Ik doe beide, in mijn beheer bv zitten de investeringen waarbij ik een aanmerkelijk belang heb. Dat is ook vrij logisch natuurlijk, maar dan gaat het om investeringen in private bedrijven.InterCC schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:35:
Zijn er mensen die vanuit een holding beleggen? Ik zit in dubio. Vanuit de holding (daarin zit nu het geld) is aanzienlijk handiger dan naar privé halen, daarover eerst dividend betalen en dan in box 3 afrekenen. Daarentegen is in de holding alle winst belastbaar, dus welk (positief) rendement dan ook; er moet afgerekend worden met de belastingdienst. Bij hogere rendementen is dat meer dan de belasting in box 3, dus fiscaal minder aantrekkelijk.
Daarentegen is geld wat ik uit het bedrijf haal geld wat ik niet meer (makkelijk) kan gebruiken om iets nieuws te beginnen, te investeren in iets en 'moet' ik privé eigenlijk wel beleggen, terwijl het zakelijk relatief makkelijk 'staat' en veel flexibiliteit biedt. Kortom, ik vind het lastige keuzes en ik vraag mij af of iemand in een soortgelijke situatie gezeten heeft.
Ik zit sinds kort in deze situatie omdat ik recent mijn aandelen van de werkmaatschappij heb verkocht en ik dus geen eigen bedrijf meer bezit (nog wel de holding) en financieel best wat ruimte.
Mijn aandelenportefeuille heb ik prive, op dit moment is het gunstiger om VRH te betalen dan vennootschapsbelasting. Ik weet niet meer precies waar het omslagpunt lag maar volgens mij wordt het bij een rendement van 3-4% al voordeliger om het geld naar prive te halen en te beleggen.
Je zou ook geld vanuit je bv aan prive kunnen lenen en daarmee beleggen maar het is zeer de vraag of je daarop zit te wachten.
/f/image/651w1IFonkYvUy03A2nHnqI5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/S3T2NmOHfQBKUk0mrklAkjQA.png?f=fotoalbum_large)