Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• LevelBoss
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:10:
[...]

Voor zover ik weet kan het ook optreden bij individuele aandelen.

[...]

https://www.financieelona...k/wat-is-dividendlekkage/
De quote in jouw post gaat niet over dividendaandelen van bedrijven waarin je rechtstreeks belegt maar over de twee niveaus van dividend lekkage als je in ETF's of fondsen belegt.

Er kan sprake zijn van dividend lekkage als je rechtstreeks in buitenlandse aandelen belegt, maar dan beleg je in exoten (namelijk landen waar NL geen belastingverdrag mee heeft) of je vraagt niet terug.

En dan nog: ik denk dat de hoeveelheid geld die de gemiddelde particuliere belegger wegpist door onwetendheid, onkunde, luiheid of angst vele malen groter is dan het verlies door dividendlekkage.

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
ASML:

Met de ongeveer 10% van mijn portfolio die ik als speelgeld heb gaat het net iets beter dan met de overige 90% (vti/vxus).
Dat komt eigenlijk omdat de stijging van Rheinmetal en Shell (never waste a good war) groter is dan de daling van Bitcoin en ASML.
Het blijft speelgeld, en ik heb maar beperkte kennis. Normaal zou ik geinteresseert zijn wat vallende messen op te vangen.
Bitcoin houd ik op 1% van mijn portefeuille, en koop ik niet bij.
ASML daalt eigenlijk al gestaag sinds November. Hoe kan dat?
  • Zover ik de cijfers begrijp zit het bedrijf prima in elkaar.
  • Er zijn wereldwijde chip tekorten waar zij de meest geavanceerde machines voor kunnen leveren.
  • Heeft het er misschien mee te maken dat ze niet naar China mogen exporteren?
  • Of heeft het te doen met de hogere inflatie waardoor toekomstig revenue getemperd wordt door de lange lead time van hun producten?
  • Of wellicht waren ze een beetje overgewaardeerd eind vorig jaar?
Ik hoor graag voor wie het nog een lieveling is, of waarom juist niet!

.

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Mijn inziens heeft ASML een minder goede toekomst voor de boeg, door minder groeiende omzet, toenemende concurrentie en alle globale problematiek.

OT: Just Eat Takeway -50% verlies in 2 maand tijd; kortom: 7.000€ zien wegbranden. Blijft speelgeld, zeggen we dan. :9

An  a day keeps the doctor away.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Baytep schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 18:38:
ASML:

Met de ongeveer 10% van mijn portfolio die ik als speelgeld heb gaat het net iets beter dan met de overige 90% (vti/vxus).
Dat komt eigenlijk omdat de stijging van Rheinmetal en Shell (never waste a good war) groter is dan de daling van Bitcoin en ASML.
Het blijft speelgeld, en ik heb maar beperkte kennis. Normaal zou ik geinteresseert zijn wat vallende messen op te vangen.
Bitcoin houd ik op 1% van mijn portefeuille, en koop ik niet bij.
  • Zover ik de cijfers begrijp zit het bedrijf prima in elkaar.
  • Er zijn wereldwijde chip tekorten waar zij de meest geavanceerde machines voor kunnen leveren.
  • Heeft het er misschien mee te maken dat ze niet naar China mogen exporteren?
  • Of heeft het te doen met de hogere inflatie waardoor toekomstig revenue getemperd wordt door de lange lead time van hun producten?
  • Of wellicht waren ze een beetje overgewaardeerd eind vorig jaar?
.
Ik denk dat ASML een fantastische toekomst heeft door een technologische voorsprong die hun monopoly nog behoorlijk wat jaren in stand houdt (en met hun focus op innovatie is het maar de vraag of concurrentie op middellange termijn bij kan komen als ze het al willen). Maarrr afgelopen maanden was de hele beurs (naar mijn mening) wat te optimistisch en nu het wat meer bearish wordt gaat ook ASML mee. Ik denk dus dat het wat overgewaardeerd was, evenals de meeste andere bedrijven.

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-10 18:36
Ha, de term "speelgeld" komt weer vaker voorbij. Dan moeten het wel spannende tijden zijn...

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:24
Zenix schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:17:
Dat zijn dure fondsen, maar voor een fijn gevoel zou ik niet naar dure fondsen gaat die het slechter doen dan de gemiddelde index. Emotie is niet relevant bij beleggen. Daarnaast geef je aan dat het niet lekker voelt om lump sump te gaan in NT, maar daar gaat het ook weer om emotie. Als je de emoties niet in bedwang kan houden, is het misschien verstandig om toch maar dat geld op de rekening te laten staan. Ben Felix geeft het inderdaad ook goed aan.

Als je naar value gaat kijken, dan zou ik kijken naar de Avantis ETF's die kan je aanschaffen via opties bij interactive brokers (wel minimaal 100) https://www.avantisinvest...HANGETRADEDFUND&ext=.html

Mocht je echt graag dividend willen, dan kan het ook een stuk goedkoper door niet naar die actieve fondsen te kijken, maar gewoon de benchmark te pakken wat die fondsen gebruiken:
https://www.ishares.com/n...y-dividend-ucits-etf-fund
https://www.nl.vanguard/p...cits-etf-usd-distributing
Ik heb geen account bij IB en die neem ik ook niet. Een broker die niet bij mij past heb ik het idee. Ik wil graag bij een grootbank zitten en opties zijn niet aan mij besteed. Ik wil er niet te actief mee bezig zijn en automatisch laten (her)beleggen.
De ETF's die je aangeeft ken ik maar ik zou juist een NL fonds om in ieder geval dividendlekkage te voorkomen/reduceren. En ja, ik weet dat dividendlekkage+TER minder kunnen zijn dan de fondskosten maar toch..

De emotie snap ik. Terecht, maar blijft lastig. Je kunt je ook afvragen of het het risico waard is om bijvoorbeeld €5.000 in een dividendfonds (of het bedrag te verdelen over meerdere dividendfondsen) te storten met de verwachting dat dit t.z.t. meer zal zijn. Op de bankrekening gebeurt er sowieso niks mee en is die €5.000 over een paar jaar nog steeds €5.000 (niet gerekend met inflatie, bankkosten, etc.).
LevelBoss schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:35:
[...]

Uiteindelijk gaat het erom dat je een investeringsstrategie volgt die het beste aansluit bij jouw (lange termijn) doelstellingen, je risicobereidheid, je kennis en je vaardigheden.
Uit die mix kan een investeringsstrategie voortvloeien die (deels) is gericht op dividendaandelen of dividendgroei. Al dan niet door zelf aandelen te selecteren of te investeren in een dividend ETF of fonds.

Ik kan je wel verzekeren dat de 130 dividenduitkeringen die ik jaarlijks ontvang iedere keer weer een klein beetje dopamine vrij laten komen.
Die strategie heb ik nog niet volledig duidelijk. Ja de NT fondsen spreken voor zich, dat is helder. Maar zoals ik hierboven ook al schets kun je de afweging maken of ergens een dividendportefeuille/'dividendpotje' zin heeft.
Haha ja die dopamine! Dat is ook waar ik nog mee zit. Het voelt als leuk rendement en daarom ben ik ook nog zoekende. Maar ja, als je dan bedenkt dat dividendbeleggen niet beter zal zijn dan het volgen van de wereldmarkt lukt het me maar niet dat opzij te zetten.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:15

Zenix

BOE!

Trezzahn schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:40:
[...]

Ik heb geen account bij IB en die neem ik ook niet. Een broker die niet bij mij past heb ik het idee. Ik wil graag bij een grootbank zitten en opties zijn niet aan mij besteed. Ik wil er niet te actief mee bezig zijn en automatisch laten (her)beleggen.
De ETF's die je aangeeft ken ik maar ik zou juist een NL fonds om in ieder geval dividendlekkage te voorkomen/reduceren. En ja, ik weet dat dividendlekkage+TER minder kunnen zijn dan de fondskosten maar toch..

De emotie snap ik. Terecht, maar blijft lastig. Je kunt je ook afvragen of het het risico waard is om bijvoorbeeld €5.000 in een dividendfonds (of het bedrag te verdelen over meerdere dividendfondsen) te storten met de verwachting dat dit t.z.t. meer zal zijn. Op de bankrekening gebeurt er sowieso niks mee en is die €5.000 over een paar jaar nog steeds €5.000 (niet gerekend met inflatie, bankkosten, etc.).
NT heeft ook high yield fondsen, misschien heeft de bank die wel. Anders kan je dat vragen:
https://www.fgrinvesting.com/nl/prices/ https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000014D2R

Dat kempen fonds heeft het slechter gedaan dan de benchmark, terwijl de benchmark een simpele index is. Actieve fondsen zijn over het algemeen niet beter dan passieve fondsen, maar kosten wel een stuk meer, dat is hier een mooi voorbeeld van. Dus je hebt niet alleen te maken met het dividendlek, maar ook kans op slechtere resultaten dan de index.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:31
LevelBoss schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:28:
[...]
De quote in jouw post gaat niet over dividendaandelen van bedrijven waarin je rechtstreeks belegt maar over de twee niveaus van dividend lekkage als je in ETF's of fondsen belegt.
Zoals ik het lees bevestigt de quote dat lekkage op 2 niveaus kan plaatsvinden: fonds en aandeel. En jij bevestigt ook dat lekkage op niveau van het aandeel kan plaatsvinden.
En dan nog: ik denk dat de hoeveelheid geld die de gemiddelde particuliere belegger wegpist door onwetendheid, onkunde, luiheid of angst vele malen groter is dan het verlies door dividendlekkage.
En vergeet ook niet de hoeveelheid geld die wordt weggepist doordat mensen te weinig diversificatie hebben in hun portefeuille hebben, zoals veel mensen die in individuele aandelen beleggen.

• Pistachenootje
LevelBoss schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:35:
[...]
Ik kan je wel verzekeren dat de 130 dividenduitkeringen die ik jaarlijks ontvang iedere keer weer een klein beetje dopamine vrij laten komen.
Lijkt me geen goede motivatie. Als dat wel zo zou zijn zou veel posts maken op sociale media om likes te krijgen ook een goede bezigheid zijn.

Ik beleg zelf in een tiental Amerikaanse ETFs die allemaal 4x per jaar dividend betalen. Ik vind het eigenlijk maar onhandig. Als er de keuze was voor accumulerende fondsen zou ik daarvoor kiezen.

Imo het enige voordeel van een dividend strategie dat echt hout snijdt is dat je zelf niet hoeft na te denken over een safe withdrawal rate: als je alleen je dividend uitgeeft zit je veilig. Nadeel daarvan is wel dat je inkomen extreem kan fluctueren.

[ Voor 36% gewijzigd door Pistachenootje op 07-05-2022 03:26 ]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 02:47:
[...]

Zoals ik het lees bevestigt de quote dat lekkage op 2 niveaus kan plaatsvinden: fonds en aandeel. En jij bevestigt ook dat lekkage op niveau van het aandeel kan plaatsvinden.
Nee, dat is niet accuraat. Je kan dit niet enkel voor het aandeel of enkel voor het fonds beschouwen. Dividendlekkage heeft betrekking op de combinatie van uitkerende partij en ontvanger, want de combinatie van belastingregels die voor beide partijen gelden bepalen of en hoeveel sprake er is van dividendlekkage.

Dividendlekkage kan plaats vinden voor dividend dat stroomt van aandeel naar fonds, wanneer het fonds hierdoor belasting is verschuldigd of de inhouding niet kan verrekenen, dat jij niet verschuldigd zou zijn of wel kan verrekenen als je het aandeel zelf in bezit zou hebben.

En het kan plaats vinden voor dividend dat stroomt van aandeel naar jou, wanneer je in theorie de inhouding wel kan verrekenen, maar in de praktijk niet. Bijvoorbeeld wanneer de kosten hiervoor hoger zijn dan wat het zou opleveren. Hier zou je een voordeel kunnen hebben wanneer een Nederlands fiscaal transparant fonds het aandeel bezit, aangezien het fonds vanwege zijn grootte dit wel kosteneffectief kan doen.

Het kan niet plaats vinden voor dividend dat stroomt van fonds naar jou, althans voor fondsen gedomilicieerd in daarvoor gebruikelijke landen, aangezien je de inhouding altijd volledig kan verrekenen.

• Pistachenootje
Zr40 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 07:10:
[...]
Het kan niet plaats vinden voor dividend dat stroomt van fonds naar jou, althans voor fondsen gedomilicieerd in daarvoor gebruikelijke landen, aangezien je de inhouding altijd volledig kan verrekenen.
Dat is ook niet wat ik zei.

Als ik jou goed begrijp bevestig je dus dat er ook dividend lekkage kan plaatsvinden als je in individuele aandelen investeert. Dat was hier de vraag.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je moet de rest van dat stukje niet weglaten. Anders kan je ook zeggen: "je bevestigt dat dividendlekkage kan plaatsvinden als je investeert", en dat is evengoed geen zinvolle bewering :)

Het heeft niet enkel met de aandelen te maken, wat jouw samenvatting suggereert, maar met de combinatie met de situatie van de ontvanger.

Bijvoorbeeld: Nederlanders A en B bezitten allebei dividenduitkerend aandeel XYZ, welk bedrijf in Frankrijk is gevestigd, waarvoor een verdragstarief van 15% geldt. Maar A kan niet verrekenen, B wel, vanwege hun situatie.

A heeft namelijk maar een kleine positie in dit aandeel, ontvangt € 10 dividend en de procedure kost € 125. Of A zit bij een broker die niet wil meewerken aan de procedure. Of A heeft een klein vermogen waardoor de resterende 15% van de buitenlandse inhouding niet in box 3 verrekend kan worden.

B heeft een grote positie, zit bij een goede broker, en heeft voldoende vermogen. B heeft nergens last van.

Een Nederlands fiscaal transparant fonds is net als B: grote posities, krijgt medewerking van hun bewaarder, en kan de buitenlandse dividendbelasting verrekenen. Als A in dat fonds investeert, dan kan het fonds effectief de teveel ingehouden Franse belasting terugvorderen zonder de nadelen die A anders gehad zou hebben, en omdat het fonds Nederlands is kan A alsnog de dividendbelasting terugkrijgen die het fonds moet inhouden bij uitkering.

[ Voor 100% gewijzigd door Zr40 op 07-05-2022 09:51 ]

• Pistachenootje
Dat is allemaal interessant en jou kennende vast waar maar ik heb nog steeds het idee dat mijn oorspronkelijke opmerking klopte. En dat was de opmerking die zorgde voor de discussie. Ik zei dat het investeren in individuele aandelen ook tot dividend lekkage kan leiden.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja, maar mijn punt is dat die vereenvoudiging niet klopt. Het suggereert dat de oorzaak bij het aandeel ligt, maar dat is het niet, het ligt bij de belastingsituatie van de ontvanger. Jij en ik kunnen hetzelfde aandeel bezitten waar ik niet alles voor kan verrekenen en jij wel.

Maar als je een absolute garantie zoekt: alleen van Nederlandse aandelen weet je als Nederlander zeker dat je in alle gevallen de ingehouden dividendbelasting terug krijgt. En natuurlijk aandelen die geen dividend uitkeren.

[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 07-05-2022 11:56 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

Baytep schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 18:38:
Het sentiment in de hele chip sector is laag. ASML is misschien aan de dure kant, maar ook "goedkopere" aandelen als Micron Qualcomm TSMC of AMD zijn hard omlaag getrokken. Dus ik denk niet dat het daarmee te maken heeft. En al deze bedrijven hebben maar 1 ding gedaan: ze verwachten dat volgend kwartaal een nog beter kwartaal gaat worden. Maar de markt denkt daar blijkbaar anders over, ze zien chipaandelen blijkbaar als hoogcyclish en verwacht een imminente crash. terwijl de bedrijven zelf daar anders over denken.
En ik vertrouw meer op de kennis van mensen die in die industrie werken dan een paar beursanalysten.

wel ben ik zelf meer fan van ASM dan ASML, met de reden dat ASML moeite heeft met groeien. Ja hun orderinstroom is indrukwekkend, maar ze zijn behoorlijk gelimiteerd in productiecapaciteit.
heeft ook deels te maken met de chiptekorten, ja je verzint het niet :')
phantom09 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:16:
[...]

ASMI bedoel je? Of te wel ASM International N.V. ?
Ja. heb zelf ook aandelen ASMI

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 07-05-2022 22:43 ]

ora et labora

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:10
mrc4nl schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:58:
[...]

wel ben ik zelf meer fan van ASM dan ASML, met de reden dat ASML moeite heeft met groeien. Ja hun orderinstroom is indrukwekkend, maar ze zijn behoorlijk gelimiteerd in productiecapaciteit.
heeft ook deels te maken met de chiptekorten, ja je verzint het niet :')
ASMI bedoel je? Of te wel ASM International N.V. ?

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 13:42
Pistachenootje schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:13:
Dat is allemaal interessant en jou kennende vast waar maar ik heb nog steeds het idee dat mijn oorspronkelijke opmerking klopte. En dat was de opmerking die zorgde voor de discussie. Ik zei dat het investeren in individuele aandelen ook tot dividend lekkage kan leiden.
Met dividendlekkage word bedoeld dat de houder van aandelen dividendbelasting moet betalen die jij niet had hoeven betalen, daardoor lekt er belasting weg. Dat kan dus alleen optreden bij aandelen die jij niet direct zelf bezit, maar indirect bezit door aandelen te hebben in een partij die de aandelen bezit. Zoals bij een ETF.

Bij een aandeel kan dat natuurlijk ook. Zoals bijvoorbeeld bij Prosus, wat voor een groot deel eigenlijk een holding voor aandelen Tencent is. Of bij Berkshire wat eigenlijk min of meer een ETF/beleggingsfonds is. Bij een 'normaal' bedrijf zal het niet zo snel gebeuren/significant zijn, omdat 'normale' bedrijven winst genereren uit activiteiten de ze zelf ontplooien en niet door het houden van bezittingen in andere bedrijven.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Morty schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:59:
[...]

Met dividendlekkage word bedoeld dat de houder van aandelen dividendbelasting moet betalen die jij niet had hoeven betalen, daardoor lekt er belasting weg. Dat kan dus alleen optreden bij aandelen die jij niet direct zelf bezit, maar indirect bezit door aandelen te hebben in een partij die de aandelen bezit. Zoals bij een ETF.
Of omdat het soms meer kost om de ingehouden dividendbelasting terug te vragen dan je teveel aan dividendbelasting betaald hebt?

• phantom09
De FED heeft voor circa $9000 miljard en de ECB heeft voor circa € 9000 miljard aan obligaties opgekocht:

https://www.volkskrant.nl...is-geldtijdperk~b27e56f2/

Dit zou o.a. ook een oorzaak van de inflatie stijging kunnen zjin.

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 08-05-2022 09:50 ]

• phantom09

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

phantom09 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:42:
De FED heeft voor circa $9000 miljard en de ECB heeft voor circa € 9000 miljard aan obligaties opgekocht:

https://www.volkskrant.nl...is-geldtijdperk~b27e56f2/

Dit zou o.a. ook een oorzaak van de inflatie stijging kunnen zjin.
Het grootste deel is rechtstreeks naar de verhoogde gas/Electra/olie prijs te herleiden.
Misschien dat QE wel meespeelt, maar is iig niet dominant voor het aanjagen van de inflatie.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• phantom09
YakuzA schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:32:
[...]

Het grootste deel is rechtstreeks naar de verhoogde gas/Electra/olie prijs te herleiden.
Misschien dat QE wel meespeelt, maar is iig niet dominant voor het aanjagen van de inflatie.
In het artikel staat vermeld dat de centrale banken als eerst de rente gebruiken om de inflatie te manipuleren.
Als 2e het opkopen van obligaties, echter het effect werkt minder duidelijk/makkelijk als de rente.

Hoge energieprijzen zijn o.a. ook een oorzaak voor de hoge inflatie. Maar ook andere zaken zoals:

-krappe arbeidsmarkt
-lockdowns in china
-tekorten/slechte bevoorrading materiaal (chips, onderdelen, producten, etc.)
-graan/zonnebloemolie tekorten

Het is wel schrikbarend dat de centrale banken tijdens de covid periode ongeveer net zoveel obligaties hebben opgekocht in circa 3 jaar tjid t.o.v. van dezeflde stimulering van 2008-2019 (11 jaar tijd).
Ik hoop niet dat we de Weimar republiek zijn vergeten na de 1e wereldoorlog. Dat wou Duitsland nooit meer meemaken. En wat doen ze? Ze hebben flink de geld persen open gezet sinds 2008... 8)7

Vergeet niet dat er even in totaal 18 amazones zijn geprint. Dat zijn circa 2 keer de dow jones ($10.000 miljard .)
Wikipedia: Dow Jones Industrial Average

Op de totale aandelen markt is dat circa (19/95)x100=20%

https://spendmenot.com/blog/stock-market-statistics/

[ Voor 21% gewijzigd door phantom09 op 08-05-2022 22:40 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Enkele dagen geleden heeft Ben Felix een nieuwe video online gezet over thematische ETF's.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
TKWY blijft maar dalen 😓 Meer dan de helft verdampt ondertussen. Net als je denkt 'het kan niet lager' valt het nog lager.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

NoSugar schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:35:
TKWY blijft maar dalen 😓 Meer dan de helft verdampt ondertussen. Net als je denkt 'het kan niet lager' valt het nog lager.
Misschien kun je je troosten door aan te sluiten bij de PostNL aandeelhouders. bagholders.
Zon beetje alle covid aandelen zijn al een tijdje hard aan het dalen. Waar de bodem is weet ik niet.

ora et labora

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:36

Thompson

Beeromaniac

Ik heb zelf helemaal geen losse aandelen, maar het kriebelt af en toe wel een beetje om dat eens een keer te doen. Begin maart twijfelde ik dus over TKWY, begin april dacht ik "shit had ik het toch maar gedaan".
Nu denk ik "gelukkig niet gedaan en dit is wederom bewijs dat ik gewoon moet wegblijven bij losse aandelen".

Volgende week als het salaris gestort is gaat er weer gewoon braaf de vaste inleg naar 2x Fitvermogen NN fonds en that's it. Een beetje aankijken wat er gebeurt en achterover leunen. En dat proberen we dan nog een jaar of 20 vol te houden :+

Beeromaniac

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02:02
Dat is nu het mooie van aandelen, het kan altijd lager. Het kan niet negatief worden, dat is de enige echte bodem.

Vreemd genoeg hoor je mensen zelden roepen "het kan niet hoger", dat vinden we dan weer heel normaal. :+

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:48
Ondanks dat de som der delen velen malen hoger ligt is het vertrouwen erg laag. JET wordt een overnameprooi als dit zo door blijft gaan.

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:16
MneoreJ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:29:
[...]

Dat is nu het mooie van aandelen, het kan altijd lager. Het kan niet negatief worden, dat is de enige echte bodem.

Vreemd genoeg hoor je mensen zelden roepen "het kan niet hoger", dat vinden we dan weer heel normaal. :+
Vanuit een ethisch standpunt bekeken zouden aandelen eigenlijk wel negatief moeten kunnen worden. Bijvoorbeeld als een bedrijf meer schade toebrengt aan de samenleving dan dat het bedrijf waard is. Dan zouden aandeelhouders moeten bijleggen om de schade te vergoeden.

• Aardappelzakje
Thompson schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:25:
[...]

Ik heb zelf helemaal geen losse aandelen, maar het kriebelt af en toe wel een beetje om dat eens een keer te doen. Begin maart twijfelde ik dus over TKWY, begin april dacht ik "shit had ik het toch maar gedaan".
Nu denk ik "gelukkig niet gedaan en dit is wederom bewijs dat ik gewoon moet wegblijven bij losse aandelen".

Volgende week als het salaris gestort is gaat er weer gewoon braaf de vaste inleg naar 2x Fitvermogen NN fonds en that's it. Een beetje aankijken wat er gebeurt en achterover leunen. En dat proberen we dan nog een jaar of 20 vol te houden :+
Ik weet niet of TKWY nu zo'n goed voorbeeld is om te beargumenteren waarom je moet wegblijven bij losse aandelen in brede zin. Er zijn natuurlijk genoeg bedrijven te vinden die ondanks een dalende markt wel gedegen cijfers laten zien zonder drama...

Neemt niet weg dat beleggen in gespreide (index)fondsen minder risicovol is.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:36

Thompson

Beeromaniac

Aardappelzakje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:46:
[...]

Ik weet niet of TKWY nu zo'n goed voorbeeld is om te beargumenteren waarom je moet wegblijven bij losse aandelen in brede zin. Er zijn natuurlijk genoeg bedrijven te vinden die ondanks een dalende markt wel gedegen cijfers laten zien zonder drama...

Neemt niet weg dat beleggen in gespreide (index)fondsen minder risicovol is.
Ah nee dat zeker niet, als je er goed in thuis bent en je vindt het leuk moet je dat vooral doen uiteraard wel met geld dat je kan missen. Ging meer om mij persoonlijk, het bleek voor de zoveelste keer dat ik niet de juiste neus heb om te stockpicken en gelukkig is dat tot nu toe elke keer gebleken zonder dat ik daadwerkelijk iets heb gekocht.

Beeromaniac

• MneoreJ
Wozmro schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:42:
Vanuit een ethisch standpunt bekeken zouden aandelen eigenlijk wel negatief moeten kunnen worden. Bijvoorbeeld als een bedrijf meer schade toebrengt aan de samenleving dan dat het bedrijf waard is. Dan zouden aandeelhouders moeten bijleggen om de schade te vergoeden.
Op zich een leuk plan. Heeft geen schijn van kans om daadwerkelijk ingevoerd te worden, natuurlijk, dat dan weer niet. Mensen die geld investeren vinden het huidige stramien waarbij de kosten uiteindelijk afgewenteld worden op de maatschappij als geheel (als de boetes niet meer betaald kunnen worden na faillissement) eigenlijk wel dikke prima. Daarnaast is dit typisch zoiets wat dan in principe even wereldwijd ingevoerd zou moeten worden om te voorkomen dat men met internationale constructies de dans kan ontspringen. Zelfs als je het Europabreed zou doen (dat zou misschien nog net kunnen) zou het waarschijnlijk niet goed genoeg zijn.

Ethiek in beleggen is zoals uitjes en curry op je frikandel: als je het lekker vindt mag je het er zelf bij doen, maar de frikandel speciaal verplichten gaat niet gebeuren. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]
Dat zou dan moeten gelden voor iedere onderneming, niet alleen beursgenoteerde bedrijven. Want anders kan je het triviaal omzeilen met een holding entiteit, of met een eigen bedrijf dezelfde schade toebrengen.

En dan kom je feitelijk bij de wens om de beperking van aansprakelijkheid van vennootschappen op te heffen.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 09-05-2022 13:57 ]

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]
Tja.. ooit moeten we misschien de werkelijke kosten betalen voor een product?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

kijken naar de beurs vandaag krijg ik er een macro borsato gevoel van.
YouTube: Marco Borsato - Rood zeg maar....

Ik vind het allemaal wel vermakelijk. tenzij mijn auto er mee ophoud, dan heb ik wel een probleem :P

ora et labora

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:51
mrc4nl schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:43:
kijken naar de beurs vandaag krijg ik er een macro borsato gevoel van.
YouTube: Marco Borsato - Rood zeg maar....

Ik vind het allemaal wel vermakelijk. tenzij mijn auto er mee ophoud, dan heb ik wel een probleem :P
I don't follow. Vorige week schreef je nog dat je geen maand update gaf omdat je zelf al een tijdje niet meer naar je eigen portefeuille keek omdat je er "depressief" van werd? En nu vind je het vermakelijk?

• Charly
  • Laatst online: 16:38
MrFX schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:38:
[...]

Ondanks dat de som der delen velen malen hoger ligt is het vertrouwen erg laag. JET wordt een overnameprooi als dit zo door blijft gaan.
Mja. Dat horen we volgens mij ook al vanaf dat ze in de mid 30s stonden.
En toch is de hut nog niet verkocht. O-)

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:26
[...]

Speel niet op de man, maar op de inhoud aub

[ Voor 17% gewijzigd door Outerspace op 10-05-2022 00:44 ]

Web Enrichment

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

RobertMe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:08:
[...]

I don't follow. Vorige week schreef je nog dat je geen maand update gaf omdat je zelf al een tijdje niet meer naar je eigen portefeuille keek omdat je er "depressief" van werd? En nu vind je het vermakelijk?
"laughing like a madman at the pain." ofzo

ik heb nog steeds de balans niet opgemaakt met hoe ik er precies voorsta, en wil dat nog steeds niet weten. maar t klinkt misschien gek, maar ik vind het vermakelijk om te zien hoe ieder aandeel in het rood getrokken word. Ondanks PT upgrades, verhoogde outlook, en beat on earnings. Alle rationaliteit het raam uit, iedereen die uit paniek op de verkoopknop drukt,ongeacht onderliggende waarde.

Maar ik heb laatste tijd erg last van stemmingswisselingen. t kan morgen mij compleet anders voelen :S

ora et labora

• MneoreJ
mrc4nl schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:26:
Maar ik heb laatste tijd erg last van stemmingswisselingen. t kan morgen mij compleet anders voelen :S
Dan is er in ieder geval een ding zeker, en dat is dat je kijken naar de koers en orders inleggen nu als de pest zou moeten vermijden. :P

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-11 20:59
Sentiment krijgt veel te veel de overhand op de beurs naarmate QE programmas steeds meer invloed krijgen. Moet je opletten wat er gebeurd als Poetin klaar is in Ukraine, staat VWRL binnen een week op 115eu.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@mrc4nl Wees gerust, je staat er waarschijnlijk (!) beter voor dan ik. Ik heb inmiddels een initial margin tekort van 15k... :+

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:02

de Peer

under peer review

Waarom. Jij wil alleen de lusten, niet de lasten?
Let maar op, in de toekomst gaat het hier wel naar toe. Te beginnen met dat fossiele investeringen gewoon minder interessant gaan worden, en risicovol.

En er werd niet voor niets gezegd: vanuit een etisch standpunt.

[ Voor 9% gewijzigd door Outerspace op 10-05-2022 00:44 . Reden: Quote aangepast ]

• Wietsee.
de Peer schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:30:
[...]

Let maar op, in de toekomst gaat het hier wel naar toe. Te beginnen met dat fossiele investeringen gewoon minder interessant gaan worden, en risicovol.

Hahaha, daar gaat het nooit naar toe. U weet niets van financiële markten.

[ Voor 4% gewijzigd door Wietsee. op 09-05-2022 15:43 ]

Web Enrichment

• Wietsee.
Zr40 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:29:
@mrc4nl Wees gerust, je staat er waarschijnlijk (!) beter voor dan ik. Ik heb inmiddels een initial margin tekort van 15k... :+
Dan zal de call binnenkort volgen! U speelt met vuur.

Web Enrichment

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
Heb even rondgezocht in dit topic en niet heel veel kunnen vinden over wat ik zoek - is het toegestaan om hier te vragen welke ETFs men doorgaans gebruikt of wordt dat gezien als low effort? Ik ben op zoek naar een NDX tracker en zie op DeGiro iShares en Invesco. Kan weinig verschillen vinden op i.e. Reddit behalve leeftijd, fondsgrootte en of je EUR/USD gedenomineerd kiest.

Indien niet toegestaan, haal ik dit weg :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Aardappelzakje
mrc4nl schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:26:
[...]
...maar t klinkt misschien gek, maar ik vind het vermakelijk om te zien hoe ieder aandeel in het rood getrokken word. Alle rationaliteit het raam uit, iedereen die uit paniek op de verkoopknop drukt,ongeacht onderliggende waarde.
...maar t klinkt misschien gek, maar ik vond het vermakelijk om te zien hoe ieder aandeel in het groen gestuwd werd. Alle rationaliteit het raam uit, iedereen die in euforie op de koopknop drukte, ongeacht onderliggende waarde (2020-2021).

;)

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:35

tomtom901

Moderator General Chat
Jedi_Pimp schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:20:
Heb even rondgezocht in dit topic en niet heel veel kunnen vinden over wat ik zoek - is het toegestaan om hier te vragen welke ETFs men doorgaans gebruikt of wordt dat gezien als low effort? Ik ben op zoek naar een NDX tracker en zie op DeGiro iShares en Invesco. Kan weinig verschillen vinden op i.e. Reddit behalve leeftijd, fondsgrootte en of je EUR/USD gedenomineerd kiest.

Indien niet toegestaan, haal ik dit weg :)
Ik heb de iShares variant.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:14
Poe, heftig. Betekent dit dat je 15k moet gaan overmaken naar je broker of is het niet zo erg?

• de Peer

de Peer

under peer review

Atomius schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:39:
[...]

Poe, heftig. Betekent dit dat je 15k moet gaan overmaken naar je broker of is het niet zo erg?
het is de initial margin, niet de maintenance margin ;) dus voorlopig niets aan de hand.

• DJTimo
  • Laatst online: 16:56
[...]

**Ahum**

Reverse stocksplit ;)

• Miki
  • Laatst online: 17:18
Uit de bedrijvigheid in dit topic kan ik al opmaken wat de stand van de beurs is. De GoT index doet niet veel onder voor de VIX :+

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:09
de Peer schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:30:
[...]

Hoezo alleen de lusten en niet de lasten?

Als een bedrijf niet presteert, daalt doorgaans de koers van een aandeel en verlies je mogelijk een (deel) van je inleg.
Door middel van bijv. CO2-certificaten e.d. kan de bedrijfsvoering van "fossiele bedrijven" duurder worden gemaakt, waardoor het resultaat en vervolgens de prijs van een aandeel dalen. "Schone" bedrijven daarentegen zouden extra kunnen verdienen door negative footprint te verkopen door het uitgeven van certificaten o.i.d.

Zie geen werkelijkheid voor me, ook niet vanuit een ethisch standpunt, waarbij aandelen onder 0 zakken om zgn. "maatschappelijke" schade te vergoeden. Gewoon niet logisch.

• Atomius
  • Laatst online: 18:14
Miki schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:53:
Uit de bedrijvigheid in dit topic kan ik al opmaken wat de stand van de beurs is. De GoT index doet niet veel onder voor de VIX :+
Ja, tijdje terug was er iemand en die had het aantal posts in dit topic per dag afgezet tegen een index en dat correleerde aardig. Weet niet meer wie, maar ben wel benieuwd naar een update.

• Qwerty-273
  • Laatst online: 21-11 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Jedi_Pimp schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:20:
BankerOnWheels heeft een artikel online staan hoe je verschillende ETFs met elkaar kan vergelijken. De eerste stap is het kiezen van een index, in jouw geval kies je dus voor de Nasdaq-100. Verder kan je dan kijken naar de specificaties van de fondsen zelf, zoals je ook al deels zelf noemde. Bij DeGiro is het dan nog van belang op welke beurs het verhandeld wordt en of dit in de huidige kernselectie valt. Nu verwacht ik niet direct dat een Nasdaq-100 fonds uit de kernselectie zal verdwijnen - maar als dat wel gebeurt is het wellicht ook verstandig om nu al te kijken naar de eventuele transactiekosten van de specifieke beurs (en dat eventueel mee te laten wegen als andere punten van belang gelijk zijn).
https://www.bankeronwheels.com/how-to-choose-etfs/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:44
Mij gaat het allemaal wat te snel hoe alles nu gaat dus hou het bij bijleren en maandelijks op de ETF gooien :)

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

MneoreJ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:28:
[...]

Dan is er in ieder geval een ding zeker, en dat is dat je kijken naar de koers en orders inleggen nu als de pest zou moeten vermijden. :P
Mij is altijd verteld dat het beste moment om te kopen, wanneer de angst maximaal is.
Heb vandaag in ieder geval meer GSL bijgekocht. Hun kwartaalresultaten waren fantastisch en de lange termijn inkomsten ook. Plus een plukje alcoa, om mn gak omlaag te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 09-05-2022 17:19 ]

ora et labora

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
Qwerty-273 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:09:
[...]

BankerOnWheels heeft een artikel online staan hoe je verschillende ETFs met elkaar kan vergelijken. De eerste stap is het kiezen van een index, in jouw geval kies je dus voor de Nasdaq-100. Verder kan je dan kijken naar de specificaties van de fondsen zelf, zoals je ook al deels zelf noemde. Bij DeGiro is het dan nog van belang op welke beurs het verhandeld wordt en of dit in de huidige kernselectie valt. Nu verwacht ik niet direct dat een Nasdaq-100 fonds uit de kernselectie zal verdwijnen - maar als dat wel gebeurt is het wellicht ook verstandig om nu al te kijken naar de eventuele transactiekosten van de specifieke beurs (en dat eventueel mee te laten wegen als andere punten van belang gelijk zijn).
https://www.bankeronwheels.com/how-to-choose-etfs/
Nice, thanks! Hier ga ik vanavond even rustig naar kijken :)

Ondertussen wel alvast wat iShares NDQ kopen bij wijze van buy the dip, volledig bewust van het feit dat ik niet de definitieve dip koop :P

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Morty
  • Laatst online: 18-11 13:42
Ik vind het allemaal nog wel meevallen. Van een crash is nog lang geen sprake, en we staan nog altijd ruim hoger dan de pre-corona top. Gezien de macro-economische situatie is dat haast een wonder.

Ik zie het dan ook niet snel echt weer omhoog gaan. Een crash, of een lange zijwaartse (of licht naar beneden gaande) trend acht ik veel waarschijnlijker.

Paniek of uitkots-moment is er nog lang niet, dus het kan nog veel lager...

• MneoreJ
mrc4nl schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:18:
Mij is altijd verteld dat het beste moment om te kopen, wanneer de angst maximaal is.
De angst van andere beleggers, ja. Als je zelf grote stemmingswisselingen ervaart van dag tot dag zit er toch iets niet helemaal lekker, want dat helpt niet mee bij het opstellen van een plan en je daaraan houden -- iets dat je hopelijk al lang hiervoor gedaan hebt. Ideaal gezien koop en verkoop je zonder er warm of koud bij te worden, omdat je (ongeacht de koersen zelf) je plan al getrokken hebt en je dus "alleen maar" het script aan het afdraaien bent.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:27
YTD gaat inmiddels richting -5%. Denk dat velen in dit topic mij gezelschap houden met een min YTD momenteel. En dan nog geluk met sterker geworden dollar.

• RobertMe
Magpie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:31:
YTD gaat inmiddels richting -5%. Denk dat velen in dit topic mij gezelschap houden met een min YTD momenteel. En dan nog geluk met sterker geworden dollar.
Je bedoelt dat het ook groen kan staan? :+

Volgens mij heeft mijn NT portefeuille het hele jaar nog geen groen laten zien als zijnde YTD. Sterker nog, ik weet niet of mijn portefeuille dit jaar "since inception" meet dan een week of 4 in het groen heeft gestaan. November 2020 begonnen met inleggen in NT bij Rabobank. Oktober, november vorig jaar mijn VWRL aandelen bij DeGiro verkocht en in NT ingelegd. Dat zal zo ongeveer op de top zijn geweest dus dat trekt de boel echt flink naar beneden.

• Magpie
@RobertMe Haha, eens dat kan ook. En dan zit je nog zeer breed gespreid. Een meer op tech en groei gerichte portefeuille krijgt momenteel harde klappen.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-11 23:56

Jebus4life

BE User

Magpie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:31:
Jup, tot een week of 2 geleden hield ik nog heel goed status quo (weinig tech); maar plots zijn de klappen wel heel snel, heel groot geworden en sta ik 8% down YTD

Tijdje geleden kwamen er regelmatig posts die kloegen dat alles te duur stond, ik weet niet meer wat eerst kopen. Wat dan natuurlijk wel best verlammend werkt, want zo heel veel cash heb ik niet meer aan de kant (zo'n 15%, en dan is het "op" (ik ga niet in mijn buffer beginnen snijden)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wietsee. schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:56:
[...]

Dan zal de call binnenkort volgen! U speelt met vuur.
Dat valt wel mee, ik heb een groot verschil tussen initial margin en maintenance margin en dat wordt voornamelijk veroorzaakt door mijn box spreads.

Wat die box spreads betreft, ik ga er morgen een vervroegd sluiten die pas eind 2025 zou expireren. Op de huidige koers kan dat op 96% van de nominale waarde. Het levert +27k ruimte op wat betreft initial margin en +4k aan maintenance margin.

Het levert mij wel een negatief EUR saldo op, dus ik zal debetrente gaan betalen aan mijn broker. Maar gezien de koerswinst die het sluiten realiseert en de marginruimte die daarmee vrij komt vind ik 1,5% op jaarbasis een goede deal :)

• rapture
  • Laatst online: 18:17

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn YTD kan morgen rood worden door mijn gekochte calls die diep in 't rood gesleurd worden en de olie staat weer zwakjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWDVov5Z3efXm_kg-OGNWe9Kisw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HbkzGpqC7lgHw1R2lv6YkP3u.jpg?f=user_large

Shell, off-shore drilling, Zuid-Amerikaanse olie,... houden goed stand. De calls op een graan-ETF moeten nog door een weerstand breken. Als er een crash of aardgas-angst komt, dan wil ik in de Amerikaanse fracking, Duitse chemie,... gaan.

Als er genoeg negativiteit bij Intel aangewakkerd wordt, dan kan de koers nog een tiental dollar zakken. Recessie is slecht voor de PC-markt en krimp is slecht voor groei/tech. ARC GPU's zijn al een jaar te laat en verder uitstel is slecht voor de release. Ze moeten het veel goedkoper dan Nvidia en AMD GPU's dumpen in tijden van overschot en dan zijn ze niet zeker dat de mensen het risico op slechte drivers willen nemen. Zo dicht mogelijk bij de 30 hengelen naar de aandelen en tegen dat de nieuwe fabs in de VS in productie gaan, is er een chipoverschot. Alle plannen om de fantastische Lisa Su strategie van diversificatie na te bootsen vallen in het water.
Als er een negatief verhaal opgevoerd kan worden, dan kan de koers en P/E-ratio nog verder in de grond geboord worden. De gekochte puts moeten nog dieper ITM gaan, de uitoefening van de geschreven cash secured puts moet uitgelokt worden voor wie de aandelen op die manier wilt accumuleren,... Extreemste dat ik gezien heb, is market cap onder EBITDA.

De algemene verarming van de bevolking en de steeds hogere prijzen/kosten zet zowel de omzet als de kosten van TKWY onder druk.

Cat Rock Capital is niet blij met de GrubHub-overname, een Europees bedrijf heeft weinig te bieden aan een Amerikaanse achterblijver en kan zich beter concentreren op de Europese landen waar TKWY de marktleider is. GrubHub kan beter aan een grote Amerikaanse supermarktketen verkocht worden en samenwerken met Walmart, Kroger,... biedt meerwaarde aan GrubHub. In de brief van 22 april schreven ze dat als TKWY gewaardeerd wordt zoals Doordash dan is de koers 215 en niet 25. Nu staan zowel DoorDash als TKWY 30% lager dan op 22 april. De impact van een negatieve sfeer en het gebrek aan vertrouwen is zo dramatisch.

Het is door de All Time Low gezakt en zakt bijna te snel voor de optiehandel om te volgen. Ze kunnen bijna elke dag lagere strikes beschikbaar maken. Zo goed als alle call open interest zijn OTM en bijna alle put open interest zijn ITM (dwingt market makers bij een dalende koers steeds meer aandelen te verkopen).

De IV is zelfs hoger dan bij GME, afblijven van de veel te dure opties. Tenzij als je ze schrijft, goede premies voor korte looptijden. Dit is de troost voor de TKWY-bagholders, hoge optiepremies binnenharken zonder het risico van de koers verdubbelt in een weekje.

Onder 1/3 boekwaarde per aandeel kunnen kopen is een goede deal. Als de omzet door blijft groeien, dan wordt EBITDA in enkele jaren positief en voor een positieve EPS ga je een aantal jaren langer kunnen wachten. Aannemend dat ze de outlook niet te rooskleuring voorstellen om daarna met winstwaarschuwingen af te komen. Als fondsen die bekend staan voor value investing boven 60 euro een goede koopprijs vinden, dan is 3x lager kunnen kopen niet slecht.

Eerst kijken dat de SPY niet door de 400 zakt, een sell off begint, een jaar aan koerswinst wordt uitgevaagd en de indexen door het putje.
mrc4nl schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:18:
[...]

Heb vandaag in ieder geval meer GSL bijgekocht. Hun kwartaalresultaten waren fantastisch en de lange termijn inkomsten ook. Plus een plukje alcoa, om mn gak omlaag te krijgen.
En als bepaalde leden op fora uit paniek op de verkoopknop rammen. Iemand is erin geslaagd om Shell op de 10 te verkopen en dat was het koopsignaal voor de rest van het forum. Ik had calls op strike 12 en 14 met 2 à 3 jaren looptijd bijgekocht.

• phantom09
[...]

Hey wat een goed plan. Stel we voeren dit in. En stel jij koopt aandelen van een gewild bedrijf genaamd Wirecard. Het gaat fantastisch met dit bedrijf. En dan blijkt dat Wirecard effe 2 miljard verduisterd heeft
(https://www.rtlnieuws.nl/...-fraude-inval-boekhouding).
Wirecard failliet, jij je € 10.000,- kwijt. Maar wacht even, je er zijn nog schuldeisers. Volgens de nieuwe regels ben jij ook hier aansprakelijk voor. Dus je betaald vrolijk nog even € 5.000,- mee.

Ben je niet alleen je investering kwijt, maar mag je ook nog extra dokken....

• de Peer

de Peer

under peer review

phantom09 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:35:
[...]

Hey wat een goed plan. Stel we voeren dit in. En stel jij koopt aandelen van een gewild bedrijf genaamd Wirecard. Het gaat fantastisch met dit bedrijf. En dan blijkt dat Wirecard effe 2 miljard verduisterd heeft
Wirecard failliet, jij je € 10.000,- kwijt. Maar wacht even, je er zijn nog schuldeisers. Volgens de nieuwe regels ben jij ook hier aansprakelijk voor. Dus je betaald vrolijk nog even € 5.000,- mee.

Je bent dan misleid door wirecard.

Bij de grote fossiele reuzen doe je het bij volle verstand.

• phantom09
[...]

Het kan zekers negatief worden, het bedrijf gaat failliet.... (en de schulden (dus negatief) zijn voor de schuldeisers).

• MneoreJ
phantom09 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:37:
Het kan zekers negatief worden, het bedrijf gaat failliet.... (en de schulden (dus negatief) zijn voor de schuldeisers).
Zeker, maar men komt dan niet aankloppen bij de particuliere aandeelhouders om nog even bij te lappen, voor zover ik weet. Anders heb ik dat stukje glad gemist bij de introductiecursus beleggen en moeten we de TS misschien ook even aanpassen...

• phantom09
Je initial margin staat dus op 100% ?

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:16
phantom09 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:35:
[...]

Inderdaad, als je (mede-)eigenaar bent van een bedrijf dat fraudeert dan ben je de facto zelf een fraudeur.

Met het argument 'ik wist het niet' moet je niet afkomen bij een rechter.

Zou je ooit aandelen kopen van je lokale bakker als er geruchten rondgaan in het dorp dat hij fraudeert met zijn boekhouding?

Je voorbeeld Wirecard zit op een veel abstracter niveau dan je lokale bakker maar ook dat is geen excuus.

Begrijp me niet verkeerd: ik beleg ook (+250k in wereldindexen) maar dat weerhoudt mij er niet van om na te denken over iets als het ethische aspect.
Niet alles is slecht aan beleggen, er zijn ook veel positieve kanten aan. Maar there is no free lunch, er is altijd een keerzijde die je er bij moet nemen.

• phantom09
llovesoccerx7 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:14:
Mij gaat het allemaal wat te snel hoe alles nu gaat dus hou het bij bijleren en maandelijks op de ETF gooien :)
Ik weet dat je niet moet timen, maar ik zou voorlopig nog even niks kopen voor de komende weken.

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:44
phantom09 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:50:
[...]

Ik weet dat je niet moet timen, maar ik zou voorlopig nog even niks kopen voor de komende weken.
Uhm ik had daar ook even over nagedacht maar goed dat is natuurlijk niet DCA beleggen op een ETF. Maar als het lijkt dat het in principe alleen maar blifjt dalen.

• phantom09
Morty schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:21:
Ik vind het allemaal nog wel meevallen. Van een crash is nog lang geen sprake, en we staan nog altijd ruim hoger dan de pre-corona top. Gezien de macro-economische situatie is dat haast een wonder.

Ik zie het dan ook niet snel echt weer omhoog gaan. Een crash, of een lange zijwaartse (of licht naar beneden gaande) trend acht ik veel waarschijnlijker.

Paniek of uitkots-moment is er nog lang niet, dus het kan nog veel lager...
Klopt, maar als je ziet hoe relatief hard het gaat duid de huidige stand van de beurs op een crash.
De Nasdaq is al gecrasht en zit in een bearmarket: -25%
De SP500 gaat binnenkort ook crashen, deze zit al op bijna -16%

Echter het is een vertekend beeld, want de euro/dollar zit op -7% YTD. Reken je dit mee dan zit de Nasdaq nog niet in een bearmarket.

• phantom09
de Peer schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:37:
[...]

Je bent dan misleid door wirecard.

Bij de grote fossiele reuzen doe je het bij volle verstand.
In elk bedrijf kan er fraude ontstaan. Barings bank vergeten die na 278 failliet ging?
Wikipedia: Barings Bank

• phantom09
Wozmro schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:48:
[...]

Inderdaad, als je (mede-)eigenaar bent van een bedrijf dat fraudeert dan ben je de facto zelf een fraudeur.

Met het argument 'ik wist het niet' moet je niet afkomen bij een rechter.

Zou je ooit aandelen kopen van je lokale bakker als er geruchten rondgaan in het dorp dat hij fraudeert met zijn boekhouding?

Je voorbeeld Wirecard zit op een veel abstracter niveau dan je lokale bakker maar ook dat is geen excuus.

Begrijp me niet verkeerd: ik beleg ook (+250k in wereldindexen) maar dat weerhoudt mij er niet van om na te denken over iets als het ethische aspect.
Niet alles is slecht aan beleggen, er zijn ook veel positieve kanten aan. Maar there is no free lunch, er is altijd een keerzijde die je er bij moet nemen.
Als je ethisch wilt beleggen, dan moet je bij de ASN bank of Triodos zijn. Zit je daar?
Anders heb je een heel geode kans dat je bedrijven in je wereldindex hebt die niet ethisch zijn.
Of je moet zelf aandelen kopen van bedrijf en naar de ESG score kijken.

• RobertMe
llovesoccerx7 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:51:
[...]

Uhm ik had daar ook even over nagedacht maar goed dat is natuurlijk niet DCA beleggen op een ETF. Maar als het lijkt dat het in principe alleen maar blifjt dalen.
Volgens mij gebruik je DCA verkeerd? Lump sum vs DCA is als je een bak geld wilt inleggen. Bv als je 10k wilt inleggen of je in een keer 10k inlegt of 10 maanden 1k extra. Maar als je maandelijks een deel van het salaris inlegt is het "gewoon periodiek inleggen", zou je zelfs weer lump sum kunnen noemen (je hebt bv €500 en die leg je in een keer in, i.p.v. €100 over 5 weken). Immers heb je ook geen eenmalig voorschot op dat salaris ontvangen waardoor je bv €6000 in een keer kunt inleggen, of €500 over 12 maanden.

• phantom09
llovesoccerx7 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:51:
[...]

Momenteel stormt het op de beurs. Niemand weet wanneer het eindigt, maar ik zou even binnen blijven.
Ik kom pas naar buiten als het op zijn minst niet meer zo hard stormt/regent.

https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed

Ik gok erop dat we ongeveer op de helft of iets over de helft zijn van de dalingen. De SP500 zal naar ongeveer de 3500 gaan. In worste case scenario naar 2700.

De markt overdrijft altijd, zowel naar beneden als naar boven.

[ Voor 16% gewijzigd door phantom09 op 09-05-2022 20:24 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:15

Zenix

BOE!

Ach, het valt allemaal wel mee, Bitcoin doet hetzelfde in één dag als ik een verlies heb qua YTD :)

• phantom09
Zenix schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:43:
Ach, het valt allemaal wel mee, Bitcoin doet hetzelfde in één dag als ik een verlies heb qua YTD :)
Ach exxon mobile gaat ook door het putje met meer dan -7%. Beurs is compleet in paniek.

• Vipertje
  • Laatst online: 15:47
phantom09 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:05:
[...]

Ach exxon mobile gaat ook door het putje met meer dan -7%. Beurs is compleet in paniek.
Stelt allemaal weinig voor toch. YTD sta je met Exxon nog +34%.

• phantom09
Vipertje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:10:
[...]

Klopt.

Exxon en shell heb ik ooit na de corona crash gekocht. Had toen nog geen olie aandelen.
Jammer genoeg te weinig gekocht. Enige portfolio die een positief rendement heeft van iets meer dan 10%.
Alle portfolio's samen doen het dacht ik rond de -13,5%. Althans dat was vrijdag. Zal nu wel lager liggen :'(

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Vipertje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:10:
[...]

En mijn Shell-aandelen staan nog +114%, niks verkeerd met de fundamentals als de Westerse landen van de Russische olie en aardgas willen afstappen.

De Prelude bij Australië zal van hoge kosten, verlieslatend,... naar winstgevend bij hoge aardgasprijzen omslaan.
Afbeeldingslocatie: https://max-groups.com/wp-content/uploads/2014/09/FLNG-MAX-blog.png

Jammer dat ik de calls met 2 of 3 jaren looptijd niet lang genoeg vast gehouden heb om de inleg meer dan x10 zien gaan en de winst van de helft van mijn calls gebruiken om de andere helft van mijn calls uit te laten oefenen op strike 12. De gemiste kans om met het uitoefenen van calls duizend aandelen op strike 12 te laten leveren.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 09-05-2022 21:32 ]

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:16

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Wat een emotie hier. Had nog niet gekeken maar ik verwachtte echt een bloedbad. Als je er zo zwaar onder gaat als een aantal hier dan is het gewoon beter om het in een World ETF te leggen en je energie elders besteden.

Heb het zelf ooit ook gehad , toen had ik ook een hefboom staan met geleend geld. Dacht er veel te vaak aan en flinke koersuitslagen drukte op mijn gemoed. Alles verkocht uiteindelijk, verlies genomen en voortaan alleen DCA met een deel van het maandelijkse spaaroverschot. Een stuk relaxter, maandelijks even portefeuille updaten, nieuwe orders eruit en vooral zo min mogelijk verkopen.

• phantom09
tuinïnen schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:37:
Wat een emotie hier. Had nog niet gekeken maar ik verwachtte echt een bloedbad. Als je er zo zwaar onder gaat als een aantal hier dan is het gewoon beter om het in een World ETF te leggen en je energie elders besteden.

Heb het zelf ooit ook gehad , toen had ik ook een hefboom staan met geleend geld. Dacht er veel te vaak aan en flinke koersuitslagen drukte op mijn gemoed. Alles verkocht uiteindelijk, verlies genomen en voortaan alleen DCA met een deel van het maandelijkse spaaroverschot. Een stuk relaxter, maandelijks even portefeuille updaten, nieuwe orders eruit en vooral zo min mogelijk verkopen.
VWRL staat nu op circa -10,9% YTD. Ik wordt daar niet rustiger van. Weliswaar minder verlies dan mjin totale portfolio, maar toch nog een redelijk correctie.

• Miki
Qwerty-273 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 23:41:
Enkele dagen geleden heeft Ben Felix een nieuwe video online gezet over thematische ETF's.
[YouTube: Thematic ETFs (are Terrible Investments)]
Altijd weer zo’n fijn nuchter verhaal waarin hij allerlei luchtballonnen weet lek te prikken met wetenschappelijke papers. De kleine steek onder water naar Cathie Woord en zijn voorspelling een jaar eerder maken het wel helemaal af :)

Anyway, 9% in de min YTD momenteel. Is kijken of we richting mijn COVID dipje van maart 2020 gaan, maar dan moeten wel wat meer zakken, richting de 30%. Er breken weer mooie tijden aan :P

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:30
ARKK is inderdaad extreem, dat staat geloof ik al op -30% tov pre-covid feb 2020). :X

• phantom09
Ko.Kane schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:40:
ARKK is inderdaad extreem, dat staat geloof ik al op -30% tov pre-covid feb 2020). :X
Ark innovation ETF YTD 2022: -57%

En nog steeds heb ik hierop winst ;) (althans tot nu toe).

Einde dagje wallstreet:

Dow -1.99%
SP500 -3.20%
Nasdaq -4.29%

Lijkt corona tijd wel, grote paniek 8)7 .

YTD:

Dow -11,26%
SP500 -16.26%
Nasdaq -25.71%

Verliezen gaan nog verdubbelen. Ik gok dat de koersen binnen 6 maanden onderstaande halen.
Daarna zijwaarts en keert de rust over 12 maanden langzaam weer terug.

Dow -23%
SP500 -33%
Nasdaq -52%

[ Voor 38% gewijzigd door phantom09 op 09-05-2022 22:56 ]

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:30
@phantom09 wat zijn dat voor vage numerieke voorspellingen, gecombineerd met iets kwalitatief als "keert de rust weer terug... Is een zijwaartse markt al niet rustig?

Wat zie je als grote paniek? Zit je je zelf niet wat te stressen momenteel? Sinds pre corona staan SP500 en Nas nog 18% in de plus over 2y+1Q ongeveer. Das netjes. Link En de 10 jaar SP500 ziet er ook nog super mooi uit.

Maar goed als je zulke voorspellingen doet geef er dan eens een goede analyse bij, of indien je het uit iemands anders analyse hebt de bron erbij. Dan is er in ieder geval iets om over te praten. Nu kan ik net zo goed zeggen dat we het jaar weer op break even gaan af sluiten. (hypothetisch als voorbeeld)

• Miki
rapture schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:14:
Op de daily SPY-grafiek houdt een steunlijn en de EMA250 op 430 voor de tweede dag. Morgen zien dat er geen gekke dingen gebeuren wegens de FOMC.

Ik ga voor een bullish 5600

Santee 3200
Dacuuu 3275
Gearloose 3500
Pirke 3550
tuinïnen 3780
Joindry 3805
HensAanDek 3900
mrc4nl 4045
Qunix 4269
Atomius 4320
Get!em 4356
Miki 4400
Pdukers 4500
Tsurany 4600
ArthurMorgan 4640
Lycaon 4700
Klaasvaak 4840
Thompson 4867
Pistachenootje 4900
XanderDrake 5001
Theta-1 5025
ColdStone 5080
Phantom09 5100
Robsta86 5145
Radiodurans 5243
Dan Stark 5400
rapture 5600
Bijna halverwege het jaar, iemand nog spijt van zijn gokje :+

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Miki schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 00:08:
[...]

neeuh. maar de echte vraag is hoeveel het nog gaat zijwaardsen tot het eind van het jaar (stand vandaag is 3997)

ora et labora

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Miki schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 00:08:
[...]

Alles kan en niks is uit te sluiten. Rusland, China en Azië door het putje is geen probleem als de Fed de rente straks verlaagd alsof het 1998 is en de bull run in de tech, growth,... moet aangeslingerd worden alsof het 1999 is. De irrationaliteit op de beurs kan zowel naar beneden als naar boven werken.

7 maanden is een lange tijd in de optiehandel. Als de Fed beslist dat de shortposities en gekochte puts are fucked, dan gebeurt het. De Corona-crash hebben ze in enkele maanden teruggedraaid.

• Pistachenootje
phantom09 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:09:
[...]
Ik gok erop dat we ongeveer op de helft of iets over de helft zijn van de dalingen. De SP500 zal naar ongeveer de 3500 gaan. In worste case scenario naar 2700.
Voorspellingen gebaseerd op onderbuik gevoelens gebruiken als advies aan een beginnend belegger? Lijkt me een slechte zaak.

De gewone indexbelegger moet gewoon periodiek inkopen ongeacht sentiment op de beurs. Niemand weet wat de beurs gaat doen, het kan net zo goed weer omhoog gaan als verder omlaag.

• Pistachenootje
IBGM (iShares € Govt Bond 7-10yr) staat op -11.5% YTD 8)7

Ik heb hier al eerder mensen gewaarschuwd die uitgaan van negatieve correlatie.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
phantom09 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:05:
[...]

Als je ethisch wilt beleggen, dan moet je bij de ASN bank of Triodos zijn. Zit je daar?
Ligt er wel een beetje aan wat je ethisch verantwoord vindt ;)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dat zit wel Schnorr.

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
Pistachenootje schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 03:11:
IBGM (iShares € Govt Bond 7-10yr) staat op -11.5% YTD 8)7

Ik heb hier al eerder mensen gewaarschuwd die uitgaan van negatieve correlatie.
Ik zat er aan te denken ook met het idee dat er een negatieve correlatie was, maar mede door de reacties hier niet gedaan. Mijn pensioenfonds zit al voor ongeveer 10% in bonds en dat vind ik wel genoeg eigenlijk. Daar hoeft niks meer bij. Gewoon in world EM en small caps en blijven kopen ook al sta ik op -7%. Ik word er niet onrustig van, want er zit alleen geld in dat ik kan missen. Als het morgen -100% staat, lig ik er niet wakker van. Het zal wel wat minder relaxt zijn als je er een half miljoen in hebt.

• Miki
devices schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:16:
[...]

Ik zat er aan te denken ook met het idee dat er een negatieve correlatie was, maar mede door de reacties hier niet gedaan. Mijn pensioenfonds zit al voor ongeveer 10% in bonds en dat vind ik wel genoeg eigenlijk. Daar hoeft niks meer bij. Gewoon in world EM en small caps en blijven kopen ook al sta ik op -7%. Ik word er niet onrustig van, want er zit alleen geld in dat ik kan missen. Als het morgen -100% staat, lig ik er niet wakker van. Het zal wel wat minder relaxt zijn als je er een half miljoen in hebt.
Als het morgen -100% met zo’n portefeuille dan zou ik me zorgen gaan maken over andere dingen ;)

Nee, ik blijf ook stug volhouden. Dat heb ik tot nu gedaan bij iedere dip en iedere keer is het weer goed gekomen. Stick to the plan!

• Magpie
Op voorhand uitgaan van negatieve correlatie is niet handig. Op voorhand uitgaan van 100% correlatie ook niet. Goud bijvoorbeeld heeft YTD bijna 10% gewonnen. En mocht er hierna een recessie komen met lagere inflatie(verwachtingen), dan kunnen obligaties zo maar weer eens wel gaan renderen. Ga niet uit van n = 1, kijk naar de historie bij stagflatie. Voor mij blijft diversificatie tussen asset classes een manier om het risico van een portfolio potentieel te verminderen. De tijd zal het leren!

• oscar82
  • Laatst online: 21-11 23:18

oscar82

De ondertitel

De meest recente bogleheads en rational reminder podcasts gaan allebei over obligaties. Wat een Vanguard manager zei bij bogleheads was dat je bij obligatie ETFs altijd moet zorgen dat je eigen beleggingshorizon langer is dan de gemiddelde time to maturity. Op die manier kan je een tijdelijke dip negeren en nog het rendement van nieuwer uitgegeven obligaties met hogere rente meepakken. Wel dus op tijd terugschakelen naar kortere looptijd naarmate je horizon dichterbij komt.
Ik heb zelf geen bonds of deposito’s. Maar Als particulier met korter dan 5 jaar horizon kan je nog steeds prima met deposito’s werken volgens mij.
Pagina: 1 ... 98 ... 227 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij