RobertMe schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:06:
[...]
An zich natuurlijk een goed punt. Maar ik denk dat er weinig zullen zijn die dat doen op de 20k dan. Ik heb nu zelf niet het idee dat ik veel belegd heb, maar met de 20k grens zou ik nu dan aan mijn derde broker toe zijn, en daar is natuurlijk ook geen beginnen aan. En eigenlijk moet je dan ook niet precies 20k bij een broker stallen maar wat minder, zodat als de markt omhoog gaat dat je dan ook onder die grens blijft.
Dan zou ik persoonlijk dus of die grens (veel) hoger leggen, of meteen beginnen met 2 of 3 onafhankelijke brokers, eventueel onafhankelijke fondsen / ETFs
(bij elke broker in bv VWRL / VWCE inleggen, oftewel ETFs van Vanguard, is dan wellicht ook niet handig), en dan elke maand een kleiner bedrag inleggen bij alle brokers, of bv om de maand per broker (deze maand de NT fondsen bij de grootbank, volgende maand AVIAW bij IB, de maand erna NN fondsen bij Fitvermogen, maand daarna weer NT bij de grootbank, ...).
Als je vooropstelt dat de compensatie alleen relevant is 1. als er sprake is van een faillissement, 2. de verplichte vermogensscheiding niet effectief blijkt te zijn, en 3. de schulden zo groot zijn dat er weinig over blijft van het klantvermogen, dan zie je dat door het selecteren van een goede broker het eigenlijk helemaal niet nodig om te spreiden tussen brokers enkel vanwege deze grens.
Kies er een die wat betreft punten 1 en 3 geen reden heeft om failliet te gaan, en als het toch zou gebeuren de schuld relatief aan klantvermogen klein blijft (sterke balans, goed risicomanagement, etc). En wat betreft punt 2 geen reden heeft waardoor de vermogensscheiding mogelijk niet effectief zou kunnen zijn (zie bijvoorbeeld de geschiedenis van DEGIRO).
Maar stel nu dat er geen enkele broker bestaat die aan alle criteria voldoet, ze gaan allemaal failliet en allemaal hebben ze geen effectieve vermogensscheiding. Punt 3 blijft relevant: de schade voor jou als klant zal geen 100% zijn, maar blijft beperkt tot de werkelijke schulden. Stel dat je bij een broker zit die ten tijde van faillissement 1 miljard klantvermogen bewaart, 20 miljoen eigen vermogen heeft tegenover 80 miljoen aan vorderingen en vreemd vermogen. De vermogensscheiding blijkt niet effectief en de curator ziet 1020 miljoen aan waarde tegenover 1080 miljoen aan vorderingen. Na vereffening zitten klanten met een schade van 60 miljoen. Dat is 6% van het totaal klantvermogen en wordt proportioneel over de klanten verdeeld.
Stel dat jij daar 200k vermogen had staan, dan is 6% schade gelijk aan 12k. Die 12k is kleiner dan 20k en wordt volledig gecompenseerd. Resultaat: je hebt geen schade.
edit: @
Rukapul maakt hieronder een goed punt dat het BCS niet de eerste 20k aan schade compenseert, maar alleen de eerste 20k garandeert. Dat maakt de uitkomst anders: je krijgt dan 20k uitgekeerd en daarvoor draag je 20k van je vordering over aan DNB. Je hebt dan nog een vordering van 180k, daar verlies je 6% van. Je zou dan op 10.8k schade uitkomen.
[
Voor 7% gewijzigd door
Zr40 op 30-04-2022 11:52
]