Atsiz schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:30:
Mijn vraag:
Wat als ik 10 duizend euro investeer in aandelen.
Deze worden bijv. 12 duizend waard (let erop geen winst omdat ik de aandelen nog bezit).
Ziet de belastingdienst dit als winst? Word ik extra belast?
Als antwoord van iemand die buiten NL woont, en te maken heeft met een stelsel dat een capital gain tax kent. Daar worden de winsten pas gerealiseerd op het moment van een transactie. Op dat moment spreek je pas van een winst (of verlies, waarbij die in de meeste stelsels ook in mindering gebracht maf worden - capital loss - niet dat je dan geld toe krijgt maar het minimaliseert wel de heffing).
Maak je dus geen transactie om iets te verkopen, dan is er dus ook niets om belasting over te heffen. Dat is het voordeel van een capital gain tax systeem ten opzichte van kijken naar het totale vermogen van de persoon. En je belast daarmee ook het daadwerkelijke rendement ipv een fictief rendement.
Uitkeringen van dividend (in aandelen of geld) en hoe er omgegaan wordt met stock splits en mergers is wel iets om duidelijker te krijgen want die willen soms wel verschillen tussen de belastingstelsels.
Stel je koopt voor 10k aan aandelen in 2020. En verkoopt ze pas in 2025 voor 15k, dan betaal je pas voor de belastingen van 2025 een percentage over de gerealiseerde winst (5k in dit geval). Een goede boekhouding met transacties is dan essentieel om bij te houden. En daarmee kan je dan ook wat schuiven.
Stel je koopt elk jaar 1k aan aandelen (in 2010, 2011, etc.) en je verkoopt in 2022 voor 5k aan aandelen, hoe ga je dan het verschil tussen aankoop en verkoop berekenen? Pak je de eerste aankopen (met waarschijnlijk een groter verschil) of begin je aan de meest recente aankopen, of pak je de posities met het minste verschil tussen aankoop en verkoop prijs. En hoe houdt je dat bij op de langere termijn?
Ik kan mij echter goed voorstellen dat het Nederlandse ministerie van Financiën en de Belastingdienst daar weer een andere kijk op hebben

(zoals gewoonlijk)