Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rukapul schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:00:
[...]

Als BGS hetzelfde werkt als DGS dan werkt het iets anders.

Eerst wordt de schade tot 20k gedekt uit BGS. Vervolgens wordt de rest afgewikkeld waarbij BGS een vordering is. Daarbij is het in DGS zo dat deze een hoge prioriteit kent.

Het is dus risicovoller om met een hele grote portefeuille te zitten bij een financiële instelling met een heleboel kleine klanten :P
Goed punt, die details ken ik verder niet. En naast de BCS compensatie moet je voor de rest natuurlijk nog wachten op de afwikkeling van het faillissement, dat kan misschien wel jaren duren.

Dat maakt de selectie van een goede financiële instelling nog een stukje belangrijker :)

Edit: inderdaad, de vorderingen van beleggers gaan over op DNB voor zover die onder het BCS een compensatie uitbetaald hebben gekregen (Wft 3:261, vierde lid). Maar ik zie daar niet dat de prioriteit verandert.

[ Voor 40% gewijzigd door Zr40 op 30-04-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-05 20:21
Pistachenootje schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:41:
[...]

Professionele beleggers kunnen de markt al slecht voorspellen, laat staan de gemiddelde tweaker.

Overigens staan waarderingen in grote gedeelten van de wereld helemaal niet hoog. Maar ook waarderingen zijn vaak geen goede voorspeller van toekomstig rendement.
Dat snap ik maar ik was benieuwd naar de redenering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:50
Voor wie geinteresseerd is in M&A: deze video over de acquisitie van Solar City door Tesla in 2016 is wel interessant. Het is een samenvatting van de claims in de nog lopende rechtzaak erover:
YouTube: SOLARCITY BAILOUT - Post-Trial Brief Summary

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:46
aljooge schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:04:
[...]

Tenzij je aandelen zijn uitgeleend. Een risico die velen nemen om een beetje extra rendement te pakken of met een goedkope budget broker in zee te gaan. Maar ja, zolang het goed gaat..

Een ijslandse bank was ook niet veel mis mee, achtergestelde leningen bij de Sns was het risico ook verwaarloosbaar klein. DSB kon ook niet omvallen en toch hadden mensen en andere instituten alles daar geparkeerd. Zo denken veel hier ook dat het risico van uitlenen nooit fout kan gaan.
Je vergelijkt appels met peren.securities lending is heel wat anders dan een achtergestelde lening en/of deposito bij een bank.
Bij het uitlenen van aandelen vereist een broker/bank een garantie stelling van de lener van meestal 103-105% van de lening. Daarnaast moet de lener aan de marge eisen voldoen. Als de lener niet aan deze eisen voldoet dan moet de lener dit snel aanvullen, zo niet dan gaat de bank/broker zelf aandelen van de lener verkopen om te voldoen aan de marge eisen.

Daarnaast blijven de uitgeleende aandelen op jou naam staan en ben je ze niet kwijt als je broker of bank failliet gaat.

Hier meer uitleg erover: https://www.brokertarieven.nl/aandelen-uitlenen/

Heel wat anders dan een achtergestelde deposito. Je geeft dan geld aan een bank. En als die failliet gaat wordt je schuldeiser en is nog maar de vraag of je wat terug krijgt en zo ja hoeveel.
Enige garantie is hoe de rating van de bank is. Als die een goede rating heeft dan is mogelijk het risico klein. Bij een lage rating moet je je afvragen of je uberhaupt wel aan een achtergestelde deposito moet gaan beginnen.

[ Voor 18% gewijzigd door phantom09 op 30-04-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:15
Degiro YTD -17,3%, april -8,1% auch. Fitvermogen zit hier niet bij, kan je die makkelijk toevoegen aan Portfolio Performance?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Weet niet welke bronnen je kunt gebruiken maar op bijv Yahoo zijn die van fitvermogen wel aanwezig, maar zonder grafiek.

NNEMA.AS
NNESA.AS
NNESC.AS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 512943

phantom09 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:17:
De Nasdaq zit al in een bear market, als het zo door gaat komt de SP500 ook in een bearmarket.
Niet leuk, maar je kan dan wel alvast wat plannen. Door voorlopig even niet meer bij te kopen.
Zeker als je maandelijks bijkoopt is het niet verstandig om aan markt-timing te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Laatst online: 28-05 23:41

Zenix

BOE!

Anoniem: 512943 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:51:
[...]

Zeker als je maandelijks bijkoopt is het niet verstandig om aan markt-timing te doen.
Klopt, en het verlies in dollars is op dit moment ook veel groter dan in euro's. Als ik in portfolio performance mijn valuta op dollar zet dan heb ik dit jaar zo'n 13% verloren met voornamelijk VTI en VXUS. Maar in euro's is het een stuk minder met maar 7%.

Als je dan kijkt naar de indexen, dan zie je ze hard omlaag gaan, maar die zijn vaak in dollars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Anoniem: 512943 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:51:
[...]

Waarom is het niet verstandig? Normaal gesproken is het grootste gedeelte al geinvesteerd. Maandelijks blijft er een x bedrag van je alaris over wat je kan investeren.
Als je al weet dat het sentiment in een bear market zit dan moet je je afvragenof het verstandig is om maandelijks bji te kopen. Je kan diverse mogelijkheden doen. Bijvoorbeeld:

1. Gewoon maandelijks blijven kopen

2. Gedeeltelijk maandelijks blijven kopen en een gedeelte opzij leggen. Dit aanhouden totdat de beurs na 2 maanden weer gaat stijgen en dan langzaam weer bijkopen.

3. Alle maandelijks bijkopen parkeren op een spaarrekening. Dit aanhouden totdat de beurs na 2 maanden weer gaat stijgen en dan langzaam weer bijkopen.

Een bear market duurt meestal een tijdje. Dit kan een maand of 18 zijn zoals na 2000. Of 14 maanden na 2008. Of 3 maanden in 1987. Of 21 maanden na december 1972.
Korste beurscrash was de corona crash. Maar dat krijgen we denk ik niet gauw weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:02
Ik zie weinig reden of alternatieven om niet meer zoals het plan maandelijks in te leggen.

Eind vorig jaar vond ik de aandelen en ETF’s die ik heb de prijs waard. Dus nu dan zeker tegen een stuk lagere prijzen.

Verder met een horizon van zo’n 15 tot 20 jaar voelt deze correctie ergens ook wel interessant en spannend en zal het uiteindelijk vast wat opleveren. Zo niet, dan zijn er wereldwijd denk ik grotere problemen waar ik mij druk om moet maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:53
phantom09 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:31:
[...]
Waarom is het niet verstandig?
Omdat je het niet goed kan, ook al denk je van wel. Daar zijn al heel veel artikelen aan besteed. Deze vind ik wel aardig: https://www.personalfinan...erfectly-time-the-market/

Maar goed, de meeste mensen lijden aan zelfoverschatting, dus of je je dit zal realiseren is twijfelachtig.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 01-05-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
Ik ben nu net begonnen met VWRL. Maar dat was niet de juiste timing?😂. Of begrijp ik jullie meningen verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
llovesoccerx7 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:07:
Ik ben nu net begonnen met VWRL. Maar dat was niet de juiste timing?😂. Of begrijp ik jullie meningen verkeerd?
De beste timing was gisteren, de second beste timing is vandaag.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
llovesoccerx7 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:07:
Was beter om een jaar geleden te beginnen, maar liever nu dan over een jaar :P .

We weten het toch niet. Maar ik neem aan dat je voor lange termijn belegt. En natuurlijk staat je investering volgend jaar op -15%, dan klinkt dat niet leuk. Tegelijk is er ook wat voor te zeggen dat een lagere koers beter is zolang je aan het kopen van aandelen bent, pas als je op het punt komt dat je ze wil gaan verkopen, heb je een hoge koers nodig.
[...]

Waarom is het niet verstandig? Normaal gesproken is het grootste gedeelte al geinvesteerd. Maandelijks blijft er een x bedrag van je alaris over wat je kan investeren.
Als je al weet dat het sentiment in een bear market zit dan moet je je afvragenof het verstandig is om maandelijks bji te kopen. Je kan diverse mogelijkheden doen. Bijvoorbeeld:

1. Gewoon maandelijks blijven kopen

2. Gedeeltelijk maandelijks blijven kopen en een gedeelte opzij leggen. Dit aanhouden totdat de beurs na 2 maanden weer gaat stijgen en dan langzaam weer bijkopen.

3. Alle maandelijks bijkopen parkeren op een spaarrekening. Dit aanhouden totdat de beurs na 2 maanden weer gaat stijgen en dan langzaam weer bijkopen.

Een bear market duurt meestal een tijdje. Dit kan een maand of 18 zijn zoals na 2000. Of 14 maanden na 2008. Of 3 maanden in 1987. Of 21 maanden na december 1972.
Korste beurscrash was de corona crash. Maar dat krijgen we denk ik niet gauw weer terug.
4. Short gaan op de aandelenmarkt. Ik zou het niet aanraden hoor, maar als je redelijk overtuigd bent dat de handel onderuit gaat, is het wel logisch.

Ik heb paar jaar geleden weleens in Excel wat technieken geprobeerd van het type: "Bijkopen als de beurs x maanden naarbeneden is gegaan", oftewel kopen als het "bloed door de straten loopt". Uiteindelijk had ik er eentje gevonden die historisch bijna even goed was als gewoon elke maand aankopen. En dat negeerde nog dat het algoritme kennis van de toekomst had (hoevaak zo'n daling nog meer ging gebeuren). De rest was echt veel slechter dan gewoon maandelijks kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
Shamalamadindon schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:14:
[...]

De beste timing was gisteren, de second beste timing is vandaag.
Ik heb vrijdag en gisteren mijn eerste aandelen gehaald van VWRL. Moeite waard om vandaag ook nog meer eens te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llovesoccerx7
Sissors schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:15:
[...]

Was beter om een jaar geleden te beginnen, maar liever nu dan over een jaar :P .

We weten het toch niet. Maar ik neem aan dat je voor lange termijn belegt. En natuurlijk staat je investering volgend jaar op -15%, dan klinkt dat niet leuk. Tegelijk is er ook wat voor te zeggen dat een lagere koers beter is zolang je aan het kopen van aandelen bent, pas als je op het punt komt dat je ze wil gaan verkopen, heb je een hoge koers nodig.

[...]

4. Short gaan op de aandelenmarkt. Ik zou het niet aanraden hoor, maar als je redelijk overtuigd bent dat de handel onderuit gaat, is het wel logisch.

Ik heb paar jaar geleden weleens in Excel wat technieken geprobeerd van het type: "Bijkopen als de beurs x maanden naarbeneden is gegaan", oftewel kopen als het "bloed door de straten loopt". Uiteindelijk had ik er eentje gevonden die historisch bijna even goed was als gewoon elke maand aankopen. En dat negeerde nog dat het algoritme kennis van de toekomst had (hoevaak zo'n daling nog meer ging gebeuren). De rest was echt veel slechter dan gewoon maandelijks kopen.
Ik ga voor 30jaar maandelijks inleggen. Dus dan koop je in voor alle prijzen. Dat zou gemiddeld wel goed moeten komen. Ik moet toch beginnen wil niet weer paar jaar weggooien😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Als je al weet dat het sentiment in een bear market zit dan moet je je afvragenof het verstandig is om maandelijks bji te kopen.
De crux is,

a) wanneer weet je dat we in een bear markt zitten
b) wanneer dat sentiment weer over is?

Ik stap zelf ook uit als ik signaal a) krijg hoor, maar ik leg niet maandelijks in. Sterker nog, ik moet leven van mijn handelswinsten.

Er is nogal een verschil in effectiviteit voor
a) mensen die maandelijks inleggen
b) mensen die hun kapitaal laten groeien en niet meer inleggen
c) mensen die in hun "pensioen" fase zitten en geld onttrekken maandelijks

Zeker als je rekening houdt met valse signalen, die je altijd zult houden, is het gemiddelde van de koersen in de bearmarkt (effectieve aankoopprijs voor type a) lastig te verslaan met het timen van het instappunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:12
llovesoccerx7 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:16:
[...]

Ik heb vrijdag en gisteren mijn eerste aandelen gehaald van VWRL. Moeite waard om vandaag ook nog meer eens te kopen.
Ik denk niet dat je gisteren en vandaag veel gekocht hebt. De beurzen zijn immers gesloten ;) Je hebt een koop order aangemaakt voor een bepaald bedrag. Of die orders ook worden uitgevoerd omdat iemand ze voor die prijs wilt verkopen zie je morgen pas als de beurs weer geopend is. En met een beetje pech heb je nu een order aangemaakt voor bedrag X maar had je de prijs ook lager kunnen zetten omdat VWRL wellicht rood opend. Waarbij je geluk hebt dat bij het openen een open-prijs bepaald wordt, waarbij de meeste orders uitgevoerd kunnen worden. Als jouw bied-prijs hoger ligt dan de open-prijs dan wordt de order uitgevoerd voor de open-prijs en houd je wat geld over. Maar als de open-prijs hoger is dan wat jij bied zal de order helemaal niet worden uitgevoerd. Tenzij je een market order hebt aangemaakt, dan zeg je "ik geef ervoor wat de markt vraagt", waar ook een klein risico in zit. Want het kan ook zijn dat bv het aandeel tijdelijk hoog opent en daarna alsnog in elkaar zakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
llovesoccerx7 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:16:
[...]

Tip: koop gewoon 1x per maand VWRL op het moment dat je het geld beschikbaar hebt, en gebruik al het geld dat je wil beleggen.

Haal alle emotie en timing uit je beslissingen. Dit is op de lange termijn vrijwel altijd de beste strategie.

Nog mooier is het als je het proces kan automatiseren. Dit kan o.a. bij de grootbanken met de NT fondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
RobertMe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Ik denk niet dat je gisteren en vandaag veel gekocht hebt. De beurzen zijn immers gesloten ;) Je hebt een koop order aangemaakt voor een bepaald bedrag. Of die orders ook worden uitgevoerd omdat iemand ze voor die prijs wilt verkopen zie je morgen pas als de beurs weer geopend is. En met een beetje pech heb je nu een order aangemaakt voor bedrag X maar had je de prijs ook lager kunnen zetten omdat VWRL wellicht rood opend. Waarbij je geluk hebt dat bij het openen een open-prijs bepaald wordt, waarbij de meeste orders uitgevoerd kunnen worden. Als jouw bied-prijs hoger ligt dan de open-prijs dan wordt de order uitgevoerd voor de open-prijs en houd je wat geld over. Maar als de open-prijs hoger is dan wat jij bied zal de order helemaal niet worden uitgevoerd. Tenzij je een market order hebt aangemaakt, dan zeg je "ik geef ervoor wat de markt vraagt", waar ook een klein risico in zit. Want het kan ook zijn dat bv het aandeel tijdelijk hoog opent en daarna alsnog in elkaar zakt.
Excuses donder en vrijdag😂.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llovesoccerx7
Pistachenootje schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Tip: koop gewoon 1x per maand VWRL op het moment dat je het geld beschikbaar hebt, en gebruik al het geld dat je wil beleggen.

Haal alle emotie en timing uit je beslissingen. Dit is op de lange termijn vrijwel altijd de beste strategie.

Nog mooier is het als je het proces kan automatiseren. Dit kan o.a. bij de grootbanken met de NT fondsen.
Doe ik ook hoor dat was het start bedrag niet overdreven veel. Vanaf nu is het inderdaad maandelijks. Dat weet ik geen emoties maar dat is niet zo’n probleem want mijn werk moet dat ook toegepast worden en een vaste datum wanneer loon binnen is.

De mindset is al je zet geld weg wat je komende 20-30jaar wat je niet nodig bent. Daarom ook een plan uitgewerkt voor die horizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Bij mij is het euro’tje pas helemaal gevallen door het besef dat je ook gespreid kan uitstappen.

Mijn strategie:
Maandelijks bedrag hoger dan de cashbuffer inleggen in wereld etf.
Cashbuffer is mijn inschatting om onverwachte kosten op te vangen.

Als die cashbuffer toch niet zou genoeg zijn dan kan ik een zo klein mogelijk deel aandelen verkopen om de onverwachte grote kost weg te werken,

Grote geplande uitgaven kan je meestal wel wat mee schuiven in de tijd zodat je aandelen kan verkopen als ze op een ATH staan. Voor mij mag er tijd zitten tussen een beslissing tot grote uitgave en het effectieve moment van aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Laatst online: 18:26
Anoniem: 512943 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:34:
[...]

De crux is,

a) wanneer weet je dat we in een bear markt zitten
b) wanneer dat sentiment weer over is?

Ik stap zelf ook uit als ik signaal a) krijg hoor, maar ik leg niet maandelijks in. Sterker nog, ik moet leven van mijn handelswinsten.

Er is nogal een verschil in effectiviteit voor
a) mensen die maandelijks inleggen
b) mensen die hun kapitaal laten groeien en niet meer inleggen
c) mensen die in hun "pensioen" fase zitten en geld onttrekken maandelijks

Zeker als je rekening houdt met valse signalen, die je altijd zult houden, is het gemiddelde van de koersen in de bearmarkt (effectieve aankoopprijs voor type a) lastig te verslaan met het timen van het instappunt.
Dit is wel zo, de ene begint met inleggen terwijl een andere juist wat geld uit zijn vermogen haalt.
Of het een bearmarket is is nog niet te zeggen, we zitten wel in een bearishe trend.
Mijn strategie is simpel: elke maand een x bedrag inleggen in verschillende assets; voor de ene asset is het simpelweg dca, terwijl een ander deel ik gebruik voor dva.
imo het is verstandig om iets met je euro's te doen, want enkel op de bank laten staan is sowieso dat je vermogen daalt

[ Voor 5% gewijzigd door Kol Nedra op 01-05-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wozmro schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:03:
Bij mij is het euro’tje pas helemaal gevallen door het besef dat je ook gespreid kan uitstappen.
En dat is veel belangrijker dan gespreid instappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:27
Over market timing. Market timing op gevoel is vaak een slecht plan. Systematische market timing op basis van trend signalen heeft de potentie om bij gelijk rendement je risico te verlagen. Er zijn vele publicaties over het bestaan van momentum en het werken met systematische in- en uitstapsignalen.

https://www.google.com/ur...Vaw0llJJJwG9KCGB4_Fu40wNb

Een voorbeeld hiervan is bovenstaande door Meb Faber. In de kern realiseer je door het beperken van de drawdowns in langere bear markten hogere winsten, zelfs al is er regelmatig sprake van een licht verliesgevend signaal. De les is dat het behoud van de hoofdsom belangrijker is dan altijd in de markt zitten.

Het systematisch en emotieloos doorvoeren van de signalen is in de praktijk het probleem. Er is altijd wel een reden te verzinnen om iets anders te doen, terwijl de ontwikkeling van de trend alleen leidend zou moeten zijn.

In de afgelopen jaren merkte ik dat ik moeite heb met een binair trend signaal zoals door Faber gebruikt. Het is of belegd of niet belegd. Om die reden gebruik ik trendsignalen met een verschillende looptijd om me te helpen hoeveel ik belegd moet zijn. Stel ik heb 5 trendsignalen op basis van 50, 100, 150, 200 en 250 daags voortschrijdend gemiddelde. Als bijvoorbeeld in twee gevallen de prijs hierboven ligt en in drie gevallen eronder, dan pak ik 2 uit 5 is 40% exposure op een asset class. Op die manier komt de kracht van de trend terug in de mate van risico. Is de trend sterk dan is het tijd om vol in te zetten. Is de trend helemaal neerwaarts, dan is het tijd om uit te stappen. En ja, dat gaat regelmatig mis, maar de verliezen zijn klein, terwijl blijven zitten in een lange neerwaartse trend killing is voor je rendement. Om die reden zit ik nu vol in goud, deels in aandelen/crypto en niet in obligaties.

Ik raad niemand aan het zo te doen, DYOR! Slechts bedoeld om aan te geven dat timing niet persé altijd fout is. Bij interesse kunt je verder leren door te googelen op Tactical Asset Allocation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Magpie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:07:
Een voorbeeld hiervan is bovenstaande door Meb Faber. In de kern realiseer je door het beperken van de drawdowns in langere bear markten hogere winsten, zelfs al is er regelmatig sprake van een licht verliesgevend signaal. De les is dat het behoud van de hoofdsom belangrijker is dan altijd in de markt zitten.
Maar ook dit gaat alleen op met een stabiel kapitaal. Als je in de opbouwende fase zit en maandelijks bijkoopt wordt het plaatje anders.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pistachenootje
Magpie schreef op zondag 1 mei 2022 @ 14:07:

Klinkt allemaal mooi in theorie maar zijn fonds werd na een aantal jaar geliquideerd wegens tegenvallende resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:15
Get!em schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:32:
Weet niet welke bronnen je kunt gebruiken maar op bijv Yahoo zijn die van fitvermogen wel aanwezig, maar zonder grafiek.

NNEMA.AS
NNESA.AS
NNESC.AS
Bedankt, met correctie voor de fondsen kom ik op -9,4% YTD en -4,5% voor april, valt de schade toch mee :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:35
Voor degenen onder ons voor wie van toepassing: Uit het NT dividend document ==>

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
BELANGRIJKEDATA VOORDEVOLGENDEFGR DIVIDEND DISTRIBUTIEVAN DE
VOLGENDE FONDSEN:
Northern Trust Developed Real Estate ESG Index Fund
Northern Trust Developed Real Estate Index UCITS FGR Fund
Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund
Northern Trust Europe Custom ESG Index FGR Fund
Northern Trust North America Custom ESG Index FGR Fund
Northern Trust Pacific Custom ESG Index FGR Fund

▪ Aankondigingsdatum: dinsdag, 19 april 2022
   ▪ Registratiedatum: maandag, 9 mei 2022
   ▪ Ex-dividenddatum: dinsdag, 10 mei 2022
   ▪ Betaalbaarstelling: dinsdag, 24 mei 2022

▪ Aankondigingsdatum: maandag, 10 oktober 2022
   ▪ Registratiedatum: dinsdag, 1 november 2022
   ▪ Ex-dividend datum: woensdag, 2 november 2022
   ▪ Betaalbaarstelling: nog te bevestigen

bron: https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Panzer_V op 02-05-2022 09:23 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-05 21:42

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5IErnyJDwnCKzY8UaeddvP0sD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nSOEftBLqldenCOIf4KEdswY.png?f=fotoalbum_large

Om 10 uur hadden we er even geen zin meer in? Hele aparte dip deze ochtend met bijbehorend snel herstel. Iemand enig idee van de oorzaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
tuinïnen schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:24:
[Afbeelding]

Om 10 uur hadden we er even geen zin meer in? Hele aparte dip deze ochtend met bijbehorend snel herstel. Iemand enig idee van de oorzaak?
Corné van Zeijl misschien:
The current flash crash seems to be future related. It's mainly happening in the Nordic countries, espec in OMX futures. Some miscalculations on future multipliers there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Zulke flash crashes gaan wel vaker voorkomen... Algoritmes die tegen elkaar op gaan met menselijke emotie ertussen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:17

mrc4nl

Procrastinatie expert

HEA220 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:11:
[...]

The current flash crash seems to be future related. It's mainly happening in the Nordic countries, espec in OMX futures. Some miscalculations on future multipliers there.
je kon diverse aandelen hier in europa anders toch echt heel goedkoop oppakken. ik geloof niet zo in het futures verhaal.

Rip iedereen die stop losses aan had staan in ieder geval :P

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 02-05-2022 12:12 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:01
Jeffersonius schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:37:
[Afbeelding]

Iemand enig idee welk bedrijf dit is, Heb alleen deze gegevens en dat het één van de marktleiders is in Polen m.b.t. verkoop van warmtepompen en zonnepanelen. Koers ligt onder de 10.00.

Alvast dank voor de hulp.
Geo-Term Polska S.A.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
Mensen die ervaring hebben met $STOR en $VZ. Eens onderzoek na gedaan alleen ik vind de div yield wel vrij hoog en aandeel is wel veel gedaald op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
tuinïnen schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:24:

Dit misschien:

https://fd.nl/financiele-...jd-winnaars-en-verliezers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-05 13:30
Pistachenootje schreef op zondag 1 mei 2022 @ 06:59:
[...]

Omdat je het niet goed kan, ook al denk je van wel. Daar zijn al heel veel artikelen aan besteed. Deze vind ik wel aardig: https://www.personalfinan...erfectly-time-the-market/

Maar goed, de meeste mensen lijden aan zelfoverschatting, dus of je je dit zal realiseren is twijfelachtig.
Wat is een aanbevolen tactiek voor het beleggen van een eenmalig groot vrijgekomen bedrag? Ik neig naar 25% lump sum en dan 75% DCA over een periode van 2-3 jaar, maar eerlijk gezegd is dat een beetje random. Ik had gelezen dat lump sum iets hogere rendementen oplevert gemiddeld genomen, maar iets meer tijd nemen voor het volledige bedrag voelt beter/veiliger zodat ik in ieder geval voor een korte periode wat minder gevoelig ben voor dalingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 20:06
HEA220 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:11:
[...]

Lijkt er op dat een handige jongen bij Citibank een kopje koffie over het toetsenbord heeft gegooid ..

https://www.bnnbloomberg....ean-flash-crash-1.1760064

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hbeez schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:37:
[...]

Wat is een aanbevolen tactiek voor het beleggen van een eenmalig groot vrijgekomen bedrag? Ik neig naar 25% lump sum en dan 75% DCA over een periode van 2-3 jaar, maar eerlijk gezegd is dat een beetje random. Ik had gelezen dat lump sum iets hogere rendementen oplevert gemiddeld genomen, maar iets meer tijd nemen voor het volledige bedrag voelt beter/veiliger zodat ik in ieder geval voor een korte periode wat minder gevoelig ben voor dalingen.
De aanbevolen tactiek is alles lump sum. Maar je moet dat wel aankunnen. Dus de tactiek die je zilt doen is voor jou waarschijnlijk gewoon de beste. Al zul je historisch gezien een beetje rendement mislopen. Hou er wel rekening mee dat de beurs ook rustig de komende 2 tot 3 jaar weel kan gaan stijgen waardoor je steeds duurder inkoopt, en dat hij net na je laatste aankoop een crash krijgt.

Wat je ook doet, laat je niet van de wijs brengen door een daling/crash. Goedkoop verkopen is veel slechter dan duur inkopen.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
ArthurMorgan schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:45:
[...]

De aanbevolen tactiek is alles lump sum. Maar je moet dat wel aankunnen. Dus de tactiek die je zilt doen is voor jou waarschijnlijk gewoon de beste. Al zul je historisch gezien een beetje rendement mislopen. Hou er wel rekening mee dat de beurs ook rustig de komende 2 tot 3 jaar weel kan gaan stijgen waardoor je steeds duurder inkoopt, en dat hij net na je laatste aankoop een crash krijgt.

Wat je ook doet, laat je niet van de wijs brengen door een daling/crash. Goedkoop verkopen is veel slechter dan duur inkopen.
Dank voor het delen. Een tweede voordeel van lump sum dat ik zie is dat de balans op de spaar/bankrekening weer direct is als voor de grote transactie, waardoor het risico op levensstijl inflatie wordt geminimaliseerd. Ook al denk ik daar niet zo heel gevoelig voor te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Overigens als je lump sum gaat op een goed brede etf met een horizon van zeg 20 tot 30 jaar. Gewoon niet kijken hoe het ermee gaat. De eerste 10 jaar maakt het toch niet uit of hij eerst stijgt en dan zakt, of andersom. Terwijl het voor je emoties echt zwaar is als je net all in bent gegaan en er gaat 30 procent af.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Hbeez schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:37:
[...]

Voordat je begint, heb je al gekeken waarin je wilt beleggen en bij welke broker/bank (of brokers/banken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
phantom09 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:00:
[...]

Voordat je begint, heb je al gekeken waarin je wilt beleggen en bij welke broker/bank (of brokers/banken)?
Ik weet niks van beleggen, dus om m'n doel simpel te houden probeer ik zo snel mogelijk in Meesman Wereldwijd Totaal participatiefonds B te komen. Waarbij er geen instap/uitstapvergoeding is en de fondskosten op 0.25% ipv 0.4% staan. Als ik zo kijk naar de rendementen YTD (-5.0% voor B vs -6.6% voor A) lijkt dit kleine verschil in kosten toch wel impact te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Hbeez lump sum verslaat DCA ongeveer 2/3 van de gevallen. Bij je eigen grootbank ben je wat goedkoper uit dan bij meesman en kun je in dezelfde onderliggende fondsen beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Ik koop nu maandelijks via ING VWRL, zodra mijn salaris is gestort.

Voor een nog betere Dollar Cost Average dacht ik, is het niet nog beter om het wekelijks te doen.

Ik moet nog ff navragen bij ING hoe het dan met de kosten zit. Er vanuit gaande dat het geen verschil maakt, hoe kijken jullie tegen het idee aan om wekelijks te kopen in plaats van maandelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-05 16:11
jeroeningen schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:40:

Voor een nog betere Dollar Cost Average dacht ik, is het niet nog beter om het wekelijks te doen.

Ik moet nog ff navragen bij ING hoe het dan met de kosten zit. Er vanuit gaande dat het geen verschil maakt, hoe kijken jullie tegen het idee aan om wekelijks te kopen in plaats van maandelijks?
Als je zo gaat redeneren, kan je dan niet nog beter dagelijks kopen? :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
jeroeningen schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:40:

Waarom zou je VWRL kopen als je via diezelfde ING Northern Trust fondsen kunt kopen is het eerste wat in mij opkomt bij het lezen van jouw post. Je gooit nu behoorlijk wat rendement weg vanwege dividendlek naast dat je de aankopen van beleggingsfondsen kunt automatiseren.
VWRL keert daarnaast dividend ook uit in dollars, dus je zit ook nog met een dollar/euro conversie van je broker die dikwijls nadelig is voor de cliënt.

Wat betreft je vraag, periodiek inkopen is bedoeld om je inleg gedurende de looptijd uit te middelen. Je koopt dus in de pieken maar ook in de dalen. Verfijning in weken voegt dus weinig toe en is dus puur persoons afhankelijk van wat je eigen ingeving zegt. ING rekent voor de aankoop van ETF’s geen extra kosten maar dat kan bij andere brokers wel een risico zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-12-2022
Via BeFrank (Pensioen) kan ik kiezen voor "zelf beleggen" of via Lifecycles beleggen. Zelf beleggen heeft als voordeel dat je zelf kan kiezen waarin wordt belegd (afhankelijk van wat BeFrank je aan keuzes geeft, die zijn beperkt) en als nadeel dat je voor sommige fondsen kosten betaalt en er zelf meer actief mee bezig moet zijn.

BeFrank stopt mij op basis van lifecylce profiel in NN mix fondsen (BeFrank First Class Return Index Fund i.e. NT WORLD CSTM ESG EQ FGR FEEDER E & various of NN First Class Return Fund I - I i.e. NN Duurzaam Aandelen Fonds & various). De kosten vallen mee, maar de spreiding (o.a. in cash, obligaties etc) en het rendement is mogelijk te verbeteren.

Ik denk eraan om over te gaan naar zelf beleggen iShares Developed World Index Fund (IE) + Northern Trust EM Custom ESG Equity Index Fd C EUR. Volledig in equities, maar gezien mijn (helaas) nog lange horizon van 30 jr, lijkt dit me een goed idee. De lijst van fondsen (incl rendement & kosten via Morningstar) hier: https://docdro.id/mfRyq0A

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en of ik mogelijk een beter alternatief heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:14
RickXX schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:00:
Via BeFrank (Pensioen) kan ik keizen voor "zelf beleggen" of via Lifecycles beleggen. Zelf beleggen heeft als voordeel dat je zelf kan kiezen waarin wordt belegd (afhankelijk van wat BeFrank je aan keuzes geeft, die zijn beperkt) en als nadeel dat je voor sommige fondsen kosten betaalt en er zelf meer actief mee bezig moet zijn.

BeFrank stopt mij op basis van lifecylce profiel in NN mix fondsen (BeFrank First Class Return Index Fund i.e. NT WORLD CSTM ESG EQ FGR FEEDER E & various of NN First Class Return Fund I - I i.e. NN Duurzaam Aandelen Fonds & various). De kosten vallen mee, maar de spreiding (o.a. in cash, obligaties etc) en het rendement is mogelijk te verbeteren.

Ik denk eraan om over te gaan naar zelf beleggen iShares Developed World Index Fund (IE) + Northern Trust EM Custom ESG Equity Index Fd C EUR. Volledig in equities, maar gezien mijn (helaas) nog lange horizon van 30 jr, lijkt dit me een goed idee. De lijst van fondsen (incl rendement & kosten via Morningstar) hier: https://docdro.id/mfRyq0A

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en of ik mogelijk een beter alternatief heb!
Kijk ook even naar de beheerskosten bij vrij beleggen, volgens mij stijgen die dan naar 0,8% per jaar oid. Voor mij een reden om niet te gaan vrijbeleggen, maar om volledig offensief te gaan (geen obligaties). Maar dat moet bij je beleggingshorizon en risicoprofiel passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llovesoccerx7
Wat is jullie ervaringen met kleine divindend stocks? Ik wil beginnen met 100euro hierin omdat ik hier nog niet veel ervaring mee heb. Maar ik zie dat de kleine bedrijven vrije hoge div yield hebben en dat is vaak meer risco omdat ze dat niet behouden wat ik gezien heb bijv $STOR en $VZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
llovesoccerx7 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:57:
Wat is jullie ervaringen met kleine divindend stocks? Ik wil beginnen met 100euro hierin omdat ik hier nog niet veel ervaring mee heb. Maar ik zie dat de kleine bedrijven vrije hoge div yield hebben en dat is vaak meer risco omdat ze dat niet behouden wat ik gezien heb bijv $STOR en $VZ
We hebben er al aardig wat verhitte discussies over gehad hier ;)

Zolang je beseft dat geldt wordt onttrokken uit het bedrijf om dividend uit te keren en daardoor feitelijk een sigaar uit eigen doos is kun jezelf inschatten aangaande de jaarrekening en de beschikbare koersinformatie of het zinvol is om in te investeren. Ik meen dat kaskoe weblog specifiek met dividend aandelen belegt, daar zou je wel wat nuttige info kunnen vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Mijn tip: ga het eerste komende jaar alleen in VRWL investeren terwijl je langzaam meer leest en leert.

Een goed begin zijn de video's van Ben Felix. Dan kun je zien wat de wetenschap zegt over het handmatig selecteren van aandelen en over het investeren in aandelen op basis van dividend. Als je nou over een jaar op basis van goed onderzoek toch wat individuele aandelen wil kopen, ala. Maar wat je nu van plan bent is niet veel beter dan een avondje naar het casino gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:32
1) VZ is niet echt een klein bedrijf hoor

2) Het gaat uiteindelijk op het totaal rendement wat je behaald (koerswinst + dividend). zie bv de 2e tabel hier: https://tools.morningstar...ientFund=0&CurrencyId=EUR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Hier wordt er vaak wat lacherig om gedaan over dividendstocks maar het hoeft niet verkeerd te zijn. Alleen wat wel verkeerd is is het puur selecteren op het dividendrendement.

Ik ben zelf bijv bijna volledig toegewijd aan het investeren in bedrijven die (een groeiend) dividend uitkeren. Waarom? Omdat ik cashflow nodig heb uit mijn investeringen over +- 10 a 15 jaar en dan niet steeds aandelen wil verkopen hiervoor maar ik neem graag een deel van de winst in ontvangst van deze bedrijven. Daarom richt ik mij op bedrijven die hun dividend kunnen laten groeien en dit samen met de omzet/winst.

Het zijn geen spannende verhalen om te vertellen op een verjaardag en het is geduldwerk. Zeker bij het opbouwen van de portefeuille moet je stapje voor stapje (DCA) te werk gaan en duurt waarschijnlijk even voordat je resultaat zal zien. Zodra je een paar jaar een trackrecord hebt en je iedere maand je dividendinkomsten ziet groeien wordt het steeds leuker.

Kan het via een ETF? Waarschijnlijk wel en mogelijk ook nog eens beter. Zelf vind ik het leuk om 20-25 bedrijven te hebben en deze te volgen/in te lezen en stiekem toch te hopen een iets beter rendement te halen. Voor mijn kinderen koop ik bijv wel ETF's .

Ook is er een hele community die zich hiermee bezig houdt; een aardig Nederlands voorbeeld hiervan is https://dekleinekapitalist.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:28
In het dutch reddit topic is ooit ergens de vergelijking gemaakt tussen High div en Normal div ETF waarbij de high div underperformance heeft geleverd. Beter tot aan je horizon dus normal div pakken en daarna omzetten naar high als je niet wilt verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:37
tuinïnen schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:57:
[...]

Hier wordt er vaak wat lacherig om gedaan over dividendstocks maar het hoeft niet verkeerd te zijn. Alleen wat wel verkeerd is is het puur selecteren op het dividendrendement.

Ik ben zelf bijv bijna volledig toegewijd aan het investeren in bedrijven die (een groeiend) dividend uitkeren. Waarom? Omdat ik cashflow nodig heb uit mijn investeringen over +- 10 a 15 jaar en dan niet steeds aandelen wil verkopen hiervoor maar ik neem graag een deel van de winst in ontvangst van deze bedrijven. Daarom richt ik mij op bedrijven die hun dividend kunnen laten groeien en dit samen met de omzet/winst.

Het zijn geen spannende verhalen om te vertellen op een verjaardag en het is geduldwerk. Zeker bij het opbouwen van de portefeuille moet je stapje voor stapje (DCA) te werk gaan en duurt waarschijnlijk even voordat je resultaat zal zien. Zodra je een paar jaar een trackrecord hebt en je iedere maand je dividendinkomsten ziet groeien wordt het steeds leuker.

Kan het via een ETF? Waarschijnlijk wel en mogelijk ook nog eens beter. Zelf vind ik het leuk om 20-25 bedrijven te hebben en deze te volgen/in te lezen en stiekem toch te hopen een iets beter rendement te halen. Voor mijn kinderen koop ik bijv wel ETF's .

Ook is er een hele community die zich hiermee bezig houdt; een aardig Nederlands voorbeeld hiervan is https://dekleinekapitalist.nl/
Je kan de dividend ETF's ook indirect gebruiken door te kijken waar ze in beleggen 8) En dan cherry picken. Maar dat deed je misschien al wel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 27-05 15:48
[...]

Dat is dus volledig irrationeel. Er is geen verschil tussen dividend ontvangen of verkopen. Maar goed, dat is al vaker besproken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:05

Qwerty-273

Meukposter

Morty schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:05:
Dat is dus volledig irrationeel. Er is geen verschil tussen dividend ontvangen of verkopen. Maar goed, dat is al vaker besproken ;)
Je zal het inderdaad op papier naast elkaar moeten zetten. Maar gevoelsmatig is het moeten verkopen tijdens een diepe daling (Covid dip maart 2020 als voorbeeld) een groter verlies dan minder dividend uitgekeerd krijgen in/over die periode.

Wel zijn er verschillende onderzoeken geweest waar het rendement van de ‘Dividend Aristocrats’ tegenover de S&P500 werd gezet. Afhankelijk van de gekozen periode levert de ene net wat meer rendement dan de andere (als je alles weer zou herinvesteren). Wel zit je met deze specifieke dividend selectie meer in de industriële en consumentenproducten hoek en minder in de technologie hoek kwa bedrijven. Dat heeft op papier een bepaald risico dat binnen de gekozen strategie moet passen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anonyymm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 16:08
[...]

Joseph Carlson is ook een leuke om op te zoeken. Selecteert juist bedrijven met (hogere) dividend uitkeringen ipv meer traditioneel op de koers en hoger verkopen. Met vastgoed en obligaties om neerwaardse bewegingen op te vangen. Laat zijn (portefeuille) reis zien. Ik ben het niet overal mee eens, maar interessant om te zien en hoe iemands gedachtes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:02
De Fed heeft zojuist aangekondigd de rente met 0,5 te verhogen. Rekende de markt al op, echter werd 0,75 gevreesd. Na hun uitspraken schoten de markten omhoog. Ben benieuwd of we weer een aardige rally krijgen hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 14:24
SvV_Ying schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:08:
De Fed heeft zojuist aangekondigd de rente met 0,5 te verhogen. Rekende de markt al op, echter werd 0,75 gevreesd. Na hun uitspraken schoten de markten omhoog. Ben benieuwd of we weer een aardige rally krijgen hierdoor.
Ik heb de eerste upticks al gespot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Je vraagt je af hoe lang Europa nog achter kan blijven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Europa moet beginnen met beetje afbouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Qunix schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:21:
Europa moet beginnen met beetje afbouwen...
Ze moeten vooral rap een plan bedenken hoe ze Italië cs overeind houden als de rentes onvermijdelijk flink op gaan lopen. Want je kunt het even rekken maar er komt een moment dat de markt dicteert en de staatsleningen gewoon niet meer gekocht worden. En de ECB kan ook niet oneindig schulden blijven opkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tijd zal leren wat het wordt. Verwacht er niet teveel van. Is heel goed mogelijk dat dit een korte periode van opleving geeft,

Misschien moeten we Erdogans tactiek gebruiken: rente verlagen :+

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 04-05-2022 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 23:25
Afas schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:31:
[...]

Ze moeten vooral rap een plan bedenken hoe ze Italië cs overeind houden als de rentes onvermijdelijk flink op gaan lopen. Want je kunt het even rekken maar er komt een moment dat de markt dicteert en de staatsleningen gewoon niet meer gekocht worden. En de ECB kan ook niet oneindig schulden blijven opkopen.
Precies. Komen alle overheden langzamerhand in financiële moeilijkheden? (USA, China en Zuid-Europa eerst)

En zo ja, wat zijn de gevolgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvwmbq6OxnvcvWGWc7blNkXG_aE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fiXYngsk9pw5Q0vkeOYBq2GT.jpg?f=user_large

Ik denk dan aan het verval van publieke services (trein, bussen). Meer impopulaire maatregelen. En natuurlijk hyperinflatie? >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Harm_H op 05-05-2022 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:32:
[...]

Je zal het inderdaad op papier naast elkaar moeten zetten. Maar gevoelsmatig is het moeten verkopen tijdens een diepe daling (Covid dip maart 2020 als voorbeeld) een groter verlies dan minder dividend uitgekeerd krijgen in/over die periode.
Het gevoel houdt ons voor de gek. Er is feitelijk geen verschil tussen inkomen uit verkopen of uit dividend.
It has long been known that many investors have a preference for cash dividends. From the perspective of classical financial theory, this behavior is an anomaly. In their 1961 paper, “Dividend Policy, Growth, and the Valuation of Shares,” Merton Miller and Franco Modigliani famously established that dividend policy should be irrelevant to stock returns.

As they explained it, at least before frictions like trading costs and taxes, investors should be indifferent to $1 in the form of a dividend (causing the stock price to drop by $1) and $1 received by selling shares. This must be true, unless you believe that $1 isn’t worth $1. This theorem has not been challenged since.
Swedroe: Dividend Growth Demystified

Wel kunnen er verschillen zijn per broker, aangezien er kosten kunnen worden berekend voor verkopen en dividend uitkeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Pistachenootje schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 01:20:
[...]

Het gevoel houdt ons voor de gek. Er is feitelijk geen verschil tussen inkomen uit verkopen of uit dividend.
Dit is toch wat te simpel gesteld en feitelijk onjuist? Bij het verkopen verlaag je je belang in een bedrijf, bij een dividenduitkering niet. Dat het belang na de uitkering iets minder waard is klopt wel. Verkopen kan je maar even volhouden, op een gegeven moment is de koek ook op, zeker wanneer je je inkomsten wil uitsmeren over 40 a 50 jaar ben ik heel benieuwd naar de uitvoering.

Maar misschien zijn er mooie voorbeelden van hoe je een stabiel groeiend inkomen kan krijgen dmv verkopen en ook nog een groeiende portefeuille.

[ Voor 10% gewijzigd door tuinïnen op 05-05-2022 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het is prima mogelijk om van de, laten we behoudend zeggen 5% gemiddeld rendement per jaar, 4% te verkopen en nog steeds een waardestijging van gemiddeld 1% per jaar te zien in het portfolio. Dat het 'verkoop' heet ipv 'dividend' maakt daarin geen verschil.

En je kan het ook omkeren. Je dividend-uitkerende aandelen kunnen sterker in waarde dalen dan ze aan dividend uitkeren. Dividend is geen magische manier om geen verlies te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
tuinïnen schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:31:
Dit is toch wat te simpel gesteld en feitelijk onjuist? Bij het verkopen verlaag je je belang in een bedrijf, bij een dividenduitkering niet.
Voor de waarde van je portefeuille maakt het niet uit. Dividend zit in het algemeen 1:1 ingeprijsd in de prijs van het aandeel. Dividend is een manier van het geven van winst aan aandeelhouders. Koersstijging is een andere manier. En in het algemeen daalt de prijs van een aandeel na dividenduitkering met de hoogte van die dividenduitkering.

Ja, bij verkoop verlaag je je belang in het bedrijf en bij dividenduitkering wordt de waarde van je belang in het bedrijf verlaagd. Uiteindelijk komt dit op hetzelfde neer, want een bedrijf kan ook niet door blijven gaan met dividend uitkeren als daar geen winst/groei aan ten grondslag ligt. Diezelfde winst/groei komt terug in koerswinst bij een niet-dividenduitkerend bedrijf. Het maakt dus niet uit.

[ Voor 83% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 05-05-2022 09:50 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:51:
Het is prima mogelijk om van de, laten we behoudend zeggen 5% gemiddeld rendement per jaar, 4% te verkopen en nog steeds een waardestijging van gemiddeld 1% per jaar te zien in het portfolio. Dat het 'verkoop' heet ipv 'dividend' maakt daarin geen verschil.

En je kan het ook omkeren. Je dividend-uitkerende aandelen kunnen sterker in waarde dalen dan ze aan dividend uitkeren. Dividend is geen magische manier om geen verlies te hebben.
Het enige voordeel aan dividend t.o.v. verkopen is dat je geen transactiekosten hebt, hoewel die niet meer echt noemenswaardig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

In theorie klopt het, in de praktijk heel benieuwd naar hoe dit werkt. Zeker ook als je dit wat passiever wil laten gebeuren als kleine belegger <1,5 miljoen. Maar goed, benieuwd naar praktijkvoorbeelden hiervan, misschien Tweakers die al een vast inkomen halen uit hun portefeuille op deze manier? Of bijvoorbeeld grotere tranches verkopen en deze door andere producten laten zorgen voor stabielere uitbetaling, bijv obligaties of spaar/verzekeringsproducten?

Gevoelsmatig ben ik voor mijn inkomen erg afhankelijk van de waan van de dag bij het verkopen van aandelen terwijl dat met stabiele dividenduitbetalers een heel stuk minder is. Een heel stuk minder volatiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Afas schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:35:
[...]

Het enige voordeel aan dividend t.o.v. verkopen is dat je geen transactiekosten hebt, hoewel die niet meer echt noemenswaardig zijn.
Dat is afhankelijk van je broker/account. Sommige brokers rekenen kosten voor dividenduitkeringen (voorbeeld DeGiro Custody account: €1,00 + 3,00% van dividend (maximaal 10,00%)).

[ Voor 10% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 05-05-2022 09:55 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
tuinïnen schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:36:
Gevoelsmatig ben ik voor mijn inkomen erg afhankelijk van de waan van de dag bij het verkopen van aandelen terwijl dat met stabiele dividenduitbetalers een heel stuk minder is. Een heel stuk minder volatiel.
Da's weer gevoelsmatig. In de praktijk maakt het niet uit.

Als je zou willen beleggen in minder volatiele bedrijven kun je je beter richten op low volatility ETFs of bedrijven die aan dat criterium voldoen. Dat heeft wat overlap met hogere dividend betalers maar het is niet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Weet iemand waar ik informatie kan vinden over in welke verhouding VTI en VXUS het beste kunnen worden aangehouden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Will_Ams schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:54:
Weet iemand waar ik informatie kan vinden over in welke verhouding VTI en VXUS het beste kunnen worden aangehouden?
Wat de beste verhouding is weet je pas achteraf, tenzij je een glazen bol hebt :+

Om bijvoorbeeld de wereldindex te volgen kan je kijken naar VWRL op bijvoorbeeld morningstar.nl .
Voor het percentage Amerika koop je VTI ( nu 60%) en de rest VXUS.

Zelf zou ik het 50/50 houden, lekker makkelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:58

Polycom

Poes van goud

JET.com gaat vandaag wel erg hard door het putje heen.. #kickoutJitsegroen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 23:25
Polycom schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:30:
JET.com gaat vandaag wel erg hard door het putje heen.. #kickoutJitsegroen
Omdat het een Nasdaq crash nu is. Elk volatiel tech aandeel staat -10%. Waarom willen aandeelhouders toch altijd de oorspronkelijke oprichters eruit hebben? Dat vind ik echt idioot. Dat is echt een rare trend bij veel beursgenoteerden bedrijven. En dan zijn ze weg, dan gaat het altijd nog slechter.

#RespectTheVisie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Harm_H schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:07:
[...]

Omdat het een Nasdaq crash nu is. Elk volatiel tech aandeel staat -10%. Waarom willen aandeelhouders toch altijd de oorspronkelijke oprichters eruit hebben? Dat vind ik echt idioot. Dat is echt een rare trend bij veel beursgenoteerden bedrijven. En dan zijn ze weg, dan gaat het altijd nog slechter.

#RespectTheVisie
Die visie is bij JET alleen al vaak veranderd door groeizucht. 2 jaar geleden: Bezorgen is geen winstgevende business we focussen ons daar niet op .. nu: volop zelf bezorgen! 🙄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Elke keer dat je denkt dat de bodem wel bereikt is weten ze je toch weer te verrassen.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dit moet wel de grootste negatieve Daily P&L geweest zijn die ik ooit in mijn portfolio heb gezien… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:58

Polycom

Poes van goud

Harm_H schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:07:
[...]

#RespectTheVisie
Visie om JET de grond in te krijgen. Lekker gaan skieen voor 16miljoen met je collega’s 8)7

Op BNR vandaag een goed stuk: YouTube: KRITIEK op TOPMAN JUST EAT TAKEAWAY (Thuisbezorgd): 'NIKS GELEERD va...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:08
Polycom schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:53:
[...]

Visie om JET de grond in te krijgen. Lekker gaan skieen voor 16miljoen met je collega’s 8)7

Op BNR vandaag een goed stuk: YouTube: KRITIEK op TOPMAN JUST EAT TAKEAWAY (Thuisbezorgd): 'NIKS GELEERD va...
Mijn visie op Jet: een instortend pyramidespel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Kijk naar VT voor de exacte verhouding, over het algemeen is dat zo'n 60/40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:17

mrc4nl

Procrastinatie expert

aljooge schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 00:12:
[...]

Mijn visie op Jet: een instortend pyramidespel.
ik zie niet zo snel de piramide maar mijn visie op de hele sector is negatief, last van hogere loonkosten,lage marges,veel concurrentie van andere bezorgers,mensen gaan weer meer uit eten ipv laten bezorgen. En Jet probeert nu ook te concurreren met boodschappen bezorg services, en heeft alleen maar gezeik gekregen over de grubhub acquisitie.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
V.w.b. de discussie of dividend wel of geen sigaar uit eigen doos is: puur theoretisch naar de waarde van een aandeel kijkend, is dividend inderdaad een sigaar uit eigen doos. Maar als je andere factoren meeweegt, biedt dividend een paar voordelen boven het incasseren van koerswinst om cashflow te genereren.

Wat al genoemd is, is dat je transactiekosten bespaart. Verder ben je niet gebonden aan een keuzemoment van verkoop. Bovendien biedt dividend je uitstel van belastingbetaling indien je de aandelen in een BV hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 19:35

Jebus4life

BE User

LevelBoss schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:13:
V.w.b. de discussie of dividend wel of geen sigaar uit eigen doos is: puur theoretisch naar de waarde van een aandeel kijkend, is dividend inderdaad een sigaar uit eigen doos. Maar als je andere factoren meeweegt, biedt dividend een paar voordelen boven het incasseren van koerswinst om cashflow te genereren.

Wat al genoemd is, is dat je transactiekosten bespaart. Verder ben je niet gebonden aan een keuzemoment van verkoop. Bovendien biedt dividend je uitstel van belastingbetaling indien je de aandelen in een BV hebt zitten.
Ik vind dat 'sigaar uit eigen doos' ook altijd wat te makkelijk.

Zelf heb ik het wel nog net iets meer op buybacks, gezien dat fiscaal gewoon interessanter is en er evenveel geld terugvloeit naar de aandeelhouder.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Wat al genoemd is, is dat je transactiekosten bespaart.
Je bedoelt dan transactiekosten bij verkoop? Als je de uitgekeerde dividend in de opbouwfase namelijk weer investeert in de aankoop van nieuwe aandelen heb je daar natuurlijk ook weer transactiekosten op. En bij dividenduitkering kan het ook weer zijn dat daar kosten voor gerekend worden.

Oftewel: het is allemaal afhankelijk van de broker. De een rekent geen transactiekosten, de ander wel. De een rekent wel kosten voor ontvangen dividend, de ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Bij degiro en ABN AMRO heb ik geen VTI en VXUS, bij welke broker zit jij dan dat je deze nog kunt aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:36

orf

LevelBoss schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:13: Bovendien biedt dividend je uitstel van belastingbetaling indien je de aandelen in een BV hebt zitten.
Hoe bedoel je dit laatste? Juist door dividend wordt er toch winst gerealiseerd? Waardestijging van de aandelen zorgt juist voor uitgestelde belasting door de aandelen te waarderen op aankoopsprijs. Verkoop van die aandelen zorgt inderdaad voor winst waarover belasting betaald moet worden, maar dat is niet anders dan over dividend toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Er zijn net zo goed nadelen. Als je je inkomen alleen uit dividend wil laten komen ben je overgeleverd aan de waan van de dag. Ben je ook bereid te verkopen dan ben je veel flexibeler.

Verder kan het selecteren van bedrijven die hoger dividend uitkeren leiden tot meer dividend lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:08

Duinkonijn

Huh?

Ik ben fan van dividend betaalbaarstelling

Ik heb liever 400 aandelen van een euro dan 1 van 400 euro, mijn idee is dat de prijs dan toch stabieler is. Hoewel 1% wijziging in beide hetzelfde is, maar de toegankelijkheid is natuurlijk wel sneller haalbaar voor het kleine budget

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-05 10:44
Aangezien het al een aantal posts gaat over dividend, zit ik met het volgende.

Spaargeld staat maar te verpieteren op een spaarrekening en dus lijkt het aantrekkelijk om bijvoorbeeld in 2 dividendfondsen te gaan zitten. Bijvoorbeeld 50/50 https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F0GBR04CUI en https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000XIRX om als voorbeeld te nemen. Ik heb het idee dat value minder volatiel is dan growth en ik vind het ook 'fijn' om te zien dat er elk kwartaal dividend wordt ontvangen.

Daarentegen weet ik ook dat dividend niet relevant is en hier en in vorige delen is al meerdere malen de sigaar uit eigen doos aangehaald. Ook Ben Felix heeft 2 handige videos over het nut (of geen nut) van dividend (Dividend Growth Investing en The Irrelevance of Dividends). Maar toch blijft het ontvangen van dividend een fijn gevoel hebben en geeft je het idee dat je rendement realiseert (even los van de discussie dat waardering naar beneden gaat bij uitkering).

Zijn er Tweakers die naast de inleg in de NT fondsen ook een bepaald bedrag in een dividend fonds en/of ETF hebben? De videos van o.a. Ben Felix zijn nuttig en overtuigen je ook dat dividend niet echt nuttig is. Echter als je bijvoorbeeld Kaskoe of dekleinekapitalist volgt raak ik ook weer overtuigd dat dividendbeleggen ook goede kanten heeft.

NT world/EM/SC is wel volatieler (niet veel) maar om daarin nu lump sum in te stappen met een bepaald bedrag voelt niet lekker. DCA'en wel maar even een paar K wegzetten in plaats op de bankrekening is nogal eng ondanks dat ik weet dat ook value zomaar ineens kan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Dat zijn dure fondsen, maar voor een fijn gevoel zou ik niet naar dure fondsen gaat die het slechter doen dan de gemiddelde index. Emotie is niet relevant bij beleggen. Daarnaast geef je aan dat het niet lekker voelt om lump sump te gaan in NT, maar daar gaat het ook weer om emotie. Als je de emoties niet in bedwang kan houden, is het misschien verstandig om toch maar dat geld op de rekening te laten staan. Ben Felix geeft het inderdaad ook goed aan.

Als je naar value gaat kijken, dan zou ik kijken naar de Avantis ETF's die kan je aanschaffen via opties bij interactive brokers (wel minimaal 100) https://www.avantisinvest...HANGETRADEDFUND&ext=.html

Mocht je echt graag dividend willen, dan kan het ook een stuk goedkoper door niet naar die actieve fondsen te kijken, maar gewoon de benchmark te pakken wat die fondsen gebruiken:
https://www.ishares.com/n...y-dividend-ucits-etf-fund
https://www.nl.vanguard/p...cits-etf-usd-distributing

[ Voor 22% gewijzigd door Zenix op 06-05-2022 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Niet online
Jebus4life schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:23:
[...]
Zelf heb ik het wel nog net iets meer op buybacks, gezien dat fiscaal gewoon interessanter is en er evenveel geld terugvloeit naar de aandeelhouder.
Buybacks heb ik dan weer weinig mee. Koersrendement door schaarste te creëren. Als bedrijven niets beter weten dan hun winst te investeren in eigen aandelen heb ik liever een eenmalig speciaal dividend. Beetje gechargeerd misschien, en ik heb er ook nooit goed naar gekeken.
RobertMe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:30:
[...]
Je bedoelt dan transactiekosten bij verkoop? Als je de uitgekeerde dividend in de opbouwfase namelijk weer investeert in de aankoop van nieuwe aandelen heb je daar natuurlijk ook weer transactiekosten op.
Klopt, transactiekosten bij verkoop. Als je geen cashflow nodig hebt (normaliter in de opbouwfase) zou ik minder focussen op dividend en meer op koersrendement.
orf schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:42:
[...]
Hoe bedoel je dit laatste? Juist door dividend wordt er toch winst gerealiseerd? Waardestijging van de aandelen zorgt juist voor uitgestelde belasting door de aandelen te waarderen op aankoopsprijs. Verkoop van die aandelen zorgt inderdaad voor winst waarover belasting betaald moet worden, maar dat is niet anders dan over dividend toch?
Klopt, maar je kunt de bronbelasting over het ontvangen dividend verrekenen met de VPB. Als je in plaats daarvan aandelen met koerswinst verkoopt, kan dat niet.
Pistachenootje schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:48:
[...]

Er zijn net zo goed nadelen. Als je je inkomen alleen uit dividend wil laten komen ben je overgeleverd aan de waan van de dag. Ben je ook bereid te verkopen dan ben je veel flexibeler.

Verder kan het selecteren van bedrijven die hoger dividend uitkeren leiden tot meer dividend lekkage.
Zeker zijn er ook nadelen. Mijn reactie was vooral bedoeld als tegengas op het veelgehoorde mantra "dividend is een sigaar uit eigen doos". Verder is het geen binaire keuze, ik ontvang dividend en ben bereid te verkopen. Maar als ik even niet verkoop, ontvang ik nog steeds dividend, waarmee de flexibiliteit naar mijn mening groter is.

Je laatste opmerking begrijp ik niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Niet online
Trezzahn schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:59:
Aangezien het al een aantal posts gaat over dividend, zit ik met het volgende.

Spaargeld staat maar te verpieteren op een spaarrekening en dus lijkt het aantrekkelijk om bijvoorbeeld in 2 dividendfondsen te gaan zitten. Bijvoorbeeld 50/50 https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F0GBR04CUI en https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000XIRX om als voorbeeld te nemen. Ik heb het idee dat value minder volatiel is dan growth en ik vind het ook 'fijn' om te zien dat er elk kwartaal dividend wordt ontvangen.

Daarentegen weet ik ook dat dividend niet relevant is en hier en in vorige delen is al meerdere malen de sigaar uit eigen doos aangehaald. Ook Ben Felix heeft 2 handige videos over het nut (of geen nut) van dividend (Dividend Growth Investing en The Irrelevance of Dividends). Maar toch blijft het ontvangen van dividend een fijn gevoel hebben en geeft je het idee dat je rendement realiseert (even los van de discussie dat waardering naar beneden gaat bij uitkering).

Zijn er Tweakers die naast de inleg in de NT fondsen ook een bepaald bedrag in een dividend fonds en/of ETF hebben? De videos van o.a. Ben Felix zijn nuttig en overtuigen je ook dat dividend niet echt nuttig is. Echter als je bijvoorbeeld Kaskoe of dekleinekapitalist volgt raak ik ook weer overtuigd dat dividendbeleggen ook goede kanten heeft.

NT world/EM/SC is wel volatieler (niet veel) maar om daarin nu lump sum in te stappen met een bepaald bedrag voelt niet lekker. DCA'en wel maar even een paar K wegzetten in plaats op de bankrekening is nogal eng ondanks dat ik weet dat ook value zomaar ineens kan dalen.
Uiteindelijk gaat het erom dat je een investeringsstrategie volgt die het beste aansluit bij jouw (lange termijn) doelstellingen, je risicobereidheid, je kennis en je vaardigheden.
Uit die mix kan een investeringsstrategie voortvloeien die (deels) is gericht op dividendaandelen of dividendgroei. Al dan niet door zelf aandelen te selecteren of te investeren in een dividend ETF of fonds.

Ik kan je wel verzekeren dat de 130 dividenduitkeringen die ik jaarlijks ontvang iedere keer weer een klein beetje dopamine vrij laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:48:
Dividend lek ontstaat toch doordat er een partij tussen jou en de uitkeerder zit waarbij die tussenpartij dividendbelasting betaald en daardoor minder kan uitkeren omdat dat geld "weg" is? Oftewel: dividend lek heb je bij fondsen en ETFs, maar niet als je zelf rechtstreeks aandelen van het bedrijf koopt. Immers ontvang je dan direct het dividend, en betaal je daar al dan niet belasting over. Terwijl als je het via een fonds of ETF doet die al dividend belasting betalen, er dus minder dividend / geld over blijft om uit te keren, en je zelf als ontvanger daar al dan niet nog eens dividend over betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gearloose
  • Laatst online: 19:00
Ieder zijn ding inderdaad.
Ik zit niet op dividend te wachten, nogal belasting inefficiënt.
Wel een groot fan van buybacks als het bedrijf ondergewaardeerd is vanuit het waarde perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:43
Ik loer al een tijdje op aandelen Shopify nadat ik in 2020 de boot heb gemist. De prijs is begin dit jaar en in de laatste weken nogmaals hard gekelderd waardoor het aandeel bij mij weer voorbij komt in de analyses.

Echter zit er bij mij toch nog grote twijfel. Het echte opschalen lijkt nu langzaam tot een einde te komen. Wellicht is de markt verzadigd aan het raken en inmiddels zijn er ook meerdere aanbieders/mogelijkheden om snel, betaalbaar en betrouwbaar een webshop. Het concept lijkt nog steeds enorm winstgevend te zijn en daar beginnen ze nu eindelijk de vruchten van te plukken. Ik hou er dus een dubbel gevoel aan over. Is Shopify nog in staat om zichzelf te blijven ontwikkelen waardoor ze de dominante marktpositie weten te behouden en daardoor blijven weten te profiteren van de groei in de markt?

Een aantal van jullie hier zitten al een tijdje in Shopify. Natuurlijk een pijnlijk onderwerp nu maar ik vroeg me af hoe jullie hier nu tegen aan kijken? Hoe beoordelen jullie momenteel deze positie? Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:43:
[...]

Dividend lek ontstaat toch doordat er een partij tussen jou en de uitkeerder zit waarbij die tussenpartij dividendbelasting betaald en daardoor minder kan uitkeren omdat dat geld "weg" is? Oftewel: dividend lek heb je bij fondsen en ETFs, maar niet als je zelf rechtstreeks aandelen van het bedrijf koopt. Immers ontvang je dan direct het dividend, en betaal je daar al dan niet belasting over. Terwijl als je het via een fonds of ETF doet die al dividend belasting betalen, er dus minder dividend / geld over blijft om uit te keren, en je zelf als ontvanger daar al dan niet nog eens dividend over betaald.
Voor zover ik weet kan het ook optreden bij individuele aandelen.
Zowel de beleggingsinstelling waar je als particulier in belegt als de onderliggende aandelen waar de beleggingsinstelling op zijn beurt weer in belegt kunnen dividend uitkeren waar dividendbelasting op wordt ingehouden. Op beide niveau’s kan dividendlekkage optreden.
https://www.financieelona...k/wat-is-dividendlekkage/
Pagina: 1 ... 97 ... 211 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij