Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het hoeft voor de Belastingdienst niet per se een IBAN te zijn.

Ik heb accounts zonder enig nummer (ik kijk naar jou, CrowdAboutNow). Daar laat ik het nummer blanco in de aangifte en dat wordt gewoon geaccepteerd.

Ik heb zelfs accounts zonder jaaropgaaf (ik kijk naar jou, Mintos). Daar moet ik het doen met een screenshot gemaakt ‘s ochtends op 1 januari 2021. |:(

Al die platforms die administratief onhandig zijn, zijn voor mij in afbouw. Er gaat geen nieuw geld heen en wanneer geld vrij komt neem ik het direct op.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 22:47
Hielko schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:26:
[...]

Ik vraag me af, is dat eigenlijk niet gewoon verplicht dat ze dat beschikbaar stellen?
Ja, ik vind het ook vreemd. Misschien komt ie nog? Binck was nooit heel vroeg (wishful thinking ..).

Onvoorstelbaar!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Ik beleg nu passief in ETFs. Ik vind het leuk om zelf te doen en het niet via een beleggingsrekening met een bepaald risicoprofiel van de bank te regelen.
Dan zijn ETFs als VWRL, IWDA en in de S&P500 etc. prima ETFs. Voor de korte termijn zijn deze ETFs toch wat volatiel.

Maar als ik tegen mijn pensioen aanloop wil ik langzaam aan het risico afbouwen.
Stel: ik ga op mijn 67e met pensioen en ik wil op mijn 60e beginnen met risico afbouwen, dan heb ik dus 7*12 = 84 maanden om het risico af te bouwen.

Ik heb 3 ideeen om het risico af te bouwen:
1. In 84 stappen mijn ETFs verkopen en het geld op een spaarrekening zetten -> levert geen tot weinig rente op
2. In 84 stappen mijn ETFs verkopen en het geld op een beleggingsrekening zetten met een neutraal of defensief profiel. Feitelijk beleg ik dan in ING Global Index Portfolios.
3. In 84 stappen mijn ETFs verkopen en er een minder volatiel beleggingsproduct voor terugkopen. Alleen ik heb geen flauw idee wat ik dan moet kopen en neig dan toch naar idee 2.

Idee 1 valt af.
Idee 2 vind ik een prima idee, maar wel een duur idee. Zelf regelen is goedkoper en bovendien leuker.
Idee 3 doe ik het liefst, maar waar moet ik dan aan denken?

Laat ik de vraag anders stellen. Zijn er ETFs beschikbaar die ongeveer hetzelfde doen als zoiets als ING Global Index Portfolios

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:56
jeroeningen schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:03:
Ik beleg nu passief in ETFs met een lange termijn visie (> 5 jaar).
Dit lees ik te vaak. Middenlang vooruit (5-10j), lang vind ik toch echt 20j+

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-10 23:49

DJH

Weet iemand waarom Shell ineens in twee dagen bijna -10% zakt na een +5% dag van eergisteren? Het nieuws dat ze uit Russische deals stappen was daarvoor al.

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:00
Ik vraag mij af in hoe verre jullie rekening houden met jullie bellegingen door de heersende oorlogssituatie in oekraïne?

Nu valt de impact op de beurzen nog mee, maar stel dat de NATO toch zal deelnemen aan het conflict? Je ziet het conflict sterk evolueren, en ik probeer een paar dagen ver te kijken waardoor ik dus tot de conclusie kom dat een ingrijpen van de NAVO misschien wel in de nabije toekomst zou kunnen liggen. ( een spaanse minister zal het bij eerstvolgende VN meeting op tafel gooien )

Kort gezegd ik denk eraan om alles te verkopen.

• Afas
  • Niet online
DJH schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:31:
Weet iemand waarom Shell ineens in twee dagen bijna -10% zakt na een +5% dag van eergisteren? Het nieuws dat ze uit Russische deals stappen was daarvoor al.
Op deze dagen is de ratio ver te zoeken. Bijvoorbeeld URW doet het ook weer eens veel slechter dan de markt. URW zit helemaal niet in Oekraine of Rusland dus dit kan alleen te maken hebben met angst voor rentestijging en recessie. Maar die is niet heel anders dan gisteren of eergisteren.

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:50

Licko

ZVDK

Rubberen schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:33:
Ik vraag mij af in hoe verre jullie rekening houden met jullie bellegingen door de heersende oorlogssituatie in oekraïne?

Nu valt de impact op de beurzen nog mee, maar stel dat de NATO toch zal deelnemen aan het conflict? Je ziet het conflict sterk evolueren, en ik probeer een paar dagen ver te kijken waardoor ik dus tot de conclusie kom dat een ingrijpen van de NAVO misschien wel in de nabije toekomst zou kunnen liggen. ( een spaanse minister zal het bij eerstvolgende VN meeting op tafel gooien )

Bij een aanstaande crash blijf ik m'n plan volgen en maandelijks DCA en wellicht wat meer bijkopen indien mogelijk.

Verkopen denk ik absoluut niet aan. Maar ik heb een horizon van 25 jaar. Wellicht bij jou niet 't geval.

[ Voor 60% gewijzigd door Licko op 04-03-2022 12:39 ]

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:34

de Peer

under peer review

Dat kun je doen, de markt timen.

De kans is erg groot dat je dan straks de stijging juist weer mist. Want eventueel goed nieuws (in welke vorm dan ook) zal misschien ook vrij plots komen en dan ben jij weer te laat.

ik doe niets, want ik zit er voor de langere termijn in.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 04-03-2022 12:38 ]

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-11 14:32
DJH schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:31:
Als ik een verklaring zou moeten bedenken dan zou het de olieprijs zijn die even een klein dipje weer maakt na de 112$ aangetikt te hebben. Of de AEX die een flinke duik maakt.

De prijs van het aandeel is ook flink omhoog gekomen de laatste tijd. Begin dit jaar was het nog onder de 20E.

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:50

Licko

ZVDK

Stel je belegt al 25 jaar in indexfondsen en het einde van je horizon komt in zicht. Maar net als je bezig bent om het risico van je beleggingen in aandelen te verleggen naar bijvoorbeeld obligaties, begint een periode van bijv. 10 jaar waarin de beurs eigenlijk niets doet; van 2047 tot en met 2059 wordt er 0 rendement behaalt.
Gaan obligaties je dan redden of zul je uit moeten wijken naar andere opties? Of ben je gewoon de Sjaak en zul je interen op je vermogen en red je ’t niet met een 4% withdrawal rate?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:40

Thompson

Beeromaniac

Vrijwel niet. Mijn horizon is >20 jaar nog. Ik blijf maandelijkse bijkopen en koop nu al af en toe wat extra bij omdat ik nog wat extra cash heb wat niks staat te doen. Zolang we >5% onder all time high zitten durf ik dat wel aan en heb ik wel het idee dat dat met mijn horizon ergens nog wel goed komt.

En als het niet goed komt, so be it. Ik beleg met geld wat ik niet nodig heb.

Beeromaniac

• Omayyad
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:53
Licko schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:00:
Stel je belegt al 25 jaar in indexfondsen en het einde van je horizon komt in zicht. Maar net als je bezig bent om het risico van je beleggingen in aandelen te verleggen naar bijvoorbeeld obligaties, begint een periode van bijv. 10 jaar waarin de beurs eigenlijk niets doet; van 2047 tot en met 2059 wordt er 0 rendement behaalt.
Gaan obligaties je dan redden of zul je uit moeten wijken naar andere opties? Of ben je gewoon de Sjaak en zul je interen op je vermogen en red je ’t niet met een 4% withdrawal rate?
Ik denk dat er inderdaad veel te weinig aandacht is voor de 'uitstap' of 'afbouw' methodiek. Instappen met lumpsum of DCA heeft veel minder effect (bij volatiele posities) op je eindbedrag dan uitstappen volgens lumpsum of DCA....

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

Nu is hier (Polen) recent het pensioensysteem op de schop gegaan, en hebben de pensioenpartijen fondsen geïntroduceerd waarbij er in het begin meer in aandelen (al dan niet op basis van een index) wordt belegd, en dat stapsgewijs afgebouwd wordt naar voornamelijk obligates e.d. Als voorbeeld het grafiekje beneden, het oranje gebied is aandelen en het blauwe gebied zijn obligaties. De twee lijnen geven het gebied aan waar het fonds de afbouw in doet, dus zeg maar de bandbreedte in de verhouding van aandeel/obligaties. Verticale as de verdeling, horizontale as de leeftijd van de persoon.

Nu begint de afbouw al behoorlijk vroeg (het is tenslotte een 'veilig' pensioen product) maar je zou dat wel ook zelf kunnen gebruiken (al dan wat later) om je eigen pensioen nu in indexfondsen langzaam af te bouwen richting een instrument met minder volatiliteit in waarde. Dan bouw je namelijk ook stapsgewijs het risico af dat de markt in een dal/recessie zit net in de jaren dat je de pensioenleeftijd bereikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7I0-AOKzJZqs6LAqf81rd6InIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eOGEyNkqdFcDTNe86WB4ButB.png?f=fotoalbum_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-11 10:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

Niet echt, ik zie niet hoe een bedrijf als ASMI enz last heeft van wat er in het oosten gebeurd.

Echter heb ik wel meer kolen, en kunstmest aandelen gekocht. Kolen zijn het enige alternatief voor russisch gas. en door gebrek aan kunstmest op de markt zorgt voor hogere prijzen.

Ik zit ook in staal aandelen, maar die gaan van "Je hebt staal nodig om wapens te maken" kopenkopenkopen naar "ojee maar de stijgende energieprijzen zullen de marges drukken" verkopenverkopenverkopen :Z

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 04-03-2022 13:34 ]

ora et labora

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21-11 08:44

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

koksie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:17:
Ja, hier ook. Blijkbaar hebben ze geen accountnr oid dat ze aanleveren aan de belastingdienst, maar de username.
kloppen de vooringevulde bedragen wel bij de accounts van deGIRO?
Ik heb dus in een verschil tussen mijn jaaroverzicht en wat de belastingdienst heeft vooringevuld (op twee accounts) en ik kan het verschil nergens verklaren...

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

ColdStone schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:38:
[...]

Ik heb dus in een verschil tussen mijn jaaroverzicht en wat de belastingdienst heeft vooringevuld (op twee accounts) en ik kan het verschil nergens verklaren...
Ik had ook een (klein) verschil. Een deel van het verschil werd verklaard door het feit dat de Belastingdienst vraagt om een saldo per 01-01 en DeGiro een deel van de saldi in het jaaroverzicht per 31-12 presenteert.

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21-11 08:44

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Chloortablet schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Ik had ook een (klein) verschil. Een deel van het verschil werd verklaard door het feit dat de Belastingdienst vraagt om een saldo per 01-01 en DeGiro een deel van de saldi in het jaaroverzicht per 31-12 presenteert.
maar toch zou ik eindstand 31-12 gelijk verwachten aan stand 1-1..
Maar als dat zo is beter de vooringevulde van de belastingdienst aanhouden dan want die waren iets lager...
toch weer een paar cent verdiend :+

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ColdStone schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:49:
[...]

maar toch zou ik eindstand 31-12 gelijk verwachten aan stand 1-1..
Maar als dat zo is beter de vooringevulde van de belastingdienst aanhouden dan want die waren iets lager...
toch weer een paar cent verdiend :+
wisselkoersen staan nooit stil. :)

ora et labora

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-11 10:24
Ik snap bij een 100% allocatie in aandelen wel dat de huidige situatie niet prettig is. Immers, aandelen doen het goed bij lage inflatie en daardoor lage of zelfs dalende rente bij economische groei. Zeg maar grosso modo de situatie vanaf 2009. Zelfs Corona kon hier door het zeer snelle herstel geen deuk in slaan.

Maar de macro economische situatie is voor nu even veranderd. Tot mijn grote verrassing een bijna jaren '70 stijl aanbod gerelateerde inflatie door de schaarste aan grondstoffen. Daarbij extra inflatie en zorgen over de economische groei vanuit de oorlog. Centrale banken die monetair verkrappen. Hoge schuldposities bij overheden als startpunt.

Al met al concludeer ik dat de huidige macro economische situatie risicovol is voor aandelen. De centrale banken kunnen minder door de hoge inflatie en als ook nog de economische groei verder terugvalt... maar overigens nog risicovoller voor obligaties als de rente verder stijgt. Een reddingsboei in deze tijden zijn zogenaamde harde assets als grondstoffen en goud. Bitcoin is een wildcard.

Gaat dit scenario verder werkelijkheid worden de komende periode? Geen idee! Anders was ik al rijk. Maar het idee van spreiden over meerdere asset classes dan alleen aandelen is eigenlijk de erkenning van het niet weten. Geen beleggingsadvies, 100% aandelen is een prima strategie, maar weet dat aandelen het niet in alle macro economische regimes goed doen. Net zoals dat geldt voor goud en obligaties.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Magpie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:13:
Ik snap bij een 100% allocatie in aandelen wel dat de huidige situatie niet prettig is. Immers, aandelen doen het goed bij lage inflatie en daardoor lage of zelfs dalende rente bij economische groei. Zeg maar grosso modo de situatie vanaf 2009. Zelfs Corona kon hier door het zeer snelle herstel geen deuk in slaan.

Maar de macro economische situatie is voor nu even veranderd. Tot mijn grote verrassing een bijna jaren '70 stijl aanbod gerelateerde inflatie door de schaarste aan grondstoffen. Daarbij extra inflatie en zorgen over de economische groei vanuit de oorlog. Centrale banken die monetair verkrappen. Hoge schuldposities bij overheden als startpunt.

Al met al concludeer ik dat de huidige macro economische situatie risicovol is voor aandelen. De centrale banken kunnen minder door de hoge inflatie en als ook nog de economische groei verder terugvalt... maar overigens nog risicovoller voor obligaties als de rente verder stijgt. Een reddingsboei in deze tijden zijn zogenaamde harde assets als grondstoffen en goud. Bitcoin is een wildcard.

Gaat dit scenario verder werkelijkheid worden de komende periode? Geen idee! Anders was ik al rijk. Maar het idee van spreiden over meerdere asset classes dan alleen aandelen is eigenlijk de erkenning van het niet weten. Geen beleggingsadvies, 100% aandelen is een prima strategie, maar weet dat aandelen het niet in alle macro economische regimes goed doen. Net zoals dat geldt voor goud en obligaties.
Precies om deze reden hebben grote beleggers een periodieke procedure om hun strategische activa allocatie (SAA) te vernieuwen. Hierbij worden ook bandbreedtes gedefinieerd waarbinnen specifieke activaklassen kunnen bewegen (qua omvang). De SAA vormgeven is een tijdrovend proces waarbij risico en rendement zo goed mogelijk in beeld moeten worden gebracht. Daarom is een 100% aandelen strategie niet echt een hele verstandige. Spaargeld zou je ook zeker moeten beschouwen als onderdeel van de activamix. In deze tijd misschien nog wel belangrijker dan de afgelopen jaren.

Zo, US Non Farm Payrolls zorgt nog enigszins voor een uptickje. Verder is het vooral vuurrood op de beurs.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:48

XanderDrake

Build the future!

Ik ben in Aristocrat dividend ETFs gestapt. Joost mag weten wat beurswaarde doet adhv. de instabiliteit van supply chains en commodities, danwel de impact van sancties, danwel het effect van inflatie en rente stijgingen. Met een redelijk aantrekkende Westerse economie zullen de Aristocrats nog wel winst maken en dat uitkeren.
Jammer van de dividendenbelasting maar dat geld is iig wel liquide :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Als er stront aan de knikker is, wordt door vele bezoekers hier hun 'SAA' plots gewijzigd. Dat is nou net niet de bedoeling. :)

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Longcat schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:06:
Als er stront aan de knikker is, wordt door vele bezoekers hier hun 'SAA' plots gewijzigd. Dat is nou net niet de bedoeling. :)
Precies. Het vergt ook veel discipline om je hier als consument/kleine belegger aan te houden. Bij grote beleggers is het dan ook veel moeilijker om af te wijken van de SAA. Er staat vaak een limiet op alles en nog wat. Dus het is nagenoeg schier onmogelijk om daar vanaf te wijken. Even afgezien van een enorme fout in je administratiesysteem of werknemers die bewust ter kwader trouw zijn natuurlijk.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42
XanderDrake schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Ik ben in Aristocrat dividend ETFs gestapt. Joost mag weten wat beurswaarde doet adhv. de instabiliteit van supply chains en commodities, danwel de impact van sancties, danwel het effect van inflatie en rente stijgingen. Met een redelijk aantrekkende Westerse economie zullen de Aristocrats nog wel winst maken en dat uitkeren.
Ik heb wat pagina's terug geleerd dat dividend een sigaar uit eigen doos is en 0 toegevoegde waarde heeft. Daarnaast, als je horizon 10-20-30 jaar is mis je hiermee een hoop groei, aangezien dividend aristocrats vaak value is.

2 cents

• Longcat
Woning is aangekocht en huidige woning in de verkoop. Binnenkort weet ik hoeveel geld er over blijft en kan ik weer instappen. Momenteel lijkt mijn slechte timing (8% onder de top verkocht) toch niet zo slecht te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Longcat op 04-03-2022 17:43 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:04
Magpie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:13:

In een wereldwijde index-etf zitten toch ook grondstofgerelateerde aandelen?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:09
Longcat schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:06:
Het lastigste aan succesvol beleggen is niets doen ;)

TheS4ndm4n#1919

• koksie
  • Laatst online: 17:16
ColdStone schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:38:
[...]

Bij mij klopt het nooit helemaal. Ik heb een aantal accounts bij DeGiro (voor mezelf en mijn kinderen) en bij alle vier week het vorig jaar een paar euro af.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-11 17:52
_the_crow_ schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:27:
[...]
Daarom is een 100% aandelen strategie niet echt een hele verstandige. Spaargeld zou je ook zeker moeten beschouwen als onderdeel van de activamix. In deze tijd misschien nog wel belangrijker dan de afgelopen jaren.
Ik heb een mix van aandelen (50% stockpick en 50% World ETF's - de World ETF's doen het overigens bijna altijd beter) en spaargeld. Maar dat is voor mij persoonlijk vooral een psychologische strategie. Achteraf heb ik spijt dat ik niet 100% aandelen (wereldwijd verspreid) heb/had -- voor zover ik weet is dat over lange tijd veruit de beste strategie. Ik had een flink bedrag in een deposito gezet in 2013 voor 10 jaar tegen 3,5%. Lijkt leuk, kan slechter, maar had ik beter naar MSCI World ETF kunnen brengen...

Let wel, hierbij ga ik ervan uit dat je gewoon een inkomen hebt en dat wat belegd is niet op korte termijn nodig is. Dus je leeftijd is van belang. Zolang je < 30 bent (en voor mij persoonlijk zou dat < 50/55 kunnen zijn voor anderen < 40) kun je het best 100% in aandelen zitten (en slaap je dan niet goed, dan niet doen). En voor wie nog gezond en wel is en het niet nodig heeft kan je het ook nog als je ouder dan 60 bent in aandelen laten staan. De rijkste mensen zijn overleden oudjes die passief hebben belegd (dus niet die van een AOW-tje net konden rondkomen) en een gezond zuinig leven hebben geleid.

You're either part of the solution or you're part of the problem

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb wat EFT's bij BND lopen. Is het nu verstandig mijn beleggingsprofiel, vanwege de huidige onrust op de markt, even op defensief te zetten ipv offensief?

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
mierenfokker schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:38:
Ik heb wat EFT's bij BND lopen. Is het nu verstandig mijn beleggingsprofiel, vanwege de huidige onrust op de markt, even op defensief te zetten ipv offensief?
Een beleggingsprofiel bepaal je normaal gesproken niet o.b.v. een gebeurtenis óf de korte termijn, maar je doelen op de lange termijn.

Verandert de huidige situatie iets aan jouw risicobereidheid, doelen, etc. op de lange termijn?

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
mierenfokker schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:38:
Verkopen als het laag staat is niet echt verstandig.. Over de lange termijn corrigeren die verliezen wel weer. Ik zou zelf juist eerder nu het risico op zoeken.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50
Radiodurans schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:34:
Het liefst vind ik ook een total market cap small value ETF waardoor AVUV/AVDV(/AVEM) niet meer nodig is.
In Bogleheads on investing episode 43 wordt er @46min aan Eduardo Repetto, Chief Investment Officer van Avantis Investors, precies die vraag gesteld: waarom is er geen global total market small cap value ETF?

Zijn antwoorden: 1) verschillende investeerders willen graag controle hebben over relatieve verhoudingen tussen VS, internationaal en emerging markets 2) in tegenstelling tot een wereld real estate fonds waarin VS zwaar overwegend is (>70%) zijn small caps voldoende verdeeld dat het gemakkelijk is om verschillende ETFs aan te houden zonder dat er 1 te klein wordt voor een 'gemiddelde' portfolio 3) belastingsvoordelen in de VS voor sommige investeerders om voor nationale en internationale markten gescheiden ETFs te houden 4) het kopen van 3 verschillende ETFs is niet duurder dan 1 ETF (in de VS) dus het is niet zo'n probleem om 3 ETFs aan te houden.

De host Rick Ferri gaf als een echte Boglehead aan dat het ideaal een zo simpel mogelijk portfolio is met zo weinig mogelijk ETFs. Dat is één van de redenen dat hij alleen een tilt naar VS small cap value in zijn portfolio heeft en vooralsnog geen international small cap value.

Eduardo gaf verder wel aan dat de vraag om een global small cap value ETF heel vaak aan 'm gesteld wordt. Hij schemerde door dat ze aan het overwegen zijn om voor de non-VS markt een dergelijk product uit te brengen. Fingers crossed!

Zoals altijd een leuke podcast weer, minder sprankelend dan een gemiddelde Rational Reminder maar inhoudelijk weer heel interessant.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Anonyymm schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:43:
Goedendag, zijn er tweakers hier welke beleggen bij fitvermogen en twijfelen om te blijven of te verhuizen naar Meesman of andere partij nav de mailing waarin ze aangeven (eenmalig) persoonsgegevens naar de VS te sturen? Ik lees hier wel dat er getwijfeld wordt over de duurzaamheid, maar ook zorgen hierom? Of is ghet een onderbuik gevoel gestaafd op niets? Benieuwd naar de meningen.
Ik heb bezwaar gemaakt en m'n rekening opgeheven. Ik heb geen vertrouwen in Goldman Sachs als financiële instelling, ze hebben mij net iets te veel controverses om zich heen hangen en geven te weinig duidelijkheid over duurzaamheid. Daarnaast probeer is mijn (data-)exposure aan Amerikaanse bedrijven in elk geval niet groter te maken dan die nu al is.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik heb eergisteren ook bezwaar aangetekend en heb voor volgende week een order uitstaan om alles eraf te halen. Mijn beweegredenen zijn niet specifiek omtrent de ESG, maar vooral de privacy en ook ik vertrouw GS niet. Ik wens niet dat mijn gegevens buiten Europa komen, al dan niet voor een enkel moment om GS te laten voldoen aan de Amerikaanse wetten.

[ Voor 55% gewijzigd door Qunix op 05-03-2022 14:53 ]

• Qunix
Volgens https://marketcaps.site (voorheen https://www.hette.ma/marketcap), zou SC iets meer zijn als EM, in een 3 fondsen portfolio. Tijdje terug waren de percentages significant anders, namelijk 9% SC en 12% EM. Hoe kan dit zo fors veranderen?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wanneer de waarde van de onderliggende effecten stijgt of daalt, dan stijgt of daalt het percentage in het geheel natuurlijk mee.

edit: en wanneer een geheel land opeens wordt uitgesloten in de index omdat daarin beleggen niet meer mogelijk is, dan daalt de omvang natuurlijk ook.

[ Voor 66% gewijzigd door Zr40 op 05-03-2022 15:27 ]

• Qunix
Zr40 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:23:
Wanneer de waarde van de onderliggende effecten stijgt of daalt, dan stijgt of daalt het percentage in het geheel natuurlijk mee.

edit: en wanneer een geheel land opeens wordt uitgesloten in de index omdat daarin beleggen niet meer mogelijk is, dan daalt de omvang natuurlijk ook.
Uiteraard... |:(

• Afas
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:57:
[...]

Ik heb bezwaar gemaakt en m'n rekening opgeheven. Ik heb geen vertrouwen in Goldman Sachs als financiële instelling, ze hebben mij net iets te veel controverses om zich heen hangen en geven te weinig duidelijkheid over duurzaamheid. Daarnaast probeer is mijn (data-)exposure aan Amerikaanse bedrijven in elk geval niet groter te maken dan die nu al is.
Ik overweeg hetzelfde te doen. Hebben jullie al een goed alternatief op het oog met een actief duurzaamheidsbeleid?

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Afas schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:53:
Ik overweeg hetzelfde te doen. Hebben jullie al een goed alternatief op het oog met een actief duurzaamheidsbeleid?
Ik heb de boel verhuisd naar het Meesman Aandelen Duurzame Toekomst fonds. Overigens hebben de bekende NT fondsen ook het een en ander aan ESG uitsluitingen, wat ook voldoende zou kunnen zijn, afhankelijk van hoe zwaar je er op wil inzetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 05-03-2022 16:06 ]

• Pawncrusher
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-07-2024
XanderDrake schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:33:
[...]

Ik weet niet of dat wel verstandig is. De sectoren industrie en financiëls zijn daarin vertegenwoordigd en die moet je tijdens een oorlog juist niet hebben. Daarom is het aandeel gedaald. Je kunt beter Ahold of Wolters’ Kluwer kopen.

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-11 15:34
Ben van plan om te beginnen met beleggen. Ik heb het een en ander al uitgezocht en wil graag een vast bedragje per maand opzij leggen om te beleggen in NT World + NT EM + NT SC.
Ik ben uitgekomen op ABN AMRO Zelf Beleggen Basis. Echter, dit vereist wel eerst een abn amro rekening en dus additionele rekeningkosten. Kijkend over een langere termijn, is het dan kostentechnisch beter om te gaan voor Meesman?

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
cacao70 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:53:
Ben van plan om te beginnen met beleggen. Ik heb het een en ander al uitgezocht en wil graag een vast bedragje per maand opzij leggen om te beleggen in NT World + NT EM + NT SC.
Ik ben uitgekomen op ABN AMRO Zelf Beleggen Basis. Echter, dit vereist wel eerst een abn amro rekening en dus additionele rekeningkosten. Kijkend over een langere termijn, is het dan kostentechnisch beter om te gaan voor Meesman?
Heb je niet al een bankrekening bij een van de andere grootbanken (ING of Rabobank)?
Qua kosten ontlopen ze elkaar niet gigantisch, zeker als je daarmee additionele kosten voor het aanhouden van een rekening kunt voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Lycaon op 05-03-2022 19:04 ]

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-11 15:34
Lycaon schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:03:
[...]

Heb je niet al een bankrekening bij een van de andere grootbanken (ING of Rabobank)?
Qua kosten ontlopen ze elkaar niet gigantisch, zeker als je daarmee additionele kosten voor het aanhouden van een rekening kunt voorkomen.
Ik zit bij ASN bank, heb eerlijk gezegd niet verder verdiept qua mogelijkheden van ASN Bank. Heb met name gebruik gemaakt van de info hier, reddit en indexfondsenvergelijken.nl

• Anonyymm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-11 20:31
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:57:
[...]

Dank voor je inzicht. Aan de ene kant is het wellicht een verbetering. Andere producten (hoewel er al zat keus is), verbetering van de site. Maar mijn onderbuikgevoel is niet heel goed. En dat zit voornamelijk in het pricavy deel en het beeld wat ik van het bedrijf heb. Wel jammer, ik zit pas twee jaar bij fitvermogen.

Ik zit voor wat zaken bij de ING en ben nu aan het kijken of ik niet de NT fondsen gewoon ook hier kan doen en ik kijk ook naar Meesman. Ik heb nu zelf een en een eigen voor mijn dochter. Ik ben er nog niet heel erg uit wat een betere keus is.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 11:56
*anderen waren me voor.

[ Voor 96% gewijzigd door rr7r op 05-03-2022 21:40 ]

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:56
Wat is precies het privacy risico waar mensen bang voor zijn bij Fitvermogen? Ik heb het idee dat ik ergens een groter plaatje mis maar kan me echt niet bedenken wat. Wat voor verschrikkelijke dingen zou Goldman Sachs met mijn gegevens kunnen doen tijdens de eenmalige screening?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tsja, dan moet je ook Paypal, Apple Pay, Google pay niet gaan gebruiken.
En IB is ook een US firma met EU filialen.

Ben benieuwd wat NN / fitvermogen gaat brengen bij GS. Laat ze maar bewijzen dat GS echt de ESG kant op wil en dat ze omwille van die strategie NN hebben ingelijfd.

• Qunix
Janpietertje89 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:44:
Wat is precies het privacy risico waar mensen bang voor zijn bij Fitvermogen? Ik heb het idee dat ik ergens een groter plaatje mis maar kan me echt niet bedenken wat. Wat voor verschrikkelijke dingen zou Goldman Sachs met mijn gegevens kunnen doen tijdens de eenmalige screening?
Er is ook niets goed of fout aan. Dat is een persoonlijk ding. Ik wil niet dat mijn gegevens Europa verlaten. Ik weet dat het technisch mogelijk is om GS zijn ding te laten doen waarbij de gegevens in Europa blijven. Dus ik zie niet in waarom het per se naar Amerika moet gaan, al dan niet tijdelijk. Plus ik vertrouw er niet op dat het dan daar verwijderd zal worden.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor diegenen die geen klant zijn bij Fitvermogen, over welke gegevens gaat het hier precies en waarom is men hier bang dat daar nu opeens iets anders mee gaat gebeuren?

De mogelijkheid dat gegevens buiten de EU verwerkt worden staat in ieder geval al sinds 2018 in de privacy statement.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:23
Zr40 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:02:
Voor diegenen die geen klant zijn bij Fitvermogen, over welke gegevens gaat het hier precies en waarom is men hier bang dat daar nu opeens iets anders mee gaat gebeuren?

De mogelijkheid dat gegevens buiten de EU verwerkt worden staat in ieder geval al sinds 2018 in de privacy statement.
uit de mail van NN
" Deze gegevens bestaan uit uw volledige naam, geboortedatum en contactgegevens "

Wellicht naïef, maar ik zie het probleem niet helemaal.

Voor de mensen die er wel een probleem mee hebben. Geen lid van facebook, instagram? Geen Microsoft 365 account of Gmail? Geen W-8BEN formulier ingevuld voor teruggave van USA dividend belasting?

Terecht dat mensen zich zorgen maken over een potentiële verandering in het duurzaamheids beleid, maar voorlopig is er nog helemaal niks veranderd dus waarom nu dan al weg gaan?

[ Voor 27% gewijzigd door helloitsme op 06-03-2022 16:03 ]

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:56
helloitsme schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:54:
[...]

uit de mail van NN
" Deze gegevens bestaan uit uw volledige naam, geboortedatum en contactgegevens "

Wellicht naïef, maar ik zie het probleem niet helemaal.

Voor de mensen die er wel een probleem mee hebben. Geen lid van facebook, instagram? Geen Microsoft 365 account of Gmail? Geen W-8BEN formulier ingevuld voor teruggave van USA dividend belasting?

Terecht dat mensen zich zorgen maken over een potentiële verandering in het duurzaamheids beleid, maar voorlopig is er nog helemaal niks veranderd dus waarom nu dan al weg gaan?
Ja als het verdienmodel of de fondsen veranderen dan zie ik helemaal waarom je zou overstappen, maar het delen van wat contactgegevens met een Amerikaans moederbedrijf en gigant in de financiële wereld zie ik echt niet als een enorm risico. Door überhaupt gebruik te maken van het internet weet je dat deze contactgegevens al lang via meerdere kanalen de oceaan over gestuurd zijn, ofwel in bulk 'getapt' zijn O-)

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:04
AEX weer door het afvoerputje heen.. ben benieuwd waar de bodem een beetje ligt..

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• champion16
  • Laatst online: 23:14
sjorremans schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:36:
AEX weer door het afvoerputje heen.. ben benieuwd waar de bodem een beetje ligt..
Dat is toch goed? Het motto is toch "buy the dip"? :+

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

champion16 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:43:
[...]

Alles was toch in de prijs inbegrepen? Of dacht de beurs een week geleden dat het een andere oorlog was ofzo? :/

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• jeroeningen
  • Laatst online: 07-02 10:53

Copy/paste dubbelpost van jeroeningen in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

Dubbel posten van dezelfde vraag is niet de bedoeling.

[ Voor 92% gewijzigd door t_captain op 08-03-2022 11:55 ]

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-10 18:36
XanderDrake schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:53:
[...]

Alles was toch in de prijs inbegrepen? Of dacht de beurs een week geleden dat het een andere oorlog was ofzo? :/
Waarom zou alles ingeprijst zijn? De oorlog is pas net begonnen en de beurs heeft ook geen idee wat de toekomst brengt.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
XanderDrake schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:53:
De verwachtingen van een bepaald moment zijn ingeprijsd in de prijs op dat moment, maar die verwachtingen kunnen natuurlijk wel wijzigen naarmate de oorlog langer duurt, Rusland zich agressiever/minder agressief opstelt, NATO/EU meer/minder sancties instellen, China een grotere/minder grote rol gaat spelen, etc. etc.

De grote vraag m.b.t. "buy the dip" is natuurlijk: eindigt de dip hier of gaan we nog verder de diepte in? Wanneer treedt het herstel in? Ik heb geen idee, dus ik blijf mooi m'n maandelijkse inleg in indexfondsen doen.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

champion16 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:43:
[...]

Vopak en aurubis heb ik mijn ogen op. financials kunnen mij niet bekoren nu.

ora et labora

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Aardappelzakje schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:16:
[...]

Waarom zou alles ingeprijst zijn? De oorlog is pas net begonnen en de beurs heeft ook geen idee wat de toekomst brengt.
De oorlog was een week geleden ook aan de gang, en toen wist men, praktisch gezien, net zo veel als nu over wat het op termijn betekend voor de wereldeconomie. Toen had je nog een rally :+

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02:25
sjorremans schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:36:
Dat weet niemand, maar als je de dotcom en subprime crash hebt meegemaakt weet je dat de bodem weleens nog helemaal niet in zicht hoeft te zijn op het moment ;)

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-10 18:36
XanderDrake schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:20:
[...]

De oorlog was een week geleden ook aan de gang, en toen wist men, praktisch gezien, net zo veel als nu over wat het op termijn betekend voor de wereldeconomie. Toen had je nog een rally :+
Is dat zo? Er hebben in de tussentijd meerdere gesprekken plaatsgevonden met Poetin zonder resultaat en zicht op verbetering. De sancties zijn bijna met de dag opgeschroefd met nog grote onzekerheid over de gevolgen voor de wereldeconomie. Bijna dagelijks stoppen bedrijven met activiteiten met/in Rusland. Bombardementen en beschietingen blijven plaatsvinden ondanks beloften voor een staakt-het-vuren. Dit zijn maar een paar voorbeelden.

PS: een dagje in de plus is niet bepaald een rally...

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:02
De overheid zal nog wel even wachten met het aanpassen van de VRH bij deze beurzen…intussen verdampt het vermogen op allerlei plekken (beurs, inflatie, negatieve rente), behalve voor je eigen huis. En daar leidt het juist weer tot hogere lasten door een hogere WOZ waarde. Hopelijk staan we over 15 jaar weer wat hoger, want langer is mijn termijn niet. :+

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:38
jeroeningen schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:02:
Ik beleg nu passief in ETFs. Ik vind het leuk om zelf te doen en het niet via een beleggingsrekening met een bepaald risicoprofiel van de bank te regelen.
Dan zijn ETFs als VWRL, IWDA en in de S&P500 etc. prima ETFs. Voor de korte termijn zijn deze ETFs toch wat volatiel.

Maar als ik tegen mijn pensioen aanloop wil ik langzaam aan het risico afbouwen.
Stel: ik ga op mijn 67e met pensioen en ik wil op mijn 60e beginnen met risico afbouwen, dan heb ik dus 7*12 = 84 maanden om het risico af te bouwen.

Ik heb 3 ideeen om het risico af te bouwen:
1. In 84 stappen mijn ETFs verkopen en het geld op een spaarrekening zetten -> levert geen tot weinig rente op
2. In 84 stappen mijn ETFs verkopen en het geld op een beleggingsrekening zetten met een neutraal of defensief profiel. Feitelijk beleg ik dan in ING Global Index Portfolios.
3. In 84 stappen mijn ETFs verkopen en er een minder volatiel beleggingsproduct voor terugkopen. Alleen ik heb geen flauw idee wat ik dan moet kopen en neig dan toch naar idee 2.

Idee 1 valt af.
Idee 2 vind ik een prima idee, maar wel een duur idee. Zelf regelen is goedkoper en bovendien leuker.
Idee 3 doe ik het liefst, maar waar moet ik dan aan denken? Welk beleggingsproduct of ETF is dan interessant?
Kijk eens naar Vanguard lifestrategy ETF’s heb je een alles in één ETF waarbij voor iedere levensfase een afgeleide is.

Zie ook: https://www.bankeronwheel...rategy-ucits-etfs-europe/

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-11 12:33
Ik heb vanmorgen 20% van mijn crisispot aangesproken. Dit omdat de koers van de AEX tov de ATH flink lager stond. Door 1/5e te verzilveren blijft er altijd geld over om bij een verdere daling nog wat extra in te leggen.
Het zal een rumoerige tijd blijven denk ik zomaar.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• poehee
Herko_ter_Horst schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:17:
[...]

De verwachtingen van een bepaald moment zijn ingeprijsd in de prijs op dat moment, maar die verwachtingen kunnen natuurlijk wel wijzigen naarmate de oorlog langer duurt, Rusland zich agressiever/minder agressief opstelt, NATO/EU meer/minder sancties instellen, China een grotere/minder grote rol gaat spelen, etc. etc.

De grote vraag m.b.t. "buy the dip" is natuurlijk: eindigt de dip hier of gaan we nog verder de diepte in? Wanneer treedt het herstel in? Ik heb geen idee, dus ik blijf mooi m'n maandelijkse inleg in indexfondsen doen.
Kan niet beter!

De absolute bodem is 0, dat is het ongeveer het enige zekere dat we weten over de bodem. Simpelweg omdat voor elk genoemde bodem (groter dan 0), er een bodem is die 1 punt lager ligt.

Wat ook helpt, als je de inleg hebt uitgesteld, is dat je nu met een extra korting inlegt ten opzichte van een paar maanden geleden. Ook al gaat het na de inleg nog verder naar beneden.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
poehee schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:27:
Wat ook helpt, als je de inleg hebt uitgesteld, is dat je nu met een extra korting inlegt ten opzichte van een paar maanden geleden. Ook al gaat het na de inleg nog verder naar beneden.
De vraag is dan: op basis waarvan had je dan je inleg uitgesteld? Had je deze oorlog maanden geleden zien aankomen? Of zag je andere indicatoren waardoor de verwachting grotendeels negatief was?

Er had natuurlijk ook een veel positiever scenario/stijgende markt op kunnen treden (bijv. door het opheffen/afbouwen van de corona-maatregelen in veel landen) en dan had je daar gezeten met je uitgestelde inleg...

• poehee
Herko_ter_Horst schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:38:
[...]

De vraag is dan: op basis waarvan had je dan je inleg uitgesteld? Had je deze oorlog maanden geleden zien aankomen? Of zag je andere indicatoren waardoor de verwachting grotendeels negatief was?

Er had natuurlijk ook een veel positiever scenario/stijgende markt op kunnen treden (bijv. door het opheffen/afbouwen van de corona-maatregelen in veel landen) en dan had je daar gezeten met je uitgestelde inleg...
Op basis van een verkeerde (emotionele, afwachtende) reden.
Het beste is wat jij doet, doe je dat (nog) niet, dan heb je om de verkeerde reden een voordeeltje. Niets meer en niets minder.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 22:47
writser schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:35:
[...]

Ja, ik vind het ook vreemd. Misschien komt ie nog? Binck was nooit heel vroeg (wishful thinking ..).
@Hielko

Naar verwachting is het Fiscaal Jaaroverzicht 2021 uiterlijk medio maart 2022 beschikbaar. Dit overzicht omvat zowel uw fiscale gegevens van uw oude rekening bij BinckBank als uw huidige rekening bij Saxo Bank. Zodra het overzicht beschikbaar is, informeren wij u zowel via dit scherm als per e-mail. Meer informatie over het fiscaal jaaroverzicht leest u in ons helpcenter.

Onvoorstelbaar!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 13:42
XanderDrake schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:20:
[...]

Het is toch wel duidelijker geworden dat de sancties harder ingezet worden dan vooraf gedacht. Met een mogelijke olieboycot voor rusland, de nu al hoge olie prijs, en de hoge inflatie, begint zich toch een steeds duidelijker beeld te vormen van een periode van stagflatie.

Ik zie dat scenario ook steeds waarschijnlijker worden, en dat zou betekenen dat we een zeer slechte periode voor aandelen ingaan.

• phantom09
  • Laatst online: 22:33
Morty schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:45:
[...]
Ik zie dat scenario ook steeds waarschijnlijker worden, en dat zou betekenen dat we een zeer slechte periode voor aandelen ingaan.
Ik heb even voor de lol de koers van de SP500 bekeken toen de oorlog in ww-2 begon.
Hoogtepunt van de SP500 voor ww-2 was 360 punten in februari 1937.

Als eerste vielen de Japanners in juli 1937 China binnen (Wikipedia: Tweede Wereldoorlog).
De koers van de SP500 stond toen op 329 punten. 8 maanden later stond de SP500 iets onder de 170.

Op 1 september 1939 vielen de Duitsers Polen binnen. De koers van de SP500 tond toen bijna op 260 punten.
In april 1942 stond SP500 op 134. Daarna ging de koers weer omhoog. Alsof beleggers al vonden dat er een keerpunt was in de oorlog (en die kwam er na stalingrad en e-alamein rond oktober 1942).

Pas in november 1954 zat de SP500 weer op de 360 punten. Het heeft dus 17 jaar geduurd voordat de koers weer op het oude niveau zat.

Dividend is helaas denk ik niet erbij verrekend. Wat dus wil zeggen dat het waarschijnlijk minder dan 17 jaar was. Maar ik gok in ieder geval langer dan 10 jaar.

• Omayyad
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:53
Deze keer eens niet gestort in de vaste beleggingsfondsen, maar het bedrag overgemaakt op Giro 555. Er zijn mensen die het nu beter kunnen gebruiken dan ik zelf.

• rr7r
phantom09 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:52:
[...]

Pas in november 1954 zat de SP500 weer op de 360 punten. Het heeft dus 17 jaar geduurd voordat de koers weer op het oude niveau zat.
Het hele Europese continent lag toen wel in puin. Gaan we ditmaal hopelijk niet herhalen. Ook samenstelling/verdienmodel van de index is nu anders dan toen. Ook ander rentebeleid.

• phantom09
rr7r schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:13:
[...]

Het hele Europese continent lag toen wel in puin. Gaan we ditmaal hopelijk niet herhalen. Ook samenstelling/verdienmodel van de index is nu anders dan toen. Ook ander rentebeleid.
Niet alleen het Europese continent, ook Azie en Noord Afrika.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:40

Thompson

Beeromaniac

Vandaag toch wel echt een stevige daling. Als dat nog even zo doorgaat zitten we straks al op ATH - 20% in een paar maanden. VIX stijgt ook stevig door.

Ik koop de komende 8 weken ongeveer wekelijks nog wat extra bij. Daarna zien we wel wat 't wordt.

Zijn er hier mensen die nu in de problemen komen met margin calls?

Beeromaniac

• phantom09
Thompson schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:16:
Vandaag toch wel echt een stevige daling. Als dat nog even zo doorgaat zitten we straks al op ATH - 20% in een paar maanden. VIX stijgt ook stevig door.

Ik koop de komende 8 weken ongeveer wekelijks nog wat extra bij. Daarna zien we wel wat 't wordt.

Nope. Had aandelen op marge gekocht. Heb geld geleend voor circa iets meer dan 3% van mijn portfolio.
Heb al reeds iets afgelost. In dit tempo is het binnen 2 maanden afgelost.
Zeer klein risico dus.

De Amerikaanse markt krijgt vandaag wat klappen. Nasdaq zit nu in een bear market.
Morgen hier ook rood?

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 07-03-2022 22:27 ]

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50
Hah, return on investment since inception van >17% op goud. Wie zegt dat goud niet rendeert? :X

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

• Magpie
Goud en in mindere mate obligaties houden mijn portfolio momenteel overeind (+1% ytd), maar als er hoopgevende signalen vanuit de oorlog komen, zal het snel weer naar beneden kieperen. Goud zal dan sterk dalen. Maar goed, voor nu doet spreiding over aandelen, obligaties, goud en crypto wel waarvoor het (ook) bedoeld is, namelijk het risico op portfolio niveau verlagen.

• rr7r
Vandaag toch wel echt een stevige daling. Als dat nog even zo doorgaat zitten we straks al op ATH - 20% in een paar maanden.
S&P500 -12.4% pas. Krijg je als euro-belegger ook nog 5% korting op dankzij wisselkoersen. AEX is wel -20%.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:55

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het gaat goed met mijn olie en gas. Aan de late kant op call op graan-ETF en call op VIX.

<knip> Hoewel ik de link snap, mag een analyse van de oorlog in COR blijven.

De boeren hebben al gemeld dat er geen zaden geleverd worden. Niks zaaien en dit jaar geen oogst in de breadbasket van Europa. Als Odessa valt, dan wordt de graan, mais, zonnebloemolie, staal,... export afgesneden en dat maakt de pizza's, snackbar, bezorgmaaltijden,... nog duurder. De haven van Odessa en graanindustrie is al vanaf 24/02 stilgelegd.

[ Voor 66% gewijzigd door Ardana op 08-03-2022 06:00 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier nog niet.

Inmiddels is wel de initial margin grens overschreden, en al het geld dat op de spaarrekening stond voor rente-arbitrage is weer terug waar het vandaan komt. Is prima verder, initial margin verhindert je alleen om een dieper gat te graven. :P

En toch voelt het anders dan maart 2020. Destijds voelde het als een dreigende overschrijding. Mijn verstand zegt dat het vandaag ook zo moet voelen maar dat doet het niet. Maar leuk is anders :)

Voor de kenners, margin cushion zit op 0.47. Het kan nog wel tegen een paar stootjes.

• Longcat
Zr40 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:57:
[...]

En toch voelt het anders dan maart 2020. Destijds voelde het als een dreigende overschrijding. Mijn verstand zegt dat het vandaag ook zo moet voelen maar dat doet het niet. Maar leuk is anders :)
Indices deden toen een week lang elke dag een plus of min van ~5%. Margin vereisten stegen toen ook plots erg hard. Gaat dit keer een stuk minder hard omlaag.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

XanderDrake schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:08:
[...]

Er lagen wel escalaties op tafel:
  1. Rusland valt Oekraine wél binnen
  2. Het westen gooit Rusland uit SWIFT
  3. Rusland stopt of verminderd gasleveringen
  4. Energie prijzen verdubbelen of meer
  5. Betalingen wereldwijd worden verstoord doordat grote Russische banken niet kunnen betalen
  6. Europese Productiviteit verminderd door onbetaalbare energie prijzen of gebrekkige leveringen
We zijn niet voorbij 2 gekomen. Dat verklaart het sentiment toch wel voor een deel?
Ik weet het, het is achteraf, maar het is zeker een verklaring.

Tevens: het kan wel gebeuren dat als er een bloedbad in Kiev plaats vindt dat we alsnog voorbij 2 gaan. Dan zie ik beurzen wel weer dalen.
OK een nieuwe update.
We waren bij 2. Momenteel dreigt het Westen (en dan met name de VS en Japan, want die hebben minder afhankelijkheid... :X ) met olie-sancties. Rusland zegt dat ze dan als antwoord ook gas leveringen gaan blokkeren. Dan zijn we bij 3. Vrolijk genoeg zijn we eigenlijk al bij 4 want de energieprijs stijgt elke dag met onhoudbare hoeveelheden...

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-10 19:18
Hey Boys,

ik heb bedacht dat Uranium wel eens een uitstekende inflation hedge zou kunnen zijn, want ik vewacht dat Duitsland nu toch echt maar eens z'n kernreactoren weer aan moet zetten om van de afhankelijkheid van Russisch gas af te komen. Ik heb wat zitten kijken en ik verwacht dat het Sprott Physical Uranium Trust hiervoor de beste aankoop is. Zij kopen voor het geld dat je ze geeft heeft namelijk daadwerkelijke yellow cake Uranium.

Maar die kan ik dus niet kopen via Degiro, zoals vaak het geval, dus nu weet ik even niet waar ik moet zijn. Heeft iemand een idee? Wellicht eToro of Robinhood?

Edit: Net een eToro account aangemaakt. Die heeft ze iig niet; wat een bagger site trouwens

[ Voor 6% gewijzigd door aufbakanleitung op 08-03-2022 12:53 ]

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 09:37
aufbakanleitung schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:18:

Maar die kan ik dus niet kopen via Degiro, zoals vaak het geval, dus nu weet ik even niet waar ik moet zijn. Heeft iemand een idee? Wellicht eToro of Robinhood?
Heb het even nagekeken, omdat ik'm bij DeGiro wel heb, maar kennelijk heb ze ook deze onkoopbaar gemaakt . Je kunt altijd IB nemen, die heeft'm sowieso.

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 21:31
Magpie schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:57:
Goud en in mindere mate obligaties houden mijn portfolio momenteel overeind (+1% ytd), maar als er hoopgevende signalen vanuit de oorlog komen, zal het snel weer naar beneden kieperen. Goud zal dan sterk dalen. Maar goed, voor nu doet spreiding over aandelen, obligaties, goud en crypto wel waarvoor het (ook) bedoeld is, namelijk het risico op portfolio niveau verlagen.
Hoe koop jij obligaties als ik vragen mag?

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sj67tdk6F5lnJ9KsA7oYDQu6X-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbbmI8zUXjmNZjrFf0d6liks.jpg?f=fotoalbum_large

:+

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-10 19:18
theroman schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:50:
[...]

Heb het even nagekeken, omdat ik'm bij DeGiro wel heb, maar kennelijk heb ze ook deze onkoopbaar gemaakt . Je kunt altijd IB nemen, die heeft'm sowieso.
Bedank! _/-\o_

Ik heb meteen een https://www.interactivebrokers.co.uk/ account aangemaakt. Hij lijkt ook meteen actief te zijn hij moet nog activeren helaas. Ik wacht geduldig af terwijl de prijs van Uranium door het plafond gaat.

Ik heb ook even aan deGiro gevraagd waarom ze SPUT gedelist hebben; en of ze 'm er weer op willen zetten. Begrijp ik het dan goed dat jij wel SPUT aandelen hebt in deGiro maar dat je er nu niet meer, meer van kan kopen? Kun je ze wel verkopen dan?

[ Voor 43% gewijzigd door aufbakanleitung op 08-03-2022 14:12 ]

• Magpie
superpolm schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:57:
[...]

Hoe koop jij obligaties als ik vragen mag?
Via een ETF. Heel veel keuze. Ik koop langlopende US obligaties (IS04). Maar het is ook goed mogelijk om Europese staatsobligaties via een ETF te kopen.

• Qunix
En krijg je rendement op obligaties?

Verwijderd

Het rendement op obligaties is dit jaar tot nu toe negatief, dus zo veel helpt het ook niet (helaas).

• Qunix
Kan wel rendement krijgen omdat de koers van het ETF omhoog gaat, lijkt mij?

Verwijderd

Wat ik bedoelde: de koersen zijn gezakt dit jaar.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
aufbakanleitung schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:18:
ik heb bedacht dat Uranium wel eens een uitstekende inflation hedge zou kunnen zijn, want ik vewacht dat Duitsland nu toch echt maar eens z'n kernreactoren weer aan moet zetten om van de afhankelijkheid van Russisch gas af te komen.
Ik zou het niet doen als dat je enige motivatie is: lees net op NOS.nl (in het Oekraïne-liveblog, geen rechtstreekse link), dat de drie nog draaiende Duitse kerncentrales gewoon volgens plan dicht gaan eind van dit jaar, ondanks de gascrisis.

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 08-03-2022 14:32 ]

• Santee
  • Laatst online: 20:56
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:29:
[...]

Ik zou het niet doen als dat je enige motivatie is: lees net op NOS.nl (in het Oekraïne-liveblog, geen rechtstreekse link), dat de drie nog draaiende Duitse kerncentrales gewoon volgens plan dicht gaan eind van dit jaar, ondanks de gascrisis.
Je weet niet wat er politiek gebeurt. Met huidige gasprijzen die ontploffen lijkt het mij onzinnig als dat plan doorgezet wordt. Waar willen ze de maatschappij op laten draaien? 'Hopes and dreams'?

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08 09:37
aufbakanleitung schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:14:
[...]

Bedank! _/-\o_

Ik heb meteen een https://www.interactivebrokers.co.uk/ account aangemaakt. Hij lijkt ook meteen actief te zijn hij moet nog activeren helaas. Ik wacht geduldig af terwijl de prijs van Uranium door het plafond gaat.

Ik heb ook even aan deGiro gevraagd waarom ze SPUT gedelist hebben; en of ze 'm er weer op willen zetten. Begrijp ik het dan goed dat jij wel SPUT aandelen hebt in deGiro maar dat je er nu niet meer, meer van kan kopen? Kun je ze wel verkopen dan?
Ik heb destijds de voorganger van SPUT gekocht en ben er zo ingerold. Heb later nog wel ook echt SPUT via DeGiro kunnen kopen, maar kan nu inderdaad alleen nog verkopen. Daar kwam ik ook pas achter dankzij jouw bericht hier; weet je ook meteen hoe goed de communicatie vanuit DeGiro is.

• Qunix
Haha! DeGiro en communicatie in 1 zin :')

• Magpie
Qunix schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:41:
En krijg je rendement op obligaties?
YTD een kleine -2% op IS04 (langlopende US obligaties). YTD PHAU + 16% (Goud). YTD VWRL een kleine -10%. Crypto een kleine -15%. Portfolio +3% YTD door overweging in Goud op basis van positieve trend. Het gaat om het ensemble en niet om de losse instrumenten haha, maar inderdaad geen rendement op obligaties momenteel.
Pagina: 1 ... 89 ... 226 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij