llovesoccerx7 schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:55:
[...]
Dat klopt maar ik wil later zelf losse aandelen gaan inleggen en niet meer 100% in de ETFs te zitten. Het klopt dat ik als eerst passief wil gaan beleggen en dat via de ABN in dit geval handiger en simpel is. De kosten zullen 80euro schelen aan het einde van de rit wat de index zegt. Of via de ABN passief beleggen en gewoon bij degiro zelf losse aandelen kopen later met meer ervaring.
Je vraagt een aantal dagen geleden advies om te beleggen, het concept van ETF en indexfonds en hoe dat werkt begrijp je misschien nu een beetje. Het lijkt mij verstandig inderdaad dat je de komende tijd nog niet gaat beginnen met individuele aandelen. Mijn advies zou zijn, om er helemaal niet aan te beginnen, tenzij je veel tijd in wilt gaan steken en je flink wilt gaan verdiepen.
De meeste particuliere beleggers die individuele aandelen kopen, doen dat omdat ze het interessant vinden en ook leuk. Het is een hobby, waarmee ze proberen rendement te halen. De markt zullen ze af en toe weleens verslaan, maar als het gaat om een lange periode 10+ jaar, dan is dat vaak niet het geval.
Wil je toch gaan beginnen met aandelen te kopen, dan kan je het beste bij Interactive brokers aan de slag gaan. Daar kan je ook een demo account krijgen met 1miljoen dollar. Ga daar eerst maar een jaar mee aan de slag en dan kijken of je het leuk vind en of je er talent voor hebt. Als je het dan een stuk beter hebt gedaan dan de markt, dan kan je overwegen om er echt geld in te steken.
Ik probeer je te behoeden voor fouten die veel particuliere beleggers maken, denken dat ze het beter weten dan de markt. Aandelen te kopen, vervolgens veel verlies maken en dan geheel te stoppen met beleggen, want je hebt geld verloren.
Vergeet niet dat het hard omlaag kan gaan, de indexfondsen gingen in 2008 rond 40% omlaag, in 2020 gingen de indexfondsen met 30% omlaag met de coronadip. Soms gingen individuele aandelen nog harder. Kan je nog goed slapen als dat gebeurt? Dat zijn vragen die je jezelf moet stellen voordat je gaat beginnen met beleggen. Als je dat niet kan, dan kan je er beter niet mee beginnen, want dan ga je verkopen als alles rood staat.