Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-10 00:16
Bij IB Interactive Brokers heb ik een account aangemaakt om voor de aankomende 30 jaar te investeren in AVIAW + EMIM. (advies van indexfondvergelijken)

Nu heb je voor AVIAW blijkbaar een "Mutual Funds" nodig. Deze heb ik nu al 2 weken geleden aangevraagd en deze staat nog steeds op "pending". Weet iemand hoe lang dit duurt, voordat je aanvraag er doorheen is?

En ze eventjes bellen of een email sturen, is ook niet echt een makkelijke optie.

[ Voor 10% gewijzigd door DJustin op 21-04-2022 12:26 ]

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-11 14:32
DJustin schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:25:
Bij IB Interactive Brokers heb ik een account aangemaakt om voor de aankomende 30 jaar te investeren in AVIAW + EMIM. (advies van indexfondvergelijken)

Nu heb je voor AVIAW blijkbaar een "Mutual Funds" nodig. Deze heb ik nu al 2 weken geleden aangevraagd en deze staat nog steeds op "pending". Weet iemand hoe lang dit duurt, voordat je aanvraag er doorheen is?

En ze eventjes bellen of een email sturen, is ook niet echt een makkelijke optie.
Meestal is dat wel binnen een dag. Misschien is ie blijven hangen of voldoe je niet aan de minimum eisen? Volgens mij hoort het in ieder geval geen 2 weken te duren

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:44
siepermann schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:03:
[...]

Dat kan verstandig zijn als het jezelf meer rust en vertrouwen geeft. Het nadeel is wel dat een adviseur (meer) geld kost, dan dat je het zelf doet bijvoorbeeld via de indexen en wegingen die op www.indexfondsenvergelijken.nl staan vermeld.

Een veel gehoorde beurswijsheid is ‘Time in the market beats timing the market’. Dus als jij door het nemen van een adviseur de stap nu al neemt om te gaan beleggen heb je daardoor meer tijd in de markt en meer kans op rendement. Als je zelf de stap nu durft te nemen door vermogen te beleggen heb je potentieel meer kans op een hoger rendement, omdat je de kosten van de adviseur niet hoeft te betalen.
Die term heb ik inderdaad nu meerdere gehoord na het doen van research goed om te onthouden!
Santee schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:43:
[...]

Zoals hieronder al aangegeven is, gewoon goedkoop verspreid beleggen is verstandig. Een adviseur kan hooguit naar je inkomen/uitgaves kijken en advies geven wat hem/haar verstandig lijkt om te beleggen en hoeveel te sparen, maar ik denk als je je eigen financiële situatie bijhoudt je dit zelf beter weet met een middagje uitzoekwerk. Qua welke beleggingen gaat een adviseur je niet kunnen helpen.
Dat is zeker waar en ga eerst klein beginnen en opbouwen als er meer kennis is.
Handig zover ik het begrijp! Alleen wat wil je precies met Dividend %? En wat is de groei ongeveer wat normaal is? Hoe hoger hoe meer risco neem ik aan?

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-11 23:18

oscar82

De ondertitel

llovesoccerx7 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:46:
[...]

Handig zover ik het begrijp! Alleen wat wil je precies met Dividend %? En wat is de groei ongeveer wat normaal is? Hoe hoger hoe meer risco neem ik aan?
Het is prima om die voor jouw situatie op de default settings te laten staan. dividend 2 of 2,5% en groei ergens tussen de 5-7% zal voor de onderlinge resultaten tussen brokers ook niet super veel uitmaken. Alleen veranderen de getallen mee met jouw input. Dus tenzij je al een startkapitaal van zes cijfers hebt, gewoon op de standaard input laten staan

[ Voor 10% gewijzigd door oscar82 op 21-04-2022 13:02 ]

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 16:05
@llovesoccerx7 Begin ook met voor jezelf een 'portfolio' te bepalen. Bijvoorbeeld:
50% spaargeld - levert niks op, maar is in geval van nood direct beschikbaar.
45% beleggen in ETF Laag risico
5% beleggen in crypto Hoog risico.

Er zijn natuurlijk veel variaties op dit thema, en de % zijn fictief, maar het weerhoudt mij ervan (te) veel geld vast te zetten in aandelen, of te veel geld in hoog risico beleggen.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Een ETF is niet direct laag risico. Er zijn genoeg thema ETF's waarbij slechts een (klein) deel van de markt (actief of passief) gevolgd wordt. Afhankelijk daarvan kan het risico toch behoorlijk oplopen, ondanks dat het een ETF is.

Verder is het belangrijk om eerst duidelijk te krijgen wat voor belegger ben je / wil je zijn, welk risicoprofiel voel jij je goed bij, wat is jouw beleggingshorizon, hoeveel tijd wil je aan beleggen besteden, etc. Wanneer je dat wat duidelijker hebt (en daar kan een adviseur bij helpen, maar ook verschillende boeken of informatie op websites) dan kan je vervolgens kijken wat voor strategie daar bij past en vervolgens welke producten daar weer bij passen. Neem wel mee dat een adviseur geld kost, betaal je die direct voor haar/zijn tijd of is het "gratis" en komt de betaling later op basis van de service fees via de aangeraden producten.

De meeste adviseurs zullen ook aanraden om een deel in spaargeld/deposito's/obligaties te steken. Dat is meer rendement zeker (laag rendement en laag risico) dan volledig in aandelen (of andere producten) te stappen.

Tegenwoordig is indexbeleggen waarbij je de globale markt economie volgt (en dat is al een strategische keuze, je moet eerst naar je eigen profiel kijken) heel makkelijk tegen lage kosten zelf te doen. Daar helpt de site https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ al een klein beetje mee om daar verschillende producten op terug te vinden. Meesman of beleggen in de NT fondsen via een grootbank zijn ook opties.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
Ik ben vorig jaar gestart met het kopen van ETF's. Ik ben toen goed op weg geholpen door elke gebruikers. Periodiek leg ik nu een bedrag in VWRL via DEGIRO. Misschien wil ik binnenkort lump sum een groot bedrag erop gooien. Mijn beleggingshorizon is toch wel (minimaal?) 15-20 jaar. Ik heb op mijn oudere posts wat aanvullende vragen. Ik heb best veel zitten lezen op Tweakers en Reddit, maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer.

DEGIRO is (was?) een zeer populaire broker vanwege de lage tarieven. Ik lees dat ze de laatste jaren nogal negatief in het nieuws zijn geweest, o.a. vanwege dividendlekkage en de toezichthouder. Ik zie ook dat aandelen maar tot 20.000 euro verzekerd zijn(?). Dat vind ik eerlijk gezegd relatief weinig.

Eerder werd aangeraden om brokers te vergelijken. Ik zie daar partijen als InteractiveBrokers, Fitvermogen.nl en Saxo Bank hoog scoren. Dit zijn partijen waar ik op het internet relatief weinig over lees. Daarnaast ook 'gewone' banken (FYI: ik zit bij de ING), terwijl ik juist altijd lees dat die relatief duur zijn. Op het internet lijken partijen als DEGIRO en Meesman juist populair. :/

Mijn vragen:
  1. Wat is aan te raden in bovenstaande situatie? Ik wil niet over x aantal jaar "vastzitten" met een groot bedrag bij de verkeerde broker. Ik zie door de bomen het bos niet.
  2. Is het ook nog interessant om te kijken naar andere vormen van investeren (bijvoorbeeld goud) als investering (buy&hold). Of lekker wegblijven en bij ETF's blijven?
  3. Is in losse aandelen handelen met een klein bedrag (laten we zeggen, 50 euro per maand) puur om te leren/speculeren het waard? Of is dat vanwege de hoge fee's überhaupt niet interessant? Zo ja, is dit ook prima te doen via bijvoorbeeld DEGIRO? Vergelijkingssites gaan vooral over ETF's.
  4. En bonusvraag: zijn er nog YouTube-kanalen, Twitter-accounts, blogs of podcasts het volgen waard om meer te leren over de beurs? Er is een gigantische hoeveelheid content, maar het meeste is slechte kwaliteit...

• llovesoccerx7
bregweb schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:59:
@llovesoccerx7 Begin ook met voor jezelf een 'portfolio' te bepalen. Bijvoorbeeld:
50% spaargeld - levert niks op, maar is in geval van nood direct beschikbaar.
45% beleggen in ETF Laag risico
5% beleggen in crypto Hoog risico.

Er zijn natuurlijk veel variaties op dit thema, en de % zijn fictief, maar het weerhoudt mij ervan (te) veel geld vast te zetten in aandelen, of te veel geld in hoog risico beleggen.
Daar ben ik ook mee bezig alles even duidelijk in kaart brengen. Alleen hoeveel spaargeld is tegenwoordig nog genoeg als er nood is.

Crypto is inderdaad leuk alleen even naar gekeken best wel ingewikkeld nog😂.

Het leek me goed om met de S&P te beginnen alleen beetje instappen bij sommigen.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Fuujii schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:21:
DEGIRO is (was?) een zeer populaire broker vanwege de lage tarieven. Ik lees dat ze de laatste jaren nogal negatief in het nieuws zijn geweest, o.a. vanwege dividendlekkage en de toezichthouder. Ik zie ook dat aandelen maar tot 20.000 euro verzekerd zijn(?). Dat vind ik eerlijk gezegd relatief weinig.
Je haalt hier wel e.e.a. door elkaar.
  • Dividendlekkage is een eigenschap van sommige ETF's en fondsen, niet van de broker.
  • De Giro is op de vingers getikt omdat ze de vermogensscheiding van het klantkapitaal/-beleggingen niet goed voor elkaar hadden/hebben.
  • De 20.000 waar je van gehoord hebt, geldt voor alle brokers. Deze zgn. beleggerscompensatie is dan juist weer van belang als de vermogensscheiding niet goed voor elkaar is. Dit is wat je terugkrijgt als de broker failliet gaat en jouw beleggingen (en evt. cash) niet terug kan betalen. Maar als de vermogensscheiding goed voor elkaar is, is er eigenlijk niks aan de hand en is de hoogte van het bedrag niet relevant.

[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-04-2022 18:31 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:23:
Een ETF is niet direct laag risico. Er zijn genoeg thema ETF's waarbij slechts een (klein) deel van de markt (actief of passief) gevolgd wordt. Afhankelijk daarvan kan het risico toch behoorlijk oplopen, ondanks dat het een ETF is.
Zelfs breed-gespreide ETF's en fondsen zijn alleen relatief gezien laag-risico binnen de hoog-risico categorie 'aandelen'.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-11 20:43
Net als @llovesoccerx7 wil ik mogelijk ook starten met beleggen. Ik zie de website https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ meerdere malen in dit topic voorbij komen met als argument dat je beleggen prima en gemakkelijk zelf kan doen zonder adviseur. Nu moet ik eerlijk toegeven dat beleggen een onderwerp is waarvan ik weinig weet en ik de website vooralsnog ook niet echt begrijp. Uiteraard met wat leeswerk zal dat vast wel komen, maar hoeveel tijd en energie steek je dan alsnog gemiddeld in het beleggen op deze manier?

De reden dat ik het vraag is dat ik beleggen zie als een goede manier om iets te doen met het geld dat ik momenteel niet gebruik / nodig heb. Maar ik heb wat dat betreft weinig interesse om me er dagelijks mee bezig te houden. Ik heb dan ook via Finner ooit bekeken welke partijen het beste bij mij paste en kwam toen uit op Semmie en Doelbeleggen. Zijn er mensen die daar ook ervaring mee hebben?

Of is er een handige guide die kan uitleggen hoe het precies werkt volgens https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ ?
Want begrijp ik het goed dat je dan via je eigen bank gewoon aandelen en dergelijke koopt van een of meerdere fondsen? En dat het niets meer is dan af en toe in de gaten houden?

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-11 14:47

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

RaptorK schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:33:
Net als @llovesoccerx7 wil ik mogelijk ook starten met beleggen. Ik zie de website https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ meerdere malen in dit topic voorbij komen met als argument dat je beleggen prima en gemakkelijk zelf kan doen zonder adviseur. Nu moet ik eerlijk toegeven dat beleggen een onderwerp is waarvan ik weinig weet en ik de website vooralsnog ook niet echt begrijp. Uiteraard met wat leeswerk zal dat vast wel komen, maar hoeveel tijd en energie steek je dan alsnog gemiddeld in het beleggen op deze manier?

De reden dat ik het vraag is dat ik beleggen zie als een goede manier om iets te doen met het geld dat ik momenteel niet gebruik / nodig heb. Maar ik heb wat dat betreft weinig interesse om me er dagelijks mee bezig te houden. Ik heb dan ook via Finner ooit bekeken welke partijen het beste bij mij paste en kwam toen uit op Semmie en Doelbeleggen. Zijn er mensen die daar ook ervaring mee hebben?

Of is er een handige guide die kan uitleggen hoe het precies werkt volgens https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ ?
Want begrijp ik het goed dat je dan via je eigen bank gewoon aandelen en dergelijke koopt van een of meerdere fondsen? En dat het niets meer is dan af en toe in de gaten houden?
Simpele versie.
Je koopt een world ETF. Deze etf belegd in bedrijven over de hele wereld, deze aandelen leveren een percentage dividend per kwartaal op. Het dividend stop je weer in nieuwe aandelen. Je maakt dus rente op rente(dividend) Daarnaast stijgt de waarde van de etf/ aandelen (of daalt).

• llovesoccerx7
NLKornolio schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:50:
[...]

Simpele versie.
Je koopt een world ETF. Deze etf belegd in bedrijven over de hele wereld, deze aandelen leveren een percentage dividend per kwartaal op. Het dividend stop je weer in nieuwe aandelen. Je maakt dus rente op rente(dividend) Daarnaast stijgt de waarde van de etf/ aandelen (of daalt).
Maar met weinig kennis al hier in investeren lijkt me nog wat te vroeg ondanks dat het simpel is. Eerst meer ervaring over het begrijp beleggen en vaktermen etc leren lijkt mij verstandiger? Of kom je dan met het begrip tijd kost geld?

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-11 20:56
llovesoccerx7 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:09:
[...]

Maar met weinig kennis al hier in investeren lijkt me nog wat te vroeg ondanks dat het simpel is. Eerst meer ervaring over het begrijp beleggen en vaktermen etc leren lijkt mij verstandiger? Of kom je dan met het begrip tijd kost geld?
Het is letterlijk het makkelijkste, veiligste en goedkoopste om te doen. Zie het als een zak met bedrijven verspreid over de wereld. Bijvoorbeeld even de VWRL factsheet doorscrollen, je hoeft niet alles te begrijpen maar dat geeft je een idee van wat erin zit.

Het mooie van wereldwijd gespreide ETFs is juist dat je met weinig kennis kan investeren. Ja als de economie crashed gaan de ETFs ook, maar risico/kosten zijn veel lager dan andere instrumenten. Zoals als eerder genoemd kan je vergelijken op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ . Ik zit zelf bij Fitvermogen, mindere spreiding maar vrijwel geen kosten.

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Goed punt @llovesoccerx7. Naast theorie heb je de praktijk en dat zijn bij beleggen twee hele verschillende dingen. Vergelijk het met rijles. Daar vullen theorie en praktijk elkaar ook aan.
En het is een goede regel om niet te investeren in iets dat je niet begrijpt.
Maar aan de andere kant: Je hóéft niet te wachten met rijden of beleggen totdat je de theorie foutloos beheerst. Alles leren is een tijdrovend proces. En iedereen, zelfs de beste investeerders of autocoureurs, maken foutjes. Zeker in het begin. Dus wees je daar van bewust en ga niet meteen plank gas in een gehuurde Ferrari. Maar open ergens een account en probeer een wereldwijd gespreid fonds of etf kopen. Dat is zeg maar je eerste rijles. Stel dat je 110 euro overmaakt naar een broker of overboekt naar de beleggingsomgeving van je bank dan is het risico echt te overzien. Misschien betaal je een keer wat transactiekosten of daalt het fonds opeens nadat je het gekocht hebt. Ja dat kan. Sterker nog het hoort erbij. Maar het kost je maximaal een paar tientjes - in het geval van een totale economische meltdown.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of je gaat voor een Meesman, hoef je helemaal niks zelf na te denken. Overigens via de Rabo kost het mij ook gemiddeld een uur of nul per maand ;) . Eenmaal vast ingesteld hoeft er weinig te veranderen meer.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Op de website van Meesman kan je ook behoorlijk wat informatie in het Nederlands terugvinden over indexbeleggen, wat het is etc. Ook kan je in het Engels de informatie van BankerOnWheels doornemen (al is zijn blog soms wat chaotisch door artikelen die her en der geupdate worden maar nog op oudere pagina's anders worden gelinkt), daar verdeeld hij zijn advies vaak in 3 gradaties (van eenvoudig tot ingewikkeld). Of een hele makkelijke intro voor indexbeleggen kan je kijken in de korte video's (of het gelijknamige boek) "Investing Demystified" van Lars Kroijer.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• llovesoccerx7
Als we toch redelijk klein beginnen. Zelf leren is natuurlijk altijd leuker misschien minder efficiënt maar goed.

Zover ik gekeken heb lijkt mij om te beginnen met investeren in VUSD en VCWE. Alleen morgen even bekijken wanneer het beste instap punt is want dat is een nieuwe volgende stap.

• NLKornolio

NLKornolio

llovesoccerx7 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 00:40:
Als we toch redelijk klein beginnen. Zelf leren is natuurlijk altijd leuker misschien minder efficiënt maar goed.

Zover ik gekeken heb lijkt mij om te beginnen met investeren in VUSD en VWRL. Alleen morgen even bekijken wanneer het beste instap punt is want dat is een nieuwe volgende stap.
Nee hoor je hoeft niet te leren of te timen voor het beste instap punt. Zie het als een extra rekening waar je het geld in stopt wat je niet nodig hebt en dus op de bank staat te verstoffen.

Enige wat je moet weten is hoe je een order doet. Beste instap moment is net met het begin van de oorlog geweest. Dat is dus al te laat. Beleggen in etf doe je niet voor de grote stijgingen maar voor het dividend. Je kan de markt niet voorspellen dus beleg/volg je de 3600 bedrijven in vwrl.
Ik blijf het ook proberen laagste punt kopen elke maand als ik kan inleggen maar is geen knoop aan vast te leggen. Je leert bij elke maand inleggen weer wat meer.

• llovesoccerx7
NLKornolio schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 00:56:
[...]

Nee hoor je hoeft niet te leren of te timen voor het beste instap punt. Zie het als een extra rekening waar je het geld in stopt wat je niet nodig hebt en dus op de bank staat te verstoffen.

Enige wat je moet weten is hoe je een order doet. Beste instap moment is net met het begin van de oorlog geweest. Dat is dus al te laat. Beleggen in etf doe je niet voor de grote stijgingen maar voor het dividend. Je kan de markt niet voorspellen dus beleg/volg je de 3600 bedrijven in vwrl.
Ik blijf het ook proberen laagste punt kopen elke maand als ik kan inleggen maar is geen knoop aan vast te leggen. Je leert bij elke maand inleggen weer wat meer.
Ah ja dat is inderdaad meer voor andere aandelen en crypto. Dividend moet ik nog eens even duidelijk nalezen. Zover ik begreep is dat winst die je per kwartaal weer kan herinvesteren wat ik zo op het eerst oog wat ik las.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:06
llovesoccerx7 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 00:40:
Zover ik gekeken heb lijkt mij om te beginnen met investeren in VUSD en VWRL.
Je hebt dan te maken met flinke overlap en dividend lekkage. VUSD zit al in VWRL.

• Pistachenootje
RaptorK schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:33:
Net als @llovesoccerx7 wil ik mogelijk ook starten met beleggen. Ik zie de website https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ meerdere malen in dit topic voorbij komen met als argument dat je beleggen prima en gemakkelijk zelf kan doen zonder adviseur. Nu moet ik eerlijk toegeven dat beleggen een onderwerp is waarvan ik weinig weet en ik de website vooralsnog ook niet echt begrijp.
Dit artikel is een aardige start voor beginners: https://www.financieelona.../beleggen-voor-beginners/

• llovesoccerx7
Pistachenootje schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 02:35:
[...]

Je hebt dan te maken met flinke overlap en dividend lekkage. VUSD zit al in VWRL.
Excuses ik was even in de war. Ik bedoel VWRL en IWDA + IEMM.

[ Voor 47% gewijzigd door llovesoccerx7 op 22-04-2022 05:11 ]

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 16:05
llovesoccerx7 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 03:17:
[...]

En kijk even of je huisbank een actie heeft om te beginnen met beleggen. Dit is nu de actie van ABN:

Beleg periodiek met nú € 50 bonus!
Start met periodiek beleggen! Open een beleggingsrekening en zet periodiek geld opzij. Beleg nu 3 opeenvolgende maanden minimaal € 150 en ontvang € 50 bonus.

Kijk even wat jouw huisbank doet.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Pistachenootje
llovesoccerx7 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 03:17:
[...]

Dat kan natuurlijk maar dan heb je nog steeds dividendlek. Veel mensen zijn daarom overgestapt naar goedkopere opties. Zie het al eerder genoemde: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 06:51:
[...]

Dat kan natuurlijk maar dan heb je nog steeds dividendlek. Veel mensen zijn daarom overgestapt naar goedkopere opties. Zie het al eerder genoemde: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
En zie bijvoorbeeld https://www.definancieles...-alles-wat-je-moet-weten/ voor uitleg over dividendlekkage.

• AreUhungry
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-11 12:00
llovesoccerx7 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:09:
[...]

Ik zou zeker niet direct beleggen in een product waar je helemaal niks vanaf weet. Dat gezegd hebbende is er zoveel materie om te leren dat wanneer je pas begint als je er alles van begrijpt nog wel ff bezig bent. Ik ben klein begonnen door gewoon een account te maken bij een broker en eens uit te proberen hoe het nou allemaal in elkaar steekt (geld overmaken, aandeel kopen / verkopen etc..).

Ik had toen 1 aandeel Apple gekocht om eens uit te proberen hoe dat beleggen nou in z'n werk gaat. Dat werkte voor mij als een soort springplank om verder onderzoek te doen naar de verschillende begrippen en producten. Door dit te doen kon ik de theorie ook beter aan de praktijk koppelen.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Weet iemand of ING regelmatig acties heeft voor Zelf beleggen? En zijn die de moeite waard om op te wachten?

Ik zie deze oude actie wel van maar liefst 25 euro maar dat was voor Eenvoudig beleggen :) https://www.ing.nl/media/...1%20DEF_tcm162-217974.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door Atomius op 22-04-2022 09:52 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 23:34

de Peer

under peer review

Atomius schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:21:
Weet iemand of ING regelmatig acties heeft voor Zelf beleggen? En zijn die de moeite waard om op te wachten?

Ik zie deze oude actie wel van maar liefst 25 euro maar dat was voor Eenvoudig beleggen :) https://www.ing.nl/media/...1%20DEF_tcm162-217974.pdf
Ze hebben niet vaak acties, en is ook niet de moeite waard om op te wachten.

• llovesoccerx7
AreUhungry schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:11:
[...]

Ik zou zeker niet direct beleggen in een product waar je helemaal niks vanaf weet. Dat gezegd hebbende is er zoveel materie om te leren dat wanneer je pas begint als je er alles van begrijpt nog wel ff bezig bent. Ik ben klein begonnen door gewoon een account te maken bij een broker en eens uit te proberen hoe het nou allemaal in elkaar steekt (geld overmaken, aandeel kopen / verkopen etc..).

Ik had toen 1 aandeel Apple gekocht om eens uit te proberen hoe dat beleggen nou in z'n werk gaat. Dat werkte voor mij als een soort springplank om verder onderzoek te doen naar de verschillende begrippen en producten. Door dit te doen kon ik de theorie ook beter aan de praktijk koppelen.
Dat is inderdaad ook een goede optie. Ergens wat kopen en dan eens even beetje kijken hoe alles werkt.
Pistachenootje schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 06:51:
[...]

Dat heb ik gedaan via de site. Alleen zover wat ik zie zit bij veel dividendlekkage. Wil je uit de lijst met 1 beginnen of 2 als je de bedrijven interessant vindt?

[ Voor 20% gewijzigd door llovesoccerx7 op 22-04-2022 13:47 ]

• Pistachenootje
llovesoccerx7 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:40:
[...]
Dat heb ik gedaan via de site. Alleen zover wat ik zie zit bij veel dividendlekkage. Wil je uit de lijst met 1 beginnen of 2 als je de bedrijven interessant vindt?
Ik begrijp je vraag niet maar op die website kan je zien wat je totale kosten zullen zijn. Bij DeGiro/VWRL+EMIM zijn ze hoger dan bij veel andere opties.

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 16:32
llovesoccerx7 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:40:
[...]

Dat is inderdaad ook een goede optie. Ergens wat kopen en dan eens even beetje kijken hoe alles werkt.

[...]

Het is belangrijk om te beseffen dat de site indexfondsenvergelijken.nl precies dat is, een vergelijking van indexfondsen. De site geeft het antwoord op de vraag "Ik ben tot de conclusie gekomen dat index beleggen in een markt gespreid fonds de (meest) juiste keuze voor mij is. Hoe kan ik binnen die scope dit zo kostenefficient mogelijk doen, zodat ik mijn winst zo hoog mogelijk kan maken met marktbrede indexfondsen?"

Als je dus naar die site gaat moet je voor jezelf eigenlijk al de informatievoorziening hebben verwerkt waardoor je die vraag aan het stellen bent. Op dit moment lijk je meer op de vraag "Wat kan ik met geld doen om er meerwaarde uit te halen en wat zijn dan de mogelijkheden/risicos/tijdsbestedingen/etc." Daar geeft indexfondsenvergelijken geen antwoord op. Dat doen andere sites, waarvan een aantal begin linkjes al gedeeld zijn.

Als je die hebt gelezen en tot de conclusie bent gekomen dat je beleggen in aandelen een acceptable risico vind, maar geen tijd/energie/whatever wilt stoppen in proberen zelf beter dan de markt te presteren, met de daarbij behorende risicos. Dan kan je kijken naar hoe je het meest kostenefficient in indexfondsen kan beleggen. En dan is indexfondsenvergelijken.nl een heel interessante bron.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:11
Hielko schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:02:
[...]

Dat valt me in ieder geval niks tegen
Kreeg net de mail waarvan je wist dat die komen zou: SAXO ondersteunt niet het machtigingsproces van Binck en je moet dus jaarlijks een woonplaatsverklaring insturen.

Positief puntje is dat ze het dus niet geheel schrappen en dat SAXO dus een van de weinig brokers blijft waarbij je niet geconfronteerd wordt met Franse bronbelasting van >15%.

• Atomius
  • Nu online
Dit hoort in Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 thuis.

[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 22-04-2022 17:36 ]

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-11 20:43
Bedankt. Dit maakt het al iets duidelijker. Al moet ik alsnog toegeven dat het hele "economische" gepraat mij niet zo ligt. Niet dat het onwijs ingewikkeld is, maar merk ook dat ik de interesse minder heb om me er heel erg in de verdiepen. Vandaar dat ik dus ook naar partijen had gekeken zoals Semmie en Doelbeleggen, zodat ik er geen omkijk naar heb. Alleen zitten daar uiteraard weer kosten aan verbonden.

En volgens mij is beleggen in een indexfonds dus ook redelijk simpel zonder dat je er veel omkijk naar hebt. Misschien is het ook maar gewoon een kwestie van doen. Ik kan anders ABN Amro eens bellen over hoe of wat. Ik wil voornamelijk gewoon ook gemak. Als in eenmalige inleg en dan automatisch iedere maand wat inleg erbij.
Zit er heel veel verschil tussen een Northern Trust en iShares en dergelijke? En ik neem aan dat op deze manier beleggen niet echt de keuze geeft tot duurzaam beleggen of iets? Wat ik zelf namelijk ook wel belangrijk vind is dat ik niet in bedrijven investeer die het milieu om zeep helpen of kinderarbeid gebruiken.

Alle anderen ook nog bedankt voor jullie reactie trouwens.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:15

Zenix

BOE!

Northern Trust fondsen zijn ESG fondsen, dus wel duurzaam. iShares heeft ETF's die heel duurzaam zijn of niet, daar kan je kiezen.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:27

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:33
Dit zijn niet de leukste dagen om naar m’n portfolio te kijken. Gelukkig niet tech-heavy.

Hoe is het met de pijn bij anderen?

• mrc4nl
  • Laatst online: 11:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

SvV_Ying schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 23:05:
Dit zijn niet de leukste dagen om naar m’n portfolio te kijken. Gelukkig niet tech-heavy.

behoorlijk groot :X Maakt niet uit goed de earnings waren, alles nu in het rood

ora et labora

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

25% in de plus tov jaar geleden ;) . Weet niet of dat bij ETF koersen in app al vandaag dan is meegenomen eigenlijk, of dat dat ook nog vertraging heeft. Los daarvan, euhm, doet niet zo'n pijn.

• NLKornolio

NLKornolio

Gaat het hele jaar niet zo best. 2200 minder winst als in Januari en dat op een portfolio van 14k. Altijd beter dan als het op de bank had gestaan.

• Pistachenootje
@RaptorK als je al bij ABN zit gewoon de Northern Trust fondsen aanschaffen. Dat heb je zo onder de knie.

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:26

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Daghandel heeft mijn pijn enigszins verzacht, maar dit jaar verloopt tot nu toe niet geweldig (ik zit voornamelijk in tech)
Maar als het bloed door de straten loopt is het tijd om te kopen.

• Jeffersonius
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-04-2022

Jeffersonius

Don't worry, be happy!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIxaqd7CCGLiwtWsU7n5hDH7daw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXyJYp31arRE1SeV7hshm7Os.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee welk bedrijf dit is, Heb alleen deze gegevens en dat het één van de marktleiders is in Polen m.b.t. verkoop van warmtepompen en zonnepanelen. Koers ligt onder de 10.00.

Alvast dank voor de hulp.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-11 20:59
Dit ook meegenomen in indexfondsvergelijken.nl?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnmxMxw-K82-aCGYoEKbLbV7sgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50gTS6otXZHJoeGlFCSiU06X.jpg?f=fotoalbum_large

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:03
weet iemand ook een site waar ik de p/e ratio van fondsen op kleinere beurzen kan sorteren? Bij Binck had ik zo'n mooie tool, maar die rekening is opgeheven.

kom niet veel verder dan yahoo finance, maar moet ze dan allemaal individueel gaan zoeken en aanklikken.

• marsattacks
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-11 12:38
Fuujii schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:21:
...
Eerder werd aangeraden om brokers te vergelijken. Ik zie daar partijen als InteractiveBrokers, Fitvermogen.nl en Saxo Bank hoog scoren.
...
[/list]
Ik kan Saxo ten sterkste ontraden, enorme prutsers daar, vooral als je hulp nodig hebt van hun helpdesk. Ingediende tickets blijven rustig 4 maanden onbeantwoord of compleet verkeerd 'opgelost'. :(

ack ack, ack ackACK!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:58
r0bb schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:22:
[Afbeelding]
Als er één ding is wat je de groot banken niet kunt verwijten is verborgen kosten daar waar al die “gratis” brokers van alles en nog wat aan goocheltrucs uithalen om mensen te besodemieteren.

De tarieven staan gewoon helder op de website:
https://www.ing.nl/partic...ven-zelf-op-de-beurs.html

En hier nog eens allemaal bij elkaar: https://www.ing.nl/media/...%202021_tcm162-220461.pdf

• Pistachenootje
r0bb schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:22:
[Afbeelding]
Bewaarloon wordt gewoon meegenomen. De juiste tarieven kan je hier vinden: https://www.ing.nl/media/...%202021_tcm162-220461.pdf

Verwijderd

aljooge schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:52:
weet iemand ook een site waar ik de p/e ratio van fondsen op kleinere beurzen kan sorteren? Bij Binck had ik zo'n mooie tool, maar die rekening is opgeheven.

kom niet veel verder dan yahoo finance, maar moet ze dan allemaal individueel gaan zoeken en aanklikken.
investing.com ?

• aljooge
Is deze zoekfunctie op P/E ratio in het betaalde gedeelte?

Verwijderd

https://www.investing.com/equities/europe

dan beurs kiezen, en selecteren op vakje fundamental, sorteren op P/E

• aljooge
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:06:
https://www.investing.com/equities/europe

dan beurs kiezen, en selecteren op vakje fundamental, sorteren op P/E
Top, dit was precies wat ik zocht. (y)

Wat bedoelen ze trouwens met beta?

[ Voor 6% gewijzigd door aljooge op 23-04-2022 20:22 ]

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
aljooge schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:21:
[...]
Wat bedoelen ze trouwens met beta?
Hoe volatiel een aandeel is ten opzichte van de markt. De markt is per definitie 1. <1 is minder volatiel, >1 is volatieler. Als je bij Investing de P/E van DAX aandelen bekijkt, dan is de DAX de 'markt'.

Correct me if I'm wrong.

• llovesoccerx7
Na wat dagen te lezen en kijken zit ik nog erg te twijfelen tussen VWCE en Meesman World via indexvergelijken. Ik wil passief gaan beleggen eerst omdat dit de eerste keer wordt evt later als ik het begin te begrijpen misschien tot zelf in losse aandelen wil gaan zitten in kleine percentage. Bij Meesman ben je qua kosten net wat goedkoper uit. Kosten en dividend

Enige tips/advies?

• siepermann
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2022
llovesoccerx7 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 23:15:
Na wat dagen te lezen en kijken zit ik nog erg te twijfelen tussen VWCE en Meesman World via indexvergelijken. Ik wil passief gaan beleggen eerst omdat dit de eerste keer wordt evt later als ik het begin te begrijpen misschien tot zelf in losse aandelen wil gaan zitten in kleine percentage. Bij Meesman ben je qua kosten net wat goedkoper uit. Kosten en dividend

Enige tips/advies?
Heb je al een weloverwogen besluit genomen over het al dan niet nemen van een adviseur? Want dat was je initiële vraag, toch?

Als je passief zelf wilt beleggen (zelf beleggen) dan kan je op www.indexfondsenvergelijken.nl/ kijken wat de meest efficiënte manieren zijn. Hier krijg je informatie over welke combinatie van broker en index (product) het minste kost en dus goedkoper uit bent.

Als je toch een adviseur wilt dan hoef je alleen een keuze te maken waar je dit wilt gaan doen, bijvoorbeeld je huisbank. Volgens mij hebben zowel ABN als Rabobank nu acties lopen bij hun beheerd beleggen product.

• Pistachenootje
llovesoccerx7 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 23:15:
Na wat dagen te lezen en kijken zit ik nog erg te twijfelen tussen VWCE en Meesman World via indexvergelijken.
Enige tips/advies?
Waarom niet de Northern Trust fondsen bij je grootbank? Dat is wat goedkoper en de meeste mensen hebben er al een betaalrekening. Meesman is nog net wat eenvoudiger maar de grootbanken zijn ook makkelijk.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:58
Ik beleg sinds december vorig jaar bij DEGIRO en bij het rekeningoverzicht zie ik dagelijks (op beursdagen) 2 cash sweep transfers (één van €0,01 en één van -€0,01, overboeking van en overboeking naar uw geldrekening). Enig idee waarom dat zo is? Ik vind hier niets over terug op hun website.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• llovesoccerx7
Pistachenootje schreef op zondag 24 april 2022 @ 01:15:
[...]

Waarom niet de Northern Trust fondsen bij je grootbank? Dat is wat goedkoper en de meeste mensen hebben er al een betaalrekening. Meesman is nog net wat eenvoudiger maar de grootbanken zijn ook makkelijk.
Wat ik had gelezen is dat die niet zo transparant zijn. Weet niet of dit klopt

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 11:56
llovesoccerx7 schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:49:
[...]
Het is geen huis die je ineens koopt. Open een rekening daar waar je je goed bij voelt, en probeer het eens uit met 50 euro. Kooporder, verkooporder, automatische opdracht, indexfonds, index ETF. Krijg je er meteen wat meer feeling mee.

• Pistachenootje
llovesoccerx7 schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:49:
[...]
Meesman gebruikt dezelfde onderliggende fondsen. Ik zou in jouw geval je bank kiezen. Is wat goedkoper en nog steeds eenvoudig genoeg.

• llovesoccerx7
Pistachenootje schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:31:
[...]

Meesman gebruikt dezelfde onderliggende fondsen. Ik zou in jouw geval je bank kiezen. Is wat goedkoper en nog steeds eenvoudig genoeg.
Dat klopt maar ik wil later zelf losse aandelen gaan inleggen en niet meer 100% in de ETFs te zitten. Het klopt dat ik als eerst passief wil gaan beleggen en dat via de ABN in dit geval handiger en simpel is. De kosten zullen 80euro schelen aan het einde van de rit wat de index zegt. Of via de ABN passief beleggen en gewoon bij degiro zelf losse aandelen kopen later met meer ervaring.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:15

Zenix

BOE!

llovesoccerx7 schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:55:
[...]

Dat klopt maar ik wil later zelf losse aandelen gaan inleggen en niet meer 100% in de ETFs te zitten. Het klopt dat ik als eerst passief wil gaan beleggen en dat via de ABN in dit geval handiger en simpel is. De kosten zullen 80euro schelen aan het einde van de rit wat de index zegt. Of via de ABN passief beleggen en gewoon bij degiro zelf losse aandelen kopen later met meer ervaring.
Je vraagt een aantal dagen geleden advies om te beleggen, het concept van ETF en indexfonds en hoe dat werkt begrijp je misschien nu een beetje. Het lijkt mij verstandig inderdaad dat je de komende tijd nog niet gaat beginnen met individuele aandelen. Mijn advies zou zijn, om er helemaal niet aan te beginnen, tenzij je veel tijd in wilt gaan steken en je flink wilt gaan verdiepen.

De meeste particuliere beleggers die individuele aandelen kopen, doen dat omdat ze het interessant vinden en ook leuk. Het is een hobby, waarmee ze proberen rendement te halen. De markt zullen ze af en toe weleens verslaan, maar als het gaat om een lange periode 10+ jaar, dan is dat vaak niet het geval.

Wil je toch gaan beginnen met aandelen te kopen, dan kan je het beste bij Interactive brokers aan de slag gaan. Daar kan je ook een demo account krijgen met 1miljoen dollar. Ga daar eerst maar een jaar mee aan de slag en dan kijken of je het leuk vind en of je er talent voor hebt. Als je het dan een stuk beter hebt gedaan dan de markt, dan kan je overwegen om er echt geld in te steken.

Ik probeer je te behoeden voor fouten die veel particuliere beleggers maken, denken dat ze het beter weten dan de markt. Aandelen te kopen, vervolgens veel verlies maken en dan geheel te stoppen met beleggen, want je hebt geld verloren.

Vergeet niet dat het hard omlaag kan gaan, de indexfondsen gingen in 2008 rond 40% omlaag, in 2020 gingen de indexfondsen met 30% omlaag met de coronadip. Soms gingen individuele aandelen nog harder. Kan je nog goed slapen als dat gebeurt? Dat zijn vragen die je jezelf moet stellen voordat je gaat beginnen met beleggen. Als je dat niet kan, dan kan je er beter niet mee beginnen, want dan ga je verkopen als alles rood staat.

• llovesoccerx7
Zenix schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:24:
[...]

Je vraagt een aantal dagen geleden advies om te beleggen, het concept van ETF en indexfonds en hoe dat werkt begrijp je misschien nu een beetje. Het lijkt mij verstandig inderdaad dat je de komende tijd nog niet gaat beginnen met individuele aandelen. Mijn advies zou zijn, om er helemaal niet aan te beginnen, tenzij je veel tijd in wilt gaan steken en je flink wilt gaan verdiepen.

De meeste particuliere beleggers die individuele aandelen kopen, doen dat omdat ze het interessant vinden en ook leuk. Het is een hobby, waarmee ze proberen rendement te halen. De markt zullen ze af en toe weleens verslaan, maar als het gaat om een lange periode 10+ jaar, dan is dat vaak niet het geval.

Wil je toch gaan beginnen met aandelen te kopen, dan kan je het beste bij Interactive brokers aan de slag gaan. Daar kan je ook een demo account krijgen met 1miljoen dollar. Ga daar eerst maar een jaar mee aan de slag en dan kijken of je het leuk vind en of je er talent voor hebt. Als je het dan een stuk beter hebt gedaan dan de markt, dan kan je overwegen om er echt geld in te steken.

Ik probeer je te behoeden voor fouten die veel particuliere beleggers maken, denken dat ze het beter weten dan de markt. Aandelen te kopen, vervolgens veel verlies maken en dan geheel te stoppen met beleggen, want je hebt geld verloren.

Vergeet niet dat het hard omlaag kan gaan, de indexfondsen gingen in 2008 rond 40% omlaag, in 2020 gingen de indexfondsen met 30% omlaag met de coronadip. Soms gingen individuele aandelen nog harder. Kan je nog goed slapen als dat gebeurt? Dat zijn vragen die je jezelf moet stellen voordat je gaat beginnen met beleggen. Als je dat niet kan, dan kan je er beter niet mee beginnen, want dan ga je verkopen als alles rood staat.
Ik zei later en met later bedoel ik over x aantal jaar totdat ik veel meer kennis op gedaan heb. Dat had ik misschien duidelijker moeten melden. Maar daarom was mijn plan ook inderdaad eerst ETF of Indexfonds.Als ik inderdaad nu al met losse aandelen begin is het inderdaad weggegooid geld.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Zenix schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:24:
Één indexfonds is natuurlijk abstracter dan een aandeel Shell of KPN of ASML. Deze zie je vaker terug in het economische Nederlandse nieuws. Daardoor lijken deze bedrijven en de AEX index van wezenlijk belang, maar als je kijkt naar de wereld marktkapitalisatie dan is dat maar een heel klein plukje. Je moet dan goed opletten op je home-bias in de gekozen strategie.

• Kol Nedra
  • Laatst online: 09:31
llovesoccerx7 schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:39:
[...]
Ik zei later en met later bedoel ik over x aantal jaar totdat ik veel meer kennis op gedaan heb. Dat had ik misschien duidelijker moeten melden. Maar daarom was mijn plan ook inderdaad eerst ETF of Indexfonds.Als ik inderdaad nu al met losse aandelen begin is het inderdaad weggegooid geld.
dividend aandelen zijn best veilig om te doen, je hebt natuurlijk wel de vertrouwen hebben in het bepaalde bedrijf maar over algemeen zijn dividend aandelen stabiel en zeker als je het vergelijkt met groei aandelen.

dividend geeft je zeer goede rendement, iets wat als je geld op de bank laat staan je alleen maar meer zal kosten.
Ikzelf zit +/- 65% in dividend aandelen (15% groei en 20% ETF) en naast dit ook crypto.
het compounding effect van dividend (en ook stake rewards crypto) werkt als een sneeuwbal effect, die alsmaar groter wordt.

nothing stops this train

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Kol Nedra schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:27:
[...]

dividend aandelen zijn best veilig om te doen, je hebt natuurlijk wel de vertrouwen hebben in het bepaalde bedrijf maar over algemeen zijn dividend aandelen stabiel en zeker als je het vergelijkt met groei aandelen.

dividend geeft je zeer goede rendement, iets wat als je geld op de bank laat staan je alleen maar meer zal kosten.
Ikzelf zit +/- 65% in dividend aandelen (15% groei en 20% ETF) en naast dit ook crypto.
het compounding effect van dividend (en ook stake rewards crypto) werkt als een sneeuwbal effect, die alsmaar groter wordt.
wat een hoop onzin. dividend is gewoon een sigaar uit eigen doos.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

• mrc4nl
  • Laatst online: 11:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

Naamloos87 schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:03:
[...]

wat een hoop onzin. dividend is gewoon een sigaar uit eigen doos.
Mja hij heeft wel een punt. dividend aandelen zijn wel een apparte klasse stabiele/defensieve bedrijven. Die in onzekere tijden nog altijd winst kunnen maken (en dus uitkeren) tuurlijk gaan die ook mee omlaag als het sentiment laag is. Maar toch minder dan bijv groeiaandelen.

Dividend zelf heb je niet veel aan en is een sigaar uit eigen doos (waar je vaak ook nog belasting over betaald)

ora et labora

• Pistachenootje
llovesoccerx7 schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:55:
[...]
Dat klopt maar ik wil later zelf losse aandelen gaan inleggen en niet meer 100% in de ETFs te zitten. Het klopt dat ik als eerst passief wil gaan beleggen en dat via de ABN in dit geval handiger en simpel is. De kosten zullen 80euro schelen aan het einde van de rit wat de index zegt.
80 euro? Weet je zeker dat je goed kijkt? Bij de standaard instellingen zijn de kosten voor ABN zo'n 3000 euro lager dan bij DeGiro.

Ik zou je overigens aanraden om nooit aan individuele aandelen te beginnen. De kans dat het je minder geld oplevert dan indexfondsen is namelijk groter dan andersom.

Een goed YouTube kanaal om over dit soort onderwerpen te leren is Ben Felix. Hier 2 suggesties:
Ben Felix: Picking Stocks
Ben Felix: The Irrelevance of Dividends

• DJTimo
  • Laatst online: 12:03
Jeffersonius schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 11:37:
[Afbeelding]

Iemand enig idee welk bedrijf dit is, Heb alleen deze gegevens en dat het één van de marktleiders is in Polen m.b.t. verkoop van warmtepompen en zonnepanelen. Koers ligt onder de 10.00.

Alvast dank voor de hulp.
hier dus ff grasduinen
https://www.gpw.pl/en-home

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
llovesoccerx7 schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:39:
[...]
Je gaat niet trouwen met de bank/broker hè; je zit er niet voor de rest van je leven aan vast. Begin gewoon met iets, kijk hoe het loopt; en als het niet bevalt, dan stap je over.

Ik zat eerst een paar jaar bij Meesman, beetje uitvogelen hoe alles gaat. Daarna overgestapt naar m'n eigen bank. En ja: als ik direct bij m'n eigen bank was begonnen, had ik misschien een tientje aan transactiekosten bespaard; maar dat maakt met een beginnende portefeuille echt niet veel uit.

Dus: doe gewoon iets.

• llovesoccerx7
Pistachenootje schreef op maandag 25 april 2022 @ 02:49:
[...]

80 euro? Weet je zeker dat je goed kijkt? Bij de standaard instellingen zijn de kosten voor ABN zo'n 3000 euro lager dan bij DeGiro.

Ik zou je overigens aanraden om nooit aan individuele aandelen te beginnen. De kans dat het je minder geld oplevert dan indexfondsen is namelijk groter dan andersom.

Een goed YouTube kanaal om over dit soort onderwerpen te leren is Ben Felix. Hier 2 suggesties:
Ben Felix: Picking Stocks
Ben Felix: The Irrelevance of Dividends
Je hebt gelijk! dat klopt inderdaad niet.
HuHu schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:59:
[...]

Je gaat niet trouwen met de bank/broker hè; je zit er niet voor de rest van je leven aan vast. Begin gewoon met iets, kijk hoe het loopt; en als het niet bevalt, dan stap je over.

Ik zat eerst een paar jaar bij Meesman, beetje uitvogelen hoe alles gaat. Daarna overgestapt naar m'n eigen bank. En ja: als ik direct bij m'n eigen bank was begonnen, had ik misschien een tientje aan transactiekosten bespaard; maar dat maakt met een beginnende portefeuille echt niet veel uit.

Dus: doe gewoon iets.
Dat weet ik maar goed ik wil het liever gewoon gelijk goed doen. Dan iets meer tijd in informatie lezen en videos bekijken en dan beginnen.

Ik heb nu voor mijzelf 3 dingen in excel gezet wat mij dan interessant leek met mijn kennis als iets niet klopt dan hoor ik het graag!
Of moet ik nog ergens rekening mee houden? Dit is als ik echt aan mijn plan zou vasthouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGEruDkA1KUqzF5ckGlvnmftdNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5oAL57mt8OCTZxWGjuXxtfKJ.png?f=fotoalbum_large

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:30
llovesoccerx7 schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:39:
[...]

Dat weet ik maar goed ik wil het liever gewoon gelijk goed doen. Dan iets meer tijd in informatie lezen en videos bekijken en dan beginnen.
Ik zou er niet te diep op in gaan, want niks is vast. Tarieven veranderen regelmatig en dan is weer een andere broker/bank/fonds iedereens favoriet. Zolang je maar enigszins selectief bent en 1 van de huidige voordelige keuzes kiest zit je goed.
Bij het laatste tientjes werk kan je aandacht beter gaan naar gewoon beginnen en naar inleg verhogen gaan.

• llovesoccerx7
Ko.Kane schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:53:
[...]

Ik zou er niet te diep op in gaan, want niks is vast. Tarieven veranderen regelmatig en dan is weer een andere broker/bank/fonds iedereens favoriet. Zolang je maar enigszins selectief bent en 1 van de huidige voordelige keuzes kiest zit je goed.
Bij het laatste tientjes werk kan je aandacht beter gaan naar gewoon beginnen en naar inleg verhogen gaan.
Dat snap ik natuurlijk dat niks vast staat. Dat is ook zeker waar dat een andere weer goedkoper zijn dan is het gewoon wat het jou meest aan spreekt waar je in belegt.

Dan ga ik mijn keuze maken en beginnen!

• Kol Nedra
Philips is flink gedaald vandaag, ik heb zelf nog geen positie in Philips maar zou dit een mooi moment zijn?
Ik weet dat ze problemen hebben met hun lucht systemen, lange termijn groei Philips zou denk wel goed blijven

nothing stops this train

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:42

-CJ

Not remastered

Het is natuurlijk de vraag of deze dip de laatste is. Gezien de ontwikkelingen verwacht ik het niet.

All I had to do was follow the damn train.

• Kol Nedra
-CJ schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:58:
Het is natuurlijk de vraag of deze dip de laatste is. Gezien de ontwikkelingen verwacht ik het niet.
ah oke, jij houdt Philips nieuws goed in de gaten? Als je kijkt met precies 1 jaar terug is het al gedaald met 44%
Dit is al veel lijkt mij, de bodem is moeilijk te timen maar ik kan wellicht een buy order zetten die stuk lager ligt.

nothing stops this train

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Kol Nedra schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:03:
[...]

ah oke, jij houdt Philips nieuws goed in de gaten? Als je kijkt met precies 1 jaar terug is het al gedaald met 44%
Dit is al veel lijkt mij, de bodem is moeilijk te timen maar ik kan wellicht een buy order zetten die stuk lager ligt.
Er kan altijd nog een keer 44% van af, en nog een keer, en nog een keer... :)

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-10 18:36
Het valt mij op in de ABN AMRO app dat de dagresultaten in percentages aanzienlijk afwijken van de daadwerkelijke koersbewegingen. De koersen en de overall percentages lijken verder wel te kloppen, dus het is behoorlijk gek. Zo staan staan bij mij vandaag aandelen in het rood terwijl ze volgens Yahoo Finance
gewoon in het groen staan.

Hebben anderen hier ook last van?

• Atomius
  • Nu online
Aardappelzakje schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:23:
Het valt mij op in de ABN AMRO app dat de dagresultaten in percentages aanzienlijk afwijken van de daadwerkelijke koersbewegingen. De koersen en de overall percentages lijken verder wel te kloppen, dus het is behoorlijk gek. Zo staan staan bij mij vandaag aandelen in het rood terwijl ze volgens Yahoo Finance
gewoon in het groen staan.

Hebben anderen hier ook last van?
Met NT is het bij mij zo dat de waardes in de app vaak verschillen van die als je inlogt op de website, misschien is dat ook zo met individuele aandelen?

• Aardappelzakje
Atomius schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:55:
[...]

Met NT is het bij mij zo dat de waardes in de app vaak verschillen van die als je inlogt op de website, misschien is dat ook zo met individuele aandelen?
Bij de NT fondsen heb ik in de app sowieso geen dagpercentages, dus dat is lekker eenvoudig. Is ook niet nodig bij deze fondsen. Bij internet bankieren krijg ik alleen rendementen in absolute waarden, jaarrendementen en totaal rendement voorgeschoteld.

Ik heb vanmiddag ABN even aan de lijn gehad en ze wisten van het probleem. Het heeft iets te maken met het feit dat de dagrendementen gebaseerd zijn op de slotkoersen van voorgaande dagen i.p.v. de huidige koersen. Vandaar de soms flinke afwijkingen.

Het had wel al opgelost moeten zijn, maar kennelijk was dat bij mij nog niet zichtbaar. Nog steeds niet trouwens.

• DJTimo
DJTimo schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:40:
[...]

nou, dat droogde niet lekker op voor Elon.
Twitter heeft poison pill in werking gezet.
Betekent dat als een aandeelhouder door de 15% gaat alle aandeelhouders per aandeel een extra aandeel mogen kopen tegen 210 behalve de 15% aandeelhouder, die moet 420 betalen.

(zo heb ik het althans begrepen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OQ2Db80PHmyV_m-mAs9KyfrHw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5nc4vEVNtE814kililXspCf.jpg?f=fotoalbum_large

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat er gaat gebeuren met de aandelen TWTR in je portfolio, en wanneer:
Under the terms of the agreement, Twitter stockholders will receive $54.20 in cash for each share of Twitter common stock that they own upon closing of the proposed transaction.

[..]

Transaction Terms and Financing
The transaction, which has been unanimously approved by the Twitter Board of Directors, is expected to close in 2022, subject to the approval of Twitter stockholders, the receipt of applicable regulatory approvals and the satisfaction of other customary closing conditions.

[..] There are no financing conditions to the closing of the transaction.

For further information regarding all terms and conditions contained in the definitive transaction agreement, please see Twitter's Current Report on Form 8-K, which will be filed in connection with the transaction.

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik vind het toch wel apart dat er nog steeds in gehandeld wordt voor een lagere prijs. De koers is nu ±$51. Dan zou je $3 winst hebben?

Edit. Zal je net zien... Handel is gestaakt. :+

[ Voor 16% gewijzigd door Qunix op 25-04-2022 22:42 ]

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:27
Pistachenootje schreef op maandag 25 april 2022 @ 02:49:
[...]
Bershire hattaway aandelen is een uitzondering hierop. Min of meer is dit ook een ETF.

• Aardappelzakje
phantom09 schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:06:
[...]

Bershire hattaway aandelen is een uitzondering hierop. Min of meer is dit ook een ETF.
BRK zit zwaar overwogen op bepaalde bedrijven en sectoren en bevat bovendien een behoorlijke hoeveelheid private equity. Je kiest juist voor BRK omdat je gelooft/vertrouwt in de competenties, kennis en ervaring van Buffett, Munger en kornuiten op het gebied van stock/business picking. In dat opzicht zou ik BRK niet min of meer een ETF noemen...

[ Voor 22% gewijzigd door Aardappelzakje op 25-04-2022 23:29 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:41:
Ik vind het toch wel apart dat er nog steeds in gehandeld wordt voor een lagere prijs. De koers is nu ±$51. Dan zou je $3 winst hebben?

Edit. Zal je net zien... Handel is gestaakt. :+
De discount vertegenwoordigt onzekerheid dat de deal misschien niet doorgaat, en de tijdwaarde van geld in de vorm van rente tot de verwachte datum van close.

Wat betreft je edit, ik zie nog gewoon after hours handel nu?

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-10 06:42
Hoe gaat zo'n overnamebod van twitter in de praktijk in z'n werk? Enkele weken geleden besloten wat te speculeren en een paar twitter aandelen gekocht, ik vraag me nu af hoe ik zo'n overnamebod zou krijgen te zien en kunnen accepteren. Krijg ik van mijn broker (degiro) bericht hierover, of hoe werkt zoiets?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Eerst moet de overname nog goedgekeurd worden door de aandeelhouders via stemming, daar zal binnenkort een proxy statement voor uitgestuurd worden. Bij DEGIRO krijg je geen verzoek om te stemmen, daar merk jij dus niets van. (Maar wat doe je dan als je het niet eens bent met de overname? Verkopen? :+)

Daarna is het wachten tot op de gebruikelijke ontbindende voorwaarden, zoals financing (is in dit geval al rond), goedkeuring van regulators, etc. De verwachting is dat het ergens dit jaar rond zal zijn.

Wanneer dat allemaal klaar is, dan zullen de aandelen in je account omgewisseld worden voor $54.20 per stuk. En dan is het afgelopen.

Als je geen zin hebt om te wachten, dan kan je gewoon de aandelen met een kleine discount ten opzichte van de overnameprijs verkopen op de markt. De close gisteren was $51.70, dat is een 4.6% discount. Je kan verwachten dat die discount kleiner wordt naarmate de voltrekking nadert en de onzekerheid kleiner wordt.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-11 19:37
Kol Nedra schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:56:
Philips is flink gedaald vandaag, ik heb zelf nog geen positie in Philips maar zou dit een mooi moment zijn?
Ik weet dat ze problemen hebben met hun lucht systemen, lange termijn groei Philips zou denk wel goed blijven
Tja, het kan natuurlijk altijd nog verder dalen. Ik ben veel hoger ooit ingestapt... De kwartaalcijfers van Philips waren prima, maar er is natuurlijk wel imagoschade op bepaalde terreinen. Als je 20 jaar in Philips wilt zitten, lijkt mij dit niet het slechtste moment. Maar ik ben geen waarzegger. ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• llovesoccerx7
Hoe kan ik bekijken wat mijn dividend percentage ongeveer is als ik bij een ETF zit? Ondanks dat dat nog zal gaan schommelen. Had bij morningstar gekeken maar kan daar niet echt iets vinden of ik kijk verkeerd?

• kwerty
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-11 13:57
llovesoccerx7 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:34:
Hoe kan ik bekijken wat mijn dividend percentage ongeveer is als ik bij een ETF zit? Ondanks dat dat nog zal gaan schommelen. Had bij morningstar gekeken maar kan daar niet echt iets vinden of ik kijk verkeerd?
Bij morningstar staat het dividend rendement op de overzichtspagina onder returns.

• KillerZero86
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-11 23:02
Twee vragen:

Nortern Trust EM heeft de dividend aankondigingsdatum op 19 april gehad (https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf), maar ik zie nergens hoe hoog de dividend per aandeel is. Staat dat ergens?

En die twitter shares: Stel dat ik een of meerdere aandelen twitter heb (heb ik niet, maar goed) en ik ben uitzonderlijk koppig, dus ik wil ze helemaal niet aan Musk verkopen (of niet voor deze prijs ofzo). Hoe gaan ze deze aandelen dan uit mijn handen peuteren? Het zijn toch mijn aandelen? Waarom mag het bestuur dan deze prijs accepteren en daarmee mijn aandelen verkopen?

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
KillerZero86 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:21:
Twee vragen:

En die twitter shares: Stel dat ik een of meerdere aandelen twitter heb (heb ik niet, maar goed) en ik ben uitzonderlijk koppig, dus ik wil ze helemaal niet aan Musk verkopen (of niet voor deze prijs ofzo). Hoe gaan ze deze aandelen dan uit mijn handen peuteren? Het zijn toch mijn aandelen? Waarom mag het bestuur dan deze prijs accepteren en daarmee mijn aandelen verkopen?
Het bestuur verkoopt jou aandelen niet. Ze geven alleen aan dat ze achter de overname staan en dat ze de prijs goed genoeg vinden. Het is aan de aandeelhouders om de stukken te verkopen, of aan te melden. Het is dus meer een verkoopadvies van het bestuur.

Je kan ze gewoon vast houden. Alleen Musk zal Twitter van de beurs halen, dus dan zijn jou aandelen ook niet meer makkelijk verhandelbaar. Kom er dan nog maar vanaf.

Verwijderd

In Nederland geldt dat als iemand 95% van de aandelen bezit, hij de overige aandeelhouders kan dwingen hun aandelen te verkopen.
Zo'n soort regel zal in de VS ook bestaan.
Je hoeft dus niet bang te zijn dat je ermee blijft zitten ;)

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-11 18:10
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:48:
In Nederland geldt dat als iemand 95% van de aandelen bezit, hij de overige aandeelhouders kan dwingen hun aandelen te verkopen.
Vaak moet je ze dan alsnog aanmelden om geld te krijgen. Heb wel gezien dat ze na jaren nog altijd in portefeuilles zaten en ze niet meer aangemeld konden worden via de broker of bij het bedrijf dat de overname deed. Dan zit je met een waardeloos bezit.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je kan tegen stemmen. Maar als een meerderheid voor stemt en aan de andere ontbindende voorwaarden van de deal is voldaan dan heb je geen andere manier om het tegen te houden. De aandelen van diegenen die instemmen worden overgedragen aan de overnemende partij voor de afgesproken prijs, en de rest krijgt uiteindelijk te maken met een squeeze-out. Je kan natuurlijk voordat dat gebeurt verkopen op de markt, maar dat geeft feitelijk hetzelfde resultaat en je krijgt er minder cash voor terug dan wanneer je wel had ingestemd.

edit: wat nauwkeuriger omschreven, thanks @DJTimo :)

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 26-04-2022 19:32 ]

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Twee vragen:

Nortern Trust EM heeft de dividend aankondigingsdatum op 19 april gehad (https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf), maar ik zie nergens hoe hoog de dividend per aandeel is. Staat dat ergens?
Die vraag komt gemiddeld maar 2x per jaar langs. Nt is meestal laat met communiceren. Dat doen ze via de pdf die je al linkte De update van de pdf vindt vaak pas plaats na de ex div datum.

• DJTimo
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:48:
Een ‘Squeeze Out’ :)
Wikipedia: Squeeze-out

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 06:16
Zr40 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:33:
[...]

Je kan tegen stemmen. Maar als een meerderheid voor stemt en aan de andere ontbindende voorwaarden van de deal is voldaan dan heb je geen andere manier om het tegen te houden. De aandelen van diegenen die instemmen worden overgedragen aan de overnemende partij voor de afgesproken prijs, en de rest krijgt uiteindelijk te maken met een squeeze-out. Je kan natuurlijk voordat dat gebeurt verkopen op de markt, maar dat geeft feitelijk hetzelfde resultaat en je krijgt er minder cash voor terug dan wanneer je wel had ingestemd.

edit: wat nauwkeuriger omschreven, thanks @DJTimo :)
Hoe werkt dat dan precies? Niet dat ik aandelen heb, gewoon nieuwsgierig. Ik neem dat er een election period is met een einddatum. Stel ik stem tegen en na afloop van de election period verkoop ik het aandeel (het lijkt me niet dat het aandeel direct na afloop van de election period delisted wordt). Kan de koper dan alsnog voor stemmen?
Pagina: 1 ... 95 ... 226 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij