Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02:25
InterCC schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:35:
Zijn er mensen die vanuit een holding beleggen? Ik zit in dubio. Vanuit de holding (daarin zit nu het geld) is aanzienlijk handiger dan naar privé halen, daarover eerst dividend betalen en dan in box 3 afrekenen. Daarentegen is in de holding alle winst belastbaar, dus welk (positief) rendement dan ook; er moet afgerekend worden met de belastingdienst. Bij hogere rendementen is dat meer dan de belasting in box 3, dus fiscaal minder aantrekkelijk.
Daarentegen is geld wat ik uit het bedrijf haal geld wat ik niet meer (makkelijk) kan gebruiken om iets nieuws te beginnen, te investeren in iets en 'moet' ik privé eigenlijk wel beleggen, terwijl het zakelijk relatief makkelijk 'staat' en veel flexibiliteit biedt. Kortom, ik vind het lastige keuzes en ik vraag mij af of iemand in een soortgelijke situatie gezeten heeft.

Ik zit sinds kort in deze situatie omdat ik recent mijn aandelen van de werkmaatschappij heb verkocht en ik dus geen eigen bedrijf meer bezit (nog wel de holding) en financieel best wat ruimte.
Ik doe beide, in mijn beheer bv zitten de investeringen waarbij ik een aanmerkelijk belang heb. Dat is ook vrij logisch natuurlijk, maar dan gaat het om investeringen in private bedrijven.
Mijn aandelenportefeuille heb ik prive, op dit moment is het gunstiger om VRH te betalen dan vennootschapsbelasting. Ik weet niet meer precies waar het omslagpunt lag maar volgens mij wordt het bij een rendement van 3-4% al voordeliger om het geld naar prive te halen en te beleggen.
Je zou ook geld vanuit je bv aan prive kunnen lenen en daarmee beleggen maar het is zeer de vraag of je daarop zit te wachten.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:23

CeesKees

I rest my Kees

Rubberen schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:48:
Iemand die momenteel al investeert in ETF's die zich concentreren op clean energy? Ik zoek hiervoor al eventjes maar kom niet veel verder dan onderstaande. Op zich lijkt dit een goeie keuze te zijn maar misschien dat er nog iemand een beter alternatief zou weten?

NRJ
https://www.lyxoretf.nl/e...etf-dist/fr0010524777/eur
Als ik bij mijn broker op ¨Clean Energy¨ zoek kom ik o.a. deze tegen:

https://www.invesco.com/u...eType=Investor&ticker=PBD

https://www.ishares.com/n...siteEntryPassthrough=true

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:17

Thompson

Beeromaniac

Ik denk dat EM/China het de afgelopen 2 jaren zwaarder heeft gehad dan de rest van de wereld en dat dat de komende jaren ook nog zeker kan na-ebben maar dat er daarna zeker weer een stevig groei potentieel in zit. Gezien mijn horizon >15 jaar is blijf ik dus nog lekker inleggen in m'n EM fonds, zelfs iets meer dan gebruikelijk (ik sta nu op ongeveer 85/15).

Beeromaniac

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-11 10:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

Thompson schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:44:
Ik denk dat EM/China het de afgelopen 2 jaren zwaarder heeft gehad dan de rest van de wereld en dat dat de komende jaren ook nog zeker kan na-ebben maar dat er daarna zeker weer een stevig groei potentieel in zit. Gezien mijn horizon >15 jaar is blijf ik dus nog lekker inleggen in m'n EM fonds, zelfs iets meer dan gebruikelijk (ik sta nu op ongeveer 85/15).
De cijfers die gisteren uit china kwamen waren in ieder geval erg goed. detailverkopen enz. De groeiverwachting was echter behoorlijk laag (voor china dan)

ik verbaasde mij vanochtend de spongen die Chinese tech aandelen maakten op de beurs in hongkong.
Ik begin steeds meer te begrijpen waarom de beste beursdag van het jaar niet wil missen (index deed iets van 10%)

helaas lijken mijn "bags" met VNet niet lichter te worden, dus ik hou ze nog maar even een tijdje vast. :)

ora et labora

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-11 23:56

Jebus4life

BE User

mrc4nl schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:05:
[...]

De cijfers die gisteren uit china kwamen waren in ieder geval erg goed. detailverkopen enz. De groeiverwachting was echter behoorlijk laag (voor china dan)

ik verbaasde mij vanochtend de spongen die Chinese tech aandelen maakten op de beurs in hongkong.
Ik begin steeds meer te begrijpen waarom de beste beursdag van het jaar niet wil missen (index deed iets van 10%)

helaas lijken mijn "bags" met VNet niet lichter te worden, dus ik hou ze nog maar even een tijdje vast. :)
Er was positief nieuws vanuit de overheid; uit de dagelijkse nieuwsbrief van mijn beleggersplatform:

"De paniek van de voorbije dagen zette de Chinese financiele leiders dan ook aan om te "zweren de kapitaalmarkten stabiel te houden" en de risico's van projectontwikkelaars aan te pakken".

(verder geen bron ofzo, maar gezien de sprong van (bv) 27% van Alibaba ben ik geneigd het te geloven :9 )

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 08:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

Thompson schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:44:
Het probleem voor mij met China is de onvoorspelbaarheid van de overheid. Ze laten reuzen zoals alibaba rustig jaren hun ding doen en dan opeens is er een miljarden boete en moet de eigenaar op strafkamp.
Dan ben je dus als belegger overgeleverd aan de grillen van de mannen aan de top..

blup

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Bezulba schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:11:
[...]

Het probleem voor mij met China is de onvoorspelbaarheid van de overheid. Ze laten reuzen zoals alibaba rustig jaren hun ding doen en dan opeens is er een miljarden boete en moet de eigenaar op strafkamp.
Dan ben je dus als belegger overgeleverd aan de grillen van de mannen aan de top..
Alibaba en anderen vanmorgen eindelijk weer een keertje positief qua koers:
https://www.barrons.com/a...-china-stocks-51647423648
Na maanden lang tanken vandaag allemaal 20%+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OL-bFH8p9jigac7RqpsUfn3CbOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/651w1IFonkYvUy03A2nHnqI5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door zzzzz op 16-03-2022 16:03 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• oscar82
  • Laatst online: 23:18

oscar82

De ondertitel

Tencent zie ik niet in je rijtje of kijk ik scheef? Maar daar geldt hetzelfde voor (+23%), en dús ook voor Prosus (+24%) én de AEX (+4%). Bizar positief opeens.

[ Voor 10% gewijzigd door oscar82 op 16-03-2022 16:16 ]

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:00
Rubberen schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:28:
[...]

Berkshire heb ik inderdaad ook overwogen. Echter doet hij tot nu toe niet beter dan S&P, dus daarom heb ik het maar niet op mijn lijst gezet.

Ik ben van het idee dat ik nooit verkoop met verlies tenzij er een extreme situatie is. Een extreme situatie was bijvoorbeeld galapagos.

Vandaag bijvoorbeeld volkswagen verkocht aan men GAK. Reden, deze week komen hun cijfers en dat zal vast niet al te positief zijn. Een extra verlies op dit aandeel wil ik niet slikken. Ik had trouwens al een grote portie verkocht op stevig hogere koersen.

[...]

om 10u14 vandaag alles van volkswagen van de hand gedaan, door de reden die je oa aanhaalt :)
Het idee is om een grote soms in de beurst te steken. Echter lijkt de beurs eerder een flipperkast te zijn as we speak. Als morgen de russen beslissen om chemische wapens te gebruiken is het mooie groen van vandaag in een mum van tijd verdampt.

Moeilijk beleggen in deze tijden.. Sowieso zet ik een groot deel op de US in '' never bet against america ". Europa zal economisch een moeilijke tijd tegemoet gaan!

In de plaats van alles aan te kopen in een dip, zal ik eerder gespreid te werk gaan.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

mrc4nl schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:05:
[...]
Duussssss dat was een paar uurtjes later wel even anders..

Ondanks de 80% vandaag sta ik nog 15%in het rood, maar ik klaag niet hoor. :7

ora et labora

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:55
Trezzahn schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:00:
Wellicht een domme vraag, maar waar vind ik de posities van bijvoorbeeld Northern Trust UCITS FGR Fund - High Dividend ESG World Equity Feeder Fund G EUR / NL0014040149?
Op Morningstar zie je alleen een top 5 maar ik ben wel benieuwd naar de volledige lijst. Bij de fondsen van Kempen is dit erg duidelijk op de website en ook VanEck heeft een overzichtelijke website.
Iemand?

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:38
MSCI.com/constituents

En dan zoeken op NT xxxx

• Trezzahn
Dank @Miki maar dat fonds staat daar niet tussen. NT world, EM en SC weet ik wel te vinden maar niet het dividend fonds / index.

• Miki
  • Laatst online: 00:38
Trezzahn schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:14:
Dank @Miki maar dat fonds staat daar niet tussen. NT world, EM en SC weet ik wel te vinden maar niet het dividend fonds / index.
Is er toevallig geen benchmark waar die op aansluit? Zoiets als MSCI World ND??

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ora et labora

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

@Trezzahn Je kan verschillende holdings, aankopen en verkopen van het "NORTHERN TRUST HIGH DIVIDEND ESG WORLD EQUITY FUND" in het volgende document terugvinden (As at 30 June 2021).
https://web-xp2b-pws.ntrs...m-report-and-accounts.pdf

Getraceerd via https://www.northerntrust...t-management/pooled-funds en dan onder het kopje "reports and accounts" en dan de "Account Interim" en "Account Annual" documenten. Maar een overzichtelijk Excel bestand is er helaas niet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42
zzzzz schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:56:
[...]

Alibaba en anderen vanmorgen eindelijk weer een keertje positief qua koers:
https://www.barrons.com/a...-china-stocks-51647423648
Na maanden lang tanken vandaag allemaal 20%+

[Afbeelding]
Was hier nog een specifieke aanleiding voor of is het weer totale randomness?

• MundoSalvaje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-08-2022
Voor degene die Actiam fondsen hebben, het volgende dividendvoorstel wordt gedaan (bruto bedragen):
ACTIAM Impact Wereld Aandelenfonds (NL0010579124) € 0,00
ACTIAM Duurzaam Index Vastgoedfonds Europa (NL0010579132) € 0,00
ACTIAM Duurzaam Europees Aandelenfonds (NL0010579074) € 0,08
ACTIAM Duurzaam Index Aandelenfonds Wereld (NL0011309349) € 1,11
ACTIAM Duurzaam Index Aandelenfonds Pacific (NL0014332579) € 0,72
ACTIAM Duurzaam Index Aandelenfonds Europa (NL0014332553) € 0,91
ACTIAM Duurzaam Index Aandelenfonds Noord-Amerika (NL0014332561) € 1,02

Meer informatie:
https://www.actiam.com/49...dividendvoorstel-2021.pdf

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-10 18:36
Atomius schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:41:
[...]

Was hier nog een specifieke aanleiding voor of is het weer totale randomness?
Zie artikel in link. ;)
Optimism has swept investors after China’s top administrative authority said it would work to stabilize Chinese stock markets and boost economic growth in the first quarter with “concrete actions,” the state-run Xinhua News Agency reported.

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 21:31
Rubberen schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:48:
Zelf ben ik begonnen met beleggen, ergens midden corona. Ik had een leuke winst, maar door de crisis die momenteel in Oekraïne heerst is alle winst verdwenen en sta ik ook een stuk in de min. Het is niet dat ik hier emotioneel van wordt, maar ik wil de kans aangrijpen om terwijl eens een portefeuille ta maken die een portefeuille is.

Het doel is om af te stappen van aandelen, en meer in ETF's investeren alsook holdings. Dit ivm spreiding en ook gemoedsrust. Ik heb er eigenlijk de tijd niet voor om van ieder individueel aandeel het nieuws op te volgen en ook hierop in te spelen. Naast de tijd die er niet voor heb, wil ik dit eigenlijk ook niet.

Hieronder zie je wat ik momenteel in mijn portefeuille heb:

[Afbeelding]

Je ziet dat er aandelen inzitten die zware klappen hebben gekregen, maar zoals gezegd ik stoor me er niet aan.

Ik heb tot op heden niets verkocht, wel 30% fiat bijgestort omdat het misschien wel een interessante periode is om extra investeringen te doen. Hierbij denk ik dan bijvoorbeeld aan de volgende:
- VWRL of SSAC ( euronext SSAC | IE00B6R52259 )
-CSPX ( S&P500 tracker / CSPX | IE00B5BMR087 )
-AGEAS zou ik blijven behouden
-Ackermans en vanhaaren ook ( holding )
- ICLN ( over deze twijfel ik nog, ik zoek een ETF die de groene energie transitie dekt )

Verder alle aandelen die je ziet in mijn portefeuille zou ik sterk afbouwen wanneer er moment is om dit te doen. Hetgeen van fiat daaruit vrijkomt zou ik dan in bovenstaande voorstellen gelijkmatig verspreiden ( maar niet in AGEAS aangezien dat een aandeel is ).

Eventuele opmerking of bedenkingen omtrent mijn idee?
Ik zou ook wat stop losses gebruiken, zodat het niet mogelijk is dat je -90+% omlaag gaat. Dat is bijna niet meer goed te maken.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:45

orf

Zijn er mensen die vanuit een holding beleggen? Ik zit in dubio. Vanuit de holding (daarin zit nu het geld) is aanzienlijk handiger dan naar privé halen, daarover eerst dividend betalen en dan in box 3 afrekenen. Daarentegen is in de holding alle winst belastbaar, dus welk (positief) rendement dan ook; er moet afgerekend worden met de belastingdienst. Bij hogere rendementen is dat meer dan de belasting in box 3, dus fiscaal minder aantrekkelijk.
Daarentegen is geld wat ik uit het bedrijf haal geld wat ik niet meer (makkelijk) kan gebruiken om iets nieuws te beginnen, te investeren in iets en 'moet' ik privé eigenlijk wel beleggen, terwijl het zakelijk relatief makkelijk 'staat' en veel flexibiliteit biedt. Kortom, ik vind het lastige keuzes en ik vraag mij af of iemand in een soortgelijke situatie gezeten heeft.

Ik zit sinds kort in deze situatie omdat ik recent mijn aandelen van de werkmaatschappij heb verkocht en ik dus geen eigen bedrijf meer bezit (nog wel de holding) en financieel best wat ruimte.
Ik heb precies dezelfde situatie. Eind 2020 de aandelen van de werkmaatschappij verkocht en vanuit de holding ben ik lump sum gaan beleggen. Dat heeft heel goed uitgepakt met een rendement van 27% na een jaar. Inmiddels is dat nog 15,5%, maar dat vind ik helemaal prima als je naar de ontwikkelingen kijkt in de wereld.

Ik beleg met een Rabo zakelijk rekening in NT fondsen. Dat kwam als goedkoopste uit doordat zij een maximum tarief rekenen van €100 per kwartaal. Ik heb de vergelijking gedaan met privé beleggen, maar dat kwam niet gunstig uit door eerst box2 te betalen en dan VRH te betalen. Zakelijk mag je volgens goed koopmansgebruikt de aandelen waarderen op verkrijgingsprijs en pas afrekenen bij verkoop van aandelen.

• superpolm
zeeg schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:20:
[...]

Dat is dan het voordeel van passief beleggen bij bijv. Meesman. Elke maand wordt er een bedrag afgeschreven en voor de rest kijk ik niet zo vaak naar de koersontwikkeling. Ik weet heus wel dat het slecht gaat nu, maar ik zie over een paar maanden wel wat de impact precies. Of niet, en dan blijkt dat ik mijn inleg dit jaar lager is dan de waarde aan het einde van het jaar. Ik wist van te voren dat dat kon gebeuren.
Wat is het verschil tussen Meesman en zelf een (world) ETF kopen? Is Meesman goedkoper of duurder dan dat?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:34

de Peer

under peer review

superpolm schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:26:
[...]

Wat is het verschil tussen Meesman en zelf een (world) ETF kopen? Is Meesman goedkoper of duurder dan dat?
Dat is van veel factoren afhankelijk. Met name welke ETF je ermee wilt vergelijken, en via welke broker je die koopt.

• Atomius
superpolm schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:26:
[...]

https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Afhankelijk van wat je maandelijks inlegt, valt het verschil groter of kleiner uit :)

Als ik 100 euro per maand zou doen, zou ik een Meesmannetje worden. Ultiem simpel.

Als ik 500 euro per maand zou doen, zou ik geen Meesmannetje worden. Dan is het eindresultaat me wat te groot met bijv. een grootbank. Anderzijds kan het gemak van Meesman er toch voor zorgen dat je daarvoor kiest.

Keuzes keuzes, maar wat je ook kiest, je zit sowieso met bijzonder lage loopkosten als je het vergelijkt met de meeste fondsbeheerders.

• superpolm
Atomius schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:39:
[...]

https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Afhankelijk van wat je maandelijks inlegt, valt het verschil groter of kleiner uit :)

Als ik 100 euro per maand zou doen, zou ik een Meesmannetje worden. Ultiem simpel.

Als ik 500 euro per maand zou doen, zou ik geen Meesmannetje worden. Dan is het eindresultaat me wat te groot met bijv. een grootbank. Anderzijds kan het gemak van Meesman er toch voor zorgen dat je daarvoor kiest.

Keuzes keuzes, maar wat je ook kiest, je zit sowieso met bijzonder lage loopkosten als je het vergelijkt met de meeste fondsbeheerders.
dankje :)

• kwerty
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-11 13:57
https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-en.pdf
voordat er weer vragen komen waarom het allemaal zo lang duurt, vandaag en morgen is er dus een sluiting van de bekende NT fondsen.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:47

tomtom901

Moderator General Chat
kwerty schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:48:
voordat er weer vragen komen waarom het allemaal zo lang duurt, vandaag en morgen is er dus een sluiting van de bekende NT fondsen.
waarom is mijn order nog niet uitgevoerd?! :( ;)

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
orf schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:31:
[...]

Ik heb precies dezelfde situatie. Eind 2020 de aandelen van de werkmaatschappij verkocht en vanuit de holding ben ik lump sum gaan beleggen. Dat heeft heel goed uitgepakt met een rendement van 27% na een jaar. Inmiddels is dat nog 15,5%, maar dat vind ik helemaal prima als je naar de ontwikkelingen kijkt in de wereld.

Ik beleg met een Rabo zakelijk rekening in NT fondsen. Dat kwam als goedkoopste uit doordat zij een maximum tarief rekenen van €100 per kwartaal. Ik heb de vergelijking gedaan met privé beleggen, maar dat kwam niet gunstig uit door eerst box2 te betalen en dan VRH te betalen. Zakelijk mag je volgens goed koopmansgebruikt de aandelen waarderen op verkrijgingsprijs en pas afrekenen bij verkoop van aandelen.
@InterCC Ik doe precies hetzelfde als hierboven. Ik heb een rekening bij de Rabo voor NT fondsen en rekening die van Binck naar Saxo is overgegaan. Die ga ik omzetten naar IB, ik houd toch graag wat spreiding en handel ook in geschreven opties om het rendement wat te verhogen.

Verder keer ik mezelf een laag salaris uit, bruto is dan bijna netto en kan ik wel gebruik maken van zaken als WKR en thuiswerkvergoeding :) . Ik heb prive ook niet veel nodig, dat helpt dan wel. En kan uiteraard nog dividend uitkeren als ik meer inkomen nodig heb. Wel opletten op gebruikeloonregeling en dus goed vastleggen, ik werk 4 dagen van 1 uur en mijn omzet is nul, dus dan is dat niet zo'n probleem, maar als je wel omzet hebt, kom je daar niet mee weg. Maximale flexibiliteit op deze manier.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
jerh schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:01:
[...]

@InterCC Ik doe precies hetzelfde als hierboven. Ik heb een rekening bij de Rabo voor NT fondsen en rekening die van Binck naar Saxo is overgegaan. Die ga ik omzetten naar IB, ik houd toch graag wat spreiding en handel ook in geschreven opties om het rendement wat te verhogen.

Verder keer ik mezelf een laag salaris uit, bruto is dan bijna netto en kan ik wel gebruik maken van zaken als WKR en thuiswerkvergoeding :) . Ik heb prive ook niet veel nodig, dat helpt dan wel. En kan uiteraard nog dividend uitkeren als ik meer inkomen nodig heb. Wel opletten op gebruikeloonregeling en dus goed vastleggen, ik werk 4 dagen van 1 uur en mijn omzet is nul, dus dan is dat niet zo'n probleem, maar als je wel omzet hebt, kom je daar niet mee weg. Maximale flexibiliteit op deze manier.
Ik 'werk' nu 8 uur/week en op die manier mijn salaris verlaagd. De auto van de zaak is daarmee ook weer wat goedkoper geworden. :) Veel geld heb ik ook niet nodig en ik zal binnenkort gewoon een dividenduitkering doen om dit jaar privé voldoende te hebben.

Ik twijfel nog wel wat handig is qua spreiding en op welke fondsen of index trackers. Daarnaast heb ik mij ook nog niet zo verdiept in beleggen via een bank zoals jij met de NT fondsen via de Rabo. In mijn beleving is een grootbank altijd duurder dan een beleggingsplatform, maar dat hoeft dus helemaal niet. Wat jaren geleden meer belegd, maar toen vooral omdat het leuk was in veel verschillende aandelen en proberen te cherry-picken. Heeft niet veel opgeleverd, maar was vooral leuk. Nu staat er wat meer op het spel. :)

De grootste beperking in mijn situatie ben ik helaas zelf. Ik wil flexibiliteit houden, omdat ik niet genoeg geld heb voor de rest van mijn leven, maar misschien wil ik over een jaar wel een groot bedrag gebruiken voor iets nieuws, dan is het vervelend als ik tienduizenden euros kwijt ben aan een bearish markt. Logischerwijs is dat hoe het is en hoort het erbij, maar met een 25 jaren plan is het wat minder boeiend en de markt is nu toch wat spannend en in mijn ogen aanzienlijk risicovoller dan een jaar (of twee, of vijf) geleden. Idealiter (en super egoïstisch gedacht) krijgt de economie een klap en ontstaat er een perfect instapmoment.

• oscar82
  • Laatst online: 23:18

oscar82

De ondertitel

InterCC schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:20:
[...]

Logischerwijs is dat hoe het is en hoort het erbij, maar met een 25 jaren plan is het wat minder boeiend en de markt is nu toch wat spannend en in mijn ogen aanzienlijk risicovoller dan een jaar (of twee, of vijf) geleden. Idealiter (en super egoïstisch gedacht) krijgt de economie een klap en ontstaat er een perfect instapmoment.
Het 'perfecte' instapmoment is per definitie als de markt superspannend is. Wat dat betreft hebben we het meest recente dieptepunt gek genoeg misschien al wel weer achter ons. Vorige en deze week hadden veel bekende etfs en fondsen een perfect instapmoment.

Verbeter meals ik je verkeerd begrijp, maar je lijkt te suggereren dat je nu niet wilt instappen omdat het spannend is en je toch een 25 jaar horizon hebt. Dus je kan het je veroorloven om later in te stappen als de markt weer wat minder spannend is?

Ik zou zeggen dat het juist met een 25 jaar horizon weinig uit maakt dat de markt nu wat spannend aanvoelt.

• jerh
InterCC schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:20:
[...]

Ik 'werk' nu 8 uur/week en op die manier mijn salaris verlaagd. De auto van de zaak is daarmee ook weer wat goedkoper geworden. :) Veel geld heb ik ook niet nodig en ik zal binnenkort gewoon een dividenduitkering doen om dit jaar privé voldoende te hebben.

Ik twijfel nog wel wat handig is qua spreiding en op welke fondsen of index trackers. Daarnaast heb ik mij ook nog niet zo verdiept in beleggen via een bank zoals jij met de NT fondsen via de Rabo. In mijn beleving is een grootbank altijd duurder dan een beleggingsplatform, maar dat hoeft dus helemaal niet. Wat jaren geleden meer belegd, maar toen vooral omdat het leuk was in veel verschillende aandelen en proberen te cherry-picken. Heeft niet veel opgeleverd, maar was vooral leuk. Nu staat er wat meer op het spel. :)

De grootste beperking in mijn situatie ben ik helaas zelf. Ik wil flexibiliteit houden, omdat ik niet genoeg geld heb voor de rest van mijn leven, maar misschien wil ik over een jaar wel een groot bedrag gebruiken voor iets nieuws, dan is het vervelend als ik tienduizenden euros kwijt ben aan een bearish markt. Logischerwijs is dat hoe het is en hoort het erbij, maar met een 25 jaren plan is het wat minder boeiend en de markt is nu toch wat spannend en in mijn ogen aanzienlijk risicovoller dan een jaar (of twee, of vijf) geleden. Idealiter (en super egoïstisch gedacht) krijgt de economie een klap en ontstaat er een perfect instapmoment.
qua etf's is de rabo relatief goedkoop omdat ze een maximum tarief per kwartaal kennen van 100 euro..... Ik heb in principe wel genoeg om van te leven. Dus behouden is belangrijk, anders moet ik gaan werken. En inmiddels ben ik er wel achter na een jaar, dat niet werken veel beter voor me is dan wel werken.....

Voor dat salaris van 8 uur en de dga regeling, wel een arbeidsovereenkomst vastleggen (met je taken, bij voorkeur ook 4x 2 uur oid) en via salariskompas vergelijkbare functies ophalen, zodat je altijd achteraf kan aantonen dat je een marktconform salaris hebt. Dan wordt het voor de fiscus heel ingewikkeld om aan te tonen dat dit niet zo was en dat je wel het dga salaris moet hebben. Part time werken is daar niet genoeg voor. Gratis tip van mij :)

En het is zeker risicovoller, het is veel slechter te overzien op dit moment wat er gebeurt. Ik zie van alles geschreven worden over mensen die hopen op een klap naar beneden, want lekker goedkoop inkopen, maar als je er van moet leven is dat toch echt anders. En zowiezo een forste klap naar beneden is economisch gezien echt niet goed. Iedereen vertrouwt er op dat alles weer goed komt, vooral door historische reeksen, maar het kan ook anders gaan. Ik zie liever stijgende beurzen in een stabiele markt.

Ik heb dus ook een fors stuk liquide gehouden, ondanks allerlei opmerkingen dat je de markt niet kan timen. Dat klopt uiteraard, maar ik kan wel timen hoeveel risico ik op welk moment wil nemen.

• InterCC
oscar82 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:02:
[...]

Het 'perfecte' instapmoment is per definitie als de markt superspannend is. Wat dat betreft hebben we het meest recente dieptepunt gek genoeg misschien al wel weer achter ons. Vorige en deze week hadden veel bekende etfs en fondsen een perfect instapmoment.

Verbeter meals ik je verkeerd begrijp, maar je lijkt te suggereren dat je nu niet wilt instappen omdat het spannend is en je toch een 25 jaar horizon hebt. Dus je kan het je veroorloven om later in te stappen als de markt weer wat minder spannend is?

Ik zou zeggen dat het juist met een 25 jaar horizon weinig uit maakt dat de markt nu wat spannend aanvoelt.
Zo bedoelde ik het niet. Mijn horizon is niet 25 jaar (dan zou het minder uitmaken), maar mogelijk een jaar. Dan vind ik het nu wat te spannend, omdat over een jaar in mijn ogen nu instappen behoorlijk risicovoller is dan een paar jaar geleden (met minder spanning en vooral optimisme in de markt). :) Het 'probleem' (ultiem luxeprobleem) is voordat dat mijn cash positie nu heel goed is en dat neemt met negatieve rente per dag dus iets af. :)

• InterCC
jerh schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:24:
[...]

qua etf's is de rabo relatief goedkoop omdat ze een maximum tarief per kwartaal kennen van 100 euro..... Ik heb in principe wel genoeg om van te leven. Dus behouden is belangrijk, anders moet ik gaan werken. En inmiddels ben ik er wel achter na een jaar, dat niet werken veel beter voor me is dan wel werken.....

Voor dat salaris van 8 uur en de dga regeling, wel een arbeidsovereenkomst vastleggen (met je taken, bij voorkeur ook 4x 2 uur oid) en via salariskompas vergelijkbare functies ophalen, zodat je altijd achteraf kan aantonen dat je een marktconform salaris hebt. Dan wordt het voor de fiscus heel ingewikkeld om aan te tonen dat dit niet zo was en dat je wel het dga salaris moet hebben. Part time werken is daar niet genoeg voor. Gratis tip van mij :)

En het is zeker risicovoller, het is veel slechter te overzien op dit moment wat er gebeurt. Ik zie van alles geschreven worden over mensen die hopen op een klap naar beneden, want lekker goedkoop inkopen, maar als je er van moet leven is dat toch echt anders. En zowiezo een forste klap naar beneden is economisch gezien echt niet goed. Iedereen vertrouwt er op dat alles weer goed komt, vooral door historische reeksen, maar het kan ook anders gaan. Ik zie liever stijgende beurzen in een stabiele markt.

Ik heb dus ook een fors stuk liquide gehouden, ondanks allerlei opmerkingen dat je de markt niet kan timen. Dat klopt uiteraard, maar ik kan wel timen hoeveel risico ik op welk moment wil nemen.
Bedankt voor de tip! Ik heb nu een maand geen inkomen meer op mijn holding na stoppen managementfee's en overdragen werkmaatschappij, dus ik heb nog wel heel even voordat ik zaken wat formeler moet gaan vastleggen qua inkomen.

Wat je stelt over timen hoeveel risico je wilt nemen; de spijker op zijn kop. Dat is veel beter verwoord dan mijn epistel eerder waarmee ik eigenlijk hetzelfde bedoel. Het voelt nu gewoon niet zo lekker aan en ik kan er geen ratio op loslaten om weloverwogen in te stappen.

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:02
[...]

25 jaar is echt heel ver vooruit, maar gelijk geef ik je wel juist nu omdat het een spannende tijd is met vele onzekerheden is juist nu een zeer goed moment om in te stappen.
Ik zeg niet dat je all-in moet gaan, dat zal ik nooit aanraden. dca elke keer een bedrag in wat je wilt investeren of ga eerst wat onderzoek doen naar bijvoorbeeld 5 tot max 10 assets waar je vertrouwen in hebt en ga vervolgens dva uitvoeren voor deze assets. Ikzelf gebruik dca en dva. Zo heb ik al een lange tijd geen ''x'' asset gekocht maar wanneer mijn salaris er is (volgende week)ga ik weer wat bijkopen.

nothing stops this train

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 16:30

Ik doe hetzelfde als @orf en @jerh, vanuit mijn holding index fondsen / ETFs via de Rabobank (Vanguard Global Stock Index Fund en Vanguard S&P 500 ETF). Mijn overwegingen waren:

1. Geld moet eerst uberhaupt naar prive, dat kost je 26.9% waarover je geen rendement kan maken; en dat is geld dat je nooit meer kan gebruiken (mocht je over een paar jaar weer iets nieuws willen, of grote investeringen doen dan is 30% meer cash op de bank prettig).
2. Geld in de holding geeft volledige flexibiliteit. Bijv. als angel investor betrokken bij wat startups, en die SAFEs wil ik niet in prive hebben (wel elk jaar box 3 heffing betalen, maar grote kans dat er nooit wat uit komt). Maar ook zakelijk kunnen schuiven, bv. makkelijk een joint venture kunnen doen met een ander om iets te ontwikkelen. Geen gedoe met potentieel box 1/box 3 conflict voor vastgoed.
3. Als je het geld in je holding laat zitten is je rendement heel vriendelijk belast met alleen 15% VPB. Als je rendement veel hoger is dan je dividenduitkering (bijv. omdat je nog een managementfee krijgt, hier minder relevant; of omdat je veel meer vermogen in je holding hebt dan je nodig hebt) dan is dat heel gunstig.

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:00
[...]

Zoals ik het ervaar is de markt momenteel een mijnenveld;
- we komen net uit de coronacrisis. Doordat de aandacht momenteel terecht naar Oekraïne gaat lijkt deze crisis in de vergetelheid te raken. Vele diepe putten zijn gemaakt in de financiële wereld. Dit probleem op zich kan de markten ernstig verstoren. Verder merk ik op de besmettingen opnieuw sterk stijgen. Ik houd men hart al vast vanaf september.
-De oorlog in Oekraïne maakt alvast mij onzeker. Ik zeg 'mij' omdat ik het effect op de beurs vrij schraal vindt in vergelijking met wat er aan het gebeuren is. We staan voor een Europese energie crisis en ik heb sterk de indruk dat velen dit nog niet lijken te beseffen. ALLES za hierdoor duurder worden, maw alles die met luxeproducten te maken heeft verkoop je beter asap.
-De rente blijft stijgen. Techaandelen zijn hier gevoelig aan, maar de impact op de koers van techbedrijven lijkt mij vrij beperkt.
-Recessie in europa is hoogstwaarschijnlijk / zelfs in de US zijn er signalen dat er een recessie kan plaatsnemen vanaf Juni.

https://www.beursduivel.b...enmarkten-gaat-raken.aspx

Ik zit met een grote pot cash langs de zijlijn, terwijl ik ook al bestaande investeringen heb. Niet slecht bedoeld maar ik wil profiteren van een ' bloed in de straten' moment. Echter is er in mijn visie geen spat bloed te zien wat maar mijn visie haaks staat met wat er momenteel gebeurt op het wereldtoneel.

Enorm moeilijk om nu te beleggen naar mijn mening.

• Atomius
Rubberen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:01:
[...]

- we komen net uit de coronacrisis. Doordat de aandacht momenteel terecht naar Oekraïne gaat lijkt deze crisis in de vergetelheid te raken. Vele diepe putten zijn gemaakt in de financiële wereld. Dit probleem op zich kan de markten ernstig verstoren. Verder merk ik op de besmettingen opnieuw sterk stijgen. Ik houd men hart al vast vanaf september.
-De oorlog in Oekraïne maakt alvast mij onzeker. Ik zeg 'mij' omdat ik het effect op de beurs vrij schraal vindt in vergelijking met wat er aan het gebeuren is. We staan voor een Europese energie crisis en ik heb sterk de indruk dat velen dit nog niet lijken te beseffen. ALLES za hierdoor duurder worden, maw alles die met luxeproducten te maken heeft verkoop je beter asap.
-De rente blijft stijgen. Techaandelen zijn hier gevoelig aan, maar de impact op de koers van techbedrijven lijkt mij vrij beperkt.
-Recessie in europa is hoogstwaarschijnlijk / zelfs in de US zijn er signalen dat er een recessie kan plaatsnemen vanaf Juni.

Ik zit met een grote pot cash langs de zijlijn, terwijl ik ook al bestaande investeringen heb. Niet slecht bedoeld maar ik wil profiteren van een ' bloed in de straten' moment. Echter is er in mijn visie geen spat bloed te zien wat maar mijn visie haaks staat met wat er momenteel gebeurt op het wereldtoneel.

Time in the market beats timing the market toch? Wachten op een bloed in de straten moment geeft vaak geen hoger rendement, dat is uitgebreid onderzocht. Er zijn altijd wel redenen te bedenken voor een marktdaling of goeroes die zeggen dat er een crash aankomt. Soms klopt dat, maar vaak niet. En daar sta je dan met je geld aan de zijlijn wat niet rendeert..

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-11 10:24
InterCC schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:59:
[...]

Zo bedoelde ik het niet. Mijn horizon is niet 25 jaar (dan zou het minder uitmaken), maar mogelijk een jaar. Dan vind ik het nu wat te spannend, omdat over een jaar in mijn ogen nu instappen behoorlijk risicovoller is dan een paar jaar geleden (met minder spanning en vooral optimisme in de markt). :) Het 'probleem' (ultiem luxeprobleem) is voordat dat mijn cash positie nu heel goed is en dat neemt met negatieve rente per dag dus iets af. :)
Je zou ook heel geleidelijk in kunnen stappen. Bij een grote som geld helemaal niet gek. In bijvoorbeeld een jaar of drie of zelfs vijf met maandelijks een storting. Dat zou voor gemoedsrust kunnen zorgen en tegelijkertijd voorkomen dat je helemaal niks doet en jaren wacht op een crash die niet komt. Een probleem met beleggen is dat er altijd redenen zijn te verzinnen om niet in te stappen. Terwijl eigenlijk niemand het weet wat de toekomst zal brengen.

• jerh
Atomius schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:09:
[...]

Time in the market beats timing the market toch? Wachten op een bloed in de straten moment geeft vaak geen hoger rendement, dat is uitgebreid onderzocht. Er zijn altijd wel redenen te bedenken voor een marktdaling of goeroes die zeggen dat er een crash aankomt. Soms klopt dat, maar vaak niet. En daar sta je dan met je geld aan de zijlijn wat niet rendeert..
Niet tegen jou persoonlijk.... maar zaken uit het verleden geven geen garanties. Ik vind dat dit veel te makkelijk geroepen wordt. En in ieder geval moet je ook time in the market hebben, ik ben met RE gedeelte bezig, dus een stuk voorzichtiger. In het ergste geval zou ik weer moeten werken.... dat liever niet. Ik schreef hiervoor al soms is het ook handig om te timen hoeveel risico je wilt lopen en met welke bedragen.

Ik zit niet te wachten op bloed in de straten, want dan is het per saldo altijd wachten op herstel voordat je inkomen genereert. Ik zie liever een stabiel stijgende markt, dan ben je van inkomen verzekerd.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Nee hoor, makkelijk om te beleggen, gewoon maandelijkse inleg doen ;) .

Oké, als je aandelen pickt en geen ETF dan is het wel wat lastiger, maar daar komt het op neer. En misschien blijkt over 6 maanden dat ik beter had kunnen wachten hoor. Maar ik kan ook de posts hier uit 2016-2017 terugzoeken van iemand die uitgestapt was om te wachten tot de crash die eraan zat te komen om dan groot in te kopen met "bloed door de straten". Diegene heeft zijn account hier verwijderd, maar vraag me echt af wat die uiteindelijk heeft gedaan.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jerh schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:25:
[...]

Niet tegen jou persoonlijk.... maar zaken uit het verleden geven geen garanties. Ik vind dat dit veel te makkelijk geroepen wordt. En in ieder geval moet je ook time in the market hebben, ik ben met RE gedeelte bezig, dus een stuk voorzichtiger. In het ergste geval zou ik weer moeten werken.... dat liever niet. Ik schreef hiervoor al soms is het ook handig om te timen hoeveel risico je wilt lopen en met welke bedragen.

Ik zit niet te wachten op bloed in de straten, want dan is het per saldo altijd wachten op herstel voordat je inkomen genereert. Ik zie liever een stabiel stijgende markt, dan ben je van inkomen verzekerd.
Dat zaken uit het verleden geen garantie geven ben ik helemaal mee eens. Maar dat is nu niet anders dan eerst. Er wordt mijn inziens wel heel makkelijk gedacht hier over een 7% rendement gemiddeld. Ja in het verleden was het zo, maar de toekomst?

Maar goed, alsnog beleg ik ook. Maar ook in het verleden zijn hele lange tijden verlies danwel stagnatie geweest. Één ding is zeker, er komt een recessie aan. En dan zullen altijd wel een aantal het juist hebben voorspeld. Maar ook heel veel onjuist.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij IB lijkt het binnenkort mogelijk te worden om fractional shares te gebruiken voor Europese aandelen. Het is op dit moment nog niet beschikbaar, maar het volgende is al verschenen in de knowledge base:
European stocks listed on AEB, BM, BUX, BVL, BVME, CPH, EBS, ENEXT.BE, HEX, IBIS, LSE, LSEETF, OMXNO, PRA, SBF, SFB, VSE, and WSE with average daily volume above $5 million and market cap above $5 billion are eligible for fractional shares trading.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 20-03-2022 11:49 ]

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:21

In hoeverre houd je er rekening mee dat dit scenario niet gaat gebeuren?

Ik snap het sentiment, maar de P/E ratio van een brede index is nog steeds rond de 20. Risicoloze rente 0%. Oftewel, de 'risk premium' is nog steeds heel goed.

Ik acht het scenario dat centrale banken onvoldoende ingrijpen ook vrij hoog. Als de reele rente verder daalt, en bedrijven alle prijsstijgingen kunnen afwentelen, dan is er veel ruimte omhoog voor koersen.

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:26
Zr40 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:43:
Bij IB lijkt het binnenkort mogelijk te worden om fractional shares te gebruiken voor Europese aandelen. Het is op dit moment nog niet beschikbaar, maar het volgende is al verschenen in de knowledge base:

[...]
Best interessant! Ik heb een aantal fractional shares bij IB, omdat ik een bepaald bedrag volledig in wilde zetten. o.a VWRL wordt steeds duurder dus verwacht dat het voor meer en meer mensen een plus gaat worden.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:08

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Sissors schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:52:
[...]
Er wordt mijn inziens wel heel makkelijk gedacht hier over een 7% rendement gemiddeld. Ja in het verleden was het zo, maar de toekomst?
Bovendien: het percentage van 7% noemen zegt op zich helemaal niks, want er was een tijd nog niet zo heel lang geleden, dat je gewoon rond de 7% rente kreeg op een suffe spaarrekening.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

'Niet zo heel lang geleden' is inmiddels meer dan 20 jaar geleden.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:08

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dat is het punt helemaal niet.

Je kunt een percentage noemen dat het resultaat is van middelen over 100 jaar. Maar een individueel mens heeft niets aan een gemiddelde. In de periode waarin je te maken hebt met je eigen beleggingsrendement, heb je ook te maken hebt met inflatie en de rendementen van alternatieven.

Ik keek gisteren naar een belegging die YTD -0,3% deed en ik was tevreden: als je veel geld op de bank zet dan krijg je tegenwoordig geen rente, je moet misschien zelfs 0,5% betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door aawe mwan op 20-03-2022 16:31 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
Heb ik iets gemist? De koers van het NT World fonds is al sinds 15 maart niet meer bijgewerkt.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Atomius
kwerty schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:48:
Vast een gevolg hiervan ;)

• Requiem19
  • Laatst online: 23:14
Panzer_V schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:48:
Heb ik iets gemist? De koers van het NT World fonds is al sinds 15 maart niet meer bijgewerkt.
Vandaag weer bijgewerkt lijkt het - en prima ook :D.

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
Requiem19 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:54:
[...]

Vandaag weer bijgewerkt lijkt het - en prima ook :D.
En dit is pas de waarde van 16 maart. More to come. 8)

• Strider
  • Laatst online: 21-11 11:53
Zijn er hier Tweakers die beleggen in Randstad, ze hebben best mooie cijfers en een mooi dividend.

In totaal 5 euro voor 2022, dat is op deze koers ongeveer 8%.

https://www.dividendinfo....81%20euro%20per%20aandeel.

BlaBlaBla

• Atomius
jerh schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:25:
[...]

Ok, maar ik snap niet helemaal waar je precies tegenin gaat, want in jouw antwoord zie ik vooral dingen waar ik het niet mee oneens ben.

Als je vooral bedoelt dat je niet alles in de markt wil kieperen maar het liever over een langere periode wil inleggen, dan zou ik daar zeker niet tegenin gaan :)

• jerh
Atomius schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:29:
[...]

Ok, maar ik snap niet helemaal waar je precies tegenin gaat, want in jouw antwoord zie ik vooral dingen waar ik het niet mee oneens ben.

Als je vooral bedoelt dat je niet alles in de markt wil kieperen maar het liever over een langere periode wil inleggen, dan zou ik daar zeker niet tegenin gaan :)
Vooral op het gemak van waarmee gesteld wordt:
Time in the market beats timing the market toch?
En daar sta je dan met je geld aan de zijlijn wat niet rendeert..

Daar ging ik tegen in en dan niet perse tegen jou als degene die de stelling riep. In deze onzekere tijden is het goed om je afwegingen goed na te gaan en bovenstaande zaken vind ik dooddoeners, want die hoeven nu niet op te gaan.

En ik weet op dit moment niet of ik wel alles wil inleggen, juist daar ben ik over aan het nadenken. Ik schreef al dat ik graag mijn RE status behoud. Dus dan is de afweging toch een tikkie anders.

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:36

Zjemm

...

ik beleg in de NT fondsen van de ABN, allen hebben ze een lage lopende kosten percentage.

nu kwam ik deze tegen (niet eerder gezien bij ABN)

Northern Trust | Northern Trust High Dividend ESG World Equity Dis

met een lopende kosten percentage van 0.
iemand bekend met deze NT fonds? kan nog niet echt goed ontdekken waarin deze dan zou verschillen met de andere NT world fondsen

opensecure.nl

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Die lopende kosten van 0 lijken me sterk, volgens mijn informatie heeft dat fonds 0,22-0,25% lopende kosten.

M.b.t. waarin het verschilt van het gewone NT World fonds, geeft de naam wel een indicatie denk ik:
De beleggingsdoelstelling van het Fonds is het realiseren van vermogensgroei op lange termijn door te beleggen in een diverse portefeuille van hoogwaardige dividendbetalende bedrijven, via de master-feederstructuur, terwijl het marktrisico wordt gecontroleerd en wordt gestreefd naar een verbetering van het milieu, de sociale en governance ("ESG") kenmerken van de portefeuille.
Er zitten slechts 159 holdings in dit fonds, tegenover 1481 in het 'normale' World fonds.

Meer info op deze site van Northern Trust zelf: https://www.fgrinvesting.com/nl/fund-range/ en dan kiezen voor 'Factor ESG' en het high dividend fonds. En de factsheet van het master-fonds.

[ Voor 15% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 22-03-2022 17:56 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• de Peer

de Peer

under peer review

Zjemm schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:21:
ik beleg in de NT fondsen van de ABN, allen hebben ze een lage lopende kosten percentage.

nu kwam ik deze tegen (niet eerder gezien bij ABN)

Northern Trust | Northern Trust High Dividend ESG World Equity Dis

met een lopende kosten percentage van 0.
iemand bekend met deze NT fonds? kan nog niet echt goed ontdekken waarin deze dan zou verschillen met de andere NT world fondsen
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11

Daar is al het nodige over geschreven in dit topic. Ik zou voortaan even beginnen met een zoekopdracht. Kijk ook even naar deel 10 en deel 9 van deze topicreeks.

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:36

Zjemm

...

Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:44:
Die lopende kosten van 0 lijken me sterk, volgens mijn informatie heeft dat fonds 0,22-0,25% lopende kosten.

M.b.t. waarin het verschilt van het gewone NT World fonds, geeft de naam wel een indicatie denk ik:

[...]

Er zitten slechts 159 holdings in dit fonds, tegenover 1481 in het 'normale' World fonds.

Meer info op deze site van Northern Trust zelf: https://www.fgrinvesting.com/nl/fund-range/ en dan kiezen voor 'Factor ESG' en het high dividend fonds. En de factsheet van het master-fonds.
Die 0 staat op de informatie pagina van de ABN

Verder scoort deze iets meer op duurzaamheid.

Maar of je dit er dan goed naast kan pakken of dat dat niet zo zinvol is ontgaat me dan 🤪

Zeker gezien de overlap
Waarom bestaat het fonds dan als deze grotendeels al in een andere zit.
Maar dat zal wel vaker zo zijn

opensecure.nl

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zjemm schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:37:
Waarom bestaat het fonds dan als deze grotendeels al in een andere zit.
Tsja, waarom bestaat er überhaupt meer dan 1 fonds? Mensen willen toch vaak graag zelf kiezen tot op zekere hoogte.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:02
[...]

Er is niks mis met het wachten wanneer bloed in de straten stroomt, maar wat ook vaak gezegd wordt:
time in the market beats timing the market

Beste strategie is vaak toch het ouderwetse dca (of dva) methode.

nothing stops this train

• Charly
  • Laatst online: 20-11 14:34
Strider schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:06:
Zijn er hier Tweakers die beleggen in Randstad, ze hebben best mooie cijfers en een mooi dividend.

In totaal 5 euro voor 2022, dat is op deze koers ongeveer 8%.

https://www.dividendinfo....81%20euro%20per%20aandeel.
Bij de russische inval nog wat bijgekocht (ook nog wat ING), met de huidige onrust leek "gewoon" dividend opstrijken (waarvan een groot deel ook nog afkomstig is uit vorig jaar, dus relatief zeker) me geen slecht idee. Dan kijken we als het stof weer een beetje neergedaald is wel weer verder.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:17

Thompson

Beeromaniac

Kol Nedra schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:12:
[...]

Er is niks mis met het wachten wanneer bloed in de straten stroomt, maar wat ook vaak gezegd wordt:
time in the market beats timing the market

Beste strategie is vaak toch het ouderwetse dca (of dva) methode.
Volgens diverse studies is lump sum beter.
Echter is persoonlijke gemoedsrust/gevoel ook gewoon een belangrijke factor en dan voelt DCA 9/10x toch gewoon veel prettiger. Dat doe ik zelf dus ook.

Beeromaniac

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

En als de rente/inflatie hoog blijft, salarissen etc ook omhoog schieten (zie bijvoorbeeld minimumloon discussies hier en in de U.S.) schieten vanzelf de beurskoersen straks over de hele breedte omhoog omdat de relatieve waarde van het bezit van die bedrijven (vastgoed, machines, patenten..) niet verandert en de omzet/winst cijfers meestijgen met die inflatie/rente.

Er zijn altijd wel redenen te bedenken voor omhoog of omlaag bewegingen. Tenzij je weet welk scenario er uitkomt (en wanneer!!) kun je beter gewoon instappen en je geld het werk laten doen.

Haal je de emotie eruit en kijk je puur vanuit publicaties, kom je daar terecht. Alles in de markt, zo snel mogelijk. Je kan alles in 1x inleggen (gemiddeld genomen het beste) of geleidelijk instappen volgens dca/dva.

Enige vraag die dan echt overblijft is SWAN - Sleep Well At Night. Geleidelijk instappen is misschien niet het ideaal, maar goed zorgeloos slapen is ook letterlijk geld waard - dat is best wat gemist rendement waard. Voel je je beter bij nu in 1x vol instappen, of over periode van 3-6-12 maanden geleidelijk inleggen, is dan ook meer persoonlijke keuze.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02:02
Ik zou trouwens maar wat graag alles wat ik overhoud van mijn jaarsalaris gewoon ineens inleggen, maar helaas wil men er niet aan om mij gewoon aan het begin van het jaar te betalen voor 12 maanden. Noodgedwongen dus toch maar periodiek inleggen... :P

Aan het begin van mijn "carrière" ben ik wel ineens ingestapt met 50K. Dat was wel even spannend, vooral omdat het eerst alleen omlaag ging, maar minder erom geslapen heb ik niet (als ik die 50K niet minder had kunnen zien worden was ik uberhaupt niet begonnen). Ik denk dat het juist spannender geweest was als ik dat periodiek had ingelegd, omdat je dan veel meer "maar wat nou als" momenten hebt waarop je koudwatervrees kunt krijgen. Aangenomen dat je de markt niet wil timen leveren die extra momenten je niets op behalve meer kansen om het verkeerd te timen. Het is alleen nuttig als je aan het begin wat psychologische hulp nodig hebt om over de natuurlijk loss aversion heen te komen (we vinden geld minder zien worden nu eenmaal verhoudingsgewijs veel erger dan dat we het leuk vinden om het meer te zien worden). Maar die hulp wordt mogelijk wel duur betaald, ten opzichte van je er gewoon overheen zetten.

[ Voor 67% gewijzigd door MneoreJ op 23-03-2022 12:05 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-11 10:58
Hi, is er al iemand met DeGiroFlatex ervaring in combinatie met aangifte inkomstenbelasting 2021 hier?

Voor het eerst wordt de flatex rekening los vermeld op de jaaropgave en wordt dit gedeeltelijk (dwz zonder bedrag of IBAN) doorgegeven aan de Nederlandse belastingdienst.

Wat me opvalt aan de de vooraf ingevulde gegevens bij de BD en het jaaroverzicht dat de (totaal) bedragen niet overeenkomen:

In meer detail, wat er opvalt is:
  • het bedrag van de vooraf ingevulde beleggersrekening is lager is dan totale waarde van de portefeuille in het jaaroverzicht van DeGiro (zeg het scheelt 550 euro)
  • het losse Flatex rekeningnummer wel is doorgegeven maar zonder bedrag (op de laatste pagina in het jaaroverzicht over de flatex rekening staat daar zeg 500 euro)
  • het bedrag van het CASH & CASH FUND (EUR) gedeelte van de Portefeuille is anders dan het bedrag bij de flatex rekening. Wel is de ene op 31 dec 2020, en de ander op 1 jan 2021, maar ik dacht dat dat niet uit zou moeten maken
Heeft iemand anders dit ook, en wat voor actie heb je toen ondernomen?

Voor nu heb ik maar het bedrag op de 'beleggersrekening' verhoogd naar het bedrag dat op de jaaropgave staat als totale beleggingsportefeuille waarde (dus inclusief het CASH & CASH FUND (EUR) bedrag), en los het bedrag bij de flatex rekening ingevuld, maar nu denk ik dat ik wellicht te veel vermogen opgeef en daar dus vermogensrendementheffing over betaal.

EDIT:
Ik zag deze reactie van @helloitsme , maar mijn uitdaging is dus dat mijn CASH & CASH FUND (EUR) een ander bedrag heeft (501,68) op 1-1-2021, dan de flatex rekening op de laatste pagina (552,66 EUR) op 31-12-2020...:
helloitsme schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:47:
[...]

Flatex geldrekening waarde en/of waarde van het DeGiro geldfonds (dat hadden we toen dacht ik nog) van 1-1-2021 vul je in bij het onderdeel wat over bank/spaar rekeningen gaat
waarde van je beleggingen (aandelen / fte's etc) op 1-1-2021 vul je in onder het onderdeel beleggingen

waarde van stortingen en opnames doe je niks mee.

eventuele dividend belasting die ingehouden is kan je ook verrekenen

[ Voor 26% gewijzigd door AceAceAce op 23-03-2022 21:46 ]

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

AceAceAce schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:34:
Hi, is er al iemand met DeGiroFlatex ervaring in combinatie met aangifte inkomstenbelasting 2021 hier?

Voor het eerst wordt de flatex rekening los vermeld op de jaaropgave en wordt dit gedeeltelijk (dwz zonder bedrag of IBAN) doorgegeven aan de Nederlandse belastingdienst.

Wat me opvalt aan de de vooraf ingevulde gegevens bij de BD en het jaaroverzicht dat de (totaal) bedragen niet overeenkomen:

• het bedrag van de vooraf ingevulde beleggersrekening is lager is dan totale waarde van de portefeuille in het jaaroverzicht van DeGiro (zeg het scheelt 550 euro)
  • het losse Flatex rekeningnummer wel is doorgegeven maar zonder bedrag (op de laatste pagina in het jaaroverzicht over de flatex rekening staat daar zeg 500 euro)
  • het bedrag van het CASH & CASH FUND (EUR) gedeelte van de Portefeuille is anders dan het bedrag bij de flatex rekening. Wel is de ene op 31 dec 2020, en de ander op 1 jan 2021, maar ik dacht dat dat niet uit zou moeten maken

Voor nu heb ik maar het bedrag op de 'beleggersrekening' verhoogd naar het bedrag dat op de jaaropgave staat als totale beleggingsportefeuille waarde (dus inclusief het CASH & CASH FUND (EUR) bedrag), en los het bedrag bij de flatex rekening ingevuld, maar nu denk ik dat ik wellicht te veel vermogen opgeef en daar dus vermogensrendementheffing over betaal.
Mijn conclusie was:
  • Flatex geldrekening onder Flatex jaarverslag buiten beschouwing laten.
  • Gebruikmaken van de Jaaropgave 2021, omdat daar de saldi per 01-01-2021 op worden gegeven (de Jaaropgave 2020 geeft enkel saldi per 31-12-2020 en bij mij zit er in de CASH & CASH FUND (EUR) een verschil als gevolg van kosten; die per 01-01-2021 is juist).
  • Het saldo van CASH & CASH FUND (EUR) opgeven onder de betaalrekening bij het Flatex rekeningnummer en de rest onder de beleggingsrekening.

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn conclusie was dezelfde als die van @Chloortablet dus heb het ook zo ingevuld.

Het verschil in saldo op 31-12 (Flatex rekening) en 1-1 (Portefeuilleoverzicht) viel mij ook op maar kan ik nergens mee verklaren, er is rond die datums geen enkele transactie of kostenpost die gelijk is met het verschil. Hebben jullie dat wel kunnen vinden?

• Xanaroth
Erik1 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 23:45:
Mijn conclusie was dezelfde als die van @Chloortablet dus heb het ook zo ingevuld.

Het verschil in saldo op 31-12 (Flatex rekening) en 1-1 (Portefeuilleoverzicht) viel mij ook op maar kan ik nergens mee verklaren, er is rond die datums geen enkele transactie of kostenpost die gelijk is met het verschil. Hebben jullie dat wel kunnen vinden?
Omdat beurskoersen en vooral wisselkoersen ook bewegen tussen 31-12 17:00 en 4/1 09:00. De stand van 31-12 sluiting en de stand van 4-1 opening zijn niet hetzelfde. Dat werkt in beperkte mate ook door tussen 31/12 en 1/1 moment opnames - in elk geval de wisselkoersen blijven doorwerken.

Als je werkt met bijvoorbeeld yahoo of google finance kun je dat heel mooi zien. Druk je op 'YTD' kijkt het naar de koersdata van 4 januari tot vandaag. Kijk je naar vorig jaar is het beeld tot 31 december sluitingstijd van de beurs. Verschil tussen 31 december sluiting en 4 januari opening blijft daarmee buiten zicht, terwijl die niet dezelfde waarde hoeven te hebben.

Gevolg is dat je inderdaad afwijkingen ziet als je cijfers naast elkaar legt die niet op dezelfde dag zijn opgesteld.

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 24-03-2022 08:19 ]

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

Erik1 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 23:45:

Bij mij werd het verschil veroorzaakt door de afrekening van diverse aansluitkosten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fZXwurLb3Gsz3N0zM_yNqwLrzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S3T2NmOHfQBKUk0mrklAkjQA.png?f=fotoalbum_large

Die worden eind januari afgerekend, maar wel met een valutadatum van 31-12-2020.
Dat veroorzaakt bij mij een verschil in de CASH & CASH FUND (EUR) per 31-12-2020 en 01-01-2021.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:23
AceAceAce schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:34:

EDIT:
Ik zag deze reactie van @helloitsme , maar mijn uitdaging is dus dat mijn CASH & CASH FUND (EUR) een ander bedrag heeft (501,68) op 1-1-2021, dan de flatex rekening op de laatste pagina (552,66 EUR) op 31-12-2020...:

[...]
Is misschien wat makkelijk, maar de extra belasting die je moet betalen bij 552 versus 501 is iets van 50 cent (maximaal, als je al boven de grens van de vermogensrendementsheffing zit). Dus niet te veel tijd aan besteden?

[ Voor 7% gewijzigd door helloitsme op 24-03-2022 08:25 ]

• AceAceAce
helloitsme schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:21:
[...]

Is misschien wat makkelijk, maar de extra belasting die je moet betalen bij 552 versus 501 is iets van 50 cent (maximaal, als je al boven de grens van de vermogensrendementsheffing zit). Dus niet te veel tijd aan besteden?
Wat ik nu heb gedaan is het bedrag van de vooraf ingevulde beleggersrekening verhoogd met ~500 om die gelijk te stellen aan de totale waarde van mijn portefeuille, en daarnaast de ~550 ingevuld bij de Flatex rekening. Dus ik denk dat ik nu 500 of 550 aan vermogen dubbel heb ingevuld, dus dat is wel iets meer VRH (~7,50) maar nog steeds te doen.

Ik volg Chloortablet en Erik1 wel. Als ik tijd over heb plan ik wel even een afspraak met de BD.

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-11 14:32
AceAceAce schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:21:
[...]

Wat ik nu heb gedaan is het bedrag van de vooraf ingevulde beleggersrekening verhoogd met ~500 om die gelijk te stellen aan de totale waarde van mijn portefeuille, en daarnaast de ~550 ingevuld bij de Flatex rekening. Dus ik denk dat ik nu 500 of 550 aan vermogen dubbel heb ingevuld, dus dat is wel iets meer VRH (~7,50) maar nog steeds te doen.

Ik volg Chloortablet en Erik1 wel. Als ik tijd over heb plan ik wel even een afspraak met de BD.
Ik meen gelezen te hebben dat de VRH eerst in de ijskast gaat, dus dat je over 2021 geen VRH hoeft te betalen. Je moet nog wel alles invullen in je aangifte omdat ze het proces niet zo snel aan konden passen. Maar misschien heb ik het ook wel verkeerd begrepen.

https://www.belastingdien...ermogensrendementsheffing

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Dan Stark schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:45:
[...]

Ik meen gelezen te hebben dat de VRH eerst in de ijskast gaat, dus dat je over 2021 geen VRH hoeft te betalen. Je moet nog wel alles invullen in je aangifte omdat ze het proces niet zo snel aan konden passen. Maar misschien heb ik het ook wel verkeerd begrepen.

Wat er gaat gebeuren is dat de minister na denkt hoe er rechtsherstel geboden wordt voor de afgelopen jaren en wat dat betekent voor de aangifte 2021. Ik zou er niet van uit gaan dat de VRH helemaal niet betaald hoeft te worden. Wat waarschijnlijker is dat op basis van de ingevulde IB alleen een vorm van VRH betaald moet worden over de renderenende vermogenbestanddelen waarmee de forfaitaire verhouding tussen sparen en investeren vervalt en de werkelijke verhouding gebruikt wordt.

• AceAceAce
Dan Stark schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:45:
[...]

Betalen zal je hoor, misschien wat later omdat ze langer over de definitieve aanslag gaan doen.

Bij buitenlandse bankrekeningen (bv Flatex) plaatst het aangifteprogramma de volgende notitie:
Op 24 december 2021 heeft de Hoge Raad bepaald dat de berekening van de belasting in box 3 in bepaalde situaties in strijd is met het Europese mensenrechtenverdrag (EVRM). U kunt gewoon uw bank- en spaarrekeningen invullen zoals u dat altijd deed. Bij de berekening van de definitieve aanslag over uw vermogen houden wij rekening met de uitspraak van de Hoge Raad. Meer informatie vindt u op belastingdienst.nl/box3 (opent nieuw venster).

[ Voor 37% gewijzigd door AceAceAce op 24-03-2022 12:02 ]

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:24
<verkeerd gekeken>

[ Voor 82% gewijzigd door Ascension op 24-03-2022 13:21 . Reden: laat maar, ik keek verkeerd ]

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:43
Eerlijkheid moet worden gezegd: het is toch een heerlijk dagje vandaag met BAM in de portefeuille :*)

+12% ATM na een ING koop-advies

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 16:32
Ik beleg via ING in NT fondsen en heb een vraagje over de ING Beleggen app:
Als ik mijn rendement bekijk dan lijkt het jaaroverzicht niet te matchen met het maand overzicht.
Maanden: Januari: €-4205.95, Februari: €-3052.69, Maart: €2071.93.
Bij jaar zou ik dan €-5,186.71 verwachten, door simpelweg de 3 bij elkaar op te tellen.
In de app staat echter €-3335.99.
Ik stort maandelijks €400 bij, dus dat verklaart het verschil ook niet (en zou ik ook niet verwachten dat dat anders meegerekend wordt ofzo).

Denk ik gewoon verkeerd na, of klopt hier iets niet?

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:56
Coocoocachoo schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:05:
Ik beleg via ING in NT fondsen en heb een vraagje over de ING Beleggen app:
Als ik mijn rendement bekijk dan lijkt het jaaroverzicht niet te matchen met het maand overzicht.
Maanden: Januari: €-4205.95, Februari: €-3052.69, Maart: €2071.93.
Bij jaar zou ik dan €-5,186.71 verwachten, door simpelweg de 3 bij elkaar op te tellen.
In de app staat echter €-3335.99.
Ik stort maandelijks €400 bij, dus dat verklaart het verschil ook niet (en zou ik ook niet verwachten dat dat anders meegerekend wordt ofzo).

Denk ik gewoon verkeerd na, of klopt hier iets niet?
Misschien worden dividenden wel in het jaar- en niet in het maandoverzicht meegenomen?

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 16:32
BrtH schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:17:
[...]

Misschien worden dividenden wel in het jaar- en niet in het maandoverzicht meegenomen?
ik heb nog wat gepuzzeld met inleg er aftrekken, dividenduitkering bijtellen, rekeningkosten erafhalen. Dan kom ik wel op een bedrag wat meer in de buurt zit, maar alsnog er iets meer dan 100 euro naast zit. Weet dus ook niet of dat dan toeval is of niet.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:23
Coocoocachoo schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:29:
[...]

ik heb nog wat gepuzzeld met inleg er aftrekken, dividenduitkering bijtellen, rekeningkosten erafhalen. Dan kom ik wel op een bedrag wat meer in de buurt zit, maar alsnog er iets meer dan 100 euro naast zit. Weet dus ook niet of dat dan toeval is of niet.
Bij mij wijkt het ook behoorlijk af. Eens navragen bij ING?

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik overweeg mijn aandelen Shell te verkopen, begin een beetje hoogtevrees te krijgen en kan er een paar k winst op realiseren. Aan de andere kant is Shell een anker zolang de oorlog duurt waarbij het tegenovergesteld beweegt aan de rest van mijn portefeuille.

Ben dus benieuwd hoe hier naar Shell gekeken wordt.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-11 14:47

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Afas schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:36:
Ik overweeg mijn aandelen Shell te verkopen, begin een beetje hoogtevrees te krijgen en kan er een paar k winst op realiseren. Aan de andere kant is Shell een anker zolang de oorlog duurt waarbij het tegenovergesteld beweegt aan de rest van mijn portefeuille.

Ben dus benieuwd hoe hier naar Shell gekeken wordt.
Heb het bij 15 verkocht door milieu rechtszaak. Slechte keus. Denk dat de meeste mensen bij shell zitten voor het dividend niet voor pieken en dalen.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-11 20:59
Heeft iemand toevallig aandelen in Thorium? Bedrijven die zich bezigen met Thorium?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001

Qwerty-273

Meukposter

Ook een deel van de mensen zal Shell aanhouden als nationale trots, of dat het wel een van de bedrijven is die je meer in financieel nieuws in Nederland terugziet. Je ziet het dan ook vaak aangeraden worden in NLse beleggingsclubjes dat het een stabiele en verstandiger belegging is. Zeker wanneer je dan alleen kijkt naar individuele aandelen, en niet bijvoorbeeld in een wijd fonds zit.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik denk ik ga eens in de koopjeskelder van de MOEX kijken nu die weer open is. Da's toch jammer als je broker daar geen zaken meer mee wil doen... :-(

[ Voor 7% gewijzigd door zzzzz op 25-03-2022 11:41 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Charly
zzzzz schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:19:
Ik denk ik ga eens in de koopjeskelder van de MOEX kijken nu die weer open is. Da's toch jammer als je broker daar geen zaken meer mee wil doen... :-(
De casino’s zijn volgens mij weer open en er zijn nog genoeg meme stocks en vage crypto te koop. Dus je hebt Rusland écht niet nodig om van je geld af te komen.

En als je er écht niet uit komt mag je het ook gewoon naar mij overmaken.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Charly schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:32:
[...]

De casino’s zijn volgens mij weer open en er zijn nog genoeg meme stocks en vage crypto te koop. Je hebt Rusland écht niet nodig om van je geld af te komen.

Als je er echt niet uit komt mag je het ook gewoon naar mij overmaken.
Wat is jouw verwachte ROI dan? :P

ik stop mn geld wel in wiet stocks vandaag, wil wat GRWG bijkopen 8)

ora et labora

• Charly
mrc4nl schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Wat is jouw verwachte ROI dan? :P

ik stop mn geld wel in wiet stocks vandaag, wil wat GRWG bijkopen 8)
Als je ooit nog wat terug wil zien is mijn bankrekening niet het product voor jou… Maar ik kreeg niet de indruk dat roi een factor was hier O-)

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Charly schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:43:
[...]

Als je ooit nog wat terug wil zien is mijn bankrekening niet het product voor jou… Maar ik kreeg niet de indruk dat roi een factor was hier O-)
Fair point :P

Rusland is zeker ricicovol. maar ze zeggen wel vaker dat het beste moment om te kopen het moment is wanneer de angst het hoogst it. Dus als je vertrouwen hebt, en een lange termijn visie is een plukje rusland misschien niet zon gek idee. :)

ora et labora

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

zzzzz schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:19:
Met willen heeft het weinig te maken. Het is eerder dat je broker het zelf ook niet mag ;)

• Xanaroth
Voor degene met AT&T (of WBD interesse) de afronding is dichtbij.
As of the transaction closing, AT&T shareholders of record at the close on April 5 will receive (tax-free) an estimated 0.24 shares of Warner Bros. Discovery (WBD) for each share of AT&T held.

Two-way trading on AT&T stock is expected to begin April 4. There will be two markets in AT&T common stock on NYSE then: the "regular way" market and the "ex-distribution" market (under a temporary T.WI symbol). There will also be a market for WBD common stock on a when-issued basis.
Op basis van de huidige cijfers;

1 DISCA (27,35) = 1 WBD = 0,24T (6,56). Dus 'nieuw' T is verwacht op 17,28 bij de huidige koersen en dividend van 6,42%.

Totale forward P/E lijkt nu ~7,5 te zijn op basis van totaal WBD+T (2022 EPS >3 voor T+WBD). Mocht iets als WBD naar P/E van 15-20 gaan (immers DISCA is nu ~18) zou het betekenen dat restant van T richting P/E van 4,5 gaat met 6,4% yield - en groeiende.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11 23:23

BTU_Natas

Superior dutchie

Yeps, heb 1658 aandelen AT&T.

Ik zit met smart op de split te wachten :D

• Morty
  • Laatst online: 18-11 13:42
mrc4nl schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:36:
[...]

Rusland is zeker ricicovol. maar ze zeggen wel vaker dat het beste moment om te kopen het moment is wanneer de angst het hoogst it. Dus als je vertrouwen hebt, en een lange termijn visie is een plukje rusland misschien niet zon gek idee. :)
Probleem is dat er nu geen enkele transparantie is over hoe de koersen in rusland tot stand komen, wie er mag handelen en hoe dat gebeurd. Daarbij komt ook nog dat er geen echt functionele valuta markt is voor de roebel, waardoor je ook daar voor de echte waarde redelijk in het duister tast.

En dat komt nog bovenop alle economische en politieke risico's (en de ethische bezwaren).

Rusland is echt wel en van de laatste plaatsen waar ik op dit moment met m'n geld zou willen zitten. Dan nog liever Noord-Korea, dat heeft tenminste stabiliteit.

• HyperH
  • Laatst online: 17-10 20:54
Ik heb administratie van mijn financiën volgens het 'dubbel boekhouden' principe. Mijn boekhouding heeft dus de volgende typen rekeningen:
  • Assets (activa of bezittingen)
  • Liabilities (schulden)
  • Equity (eigen vermogen)
  • Income (inkomsten)
  • Expenses (uitgaven)
Ik kan de aankoop van aandelen als volgt in de boekhouding verwerken:
  1. Geld van bankrekening op broker account storten (assets)
  2. Aanschaf aandelen wordt uitgesplitst in aandelen in de portfolio rekening onder assets en transactie-kosten onder een expenses rekening
Er is dus geld van mijn bankrekening weggenomen (assets) en deels terug gekomen als portfolio waarde (assets) en transactie-kosten (expenses).
De aandelen worden dus gezien als bezit. Allemaal heel logisch en overzichtelijk.

Hoe moet ik dit echter administreren als ik beleg voor mijn pensioen? Ik heb een kleine beleggingsrekening waar ik mijn fiscale jaarruimte op bijstort.
Deze pensioenbelegging wordt fiscaal gezien nu nog niet belast. Moet ik dit dan nu wel op dezelfde manier als met reguliere aandelen in de administratie behandelen of kan ik de bedragen beter als 'expenses' boeken?
De pensioenpremie wat ik via mijn werkgever afdraag komt ook niet in mijn administratie terecht. Dit wordt logischerwijs ook niet meegeteld voor het eigen vermogen.

Kan ik het bijstorten binnen de fiscale jaarruimte daarom ook beter als 'kosten' in de administratie invoeren i.p.v. dat ik het als bezit op de balans heb staan?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je kan het op twee manieren doen:

1. Je kan de waarde tellen als vermogen. Dat impliceert dat je inleg ziet als een verplaatsing (als je zelf betaalt, bij lijfrente) of als inkomen (als de werkgever betaalt, bij werkgeverspensioen), en dat de waarde nog pre-tax is.
2. Je kan de waarde buiten beschouwing laten, en de toekomstige uitkering tegen die tijd als inkomen beschouwen. Dat impliceert dat inleg die je zelf betaalt moet zien als negatief inkomen (je krijgt er immers betaalde inkomstenbelasting voor terug).

Voor beide manieren is wel iets te zeggen, er is geen 'goed' of 'fout' antwoord.

Een voordeel van de eerste is dat je een redelijk totaalplaatje van je vermogen kan samenstellen. Handig voor 'ik heb X nodig om met pensioen te gaan, hoe ver ben ik al?'
Een voordeel van de tweede is dat het vermogensbestanddelen die niet vrij beschikbaar zijn buiten beschouwing laat. Handig voor 'wat kan ik in theorie vandaag opnemen?' en voor wanneer het lastig is om een actuele waarde te bepalen.

Wat het beste bij jouw administratie past kan alleen jij het beste invullen. Hopelijk heb je hier wat aan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 26-03-2022 12:28 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
mrc4nl schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:36:
[...]

Met dat argument heb ik wat aandelen Flowtraders bijgekocht. Die gedijen vaak goed in zo een markt.

• HyperH
  • Laatst online: 17-10 20:54
Zr40 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:23:
Wat het beste bij jouw administratie past kan alleen jij het beste invullen. Hopelijk heb je hier wat aan :)
Dat was precies wat ik nodig had. Denk je voor de heldere uitleg. :)

Ik ga voor optie 2 kiezen, om de volgende redenen:
  • In het verleden heb ik de werkgevers bijdrage ook nooit in mijn boekhouding opgenomen, alleen het netto salaris als inkomsten.
  • Ik vind het overzichtelijker om de pensioenopbouw buiten de administratie te laten en als toekomstig inkomen te bescouwen, want ik mag er nu toch niet aan komen. (t.z.t. zal er van de fiscale ruimte beleggersrekening een lijfrente product moeten worden gekocht en dat is een soort uitkering)
  • Het berekenen van het nog resterende benodigde pensioen is iets dat ik niet dagelijks (of jaarlijks) ga doen en daar wil ik best incidenteel iets meer tijd voor nemen om te berekenen.
  • Als ik ondernemer of ZZP'er zou zijn is het een ander verhaal, omdat er dan meer mogelijkheden zijn om aan pensioenopbouw te doen.

• Trezzahn
Miki schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:19:
[...]

Is er toevallig geen benchmark waar die op aansluit? Zoiets als MSCI World ND??
Niet dat ik weet/kan vinden helaas. In de PDF's (zie quote hieronder) wordt alleen vermeld MSCI World Index.
Dankjewel, maar ik zoek eigenlijk het hele rijtje. Of zo'n 90% is ook goed maar dit is alleen de top 10.
Qwerty-273 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:22:
@Trezzahn Je kan verschillende holdings, aankopen en verkopen van het "NORTHERN TRUST HIGH DIVIDEND ESG WORLD EQUITY FUND" in het volgende document terugvinden (As at 30 June 2021).
https://web-xp2b-pws.ntrs...m-report-and-accounts.pdf

Getraceerd via https://www.northerntrust...t-management/pooled-funds en dan onder het kopje "reports and accounts" en dan de "Account Interim" en "Account Annual" documenten. Maar een overzichtelijk Excel bestand is er helaas niet.
Dank! Ik denk niet dat er een actuele lijst beschikbaar is maar de PDF's die je kan inzien zijn zeker bruikbaar. Dankjewel.
Ik zal eens kijken of ik het naar Excel wil/kan exporteren of dat de link zo per half jaar eens check. Per half jaar zou je een update moeten kunnen hebben op basis van de documenten.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:54
Is er een topic met advies over brokers? Ik beleg al meer dan 10 jaar via de Rabobank, maar als ik ik de kosten vergelijk met andere brokers dan lijkt het erg duur.

Mocht er geen topic zijn, wat zijn jullie aanraders?

• de Peer

de Peer

under peer review

wouter.N schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:20:
Is er een topic met advies over brokers? Ik beleg al meer dan 10 jaar via de Rabobank, maar als ik ik de kosten vergelijk met andere brokers dan lijkt het erg duur.

Mocht er geen topic zijn, wat zijn jullie aanraders?
Is tot in den treure besproken hier, dus typ de naam van de verschillende brokers eens in in de zoekbalk, ook in de vorige 5 delen van dit topic, en je vindt meer dan genoeg informatie.

Ik zit zelf sinds een tijdje bij Interactive brokers en dat bevalt goed.
Pagina: 1 ... 91 ... 226 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij