Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:33
Zr40 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:09:
[...]

Ook als je iets minder geld hebt. Ze hebben geen minimum activity fee meer.
En Interactive Brokers heeft zeer lage tarieven en is en goede en betrouwbare broker met een goede status.

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 24-02-2022 22:28 ]

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:40

Thompson

Beeromaniac

Wozmro schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:19:
[...]

Minder onzekerheid over wat er zal/kan gebeuren. Het is nu veel meer duidelijk wat Putin wil bereiken.

En niet vergeten dat kapitalisme baat heeft bij problemen: in dit geval: oorlog = geld verdienen.

Ja, zo cynisch is het.
Hmm daar heb je een goed punt. Beter een 75% slechte uitkomst dan niet weten wat de uitkomst is.

Beeromaniac

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:19 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 00:04
Amerika die wakker werd?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:55

rapture

Zelfs daar netwerken?

Cocytus schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:39:
[...]

Als dat zo zou zijn waarom opende de beurs vanochtend dan in de min en waarom bleef 'ie daar tot het begin van de avond om vervolgens om te slaan? Weten we nu iets dat we vanochtend niet weten en dat ten opzichte van vanmiddag +4% rechtvaardigt? Natuurlijk niet. Alles wat jij noemt wisten we vanochtend ook al. Dit zijn echt onzinnige clichés.
De Amerikanen kijken anders naar oorlog dan de Europeanen.

Oorlog in de wereld is bullish voor de Amerikaanse economie dat meer dan 100 jaren van de Europese oorlogen geprofiteerd hebben. Niet alleen met het verkopen van wapens, commodities,... maar ook de financiering van oorlogen en het materiaal leveren voor de heropbouw na de oorlogen.

Oorlog is voor de VS wat auto's verkopen (en kredieten verstrekken aan de Zuid-Europeanen die boven hun stand willen leven) voor Duitsland is.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 24-02-2022 22:54 ]

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 132% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:19 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Cocytus schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:56:
Worden ze in Amerika wakker om 1 uur 's middags lokale tijd? Mijn god, kijkt er iemand hier daadwerkelijk naar de koersen voordat ze wat roepen? De S&P500 opende op -2,3% en stond pas om half 3 lokale tijd op 0.
De Amerikaanse day traders doen hun huiswerk 2 uren voor market open en dat is 13:00 Nederlandse tijd of 7AM. De scanners checken en de aandelen uitkiezen waarop er vandaag tijdens het eerst half uur na de market open gehandeld wordt.

De Amerikaanse voorbeurs begint nog vroeger 10:00 Nederlandse tijd of 4AM.

In de film Margin Call is het de 06:30AM of 12:30 Nederlandse tijd meeting dat de Amerikaanse traders klaar maakt voor een normale werkdag.

En ik zag geen noemenswaardige winsten vlak na 13:00 Nederlandse tijd. Na 15:00 Nederlandse tijd was het wel interessanter op de grafieken.

Ik keek naar de SPY en de VIX minuut per minuut. Als de markt in elkaar zakt, dan moet ik mijn longpositie op de VIX vasthouden en als de markt in een stijgende trend is, dan moet ik mijn positie op de VIX sluiten voordat de VIX in elkaar zakt.

[ Voor 19% gewijzigd door rapture op 24-02-2022 23:42 ]

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Mijn portfolio is vandaag toch nog +1,13% geëindigd.

[ Voor 22% gewijzigd door Qunix op 24-02-2022 23:32 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

XanderDrake schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:43:
[...]

Het zal de duurzame energie sector wel hard pushen trouwens. In tegenstelling tot de jaren 70 hebben we nu wel alternatieven. Misschien is dat een mooi instap moment.
En de Amerikanen worden verleid om nog een keer de aardgasprijs en de olieprijs binnen 5 jaren kapot te fracken. Voor break-even in de schalie is een olieprijs tussen 30 en 50 dollar nodig. Als de Brent jarenlang niet meer onder 100 dollar kan, dan kunnen de Amerikanen fracking as if there is no tomorrow.

Als Shell over 40 jaren aan dividend gaat, dan ga ik covered calls schrijven totdat ik mijn aandelen moet leveren.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
rapture schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:09:
[...]

De Amerikaanse day traders doen hun huiswerk 2 uren voor market open en dat is 13:00 Nederlandse tijd of 7AM. De scanners checken en de aandelen uitkiezen waarop er vandaag tijdens het eerst half uur na de market open gehandeld wordt.
Wallstreet misschien, maar in California is het 3 uur vroeger. Uit het GME verhaal kan ik mij herinneren dat Robinhood pre-market pas om 15:00 start. Volgens mij handelt Wallstreet niet of nauwelijks buiten de beurstijden.

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

RobertMe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:06:
[...]

Maar waarom heb je dat geld nu dan nog op de rekening staan? Om de markt te kunnen timen als er een dip komt? Dat geld heb je in principe alleen in de "opbouwfase" waarbij je X bedrag via DCA wilt inleggen. En waarom zou je het dan nu inleggen? Volgende week staat het misschien nog wel lager. Of je belegt in NT en legt nu extra in maar tegen de tijd dat maandag de uitvoering plaatsvindt staat de koers al weer hoger.
Beetje rare vraag.... alsof je dan maar alleen geld al geinvesteerd moet hebben of dat het puur spaargeld mag zijn.

Als je genoeg buffer hebt, kan je ook gewoon nog wat spaargeld hebben waarvan je zegt: dat gebruik ik om bij te kopen als het onder m'n gemiddelde komt of omdat je een bepaalde waarde in je hoofd hebt wat je voor iets wil betalen en de koers is hoger dan dat.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

RobertMe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:06:
Maar waarom heb je dat geld nu dan nog op de rekening staan? Om de markt te kunnen timen als er een dip komt?
Nee, dat is in mijn geval spaargeld om leuke dingen mee te doen zoals een vakantie, uit eten, avondje stappen, nieuwe tv. :) Op een gegeven moment is dat potje vrij hoog geworden dankzij Corona.
En waarom zou je het dan nu inleggen? Volgende week staat het misschien nog wel lager.
Dat is een inschatting die je maakt natuurlijk. Als je denkt dat het komende tijd nog verder zakt dan is het niet slim nu extra in te stappen. Als je denkt dat dit ongeveer de bodem is, dan zou je best wat extra geld kunnen inleggen dat je niet direct nodig hebt.

Ik vind het lastig inschatten dus heb nog niet extra ingelegd, maar heb er wel over nagedacht.

Edit:
Ik wil verder nog even de nuance toevoegen dat ik het niet zo zeer had over "buy the dip", maar over extra kopen wanneer de koers zakt onder je gemiddelde aankoopprijs. :) /edit
Of je belegt in NT en legt nu extra in maar tegen de tijd dat maandag de uitvoering plaatsvindt staat de koers al weer hoger.
Met NT zou ik het ook sowieso niet doen aangezien de uitvoering inderdaad dagen later is.

[ Voor 7% gewijzigd door OkkE op 25-02-2022 09:50 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 13:42
Volatiliteit in Rusland is echt ongekend. Je moet echt een sterke maag hebben om daar nu op de beurs actief te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UC6CnnIuYxzii95c1CPkTCvpd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OQzdNKkODGUPBbF9DMmUeWCZ.png?f=fotoalbum_large
Die grote drop is -45%, vervolgens een rebound van zo'n 20% om daarna weer weg te zakken. Vandaag +25% geopend, maar in een uurtje er alweer 10% vanaf.

Edit: en dit is niet een enkel aandeel, dit is gewoon een index!

[ Voor 5% gewijzigd door Morty op 25-02-2022 10:09 ]

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:18

oscar82

De ondertitel

Leuk hoe sommigen timing the market voor zichzelf goed proberen te praten.
Ik leg altijd drie dagen voor de dip een extra bedrag in in NT. probleem opgelost! /s

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40

Zenix

BOE!

Tot nu toe dit jaar ben ik wel goed bezig met de dip te kopen (IWDA) 24 januari en 24 februari. Ik heb wel geluk blijkbaar.

En ik doe het niet eens express, kijken of het 24 maart weer gaat lukken.

[ Voor 23% gewijzigd door Zenix op 25-02-2022 11:24 ]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Zenix Market timing met voorbedachte rade! ;)

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-11 14:53
oscar82 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:22:
Leuk hoe sommigen timing the market voor zichzelf goed proberen te praten.
Ik leg altijd drie dagen voor de dip een extra bedrag in in NT. probleem opgelost! /s
YouTube: Financial Advisors React to Money Advice on TikTok! (Part 1)

Deze blijf ik mooi vinden.
"I see a stock going up.....and I buy it.... and when it stops going up.... I sell it. And it pays for our whole lifestyle!" O+

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-11 14:47

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Je zou denken dat de beursen nog dalen aangezien er grote onzekerheid is wat het russisch antwoord zal zijn tegen de sancties ? Of is het niet mogelijk een tegen reactie te doen omdat er teveel landen het eens waren met de sancties ?

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
NLKornolio schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:35:
Je zou denken dat de beursen nog dalen aangezien er grote onzekerheid is wat het russisch antwoord zal zijn tegen de sancties ? Of is het niet mogelijk een tegen reactie te doen omdat er teveel landen het eens waren met de sancties ?
Natuurlijk gaan de Russen tegensancties afkondigen maar dat zal beperkt landen raken in het westen. Ik denk niet dat het bijvoorbeeld in Amerika veel impact gaat hebben dat is toch verrewege de grootste economie.
Nederland en Duitsland zouden er volgens de 'experts' meer last van kunnen krijgen zowel door de eigen sancties als de reactie.

Het wordt een ander verhaal als de Russen de gaskraan dichtdraaien.

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Dat niemand hier die ~6% tussen low en high gister kan verklaren geeft maar weer aan dat market timing een zinloze zaak is.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:48

XanderDrake

Build the future!

Longcat schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:59:
Dat niemand hier die ~6% tussen low en high gister kan verklaren geeft maar weer aan dat market timing een zinloze zaak is.
Er lagen wel escalaties op tafel:
  1. Rusland valt Oekraine wél binnen
  2. Het westen gooit Rusland uit SWIFT
  3. Rusland stopt of verminderd gasleveringen
  4. Energie prijzen verdubbelen of meer
  5. Betalingen wereldwijd worden verstoord doordat grote Russische banken niet kunnen betalen
  6. Europese Productiviteit verminderd door onbetaalbare energie prijzen of gebrekkige leveringen
We zijn niet voorbij 2 gekomen. Dat verklaart het sentiment toch wel voor een deel?
Ik weet het, het is achteraf, maar het is zeker een verklaring.

Tevens: het kan wel gebeuren dat als er een bloedbad in Kiev plaats vindt dat we alsnog voorbij 2 gaan. Dan zie ik beurzen wel weer dalen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-10 18:36
Het is allemaal leuk en aardig: de beurs heeft altijd gelijk, maar uitsluitend in de long run. Dat de huidige koersen lijken mee te vallen zegt vooral iets over het sentiment en het gebrek aan inzicht in de daadwerkelijke gevolgen voor de economie en wereldorde op de langere termijn.

Het verbaast mij vooral dat beleggers nog zo positief zijn. Het adagium lijkt maar al te vaak: buy the dip, time the market en weer lekker door na een kortstondige daling. Alsof de korte termijn gaat over dagen en de lange termijn over maanden. Alsof een crash, dip of recessie vooral een leuk koopmoment is om even lekker te kunnen profiteren.

De huidige ontwikkelingen zeggen mij vooral dat onze welvaart, democratie en vrijheid te vanzelfsprekend zijn geworden en onze generaties in het Westen simpelweg heel weinig narigheid hebben meegemaakt. We zijn vergeten verder terug te kijken dan gister en zijn vervolgens verbaasd dat de wereld er vandaag ineens anders uitziet. Met als resultaat dat we niet willen begrijpen dat onze toekomst niet per se rooskleurig is, en erger: dat we er niet op zijn voorbereid.

De doemdenker heeft gesproken. :P

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02:02
Ik ben overtuigd. Al mijn aandelen verkocht. Nu op zoek naar een rustig hutje in de bergen waar ik schapen kan hoeden. :P

Je kan best gelijk hebben, maar TINA. De waan van de dag blijft omdat dat het enige is waar we mee om kunnen gaan. Laten we zeggen dat alles naar de verdommenis gaat, dan heb je dus de keuze gehad tussen investeren terwijl de verdommenis er nog niet was, of niet investeren. Uiteindelijk hou je hetzelfde over op de lange termijn als alles naar de vinkentering gaat (niets) maar als het niet naar de vinkentering gaat is het toch beter als je geïnvesteerd hebt.

Wat we doen om te zorgen dat e.e.a. niet naar de vinkentering gaat is best belangrijk, maar volgens mij niet waar je bij de beurs voor moet zijn.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:55
Miki schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:44:
[...]

Ik ben zelf iemand die heel graag wil begrijpen wat ik koop dus geef ik zelf de voorkeur om gewoon te delen waar ik zelf grotendeels mijn kennis heb opgehaald over beleggingsfondsen want dat zijn de Northern Trust fondsen.

Morningstar, cursus beleggen met beleggingsfondsen

Dan je antwoord: De koers of prijs van een beleggingsfonds is gebaseerd op zijn intrinsieke waarde (ook wel inventariswaarde, IW, of Netto Asset Value -NAV) op de beursdag ervoor. De intrinsieke waarde wordt berekend door de waarde van alle posities (koers maal aantal effecten in portefeuille) bij elkaar op te tellen, daarvan de kosten die het fonds maakt af te trekken en vervolgens de uitkomst te delen door het aantal uitstaande participaties van het fonds.
Je ziet dit dus ook terug in de koersinformatie van Northern Trust op deze pagina, dat deze altijd 1 dag achterlopen nadat deze is bijgewerkt met de laatste stand.

Fictief voorbeeld:
De order die je op 1 februari voor de specifieke cut-off tijd (zie factsheet) heb ingediend, wordt op basis van bovenstaande info op 2 februari verwerkt tegen de NAV van 1 februari. Vervolgens op 3 februari (T+2) zie je in je order details de feitelijke verwerking terug. Loop die bij jezelf maar eens na en vergelijk de gebruikte koers tov de data via bijvoorbeeld IEX NT World koershistorie.
De T+X staat voor de datum dat de conversie plaatst vindt. De feitelijke betaling <> participaties.
A super, dankjewel! Zeer waardevolle toevoeging!
Hoewel ik regelmatig op Morningstar kijk was mij de uitleg op de website niet bekend.

• OkkE

OkkE

Ik ben het niet per se oneens met je, maar... voor mij persoonlijk:
  • Dit is een topic over beleggen, dus vertaal ik binnen dit topic alles naar wat voor effect dat heeft op het beleggen. Discussieren/praten over de algemene toekomst of (geo)politiek, doe ik op andere plekken.
  • Beleggen doe je imho voor de lange termijn en dat doe je, denk ik, vooral als je de toekomst positief ziet. Denk je dat “de wereld vergaat” om het heel stom te zeggen, dan heeft het weinig nut om te beleggen.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-10 18:36
MneoreJ schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:21:
[...]

Ik ben overtuigd. Al mijn aandelen verkocht. Nu op zoek naar een rustig hutje in de bergen waar ik schapen kan hoeden. :P

Je kan best gelijk hebben, maar TINA. De waan van de dag blijft omdat dat het enige is waar we mee om kunnen gaan. Laten we zeggen dat alles naar de verdommenis gaat, dan heb je dus de keuze gehad tussen investeren terwijl de verdommenis er nog niet was, of niet investeren. Uiteindelijk hou je hetzelfde over op de lange termijn als alles naar de vinkentering gaat (niets) maar als het niet naar de vinkentering gaat is het toch beter als je geïnvesteerd hebt.

Wat we doen om te zorgen dat e.e.a. niet naar de vinkentering gaat is best belangrijk, maar volgens mij niet waar je bij de beurs voor moet zijn.
Haha.
Ik ben het helemaal met je eens dat je (voor de lange termijn) moet blijven beleggen, maar het is wellicht niet vanzelfsprekend is dat alles maar omhoog blijft gaan omdat we dat nu eenmaal gewend zijn. Een beetje diversificeren kan dus geen kwaad denk ik.
OkkE schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Ik ben het niet per se oneens met je, maar... voor mij persoonlijk:
  • Dit is een topic over beleggen, dus vertaal ik binnen dit topic alles naar wat voor effect dat heeft op het beleggen. Discussieren/praten over de algemene toekomst of (geo)politiek, doe ik op andere plekken.
  • Beleggen doe je imho voor de lange termijn en dat doe je, denk ik, vooral als je de toekomst positief ziet. Denk je dat “de wereld vergaat” om het heel stom te zeggen, dan heeft het weinig nut om te beleggen.
Dat klinkt me een beetje tegenstrijdig in de oren. Een nu heersende oorlog vind je de moeite waard om hier te bespreken vanwege de directe invloed op de beurskoersen, maar macro-economische en (geo)politieke ontwikkelingen zijn te algemeen? En dat terwijl je belegt voor de lange termijn waar die toekomstige ontwikkelingen naar grote waarschijnlijkheid invloed op zullen hebben? :P

Maar ik begrijp de hint: we kunnen weer on-topic! ;)

• OkkE

OkkE

Aardappelzakje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:45:
Dat klinkt me een beetje tegenstrijdig in de oren. Een nu heersende oorlog vind je de moeite waard om hier te bespreken vanwege de directe invloed op de beurskoersen, maar macro-economische en (geo)politieke ontwikkelingen zijn te algemeen? En dat terwijl je belegt voor de lange termijn waar die toekomstige ontwikkelingen naar grote waarschijnlijkheid invloed op zullen hebben? :P
Misschien was mijn reactie wat te simpel/compact. :)

Wat ik uit jouw reactie opmaakte was een combinatie van “jullie praten leuk over een dip terwijl er serieuze zaken in de wereld gebeuren” en “wat is iedereen in dit topic positief over de toekomst”. Misschien heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd.

Mijn reactie op die 2 punten was toen:

1. Dat ik in dit topic praat over “buy the dip” of “dit kan een mooi instap-moment zijn” betekend niet dat ik de situatie in bijv. nu Oekraine niet erg vind. Ik vind dit topic echter niet de plek om diep in te gaan op wat er specifiek nu gebeurd in Oekraine. De rente-verhoging van de FED; hoe hoog die is/wordt en of dat 3x of 4x of 10x zal zijn, dat vind ik dan weer wel binnen dit topic passen.

2. Ik denk dat de huidige situatie in Oekraine weinig effect gaat hebben op de keurs van aandelen als we over 1 of 2 jaar terugkijken. Zelfde geldt voor de rente-verhoging van de FED. Ik verwacht dat “de economie” — specifiek de S&P500 en World ETFs — er over een 10-15 jaar veel beter bij staat dan nu; lees hogere koers. Ongeacht wat er nu of over een paar jaar speelt.
Maar ik begrijp de hint: we kunnen weer on-topic! ;)
:>

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

writser schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:39:
Ik kwam vandaag een Belgisch aandeeltje tegen waar ik nog nooit van had gehoord: Befimmo (mooie naam :P ). Lijkt best aardig op het eerste gezicht. Het slechte nieuws: het is een Belgische office / co-working REIT die vorig jaar uiteraard in elkaar is gezakt. Wie weet werkt iedereen vanaf nu thuis, keldert de office space markt en zijn je aandelen morgen niks meer waard.
Sindsdien heeft Befimmo vrij gestaag nog zo'n 10% verloren en sloot gisteren op € 31,30.

Maar vandaag een leuke verrassing: een overnamebod van € 45,50. Dat is een premie van ruim 50% op de laatste prijs, en dus ook flink hoger dan waar Befimmo voor heeft gehandeld de afgelopen twee jaar :)

De kopers doen het bod op voorwaarde dat er 50% wordt aangeboden. De twee grootste aandeelhouder, samen goed voor een dikke 15% zijn al akkoord. Het lijkt erop dat sommige partijen verwachten er nog wat meer uit te kunnen halen; vandaag is de hele dag gehandeld voor een fractie boven het bod.

[ Voor 13% gewijzigd door eamelink op 25-02-2022 23:12 ]

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 22:47
Ik zag het. Uiteraard zelf nooit gekocht :) Daar heb ik overigens wel vrede mee. Het lastige van dit soort situaties dat je rendement niet heel bijzonder is zolang de status quo niet verandert. Nu de boel wordt overgenomen lijkt het een prachtig idee achteraf, maar als ze in een alternatieve wereld nog een paar jaar zelf hadden doorgemodderd, tja .. Dan gaat je rendement meer richting “saai vastgoed” en minder richting “fantastisch aandeel” - tenzij het sentiment betreffende kantoorpanden op de beurs compleet omslaat.

Wel fascinerend om te zien dat grote PE partijen in diverse vastgoedsectoren de laatste tijd bereid zijn om fors te betalen. Multifamily in de US, kantoorpanden in Europa, links en rechts worden forse premies betaald om spul van de beurs te halen.

Hoop daar zelf een graantje van mee te pikken met een positie in TCI maar dat is zulke totale rotzooi dat dat waarschijnlijk tegen gaat vallen.

[ Voor 9% gewijzigd door writser op 26-02-2022 10:38 ]

Onvoorstelbaar!

• Qunix
ABN Amro:

Profiteer van meer ETF's zonder transactiekosten

Vanaf 1 maart 2022 betaalt u als klant van Zelf Beleggen Basis geen transactiekosten meer voor Exchange Traded Funds (ETF’s). Ook voegen we flink wat ETF’s toe aan het beleggingsassortiment van Zelf Beleggen Basis.

Wat betekent deze wijziging voor u?
De wijziging betekent dat u, als klant van Zelf Beleggen Basis, vanaf 1 maart geen transactiekosten meer hoeft te betalen als u belegt in ETF’s. De overige kosten, zoals service fee, blijven ongewijzigd. Op dit moment heeft u keuze uit ongeveer 70 ETF’s, vanaf 1 maart aanstaande worden dit er meer dan 200.

Edit: hier overzicht van alle ETF's van de 200: https://www.abnamro.nl/nl...ari-2022_tcm16-143056.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door Qunix op 26-02-2022 12:53 ]

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-11 10:24
Qua transactiekosten topaanbod, dit zou zelf beleggen basis het voor mij - ondanks vaste fee - waarschijnlijk goedkoper maken dan IB. Komt omdat ik toch wel zo'n 1-2x per maand handel. Echter, het aanbod aan ETF's bevat alleen aandelen en obligaties en niet bijvoorbeeld goud, grondstoffen, crypto, etc. om breder te kunnen diversificeren. Maar wel iets om goed in de gaten te houden!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-11 21:44
Zr40 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:27:
Vanochtend schrok ik even van mijn IB account statement... Onverwacht € 176,91 aan 'other fees' bij de samenvatting, en het bedrag in EUR zegt mij zo niets. Ik was al aan het denken welke fees ik mogelijk getriggered zou kunnen hebben, maar toen viel mij op dat er geen minteken voor stond. Het blijkt gewoon een referral payout (in USD) te zijn... :+
Dat geld heb je dubbel en dwars verdiend, met alle IB-hulp die je hier gegeven hebt. Dank. :)

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:02
Qunix schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:52:
ABN Amro:

Profiteer van meer ETF's zonder transactiekosten

Vanaf 1 maart 2022 betaalt u als klant van Zelf Beleggen Basis geen transactiekosten meer voor Exchange Traded Funds (ETF’s). Ook voegen we flink wat ETF’s toe aan het beleggingsassortiment van Zelf Beleggen Basis.

Wat betekent deze wijziging voor u?
De wijziging betekent dat u, als klant van Zelf Beleggen Basis, vanaf 1 maart geen transactiekosten meer hoeft te betalen als u belegt in ETF’s. De overige kosten, zoals service fee, blijven ongewijzigd. Op dit moment heeft u keuze uit ongeveer 70 ETF’s, vanaf 1 maart aanstaande worden dit er meer dan 200.

Edit: hier overzicht van alle ETF's van de 200: https://www.abnamro.nl/nl...ari-2022_tcm16-143056.pdf
Interessant… ik ben in 2018 begonnen met beleggen bij ABN Amro en Robeco en omdat ik er nog te weinig van wist toen gekozen voor ABN Amro Begeleid Beleggen en Robeco ONE. In hoeverre kun je verschillende beleggingsvormen bij ABN Amro eigenlijk combineren? Stel dat ik nu ook voor een deel voor Zelf Beleggen Basis zou willen kiezen, kan dat dan parallel aan Begeleid Beleggen? Ik vind daar niets over terug op hun website.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Naamloos87
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10-2023
Begonnen met VWRL bij DeGiro en daarna overgestapt naar ABN Amro met NT World & EM. Na enige tijd Small Cap toegevoegd onder het mom van 'meer spreiding is beter'. (80.6/9.5/10 ratio)

Nu is in mijn portfolio small cap het meest gedaald. Ik weet dat dit een momentopname is en op de lange termijn niks zegt.

Toch vraag ik mij af wat de meerwaarde is van small cap. Ik kan geen enkel scenario bedenken dat small cap stijgt terwijl world in de min zit.

Concreet: Ik overweeg mijn small cap op een later moment te verkopen en alleen nog World + EM bij te kopen. Op world zitten ook geen transactiekosten (alhoewel die kosten natuurlijk laag en bijna verwaarloosbaar zijn op lange termijn)

Hoe denkt de tweaker hierover?

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

• Requiem19
  • Laatst online: 23:14
PatrickC schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:12:
[...]

Interessant… ik ben in 2018 begonnen met beleggen bij ABN Amro en Robeco en omdat ik er nog te weinig van wist toen gekozen voor ABN Amro Begeleid Beleggen en Robeco ONE. In hoeverre kun je verschillende beleggingsvormen bij ABN Amro eigenlijk combineren? Stel dat ik nu ook voor een deel voor Zelf Beleggen Basis zou willen kiezen, kan dat dan parallel aan Begeleid Beleggen? Ik vind daar niets over terug op hun website.
Yes dat kan (ik doe dit zelf nu ook).

• Longcat
Naamloos87 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:41:
Begonnen met VWRL bij DeGiro en daarna overgestapt naar ABN Amro met NT World & EM. Na enige tijd Small Cap toegevoegd onder het mom van 'meer spreiding is beter'. (80.6/9.5/10 ratio)

Nu is in mijn portfolio small cap het meest gedaald. Ik weet dat dit een momentopname is en op de lange termijn niks zegt.

Toch vraag ik mij af wat de meerwaarde is van small cap. Ik kan geen enkel scenario bedenken dat small cap stijgt terwijl world in de min zit.

Concreet: Ik overweeg mijn small cap op een later moment te verkopen en alleen nog World + EM bij te kopen. Op world zitten ook geen transactiekosten (alhoewel die kosten natuurlijk laag en bijna verwaarloosbaar zijn op lange termijn)

Hoe denkt de tweaker hierover?
Als de beurs stijgt, willen small caps over het algemeen ook sneller stijgen. Wat jij noemt (stijgen als de rest daalt of omgekeerd) zou negatieve correlatie betekenen en dat ga je op aandelen niet snel vinden. Die zijn allemaal behoorlijk gecorreleerd met indices. Correlatie tussen indices is al helemaal hoog.

[ Voor 11% gewijzigd door Longcat op 26-02-2022 19:51 ]

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-10 02:00
writser schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:33:
Ik zag het. Uiteraard zelf nooit gekocht :) Daar heb ik overigens wel vrede mee. Het lastige van dit soort situaties dat je rendement niet heel bijzonder is zolang de status quo niet
Naar aanleiding van je post wat onderzoek gedaan en enkele stuks gekocht. Had verwacht dat het wat zou stijgen na het ergste van Corona. Thanks!

• Fatum
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-10 21:52
Hopelijk mag ik hier een beetje een beginnersvraag stellen. Recent ben ik me wat meer gaan verdiepen in het beleggen in ETFs. Maar nu vraag ik me af of er enig voordeel is om in verschillende All World ETF's te beleggen? Wat ik ergens al had gelezen: "Het is raadzaam om alleen fondsen te combineren die dezelfde index volgen (MSCI of FTSE)" Wat ik wel begrijp omdat als je 2 verschillende ETFs hebt die 2 verschillende indexen volgen, je kans hebt om bepaalde landen/markten niet te hebben doordat de vereisten voor beide indexen wat anders liggen om erbij gerekend te worden. Maar als je zowel in VWCE als in IWDA investeert, heb je denk ik dan niet echt dat probleem?

Dus is er een voordeel om in maar in één van beide te investeren? Of toch best allebei? Aangezien diversificatie een van de basisregels van beleggen is, lijkt het mij een beter idee om beide te doen... ?
(Ik gebruik DeGiro, waar zowel VWCE als IWDA kunnen worden gekocht zonder eenmalige kosten, behalve TOB, dus eenmalige kosten kunnen buiten beschouwing gelaten worden)

Tweede opmerking: waarom is IUSQ niet zo 'populair' als VWCE of IWDE+EMIM (voor de Belgische beleggers)? Want IUSQ lijkt met net de "rechtstreekse" tegenhanger van VWCE? (Uiteraard buiten beschouwing gelaten dan dat ze een andere index volgen).

• Naamloos87
Longcat schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:50:
[...]

Als de beurs stijgt, willen small caps over het algemeen ook sneller stijgen. Wat jij noemt (stijgen als de rest daalt of omgekeerd) zou negatieve correlatie betekenen en dat ga je op aandelen niet snel vinden. Die zijn allemaal behoorlijk gecorreleerd met indices. Correlatie tussen indices is al helemaal hoog.
Duidelijk! Wat is jouw mening? Small cap aanhouden? of is World + EM voldoende spreiding?

"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle

• Longcat
Naamloos87 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:48:
[...]

Duidelijk! Wat is jouw mening? Small cap aanhouden? of is World + EM voldoende spreiding?
Allebei is prima. Het maakt echt niet veel uit. Op lange termijn presteren small caps vaak iets beter, maar vermenigvuldigd met 10% scheelt dat nauwelijks met een portefeuille zonder SC. World + EM is spreiding genoeg.

Ik ben even uit de aandelen gestapt ivm aankoop woning, maar ik had ook SC. Nog wat extra zelfs, 15% SC en 15% EM. Niet dat ik aanraad om van de +/- 80/10/10 verhouding af te wijken.

Ik heb het al eens vaker gezegd, maar het meeste waar men zich in dit topic mee bezig houdt is micromanagement. Niet vervelend bedoeld overigens. Het is veel belangrijker om periodiek geld opzij te zetten, breed te beleggen en niet afwijken van het plan. Of het dan ETFs zijn of fondsen, verspreiden over brokers, een paar basispunten lagere TER etc valt meer onder bezigheidstherapie.

[ Voor 23% gewijzigd door Longcat op 27-02-2022 19:16 ]

• devices
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 15:57
Naamloos87 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:48:
[...]

Wat is voldoende spreiding? World is al een slordige 1600 bedrijven, dus dat is wel spreiding genoeg zou ik zeggen. Wil je meer geografische spreiding kan je daar eventueel EM bij doen. De mondiale economie is erg sterk met elkaar gecorreleerd, dus je kunt je afvragen of EM nodig is net als met SC. Small caps brengt je spreiding van 83% (world+em) naar 92% van de markt. Je betaalt voor SC wel iets meer aan vaste kosten, maarja. Ik ben het helemaal eens met het betoog van @Longcat. Kijk naar het verwachte resultaat op indexfondsvergelijken tussen met en zonder SC en vraag je af of het je waard is je daar druk om te maken. Tenzij je dat leuk vindt natuurlijk.

Ik zit overigens wel in SC. Ik gooi er elke maand geld in de drie fondsen (of iShares ETFs in mijn geval) en doe niet aan timen of wat dan ook. Ik kan via mijn broken sowieso alleen kiezen tussen de eerste of de 15e van de maand. Heerlijk. Even gekeken en ik doe 60/30/10 World/EM/SC van de drie iShares ETFs.

[ Voor 3% gewijzigd door devices op 27-02-2022 20:03 ]

• phantom09
De Westerse landen willen Rusland van de Swift afkoppelen. Waarschijnlijk alleen Russische banken.
In hoeverre zou dit de beursen treffen? Economie van Rusland is beperkt en verglijkbaar met de economische kracht van de benelux. Impact is beperkt?

Zal zekers zorgen voor hogere gas/olie/graanprijzen.

• mrc4nl
  • Laatst online: 21-11 10:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

phantom09 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:09:
De Westerse landen willen Rusland van de Swift afkoppelen. Waarschijnlijk alleen Russische banken.
In hoeverre zou dit de beursen treffen? Economie van Rusland is beperkt en verglijkbaar met de economische kracht van de benelux. Impact is beperkt?
Ik hoop dat het meeste al "priced in" is. :X Maar met name banken die veel zaken doen met rusland kunnen een tik krijgen. ING en Raffaisen , Société Générale, en unicredit.

ora et labora

• Inspired
phantom09 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:09:

Zal zekers zorgen voor hogere gas/olie/graanprijzen.
De sanctie an sich heeft weinig directe invloed denk ik. Alles samen zal wel zorgen voor de nodige rode cijfers morgen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

De future van de AEX staat nu nog positief. Dat kan echter in een oogwenk veranderen. Was van woensdag op donderdag ook zo. Staat mij heel erg scherp voor de geest want ik heb donderdag ochtend flink geliquideerd tegen een paar rooien verlies.

Ach, you win some, you lose some

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 08:26

page404

Website says no

Indoubt schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:45:
De future van de AEX staat nu nog positief. Dat kan echter in een oogwenk veranderen. Was van woensdag op donderdag ook zo. Staat mij heel erg scherp voor de geest want ik heb donderdag ochtend flink geliquideerd tegen een paar rooien verlies.

Ach, you win some, you lose some
Begrijp ik dat je donderdag dus verkocht hebt? Mag ik vragen wat je motivatie was? Een vriend van mij heeft donderdag ook alles verkocht. Bij hem is het een soort reflex, als hij de boel naar beneden ziet gaan verkoopt hij alles.
Een dag later waren die acute dalingen dus alweer hersteld, loop je zomaar 3% mis, en je moet weer gaan wachten op een instapmoment.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Charly
  • Laatst online: 20-11 14:34
Uit het grote Rusland / Ukraine topic:

Moscow stock exchange open pushed back, sell orders from foreigners banned
From CNN’s Vasco Cotovio and Darya Tarasova in Moscow

Trading on the Moscow stock exchange will be pushed back to 10 a.m. local time (2 a.m. ET) and restricted to some markets, the Russian Central Bank said Monday. The bank also introduced a “temporary ban” on sell orders from foreign legal entities and individuals, it added in a statement.

Ik hoop dat de mensen hier die Russische aandelen wilden kopen ze voor de lange termijn gekocht hebben :o

[ Voor 11% gewijzigd door Charly op 28-02-2022 08:31 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Fatum schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:43:
Hopelijk mag ik hier een beetje een beginnersvraag stellen. Recent ben ik me wat meer gaan verdiepen in het beleggen in ETFs. Maar nu vraag ik me af of er enig voordeel is om in verschillende All World ETF's te beleggen? Wat ik ergens al had gelezen: "Het is raadzaam om alleen fondsen te combineren die dezelfde index volgen (MSCI of FTSE)" Wat ik wel begrijp omdat als je 2 verschillende ETFs hebt die 2 verschillende indexen volgen, je kans hebt om bepaalde landen/markten niet te hebben doordat de vereisten voor beide indexen wat anders liggen om erbij gerekend te worden. Maar als je zowel in VWCE als in IWDA investeert, heb je denk ik dan niet echt dat probleem?

Dus is er een voordeel om in maar in één van beide te investeren? Of toch best allebei? Aangezien diversificatie een van de basisregels van beleggen is, lijkt het mij een beter idee om beide te doen... ?
(Ik gebruik DeGiro, waar zowel VWCE als IWDA kunnen worden gekocht zonder eenmalige kosten, behalve TOB, dus eenmalige kosten kunnen buiten beschouwing gelaten worden)
Ik denk dat het onder de streep heel weinig uitmaakt. In principe zou diversificatie weinig moeten uitmaken omdat de ETFs zelf al enorm gespreid zijn. Vraag is of een ETF zelf problemen kan ontwikkelen. Het zou niet moeten kunnen met streng toezicht. Maar tja, je kan niet bij mij komen voor compensatie als dat toch niet juist blijkt te zijn :P

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:00
Charly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:17:

Trading on the Moscow stock exchange will be pushed back to 10 a.m. local time (2 a.m. ET) and restricted to some markets, the Russian Central Bank said Monday. The bank also introduced a “temporary ban” on sell orders from foreign legal entities and individuals, it added in a statement.

Ik hoop dat de mensen hier die Russische aandelen wilden kopen ze voor de lange termijn gekocht hebben :o
De paniek is compleet daar volgens mij (en terecht, gezien de sancties). Rente naar 20% en:

Russia will force companies to sell 80% of their foreign currency earnings - in other words buy rubles - Finance Ministry announces

https://twitter.com/JakeCordell/status/1498191397245042690

• JohanNL
  • Laatst online: 21:17
Charly schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:17:

Velen zijn verhandelbaar op zoal de DAX, LSE etc.
Uiteraard zijn er ook Russische beursgenoteerde bedrijven enkel genoteerd op de Russische beurs, maar ik verwacht niet dat daar veel particulieren handelen daar of dat van plan zijn.

Alleen met van die ETF's lijk je wel de pineut te zijn en zit je nu ' gevangen ' zo lijkt het.

In vino veritas, in aqua sanitas

• Morty
  • Laatst online: 18-11 13:42
olivier5 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:54:
[...]

De paniek is compleet daar volgens mij (en terecht, gezien de sancties). Rente naar 20% en:

Russia will force companies to sell 80% of their foreign currency earnings - in other words buy rubles - Finance Ministry announces

Van 9.5% naar 20%.. en wij maken ons al maanden druk om een mogelijke stap van 0.25% :D

• olivier5
Morty schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:26:
[...]

Van 9.5% naar 20%.. en wij maken ons al maanden druk om een mogelijke stap van 0.25% :D
En toch denk ik niet dat de rente de grootste zorg is van Russische beleggers ;) .

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

olivier5 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:31:
[...]

En toch denk ik niet dat de rente de grootste zorg is van Russische beleggers ;) .
Aan de andere kant zijn Russische beleggers wel blij, die zien hun buitenlandse aandelen opeens met 30% meer waard zijn.

ora et labora

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50
mrc4nl schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:34:
[...]
Aan de andere kant zijn Russische beleggers wel blij, die zien hun buitenlandse aandelen opeens met 30% meer waard zijn.
Dat zijn dat hopelijk wel HODL aandelen voor ze want het kan even duren voordat die kunnen worden omgezet in roebels :o

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:45:
[...]

Zo, de aandelen AMD zijn binnen. Dit is inmiddels mijn vierde positie die spontaan fractionele aandelen heeft gekregen :P
Het gaat hard, nummer vijf dient zich al weer aan: de INFO/SPGI merger is nu definitief en de aandelen SPGI zijn binnen. Had specifiek INFO gekocht ipv SPGI vanwege de 5% discount ten opzichte van SPGI destijds :P

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 08:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

Radiodurans schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:37:
[...]

Dat zijn dat hopelijk wel HODL aandelen voor ze want het kan even duren voordat die kunnen worden omgezet in roebels :o
Er is vast wel 1 of andere shady crypto handelaar die als tussenpersoon wil fungeren.

blup

• JohanNL
Radiodurans schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:37:
[...]

Ach, kijk naar Turkije, binnenkort kun je ook in Rusland met je Dollar's en Euro's betalen bij de groenteboer.

• olivier5
JohanNL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:45:
[...]

Ach, kijk naar Turkije, binnenkort kun je ook in Rusland met je Dollar's en Euro's betalen bij de groenteboer.
Dit lijkt mij ook - roebels zijn straks vooral relevant als relatief goedkope manier om je huis warm te stoken.

• Indoubt
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

page404 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 07:59:
[...]

Begrijp ik dat je donderdag dus verkocht hebt? Mag ik vragen wat je motivatie was? Een vriend van mij heeft donderdag ook alles verkocht. Bij hem is het een soort reflex, als hij de boel naar beneden ziet gaan verkoopt hij alles.
Een dag later waren die acute dalingen dus alweer hersteld, loop je zomaar 3% mis, en je moet weer gaan wachten op een instapmoment.
Correct, Dat is het risico dat ik heb genomen. Beter een paar procent missen als de kans om 30% te moeten missen als het flink mis gaat.

Overigens had ik al eerder een stuk van de portefeuille verkocht tegen nog goede prijzen. Het was meer een besluit om kleine pijn te verkiezen boven mogelijke grote pijn.

Je hebt wel gelijk dat vrijdag de beurzen weer redelijk herstelden (of eigenlijk donderdag middag al)

Maar ja, nu weer 2% eraf op de AEX, Europe 50 op -3,2% en de US future staat ook negatief.

Wijs? waarschijnlijk niet. Het beste kun je kopen als er bloed door de straten vloeit wordt er wel eens gezegd. Maar ja, wanneer vloeit het meeste bloed?

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:05

tomic

Smexylittlebabe!

Het gaat niet zozeer om het meeste bloed. Maar uberhaupt. Staat je 10% onder de top? Bijkopen. Staat het 20% onder de top? Bijkopen, maar liefst met meer dan op 10%. etc.

Toch maar een weblog?

• Wozmro
Ik beleg zelf niet (meer) in individuele aandelen, enkel vwce/iwda.

En dan denk ik na over de beste en meest eenvoudige strategie om tot goede resultaten te komen met zo weinig mogelijk inspanning/kosten.

Momenteel zit ik hier met deze strategie:
1. Aankopen: niet timen. Altijd kopen met geld beschikbaar bovenop mijn persoonlijke cashbuffer.
2. Verkopen: wel timen = verkopen als ik (extra) geld nodig heb voor een specfiek doel en op een ATH.

Voorbeeldje: eind december heb ik een deeltje verkocht voor aankoop vastgoed, geld dat binnenkort moet overgemaakt worden.
Er is dus nog altijd wat timing mee gemoeid. Maar goed timen in je eigen persoonlijke situatie is toch nog iets meer haalbaar dan op de beurs.

• JohanNL
Je zou ook kunnen kijken naar bedrijven waarvan je echt zou kunnen zeggen dat ze niet of echt nauwelijks geraakt worden door het conflict m.b.t. Rusland en Oekraïne.
Voor de indexbeleggers onder ons wellicht wel een grote stap, maar ik zie bijvoorbeeld een maaltijdbezorger als JET al geruime tijd ver in koers dalen sinds de inval.
Vandaag toevallig wel in het groen, dus wellicht is de markt het met mij eens, want ik zie niet zo zeer waarom m.b.t. dit conflict ( nog ) een correctie op de koers van JET gerechtvaardigd is.

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:46

dbzfan

Nee.

Ik heb wat basic ETF's op de Giro.. twijfel of ik nu alles flink aan het kelderen is moet gaan bijkopen.. en of het beter vandaag kan of volgende week..

*wrijft over glazen bol*

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21-11 08:44

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

dbzfan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:42:
Ik heb wat basic ETF's op de Giro.. twijfel of ik nu alles flink aan het kelderen is moet gaan bijkopen.. en of het beter vandaag kan of volgende week..

*wrijft over glazen bol*
qua acties:
wil je bijkopen? dan kopen..
wil je verkopen? dan verkopen

kijk je naar de koers en wil je iets gaan doen? eet een appel..

beetje gekkigheid natuurlijk.. maar market timing bah :P

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wozmro schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:22:

2. Verkopen: wel timen = verkopen als ik (extra) geld nodig heb voor een specfiek doel en op een ATH.
In sommige jaren heb je weken lang elke dag een ATH, blijf je dan verkopen?
dbzfan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:42:

*wrijft over glazen bol*
Kelderen? Mijn ETF's die op een Europese beurs verhandeld worden staan net zo hoog als een week geleden en veel hoger dan een jaar geleden. In de afgelopen drie maanden is er wat vanaf gegaan maar dat is misschien 5% in totaal? Sommigen wellicht 10% max?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:46

dbzfan

Nee.

Tsurany schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:45:
[...]

[...]

Kelderen? Mijn ETF's die op een Europese beurs verhandeld worden staan net zo hoog als een week geleden en veel hoger dan een jaar geleden. In de afgelopen drie maanden is er wat vanaf gegaan maar dat is misschien 5% in totaal? Sommigen wellicht 10% max?
Op de langere termijn maak ik zeker winst.. Ik heb zelfs op bijna 20% winst gestaan een paar maanden geleden, dat is nu naar ongeveer 10% gegaan afgelopen maand.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dbzfan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:50:
[...]

Op de langere termijn maak ik zeker winst.. Ik heb zelfs op bijna 20% winst gestaan een paar maanden geleden, dat is nu naar ongeveer 10% gegaan afgelopen maand.
Ja dat zou ik nog geen kelderen noemen, wacht maar tot het in een week tijd naar -30% zakt ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-11 17:52
dbzfan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:50:
[...]

De psyche is onvermijdelijk. Het is gewoon niet leuk als je portefeuille in de min gaat (en zo voelt het bij mij ook). Voor mij is het rationeel, in perspectief, je portefeuille 10 of 20% zien dalen echt vreselijk. Dat deze met 50/60% is gestegen in de afgelopen jaren doet totaal niet terzake op dat moment
Tsurany schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:53:
[...]

Ja dat zou ik nog geen kelderen noemen, wacht maar tot het in een week tijd naar -30% zakt ;)
Ik zit klaar...pointer op de buy button!

[ Voor 5% gewijzigd door poehee op 28-02-2022 10:56 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Johan Bogle
  • Laatst online: 21-11 12:20
Weet iemand waar ik een actuele vergelijking vind van de verschillende banken/brokers voor fonds/ETF beleggen? De Redit ui de OP is al weer twee jaar oud.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Johan Bogle schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:54:
Weet iemand waar ik een actuele vergelijking vind van de verschillende banken/brokers voor fonds/ETF beleggen? De Redit ui de OP is al weer twee jaar oud.
https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Deze wordt continue up to date gehouden door iemand die dacht ik of in dit topic of op een Nederlandse Reddit actief is.

• Johan Bogle
  • Laatst online: 21-11 12:20
Tsurany schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:58:
[...]

Deze wordt continue up to date gehouden door iemand die dacht ik of in dit topic of op een Nederlandse Reddit actief is.
Top. Die zocht ik. Thanks!!

• Atomius
  • Laatst online: 21:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYpLy02McREbezOROBJFnrucwRU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZwkSZhpLzkxWYItBEYygCv8L.png?f=user_large

Over kelderen gesproken :o

• olivier5
Wat te denken van de Sberbank (grootste bank van Rusland) met bijna 300.000 medewerkers. De beurs van Moskou is dicht vandaag (en blijft dat kennelijk ook), maar ze zijn ook genoteerd in Londen:

https://www.londonstockex...nk-of-russia/company-page

- 61% vandaag..

• Wozmro
Tsurany schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:45:
[...]

[...]

De én is belangrijk. ATH én geld nodig hebben voor een specifiek doel op korte/middellange termijn.

Er komt dus nog altijd wat timen bij kijken. Want in principe komt er altijd een volgende ATH.

Verwijderd

JohanNL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:31:
Vandaag toevallig wel in het groen, dus wellicht is de markt het met mij eens, want ik zie niet zo zeer waarom m.b.t. dit conflict ( nog ) een correctie op de koers van JET gerechtvaardigd is.
Misschien omdat mensen minder geld uit gaan geven aan take-away als hun energiekosten verdubbelen. En tegelijkertijd de horeca weer open is.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
JohanNL schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:31:
Voor de indexbeleggers onder ons wellicht wel een grote stap, maar ik zie bijvoorbeeld een maaltijdbezorger als JET al geruime tijd ver in koers dalen sinds de inval.
Maar is de inval ook de oorzaak van de lagere koers? Dat iets tegelijkertijd optreedt, wil niet zeggen dat het ook met elkaar te maken heeft...

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-11 13:36
Herko_ter_Horst schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:06:
[...]

Maar is de inval ook de oorzaak van de lagere koers? Dat iets tegelijkertijd optreedt, wil niet zeggen dat het ook met elkaar te maken heeft...
Zal het ook niet te maken hebben dat JET een 'tech' koers is, wat net als alle andere techbedrijven flinke klappen heeft gekregen de afgelopen tijd. Verder is het vaak ook in tijden van onrust om je wat risicovollere investeringen te dumpen en in te stappen in wat veiligs zoals goud. Zal niet 100% de inval zijn, maar het zal wel bijgedragen hebben.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 13:25

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

olivier5 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:52:
[...]

Wat te denken van de Sberbank (grootste bank van Rusland) met bijna 300.000 medewerkers. De beurs van Moskou is dicht vandaag (en blijft dat kennelijk ook), maar ze zijn ook genoteerd in Londen:

- 61% vandaag..
Wie ziet er nog aankoopmogelijkheden nu :+

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-10 20:54
Zomaar een vraag n.a.v. de actualiteit. Wat gebeurd er met short-posities en andere financiële instrumenten op het moment dat de handel van aandelen stil wordt gelegd? Wordt dat dan ook aan banden gelegd?

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-11 14:32
HyperH schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:00:
Zomaar een vraag n.a.v. de actualiteit. Wat gebeurd er met short-posities en andere financiële instrumenten op het moment dat de handel van aandelen stil wordt gelegd? Wordt dat dan ook aan banden gelegd?
Voor een short moet je een aankoop doen (buy to close) om je positie te sluiten. Als dat niet kan dan kan je je positie ook niet sluiten lijkt me.

Verwijderd

Dan Stark schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:02:
[...]

Voor een short moet je een aankoop doen (buy to close) om je positie te sluiten. Als dat niet kan dan kan je je positie ook niet sluiten lijkt me.
Klopt. Ik heb nog steeds een short positie in aandelen SNS Bank die niet gesloten kan worden.

• DJTimo
  • Laatst online: 21-11 08:24
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:04:
[...]

Klopt. Ik heb nog steeds een short positie in aandelen SNS Bank die niet gesloten kan worden.
Dan zal die moeten worden afgewikkelt op de huidige waarde. Die is door de Ondernemingskamer bepaald op 0.0. dus ff je broker vragen hoe/wanneer die afkkeling gaat plaatsvinden
https://www.veb.net/artik...%3A%200%2C0%20euro%20cent.
UPDATE 11 mei 2021 inzake SNS schadeloosstellingsprocedure: De Staat gaat in cassatie tegen de beschikking van 11 februari 2021. Door de cassatie zal de uitkering aan de onteigende effectenbezitters worden opgeschort. Naar verwachting zal de cassatie ongeveer 1,5 - 2 jaar in beslag nemen. De cassatiegronden van de Staat zijn op dit moment nog niet bekend.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:48

XanderDrake

Build the future!

XanderDrake schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:08:
Er lagen wel escalaties op tafel:
  1. Rusland valt Oekraine wél binnen
  2. Het westen gooit Rusland uit SWIFT
  3. Rusland stopt of verminderd gasleveringen
  4. Energie prijzen verdubbelen of meer
  5. Betalingen wereldwijd worden verstoord doordat grote Russische banken niet kunnen betalen
  6. Europese Productiviteit verminderd door onbetaalbare energie prijzen of gebrekkige leveringen
We zijn niet voorbij 2 gekomen. Dat verklaart het sentiment toch wel voor een deel?
Ik weet het, het is achteraf, maar het is zeker een verklaring.

Tevens: het kan wel gebeuren dat als er een bloedbad in Kiev plaats vindt dat we alsnog voorbij 2 gaan. Dan zie ik beurzen wel weer dalen.
OK, niveau 2 is ook bereikt sinds gister. Als Rusland los gaat met artillerie op Kiev (het is al daarmee begonnen in Charkov) verwacht ik een volgt escalatiemoment waar het Westen zwaardere maatregels oplegt (potentieel een 100% SWIFT ban).
Ik denk dat we op een gegeven moment lagere gasvolumes uit Rusland gaan zien komen, of misschien een pijpleiding die ontploft. Dan zullen we nog wel een beurs correctie krijgen.

[/glazenbol]

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Verwijderd

DJTimo schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:29:
[...]

Dan zal die moeten worden afgewikkelt op de huidige waarde. Die is door de Ondernemingskamer bepaald op 0.0. dus ff je broker vragen hoe/wanneer die afkkeling gaat plaatsvinden
https://www.veb.net/artik...%3A%200%2C0%20euro%20cent.

[...]
Rechtzaken zijn nog niet helemaal afgerond, dus denk dat het pas als het definitief is de waarde op nul definitief vastgesteld kan worden. Anders loopt de broker het risico dat ze weer geld bij mij moeten terughalen.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

olivier5 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:54:
[...]

Ze proberen nog de geest in de fles te houden.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• JohanNL
XanderDrake schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:30:
[...]

OK, niveau 2 is ook bereikt sinds gister. Als Rusland los gaat met artillerie op Kiev (het is al daarmee begonnen in Charkov) verwacht ik een volgt escalatiemoment waar het Westen zwaardere maatregels oplegt (potentieel een 100% SWIFT ban).
Ik denk dat we op een gegeven moment lagere gasvolumes uit Rusland gaan zien komen, of misschien een pijpleiding die ontploft. Dan zullen we nog wel een beurs correctie krijgen.

[/glazenbol]
Ik mag toch echt hopen dat onze leiders hier inmiddels wel een noodplan voor hebben bedacht, die de impact voor zowel de huishoudens als de bedrijven zo ver mogelijk minimaliseert.
Eén voordeel is tenminste wel dat het inmiddels in heel Europa weer langzamerhand wat warmer wordt en het gasverbruik hierdoor al wat zal afnemen.

De grotere dreiging is wat mij betreft de kernwapens.
Hij zal het niet zomaar gebruiken ga ik vanuit, maar het gezegde luidt wel: een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Sowieso wil Putin uit dit conflict op één of andere manier als ' winnaar ' uitkomen.
Aan de andere kant kan het zover komen dat Putin en zijn imperium zover wordt geïsoleerd, belemmert en afgebroken, dat hij zich genoodzaakt voelt ' de rode knop te drukken '
Iets als ' mijn plan is mislukt, dan gun ik jullie ook niets en blaas ik de boel op ', daar zie ik hem wel voor aan.

Ik denk eerlijk gezegd dat we dan geen beurscrash gaan zien, maar dat het beurshuis dan voor onbepaalde tijd gesloten blijft.

• olivier5
fsfikke schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:27:
[...]

[Twitter]
Ze proberen nog de geest in de fles te houden.
Het is een soort Turkse liracrisis maar dan gecomprimeerd tot anderhalve dag..

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

olivier5 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:52:
[...]

- 61% vandaag..
ik denk niet dat ze genoteerd zijn in londen. Het is een adr, wat betekend genoteerd op de amerikaanse beurs.
er kan wel gehandeld worden in londen, en die prijs zie je.

ora et labora

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:25
mrc4nl schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:43:
[...]

ik denk niet dat ze genoteerd zijn in londen. Het is een adr, wat betekend genoteerd op de amerikaanse beurs.
er kan wel gehandeld worden in londen, en die prijs zie je.
Sorry, maar |:( De persoon boven je geeft notabene een link naar londonstockexchange.com, hoe duidelijk wil je het hebben dat ze daar een notering hebben?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Hielko schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:57:
[...]

Sorry, maar |:( De persoon boven je geeft notabene een link naar londonstockexchange.com, hoe duidelijk wil je het hebben dat ze daar een notering hebben?
"ISIN US80585Y3080"

lijkt mij duidelijk toch?

ora et labora

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Domicilie is iets anders dan notering.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:25
mrc4nl schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:01:
[...]

"ISIN US80585Y3080"

lijkt mij duidelijk toch?
Nee, dat heeft er niks met de beursnotering te maken. Het zijn inderdaad ADR's en daarmee hebben ze fiscaal gezien de VS als bron, maar deze aandelen zijn gewoon genoteerd in londen. Net zoals shell in Amsterdam een notering heeft terwijl ISIN tegenwoordig GB... is

• Cocytus
  • Niet online
rapture schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:09:
[...]

De Amerikaanse voorbeurs begint nog vroeger 10:00 Nederlandse tijd of 4AM.
Ik heb het over 'lokale tijd', dat is dus Amerikaanse tijd.
In de film Margin Call is het de 06:30AM of 12:30 Nederlandse tijd meeting dat de Amerikaanse traders klaar maakt voor een normale werkdag.
Oké :z
En ik zag geen noemenswaardige winsten vlak na 13:00 Nederlandse tijd. Na 15:00 Nederlandse tijd was het wel interessanter op de grafieken.
Waar ik het over heb is dat de koers in de VS gedurende de handelsdag van -2,3% naar 0 naar +3% ging. Als de verklaring was 'Amerika kijkt anders tegen oorlog aan', zoals jij beweerde, dan zou je een hogere opening verwachten en daar rondom blijven, niet gedurende de dag, terwijl er geen nieuws is, een gestage maar gigantische omslag van meer dan 5%punt.

(knip: plaatje dat van nuttige conversatie afleidt)

[ Voor 18% gewijzigd door t_captain op 01-03-2022 11:31 ]

• Atomius
  • Laatst online: 21:42
Reaktie op geknipt deel van een post

[ Voor 68% gewijzigd door t_captain op 01-03-2022 11:31 ]

• Naamloos87
Tsurany schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:58:
[...]

/r/DutchFIRE :)

• Qunix
Bizar hoe https://finance.yahoo.com/quote/SBRCY en https://finance.yahoo.com/quote/OGZPY zo enorm gedaald zijn in 5 dagen (zet de grafiek op 5D)...

• olivier5
Inderdaad, wat een bloedbad!

Verschillende dochters van de Sberbank staan ook al op omvallen. Er is dit weekend echt een bom gedropt in het Russische financiële systeem. De beurs in Moskou zal ook tot 5 maart dichtblijven: https://www.theguardian.c...onomic-point-of-no-return.

• President
  • Laatst online: 21:49
olivier5 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:46:
[...]

Verschillende dochters van de Sberbank staan ook al op omvallen. Er is dit weekend echt een bom gedropt in het Russische financiële systeem. De beurs in Moskou zal ook tot 5 maart dichtblijven: https://www.theguardian.c...onomic-point-of-no-return.
Tja, op lang termijn zullen de nodige mensen er flink aan gaan verdienen. Ik heb de kennis (helaas) niet, maar neem aan dat genoeg ooit weer gaat stijgen als dit alles achter de rug is.

• phantom09
President schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:53:
[...]

Tja, op lang termijn zullen de nodige mensen er flink aan gaan verdienen. Ik heb de kennis (helaas) niet, maar neem aan dat genoeg ooit weer gaat stijgen als dit alles achter de rug is.
Niet als dit bedrijf failliet gaat. Dan kun je fluiten naar je centen als je wat gekocht had.

• nokiaan958GB
  • Niet online
olivier5 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:46:
[...]

Wellicht dat Europa Rusland gaat/kan kopen O-)
Dat zou heel veel problemen oplossen >:)
Pagina: 1 ... 87 ... 226 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij