Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:09
wouter.N schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:20:
Is er een topic met advies over brokers? Ik beleg al meer dan 10 jaar via de Rabobank, maar als ik ik de kosten vergelijk met andere brokers dan lijkt het erg duur.

Mocht er geen topic zijn, wat zijn jullie aanraders?
Brokers worden ook in dit topic besproken. Belangrijkste om hierin advies te geven is dat "we" moeten weten hoe je belegt. Doe je nu bij Rabobank maandelijks inleggen in een (aantal) indexfondsen of doe je actiever handelen of handel je in individuele aandelen? Als je puur diet indexbeleggen is Rabobank niet perse een slechte keuze. Als je meer doet handelen dan zullen de kosten inderdaad snel oplopen. Een andere broker die hier veel wordt besproken, zowel voor actief handelen als eventueel indexbeleggen is Interactive Brokers (IB). V.w.b. indexbeleggen kun je ook eens kijken op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/. Daar kun je op basis van de huidige kosten verschillende brokers vergelijken op basis van een maandelijkse inleg die je zelf kunt opgeven. Waarbij ook blijkdat vanaf een groter bedrag de Rabobank (een van) de goedkoopste is, doordat zij een plafond (van €100 per kwartaal meen ik) hanteren. Daar waar andere brokers / grootbanken meestal blijven doorrekenen met een X percentage van de portefeuillewaarde.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:14
Mag ik zeggen dat ik niks snap van de stijging op de beurs de laatste week?

Ik zit met een aardig bedrag in de Northern trust equivalent van VWRL, en in principe zit ik daar in met een beleggingshorizon van 20 jaar. Echter: Ik kan het geld ook wel nuttig gebruiken om in een huis te steken. En ik snap dus niet waarom het zo goed gaat op de beurs (Als in: Mocht ik serieus een bear market verwachten, dan stap ik liever op tijd uit om het in een huis te stoppen).

Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is? Met mijn boerenverstand zie ik namelijk vooral de problemen in Oekraine, en de gevolgen die alle sancties gaan hebben. Maar schijnbaar denkt de beurs daar anders over?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ben wel tevreden over de huidige setup met Bux Zero, Fitvermogen en Trading 212. Heb eens een app erbij gepakt (Stock Events) om handig te zien hoe het zit met het totale dividend bijvoorbeeld, daar let ik tegenwoordig wat meer op bij zowel serieus geld inleggen als beetje spelen. Wie 't kleine niet eert..en gaat tzt toch erg leuk aantikken :)
ConQuestador schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:08:
Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is? Met mijn boerenverstand zie ik namelijk vooral de problemen in Oekraine, en de gevolgen die alle sancties gaan hebben. Maar schijnbaar denkt de beurs daar anders over?
Ik zag de flinke dip maar had niet verwacht dat die weer zo rap 'ongedaan' gemaakt zou worden. Maar goed, dat zag je bij het begin van de pandemie ook wel, dat was een tijdje paniek peeuw en daarna weer business as usual?

[ Voor 42% gewijzigd door 2Dutch op 29-03-2022 11:37 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Ik heb geen directe verklaring maar de beurs doet het over het algemeen slecht bij onzekerheid. Het lijkt er daarom op dat, op dit moment, de beurs denkt te weten wat er de komende maanden gaat gebeuren. Of om het anders te zeggen, de beurs denkt blijkbaar dat alle sancties etc. minder negatieve impact zullen hebben eerder gedacht.
(Als in: Mocht ik serieus een bear market verwachten, dan stap ik liever op tijd uit om het in een huis te stoppen).
Dat is nu juist het risico management wat iedereen persoonlijk moet doen. Niemand weet of deze stijging door blijft gaan of niet.

Je zal voor jezelf moeten bedenken wat de kansen zijn van deze twee opties en hoe erg je beide vindt:
  1. Geld uit de beurs halen en zien dat alles door blijft stijgen
  2. Geld in de beurs laten zitten en een (tijdelijke) daling meemaken

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 14:34
manmanman.
Je zou haast denken dat de vrede al getekend is als ik de groene borden zo zie. :o

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Charly schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:44:
manmanman.
Je zou haast denken dat de vrede al getekend is als ik de groene borden zo zie. :o
De beurs loopt nu eenmaal vaak voor op de werkelijkheid. Als de kans op vrede verhoogt dan verhoogt ook de kans op (of hoeveelheid) rendement, wat weer resulteert in hogere koers op dit moment. Investeren is vooral verwachte winst in de toekomst. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Nap
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Nap

Ik zit met een aardig bedrag in de Northern trust equivalent van VWRL, en in principe zit ik daar in met een beleggingshorizon van 20 jaar. Echter: Ik kan het geld ook wel nuttig gebruiken om in een huis te steken. En ik snap dus niet waarom het zo goed gaat op de beurs (Als in: Mocht ik serieus een bear market verwachten, dan stap ik liever op tijd uit om het in een huis te stoppen).

Ligt er natuurlijk helemaal aan wat je definitie van goed is, en wat je horizon is.

Als je geld in een huis wil steken, kan je het inderdaad in een indexfonds steken, omdat je daar gemiddeld genomen op de lange termijn het meeste rendement haalt. Maar het is natuurlijk niet duidelijk in welke periode het goed zal gaan, en welke slecht.

Als je voor corona in allerlei fondsen was gestapt (het sentiment was erg goed), sta je net in de plus. Als je net voor de situatie met Rusland / Oekraine was ingestapt kijk je tegen een verlies aan.

Emerging market fondsen zoals die jij noemt zijn toch nog best risicovol, omdat je afhankelijk bent van allerlei factoren: die economieën zelf, wisselkoersen, geopolitieke situatie, lokale en internationale wetgeving, etcetera. Als ik jou was zou ik eerst bedenken hoeveel geld je nodig denkt te hebben voor een huis, en daarvan misschien maximaal 30-50% beleggen (waar jij je prettig bij voelt)

Maar gaat het goed op de beurs na een paar goede dagen? Het zijn een aantal factoren natuurlijk, corona is (in Europa) redelijk voorbij, optimisme, (asset) inflatie, monetair beleid, sommige bedrijven laten erg goede resultaten zien - is maar net waar je kijkt

Tx to: @internetofshit

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Hoe kan ik van Lynx / IB een overzicht downloaden van een rekening die in 2021 is gesloten? (Overgezet van UK naar IE rekening in dat jaar) Gaat met name om dividend en bronbelasting. Saldo op 1 jan heb ik wel.

Ik heb wel onderstaande melding, maar zie daar niet hoe ik bovenstaand overzicht kan bemachtigen.
Please note there are tax forms available for closed account(s) U155xxx.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je kan op die plek switchen naar je oude account. Klik op het blauwe label waarin je huidige nummer staat, dan opent een paneel aan de rechterkant. Klik op het filter icon en selecteer Migrated of Closed. Dan kan je het oude account selecteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 29-03-2022 21:47 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Zr40 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:44:
Je kan op die plek switchen naar je oude account. Klik op het blauwe label waarin je huidige nummer staat, dan opent een paneel aan de rechterkant. Klik op het filter icon en selecteer Migrated of Closed. Dan kan je het oude account selecteren.
Thx. Ik wist dat je kon kiezen, maar dat filter had ik niet verwacht 8)7

(sowieso vond ik nog een .csv waar ik het uit had kunnen extraheren)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:25
Ja, ze hebben dat ook goed verstopt. Ik kon het eerst ook niet vinden.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 11:56
HyperH schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:11:
Ik heb administratie van mijn financiën volgens het 'dubbel boekhouden' principe. Mijn boekhouding heeft dus de volgende typen rekeningen:
  • Assets (activa of bezittingen)
  • Liabilities (schulden)
  • Equity (eigen vermogen)
  • Income (inkomsten)
  • Expenses (uitgaven)
Ik kan de aankoop van aandelen als volgt in de boekhouding verwerken:
  1. Geld van bankrekening op broker account storten (assets)
  2. Aanschaf aandelen wordt uitgesplitst in aandelen in de portfolio rekening onder assets en transactie-kosten onder een expenses rekening
Hoe moet ik dit echter administreren als ik beleg voor mijn pensioen?

Kan ik het bijstorten binnen de fiscale jaarruimte daarom ook beter als 'kosten' in de administratie invoeren i.p.v. dat ik het als bezit op de balans heb staan?
Bij Dubbel Boekhouden heb je naast activa/passiva en inkomen/kosten, ook nog cashflow/kasstroom.

Lijfrente is een financiële asset, maar van het illiquide soort. Stortingen zijn geen kostenpost, maar wel een kasuitstroom. De bruto waarde is de asset-waarde. Je nog te betalen belasting een uitgestelde belastingverplichting aan je passiva-zijde (liabilities). Een gratis onontkoombare lening dus.

Bij pensionering is de netto uitbetaling van je lijfrente een kasinstroom, en je belasting daarover een uitgave.

Strikt genomen moet je ook je bruto inkomen als inkomen boeken, en je netto inkomen als kasinstroom, en je belastingafdracht als uitgave. Ga je vast allemaal niet doen, maar zo "zou het moeten" en dan kom je met pensioenafdracht ook uit als zijnde kasuitstroom en klopt het allemaal weer.

Je kan ook gewoon 1 off-balance regel onderaan opnemen met de bruto of netto waarde.

[ Voor 3% gewijzigd door rr7r op 29-03-2022 23:03 ]

• TJ89
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Afas schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:36:
Ik overweeg mijn aandelen Shell te verkopen, begin een beetje hoogtevrees te krijgen en kan er een paar k winst op realiseren. Aan de andere kant is Shell een anker zolang de oorlog duurt waarbij het tegenovergesteld beweegt aan de rest van mijn portefeuille.

Ben dus benieuwd hoe hier naar Shell gekeken wordt.
Er loopt momenteel een inkoop van eigen aandelen ter waarde van $4 miljard per kwartaal, dwz er worden dagelijks 2.4 mio aandelen van de markt gehaald en 'vernietigd'. Dit wordt in Q2 uitgebreid naar $4,5 miljard. Deze 'stofzuiger' legt een enorme bodem onder de koers. Shell heeft tevens de afgelopen kwartalen zijn schuld fors gereduceerd waardoor de 'gearing' nu aan de onderkant van zijn eigen doelstelling terecht komt, hierdoor kan Shell meer vrije kastroom naar de aandeelhouders uitkeren.
Daarnaast is er nu (en in de komende jaren) een enorm tekort aan olie agv onderinvesteringen (vraag >>> aanbod), geo-politiek (embargo van Rusland in een al enorm krappe markt).
Kortom, op 25eu hoogtevrees? Dit is pas het begin, aandeel kan makkelijk naar eu30+! Als je nu call opties koopt voor dec 23 ben je spekkoper.

voor de eigen inkoop van aandelen: zie https://live.euronext.com...mpanyPressRelease-9499188

[ Voor 11% gewijzigd door TJ89 op 30-03-2022 15:53 ]

• JorritCraw
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-11 14:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SH4nr7zUNDdRBxkvxa0rdT2yJkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgVci89e2n5cWuiHbh5eOuog.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2WBPa5RZXkdw2nSwnHHKeP6MqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0TdupdfnD3BHCMPZw0DlTPn.jpg?f=fotoalbum_large

Een van de redenen waarom de beurzen ondanks alle ellende gewoon herstellen.

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-11 10:58
AceAceAce schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:21:
[...]

Wat ik nu heb gedaan is het bedrag van de vooraf ingevulde beleggersrekening verhoogd met ~500 om die gelijk te stellen aan de totale waarde van mijn portefeuille, en daarnaast de ~550 ingevuld bij de Flatex rekening. Dus ik denk dat ik nu 500 of 550 aan vermogen dubbel heb ingevuld, dus dat is wel iets meer VRH (~7,50) maar nog steeds te doen.

Ik volg Chloortablet en Erik1 wel. Als ik tijd over heb plan ik wel even een afspraak met de BD.
@helloitsme @Chloortablet @Erik1

Ik heb gebeld met de belastingdienst die qua flatex rekening wijst naar degiro, en mailcontact gehad met Degiro.

Dit is de reactie van degiro, vooral het dikgedrukte valt me op:
Graag geef ik u een toelichting op uw jaaropgave.

Uw niet-belegde gelden bij DEGIRO houdt u aan op uw eigen flatexDEGIRO geldrekening, deze rekening staat los van uw effecten depot bij DEGIRO. Hierdoor ziet u bijvoorbeeld ook in uw rekeningoverzicht dat uw liquide middelen tussen de DEGIRO en flatexDEGIRO bank verplaatst worden. Deze administratieve regel wordt in uw rekeningoverzicht weergegeven als "cash sweep".

Deze cash sweep vindt doorgaans de volgende werkdag plaats. Om die reden kan het bedrag aan “Cash & Cash Fund”, dat u in uw portefeuilleoverzicht per 01-01-2021 ziet, afwijken van het saldo van uw flatex bankrekening. Dat saldo is vermeld in het flatex jaarverslag, zie de laatste pagina van uw jaaroverzicht.

Voor uw belastingaangifte kunt u voor het op te geven saldo van uw flatexDEGIRO bankrekening uitgaan van het bedrag dat vermeld is op de flatex bijlage (laatste pagina van het jaaroverzicht).

Als dat bedrag afwijkt van het bedrag aan Cash & Cash Fund dat is opgenomen in het portefeuilleoverzicht, dan kunt u het verschil in uw belastingaangifte aangeven als saldo van uw DEGIRO beleggingsrekening. Dit verschil kan positief of negatief zijn.

In totaal hoeft u voor uw bij DEGIRO aangehouden bezittingen niet meer aan te geven dan het totaalbedrag van uw portefeuilleoverzicht.
Nogal cryptisch als je het mij vraagt, het verschil tussen de flatexDegiro geldrekening (apart genoemd in het jaaroverzicht) en deDeGiro beleggersrekening waar nog cash op staat (als onderdeel van je portefeuille) .

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online

Wellicht is de impact van de oorlog nu door berekend in de koersen. De economie van Rusland is relatief klein, zo groot als die van Nederland. Op wereldbasis zijn de gevolgen dus beperkt.
Wel zijn er gevolgen voor de olieprijzen, maar ook dat zal weer gaan dalen. Het is denk ik een kwestie van tijd dat men de olieproductie elders verder gaat op schroeven om aan de vraag te kunnen voldoen.

• phantom09
  • Nu online
Nu we het over DeGiro hebben, vorig jaar heb ik een verzoek van Flatex gekregen dat mijn flatex rekening omgezet wordt naar een DeGiro rekening. Dit zou in januari 2022 gebeuren. Tot op heden heb ik nog steeds een Flatex rekening.

Wel zie ik bij de vooringevulde belastingopgave een voor mij onbekend Flatex rekeningnummer naast de bekende Flatex en DeGiro rekening die ik heb. Zou dit onbekende nummer mijn nieuwe DeGiro account kunnen zijn die aangemaakt is voor de overboeking van Flatex naar DeGiro?

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-11 23:56

Jebus4life

BE User

Afas schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:36:
Ik overweeg mijn aandelen Shell te verkopen, begin een beetje hoogtevrees te krijgen en kan er een paar k winst op realiseren. Aan de andere kant is Shell een anker zolang de oorlog duurt waarbij het tegenovergesteld beweegt aan de rest van mijn portefeuille.

Ben dus benieuwd hoe hier naar Shell gekeken wordt.
Ik heb Shell op +- 24 de deur uitgedaan (ritje van 16 naar 24 gegaan in 2021). Historisch gezien kwam Shell zelden ver boven de 26-27 uit, dus dat moment had ik voor mezelf bepaald,
*Ik had weinig twijfel dat de 25 op het bord zou komen in 2022, maar ik wou er niet op wachten want ik zag andere kansen. Uiteindelijk had ik de Oekraïne situatie toch wat fout ingeschat, dus die sprong kwam reeds in Q1

Wat mij betreft zijn er genoeg indicaties dat 26-27 ongeveer het plafond is:

Historisch stabiliseerden de olieprijzen altijd na een gebeurtenis die ze boven de 100 dollar het vat stuwde. Ik ga er nog steeds vanuit dat dit ook nu zal gebeuren. Indien niet zal de push naar renewables nog versnellen, wat op middellange termijn niet goed is voor de OPEC landen (en dus de oil majors)

Don't get me wrong, ik geloof absoluut nog dat we nog JAREN aan olie vasthangen, maar aan deze koersen valt er, wat mij betreft, geen hele grote koerswinst meer te boeken bij Shell en is het een pure dividend play (waar niets mis mee is)

[ Voor 3% gewijzigd door Jebus4life op 30-03-2022 21:34 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• JorritCraw
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-11 14:47
Jebus4life schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:33:
[...]

Ik heb Shell op +- 24 de deur uitgedaan (ritje van 16 naar 24 gegaan in 2021). Historisch gezien kwam Shell zelden ver boven de 26-27 uit, dus dat moment had ik voor mezelf bepaald,
*Ik had weinig twijfel dat de 25 op het bord zou komen in 2022, maar ik wou er niet op wachten want ik zag andere kansen. Uiteindelijk had ik de Oekraïne situatie toch wat fout ingeschat, dus die sprong kwam reeds in Q1

Wat mij betreft zijn er genoeg indicaties dat 26-27 ongeveer het plafond is:

Historisch stabiliseerden de olieprijzen altijd na een gebeurtenis die ze boven de 100 dollar het vat stuwde. Ik ga er nog steeds vanuit dat dit ook nu zal gebeuren. Indien niet zal de push naar renewables nog versnellen, wat op middellange termijn niet goed is voor de OPEC landen (en dus de oil majors)

Don't get me wrong, ik geloof absoluut nog dat we nog JAREN aan olie vasthangen, maar aan deze koersen valt er, wat mij betreft, geen hele grote koerswinst meer te boeken bij Shell en is het een pure dividend play (waar niets mis mee is)
Mee eens inderdaad. Op de lange termijn ga je geen geweldige rendementen behalen met Shell.

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
AceAceAce schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:24:
[...]

@helloitsme @Chloortablet @Erik1

Ik heb gebeld met de belastingdienst die qua flatex rekening wijst naar degiro, en mailcontact gehad met Degiro.

Dit is de reactie van degiro, vooral het dikgedrukte valt me op:

[...]

Nogal cryptisch als je het mij vraagt, het verschil tussen de flatexDegiro geldrekening (apart genoemd in het jaaroverzicht) en deDeGiro beleggersrekening waar nog cash op staat (als onderdeel van je portefeuille) .
Naar mijn idee klopt het antwoord van DeGiro niet. Nadat @Chloortablet mij op het goede spoor bracht heb ik het verschil 31-12 en 1-1 tot op de cent kunnen verklaren als ik kijk naar de valutadatums. Cash sweeps zitten daar niet bij. In mijn geval gaat het om service-fee beleggingsfondsen voor december en aansluitkosten Amerikaanse beurzen voor 2021. Dit stelt de perfectionist in mij weer tevreden aangezien ik de aangifte al heb verstuurd :+

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Ik meld mij ook eens hier :+

Ik ben nu 30 en zelf actief 6 jaar maandelijks aan het inleggen bij Meesman. Destijds voor indexbeleggen gekozen voor de eenvoud en lage kosten bij dat platform. Vanaf december mijn maandelijkse inleg verhoogd.

Nu heb ik ook een potje (vanuit mijn ouders uit het verleden) bij Robeco en wilde ik altijd 'af van Robeco'. Gisteravond eens een korte analyse gedaan, blijkt dat cumulatief mijn rendement op Meesman grofweg 65% is en bij Meesman 100% over 6 jaar tijd is. Robeco is wel duurder, dus binnenkort eens berekenen of het extra rendement opweegt tegen de kosten. Misschien dat mijn move dan andersom gaat zijn.

Daarnaast wil ik binnenkort ook gaan starten met ETF's. Zo kan ik concreter inleggen in bedrijven die mij trekken (zoals duurzame energie, etc.). Nu nog onderzoekende naar welke ETF's. Ik denk zelf aan 10 ETF's voor een beperkte portefeuille (ik denk zelfs dat dit hoog is, en dus wat minder moet zijn).

Aandelen zie ik mijzelf niet in. Het lijkt me mega interessant om bedrijven echt te gaan leren kennen, maar gezien de tijd die het mij gaat kosten in relatie tot de exposure (ik zou dan voor max 20 aandelen gaan). Gezien de investering in tijd, is het voor de korte termijn nog even geen optie en mogelijk in de toekomst dat ik zo weer een verdere verdieping ga maken.

[ Voor 7% gewijzigd door RickvN op 31-03-2022 08:47 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik heb zelf niet zo heel veel aandelen Shell, en ben blij met mijn +140% maar verwacht inderdaad geen grote winst meer hierna. Het dividend is leuk en daarmee is het prima in de lijst te hebben.
Het is wel een aandeel waarvan ik bijna iedere week denk 'is het tijd om te verkopen?'

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

zzzzz schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:35:
Ik heb zelf niet zo heel veel aandelen Shell, en ben blij met mijn +140% maar verwacht inderdaad geen grote winst meer hierna. Het dividend is leuk en daarmee is het prima in de lijst te hebben.
Het is wel een aandeel waarvan ik bijna iedere week denk 'is het tijd om te verkopen?'
Als je niet per se van Shell afwil kan je calls schrijven richting december voor €25 of zelfs €26
Waarderingen zijn zeker niet slecht (+- €2 voor calls €25 in december).

Staat de koers in december boven de €25 ben je je aandelen kwijt, maar in tussentijd heb je dus:
€2 euro per aandeel voor je calls
€1 voor je koerswinst + gekregen dividend
(min enige kosten uiteraard)

Dat is 12% brutorendement, toch niet verkeerd op 9 maanden...
Zit de koers nog onder de €25 op december heb je 10% brutorendement, maar hou je je aandelen en kan je nieuwe opties schrijven. Enige nadelen zijn dat je voor de rest van 2022 vastzit aan je Shellaandelen + mocht de koers toch richting €30 gaan, dan loop je dus rendement mis. Maar door die calls te schrijven heb je basically verkocht aan €27 in dat geval. Als je nu al hoogtevrees hebt is dat een no-brainer lijkt me.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-11 14:47

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

phantom09 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:42:
[...]

Wellicht is de impact van de oorlog nu door berekend in de koersen. De economie van Rusland is relatief klein, zo groot als die van Nederland. Op wereldbasis zijn de gevolgen dus beperkt.
Wel zijn er gevolgen voor de olieprijzen, maar ook dat zal weer gaan dalen. Het is denk ik een kwestie van tijd dat men de olieproductie elders verder gaat op schroeven om aan de vraag te kunnen voldoen.
Was het alleen maar olie, Oekraïne was een van de grootste voedsel voorzieners van de wereld, vandaar dat er bijna geen meel of zonnebloem olie te verkrijgen is in de supermarkten, zal nog wel een staartje krijgen https://www.nieuweoogst.n...idt-tot-nieuwe-conflicten

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07:58
Mailtje van DeGiro: nieuwe voorwaarden. Nergens een overzicht van de wijzigingen, wel linkjes naar de documenten van 53 en 95 pagina's. Zucht

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Even Q1 evalueren
Overigens ben ik nu zowat een jaar bezig met mijn portefeuille *O*

Portefeuille Jebus4life2022
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Stevige cashinpuls gegeven met de algemene techdaling + de situatie in Oekraïne, meeste zaken net wat te vroeg gekocht, maar de markt timen is toch niet te doen.

*Ik heb nog altijd last om mijn rendement een beetje realistisch voor te stellen,
- Totaalrendement is natuurlijk makkelijk (totale inleg versus huidige waarde); dan zit ik op zo'n 6% Maar 20% van mijn inleg was in de afgelopen 6 ofzo weken dus dat geld heeft nog niet kunnen renderen en trekt mijn procentuele rendement dus omlaag. Nuja, misschien moet ik daar niet teveel aandacht aan besteden en lost dat probleem simpelweg vanzelf op binnen 1 a 2 jaar. Want zo'n TWR of IRR geven mij een onrealistisch rendement van 17% ofzo op, dat is totaal niet in verhouding met mijn eigenlijke winst

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-11 10:24
Maart + 4,6%, YTD + 1,7%. Nog wel een half procentje onder de ATH van mijn portfolio. Momenteel 5% crypto, 10% langlopende US obligaties, 32% wereldwijde aandelen, 52% goud en 1% cash. Alles in ETF's. Op basis van trend/prijsmomentum zwaar overwogen in goud momenteel. Verder momenteel geen leverage toegepast, omdat met deze verdeling (gegeven de huidige volatiliteit in de markten) het portfolio al op het gewenste risicoprofiel zit.

Helemaal niet ontevreden, gegeven de onzekere omstandigheden momenteel. Het grote financiële risico is een plotselinge daling van inflatie door bijvoorbeeld een overeenkomst tussen Rusland en Oekraïne. Maar dat zou natuurlijk op lange termijn vanuit alle perspectieven (veel) beter zijn. Financieel gezien is mijn portfolio op dit moment gepositioneerd voor aanhoudende inflatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Magpie op 01-04-2022 10:48 ]

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 08:26

page404

Website says no

RickvN schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:04:
[..]blijkt dat cumulatief mijn rendement op Meesman grofweg 65% is en bij Meesman 100% over 6 jaar tijd is. [..]
Ja welke is het nou :+ Ik den kdat je bedoelde meesman 65 en robeco 100% dan. Ik hoop toch niet dat je kosten ook maar in de buurt komen van die 35% verschil.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Heeft een van jullie ervaring met beleggen voor je kinderen? Ik zou voor hen willen beleggen met een rekening op mijn eigen naam, zodat het geld niet meteen vrijkomt op hun 18e. Hoe maak je dan onderscheid tussen je 'eigen' geld en het geld per kind?

Ik wil eventueel overstappen naar Meesman, maar ik wil dan niet meerdere rekeningen (met bijbehorende minimuminleg) openen. Het lijkt me ideaal als ik daar 'spaarpotjes' zou kunnen hebben voor mezelf en voor de kinderen.

Als ik bijvoorbeeld initieel 50/50 zou inleggen, zou ik eerst wel zelf kunnen berekenen dat de helft van mij is en de helft van hen, maar wat als ik op een gegeven moment besluit 40/60 in te leggen? Dat wil ik dan niet meer uitrekenen. Misschien betekent dat gewoon dat ik verschillende rekeningen moet openen? :?

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:19

G83

erwn schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:01:
Heeft een van jullie ervaring met beleggen voor je kinderen? Ik zou voor hen willen beleggen met een rekening op mijn eigen naam, zodat het geld niet meteen vrijkomt op hun 18e. Hoe maak je dan onderscheid tussen je 'eigen' geld en het geld per kind?

Ik wil eventueel overstappen naar Meesman, maar ik wil dan niet meerdere rekeningen (met bijbehorende minimuminleg) openen. Het lijkt me ideaal als ik daar 'spaarpotjes' zou kunnen hebben voor mezelf en voor de kinderen.

Als ik bijvoorbeeld initieel 50/50 zou inleggen, zou ik eerst wel zelf kunnen berekenen dat de helft van mij is en de helft van hen, maar wat als ik op een gegeven moment besluit 40/60 in te leggen? Dat wil ik dan niet meer uitrekenen. Misschien betekent dat gewoon dat ik verschillende rekeningen moet openen? :?
Bij brand New Day kan je eenvoudig meerdere potjes maken met elk aparte inleg. Kosten zijn recent verlaagd en met model portefeuille 'zeer offensief' heb je iets vergelijkbaars als bij meesman.

Ik heb er ook voor de kinderen een beleggingsrekening waar de kinderbijslag maandelijks heen gaat.

Edit: deze vraag is trouwens al vele malen gesteld in dit topic. Met juiste zoektermen vind je vele suggesties!

[ Voor 4% gewijzigd door G83 op 01-04-2022 16:12 ]

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:22

Wij hadden al een beleggingsrekening bij ING en daar kun je kosteloos beleggingsrekening toevoegen. Zolang je de beleggingsrekeningen aan 1 bankrekening gekoppeld houdt, betaal je eenmalig vaste kosten van 20euro en daarnaast nog een fee over het belegd vermogen

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-11 10:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm1EROS3aMta4fpwSJG33XHe6xs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2uXoZgSdJWjAIRaKlzKiN2dJ.png?f=user_large

Overzichtje. Ik heb een topmaand achter de rug. commodity's deden het goed deze maand, en daar zat mijn portfolio zwaar overwogen in.

Ik heb ook geprobeerd te profiteren van de meme stocks. maar daar eigenlijk alleen maar mee verloren.
buy high sell low... ofzo.

Avenir telecom is gedecimeerd, bux laat mij allen nog maar verkopen :D

Deze maand
Koerswinst0,94%
gerealiseerde winst8,13%
Transactiekosten€51,70
Hoogte prestatiesCleveland-Cliffs 36.07%
AMG 24,23%
ZIM 13.24%
laagste prestatiesAvenir telecom -44.29%
Mullen automotive -15,5%

Voor de rest ik ik het wel goed zo, doel behaald, Ik wil binnenkort 100 %cash zijn.

ora et labora

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-11 17:52

Dat kan niet.
Op hun naam, dan vraagt Meesman wanneer ze 18 zijn (zoals bij mij) om de rekening om te zetten.
Doe je dat niet, dan is het niet hun geld. En dan mag je schenkings- of erfbelasting betalen…

Je kunt bij geboorte een rekening aanmaken.

De angst is begrijpelijk, maar als ze verstandig zijn opgevoed dan gaan ze echt geen gekke dingen doen. Sterker nog, bij mij zijn ze als gekken aan het storten in etf’s.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Kreutel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11 17:31
Sinds augustus 2021 ben ik gestart met beleggen bij Meesman, Aandelen wereldwijd totaal. Ik ben rustig gestart (geen eenmalige storting), gewoon maandelijks inleggen met een horizon van 20-25 jaar. Ik heb nu gekozen voor 100% aandelen, maar ik vraag me af of ik niet een deel (en hoeveel?) in obligaties zou moeten steken. Bijv. 70%-30% of 80%-20%.
Wat zouden jullie als argumenten aandragen om dit wel of niet te doen? Ik ben er nog niet echt achter of het voor mij nuttig is. Of bijv. op een later moment?

4r3 u 1337 3n0ugh 2 r34d 7h15?

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:20
poehee schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:48:
[...]
De angst is begrijpelijk, maar als ze verstandig zijn opgevoed dan gaan ze echt geen gekke dingen doen. Sterker nog, bij mij zijn ze als gekken aan het storten in etf’s.
Ik ben verstandig opgevoed maar geld dat ik op mijn 18e kreeg werd alles behalve verstandig uitgegeven >:)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40

Zenix

BOE!

@Kreutel
Ik zou gewoon een deel op de spaarrekening houden (deposito ladder) en alleen beleggen in aandelen. Als je dicht bij de doel datum komt, dan kan je wel deels in obligaties gaan. Obligaties hebben namelijk ook risico's.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Kreutel schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:01:
Wat zouden jullie als argumenten aandragen om dit wel of niet te doen? Ik ben er nog niet echt achter of het voor mij nuttig is. Of bijv. op een later moment?
Er worden wat inzichten gegeven over of je wel of niet in obligaties zou moeten zitten in het onderstaande blog.
https://www.bankeronwheel...ed-bonds-in-my-portfolio/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Kreutel schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:01:
Sinds augustus 2021 ben ik gestart met beleggen bij Meesman, Aandelen wereldwijd totaal. Ik ben rustig gestart (geen eenmalige storting), gewoon maandelijks inleggen met een horizon van 20-25 jaar. Ik heb nu gekozen voor 100% aandelen, maar ik vraag me af of ik niet een deel (en hoeveel?) in obligaties zou moeten steken. Bijv. 70%-30% of 80%-20%.
In de opbouwende fase nauwelijks van nut. Met een horizon van 20 jaar en maandelijkse inleg profiteer je eerder van tijdelijke dalingen dan dat het je geld kost (uiteindelijk). Obligaties zorgen voor een dempende werking. In de inlegfase profiteer je juist van meer fluctuaties. Niet doen dus.

Tegen de tijd dat je geld wilt gaan onttrekken uit je portefeuille (pensioendatum?) kun je overwegen deels naar obligaties over te stappen.

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
de Foarsitter schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 07:21:
Mailtje van DeGiro: nieuwe voorwaarden. Nergens een overzicht van de wijzigingen, wel linkjes naar de documenten van 53 en 95 pagina's. Zucht
Ik probeer mijn account gesloten te krijgen, ook een gedoe zeg. Mailtjes naar de helpdesk werken tot op heden ook niet echt verhelderend.

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
de Foarsitter schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 07:21:
Tja had niks anders verwacht van een onbetrouwbare partij die zo vaak negatief het nieuws haalde. Snap ook niet dat mensen met VWRL bij DeGiro niet overstappen naar Northern Trust fondsen bij de grootbanken. Ik kan het iedereen aanraden. (Misschien is DeGiro goed voor stockpicking e.d. Ik heb mij daar nooit mee bezig gehouden)

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

• poehee
Pistachenootje schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:34:
[...]

Ik ben verstandig opgevoed maar geld dat ik op mijn 18e kreeg werd alles behalve verstandig uitgegeven >:)
Snap ik, die kans is er. Maar wel een beetje een N=1 situatie.
Als mijn kinderen dat zouden doen, dan zie dat liever wanneer ze 18 zijn, dan wanneer ze de erfenis opstrijken.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45

GG85

.......

BrandNewDay gebruik ik hier voor de kiddo. Zowel een normale spaarrekening als een beleggingsrekening. Staan beide op onze naam (gezamelijke rekening) en via een label weet ik welke voor mezelf is en voor de kleine.
Heb bij BND al een pensioenrekening dus dan ik het makkelijk aan te maken.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45

GG85

.......

Pistachenootje schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:34:
[...]

+1 hier. Mijn ouders hadden mij echt niet het bedrag moeten geven op mijn 18e dat tzt waarschijnlijk beschikbaar is voor onze dochter want dan voelt papa zich aardig bedonderd :X.

Dat zou dan toch opgegaan zijn aan hobby/auto/beetje studie/beetje feesten en net iets te vaak een extra greep uit de pot voor kleding/reisje etc. terwijl mijn bedoeling zou zijn om het te geven voor een studie, een huis of de start van een eigen FO pad.

Als het aan mijn vrouw gegeven zou worden zou het 20 jaar later nog onaangeroerd op de rekening staan terwijl we allebei als het op geld aan komt een heel gedegen opvoeding gehad hebben. Iets met gender en karakter denk ik.

Dus de kiddo rekening is hier een BND rekening op onze naam.

[ Voor 64% gewijzigd door GG85 op 02-04-2022 16:49 ]

• poehee
Verwijderd schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:04:
[...]

In de opbouwende fase nauwelijks van nut. Met een horizon van 20 jaar en maandelijkse inleg profiteer je eerder van tijdelijke dalingen dan dat het je geld kost (uiteindelijk). Obligaties zorgen voor een dempende werking. In de inlegfase profiteer je juist van meer fluctuaties. Niet doen dus.

Tegen de tijd dat je geld wilt gaan onttrekken uit je portefeuille (pensioendatum?) kun je overwegen deels naar obligaties over te stappen.
Ik heb besloten om, wanneer ik gezond mijn pensioen in ga (nog 15 jaar te gaan ongeveer), om alles in aandelen te laten. Maar dat is vanuit een luxe positie, dus ik zou het niet zomaar iedereen aanraden.
Probleem is, dat wat je ook besluit, je niet weet wat er gaat gebeuren. Dus je moet tegen je verlies kunnen (was ik maar op de beurs gebleven) of je zegeningen tellen (goed dat ik van de beurs ben).
Een advies kan zijn: laat zoveel mogelijk op de beurs als je, voor x jaar, kan missen.

• Maahes
  • Laatst online: 21:21
Naamloos87 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:34:
[...]

Tja had niks anders verwacht van een onbetrouwbare partij die zo vaak negatief het nieuws haalde. Snap ook niet dat mensen met VWRL bij DeGiro niet overstappen naar Northern Trust fondsen bij de grootbanken. Ik kan het iedereen aanraden. (Misschien is DeGiro goed voor stockpicking e.d. Ik heb mij daar nooit mee bezig gehouden)
Degiro is ook de enige die een (fiscaal aantrekkelijke) pensioenbeleggingsrekening aanbiedt waar je vrij kunt beleggen. Ik snap niet waarom de grootbanken dit (nog) niet hebben.

• Naamloos87
Maahes schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:06:
[...]

Degiro is ook de enige die een (fiscaal aantrekkelijke) pensioenbeleggingsrekening aanbiedt waar je vrij kunt beleggen. Ik snap niet waarom de grootbanken dit (nog) niet hebben.
Zoiets belangrijks doe je toch juist NIET bij DeGiro? Kwestie van tijd voordat DeGiro word afgestoten door Flatex.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

• Maahes
Naamloos87 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:15:
[...]

Zoiets belangrijks doe je toch juist NIET bij DeGiro? Kwestie van tijd voordat DeGiro word afgestoten door Flatex.
Waar moet je het dan doen?

BND rekent hoge kosten, grootbanken bieden alleen pensioen spaar rekeningen aan (met lage rentes).....

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 13:42

Ik beleg ook voor m'n kinderen, maar heb eigenlijk geen enkele behoefte om dat in verschillende potjes te doen. Hier gaat alles gewoon op één hoop. Waneer ik iets wil betalen voor, of schenken aan, m'n kinderen bepaal ik op dat moment hoeveel.

Waarom zou je dat nu al apart willen zetten en er apart mee gaan beleggen. Voor mij nodeloos complex. Daarnaast laat de toekomst zich niet zo goed voorspellen, je weet nu niet wat ze wanneer nodig hebben.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:09
marshallq schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:14:
[...]

Ik probeer mijn account gesloten te krijgen, ook een gedoe zeg. Mailtjes naar de helpdesk werken tot op heden ook niet echt verhelderend.
Mijn ervaring daarmee: vorig jaar ergens alle geld er af gehaald en vervolgens een mailtje gestuurd dat ik de boel wou opzeggen. IIRC snel een reactie dat ze het doorgaven aan de juiste afdeling om dat door te voeren. Vervolgens niks meer van gehoord maar ineens (verschillende werkdagen later) kon ik niet meer inloggen (mailtje met de definitieve opzegging zou toch wel netjes zijn geweest).
Vervolgens afgelopen donderdagavond een mailtje gestuurd of ik nog een financieel jaaroverzicht kon ontvangen, en dit heb ik vrijdagochtend per mail gekregen (in een versteutelde zip, inclusief de uitleg wat het wachtwoord is die echt compleet basale persoonsgegevens zijn en waarvan één zowel in de mail staat als on de bestandsnaam 8)7 ).

• Naamloos87
Mijn beleggingsstrategie voor de lange termijn was NT World, NT Emerging Markets en NT Small Cap bij ABN Amro. Ik ga dit wijzigen. Zodra EM + SC weer minimaal 5% in het groen staat ga ik alles verkopen en ga ik 100% in NT World.

Voordelen:
- Geen aanschafkosten
- Lagere lopende kosten (alhoewel verwaarloosbaar)
- Niet meer balanceren

Nadelen:
- Lagere spreiding

100% World en je hoeft niet meer te herwegen. Zolang je iedere maand blijft bijkopen krijg je met jarenlange discipline sowieso een goed resultaat. World/EM/SC is niet de heilige graal, kan out en underperformen. Ik merk dat World een stuk meer stabiel is. EM kan echt alle kanten op gaan.

Aangezien ik slechts 2k heb staan in EM en SC laat ik het misschien gewoon staan, maar ga zeker niks meer bijkopen. Hoe denken jullie hierover?

• rr7r
Naamloos87 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:20:
Mijn beleggingsstrategie voor de lange termijn was NT World, NT Emerging Markets en NT Small Cap bij ABN Amro. Ik ga dit wijzigen. Zodra EM + SC weer minimaal 5% in het groen staat ga ik alles verkopen en ga ik 100% in NT World.

Voordelen:
- Geen aanschafkosten
- Lagere lopende kosten (alhoewel verwaarloosbaar)
- Niet meer balanceren

Nadelen:
- Lagere spreiding

100% World en je hoeft niet meer te herwegen. Zolang je iedere maand blijft bijkopen krijg je met jarenlange discipline sowieso een goed resultaat. World/EM/SC is niet de heilige graal, kan out en underperformen. Ik merk dat World een stuk meer stabiel is. EM kan echt alle kanten op gaan.

Aangezien ik slechts 2k heb staan in EM en SC laat ik het misschien gewoon staan, maar ga zeker niks meer bijkopen. Hoe denken jullie hierover?
Nadeel van EM is dat je dan ook die EM muntjes erbij krijgt. VWRL etf heb je ook nog btw.

• Naamloos87
rr7r schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:09:
[...]

Nadeel van EM is dat je dan ook die EM muntjes erbij krijgt. VWRL etf heb je ook nog btw.
EM muntjes? Ik snap hem niet. Dividendlek VWRL is mij bekend. Heeft sowieso ook hogere kosten, maar wel meer spreiding. NT heeft wel uitsluitingen dat vind ik dan weer jammer.

[ Voor 12% gewijzigd door Naamloos87 op 02-04-2022 22:24 ]

• rr7r
Naamloos87 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:09:
[...]

EM muntjes? Ik snap hem niet. Dividendlek VWRL is mij bekend. Heeft sowieso ook hogere kosten, maar wel meer spreiding. NT heeft wel uitsluitingen dat vind ik dan weer jammer.
MSCI EM haalt het grootste deel van haar omzet uit EM en de aandelen staan ook in die valuta genoteerd, dus wisselkoersrisico als euro-belegger. MSCI heeft daar wel eens overgepubliceerd, helaas wel data uit 2014. https://www.msci.com/www/...venue-sources/02235488422

Omgekeerd heb je ook dat ontwikkelde markten ook al een deel van hun omzet halen uit EM. O.m. reden waarom J Bogle de voorkeur gaf aan S&P500 voor VS-beleggers. YouTube: J Bogle

• Pistachenootje
poehee schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:41:
[...]

Snap ik, die kans is er. Maar wel een beetje een N=1 situatie.
Als mijn kinderen dat zouden doen, dan zie dat liever wanneer ze 18 zijn, dan wanneer ze de erfenis opstrijken.
Als ik kijk naar vrienden, neven en nichten zie ik volop gevallen die op hun 18e niet zo verstandig waren, waarvan veel een goede opvoeding en opleiding (VWO) hadden.

Op latere leeftijd (>30) werd ik pas 'verstandig' met geld.

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-10 18:36
Bij ABN AMRO momenteel de boodschap: "Door een storing zijn beleggingen op dit moment niet zichtbaar in de app. Probeer het later nog eens. Excuses voor het ongemak." :/

Mijn hele beleggingsrekening is verdwenen en het geldt ook voor internet bankieren. Hebben anderen hier ook last van?

Update: de beleggingsrekening is weer terug van weggeweest!

[ Voor 66% gewijzigd door Aardappelzakje op 03-04-2022 12:31 ]

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 16:05
Yep, hier ook. Vanochtend zag ik wel mijn saldo op de beleggingsrekening, nu staan er 2 streepjes.

Hattrick: Thorgal Eagles

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:14
Naamloos87 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:20:
Interessante gedachtengang. Ik doe hetzelfde en in 2 jaar tijd is EM altijd hetgeen geweest wat mijn resultaat omlaag trok. Ook nu staat world in de plus, maar EM nog dik in de min.

Ik vraag me dus ook af waarom ik nog perse EM erbij zou willen doen, allee maar omdat "vwrl dat ook doet "

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-10 18:36
ConQuestador schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:04:
[...]

Interessante gedachtengang. Ik doe hetzelfde en in 2 jaar tijd is EM altijd hetgeen geweest wat mijn resultaat omlaag trok. Ook nu staat world in de plus, maar EM nog dik in de min.

Ik vraag me dus ook af waarom ik nog perse EM erbij zou willen doen, allee maar omdat "vwrl dat ook doet "
Omdat je daarmee gewoon een betere spreiding hebt. Als je belegt voor de lange termijn snap ik eerlijk gezegd niet waarom je je laat leiden door prestaties van de afgelopen 2 jaar. Als je nu stopt met maandelijks bijkopen loopt je misschien wel rendement mis omdat je nu relatief laag bij kunt kopen. De prestaties in het verleden zijn immers geen garantie voor de toekomst. Dat geldt voor EM, maar ook voor World en SC.

Bovendien vind ik het eigenaardig en lastig te beargumenteren waarom je EM niet onderdeel zou willen hebben van je portefeuille. Een groot deel van EM is China en dat is voor de lange termijn een meer dan serieuze economie om rekening mee te houden.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:34

de Peer

under peer review

ConQuestador schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:04:
[...]
Misschien om de markt niet te willen timen. :?
Ik vind "EM doet het de laatste jaren niet zo best" nou niet echt een steekhoudend argument om er niet in te investeren. Het tegenovergestelde (juist wel investeren) is misschien wel logischer.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 03-04-2022 11:39 ]

• poehee
Pistachenootje schreef op zondag 3 april 2022 @ 08:31:
[...]

Als ik kijk naar vrienden, neven en nichten zie ik volop gevallen die op hun 18e niet zo verstandig waren, waarvan veel een goede opvoeding en opleiding (VWO) hadden.

Op latere leeftijd (>30) werd ik pas 'verstandig' met geld.
Genetisch dus :-)
Bij ons in de familie precies andersom.

• Pistachenootje
Dat geldt niet voor vrienden ;)

Verwijderd

Aardappelzakje schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:27:
[...]

Omdat je daarmee gewoon een betere spreiding hebt. Als je belegt voor de lange termijn snap ik eerlijk gezegd niet waarom je je laat leiden door prestaties van de afgelopen 2 jaar. Als je nu stopt met maandelijks bijkopen loopt je misschien wel rendement mis omdat je nu relatief laag bij kunt kopen. De prestaties in het verleden zijn immers geen garantie voor de toekomst. Dat geldt voor EM, maar ook voor World en SC.

Bovendien vind ik het eigenaardig en lastig te beargumenteren waarom je EM niet onderdeel zou willen hebben van je portefeuille. Een groot deel van EM is China en dat is voor de lange termijn een meer dan serieuze economie om rekening mee te houden.
Omdat EM landen niet voor niets nog niet ontwikkeld zijn. Er zijn serieuze politieke risico's aan verbonden. Op het moment dat een land volwassen wordt gaat het vanzelf uit de EM index.

In tijden van pais en vree zal EM een wat hoger dan gemiddeld rendement bieden qua compensatie risico, maar in tijden van oorlog en onrust raak je dat allemaal weer kwijt.

Bekeken over hele lange periode is het rendement per saldo niet hoger, het risico wel.

Van de groei van China en andere EM landen profiteer je ook door simpelweg in Unilever bijvoorbeeld te beleggen, die haalt het merendeel van haar omzet al in EM landen. Je profiteert niet perse alleen van de groei van een land door bedrijven uit dat land te beleggen.

• phantom09
  • Nu online
poehee schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:46:
[...]

Ik heb besloten om, wanneer ik gezond mijn pensioen in ga (nog 15 jaar te gaan ongeveer), om alles in aandelen te laten. Maar dat is vanuit een luxe positie, dus ik zou het niet zomaar iedereen aanraden.
Probleem is, dat wat je ook besluit, je niet weet wat er gaat gebeuren. Dus je moet tegen je verlies kunnen (was ik maar op de beurs gebleven) of je zegeningen tellen (goed dat ik van de beurs ben).
Een advies kan zijn: laat zoveel mogelijk op de beurs als je, voor x jaar, kan missen.
Ik wil ook vervroeg met pensioen, Ik zat ook eerst te denken om bijna 100% in aandelen te laten, echter wat als de beurs met 30-50% crasht? Je hebt dan geld nodig en bent gedwongen om wat te verkopen voor die lage waarde.
De beurs herstelt zich zekers weer, echter hoe lang gaat dat duren? 6 maanden? 1 jaar? 2 jaar? 3 jaar?
In al die tijd moet je met verlies verkopen. Ik zelf zat er aan te denken om circa 1 tot 2 jaar leefgeld in cash opzij te leggen. Mocht de beurs crashen, dan kan je hier gebruik van maken. En ja, het rendeert negatief, maar minder erg dan dat je moet verkopen voor -30 tot -50%.

• Naamloos87
phantom09 schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:00:
[...]

Ik wil ook vervroeg met pensioen, Ik zat ook eerst te denken om bijna 100% in aandelen te laten, achter wat als de beurs met 30-50% crasht? Je hebt dan geld nodig en bent gedwongen om wat te verkopen voor die lage waarde.
De beurs herstelt zich zekers weer, echter hoe lang gaat dat duren? 6 maanden? 1 jaar? 2 jaar? 3 jaar?
In al die tijd moet je met verlies verkopen. Ik zelf zat er aan te denken om circa 1 tot 2 jaar leefgeld in cash opzij te leggen. Mocht de beurs crashen, dan kan je hier gebruik van maken. En ja, het rendeert negatief, maar minder erg dan dat je moet verkopen voor -30 tot -50%.
Ik denk dat als China Taiwan overneemt de dip veel langer gaat duren dan nu met Rusland. China zal daar niet stoppen. China wilt heel de zuid-chineze zee en alle eilanden en wie weet wat nog meer.

Ik zou persoonlijk niet 100% in aandelen zitten dichtbij mijn pensioen maar waarschijnlijk bijna alles verkopen. Geld is slechts een hulpmiddel om bij je doel te komen --> Financiële onafhankelijkheid.

• The_FrankO
  • Niet online
Ik merk vooral dat de emerging market het vaak beter doet als er onrust is bij de developed markets. Waar Europa vaak dezelfde richting kiest als US (en omlaag vaak harder dan omhoog) lijkt emerging daar iets minder in te volgen. Frontier markten lijken zich al helemaal niets aan te trekken van koerswijzigingen bij de developed markets.

Helaas is het niet heel eenvoudig om in de frontier markt te kunnen handelen als Europeaan. Er is maar weinig keuze en meeste beleggingsfondsen rekenen een behoorlijke fee.
Ik heb zelf wat Vietnam erbij van deze: https://www.tcminvestmentfunds.com/vietnam erg duur maar voorlopig zijn deze hoge kosten wel waard geweest.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Q1 2022
Q4 2021
TTM
Since inception
Hoogste prestaties
TMDX, +71,77%
AVAV, +55,95%
ZNGA, +48,36%
TRUP, +73,06%
ANET, +70,35%
NEWR, +55,98%
NVDA, +116,79%
FTNT, +96,41%
ANET, +95,18%
TSLA, +1669,77%
NVDA, +758,02%
BILI, +481,11%
Laagste prestaties
SKLZ, –58,56%
FUBO, –56,50%
EPAM, –54,40%
PTON, –58,18%
CHGG, –54,05%
SFIX, –51,79%
SKLZ, –83,30%
SFIX, –78,45%
PTON, –75,09%
CWEB, –94,47%
SKLZ, –88,15%
BAND, –78,55%
Aantal posities
Aandelen 221×
Opties 15×
Aandelen 173×
Opties 16×

Transacties
Aandelen 66×
Opties 4×
Valutaconversie 3×
Aandelen 13×
Opties 13×
Valutaconversie 2×
Transactiekosten
€ 60,83
€ 42,05

He, wat is dat nou, een kwartaalupdate? Je deed toch altijd aan maandupdates? En waar zijn de grafieken met rendement gebleven? En je leverage? :?

Dat klopt! Ik vind maandelijkse updates toch iets te frequent voor een overwegend buy & hold portfolio in redelijk veel individuele aandelen. en deze frequentie legt in de top/bottom 3 ook meer de nadruk op welke bedrijven in welke maand de kwartaalcijfers publiceren. Met kwartaalupdates hoop ik meer de nadruk te kunnen leggen op langetermijnresultaten. Rendement op portfolioniveau en leverage laat ik vanaf deze maand kwartaalupdate ook weg, de reden kan je hier teruglezen.

Verder heb ik de YTD statistieken vervangen door TTM (trailing twelve months). Dat maakt deze kolom wat minder oninteressant aan het begin van het jaar. :P

Wat leverage betreft: dit kwartaal zag (voor mij) een forse daling, maar er is niets mis gegaan! Wel heb ik uit voorzorg al het geld dat op de spaarrekening apart stond voor rente-arbitrage teruggestort. Alle leverage cijfers zijn verbeterd, zelfs na het doen van nieuwe aankopen. En die zijn er geweest, zoals je ziet!

Het mooie van terugkijken op het gehele kwartaal is dat de volatiliteit per maand minder opvalt. Toch zijn er ook over deze periode opvallende resultaten verschenen. Helemaal bovenaan staat TMDX, een microcap waarin ik halverwege dit kwartaal een positie heb geopend. Nu lijkt +71,8% misschien veel, maar maak daar niet teveel uit op; dit is nog steeds ver onder de piek waar het aandeel zich een jaar geleden bevond. Het percentage is alleen maar zo hoog omdat de aankoop toevallig precies in het dal heeft plaatsgevonden. Dat is echt enkel aan geluk toe te schrijven.

Op twee staat een positie die ik inmiddels al ruim een jaar heb: AVAV. Ook een met een kleine market cap, zij het groter dan TMDX. De +56,0% koerswinst is voornamelijk toe te schrijven aan goede kwartaalcijfers, na de tegenvallende guidance een kwartaal daarvoor. ZNGA neemt de derde plek in met +48,4% dankzij de aangekondigde overname door TTWO. De verwachting is dat de overname dit kwartaal definitief wordt, dan wordt de eindstand voor deze positie ongeveer +77%.

En dan de verliezers. SKLZ. Ik weet het niet hoor, maar met –58,6% in een kwartaal wordt dit misschien wel de volgende CWEB of Luckin Coffee. Aan de andere kant is dit inmiddels nog maar 0,02% van mijn portfolio, dus heel veel maakt het ook weer niet uit. Eigenlijk precies hetzelfde met FUBO, –56,5%. Op drie staat EPAM met een daling van –54,4%. Dit bedrijf heeft veel werknemers in oost-Europese landen, waaronder Oekraïne, en heeft dus relatief veel last van de oorlog. Of in ieder geval denkt de markt dat.

Wat zou er since inception dit kwartaal gebeurd zijn? TSLA stijgt weer vrolijk van +1589% naar +1670%. NVDA stijgt naar de tweede plaats met een daling van +800% naar +758%. BILI keert terug naar de derde plaats ondanks dat mijn positie hierin is gesloten, ze blijven dus staan op +481%. Dat betekent dat SHOP die vorige keer met +848% op twee stond toch wel fors moet zijn gedaald, en dat zijn ze inderdaad, naar +378%.

Verlieskoning CWEB ziet een kleine stijging van –95,0% naar –94,5%. SKLZ ziet kansen om zelf verlieskoning te worden en daalt van –71,4% naar –88,2%. Nieuw op drie is BAND met een daling van –53,8% naar –78,6%. De oude nummer drie, TWOU, verdwijnt uit de verlies top 3, ondanks een verdere daling van –55,1% naar –73,3%.

• phantom09
  • Nu online
Naamloos87 schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:03:
[...]

Ik denk dat als China Taiwan overneemt de dip veel langer gaat duren dan nu met Rusland. China zal daar niet stoppen. China wilt heel de zuid-chineze zee en alle eilanden en wie weet wat nog meer.

Ik zou persoonlijk niet 100% in aandelen zitten dichtbij mijn pensioen maar waarschijnlijk bijna alles verkopen. Geld is slechts een hulpmiddel om bij je doel te komen --> Financiële onafhankelijkheid.
China is gekke Henkie niet. Als China een oorlog begint, dan krijgen ze de VS (en navo) tegen zich. Wellicht dat nog andere landen (japan, zuid korea, australia, canada) mee gaan helpen tegen China.
China is gefocused op een economische macht, niet op expansie drift van landje veroveren.

Als je bijna al je aandelen gaat verkopen heb je dus voornamelijk spaargeld.
Als je vervroegd met pensioen gaat heb je dit geld gedeeltelijk nodig, echter als je de AOW gerechtigde leeftijd hebt behaalt dan heb je dit geld minder nodig.

De vraag is hoeveel jaren voor je AOW gerechtigde leeftijd je gaat stoppen. Daarnaast nog de moeilijke vraag hoe lang je blijft leven. Stel dat je 10 jaar eerder stop (57) en zeg 87 zou halen, dan moet je dus 30 jaar nog zien te overbruggen.
Spaargeld gaat dan heel snel verdampen. Ik zou toch in aandelen blijven, maar langzaam afbouwen naarmate je ouder wordt. Finaciele zekerheid heb je namelijk al als je de AOW gerechtigde leeftijd hebt behaald.

• Maahes
Z___Z schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:13:
[...]

Dat laatste wordt wel eens in twijfel getrokken. Je aandeel wordt bewaard bij een broker. Die kan hetzelfde aandeel meerdere keren verkopen, net zoals in het begin van ons huidige financieel stelsel gebeurde met IOU’s voor goud wat bij de bank lag. Vooral bij groeiaandelen voor buy and hold klanten is dit een lucratief business model, want geen dividend wat met dit model problemen veroorzaakt. De extra cashflow kan weer geïnvesteerd worden. Er ontstaan pas problemen als iedereen z’n geld terug wil, net zoals vroeger als iedereen z’n goud terug wou.
Blackrock of Vanguard zou dan wel eens de hele aandelenmarkt op de kop kunnen zetten.
@Z___Z Ik zet onze discussie hier voort.

Door wie wordt dit in twijfel getrokken en waarom?

Als 1 aandeel in het bezit is van meerdere personen, dan zou de totale hoeveelheid uitgekeerd dividend toch ook niet meer gelijk zijn aan wat alle aandeelhouders bij elkaar opgeteld ontvangen?

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-11 10:24
@Zr40 Ik mis het rendement op portfolio niveau wel in je update. Rendement en risico zijn de interessante cijfers. Hoewel ik bij 221 (!) posities echt weinig afwijking meer verwacht van een nasdaq index in jouw geval. Denk wel dat vanwege de eerdere gelijkenis met de nasdaq dat je in Q1 een hobbelig ritje hebt gehad. Maar goed, je publiek heeft het er maar mee te doen!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Maahes schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:18:
[...]

@Z___Z Ik zet onze discussie hier voort.

Door wie wordt dit in twijfel getrokken en waarom?

Als 1 aandeel in het bezit is van meerdere personen, dan zou de totale hoeveelheid uitgekeerd dividend toch ook niet meer gelijk zijn aan wat alle aandeelhouders bij elkaar opgeteld ontvangen?
Dat ligt eraan of het aandeel wat je bezit daadwerkelijk in jouw naam staat.

Grootste voorbeeld is GameStop:
https://www.fool.com/inve...-interest-over-100-heres/

Maar in principe kan je elke virtual asset meer dan 1x verkopen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Magpie schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:19:
@Zr40 Ik mis het rendement op portfolio niveau wel in je update. Rendement en risico zijn de interessante cijfers. Hoewel ik bij 221 (!) posities echt weinig afwijking meer verwacht van een nasdaq index in jouw geval. Denk wel dat vanwege de eerdere gelijkenis met de nasdaq dat je in Q1 een hobbelig ritje hebt gehad. Maar goed, je publiek heeft het er maar mee te doen!
Het probleem met rendementscijfers is dat ik leverage gebruik. De vorm van de grafiek lijkt misschien wel op die index, maar de schaal is anders. En doordat de leverage over tijd verandert is er ook niet echt voor te corrigeren.

Eigenlijk zou ik ergens een schaduwportefeuille moeten bouwen waarin ik precies dezelfde aankopen doe, maar waarbij de cash positie niet meetelt. Dat zou een mooie aanvulling zijn en dat zou ik prima willen delen! Alleen heb ik de tools er niet voor... althans, nog niet. Ik ben met een hobbyprojectje bezig om de IB flex statements in te lezen zodat ik mijn eigen modellen kan maken en mijn eigen statistieken er op kan loslaten, dus wie weet komt het ooit weer terug :)

• rr7r
Aardappelzakje schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:27:
[...]

EM aandelen betekent ook EM valuta en, in het geval van China deels ook via de VIE structures. China is 32% na alle dalingen. Taiwan is 16%. China ziet Taiwan als een afvallige regio. 13% is India en outperformde de laatste 2 jaar EM, daarvoor 20 jaar niet (in EUR), maar de Rupee (vs EUR) daalde met 50% afgelopen 20 jaar en de India index zit vol met financials, consultancy, energie en materialen, allemaal midcap sized. Ik vraag me af in hoeverre dat het "opkomen" van India representeert. Bij elkaar is alles 59% van de EM index.

[ Voor 4% gewijzigd door rr7r op 03-04-2022 18:52 ]

• rr7r
Maahes schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:18:
[...]

Nee, want ook bij aandelen geldt dubbelzijdig boekhouden.

Bedrijf A geeft 1 aandeel uit (emissie), Persoon A koopt 1 aandeel bij Broker A.
Broker A leent nu het aandeel van Persoon A uit aan Persoon B.
Stand van zaken?
Persoon A heeft een vordering van 1 aandeel op Broker A.
Broker A heeft een vordering van 1 aandeel op Persoon B.
Dus:
Persoon A: 1
Bedrijf A: -1
= 0
Broker A: 1-1=0
Persoon B: 1-1=0
= 0

En uiteraard is indexbeleggen ook een zero-sum game. Alles met geld is zero-sum, altijd. Zijn allemaal relaties. Een bezitter en een "schuldenaar". De emitterende partij doet óók mee in het geval van aandelen(index), als oorspronkelijke verkoper van die aandelen. Aandelenindex is een claim van de aandelenindexhouder op de onderliggende entiteiten. In theorie, als het "spel" ophoudt, moet die terugkopen als er geen andere kopers zijn. Dan worden de verliezers kenbaar en is de eindstand 0. De reden waarom aandelenindex geen zero-sum lijkt, is dat het spel nog niet is opgehouden.

Je leest/hoort ook vaak "mijn geld zit in aandelen/stenen", maar dat is ook feitelijk onwaar en slaat slechts op de beleving van de houder van aandelen/stenen. Jouw geld is jouw geld niet meer, maar het geld van de tegenpartij, jij hebt er aandelen/stenen voor teruggekregen, en verondersteld dat je dat later weer kan omruilen voor geld met een (andere) tegenpartij. Of je kapitaliseert de assets zelf (bedrijfswinsten/huur/wonen).

• Maahes
Zr40 schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:48:
[...]

Het probleem met rendementscijfers is dat ik leverage gebruik. De vorm van de grafiek lijkt misschien wel op die index, maar de schaal is anders. En doordat de leverage over tijd verandert is er ook niet echt voor te corrigeren.

Eigenlijk zou ik ergens een schaduwportefeuille moeten bouwen waarin ik precies dezelfde aankopen doe, maar waarbij de cash positie niet meetelt. Dat zou een mooie aanvulling zijn en dat zou ik prima willen delen! Alleen heb ik de tools er niet voor... althans, nog niet. Ik ben met een hobbyprojectje bezig om de IB flex statements in te lezen zodat ik mijn eigen modellen kan maken en mijn eigen statistieken er op kan loslaten, dus wie weet komt het ooit weer terug :)
Wat is de gedachte achter het gebruik van leverage? Ik neem aan dat je netto positie in cash dus negatief is (anders was leverage immers niet nodig geweest)? Vind je dit geen onverantwoord risico?

• Maahes
rr7r schreef op zondag 3 april 2022 @ 18:48:
[...]

Nee, want ook bij aandelen geldt dubbelzijdig boekhouden.

Bedrijf A geeft 1 aandeel uit (emissie), Persoon A koopt 1 aandeel bij Broker A.
Broker A leent nu het aandeel van Persoon A uit aan Persoon B.
Stand van zaken?
Persoon A heeft een vordering van 1 aandeel op Broker A.
Broker A heeft een vordering van 1 aandeel op Persoon B.
Dus:
Persoon A: 1
Bedrijf A: -1
= 0
Broker A: 1-1=0
Persoon B: 1-1=0
= 0

En uiteraard is indexbeleggen ook een zero-sum game. Alles met geld is zero-sum, altijd. Zijn allemaal relaties. Een bezitter en een "schuldenaar". De emitterende partij doet óók mee in het geval van aandelen(index), als oorspronkelijke verkoper van die aandelen. Aandelenindex is een claim van de aandelenindexhouder op de onderliggende entiteiten. In theorie, als het "spel" ophoudt, moet die terugkopen als er geen andere kopers zijn. Dan worden de verliezers kenbaar en is de eindstand 0. De reden waarom aandelenindex geen zero-sum lijkt, is dat het spel nog niet is opgehouden.

Je leest/hoort ook vaak "mijn geld zit in aandelen/stenen", maar dat is ook feitelijk onwaar en slaat slechts op de beleving van de houder van aandelen/stenen. Jouw geld is jouw geld niet meer, maar het geld van de tegenpartij, jij hebt er aandelen/stenen voor teruggekregen, en verondersteld dat je dat later weer kan omruilen voor geld met een (andere) tegenpartij. Of je kapitaliseert de assets zelf (bedrijfswinsten/huur/wonen).
Precies. We zijn het met elkaar eens. Je hebt het een stuk duidelijker uiteengezet als ik eerder had gedaan. @Z___Z ben je overtuigd / het hiermee eens?

• Arfalas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-11 21:15
Hallo allemaal,

Ik gluur hier al een tijdje mee, maar ik zal me even kort melden hier. Ik ben net begonnen met beleggen en ben nu volop aan het orienteren/leren en ervaring aan het opdoen.
Ik ben nu 36 (beter laat dan nooit) en heb sinds vorige week een potje bij Degiro geopend. Begonnen met een relatief laag bedrag van ongeveer een maandsalaris en met de bedoeling om daar in elk geval ~100/maand bij in te leggen. Eventuele extra's wil ik daar ook bij gaan storten (gespreid), vakantiegeld wat niet op gaat bijvoorbeeld. Op de spaarrekening laten staan heeft echt 0 zin op dit moment natuurlijk.
Ik heb nooit echt interesse gehad in beleggen; moeilijk, saai, geen interesse, noem alle cliches maar op, maar achteraf was dat eigenlijk onzin. Ik moet ook wel zeggen dat ik afgelopen jaren vooral m'n hypotheek extra heb afgelost, waardoor ik nu ruim onder een ton zit. Beleggen heeft natuurlijk een hoger potentieel rendement, maar lage maandkosten vind ik ook zeker fijn, en het geeft ook gewoon rust in m'n hoofd. Een combinatie van beleggen en een deels afgeloste hypotheek werkt goed voor mij. (een reden dat crypto ook niet mijn ding is. Van iedere rooie kaars kreeg ik stress, iets wat ik met beleggen eigenlijk niet ervaar omdat ik weet dat het voor de lange termijn is)

Voor nu wil ik me richten op de ETF's uit de kernselectie bij degiro. Vooral vanwege de enorme spreiding en de lage kosten, maar dat hoef ik natuurlijk niet uit te leggen hier.
Ik heb er voor nu een 7-tal uitgekozen. Omdat je ook maar 1 keer per maand gratis kan kopen, heb ik er dus niet maar 1 of 2.
Voor nu zijn dat de volgende:
IWDA 17,5%
VWRL 17,5%
VUSA 17,5%
IUSA 17,5%
TDT 10,0%
TSWE 10,0%
VHYL 10,0%

waar ik zowel naar S&P500 als spreiding over de hele wereld (en een beetje AEX) heb gekozen. Ideeën hierover zijn altijd welkom.
Ik wil me, als ik meer ervaring heb, ook wel gaan richten op losse aandelen. Maar dat is zaak voor later

Ook meteen een vraagje, degiro is niet altijd even duidelijk heb ik al gemerkt. Er werd 'Flatex Interest' afgeschreven, dit is als het goed is de rente op de cash die er nog open staat (?). Ik las dat dit werd gecompenseerd tot 2500 euro. Gebeurt dit automatisch, of moet je dat zelf regelen (hoe?) of gebeurt dit tegenwoordig helemaal niet meer? Ik kon er geen sluitend antwoord op vinden.

Ik hoop nog genoeg te leren door onder andere hier mee te lezen

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:02
@Arfalas Flatex Interest is de negatieve rente op je geld rekening (bedrag wat je nog niet belegd hebt). Tot een saldo van €2500 wordt dat gecompenseerd en dat zie je dan terug als MMF Compensatie in je Portefeuille. Die MMF Compensatie kun je laten overmaken naar je tegenrekening (dit gebeurt niet automatisch). Dus die kan niet rechtstreeks weer gebruikt worden om aandelen of ETF’s mee te kopen. Zie ook: https://www.degiro.nl/hel...-compensatie-geldrekening

Ik vraag me wel af hoe je €100 per maand over zoveel ETF’s gaat spreiden? Ik ben zelf December 2021 begonnen met 4 ETF’s: VWRL 40%, IWDA 40%, TDT 10% en SMH 10%.

[ Voor 40% gewijzigd door PatrickC op 03-04-2022 22:25 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Arfalas
Het zal aan mij liggen, maar die MMF compensatie vind ik niet terug, Of heeft dat een paar dagen verwerktijd nodig?
Voor 100 euro is de spreiding inderdaad lastig. Maar als ik bijvoorbeeld begin van de maand voor €100 ETF's koop en ik doe een extra cash storting, dan kan ik diezelfde maand dat nog beleggen in plaats van te wachten tot de maand erop. Misschien is het overkill, maar kwaad kan het niet in mijn idee. En 7 ETF's is ook nog overzichtelijk genoeg.

• rr7r
Arfalas schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:59:
Ik heb er voor nu een 7-tal uitgekozen. Omdat je ook maar 1 keer per maand gratis kan kopen, heb ik er dus niet maar 1 of 2.
Voor nu zijn dat de volgende:
IWDA 17,5%
VWRL 17,5%
VUSA 17,5%
IUSA 17,5%
TDT 10,0%
TSWE 10,0%
VHYL 10,0%

Ik hoop nog genoeg te leren door onder andere hier mee te lezen
Vanwege het lage maandbedrag waarmee je belegd (daar is niks mis mee op zichzelf, dus begrijp me niet verkeerd) voegt het weinig toe zoveel etfs te nemen en krijg je mogelijk wel te maken met kosten/onhandigheid, bij balanceren, verkopen, etc.

IWDA is 70% VUSA. VWRL is IWDA+EM. IUSA=VUSA. TDT ok.. wel maar 25 aandelen in AEX.. TSWE presteert onder, waarom gelijkgewogen? VHYL zit al in VWRL/IWDA, maar is dus een overweging, maar slechts van 1/7e deel in jouw opzet... Zou gewoon wereldindex nemen en als je over 2500 heen bent kijken of je nog wat accenten kan geven. Ben je weer ong. 2 jaar verder.

• phantom09
  • Nu online
Maahes schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:08:
[...]

Wat is de gedachte achter het gebruik van leverage? Ik neem aan dat je netto positie in cash dus negatief is (anders was leverage immers niet nodig geweest)? Vind je dit geen onverantwoord risico?
Ik maak ook gebruik van leverage en wel op 2 manieren:

1. Leveraged ETF fund die ik in het verleden heb aangeschaft. Zoals direxion daily SP500 bull 3x.
2. Negatief dollar cash saldo.

Dit negatief saldo is slecht beperkt tot nog geen 2,5% van mijn portofolio en binnen 1 storing aangevuld.
ben wel van plan om dit iets te vergroten naar 5-10%.

Ja er zit een risico in. Ik weet dat als de koersen flink dalen de marge eisen ook omhoog gaan en ik dichter in de buurt van een margin call kom. Indien nodig kan ik ergens anders wat weg halen zodat de eisen lager worden. Hoger dan 10% wil ik niet gaan.

• Arfalas
rr7r schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:27:
[...]

Vanwege het lage maandbedrag waarmee je belegd (daar is niks mis mee op zichzelf, dus begrijp me niet verkeerd) voegt het weinig toe zoveel etfs te nemen en krijg je mogelijk wel te maken met kosten/onhandigheid, bij balanceren, verkopen, etc.

IWDA is 70% VUSA. VWRL is IWDA+EM. IUSA=VUSA. TDT ok.. wel maar 25 aandelen in AEX.. TSWE presteert onder, waarom gelijkgewogen? VHYL zit al in VWRL/IWDA, maar is dus een overweging, maar slechts van 1/7e deel in jouw opzet... Zou gewoon wereldindex nemen en als je over 2500 heen bent kijken of je nog wat accenten kan geven. Ben je weer ong. 2 jaar verder.
Stof tot nadenken, Dank je wel

Edit:
Overigens, zou ik de MMF compensatie hier terug moeten vinden? Dan moet ik gewoon geduld hebben
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3ozvsPVBk1biJbwz4GEa2hBrfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AHOgEL7QD2COqjtx7GrZfeEl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Arfalas op 03-04-2022 22:33 ]

• PatrickC
Arfalas schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:26:
Het zal aan mij liggen, maar die MMF compensatie vind ik niet terug, Of heeft dat een paar dagen verwerktijd nodig?
Voor 100 euro is de spreiding inderdaad lastig. Maar als ik bijvoorbeeld begin van de maand voor €100 ETF's koop en ik doe een extra cash storting, dan kan ik diezelfde maand dat nog beleggen in plaats van te wachten tot de maand erop. Misschien is het overkill, maar kwaad kan het niet in mijn idee. En 7 ETF's is ook nog overzichtelijk genoeg.
Ik zie bij mij op 2 april de flatex interest staan in mijn rekeningoverzicht en mijn MMF Compensatie is ook gestegen. Maar in het rekeningoverzicht is dit niet zichtbaar, dus ook niet wat DEGIRO precies heeft berekend als compensatie.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• PatrickC
Arfalas schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:30:
Overigens, zou ik de MMF compensatie hier terug moeten vinden? Dan moet ik gewoon geduld hebben.
Ja :)

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Beste allemaal,

Afgelopen maanden steek ik elke maand in de volgende fondsen, via de Rabobank.
80% Northern Trust Wld Custom ESG Eq I NL0011225305
10% Northern Trust Em Custom ESG EQ I NL0011515424
10% NT Glob Small Cap ESG Low Carbon F NL0013552078

Moet ik Vanguard toevoegen? Of is dit al genoeg? Hoor graag jullie tips :)

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• rr7r
replica17 schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:33:
Beste allemaal,

Met welk doel? NT vs Vanguard = ESG vs non-ESG en dividendlek nee vs ja.
Ikzelf heb liever Vanguard. Meer vertrouwen in. ESG-selectie vind ik ook niet wenselijk. Maar ik ≠ u.

[ Voor 8% gewijzigd door rr7r op 03-04-2022 23:47 ]

• Pistachenootje
@Arfalas je huidige portfolio heeft veel overlap en dividendlek. Dit is een handige site: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

• Miki
  • Laatst online: 07:37
replica17 schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:33:
Beste allemaal,

Ik vermoed dat je VWRL bedoelt? Heb je al eens vergeleken wat de onderliggende aandelen zijn beide NT World en VWRL? Met de site van Morningstar kun je eenvoudig beide fondsen opzoeken. Ik verklap alvast dat je in meer van hetzelfde gaat beleggen, schiet je er dan wat mee op?

Daarnaast wat @Pistachenootje zegt heb je te maken met Dividendlek van Ierse fondsen zoals die van Vanguard. Dat heeft flink wat impact op je rendement hetgeen je goed kunt terug zien in de aangehaalde site.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Xanaroth schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:36:
[...]

MTD
YTD
Since inception '16
Vermogen
-3,57%
-1,84%
+659,59%
Money Weighted Return
-3,57%
-4,95%
N/A
Comparable MWR
IWDA -1,71%
78/11/11 ETF -1,76%
IWDA -6,75%
78/11/11 ETF -6,55%
N/A
Dividend groei
+0,39%
+10,38%
+521,70%
Hoogste prestaties
EPR Properties +13,87%
Locheed Martin+12,24%
SL Green +10,13%
Lockheed Martin +28,47%
BATS +18,38%
Vodafone +15,17%
MSFT+566,62%
Broadcom +156,50%
MacDonalds +142,35%
Laagste prestaties
Fortum Oyj -21,98%
ING Group -19,63%
JustEat -16,67%
Palantir -33,11%
IIPR -29,63%
JET -28,62%
Vodafone -50,8%
Palantir -38,32%
JustEat -34,03%

[Afbeelding]

Weinig uitleg nodig denk ik wat er afgelopen maand is gebeurt. Duidelijk stroming weg bij risicovolle aandelen evenals EU financials/verzekeraars.
Zelf ondertussen ook uitgestapt bij o.a. Fortum toen duidelijk werd dat dit een verhaal wordt voor de langere termijn. Gelukkig stond de positie zelf nog in het groen (+dividenden) maar toch jammer om te laat te bedenken dat dit scandinavische/eu elektriciteitsbedrijf ook heel veel elektra&warmte werk doet in rusland en dus vol in de sanctie schijnwerpers zal staan.

Aan de positieve kant vooral uitschieters bij de covid-recovery sectoren. Uitgaan, kantoren, alcohol en tabak leiden de weg en zorgen dat de verliezen onder controle blijven. Tevens werk zoals nutsbedrijven en aerospace&defence doen het aanmerkelijk goed in onrustige risk-off omgeving.

Tegenover de indices is iets van de winst verdampt, met name omdat ik met name de risicovolle tech wat overweight zit én uitbreid terwijl de bodem zo te zien nog niet bereikt was. Van grote stappen DCA in IIPR/DLR/AMT/DIS tot wat kleingeld inleggen bij PLTR/VORB/SPCEJET, zorgt dat ervoor dat de herstelbeweging van de laatste dagen niet zo groot was als bij de indices.

Voor dividend is de groei erg beperkt deze maand. Vooral vanwege aankoop van aandelen met beperkte of uberhaupt geen uitkering, terwijl van aandeel met relatief hoge yield (Fortum) afscheid is genomen. Als ik volgende maand wat NN ofzo meepik komt ook dat vanzelf weer goed.

MTD
YTD
Since inception '16
Vermogensgroei
+3,59%
-0,27%
+694,79%
Money Weighted Return
+3,65%
-1,48%
N/A
Comparable MWR
IWDA +4,68%
78/11/11 ETF +3,49%
IWDA -2,38%
78/11/11 ETF -3,29%
N/A
Dividend groei
+4,80%
+15,68%
+546,77%
Hoogste prestaties
CVR Partners +31,00%
ZIM +24,13%
Universal Music Group +19,01%
Bayer AG +34,09
CVR Partners +31,00%
Lockheed Martin+25,48%
MSFT+599,32%
Broadcom +182,08%
MacDonalds +152,07%
Laagste prestaties
JET -15,18%
ING -9.47%
Unilever -8.40%
JET -31,79%
Palantir -24,05%
IIPR -23,89%
Vodafone -52,16%
Palantir -29,96%
Beyond Meat -26,01%

Was weer een boeiende maand vol letterlijke en figuurlijke up's en downs. Overall is er sinds half maart duidelijk herstel ingezet, waardoor ik weer meer groen zie over de hele breedte. Dat is ook te zien aan de cijfers waar vrij breed meeste verbetering laat zien buiten de meer speculatieve posities.

Voor stijgingen; CVR heb ik een heerlijk ritje mee kunnen maken, en ook dividend nog meegepikt (nog eens +3,8% in 1 uitkering) maar ondertussen weer gesloten. In zo'n korte periode ruim meer gekregen dan waar ik vanuit ging binnen veel korter tijdsbestek.. dus geld aangenomen , bedankt gezegd en vertrokken.
ZIM profiteert vooral van het bizarre dividend (24,6% yield in 1 betaling) ondanks welke de koers alsnog hoger is dan begin van de maand, maar deze mag voorlopig nog blijven omdat ik hier veel meer verwacht op de lange termijn. UMG leek gewoon mee te gaan op de algemene markt tendens van herstel.

Bij de dalers; Onrust in Europa is ongeveer de titel. Over de breedte van het portfolio is dan wel duidelijk herstel zichtbaar, toch zijn factoren als onrust, onzekerheid, gebrek aan vertrouwen in sommige koersen nog altijd de boventoon die gevoerd wordt. Valt weinig aan toe te voegen voorlopig... behalve wat euro's en DCA :).

Belangrijkste is vooral dat het dividend gewoon stug voor blijft gaan, aangezien ik vooral inzet op inkomen ongeacht hoe de markt zich houdt. Hier weer een mooie solide groei deze maand ondanks beperkte inleg door omstandigheden. Dit komt vooral uit ZIM monster dividend over 2021 welke boven verwachting was, zie nu een bizarre 36% yield on cost staan daarop welke volop profiteert van de globale onrust.

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Miki schreef op maandag 4 april 2022 @ 07:28:
[...]

Ik vermoed dat je VWRL bedoelt? Heb je al eens vergeleken wat de onderliggende aandelen zijn beide NT World en VWRL? Met de site van Morningstar kun je eenvoudig beide fondsen opzoeken. Ik verklap alvast dat je in meer van hetzelfde gaat beleggen, schiet je er dan wat mee op?

Daarnaast wat @Pistachenootje zegt heb je te maken met Dividendlek van Ierse fondsen zoals die van Vanguard. Dat heeft flink wat impact op je rendement hetgeen je goed kunt terug zien in de aangehaalde site.
Dank voor je antwoord.

Inderdaad, daarom destijds ook voor de NT fondsen gekozen. Dacht dat ik misschien iets over het hoofd had gezien omdat ik toch aardig wat mensen zie die toch voor VWRL kiezen.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• Maahes
phantom09 schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:28:
[...]

Ik maak ook gebruik van leverage en wel op 2 manieren:

1. Leveraged ETF fund die ik in het verleden heb aangeschaft. Zoals direxion daily SP500 bull 3x.
2. Negatief dollar cash saldo.

Dit negatief saldo is slecht beperkt tot nog geen 2,5% van mijn portofolio en binnen 1 storing aangevuld.
ben wel van plan om dit iets te vergroten naar 5-10%.

Ja er zit een risico in. Ik weet dat als de koersen flink dalen de marge eisen ook omhoog gaan en ik dichter in de buurt van een margin call kom. Indien nodig kan ik ergens anders wat weg halen zodat de eisen lager worden. Hoger dan 10% wil ik niet gaan.
Wat is de reden dat je leverage gebruikt? Hoger rendement? Heb je dan een netto positie short cash? Meestal wordt een verhouding 60/40 geadviseerd voor bonds/aandelen. Jij zit dus hoger dan 100% aandelen?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
skaaf schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:04:
[...]

Wij hadden al een beleggingsrekening bij ING en daar kun je kosteloos beleggingsrekening toevoegen. Zolang je de beleggingsrekeningen aan 1 bankrekening gekoppeld houdt, betaal je eenmalig vaste kosten van 20euro en daarnaast nog een fee over het belegd vermogen
ING is 20 euro per jaar, niet eenmalig toch?

https://www.ing.nl/partic...lf-op-de-beurs/index.html

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:22
Klopt, 20 euro per jaar, ongeacht of je 1 beleggingsrekening hebt of drie per gekoppelde bankrekening nummer. Stel je hebt een beleggingsrekening gekoppeld aan jouw eigen bankrekeningnummer en de tweede beleggingsrekening is gekoppeld aan een en/of bankrekening, dan betaal je wel 2 keer 20 euro per jaar

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:13
Laat ik me ook eens melden hier. Ik heb een aantal portfolio's met verschillende doeleinden.

Ik heb een lijfrente portfolio bij degiro, en een box 3 portfolio bij de rabo voor m'n pensioen, met de volgende split:
  • 25% global stock (degiro VWCE, rabo Vanguard non-ETF)
  • 20% value factor (degiro IS3S, rabo IWVL)
  • 20% small cap (degiro IUSN, rabo Vanguard non-ETF)
  • 15% momentum (degiro IS3R, rabo IWM0)
  • 10% emerging (degiro EMIM, rabo EIMI)
  • 10% europees (degiro VEUR, rabo IMEU)
(doel: lange termijn kapitaal groei 20-30 jaar)

Daarnaast nog een medium-termijn portfolio bij de rabo:
  • 75% minimum volatility (IQQ0)
  • 25% global bond (Vanguard non-ETF, EUR hedged, 9y duration)
(doel: "ik wil misschien over 10 jaar een huis of boot kunnen kopen")

Dan nog een korte-termijn 'portfolio' ook bij de rabo:
  • 100% triodos groenfonds.
(doel: "ik wil wat 'cash' achter de hand hebben die ik kan aanspreken, maar het geld moet wel *iets* doen")

En op dit moment nog een kleine cash reserve.

Wat mij me name opvalt als ik dit vergelijk met de portfolios die hier in dit topic genoemd worden, is dat ik een veel zwaardere (of uberhaupt) factor tilt heb, vergeleken met de meesten hier. Ik bedoel, het is leuk om het dividend lek te fixen, maar een zware factor tilt levert op lange termijn meer rendement, en meer stabiliteit, lijkt mij? Zelfs al is mijn TER iets hoger?

Bovendien zijn de fondsen van NT die in dit topic vaak aangeraden worden bij de rabo ook ESG fondsen, en dit levert op langere termijn minder op, en is minder diversified. (Harteloos kapitalistische opmerking dit, ik weet het..)

Ook zie ik wat mensen in BV's beleggen hier. Ik ben freelancer en zou kunnen switchen naar een BV constructie om daaruit te beleggen, maar volgens mij is dat helemaal niet voordeliger. Of klopt het dat je de aandelen voor hun waarde ten tijde van kopen op de balans mag zetten, en verder niet hoeft op- of af te waarderen, tot je ze verkoopt?

Iemand nog tips/suggesties voor m'n portfolios misschien?

• Miki
  • Laatst online: 07:37
bumble_bee schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:50:
Laat ik me ook eens melden hier. Ik heb een aantal portfolio's met verschillende doeleinden.

Ik heb een lijfrente portfolio bij degiro, en een box 3 portfolio bij de rabo voor m'n pensioen (samen ongeveer 400K), met de volgende split:
  • 25% global stock (degiro VWCE, rabo Vanguard non-ETF)
  • 20% value factor (degiro IS3S, rabo IWVL)
  • 20% small cap (degiro IUSN, rabo Vanguard non-ETF)
  • 15% momentum (degiro IS3R, rabo IWM0)
  • 10% emerging (degiro EMIM, rabo EIMI)
  • 10% europees (degiro VEUR, rabo IMEU)
(doel: lange termijn kapitaal groei 20-30 jaar)

Daarnaast nog een medium-termijn portfolio bij de rabo (iets meer dan 200K):
  • 75% minimum volatility (IQQ0)
  • 25% global bond (Vanguard non-ETF, EUR hedged, 9y duration)
(doel: "ik wil misschien over 10 jaar een huis of boot kunnen kopen")

Dan nog een korte-termijn 'portfolio' ook bij de rabo (60K):
  • 100% triodos groenfonds.
(doel: "ik wil wat 'cash' achter de hand hebben die ik kan aanspreken, maar het geld moet wel *iets* doen")

En op dit moment nog een cash reserve van ~25K.

Wat mij me name opvalt als ik dit vergelijk met de portfolios die hier in dit topic genoemd worden, is dat ik een veel zwaardere (of uberhaupt) factor tilt heb, vergeleken met de meesten hier. Ik bedoel, het is leuk om het dividend lek te fixen, maar een zware factor tilt levert op lange termijn meer rendement, en meer stabiliteit, lijkt mij? Zelfs al is mijn TER iets hoger?

Bovendien zijn de fondsen van NT die in dit topic vaak aangeraden worden bij de rabo ook ESG fondsen, en dit levert op langere termijn minder op, en is minder diversified. (Harteloos kapitalistische opmerking dit, ik weet het..)

Ook zie ik wat mensen in BV's beleggen hier. Ik ben freelancer en zou kunnen switchen naar een BV constructie om daaruit te beleggen, maar volgens mij is dat helemaal niet voordeliger. Of klopt het dat je de aandelen voor hun waarde ten tijde van kopen op de balans mag zetten, en verder niet hoeft op- of af te waarderen, tot je ze verkoopt?

Gezien je portefeuille denk ik dat je wat info bij Ben Felix vandaan hebt gehaald of van het RR forum. Datzelfde geldt vermoedelijk ook voor hoe je tegen ESG fondsen aankijkt. Ik denk dat in het buitenland zeker verstandiger is om geen ESG fondsen te nemen bij gelijke omstandigheden maar in Nederland vallen de NT fondsen vanwege hun structuur in een fiscaal gunstig regime. Het kunnen dichten van het dividendlek heeft behoorlijk wat impact op je rendement.

Ik heb overigens geen tips behalve dat ik je portefeuille persoonlijk erg complex vindt en dat je waarschijnlijk veel tijd kwijt bent met herbalanceren. Ik ben zelf meer van KISS principe met een all world strategie in de 3 bekende fondsen van NT volledig geautomatiseerd :)

• Pistachenootje
@bumble_bee ik zelf heb een diepe factor tilt in mijn portfolio. Ik gebruik daarvoor Amerikaanse ETFs van Avantis; o.a. AVUV, AVDV en AVES. Die eerste heeft geen dividendlek. Als je het liever bij Ierse ETFs houdt zou ik eens goed kijken naar ZPRV en ZPRX. Dat vind ik veel interessantere fondsen dan IUSN.

Als je meer discussie wil over factor investeren voor Europeanen is het forum van Rational Reminder een aanrader. Dit draadje is specifiek voor Europese ETFs: https://community.rationa...actor-portfolio/3340/4283

• Pistachenootje
Ik bedoel, het is leuk om het dividend lek te fixen, maar een zware factor tilt levert op lange termijn meer rendement, en meer stabiliteit, lijkt mij? Zelfs al is mijn TER iets hoger?
Theoretisch gezien wel. Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Dividendlek dichten is geen theoretische winst, dat is gegarandeerde winst.

De fondsen van Northern Trust zouden 4 van je ETFs kunnen vervangen en zodoende het dividendlek (gedeeltelijk) dichten.

Voor wat betreft minimum volatility: ik ben zelf niet overtuigd van deze factor en investeer er dan ook niet in. Uitleg: https://www.etf.com/secti...e-factor-caveats/page/0/3

[ Voor 25% gewijzigd door Pistachenootje op 04-04-2022 15:41 ]

• Charly
  • Laatst online: 20-11 14:34

Mijn tip zou zijn om geen bedragen te posten op een publiek forum. Voegt niks toe en je weet nooit wie je op ideeën brengt... Maar das misschien heel persoonlijk

[ Voor 12% gewijzigd door Charly op 04-04-2022 15:29 ]

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50
Hier ook een flinke tilt met enerzijds VWCE en anderszijds ZPRV en ZPRX. Mogelijk in de toekomst over op VT + AVUS/AVDV/AVES (of Avantis moet nog met een UCITS wereld small cap value fonds komen...).

Ik kan de rest wat al gezegd is beamen: 1) ik zou het versimpelen en 2) dividendlek dichten is gegarandeerde winst en factor tilt een potentiële winst.

Oh, en 3) die 'kleine cash reserve' zou ik ook inleggen in je medium of korte termijn portfolio of desnoods 4GLD o.i.d., nu verdampt het met 10% per jaar...

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50
Meer diversificatie klopt maar levert het echt meer op?.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:13
Miki schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:15:
Gezien je portefeuille denk ik dat je wat info bij Ben Felix vandaan hebt gehaald of van het RR forum.
[...]
Ik heb overigens geen tips behalve dat ik je portefeuille persoonlijk erg complex vindt en dat je waarschijnlijk veel tijd kwijt bent met herbalanceren. Ik ben zelf meer van KISS principe met een all world strategie in de 3 bekende fondsen van NT volledig geautomatiseerd :)
Haha dat klopt, heb een paar jaar terug mijn portfolio omgegooid toen ik de wetenschap erachter ontdekte via Ben Felix ;) Ik wist niet dat dat zo transparant zou zijn lol.
Herbalanceren doe ik door de bijstorting elk jaar zo te verdelen dat de percentages weer enigszins kloppen.
Pistachenootje schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:24:
Als je meer discussie wil over factor investeren voor Europeanen is het forum van Rational Reminder een aanrader. Dit draadje is specifiek voor Europese ETFs: https://community.rationa...actor-portfolio/3340/4283
Thanks voor de tip, ik wist niet dat er daar ook een forum was! Aangemeld. Zal ook kijken naar de fondsen die je noemt.
Pistachenootje schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:27:
Voor wat betreft minimum volatility: ik ben zelf niet overtuigd van deze factor en investeer er dan ook niet in. Uitleg: https://www.etf.com/secti...e-factor-caveats/page/0/3
Ik geloof dat ik in een video van de eerder aangehaalde Ben Felix had gezien dat de reden dat minimum volatility outperformed, komt omdat een aantal van de andere factors er over-represented zijn. Daarnaast is het nog minder volatiel (waar het mij hier eigenlijk om gaat). YouTube: Low Volatility - Low Beta ETFs
Charly schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:28:
Mijn tip zou zijn om geen bedragen te posten op een publiek forum. Voegt niks toe en je weet nooit wie je op ideeën brengt... Maar das misschien heel persoonlijk
Maak me geen zorgen, maar OK, removed.
Volgens de goeroe YouTube: Sustainable Investing (ESG, SRI) wel.
Pagina: 1 ... 92 ... 226 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij