Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:33
nokiaan958GB schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:24:
[...]

Wellicht dat Europa Rusland gaat/kan kopen O-)
Dat zou heel veel problemen oplossen >:)
Ik had vorige week een artkel gelezen dat Poetin er voor zorgt dat iedereen die een bedrijf wil openen in Rusland een minderheids belang mag hebben. Zegt genoeg toch?

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42
Niet echt koosjer trouwens die day trade meneer..

https://www.afm.nl/nl-nl/nieuws/2010/nov/boete-rotgans

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-11 10:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

een korte maand, maar de laatste beursdag van de maand is alweer voorbij,tijd voor een update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_P3KNSmTDjGRWUANDwhgU0HbG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aC6JUvOQFkm5QBRDvPKeIICQ.png?f=fotoalbum_large

Ik hou het even kort. Het schoot alle kanten op. Gelukkig waren deze maand mijn grootste posities dik in dus plus, en das wel lekker.

Deze maand
Koerswinst2,00%
gerealiseerde winst6,59%
Transactiekosten€90.5
Hoogte prestatiesEuronav 30.5%
US Silica 26.08%
Cleveland-Cliffs 24.88%
laagste prestatiesSLM Solutions Grp -13,9%
Blackberry -12,68%

ora et labora

• staxas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20-11 10:52
Met de overname van Fitvermogen door Goldman Sachs begint de twijfel toe te slaan of ik nog wel bij deze partij moet blijven. Ik heb klimaat hoog in het vaandel staan en heb me laten vertellen dat de mensen van Goldman Sachs het niet zo nauw nemen met het stemmen over ESG onderwerpen. Heeft iemand tips over waar mijn geld heen zou kunnen gaan als ik op de meest sustainable manier zou willen blijven beleggen?

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

flyguy schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:53:
[...]

Met IB kan je rechtstreeks in RU beleggen. Zelf heb ik wel een extra plukje genomen. Het is hoofdzakelijk grondstoffen daar en daarvan wordt de prijs op de wereldmarkt bepaald. In het geval van bijvoorbeeld olie en gas zal de prijs alleen maar stijgen als het onrustiger wordt. En als de RUB door het putje gaat, dalen voor veel grondstofondernemingen daar enkel de kosten per productie-eenheid. De verkoop vindt vaak toch plaats in harde valuta tegen de spotprijzen van de globale handel.
En naast commodities zijn het hoofdzakelijk financials en die zijn in Rusland enorm goed gekapitaliseerd vanwege de vorige paar chaotische periodes. Dus dat durf ik wel aan.
Hebben de recente ontwikkelingen nog invloed gehad op je gedachtengang? En dan bedoel ik nog niet eens de sancties, maar bijvoorbeeld het verkoopverbod op de Russische beurs voor niet-inwoners van Rusland, en het verbod voor inwoners om geld het land uit te sturen. Die kunnen hun posities (effectief) niet meer sluiten.

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 13:42
Rendement voor februari:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnSsFgmEi0TPJ83Yx7Uo6WI4rg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FiWisQkU6eSjH49M6X7SkRuH.png?f=fotoalbum_large

Volatiel maandje, voor optie schrijvers (zoals ik) heeft dat het voordeel dat optiepremies hoger zijn. Daarom toch nog behoorlijke inkomsten gehad ondanks dat ik bewust heel wat verder OTM zat met m'n posities. Daardoor alle onrust toch goed doorgekomen.

Deze maand3,55%
Vorige maand4,95%
YTD8,69%
Grootste positieVWRL -1,88%

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:32

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Nou 600 euro boete. Dat is niet echt een afschrikkende werking.

Usenet handleidingen

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:31
staxas schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:47:
Met de overname van Fitvermogen door Goldman Sachs begint de twijfel toe te slaan of ik nog wel bij deze partij moet blijven. Ik heb klimaat hoog in het vaandel staan en heb me laten vertellen dat de mensen van Goldman Sachs het niet zo nauw nemen met het stemmen over ESG onderwerpen. Heeft iemand tips over waar mijn geld heen zou kunnen gaan als ik op de meest sustainable manier zou willen blijven beleggen?
Goede vraag, lastig antwoord. Er zijn meerdere brokers die puur en alleen duurzame aandelen/ETF's verhandelen. Vragen wel een hoge management fee (naam is mij even ontschoten). Ook kan je op morningstar goed kijken naar de ESG-score van verschillende aanbieders en financiële producten.

Echter je vraag triggerde mij. Je hebt het over de meest sustainable manier. In dat geval is er maar één goed antwoord: beleg je geld in zelfvoorzienend worden :) Ik woon sinds enkele tijd in Denemarken en ben meer aan het investeren in zelfvoorzienend zijn, eigen gewassen verbouwen, voldoende zonnepanelen, een thuisbatterij. Toen ik nog in Nederland woonde en werkte stopte ik ongeveer 1500 euro per maand in ETF's. Inmiddels is dat 750 euro geworden, de andere helft gaan naar nog meer zelfvoorzienend worden (cursussen, verbetering producten, en ga zo verder).

• Atomius
TheDudez schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:51:
[...]

Nou 600 euro boete. Dat is niet echt een afschrikkende werking.
Klopt, het was eerst 96.000 en toen hebben ze het verlaagd

• oscar82
  • Laatst online: 23:18

oscar82

De ondertitel

Knap hoor, @Morty en @mrc4nl dat jullie een (dik) positief resultaat hebben behaald in feb. Was dat geluk of wijsheid? VWRL heeft in euro's zelfs -3% gedaan dus echt super outperformance!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 12:51
Je kunt eens kijken naar de Actiam Duurzaam fondsen. Deze kun je 2x per maand zonder kosten aanschaffen bij Saxo.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

oscar82 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:51:
Knap hoor, @Morty en @mrc4nl dat jullie een (dik) positief resultaat hebben behaald in feb. Was dat geluk of wijsheid? VWRL heeft in euro's zelfs -3% gedaan dus echt super outperformance!
wijsheid valt denk ik wel mee. Want ik heb ook deze maand wat slechte aankopen gedaan, of te bang om te kopen bij een enorme dip.

Ik denk dat het vooral zit in de sectoren waarin ik actief ben,zoals basismaterialen en (zee)transport.
Daarnaast hebben staalbedrijven als CLF en MT veel volatiliteit waar ik gebruik van maak, ik ben geen daghandelaar, maar ik verkoop langzaam als ik positief sta en koop sterk in als het aandeel laag staat

Daarnaast heeft ZIM en Danaos sterk bijgedragen dit jaar aan de groene cijfers, en in mindere mate Matson.

ora et labora

• Morty
  • Laatst online: 18-11 13:42
oscar82 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:51:
Goeie vraag, zodra ik het antwoord weet hoor je het ;)

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Meesman Aandelen Duurzame Toekomst?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik vind het frappant dat alle gegevens naar Amerika gaan. Ik overweeg om ook weg te gaan hierdoor.

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:30
Om toch Oekraïne te steunen, weet iemand op welk platform je kan investeren in Oekraïense obligaties? Als het goed is geven ze er vandaag een hoop uit.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:17
Denk dat je dan bij zoiets als ASN uitkomt; zowel de bank als de producten die zij aanbieden hebben allemaal een duurzaam tintje.

Maar inherent blijven - voorlopig - de desbetreffende ESG fondsen gelijk bij Fitvermogen.
Is denk ik vooral even de vraag wat jouw eisen zijn aan het duurzame beleggen, wat ik ook met opzet cursief heb gemaakt, aangezien het voor ieder weer anders is wat hij/zij ziet als duurzaam en wat wel/niet aanvaardbaar is.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Qunix
svenk91 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:47:
Om toch Oekraïne te steunen, weet iemand op welk platform je kan investeren in Oekraïense obligaties? Als het goed is geven ze er vandaag een hoop uit.
KlinktIs hetzelfde als "war bonds". Ik zou toch goed nadenken voordat ik zoiets zou doen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft Wallstreet ook war bonds uitgegeven met een hoge rente en zelfs toen bekende Amerikanen hadden dit aangemoedigd. Zelfs Donald Duck deed mee: YouTube: Donald's Decision (1941)
Uiteindelijk was de winst op deze bonds niet fantastisch. Wikipedia: War bond
War bonds (1941-1944) originally had a 10-year maturity, which resulted in a 2.9% return.

[ Voor 11% gewijzigd door Qunix op 01-03-2022 12:01 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 08:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

Qunix schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:54:
[...]

KlinktIs hetzelfde als "war bonds". Ik zou toch goed nadenken voordat ik zoiets zou doen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft Wallstreet ook war bonds uitgegeven met een hoge rente en zelfs toen bekende Amerikanen (Charlie Chaplin bijvoorbeeld https://i.redd.it/bklsm1yhxrh21.jpg) hadden dit aangemoedigd. Zelfs Donald Duck deed mee: YouTube: Donald's Decision (1941)

[...]
De meeste doen het niet voor de winst. De winst is een leuk extraatje.

blup

• Magpie
  • Laatst online: 21-11 10:24
Februari + 1,76%. YTD - 2,91%.

Niet ontevreden mee. Zwaar overwogen in goud en onderwogen in aandelen.

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:30
Qunix schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:54:
[...]

KlinktIs hetzelfde als "war bonds". Ik zou toch goed nadenken voordat ik zoiets zou doen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft Wallstreet ook war bonds uitgegeven met een hoge rente en zelfs toen bekende Amerikanen hadden dit aangemoedigd. Zelfs Donald Duck deed mee: YouTube: Donald's Decision (1941)

[...]
Het zijn ook war bonds die ze vandaag uit gaan geven, zo noemen ze het zelf. Looptijd 1 jaar.
Maar het gaat mij niet om de winst. Meer een gevalletje van filantropisch beleggen.

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:10
Zr40 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:46:
[...]

Hebben de recente ontwikkelingen nog invloed gehad op je gedachtengang? En dan bedoel ik nog niet eens de sancties, maar bijvoorbeeld het verkoopverbod op de Russische beurs voor niet-inwoners van Rusland, en het verbod voor inwoners om geld het land uit te sturen. Die kunnen hun posities (effectief) niet meer sluiten.
Oh durf het nog steeds wel aan. Heb op de dag van de inval nog bijgekocht. Om Buffett te parafraseren 'als je een positie niet druft te houden als de beurs 5 jaar dichtgaat, is die het niet waard'.

Voor de gewone Rus kan het wel enorm naar zijn. Veel hebben met de val van de Sovjet-Unie en de RUB crisis van '97 en '98 al hun spaargeld en pensioen zien verdampen. Die krijgen nu meer klappen dan de oligarchen en aan een regime-verandering gaat dat echt niet meehelpen. Veel hebben al wel een gedeelte van hun vermogen in harde valuta of vastgoed. De beurs leeft toch niet echt onder de gemiddelde Rus.

Zit alleen nog te puzzelen hoe ik naar Rusland ga. Dat maken ze er niet makkelijker op

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

flyguy schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Zit alleen nog te puzzelen hoe ik naar Rusland ga. Dat maken ze er niet makkelijker op
De enige werkende (vlieg)route die ik zie loopt via Dubai.

• Eledhrim
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-10 22:26
Qunix schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:46:
[...]

Ik vind het frappant dat alle gegevens naar Amerika gaan. Ik overweeg om ook weg te gaan hierdoor.
In de aankondiging wordt gesproken over een éénmalige screening. Alleen naam, geboortedatum en contact-gegevens worden verstuurd. Na voltooiing van de verplichte screening worden deze gegevens ook weer verwijderd. Dat valt best mee toch?

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Wat denken jullie van:

Lukoil?

https://www.londonstockex.../pjsc-lukoil/company-page

Extreme overreactie? Meer bloed in de straat ga je niet vinden...

Grootste gevaar lijkt me nationalisatie op dit ogenblik. Uiteindelijk de olie reserves zijn er, contracten zijn meestal lange termijn en betaalt in dollars?

Moeite waard om een gokje mee te wagen? Als je 5j geduld hebt. Klein bedrag <1% portefeuille waarde etc.

God does not play dice

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:00
svenk91 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:47:
Dit is lastig te vinden. Als particulier op de primaire markt (bij uitgifte dus) Oekraïense obligaties kopen lijkt mij sowieso niet mogelijk. Ik weet niet zo goed op welke markten Oekraïense bonds verder worden verhandeld.

Toen ik het probeerde op te zoeken, stuitte ik wel op het volgende op de site van de beurs in Kyiv:
Dear investors,

Ukrainian securities trading and settlement are suspended since 24.02.2022 due to Russia’s invasion of our country.
We are sorry for the temporary inconvenience.

Please sell Russian roubles, stocks, bonds, ETFs, ADRs and GDRs.
Help Ukraine to fight against Russia.
http://www.ux.ua/a10668/?nt=201

Vond ik wel scherp.

• olivier5
-AzErTy- schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:32:
Wat denken jullie van:

Lukoil?

Grootste gevaar lijkt me nationalisatie op dit ogenblik. Uiteindelijk de olie reserves zijn er, contracten zijn meestal lange termijn en betaalt in dollars?

Moeite waard om een gokje mee te wagen? Als je 5j geduld hebt. Klein bedrag <1% portefeuille waarde etc.
Is niet ook een risico dat er sancties komen die ervoor zorgen dat noteringen van Russische bedrijven in het westen beëindigd moeten worden? Dan ben je dus aangewezen op de beurs in Moskou om je stukken ooit nog te verkopen, en met grappen als die van gisteren (buitenlanders mogen niet meer verkopen) zou ik daar geen zin in hebben.

Daarnaast nog de mega-onzekerheid over de Russische economie op het ogenblik zou maken dat ik er ver vandaan zou blijven. Wat als het westen een embargo instelt op Russische olie en gas?

Nog daargelaten de ethische overwegingen uiteraard.

• Qunix
Eledhrim schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:32:
[...]

In de aankondiging wordt gesproken over een éénmalige screening. Alleen naam, geboortedatum en contact-gegevens worden verstuurd. Na voltooiing van de verplichte screening worden deze gegevens ook weer verwijderd. Dat valt best mee toch?
Klopt wat je zegt, maar ik zie het anders. Ze kunnen namelijk ook hun ding doen waarbij de gegevens in Europa blijven. En het feit dat zodra de gegevens Europa verlaten het niet kan voldoen aan de AVG.

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:50
Zie dat er een versimpelde IBKR app is uitgebracht, UI ziet er best wel prima uit.

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:10
Get!em schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:28:
[...]

De enige werkende (vlieg)route die ik zie loopt via Dubai.
Geloof dat via Istanbul en Belgrado ook nog mogelijk is.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

flyguy schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:36:
[...]

Geloof dat via Istanbul en Belgrado ook nog mogelijk is.
Nadeel is dat zowel Istanbul als Belgrado potentieel onder invloedsfeer staan van de (financiële) maatregelen van zowel EU als Rus.
Zoals hier of elders genoemd: de slavische landen hebben integratie met Russische Banken (Sberbank in slovenia, croatia, serbia, soms tot bankrun getriggerd momenteel), en Turkije kan door hun huidige setting (blokkeren Russische schepen en steun via drones) door tegenmaatregelen getroffen worden.

Zal mogelijk niet direct invloed hebben, maar je kunt het meenemen in je risicomanagement :)

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 01-03-2022 16:44 ]

• Strider
  • Laatst online: 21-11 11:53
Flinke daling bij ING, van € 13.90 naar € 9.40 in pakweg 3 weken :X

BlaBlaBla

• olivier5
Een verdere daling van Russische aandelen (en de roebel) heeft zojuist ingezet. Sberbank -38% vandaag in Londen:

https://www.londonstockex...nk-of-russia/company-page

Wat zou de aanleiding zijn? Of zijn de paniekmaatregelen van de Russische centrale bank uitgewerkt en zien we nu het echte effect van de sancties?

• Qunix
https://berkshirehathaway.com/letters/2021ltr.pdf

Shareholder letter van dit jaar.
Clear your calendar! Berkshire will have its annual gathering of capitalists in Omaha on Friday, April 29th through Sunday, May 1st . The details regarding the weekend are laid out on pages A-1 and A-2. Omaha eagerly awaits you, as do I.

[ Voor 86% gewijzigd door Qunix op 01-03-2022 17:48 ]

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-10 18:36
Altijd mooi die brieven van Buffett. Interessant om een inkijkje te krijgen in hoe ze bij BRK kijken naar hun bedrijven, het leiderschap en de mensen erachter.

Mooie quote: "Charlie and I are not stock-pickers; we are business-pickers."

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Qunix schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:52:
[...]

Klopt wat je zegt, maar ik zie het anders. Ze kunnen namelijk ook hun ding doen waarbij de gegevens in Europa blijven. En het feit dat zodra de gegevens Europa verlaten het niet kan voldoen aan de AVG.
Ik betwijfel of ze nog iets anders mogen met die gegevens dat het uitvoeren van de screening, dat zou namelijk ingaan tegen het principe van doelbinding. Dat de AVG niet meer van toepassing is lijkt mij ook stug, maar verder lijken het mij terechte zorgen. De opt-out is overigens ook opvallend, daarvoor zou je zelfs kunnen afvragen of dat geen opt-in zou moeten zijn.

Zelf heb bezwaar gemaakt en ben benieuwd wat dat voor gevolg heeft. In de tussentijd ben ik toch maar aan het kijken naar de alternatieven... (Dank voor de tips tot zo ver!)

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:05
Wat denken jullie van:

Lukoil?

Ik heb vanmiddag 50 stuks Lukoil aangeschaft voor in de porto. En wat ritjes gemaakt met Tatneft vandaag en gisteren. Enkel Russische aandelen op de Moscow Exchange zijn niet verhandelbaar voor buitenlanders. Alhoewel op die beurs kan niemand handelen momenteel. ADRs ondervinden minder problemen. Een eventuele delisting van ADRs maakt ook niet uit, dan komen ze OTC wel weer terecht op een andere marktplaats.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FMxXM9sX0AQsXn6?format=png&name=small

[ Voor 16% gewijzigd door Wietsee. op 01-03-2022 22:43 ]

Web Enrichment

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:50
Ik heb net voor de 2e keer (?) dividend binnen gekregen van NT World, even morgen met de ABN Amro bellen

Edit: was van korte duur, zag dat het weer gecorrigeerd is

[ Voor 22% gewijzigd door J0kerNL op 01-03-2022 23:33 ]

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 13:02

SandStar

DPC-Crew

Zandster

J0kerNL schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:25:
Ik heb net voor de 2e keer (?) dividend binnen gekregen van NT World, even morgen met de ABN Amro bellen

Edit: was van korte duur, zag dat het weer gecorrigeerd is
Exact hetzelfde hier gebeurd.
Fun fact, ABN herbelegd ook dividend in posities die je al ex dividend gesloten hebt :D

• Charly
  • Laatst online: 20-11 14:34
Strider schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:51:
Ja, daar vallen rake klappen. Maar mijn GAK zit gelukkig nog een stuk lager. :P
Stilzitten als je geschoren wordt, etc...

[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 02-03-2022 08:33 ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Xanaroth schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:04:
[...]

MTD
YTD
Since inception '16
Vermogensgroei
+1,60%
+1,60%
+682,67%
Winst op inleg
-1,15%
-1,15%
+31,04%
Money Weighted Return
-1,4%
-1,4%
N/A
Comparable MWR
IWDA -5,12%
78/11/11 ETF -4,63%
IWDA -5,12%
78/11/11 ETF -4,63%
N/A
Dividend groei
+9,95%
+9,95%
+519,68%
Hoogste prestaties
Vodafone +17,13%
Blackstone +16,68%
BATS +16,59%
Vodafone +17,13%
Blackstone +16,68%
BATS +16,59%
MSFT+602,85%
Broadcom +163,59%
MacDonalds +162,38%
Laagste prestaties
Palantir -23,19%
IIPR -17,26%
Digital Realty Trust -13,63%
Palantir -23,19%
IIPR -17,26%
Digital Realty Trust -13,63%
Vodafone -51,47%
Palantir -32,93%
AB Inbev -16,35%

[Afbeelding]

offtopic:
Mocht iemand tips/settings weten om '21 eruit te filteren hoor ik het graag. Portfolio overzetten zorgt voor vage bewegingen in het money-weighted overzicht ivm momenten relatief grote cashposities en toeval van aandelen die net wel/niet waren overgezet. Waardoor 'since inception' nu niet heel representatief is om met indices te vergelijken. Maar komt dicht genoeg in de buurt om bruikbaar te zijn.

Als beloofd, dit jaar inclusief 'gewogen' prestatiecijfer vanuit Portfolio Performance (dank aan IBKR) en vergelijkbare wereldindex IWDA en gebruikelijke 78/11/11 set van ETF's voor wereldwijde tracking. Ga ook proberen om de maandelijkse cijfers bij te houden, dat zou nu ook wat makkelijker moeten gaan dan met handmatig werk. Instelling is money-weighted, zodat de bewegingen van mijn portfolio en de indices eerlijk verlopen met de momenten (en hoeveelheid euro's) van de stortingen.

De eerste maand is een hele boeiende maand geweest en mooie stresstest voor het portfolio. Ondanks stevige uitschieters omlaag (en meer posities in het rood dan groen) zijn er voldoende lichtpuntjes dat het verlies zeer acceptabel te noemen is tegenover de gebruikelijke indices.
Uiteindelijk heb ik dan ook een wat defensiever cq value heavy portfolio, iets wat van nature volgt uit het dividend beleggen.
Vermogen is door de beperkte daling van de koers zo toch iets gegroeid met dank aan extra inleg (bonus, 13e maand enzo). Was hiervoor wel een hele goede maand om extra in te leggen.

Dividend is veel harder gestegen dan alleen de inleg kan verantwoorden. Met name door wat portfolio herbalancering na de jaarwisseling, en op jaarbasis verwerken van de hogere uitkeringen van veel bedrijven na afronden van de Q4 cijfers.
Voorbeeld is dat ik LAND (vorig jaar bizarre +130%) verkocht heb en dit ingezet waar het aanzienlijk meer kan opleveren. Per direct x3 dividend en nog steeds jaarlijks groeipotentieel van de uitkering. Verder ook groeiers Abbvie, Broadcom, AmericanTower met ruim double-digit verhogingen tegen dezelfde periode vorig jaar.
Alleen de (na vandaag) officiële AT&T spin-off cijfers zorgt ervoor dat het later dit jaar snel weer zal afnemen. Dat nemen we maar voor lief.

Bij de individuele aandelen springt als eerste vodafone eruit. Beruchte aankoop uit donker verleden, die op samenwerking/overname nieuws ineens omhoog springt. Staat nog altijd zeer solide #1 all time loser, dus denk ervan wat je wilt. Should've bought the dip?
Verder doet afgestrafte value aandelen het in algemene zin erg goed. Ook bijvoobeeld BASF, SWISS re staan ook goed solide in de double digit stijging naast BritishAmericanTobacco and Bayer.

Waar value de stijgers uitmaken, zijn de dalers juist de (hyper) groeiers en beloften van Tech en Cannabis. Hele top10 losers is alleen maar deze 2 sectoren. De grootste beloften, dé stijgers van 2021? Datacentra, zendmasten, semicon en software gaan hand in hand met cannabis financiering en cannabis vastgoed net zo hard omlaag als vorig jaar omhoog.

Zowel de stijgers als dalers is duidelijk growth->value beweging met het oog op rente/inflatie. Eigenlijk is de financiele sector de enige uitzondering. Daar gaat zowel growth als value omhoog, aangezien hogere rente/inflatie positief is op de winstmarges én de uitstaande schulden.

MTD
YTD
Since inception '16
Vermogensgroei
-3,57%
-1,84%
+659,59%
Money Weighted Return
-3,57%
-4,95%
N/A
Comparable MWR
IWDA -1,71%
78/11/11 ETF -1,76%
IWDA -6,75%
78/11/11 ETF -6,55%
N/A
Dividend groei
+0,39%
+10,38%
+521,70%
Hoogste prestaties
EPR Properties +13,87%
Locheed Martin+12,24%
SL Green +10,13%
Lockheed Martin +28,47%
BATS +18,38%
Vodafone +15,17%
MSFT+566,62%
Broadcom +156,50%
MacDonalds +142,35%
Laagste prestaties
Fortum Oyj -21,98%
ING Group -19,63%
JustEat -16,67%
Palantir -33,11%
IIPR -29,63%
JET -28,62%
Vodafone -50,8%
Palantir -38,32%
JustEat -34,03%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POY5GX9xEajbB6IFSZfYc1kDZMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRuvdjMlWycYb7nZFsQhyDL0.jpg?f=fotoalbum_large

Weinig uitleg nodig denk ik wat er afgelopen maand is gebeurt. Duidelijk stroming weg bij risicovolle aandelen evenals EU financials/verzekeraars.
Zelf ondertussen ook uitgestapt bij o.a. Fortum toen duidelijk werd dat dit een verhaal wordt voor de langere termijn. Gelukkig stond de positie zelf nog in het groen (+dividenden) maar toch jammer om te laat te bedenken dat dit scandinavische/eu elektriciteitsbedrijf ook heel veel elektra&warmte werk doet in rusland en dus vol in de sanctie schijnwerpers zal staan.

Aan de positieve kant vooral uitschieters bij de covid-recovery sectoren. Uitgaan, kantoren, alcohol en tabak leiden de weg en zorgen dat de verliezen onder controle blijven. Tevens werk zoals nutsbedrijven en aerospace&defence doen het aanmerkelijk goed in onrustige risk-off omgeving.

Tegenover de indices is iets van de winst verdampt, met name omdat ik met name de risicovolle tech wat overweight zit én uitbreid terwijl de bodem zo te zien nog niet bereikt was. Van grote stappen DCA in IIPR/DLR/AMT/DIS tot wat kleingeld inleggen bij PLTR/VORB/SPCEJET, zorgt dat ervoor dat de herstelbeweging van de laatste dagen niet zo groot was als bij de indices.

Voor dividend is de groei erg beperkt deze maand. Vooral vanwege aankoop van aandelen met beperkte of uberhaupt geen uitkering, terwijl van aandeel met relatief hoge yield (Fortum) afscheid is genomen. Als ik volgende maand wat NN ofzo meepik komt ook dat vanzelf weer goed.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat denken jullie van:

Lukoil?

Veel landen en bedrijven zijn bezig met economische sancties tegen Rusland en jij stelt voor om te investeren in een Russisch bedrijf? Vind je dat moreel te verantwoorden?

• olivier5
Wietsee. schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:40:
[...]

Ik heb vanmiddag 50 stuks Lukoil aangeschaft voor in de porto. En wat ritjes gemaakt met Tatneft vandaag en gisteren. Enkel Russische aandelen op de Moscow Exchange zijn niet verhandelbaar voor buitenlanders. Alhoewel op die beurs kan niemand handelen momenteel. ADRs ondervinden minder problemen. Een eventuele delisting van ADRs maakt ook niet uit, dan komen ze OTC wel weer terecht op een andere marktplaats.
[Afbeelding]

:o

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:25
Dat is een heftige daling. Bij IB kan je nu ook alleen closing trades doen.

• olivier5
Hielko schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:35:
[...]

Dat is een heftige daling. Bij IB kan je nu ook alleen closing trades doen.
De Sberbank staat inmiddels op 1 pence..

Alleen Gazprom houdt nog enigszins stand:

https://www.londonstockex...gazprom-neft/company-page

Ik vermoed omdat de gedachte is dat Gazprom enigszins gespaard zal worden vanwege de gasleveringen aan Europa.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:52
Wat denken jullie van:

Lukoil?

<1% why even bother?

Neem je partner lekker uit eten en ga naar het casino, heb je meer plezier van.

• NotSoSteady
  • Laatst online: 23:33
Strider schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:51:
ABN gaat ook lekker van €15,24 naar €10,86. Maar wacht nog even, heb het idee dat het nog wel lager gaat.

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

NotSoSteady schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:47:
[...]

ABN gaat ook lekker van €15,24 naar €10,86. Maar wacht nog even, heb het idee dat het nog wel lager gaat.
Ik twijfel momenteel of ik wat ABN bijkoop of bij ING instap met deze koersen.

• Wietsee.
Niets aan de hand, kooporders zijn sinds vandaag verboden bij in ieder geval IB. Dan kan je er ook wel -1000 neerzetten.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FM1kSEWX0AAgWxL?format=png&name=large

[ Voor 3% gewijzigd door Wietsee. op 02-03-2022 11:25 ]

Web Enrichment

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:50

Licko

ZVDK

Dit is de eerste keer dat ik dividend uitbetaald krijg voor de NT fondsen en ik heb een vraag over herbeleggen van dividend bij ABN. Wanneer wordt dit herbelegd? Het uitbetaalde dividend is alweer afgeschreven van mijn rekening in ieder geval.

Maakt het nog uit dat voor NT EM het dividend lager is dan de minimale orderwaarde, of staat dit los van elkaar?

[ Voor 5% gewijzigd door Licko op 02-03-2022 11:31 ]

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-10 18:36
Licko schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:22:
Dit is de eerste keer dat ik dividend uitbetaald krijg voor de NT fondsen en ik heb een vraag over herbeleggen van dividend bij ABN. Wanneer wordt dit herbelegd? Het uitbetaalde dividend is alweer afgeschreven van mijn rekening in ieder geval.
Dan is je uitbetaalde dividend herbelegd. ;)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Er was bij ABN vannacht foutief voor een tweede keer dividend bijgeschreven. Dit hebben ze meteen weer gecorrigeerd, maar de boeking blijf je zien.

De werkelijke dividendbetaling heeft op 22 februari plaatsgevonden.

• Atomius
Zijn er nog mensen geweest die short zijn gegaan op Russische aandelen, of bepaalde opties hebben genomen op? Had misschien wel lucratief kunnen wezen?

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-11 14:16
Atomius schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:28:
Zijn er nog mensen geweest die short zijn gegaan op Russische aandelen, of bepaalde opties hebben genomen op? Had misschien wel lucratief kunnen wezen?
Vraag ik me af, want ze zijn niet te verkopen op dit moment.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/beurs/artikel/5291350/rusland-beurs-aandelen-buitenlanders

[ Voor 23% gewijzigd door DJGizbo op 02-03-2022 14:35 . Reden: url toegevoegd ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Atomius schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:28:
Het voelt voor mij aan als proberen een vallend mes te vangen. Daarnaast is het in mijn ogen ethisch ook niet verantwoord om aan zo'n crisis nog geld te willen verdienen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Wietsee.
Onzin, dat geldt alleen voor aandelen genoteerd aan de beurs in Moskou. Tot gisteren kon men gewoon handelen in de ADRs van Russische aandelen. Dit is sinds vandaag beperkt tot enkel verkopen, daarom zie je de idiote koersen want men tikt in het orderbook gewoon de laatste paar bids aan, er kunnen immers geen nieuwe bijkomen. It's that simple.

Lukoil US live: https://nl.investing.com/equities/nk-lukoil-oao?cid=942025

[ Voor 66% gewijzigd door Wietsee. op 02-03-2022 16:59 ]

Web Enrichment

• Atomius
Tsurany schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:59:
[...]

Het voelt voor mij aan als proberen een vallend mes te vangen. Daarnaast is het in mijn ogen ethisch ook niet verantwoord om aan zo'n crisis nog geld te willen verdienen.
Tja, ik weet niet of dat niet ethisch is. Is het niet zo dat je dan alleen winst maakt ten koste van Rusland? Kan je je van afvragen of dat erg is. En daarnaast, veel mensen investeren in vehikels als VWRL en IWDA. Moet je kijken waar je met IWDA bijvoorbeeld in zit:

- Controversiële wapens 0,60%
- Kernwapens 0,56%
- Vuurwapens voor civiel gebruik 0,24%
- Overtreders van Global Compact van de VN 0,98%

Dus of 1x short gaan op Gazprom erger is dan je levenlang geld in bedrijven pompen die (kern)wapens maken? Zouden dat dezelfde wapens zijn die Rusland nu inzet voor..?

Op de iShares website zelf staat trouwens ook nog:
MSCI Impliciete Temperatuurstijging (0-3,0+ °C) per 07/feb/2022 > 2,5 - 3,0 °C
Dus. Met zoiets "gangbaars" als IWDA gaan we met z'n allen ook al goed naar de klote op termijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 03-03-2022 06:32 ]

• Wietsee.
Skyaero schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Veel landen en bedrijven zijn bezig met economische sancties tegen Rusland en jij stelt voor om te investeren in een Russisch bedrijf? Vind je dat moreel te verantwoorden?
U denkt dat er met het kopen van Russische aandelen geld naar Rusland gaat? :+
Want, dan snapt u er niets van.

[ Voor 4% gewijzigd door Wietsee. op 02-03-2022 15:29 ]

Web Enrichment

• olivier5
Wietsee. schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Onzin, dat geldt alleen voor aandelen genoteerd aan de beurs in Moskou. Tot gisteren kon men gewoon handelen in de ADRs van Russische aandelen. Dit is sinds vandaag beperkt tot enkel verkopen, daarom zie je de idiote koersen want men tikt in het orderbook gewoon de laatste paar bids aan, er kunnen immers geen nieuwe bijkomen. It's that simple.
Wel geinig trouwens dat je (als de beurs in Moskou ooit weer open gaat) daar dus niet mag verkopen als westerse partij, en in Londen niet mag kopen.

Ik blijf er ver vandaan, overigens, omdat met geen mogelijkheid te bedenken is wat er gaat gebeuren met deze bedrijven en hun noteringen.

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:25

Wom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4zzE6VUWCluqH0NKK_km1cvkOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KDHFOQNZNdx1l3LXydSr5GQx.png?f=fotoalbum_large

Iemand deze melding toevallig ook al eens gehad? Is een aandeel waar ik al vrij lang een positie in heb, maar waar ik momenteel niks mee kan doen. Staat op de NDQ en eigenlijk niks terugvinden wat de oorzaak kan zijn. Productinstellingen staan allemaal juist binnen DeGiro. Tips zijn welkom :)

Geen Russisch bedrijf oid. en er is gewoon handel in. :?

[ Voor 4% gewijzigd door Wom op 02-03-2022 18:47 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-11 22:23
Welke positie is dit? Ik heb dit namelijk ook gehad

• Wom

Wom

seadogg schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:48:
Welke positie is dit? Ik heb dit namelijk ook gehad
Oh ja, wel zo handig. TNXP in mijn geval.

• theroman
  • Laatst online: 16-08 09:37
Wom schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:44:
[Afbeelding]

Iemand deze melding toevallig ook al eens gehad? Is een aandeel waar ik al vrij lang een positie in heb, maar waar ik momenteel niks mee kan doen. Staat op de NDQ en eigenlijk niks terugvinden wat de oorzaak kan zijn. Productinstellingen staan allemaal juist binnen DeGiro. Tips zijn welkom :)

Dit flikt DeGiro wel vaker, veelal zonder aankondiging. Heb hier wel eens over heen-en-weergemaild met de klantendienst, en zij beweren dat ze dit doen om de risico's voor hun klanten te beperken |:(

• Wom

Wom

theroman schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:12:
[...]

Dit flikt DeGiro wel vaker, veelal zonder aankondiging. Heb hier wel eens over heen-en-weergemaild met de klantendienst, en zij beweren dat ze dit doen om de risico's voor hun klanten te beperken |:(
Net gebeld naar de Engelstalige klantenservice. Strekking van het verhaal is inderdaad dat ze risico van de klant willen beperken. Over het hoe en wat werden verder geen uitspraken gedaan.

• Qunix
Wom schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:56:
[...]

Net gebeld naar de Engelstalige klantenservice. Strekking van het verhaal is inderdaad dat ze risico van de klant willen beperken. Over het hoe en wat werden verder geen uitspraken gedaan.
Kan je niet je profiel aanpassen en dat je wel meer risico aandelen kan handelen?

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Carfanatic schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:44:
[...]

<1% why even bother?

Neem je partner lekker uit eten en ga naar het casino, heb je meer plezier van.
Portfolio risk management?
De kans op een "tenbagger" is gewoon meer dan aanwezig hoor.
Als er geen nationalisatie zou plaatsvinden is de reward nu net iets beter dan "put it all on black" :+

[ Voor 3% gewijzigd door -AzErTy- op 02-03-2022 20:50 ]

God does not play dice

• Wom

Wom

Qunix schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Kan je niet je profiel aanpassen en dat je wel meer risico aandelen kan handelen?
Daar dacht ik eerst aan inderdaad, maar dat staat allemaal goed. Enkel bij derivaten staan wat zaken uit, maar dat is niet van toepassing hier.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

@Wom het is bij toeval niet een aandeel waar je niet in mag handelen van de Nederlandse overheid omdat het bedrijf ook betrokken is bij clustermunitie? Dat verbod is er sinds 2013 en wordt jaarlijks herzien of de lijst met bedrijven nog correct is. Lockheed Martin, Textron en Northrop Grumman zijn daar volgens mij voorbeelden van. Dus afhankelijk van hoe lang jouw lang is, kan het ook dat zijn. Waar bedrijven ook later aan de lijst toegevoegd kunnen zijn door overnames.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Wom

Wom

Qwerty-273 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:07:
@Wom het is bij toeval niet een aandeel waar je niet in mag handelen van de Nederlandse overheid omdat het bedrijf ook betrokken is bij clustermunitie? Dat verbod is er sinds 2013 en wordt jaarlijks herzien of de lijst met bedrijven nog correct is. Lockheed Martin, Textron en Northrop Grumman zijn daar volgens mij voorbeelden van. Dus afhankelijk van hoe lang jouw lang is, kan het ook dat zijn. Waar bedrijven ook later aan de lijst toegevoegd kunnen zijn door overnames.
Het is een farmaceutisch bedrijf wat momenteel samenwerkt met verschillende universiteiten rond Covid vaccins, migraineklachten en alzheimer medicatie, niet direct dingen waar ik van zou kunnen verwachten dat die controversieel kunnen zijn. De waarde van het aandeel is flink gezakt, maar dat zou toch niet direct een reden kunnen zijn? Huidige positie heb ik nu 13 maand. Zal eens zoeken of er het laatste jaar iets veranderd is in hun werkzaamheden, al zou het mij verbazen.

• michaeltb
  • Laatst online: 20-11 11:17
Ik heb wat geks bij ABN. Overgestapt van andere bank en heb nu stukje nt world van overstap en stukje nt world van wat ik heb gekocht via ABN. Hetzelfde nr maar apart vermeld op mijn overzicht. Nu is het dividend van wat ik bij ABN heb gekocht eerder uitbetaald en inmiddels al herbelegd. Maar het overstap deel, 2 dagen later uitbetaald en nog steeds niet herbelegd. Het is al 5 dagen geleden uitgekeerd. Ik had ABN gister gebeld en zou alles goed moeten komen... Iemand ervaring hiermee of ideeën?

• magneetje
  • Laatst online: 18:56
Ik las vanmorgen dat MSCI en FTSE Russell bekend hebben gemaakt Rusland uit hun indexes te verwijderen. Voor MSCI EM is het aandeel Rusland 3.2%.

Lijkt mij een goede stap, dit zal waarschijnlijk voor een nog verdere daling van de Russische roebel zorgen.

Ik ben benieuwd hoe dit in z'n werk gaat? Gaan ze Russische bedrijven uit hun indexes verwijderen zodra de beurzen daar openen?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:34

Qwerty-273

Meukposter

@magneetje van de aankondigingen:
FTSE Russell said the decision will be effective from March 7, while MSCI said its decision will be implemented in one step across all MSCI indexes as of the close on March 9.
De index is natuurlijk alleen maar een lijst op papier. De fondsen die deze index gebruiken hebben vervolgens zelf regels hoe ze met een toevoeging en verwijdering omgaan. Maar het is natuurlijk de vraag of er genoeg kopers gevonden kunnen worden om massaal uit te stappen op die data. En of men überhaupt kan verkopen (beurs open, regelgeving, etc).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Qwerty-273 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:32:

[...]

De index is natuurlijk alleen maar een lijst op papier. De fondsen die deze index gebruiken hebben vervolgens zelf regels hoe ze met een toevoeging en verwijdering omgaan. Maar het is natuurlijk de vraag of er genoeg kopers gevonden kunnen worden om massaal uit te stappen op die data. En of men überhaupt kan verkopen (beurs open, regelgeving, etc).
Maar de trackers kunnen ze natuurlijk makkelijk uit hun "mandje" halen, en dan verkopen wanneer het hun uitkomt toch?

ora et labora

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-11 14:53
mrc4nl schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:38:
[...]

Maar de trackers kunnen ze natuurlijk makkelijk uit hun "mandje" halen, en dan verkopen wanneer het hun uitkomt toch?
Vraag me af of dat zo maar mag. Beetje als een automonteur die een deel van de auto vervangt voor iets anders zonder toestemming van de eigenaar.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Peekster schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:39:
[...]

Vraag me af of dat zo maar mag. Beetje als een automonteur die een deel van de auto vervangt voor iets anders zonder toestemming van de eigenaar.
Ik denk dat je analogie wat beter kan, de garage geeft aan dat ze een onderdeel moeten vervangen. je geeft toestemming je vind het wel best. en vervolgens verkopen ze het oude onderdeel voor winst, of gooien het weg. het is niet jouw probleem.

Een tracker doet gewoon wat de index doet. geen russishce aandelen meer? hup uit de etf.

[ Voor 15% gewijzigd door mrc4nl op 03-03-2022 09:06 ]

ora et labora

• Peekster
Ik zou daar als autobezitter al niet mee akkoord zijn. Laat staan als belegger.
Nog even los van alle regelgeving (waar ik overigens totaal niet in zit).
Dus je snapt mijn punt denk ik wel. ;)

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:20
Vroeger toen aandelen nog op papier stonden hoefde je ze natuurlijk helemaal niet op de beurs te verhandelen.

Mogelijk zijn er nog steeds mogelijkheden voor de grote fondsen om buiten de beurs om te handelen?

Sowieso word er natuurlijk intern al veel geschoven met aandelen. Als ik een stuk NT EM koop, en een ander hem op die zelfde dag weer inlevert, dan zal NT de aandelen die hierin zitten niet eerst op de beurs verkopen, om vervolgens meteen weer terug te kopen lijkt mij.

Mogelijk ook dat ze deze aandelen al effectief van de hand zouden kunnen doen via optiecontracten of andere financiële constructies.

[ Voor 12% gewijzigd door NESFreak op 03-03-2022 08:47 ]

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Peekster schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:39:
Waarom zou dat niet mogen? Jij bent (als belegger in het fonds/de ETF) geen eigenaar van de aandelen in het fonds/de ETF en dit is gewoon hoe een index tracker werkt: als de verhouding in de index verandert (in dit geval naar 0), verandert het fonds/de ETF mee. Er zullen sowieso ook in andere aandelen verschuivingen optreden en waarschijnlijk zullen ze ook andere aandelen bijkopen om het gat op te vullen.

• olivier5
Al zou je nog een gokje willen wagen met Russische ADR's in Londen, dat kan niet meer:

The London Stock Exchange has rolled out a block on trading in 27 companies with close ties to Russia.

EN+, Gazprom, Lukoil, Rosneft and Sberbank are among the firms affected by the block, which comes into effect immediately.

https://www.telegraph.co....russia-oil-gas-sanctions/

• Peekster
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:59:
[...]

Waarom zou dat niet mogen? Jij bent (als belegger in het fonds/de ETF) geen eigenaar van de aandelen in het fonds/de ETF en dit is gewoon hoe een index tracker werkt: als de verhouding in de index verandert (in dit geval naar 0), verandert het fonds/de ETF mee. Er zullen sowieso ook in andere aandelen verschuivingen optreden en waarschijnlijk zullen ze ook andere aandelen bijkopen om het gat op te vullen.
Ik ben (deel)eigenaar van de ETF. Nogmaals: Ik weet niet hoe de wetgeving is maar als ik een product koop met een bepaalde inhoud en je besluit als producent van dat product de inhoud te wijzigen dan zou ik verwachten dat de eigenaren daar mee in moeten stemmen.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Peekster schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:10:
[...]

Ik ben (deel)eigenaar van de ETF. Nogmaals: Ik weet niet hoe de wetgeving is maar als ik een product koop met een bepaalde inhoud en je besluit als producent van dat product de inhoud te wijzigen dan zou ik verwachten dat de eigenaren daar mee in moeten stemmen.
Ik denk dat dat wel mag.

Het doel van een tracker is om niets anders te doen wat de index zegt. daar kun je het niet mee eens zijn, maar dan kan je gewoon uitstappen, aangezien je tijd hebt voordat deze wijziging ingaat.Dat werkt bij prijsverhogingen net zo

Een index word 4x? per jaar herwogen om weer conform de markt te zijn (of zelfs vaker)
Regelmatig hele lijsten doornemen met alle wijzigingen en of je het er mee eens bent. lijkt mij raar om te doen. Je hebt vertrouwen in je tracker of niet. Ga anders dan in losse aandelen zitten.

En daarnaast Russische aandelen zijn door het putje aan het gaan. dus de weging zal ook lager gaan uitvallen, logisch dat de indexen minder gaan bevatten. (nog los van of ze gedwongen worden door sancties)

[ Voor 23% gewijzigd door mrc4nl op 03-03-2022 09:25 ]

ora et labora

• Zenix
  • Laatst online: 23:40

Zenix

BOE!

Je koopt een product dat een index volgt, als die wijzigt, dan gaat dat gewoon mee.
In het verleden hadden MSCI en FTSE Russel ook een stuk minder China in de index (A-Shares) dat is de laatste jaren bijvoorbeeld ook gewijzigd, waardoor EM meer China heeft. https://www.msci.com/msci-china-a-inclusion Daarnaast zit je ook met een praktisch problemen, het aankopen is bijna niet meer mogelijk, waardoor je de index ook niet meer kan volgen zoals die op dit moment is, daarom moet het er ook uit. De markten moeten wel open zijn, anders kan BlackRock of Vanguard niks kopen.

Rusland is overigens maar 1,38% van de index van EM. China is tegenwoordig de grootste door de toevoeging van de A-Shares https://www.ishares.com/n...ing-markets-imi-ucits-etf

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Dus je koopt een index tracker en je vindt dat elke keer dat de index wijzigt toestemming nodig is om de ETF/het fonds daarop aan te passen? Het feit dat de index getracked wordt, is toch juist een van de belangrijkste producteigenschappen?

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12
[...]
Je koopt geen product met vastgestelde inhoud, maar met een vastgestelde eigenschap. Die eigenschap is dat de ETF de index volgt zoals MSCI hem definieert. Als dat niet is wat je wil dan heb je een verkeerd product gekocht.

Regeren is vooruitschuiven

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-11 09:15
Mijn NT Em order staat al een tijdje op Lopend bij Rabo. World en SC zijn wel uitgevoerd. Zou het te maken hebben met de Russische aandelen? Handelskalender heb ik niet bekeken.

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

noslen schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:59:
Handelskalender heb ik niet bekeken.
Misschien handig om te doen dan

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-11 14:47

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Qwerty-273 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:32:

[...]

Zal mij niks verbazen als de fondsen dit met hun eigen kapitaal opkopen tegen huidige waarde. Dit potje opzij zetten en in goede tijden weer verkopen.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Toevallig nog anderen die vorig jaar van Binck naar Saxo zijn overgezet? In de vooraf ingevulde belastingaangifte staat een bedrag ingevuld voor ingehouden dividendbelasting, maar ik heb nooit een fiscaal jaaroverzicht ontvangen van Saxo of Binck... Dus echt geen idee hoe ik dat kan controleren.

(mijn saxo account is inmiddels opgezegd, maar heb wel de transactions gedownload natuurlijk, alleen staat daar niets over bronbelasting/dividendbelasting)

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 22:47
Een jaaroverzicht van de oude Binck rekening heb ik ook nog niet gezien (of dat ben ik alweer vergeten). Maar in Saxobank kun je nog wel naar Menu -> Andere platforms -> BinckBank en dan kom je weer in de oude omgeving. Daar kun je onder Transactieoverzicht -> Dividenduitkeringen zien wat er in 2021 allemaal is uitgekeerd (en wat voor belastingpercentage is ingehouden per dividend). Handwerk, niet zo handig als het oude jaaroverzicht, maar de informatie is nog wel beschikbaar.

Onvoorstelbaar!

• DJTimo
  • Laatst online: 21-11 08:24
Wom schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 18:44:
[Afbeelding]

ik heb het ook wel eens gehad. in een product waar ik positie in had. (een corporate bond), moest ik een geschiktheidstest maken om de positie te kunnen sluiten . Te zot voor woorden. :-(

• Wom

Wom

DJTimo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:11:
[...]
ik heb het ook wel eens gehad. in een product waar ik positie in had. (een corporate bond), moest ik een geschiktheidstest maken om de positie te kunnen sluiten . Te zot voor woorden. :-(
Wel zonde, ze doen vandaag +60% momenteel. En nee, geen voorkennis :+

• jerkitout
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-02-2024
Hallo, mss domme vraag

Wat moet ik invullen voor DeGiro voor de belasting dienst?

Naam: DEGIRO
Nummer: ???

• Anonyymm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-11 20:31
Goedendag, zijn er tweakers hier welke beleggen bij fitvermogen en twijfelen om te blijven of te verhuizen naar Meesman of andere partij nav de mailing waarin ze aangeven (eenmalig) persoonsgegevens naar de VS te sturen? Ik lees hier wel dat er getwijfeld wordt over de duurzaamheid, maar ook zorgen hierom? Of is ghet een onderbuik gevoel gestaafd op niets? Benieuwd naar de meningen.

• Qunix
Anonyymm schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:43:
Goedendag, zijn er tweakers hier welke beleggen bij fitvermogen en twijfelen om te blijven of te verhuizen naar Meesman of andere partij nav de mailing waarin ze aangeven (eenmalig) persoonsgegevens naar de VS te sturen? Ik lees hier wel dat er getwijfeld wordt over de duurzaamheid, maar ook zorgen hierom? Of is ghet een onderbuik gevoel gestaafd op niets? Benieuwd naar de meningen.
Ik zou zeggen, lees eens wat reacties terug :)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:34

de Peer

under peer review

jerkitout schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:20:
Hallo, mss domme vraag

Je Iban

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 06:16
Hallo, mss domme vraag

Ik geloof niet dat je aandelen in de belastingdienst kunt kopen... :+

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:25
writser schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:37:
Een jaaroverzicht van de oude Binck rekening heb ik ook nog niet gezien (of dat ben ik alweer vergeten). Maar in Saxobank kun je nog wel naar Menu -> Andere platforms -> BinckBank en dan kom je weer in de oude omgeving. Daar kun je onder Transactieoverzicht -> Dividenduitkeringen zien wat er in 2021 allemaal is uitgekeerd (en wat voor belastingpercentage is ingehouden per dividend). Handwerk, niet zo handig als het oude jaaroverzicht, maar de informatie is nog wel beschikbaar.
Ik vraag me af, is dat eigenlijk niet gewoon verplicht dat ze dat beschikbaar stellen?

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 11:56
NLKornolio schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:26:
[...]

Zal mij niks verbazen als de fondsen dit met hun eigen kapitaal opkopen tegen huidige waarde. Dit potje opzij zetten en in goede tijden weer verkopen.
Vergeet de Chinezen niet.

[ Voor 20% gewijzigd door rr7r op 03-03-2022 22:35 ]

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:29

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Hallo, mss domme vraag

Gek genoeg is dat hier de inlognaam bij DeGiro

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:16
Ja, hier ook. Blijkbaar hebben ze geen accountnr oid dat ze aanleveren aan de belastingdienst, maar de username.
Pagina: 1 ... 88 ... 226 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij