is ook of het nog nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
Wozmro schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:53:
[...]

Als ik het zo bekijk dan is er eigenlijk niets dat nu anticyclisch is? Grondstoffen, aandelen, goud, bitcoin,... alles gaat naar beneden. Tenzij ik iets over het hoofd zie.
Tabak! De defensie sector staat nog steeds erg hoog ook al is er een kleine terugval (zie Rheinmetall)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

eamelink schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:20:
[...]

De keuze is helemaal niet zo simpel. De FED heeft niet één maar twee primaire missies: stabiele prijzen, maar ook maximale werkgelegenheid. Dus een recessie die werkloosheid veroorzaakt voorkomen is óók een doel van de FED. Het is ook niet persé nodig om een recessie te veroorzaken om de inflatie te remmen. Het plan is meestal om de economie af te remmen (niet tot in een recessie) om de inflatie te drukken:

[...]

Maar de ervaring leert dat dat afremmen eigenlijk nooit zo gedoseerd lukt en recessie is dan een neveneffect. Powell heeft aangegeven dat hij zich door dat neveneffect niet gaat laten afschrikken.

Het mandaat van de ECB is aan de ene kant simpeler (alleen stabiele prijzen) aan de andere kant tegelijk veel ruimer (bijdragen aan de doelen van de Unie) waardoor ze in de praktijk veel beleidsvrijheid heeft.

Maar de hoofdreden waarom de keuze niet zó simpel is, is dat de inflatie (nog) grotendeels door de supply-shock lijkt te komen, en die shock de economie al lijkt af te remmen. Economen zijn het er niet over eens of renteverhogingen überhaupt een goed middel zijn om dat soort inflatie te beteugelen, en de vraag is ook of het nog nodig is.
Voor de ECB speelt ook nog het politieke aspect. Renteverhogingen zijn voor landen in Zuid-Europa een mokerslag en er wordt alles aan gedaan om die verhogingen zo beperkt mogelijk te houden.

Wat mij betreft heeft het beleid van de FED de voorkeur, politiek wat neutraler en zo blijf je een instrument houden om ook weer de zaak aan te zwengelen in mindere tijden. Wat goed is en wat niet valt lastig te voorspellen, maar daadkracht is niet verkeerd. ECB hobbelt nu wat achter de markt aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De verschillende economieën maken het voor de ECB zeker een stuk lastiger dan voor andere centrale banken, en de houdbaarheid van de Zuid-Europese schulden zijn zeker een punt van zorg. Aan de andere kant moeten we dat ook niet overdrijven; de Griekse schulden zijn grotendeels in handen van stabiele creditors als IMF, en Italie en Spanje hebben inmiddels veel langere gemiddelde looptijden op hun schulden dan tijdens de eurocrisis. De ECB heeft alweer aangegeven specifieke steun te verlenen als nodig en de landen krijgen nog forse bedragen uit NextGenerationEU. Je ziet ook dat de spread tussen bijvoorbeeld de Duitse tienjaarsrente en de Italiaanse tienjaarsrente (nu zo'n 200 basispunten) historisch gezien helemaal niet zo gek is en ook (nog) lang niet op het niveau is die er tijdens de eurocrisis was (meer dan 400 basispunten).

Wat betreft er achteraan hobbelen, de ECB komt inderdaad minder daadkrachtig over dan de FED. Maar de inflatie was dan ook in de VS een stuk eerder een stuk hoger dan in de EU, en ook niet van identieke aard:
The headline inflation numbers are increasingly similar—around 8% in both the U.S. and Europe—but the causes, consequences and treatment remain quite different. In particular, the U.S. has higher underlying inflation—which is potentially more persistent and is appropriately being treated with aggressive monetary tightening. In contrast, more of Europe’s inflation is imported—which makes it more painful than U.S. inflation but also likely more transitory, and so the European Central Bank should follow a comparatively restrained response.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 17-09 19:36
eamelink schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:20:
[...]

[...]

Grote probleem met inflatie is dat het op een zeker punt een self-fulfilling prophecy wordt. Als mensen gaan geloven dat inflatie hoog blijft gaan ze hogere lonen eisen, en bedrijven hun prijzen verhogen, waarmee je in een loon-prijs spiraal komt die moeilijk te doorbreken is. De vorige verhoging van 75 basispunten door de FED werd dan ook voornamelijk getriggered door een verhoging in de inflatieverwachting en niet zozeer in de inflatie zelf. De FED is zich wel bewust dat ze met hun rentebeleid maar zeer beperkt invloed hebben op de inflatie, maar het gaat nu vooral om geloofwaardigheid en het beteugelen van de verwachtingen.

De keuze tussen los geslagen inflatie en een recessie is overigens niet moeilijk. De gevolgen van inflatie zijn veel groter en het is veel moeilijker weer onder controle te krijgen als het mis gaat. Recessies zijn over het algemeen van korte duur en herstellen zich zelf weer. Een centrale bank zal dus altijd voor een recessie kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:33
Wozmro schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:53:
[...]
Ik kan nu zelf niets beter bedenken dan met cash dat je over hebt brede indexfondsen bijkopen. En voor de rest gewoon wachten op betere tijden.
Asjemenou wat een lumineus idee! :+

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
Schrijf je nu in voor mijn ’Summer trade seminar, get rich very slowly!' :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48

Een simpele vuistregel bij financiele producten is: als er reclame voor gemaakt wordt is het een goede deal voor de verkoper. Ten koste van de koper. Dus alle financiele suggesties die binnenkomen via de post, e-mail of in dit geval de ING app kunnen wat mij betreft zonder meer de prullenbank in.

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 05-07-2022 23:12 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:01

Qwerty-273

Meukposter

Het ligt er aan wat je wilt met je vermogen. Klinkt het voor jou goed om voor 3 jaar het vermogen tegen een rente van 1,25% vast te zetten? Het is in dat opzicht waarschijnlijk een hogere vergoeding dan een spaarrekening of deposito, maar hoe liquide is de obligatie markt voor dit type obligatie? Ie, je kan de obligatie verhandelen, maar zijn er voldoende kopers die over de looptijd van die 3 jaar daar nog geïnteresseerd in zullen zijn (wanneer de couponrente op andere vergelijkbare obligaties misschien hoger zal liggen)?

Klopt, de emissiekosten zijn eenmalig tijdens de uitgifte (registratie) van de obligaties.

Wat doet de inflatie over die 3 jaar? Wat zou je rendement over die 3 jaar zijn in een fonds dat de wereld kapitalisatie volgt? Dat is natuurlijk heel veel natte vinger werk, met verwachtingen, hoeveel risico je wilt lopen, etc. etc. Je ziet dat obligaties in dat opzicht eerder gericht zijn op behoud van vermogen dan dat het daadwerkelijk groeit (in deze tijd over het algemeen met rentes lager dan inflatie, lever je daar op in, maar wel minder dan de meeste aandelen YTD op dit moment :+ )

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:30:
[...]
Klinkt het voor jou goed om voor 3 jaar het vermogen tegen een rente van 1,25% vast te zetten? Het is in dat opzicht waarschijnlijk een hogere vergoeding dan een spaarrekening of deposito
Tegenwoordig 1.3% op 3 jaar vast met Nederlands DGS, 1.7% met Zweeds DGS.

https://www.spaarrente.nl/spaardeposito.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
writser schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:08:
[...]

Een simpele vuistregel bij financiele producten is: als er reclame voor gemaakt wordt is het een goede deal voor de verkoper. Ten koste van de koper. Dus alle financiele suggesties die binnenkomen via de post, e-mail of in dit geval de ING app kunnen wat mij betreft zonder meer de prullenbank in.
Niet alleen bij financiële producten hoor. Hetzelfde geld voor zonnepanelen, laadpalen, verkopers aan de deur, goede doelen aan de deur (muv collecte) en zelfs tussenpersonen en recruiters die weer een mooie klus hebben.

Het beste aanbod vind je altijd zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Kleine sprong bij TKWY. Mooi moment om er volledig uit te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Jebus4life schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:31:

Vooral teleurgesteld over Vonovia, mijn business case de komende weken eens herevalueren en kijken of ik moet uitstappen of bijkopen (of gewoon wachten).
Europese REITS zijn behoorlijk gedaald. Veel meer dan bijvoorbeeld US REITS. De rente is juist in de VS harder opgelopen, dus dat lijkt mij niet de verklaring. Weet iemand wat de reden is dat Europees vastgoed zo'n koersverlies heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:53
Krijg zojuist bericht van Robeco dat Roparco stopt op 28-okt-22. De Roparco rekening werd gebruikt om o.a, aankopen mee te doen of kosten af te schrijven. Aankopen kun je voortaan via iDeal gaan doen, maar de kosten gaan ze verrekenen door gewoon een deel van je beleggingen te verkopen. 8)7 Dat vind ik wel een heel rare keuze. Het aantal aandelen/fondsen wordt dan dus steeds kleiner als je nooit bijkoopt.

[ Voor 3% gewijzigd door PatrickC op 06-07-2022 12:53 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:58

Licko

ZVDK

Ik gebruik Portfolio Performance maar was laatst ook wat een het klooien in Numbers op m'n Mac. Ik kan de actuele koers ophalen en dat vermenigvuldigde ik vervolgens met het aantal stuks van een aandeel wat ik heb.

Members only:

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:40
@Licko: krik het aantal weergegeven decimalen in beide kolommen eens op? Koersen worden niet zelden tot in honderdsten of duizendsten van centen nauwkeurig opgegeven.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko

Licko

ZVDK

MneoreJ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:20:
@Licko: krik het aantal weergegeven decimalen in beide kolommen eens op? Koersen worden niet zelden tot in honderdsten of duizendsten van centen nauwkeurig opgegeven.
Al naar gekeken inderdaad, was ook mijn vermoeden. Maar die 18,02 is in feite 18,0141nogwat € 18,01610. Dus zou 't via de recente koers functie nog lager uit vallen toch?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:40
Als "18.0141 nogwat" afgerond wordt tot 18.02 zit er toch echt iets grondig mis met ofwel je spreadsheet, ofwel je CPU. :P

Edit: there you go.
Members only:
Faith in CPU restored.

[ Voor 36% gewijzigd door MneoreJ op 06-07-2022 16:36 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko

Licko

ZVDK

MneoreJ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:25:
Als "18.0141 nogwat" afgerond wordt tot 18.02 zit er toch echt iets grondig mis met ofwel je spreadsheet, ofwel je CPU. :P
typo :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Licko

Licko

ZVDK

Ik heb duidelijk zitten slapen, terug naar de orde van de dag. Bedankt @MneoreJ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Laatst online: 01-03 10:02
Gaan we het dan echt deze maand zien?
De markt straft de eurozone en de ECB hard af en we stevenen af op Euro Dollar pariteit.

Ik heb op een koers $1.14 per euro, voor een behoorlijk bedrag van de overwaarde van de verkoop van ons huis aan dollars gekocht. Op die positie heb ik op dit moment al 13% winst sinds november.

En de echte ellende moet nog komen.

Daarnaast beginnen ook meerdere nieuwsbronnen de discussie omtrent de houdbaarheid van de Euro weer gangbaar te maken nu de ECB weer echt draconische middelen aankondigt om een falen van de zuidelijke economieën te voorkomen. Ze kunnen daarmee een rente dispariteit en het defaulten voorkomen maar de markt ziet ook welke toeren de ECB uit moet halen om te zorgen dat het kaartenhuis niet in elkaar stort. Ik denk dat de markt nog veel meer toevlucht zal zoeken in een valuta beheerd door een sterke centrale bank.

Van de €42k winst op mijn valuta positie, heb ik vandaag 20% verzilverd en weer teruggezet naar euro's. De rest laat ik staan om van verder wegzakken van de euro te kunnen profiteren

https://www.bnr.nl/nieuws...ede-eurocrisis-in-te-gaan

De druk op Europese burgers zonder dollars's gaat dus weer verder toenemen. Onze producten en diensten worden goedkoop en aantrekkelijk voor dollar economieën maar alles wat wij moeten importeren wordt in rap tempo duurder. Dat gaat een inflatie driver voor zowel Europese PPI en uiteindelijk dus ook voor de CPI zijn

[ Voor 12% gewijzigd door DutchManticore op 06-07-2022 20:30 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

We kunnen altijd nog zooi uit het VK of Japan gaan importeren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Uit interesse; is er een reden de de ECB de rente niet 'gewoon' verhoogt voor het algemene goed en om de Zuid-Europese landen te steuren daar meer obligaties van die landen kopen die uitgezet worden met gunstige rente? Waarschijnlijk is het te simplistisch gedacht, maar waarom zou zoiets niet gedaan (kunnen) worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:53
InterCC schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:03:
Uit interesse; is er een reden de de ECB de rente niet 'gewoon' verhoogt voor het algemene goed en om de Zuid-Europese landen te steuren daar meer obligaties van die landen kopen die uitgezet worden met gunstige rente? Waarschijnlijk is het te simplistisch gedacht, maar waarom zou zoiets niet gedaan (kunnen) worden?
Dat ligt nogal gevoelig, maar dat proberen ze wel zo veel mogelijk..

https://www.reuters.com/m...s-market-rout-2022-06-15/

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
DutchManticore schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:09:
De markt straft de eurozone en de ECB hard af en we stevenen af op Euro Dollar pariteit.

Ik heb op een koers $1.14 per euro, voor een behoorlijk bedrag van de overwaarde van de verkoop van ons huis aan dollars gekocht. Op die positie heb ik op dit moment al 13% winst sinds november.

Daarnaast beginnen ook meerdere nieuwsbronnen de discussie omtrent de houdbaarheid van de Euro weer gangbaar te maken nu de ECB weer echt draconische middelen aankondigt om een falen van de zuidelijke economieën te voorkomen. Ze kunnen daarmee een rente dispariteit en het defaulten voorkomen maar de markt ziet ook welke toeren de ECB uit moet halen om te zorgen dat het kaartenhuis niet in elkaar stort. Ik denk dat de markt nog veel meer toevlucht zal zoeken in een valuta beheerd door een sterke centrale bank.

Van de €42k winst op mijn valuta positie, heb ik vandaag 20% verzilverd en weer teruggezet naar euro's. De rest laat ik staan om van verder wegzakken van de euro te kunnen profiteren

De druk op Europese burgers zonder dollars's gaat dus weer verder toenemen. Onze producten en diensten worden goedkoop en aantrekkelijk voor dollar economieën maar alles wat wij moeten importeren wordt in rap tempo duurder. Dat gaat een inflatie driver voor zowel Europese PPI en uiteindelijk dus ook voor de CPI zijn
Die pakt wel mooi uit voor je inderdaad. Gelukkig heeft mijn verloofde het grootste deel van haar kant van het vermogen in Canadese dollars, zijn we toch (toevallig) een beetje gehedged. Erg pijnlijk dat de ECB dit laat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:22
DutchManticore schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:09:

https://www.iex.nl/Valuta-Koers/190143785/EUR-USD.aspx

Eur/Dol gaat echt volledig door het putje. Loopt bijna 1:1. Heeft iemand nog een leuk achtergrondsartikel om te lezen voor meer duiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:01

Qwerty-273

Meukposter

Een markt met veel onzekerheden, onrust en toenemende angst voor recessie is een ideaal kweekbakje voor analisten, media en anderen om van alles te roepen. Daar reageert dan weer een deel van de markt op, waarmee je soms hoge golven veroorzaakt en paniek de rest doet.

4 reasons why the U.S. dollar can rally to parity with the euro — and beyond: Deutsche Bank
Dollar soars as recession fears finally hit the round-the-clock currency market
Euro to reach parity against the U.S. dollar unless natural-gas crisis ends, Citi strategists warn

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Toch een klein beetje nuanceren.

Tegenover de dollar was de euro al sinds 2018 serieus aan het afzwakken. En wat we nu zien is klein bier tegenover de dalingen rond 2014/2015 (ruim 20%: van 1,38 naar 1,08 op 1 jaar). Dat de euro een sterke boost gekregen had door de coronapandemie keert nu wél als een boemerang terug in ons gezicht...

Als je vergelijkt met pre-corona; is het vooral tegenover de USD & de Yuan dat serieus verloren hebben, en dat lijkt me inderdaad een vlucht in de veilige havens (die de euro dus idd niet meer is dankzij de ECB die tussen 2 vuren zit)

Even wat cijfers (sinds begin 2020)
10% verloren tegenover de Yuan
10% verloren op de US Dollar
5% verloren op de Australische dollar
5% verloren tegenover de Zwitserse Frank
Status quo tegenover de Pond
Status quo tegenover de Rupee
20% gewonnen op de Real
20% gewonnen tegenover de Yen

Is het dat geweldig? Nee, zeker niet. Maar laten we (nog) niet dramatiseren, we staan gewoon status quo met de Pond en staan steviger dan de Yen. Historisch gezien is de prestatie tegenover CHF ook niet zo verschrikkelijk want dat is en blijft zowat de sterkste munt ter wereld.

Voor iemand erop reageert: Probleem is inderdaad dat de maatregelen die dus echt wel nodig zijn om de euro te stabiliseren er echt niet lijken te komen. Dus kijken we de komende 12 maanden aan tegen verdere (mogelijk stevige) devaluaties...

EDIT:
Wat eraan te doen, tsja... Ik heb 25% van mijn beleggingen in de US. 7,5% in Zwitserland en 7,5% in Londen. Dus dat is pakweg 40%. Gezien mijn broker geen Japanse listings heeft (ofja, enkel als je posities al behoorlijk groot worden) heb ik daar niets, of ik zou nog een 5 a 10% in Japanse bedrijven steken. Lijkt me ook stilaan een goed moment gezien de Yen sinds de financiele crisis niet meer zo goedkoop was.

[ Voor 13% gewijzigd door Jebus4life op 07-07-2022 11:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:22
Het zijn (om maar weer even een open deur in de trappen) rare tijden.

- Grondstoffen flink duurder door naweeën Corona / oorlog Oekraïne.
- Euro door het putje, wat gunstig is voor de export maar waardeloos is voor de import.
- Een EU rentebeleid die vaart als een olietanker + wat al jaren niet echt te verantwoorden is (ja, enkel om Zuid Europa overeind te houden).
- En op één niveau lager zitten we al jaren "in the mud" doordat we al jaren lopen te pappen en nathouden (woning crisis, trage transitie duurzame energie, migratie problemen, enz.). Kost ook allemaal een boel geld zowel door de overheid als door de bedrijven/burgers zelf.

Dat alles leidt (lijdt?) tot een torenhoge inflatie. Bedrijven hebben dit nog redelijk makkelijk kunnen afwimpelen. Krimpflatie of prijsverhogingen worden gewoon doorgevoerd waardoor de winsten op peil blijven. En als je multinational bent en je kunt naar het buitenland exporten dan zit je met een lage euro natuurlijk ook goed voor op dit moment.

Maar als ik naar mijzelf kijk, dan kan dit simpelweg niet oneindig goed blijven gaan. Zit zelf op 1,5x modaal dus mag absoluut niet klagen. Maar ik mag aan het einde van het jaar blij zijn als ik 0,5 tot 1,5% erbij krijg (met een huidige inflatie van 10%, lever je daar echt hard op in). En in de loop van dit jaar merk ik al dat luxe er steeds minder vaak in zit. Waar ik vroeger aan het einde van de maand nog genoeg over is voor leuke dingen, zijn er nu ook al steeds vaker maanden bij dat je nipt het einde van de maand haalt. En dat betekent onderaan de streep:
- Minder vaak naar de horeca toe.
- Minder op vakantie gaan.
- Minder vaak een leuk (tech) kado voor jezelf kopen.
- Minder vaak iets leuks kopen voor je vriendin.
En ik zal vast niet de enige zijn die dit overkomt en dat gaat bedrijven raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Hoe gaat dat eigenlijk met bijv. VWRL wat meer dan 60% US stocks zijn maar wordt verhandeld in EUR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Robkazoe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:03:
Maar als ik naar mijzelf kijk, dan kan dit simpelweg niet oneindig goed blijven gaan. Zit zelf op 1,5x modaal dus mag absoluut niet klagen. Maar ik mag aan het einde van het jaar blij zijn als ik 0,5 tot 1,5% erbij krijg (met een huidige inflatie van 10%, lever je daar echt hard op in). En in de loop van dit jaar merk ik al dat luxe er steeds minder vaak in zit. Waar ik vroeger aan het einde van de maand nog genoeg over is voor leuke dingen, zijn er nu ook al steeds vaker maanden bij dat je nipt het einde van de maand haalt. En dat betekent onderaan de streep:
- Minder vaak naar de horeca toe.
- Minder op vakantie gaan.
- Minder vaak een leuk (tech) kado voor jezelf kopen.
- Minder vaak iets leuks kopen voor je vriendin.
En ik zal vast niet de enige zijn die dit overkomt en dat gaat bedrijven raken.
Het is vrij offtopic hier in het beleggen topic, dus dit is het enige wat ik er over schrijf, maar het verbaasde mij dat toen ik dit bij HR had aangekaart, er volgens hen bij ons bedrijf helemaal niemand problemen zou ondervinden door de gestegen prijzen. Of ik misschien baat zou hebben bij een budget coach? :+

En dan kondigen ze twee weken later een tussentijdse inflatiecorrectie aan. Iedereen krijgt er hetzelfde bedrag bij, wat voor mij neer komt op 2%. Niemand zou toch problemen ondervinden, of...? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GrooV schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:11:
Hoe gaat dat eigenlijk met bijv. VWRL wat meer dan 60% US stocks zijn maar wordt verhandeld in EUR?
Voor het deel van de assets dat in USD gewaardeerd wordt draagt de verandering van de wisselkoers bij aan de waarde van de ETF.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zr40 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:13:
[...]

En dan kondigen ze twee weken later een tussentijdse inflatiecorrectie aan. Iedereen krijgt er hetzelfde bedrag bij, wat voor mij neer komt op 2%. Niemand zou toch problemen ondervinden, of...? :P
In roerige tijden moet de balans op nieuw gelegd worden.
Als je naar het simpele economische formule kijkt van productiefactoren, KANO (kapitaal,arbeid, natuur, ondernemerschap), dan komen we gewoon in een nieuwe balans terecht. Voordat we die nieuwe balans krijgen moet alles opnieuw op elkaar afgestemd worden. Kapitaal was erg goedkoop, en rendement erop hoog, Arbeid is nog steeds relatief goedkoop en relatief goedkoper geworden (als ik zzp tarieven zie, dan zijn die nu voor bijv IT gerelateerde zaken in absolute zin lager dan in 2008). Een kleine plus door een werkgever op Arbeid is dus gewoon een goedmakertje, maar brengt het nog niet in balans. De factor natuur/grondstoffen is op dit moment ook erg onzeker. En dan gaan de ondernemers natuurlijk schakelen. Dat merken we nu. En ondernemers hebben met die corona steun een gekke nudge gekregen die tegennatuurlijk is in het evenwicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Nu online
https://www.crypto-inside...om-bitcoin-belangrijk-is/

https://mobile.twitter.com/peterschiff

Een verhaaltje in de marge. Het heeft iets van een komische thriller of zo vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Leuk maandje voor Prosus beleggers.

Ze zijn als een gek Prosus (en Naspers) aandelen aan het inkopen (ruim $350miljoen vorige week) en betalen dat door Tencent aandelen te verkopen.

Een uitstekende manier om de discount ten opzichte van NAV te verkleinen :), na alle eerdere mislukte (en soms ook absurde) pogingen.
Pagina: 1 ... 112 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij