Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik kan het je niet vertellen, ik heb geen ervaring in de praktijk met het niet akkoord gaan met een overname. Misschien iemand anders?

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 26-04-2022 21:24 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:36
DappereDodo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:31:
[...]

Hoe werkt dat dan precies? Niet dat ik aandelen heb, gewoon nieuwsgierig. Ik neem dat er een election period is met een einddatum. Stel ik stem tegen en na afloop van de election period verkoop ik het aandeel (het lijkt me niet dat het aandeel direct na afloop van de election period delisted wordt). Kan de koper dan alsnog voor stemmen?
Het gaat niet om stemmen. Typisch heb je eerst de kans om je aandelen aan te bieden. Bij de meeste succesvolle overnames komt daarna nog een veegactie om alsnog de aandelen te verkopen voor dezelfde prijs.

Het restant kan afhankelijk van wetgeving gedwongen worden te verkopen.
Soms is er sprake van een variant waarbij de bedrijfsactiviteiten vervolgens verkocht worden aan het nieuwe moederbedrijf. De opbrengsten worden dan middels dividend uitgekeerd. Het bedrijf wordt vervolgens geliquideerd. Dit scenario gaat meestal met dure rechtszaken gepaard.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
DappereDodo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:31:
[...]

Hoe werkt dat dan precies? Niet dat ik aandelen heb, gewoon nieuwsgierig. Ik neem dat er een election period is met een einddatum. Stel ik stem tegen en na afloop van de election period verkoop ik het aandeel (het lijkt me niet dat het aandeel direct na afloop van de election period delisted wordt). Kan de koper dan alsnog voor stemmen?
Er is een aandeelhouders vergadering. Daar wordt gestemd. Dat kan je doen door fysiek bij de vergadering te zijn, of door van tevoren een proxy stem in te dienen via je broker.
Voor het stemrecht is geen periode maar een exact tijdsstip. Bijvoorbeeld ieder aandeel dat je bezit op 1 mei 2022 om 00:01:00 UTC = 1 stem. En je kan van 1 mei tot de aandeelhouders vergadering op 1 juni je proxy stem indienen.

TheS4ndm4n#1919

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:51
RocketKoen schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:38:
[...]

Er is een aandeelhouders vergadering. Daar wordt gestemd. Dat kan je doen door fysiek bij de vergadering te zijn, of door van tevoren een proxy stem in te dienen via je broker.
Voor het stemrecht is geen periode maar een exact tijdsstip. Bijvoorbeeld ieder aandeel dat je bezit op 1 mei 2022 om 00:01:00 UTC = 1 stem. En je kan van 1 mei tot de aandeelhouders vergadering op 1 juni je proxy stem indienen.
Hangt af van de structuur. Bij een tender offer is er geen aandeelhoudersvergadering.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:10
Hier een uitleg van VEB over aandelenovername:

https://www.veb.net/beleg...-gaat-met-een-overnamebod

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 06:16
Hielko schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:42:
[...]

Hangt af van de structuur. Bij een tender offer is er geen aandeelhoudersvergadering.
Inderdaad, bij een tender offer kan ik beslissen het te accepteren of niet, daar hebben andere aandeelhouders - en dus de AVA - helemaal niets over te zeggen.
Maar op zich wel logisch dat na de election period een sweep wordt gedaan. Grote kans ook dat de koper van een 'afwijzend' aandeel de overnemende partij is.

• Anonyymm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-11 20:31
Goedemorgen, is hier iemand die de optie zelf beleggen gebruikt bij de ING? Ik hoor dat je bij de ING gedeelde aandelen (fractional shares) kan kopen, maar ik kan daar niets van terugvinden. Ik kan het voor een ETF nog voorstellen, maar ook dat kan ik niet op de ING website vinden. Naast FitVermogen doe ik elke maand een bedrag naar DeGiro, maar er blijft soms wat liggen omdat de prijs niet gehaald wordt. Daar wil ik vanaf.

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-11 22:38
Anonyymm schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:46:
Goedemorgen, is hier iemand die de optie zelf beleggen gebruikt bij de ING? Ik hoor dat je bij de ING gedeelde aandelen (fractional shares) kan kopen, maar ik kan daar niets van terugvinden. Ik kan het voor een ETF nog voorstellen, maar ook dat kan ik niet op de ING website vinden. Naast FitVermogen doe ik elke maand een bedrag naar DeGiro, maar er blijft soms wat liggen omdat de prijs niet gehaald wordt. Daar wil ik vanaf.
Ja dat kan. Ik heb elke maand een vaste koop order staan en die wordt volledig uitgevoerd, wat dus inhoud dat ik fractional shares heb. Gaat om ETFs in dit geval.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Mesque schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:34:
[...]

Ja dat kan. Ik heb elke maand een vaste koop order staan en die wordt volledig uitgevoerd, wat dus inhoud dat ik fractional shares heb. Gaat om ETFs in dit geval.
Que :?

Je kunt ETF’s niet in fracties aankopen, deze worden in stuks verhandelt en kun je alleen tijdens beurstijden verhandelen. Uitzonderingen zijn er overigens wel dat sommige brokers het mogelijk maken maar dan wordt er een specifieke constructie opgetuigd en bezit je het feitelijk aandeel niet.
Beleggingsfondsen kun je wel in fracties aankopen en worden ook wel participaties genoemd, deze kun je echter maar 1x per dag aan- of verkopen. Deze participaties worden niet op de beurs verhandelt maar vaak door een derde partij administratief verwerkt, Euroclear Fundsetle bijvoorbeeld.
Anonyymm schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:46:
Zoals nu al bij Fitvermogen investeert in beleggingsfondsen kun je dat ook bij ING. De Northern Trust fondsen die veelvuldig langs komen hier zijn prima fondsen die je geautomatiseerd periodiek in fracties kunt aankopen zoals je ook gewend bent bij Fitvermogen. Naast Fitvermogen kun je ook terecht bij Meesman dat nog iets eenvoudiger is dan ING. Zij gebruiken dezelfde onderliggende Northern Trust fondsen in hun Wereld Totaal fonds.

[ Voor 93% gewijzigd door Miki op 27-04-2022 11:33 ]

• Anonyymm
Mesque schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:34:
[...]

Dank je wel!

• Miki
  • Nu online
De informatie die je hebt gekregen is onjuist :)

• Mesque
Miki schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:42:
[...]

De informatie die je hebt gekregen is onjuist :)
Sorry je hebt gelijk, het zijn beleggingsfondsen inderdaad en geen echte ETFs, de NT fondsen. Gezien het doel (maandelijks inleggen voor een vast bedrag) helpt het vraagsteller wellicht toch nog.

[ Voor 16% gewijzigd door Mesque op 27-04-2022 11:55 ]

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:44
wat is het verschil in dezelfde ETF (bijv VWCE) maar dan in de "versie" van USD en EUR?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het verschil is de valuta die je gebruikt om het te kopen en te verkopen. Voor het rendement maakt het niets uit, het is exact hetzelfde fonds, met dezelfde holdings.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:56
aanvullend: houd er rekening mee dat ook als een wereld-fonds in Euro genoteerd/verkocht wordt dat de onderliggende bedrijven (zoals apple/microsoft etc) alsnog voor een groot deel in Dollar genoteerd staan en er dus alsnog een valuta effect is.

iets anders om nog rekening mee te houden bij de keuze voor 1 van beide opties: rekent je broker kosten voor het omwisselen van valuta?

[ Voor 22% gewijzigd door helloitsme op 27-04-2022 12:50 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

helloitsme schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:48:
aanvullend: houd er rekening mee dat ook als een wereld-fonds in Euro genoteerd/verkocht wordt dat de onderliggende bedrijven (zoals apple/microsoft etc) alsnog voor een groot deel in Dollar genoteerd staan en er dus alsnog een valuta effect is.
Maar zelfs dat zegt niet alles. Grote bedrijven zoals Apple/Microsoft die je noemt zijn wereldwijd actief. Zij hebben ook kosten en opbrengsten in andere valuta dan de dollar.

En het is ook maar de vraag of een valuta effect überhaupt relevant is om over na te denken als je toch al in een wereldfonds zit ;)

[ Voor 63% gewijzigd door Zr40 op 27-04-2022 12:52 ]

• helloitsme
Zr40 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:50:
[...]

Maar zelfs dat zegt niet alles. Grote bedrijven zoals Apple/Microsoft die je noemt zijn wereldwijd actief. Zij hebben ook kosten en opbrengsten in andere valuta dan de dollar.

En het is ook maar de vraag of een valuta effect überhaupt relevant is om over na te denken als je toch al in een wereldfonds zit ;)
Inderdaad. Eigenlijk maakt het dan alleen nog uit of je broker valuta kosten in rekening brengt, wat vaak het geval zal zijn denk ik. In dat geval kan je beter voor de Euro variant kiezen, vooral als je maandelijks een aankoop wilt doen.

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-11 06:50
Ik heb zojuist mijn belastingaangifte gedaan.
Ik krijg dan een gedeelte van mijn "Nederlandse" dividenden belasting terug. Dat stelt niks voor een tientje maar.

Maar ik zit voornamelijk in de Amerikaanse markt en die heeft 70 euro ingehouden (automatisch via DeGiro zodra dividenden worden uitgekeerd).

Kan ik de belasting hiervan niet terug krijgen? Onze belastingdienst? of Amerika? Geen idee :)

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:34

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Atsiz schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:31:
Ik krijg dan een gedeelte van mijn "Nederlandse" dividenden belasting terug. Dat stelt niks voor een tientje maar.

Maar ik zit voornamelijk in de Amerikaanse markt en die heeft 70 euro ingehouden (automatisch via DeGiro zodra dividenden worden uitgekeerd).

Kan ik de belasting hiervan niet terug krijgen? Onze belastingdienst? of Amerika? Geen idee :)
Vraag een verlaagd bron belasting aan. Bij de giro kan je het invullen in de app.

Usenet handleidingen

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:05

buitenlandse dividendbelasting (Max 15%) kan alleen teruggevraagd worden in box 3 en niet in box 1. Betaal je niets in box 3 (zoals voorlopig iedereen) valt er ook niets te verrekenen.

Nederlandse dividendbelasting mag verrekend worden in box 1

• llovesoccerx7
helloitsme schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:48:

iets anders om nog rekening mee te houden bij de keuze voor 1 van beide opties: rekent je broker kosten voor het omwisselen van valuta?
0.25% van het aankoop bedrag.

• phantom09

https://www.beursman.nl/e...-dividend-etf-terugvragen

• helloitsme

ja, dat kan. maar alleen als je box 3 belasting betaald (en dus meer dan 50k vermogen hebt). dan kan je je buitenlandse dividend belasting daar mee verrekenen.

mocht je nu nog geen box 3 belasting betalen maar wellicht wel in 2022 / 2023 etc, dan kan je op dat moment ook nog de buitenlandse dividend belasting over vorige jaren verrekenen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

helloitsme schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:32:
[...]
ja, dat kan. maar alleen als je box 3 belasting betaald (en dus meer dan 50k vermogen hebt). dan kan je je buitenlandse dividend belasting daar mee verrekenen.

mocht je nu nog geen box 3 belasting betalen maar wellicht wel in 2022 / 2023 etc, dan kan je op dat moment ook nog de buitenlandse dividend belasting over vorige jaren verrekenen.
Belangrijk hierbij is dat je het wél in de aangifte 2021 invult, anders kan je het in de toekomst niet verrekenen. Op je aanslag zal ieder jaar het saldo staan van hoeveel er nog onverrekend is.

• phantom09
Berkshire hattaway B 20 jaars rendement: 611%.
SP500 20 jaars rendement: 477%

Gemiddeld 20 jaars rendement Bershire hattaway B: 10,3%
Gemiddeld 20 jaars rendement SP500: 7.0%

https://www.marketwatch.c...11651068182?mod=home-page

[ Voor 18% gewijzigd door phantom09 op 27-04-2022 21:02 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

De volgende in het rijtje slechte earnings: teladoc. _O- Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2GG7M4xqdFK9Bo2iVLRINtkbGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fzpdERKDbM6dz3x2N4HxJwMv.png?f=fotoalbum_large
mag ook wel: EPS: -$41.58 v -$0.55 Expected

waarom is dit noemenswaardig? nou blijkbaar was er gisteren een zeker persoon die wat extra aandelen heeft gekocht. Die persoon was niemand minder dan Catie Wood. Ik krijg bijna medelijden, met zoveel slechte keuzes als zij maakt :D

Zr40 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:50:
[...]

dit hoor ik vaker, maar ik vind het een vreemde redenering.De dollar is erg sterk de laatste tijd, dus krijgen dollar genoteerde bedrijven minder dollars voor elke euro/roebel/whatever aan product die ze verkopen. Dus minder omzet/winst. Of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 31% gewijzigd door mrc4nl op 27-04-2022 23:30 ]

ora et labora

• Gearloose
  • Laatst online: 14:30
Wow, maar dat Cathie Wood er naast zit is geen verrassing voor me.
Ze zal het morgen wel weer deep value noemen…

• llovesoccerx7
Wat is voordeliger in Nederland VWRL of VWCE? Of maakt dat niks uit met de dividend? Ik weet dat 1 herbelegd wordt en de andere uitbetaald wordt.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

mrc4nl schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:47:
[...]
dit hoor ik vaker, maar ik vind het een vreemde redenering.De dollar is erg sterk de laatste tijd, dus krijgen dollar genoteerde bedrijven minder dollars voor elke euro/roebel/whatever aan product die ze verkopen. Dus minder omzet/winst. Of zie ik dit verkeerd?
Uitgedrukt in dollars is het inderdaad minder dollars. Maar het deel van de omzet/winst dat bijvoorbeeld in ponden is gemaakt is nog steeds evenveel ponden waard. Het bedrijf rapporteert dan wel in dollars, maar voor ons perspectief in euro is voor dit deel van de omzet alleen de wisselkoers van de pond naar euro relevant, de dollar heeft daar geen effect op.

Het al dan niet omzetten naar dollars (of andere valuta) door het bedrijf is eigenlijk alleen relevant voor valutaschommelingen als het bedrijf een relatief grote cash positie aanhoudt.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 28-04-2022 06:09 ]

• Miki
  • Nu online
llovesoccerx7 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 01:11:
Wat is voordeliger in Nederland VWRL of VWCE? Of maakt dat niks uit met de dividend? Ik weet dat 1 herbelegd wordt en de andere uitbetaald wordt.
Fiscaal maakt het niets uit, maar wellicht kan het wel impact hebben als je gekozen broker kosten rekent voor het uitkeren van dividend. Een voorbeeld is DeGiro custody account.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Om daar nog aan toe te voegen, sommige brokers bieden een automatische valutawissel (standaard) aan. Als je dus een dividend in een andere valuta ontvangt dan jouw base valuta (bv EUR) dan wordt direct of op een vast moment in de dag het omgewisseld naar EUR.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-10 20:54
Miki schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:06:
[...]

Fiscaal maakt het niets uit, maar wellicht kan het wel impact hebben als je gekozen broker kosten rekent voor het uitkeren van dividend. Een voorbeeld is DeGiro custody account.
Bij DeGiro betaal je voor VWCE overigens ook nog €2,50 / jaar 'beurs aansluitkosten', omdat die niet op de 'gratis' Euronext Amsterdam (thuismarkt) wordt verhandeld, maar op de Xetra (Duitse beurs) verhandeld wordt.

• llovesoccerx7
VWCE herbelegd maar dat is niet zo'n groot bedrag neem ik aan. Maar je het volledige bedrag betalen als je bij degiro 1 stuk wil kopen bijvoorbeeld 103euro. 100euro kan niet maar herbeleggen van de dividend kan dan wel?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:34

Qwerty-273

Meukposter

llovesoccerx7 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:08:
VWCE herbelegd maar dat is niet zo'n groot bedrag neem ik aan. Maar je het volledige bedrag betalen als je bij degiro 1 stuk wil kopen bijvoorbeeld 103euro. 100euro kan niet maar herbeleggen van de dividend kan dan wel?
Het herbeleggen van elk "accumulating" fonds gebeurt binnen het fonds zelf. Het heeft dus in dat opzicht geen dividend uitkering naar de houder toe. Een "distributing" fonds keert wel dividend uit aan de houder, en dan kan je zelf kiezen wat er met dat geld gebeurt. Voor wat meer info kan je kijken op https://www.bankeronwheel...lating-etf-share-classes/
Afbeeldingslocatie: https://www.bankeronwheels.com/wp-content/uploads/2020/11/tax-treatment-for-european-etfs-distributing-vs-accumulating-index-funds-UK-germany-switzerland-belgium-portufal-italy-france-ireland-poland-5-768x485.png

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• llovesoccerx7
Qwerty-273 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:24:
[...]

Het herbeleggen van elk "accumulating" fonds gebeurt binnen het fonds zelf. Het heeft dus in dat opzicht geen dividend uitkering naar de houder toe. Een "distributing" fonds keert wel dividend uit aan de houder, en dan kan je zelf kiezen wat er met dat geld gebeurt. Voor wat meer info kan je kijken op https://www.bankeronwheel...lating-etf-share-classes/
[Afbeelding]
Goed stukje! Of ik heb er over heen gelezen dan moet je het zeggen hoor maar stel je krijgt 2euro terug en de koers is op dat moment 104euro. Dan neem ik aan dat die 2euro op je account komt te staan aangezien je alleen 104euro 1 deel kan kopen bij degiro of heb ik dat mis? Dan praat ik inderdaad over de VWRL (distribuerende). Maar dat werkt dus niet dan zal je die divident uitkering moeten op sparen.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
llovesoccerx7 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:45:
[...]

Goed stukje! Of ik heb er over heen gelezen dan moet je het zeggen hoor maar stel je krijgt 2euro terug en de koers is op dat moment 104euro. Dan neem ik aan dat die 2euro op je account komt te staan aangezien je alleen 104euro 1 deel kan kopen bij degiro of heb ik dat mis? Dan praat ik inderdaad over de VWRL (distribuerende). Maar dat werkt dus niet dan zal je die divident uitkering moeten op sparen.
Klopt, DeGiro schrijft het gewoon bij op jouw rekening, wat je daarmee doet moet je zelf weten en bepalen. En dan kun je inderdaad niet voor €2 een nieuw aandeel kopen. Maar dat is natuurlijk hetzelfde als dat je elke maand €200 in legt, dan kun je ook niet 2 aandelen kopen en kun je er ook maar 1 kopen en houd je bv €96 over die je de volgende maand gebruikt.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
Ik wil de komende maanden elke maand (danwel week) een bepaald percentage van mijn vrij belegbaar inkomen in een paar ETFs en losse equities DCA'en. Nu heb ik laatst ook een bedrag op DeGiro gezet met de gedachte om lump-sum mee in te stappen en vervolgens via mijn inkomen mijn periodieke DCA te doen. Nu merk ik dat ik het niet fijn vind om dit gehele bedrag lump-sum in een paar ETFs en stonks te dumpen.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? De eerste paar maanden de maandelijkse DCA verhogen met een gedeelte van dit bedrag, i.e. maandelijkse totale DCA = DCA + 1/x * bedrag waarbij x afhankelijk is van hoe lang ik wil doen om het bedrag te beleggen?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Jedi_Pimp schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:32:
Ik wil de komende maanden elke maand (danwel week) een bepaald percentage van mijn vrij belegbaar inkomen in een paar ETFs en losse equities DCA'en. Nu heb ik laatst ook een bedrag op DeGiro gezet met de gedachte om lump-sum mee in te stappen en vervolgens via mijn inkomen mijn periodieke DCA te doen. Nu merk ik dat ik het niet fijn vind om dit gehele bedrag lump-sum in een paar ETFs en stonks te dumpen.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? De eerste paar maanden de maandelijkse DCA verhogen met een gedeelte van dit bedrag, i.e. maandelijkse totale DCA = DCA + 1/x * bedrag waarbij x afhankelijk is van hoe lang ik wil doen om het bedrag te beleggen?
Als de markt komende tijd daalt baal je als je lump sum doet.
als de markt komende tijd stijgt baal je als je dca doet.
Gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Men zal zeggen dat lump sum historisch beter is, maar niemand zal je een garantie geven.

ik zelf heb in iets van 5 maanden er over gedaan om mn spaargeld om te zetten in aandelen. Als je van DCA beter slaapt zou ik dat gewoon doen.

ora et labora

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:48

orf

mrc4nl schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:51:
[...]

Als de markt komende tijd daalt baal je als je lump sum doet.
als de markt komende tijd stijgt baal je als je dca doet.
Gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Men zal zeggen dat lump sum historisch beter is, maar niemand zal je een garantie geven.

ik zelf heb in iets van 5 maanden er over gedaan om mn spaargeld om te zetten in aandelen. Als je van DCA beter slaapt zou ik dat gewoon doen.
Ik vind het vooral iets psycholgisch. Het is fijn hoor als het na 1 maand instort en je kan dan met de rest van je termijnen goedkoper inkopen. Maar als het na de vijfde maand instort heb je alleen maar rendement gemist. Daarna loop je dezelfde risico’s.

Ik heb een aantal jaren geleden een bedrag in 12 maanden DCA ingelegd. Eind 2020 heb ik dat lump sum gedaan, omdat ik toen die ervaring al had en zag dat het vooral schuiven met het risico is.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

En je kunt volatiliteit of gevoel bij de markt meenemen in je DCA termijn. Bijv kortere termijnen met kleinere bedragen bij volatilere / onzekere markt. Of grotere en langere termijnen bij stabielere markt.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Jedi_Pimp schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:32:
Nu heb ik laatst ook een bedrag op DeGiro gezet met de gedachte om lump-sum mee in te stappen en vervolgens via mijn inkomen mijn periodieke DCA te doen. Nu merk ik dat ik het niet fijn vind om dit gehele bedrag lump-sum in een paar ETFs en stonks te dumpen.
Bij kostenloze ETF's zoals VWCE (Degiro kernselectie) kan je gewoon 1 a 2wekelijks DCA'en (zolang je transacties in dezelfde richting doet en boven de 1k, blijft het gratis). Maar voor stonks is dat lastiger o.w.v. de transactiekosten. Daarvoor klinkt jouw maandelijkste [DCA bedrag + % van lump sum] zeker niet verkeerd. Waarbij het % stijgt hoe meer de koers zakt :P

Maar zoals hierboven al meermaals aangehaald, het blijft gokken natuurlijk.
Mogelijks wordt het gewoon nu ff beter voelen en op termijn huilen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 29-04-2022 12:48 ]

• llovesoccerx7
Slonzo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:32:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie, en in deze markt vind ik lump sum ook niet fijn.

Bij kostenloze ETF's zoals VWCE (Degiro kernselectie) DCA ik nu gewoon 1 a 2wekelijks (zolang je transacties in dezelfde richting doet en boven de 1k, blijft het gratis). Maar voor stonks is dat lastiger o.w.v. de transactiekosten (wat een verschil met crypto :P ).Daarvoor klinkt jouw maandelijkste [DCA bedrag + % van lump sum] zeker niet verkeerd. Waarbij het % stijgt hoe meer de koers zakt :P

Maar zoals hierboven al meermaals aangehaald, het blijft gokken natuurlijk.
Mogelijks wordt het gewoon nu ff beter voelen en op termijn huilen :+
wat blijft precies gratis?

• ZeRoC00L
  • Niet online
geen transactiekosten

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

De transactiekosten:
De onderstaande ETF’s behoren tot de kernselectie van DEGIRO en worden op basis van een fair use policy zonder transactiekosten aangeboden. Dit houdt in dat u elke kalendermaand één transactie (een aankoop of verkoop) per ISIN code, zonder transactiekosten kunt laten uitvoeren. Elke volgende transactie in dezelfde ISIN code en richting wordt zonder transactiekosten uitgevoerd, als de transactie aan de volgende voorwaarden voldoet:

- De transactie is in dezelfde richting (koop/verkoop) als de eerste transactie die maand;
- De waarde van de transactie is minimaal 1000 EUR, USD of GBP.

Zodra een tegengestelde transactie of transactie onder 1000 EUR (of USD/GBP) wordt uitgevoerd in dezelfde ETF binnen dezelfde kalendermaand, is de regel niet langer van toepassing op een volgende transactie in die ETF enworden reguliere vergoedingen in rekening gebracht
Bron

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 28-04-2022 19:21 ]

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:33
En hoe reageert de beurs op de (onverwachte) Amerikaanse krimp? Dikke plus in de laatste uren, haha.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 11:56
SvV_Ying schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:46:
[...]

En hoe reageert de beurs op de (onverwachte) Amerikaanse krimp? Dikke plus in de laatste uren, haha.
Blijft onvoorspelbaar allemaal.

[ Voor 33% gewijzigd door rr7r op 28-04-2022 21:26 ]

• phantom09
De overheid komt met een nieuwe voorlopige VRH:

Spaarders worden belast voor de reeele rente en beleggers worden belast met een fictief rendement van 5,7%

https://fd.nl/politiek/14...emiddelde-beleggingswinst

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

SvV_Ying schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:46:
[...]

je moet verder kijken dan alleen de getallen.

ora et labora

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-11 20:56
phantom09 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:32:
De overheid komt met een nieuwe voorlopige VRH:

Spaarders worden belast voor de reeele rente en beleggers worden belast met een fictief rendement van 5,7%

https://fd.nl/politiek/14...emiddelde-beleggingswinst
En dan zal je nu zien dat de markt 10 jaar zijdelinks gaat. Gaan ze dan nog belasten?

• phantom09
Santee schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:49:
[...]

En dan zal je nu zien dat de markt 10 jaar zijdelinks gaat. Gaan ze dan nog belasten?
Dan komen er beleggers die net als spaarders gaan klagen.
Maar wees gerust of anstig, in 2025 wil de overheid het werkelijk rendement belasten.
Dus bij een negatief rendement krijg je geld van de overheid. Ik hoop dat het eerlijk zal zijn en niet dat je straks de "hoofdprijs" moet betalen als je bijvoorbeeld +20% rendement hebt behaald en het jaar erop de "troostprijs" krijgt als je -10% verlies hebt behaald.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Eenvoudig op te lossen door gerealiseerd rendement te belasten.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

pdukers schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:24:
Eenvoudig op te lossen door gerealiseerd rendement te belasten.
En oneindig belastinguitstel op rendement mogelijk maken? Gaat je in het huidige politieke klimaat niet lukken.

Het geeft je ook het nadeel dat je niet meer kan overstappen naar een beter fonds zonder winsten te realiseren. Ook leuk als je geen keus hebt, bijvoorbeeld wanneer je fonds door de beheerder vervangen wordt. Een voordeel van ongerealiseerd rendement belasten is, net als met het huidige stelsel, dat je niet over belasting hoeft na te denken als je transacties wil of moet doen.

• llovesoccerx7
Waarom hebben ze eigenlijk de VWCE opgericht in 2019? Als de VWRL al jaren bestaat voor de Belgen?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

VWRL is juist niet interessant voor Belgen omdat het dividend uitkeert. Voor hen is VWCE weldegelijk interessant!

• llovesoccerx7
Zr40 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:05:
VWRL is juist niet interessant voor Belgen omdat het dividend uitkeert. Voor hen is VWCE weldegelijk interessant!
Excuses dat bedoelde ik ook VWCE voor de Belgen. Maar wat was precies de reden? Als VWRL al veel langer bestaat

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Belgen betalen extra belasting als het fonds dividend uitkeert. VWCE keert geen dividend uit, dat maakt het voor hen interessanter dan VWRL.

• Zenix
  • Laatst online: 14:15

Zenix

BOE!

Als Nederlander heeft het ook mijn voorkeur, want bij VWRL moet je extra kosten maken om dividend weer om te zetten naar euro.

• llovesoccerx7
Zenix schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 00:12:
Als Nederlander heeft het ook mijn voorkeur, want bij VWRL moet je extra kosten maken om dividend weer om te zetten naar euro.
Omzetten? Je koopt het in euro’s toch?

De VWCE is nog niet zolang in de kernselectie als ze die om wat voor reden dan ook eruit zouden halen. Moet je wel transactie kosten gaan betalen?

[ Voor 21% gewijzigd door llovesoccerx7 op 29-04-2022 01:03 ]

• RobertMe
  • Nu online
llovesoccerx7 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 00:41:
[...]

Omzetten? Je koopt het in euro’s toch?
En krijgt bij VWRL dividend uitgekeerd in dollars.
De VWCE is nog niet zolang in de kernselectie als ze die om wat voor reden dan ook eruit zouden halen. Moet je wel transactie kosten gaan betalen?
Dat klopt. Je hebt natuurlijk geen garantie dat iets in de kernselectie blijft zitten. En volgens mij heeft DeGiro een aantal maanden terug de kernselectie ook nog flink aangepast, zowel dingen er uit gehaald als andere toegevoegd.
llovesoccerx7 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:16:
[...]

Excuses dat bedoelde ik ook VWCE voor de Belgen. Maar wat was precies de reden? Als VWRL al veel langer bestaat
Vanguard is een Amerikaans bedrijf, waarbij VWRL, en ik neem aan ook VWCE, geregistreerd staan onder een Iers domicile. Ze zullen zich dus niet specifiek richten op de Belgische markt ;) Maar op de Europese markt of wellicht nog groter. En ze zullen gewoon gezien hebben dat er genoeg interesse was in een herbeleggende variant van VWRL.

• llovesoccerx7
Zenix schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 00:12:
Dat geldt voor VWRL en VWCE allebei neem ik aan?

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
llovesoccerx7 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:29:
[...]

Dat geldt voor VWRL en VWCE allebei neem ik aan?
VWCE keert geen dividend uit maar herbelegt dat intern. Dus nee.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:07
Hoe ziet de belastingdienst dividend dat wordt uitbetaald en daarna automatisch wordt herbelegd? Sinds kort heb ik wat ETF's in mijn portfolio die dat doen en ik heb daar belasting over moeten betalen. Aangezien het automatisch herbelegd wordt (en ik er dus niet voor kan kiezen dat ik het bijvoorbeeld wil opnemen), lijkt het desondanks toch alsof de belastingdienst dit ziet als iets dat verkocht is.

• RobertMe
  • Nu online
Orangelights23 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:57:
Hoe ziet de belastingdienst dividend dat wordt uitbetaald en daarna automatisch wordt herbelegd? Sinds kort heb ik wat ETF's in mijn portfolio die dat doen en ik heb daar belasting over moeten betalen. Aangezien het automatisch herbelegd wordt (en ik er dus niet voor kan kiezen dat ik het bijvoorbeeld wil opnemen), lijkt het desondanks toch alsof de belastingdienst dit ziet als iets dat verkocht is.
Je krijgt het uitgekeerd? Dus dan is het uiteraard ook een inkomst. Dat je vervolgens bij de broker hebt ingesteld dat het automatisch herbelegd moet worden heeft de belastingdienst natuurlijk niks mee van doen.

• Orangelights23
RobertMe schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:08:
[...]

Je krijgt het uitgekeerd? Dus dan is het uiteraard ook een inkomst. Dat je vervolgens bij de broker hebt ingesteld dat het automatisch herbelegd moet worden heeft de belastingdienst natuurlijk niks mee van doen.
Nee, het is NT world en emt die zelf kiezen om het uit te keren en opnieuw uit te keren. Heb ik geen keuze in.

• llovesoccerx7
RobertMe schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:08:
[...]

Het rendement van beide ongeveer hetzelfde? Het is alleen een persoonlijke voorkeur lijkt mij? Als je het zelf wil herbeleggen of dat het automatisch gebeurd?

• RobertMe
  • Nu online
Orangelights23 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:11:
[...]

Nee, het is NT world en emt die zelf kiezen om het uit te keren en opnieuw uit te keren. Heb ik geen keuze in.
NT doet het zeker wel gewoon uitkeren. En bij ABN AMRO en ING kun je aangeven dat dividend automatisch herbelegd moet worden, waarbij het geld meestal ook een paar dagen gewoon op de beleggersrwkening staat. Zelf zit ik daarentegen bij Rabobank en krijg ik mijn dividend dus sowieso echt bijgeschreven op mijn beleggersrekening, en heb ik ook überhaupt geen keuze voor automatisch herbeleggen. Dit is dus zeer zeker niks dat NT automatisch voor jou doet, immers gebeurt het bij mij als klant van de Rabobank niet en heb ik ook niet de keuze om dit te laten doen.

• Orangelights23
RobertMe schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:19:
[...]

NT doet het zeker wel gewoon uitkeren. En bij ABN AMRO en ING kun je aangeven dat dividend automatisch herbelegd moet worden, waarbij het geld meestal ook een paar dagen gewoon op de beleggersrwkening staat. Zelf zit ik daarentegen bij Rabobank en krijg ik mijn dividend dus sowieso echt bijgeschreven op mijn beleggersrekening, en heb ik ook überhaupt geen keuze voor automatisch herbeleggen. Dit is dus zeer zeker niks dat NT automatisch voor jou doet, immers gebeurt het bij mij als klant van de Rabobank niet en heb ik ook niet de keuze om dit te laten doen.
Ik zit niet bij een Nederlandse bank met deze beleggingen. Heb even gebeld maar deze ETF keert het hoe dan ook uit en herbelegt het automatisch. Zal even verder kijken wat mogelijk is.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Orangelights23 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:57:
Als je in Nederland belastingplichtig bent maakt dit geen verschil. Niet in het huidige stelsel en niet in het stelsel dat voor 2025 is voorgesteld.

We belasten in Nederland vandaag de waarde en straks de waardestijging. Realisatie van winst is hier geen taxable event.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 29-04-2022 10:40 ]

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
Voor de komende twee/drie jaar ben ik nog wel benieuwd of het nog gaat lonen om op 1 januari volledig in cash te zitten en op twee januari weer in aandelen te stappen.

Dit gezien het feit dat de “spaarvariant” qua box3 nu het meest logisch lijkt, met nog steeds een assetallocatie van 1 januari die leidend is qua belastingheffing.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat lijkt mij een tekstboekgeval van "fraus legis".

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
Krijgen we die discussie weer ;-)
Zijn er al uitspraken van de rechtbank dat een snelle hop in en uit groenbeleggingen ook fraus legis is?

• llovesoccerx7
Wat is eigenlijk exact de reden dat je bijvoorbeeld gelijk start kapitaal van bijvoorbeeld 1000 inlegt. Waarom zou je dat niet DCA beleggen dus 12 : 1000 en dan + je maandelijkse inleg? Of zie ik dat verkeerd.

• Mesque
freakaleek schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:51:
Zijn er al uitspraken van de rechtbank dat een snelle hop in en uit groenbeleggingen ook fraus legis is?
Ik denk ook niet dat zoiets eenvoudig tot Fraus Legis kan leiden eerlijk gezegd, als de wetgever enkel met een duidelijke peildatum komt dan is dat de maatstaf voor heffing en zou je daar in principe makkelijk omheen kunnen manoeuvreren. Ik verwacht wel dat de wetgever een mechanisme/anti-misbruik maatregel bedenkt waarop dit risico wordt ondervangen.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-11 17:52
Zr40 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:45:
Beetje flauw bij een blunderende overheid. Ik vind het geen gekke gedachte. Ik ga het niet doen vanwege de moeite, maar niet omdat het niet in de geest van de wet is. Als je niet terugkoopt wat je had kan het niet illegaal zijn overigens.
Het is wel een mooi herbalanceer moment als je toch wil schuiven binnen je portefeuille (ik zit zelf nog te veel in individuele aandelen waar ik steeds vaker van baal - ik heb een loss aversion gevoel bij dalende koersen — ik heb JET en Amazon - wat niet goedgemaakt wordt door stijgingen van anderen).

[ Voor 5% gewijzigd door poehee op 29-04-2022 17:18 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

• RobertMe
  • Nu online
llovesoccerx7 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:36:
Wat is eigenlijk exact de reden dat je bijvoorbeeld gelijk start kapitaal van bijvoorbeeld 1000 inlegt. Waarom zou je dat niet DCA beleggen dus 12 : 1000 en dan + je maandelijkse inleg? Of zie ik dat verkeerd.
Je wilt 1,2 cent bovenop je maandelijkse inleg inleggen zodat je na 1000 maanden €12 hebt ingelegd?

In ieder geval: niemand verplicht je om €1000 als startbedrag of wat dan ook in te leggen. Ik heb toen ik begon de eerste keer als probeersel 1 aandeel gekocht, vervolgens dat nog een of twee maanden herhaald, daarna een paar maanden 2 aandelen gekocht, daarna 3, etc. En zo wat opgebouwd. En uiteindelijk ben ik lekker naar de Rabobank gegaan en ben ik in NT fondsen gaan inleggen i.p.v. in een ETF. Nu leg ik gewoon elke maand "meer dan jij voorstelt voor eenmalig" per maand in.
En in het geval van €1000 als startgeld. Tsja, kun je het missen? Waarschijnlijk wel, anders wil je het niet beleggen. De enige reden om het dan niet te doen is koudwatervrees. Want ik neem toch aan dat je bv na een jaar ook wel €1000 er op hebt willen staan (aangezien je het over o.a. VWRL hebt en die vast nog rond de €100 kost, maal 12 maanden, is rond de €1200 exclusief rendement). Dan maakt die €1000 startgeld ook niet heel veel uit.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:27
@poehee Eerlijk van je om toe te geven dat verliezen van JET en Amazon momenteel niet goed worden gemaakt door winsten van de winnaars. Voor mij een reminder dat stock picking voor weinig beleggers een beter rendement dan de index oplevert. Hier overigens ook uit een ver verleden de nodige ervaring met verliezen, gelukkig met naar nu blijkt kleine bedragen. Die ervaring is nu veel waard.

• llovesoccerx7
RobertMe schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:19:
[...]

Je wilt 1,2 cent bovenop je maandelijkse inleg inleggen zodat je na 1000 maanden €12 hebt ingelegd?

In ieder geval: niemand verplicht je om €1000 als startbedrag of wat dan ook in te leggen. Ik heb toen ik begon de eerste keer als probeersel 1 aandeel gekocht, vervolgens dat nog een of twee maanden herhaald, daarna een paar maanden 2 aandelen gekocht, daarna 3, etc. En zo wat opgebouwd. En uiteindelijk ben ik lekker naar de Rabobank gegaan en ben ik in NT fondsen gaan inleggen i.p.v. in een ETF. Nu leg ik gewoon elke maand "meer dan jij voorstelt voor eenmalig" per maand in.
En in het geval van €1000 als startgeld. Tsja, kun je het missen? Waarschijnlijk wel, anders wil je het niet beleggen. De enige reden om het dan niet te doen is koudwatervrees. Want ik neem toch aan dat je bv na een jaar ook wel €1000 er op hebt willen staan (aangezien je het over o.a. VWRL hebt en die vast nog rond de €100 kost, maal 12 maanden, is rond de €1200 exclusief rendement). Dan maakt die €1000 startgeld ook niet heel veel uit.
Het gaat mij meer om wat is nou de meerwaarde om gelijk 1000 “startkapitaal” te doen over een horizon van 30jaar. Maar dat is de dividend etc als ik je goed begrijp .

• Zenix
  • Laatst online: 14:15

Zenix

BOE!

freakaleek schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:12:
Voor de komende twee/drie jaar ben ik nog wel benieuwd of het nog gaat lonen om op 1 januari volledig in cash te zitten en op twee januari weer in aandelen te stappen.

Dit gezien het feit dat de “spaarvariant” qua box3 nu het meest logisch lijkt, met nog steeds een assetallocatie van 1 januari die leidend is qua belastingheffing.
De drempel blijft volgens mij wel? Als je dan bijvoorbeeld 100k hebt, dan kan je aan het einde van het jaar 50k verkopen op de spaarrekening zetten en 50k met margin weer terugkopen. Dan heb je alleen even wat rente voor enkele weken, maar dan ben je tenminste niet uit de aandelen. Maar dat kan inderdaad onder fraus legis vallen.

[ Voor 14% gewijzigd door Zenix op 29-04-2022 20:04 ]

• phantom09
freakaleek schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:51:
Tsja je moet doen wat jij denkt dat het beste is. Je hebt kans dat je onder de lope van de belastigdienst komt en die zal dit zien als fraude. Tenzij de bedragen niet groot zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 29-04-2022 22:56 ]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Maand is weer voorbij. normaal gesproken zou ik een overzichtje maken met hoe het is gegaan. maar ik heb de boel niet meer bijgewerkt afgelopen twee weken... wil even niet met de werkelijkheid geconfronteerd worden. :$

ora et labora

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:31
Zr40 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:45:
Precies wat mijn belastingadviseur ook zei.

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:04
Misschien is het hier vaker al voorbij gekomen, hebben jullie er wel eens over nagedacht als een Broker failliet is? Dan krijg je maximaal €20000 terug. Ik zelf heb verschillende Brokers om het risico te spreiden. Misschien een aandachtspunt.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Je aandelen zijn (als het goed is) gescheiden, dus die staan los van je broker.
De 20k is vooral bedoeld voor geld wat je bij je broker hebt staan, maar nog niet belegd hebt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• RobertMe
  • Nu online
ZeRoC00L schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:41:
De 20k is vooral bedoeld voor geld wat je bij je broker hebt staan, maar nog niet belegd hebt.
Als de broker een banklicentie heeft zou juist op dat geld het depositogarantiestelsel van toepassing zijn en ben je, in Nederland, dus gedekt tot 100k. (Uiteraard in totaliteit per banklicentie, als je belegd bij een grootbank en daar een aparte beleggersrekening aanhoud komt dat natuurlijk op de grote stapel).

@Vsnah in principe dus wat @ZeRoC00L aangeeft. De aandelen staan op jou naam en worden beheerd door een aparte bewaar BV. Als het goed is zou een failliete broker niet die bewaar BV mee mogen nemen en daar houdt voor Nederlandse brokers de AFM toezicht op. In 2019 meen ik dat het was heeft DeGiro daarvoor ook nog een tik op de vingers gekregen omdat de geldstromen tussen DeGiro en de bewaar BV er op duide dat die scheiding toch niet in orde was. Intussen is DeGiro dan over genomen door het Duitse Flatex en valt dan ook onder de Duitse toezichthouder.
Daarnaast meen ik eens begrepen te hebben dat doordat de aandelen op jou naam staan het wat makkelijker zou moeten zijn om ze terug te krijgen (/bij een andere broker onder te brengen).
Maar dit allemaal zijn natuurlijk dingen waar ik niet perse rekening mee zou houden. Ik zou een broker uitzoeken die betrouwbaar is en een bewezen track record heeft. Dat geeft mij meer vertrouwen dan een shady broker en vervolgens hopen dat alle valnetten goed werken waarbij je in het geval van faillissement weken / maanden niet aan jouw geld / aandelen kunt omdat je in het proces van terugvorderen aandelen of claimen beleggers compensatie zit.

• Anonyymm
In principe moeten ondernemingen die beleggingsdiensten verlenen volgens de wet hun eigen vermogen gescheiden houden van het belegde vermogen van klanten. Als het dan misgaat, staan de beleggingen van hun klanten veilig in een apart potje. Je hebt het depositogarantiestelsel en het beleggerscompensatiestelsel.

De beleggerscompensatie is er voor het geval dat er iets misgaat bij een onderneming die beleggingsdiensten verleent: faillissement en fraude en/of mismanagement. Als de vermogens niet gescheiden zijn dan kunnen de klanten\beleggers meegesleurd worden in de val. Om beleggers voor dat verlies te compenseren is er de beleggerscompensatie. Die gaat tot 20k en 40k bij een gezamenlijke rekening. Dit geldt overigens voor in Nederland gevestigde ondernemingen. Anders geldt een regeling van het land waar de onderneming is gevestigd. Als die er is.

De Nederlandse depositogarantie garandeert het geld op bankrekeningen bij Nederlandse banken tot 100K per persoon en 200K voor een gezamenlijke rekening. Deze regeling geldt niet voor beleggingsproducten, verzekeringen en virtuele valuta. Kanttekening: er zijn ook banken met meerdere merknamen. Het maximale bedrag van 100K geldt per persoon, per bank. Gezamenlijke rekening 200K, per bank. Het geld op alle rekeningen bij de verschillende merknamen van een bank wordt bij elkaar opgeteld. Over dat totaalbedrag bentje beschermd. Zo werkt Knab als voorbeeld onder de bankvergunning van Aegon Bank. Dus verdeel je je hard verdiende centen over verschillende banken en kom je over die grens, dan is het goed om ook dit in de gaten te houden.

• Pistachenootje
Vsnah schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 06:46:
Misschien is het hier vaker al voorbij gekomen, hebben jullie er wel eens over nagedacht als een Broker failliet is? Dan krijg je maximaal €20000 terug. Ik zelf heb verschillende Brokers om het risico te spreiden. Misschien een aandachtspunt.
Deze discussie is al vaak voorbij gekomen. Als je de zoek functie gebruikt kun je het wellicht terug vinden.

• phantom09
mrc4nl schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:26:
Maand is weer voorbij. normaal gesproken zou ik een overzichtje maken met hoe het is gegaan. maar ik heb de boel niet meer bijgewerkt afgelopen twee weken... wil even niet met de werkelijkheid geconfronteerd worden. :$
Begrijpelijk, maar aan de andere kant is het wel belangrijk dat je het weet hoe je portfolio nu is.

De Nasdaq zit al in een bear market, als het zo door gaat komt de SP500 ook in een bearmarket.
Niet leuk, maar je kan dan wel alvast wat plannen. Door voorlopig even niet meer bij te kopen. Waarschijnlijk gaan de koersen de komende 6-12 maanden nog omlaag. In de tussentijd kunnen wij dan geld opzij leggen en later langzaam bijkopen. Op een dieptepunt kopen zou mooi zijn, maar hoeft niet (en kan ook niet).

Optie handelaren zouden nu put opties kunnen kopen om zo hun aandelen in te dekken.

• llovesoccerx7
phantom09 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:17:
[...]

Begrijpelijk, maar aan de andere kant is het wel belangrijk dat je het weet hoe je portfolio nu is.

De Nasdaq zit al in een bear market, als het zo door gaat komt de SP500 ook in een bearmarket.
Niet leuk, maar je kan dan wel alvast wat plannen. Door voorlopig even niet meer bij te kopen. Waarschijnlijk gaan de koersen de komende 6-12 maanden nog omlaag. In de tussentijd kunnen wij dan geld opzij leggen en later langzaam bijkopen. Op een dieptepunt kopen zou mooi zijn, maar hoeft niet (en kan ook niet).

Optie handelaren zouden nu put opties kunnen kopen om zo hun aandelen in te dekken.
Mag ik vragen waarom je denkt dat alles nog gaat dalen?

• phantom09
Vsnah schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 06:46:
Anderen hebben al een uitleg hierover gegeven. Echter vindt ik dat ondanks dat je beleggingen in een aparte bewaarbedrijf worden bijgehouden en er het beleggerscompensatieregeling er is het niet onverstandig is om je beleggingen te spreiden over meerdere brokers.

Stel een bank of broker gaat failliet. Hoe lang duurt het voordat je weer bij je beleggingen kan komen?
Is dit vrij vlot zoals nu de depositogarantiestelsel regeling? Of wordt het een drama en moet je maanden wachten en diverse formulieren invullen en aanleveren om je beleggingen bij een andere brokers/bank te kunnen laten noteren?

• phantom09
llovesoccerx7 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:20:
[...]

Het is moeilijk om de markt te voorspellen, maar ik vermoed o.a. hier om:

-De koersen zijn de laatste jaren te hard opgelopen en overgewaardeerd. Kijk bevoorbeeld naar de SP500 total return index. De koers staat nu iets boven de 9000. Reeele koers zou rond de 7500 moeten zijn. Zou dus zo 15-20% er nog af kunnen van de SP500.

https://finance.yahoo.com...sInRpbWVVbml0IjpudWxsfQ--

-SP500 PE ratio is ook vrij hoog bijna 21: https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio

-Shiller PE ratio is ook vrij hoog: https://www.multpl.com/shiller-pe

-lockdowns in china is niet bevordelijk voor de wereld economie. Tevens is het ook niet zinvol. Corona is een zware griep geworden en voor de griep doe je ook niet alles in lock down.

-Hoge inflatie die tijdelijk zou zijn. Tot nu toe blijven de prijzen vrolijk stijgen.

-Nog steeds tekorten aan o.a. chips en andere materialen. Duurt langer dan voorspelt.

-De FED is nog langer niet klaar met het verhogen van de rente.

-De ECB wil de aankoop van obligaties afbouwen

• Anonyymm
phantom09 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:23:
[...]

Stel een bank of broker gaat failliet. Hoe lang duurt het voordat je weer bij je beleggingen kan komen?
Is dit vrij vlot zoals nu de depositogarantiestelsel regeling? Of wordt het een drama en moet je maanden wachten en diverse formulieren invullen en aanleveren om je beleggingen bij een andere brokers/bank te kunnen laten noteren?
Veel kiezen ook de goedkoopste broker en niet hun bank omdat deze qua kosten te duur bevonden wordt. Maar zit je bij een systeembank dan zijn de extra kosten wellicht het wel waard. Niet in de zin van rendement (hoewel dat er ook aan kan liggen natuurlijk), maar wel in de zin van rust in het hoofd. Nog steeds niet zonder risico, maar wel kleiner. Zeker ivm een kleine (buitenlandse) broker. Want dan weet je idd niet hoe lang het duurt voordat je wat krijgt. Maar goed... doemscenario's waar hopelijk nooit iemand mee te maken krijgt. Maar wel verstandig om over na te denken.

• llovesoccerx7
[...]

Anderen hebben al een uitleg hierover gegeven. Echter vindt ik dat ondanks dat je beleggingen in een aparte bewaarbedrijf worden bijgehouden en er het beleggerscompensatieregeling er is het niet onverstandig is om je beleggingen te spreiden over meerdere brokers.

Dan heb je het echt over SP500 alleen over algemeen deze ETF?

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
ZeRoC00L schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:41:
Tenzij je aandelen zijn uitgeleend. Een risico die velen nemen om een beetje extra rendement te pakken of met een goedkope budget broker in zee te gaan. Maar ja, zolang het goed gaat..

Een ijslandse bank was ook niet veel mis mee, achtergestelde leningen bij de Sns was het risico ook verwaarloosbaar klein. DSB kon ook niet omvallen en toch hadden mensen en andere instituten alles daar geparkeerd. Zo denken veel hier ook dat het risico van uitlenen nooit fout kan gaan.

• RobertMe
  • Nu online
[...]

An zich natuurlijk een goed punt. Maar ik denk dat er weinig zullen zijn die dat doen op de 20k dan. Ik heb nu zelf niet het idee dat ik veel belegd heb, maar met de 20k grens zou ik nu dan aan mijn derde broker toe zijn, en daar is natuurlijk ook geen beginnen aan. En eigenlijk moet je dan ook niet precies 20k bij een broker stallen maar wat minder, zodat als de markt omhoog gaat dat je dan ook onder die grens blijft.
Dan zou ik persoonlijk dus of die grens (veel) hoger leggen, of meteen beginnen met 2 of 3 onafhankelijke brokers, eventueel onafhankelijke fondsen / ETFs (bij elke broker in bv VWRL / VWCE inleggen, oftewel ETFs van Vanguard, is dan wellicht ook niet handig), en dan elke maand een kleiner bedrag inleggen bij alle brokers, of bv om de maand per broker (deze maand de NT fondsen bij de grootbank, volgende maand AVIAW bij IB, de maand erna NN fondsen bij Fitvermogen, maand daarna weer NT bij de grootbank, ...).

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:27
Deze maand april een rendement van -0,5% en YTD +1,2%. Lijkt aardig, maar eigenlijk gewoon grotendeels te danken aan de sterker wordende dollar. Al met al tot nu toe een heel lastig jaar.

Inmiddels volledig uit langlopende obligaties, nog wel 39% wereldwijde aandelen, 52% goud en 9% crypto (Bitcoin en Ethereum) momenteel. Het momentum begint ook steeds meer uit aandelen en crypto te lopen. Als deze trend zich voortzet, heb ik over een maandje alleen nog zeg 60% goud en 40% cash in de portfolio. Maar goed, geen glazen bol hier helaas.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertMe schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:06:
[...]

An zich natuurlijk een goed punt. Maar ik denk dat er weinig zullen zijn die dat doen op de 20k dan. Ik heb nu zelf niet het idee dat ik veel belegd heb, maar met de 20k grens zou ik nu dan aan mijn derde broker toe zijn, en daar is natuurlijk ook geen beginnen aan. En eigenlijk moet je dan ook niet precies 20k bij een broker stallen maar wat minder, zodat als de markt omhoog gaat dat je dan ook onder die grens blijft.
Dan zou ik persoonlijk dus of die grens (veel) hoger leggen, of meteen beginnen met 2 of 3 onafhankelijke brokers, eventueel onafhankelijke fondsen / ETFs (bij elke broker in bv VWRL / VWCE inleggen, oftewel ETFs van Vanguard, is dan wellicht ook niet handig), en dan elke maand een kleiner bedrag inleggen bij alle brokers, of bv om de maand per broker (deze maand de NT fondsen bij de grootbank, volgende maand AVIAW bij IB, de maand erna NN fondsen bij Fitvermogen, maand daarna weer NT bij de grootbank, ...).
Als je vooropstelt dat de compensatie alleen relevant is 1. als er sprake is van een faillissement, 2. de verplichte vermogensscheiding niet effectief blijkt te zijn, en 3. de schulden zo groot zijn dat er weinig over blijft van het klantvermogen, dan zie je dat door het selecteren van een goede broker het eigenlijk helemaal niet nodig om te spreiden tussen brokers enkel vanwege deze grens.

Kies er een die wat betreft punten 1 en 3 geen reden heeft om failliet te gaan, en als het toch zou gebeuren de schuld relatief aan klantvermogen klein blijft (sterke balans, goed risicomanagement, etc). En wat betreft punt 2 geen reden heeft waardoor de vermogensscheiding mogelijk niet effectief zou kunnen zijn (zie bijvoorbeeld de geschiedenis van DEGIRO).

Maar stel nu dat er geen enkele broker bestaat die aan alle criteria voldoet, ze gaan allemaal failliet en allemaal hebben ze geen effectieve vermogensscheiding. Punt 3 blijft relevant: de schade voor jou als klant zal geen 100% zijn, maar blijft beperkt tot de werkelijke schulden. Stel dat je bij een broker zit die ten tijde van faillissement 1 miljard klantvermogen bewaart, 20 miljoen eigen vermogen heeft tegenover 80 miljoen aan vorderingen en vreemd vermogen. De vermogensscheiding blijkt niet effectief en de curator ziet 1020 miljoen aan waarde tegenover 1080 miljoen aan vorderingen. Na vereffening zitten klanten met een schade van 60 miljoen. Dat is 6% van het totaal klantvermogen en wordt proportioneel over de klanten verdeeld.

Stel dat jij daar 200k vermogen had staan, dan is 6% schade gelijk aan 12k. Die 12k is kleiner dan 20k en wordt volledig gecompenseerd. Resultaat: je hebt geen schade.

edit: @Rukapul maakt hieronder een goed punt dat het BCS niet de eerste 20k aan schade compenseert, maar alleen de eerste 20k garandeert. Dat maakt de uitkomst anders: je krijgt dan 20k uitgekeerd en daarvoor draag je 20k van je vordering over aan DNB. Je hebt dan nog een vordering van 180k, daar verlies je 6% van. Je zou dan op 10.8k schade uitkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 30-04-2022 11:52 ]

• Pistachenootje
llovesoccerx7 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:20:
[...]

Professionele beleggers kunnen de markt al slecht voorspellen, laat staan de gemiddelde tweaker.

Overigens staan waarderingen in grote gedeelten van de wereld helemaal niet hoog. Maar ook waarderingen zijn vaak geen goede voorspeller van toekomstig rendement.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Zr40 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:41:

Stel dat jij daar 200k vermogen had staan, dan is 6% schade gelijk aan 12k. Die 12k is kleiner dan 20k en wordt volledig gecompenseerd. Resultaat: je hebt geen schade.
Als BGS hetzelfde werkt als DGS dan werkt het iets anders.

Eerst wordt de schade tot 20k gedekt uit BGS. Vervolgens wordt de rest afgewikkeld waarbij BGS een vordering is. Daarbij is het in DGS zo dat deze een hoge prioriteit kent.

Het is dus risicovoller om met een hele grote portefeuille te zitten bij een financiële instelling met een heleboel kleine klanten :P

• RobertMe
  • Nu online
Zr40 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:41:
[...]

Als je vooropstelt dat de compensatie alleen relevant is 1. als er sprake is van een faillissement, 2. de verplichte vermogensscheiding niet effectief blijkt te zijn, en 3. de schulden zo groot zijn dat er weinig over blijft van het klantvermogen, dan zie je dat door het selecteren van een goede broker het eigenlijk helemaal niet nodig om te spreiden tussen brokers enkel vanwege deze grens.

Kies er een die wat betreft punten 1 en 3 geen reden heeft om failliet te gaan, en als het toch zou gebeuren de schuld relatief aan klantvermogen klein blijft (sterke balans, goed risicomanagement, etc). En wat betreft punt 2 geen reden heeft waardoor de vermogensscheiding mogelijk niet effectief zou kunnen zijn (zie bijvoorbeeld de geschiedenis van DEGIRO).

Maar stel nu dat er geen enkele broker bestaat die aan alle criteria voldoet, ze gaan allemaal failliet en allemaal hebben ze geen effectieve vermogensscheiding. Punt 3 blijft relevant: de schade voor jou als klant zal geen 100% zijn, maar blijft beperkt tot de werkelijke schulden. Stel dat je bij een broker zit die ten tijde van faillissement 1 miljard klantvermogen bewaart, 20 miljoen eigen vermogen heeft tegenover 80 miljoen aan vorderingen en vreemd vermogen. De vermogensscheiding blijkt niet effectief en de curator ziet 1020 miljoen aan waarde tegenover 1080 miljoen aan vorderingen. Na vereffening zitten klanten met een schade van 60 miljoen. Dat is 6% van het totaal klantvermogen en wordt proportioneel over de klanten verdeeld.

Verhelderend verhaal.

Maar persoonlijk maak ik mij hier ook geen zorgen om. Wellicht als ik de 100k aan beleggingen of zo passeer dat er een tweede broker komt. Maar dat is dan uiteraard meer een psychologisch dingetje dan dat het echt zin heeft. Een tweede of derde broker zie ik dan ook meer als "rust" / "risico avers" dan daadwerkelijk nodig. Uiteraard dan wel kiezen voor een betrouwbare broker (en niet DeGiro :+). En spreiden heeft natuurlijk als nadeel dat de kans dat je te maken krijgt met een faillissement ook verdubbeld :p. Dus zo risico spreidend is het ook weer niet. Als het mis gaat gaat het bij spreiden niet met 100% van de aandelen mis, maar de kans dat het mis gaat is wel groter.
Pagina: 1 ... 96 ... 226 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij