Dat kan net zo goed in je voordeel werken. Maar als je precies wil weten wat je krijgt bij verkoop moet je ETFs nemen, dan heb je alleen wel vaak met dividendlek te maken.maze45 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:33:
[...]
Ook fijn dat de verkoop van de fondsen ongeveer 5 dagen duurt waarbij de koers elke dag steeds verder zakt. Je krijgt dus nooit de prijs waarvoor je het verkocht hebt. Ik stop bij de Rabobank
Die 5 dagen klopt niet, dus vermoedelijk heb je te maken gehad met een handelsvrije dag, toevallig al op de handelskalender gekeken?maze45 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:33:
[...]
Ook fijn dat de verkoop van de fondsen ongeveer 5 dagen duurt waarbij de koers elke dag steeds verder zakt. Je krijgt dus nooit de prijs waarvoor je het verkocht hebt. Ik stop bij de Rabobank
Verder zijn dit soort fondsen niet bedoelt voor de korte termijn en al helemaal niet om bij zwaar weer in de uitverkoop te doen. Van waar wil je juist nu die NT fondsen van de hand doen?
Haha, momenteel beleg ik alleen in indexfondsen, dus de Russische markt heeft niet direct mijn interesse (tenzij je een niet te missen kans voor mij hebtAardappelzakje schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:53:
[...]
Ik heb Poetin net even aan de lijn gehad voor wat beleggingsadvies. Hij wist te melden dat er uitstekende kansen liggen in de Russische markt: vooral de financiële instellingen zijn daar nu in de aanbieding! Hij adviseerde wel snel te handelen, want van conflict is totaal geen sprake: de Russische militaire grootmacht staat keurig op eigen bodem en op geannexeerd of gekoloniseerd Russisch grondgebied.
Ik wacht de spoedvergadering over de sancties tegen Rusland nog even af. Mocht de beurs vervolgens geen gekke sprongen maken kopen we maar een mooi stuk bij nu de koersen laag staan.
Mocht het grote verliezen opleveren kan ik schadeloos gesteld worden door diezelfde meneer Poetin?

Ik vind het lastig hoor. Staan de beurzen nu laag of enkel (iets) minder hoog. Mijn mening/gevoel is dat het nog steeds behoorlijk hoog staat. Mijn cashpositie is sinds kort behoorlijk goed, maar ik vind het nog niet het moment om in te stappen en wacht eigenlijk op een mooie correctie (ipv daling). Laag vind ik de beurs nog niet echt.Oelske schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:09:
[...]
Haha, momenteel beleg ik alleen in indexfondsen, dus de Russische markt heeft niet direct mijn interesse (tenzij je een niet te missen kans voor mij hebt)
Ik wacht de spoedvergadering over de sancties tegen Rusland nog even af. Mocht de beurs vervolgens geen gekke sprongen maken kopen we maar een mooi stuk bij nu de koersen laag staan.
Mocht het grote verliezen opleveren kan ik schadeloos gesteld worden door diezelfde meneer Poetin?
Tja, dat weet je natuurlijk nooit. Het enige dat ik weet is dat de mooie winst die ik vorig jaar had behaald inmiddels als sneeuw voor de zon is verdwenen in de eerste twee maanden van 2022InterCC schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:23:
[...]
Ik vind het lastig hoor. Staan de beurzen nu laag of enkel (iets) minder hoog. Mijn mening/gevoel is dat het nog steeds behoorlijk hoog staat. Mijn cashpositie is sinds kort behoorlijk goed, maar ik vind het nog niet het moment om in te stappen en wacht eigenlijk op een mooie correctie (ipv daling). Laag vind ik de beurs nog niet echt.

Dat is het idee achter fysiek goud! Als je rendement wil moet je iets anders met je vermogen doen.c-nan schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:23:
[...]
Ik heb fysiek goud waar ik niets mee doe. Het ligt maar stof te happen.
[ Voor 12% gewijzigd door writser op 23-02-2022 19:39 ]
Onvoorstelbaar!
En als je vergoeding krjigt van Poetin, dan wordt het in beslag genomen door de EU vanwege sancties...Oelske schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:09:
[...]
Dat gaat ook snel dan. Ben je pas laat in 2021 begonnen? Want we staan nu wereldwijd ongeveer op het niveau van begin oktober 2021, dus al het rendement van januari tot oktober 2021 zou (nogOelske schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:35:
[...]
Tja, dat weet je natuurlijk nooit. Het enige dat ik weet is dat de mooie winst die ik vorig jaar had behaald inmiddels als sneeuw voor de zon is verdwenen in de eerste twee maanden van 2022
Mijn advies: gewoon het grafiekje wat verder uitzoomen, dan valt het allemaal wel mee.
NASDAQ staat op dit moment lager dan een jaar geleden.frankmulder schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:49:
[...]
Dat gaat ook snel dan. Ben je pas laat in 2021 begonnen? Want we staan nu wereldwijd ongeveer op het niveau van begin oktober 2021, dus al het rendement van januari tot oktober 2021 zou (nog) niet verdampt moeten zijn.
Mijn advies: gewoon het grafiekje wat verder uitzoomen, dan valt het allemaal wel mee.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
NASDAQ is niet wereldwijd hè.PatrickC schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:18:
[...]
NASDAQ staat op dit moment lager dan een jaar geleden.
Ik heb weer een vraagje over de bekende NT fondsen in combinatie met de Rabobank 
Ik zie de ‘Weet wat je koopt’ reacties al verschijnen
Ik heb vandaag dividend uitgekeerd gekregen op mijn betaalrekening van de Rabo. Echter heb ik in de app via Beleggen aangegeven dat ik het dividend in aandelen wil en niet in geld.
Dit heb ik wel pas een paar weken geleden gedaan, want standaard stond dit op ‘Geld’.
Heb ik nu dat geld gekregen omdat ik die keuze te laat heb gemaakt voor deze uitbetaling of gaat er iets mis? Of moet ik nog iets anders doen?
Ps: ik beleg wereldwijd maar door dca is de winst vanaf juni 2021 ook bij mij helemaal weg.
Ik zie de ‘Weet wat je koopt’ reacties al verschijnen
Ik heb vandaag dividend uitgekeerd gekregen op mijn betaalrekening van de Rabo. Echter heb ik in de app via Beleggen aangegeven dat ik het dividend in aandelen wil en niet in geld.
Dit heb ik wel pas een paar weken geleden gedaan, want standaard stond dit op ‘Geld’.
Heb ik nu dat geld gekregen omdat ik die keuze te laat heb gemaakt voor deze uitbetaling of gaat er iets mis? Of moet ik nog iets anders doen?
Ps: ik beleg wereldwijd maar door dca is de winst vanaf juni 2021 ook bij mij helemaal weg.
Ben rond Mei vorig jaar begonnen. Had over 2021 iets van 18% rendement. De percentages verlies zijn minder, maar doordat er steeds automatisch werd bijgestort is het uiteindelijke bedrag verlies even hoog. We gaan er maar vanuit dat we binnenkort de weg omhoog weer terug vindenfrankmulder schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:49:
[...]
Dat gaat ook snel dan. Ben je pas laat in 2021 begonnen? Want we staan nu wereldwijd ongeveer op het niveau van begin oktober 2021, dus al het rendement van januari tot oktober 2021 zou (nog) niet verdampt moeten zijn.
Bij de ING stond er eerst een bedrag dat je krijgt uitgekeerd en nu een nieuwe order waarbij dat bedrag weer wordt ingelegd. Misschien, zoals zo vaak met NT fondsen en grootbanken, even geduld hebben?Loek92 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:14:
Ik heb weer een vraagje over de bekende NT fondsen in combinatie met de Rabobank
Ik zie de ‘Weet wat je koopt’ reacties al verschijnen![]()
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
https://www.rabobank.nl/p...g-keuzedividend-instellenLoek92 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:14:
Ik zie de ‘Weet wat je koopt’ reacties al verschijnen![]()
Het bedrijf dat dividend uitkeert bepaalt of je een keuze hebt; keuzedividend komt trouwens niet vaak voor. Alleen als in zulke gevallen is jouw instelling relevant.
Ik dacht dat het juist een voordeel van de NT fondsen was dat je het dividend automatisch kon laten herbeleggen en je hier nooit naar hoeft te kijken.pdukers schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:28:
[...]
https://www.rabobank.nl/p...g-keuzedividend-instellen
Het bedrijf dat dividend uitkeert bepaalt of je een keuze hebt; keuzedividend komt trouwens niet vaak voor. Alleen als in zulke gevallen is jouw instelling relevant.
Lees ik me nou echt zo slecht in?

@Radiodurans
Dat zou wellicht nog kunnen, echter zie ik die order dan (nog) niet, inderdaad.
Ben benieuwd of iemand die ook bij de Rabo zit dit kan bevestigen of ontkennen.
[ Voor 12% gewijzigd door Loek92 op 23-02-2022 22:44 ]
Bij Rabobank was dit niet mogelijk, omdat NT fondsen geen keuze dividend uitkeren. Helaas zelf opnieuw herbeleggen.Loek92 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:38:
[...]
Ik dacht dat het juist een voordeel van de NT fondsen was dat je het dividend automatisch kon laten herbeleggen en je hier nooit naar hoeft te kijken.
Lees ik me nou echt zo slecht in?
@Radiodurans
Dat zou wellicht nog kunnen, echter zie ik die order dan (nog) niet, inderdaad.
Ben benieuwd of iemand die ook bij de Rabo zit dit kan bevestigen of ontkennen.
Top, weer wat geleerdJ0kerNL schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:45:
[...]
Bij Rabobank was dit niet mogelijk, omdat NT fondsen geen keuze dividend uitkeren. Helaas zelf opnieuw herbeleggen.
Bij zowel ABN als ING is het mogelijk om het uitgekeerde gelddeel (dividend) opnieuw te laten herbeleggen. Hoe dit bij Rabobank in elkaar steekt geen idee maar volgens mij moeten zij ook die optie hebben ergens verstopt in je instellingen. Dit is trouwens wat anders dan keuze dividend.
Dit is hoe het bij ING kan worden ingesteld:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h39PFm4uwfOvOHzx3rAuWIwK.jpg?f=user_large)
Ps.
De NT fondsen moeten dividend uitkeren om aan hun FBI status te kunnen voldoen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h39PFm4uwfOvOHzx3rAuWIwK.jpg?f=user_large)
Ps.
[ Voor 26% gewijzigd door Miki op 23-02-2022 22:57 ]
Bij Rabo kan dit (helaas) niet.Miki schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:52:
Bij zowel ABN als ING is het mogelijk om het uitgekeerde gelddeel (dividend) opnieuw te laten herbeleggen. Hoe dit bij Rabobank in elkaar steekt geen idee maar volgens mij moeten zij ook die optie hebben ergens verstopt in je instellingen. Dit is trouwens wat anders dan keuze dividend.
[Afbeelding]
Ps.
Ik vond Rabo al een slechte bank maar daar is dus nu ook nog eens het label slechte broker bijgekomen
Overstappen is zo gepiept tegenwoordig met de overstapservice en anders een tweede rekening bij ING of ABN openen. Alternatief kan ook nog zijn om bij Meesman een beleggingsrekening te openen of Interactive Brokers met de Actiam fondsen dan wel andere ETF’s.
Een slechte dag voor Oekraïne, Europa en de beurzen vandaag!
De Rekt'o'saurus..Aardappelzakje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:00:
Een slechte dag voor Oekraïne, Europa en de beurzen vandaag!
Dat is gelijk een mooi moment om een beetje te herbalanceren.
Ik heb ook drie NT fondsen bij de Rabobank; omdat m.n. small cap achter bleef is dus een groter deel van dividend in small caps gegaan.
Vanochtend schrok ik even van mijn IB account statement... Onverwacht € 176,91 aan 'other fees' bij de samenvatting, en het bedrag in EUR zegt mij zo niets. Ik was al aan het denken welke fees ik mogelijk getriggered zou kunnen hebben, maar toen viel mij op dat er geen minteken voor stond. Het blijkt gewoon een referral payout (in USD) te zijn...
In tegenstelling tot wat hier vaak gezegd wordt is het adagium "alles is al ingeprijsd" volgens mij helemaal niet zo waar als men denkt.
Iedere keer zie je weer het tegenovergestelde in de praktijk. Rentes gaan omhoog, beurs daalt. Niet ingeprijsd. Rusland valt Oekraïne binnen, beurs daalt. Niet ingeprijsd.
Volgens mij kan die stelling helemaal niet waar zijn. Anders krijg je Schrödinger's beurs. Immers, hoe kan je ingeprijsd hebben dat Rusland Oekraïne niet én wél binnenvalt? Want alles was toch al ingeprijsd? Je zou bijna denken dat de beurs helderziend is met die stelling.
En anders ben ik zeer benieuwd naar de verklaring waarom het wel zo zou zijn
Iedere keer zie je weer het tegenovergestelde in de praktijk. Rentes gaan omhoog, beurs daalt. Niet ingeprijsd. Rusland valt Oekraïne binnen, beurs daalt. Niet ingeprijsd.
Volgens mij kan die stelling helemaal niet waar zijn. Anders krijg je Schrödinger's beurs. Immers, hoe kan je ingeprijsd hebben dat Rusland Oekraïne niet én wél binnenvalt? Want alles was toch al ingeprijsd? Je zou bijna denken dat de beurs helderziend is met die stelling.
En anders ben ik zeer benieuwd naar de verklaring waarom het wel zo zou zijn
Dat wat men daarmee bedoelt is dat de marktverwachting van de kans en gevolgen van een mogelijke gebeurtenis meegenomen wordt in de waardering, op basis van de op dat moment bekende feiten. Wanneer de kans verandert (bijvoorbeeld doordat een mogelijke gebeurtenis een feit is geworden, of juist niet doorgaat) of de verwachte gevolgen anders blijken te zijn, dan ontstaat daaruit een nieuwe waardering. En dat is een continu proces en ook zeker niet exact.
Vergelijk het met een loterij: als ik een lot heb dat morgen de hoofdprijs zal winnen, dan weet ik dat vandaag nog niet. Wanneer morgen de hoofdprijs op mijn lot valt, dan stijgt mijn waardering naar de waarde van de prijs. En als er toch geen prijs valt op mijn lot, dan daalt mijn waardering naar 0. Maar vandaag waardeer ik het lot op de kans dat er een prijs op valt, vermenigvuldigd met de waarde van die prijs.
(En hieruit volgt ook dat ik nóóit een lot zou kopen. De waarde die ik er aan toe ken is lager dan de aanschafprijs!)
Vergelijk het met een loterij: als ik een lot heb dat morgen de hoofdprijs zal winnen, dan weet ik dat vandaag nog niet. Wanneer morgen de hoofdprijs op mijn lot valt, dan stijgt mijn waardering naar de waarde van de prijs. En als er toch geen prijs valt op mijn lot, dan daalt mijn waardering naar 0. Maar vandaag waardeer ik het lot op de kans dat er een prijs op valt, vermenigvuldigd met de waarde van die prijs.
(En hieruit volgt ook dat ik nóóit een lot zou kopen. De waarde die ik er aan toe ken is lager dan de aanschafprijs!)
Precies wat @Zr40 zegt. Ik had het eigenlijk beter kunnen verwoorden als 'het verbaasd me dat de markt de kans op een invasie blijkbaar zo laag had ingeschat'.
Feiten zijn ingeprijsd, verwachtingen met een uitermate hoge kans van werkelijkheid ook tot zekere hoogte. Maar dit? Nee, het was absoluut geen zekerheid en de kans was zeker aanwezig dat het bij jaren van dreigementen zou blijven of dat het in een paar weken voorbij was als de kosten voor Rusland te hoog werden.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik denk eerder dat het inprijzen te maken heeft met verwachting/feit. Men verwacht dat Poetin iets stoms gaat doen, waardoor de koers al 10% zakt. Dat is het inprijzen. Op het moment dat het een feit wordt zakt de prijs nogmaals 10%.
Had men dit totaal niet zien aankomen was de koers vandaag 20% gezakt.
Hattrick: Thorgal Eagles
Volgens BNR is de prijs reeds 30% gestegen.....bregweb schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:54:
Ik denk eerder dat het inprijzen te maken heeft met verwachting/feit. Men verwacht dat Poetin iets stoms gaat doen, waardoor de koers al 10% zakt. Dat is het inprijzen. Op het moment dat het een feit wordt zakt de prijs nogmaals 10%.
---
[ Voor 100% gewijzigd door risp op 24-02-2022 09:11 . Reden: miss post ]
Gelukkig zijn we met een tech georiënteerde portefeuille de laatste maanden gewend geraakt aan dalingen. Hopelijk blijft er nog iets van mijn 2 jaar YTD over 😅
Denk maar zo, het kan altijd erger:MagniArtistique schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:22:
Gelukkig zijn we met een tech georiënteerde portefeuille de laatste maanden gewend geraakt aan dalingen. Hopelijk blijft er nog iets van mijn 2 jaar YTD over 😅
:fill(white):strip_exif()/f/image/6tlW9K3PxXtlS3Ad6ve4cC4d.png?f=user_large)
Verhelderend! Merci. Maar dan is de term "alles is al ingeprijsd" alsnog dus veel te kort door de bocht, toch?Zr40 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:35:
Dat wat men daarmee bedoelt is dat de marktverwachting van de kans en gevolgen van een mogelijke gebeurtenis meegenomen wordt in de waardering, op basis van de op dat moment bekende feiten. Wanneer de kans verandert (bijvoorbeeld doordat een mogelijke gebeurtenis een feit is geworden, of juist niet doorgaat) of de verwachte gevolgen anders blijken te zijn, dan ontstaat daaruit een nieuwe waardering. En dat is een continu proces en ook zeker niet exact.
Op basis van jouw beschrijving zou een betere term zijn "zaken zijn ingeprijsd voor zover mogelijk cq. met een hele dikke slag om de arm". Want de wereld is dynamisch en niet voorspelbaar. Zoals jij ook zegt:
En als alles al ingeprijsd zou zijn, zou de beurs alleen maar heel langzaam een stijgende lijn moeten vertonen nietwaar? Want met alles wordt al rekening gehouden, terwijl we niet in de toekomst kunnen kijken. Onmogelijk dus.Zr40 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:35:
Wanneer de kans verandert (bijvoorbeeld doordat een mogelijke gebeurtenis een feit is geworden, of juist niet doorgaat) of de verwachte gevolgen anders blijken te zijn, dan ontstaat daaruit een nieuwe waardering.
Iemand die het durft nog in Gazprom te stappen? Putin doet ons danzij zijn acties een leuk aanbod 
Diverse Russische aandelen zijn ook verhandelbaar op andere westerse beurzen, ben dan wel benieuwd of daarvoor nog sancties gaan volgen.
Diverse Russische aandelen zijn ook verhandelbaar op andere westerse beurzen, ben dan wel benieuwd of daarvoor nog sancties gaan volgen.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik zou gaan voor de term "Het risico, oftewel de kans zoals op dit moment ingeschat door de markt, en de impact zoals op dit moment ingeschat door de markt, zijn ingeprijsd. Waar bij die inschatting van de kans en impact continue onderheving is aan nieuwe inzichten en nieuwe informatie, en daardoor ook de inprijzing continue verandert"Atomius schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:33:
[...]
Verhelderend! Merci. Maar dan is de term "alles is al ingeprijsd" alsnog dus veel te kort door de bocht, toch?
Op basis van jouw beschrijving zou een betere term zijn "zaken zijn ingeprijsd voor zover mogelijk cq. met een hele dikke slag om de arm". Want de wereld is dynamisch en niet voorspelbaar. Zoals jij ook zegt:
[...]
En als alles al ingeprijsd zou zijn, zou de beurs alleen maar heel langzaam een stijgende lijn moeten vertonen nietwaar? Want met alles wordt al rekening gehouden, terwijl we niet in de toekomst kunnen kijken. Onmogelijk dus.
Maar dat typt zo lang
Nee, ik heb geen sympathie meer voor de russen.Ik geef ze geen stuiver. en al helemaal de oligarchen niet.JohanNL schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:36:
Iemand die het durft nog in Gazprom te stappen? Putin doet ons danzij zijn acties een leuk aanbod
ora et labora
Je moet wel gek zijn om nu nog in Russische aandelen te stappen. De enige knoppen waar het Westen nu aan kan/wil draaien zijn economische sancties met waarschijnlijk en groot effect voor de Russische economie.JohanNL schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:36:
Nog los van de knoppen waar Putin vervolgens aan gaat draaien om z’n supporters / collega oligarchen tevreden te houden… Ik verwacht dat de belangen van westerse aandeelhouders daarbij aanzienlijk lager op de agenda staan.Aardappelzakje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:46:
[...]
Je moet wel gek zijn om nu nog in Russische aandelen te stappen. De enige knoppen waar het Westen nu aan kan/wil draaien zijn economische sancties met waarschijnlijk en groot effect voor de Russische economie.
The long game, John. Play the long game! Beetje markt timen, op het juiste moment instappen en die sancties gaan over een paar jaar wel weer verdwijnenAardappelzakje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:46:
[...]
Je moet wel gek zijn om nu nog in Russische aandelen te stappen. De enige knoppen waar het Westen nu aan kan/wil draaien zijn economische sancties met waarschijnlijk en groot effect voor de Russische economie.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Of niet? De sancties die na de inval bij de Krim zijn ingesteld, zitten er nog steeds. Al 8 jaar.Garyu schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:25:
[...]
The long game, John. Play the long game! Beetje markt timen, op het juiste moment instappen en die sancties gaan over een paar jaar wel weer verdwijnen
Ik denk dat het Westen ook de long game gaat spelen: Rusland is nu een vijandige mogendheid, die ga je proberen te verzwakken waar je kan. Samenwerken en handelen kan worden gestopt, tot er een regime change komt. Dus een nieuwe koude oorlog, die zeer asymmetrisch is. Ik denk niet dat Rusland deze te boven komt, in huidige vorm. Probeer maar es mee te komen in deze wereld, zonder processors en goede software...
Ik zou nu zeker geen Russische aandelen kopen. Ideologisch niet, maar ook niet gezien de risicos. Wat als ze onteigend worden door de Russische overheid? Kan allemaal.
[ Voor 9% gewijzigd door XanderDrake op 24-02-2022 10:35 ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Zolang we (lees NATO) alleen maar 'foei' blijven roepen en met sancties komen die de Russen allang zagen aankomen en het feit dat Putin er geen enkel probleem mee heeft de Russische burgers te laten lijden hiervoor denk ik dat 'een paar jaar' eerder een paar decennia zal worden, Putin mag tot zijn 80ste President blijven als hij zijn kaarten goed (vals) speelt.Garyu schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:25:
[...]
The long game, John. Play the long game! Beetje markt timen, op het juiste moment instappen en die sancties gaan over een paar jaar wel weer verdwijnen
Putin is nu 69. Dus nog een jaar of 10-15 en dan is het spelletje gespeeldS7E-Vigi schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:37:
[...]
Zolang we (lees NATO) alleen maar 'foei' blijven roepen en met sancties komen die de Russen allang zagen aankomen en het feit dat Putin er geen enkel probleem mee heeft de Russische burgers te laten lijden hiervoor denk ik dat 'een paar jaar' eerder een paar decennia zal worden, Putin mag tot zijn 80ste President blijven als hij zijn kaarten goed (vals) speelt.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Met China als bondgenoot vraag ik me af of ze echt gebrek gaan hebben aan IT gerelateerde zaken als processoren en software etc.XanderDrake schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:33:
[...]
Of niet? De sancties die na de inval bij de Krim zijn ingesteld, zitten er nog steeds. Al 8 jaar.
Ik denk dat het Westen ook de long game gaat spelen: Rusland is nu een vijandige mogendheid, die ga je proberen te verzwakken waar je kan. Samenwerken en handelen kan worden gestopt, tot er een regime change komt. Dus een nieuwe koude oorlog, die zeer asymmetrisch is. Ik denk niet dat Rusland deze te boven komt, in huidige vorm. Probeer maar es mee te komen in deze wereld, zonder processors en goede software...
Ik zou nu zeker geen Russische aandelen kopen. Ideologisch niet, maar ook niet gezien de risicos. Wat als ze onteigend worden door de Russische overheid? Kan allemaal.
Maar het blijft idd hoe dan ook zeer riskant om nu in Russische aandelen te investeren. High risk, maar wellicht ook high return.
Oftewel, een uitstekend excuus voor China om Taiwan binnen te vallen, net als Putin met Oekraïne ziet Xi Taiwan ook als 'provincie' van China.Requiem19 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:41:
[...]
Met China als bondgenoot vraag ik me af of ze echt gebrek gaan hebben aan IT gerelateerde zaken als processoren en software etc.
Maar het blijft idd hoe dan ook zeer riskant om nu in Russische aandelen te investeren. High risk, maar wellicht ook high return.
ik vraag me af wat China wilt riskeren...Requiem19 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:41:
[...]
Met China als bondgenoot vraag ik me af of ze echt gebrek gaan hebben aan IT gerelateerde zaken als processoren en software etc.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
USA verzwakken zodat zij definitief wereldleider zijn... Is reeds bekend.XanderDrake schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:48:
[...]
ik vraag me af wat China wilt riskeren...
Uiteraard gaat het hier niet om de Russen te steunen, maar puur als belegging.mrc4nl schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:46:
[...]
Nee, ik heb geen sympathie meer voor de russen.Ik geef ze geen stuiver. en al helemaal de oligarchen niet.
Zit er ook dik in dat die oligarchen zich al lang hebben ingedekt; de vriendjes van Poetin waren waarschijnlijk al ver vooraf op de hoogte gebracht.
Welke verwachting? De verwachting waarvoor?Ozza schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:50:
Wat is de verwachting van de Northern Trust World Custom fund?
Mijn kristallenbol is kapot

NT World volgt de wereldmarkt. Kijk wat de wereldmarkt doet en je weet wat NT World doet.
[ Voor 24% gewijzigd door Panzer_V op 24-02-2022 10:52 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Het is een wereldfonds dus die zal de wereldsentimenten volgen, momenteel een vlucht omlaag!
VWRL -2.4% dus ga daar maar vanuit. Wat er de komende dagen gebeurt... tsja, dan kan je beter naar een waarzegger..
oke niet zo mooi. Stappen mensen hier dan op dit moment uit of gewoon holden. Weet ook niet precies wanneer de dagen zijn dat hierin verhandeld wordt of het uberhaupt nog zin heeft.
Die keuze is altijd persoonlijk maar ik blijf altijd stil zitten.
Nu doe ik nog helemaal niets. Als we nog een paar dagen -4% hebben dan leg ik over een week of twee misschien wel wat extra in.Ozza schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:02:
oke niet zo mooi. Stappen mensen hier dan op dit moment uit of gewoon holden. Weet ook niet precies wanneer de dagen zijn dat hierin verhandeld wordt of het uberhaupt nog zin heeft.
Mijn hele winst van vorig jaar is inmiddels wel zo goed als verdampt. Vorig jaar januari begonnen met periodiek inleggen in NT World en NT EM. Waarschijnlijk lachen we er over 20 jaar om, nu een goedkopere tijd om in te kopen. Gelukkig kunnen we het geld missen, het gaat gelukkig niet om megabedragen.
De wijzen komen uit het Oosten!
Simpel: als jij denkt dat je je aandelen later goedkoper terug kunt kopen, dan verkoop je nu, daar is het ook nooit te laat voor.Ozza schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:02:
Als je denkt dat het gaat stijgen of niet weet, dan blijf je zitten.
Het kan erger, ik begon begin januari dit jaarNoepZor schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:06:
Mijn hele winst van vorig jaar is inmiddels wel zo goed als verdampt. Vorig jaar januari begonnen met periodiek inleggen in NT World en NT EM. Waarschijnlijk lachen we er over 20 jaar om, nu een goedkopere tijd om in te kopen. Gelukkig kunnen we het geld missen, het gaat gelukkig niet om megabedragen.
Make sense.JohanNL schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:06:
[...]
Simpel: als jij denkt dat je je aandelen later goedkoper terug kunt kopen, dan verkoop je nu, daar is het ook nooit te laat voor.
Als je denkt dat het gaat stijgen of niet weet, dan blijf je zitten.
Maar als ik nu op verkoop klik, wanneer wordt het dan door ING doorgevoerd? Waar kan ik die informatie vinden.
Door de ING vrijwel direct, maar door NT meestal pas 2 werkdagen later. En je zult dan eerst op moeten zoeken wat de NT handelsdagen zijn. Opdracht geven nu is waarschijnlijk pas uitvoer op maandag of dinsdag denk ik.Ozza schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:08:
[...]
Make sense.
Maar als ik nu op verkoop klik, wanneer wordt het dan door ING doorgevoerd? Waar kan ik die informatie vinden.
Ik koop niet hoog in om dat weer laag te verkopen, dus ik blijf mooi zitten. Over 30 jaar is het wel weer anders. Dinsdag koop ik weer een flufje van wat fondsen. Met geluk staat het laag, maar wie weet.Ozza schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:02:
Als ik me niet vergis is dat bij Fitvermogen na 48u mits voor 13:00 (en enkel op handelsdagen) anders na +/- 72u. Dus vrijdag 13:01 ingestuurd is woensdag 13:00 uitvoer en in geval van deze week (maandag waren ze gesloten) zou het dan donderdag 13:00 worden voor een order die je vorige week vrijdag 13:01 hebt gestuurd.
Beeromaniac
Achteraf was een dip altijd een mooi instapmoment, maar je weet nooit van tevoren wanneer de boel gaat stijgen.Dus je moet durven (buy the dip), of gewoon langs de zijlijn blijven staan.(Hold)
Nu verkopen kan je spijt van krijgen, zeker de defensieve of waardeaandelen.
Nu verkopen kan je spijt van krijgen, zeker de defensieve of waardeaandelen.
ora et labora
Juist momenten om dca te gaan komende maanden.Morty schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:04:
Het is nu al te laat om uit te stappen imo, nu stil zitten terwijl je geschoren wordt...
Nu de opdracht geven om uit NT te stappen is killing natuurlijk. Vanmiddag gaan de Amerikaanse beurzen open en dan gaan we de echte gevolgen zien. Die zijn direct. Als je nu de opdracht geeft om NT aandelen te verkopen, dan wordt die opdracht over 2 - 3 dagen uitgevoerd en pak je precies al het verlies mee.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Bij TKWY heb ik op grafiek horizontale lijnen op 30 en 21 getrokken om de verder daling uit te wachten. In 4 dagen tijd al 6 euro eraf.
De mensen die graag spreiden om te spreiden of aan indexbeleggen doen, kunnen lager dan maart 2020 gaan.
De Corona is een tijdelijk probleem dat de wereld niet herschikt, maar Putin die de klok naar de Koude Oorlog wilt terugdraaien gaat de wereldkaart herschikken. Aanhoudende hoge energieprijzen en de stagflatie van de jaren 70 kan zomaar terugkomen.
Ik blijf lekker op mijn olie en gas aandelen zitten dat een procent naar boven wijst en heb mij ingedekt tegen de vrees van de traders dat de SPY door de 200 zakt. Ik heb bearish opties die als de raketten omhoog kunnen gaan (van OTM naar koers 5x boven de strike, inleg kan x30 gaan) en na het winst nemen heb ik de cash om de dip te kopen.Ozza schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:02:
De mensen die graag spreiden om te spreiden of aan indexbeleggen doen, kunnen lager dan maart 2020 gaan.
De Corona is een tijdelijk probleem dat de wereld niet herschikt, maar Putin die de klok naar de Koude Oorlog wilt terugdraaien gaat de wereldkaart herschikken. Aanhoudende hoge energieprijzen en de stagflatie van de jaren 70 kan zomaar terugkomen.
VWRL kopen kan natuurlijk ook, ruil je ze later in voor de NT-fondsende Peer schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:11:
[...]
Door de ING vrijwel direct, maar door NT meestal pas 2 werkdagen later. En je zult dan eerst op moeten zoeken wat de NT handelsdagen zijn. Opdracht geven nu is waarschijnlijk pas uitvoer op maandag of dinsdag denk ik.
Het zal de duurzame energie sector wel hard pushen trouwens. In tegenstelling tot de jaren 70 hebben we nu wel alternatieven. Misschien is dat een mooi instap moment.rapture schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:35:
Ik durf best de dip te kopenmrc4nl schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:17:
Dus je moet durven (buy the dip)
Vandaag een paar procent is inderdaad niet zo veel maar in 3 maanden tijd is de AEX van 825 naar 700 gegaan. Ca 15%. Dat is niet niks.
Het is belangrijk dat je een plan hebt voordat je iets koopt. Mijn plan voor mijn NT fondsen is om periodiek in te leggen en het 20+ jaar te laten staan. Daar verandert deze dip dus niets aan.
Als de dip kopen een onderdeel is van je plan dan lijkt me dat je daar van tevoren dan een % voor de dip hebt bepaald en het bedrag dat je dan wilt inleggen. Als je dat niet hebt dan handel je meer vanuit emotie op de rode cijfers.
Als de dip kopen een onderdeel is van je plan dan lijkt me dat je daar van tevoren dan een % voor de dip hebt bepaald en het bedrag dat je dan wilt inleggen. Als je dat niet hebt dan handel je meer vanuit emotie op de rode cijfers.
De dip voor een fonds ala NT of ETF als VWRL is onmogelijk te voorspellen, dus gewoon volgens vast interval inleggen. Dan koop je soms overgewaardeerd, soms ondergewaardeerd en soms fair value. Over een lange periode zal het gemiddelde je hoogstwaarschijnlijk een mooi rendement opleveren.RobertMe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:44:
[...]
Ik durf best de dip te kopenEn denk dat er velen met mij zijn die dat durven. Maar de grote vraag is natuurlijk: wanneer is echt de dip? Wereldmarkt nu een paar procentjes er af is niks. Vraag is of het aanhoud, hoe laag het dan daadwerkelijk gaat, en wat dan het laagste punt is. Het is dus geen durven de dip te kopen, maar durven de markt te timen. En dat laatste kan ik niet, dus lekker holden.
Voor individuele aandelen is het belangrijk wat volgens jou de intrinsieke waarde is, handelt een aandeel daaronder en valt het steeds verder weg terwijl jouw casus nog overeind blijft voelt het natuurlijk als een soort uitverkoop en kun je je positie vergroten tegen een grotere discount.
Wees wel conservatief met je aannames voor je intrinsieke waarde, dat aandelen goedkoper zijn hoeft niet te betekenen dat ze ook echt goedkoop zijn.
Momenteel (lees: maand februari) legt mijn geleidelijk ingezette overweging naar goud (53% portfolio) en onderweging naar wereldwijde aandelen (21%) en langlopende US-obligaties (22%) mij geen windeieren. Restant is crypto.
Ik besef vanuit het verleden dat ALS in een paar weken de rust terugkeert, deze winsten heel snel weer verdwijnen. Goud zakt dan weer als een plumpudding in elkaar, terwijl de winst op aandelen hiermee door de onderweging geen gelijke tred houdt. Dit is zeker geen onwaarschijnlijk scenario.
Vanuit mijn perspectief is een best case scenario een hele geleidelijke terugkeer van de rust op de markten in minimaal een aantal maanden. Dan kan ik op basis van trend signalen geleidelijk de allocatie naar aandelen en zelfs wat crypto weer verhogen.
Het zwarte (hopelijk minst waarschijnlijke) scenario is een diep dal, vanuit een getriggerde economische crisis (met bijvoorbeeld hoge aanhoudende inflatie). Weliswaar is mijn portfolio daarop ingesteld, maar dat zou dan economisch veel negatieve impact kunnen hebben op het dagelijkse leven van iedereen.
Ondertussen heeft mijn spreiding over asset classes deze keer wel exact gedaan wat ik hoopte: namelijk de daling dempen. Dat is hoopgevend, ook voor een toekomst met hogere rentestanden.
Voor 100% aandelen ETF of fondsen allocatie geldt IMHO: houd je bij je plan! Is dat buy-and-hold, voer dat uit. Is dat alles verkopen als het voortschrijdend gemiddelde over de laatste 50 dagen onder die van de laatste 200 dagen duikt, wacht op die trigger. Het risico van buy high, sell low is groot in deze onzekere situatie, dus ook als je geen plan hebt, zou ik lang en hard nadenken voordat ik op de sell knop zou drukken. Maar vooral: DYOR!
Ik besef vanuit het verleden dat ALS in een paar weken de rust terugkeert, deze winsten heel snel weer verdwijnen. Goud zakt dan weer als een plumpudding in elkaar, terwijl de winst op aandelen hiermee door de onderweging geen gelijke tred houdt. Dit is zeker geen onwaarschijnlijk scenario.
Vanuit mijn perspectief is een best case scenario een hele geleidelijke terugkeer van de rust op de markten in minimaal een aantal maanden. Dan kan ik op basis van trend signalen geleidelijk de allocatie naar aandelen en zelfs wat crypto weer verhogen.
Het zwarte (hopelijk minst waarschijnlijke) scenario is een diep dal, vanuit een getriggerde economische crisis (met bijvoorbeeld hoge aanhoudende inflatie). Weliswaar is mijn portfolio daarop ingesteld, maar dat zou dan economisch veel negatieve impact kunnen hebben op het dagelijkse leven van iedereen.
Ondertussen heeft mijn spreiding over asset classes deze keer wel exact gedaan wat ik hoopte: namelijk de daling dempen. Dat is hoopgevend, ook voor een toekomst met hogere rentestanden.
Voor 100% aandelen ETF of fondsen allocatie geldt IMHO: houd je bij je plan! Is dat buy-and-hold, voer dat uit. Is dat alles verkopen als het voortschrijdend gemiddelde over de laatste 50 dagen onder die van de laatste 200 dagen duikt, wacht op die trigger. Het risico van buy high, sell low is groot in deze onzekere situatie, dus ook als je geen plan hebt, zou ik lang en hard nadenken voordat ik op de sell knop zou drukken. Maar vooral: DYOR!
Mijn maandelijkse aankoop weer gedaan. De boel is met een maandsalaris vandaag omlaag, maar hoort erbij.
Ik zie wel veel mensen twijfelen hier. Gewoon je plan volgen en niet teveel druk maken.
Ik zie wel veel mensen twijfelen hier. Gewoon je plan volgen en niet teveel druk maken.
[ Voor 41% gewijzigd door Zenix op 24-02-2022 17:01 ]
Ik heb 't nog niet gedaan, maar zit er wel over te denken om wat extra in te leggen met deze dip (of eigenlijk, een buy-order in te stellen).
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
De fondsen en ETF's die ik heb, hebben als doel kapitaal opbouwen voor vervroegd pensioen, dus die houd ik nog minimaal 20 jaar ongeveer....
Maar met dipjes koop ik sommigen wel bij zodra ze onder de gemiddelde aankoopprijs komen of er dicht in de buurt zitten.
Maar met dipjes koop ik sommigen wel bij zodra ze onder de gemiddelde aankoopprijs komen of er dicht in de buurt zitten.
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
SBRCY lijkt wel in een dipje te zitten. Misschien een optie?RobertMe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:44:
[...]
Ik durf best de dip te kopenEn denk dat er velen met mij zijn die dat durven. Maar de grote vraag is natuurlijk: wanneer is echt de dip? Wereldmarkt nu een paar procentjes er af is niks. Vraag is of het aanhoud, hoe laag het dan daadwerkelijk gaat, en wat dan het laagste punt is. Het is dus geen durven de dip te kopen, maar durven de markt te timen. En dat laatste kan ik niet, dus lekker holden.
Staat nu op ruim -70%.
Blijkbaar is er historisch gezien een uitzondering op de markt niet timen: sell the buildup (onzekerheid gaat omhoog), buy the invasion (onzekerheid gaat omlaag).RobertMe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:44:
[...]

De invasie wordt gekocht en winst op mijn hedge genomen.
De Sberbank ADR staat vandaag -70% vandaag in dollars ( https://www.otcmarkets.com/stock/SBRCY/overview ). De multiples zijn nog weer een stukje aantrekkelijker. Ben het deels met je eens hoor. Maar beleggen in Rusland op basis van de cijfertjes - tricky ..flyguy schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:20:
[...]
Je bedoeld het sarcastisch maar Russische banken zoals VTB, Sberbank en Tinkoff Credit Systems zijn zeker investeerbaar. Uitstekend gekapitaliseerd (beter dan een hoop in Europa), de Russische centrale bank wordt gerund door een zeer capabele vrouw, die in tegenstelling tot andere CB's wel tijdig de rentes verhoogd en met fatsoenlijke stappen (ondanks dat is de inflatie in Rusland nog steeds te hoog overigens) en digitaal zijn de banken daar ook behoorlijk ver. Bijvoorbeeld Sberbank is bezig met een 'super-app' zoals WeChat en ook TCS werkt ideaal. Daarnaast zijn de multiples ook enorm aantrekkelijk, zelfs als je de politieke risico's meeweegt.
Over het algemeen woon ik in Zurich, maar woon ook een gedeelte van het jaar in Moskou (in maart weer) en heb met de nodige Russische bedrijven prima ervaringen. Waaronder de eerder genoemde banken
[ Voor 4% gewijzigd door writser op 24-02-2022 16:34 ]
Onvoorstelbaar!
Voor diegenen die zich de moeite hebben genomen om hier uitgebreid op te reageren: deze reactie was niet serieus. Het ging mij om "durven" en "dip". Als ik de garantie heb dat het een dip is, en "het dieptepunt" met "(relatief) snel herstel" dan durf ik wel te kopen, en ik neem aan velen met mij. Alleen weten we nu niet of het een dip is en waar het dieptepunt is. Oftewel: het is gewoon een vorm van de markt timen als je "nu de dip koopt". En persoonlijk ben ik nu ook niet er mee bezig. Maandag wordt mijn doorlopende NT order ingeschoten en dan zie ik aan het einde van de week wel wat het geworden is. En extra inleggen bij een dip is met NT natuurlijk een nog grotere vorm vorm van speculeren. Vandaag op de dip reageren met extra aankopen betekent dat op z'n vroeg dinsdag wordt uitgevoerd en dan kan in deze volatiele markt de koers weer helemaal anders zijn.RobertMe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:44:
[...]
Exact. Gewoon iets goedkoper inkopen dan anders. En hoe chill is het dat de order voor het herbeleggen van het nt dividend nog net niet uitgevoerd is? Verder supernaar voor alle mensen daar, maar ja wat doe je dr aan hè.Zenix schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:38:
Mijn maandelijkse aankoop weer gedaan. De boel ia met een maandsalaris vandaag omlaag, maar hoort erbij.
Eens. Maar als het aandeel (of ETF) onder je gemiddelde inleg aankoopprijs zakt, vind ik dat geen slecht moment om een beetje extra te kopen — buiten je standaard DCA moment.RobertMe schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:35:
[...] Oftewel: het is gewoon een vorm van de markt timen als je "nu de dip koopt". [...]
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
Maar waarom heb je dat geld nu dan nog op de rekening staan? Om de markt te kunnen timen als er een dip komt? Dat geld heb je in principe alleen in de "opbouwfase" waarbij je X bedrag via DCA wilt inleggen. En waarom zou je het dan nu inleggen? Volgende week staat het misschien nog wel lager. Of je belegt in NT en legt nu extra in maar tegen de tijd dat maandag de uitvoering plaatsvindt staat de koers al weer hoger.OkkE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:52:
[...]
Eens. Maar als het aandeel (of ETF) onder je gemiddelde inleg aankoopprijs zakt, vind ik dat geen slecht moment om een beetje extra te kopen — buiten je standaard DCA moment.
Misschien dat iemand het zich nog kan herinneren. Een tweetal jaar geleden was er een programma op televisie van een beursvoorspeller die o.a. ook de kredietcrises had voorspelt. Weet niet zeker of het een Nederlander was. Hij had al veel geld verdiend voor zichzelf en zijn klanten hierdoor.
In dat programma van twee jaar geleden zaten we net in de coronacrisis en deed hij een voorspelling voor de toekomst. Hij zei toen dat de beurs erg snel zou herstellen van deze crisis en dat dus de beurzen sterk zouden stijgen. Daarna zou het instorten volgens hem door een oorlog en waarschijnlijk een wereldoorlog.
Weet iemand toevallig wie dit geweest was? Kan er niets meer van vinden.
In dat programma van twee jaar geleden zaten we net in de coronacrisis en deed hij een voorspelling voor de toekomst. Hij zei toen dat de beurs erg snel zou herstellen van deze crisis en dat dus de beurzen sterk zouden stijgen. Daarna zou het instorten volgens hem door een oorlog en waarschijnlijk een wereldoorlog.
Weet iemand toevallig wie dit geweest was? Kan er niets meer van vinden.
De kans op een dip is wel wat groter als een nucleaire wereldmacht zijn buurlanden in elkaar aan het stampen is als een soort losgeslagen bokito.Gearloose schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:00:
[...]
De dip voor een fonds ala NT of ETF als VWRL is onmogelijk te voorspellen, dus gewoon volgens vast interval inleggen. Dan koop je soms overgewaardeerd, soms ondergewaardeerd en soms fair value. Over een lange periode zal het gemiddelde je hoogstwaarschijnlijk een mooi rendement opleveren.
Voor individuele aandelen is het belangrijk wat volgens jou de intrinsieke waarde is, handelt een aandeel daaronder en valt het steeds verder weg terwijl jouw casus nog overeind blijft voelt het natuurlijk als een soort uitverkoop en kun je je positie vergroten tegen een grotere discount.
Wees wel conservatief met je aannames voor je intrinsieke waarde, dat aandelen goedkoper zijn hoeft niet te betekenen dat ze ook echt goedkoop zijn.
De kans is uiteraard groter, maar hoe diep die dip is weet niemand. Daar doelde ik meer op.PHiXioN schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:45:
[...]
De kans op een dip is wel wat groter als een nucleaire wereldmacht zijn buurlanden in elkaar aan het stampen is als een soort losgeslagen bokito.
Is er een groot\betrouwbaar broker die voornamelijk in dollars handelt?
Ik handel namelijk alleen op de Amerikaanse beurs. En het is super irritant dat bijv. bij de DeGiro altijd alles in Euro laat zien.
Ik kan niet normaal mijn winst\verlies zien en dit is ook niet aanpasbaar.
Ik handel namelijk alleen op de Amerikaanse beurs. En het is super irritant dat bijv. bij de DeGiro altijd alles in Euro laat zien.
Je kan een dollarrekening en rekeningen in andere munten aanhouden zodat de transacties zonder wisselen om de haverklap kan gebeuren.Atsiz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:11:
Voor de snelle actie, overzichtelijke GUI dat de informatie toont dat je wilt hebben, toegang tot veel beurzen wilt hebben, in derivaten op de Amerikaanse beurzen wilt handelen,... kom je al snel bij IBKR uit.
[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 24-02-2022 20:35 ]
Vanmorgen alles vrij stevig in het rood, logisch. Gedurende dag zijn we richting groen bewogen, terwijl het nieuws en de vooruitzichten er toch volgens mij niet echt beter op is geworden?
Iemand die dat aan deze noob een beetje kan uitleggen?
Beeromaniac
Vaak zie je eerst een schrik reactie daarna zie je vaak licht herstel omdat het betreffende nieuws niet perse voor alle bedrijven/sectoren slecht hoeft te zijn.Thompson schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:51:
Vanmorgen alles vrij stevig in het rood, logisch. Gedurende dag zijn we richting groen bewogen, terwijl het nieuws en de vooruitzichten er toch volgens mij niet echt beter op is geworden?
Vandaag ook extra gekocht. Wel breed en niet individuele fondsen. Ga er ook vanuit dat het overleg met de oligarchen vandaag neerkomt op meer afromen.writser schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:26:
[...]
De Sberbank ADR staat vandaag -70% vandaag in dollars ( https://www.otcmarkets.com/stock/SBRCY/overview ). De multiples zijn nog weer een stukje aantrekkelijker. Ben het deels met je eens hoor. Maar beleggen in Rusland op basis van de cijfertjes - tricky ..
Zie over een goede week wel hoe de situatie in Moskou is.
Als je genoeg geld hebt (>100k), IB.Atsiz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:11:
Licht herstel? SPY (ES) is 180 punten omhoog gekomen. Volgens mij is dat al even niet gebeurd.Remco Tr schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:56:
[...]
Vaak zie je eerst een schrik reactie daarna zie je vaak licht herstel omdat het betreffende nieuws niet perse voor alle bedrijven/sectoren slecht hoeft te zijn.
Ook als je iets minder geld hebt. Ze hebben geen minimum activity fee meer.RocketKoen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:01:
[...]
Als je genoeg geld hebt (>100k), IB.
Minder onzekerheid over wat er zal/kan gebeuren. Het is nu veel meer duidelijk wat Putin wil bereiken.Thompson schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:51:
En niet vergeten dat kapitalisme baat heeft bij problemen: in dit geval: oorlog = geld verdienen.
Ja, zo cynisch is het.
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij