Over market timing. Market timing op gevoel is vaak een slecht plan. Systematische market timing op basis van trend signalen heeft de potentie om bij gelijk rendement je risico te verlagen. Er zijn vele publicaties over het bestaan van momentum en het werken met systematische in- en uitstapsignalen.
https://www.google.com/ur...Vaw0llJJJwG9KCGB4_Fu40wNb
Een voorbeeld hiervan is bovenstaande door Meb Faber. In de kern realiseer je door het beperken van de drawdowns in langere bear markten hogere winsten, zelfs al is er regelmatig sprake van een licht verliesgevend signaal. De les is dat het behoud van de hoofdsom belangrijker is dan altijd in de markt zitten.
Het systematisch en emotieloos doorvoeren van de signalen is in de praktijk het probleem. Er is altijd wel een reden te verzinnen om iets anders te doen, terwijl de ontwikkeling van de trend alleen leidend zou moeten zijn.
In de afgelopen jaren merkte ik dat ik moeite heb met een binair trend signaal zoals door Faber gebruikt. Het is of belegd of niet belegd. Om die reden gebruik ik trendsignalen met een verschillende looptijd om me te helpen hoeveel ik belegd moet zijn. Stel ik heb 5 trendsignalen op basis van 50, 100, 150, 200 en 250 daags voortschrijdend gemiddelde. Als bijvoorbeeld in twee gevallen de prijs hierboven ligt en in drie gevallen eronder, dan pak ik 2 uit 5 is 40% exposure op een asset class. Op die manier komt de kracht van de trend terug in de mate van risico. Is de trend sterk dan is het tijd om vol in te zetten. Is de trend helemaal neerwaarts, dan is het tijd om uit te stappen. En ja, dat gaat regelmatig mis, maar de verliezen zijn klein, terwijl blijven zitten in een lange neerwaartse trend killing is voor je rendement. Om die reden zit ik nu vol in goud, deels in aandelen/crypto en niet in obligaties.
Ik raad niemand aan het zo te doen, DYOR! Slechts bedoeld om aan te geven dat timing niet persé altijd fout is. Bij interesse kunt je verder leren door te googelen op Tactical Asset Allocation.