Ik ben al langere tijd bezig met het samenstellen van een portfolio bij de Giro. Mijn doel is om in duurzame bedrijven te beleggen. Ook wil ik een niet te grote exposure hebben in de VS en Tech (gevoelsmatig), omdat ik denk dat die aandelen overgewaardeerd zijn. Ik ben vooral geïnteresseerd in langere termijn (20+jaar). Het doel is om iedere maand een bedrag in te leggen. Hierbij kijk ik naar de gewichten zodat de portefeuille in balans blijft.
Dit is mijn huidige verdeling:
De UBS (EMU, World, Emerging Markets) producten zijn breed gespreid en vormen de basis voor mijn portefeuille. Deze ETFs heb ik gekozen omdat het (volgens mij) de meest duurzame 'brede' ETFs zijn die onderdeel zijn van de kernselectie van de Giro. De BNPP Easy MSCI heb ik toegevoegd om verder te spreiden naar middelgrote (Europese) bedrijven.
De Clean Energy, New Energy (kon niet kiezen) en Rize Environmental Impact aandelen heb ik gekozen omdat deze ETFs verder bijdragen aan het duurzame karakter van mijn portefeuille. Ook verwacht ik de komende jaren veel groei in deze sector.
De Global Real Estate (niet duurzaam, maar het is vastgoed) en European Property Yield (duurzamer) heb ik toegevoegd als stabilisator zodat mijn portefeuille beschermd is voor economisch wat mindere tijden.
De geografische spreiding van mijn portefeuille geeft dus wat minder gewicht aan Amerika (vergeleken met de meeste indexen), en meer aan Europa en Azie.
Spreiding over sectoren lijkt me best goed. Al heb ik het idee dat de meeste duurzame aandelen cyclisch zijn, dus het is lastig om dit verder in balans te brengen.
Dit zie je ook terug in de stijl. De nadruk ligt op groeiaandelen / grote bedrijven.
Ik ben benieuwd wat of jullie nog op of aanmerkingen hebben. Ik heb geen idee wat betreft dividend-lek en dat soort zaken. Ik hoef geen maximale winst, maar ik wil ook geen duizenden euro's mislopen of te grote risico's.