Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JEightyFive schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:23:
[...]

Wat zijn de minpunten die je ervaren hebt bij BND? Ik heb daar mijn pensioenbeleggingsrekening en vind er zelf weinig mis mee, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Onduidelijkheid over de producten. Er schijnen prijsstructuren te zijn die je niet op de website terugvindt. Kosten? Verspreid over meerdere pagina’s. En toen ik destijds naar DEGIRO ging overstappen probeerden ze telefonisch mij te overtuigen om het toch niet te doen, en of ik misschien interesse zou hebben in een andere prijsstructuur. Van dat soort tactieken ben ik niet gediend.

Maar het product zelf, daar heb ik geen klachten over. Dus als jij verder tevreden bent dan is er geen reden om je zorgen te maken :)

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:21

Thompson

Beeromaniac

Dit weekend en gister helemaal niks gevolgd qua gebeurtenissen. Gister een vrij rode dag en vooralsnog staan de futures ook rood. Iemand een samenvatting waar dit van komt?

Het schommelt al lange tijd vrij veel maar -1,7% (S&P500) is redelijk wat.

Beeromaniac

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-11 23:18

oscar82

De ondertitel

Thompson schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:17:
Dit weekend en gister helemaal niks gevolgd qua gebeurtenissen. Gister een vrij rode dag en vooralsnog staan de futures ook rood. Iemand een samenvatting waar dit van komt?

vrijdag was er juist een stijging van ongeveer +1,5% die men / de media / analysten ook niet echt konden verklaren. Dus misschien is dit gewoon weer de tegengestelde beweging. Het viel mij ook wel op, maar ik zie dit soort dagbewegingen tegenwoordig gewoon maar als ruis. Kijk naar een week en de stijging of daling is vaak <1%.
De markt is volatiel, er zijn veel onzekerheden. Het kan ook zijn dat er een bepaald gemiddelde wordt aangetikt, waardoor allerlei momentum-algoritmes in actie komen. Sommigen volgen geloof ik 10- of 20-weeks gemiddeldes. Komt het erboven dan is het buy-buy-buy, komt het eronder is het sell-sell-sell.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-11 14:47

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Ben benieuwd waar bodem deze keer is.
- chemische aanval ?
- corona steun afgelopen
- prijzen alle sectoren stijgen, compensatie consument blijft nog uit dus minder te besteden
- oorlog ukraine volgende fase donbas

• mrc4nl
  • Laatst online: 11:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

NLKornolio schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:37:
Ben benieuwd waar bodem deze keer is.
- chemische aanval ?
- corona steun afgelopen
- prijzen alle sectoren stijgen, compensatie consument blijft nog uit dus minder te besteden
- oorlog ukraine volgende fase donbas
Rentes op staatsleningen die door het dak schieten?

ora et labora

• NLKornolio

NLKornolio

mrc4nl schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:38:
[...]

Rentes op staatsleningen die door het dak schieten?
Ben maar een etf koper, die zijn winst aan de andere kant verliest met NIO. Zag alleen nog soort van consumenten vertrouwen.
Wel bizarre stijgingen op obligaties ja.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:21

Thompson

Beeromaniac

oscar82 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:28:
[...]

vrijdag was er juist een stijging van ongeveer +1,5% die men / de media / analysten ook niet echt konden verklaren. Dus misschien is dit gewoon weer de tegengestelde beweging. Het viel mij ook wel op, maar ik zie dit soort dagbewegingen tegenwoordig gewoon maar als ruis. Kijk naar een week en de stijging of daling is vaak <1%.
De markt is volatiel, er zijn veel onzekerheden. Het kan ook zijn dat er een bepaald gemiddelde wordt aangetikt, waardoor allerlei momentum-algoritmes in actie komen. Sommigen volgen geloof ik 10- of 20-weeks gemiddeldes. Komt het erboven dan is het buy-buy-buy, komt het eronder is het sell-sell-sell.
Ach inderdaad. De schommelingen zijn inderdaad al lange tijd vrij normaal +/- 2% over meerdere dagen genomen. Was me niet opgevallen dat het dit keer op vrijdag net wat harder was gestegen.

Beeromaniac

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-10 20:54
rr7r schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:57:
[...]
Bij Dubbel Boekhouden heb je naast activa/passiva en inkomen/kosten, ook nog cashflow/kasstroom.

Lijfrente is een financiële asset, maar van het illiquide soort. Stortingen zijn geen kostenpost, maar wel een kasuitstroom. De bruto waarde is de asset-waarde. Je nog te betalen belasting een uitgestelde belastingverplichting aan je passiva-zijde (liabilities). Een gratis onontkoombare lening dus.

Bij pensionering is de netto uitbetaling van je lijfrente een kasinstroom, en je belasting daarover een uitgave.

Strikt genomen moet je ook je bruto inkomen als inkomen boeken, en je netto inkomen als kasinstroom, en je belastingafdracht als uitgave. Ga je vast allemaal niet doen, maar zo "zou het moeten" en dan kom je met pensioenafdracht ook uit als zijnde kasuitstroom en klopt het allemaal weer.

Je kan ook gewoon 1 off-balance regel onderaan opnemen met de bruto of netto waarde.
Bedankt voor de mooie uitleg. Mijn privé boekhouding is dus niet helemaal volgens het boekje als ik bovenstaande lees.
Ik begrijp wat je zegt. Had ik het maar vanaf het begin zo gedaan. Met terugwerkende kracht toepassen zal niet gaan.

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:26
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nog wat meer moet gaan inlezen voordat ik daadwerkelijk overweeg in te stappen, maar zijn hier al mensen die zich wat meer zijn gaan toeleggen op commodities. In feite dus gewoon goederen zoals ruwe olie, graan etc. En zo ja; beleg je dan in een aandeel of fonds dat zich toelegt op 1 goed of zijn er bij de Nederlandse grootbanken ook mandjes met bijv. energie, landbouw, metalen etc?

Momenteel beleg ik de standaard NT world, emgerging en small cap verdeling bij de Rabobank, maar wellicht dat ik met het oog op de wereldwijde ontwikkelingen (hoge inflatie, energie onzekerheid, stijgende voedselprijzen, chiptekorten, overwaardering van US aandelen en dus NT world) een deel van mijn portfolio wat meer die kant op wil gaan richten.

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Thompson schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:17:

In de VS zijn er toch wel aardig wat zorgen dat er op (korte) termijn een recessie volgt. Inflatiecijfers vandaag gepubliceerd, het hoogst in 30 jaar. Werkloosheid laag. In het verleden heeft een hoge inflatie en lage werkloosheid (<4%) gecombineerd altijd geleid tot een recessie.

Daarnaast heeft de FED het regelmatig over nog sneller of krachtiger de rente verhogen en is het sentiment onder economisten daar dat een recessie bijna onvermijdelijk is. Reageert de markt steeds heel gevoelig op. Op Amerikaanse subgroepen waar ik meelees is het gevoel onder beleggers ook erg beroerd de laatste tijd.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-11 17:52
SvV_Ying schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:22:
[...]

In de VS zijn er toch wel aardig wat zorgen dat er op (korte) termijn een recessie volgt. Inflatiecijfers vandaag gepubliceerd, het hoogst in 30 jaar. Werkloosheid laag. In het verleden heeft een hoge inflatie en lage werkloosheid (<4%) gecombineerd altijd geleid tot een recessie.

Daarnaast heeft de FED het regelmatig over nog sneller of krachtiger de rente verhogen en is het sentiment onder economisten daar dat een recessie bijna onvermijdelijk is. Reageert de markt steeds heel gevoelig op. Op Amerikaanse subgroepen waar ik meelees is het gevoel onder beleggers ook erg beroerd de laatste tijd.
Dus?

Er komt ALTIJD een recessie…
Wat ga je concreet doen op basis van deze informatie?

You're either part of the solution or you're part of the problem

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
poehee schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:34:
[...]

Dus?

Er komt ALTIJD een recessie…
Wat ga je concreet doen op basis van deze informatie?
Ik helemaal niks, lekker doorgaan met maandelijks inleggen. Ik geef ook nergens aan dat ik iets anders ga doen. Hij vroeg simpelweg om een samenvatting wat er op dit moment speelt rondom de S&P, dus vandaar die punten die dat deels uitleggen.

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-11 19:56
Hebben jullie (gebruikers van de ING Beleggen app) er ook regelmatig last van dat je uit de app wordt gegooid?
Dan moet je weer opnieuw inloggen, bankpas koppelen, sms code invoeren etcetera..
Ik heb dat zo'n 1x per maand en alleen vandaag al 2x, schijtirritant!

• Elypsion
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03:07
ArmyOfQueens schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:12:
Hebben jullie (gebruikers van de ING Beleggen app) er ook regelmatig last van dat je uit de app wordt gegooid?
Dan moet je weer opnieuw inloggen, bankpas koppelen, sms code invoeren etcetera..
Nee, nog nooit gehad gelukkig

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:27
Zou het niet kunnen liggen aan je eigen telefoon? De laaste updates gedraait? Hele telefoon gewiped/factory default ingesteld?

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:32
De reviews op App Store staan er vol mee. Zeer irritant. Ik heb zelf de app verwijderd aangezien ik een horizon heb van 20 jaar.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:38
Ik heb het hier soms ook, het is ook niet echt vast te pinnen wanneer het gebeurd maar irritant is het zeker.

• DJTimo
  • Laatst online: 21-11 08:24
Elon Musk doet bod op Twitter (die zag je van ver aankomen)

https://www.reuters.com/t...420-per-share-2022-04-14/

vraag me wel af, wat zijn plannen daarmee zijn, maar denk niet dat hij het voor $54 krijgt

[ Voor 23% gewijzigd door DJTimo op 14-04-2022 12:28 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
DJTimo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:27:

vraag me wel af, wat zijn plannen daarmee zijn, maar denk niet dat hij het voor $54 krijgt
Als het niet voor $54 lukt dan zakt de prijs waarschijnlijk weer heel snel terug naar het niveau waarop hij begon met kopen. Overigens vraag ik mij zelf wel af of dit een toevoeging is voor Twitter. Als rijkste mens de "townsquare" besturen is discutabel en zijn reputatie is al niet al te best (hate it or love it).

PS: Wel een beetje overdreven actie om de tweets van zijn privé jet offline te krijgen :+

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Dan zal je wel flink rijk zijn geworden vandaag :P

• DJTimo
HEA220 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:47:
[...]

Dan zal je wel flink rijk zijn geworden vandaag :P
Klopt, het geld klotst hier momenteel tegen de plinten omhoog ;)

• ZeRoC00L
  • Niet online
Nou, Twitter begon op 48 vandaag, en staat nu op iets boven de 46….

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ZeRoC00L schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:46:
Nou, Twitter begon op 48 vandaag, en staat nu op iets boven de 46….
47 naar 41 euro _O-

ora et labora

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 09:37
Hoepla33 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:23:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nog wat meer moet gaan inlezen voordat ik daadwerkelijk overweeg in te stappen, maar zijn hier al mensen die zich wat meer zijn gaan toeleggen op commodities. In feite dus gewoon goederen zoals ruwe olie, graan etc. En zo ja; beleg je dan in een aandeel of fonds dat zich toelegt op 1 goed of zijn er bij de Nederlandse grootbanken ook mandjes met bijv. energie, landbouw, metalen etc?

Momenteel beleg ik de standaard NT world, emgerging en small cap verdeling bij de Rabobank, maar wellicht dat ik met het oog op de wereldwijde ontwikkelingen (hoge inflatie, energie onzekerheid, stijgende voedselprijzen, chiptekorten, overwaardering van US aandelen en dus NT world) een deel van mijn portfolio wat meer die kant op wil gaan richten.
Beleggen in grondstoffen doe ik al sinds de coronacrash. Dat was gewoon aanbiedingen rapen destijds. Zelf zit ik in individuele bedrijven, maar er zijn meer dan voldoende ETF's in grondstoffen: XOP/XLE voor olie, URNM/URA/SPUT voor uranium, bijvoorbeeld. Daarnaast zou je ook kunnen investeren in de commodity zelf door gewoon futures te kopen.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Kijk ik weet dat niemand een glazen bol heeft. Maar zijn de scheurtjes in de wereldeconomie op dit moment groter aan het worden dat het vanaf 2023/2024 minder gaat worden? Inmiddels is het bijdrukken van geld door de ECB en de VS te lang doorgegaan en moet er nu toch meer bezuinigd gaan worden..

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:21

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Mijn glazen bol zegt dat het vandaag een rustige dag wordt op de beurs.

Zat al even te staren en wat bleven de koersen toch vlak :)

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 21:45
tuinïnen schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:09:
Mijn glazen bol zegt dat het vandaag een rustige dag wordt op de beurs.

Zat al even te staren en wat bleven de koersen toch vlak :)
:+

Je hebt ook gezien dat maandag de boel ook dicht blijft?

Anders zie ik de post van maandag vol spanning tegemoet :)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Alleen in Europa, in Amerika gaat het maandag wel weer open :)

• DJTimo
Correct, Amerikaanse beursen zijn nooit langer dan 3 dagen achtereenvolgens gesloten. B)

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-11 17:58

Bio

Als je momenteel naar https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ gaat staat met de standaard parameters Actiam met EMIM bovenaan met de laagste kosten.

Echter, wat zou de reden zijn dat Degiro hier niet bij staat? Bij andere opties lager op de pagina is Degiro altijd goedkoper dan IB, en voor zover ik kan zien zijn AVIAW en EMIM beide verkrijgbaar bij Degiro ook... Mis ik iets?

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 11:34

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb een vraag over indexbeleggen.

Situatie: Ik kan kiezen tussen een obligatiefonds en een aandelenfonds.
Mijn verwachting is dat aandelen gaan dalen en de rente gaat stijgen. Betekent dit dat beide fondsen verlies zouden geven, of worden obligatiefondsen continu bijgestuurd?
In dat eerste geval zou ik mn geld gewoon op de bankrekening moeten laten. Maar bij een trage stijging van de rente (of vertaling daarvan naar rente op de spaarrekening) zou ik t zelfs in een sok moeten stoppen. Dat laatste lijkt me niet juist.
Maak ik hier een denkfout?
Ik weet nu niet zo goed welke handeling past bij mijn visie van de markt.
Ik wil eenmalige storting doen. Ik middel dus geen aankoopprijzen over een langere periode.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
DirtyBird schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:14:
Ik heb een vraag over indexbeleggen.

Situatie: Ik kan kiezen tussen een obligatiefonds en een aandelenfonds.
Mijn verwachting is dat aandelen gaan dalen en de rente gaat stijgen. Betekent dit dat beide fondsen verlies zouden geven, of worden obligatiefondsen continu bijgestuurd?
In dat eerste geval zou ik mn geld gewoon op de bankrekening moeten laten. Maar bij een trage stijging van de rente (of vertaling daarvan naar rente op de spaarrekening) zou ik t zelfs in een sok moeten stoppen. Dat laatste lijkt me niet juist.
Maak ik hier een denkfout?
Ik wil eenmalige storting doen. Ik middel dus geen aankoopprijzen over een langere periode.
Wat is je leeftijd? Je moet helemaal niet in obligaties zitten als je een lange beleggingshorizon hebt.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

• Charly
  • Laatst online: 20-11 14:34
Obligaties heb ik geen verstand van dus daar kan ik je niet helpen. Maar zo als al opgemerkt nadenken over de termijn waar je naar kijkt en ook vooral de inflatie niet vergeten.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Naamloos87 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:17:
[...]

Wat is je leeftijd? Je moet helemaal niet in obligaties zitten als je een lange beleggingshorizon hebt.
30er. Ik heb een bedrag opzij gezet als offset voor mn studieschuld zodra daar rente op komt. Zolang dat niet het geval is wil ik dit bedrag laten renderen. De horizon hangt af van wanneer de studieschuldrente stijgt. Idealiter zou ik een inflatieswap aangaan, maar dat is me teveel gedoe en waarschijnlijk vrij duur op t moment.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 23:34

de Peer

under peer review

DirtyBird schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:22:
[...]

30er. Ik heb een bedrag opzij gezet als offset voor mn studieschuld zodra daar rente op komt. Zolang dat niet het geval is wil ik dit bedrag laten renderen. De horizon hangt af van wanneer de studieschuldrente stijgt. Idealiter zou ik een inflatieswap aangaan, maar dat is me teveel gedoe en waarschijnlijk vrij duur op t moment.
Bij welke rente zou je willen gaan aflossen dan? Ik zou dat pas doen als de rente op de studieschuld hoger dan laten we zeggen 3 procent is. En dat gaat echt niet gebeuren.

• de Peer

de Peer

under peer review

Bio schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:10:
Als je momenteel naar https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ gaat staat met de standaard parameters Actiam met EMIM bovenaan met de laagste kosten.

Echter, wat zou de reden zijn dat Degiro hier niet bij staat? Bij andere opties lager op de pagina is Degiro altijd goedkoper dan IB, en voor zover ik kan zien zijn AVIAW en EMIM beide verkrijgbaar bij Degiro ook... Mis ik iets?
Volgens mij vanwege de hoge kosten bij degiro. Heb je die gecheckt? Ik dacht iets van 4 euro per aankoop/verkoop en dan nog een service fee.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:37
Bio schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:10:

Kan het zijn dat de Actiam fondsen niet in de kernselectie zitten? Dan betaal je dus transactiekosten die waarschijnlijk duurder uit vallen.

[ Voor 58% gewijzigd door RobertMe op 15-04-2022 18:30 . Reden: Quote gecorrigeerd ]

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-11 17:58

Bio

@RobertMe ik denk dat je mij had willen quoten ;). Zit inderdaad niet in de kernselectie, zoals @de Peer aangeeft zijn er kosten, maar voor zover ik kan zien in de tarieven van Degiro gaat dit om 2,50 per aanschaf, voor een ETF, terwijl de kosten bij IB daar net boven zouden liggen.

Het is mierenneuken natuurlijk, maar denk dat die vergelijkingssite dan toch in elk geval voor dit specifieke voorbeeld geen compleet beeld geeft...

• de Peer

de Peer

under peer review

Bio schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:29:
@RobertMe ik denk dat je mij had willen quoten ;). Zit inderdaad niet in de kernselectie, zoals @de Peer aangeeft zijn er kosten, maar voor zover ik kan zien in de tarieven van Degiro gaat dit om 2,50 per aanschaf, voor een ETF, terwijl de kosten bij IB daar net boven zouden liggen.

Het is mierenneuken natuurlijk, maar denk dat die vergelijkingssite dan toch in elk geval voor dit specifieke voorbeeld geen compleet beeld geeft...
Het is geen etf. Dus vandaar de kosten die ik noemde.

Zelf koop ik actiam maandelijks bij IB.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 15-04-2022 18:38 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Bio schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:29:

De site laat de interessante opties zien. Degiro is zo duur in dit geval dat het geen interessante keuze meer is.
Vooral die service fee tikt aan.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 15-04-2022 18:48 ]

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-11 20:59
Kan indexfondsvergelijken.nl een extra Checkbox krijgen met 'van Rij concept box 3 2025'?

Brrr wat een ellende.

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-11 22:37
de Peer schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:07:
[...]

Bij welke rente zou je willen gaan aflossen dan? Ik zou dat pas doen als de rente op de studieschuld hoger dan laten we zeggen 3 procent is. En dat gaat echt niet gebeuren.
Dit is schuld die invloed heeft op je kredietwaardigheid (want schuld) bv je hypotheekruimte. Dus aflossen voordat je wilt gaan kopen (kan ook gezien worden als een langere termijn investering).
Als je al een koophuis hebt is het minder interessant en vooral voor je gevoel (schuld hebben voelt meestal niet fijn).

• de Peer

de Peer

under peer review

A4-tje schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 09:50:
[...]

Dit is schuld die invloed heeft op je kredietwaardigheid (want schuld) bv je hypotheekruimte. Dus aflossen voordat je wilt gaan kopen (kan ook gezien worden als een langere termijn investering).
Als je al een koophuis hebt is het minder interessant en vooral voor je gevoel (schuld hebben voelt meestal niet fijn).
Hmm ja ik hem hem nog kunnen verzwijgen bij de bank, dat ging toen makkelijker.

Verder zijn schulden vandaag de dag juist zeer aantrekkelijk met de hoge inflatie. Ik beleg daarom veel met geleend geld (studieschuld + effectkrediet).

Dat het niet goed 'voelt' dat moet ieder dan maar voor zich bepalen, maar dan kun je ook beter geen hypotheek afsluiten.

• bregweb
  • Laatst online: 21-11 16:05
de Peer schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:03:
[...]
Dat het niet goed 'voelt' dat moet ieder dan maar voor zich bepalen, maar dan kun je ook beter geen hypotheek afsluiten.
Een hypotheek is afgesloten tov een hoop bakstenen. Je studieschuld is veel minder tastbaar tov het onderpand.

Hattrick: Thorgal Eagles

• de Peer

de Peer

under peer review

bregweb schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:30:
[...]

Een hypotheek is afgesloten tov een hoop bakstenen. Je studieschuld is veel minder tastbaar tov het onderpand.
Ik dank mijn huidige salaris aan de studieschuld. Vind ik behoorlijk tastbaar. Met enkele maandsalarissen is de hele schuld af te betalen. In theorie dan, want dat ga ik natuurlijk niet doen.

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-11 06:50
Ik ga voor het eerst mijn beleggings portofolio delen met de belastingdienst.

Moet ik bang zijn? Ik heb de belastingdienst gemeld maar zij konden mij telefonisch niet helpen. Werd van A naar B verbonden en van B naar C en toen werd de verbinding verbroken.

Mijn vraag:
Wat als ik 10 duizend euro investeer in aandelen.
Deze worden bijv. 12 duizend waard (let erop geen winst omdat ik de aandelen nog bezit).
Ziet de belastingdienst dit als winst? Word ik extra belast?
Of hoef ik me als particulier geen zorgen te maken omdat ik tot een X bedrag zorgeloos mag investeren?

Ik zou uberhaupt niet meer willen beleggen als de belastingdienst daar ook 30-50% van zou willen meeeten.
Kan ik nog beter alles op de bank laten.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:48

orf

Atsiz schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:30:

Moet ik bang zijn? Ik heb de belastingdienst gemeld maar zij konden mij telefonisch niet helpen. Werd van A naar B verbonden en van B naar C en toen werd de verbinding verbroken.

Mijn vraag:
Deze worden bijv. 12 duizend waard (let erop geen winst omdat ik de aandelen nog bezit).
Of hoef ik me als particulier geen zorgen te maken omdat ik tot een X bedrag zorgeloos mag investeren?

Ik zou uberhaupt niet meer willen beleggen als de belastingdienst daar ook 30-50% van zou willen meeeten.
Je moet je gaan verdiepen in box 3 belasting (als het hier gaat om privévermogen in Nederland)

Daarvoor geldt (nu nog) een peildatum van 1 januari. Je dient de waarde van je vermogen (contant, op je (spaar)rekening, in crypto, je beleggingen, etc) op te geven en je betaalt vervolgens via een sleutel daar belasting over. Er geldt ook nog een flinke vrijstelling (ongeveer €50k en €100k als je een fiscale partner hebt).

Het maakt voor de Belastingdienst niet uit of dat geld in aandelen zit of op de spaarrekening. Ook als je geen rente krijgt op de bank moet je belasting afdragen.

Je wordt dus nu nog niet belast over de opbrengsten. Dat gaat wel veranderen in de toekomst.

[ Voor 7% gewijzigd door orf op 19-04-2022 08:40 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dan houd je niks over op de bank. Uiteraard ook geen risico, maar 30% of beleggingswinsten zou best eens kunnen komen.

Maar voor nu zoals mijn bovenganger meldt: Gewoon eens Googlen op Box 3 en Vermogensrendementheffing. Komt erop neer dat je nu van het geld wat je boven de €50k hebt, je eens ~1% belasting op betaald. (Let op: Het geld boven de €50k, niet de winst, en ja, ik ben nu wat aan het afronden).

Wel verbazingwekkend dat zelfs zo'n triviale vraag de belastingtelefoon niet kan beantwoorden.

• NLKornolio

NLKornolio

Degiro lijkt een beetje van slag orderboek voor vwrl staat hoger als de waarde van het aandeel.

Verwijderd

Sissors schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:17:
Maar voor nu zoals mijn bovenganger meldt: Gewoon eens Googlen op Box 3 en Vermogensrendementheffing. Komt erop neer dat je nu van het geld wat je boven de €50k hebt, je eens ~1% belasting op betaald. (Let op: Het geld boven de €50k, niet de winst, en ja, ik ben nu wat aan het afronden).
Dan kom je allerlei artikelen tegen over compensatie en de invoering van een nieuw stelsel waarbij winsten wel belast gaan worden ;)

• theroman

Mijn vraag:

Bizar dat ze dat bij de BD niet kunnen beantwoorden. Zolang je beneden de 50k aan vrijstelling zit, is er niets aan de hand.

• de Peer

de Peer

under peer review

theroman schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:34:
[...]

Bizar dat ze dat bij de BD niet kunnen beantwoorden. Zolang je beneden de 50k aan vrijstelling zit, is er niets aan de hand.
Natuurlijk kunnen ze dat wel beantwoorden, als je de vraag op de juiste manier stelt en die ook goed begrepen wordt.

• theroman
de Peer schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:36:
[...]

Natuurlijk kunnen ze dat wel beantwoorden, als je de vraag op de juiste manier stelt en die ook goed begrepen wordt.
Dan moet je als medewerker beter uitvragen. Je zit daar ook om de vraag helder te krijgen.

Verwijderd

DirtyBird schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:14:
Bij passief beleggen past geen visie over de markt.

En als je wilt beginnen met terugbetalen als er rente gerekend gaat worden, dan is dat binnenkort (afhankelijk van wanneer jouw rente herzien wordt). De benchmark 5 jaars rente op staatsobligaties is al naar positief geschoten (nu ongeveer 0,75%) voor het eerst sinds 2015.

• DJTimo

nou, dat droogde niet lekker op voor Elon.
Twitter heeft poison pill in werking gezet.
Betekent dat als een aandeelhouder door de 15% gaat alle aandeelhouders per aandeel een extra aandeel mogen kopen tegen 210 behalve de 15% aandeelhouder, die moet 420 betalen.

(zo heb ik het althans begrepen)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Mijn vraag:
Als antwoord van iemand die buiten NL woont, en te maken heeft met een stelsel dat een capital gain tax kent. Daar worden de winsten pas gerealiseerd op het moment van een transactie. Op dat moment spreek je pas van een winst (of verlies, waarbij die in de meeste stelsels ook in mindering gebracht maf worden - capital loss - niet dat je dan geld toe krijgt maar het minimaliseert wel de heffing).

Maak je dus geen transactie om iets te verkopen, dan is er dus ook niets om belasting over te heffen. Dat is het voordeel van een capital gain tax systeem ten opzichte van kijken naar het totale vermogen van de persoon. En je belast daarmee ook het daadwerkelijke rendement ipv een fictief rendement.

Uitkeringen van dividend (in aandelen of geld) en hoe er omgegaan wordt met stock splits en mergers is wel iets om duidelijker te krijgen want die willen soms wel verschillen tussen de belastingstelsels.

Stel je koopt voor 10k aan aandelen in 2020. En verkoopt ze pas in 2025 voor 15k, dan betaal je pas voor de belastingen van 2025 een percentage over de gerealiseerde winst (5k in dit geval). Een goede boekhouding met transacties is dan essentieel om bij te houden. En daarmee kan je dan ook wat schuiven.
Stel je koopt elk jaar 1k aan aandelen (in 2010, 2011, etc.) en je verkoopt in 2022 voor 5k aan aandelen, hoe ga je dan het verschil tussen aankoop en verkoop berekenen? Pak je de eerste aankopen (met waarschijnlijk een groter verschil) of begin je aan de meest recente aankopen, of pak je de posities met het minste verschil tussen aankoop en verkoop prijs. En hoe houdt je dat bij op de langere termijn?

Ik kan mij echter goed voorstellen dat het Nederlandse ministerie van Financiën en de Belastingdienst daar weer een andere kijk op hebben :) (zoals gewoonlijk)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:57:
Ik kan mij echter goed voorstellen dat het Nederlandse ministerie van Financiën en de Belastingdienst daar weer een andere kijk op hebben :) (zoals gewoonlijk)
Uiteraard. Het voorstel wat er nu ligt gaat uit van heffing over jaarlijkse (niet gerealiseerde) rendementen... Leuker kunnen we het niet maken, wel anders dan de rest van de wereld.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

DJTimo schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:40:
[...]

nou, dat droogde niet lekker op voor Elon.
Twitter heeft poison pill in werking gezet.
Betekent dat als een aandeelhouder door de 15% gaat alle aandeelhouders per aandeel een extra aandeel mogen kopen tegen 210 behalve de 15% aandeelhouder, die moet 420 betalen.

(zo heb ik het althans begrepen)
probleem met het bestuur van twitter is dat ze samen nul procent van het bedrijf in handen hebben. (samen iets van 0.1% van alle aandelen zeg maar) dus tja dan ben je vatbaar voor een vijandige overname. alleen patrick dorsey heeft 2% in handen, maar ging weg of kiest de kant van elon

ora et labora

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

[...]

Als antwoord van iemand die buiten NL woont, en te maken heeft met een stelsel dat een capital gain tax kent. Daar worden de winsten pas gerealiseerd op het moment van een transactie. Op dat moment spreek je pas van een winst (of verlies, waarbij die in de meeste stelsels ook in mindering gebracht maf worden - capital loss - niet dat je dan geld toe krijgt maar het minimaliseert wel de heffing).

Maak je dus geen transactie om iets te verkopen, dan is er dus ook niets om belasting over te heffen. Dat is het voordeel van een capital gain tax systeem ten opzichte van kijken naar het totale vermogen van de persoon. En je belast daarmee ook het daadwerkelijke rendement ipv een fictief rendement.

Uitkeringen van dividend (in aandelen of geld) en hoe er omgegaan wordt met stock splits en mergers is wel iets om duidelijker te krijgen want die willen soms wel verschillen tussen de belastingstelsels.

Stel je koopt voor 10k aan aandelen in 2020. En verkoopt ze pas in 2025 voor 15k, dan betaal je pas voor de belastingen van 2025 een percentage over de gerealiseerde winst (5k in dit geval). Een goede boekhouding met transacties is dan essentieel om bij te houden. En daarmee kan je dan ook wat schuiven.
Stel je koopt elk jaar 1k aan aandelen (in 2010, 2011, etc.) en je verkoopt in 2022 voor 5k aan aandelen, hoe ga je dan het verschil tussen aankoop en verkoop berekenen? Pak je de eerste aankopen (met waarschijnlijk een groter verschil) of begin je aan de meest recente aankopen, of pak je de posities met het minste verschil tussen aankoop en verkoop prijs. En hoe houdt je dat bij op de langere termijn?

Ongerealiseerde winst is wel vermogen wat je in principe hebt en kunt inzetten, bijvoorbeeld als collateral.
In dat geval heb je dus vermogen wat vermogen genereert wat vermogen genereert enz. en dan zou je dat dus pas belasten als je het een keer verzilverd, bijvoorbeeld op het moment dat je ergens anders een aftrekbare lening aangaat. Dat lijkt me niet in de geest van de wet. Ik kan er wel inkomen als ook ongerealiseerde winst wordt belast.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:34

Qwerty-273

Meukposter

DirtyBird schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:36:
Ongerealiseerde winst is wel vermogen wat je in principe hebt en kunt inzetten, bijvoorbeeld als collateral.
In dat geval heb je dus vermogen wat vermogen genereert wat vermogen genereert enz. en dan zou je dat dus pas belasten als je het een keer verzilverd, bijvoorbeeld op het moment dat je ergens anders een aftrekbare lening aangaat. Dat lijkt me niet in de geest van de wet. Ik kan er wel inkomen als ook ongerealiseerde winst wordt belast.
Het idee van capital gains is natuurlijk dat je puur kijkt naar de daadwerkelijke gain, en dat heb je pas wanneer iets gerealiseerd is. Het vermogen is dan niet meer belangrijk - alleen het daadwerkelijke rendement belasten is mijns inziens een stuk "eerlijker" (dat is echt een ergerlijk woord) dan het belasten van vermogen. Het gebruiken van vermogen als onderpand levert niet direct een rendement op, wel geeft het de andere partij een extra garantie dat je bepaalde kosten ook in een moeilijke situatie kan dragen/ophoesten. Je betaalt wel gewoon belasting over de gains die je realiseert (en als dat een groter bedrag is omdat met een groter bedrag handelt door de garanties van jouw onderpand, lijkt me niet dat je het onderpand dan nog extra moet gaan belasten).

--
Nu ben ik een voorstander van simpele wetgeving en ook simpele belastingregels. En helaas zijn de meeste landen een expert om aan alle regelgeving veel mitsen en maren toe te voegen. Extra aftrekposten, toeslagen, schijven met verschillende heffingen, extra belasting als je ingeschreven staat bij een kerk (hallo Duitsland) etc. etc. Een flat-tax systeem is ook veel makkelijker uit te leggen en te controleren/handhaven. Maar dat is een hele andere discussie.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-11 14:32
[...]

In de VS is de FIFO methode standaard. Dus de eerste aankopen worden als eerste verkocht. Je mag daar van afwijken maar dat is niet heel gemakkelijk volgens mij.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
De forfaitaire heffing van Box 3 bleek (onder omstandigheden) volgens de HR in strijd met het 1e Protocol EVRM.

Dat is dit protocol:
Iedere natuurlijke of rechtspersoon heeft recht op het ongestoord genot van zijn eigendom. Aan niemand zal zijn eigendom worden ontnomen behalve in het algemeen belang en onder de voorwaarden voorzien in de wet en in de algemene beginselen van internationaal recht.

De voorgaande bepalingen tasten echter op geen enkele wijze het recht aan, dat een Staat heeft om die wetten toe te passen, die hij noodzakelijk oordeelt om het gebruik van eigendom te reguleren in overeenstemming met het algemeen belang of om de betaling van belastingen of andere heffingen of boeten te verzekeren.
https://wetten.overheid.n...%20internationaal%20recht.

De HR zei hierover (oa):
Met het sinds 2017 geldende forfaitaire stelsel beoogt de wetgever aan te sluiten bij de rendementen die door belastingbetalers in de voorafgaande jaren gemiddeld zijn behaald.10 Daarmee is verlaten het voordien geldende uitgangspunt dat het forfait is afgestemd op het rendement dat alle belastingplichtigen in de praktijk gemiddeld zouden moeten kunnen behalen zonder dat zij daarvoor (veel) risico hoeven te nemen. Door deze verandering is het forfaitair stelsel verder af komen te staan van een heffing over inkomen waarvan kan worden aangenomen dat een individuele belastingplichtige het daadwerkelijk heeft genoten.
https://uitspraken.rechts...t?id=ECLI:NL:HR:2021:1963

Ik heb even 1 woord gebold - genoten. Kennelijk gaat het de HR oa om het 'genieten' van inkomen. Genieten impliceert dat het een gerealiseerde situatie is en niet een stijging van de (boek)waarde.

Ik heb me nog niet uitgebreid in de nieuwe regeling verdiept, maar als het uitgangspunt is dat er (alleen) gekeken gaat worden naar stijgingen van de waarde, dan voorzie ik een flink aantal nieuwe procedures omdat het maar de vraag is of zo'n stelsel wel voldoet aan de vereisten van het EVRM.

Verwijderd

Nieuwe regel is geen vermogensrendementheffing, waar de HR problemen mee had omdat het forfaitaire rendement onredelijk uitpakte (en met name de fictieve forfaire verdeling van het vermogen tussen spaargeld en beleggingsgeld). Het is ook geen vermogenswinstbelasting, maar een vermogensaanwasbelasting.

Voor mensen met aandelen niet perse een probleem, je kunt de belasting betalen uit dividend of makkelijk een paar aandelen verkopen. Voor beleggers met huizen wel een mogelijk probleem als huizen in korte tijd snel in waarde stijgen. Dan kan je de belasting niet betalen uit de huuropbrengsten.

Waarom er niet simpelweg voor een vermogensbelasting hebben gekozen is me een raadsel.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2022 13:31 ]

• Requiem19
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:30:
Nieuwe regel is geen vermogensrendementheffing, waar de HR problemen mee had omdat het forfaitaire rendement onredelijk uitpakte (en met name de fictieve forfaire verdeling van het vermogen tussen spaargeld en beleggingsgeld). Het is ook geen vermogenswinstbelasting, maar een vermogensaanwasbelasting.

Voor mensen met aandelen niet perse een probleem, je kunt de belasting betalen uit dividend of makkelijk een paar aandelen verkopen. Voor beleggers met huizen wel een mogelijk probleem als huizen in korte tijd snel in waarde stijgen. Dan kan je de belasting niet betalen uit de huuropbrengsten.

Waarom er niet simpelweg voor een vermogensbelasting hebben gekozen is me een raadsel.
De HR heeft niet gesteld dat de werking van Box 3 in 2017 en 2018 een probleem was omdat het een vermogensrendementsheffing was. De rechtsvraag waar de HR zich over gebogen heeft staat in 3.1 van het geciteerde arrest:
Teruggebracht tot zijn essentie stelt het middel aan de orde de vraag of het voor de jaren 2017 en 2018 geldende stelsel voor de bepaling van de heffingsgrondslag voor het belastbaar inkomen uit sparen en beleggen (hierna: het forfaitaire stelsel) zich verdraagt met het in artikel 1 EP neergelegde recht op ongestoord genot van eigendom en het in artikel 14 EVRM neergelegde verbod op discriminatie.
Zo zegt de HR nu ook heel expliciet en ongeclausuleerd (dus onafhankelijk van de vraag of je een vermogensrendementsheffing, vermogensbelasting, vermogensaanwasbelasting hebt):
3.3.4
Ten aanzien van de exploitatie van vermogen geldt bovendien dat het recht op ongestoord genot van eigendom, verankerd in artikel 1 EP, meebrengt dat de Staat zich niet ongelimiteerd mag mengen in de keuzes van een burger bij het gebruik of de exploitatie van zijn bezittingen.
Wellicht gaat het iets te ver voor dit specifieke topic, maar ik zou er voor je lange termijn strategie niet zomaar vanuit gaan dat het voorgestelde stelsel ook echt door zal gaan. Laten we ook niet vergeten dat de aanpassing van Box 3 waar dit arrest over gaat juist gebeurde vanwege een eerder arrest van de HR.

Verwijderd

De opmerking over dat "de Staat zich niet ongelimiteerd mag mengen in de keuzes van een burger bij het gebruik of de exploitatie van zijn bezittingen" geeft al dan dat het met name wringt bij de forfaire verdeling die is ingevoerd bij de herziening van box3.

Het stelsel voor 2017 is namelijk geen probleem.

Ook een vermogensbelasting is geen probleem aangezien dit al in meerdere Europese landen bestaat zonder problemen.

Je kunt er redelijkerwijs vanuit gaan dat voor de herziening van box3 gekeken is of dit rechtsgeldig gaat zijn natuurlijk.

--

De Hoge Raad is van oordeel dat het sinds 2017 geldende forfaitaire stelsel verder af is komen te staan van een heffing over het inkomen waarvan kan worden aangenomen dat een individuele belastingplichtige dat daadwerkelijk heeft genoten, terwijl de wetgever dit wel heeft beoogd. Het nieuwe stelsel perkt de door het EVRM gegarandeerde recht om vrij te beschikken over eigendom in, doordat het een verhoudingsgewijs zware financiële last verbindt aan de keuze om niet over te gaan tot het risicovol beleggen van vermogen. Ook is het discriminerend doordat degenen die pech hebben gehad met hun risicovolle beleggingen relatief zwaar worden belast. Naar het oordeel van de Hoge Raad is er niet een redelijke verhouding tussen de belangen die de wetgever heeft willen dienen met het forfaitaire stelsel (uitvoerbaarheid, realiteit en opbrengst) en de ongelijkheid die met het stelsel wordt veroorzaakt.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2022 14:10 ]

• Requiem19
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:06:

Het stelsel voor 2017 is namelijk geen probleem.
Nee, dat is helemaal niet het geval: https://uitspraken.rechts...t?id=ECLI:NL:HR:2016:1129

In 2016 concludeerde Hoge Raad al dat Box 3 in strijd kon zijn met 1e Protocol EVRM.

De concusie was toen dat indien er sprake was van een buitensporig zware last voor een belastingplichtige het stelsel in strijd zou zijn met 1e Protocol EVRM (Ro 2.4.1.3).

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat de wetgever voldoende zorgvuldig is bij het maken van nieuwe wetgeving - het bewijs zit hem al in de December 2021 uitspraak over Box 3 voor 2017 en 2018.
De opmerking over dat "de Staat zich niet ongelimiteerd mag mengen in de keuzes van een burger bij het gebruik of de exploitatie van zijn bezittingen" geeft al dan dat het met name wringt bij de forfaire verdeling die is ingevoerd bij de herziening van box3.
Door een vermogensaanwasbelasting te introduceren zou de Staat ons ertoe kunnen 'dwingen' om in liquide beleggingen te investeren ipv illiquide beleggingen. Het is maar de vraag of het doel van de vermogensaanwasbelasting (ervoor zorgen dat er geen uitstel van heffing plaatsvindt) dit rechtvaardigt.

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 19-04-2022 14:27 ]

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:17
Dan Stark schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:11:
[...]

In de VS is de FIFO methode standaard. Dus de eerste aankopen worden als eerste verkocht. Je mag daar van afwijken maar dat is niet heel gemakkelijk volgens mij.
Het is juist wel redelijk makkelijk om van FIFO af te wijken! Zowel Schwab als IBKR bieden een service aan waarbij je bij verkoop kunt kiezen welk stuk je verkocht hebt [zelfs tot een dag achteraf in het geval van IBKR].

Zie ook: https://www.interactivebr...trading/tax-optimizer.php

Verwijderd

Requiem19 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:26:
[...]

Nee, dat is helemaal niet het geval: https://uitspraken.rechts...t?id=ECLI:NL:HR:2016:1129

In 2016 concludeerde Hoge Raad al dat Box 3 in strijd kon zijn met 1e Protocol EVRM.
Dit wordt een beetje een welles-nietes discussie. Er staat letterlijk in de uitspraak die je aanhaalt:

"Van het forfaitaire stelsel van box 3 kan, gelet op voormelde uitgangspunten, niet worden gezegd dat het elke redelijke grond ontbeert. Gelet op de ruime beoordelingsmarge die de wetgever op het terrein van het belastingrecht toekomt, is dit stelsel niet in strijd met artikel 1 EP."

• Requiem19
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:49:
[...]

Dit wordt een beetje een welles-nietes discussie. Er staat letterlijk in de uitspraak die je aanhaalt:

"Van het forfaitaire stelsel van box 3 kan, gelet op voormelde uitgangspunten, niet worden gezegd dat het elke redelijke grond ontbeert. Gelet op de ruime beoordelingsmarge die de wetgever op het terrein van het belastingrecht toekomt, is dit stelsel niet in strijd met artikel 1 EP."
Voor wat meer achtergrond zou je o.a. dit kunnen lezen:

https://www.nlfiscaal.nl/...55B4592F1C12587C60041D7AD

Ook interessant voor de beleggers hier - op individueel niveau kon (/kan) je ook in Box 3 periode voor 2017 op individueel niveau bezwaar indienen.
Al eerder oordeelde de Hoge Raad dat de box 3-heffing tot en met 2016 op stelselniveau strijdig kan zijn met artikel 1 EP.11 Het rechtstekort kon destijds niet hersteld worden, omdat het op regelniveau bieden van rechtsherstel politieke keuzes vereist die door de wetgever moeten worden gemaakt. Getroffen belastingplichtigen hadden wel de mogelijkheid om op individueel niveau te ageren tegen de box 3-heffing. Amper een half jaar geleden heeft de Hoge Raad nog een aanwijzing gegeven wanneer de box 3-heffing een individuele en buitensporige last vormt.
De lagere rechters (de feitenrechters dus, waar de HR zich alleen bezighoudt met de rechtsvraag en geen individuele situaties beoordeeld) toetsen al geruime tijd of er sprake is van een 'buitensporig zware last - zie oa https://www.nlfiscaal.nl/...fd2258809c1258773005887ce en dit citaat uit het artikel:
Uit de aanwijzing van de Hoge Raad wanneer sprake is van een individuele en buitensporige last, volgt dat het moeten interen op het vermogen om de box 3-heffing te kunnen voldoen erop zou kunnen wijzen dat er sprake is van een individuele en buitensporige last. Deze aanwijzing is de afgelopen maanden ruim toegepast door de lagere rechtspraak: bij het bepalen of werd ingeteerd op het vermogen werd ook rekening gehouden met een bepaald minimuminkomen.
Het is allemaal een stuk minder zwart - wit dan je lijkt te denken, wat ook weer een interessant licht werpt op de toekomst en onze keuzes qua beleggen

[ Voor 12% gewijzigd door Requiem19 op 19-04-2022 15:09 ]

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
https://www.nu.nl/economi...uli-een-stuk-duurder.html

ABN Betaalrekening zal 50% duurder worden. Dit is relevant als je via ABN Northern Trust fondsen hebt.

• phantom09
Kan dit hier?

Op mijn werk bieden ze een balansbudget aan. Kort gezegt kan ik mijn vakantieuren gaan op sparen tot maximaal 100 werk weken.
Dit kan ik bijvoorbeeld uit laten betalen als ik vervroegd met pensioen zou willen gaan.

Zie ook cao vvt pagina 34:
https://www.fnv.nl/getmed...d38/VVT-cao_.pdf?ext=.pdf

Klinkt goed. Als ik nu bijvoorbeeld zeg 36 vakantieuren wil verkopen dan krijg ik hiervoor slechts 60% van terug (dus een extra belasting van 40%).

Echter wat als mijn werkgever failliet gaat? Volgens mij ben ik dan het saldo gedeeltelijk of geheel kwijt.

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-11 22:02
DirtyBird schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:36:
[...]

Nee het is stupide, want de koers wisselt dagelijks. Word ik op 31 december voor 30% aangeslagen, 1 januari kan die winst volledig verdwenen zijn. En dan? Krijg ik belasting terug? (Neen). Men is druk bezig om de loonslaafjes terug in het gareel te dwingen.

[ Voor 4% gewijzigd door MagniArtistique op 19-04-2022 22:52 ]

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

MagniArtistique schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:50:
[...]

Nee het is stupide, want de koers wisselt dagelijks. Word ik op 31 december voor 30% aangeslagen, 1 januari kan die winst volledig verdwenen zijn. En dan? Krijg ik belasting terug? (Neen). Men is druk bezig om de loonslaafjes terug in het gareel te dwingen.
Je kunt natuurlijk prima een of andere middelingsmethodiek toepassen, maar ik trek de keutel weer terug uit deze discussie. :w

• MagniArtistique
DirtyBird schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:58:
[...]

Je kunt natuurlijk prima een of andere middelingsmethodiek toepassen, maar ik trek de keutel weer terug uit deze discussie. :w
Eens. Die middeling is het uiteindelijke resultaat van de gerealiseerde winst (dus dividend of bij verkoop).

• phantom09
MagniArtistique schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:50:
[...]

Die vlieger gaat niet op, op 1 januari zijn de beursen gesloten :) .
Zou wel kunnen voor 2 januari. je krijgt pas wat geld terug als dat jaar aan het einde de koersen lager waren dan het jaar ervoor. Als deze hoger zijn wordt je opnieuw aangeslagen.

• MagniArtistique
phantom09 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:08:
[...]

Die vlieger gaat niet op, op 1 januari zijn de beursen gesloten :) .
Zou wel kunnen voor 2 januari. je krijgt pas wat geld terug als dat jaar aan het einde de koersen lager waren dan het jaar ervoor. Als deze hoger zijn wordt je opnieuw aangeslagen.
Haha ok 2 jan dan.

Ik koop voor 1000 euro 5 aandelen. Aandeel stijgt met 10%. Ik betaal 30% over 100 euro. 2 januari klapt de markt en mijn aandeel duikt onder de 1000. Ik verkoop er 1. Daarna stijgt ie weer en staat op 1100 in januari het jaar erop.

Wat betaal ik? 😉 en dit is een simpele situatie. Heb je het nog niet eens over turbo’s, hefbomen en andere vormen.

Verwijderd

Je begint het jaar met 5500 euro aan aandelen en eindigt het jaar met 4400 euro aan aandelen plus 1000 cash (of ontrekkingen als je het uitgegeven hebt).

Dus 100 euro verlies (aftrekpost voor box3 het jaar erna).

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat heeft dit dan met beleggen op de beurs te maken?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Atomius
  • Laatst online: 10:27
Qunix schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:10:
https://www.nu.nl/economi...uli-een-stuk-duurder.html

ABN Betaalrekening zal 50% duurder worden. Dit is relevant als je via ABN Northern Trust fondsen hebt.
Goedemorgen, dat is wel een flinke stijging ;(

Ik had ABN juist apart aangevraagd want 1,95*12 = ~24 euro en verschilt weinig van ING Zelf Beleggen = 20 euro terwijl de loopkosten bij ABN wel een stukje lager zijn. Met 2,95*12 = 36 euro wordt het wel wat vervelender.

• Miki
  • Laatst online: 09:38
Atomius schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:48:
[...]

Goedemorgen, dat is wel een flinke stijging ;(

Ik had ABN juist apart aangevraagd want 1,95*12 = ~24 euro en verschilt weinig van ING Zelf Beleggen = 20 euro terwijl de loopkosten bij ABN wel een stukje lager zijn. Met 2,95*12 = 36 euro wordt het wel wat vervelender.
ING rekent €2,35 per maand voor het oranjepakket dus het sommetje is dan als volgt:
12 x €2,35 = €28,20 + basisfee €20 + servicefee 0,06% - 0,24% (afhankelijk van belegd vermogen)

ABN rekent €2,95 voor een betaalrekening dus het sommetje is dan als volgt:
12 x €2,95 = 35,40 + servicefee 0,06% - 0,20% (afhankelijk van belegd vermogen)

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:24
Had juist een rekening bij ABN aangevraagd, ook vanwege de bonus. Over 3 maanden de bonus maar cashen en dan toch maar naar de huisbank. Huisbank heeft overigens ook nu een bonus.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-11 22:47

-CJ

Not remastered

Hier iemand aandeel in Netflix? Die hebben ook een aardige daling doorgemaakt.

PS: ik heb ze niet maar het viel me wel op.

All I had to do was follow the damn train.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik niet, Maar ben ook niet geneigd nu in te stappen. Ze hebben een dure dienst in vergelijking met de concurrentie, en ze zijn ook puur en alleen streaming. De anderen hebben vaak meer ijzers in het vuur die het streamen ondersteunen of groter maken (of in het geval van amazon gratis bezorging erbij wat nog meer winst oplevert.)
Daarnaast vind ik de schuldenlast vrij groot. Ze investeren miljarden in content, maar oude content is vaak toch minder waard.
Ik ben dus zeker niet overtuigd dat ze terug keren naar de oude waarde.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Puur als consument gezien is het niet meer de aanbieding die het ooit was. Tot vorig jaar was het toch wel de standaard streamingdienst om te hebben, maar nu ondervinden ze sterker concurrentie en persoonlijk houd ik liever HBO, Amazon, F1 en YouTube Premium aan en komt Netflix langzaam in het lijstje sporadisch gebruik met Apple en Disney. Uiteindelijk is er maar x bedrag wat je aan TV abonnementen uitgeeft en vermoed dat Netflix bij steeds meer buiten de boot zal vallen (zie ook hun eigen guideness).

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:31
ArthurMorgan schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:52:
Ik niet, Maar ben ook niet geneigd nu in te stappen. Ze hebben een dure dienst in vergelijking met de concurrentie, en ze zijn ook puur en alleen streaming. De anderen hebben vaak meer ijzers in het vuur die het streamen ondersteunen of groter maken (of in het geval van amazon gratis bezorging erbij wat nog meer winst oplevert.)
Daarnaast vind ik de schuldenlast vrij groot. Ze investeren miljarden in content, maar oude content is vaak toch minder waard.
Ik ben dus zeker niet overtuigd dat ze terug keren naar de oude waarde.
dit dus, Netflix moet echt met iets moois komen want ik verwacht zelfs dat het aandeel nog veel verder kan dalen. Concurrentie is groot nu.
Ze hadden eerst monopolie positie, maar dat is nu anders. Daarnaast is het aanbod echt heel karig (vind ik)
Ben benieuwd naar de opening straks wat er met het aandeel gaat gebeuren

edit: dit dus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XshP7NIe1C2HnvmmFkp9rklX7Rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkm5Pn8PwwIgaqkxxFsxM1C0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Kol Nedra op 20-04-2022 15:43 ]

nothing stops this train

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:33:
[...]

ING rekent €2,35 per maand voor het oranjepakket dus het sommetje is dan als volgt:
12 x €2,35 = €28,20 + basisfee €20 + servicefee 0,06% - 0,24% (afhankelijk van belegd vermogen)

ING rekent €1,90 (€22,80 per jaar) voor het Oranjepakket met korting (waar contant geld storten €6 per keer kost, en contant geld opnemen €0,80 per keer), dus het kan nog iets voordeliger.

[ Voor 10% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-04-2022 15:07 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Kol Nedra schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:25:
[...]

dit dus, Netflix moet echt met iets moois komen want ik verwacht zelfs dat het aandeel nog veel verder kan dalen. Concurrentie is groot nu.
Ze hadden eerst monopolie positie, maar dat is nu anders. Daarnaast is het aanbod echt heel karig (vind ik)
Ben benieuwd naar de opening straks wat er met het aandeel gaat gebeuren

edit: dit dus
[Afbeelding]
En toch is de afstraffing nu wel heel fors. De P/E begint best redelijk te worden voor deze markt. Andere diensten moeten nog maar zien dat ze winstgevend worden en wat dat betreft heeft Netflix een forse voorsprong op de concurrentie. Ik zou ze nog niet afschrijven en het zou mij niet verbazen als Netflix morgen 5% stijgt, omdat deze afstraffing overtrokken is.

Verwijderd

22x de winst voor een bedrijf wat op zijn top zit qua omzet/winst en nu te maken krijgt met meer concurrentie? weet niet of ik dat redelijk vind eigenlijk.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:36:
22x de winst voor een bedrijf wat op zijn top zit qua omzet/winst en nu te maken krijgt met meer concurrentie? weet niet of ik dat redelijk vind eigenlijk.
Met de huidige waardering zit het onder de 20, maar vergelijk eens met bijvoorbeeld Disney (P/E van bijna 75). Netflix heeft nog steeds het meeste aanbod en als het account sharing deels wordt voorkomen kan het nog best een sprong maken in nieuwe klanten. Dat het nu op de "top" zit zou ik niet durven stellen. Begin van Corona is het bijzonder hard gestegen, dit kan ook een correctie zijn in die bijzonder harde recente groei en dat het over 6 maanden weer gestaag verder groeit.

De concurrentie moet het ook nog maar vol zien te houden overigens. Geen enkele aanbieder loopt over in massa's originele content en de kwantiteit van content houdt ook niet echt over. Netflix doet het dan nog best goed, vind ik.

Maar goed, we zullen zien. :)

[ Voor 13% gewijzigd door InterCC op 20-04-2022 16:46 ]

• Atomius
  • Laatst online: 10:27
Miki schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:33:
[...]

Ja, dat is de berekening als je wil kiezen tussen deze twee, maar ik redeneer vanuit het idee dat ik sowieso al ING heb en me dan afvraag of het voordeliger is om los ABN voor beleggen aan te houden of te switchen naar ING Zelf op de beurs.

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:33

Fuelke

Forza Ferrari

Bij de vorige bekendmaking van het aantal abonnees donderde Netflix ook al flink lager op één dag (dacht toen 20% maar pin me er niet op vast).

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

MagniArtistique schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:01:
[...]

Eens. Die middeling is het uiteindelijke resultaat van de gerealiseerde winst (dus dividend of bij verkoop).
Hoe dan ook is de huidige heffing een zeer gunstige regeling voor een heel groot deel van Nederland: kijk naar wat de AEX vorig jaar heeft gedaan en hoeveel belasting beleggers dan effectief over hun winsten hebben betaald. Iemand met een paar duizend euro aan aandelen betaalt simpelweg 0% belasting en iemand met een paar ton betaalt effectief ook minder dan 2% over het rendement dat ze hebben gemaakt.

Voor de nieuwe heffing wat betreft het belasten van winsten uit beleggingen liggen er nu twee alternatieve vormen van heffing op tafel:

1) uitgaan van een meerjarig gemiddeld rendement voor beleggingen, of
2) kijken naar het gemiddelde van het daadwerkelijke jaar voor aandelen, obligaties en vastgoed in het desbetreffende jaar

Voor sparen gaat gelden:
1) werkelijk behaalde rendement

In beide gevallen gaan we met zijn allen meer belasting betalen - zeker als het stukje heffingsvrij vermogen verdwijnt. Voor sparen lijkt te gaan gelden: zodra je rente krijgt uitbetaald wordt er gewoon 31% aan belasting ingehouden. Voor beleggen geldt: ofwel het algemene gemiddelde rendement van dat jaar, ofwel een algemeen meerjarig gemiddelde. Historisch gezien is dat percentage toch een stukje hoger dan het fictieve rendement van 1,818%-5,53% wat nu wordt aangehouden.

Verwijderd

Uniciteit schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:55:
Voor de nieuwe heffing wat betreft het belasten van winsten uit beleggingen liggen er nu twee alternatieve vormen van heffing op tafel:

1) uitgaan van een meerjarig gemiddeld rendement voor beleggingen, of
2) kijken naar het gemiddelde van het daadwerkelijke jaar voor aandelen, obligaties en vastgoed in het desbetreffende jaar
Dat gaat niet over de nieuwe heffing, maar over de compensatie.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

achtbaanritje bij carvana vandaag van -30% naar positief _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMA4ILP3HF9tWWicln0y334sFE4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kC7uEdK603qIPMW89ciBn5pb.png?f=user_large

alleen maar slecht nieuws gebracht met de earnings, maar de ceo weet het blijkbaar goed te verkopen, als een doorgewinterde tweedehands autoverkoper. hurr hurr. _O-

ora et labora

• llovesoccerx7
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:44
Is het als starter verstandig om eerst met een adviseur te beleggen? Ik wil uiteindelijk gaan beleggen maar ben mij zelf eerst aan het inlezen en video’s bekijken en etc om het te gaan begrijpen. Inmiddels aardig de basis informatie onder de knie maar goed. Enige tips van jullie kant waar je verder nog naar moet opletten als beginner?

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:47
llovesoccerx7 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 01:00:
Is het als starter verstandig om eerst met een adviseur te beleggen?
Is niet nodig. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
InterCC schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:44:
[...]

Met de huidige waardering zit het onder de 20, maar vergelijk eens met bijvoorbeeld Disney (P/E van bijna 75). Netflix heeft nog steeds het meeste aanbod en als het account sharing deels wordt voorkomen kan het nog best een sprong maken in nieuwe klanten. Dat het nu op de "top" zit zou ik niet durven stellen. Begin van Corona is het bijzonder hard gestegen, dit kan ook een correctie zijn in die bijzonder harde recente groei en dat het over 6 maanden weer gestaag verder groeit.

De concurrentie moet het ook nog maar vol zien te houden overigens. Geen enkele aanbieder loopt over in massa's originele content en de kwantiteit van content houdt ook niet echt over. Netflix doet het dan nog best goed, vind ik.

Maar goed, we zullen zien. :)
Disney is natuurlijk geen vergelijking. Die hebben parken en cruiseschepen die enorm geleden hebben onder COVID. Een normale p/e voor Disney ligt ook in de buurt van de 20 of daaronder.

Je neemt ook net even de uitschieter onder de streaming. Kijk je de andere kant op dan heb je bijvoorbeeld paramount. Die hebben een p/e van 5.

• bregweb
  • Laatst online: 21-11 16:05
Is het als starter verstandig om eerst met een adviseur te beleggen? Ik wil uiteindelijk gaan beleggen maar ben mij zelf eerst aan het inlezen en video’s bekijken en etc om het te gaan begrijpen. Inmiddels aardig de basis informatie onder de knie maar goed. Enige tips van jullie kant waar je verder nog naar moet opletten als beginner?
Een adviseur kost geld ;-)

Je kan beginnen via je huisbank, vaak krijg je € 50 bonus als je begint. Beleg in een gespreid mandje via het eerder genoemde indexfondsenvergelijken. Dat is het begin van het leertraject.

Hattrick: Thorgal Eagles

• siepermann
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2022
Dat kan verstandig zijn als het jezelf meer rust en vertrouwen geeft. Het nadeel is wel dat een adviseur (meer) geld kost, dan dat je het zelf doet bijvoorbeeld via de indexen en wegingen die op www.indexfondsenvergelijken.nl staan vermeld.

Een veel gehoorde beurswijsheid is ‘Time in the market beats timing the market’. Dus als jij door het nemen van een adviseur de stap nu al neemt om te gaan beleggen heb je daardoor meer tijd in de markt en meer kans op rendement. Als je zelf de stap nu durft te nemen door vermogen te beleggen heb je potentieel meer kans op een hoger rendement, omdat je de kosten van de adviseur niet hoeft te betalen.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-11 20:56
Zoals hieronder al aangegeven is, gewoon goedkoop verspreid beleggen is verstandig. Een adviseur kan hooguit naar je inkomen/uitgaves kijken en advies geven wat hem/haar verstandig lijkt om te beleggen en hoeveel te sparen, maar ik denk als je je eigen financiële situatie bijhoudt je dit zelf beter weet met een middagje uitzoekwerk. Qua welke beleggingen gaat een adviseur je niet kunnen helpen.
Pagina: 1 ... 94 ... 226 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij