Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

De goeroe geeft toch juist aan "Making a decision about the acceptable level of portfolio trade-offs in meeting the ESG preferences that you have, where stronger ESG preferences will generally mean less diversification, lower expected returns and higher costs.".
--edit: Oh ik las je reactie net andersom. We zeggen hetzelfde zie ik net!

ESG en SRI zijn juist een actieve keuze, en maakt een passief indexfonds een klein tikje minder passief. Je kiest voor ESG of SRI eerder op een morele basis dan voor het najagen van de hoogst mogelijke rendementen.

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 04-04-2022 16:21 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• MundoSalvaje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-08-2022
Het FD meldt dat DeGiro binnenkort een miljoenenboete ontvangt voor het te laat melden van dubieuze transacties
https://fd.nl/financiele-markten/1435088/-mcd2caWYuY1T

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 13:59

wij

Ik ben al langere tijd bezig met het samenstellen van een portfolio bij de Giro. Mijn doel is om in duurzame bedrijven te beleggen. Ook wil ik een niet te grote exposure hebben in de VS en Tech (gevoelsmatig), omdat ik denk dat die aandelen overgewaardeerd zijn. Ik ben vooral geïnteresseerd in langere termijn (20+jaar). Het doel is om iedere maand een bedrag in te leggen. Hierbij kijk ik naar de gewichten zodat de portefeuille in balans blijft.

Dit is mijn huidige verdeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeSoKGkacIsZVRsD2AS693Ezk4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HKS1MoFXk4lkAqpiREJuyLkJ.png?f=fotoalbum_large

De UBS (EMU, World, Emerging Markets) producten zijn breed gespreid en vormen de basis voor mijn portefeuille. Deze ETFs heb ik gekozen omdat het (volgens mij) de meest duurzame 'brede' ETFs zijn die onderdeel zijn van de kernselectie van de Giro. De BNPP Easy MSCI heb ik toegevoegd om verder te spreiden naar middelgrote (Europese) bedrijven.

De Clean Energy, New Energy (kon niet kiezen) en Rize Environmental Impact aandelen heb ik gekozen omdat deze ETFs verder bijdragen aan het duurzame karakter van mijn portefeuille. Ook verwacht ik de komende jaren veel groei in deze sector.

De Global Real Estate (niet duurzaam, maar het is vastgoed) en European Property Yield (duurzamer) heb ik toegevoegd als stabilisator zodat mijn portefeuille beschermd is voor economisch wat mindere tijden.

De geografische spreiding van mijn portefeuille geeft dus wat minder gewicht aan Amerika (vergeleken met de meeste indexen), en meer aan Europa en Azie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7dUCP0DzzLNo-QjU8yw5Q93gsI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CJoitGBANwn49F3uL3FAAO8u.png?f=user_large

Spreiding over sectoren lijkt me best goed. Al heb ik het idee dat de meeste duurzame aandelen cyclisch zijn, dus het is lastig om dit verder in balans te brengen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KyYWV0XtuM8BVHRX8uVWnH9CJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EIuFyecOogbp6lXogMYNItY6.png?f=user_large

Dit zie je ook terug in de stijl. De nadruk ligt op groeiaandelen / grote bedrijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcjlguuAsm0dlO3DxwkX2Ow__OA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/syHB9WT69N9tqG0EERmkxyS7.png?f=user_large

Ik ben benieuwd wat of jullie nog op of aanmerkingen hebben. Ik heb geen idee wat betreft dividend-lek en dat soort zaken. Ik hoef geen maximale winst, maar ik wil ook geen duizenden euro's mislopen of te grote risico's.

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:27
Maahes schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:10:
[...]

Wat is de reden dat je leverage gebruikt? Hoger rendement? Heb je dan een netto positie short cash? Meestal wordt een verhouding 60/40 geadviseerd voor bonds/aandelen. Jij zit dus hoger dan 100% aandelen?
Bij IB kost het lenen op margin momenteel 1,83%.(https://www.interactivebr.../trading/margin-rates.php).
In theorie kan je circa 7% rendement behalen door te gaan beleggen op aandelen. Bruto winst is dan dus 7-1,83=5,17%. Gaat nog circa 1,5% belasting vanaf. Dus hou je circa 3.67% winst over.
Ik beleg niet in obligaties. Ooit lang geleden wel gedaan via Robeco. Echter dit stond mij toen al tegen vanwege de lage redementen. Ik zit dus bij IB op meer dan 100% in aandelen.
Echter bij mijn andere brokers leen ik niet.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Maahes schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:08:
[...]

Wat is de gedachte achter het gebruik van leverage? Ik neem aan dat je netto positie in cash dus negatief is (anders was leverage immers niet nodig geweest)? Vind je dit geen onverantwoord risico?
De oorspronkelijke gedachte was dat ik geld elders kon plaatsen zodat ik er rente over ontvang, hoger dan wat ik er voor betaal, terwijl het tegelijkertijd vrij opneembaar is. In de tussentijd is het wat vreemdere vormen gaan aannemen, zoals het gebruik van margin om stukjes hypotheek af te lossen. Als trade sta ik daar nog steeds achter (want feitelijk is een hypotheek ook een bron van leverage, op de gehele financiële situatie en niet alleen op de woning!), maar als ik het zo uitschrijf is dat deel eigenlijk een gok aangezien een standaard hypothecair krediet niet vrij opneembaar is.

In principe verplaats ik het punt waarop totaal verlies bereikt wordt van –100% (wat het zonder leverage zou zijn) naar pak 'm beet –60%. Maar inmiddels heb ik twee redelijk grote dalingen meegemaakt (maart 2020 en januari 2022) en dat kwam (achteraf) niet eens in de buurt van die –60%. Maar risicoloos zou ik het zeker niet noemen!

Aan de andere kant kan ik ook niet zomaar mijn bronnen van leverage sluiten. Die hebben in mijn geval een looptijd, en sowieso heb ik (per definitie, want leverage) het benodigde geld er niet voor om het vandaag te kunnen sluiten zonder te verkopen. Wat ik in ieder geval doe is maandelijks storten, wat leidt tot een rustige afbouw.

En eerlijk gezegd ben ik ook wel benieuwd hoeveel SYEP precies zou opleveren met mijn bonte collectie van aandelen. Daar ontvang ik vandaag helaas niets van, omdat er na het uitlenen onder margin niets interessants voor SYEP meer over blijft :P

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40

Zenix

BOE!

phantom09 schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:22:
[...]

Bij IB kost het lenen op margin momenteel 1,83%.(https://www.interactivebr.../trading/margin-rates.php).
In theorie kan je circa 7% rendement behalen door te gaan beleggen op aandelen. Bruto winst is dan dus 7-1,83=5,17%. Gaat nog circa 1,5% belasting vanaf. Dus hou je circa 3.67% winst over.
Ik beleg niet in obligaties. Ooit lang geleden wel gedaan via Robeco. Echter dit stond mij toen al tegen vanwege de lage redementen. Ik zit dus bij IB op meer dan 100% in aandelen.
Echter bij mijn andere brokers leen ik niet.
Wat bedoel jet met belasting in deze situatie? Want als je een schuld hebt (margin) dan kan je dat wel weer aftrekken van je vermogen. Als je kijkt naar box3

Daarom ben ik ook wel benieuwd wat er gaat veranderen in box 3, kan me voorstellen dat het in de toekomst veel lucratiever gaat worden om flink wat margin te hebben. Denk bijvoorbeeld aan 60k aan aandelen verkopen, dit in het groenfonds stoppen en vervolgens die 60k aan aandelen direct terugkopen met margin. Heb je alle aandelen nog, een groenfonds wat duurzaam is en minder belasting.

Op dit moment heb ik helemaal geen margin, maar als de beurzen keihard dalen (minimaal 50%) dan ga ik wel overwegen om op dat moment margin te gebruiken om mijn maandelijkse DCA te verhogen voor een bepaalde periode. Geen grote bedragen, maar gewoon in de hoop dat het gaat uitbetalen, blijft een gok natuurlijk.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
bumble_bee schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:50:

Ook zie ik wat mensen in BV's beleggen hier. Ik ben freelancer en zou kunnen switchen naar een BV constructie om daaruit te beleggen, maar volgens mij is dat helemaal niet voordeliger. Of klopt het dat je de aandelen voor hun waarde ten tijde van kopen op de balans mag zetten, en verder niet hoeft op- of af te waarderen, tot je ze verkoopt?

Iemand nog tips/suggesties voor m'n portfolios misschien?
Je mag tegen verkrijgingsprijs of indien lager marktprijs waarderen. Dus ja uitstellen kan, uiteindelijk moet je over de winst wel vpb betalen.

En je kan inkomen bij een bv beter sturen, waardoor je minder loonbelasting betaalt, althans je kan beter sturen wanneer je dat betaalt. Dus daarmeer verschuif je dit gedeeltelijk naar de toekomst. En uiteraard geen vrh heffing.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zenix schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:41:
[...]
Daarom ben ik ook wel benieuwd wat er gaat veranderen in box 3, kan me voorstellen dat het in de toekomst veel lucratiever gaat worden om flink wat margin te hebben. Denk bijvoorbeeld aan 60k aan aandelen verkopen, dit in het groenfonds stoppen en vervolgens die 60k aan aandelen direct terugkopen met margin. Heb je alle aandelen nog, een groenfonds wat duurzaam is en minder belasting.
Wat belasting betreft is dat iets wat juist vandaag interessant is, aangezien je de schuld tegen het vermogen wegstreept.

Straks, wanneer werkelijk rendement belast wordt, is dit geen bijzondere constructie meer. Ja, het rendement van het groenfonds is dan wel vrijgesteld, maar groenfondsen staan ook niet echt bekend om hun denderende rendement. Je ziet in dit topic al het jaarlijkse ritueel van instappen aan het eind van het jaar, en dan na de jaarwisseling weer heel snel uitstappen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 04-04-2022 21:52 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:34

de Peer

under peer review

Zenix schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:41:
[...]

Wat bedoel jet met belasting in deze situatie? Want als je een schuld hebt (margin) dan kan je dat wel weer aftrekken van je vermogen. Als je kijkt naar box3

Op dit moment heb ik helemaal geen margin, maar als de beurzen keihard dalen (minimaal 50%) dan ga ik wel overwegen om op dat moment margin te gebruiken om mijn maandelijkse DCA te verhogen voor een bepaalde periode. Geen grote bedragen, maar gewoon in de hoop dat het gaat uitbetalen, blijft een gok natuurlijk.
50 procent daling? Bij de start van WO3 ga jij geld lenen?
Wie weet komt dat moment wel nooit,als je de markt wil timen.

Waarom niet nu gewoon 10 of 20 procent lenen? Dat is ook behoorlijk veilig.

• Zenix

Zenix

BOE!

Zr40 schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:51:
[...]

Wat belasting betreft is dat iets wat juist vandaag interessant is, aangezien je de schuld tegen het vermogen wegstreept.

Straks, wanneer werkelijk rendement belast wordt, is dit geen bijzondere constructie meer. Ja, het rendement van het groenfonds is dan wel vrijgesteld, maar groenfondsen staan ook niet echt bekend om hun denderende rendement. Je ziet in dit topic al het jaarlijkse ritueel van instappen aan het eind van het jaar, en dan na de jaarwisseling weer heel snel uitstappen :P
Ja, groenfonds is nu wel slecht dit jaar, -5% zag ik. Moet je niet te lang blijven zitten inderdaad.
de Peer schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:52:
[...]

50 procent daling? Bij de start van WO3 ga jij geld lenen?
Wie weet komt dat moment wel nooit,als je de markt wil timen.

Waarom niet nu gewoon 10 of 20 procent lenen? Dat is ook behoorlijk veilig.
Ja, waarschijnlijk gaat het dus nooit gebeuren. Ik heb in principe al leverage op dit moment, alleen geen margin. Ik heb een studielening van 0% waarbij ik het aflossen op pauze heb gezet en niet extra aflos, daarnaast nog een hypotheek waar ik niet extra op aflos. Mijn studielening zorgt voor zo'n 12% leverage. Ik heb een stuk meer leverage gehad, want mijn hele studielening heb ik zitten beleggen tijdens mijn studie. Als er geen rare dingen gebeuren, dan heb ik over 5 jaar mijn hypotheek in aandelen, misschien ga ik dan overwegen om wat meer margin te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 04-04-2022 22:00 ]

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
page404 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:30:
[...]

Ja welke is het nou :+ Ik den kdat je bedoelde meesman 65 en robeco 100% dan. Ik hoop toch niet dat je kosten ook maar in de buurt komen van die 35% verschil.
excuus, Robeco hoger rendement ja.
Fondskosten Robeco stijgen afgelopen jaren fors bij Robeco valt me op maar dat is nooit 35% in 6 jaar nee

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-11 23:12
Had het idee hier naar te evolueren met de portefeuille. De winnaars haal ik er toch niet uit, maar ik geloof wel dat dollars op termijn meer zullen opleveren.

20% IMAE in EUR
10% EMIM in EUR
50% SPY in USD
4% KO in USD
4% PEP in USD
4% KHC in USD
4% WMT in USD
4% JNJ in USD

Schrijven van PUTs +- 10% out of the money. Looptijd bij schrijven 9 maanden en elke 3 maanden nieuwe bijschrijven zodat ze niet allemaal tegelijk expireren. De maximale waarde van de PUT verplichting 50% van de portefeuillewaarde bij schrijven, lijkt veilig maar daar ben ik nog niet uit. Ik ben portefeuille analyses aan het doen en stress scenario's met ratio's tussen 20-90% momenteel.

Met dit percentage bedoel ik, dat stel portefeuille 80.000 USD is in totaal er maximaal 1 PUT 400 SPY geschreven zouden kunnen worden want onderliggende verplichting op aandelen is dan 40.000 USD.

Dividenden en PUT premies herinvesteren om ratio's vergelijkbaar te houden.

Inzichten welkom om risico's beter te managen of evt meer uit de opties te halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Galactic op 04-04-2022 23:22 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Galactic schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:21:
Had het idee hier naar te evolueren met de portefeuille. De winnaars haal ik er toch niet uit, maar ik geloof wel dat dollars op termijn meer zullen opleveren.

20% IMAE in EUR
10% EMIM in EUR
50% SPY in USD
4% KO in USD
4% PEP in USD
4% KHC in USD
4% WMT in USD
4% JNJ in USD

Schrijven van PUTs +- 10% out of the money. Looptijd bij schrijven 9 maanden en elke 3 maanden nieuwe bijschrijven zodat ze niet allemaal tegelijk expireren. De maximale waarde van de PUT verplichting 50% van de portefeuillewaarde bij schrijven, lijkt veilig maar daar ben ik nog niet uit. Ik ben portefeuille analyses aan het doen en stress scenario's met ratio's tussen 20-90% momenteel.

Met dit percentage bedoel ik, dat stel portefeuille 80.000 USD is in totaal er maximaal 1 PUT 400 SPY geschreven zouden kunnen worden want onderliggende verplichting op aandelen is dan 40.000 USD.

Dividenden en PUT premies herinvesteren om ratio's vergelijkbaar te houden.

Inzichten welkom om risico's beter te managen of evt meer uit de opties te halen.
Dit snap ik nog niet helemaal.
in theorie kan het in die 9-12 maanden dan toch 3 keer voorkomen dat de optie expireert! Waardoor je voor 120k moet aankopen. Kans is klein maar wel aanwezig. Toch?
Ze expiren dan niet tegelijk maar met 3 maanden ertussen. En de kansen zijn gerelateerd, niet onafhankelijk want waarschijnlijk te wijten aan een bepaalde ontwikkeling in de wereld.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 04-04-2022 23:39 ]

• Galactic
Ja in dit specifieke voorbeeld dus 0.33 optie per keer.

• de Peer

de Peer

under peer review

Galactic schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:44:
Ja in dit specifieke voorbeeld dus 0.33 optie per keer.
Ah OK.
Maar hoe doe je dat? 1 kopen en direct (automatisch) 0.66 weer verkopen?

• Galactic
Het is een theoretisch voorbeeld en het zijn fictieve bedragen, put is per 1 contract.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:47
bumble_bee schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:55:
[...]
Ik geloof dat ik in een video van de eerder aangehaalde Ben Felix had gezien dat de reden dat minimum volatility outperformed, komt omdat een aantal van de andere factors er over-represented zijn. Daarnaast is het nog minder volatiel (waar het mij hier eigenlijk om gaat). YouTube: Low Volatility - Low Beta ETFs
Volgens mij zijn Ben Felix en Larry Swedroe het met elkaar eens voor wat betreft low volatility. Ik zie beide er niet direct in investeren. Misschien een goed onderwerp om op te zoeken en/of aan te snijden op het RR forum.

Verder nog een opmerking:
- Triodos Groenfonds zijn in feite gewoon bedrijfsobligaties, en niet de beste. Ik vind het verwacht rendement incl. belasting bonus niet de moeite waard om er in te investeren, zeker niet het hele jaar door. De huidige prestaties bevestigen dat imo.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:47
@bumble_bee nog een opmerking voor wat betreft broker keuze: ik ben zelf 2 jaar geleden overgestapt van Rabo naar Interactive Brokers. Ik ben er erg tevreden over. Het heeft me de volgende voordelen gegeven:
  • geen bewaarloon en lagere transactiekosten (al gauw >400,- EUR per jaar besparing)
  • aanschaffen Amerikaanse ETFs zoals Avantis, DFA en Vanguard. Dit zijn betere factor ETFs met lagere kosten en vaak ook minder dividendlek (dit kan overigens alleen met professionele status, beschikbaar voor mensen met >500k totaal vermogen, mag gespreid over meerdere bankrekeningen en brokers)
  • inkomsten uit leenopbrengsten: in vorige jaren zo'n 0.1% per jaar.
  • hogere veiligheid doordat beleggingen niet meer bereikbaar zijn vanuit de betaal omgeving. Als je professionele status hebt kun je gratis een extra security device krijgen.
Overigens geldt er een actie waarbij je tot $1000 aan aandelen kan verdienen als je overstapt naar IB. Je hebt daarvoor een referral code nodig van iemand die bij IB zit. Hier is de uitleg over het referral programma. Dit is geen referral link.

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-11 17:15

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Ik heb op dit moment zo'n twee jaar maandelijks ingelegd (VWRL) met tot nu toe een aardig intern rendement (20%). Echter, vanuit het wereldje waar ik in zit zijn de signalen dat we geen goede tijd in gaan, met vooral veel schaarste van grondstoffen en hoge energieprijzen, o.a. door de verdeeldheid die ontstaan is.

Nu mag het toevallig zo zijn dat ik aan het uitbouwen ben, wat natuurlijk ook een investering is. Nu zit ik, o.a. dankzij eerder genoemde redenen, te denken om mijn VWRL's te verkopen en te gebruiken om in mijn huis te stoppen. Vooral omdat ik geloof dat het er de komende periode niet beter op gaat worden...

Wat zouden jullie doen? Mis ik iets? Waarom wel, of waarom niet verkopen en in mijn huis stoppen?

Steam ID = Ackerfiets

• de Peer

de Peer

under peer review

Family Guy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 05:40:
Ik heb op dit moment zo'n twee jaar maandelijks ingelegd (VWRL) met tot nu toe een aardig intern rendement (20%). Echter, vanuit het wereldje waar ik in zit zijn de signalen dat we geen goede tijd in gaan, met vooral veel schaarste van grondstoffen en hoge energieprijzen, o.a. door de verdeeldheid die ontstaan is.

Nu mag het toevallig zo zijn dat ik aan het uitbouwen ben, wat natuurlijk ook een investering is. Nu zit ik, o.a. dankzij eerder genoemde redenen, te denken om mijn VWRL's te verkopen en te gebruiken om in mijn huis te stoppen. Vooral omdat ik geloof dat het er de komende periode niet beter op gaat worden...

Wat zouden jullie doen? Mis ik iets? Waarom wel, of waarom niet verkopen en in mijn huis stoppen?
Niet doen, omdat de kans klein is dat jij daadwerkelijk de markt kunt timen. Hoge prijzen en schaarste betekent toch niet per definitie dat de beurs zal kelderen?

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-11 20:59

Is het niet een continue vicieuze cirkel van hogere prijzen - hogere lonen? Want dan zou ik zeggen dat de beurs gewoon weer blijft stijgen.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 16:05
In je huis stoppen qua uitbouw is nooit verkeerd, het verhoogt je woongenot, als je de goede aannemer kiest O-) .

Alle nadelen die jij voor de toekomst ziet qua beleggen, zijn natuurlijk ook kansen.

Beslis zelf, wij kunnen niet jouw persoonlijke situatie inschatten.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Wat is je horizon?
Heb je het geld nodig?
Kan het een concreet verschil maken voor je verbouwing m.b.t. sneller/mooier/duurzamer oid?

Indien horizon >5 jaar en je hebt het niet perse nodig en de verbouwplannen worden er ook niet substantieel anders door, zou ik het lekker laten staan.

Beeromaniac

• Family Guy

Family Guy

Thompson schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:44:
[...]

Wat is je horizon?
Heb je het geld nodig?
Kan het een concreet verschil maken voor je verbouwing m.b.t. sneller/mooier/duurzamer oid?

Indien horizon >5 jaar en je hebt het niet perse nodig en de verbouwplannen worden er ook niet substantieel anders door, zou ik het lekker laten staan.
Inderdaad, horizon is >30 jaar. Maar aangezien de huizenprijzen zo gigantisch hard stijgen, dacht ik dat het misschien meer rendabel was om het in m'n huis te stoppen. Vooral omdat ik verwacht dat het komend jaar niet per sé beter gaat worden qua aandelen.

Voor nu is het niet per sé nodig, ik heb een goedkope lening waarmee ik de aanbouw (naar volle wens) realiseer.

Steam ID = Ackerfiets

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Family Guy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:10:
[...]

Inderdaad, horizon is >30 jaar. Maar aangezien de huizenprijzen zo gigantisch hard stijgen, dacht ik dat het misschien meer rendabel was om het in m'n huis te stoppen. Vooral omdat ik verwacht dat het komend jaar niet per sé beter gaat worden qua aandelen.

Voor nu is het niet per sé nodig, ik heb een goedkope lening waarmee ik de aanbouw (naar volle wens) realiseer.
Horizon >30 jaar dan maakt het helemaal niks uit wat de beurs en huizenprijzen komend jaar (/jaren) doen.
Met zo'n lange termijn is de verwachting dat je zo'n 7% rendement zult halen.
Daalt de beurt dit jaar nog gigantisch? Lekker in blijven leggen!

Beeromaniac

• Family Guy

Family Guy

Thompson schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:14:
[...]

Horizon >30 jaar dan maakt het helemaal niks uit wat de beurs en huizenprijzen komend jaar (/jaren) doen.
Met zo'n lange termijn is de verwachting dat je zo'n 7% rendement zult halen.
Daalt de beurt dit jaar nog gigantisch? Lekker in blijven leggen!
Daar heb je uiteraard gelijk in. Maar omdat tegenwoordig het rendement op huizen(prijzen) een stuk hoger is... Was dat een hersenspinsel. Maar anderzijds, als m'n kiet in de hens vliegt... Iets met risicospreiding O-)

Steam ID = Ackerfiets

• de Peer

de Peer

under peer review

Family Guy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:12:
[...]

Daar heb je uiteraard gelijk in. Maar omdat tegenwoordig het rendement op huizen(prijzen) een stuk hoger is...
De afgelopen jaren wel ja, maar de komende 30 jaar ook?
Maar anderzijds, als m'n kiet in de hens vliegt... Iets met risicospreiding O-)
Daar ben je goed voor verzekerd neem ik aan. :Iets met risicobeheersing ;)

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-11 20:59
[...]

Daar heb je uiteraard gelijk in. Maar omdat tegenwoordig het rendement op huizen(prijzen) een stuk hoger is... Was dat een hersenspinsel. Maar anderzijds, als m'n kiet in de hens vliegt... Iets met risicospreiding O-)
Om de inflatie te kunnen beteugelen gaat rente wat omhoog en verwacht ik dat het rendement op huizen de komende jaren gaat afnemen. Zal sparen bij de bank weer lonend worden?! 🤪

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 16:05
Reken je niet rijk aan de huizen prijzen!

Dat rendement pak je alleen als je een minder huis koopt, of bij de randstad weg gaat. Als je een gelijkwaardig huis terug wilt kopen is je rendement 0

Hattrick: Thorgal Eagles

Verwijderd

Maar omdat tegenwoordig het rendement op huizen(prijzen) een stuk hoger is... Was dat een hersenspinsel.
Het feit dat huizenprijzen recent hard zijn gestegen heeft het toekomstige rendement op huizen eerder verlaagd dan verhoogd.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

De eigen woning wordt eigenlijk vaak niet als investering gezien. Al kan je ook genoeg meningen vinden die het tegendeel willen bewijzen.

Het primaire doel is nog steeds om ergens (comfortabel naar eigen wens) te kunnen wonen. Het doel is niet om rendement op te leveren op een bepaalde termijn, dat zie je wel terug bij een recreatie of tweede woning gericht op verhuur.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• phantom09
bregweb schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:10:
Reken je niet rijk aan de huizen prijzen!

Dat rendement pak je alleen als je een minder huis koopt, of bij de randstad weg gaat. Als je een gelijkwaardig huis terug wilt kopen is je rendement 0
Als je een gelijkwaardig huis koopt is je rendement niet 0, maar negatief. Je moet namelijk betalen voor:

-de verkoop
-aankoop van je nieuwe woning
-overdrachtsbelasting
-notaris kosten
-kosten voor de nieuwe hypotheek
-verhuis kosten
-inrichtingskosten
-etc.

• phantom09
Qwerty-273 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:18:
De eigen woning wordt eigenlijk vaak niet als investering gezien. Al kan je ook genoeg meningen vinden die het tegendeel willen bewijzen.
Klopt, vele mensen gaan standaard hun keuken en badkamver verbouwen om de waarde van hun huis te verhogen. Ook als de keuken/badkamer nog prima functioneel zijn worden ze vernieuwd.
Vaak nemen ze er ook een dakkapel bij.

Deze mensen maken de woningmarkt onnodig duur. De bank zou dan eigenlijk ook geen hypothecaire lening mogen geven voor deze verbouwingen maar er 2% extra rente erbij op moeten doen om onnodige verhitting van de huizenmarkt te voorkomen.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:18:

Het primaire doel is nog steeds om ergens (comfortabel naar eigen wens) te kunnen wonen. Het doel is niet om rendement op te leveren op een bepaalde termijn, dat zie je wel terug bij een recreatie of tweede woning gericht op verhuur.
Tov huren is het voordeel natuurlijk wel dat je kosten vast liggen en je in principe na 30 jaar veel lagere kosten hebt.

Ik zie het meer als een investering in het verlagen van kosten, waardoor er per saldo meer geld overblijft.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

Maar aangezien de huizenprijzen zo gigantisch hard stijgen, dacht ik dat het misschien meer rendabel was om het in m'n huis te stoppen. Vooral omdat ik verwacht dat het komend jaar niet per sé beter gaat worden qua aandelen.
Advocaat van de duivel: als het echt verkeerd gaat met grondstoffen (voedsel, metalen, chips, etc) waardoor het fout gaat met de beurskoersen? Dan zullen bedrijven ook failliet gaan door o.a.te hoge kosten of uberhaupt geen materiaal om product te maken.

Daaruit volgt dan ook oplopende werkloosheid en druk op de woningmarkt. Tegelijk een stijgende rente om de inflatie als gevolg van de grondstof-crunch te beteugelen maakt lenen duurder (en verlaagt wat men maximaal kan lenen) wat ook blijvende druk op de woning prijzen zal zetten.

Waarom zouden volgens jou de huizenprijzen doorstijgen (of uberhaupt hoog blijven) - of in elk geval outperformance bieden tegenover aandelen - bij een toekomstvisie van schaarste en hoge prijzen?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Wat is jouw definitie van "geld in je huis stoppen"? Hebben we het dan over een extra aanbouw? Schilderwerk? Keuken en badkamer?

Het lastige met een huis is dat heel veel zaken smaakgebonden zijn en vaak niet meer waarde toevoegen dan dat de kosten zijn geweest. De oude keuken vervangen voor een gloednieuwe keuken van 20k zal doorgaans de waarde niet met 20k verhogen, bovendien zal die waarde ook weer afnemen naarmate de keuken ouder wordt en niet meer aansluit bij de huidige trends of simpelweg verouderd raakt.

De beste manier om hier nog winst op te halen is door verbouwingen door te voeren die de meesten niet aandurven vanwege complexiteit. Denk aan een vervallen pand volledig opknappen of een oude woning volledig moderniseren waarbij ook structurele veranderingen doorgevoerd worden. Echter is dit niet iets wat je met je eigen woning doet maar vaak juist met andere woningen. Kopen en dan voor meer doorverkopen. Echter gaat hier vaak dermate veel tijd in zitten, en heb je dermate veel ervaring en inzicht nodig, dat het niet voor de meesten is weggelegd.

Een andere optie is enorm veel werk zelf doen waardoor je enkel materiaalkosten kwijt bent. Maar dan moet je dus echt handig zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Family Guy

Family Guy

E.e.a. is inderdaad met elkaar verbonden, daar had ik niet goed over nagedacht.
Tsurany schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:04:
[...]

Wat is jouw definitie van "geld in je huis stoppen"? Hebben we het dan over een extra aanbouw? Schilderwerk? Keuken en badkamer?
Inderdaad een uitbreiding van woonoppervlakte op de begane grond, waarbij een kleine krappe benedenverdieping ineens een ruimtelijke benedenverdieping wordt met een grotere keuken etc.

Maar ik snap jullie punten, ik ga lekker holden. :)

Steam ID = Ackerfiets

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Family Guy schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:13:

Inderdaad een uitbreiding van woonoppervlakte op de begane grond, waarbij een kleine krappe benedenverdieping ineens een ruimtelijke benedenverdieping wordt met een grotere keuken etc.

Dat kan een prima investering zijn als je woongenot als rendement meeneemt. Maar verwacht daar niet direct op binnen te gaan lopen, het is niet zo dat je nu 50k investeert en dat dit ook elk jaar minimaal 10% waard zal worden. De waardestijgingen bij woningen hebben vooral te maken met de waardestijging van de (virtuele) grond waar het op staat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 18:05

tomic

Smexylittlebabe!

Tsurany schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:25:
[...]

Dat kan een prima investering zijn als je woongenot als rendement meeneemt. Maar verwacht daar niet direct op binnen te gaan lopen, het is niet zo dat je nu 50k investeert en dat dit ook elk jaar minimaal 10% waard zal worden. De waardestijgingen bij woningen hebben vooral te maken met de waardestijging van de (virtuele) grond waar het op staat.
Als je 1,2,3,4,5,6,7,8,9 jaar geleden een woning hebt gekocht is je woning meer waard geworden.
Stel 2015 gekocht voor 200.000 gemiddelde waarde nu 362.000. Dat is 162.000 euro (bruto)winst. Oh en je hebt er gewoond waardoor je geen huur á 800 * 12 * 7 jaar hebt.

Ik durf met redelijk zekerheid te zeggen dat die 10% per jaar zeker mogelijk is.

(offtopic btw; want dit gaat over beleggen)
Ik ben dus niet aan het aflossen versneld maar steek dat geld in indexfondsen.

Toch maar een weblog?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

tomic schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:39:
[...]

Als je 1,2,3,4,5,6,7,8,9 jaar geleden een woning hebt gekocht is je woning meer waard geworden.
Stel 2015 gekocht voor 200.000 gemiddelde waarde nu 362.000. Dat is 162.000 euro (bruto)winst. Oh en je hebt er gewoond waardoor je geen huur á 800 * 12 * 7 jaar hebt.

Ik durf met redelijk zekerheid te zeggen dat die 10% per jaar zeker mogelijk is.

Dat gaat over het aankopen van een woning, niet over het investeren in een bestaande woning, daar zit een flink verschil in.

• Omayyad
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:53
Ik beleg onder andere in NT fondsen via ABN AMRO Zelf beleggen, maar ik heb op de site nog niet een handig overzicht kunnen vinden met de aankopen en verkopen.
Ik kan dit wel zien in de lijst met transacties van de gekoppelde betaalrekening, maar daar staan ook allerlei andere transacties tussen.

Wat raden jullie aan om eea toch overzichtelijk bij te houden (of nog beter, waar kan ik dat vinden op de ABNAMRO site zelf)?

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Family Guy schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:13:
[...]

E.e.a. is inderdaad met elkaar verbonden, daar had ik niet goed over nagedacht.

[...]

Vergeet niet te leven. :) Als je woning uitbreiden je plezier vergroot dan is dat een terechte overweging. Als je dan toch moet kiezen om aandelen/beleggingen te verkopen om dat te bekostigen dan staat de beurs nu hoog en is het best logisch om nu te kiezen dat te doen. Dezelfde vraag in 2009 zou ik anders beantwoorden, want toen was de markt zo gedaald. Hoeveel het verder stijgt weet niemand, maar dat de beurs nu vrij hoog staat zullen weinig mensen ontkennen. Beter nu eruit halen om je woon/leefgenot te verhogen dan na een crash.

Maar goed. Voornamelijk persoonlijke keuze die naar mijn mening een beetje kracht bijgezet kan worden aan de beursstanden. Als je 5 jaar terug had geïnvesteerd met als doel je verbouwing te bekostigen dan had je nu complimenten gehad. :)

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:04
Zo juist wat FISSION URANIUM CORP gekocht. Ik zie daar wel toekomst in. Hoe zien jullie dat?

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 09:37
Vsnah schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:38:
Zo juist wat FISSION URANIUM CORP gekocht. Ik zie daar wel toekomst in. Hoe zien jullie dat?
Die heb ik in 2020 al gekocht. Een van de meestbelovende projecten in de Athabasca.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-11 23:56

Jebus4life

BE User

Vsnah schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:38:
Ik ken het bedrijf niet, maar als je een wat onderbouwde case geeft (zowel qua business als qua cijfers/verwachtingen) waarom je ingestapt bent wil ik gerust eens kijken. (liefst niet "ik geloof wel in Uranium in de toekomst :+ )

@theroman Mag dat wat mij betreft ook doen, maar die heeft al 100 a 200% winst; vermoed dat die minder nood aan bevestiging heeft :+ *O*

[ Voor 5% gewijzigd door Jebus4life op 08-04-2022 08:46 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• theroman
Jebus4life schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:46:
[...]

Ik ken het bedrijf niet, maar als je een wat onderbouwde case geeft (zowel qua business als qua cijfers/verwachtingen) waarom je ingestapt bent wil ik gerust eens kijken. (liefst niet "ik geloof wel in Uranium in de toekomst :+ )

@theroman Mag dat wat mij betreft ook doen, maar die heeft al 100 a 200% winst; vermoed dat die minder nood aan bevestiging heeft :+ *O*
Bevestiging zoek ik inderdaad totaal niet. In de uraniummarkt heb ik alle vertrouwen voor de komende jaren. Daarbij moet ik wel zeggen dat alles buiten Cameco en Kazatomprom eigenlijk gezien moet worden als speculatie, zeker als je kijkt dat van alle projecten in de vorige boom alleen Paladin ook daadwerkelijk hun project in productie heeft kunnen brengen. Op zich zou je een positie in een ETF (URNM/URA) of de physical uranium trust (SPUT) kunnen overwegen. Dan zit je een stuk safer, voor zover dat kan bij uranium.

• Vsnah
Jebus4life schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:46:
[...]
Ik ben ingestapt vanwege de energie crisis. En als je het nieuws volg willen ze overal kleine kerncentrales neerzetten. En dit bedrijf zit in Canada.

Ik ben ingestapt vanwege de energie crisis. En als je het nieuws volg willen ze overal kleine kerncentrales neerzetten. En dit bedrijf zit in Canada.

[ Voor 10% gewijzigd door Vsnah op 08-04-2022 09:23 ]

• Vsnah
AUB
PROJECTOVERZICHT
PLS bevindt zich in het Athabasca-bekken in Canada, de thuisbasis van 's werelds rijkste uraniummijnen.
PLS is gelegen in het Athabasca Basin, in Saskatchewan, Canada, de thuisbasis van 's werelds rijkste uraniummijnen. Het project herbergt de Triple R-afzetting - de grootste hoogwaardige afzetting van de regio op ondiepe diepte en is toegankelijk via Highway 955 voor alle weersomstandigheden, die noordwaarts door het gebied van de UEX-AREVA Shea Creek-afzettingen loopt en de uraniummijn van Cluff Lake in het verleden produceert. Fission heeft een robuuste pre-haalbaarheidsstudie gepubliceerd waarin het potentieel wordt geschetst voor de Triple R om een ​​van de goedkoopste uraniummijnen ter wereld te worden. Het bedrijf is nu gericht op het bevorderen van het project naar haalbaarheid en naar de bouw.

• theroman
Vsnah schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:15:
AUB
PROJECTOVERZICHT
PLS bevindt zich in het Athabasca-bekken in Canada, de thuisbasis van 's werelds rijkste uraniummijnen.
PLS is gelegen in het Athabasca Basin, in Saskatchewan, Canada, de thuisbasis van 's werelds rijkste uraniummijnen. Het project herbergt de Triple R-afzetting - de grootste hoogwaardige afzetting van de regio op ondiepe diepte en is toegankelijk via Highway 955 voor alle weersomstandigheden, die noordwaarts door het gebied van de UEX-AREVA Shea Creek-afzettingen loopt en de uraniummijn van Cluff Lake in het verleden produceert. Fission heeft een robuuste pre-haalbaarheidsstudie gepubliceerd waarin het potentieel wordt geschetst voor de Triple R om een ​​van de goedkoopste uraniummijnen ter wereld te worden. Het bedrijf is nu gericht op het bevorderen van het project naar haalbaarheid en naar de bouw.
Wat ook nog wel belangrijk is, is dat Triple-R 50 meter onder de oppervlakte zit, dus je kunt er praktisch met een schep bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJ09HUBl2_RCPVsP9Dp2uFOPQQ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xj9EHVybYUmbM4RIoNgXVQva.jpg?f=user_large

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:18

oscar82

De ondertitel

Gebruiken anderen hier ook de morningstar portefeuille tool? Sinds ik alleen nog maar 3 fondsen bij 1 bank aanhoud, is het niet meer zo spannend. Behalve dan dat mijn bank geen inzicht geeft in hoeveel % van de portefeuille de verschillende fondsen omvatten. Daar gebruikte ik altijd morningstar voor, maar die heeft bij mij sinds kort een gekke bug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovICEo3xpGvv7R7ZIXym3Nn_CAs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ONZvjrB8PrOt991hFez4JB5A.png?f=user_large
In de kolom stond altijd getallen zoals 70,5%, 14,1% en 15,4% bijvoorbeeld. Nu de reeks die je hierboven ziet.
Meer mensen last van?
Het is natuurlijk een kleine moeite om de percentages zelf uit te rekenen in een excel, maar ik vond dit altijd wel een handige feature.

[ Voor 20% gewijzigd door oscar82 op 08-04-2022 14:34 ]

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-11 18:10
Niet specifiek beursgenoteerd, maar ik vroeg mij af of er hier ook mensen zijn die in venture capital en private equity investeren. Geen crowdfunding, maar direct of via fondsen. Zelf merk ik dat ik o.a. door mijn werk meer interessante mogelijkheden in de private markt zie dan op de beurs.

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
oscar82 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:32:
Gebruiken anderen hier ook de morningstar portefeuille tool? Sinds ik alleen nog maar 3 fondsen bij 1 bank aanhoud, is het niet meer zo spannend. Behalve dan dat mijn bank geen inzicht geeft in hoeveel % van de portefeuille de verschillende fondsen omvatten. Daar gebruikte ik altijd morningstar voor, maar die heeft bij mij sinds kort een gekke bug.
[Afbeelding]
In de kolom stond altijd getallen zoals 70,5%, 14,1% en 15,4% bijvoorbeeld. Nu de reeks die je hierboven ziet.
Meer mensen last van?
Het is natuurlijk een kleine moeite om de percentages zelf uit te rekenen in een excel, maar ik vond dit altijd wel een handige feature.
Ik gebruik het ook af en toe en zie daar ook een bug. Ik heb 2 fondsen in een portefeuille die ik ermee track en ze staan nu op 40,97% en 59,03%. Terwijl de daadwerkelijke verhouding ongeveer 90/10 is! 8)7

• phantom09
tomic schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:39:
[...]

Je rekent vanaf 2015. Veel te korte periode tot nu toe en tevens toen de woningmarkt weer op gang kwam.
Als je het goed doet moet je het over een lange termijn bekijken, dus 30 jaar of langer.

Hier een idee: https://www.financelle.nl...met-beleggen-in-vastgoed/
Er wordt aangegeven dat over 20 jaar een woning met circa 5% in waarde stijgt.

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-10 22:54
Ik probeer zelf al enige tijd om te starten met ETF beleggen. Hoofdzakelijk met het doel om mijn spaargeld niet te laten verdampen en een spaarpot te hebben om al dan niet vervroegd met pensioen te gaan of in ieder geval financiële zekerheid te hebben.

Door de vele hoeveelheid informatie en het zijn van een absolute beginner heb ik last van het kunnen maken van een beslissing. Nu las ik online het volgende en ik vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken in mijn situatie.
Last but not least, omdat ik van mening ben dat veel beginners complexiteit ‘leuk’ vinden en daarmee vaak meer rendement laten liggen dan wat ze ermee winnen hier nogmaals mijn standaard advies:

M.I. zijn de meeste beginnende langetermijnbeleggers beter af met een account bij Meesman. Doe dat tot je door de ton aan portefeuille heen bent en overweeg daarna verder te optimaliseren op kosten. Je tijd en aandacht is veelal beter besteed aan het groeien van je inkomen.
Ik wil waarschijnlijk tussen de 500-1000 euro per maand gaan beleggen, wellicht dit ophogen naar 1500 euro de komende 10 jaar. Vervolgens wil ik wat minder gaan werken dus dan zal dit bedrag mogelijk lager worden (afhankelijk van inflatie en salarisverhogingen).

Verder ben ik ook geïnteresseerd in de defensie industrie, om het zo te noemen. Maar hier zie ik tot dusver eigenlijk helemaal geen opties in. Nu weet ik ook nog niet goed hoe ik uberhaupt het beste zou kunnen zoeken.

[ Voor 26% gewijzigd door Soru op 08-04-2022 15:41 ]

• phantom09
Sinds deze week is het weer mogelijk om je aandelen bij Saxobank uit te lenen.

• phantom09
Soru schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:31:
Ik probeer zelf al enige tijd om te starten met beleggen. Hoofdzakelijk met het doel om mijn spaargeld niet te laten verdampen en een spaarpot te hebben om al dan niet vervroegd met pensioen te gaan of in ieder geval financiële zekerheid te hebben.

Door de vele hoeveelheid informatie en het zijn van een absolute beginner heb ik last van het kunnen maken van een beslissing. Nu las ik online het volgende en ik vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken in mijn situatie.

Ik wil waarschijnlijk tussen de 500-1000 euro per maand gaan beleggen, wellicht dit ophogen naar 1500 euro de komende 10 jaar. Vervolgens wil ik wat minder gaan werken dus dan zal dit bedrag mogelijk lager worden (afhankelijk van inflatie en salarisverhogingen).

[...]
Voordat je met beleggen begint moet je een aantal zaken voor jezelf uitzoeken.

1. Zoek een betrouwbare broker/bank.

2. Spreid je vermogen over 2 of meerdere banken/brokers.

3. Kijk naar de kostenstructuur van de bank/broker. Dus aan/verkoop kosten, maar ook eventuele
beheervergoeding.

4. Voor beginners is een ETF een goed product. Vaak heeft dit een goede spreiding en zijn de kosten relatief laag. Er zijn vele soorten ETF's kies iets wat bij je past.

5. Kijk of de bank/broker wel 2FA heeft. Robeco bjivoorbeeld had tot voor kort geen 2FA. Anno 2022 is dit not done.

• Puck!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-11 20:40
oscar82 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:32:
[Afbeelding]
Meer mensen last van?
Yep, hier hetzelfde: het percentage is gebaseerd op de waarde van één aandeel/etf i.p.v. de waarde x het aantal. 8)7

PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Soru schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:31:
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Niks mis met Meesman maar het is niet de goedkoopste optie. Bij passief indexbeleggen zijn kosten een van de belangrijkste aspecten om mee te nemen dus kies de partij met de laagste kosten waar jij je goed bij voelt.

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Tsurany schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:44:
[...]

Niks mis met Meesman maar het is niet de goedkoopste optie. Bij passief indexbeleggen zijn kosten een van de belangrijkste aspecten om mee te nemen dus kies de partij met de laagste kosten waar jij je goed bij voelt.
Sterker nog Meesman is gewoon een "reseller" van de Northern Trust fondsen. Je kunt die beter gewoon zelf kopen bij je huisbank. Ben je goedkoper uit. Meesman word vaak gehyped vanwege de eenvoud, maar je portfolio balanceren is helemaal niet moeilijk en kost ook niet veel tijd.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:25
Tsurany schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:44:
[...]

Zeker met de recente prijsverlaging van Meesman zijn de verschillen niet zo groot meer. Ik vind het advies dat je 'online' gevonden hebt prima. Inderdaad voor de eenvoud en het 'set-and-forget' principe. Als hij 'tussen de 500-1000 euro' wil inleggen en dit bedrag wisselt wel eens dan is het bijv. makkelijker om even je maandelijkse incassobedrag te wijzigen op Meesman dan bij je eigen bank weer 3 fondsen te moeten wijzigen in de juiste verhoudingen.

Bij Meesman heb je wel ESG uitsluitingen dus dan zul je niet investeren in de 'defensie industrie'. Afgezien dat sommige bedrijven zowel defensie als niet-defensie poten hebben zoals vliegtuigbouwers. Als je ook defensiebedrijven wil hebben dan kun je kiezen voor een wereldfonds van Vanguard zoals VWRL(dividend uitkerend)/VWCE(dividend herbeleggend) die niet aan ESG uitsluitingen doet, dan krijg je ook tabak e.d. Ander nadeel bij fondsen anders dan die van Northern Trust is dat je verborgen kosten hebt door het zogenaamde dividendlek. Specifiek in defensie investeren heb ik me nooit in verdiept, er zal vast een ETF voor zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Radiodurans op 08-04-2022 17:24 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Naamloos87 op 08-04-2022 20:55 ]

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

• Atomius
  • Laatst online: 09:22
Vind het op zich wel interessant, dat Meerman pensioen opbouwen.

Je slaat ook meerdere vliegen in één klap: fiscaal voordeel én je kan er echt niet bij.

Kunnen ook nadelen zijn natuurlijk.

Helft helft doen? Mensen ideeën over?

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-11 22:23
Atomius schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:47:

Je slaat ook meerdere vliegen in één klap: fiscaal voordeel én je kan er echt niet bij.

Hoeveel je met fiscaal voordeel mag beleggen hangt af van je reeds bestaande pensioenopbouw. Dus helft / Helft is de vraag of dat kan.
Het hangt er ook sterk van af wat je wil: als je eerder wil stoppen met werken dan moet je daar genoeg voor opbouwen waar je al voor je pensioen toegang toe hebt.

• de Peer

de Peer

under peer review

Het is geen nieuwe constructie ofzo he. Dit bestond altijd al, alleen een nieuwe aanbieder erbij.
Wat deed je tot nu toe met je jaarruimte? Ik legde het in bij Brand New Day.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Eindelijk.

Ik ben van plan om over te stappen naar dit nieuwe Meesman product. Ik zit nu tijdelijk bij de aanbieder ZZP Pensioen sinds dat het is gelukt om kosteloos over te stappen vanuit de DEGIRO pensioenrekening. ZZP Pensioen zelf rekent geen kosten voor overstap, en Meesman vanaf 10k ook niet (naast de gebruikelijke transactiekosten voor inleg).

Voor een lijfrenteopbouwproduct vind ik de kosten alleszins redelijk. 0,4% op jaarbasis, 0,25% transactiekosten, geen dividendlekkage, geen verplichte obligaties. En Meesman kennende (alleen van reputatie, geen eerdere ervaring) zullen de minpunten die ik in het verleden heb ervaren bij BND, DEGIRO en ZZP Pensioen niet voorkomen. Gewoon duidelijke communicatie, een eenvoudig product, prima spreiding, geen verborgen kosten, geen fratsen.

Ergens is het wel grappig om dit naast mijn reguliere portfolio te zien :P

• phantom09

Je moet wel eerst berekenen hoeveel je mag inleggen, je kan niet zomaar iets bedenken:

https://www.belastingdien...ereken-ik-mijn-jaarruimte

Doe je dat toch en leg je meer in dat je mag inleggen dan heb je kans dat je boete moet betalen.

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:30:
[...]

Doe je dat toch en leg je meer in dat je mag inleggen dan heb je kans dat je boete moet betalen.
Daar had ik toevallig ook naar gezocht laatst. Volgens https://new.brandnewday.n...aarruimte-gestort-wat-nu/ komt het erop neer dat je nu niet kan aftrekken en dus bij uitkering ook geen belasting hoeft te betalen; wel met extra administratie.

Ik leg zelf maximaal bij in de tweede peiler. Wel mooi dat Meesman erbij komt voor de derde peiler. Was me aan het oriënteren i.v.m. verlies van je (extra) inleg bij werkgeverspensioen bij overlijden. Ben er ook nog niet over uit hoe erg dat is.

• Atomius
Ik heb al wel een goede pensioenopbouw dus geloof ik niet zoveel jaarruimte. Misschien niet zo interessant dan.

• de Peer

de Peer

under peer review

Atomius schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:55:
Ik heb al wel een goede pensioenopbouw dus geloof ik niet zoveel jaarruimte. Misschien niet zo interessant dan.
Check het vooral. dan weet je meer.
Ik kreeg in het verleden bijvoorbeeld flinke bonussen en bouwde daar geen pensioen over op. Maar dat creëert dus wel weer jaarruimte. Elk jaar 2000 of 3000 euro jaarruimte bouwt toch lekker op na 20 jaar.

• Soru
Via mijn werkgever zit ik momenteel bij BND. Als ik het goed begrijp kan ik de vrije jaarruimte die ik zelf nog bij BND heb bruto inleggen bij Meesman?

• phantom09
Atomius schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:55:
Het maakt niet uit of je een goede pensioenopbouw hebt of niet. Zelf gebruik maken van je jaarruimte en gaan pensioenbeleggen geeft je financieel voordeel. Waarom?

1. Het geld wat je nu in mag leggen mag je aftrekken van je belastingaangifte. Dit krijg je terug van de belastingdienst.

2. Over het geld wat je in je pensioenbeleggen steekt hoef je geen vermogensrendementsheffing te betalen.
Scheelt ook flink wat geld over de tijd.

3. Een uitkering is belast tegen het AOW tarief van ik dacht 20%. Dus minder dan de normale belasting.

Kortom, je bent dief van je eigen portemonnai als je niet gaan pensioenbeleggen.

Het enige wanneer je het niet moet doen is als je erg weinig verdient. Dan heb je meer kosten dan baten.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:10:
[...]

Het maakt niet uit of je een goede pensioenopbouw hebt of niet. Zelf gebruik maken van je jaarruimte en gaan pensioenbeleggen geeft je financieel voordeel. Waarom?

1. Het geld wat je nu in mag leggen mag je aftrekken van je belastingaangifte. Dit krijg je terug van de belastingdienst.

2. Over het geld wat je in je pensioenbeleggen steekt hoef je geen vermogensrendementsheffing te betalen.

3. Een uitkering is belast tegen het AOW tarief van ik dacht 20%. Dus minder dan de normale belasting.

Kortom, je bent dief van je eigen portemonnai als je niet gaan pensioenbeleggen.

Het enige wanneer je het niet moet doen is als je erg weinig verdient. Dan heb je meer kosten dan baten.
Dit is echt iets te kort door de bocht. Je wilt je financien namelijk ook timen naar je gewenste levenssituatie. Stel je wilt met 60 stoppen. Dan kan het beter zijn wat meer box 3 vermogen aan te houden en wat minder box 1 geblokkeerd te beleggen zodat je voldoende middelen hebt om de periode tot aan je pensioen te overbruggen.

Het heeft ook niet zo veel zin als je veel meer pensioenuitkering vrijwillig bij elkaar spaart dan je straks nodig hebt om comfortabel van te leven.

• Soru
Dank voor de nuttige reacties. Ik ben van plan om grofweg 1000 euro per maand in te leggen, met mogelijk nog een ophoging naar 1500 euro. Dan kan ik nog zo'n 500 euro per maand sparen plus de jaarlijkse uitkeringen. Geeft dit niet voldoende ruimte om zowel pensioen beleggen maximaal te benutten als box 3 beleggingen?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Het maakt niet uit of je een goede pensioenopbouw hebt of niet.
Wel als je dan geen jaarruimte meer hebt ;) Ik blijf het veel te ingewikkeld vinden om je jaarruimte te berekenen, maar m’n factor A is ondanks niet-pensioengevende boni veel te hoog.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Soru
fsfikke schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:24:
[...]

Wel als je dan geen jaarruimte meer hebt ;) Ik blijf het veel te ingewikkeld vinden om je jaarruimte te berekenen, maar m’n factor A is ondanks niet-pensioengevende boni veel te hoog.
Waarschijnlijk denk ik veel te simpel, maar bij BND kan ik mijn inleg laten ophogen naar uiteraard de max jaarruimte. Kan je niet een voorstel aanvragen bij BND die je dan toegestuurd krijgt om je berekening te controleren? Ik zou denken dat de extra inleg die je nog bij BND per maand beschikbaar hebt hetzelfde zal zijn als wat je ergens anders kan inleggen.

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Onlangs is PSXP geconverteerd naar PSX, 1 op 1/2. Hoe administreer je zoiets in PP? Iemand een goede tip?

Ik neig naar:
1. Verkoop PSXP tegen GAK
2. Aankoop PSX tegen 2x GAK PSXP

Is dit de/een juiste weg?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Soru schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:26:
[...]

Waarschijnlijk denk ik veel te simpel, maar bij BND kan ik mijn inleg laten ophogen naar uiteraard de max jaarruimte. Kan je niet een voorstel aanvragen bij BND die je dan toegestuurd krijgt om je berekening te controleren? Ik zou denken dat de extra inleg die je nog bij BND per maand beschikbaar hebt hetzelfde zal zijn als wat je ergens anders kan inleggen.
Ik zou dat wel eens kunnen proberen, maar de berekening op belastingdienst.nl zou toch ook moeten kloppen?
Edit: BND meldt ook: €0,00 jaarruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 09-04-2022 15:32 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Soru
fsfikke schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:30:
[...]

Ik zou dat wel eens kunnen proberen, maar de berekening op belastingdienst.nl zou toch ook moeten kloppen?
Dat verwacht ik zeker. Het is echter dat het bij BND een schuifje is met een bedrag dat je naar rechts kan slepen. Als je dit indient krijg je van BND een voorstel toegestuurd met de voorgestelde verhoging. Ik neem aan dat iemand bij BND dan naar de situatie heeft gekeken en een stempel heeft gegeven dat dit geen issues veroorzaakt. Het werk delegeren was mijn gedachtegang.

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:13
Soru schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:32:
[...]

Dat verwacht ik zeker. Het is echter dat het bij BND een schuifje is met een bedrag dat je naar rechts kan slepen. Als je dit indient krijg je van BND een voorstel toegestuurd met de voorgestelde verhoging. Ik neem aan dat iemand bij BND dan naar de situatie heeft gekeken en een stempel heeft gegeven dat dit geen issues veroorzaakt. Het werk delegeren was mijn gedachtegang.
De ruimte in de pensioenregeling via de werkgever is vaak groter dan de jaarruimte voor een lijfrente storting. Dat zijn verschillende berekeningen. Met het pensioenakkoord wordt de fiscale ruimte wel gelijk getrokken

Verwijderd

[...]
Als je een goede pensioenopbouw hebt heb je geen jaarruimte voor pensioenbeleggen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:18:
[...]

Als je een goede pensioenopbouw hebt heb je geen jaarruimte voor pensioenbeleggen.
Niet per se het geval. Je kan een goede pensioenopbouw hebben én redelijk wat jaarruimte hebben. Dit komt met name voor bij beschikbarepremieregelingen, waar de maximum inleg gekoppeld is aan de leeftijd. Voor de jaarruimte is de leeftijd niet relevant.

• Zenix

Zenix

BOE!

[...]

Of heel weinig, had vorig jaar 3 euro, jaar daarvoor 2 :D

• Atomius
[...]

Can confirm. Kom er bij de rekentool van de B-dienst uit op "geen jaarruimte". Kennelijk heb ik een goed genoeg pensioen dan I guess.

Edit: maar dan is Meesman pensioenbeleggen dus geheel niet interessant voor mij toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Atomius op 09-04-2022 16:45 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Of je pensioen goed is kan je daar niet uit afleiden, dat is een ingewikkeld onderwerp. Maar in ieder geval is de inleg niet te laag :P

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Afas schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:13:
[...]

Dit is echt iets te kort door de bocht. Je wilt je financien namelijk ook timen naar je gewenste levenssituatie. Stel je wilt met 60 stoppen. Dan kan het beter zijn wat meer box 3 vermogen aan te houden en wat minder box 1 geblokkeerd te beleggen zodat je voldoende middelen hebt om de periode tot aan je pensioen te overbruggen.

Het heeft ook niet zo veel zin als je veel meer pensioenuitkering vrijwillig bij elkaar spaart dan je straks nodig hebt om comfortabel van te leven.
Ook dit is dan iets te kort door de bocht. Je kan eerder dan je AOW datum laten uitkeren, maar de minimale uitkeringsduur is dan (AOW leeftijd - leeftijd start uitkering) + 20 jaar = minimale uitkeringsduur. Eea gaat wellicht in het kader van het nieuwe pensioenakkoord nog op de schop. En als je nog oude lijfrentes hebt, dan kan je er mee doen wat je wilt (althans als ze echt oud zijn).
[...]

1 en 2 is juist. 3 niet perse, dat hangt helemaal af van je inkomen af op dat moment, als het meer is dan de eerste schijf dan gaat het niet (of minder) op.

En als laatste niet benoemd door jou gaat het ook om de kosten en het rendement. Als er een slecht rendement en hoge kosten (denk aan de woekerpolissen) zijn, dan kan je het beter zelf organiseren. Iets om bij stil te staan en mee te nemen in de overwegingen.

• ganz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:51
Atomius schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:39:
[...]

Can confirm. Kom er bij de rekentool van de B-dienst uit op "geen jaarruimte". Kennelijk heb ik een goed genoeg pensioen dan I guess.

Edit: maar dan is Meesman pensioenbeleggen dus geheel niet interessant voor mij toch?
Let op dat je ook nog jaarruimte uit eerdere jaren kan benutten, als je dat niet al eerder hebt gedaan. Reserveringsruimte heet dat. Uit m'n hoofd mag je tot 7 jaar terug.

• phantom09
ganz schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:18:
[...]

Let op dat je ook nog jaarruimte uit eerdere jaren kan benutten, als je dat niet al eerder hebt gedaan. Reserveringsruimte heet dat. Uit m'n hoofd mag je tot 7 jaar terug.
Klopt, je hoeft echter niet alle 7 jaar tegelijk te gebruiken. Je mag ook bijvoorbeeld 2 jaren gebruiken en de rest later.

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-11 21:21
ganz schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:18:
[...]

Dus over de aangifte van 2021 mag je nog ruimte gebruiken uit het jaar 2014? Mag je dan in 2022 nog geld overmaken naar de pensioenrekening voor het jaar 2014?

[ Voor 10% gewijzigd door Maahes op 09-04-2022 20:25 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je legt in 2022 geld in en dat geldt voor 2022. In de belastingaangifte mag je dat over 2022 aftrekken van je box 1 inkomen, en die aftrek is beperkt tot maximaal jaarruimte plus de reserveringsruimte, dat is de ongebruikte jaarruimte over de jaren 2015 t/m 2021.

Let daarbij wel op, als de reserveringsruimte groot is dan kan je dit meestal niet volledig in één jaar gebruiken. Doe een berekening met de rekentool van de Belastingdienst vóórdat je inlegt!

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 09-04-2022 22:31 ]

• Maahes
Zr40 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:40:
Je legt in 2022 geld in en dat geldt voor 2022. In de belastingaangifte mag je dat over 2022 aftrekken van je box 1 inkomen, en die aftrek is beperkt tot maximaal jaarruimte plus de reserveringsruimte, dat is de ongebruikte jaarruimte over de jaren 2015 t/m 2021.

Let daarbij wel op, als de reserveringsruimte groot is dan kan je dit meestal niet volledig in één jaar gebruiken. Doe een berekening met de rekentool van de Belastingdienst vóórdat je inlegt!
In de rekentool is het niet mogelijk om het jaar 2022 te kiezen: https://www.belastingdien...entepremie-2016-en-daarna

Komt dit meestal later in het jaar? Nu weet ik niet hoeveel ik in 2022 moet inleggen om alle ruimte te benutten.

• de Peer

de Peer

under peer review

Maahes schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:08:
[...]

In de rekentool is het niet mogelijk om het jaar 2022 te kiezen: https://www.belastingdien...entepremie-2016-en-daarna

Komt dit meestal later in het jaar? Nu weet ik niet hoeveel ik in 2022 moet inleggen om alle ruimte te benutten.
Je weet toch ook niet hoeveel pensioen je opbouwt in 2022 en hoeveel je verdiend hebt?
Kan volgend jaar dus pas. als 2022 afgesloten is.

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:56
Maahes schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:08:
[...]

Die komt meestal rond september online.
Wat ik doe is de tool van het jaar ervoor gebruiken, maar door het jaar heen ongeveer 10% te weinig inleggen (automatische incasso BND) zodat ik wat veiligheidsmarge heb, totdat de tool van dit jaar er officiëel is, en het daarna correct instellen.

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-11 15:53
Zr40 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:34:
... de minpunten die ik in het verleden heb ervaren bij BND ...
Wat zijn de minpunten die je ervaren hebt bij BND? Ik heb daar mijn pensioenbeleggingsrekening en vind er zelf weinig mis mee, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

• Maahes
de Peer schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:15:
[...]

Je weet toch ook niet hoeveel pensioen je opbouwt in 2022 en hoeveel je verdiend hebt?
Als ik wacht tot dat moment (2023), dan ben ik alweer te laat met inleggen voor 2022.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Maahes schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:24:
[...]

Als ik wacht tot dat moment (2023), dan ben ik alweer te laat met inleggen voor 2022.
Ik dacht dat je tot 5 of 6 jaar terug je vrije ruimte nog kon benutten? Misschien zit ik er helemaal naast...

• Maahes
TMDC schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:27:
[...]

Ik dacht dat je tot 5 of 6 jaar terug je vrije ruimte nog kon benutten? Misschien zit ik er helemaal naast...
Dat kan inderdaad, maar in de rekentool moet je wel het jaartal invullen waarin je die reserveringsruimte gebruikt. Het hoogste jaartal om te kiezen is 2021, maar dat jaar is al afgesloten.

• de Peer

de Peer

under peer review

Maahes schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:24:
[...]

Nee. Dat kan pas vanaf 2023. eerder kan wel natuurlijk maar dan weet je nog niet hoeveel je in mag leggen dus dan moet je inderdaad 10% eronder gaan zitten bijvoorbeeld.
Ik leg altijd in 1 x het juiste bedrag in, als alle informatie beschikbaar is. Ik houd niet van voorschotten en verrekenen als het niet nodig is.

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 11-04-2022 09:34 ]

• Maahes
de Peer schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:33:
[...]

Nee. Dat kan pas vanaf 2023. eerder kan wel natuurlijk maar dan weet je nog niet hoeveel je in mag leggen dus dan moet je inderdaad 10% eronder gaan zitten bijvoorbeeld.
Ik leg altijd in 1 x het juiste bedrag in, als alle informatie beschikbaar is. Ik houd niet van voorschotten en verrekenen als het niet nodig is.
Zou ik vandaag nog mijn jaarruimte van 2021 kunnen berekenen, inleggen en vervolgens opnieuw mijn aangifte doen over het jaar 2021?

• de Peer

de Peer

under peer review

Maahes schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:37:
[...]

Zou ik vandaag nog mijn jaarruimte van 2021 kunnen berekenen, inleggen en vervolgens opnieuw mijn aangifte doen over het jaar 2021?
Jaarruimte over 2021 berekenen doe je met de financiële gegevens van 2020.
Vervolgens leg je die in in het jaar 2021. En dan doe je dus in 2022 (rond deze tijd) aangifte over het jaar 2021.

Misschien begreep ik je verkeerd. Je kan de jaarruimte 2021 inderdaad nu niet meer inleggen als je het nog voor de 2021 aangifte wilt gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 11-04-2022 09:46 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

de Peer schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:15:
[...]

Nee, het gaat over wat je in 2021 hebt verdiend voor de jaarruimte van 2022.

Ik weet niet waarom de rekentool pas later beschikbaar is want je kan de berekening ook maken met een voorlopige aangifte. Maar je hebt wel de Factor A nodig, die staat op de UPO, en sommige pensioenuitvoerders zijn wel eens laat met het verstrekken daarvan.

Ikzelf heb meestal pas in juli of augustus alle benodigde gegevens bij elkaar. En dan is de rekentool voor het huidige jaar al wel beschikbaar.
Pagina: 1 ... 93 ... 226 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij