Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-10 19:18
theroman schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:50:
[...]

Heb het even nagekeken, omdat ik'm bij DeGiro wel heb, maar kennelijk heb ze ook deze onkoopbaar gemaakt . Je kunt altijd IB nemen, die heeft'm sowieso.
De storting is door dus ik kan nu handelen; alleen ik krijg van InteractiveBrokers deze vrij verontrustende melding. Iemand enig idee wat dit inhoudt?

Ook vrij vervelend dat ze de valuta niet weergeven. Schijnbaar is dit Canadian Dollars; fixt ie dan zelf het overstappen naar andere valuta?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqbyneiVvPxLMb51kx2te9I4sFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CmrP0feWmlCQ5oA2mNkfVcR7.png?f=fotoalbum_large

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:02
Longcat schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:42:
Woning is aangekocht en huidige woning in de verkoop. Binnenkort weet ik hoeveel geld er over blijft en kan ik weer instappen. Momenteel lijkt mijn slechte timing (8% onder de top verkocht) toch niet zo slecht te zijn.
Zo zie je maar. Zit ik dan met mijn defensieve portefeuille. 2 jaar YTD verdampt. Verdamt.

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
MagniArtistique schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:15:
[...]

Zo zie je maar. Zit ik dan met mijn defensieve portefeuille. 2 jaar YTD verdampt. Verdamt.
Valt me eigenlijk nog mee hoeveel de koersen zijn gedaald. M'n exit was op 25 januari en de koersen van de NT fondsen staan nauwelijks lager dan toen. Ontwikkeling in de wisselkoers geeft wat demping.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:18

oscar82

De ondertitel

@MagniArtistique deze maand wellicht een keer echt goedkoop inkopen? Ik lees dat de koopkracht volgens het CBS met 2,5% daalt. Maar wat aandelen betreft stijgt onze koopkracht juist!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

aufbakanleitung schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:09:
[...]

De storting is door dus ik kan nu handelen; alleen ik krijg van InteractiveBrokers deze vrij verontrustende melding. Iemand enig idee wat dit inhoudt?

Ook vrij vervelend dat ze de valuta niet weergeven. Schijnbaar is dit Canadian Dollars; fixt ie dan zelf het overstappen naar andere valuta?

[Afbeelding]
De melding geeft aan dat je geen realtime market data hebt voor dit effect. Je kan dus niet zien wat er in het afgelopen kwartier is gebeurd met de koers. Indien je beslissingen wil maken op basis van de actuele koers, dan is dit een waarschuwing dat je een vertraagde koers ziet, zodat er geen kans bestaat dat je dat niet in de gaten hebt.

Maar van wat ik van jou lees wil je het gewoon kopen, en dat doe je zelfs met een market order. Je maakt de beslissing niet op basis van de actuele koers, dus deze waarschuwing is voor jou in principe niet relevant. Toch raad ik aan om altijd limit orders te gebruiken. Er kan altijd vanalles gebeuren in de wereld, en als ik noem maar wat de prijs plots verdubbelt voordat je de order hebt ingediend, dan wil je misschien toch niet meer kopen. Een limit order voorkomt dat.

Verder, wat betreft valuta: er vindt geen automatische conversie plaats. Dat moet je altijd zelf doen. Doe je het niet, dan ga je een roodstand aan in CAD en daar betaal je rente over. Houd bij conversie rekening met de minimum kosten, plan vooruit en doe liever één keer een grote conversie dan voor iedere losse aankoop een kleine.

De valuta staat inderdaad niet in grote letters aangegeven, maar je ziet het wel staan onder je quantity veld.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 08-03-2022 19:08 ]

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:02
oscar82 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:50:
@MagniArtistique deze maand wellicht een keer echt goedkoop inkopen? Ik lees dat de koopkracht volgens het CBS met 2,5% daalt. Maar wat aandelen betreft stijgt onze koopkracht juist!
Ja ik heb dus december lumpsum een jaarinleg gedaan. #nooitmeer

Maargoed, idd dezer weken de vaste orders maar eens verhogen.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-11 07:13
Ik ben nu een tijdje bezig met wat aandelen bij de Giro. Het mag allemaal geen naam hebben. Totale waarde is nu iets van 5000 euro. Nu ben ik de belastingdienst aangifte aan het doen, maar ik vraag me af: wat moet ik hier nu invullen?

Ik heb uiteraard een jaaropgave van DeGiro ontvangen, maar welk bedrag moet ik nu pakken?
  • Totale portefeuille waarde?
  • Flatex geldrekening?
  • Totale waarde van stortingen en opnames naar en van DEGIRO?
Dit is mij eigenlijk een beetje een raadsel. Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Esbp_TKdO8wPyO1zcKKojC-q6ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jSIcCkOYbrcOI8ZV4fYfYIax.png?f=fotoalbum_large

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:23
smeerbartje schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:25:
Ik ben nu een tijdje bezig met wat aandelen bij de Giro. Het mag allemaal geen naam hebben. Totale waarde is nu iets van 5000 euro. Nu ben ik de belastingdienst aangifte aan het doen, maar ik vraag me af: wat moet ik hier nu invullen?

Ik heb uiteraard een jaaropgave van DeGiro ontvangen, maar welk bedrag moet ik nu pakken?
  • Totale portefeuille waarde?
  • Flatex geldrekening?
  • Totale waarde van stortingen en opnames naar en van DEGIRO?
Dit is mij eigenlijk een beetje een raadsel. Iemand tips?

[Afbeelding]
Flatex geldrekening waarde en/of waarde van het DeGiro geldfonds (dat hadden we toen dacht ik nog) van 1-1-2021 vul je in bij het onderdeel wat over bank/spaar rekeningen gaat
waarde van je beleggingen (aandelen / fte's etc) op 1-1-2021 vul je in onder het onderdeel beleggingen

waarde van stortingen en opnames doe je niks mee.

eventuele dividend belasting die ingehouden is kan je ook verrekenen

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:04:
[...]
Verder, wat betreft valuta: er vindt geen automatische conversie plaats. Dat moet je altijd zelf doen. Doe je het niet, dan ga je een roodstand aan in CAD en daar betaal je rente over. Houd bij conversie rekening met de minimum kosten, plan vooruit en doe liever één keer een grote conversie dan voor iedere losse aankoop een kleine.
Weet je of je daarvoor alerts ontvangt, of de mogelijkheid van debetstand kunt uitschakelen?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Alerts niet, maar je ziet het aan je cash saldo, die is dan negatief in de betreffende valuta. Je kan het ook helemaal uitschakelen door te kiezen voor een cash account (je kan downgraden als je nu marginmogelijkheden hebt).

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 08-03-2022 20:48 ]

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:33
Tanooki schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:45:
[...]

Weet je of je daarvoor alerts ontvangt, of de mogelijkheid van debetstand kunt uitschakelen?
Debet kan dacht ik alleen als je een margin rekening hebt geopend bij IB.
Rente is vrij laag vaak onder de 2%.

Verwijderd

Veel portfolio strategieën hopen wel op negatieve correlatie tussen obligaties en aandelen en worden in jaren met stijgende rentes en dalende aandelenkoersen dus dubbel gepakt.

Wel goed voor de pensioenfondsen. De stijgende rente dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2022 21:17 ]

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:21
Verwijderd schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:17:
Veel portfolio strategieën hopen wel op negatieve correlatie tussen obligaties en aandelen en worden in jaren met stijgende rentes en dalende aandelenkoersen dus dubbel gepakt.

Wel goed voor de pensioenfondsen. De stijgende rente dan.
Op papier lijkt een stijgende rente goed voor pensioenfondsen, maar als de inflatie harder stijgt dan de rente, dan gaan alle deelnemers hier collectief op achteruit natuurlijk.

• mrc4nl
  • Laatst online: 21-11 10:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik vind de markt de laatste paar dagen weinig meer aan. ik ben wel wat volatiliteit gewend, maar dit is zo extreem ik weet er gewoon geen raad meer mee. met name in de erergie sector.... -O-

ora et labora

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 15:48
mrc4nl schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:19:
Ik vind de markt de laatste paar dagen weinig meer aan. ik ben wel wat volatiliteit gewend, maar dit is zo extreem ik weet er gewoon geen raad meer mee. met name in de erergie sector.... -O-
Dat is dan het voordeel van passief beleggen bij bijv. Meesman. Elke maand wordt er een bedrag afgeschreven en voor de rest kijk ik niet zo vaak naar de koersontwikkeling. Ik weet heus wel dat het slecht gaat nu, maar ik zie over een paar maanden wel wat de impact precies. Of niet, en dan blijkt dat ik mijn inleg dit jaar lager is dan de waarde aan het einde van het jaar. Ik wist van te voren dat dat kon gebeuren.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
mrc4nl schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:19:
Maart 2020 was echt volatiel, zware crash over de volledige breedte en eigenlijk alles unaniem -20/30%. Huidige daling is nog altijd fractie van wat er toen gebeurde, en we staan ondanks de huidige onrust alsnog aanzienlijk hoger dan pre-covid.

Totdat je op portfolio niveau gaat kijken is er nu ook veel beweging.
Ja er zijn paar aandelen die zeer zwaar getroffen zijn, vooral banken en fossiele grootverbruikers zoals chemie.
Ja er zijn een paar die er dik van profiteren, zoals defensie of goud en olie.

Alleen is het nog lang niet echt extreem te noemen vergeleken met een crash wanneer je dit als totaalsom bekijkt binnen je portfolio. Want door die beweging, herijken van risico's, zie je voor portfolio of ETF dat de daling over het algemeen op minder dan 10% staat. Formeel gezien is het nog niet eens een correctie zegmaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 09-03-2022 10:15 ]

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01:27
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er gisteren even aan dacht om volledig uit te stappen. Mijn rendement is na drie jaar beleggen van bijna 25% gezakt naar rond de 6% en dacht er even aan om mijn winst te pakken en het vast in de komende maanden wel weer goedkoper terug te kunnen kopen.

Echter, na een nachtje slapen, besef ik mij dat ik het geld op dit moment helemaal niet nodig heb. Ik hoop er over 18-20 jaar een leuk bedrag aan over te houden. En door maandelijks in te blijven leggen, koop ik ook nu de markt wat lager staat. Maar leuk is anders.

Ik heb wel geleerd dat losse aandelen een groot risico kunnen zijn tov een ETF bijvoorbeeld. Het kan uitschieters opleveren, maar ook grote dalers. Mijn aandeel in ING drukt nu zwaar op mijn portfolio. Dan presteert mijn ETF een stuk gematigder natuurlijk.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-11 20:59
Gewoon HODL totdat je 46 bent en in winter naar Marbella gaat 😊

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 08:26

page404

Website says no

Zit ik net naar mijn Saxo jaaroverzicht te zoeken, blijkt dat pas "medio maart" beschikbaar te komen. Dat is wel heel erg laat!

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:56
SvV_Ying schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:40:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er gisteren even aan dacht om volledig uit te stappen. Mijn rendement is na drie jaar beleggen van bijna 25% gezakt naar rond de 6% en dacht er even aan om mijn winst te pakken en het vast in de komende maanden wel weer goedkoper terug te kunnen kopen.

Echter, na een nachtje slapen, besef ik mij dat ik het geld op dit moment helemaal niet nodig heb. Ik hoop er over 18-20 jaar een leuk bedrag aan over te houden. En door maandelijks in te blijven leggen, koop ik ook nu de markt wat lager staat. Maar leuk is anders.

Ik heb wel geleerd dat losse aandelen een groot risico kunnen zijn tov een ETF bijvoorbeeld. Het kan uitschieters opleveren, maar ook grote dalers. Mijn aandeel in ING drukt nu zwaar op mijn portfolio. Dan presteert mijn ETF een stuk gematigder natuurlijk.
Dat is precies hoe mensen geld verliezen op de beurs. Kende je deze al?. Gewoon holden dus die ETFs, als ik puur naar VWRL kijk staat deze ca. +37% t.o.v. maart 2019 ondanks de kleine correctie sinds november. Losse aandelen zijn natuurlijk een stuk lastiger, zelfs met uitgebreidde analyse kan 1 gebeurtenis of schandaal je aandeel door het putje halen. De vraag is of jouw analyse over het bedrijf veranderd is sinds het is gaan dalen.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:06

Hier hetzelfde. Iets minder specifiek op aandeel-niveau (ik zit in begeleid beleggen, dus ben wat minder bezig met de achterliggende zaken in het portfolio) maar wel in dubio. Ben okt-2020 ingestapt, dus had een goed jaar maar sta nu toch al behoorlijk "in de min" t.o.v. mijn totale inleg tot nu toe.

HODL klinkt nog steeds als logisch, uitgaande van een lange termijn horizon. Maar ergens lijkt "uitstappen en verlies beperken" ook een slimme route. Maar uitgaande van dat ik uiteindelijk wel geloof in het construct 'beleggen' zou dat betekenen dat ik op den duur (idealiter: als de bodem bereikt is) weer instap zodat ik kan meeliften op de 'weg terug omhoog'. Maar dat laatste suggereert dat ik denk de markt te kunnen timen, en ik heb genoeg zelfkennis om te weten dat dat een kansloze actie is. Dus misschien maar gewoon even pas op de plaats. "Gelukkig" zitten er in mijn begeleid beleggen pakket ook nog behoorlijk wat obligaties. Dat drukte op mijn rendement terwijl iedereen in 2021 ver in de dubbele cijfers schoot, maar wellicht geeft dat nu een dempende werking op de daling als de aandelen te hard naar beneden schieten?

• theroman
  • Laatst online: 16-08 09:37
Zr40 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:04:
[...]

De valuta staat inderdaad niet in grote letters aangegeven, maar je ziet het wel staan onder je quantity veld.
Weet je dat zeker? Zelf had ik begrepen dat nu je alleen nog conversie kunt doen naar je base currency en IB het zelf oppakt bij kopen van aandelen in andere valuta.

• r0bb
Valorian schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:48:
[...]

Hier hetzelfde. Iets minder specifiek op aandeel-niveau (ik zit in begeleid beleggen, dus ben wat minder bezig met de achterliggende zaken in het portfolio) maar wel in dubio. Ben okt-2020 ingestapt, dus had een goed jaar maar sta nu toch al behoorlijk "in de min" t.o.v. mijn totale inleg tot nu toe.

HODL klinkt nog steeds als logisch, uitgaande van een lange termijn horizon. Maar ergens lijkt "uitstappen en verlies beperken" ook een slimme route. Maar uitgaande van dat ik uiteindelijk wel geloof in het construct 'beleggen' zou dat betekenen dat ik op den duur (idealiter: als de bodem bereikt is) weer instap zodat ik kan meeliften op de 'weg terug omhoog'. Maar dat laatste suggereert dat ik denk de markt te kunnen timen, en ik heb genoeg zelfkennis om te weten dat dat een kansloze actie is. Dus misschien maar gewoon even pas op de plaats. "Gelukkig" zitten er in mijn begeleid beleggen pakket ook nog behoorlijk wat obligaties. Dat drukte op mijn rendement terwijl iedereen in 2021 ver in de dubbele cijfers schoot, maar wellicht geeft dat nu een dempende werking op de daling als de aandelen te hard naar beneden schieten?
Verlies beperken doe je toch ook indirect door goedkoper te kunnen kopen op je vaste moment?

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-11 14:53
Voor de mensen met Russische staatsobligaties:

War in Ukraine: Fitch Ratings warns Russian bond default 'imminent'

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

theroman schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:12:
[...]

Weet je dat zeker? Zelf had ik begrepen dat nu je alleen nog conversie kunt doen naar je base currency en IB het zelf oppakt bij kopen van aandelen in andere valuta.
Voor IBIE weet ik dat zeker. Wellicht werkt het bij IBCE anders (Hongarije heeft wat afwijkende regels wat dit betreft) maar voor zover ik weet kom je als Nederlander doorgaans bij IBIE uit.

• theroman
Zr40 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:29:
[...]

Voor IBIE weet ik dat zeker. Wellicht werkt het bij IBCE anders (Hongarije heeft wat afwijkende regels wat dit betreft) maar voor zover ik weet kom je als Nederlander doorgaans bij IBIE uit.
Ga ik dat nog wel even nakijken dan. Kun je zelf bij IBIE nog wel valuta wisselen tegen valuta anders dan je basisvaluta?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Jazeker. Het enige wat daar niet kan (ten opzichte van IBUK destijds, en IBLLC) is door middel van valutaconversie of geldopname een negatief saldo veroorzaken of vergroten.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 09-03-2022 12:38 ]

• theroman
Zr40 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:38:
Jazeker. Het enige wat daar niet kan (ten opzichte van IBUK destijds, en IBLLC) is door middel van valutaconversie of geldopname een negatief saldo veroorzaken of vergroten.
Bij mij kan dat zeker niet meer, dus het lijkt me dat ik dan de Hongaarse variant heb.

• Xanaroth
Zim heeft zojuist Q4 gepubliceerd. Als je het hebt over meme stocks, lol, deze cowboys zijn bijzonder bezig.

EPS 14,17 op koers van pakweg 70, op jaarbasis bijna P/E van 2. Niet slecht voor een groeibedrijf.
Dividend wordt 17,- in maart (totaal 21,5 voor volledig 2021) waarmee ze 50% payout ratio nakomen. Yield is hiermee iets boven de 30%. Geen slechte yield voor een bedrijf dat winst maakt en groeiende is.

Dit wordt een boeiend verhaal als de prijzen op de containermarkt langdurig verhoogt blijven, iets wat er best in zit als de onrust op de wereldmarkt aanhoud. Maar zelfs als de prijzen inzakken, geeft de huidige P/E veel ruimte om de huidige waardering intact te laten.

[ Voor 41% gewijzigd door Xanaroth op 09-03-2022 13:50 ]

• Valorian
  • Laatst online: 19:06
r0bb schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:16:
[...]

Verlies beperken doe je toch ook indirect door goedkoper te kunnen kopen op je vaste moment?
Ik begrijp dat als ik op mijn vaste moment (normaliter 1x per maand) een storting doe naar mijn begeleid beleggen (die daarmee weer meer aankopen) ik dan mijn verlies beperk omdat ik daarmee nu goedkoper aankoop dan vorige maand, zodat als de boel aantrekt die mijn rendement stuwt. Maar in mijn hoofd ben ik dan toch bezig met "Stel dat het nog 20% zakt komende maanden". In dat geval zou ik mijn verlies nog méér beperken door even helemaal niets aan te kopen, en dat pas weer te doen als de boel gekalmeerd is en weer gaat stijgen. Maar goed, ik begrijp ook wel dat de kans dat ik op dat punt de juiste timings weet te vinden erg klein is.

Helemaal platgeslagen is het eigenlijk: haal ik alles eraf en beperk ik mijn verlies tot een percentage of 5, laat ik het dan op spaarrekening staan en stap ik weer in als alles (met name de geopolitieke situatie) 'tot rust' lijkt te zijn gekomen? Of laat ik alles staan, blijf ik bijkopen. In dat geval werkt dat in mijn voordeel als de markt niet al te ver meer zakt, of nu al bijna op de dip zit. Maar als er grosso modo in bijvoorbeeld 6 maanden tijd nog 20% verder in het rood gaat dan zou dat achteraf natuurlijk een stomme keuze zijn ;)

Vooralsnog zet ik mijn geld in op HODL overigens, maar helemaal rustige nachtjes geeft het mij nog niet.

• Charly
  • Laatst online: 20-11 14:34
Meh. Ik zou lekker blijven zitten. Inflatie lijkt de komende tijd ook niet mals dus geld op je spaarrekening boert ook achteruit. Alleen zie je dat niet (direct), dus doet het misschien minder pijn. O-)

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-10 18:36
Valorian schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:46:
[...]

Ik begrijp dat als ik op mijn vaste moment (normaliter 1x per maand) een storting doe naar mijn begeleid beleggen (die daarmee weer meer aankopen) ik dan mijn verlies beperk omdat ik daarmee nu goedkoper aankoop dan vorige maand, zodat als de boel aantrekt die mijn rendement stuwt. Maar in mijn hoofd ben ik dan toch bezig met "Stel dat het nog 20% zakt komende maanden". In dat geval zou ik mijn verlies nog méér beperken door even helemaal niets aan te kopen, en dat pas weer te doen als de boel gekalmeerd is en weer gaat stijgen. Maar goed, ik begrijp ook wel dat de kans dat ik op dat punt de juiste timings weet te vinden erg klein is.

Helemaal platgeslagen is het eigenlijk: haal ik alles eraf en beperk ik mijn verlies tot een percentage of 5, laat ik het dan op spaarrekening staan en stap ik weer in als alles (met name de geopolitieke situatie) 'tot rust' lijkt te zijn gekomen? Of laat ik alles staan, blijf ik bijkopen. In dat geval werkt dat in mijn voordeel als de markt niet al te ver meer zakt, of nu al bijna op de dip zit. Maar als er grosso modo in bijvoorbeeld 6 maanden tijd nog 20% verder in het rood gaat dan zou dat achteraf natuurlijk een stomme keuze zijn ;)

Vooralsnog zet ik mijn geld in op HODL overigens, maar helemaal rustige nachtjes geeft het mij nog niet.
Het kan inderdaad nog een tijdje blijven dalen, maar dat betekent ook dat je iedere maand weer tegen een lagere prijs aankoopt. Als je uitstapt en de boel gaat niet naar beneden maar omhoog, dan loopt je sowieso rendement mis. Bovendien heb je dan alles in cash en teer je vervolgens in vanwege inflatie. Als je geschoren wordt kun je beter even stilzitten voordat je de boel verkoopt.

Kopen in een dip, verkopen op de piek: het is allemaal leuk in theorie, maar niemand weet precies wanneer het beste moment is om te kopen of verkopen. Als je belegt in indexfondsen of ETF's zou ik mij niet al te druk maken, mits je belegt wat je (op het moment) kunt missen.

Persoonlijk zie ik tijden van onzekerheid ook als goede leerschool. In goede tijden is het makkelijk praten over de potentiële risico's, maar als de boel goed in het rood gaat merk je vanzelf wat je risico-tolerantie is en met wat voor portfolio je comfortabel slaapt. Wanneer geldt wat voor jou en met eventueel welke (kleine) aanpassingen zou je beter slapen?

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 16:05
Valorian schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:46:
[...]Ik begrijp dat als ik op mijn vaste moment (normaliter 1x per maand) een storting doe naar mijn begeleid beleggen (die daarmee weer meer aankopen) ik dan mijn verlies beperk omdat ik daarmee nu goedkoper aankoop dan vorige maand, zodat als de boel aantrekt die mijn rendement stuwt.
Door elke maand te kopen beperk je geen verlies, maar beperk je risico.

Stel dat in januari de koers 1 is en stijgt naar 10 in december. Dan ben je maar wat blij dat je alles in 1x hebt gekocht.
Omgekeerd geldt hetzelfde:
Stel dat in januari de koers 10 is en daalt naar 1 in december. Dan ben je niet blij dat je alles in 1x hebt gekocht.
Door elke maand een gedeelte te kopen, had je in geval 1 minder winst gemaakt, maar in geval 2 minder verlies.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-11 23:56

Jebus4life

BE User

Goed dat je er een nachtje over geslapen hebt als je dan vandaag ziet ;)

Absurd wel weer, aandelen die sterk gedaald waren gewoon weer heel dik in het groen... Iemand moet me toch eens uitleggen waarom we vandaag zo stevig omhoog gaan 8)7 Je zou denken, stevige dalingen, op een bepaald moment een bodem en zijwaartse bewegingen, maar nee, gewoon steil omhoog zonder dat de wereldwijde situatie ook maar iets anders is dan gisteren toen alles bloedrood stond...

(en morgen kan het gerust weer recht omlaag, ik maak me geen illusies)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 22:47
writser schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:34:
[...]

Ooit nog wat van gehoord? Nog dividendbelasting betaald? Hoop het niet voor je, want ik vermoed dat het bij DeGiro nog wel eens een hoop gedoe kan zijn voor je het relevante papierwerk van ze krijgt.

Ik heb vorige week een stapel woonplaatsverklaringen van de Nederlandse belastingdienst ontvangen (even schrikken, een dikke envelop van de belastingdienst). Van IB had ik al een dividendverklaring ontvangen. Zojuist alle papieren ingevuld, getekend en naar Zweden verstuurd. Hopelijk staat het te verrekenen bedrag snel op mijn rekening. Een vorige reclaim in Zweden ging erg vlot, duurde 3 maand o.i.d., maar deze is iets groter.

Ik heb de Kinnevik redemption shares gekocht op ~166 SEK gemiddeld eind mei / begin juni. Omgerekend met de exchange ratio en de wisselkoers van toen ~E84 per aandeel Zalando. Eind juli kreeg ik mijn aandelen Zalando binnen, direct verkocht op ~E97. Er is 30% belasting ingehouden o.b.v. een koers van 185.68 SEK, dus ~E28 per aandeel Zalando. Als ik mijn 15% terugkrijg uit Zweden sta ik ongeveer quitte en dan heb ik nog een "gratis" 14 euro per aandeel Zalando korting op mijn Nederlandse belastingaangifte.

Tot nu toe zeer tevreden met deze trade. Risk/reward was denk ik uitstekend. Pakt nog wat beter uit omdat ik niet gehedged heb natuurlijk, maar als je Zalando had geshort was het ook een prima trade (met zeer weinig risico).
De in Zweden ingediende reclaim is inmiddels uitbetaald. Redelijk vlot, al met al een klein half jaartje. Heb nu 'gratis' een pluk buitenlandse bronbelasting die ik in Nederland kan verrekenen. Nou pakt deze trade extra leuk uit omdat ik niet gehedged had maar je had ook alles dicht kunnen zetten en dan was het nog steeds een uitstekende trade geweest.

Ik ben een groot fan van dit soort dealtjes omdat het situaties zijn waar je als Nederlandse particuliere belegger een redelijk uniek belastingvoordeel hebt en dus een soort gegarandeerde 'edge'. Soms heb je een edge omdat je beter onderzoek doet dan andere beleggers, soms heb je een edge omdat je stalen ballen hebt, maar dat is vaak bijzonder lastig en dit was bijzonder eenvoudig. Als je af en toe een paar van dit soort trades opzet kun je je vermogensbelastingdruk behoorlijk verminderen met minimaal risico.

[ Voor 8% gewijzigd door writser op 09-03-2022 16:38 ]

Onvoorstelbaar!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01:27
Jebus4life schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:28:
[...]

Goed dat je er een nachtje over geslapen hebt als je dan vandaag ziet ;)
Zo, inderdaad. Ik probeer minder naar de koersen te kijken, eigenlijk wil ik naar 1x per week, maar jouw bericht maakte me toch nieuwsgierig. Portfolio mooie +3% vandaag 8)

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 06:16
writser schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:35:
[...]

De in Zweden ingediende reclaim is inmiddels uitbetaald. Redelijk vlot, al met al een klein half jaartje. Heb nu 'gratis' een pluk buitenlandse bronbelasting die ik in Nederland kan verrekenen. Nou pakt deze trade extra leuk uit omdat ik niet gehedged had maar je had ook alles dicht kunnen zetten en dan was het nog steeds een uitstekende trade geweest.

Ik ben een groot fan van dit soort dealtjes omdat het situaties zijn waar je als Nederlandse particuliere belegger een redelijk uniek belastingvoordeel hebt en dus een soort gegarandeerde 'edge'. Soms heb je een edge omdat je beter onderzoek doet dan andere beleggers, soms heb je een edge omdat je stalen ballen hebt, maar dat is vaak bijzonder lastig en dit was bijzonder eenvoudig. Als je af en toe een paar van dit soort trades opzet kun je je vermogensbelastingdruk behoorlijk verminderen met minimaal risico.
Cool :)
Ik heb mijn claim in september ingediend. Die zal binnenkort wel uitbetaald worden, dan. Klopt het dat je in de tussentijd niets hoort? Had wel een ontvangstbevestiging, of aankondiging van betaling, verwacht eigenlijk.

Enneh, nogmaals bedankt voor de tip d:)b

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 22:47
DappereDodo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:21:
[...]

Cool :)
Ik heb mijn claim in september ingediend. Die zal binnenkort wel uitbetaald worden, dan. Klopt het dat je in de tussentijd niets hoort? Had wel een ontvangstbevestiging, of aankondiging van betaling, verwacht eigenlijk.
Ja, dat klopt. Je kan een vraag inschieten maar ze geven geen commentaar (misschien afgezien van of ze je papierwerk hebben ontvangen). Ik had mijn papierwerk iets eerder gedaan, die van jou zal ook vast volgen binnenkort.
Enneh, nogmaals bedankt voor de tip d:)b
Graag gedaan.

Onvoorstelbaar!

• Danlord
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-10-2023
De olieprijs probeert de crypto na te bootsen met z'n volatiliteit vandaag.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:56
Wat is jullie idee over de invloed van ESG uitsluiting van wapenindustrie op het rendement van onze veelbesproken ESG indexfondsen als NT en NN met de recente ontwikkelingen in Oekraiïne?

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:22:
Wat is jullie idee over de invloed van ESG uitsluiting van wapenindustrie op het rendement van onze veelbesproken ESG indexfondsen als NT en NN met de recente ontwikkelingen in Oekraiïne?
ik heb het altijd belachelijk gevonden: politie en defensieve legers hebben toch ook wapens nodig

• r0bb
Ik vind het een goede zaak. Ik kan niet aan mn dochter verkopen dat papa in oorlog investeert. En de agressor gebruikt altijd veel meer dan de defender.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:27

Thompson

Beeromaniac

Maakt me allemaal vrij weinig uit. Ja je pikt daar nu niet de graantjes van mee, maar wellicht des te meer van de versnelde verduurzaming doordat we van Russisch olie/gas af willen.

You win some you loose some. Gemiddeld genomen kom je als het goed is (met voldoende horizon) op een mooie + uit met zo'n indexfonds, dat is het hele idee van gespreid beleggen.

Beeromaniac

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bij individuele aandelen kijk ik er wel naar en wil ik weten waar ik in investeer, maar met een ETF met daarin 6000+ bedrijven zie ik persoonlijk geen bezwaar om enkele "foute" bedrijven mee te pakken. Tenslotte investeer ik liever een goed bedrijf dat een "slechte" sector probeert te verbeteren dan een gemiddeld bedrijf in een "goede" sector.

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Had ik maar aandelen Boskalis gekocht :D

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

zzzzz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:47:
Had ik maar aandelen Boskalis gekocht :D
Koop Vopak. misschien koopt HAL die ook nog wel in :+

ora et labora

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
mrc4nl schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:52:
[...]
Koop Vopak. misschien koopt HAL die ook nog wel in :+
Die staan er al een hele tijd niet zo lekker voor; niet direct een buy voor mij maar wie weet is het wel eentje om in de gaten te houden gezien de situatie op de markt.
Ik heb zelf niet zo veel met een holding in Curaçao, maar ieder zijn ding.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

zzzzz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:54:
[...]

Die staan er al een hele tijd niet zo lekker voor; niet direct een buy voor mij maar wie weet is het wel eentje om in de gaten te houden gezien de situatie op de markt.
Ik heb zelf niet zo veel met een holding in Curaçao, maar ieder zijn ding.
Dat ze er niet zo lekker voorstaan kan ik ook niet zo snel duiden. LNG terminals zie ik in de toekomst alleen maar meer toenemen, t bedrijf maakt ook gewoon winst. Denk dat de markt de resultaten tegen vind vallen. en ze doen weinig met marktprijzen, en werken vooral aan lange termijn contracten.

Maar de reden dat ik Vopak vooral noemde is om dat het wel in het straatje van HAL past, en HAL had net als in boskalis al een groot deel vopak in handen ( 48.15%) . dus HAL kan denken dat vopak nu "goedkoop is" en misschien een bod uitbrengen.

ora et labora

• MrFX
  • Laatst online: 00:43
mrc4nl schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:03:
[...]

Dat ze er niet zo lekker voorstaan kan ik ook niet zo snel duiden. LNG terminals zie ik in de toekomst alleen maar meer toenemen, t bedrijf maakt ook gewoon winst. Denk dat de markt de resultaten tegen vind vallen. en ze doen weinig met marktprijzen, en werken vooral aan lange termijn contracten.

Maar de reden dat ik Vopak vooral noemde is om dat het wel in het straatje van HAL past, en HAL had net als in boskalis al een groot deel vopak in handen ( 48.15%) . dus HAL kan denken dat vopak nu "goedkoop is" en misschien een bod uitbrengen.
Vopak is al anderhalf jaar in slecht vaarwater door een combinatie van factoren maar kan in de toekomst zeker een rol kan vervullen in de energie transitie (welke mogelijk in een stroomversnelling raakt door de situatie met Rusland/Oekraïne). Daarnaast maakt het bedrijf winst, keert het dividend uit en creëert het waarde. De margins en financiële ratio's staan onder druk door de schuldenlast (welke hopelijk verminderd wordt door de verkoop van de Australische en Canadese activiteiten).

Overzichtje financiële ratio's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmQch5T2ni59xgu2vIdlGisj_O0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGIw2tbkPL4mGcydPCHIzL7b.jpg?f=fotoalbum_large

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Het is eerder een principieel standpunt dat je wapenfabrikanten uitsluit op basis van een ESG filter. Zeker wanneer die producten ontwikkelen die in het eigen gebied verboden zijn (clusterbommen bv.).

Er zijn echter ook voldoende artikelen die laten zie dat het beleggen in "defence stocks" toch ook de S&P 500 kan overtreffen. Zie bijvoorbeeld het volgende artikel over de periode 2001-2021 met als achtergrond de aanwezigheid van de VS in Afghanistan. https://theintercept.com/...istan-war-defense-stocks/

Waar je wel rekening mee moet houden dat er haast geen bedrijven zijn die alleen maar in de wapenindustrie zitten. Het gros zal ook in tal van andere industrieën aanwezig zijn. Waardoor het ook lastig is om de groei puur en alleen toe te kennen aan het onderdeel van het bedrijf dat zich puur en alleen met wapens bezighoudt. Dan zou je de boeken in moeten duiken en hopen dat het genoeg in detail is uitgesplitst dat je alle onderdelen met elkaar kan vergelijken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:56
r0bb schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:50:
Ik vind het een goede zaak. Ik kan niet aan mn dochter verkopen dat papa in oorlog investeert. En de agressor gebruikt altijd veel meer dan de defender.
Tja nu Rusland zowat van de beurs verdwenen is zal je door in de wapenindustrie te investeren toch voornamelijk in de westerse industrie investeren. Ik kan mijn dochter ook niet verkopen dat ze over een paar jaar Russisch praat zonder enige vorm van vrijheid.

Mijn beeld over investeren in (westerse) wapenindustrie is toch wel wat aan het verschuiven in de afgelopen weken. En zowat elke westerse regering lijkt het met me eens te zijn.

• oscar82
  • Laatst online: 23:18

oscar82

De ondertitel

Janpietertje89 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Tja nu Rusland zowat van de beurs verdwenen is zal je door in de wapenindustrie te investeren toch voornamelijk in de westerse industrie investeren. Ik kan mijn dochter ook niet verkopen dat ze over een paar jaar Russisch praat zonder enige vorm van vrijheid.

Mijn beeld over investeren in (westerse) wapenindustrie is toch wel wat aan het verschuiven in de afgelopen weken. En zowat elke westerse regering lijkt het met me eens te zijn.
De wapenindustrie kan nog zo veel goede / defensieve bedoelingen hebben, in de verkeerde handen kan het (ook) veel slechts doen. Wat betreft Oekraïne springen er voor mij tot nu toe twee producten uit. De ene is de bayraktar drone van - naar ik heb begrepen - Turkse makelarij. Even googlen: ja hoor: "ontwikkeld door de schoonzoon van president Erdogan, Selcuk Bayraktar, met de Kale Group en Baykar".

En Polen bood aan om via-via MIG vliegtuigen te sturen, die zijn nota bene van een van oorsprong Russische vliegtuigmaker.

Zeg nou zelf: zou je vóór dit conflict bij jezelf hebben gedacht: ja, de Turkse en Russische wapenindustrie heeft nou echt de bedrijven die in de toekomst de vrijheid van Europa gaan verdedigen? Dat had ik écht nooit zien aankomen. In tegendeel. Maargoed ik hoef me er niet mee bezig te houden want ik investeer via ESG-index en ik koester überhaupt niet de illusie dat wel of niet investeren een verschil gaat maken in een geopolitiek conflict.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DG_pE7F8LedrQkxemhdHuAauXFA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LSiLOSEfK6HC8nX1ljIyBk3L.png?f=user_large

Even een vraagje.

Als er een bod wordt gedaan op een aandeel, dan zie je net zoals hierboven dat het aandeel omhoog springt en een rechte horizontale lijn blijft. Dat heb ik wel eerder gezien en dat zag er precies zo uit.

Wordt het aandeel dan somehow "gelocked" op een bepaalde prijs/waardering o.i.d. of hoe werkt dat?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Atomius schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:36:
[Afbeelding]

Even een vraagje.

Als er een bod wordt gedaan op een aandeel, dan zie je net zoals hierboven dat het aandeel omhoog springt en een rechte horizontale lijn blijft. Dat heb ik wel eerder gezien en dat zag er precies zo uit.

Wordt het aandeel dan somehow "gelocked" op een bepaalde prijs/waardering o.i.d. of hoe werkt dat?
Wat je ziet is de laatste verkoop(prijs). Als er dus maar zeer sporadisch gehandeld wordt zul je dus inderdaad zo'n rechte lijn zien.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
[Afbeelding]

Even een vraagje.

Heel basaal: vaak zit de 'rechte lijn' net onder het overname bod. Hard dalen zal het dan niet (want waarom voor veel minder verkopen dan wat het binnenkort mogelijk waard is) en stijgen ook niet (waarom meer bieden dan het bod waarvoor de aandelen opgekocht worden).

• r0bb
Janpietertje89 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Eerlijk, daar ben ik het ook mee eens.

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 13:42
[Afbeelding]

Even een vraagje.

Als je weet dat een partij de aandelen voor 32,50 over gaat nemen, waarom zou je ze dan nog voor minder verkopen, of voor meer kopen?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Morty schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:15:
[...]

Als je weet dat een partij de aandelen voor 32,50 over gaat nemen, waarom zou je ze dan nog voor minder verkopen, of voor meer kopen?
In aanvulling hierop: Als er een overnamebod komt van 32,50 dan zal de prijs van het aandeel vermoedelijk iets onder de 32,50 blijven steken. En naar gelang de onzekerheid van de goedkeuring van de overname groter is, zal die discrepantie groter worden uiteraard.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 13:42
_the_crow_ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:18:
[...]

In aanvulling hierop: Als er een overnamebod komt van 32,50 dan zal de prijs van het aandeel vermoedelijk iets onder de 32,50 blijven steken. En naar gelang de onzekerheid van de goedkeuring van de overname groter is, zal die discrepantie groter worden uiteraard.
Inderdaad, maar aangezien HAL al 46% van de aandelen heeft is er niet zo veel onzekerheid meer, wat gereflecteerd wordt in de stabiliteit van de koers.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:09
Morty schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:38:
[...]

Inderdaad, maar aangezien HAL al 46% van de aandelen heeft is er niet zo veel onzekerheid meer, wat gereflecteerd wordt in de stabiliteit van de koers.
Er bestaat altijd een mogelijkheid dat de overheid een overname afkeurt. Bijvoorbeeld omdat de overnemende partij een te groot marktaandeel zou krijgen. Maar dat is hier niet zo van toepassing.

TheS4ndm4n#1919

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Morty schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:38:
[...]

Goed punt. Daar heb je helemaal gelijk in. Een partij met een groot percentage van de aandelen is absoluut een stabiliserende en geruststellende factor.

Het enige wat ik nog wel kan bedenken is, niet specifiek in dit geval, eventueel de goedkeuring van een toezichthouder of mededingingsautoriteit vanuit een perspectief van een monopoliepositie. Dit kan bijvoorbeeld voor onzekerheid zorgen.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Xanaroth
[Afbeelding]

Even een vraagje.

Het bod is de referentie. Vaak is er ook een traject bekend 'sluiten kwartaal x jaar y'.

Als je weet dat je over 100 dagen 100,- krijgt, ga je nu niet 50,- accepteren of 125,- betalen. Gevolg is dat je een soort tijd-arbitrage gaat zien. Tijdswaarde van het bod en de tijdslijn, vertalen naar wat het vandaag waard is. Wordt daarmee een soort veredelde spaarrekening, waar je hooguit paar procent afwijking zal zien tussen degene die nu verkopen en het overnamebod.

Niemand zal aanzienlijk meer betalen, want garandeerd verlies. Niemand zal aanzienlijk minder betalen, want er is geen verkoper op dat niveau.

Is er toch grote afwijking komt het vaak neer op kans dat de overname zoals die nu bekend is gaat mislukken. Denk aan verhoogd bod, andere partij die ook gaat bieden, geen goedkeuring door instanties, etc.
Zie bijvoorbeeld dicht bij huis het verhaal van NXP. Bod vond men te laag en kans op mislukking hoog, dus week de lijn sterk af van het overnamebod. Dat bleek uiteindelijk correct. Grandvision was ook zo'n verhaal met veel hoofdstukken waardoor de prijs sterk bleef fluctueren.

In dit geval heeft HAL al praktisch een meerderheid. Daarbij bieden ze meer dan het bedrijf afgelopen 3-4 jaar waard is geweest, waardoor veel mensen graag afstand zullen doen op dit niveau. Gevolg is (zeer) laag risico dat overname mislukt en daarmee beperkt prijsverschil tussen huidige transacties en het bod.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 10-03-2022 17:59 ]

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-11 22:23
Als het goed is maakt vwrl vandaag zijn dividend bekend, echter kan ik dit nergens vinden. Iemand enig idee waar te kijken? Google, morningstar en reddit geven geen duidelijke info :+

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40

Zenix

BOE!

seadogg schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:38:
Als het goed is maakt vwrl vandaag zijn dividend bekend, echter kan ik dit nergens vinden. Iemand enig idee waar te kijken? Google, morningstar en reddit geven geen duidelijke info :+
Op de Vanguard website bijvoorbeeld, maar is nog niet bekend.

https://www.nl.vanguard/p...cits-etf-usd-distributing

[ Voor 13% gewijzigd door Zenix op 10-03-2022 19:10 ]

• Zenix

Zenix

BOE!

Er is overigens een goed alternatief bijgekomen voor VWRL, SSAC iShares MSCI ACWI UCITS ETF:
https://www.ishares.com/n...hares-msci-acwi-ucits-etf
Daarnaast is deze ETF sinds eind vorig jaar ook genoteerd op de Euronext Amsterdam.

Deze ETF bestaat al een tijdje, maar had toen een TER van maar liefst 0,6%, dat is verlaagt naar 0,2% en daardoor is deze goedkoper geworden dan VWRL. Ze volgen in principe dezelfde index (alleen VWRL is FTSE en SSAC MSCI)

Mijn maandelijks aankopen bij Interactive brokers ga ik voortaan met deze doen, tot ik genoeg heb voor een VTI+VXUS aankoop.

• phantom09
r0bb schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:50:
Indirect investeer je altijd in oorlog. De bedrijven die wapens maken nemen bijvoorbeeld ook energie af, grondstoffen, etc.
Wil je helemaal niet investeren in oorlog dan moet je in het oerwoud gaan leven.

• phantom09
theroman schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:12:
[...]

Ik stort maandelijks geld naar IB. Soms wacht ik even 2 maanden. Dit omdat het bedrag dan groot genoeg is in verhouding met de kosten voor conversie. Ik vindt het jammer om 2 keer valuata transactekosten te moeten betalen.

Hierna zet ik dan mijn euries om naar US dollars.

Als je toch vrolijk aandelen gaat kopen en je hebt 0 saldo in die valuta (maar wel genoeg aandelen of saldo in andere valuta en je hebt een margin rekening) dan gaat IB toch die aandelen kopen.
Je hebt daarna wel een negatief saldo in die valuta (waar je rente voor moet betalen).

• phantom09
Zr40 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:38:
Dus stel je hebt 100.000 euro aan beleggingen en 0 euro als saldo, dan kan je dus bijvoorbeeld geen € 3.000,- overboeken naar je tegenrekening? Ook niet als je een margin rekening hebt?

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50
Zenix schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:21:
Er is overigens een goed alternatief bijgekomen voor VWRL, SSAC iShares MSCI ACWI UCITS ETF:
https://www.ishares.com/n...hares-msci-acwi-ucits-etf
Daarnaast is deze ETF sinds eind vorig jaar ook genoteerd op de Euronext Amsterdam.

Deze ETF bestaat al een tijdje, maar had toen een TER van maar liefst 0,6%, dat is verlaagt naar 0,2% en daardoor is deze goedkoper geworden dan VWRL. Ze volgen in principe dezelfde index (alleen VWRL is FTSE en SSAC MSCI)

Mijn maandelijks aankopen bij Interactive brokers ga ik voortaan met deze doen, tot ik genoeg heb voor een VTI+VXUS aankoop.
Als ik daarop zoek in IB kom ik op de volgende:
https://www.morningstar.c...apshot.aspx?id=0P0000UI6U
Deze staat op de Londonse beurs en kost een kleine 59 GBP, is dat echt degene die je bedoelt?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

• Zenix

Zenix

BOE!

Radiodurans schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:14:
[...]

Als ik daarop zoek in IB kom ik op de volgende:
https://www.morningstar.c...apshot.aspx?id=0P0000UI6U
Deze staat op de Londonse beurs en kost een kleine 59 GBP, is dat echt degene die je bedoelt?
IE00B6R52259 is hem inderdaad, maar daar staat die in ponden genoteerd. In Duitsland en Nederland EURO
Duitsland: https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P0000X4VF heeft die een andere naam.
Nederland: https://www.morningstar.c...apshot.aspx?id=0P0001NZ4C

Ik kan die op de Euronext ook niet direct vinden, misschien komt het omdat de notering er nog niet zo lang is? Ik doe mijn aankopen altijd met SMART, dan pakt die automatisch de beurs met de beste voorwaarden.

Heb ticket gemaakt bij IB om te vragen waar ik hem kan vinden, of dat ze hem kunnen toevoegen onder juiste naam.

[ Voor 37% gewijzigd door Zenix op 10-03-2022 20:44 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:04:
[...]

Dus stel je hebt 100.000 euro aan beleggingen en 0 euro als saldo, dan kan je dus bijvoorbeeld geen € 3.000,- overboeken naar je tegenrekening? Ook niet als je een margin rekening hebt?
Klopt. De Ierse regelgeving staat niet toe dat je op deze wijze een geldschuld creëert.

Wat je wel kan doen is verkopen, opnemen, en met behulp van margin weer terugkopen. Of op een andere manier er voor zorgen dat je geldsaldo positief is (bijvoorbeeld short gaan of futures gebruiken).

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zenix schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:23:
[...]

IE00B6R52259 is hem inderdaad, maar daar staat die in ponden genoteerd. In Duitsland en Nederland EURO
Duitsland: https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=0P0000X4VF heeft die een andere naam.
Nederland: https://www.morningstar.c...apshot.aspx?id=0P0001NZ4C

Ik kan die op de Euronext ook niet direct vinden, misschien komt het omdat de notering er nog niet zo lang is? Ik doe mijn aankopen altijd met SMART, dan pakt die automatisch de beurs met de beste voorwaarden.

Heb ticket gemaakt bij IB om te vragen waar ik hem kan vinden, of dat ze hem kunnen toevoegen onder juiste naam.
Je kan zoeken op ISIN en dan krijg je alle mogelijkheden te zien. De versie die in EUR wordt verhandeld is bij IB bekend onder de ticker IUSQ. Dat het op Euronext SSAC heet maakt niet uit, het is hetzelfde effect en SMART routing weet dat ook.

Wat in TWS ook kan is dat je het zo invoert: SSAC#AEB. Dat is hoe je een effect op basis van ticker op een specifieke beurs opgeeft en dat kan je gebruiken om de ticker te achterhalen die IB gebruikt, en de beurs waar die ticker vandaan komt (in dit geval: IUSQ afkomstig van IBIS2). Let bij het gebruik van deze notatie wel op bij het daadwerkelijk plaatsen van een order, hiermee krijg je standaard een directed order naar de betreffende beurs, dus geen SMART routing.

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 10-03-2022 21:15 ]

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:58:
[...]

Je kan zoeken op ISIN en dan krijg je alle mogelijkheden te zien. De versie die in EUR wordt verhandeld is bij IB bekend onder de ticker IUSQ. Dat het op Euronext SSAC heet maakt niet uit, het is hetzelfde effect en SMART routing weet dat ook.

Wat in TWS ook kan is dat je het zo invoert: SSAC#AEB. Dat is hoe je een effect op basis van ticker op een specifieke beurs opgeeft en dat kan je gebruiken om de ticker te achterhalen die IB gebruikt, en de beurs waar die ticker vandaan komt (in dit geval: IUSQ afkomstig van IBIS2). Let bij het gebruik van deze notatie wel op bij het daadwerkelijk plaatsen van een order, hiermee krijg je standaard een directed order naar de betreffende beurs, dus geen SMART routing.
edit: verkeerd gelezen en gevonden

[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 11-03-2022 09:59 ]

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:23
seadogg schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:38:
$0.3274
1 cent lager dan maart vorig jaar.

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:00
x

[ Voor 99% gewijzigd door Rubberen op 19-05-2022 14:11 ]

• phantom09
Rubberen schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:48:
Zelf ben ik begonnen met beleggen, ergens midden corona. Ik had een leuke winst, maar door de crisis die momenteel in Oekraïne heerst is alle winst verdwenen en sta ik ook een stuk in de min. Het is niet dat ik hier emotioneel van wordt, maar ik wil de kans aangrijpen om terwijl eens een portefeuille ta maken die een portefeuille is.

Het doel is om af te stappen van aandelen, en meer in ETF's investeren alsook holdings. Dit ivm spreiding en ook gemoedsrust. Ik heb er eigenlijk de tijd niet voor om van ieder individueel aandeel het nieuws op te volgen en ook hierop in te spelen. Naast de tijd die er niet voor heb, wil ik dit eigenlijk ook niet.

Hieronder zie je wat ik momenteel in mijn portefeuille heb:

[Afbeelding]

Je ziet dat er aandelen inzitten die zware klappen hebben gekregen, maar zoals gezegd ik stoor me er niet aan.

Ik heb tot op heden niets verkocht, wel 30% fiat bijgestort omdat het misschien wel een interessante periode is om extra investeringen te doen. Hierbij denk ik dan bijvoorbeeld aan de volgende:
- VWRL of SSAC ( euronext SSAC | IE00B6R52259 )
-CSPX ( S&P500 tracker / CSPX | IE00B5BMR087 )
-AGEAS zou ik blijven behouden
-Ackermans en vanhaaren ook ( holding )
- ICLN ( over deze twijfel ik nog, ik zoek een ETF die de groene energie transitie dekt )

Verder alle aandelen die je ziet in mijn portefeuille zou ik sterk afbouwen wanneer er moment is om dit te doen. Hetgeen van fiat daaruit vrijkomt zou ik dan in bovenstaande voorstellen gelijkmatig verspreiden ( maar niet in AGEAS aangezien dat een aandeel is ).

Eventuele opmerking of bedenkingen omtrent mijn idee?
Je zou ook berkshire hathaway B kunnen kopen.

Wat betreft het verkopen van je aandelen, de vraag is wanneer je dit wilt verkopen. Wat is een goede tijd?
Wat je ook kan doen is niks verkopen en alle nieuwe aankopen in alleen ETF's te doen.
Of je kan een combinatie doen. Gedeeltelijk je aandelen verkopen (en een gedeelte dus laten staan) en hier ETF's voor kopen.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:24
Zelf ben ik begonnen met beleggen, ergens midden corona. Ik had een leuke winst, maar door de crisis die momenteel in Oekraïne heerst is alle winst verdwenen en sta ik ook een stuk in de min. Het is niet dat ik hier emotioneel van wordt, maar ik wil de kans aangrijpen om terwijl eens een portefeuille ta maken die een portefeuille is.

Het doel is om af te stappen van aandelen, en meer in ETF's investeren alsook holdings. Dit ivm spreiding en ook gemoedsrust. Ik heb er eigenlijk de tijd niet voor om van ieder individueel aandeel het nieuws op te volgen en ook hierop in te spelen. Naast de tijd die er niet voor heb, wil ik dit eigenlijk ook niet.

Hieronder zie je wat ik momenteel in mijn portefeuille heb:

[Afbeelding]

Je ziet dat er aandelen inzitten die zware klappen hebben gekregen, maar zoals gezegd ik stoor me er niet aan.

Ik heb tot op heden niets verkocht, wel 30% fiat bijgestort omdat het misschien wel een interessante periode is om extra investeringen te doen. Hierbij denk ik dan bijvoorbeeld aan de volgende:
- VWRL of SSAC ( euronext SSAC | IE00B6R52259 )
-CSPX ( S&P500 tracker / CSPX | IE00B5BMR087 )
-AGEAS zou ik blijven behouden
-Ackermans en vanhaaren ook ( holding )
- ICLN ( over deze twijfel ik nog, ik zoek een ETF die de groene energie transitie dekt )

Verder alle aandelen die je ziet in mijn portefeuille zou ik sterk afbouwen wanneer er moment is om dit te doen. Hetgeen van fiat daaruit vrijkomt zou ik dan in bovenstaande voorstellen gelijkmatig verspreiden ( maar niet in AGEAS aangezien dat een aandeel is ).

Eventuele opmerking of bedenkingen omtrent mijn idee?
Hoe ben je bij deze portefeuille gekomen? Welk toekomstperspectief hadden deze acht bedrijven toen je er in investeerde?

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Anderhalf jaar geleden heb ik meer in Chinese stocks geïnvesteerd omdat ik het idee heb/had dat als nieuwe wereldmacht dit hard omhoog kon gaan. Tot dusver is dat niet mijn beste investering ooit geweest. Emotie zegt voortaan ver van wegblijven. Het staat nu echter zo laag dat ik nu twijfel over bijkopen maar aan de andere kant blijft het toch wel een groot risico. Geen idee wat ik moet maken van de US delisting rumors.

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
PHiXioN schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:59:
Anderhalf jaar geleden heb ik meer in Chinese stocks geïnvesteerd omdat ik het idee heb/had dat als nieuwe wereldmacht dit hard omhoog kon gaan. Tot dusver is dat niet mijn beste investering ooit geweest. Emotie zegt voortaan ver van wegblijven. Het staat nu echter zo laag dat ik nu twijfel over bijkopen maar aan de andere kant blijft het toch wel een groot risico. Geen idee wat ik moet maken van de US delisting rumors.
Delisting is een risico en de andere afknapper is dat hun boekhoudnormen niet aan dezelfde normen worden gehouden en dat ook niet hoeven te zijn.

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik ben meer een handelaar, maar ik zou gebruik maken van de groene beurs vandaag door VW van de hand te doen. Ik hoor niets anders dan slechte verhalen over de auto industrie. Hogere grondstofprijzen voor lithium en staal, fabrieken van autoonderdelen in oekraine die worden stilgelegd (renault,kia). De chiptekorten die alleen maar groter te lijken worden (Neon uit oekraine?) , china die de boel dichtgoot. (=nog meer supply chain problemen) En mochten we echt een recessie krijgen hier in europa dan stoppen de nieuwe autoverkopen als eerst.

ora et labora

• Aardappelzakje
Een tijdje geleden zat ik met hetzelfde dilemma nadat de grote ADR's flink begonnen te dalen. Ik heb deze toen verkocht en de vrijgekomen middelen toen in indexfondsen gestopt, waaronder een groot gedeelte in Emerging Markets. Praktisch gezien beleg je dan in dezelfde aandelen, maar is het toch wat beter gespreid. Het was jammer om verlies te pakken, maar ik heb zo wel grotere verliezen voorkomen.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Aardappelzakje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:24:
[...]

Een tijdje geleden zat ik met hetzelfde dilemma nadat de grote ADR's flink begonnen te dalen. Ik heb deze toen verkocht en de vrijgekomen middelen toen in indexfondsen gestopt, waaronder een groot gedeelte in Emerging Markets. Praktisch gezien beleg je dan in dezelfde aandelen, maar is het toch wat beter gespreid. Het was jammer om verlies te pakken, maar ik heb zo wel grotere verliezen voorkomen.
Ik beschouw mijn investering daarin als verloren, dan kan het alleen nog maar meevallen. Wel zuur om 4000 te zien verdampen tot 1300. Wellicht nog maar een keer wat bijkopen onder het mom van beter dan het casino, maar nu is het echt een falling knife.

• p_van_logchem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-11-2023
Volgens zeggen heeft DeGiro winstgevende Sberbank verkoop-orders van 25 februari teruggedraaid.
Aankopen op 24 februari zijn niet teruggedraaid (kan ik persoonlijk bevestigen).

Dus : Heeft iemand hier een Sberbank aankoop op 25 februari gedaan via DeGiro?
En zo ja, is die transactie teruggedraaid?

Als dit inderdaad heeft plaatsgevonden, zou er op georganiseerde manier (eventueel via de VEB - Vereniging voor Effecten Bezitters) werk van gemaakt kunnen/moeten worden!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Wellicht moest hun eigen hedge fund nog wat stukken kwijt, kon hun eigen dark pool of tradegate niet setlen, of ... :P

Meer serieus, waarom is de transactie volgens henzelf teruggedraaid?

• Rubberen
phantom09 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:42:
[...]

Je zou ook berkshire hathaway B kunnen kopen.

Wat betreft het verkopen van je aandelen, de vraag is wanneer je dit wilt verkopen. Wat is een goede tijd?
Wat je ook kan doen is niks verkopen en alle nieuwe aankopen in alleen ETF's te doen.
Of je kan een combinatie doen. Gedeeltelijk je aandelen verkopen (en een gedeelte dus laten staan) en hier ETF's voor kopen.
Berkshire heb ik inderdaad ook overwogen. Echter doet hij tot nu toe niet beter dan S&P, dus daarom heb ik het maar niet op mijn lijst gezet.

Ik ben van het idee dat ik nooit verkoop met verlies tenzij er een extreme situatie is. Een extreme situatie was bijvoorbeeld galapagos.

Vandaag bijvoorbeeld volkswagen verkocht aan men GAK. Reden, deze week komen hun cijfers en dat zal vast niet al te positief zijn. Een extra verlies op dit aandeel wil ik niet slikken. Ik had trouwens al een grote portie verkocht op stevig hogere koersen.
mrc4nl schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:37:
[...]

Ik ben meer een handelaar, maar ik zou gebruik maken van de groene beurs vandaag door VW van de hand te doen. Ik hoor niets anders dan slechte verhalen over de auto industrie. Hogere grondstofprijzen voor lithium en staal, fabrieken van autoonderdelen in oekraine die worden stilgelegd (renault,kia). De chiptekorten die alleen maar groter te lijken worden (Neon uit oekraine?) , china die de boel dichtgoot. (=nog meer supply chain problemen) En mochten we echt een recessie krijgen hier in europa dan stoppen de nieuwe autoverkopen als eerst.
om 10u14 vandaag alles van volkswagen van de hand gedaan, door de reden die je oa aanhaalt :)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:04
Ben nu toch wel benieuwd wanneer de beurzen nog eens een ATH zullen aantikken :)

• tomtom901
  • Laatst online: 22:43

tomtom901

Moderator General Chat
Wozmro schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:56:
Ben nu toch wel benieuwd wanneer de beurzen nog eens een ATH zullen aantikken :)
Denk dat er nog wel een % of 3-4 down in het vaatje zit.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-11 17:52
tomtom901 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:07:
[...]

Denk dat er nog wel een % of 3-4 down in het vaatje zit.
Kan zomaar, zelfs flink meer.
Maar zolang je zorgt dat je belegd bent op één van die 10 beste dagen van een decennium heb je dat ruimschoots weer terug. Alleen niemand weet (met zekerheid, wel door dobbelen) welk één van die dagen zal zijn.

Ik ben heel negatief en verdrietig over de situatie in Oekraïne en de (dure) toekomst - maar niet over de beurs.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• tomtom901
  • Laatst online: 22:43

tomtom901

Moderator General Chat
poehee schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Kan zomaar, zelfs flink meer.
Maar zolang je zorgt dat je belegd bent op één van die 10 beste dagen van een decennium heb je dat ruimschoots weer terug. Alleen niemand weet (met zekerheid, wel door dobbelen) welk één van die dagen zal zijn.

Ik ben heel negatief en verdrietig over de situatie in Oekraïne en de (dure) toekomst - maar niet over de beurs.
Klopt, daarom mooi gebruik maken van de dips en blik naar de toekomst.

• Aardappelzakje
Rubberen schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:28:
[...]

Berkshire heb ik inderdaad ook overwogen. Echter doet hij tot nu toe niet beter dan S&P, dus daarom heb ik het maar niet op mijn lijst gezet.
https://www.barrons.com/a...500-this-year-51646409527
;)

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50
Recentelijk weer een bijzonder goede aflevering van Rational Reminder over Emerging Markets in je portfolio. Ik wilde het graag goed begrijpen dus ik heb besloten om het voor mezelf op te schrijven. Ik deel het hier omdat anderen het wellicht ook interessant vinden en mogelijk moeite hebben met de Engelse taal, vooral bij zo’n complex onderwerp. Mijn excuses dat het een lange lap tekst is geworden O-) maar ik hoop dat jullie het kunnen waarderen. /edit Natuurlijk zijn aanvullingen/verbeteringen zoals die van @mrc4nl hieronder meer dan welkom! _/-\o_

- EM zijn volatiel met hoge pieken en dalen maar hebben wel degelijk een diversificatie voordeel. Zolang de EM markt geen of slechts beperkte covariatie heeft met de developed markt (DM), dus dat ze niet tegelijk omhoog of omlaag gaan, heb je potentieel hogere returns. Dit is in de afgelopen 20 jaar ook gebleken; EM hebben het beter gedaan dan wereld market cap.
- Emerging Markets (EM) wordt geassocieerd met flinke groei maar dit leidt niet automatisch tot een hogere winst voor de investeerder. Mooi voorbeeld hiervan is China die de afgelopen 30 enorme groei in BNP heeft laten zien maar de markt is maar heel beperkt omhoog gegaan. Dat is dus niet de reden om in EM te investeren
- Emerging Markets hebben vaak restricties in waar je als buitenlander in kunt investeren of dat een groot deel van de bedrijven in bezit is van de overheid. Dit maakt de effectief voor de investeerder beschikbare markt van die landen beperkt. Moet je dan een overweight doen naar EM om dat te compenseren? Dat is maar de vraag gezien de nadelen die hierna genoemd worden.
- EM landen maken veelal een ontwikkeling door van een gesloten markt (beperkte toegang tot de markt door buitenlandse investeerders, beperkte toegang tot de markt buiten het land door inwoners van dat land) naar een open markt. Deze liberalisering zorgt over het algemeen voor een groeiende markt, voornamelijk omdat die landen dan makkelijker aan kapitaal kunnen komen. Als je het geluk hebt om op tijd aandelen in handen te hebben relatief vlak vóór die liberalisering ben je potentieel spekkoper. Het probleem is dat dat lastig te timen is en ook niet elke liberalisering is even succesvol. En hoe meer de markt liberaliseert hoe meer deze covariatie gaat vertonen met DM waardoor de expected returns afnemen.
- Een ander aspect van je portfolio die je moet beschouwen is de zogenaamde scheefheid (skewness). EM hebben een relatief grote negatieve scheefheid: er bestaat een relatief grote kans dat je alles kwijt raakt. Dit risico lijkt tegenwoordig steeds kleiner te worden maar goede voorbeelden zijn de ineenstorting van de Japanse markt en de langdurige sluiting van de Chinese markt vanwege communisme. Een goed recent voorbeeld is Rusland, die markt is compleet ingestort en je bent je geld daarin kwijt. Je kunt het zien als een hoge disaster risk. In de afgelopen 20 jaar heb je geluk gehad maar wie weet wat er de komende 20 jaar gaat gebeuren? Als er maar een voldoende grote EM land kaput gaat dan ben je je voordeel t.o.v. de wereldmarkt weer kwijt. Ze noemen het een ‘omgekeerde loterij’: zolang je het negatieve lot niet trekt ben je blij. Dus geloof je dat dit risico inderdaad is afgenomen en is het je dit risico waard voor een potentiële hogere winst t.o.v wereld market cap?
- Een interessante trend in de afgelopen 20 jaar is die van value aandelen vs. VS market cap aandelen: de VS value aandelen hebben achtergelopen maar de EM value heeft juist de VS market cap voorbijgestreefd. Er zijn recent meer producten op de markt gekomen die specifiek op EM value richten zoals AVES van Avantis.
- Het laatste waar je rekening mee moet houden zijn de kosten: investeren in EM is duurder dan de VS of de wereld markt. Niet alleen de ETF kosten liggen hoger (in Canada ongeveer 0,05%, de bekende NT fondsen verschillen 0,10%), je betaalt ook indirect via verloren dividend (dividendlek). Ze noemen wat specifieke belastingnadelen voor Canada (minimaal 0,30%) maar in Nederland heeft het bekende NT fonds wel een gunstig relatief beperkt dividendlek.

TL;DR
Ja, EM volgens market cap verhouding toevoegen aan je portfolio lijkt verstandig. Meer dan die verhouding kán gunstig uitpakken tenzij je de pech hebt dat een significant deel van je EM portfolio foetsie gaat door welke wereldontwikkeling dan ook. RR zou RR niet zijn als ze niet zouden aanbevelen dat áls je overweight naar EM dat je dat het beste kan doen met een value focused ETF.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Radiodurans schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:21:
- EM zijn volatiel met hoge pieken en dalen maar hebben wel degelijk een diversificatie voordeel. Zolang de EM markt geen of slechts beperkte covariatie heeft met de developed markt (DM), dus dat ze niet tegelijk omhoog of omlaag gaan, heb je potentieel hogere returns. Dit is in de afgelopen 20 jaar ook gebleken; EM hebben het beter gedaan dan wereld market cap.
Een groot deel van die volatiliteit komt door de onderliggende munteenheid die sterk in waarde fluctueert.

Neem brazilië bijv. Heeft ytd 28%. waarvan de onderliggende munt 14% sterker is geworden tov de euro.

ora et labora

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Niets is te gek meer tegenwoordig, een bioscoopketen die een belang heeft in een goudmijnbedrijf :+
AMC Theatres Buying $27.9M Stake in Gold and Silver Mining Company Hycroft

ora et labora

• Aardappelzakje
mrc4nl schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:40:
Niets is te gek meer tegenwoordig, een bioscoopketen die een belang heeft in een goudmijnbedrijf :+

[...]
Tja, vorige week ook al met de Gamestop en Bed Bath & Beyond: https://www.iex.nl/nieuws...-en-koers-verdubbelt.aspx

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:55
Wellicht een domme vraag, maar waar vind ik de posities van bijvoorbeeld Northern Trust UCITS FGR Fund - High Dividend ESG World Equity Feeder Fund G EUR / NL0014040149?
Op Morningstar zie je alleen een top 5 maar ik ben wel benieuwd naar de volledige lijst. Bij de fondsen van Kempen is dit erg duidelijk op de website en ook VanEck heeft een overzichtelijke website.

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:21
Trezzahn schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:00:
Wellicht een domme vraag, maar waar vind ik de posities van bijvoorbeeld Northern Trust UCITS FGR Fund - High Dividend ESG World Equity Feeder Fund G EUR / NL0014040149?
Op Morningstar zie je alleen een top 5 maar ik ben wel benieuwd naar de volledige lijst. Bij de fondsen van Kempen is dit erg duidelijk op de website en ook VanEck heeft een overzichtelijke website.
Zie deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69516018 om de hele lijst van posities te vinden.

Het is alleen jammer dat je niet direct kunt zien welke aandelen NT nou juist uitsluit (i.p.v. juist in het fonds heeft).

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:55
Maahes schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:05:
[...]

Zie deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69516018 om de hele lijst van posities te vinden.

Het is alleen jammer dat je niet direct kunt zien welke aandelen NT nou juist uitsluit (i.p.v. juist in het fonds heeft).
Ja die ken ik en had ik ook al gekeken. Zoals world had ik 'm op msci zelf al opgezocht en is dat helder. Alleen het dividendfonds krijg ik niet gevonden.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Zijn er mensen die vanuit een holding beleggen? Ik zit in dubio. Vanuit de holding (daarin zit nu het geld) is aanzienlijk handiger dan naar privé halen, daarover eerst dividend betalen en dan in box 3 afrekenen. Daarentegen is in de holding alle winst belastbaar, dus welk (positief) rendement dan ook; er moet afgerekend worden met de belastingdienst. Bij hogere rendementen is dat meer dan de belasting in box 3, dus fiscaal minder aantrekkelijk.
Daarentegen is geld wat ik uit het bedrijf haal geld wat ik niet meer (makkelijk) kan gebruiken om iets nieuws te beginnen, te investeren in iets en 'moet' ik privé eigenlijk wel beleggen, terwijl het zakelijk relatief makkelijk 'staat' en veel flexibiliteit biedt. Kortom, ik vind het lastige keuzes en ik vraag mij af of iemand in een soortgelijke situatie gezeten heeft.

Ik zit sinds kort in deze situatie omdat ik recent mijn aandelen van de werkmaatschappij heb verkocht en ik dus geen eigen bedrijf meer bezit (nog wel de holding) en financieel best wat ruimte.

• Rubberen
Iemand die momenteel al investeert in ETF's die zich concentreren op clean energy? Ik zoek hiervoor al eventjes maar kom niet veel verder dan onderstaande. Op zich lijkt dit een goeie keuze te zijn maar misschien dat er nog iemand een beter alternatief zou weten?

NRJ
https://www.lyxoretf.nl/e...etf-dist/fr0010524777/eur

• Chicane600
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-11 19:09
Herkenbaar probleem. Naast delistingrisico, covid dat daar (denk ik) steeds moeilijker te temmen wordt maar waar ze wel lockdownbeleid op voeren, en het partij-boetebeleid op grote bedrijven is er ook nog het risico Taiwan. Geen van deze 4 zaken is binnen afzienbare tijd opgelost, dus rendement zal niet meer omhoog exploderen binnen een jaar of twee denk ik.

Mijn emotie is ergens na Tencent-cijfers deze maand toch zo'n derde tot de helft van m'n China-etf eruit te doen. Zakt het daarna verder, dan verzachtend dat ik tenminste nog iets verlies heb bespaard. Stijgt het weer, dan is dat wel fijn voor de resterende positie.
Pagina: 1 ... 90 ... 226 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij