Volgens de video van Ben Felix die @Morty hier deelde dus niet....
Japan zit sinds 2001 aan de QE en ze hebben een deflatieprobleem. Boven 1% inflatie gaan is zeldzaam.Maahes schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:39:
[...]
Die central bank reserves kunnen oneindig groeien. Ik weet dat er allerlei richtlijnen zijn, maar die kunnen gewoon keer op keer opgerekt worden. Wat is de fundamentele beperking van QE?
Ik maak mij wel zorgen over mijn spaartegoeden. Het vertrouwen dat de ECB mijn geld waardevast houdt is echt heel laag. Ik ben denk ik niet de enige.

Hoe lager de rente en hoe meer QE, hoe minder effect dat de QE heeft.
Het is een asset swap, obligaties kunnen als waarborg, betaalmiddel,... gebruikt worden. De ene vorm van betaalmiddel wordt uit de markt gehaald en vervangen door een ander vorm van betaalmiddel. De totale hoeveelheid aan betaalmiddelen in de markt is niet verhoogd door een centrale bank.
De huidige verwachting is ingeprijsd. Maar als het daadwerkelijk gebeurt zal de beurs waarschijnlijk wel negatief reageren.Janpietertje89 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:10:
[...]
En wat Oekraïne betreft ga ik er maar vanuit dat de markt dat risico al ingeprijst heeft.
Time in the market...beats timing the market ehPistachenootje schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:50:
[...]
De huidige verwachting is ingeprijsd. Maar als het daadwerkelijk gebeurt zal de beurs waarschijnlijk wel negatief reageren.

Het doel van monetair beleid (en dus ook QE) is om de economie goed draaiend te houden en zorgen dat de waarde van het geld enigszins stabiel blijft. Dat is altijd het zoeken van een balans. Een oververhitte economie wil je afremmen (door rente verhoging) een afkoelende economie wil je stimuleren (door rente verlaging en QE). Een fundamentele beperking is er niet, maar het hele doel van centrale banken is om de boel niet te laten ontsporen.Maahes schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:39:
[...]
Die central bank reserves kunnen oneindig groeien. Ik weet dat er allerlei richtlijnen zijn, maar die kunnen gewoon keer op keer opgerekt worden. Wat is de fundamentele beperking van QE?
Ik maak mij wel zorgen over mijn spaartegoeden. Het vertrouwen dat de ECB mijn geld waardevast houdt is echt heel laag. Ik ben denk ik niet de enige.
Nu zitten we in een situatie dat de economie lekker draait, maar het monetaire beleid nog op het standje crisis staat. Daarom verwacht iedereen nu snel rente verhogingen.
In de US is die situatie redelijke simpel, maar in europa is het iets complexer door de grote verschillen tussen de landen. Voor Nederland en Duitsland zou je de rente eigenlijk al willen verhogen, maar voor de zuid europese landen is dat problematischere doordat die nog lang niet zo lekker lopen. Daarom kan de ECB de rente nog niet zo snel verhogen. Uiteindelijk gaan 'wij' daarvoor betalen met een hogere inflatie (veroorzaakt door een te ruim monetair beleid in het lekker lopende noorden), maar na zoveel jaren extreem lage inflatie is dat waarschijnlijk helemaal niet zo heel erg.
Helemaal mee eens natuurlijk. Ik geloof niet dat het zinnig is om te gaan wachten.Janpietertje89 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:51:
[...]
Time in the market...beats timing the market eh
Dat is onjuist.Morty schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:20:
[...]
Met QE wordt geen geld gecreëerd, maar 'central bank reserves' (wat er uiteindelijk wel weer toe kan leiden dat private banken meer geld uitlenen en zo geld creëren).
QE is niets meer dan een middel om gedrukt/geprint geld via obligaties of andere assets in de economie te krijgen. Dat leidt er niet toe dat private banken meer geld kunnen uitlenen. Dat wordt uitsluitend door de hoogte van de rente bepaald.
Er is wel degelijk een verschil tussen geld printen door centrale banken en geldscheppen door private banken. Het laatste is in feite niets meer dan het in het leven roepen van een krediet en een schuld waarover rente moet worden betaald. De rente is de winst en is een belangrijke factor voor economische groei. Het is allebei geld, maar het is niet hetzelfde.Qwerty-273 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:22:
[...]
Banken zijn geldscheppende instellingen. Om de NVB te quoten:
[...]
De banken creëren dus digitaal geld (het drukken/printen is een ander verhaal), maar doen dat wel binnen de regels die opgesteld zijn door de centrale banken. En worden ook daar strikt op gecontroleerd. Wil je dat in een eenvoudige Youtube video terug zien -> YouTube: DNB | Geldschepping
Dit wordt heel mooi uitgelegd in de video van Ray Dalio: https://www.youtube.com/watch?v=PHe0bXAIuk0
Dus QE is wel inflatoir (i.t.t. wt beweerd wordt in de video van Ben Felix)?Morty schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:53:
[...]
Het doel van monetair beleid (en dus ook QE) is om de economie goed draaiend te houden en zorgen dat de waarde van het geld enigszins stabiel blijft. Dat is altijd het zoeken van een balans. Een oververhitte economie wil je afremmen (door rente verhoging) een afkoelende economie wil je stimuleren (door rente verlaging en QE). Een fundamentele beperking is er niet, maar het hele doel van centrale banken is om de boel niet te laten ontsporen.
Nu zitten we in een situatie dat de economie lekker draait, maar het monetaire beleid nog op het standje crisis staat. Daarom verwacht iedereen nu snel rente verhogingen.
In de US is die situatie redelijke simpel, maar in europa is het iets complexer door de grote verschillen tussen de landen. Voor Nederland en Duitsland zou je de rente eigenlijk al willen verhogen, maar voor de zuid europese landen is dat problematischere doordat die nog lang niet zo lekker lopen. Daarom kan de ECB de rente nog niet zo snel verhogen. Uiteindelijk gaan 'wij' daarvoor betalen met een hogere inflatie (veroorzaakt door een te ruim monetair beleid in het lekker lopende noorden), maar na zoveel jaren extreem lage inflatie is dat waarschijnlijk helemaal niet zo heel erg.
Ik zou toch eens die video's van Dirk Bezemer op Youtube hierover eens bekijken. Wat de centrale bank en de private banken doen is in wezen wel hetzelfde. Er is in beide gevallen sprake van wederzijdse schuldaanvaarding. YouTube: DEBT episode 1: Debt, a great inventionAardappelzakje schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:04:
[...]
Dat is onjuist.![]()
QE is niets meer dan een middel om gedrukt/geprint geld (tegenwoordig meestal digitaal) via obligaties of andere assets in de economie te krijgen. Dat leidt er niet toe dat private banken meer geld kunnen uitlenen. Dat wordt uitsluitend door de hoogte van de rente bepaald.
[...]
Er is wel degelijk een verschil tussen geld printen door centrale banken en geldscheppen door private banken. Het laatste is in feite niets meer dan het in het leven roepen van een krediet en een schuld waarover rente moet worden betaald. De rente is de winst en is een belangrijke factor voor economische groei. Het is allebei geld, maar het is niet hetzelfde.
Dit wordt heel mooi uitgelegd in de video van Ray Dalio: https://www.youtube.com/watch?v=PHe0bXAIuk0
Als een private bank een krediet verstrekt, en die wordt opgenomen, dan ontstaat er zowel aan de activa als aan de passiva zijde een journaalpost. Namelijk te vorderen op lener en te betalen aan spaarder of rekeninghouder. Dat geld wordt vaak geleend om uit te geven en komt daarmee gewoon in omloop. Bij centrale banken ontstaat er ook aan de activa en passiva zijde een journaalpost, maar vaak wordt het geld niet uitgeleend, maar omgeruild voor staatsleningen en wordt het overtollige cashgeld weer gestald bij de centrale banken. Dat vergroot de liquiditeit van staatsleningen en in theorie kunnen overheden daardoor meer uitgeven en komt dat geld in omloop, in praktijk is dit vooral voor bepaalde landen relevant.
Ik heb net een stukje gezien op cnbc, een interview met Cathy wood. waarin ze haar ETF (ARK innovation) verdedigd. "comedy gold" zouden ze in amerika zeggen.
En het mooiste. Op het laatst kwam er een pop up in beeld van Zoom dat ze moet betalen om door te gaan.
Ze gebruikt een product uit haar etf zonder er voor te willen betalen.
En het mooiste. Op het laatst kwam er een pop up in beeld van Zoom dat ze moet betalen om door te gaan.
Don't you get a free zoom membership with purchase of zoom shares Cathy? 🤣🤣
— MartiniRita (@TheMartinirita) 17 februari 2022
nice clip @StockJockAT pic.twitter.com/pTEhjCy3I4
[ Voor 9% gewijzigd door mrc4nl op 17-02-2022 20:41 ]
ora et labora
Het is lastig te bepalen. Omloopsnelheid van geld speelt ook een rol. Stel de ECB "print" 1000 miljard euro en geeft dit aan jou (of anders gezegd, jullie doen aan wederzijdse schuldaanvaarding, je leent dus 1000 miljard euro van de ECB). En jij stalt dat geld bij de ECB of een grootbank (kan niet zoveel, ivm ratio's, ander verhaal) in een 30jarige deposito. Dan staat dat geld dus 30 jaar dood. Dat zal geen prijsopdrijvend effect hebben. Mijn kennis is niet toereikend genoeg om te bepalen in hoeverre het een rentedalend effect heeft als je het bij een grootbank zou stallen, ivm funding.Maahes schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:10:
[...]
Dus QE is wel inflatoir (i.t.t. wt beweerd wordt in de video van Ben Felix)?
Echter, stel jij geeft dat geld 100% uit in de echte economie in 1 week tijd. Dat zal de vraag enorm vergroten en een prijsopdrijvend effect hebben, zeker bij schaarste (denk aan supply chain problemen).
QE heeft als doel lage rente, en lage rente an sich zorgt ervoor dat geld goedkoop is om te lenen, dat kan er voor zorgen dat er meer geleend wordt (bij private banken) en dat geld uitgegeven wordt. En dat verhoogd de vraag naar goederen en diensten en kan daarmee een prijsopdrijvend effect hebben. Maar het kan ook slim uitgegeven worden, dwz geïnvesteerd worden waarmee de economie groeit. Creatieve innovatie plaatsvindt. Dan zou het zelfs, alles beschouwend, deflatoir kunnen werken. Maar net hoe je het bekijkt.
[ Voor 7% gewijzigd door rr7r op 17-02-2022 19:12 ]
Het opkopen van obligaties heeft uiteraard wel een direct inflatoir effect op die obligaties. Dat kan gunstig zijn voor leners (overheden, bedrijven, huizenkopers) en ongunstig voor obligatiekopers (pensioenfondsen). In hoeverre, en onder welke omstandigheden dit ook tot inflatie in het standaard inflatiemandje gaat leiden weet waarschijnlijk niemand.
Persoonlijk vind ik dat dit soort kolossale experimenten verboden zou moeten worden.
Persoonlijk vind ik dat dit soort kolossale experimenten verboden zou moeten worden.
Ja het vergroot de vraag naar die staatsobligaties en daarmee is het renteverlagend/prijsopdrijvend van die staatsobligaties, dat kan je als ongunstig zien voor obligatiekopers (pensioenfondsen) want lagere rentevergoeding, echter ook lager risico (want ECB whatever it takes) en zorgt ervoor dat italie niet in elkaar klapt wat gunstig is voor obligatiehouders (ook pensioenfondsen). Tenzij je weer stelt dat de EU ze toch wel gered zou hebben, maar dan met hogere rentes, etc, etc... Het blijft ingewikkelde materie.Billie Turf schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:14:
Het opkopen van obligaties heeft uiteraard wel een direct inflatoir effect op die obligaties. Dat kan gunstig zijn voor leners (overheden, bedrijven, huizenkopers) en ongunstig voor obligatiekopers (pensioenfondsen).
Lage rentes hebben ook invloed op aandelenkoersen (discounted cashflow model) en daarmee op welvaartsgevoel van mensen, kan daarmee ook weer leiden tot meer uitgaves bij mensen en daarmee inflatoir. Maar ook dat bedrijven wellicht meer durven te investeren, potentieel deflatoir.
Het blijft lastige materie. Maar ik kan er naast zitten maar veel van de huidige inflatie heeft ook met energieprijzen te maken hebben en ik heb daarbij toch wel sterk de indruk dat dat vooral het gevolg is van beleidskeuzes in combinatie met ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Economische groei is goed. Er moet ook inflatie zijn. Echter de inflatie mag niet te hoog worden. Om de inflatie te temperen gaat de FED de rente langzaam verhogen. Gaat de FED de rente te snel verhogen of gaat de FED te rente veel te hoog verhogen, dan heb je meer kans op een beurscrash,Maahes schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:12:
[...]
Als lage rente altijd economische groei geeft, waarom verlagen we de rente dan gewoon niet nog meer? Dan kan de rente toch niet laag genoeg zijn? Kortom, wat zijn hier de beperkingen / limieten?
En waarom gaat het dan toch 'mis' met hyperinflatie in landen als Turkije, Venezuela, etc. Is dat een ander soort QE dan wat er in Europa en in de VS gaande is?
Het is dus lastig voor de FED om zowel de inflatie te "bestrijden" alsmede de beleggers niet te veel van "streek" te maken.
Erdogan die keek naar het westen en zag dat wij hier de rente flink hadden verlaagt. Landen zoals Nederland/Duitsland kregen zelfs een negatieve rente. Een natte droom voor Erdogan, geld lenen en er ook nog wat geld bij krijgen.Echter Turkije is geen EU/VS.
In Turkije hebben ze last van inflatie. Het antwoord van Erdogan hierop is een lagere rente. Centrale banken gaan normaal gesproken de rente wat verhogen als de inflatie te hoog wordt. Erdogan doet precies het omgekeerde.
Dit heeft toch gevolg dat je een nog hogere inflatie krijgt. Om dit weer te bestrijden ging Erdogan de rente nog verder verlagen. Tsja.....
Dit heeft als gevolg dat de bevolking er flink onder lijd. Vele mensen hebben moeite om rond te komen.
Huidige inflatie heeft te maken met corona en lockdowns. Door de lockdowns is de economie krakend tot een minimum beperkt geweest. Er was minder behoefte aan vervoer/transport en dus ook olie/energie.rr7r schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:21:
[...]
Het blijft lastige materie. Maar ik kan er naast zitten maar veel van de huidige inflatie heeft ook met energieprijzen te maken hebben en ik heb daarbij toch wel sterk de indruk dat dat vooral het gevolg is van beleidskeuzes in combinatie met ongelukkige samenloop van omstandigheden.
En dan na een tijdje komt de economie weer op gang.
De vraag naar energie gaat dan enorm omhoog wat tot een prijsopdrijving als gevolg heeft.
Echter dit kan natuurlijk niet eeuwig door gaan en de energieprijzen zullen vroeg of laat weer normaal worden.
De hoge energieprijzen hebben ook andere, vooral geopolitieke oorzaken. Dat kan je zeker niet alleen aan het opveren van de economie koppelen. Wel is het een grote drijfveer voor inflatie, want energieprijs omhoog > productiekosten en transportkosten omhoog > productprijzen omhoogphantom09 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:25:
[...]
Huidige inflatie heeft te maken met corona en lockdowns. Door de lockdowns is de economie krakend tot een minimum beperkt geweest. Er was minder behoefte aan vervoer/transport en dus ook olie/energie.
En dan na een tijdje komt de economie weer op gang.
De vraag naar energie gaat dan enorm omhoog wat tot een prijsopdrijving als gevolg heeft.
Echter dit kan natuurlijk niet eeuwig door gaan en de energieprijzen zullen vroeg of laat weer normaal worden.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Dat de energie duur is kan toch ook gewoon door QE komen? Juist doordat het geimporteerd wordt uit niet-Euro landen? Door QE daalt de waarde van de euro. Monetaire verkrapping zou de euro duurder maken en energie goedkoper. Correct?
QE zal zeker een factor zijn (en dan met name de USD meer dan de EUR) maar de onderliggende redenen zitten dieper.Maahes schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:34:
Dat de energie duur is kan toch ook gewoon door QE komen? Juist doordat het geimporteerd wordt uit niet-Euro landen? Door QE daalt de waarde van de euro. Monetaire verkrapping zou de euro duurder maken en energie goedkoper. Correct?
1) De lage olieprijs van de afgelopen jaren was een aanbod crisis, de vraag was niet bijzonder hoog.
2) Daardoor was het niet rendabel om te investeren in upstream (ik zat in die markt met vezels en die kromp nogal hard)
3) Nu de vraag weer stijgt, is de capaciteit er niet. Voorheen (5 jaar geleden) olie en gasvelden zijn gesloten, fraktie is in veel delen van de US gestopt, vanwege zowel de olieprijs en millieu.
En dan resteert een vraag en aanbod - en maakt het niet veel uit in welke valuta het afgerekend wordt, dat is uiteindelijk lood om oud ijzer.
[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 20-02-2022 14:01 . Reden: zeeker is geen woord, zeker wel ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
denk niet dat dat de oorzaak is, zoiets had je ook kunnen zien door de wisselkoerenMaahes schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:34:
euro is best sterk gebleven afgelopen twee jaar.
Dat energie duur is komt denk ik vooral door milieubewegingen die niet willen dat er in fossiele brandstoffen word geïnvesteerd, dus komt er gewoon weinig aanbod bij terwijl de vraag (weer) sterk is gestegen.
En nu de prijs hoog staat denk de OPEC, weetje we gaan niet meer oppompen. we vinden het wel prima.
(https://abcnews.go.com/In...ut-us-gas-prices-82958855)
ora et labora
@mrc4nl Diezelfde OPEC (waar veel landen niet in zitten) kon vijf jaar geleden de gelederen niet sluiten en toen ging een vaatje olie voor een bodemprijs weg. Dat was een politieke strijd omdat landen elkaar het geld niet gunden. Wat grappig is, want dat hebben ze wel (edit: het geld nodig)
Dat heeft weinig met milieu bewegingen te maken, dat gaat later nog wel een factor worden (en is het in NL en EU al aan het worden) maar energie is een wereldwijde commodity markt.
Dat heeft weinig met milieu bewegingen te maken, dat gaat later nog wel een factor worden (en is het in NL en EU al aan het worden) maar energie is een wereldwijde commodity markt.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nope.Maahes schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:34:
De fracking begon met aardgas en de Amerikanen hadden de aardgasprijs gecrasht.
Dus ze gingen olie fracken en het management van schaliebedrijven beloonden zichzelf met productietargets ipv winstdoelen. Ze wisten perfect dat ze de productiecijfers ver konden opdrijven, maar met elke nieuwe oliebron ging de olieprijs omlaag en alle voorgaande investeringen moesten afgewaardeerd worden. Hoe meer dat ze fracken hoe meer dat ze de waarde van de investeringen en de aandelen sloopten. Het management betaalde bonussen aan zichzelf en liet de investeerders in de steek.
Trump probeerde de schalie te helpen en promoot "freedom gas" in Europa. Rusland reageerde met het openzetten van de gaskraan om te voorkomen dat het Amerikaanse gas ooit winstgevend in Europa kan aankomen.
In de jaren voor de Corona waren de prijzen en koersen in olie en gas onder druk gezet. De Corona maakte de straten leeg, had 16k vliegtuigen aan de grond gehouden,... en creëerde een grote feest voor de bears, short sellers,... OPEC+ zag de kans om de Amerikaanse schalie voor eens en altijd uit te schakelen. De Amerikanen hebben meer dan 300 miljard dollar aan de schalie verloren.
Blijkbaar waren er mensen die op WTI futures speculeerden zonder te beseffen dat de olie fysiek geleverd en ontvangen moest worden. Alle opslag op land en de olietankers waren volgeboekt door de betere traders en toen dumpten ze de futures op negatieve prijzen. Ze betaalden iemand anders om van een oliefuture af te geraken.
Het was op een houtje bijten in de olie en gas. De Brent op 25 dollar en je kon blij zijn als je 4 dollar per vat kon krijgen voor een converteren van ruwe olie naar benzine of diesel. Je kan niet voorstellen dat 159 liter benzine of diesel in Europa maximaal op 29 dollar verkocht werd. Dat is 3 à 4 keren je auto voltanken.
Dus de oliebedrijven sneden in hun capex, de investeringen in het zoeken of boren naar olie of gas zo hard mogelijk inperken. In de schalie zakten vele bedrijven in elkaar en de dienstverleners, toeleveranciers krompen hard. Wie het geld heeft om continue te boren naar olie zonder zorgen over banken of investeerders te maken en over eigen drill rigs beschikte, bleef gewoon boren tegen het negatieve sentiment in. Geen cowboys meer, maar de oil majors kunnen verstandiger en met mate met de fracking omgaan.
Na 2 jaren snijden in het zoeken en boren naar olie en gas begint de vraag over de pre-Corona jaren te gaan. In 10 dagen gaan de Belgen meer vliegen dan voor de Corona. Veel andere landen en volkeren gaan hetzelfde doen. Een kwestie van tijd om de Brent voor vele jaren boven de 100 dollar te houden.
De achterstand in productie inhalen gaat nog vele jaren duren. De olie, aardgas (termijncontracten die half jaar achter de olieprijs aanlopen) en elektriciteit (de vuistregel is dat je 3 kWh aan aardgas moet verbranden om 1 kWh aan elektriciteit op te wekken) is de nieuwe chiptekort, GPU-tekort,... Niet raar dat ik in 2020 de olieaandelen van de grond opraapte en het is nu de helft van mijn portefeuille. De olieaandelen bleven stijgen tot 2 jaren na de bodem van een crash, zoals in 2011 na maart 2009. Aanhoudende hoge energieprijzen gaan op termijn een rem op alle economische activiteiten zetten totdat de vraag daalt en het aanbod te groot wordt.
[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 17-02-2022 22:46 ]
Een dag later is de stand -15.75%, auwMiki schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:02:
Straks om 13.00u de cijfers van Palantir. Ik ben benieuwd gezien het huidige beurssentiment wat de koersbeweging gaat zijn van deze meme stock
De cijfers van Palantir waren niet eens zo dramatisch. Hogere omzet gehaald, meer opdrachten binnen gehaald alleen de kostenkant.. daar moet nog iets aan gedaan worden.
Ik heb het idee dat alle groeiaandelen nu hard omlaag worden getrokken als zo ook maar iets onderpresteren bij kwartaalcijfers.Miki schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:57:
[...]
Een dag later is de stand -15.75%, auw
De cijfers van Palantir waren niet eens zo dramatisch. Hogere omzet gehaald, meer opdrachten binnen gehaald alleen de kostenkant.. daar moet nog iets aan gedaan worden.
ROKU -22% (-30% als je de normale beursdag meerekent)
Palantir -15,75%
Roblox -26%
Facebook -26%
Viacomcbs - 17.8%
Fastly -33.6%
Crocs, viel op zich mee. maar alsnog - 37%ytd.
Vandaag draftkings. ook weer zon typisch groeiaandeel zonder enig zicht op winst. Zal die ook afgestraft worden?
ora et labora
Palantir heeft in mijn portefeuille inmiddels een andere betekenis gekregen: een herinnering om nooit meer mee te gaan met FOMO en meme-stocksMiki schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:57:
[...]
Een dag later is de stand -15.75%, auw
Normaliter kan ik mijn emotie goed uitschakelen en volg ik het meme gebeuren niet als het op beleggingen aankomt maar 26 maart 2021 was een slechte dag; een dag met verstandsverbijstering voor mij denk ik. Op die dag blijkbaar toch meegezogen met FOMO en de hele meme eromheen. Gekocht op $22,91 en nu dus dik in de min
Ditto. Hoewel hun omzet stijgt wel en ze zijn relatief uniek in de data analysis market, maar je kan niet eeuwig verlies draaien.Cubic X schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:03:
[...]
Palantir heeft in mijn portefeuille inmiddels een andere betekenis gekregen: een herinnering om nooit meer mee te gaan met FOMO en meme-stocks.
Al die IPO stocks van vorig jaar die ik volgde? Rivian, Sweetgreen, Robinhood, Sono motors?
Weinig meer van over. Echt treurnis alom. Gelukkig ben ik niet blijven hangen
De enige die waarde weet vast te houden is Oxford Nanopore. Maar dat verbaast me niets; ik ken het bedrijf professioneel al 10 jaar en ze hebben echt goede tech. Misschien nu juist daar inkopen...
[ Voor 11% gewijzigd door XanderDrake op 18-02-2022 12:01 ]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Enige IPO die het echt Top heeft gedaan vorig jaar is ZIM (+492,70%) sins feb 2021XanderDrake schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:54:
[...]
Ditto. Hoewel hun omzet stijgt wel en ze zijn relatief uniek in de data analysis market, maar je kan niet eeuwig verlies draaien.
Al die IPO stocks van vorig jaar die ik volgde? Rivian, Sweetgreen, Robinhood, Sono motors?
Weinig meer van over. Echt treurnis alom. Gelukkig ben ik niet blijven hangen
De enige die waarde weet vast te houden is Oxford Nanopore. Maar dat verbaast me niets; ik ken het bedrijf professioneel al 10 jaar en ze hebben echt goede tech. Misschien nu juist daar inkopen...
ora et labora
Vandaag aandelen TKWY gekocht. Na de kwartaalcijfers koop ik nog een keer hetzelfde aantal (beetje prijsspreiding). We zullen zien of mijn idee/waardering klopt. 
!RemindMe 5 years
!RemindMe 5 years
[ Voor 5% gewijzigd door OkkE op 18-02-2022 16:29 ]
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
En nog steeds een koopje als je het mij vraagt.mrc4nl schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:48:
[...]
Enige IPO die het echt Top heeft gedaan vorig jaar is ZIM (+492,70%) sins feb 2021
Overigens mag de boel van mij nog wel wat verder zakken. Heb nog wat door te rollen en wil weer eens flink inslaan.
We zullen zien wat het wordt over 5 jaar. Ik gok op rond de 60 euries.OkkE schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:10:
Vandaag aandelen TKWY gekocht. Na de kwartaalcijfers koop ik nog een keer hetzelfde aantal (beetje prijsspreiding). We zullen zien of mijn idee/waardering klopt.
!RemindMe 5 years
Het is Cathey niet die een popup krijgt, maar de redactie van CNBC.mrc4nl schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:33:
Ik heb net een stukje gezien op cnbc, een interview met Cathy wood. waarin ze haar ETF (ARK innovation) verdedigd. "comedy gold" zouden ze in amerika zeggen.
[Twitter]
Dat is ook mijn voorspelling. Ik hoop uiteraard dat de 60 EUR eerder gehaald wordt, maar we zullen zien. Ik vind het leuk om eens met een heel klein deel van mijn geld te "gokken", de rest zit in ETFs.phantom09 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:11:
[...]
We zullen zien wat het wordt over 5 jaar. Ik gok op rond de 60 euries.
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
mrc4nl schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:33:
[Twitter]
CNBC may have a 40 minute time horizon, but ARK's is 5 years. Thanks for having us on @CNBC, we're happy to pay for your upgraded Zoom account. You can't be a knowledge worker without it! 😉 pic.twitter.com/d3u6d66oLN
— ARK Invest (@ARKInvest) 17 februari 2022
Oost europa is in de uitverkoop vandaag. Met name Gazprom en Surgutneftegas en Sberbank. maar ook de EFT van ishares (IEER) staat op -9%
Nadeel van deze uitverkoop is dat je niet weet wanneer hij is afgelopen, en of de aanbiedingen nog beter worden..... dus tja wie durft?
Nadeel van deze uitverkoop is dat je niet weet wanneer hij is afgelopen, en of de aanbiedingen nog beter worden..... dus tja wie durft?
ora et labora
D'r gaat wel meer in de uitverkoop vandaag. 
Ook dichter bij huis en ook nog wel harder dan gazprom, maar of dat nou een reden is om in te stappen...
En in algemene zin heb ik niet direct het gevoel dat Rusland aan de vooravond staat van een economische wederopstanding.
Ook dichter bij huis en ook nog wel harder dan gazprom, maar of dat nou een reden is om in te stappen...
En in algemene zin heb ik niet direct het gevoel dat Rusland aan de vooravond staat van een economische wederopstanding.

[ Voor 29% gewijzigd door Charly op 21-02-2022 17:25 ]
Het voelt allemaal erger dan dat het is. Tussen 1 en 2 procent naar beneden.
Nog geen bloed door de straten dus (hoop oprecht dat dat letterlijk ook niet gaat gebeuren, ongeacht of dat nou goed of slecht voor mij of voor de beurs is).
Nog geen bloed door de straten dus (hoop oprecht dat dat letterlijk ook niet gaat gebeuren, ongeacht of dat nou goed of slecht voor mij of voor de beurs is).
You're either part of the solution or you're part of the problem
Ik niet.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tPxVXMstcub7tScECIH8m3ok.jpg?f=user_large)
https://www.beursgeschied...ecten-ongeldig-verklaard/
Maar serieus, RU is zowel landen risico, valuta risico en legal/politiek risico. Dat is wel een zeer offensieve (of zelfs speculatieve) positie om in Gazprom een positie te nemen.Je hebt dan wel de hele bingokaart vwb risico vol staan.
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 21-02-2022 18:36 ]
zekers. maar Rusland ligt politiek al jaren niet lekker, en hebben vele sancties tegen hun. toch weten zich nog wel te redden. ze zijn redelijk zelfstandig.Charly schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:18:
Mijn grootste zorg is dat je niet direct aandelen kan kopen van russche bedrijven maar alleen ADR'sfranssie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:35:
[...]
Maar serieus, RU is zowel landen risico, valuta risico en legal/politiek risico. Dat is wel een zeer offensieve (of zelfs speculatieve) positie om in Gazprom een positie te nemen.Je hebt dan wel de hele bingokaart vwb risico vol staan.
Er is al eens gedreigd met het weren van chinese aandelen op de amerikaanse beurs. dat zo zou maar ook met die van russische aandelen kunnen gebeuren als het echt op oorlog uitkomt.
Nu iedereen het ergste vreest kan het wel interessant aankoopmoment zijn (Be greedy when others are fearful) maar zoals je zelf zij, het risicoprofiel is van de bovenste plank.
Ik zou ook zelf nu niet kopen en eerst even afwachten, maar gazprom heeft mijn aandacht.
China is afgelopen jaren een sterke gebruiker geworden van aardgas, dus zelfs als rusland de gaskraan naar europa dichtdraait, denk ik dat gasprom er nog wel warmpjes bijzit.
ora et labora
@mrc4nl ooit, een tijd geleden, toen ik ging studeren had ik een hoogleraar die uitlegde hoe de jaarrekening van de NAM werd vastgesteld (zijn theorie).
Hij begon onderaan de jaarrrekening (50 mio NLG) en rekende omhoog, erg apart en zal niet helemaal correct zijn geweest maar toch, die gedachte/methode is blijven plakken.
Bij sommige fondsen zou het zo maar kunnen dat zodra het gewenste rendement behaald wordt, de rest wordt afgeroomd aan kosten voor vriendjes van, en dan heb je als belegger/investeerder een beperkt upward risk, maar wel de volle downward risk - wat ik her en der over Putin heb gelezen lijkt mij dat bij Gazprom een werkelijk risico.
Toen bij de uitbraak van Corona de beurs sterk daalde heb ik wat Shell gekocht, beste investering ooit (65+%) maar daarvan ben ik niet bang dat ik nooit mijn aandelen weer kan verkopen, met winst of verlies, dat zie ik dan wel.
Hij begon onderaan de jaarrrekening (50 mio NLG) en rekende omhoog, erg apart en zal niet helemaal correct zijn geweest maar toch, die gedachte/methode is blijven plakken.
Bij sommige fondsen zou het zo maar kunnen dat zodra het gewenste rendement behaald wordt, de rest wordt afgeroomd aan kosten voor vriendjes van, en dan heb je als belegger/investeerder een beperkt upward risk, maar wel de volle downward risk - wat ik her en der over Putin heb gelezen lijkt mij dat bij Gazprom een werkelijk risico.
Toen bij de uitbraak van Corona de beurs sterk daalde heb ik wat Shell gekocht, beste investering ooit (65+%) maar daarvan ben ik niet bang dat ik nooit mijn aandelen weer kan verkopen, met winst of verlies, dat zie ik dan wel.
Met IB kan je rechtstreeks in RU beleggen. Zelf heb ik wel een extra plukje genomen. Het is hoofdzakelijk grondstoffen daar en daarvan wordt de prijs op de wereldmarkt bepaald. In het geval van bijvoorbeeld olie en gas zal de prijs alleen maar stijgen als het onrustiger wordt. En als de RUB door het putje gaat, dalen voor veel grondstofondernemingen daar enkel de kosten per productie-eenheid. De verkoop vindt vaak toch plaats in harde valuta tegen de spotprijzen van de globale handel.mrc4nl schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:15:
[...]
zekers. maar Rusland ligt politiek al jaren niet lekker, en hebben vele sancties tegen hun. toch weten zich nog wel te redden. ze zijn redelijk zelfstandig.
[...]
Mijn grootste zorg is dat je niet direct aandelen kan kopen van russche bedrijven maar alleen ADR's
Er is al eens gedreigd met het weren van chinese aandelen op de amerikaanse beurs. dat zo zou maar ook met die van russische aandelen kunnen gebeuren als het echt op oorlog uitkomt.
Nu iedereen het ergste vreest kan het wel interessant aankoopmoment zijn (Be greedy when others are fearful) maar zoals je zelf zij, het risicoprofiel is van de bovenste plank.
Ik zou ook zelf nu niet kopen en eerst even afwachten, maar gazprom heeft mijn aandacht.
China is afgelopen jaren een sterke gebruiker geworden van aardgas, dus zelfs als rusland de gaskraan naar europa dichtdraait, denk ik dat gasprom er nog wel warmpjes bijzit.
En naast commodities zijn het hoofdzakelijk financials en die zijn in Rusland enorm goed gekapitaliseerd vanwege de vorige paar chaotische periodes. Dus dat durf ik wel aan.
Rusland kijk ik nog even aan maar als mijn favoriet ZIM in de uitverkoop gaat.... tja dan kan die niet laten liggen 
Heb toch maar weer een positie geopend.
Heb toch maar weer een positie geopend.
ora et labora
Komt dan morgen de grote sell off? Amerikaanse futures dik in het rood, dat is meestal een teken dat iedereen wil verkopen bij de dagstart
Grotendeels waarschijnlijk al in gecalculeerd afgelopen weken. Misschien een dipje in de ochtend door de weak hands, en daarna horizontaal. Ben benieuwd of ik gelijk krijg.
Edit:
Edit:
De beurzen in Moskou handelden door tijdens toespraak Poetin. Het is een financieel bloedbad. Koersdalingen tot 20 procent. Roebel zakt ook weg tegen en dollar. Het kapitaal heeft kennelijk geen boodschap aan vermeend historisch onrecht van 1917 tot nu. https://t.co/CZdU6iUFuu
— Hubert Smeets (@hubertsmeets) 21 februari 2022
[ Voor 20% gewijzigd door Qunix op 22-02-2022 00:07 ]
Om half vier kan ik kijken hoe hoog mijn call op VIX futures kan gaan en indien nodig ga ik het omhoog rollen.
[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 22-02-2022 02:50 ]
Gaat iedereen flink bijkopen vandaag? Of wachten we nog een paar dagen totdat het echt los gaat? En wat gaat iedereen kopen? Zelf denk ik vooral Amerikaanse bedrijven: die niet veel last zullen hebben van eventuele gasblokkade's.
Edit: bijkopen en profiteren van de dip zit er waarschijnlijk niet in: storing bij ING.
Edit: bijkopen en profiteren van de dip zit er waarschijnlijk niet in: storing bij ING.
[ Voor 16% gewijzigd door NoSugar op 22-02-2022 08:43 ]
Ik koop nog steeds +/- 2x per week m'n normale maand inleg bij zolang S&P500 (die gebruik ik als graadmeter voor de algemene markt tendens) onder de 4550 staat (ATH - een ruime 5%). Met het idee dat die ATH ergens in de komende 10~20 jaar echt wel verbroken gaat worden. Dat kan ik tot eind april ongeveer doen en dan is de "reserve cash" er grotendeels wel doorheen en stappen we weer over naar enkel maandelijkse inleg.
Eind dit jaar daarom denk ik geen extra aflossing op de hypotheek, die is laag zat, dus het geld wat over is lekker in m'n 2 Fitvermogen fondsen stoppen.
Eind dit jaar daarom denk ik geen extra aflossing op de hypotheek, die is laag zat, dus het geld wat over is lekker in m'n 2 Fitvermogen fondsen stoppen.
Beeromaniac
Ik wacht nog een paar dagen en koop dan gewoon NT.NoSugar schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:20:
Gaat iedereen flink bijkopen vandaag? Of wachten we nog een paar dagen totdat het echt los gaat? En wat gaat iedereen kopen? Zelf denk ik vooral Amerikaanse bedrijven: die niet veel last zullen hebben van eventuele gasblokkade's.
spoiler:
Automatische inleg vind op / "vanaf" de 27e van de maand plaats. Ik zie dan wel weer wat de koers was, of niet. Ik heb in ieder geval geen apart staan om een mogelijke dip te kopen. Waarbij de dip waarschijnlijk alsnog een hogere koers heeft dan als ik het geld meteen had belegd toen het beschikbaar kwam.
1 van mijn grootste holdings, Eurofins, is vandaag met prima cijfers gekomen. Tegen de TTM Q3 cijfers vond ik ze al een koopje, dus misschien maar wat extra kopen.NoSugar schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:20:
Nee, ik had niet verwacht de komende tijd iets in te kopen, ik heb nog wel een (veel te) stevige cashbuffer waar nog wel wat afmag, maar ik had geen plan om die de komende tijd te spenderen. De beurs mag nog wel wat lager voor ik in de verleiding kom die in te zetten.NoSugar schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:20:
De vraag die ik me wel aan het stellen ben: Koop ik bij van wat ik al heb of open ik een aantal nieuwe posities...
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Omdat de S&P 500 futures 1.5% in de min staan? Nee daar ga ik geen actie op ondernemen. Zulke dipjes hebben we dit jaar al minstens 10 keer gehad.NoSugar schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:20:
Gaat iedereen flink bijkopen vandaag?
Overigens is al aangetoond dat wachten op de dip over het algemeen geen goede strategie is.
Als ik wel in market timing zou geloven zou ik voorlopig lekker aan de zijlaan staan. Ik vermoed dat er dit jaar wereldwijd een serieuze correctie komt. Maar ik onderneem er geen actie op.
Tot nu toe is de daling te weinig om op in te spelen. Zit persoonlijk nog altijd boven de waarderingen van 1 december even snel kijkend. Menige ETF staat ook nog in de plus tegenover start van q4 '21. Dat is geen firesale of uitverkoop, gewoon gerommel in de marge.NoSugar schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:20:
Pas bij een echte klap ga ik overwegen echt geld uit de buffer of ander potje te halen. Beetje zoals covid crash (meer dan 30% eraf) of iets kleiners als december '18 (bijna 20% eraf).
Als iedereen verwacht dat de koersen omlaag gaan vandaag dan is het alleen maar logisch dat de koersen omhoog gaan.
Nervositeit is wel erg hoog, VIX van 31 valt me dan nog erg mee. Kan nog alle kanten op, zie het ook nog wel heel diep rood gaan vandaag.
De neerwaardse spiraal is enkele weken geleden al ingezet dus ik zou persoonlijk wachten aangezien het de komende tijd nog flink lager kan gaan.NoSugar schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:20:
Futures staan diep in het rood.Morty schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:34:
Nervositeit is wel erg hoog, VIX van 31 valt me dan nog erg mee. Kan nog alle kanten op, zie het ook nog wel heel diep rood gaan vandaag.
[ Voor 19% gewijzigd door MaZo op 22-02-2022 09:36 ]
Als we nou op -5% hadden gestaan had ik je gelijk gegeven, maar dit stelt weinig voor.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vIpPDGwSftv4TuafGseLCx0c.jpg?f=user_large)
De DAX,MDAX,SDAX stonden gisteravond tot bijna 6 procent in het rood. Het herstel is gewoon erg sterk vandaag.Carfanatic schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:40:
[...]
Als we nou op -5% hadden gestaan had ik je gelijk gegeven, maar dit stelt weinig voor.
[Afbeelding]
ora et labora
Afgaande op de afgelopen weken is bijvoorbeeld 2% Nasdaq aardig fors, en ik verwacht dat dit nog wel op gaat lopen.Carfanatic schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:40:
[...]
[Afbeelding]
Voelt toch een beetje als een dead cat bounce. Denk persoonlijk ook niet dat Putin het hierbij gaat laten. Zie toch wel erg veel risico naar beneden.
Uhm, herstel van Futures is geen herstel in mijn ogen. Het is gewoon een ander sentiment.mrc4nl schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:44:
[...]
De DAX,MDAX,SDAX stonden gisteravond tot bijna 6 procent in het rood. Het herstel is gewoon erg sterk vandaag.
Maar inderdaad, ik had het roder verwacht vandaag. Vanochtend was het best nog stevig.
Maar we moeten wachten op de Amerikanen, die hebben nog geen zegje gedaan, gister waren de beurzen daaro gesloten.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Mijn order voor world, emerging markets en small caps gaat zoals gepland de eerste van maart uitgevoerd worden. Ik sta trouwens op dit moment 1,3% in de plus voor vandaag, dus vandaag geen koopjes voor die drie fondsen, alhoewel het vooral world is die stijgt.
Dit werd ook vaak gezegd in maart 2020. Achteraf was het een ideaal instapmoment en schoten de koersen omhoog.MaZo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:36:
[...]
De neerwaardse spiraal is enkele weken geleden al ingezet dus ik zou persoonlijk wachten aangezien het de komende tijd nog flink lager kan gaan.
[...]
Futures staan diep in het rood.
De verhouding tussen de verschillende assets in je portfolio zouden m.i. het beste niet van het sentiment afhangen, maar eerder van je leeftijd, risicotolerantie, etc.
Wereldindex in het rood? Dan moet je CSRU stock eens checken (MSCI Russia ETF).
Inderdaad nog steeds heel blij dat ik precies op dat moment ben ingestaptMaahes schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:36:
[...]
Dit werd ook vaak gezegd in maart 2020. Achteraf was het een ideaal instapmoment en schoten de koersen omhoog.
De verhouding tussen de verschillende assets in je portfolio zouden m.i. het beste niet van het sentiment afhangen, maar eerder van je leeftijd, risicotolerantie, etc.
Kwartaal rendement -6,91% doet me vrij weinig want rendement sinds aanvang (en dat is dus Maart 2020) 45,26%
Al is ook dat voorlopig helemaal niet interessant/belangrijk, ik verwacht pas over ~20a25 jaar weer uit te stappen.
Beeromaniac
Ik begin alvast met het inslaan van goud, zilver en toiletpapier...
Ik wil wel winsten verzilveren om wat extra achter de hand te houden. Verder blijft de maandelijkse inkoop van NT fondsen lekker staan.
Edit: kijkend naar de futures lijkt het mee te gaan vallen. Het zal mij benieuwen...
Ik wil wel winsten verzilveren om wat extra achter de hand te houden. Verder blijft de maandelijkse inkoop van NT fondsen lekker staan.
Edit: kijkend naar de futures lijkt het mee te gaan vallen. Het zal mij benieuwen...
[ Voor 17% gewijzigd door Aardappelzakje op 22-02-2022 11:54 ]
Mijn voornaamste EM ETF (AVES) zit voor 1.3% in Rusland, gelukkig.Atomius schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:09:
Wereldindex in het rood? Dan moet je CSRU stock eens checken (MSCI Russia ETF).
Toen was er geen sprake van de mogelijk grootste oorlog sinds WWII.Maahes schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:36:
[...]
Dit werd ook vaak gezegd in maart 2020. Achteraf was het een ideaal instapmoment en schoten de koersen omhoog.
Eens met je laatste punt. Time in the market beats timing the market.
Dat was de invasie in Irak ook, en in Afghanistan, en nog wel een paar conflicten die ik nu vergeet, want het zou zo maar kunnen dat land X zich er ook mee bezig gaat houden en dan hebben we toch echt WW 3! Boem! Kernwapens jongen! En nu zijn het de Russen ook nog, dus dan weet je zeker dat het de grote is.MaZo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:37:
Toen was er geen sprake van de mogelijk grootste oorlog sinds WWII.
Het lijkt er soms warempel op dat we snakken naar die nieuwe Grote Oorlog, zo van, laat maar komen, dan weten we eindelijk weer waar we aan toe zijn.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Het mooie aan een nieuwe wereldoorlog is dat onze aandelen dan echt het laatste zijn waar we ons druk over maken.
blup
Spreek voor jezelf, als de rook opgetrokken is richt ik mijn eigen beurs op. Maar ik erken alleen de claims van aandeelhouders die op Tweakers zaten.Bezulba schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 12:57:
Het mooie aan een nieuwe wereldoorlog is dat onze aandelen dan echt het laatste zijn waar we ons druk over maken.

Alle gekheid op een stokje, ook een wereldoorlog is niet het einde van de beurs natuurlijk. Tijdens WO 2 werd er lustig gehandeld, en afhankelijk van waar je precies zat zullen er genoeg mensen zijn geweest die zich nog steeds bezig hielden met hun aandelen. Tijdens WO 1 was er in Nederland sowieso weinig aan de hand (relatief gezien dan), want neutraliteit. Dat gaat ons tegenwoordig natuurlijk niet meer lukken, maar toch.
Zit je echt aan het bordje bloembollensoep in een hongerwinter dan is het een ander verhaal, natuurlijk. Dan verhuizen we allemaal van dit topic naar "Beleggen op je boterham in de praktijk".
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
In de serie Vår tid är nu (leuke serie) had de Zweedse mederestauranteigenaar tijdens WO II een fortuin in Duitse oorlogsobligaties gestoken (geen idee of dat echt bestaan heeft, maar het sprak wel tot de verbeelding), maar dat liep financieel niet heel goed af. Lees: hij was alles kwijt.
Edit: gevonden! Voor de geïnteresseerde(n).
Edit: gevonden! Voor de geïnteresseerde(n).
[ Voor 15% gewijzigd door Atomius op 22-02-2022 15:00 ]
De 'paniek' was toen groter. Achteraf is het altijd makkelijk.MaZo schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:37:
[...]
Toen was er geen sprake van de mogelijk grootste oorlog sinds WWII.
Probleem is dat WW3 met kernwapens een stuk slechter zal aflopen dan WW2. Maar goed, dit gaat wel een beetje off-topicMneoreJ schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:51:
[...]
Spreek voor jezelf, als de rook opgetrokken is richt ik mijn eigen beurs op. Maar ik erken alleen de claims van aandeelhouders die op Tweakers zaten.
Alle gekheid op een stokje, ook een wereldoorlog is niet het einde van de beurs natuurlijk. Tijdens WO 2 werd er lustig gehandeld, en afhankelijk van waar je precies zat zullen er genoeg mensen zijn geweest die zich nog steeds bezig hielden met hun aandelen. Tijdens WO 1 was er in Nederland sowieso weinig aan de hand (relatief gezien dan), want neutraliteit. Dat gaat ons tegenwoordig natuurlijk niet meer lukken, maar toch.
Zit je echt aan het bordje bloembollensoep in een hongerwinter dan is het een ander verhaal, natuurlijk. Dan verhuizen we allemaal van dit topic naar "Beleggen op je boterham in de praktijk".
Ik weet niet zo goed wat ik van de huidige markt moet maken. Gaat de markt er vanuit dat er geen verdere escalatie meer zal zijn, of is het al voldoende ingeprijsd... Vooral opvallend dat de VIX terug loopt...
Het lijkt erop dat de schade 'meevalt'. Poetin richt zich enkel op 2 deelgebieden waar de burgers toch al liever bij Rusland wilden horen. Zie feest- en vuurwerk filmpjes op Twitter.
Morty schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:36:
Probleem is dat WW3 met kernwapens een stuk slechter zal aflopen dan WW2. Maar goed, dit gaat wel een beetje off-topic
offtopic:
Ja -- het laatste dat ik erover wil zeggen is dat de aanname dat kernwapens een of ander definitief grote klapper gaan maken in een nieuwe wereldoorlog geen gegeven is. Nog even helemaal los van of wat Rusland nu doet een wereldoorlog gaat ontkenen, wat mij als je de hele situatie beschouwt nonsens lijkt, maar dat is definitief iets voor de toegewijde topics daarover. Het "OMG Oekraïne" dat nu te pas en vooral te onpas in elk ander topic terugkomt begint nu al te vervelen...
Ja -- het laatste dat ik erover wil zeggen is dat de aanname dat kernwapens een of ander definitief grote klapper gaan maken in een nieuwe wereldoorlog geen gegeven is. Nog even helemaal los van of wat Rusland nu doet een wereldoorlog gaat ontkenen, wat mij als je de hele situatie beschouwt nonsens lijkt, maar dat is definitief iets voor de toegewijde topics daarover. Het "OMG Oekraïne" dat nu te pas en vooral te onpas in elk ander topic terugkomt begint nu al te vervelen...
Mja, in de praktijk heb ik vandaag een limit order ingesteld op VWRL en die is al de hele dag niet voltrokken omdat die stomme wereldmarkt maar omhoog blijft gaan

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
First world problemsRadiodurans schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:46:
Mja, in de praktijk heb ik vandaag een limit order ingesteld op VWRL en die is al de hele dag niet voltrokken omdat die stomme wereldmarkt maar omhoog blijft gaan
ora et labora
Gekozen voor risico. Heb behoorlijk wat aandelen in GME (Uiteraard na goed mijn eigen research te doen) door de afgelopen weken constant wat in te kopen.
Misschien wel goed dat je pogingen tot market timing worden afgestraft. LeergeldRadiodurans schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:46:
Ik heb bij ING bankieren nu een beleg rekening en heb daar twee fondsen aangezet (emerging markets en world fonds) maar automatisch herinvesteren staat nu aan van je inleg..
Kom van Degiro en had dat daar niet aan maar heeft dit nou voordelen tegenover elke maand wat erin gooien.. Heb nu een order lopen van een paar tientjes hierdoor en zie zo snel het nut niet helemaal
Kom van Degiro en had dat daar niet aan maar heeft dit nou voordelen tegenover elke maand wat erin gooien.. Heb nu een order lopen van een paar tientjes hierdoor en zie zo snel het nut niet helemaal
Volgens mij zijn er in de afgelopen dagen genoeg voorbeelden voorbijgekomen hier die eens te meer aangeven dat het “timen van de markt” niet werkt. Dus het automatiseren van je periodieke aankopen en herbeleggen van je dividenduitkeringen om er vervolgens niet meer mee bezig te zijn is het beste wat je kunt doen.dglavimans schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:48:
Ik heb bij ING bankieren nu een beleg rekening en heb daar twee fondsen aangezet (emerging markets en world fonds) maar automatisch herinvesteren staat nu aan van je inleg..
Nee meestal deed ik het gewoon begin van de maand een vast bedrag juist omdat ik van het timen af wil zijn. Maar dus wel handig ook om dit automatische herbeleggen aan te houden als ik het zo leesMiki schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:58:
[...]
Volgens mij zijn er in de afgelopen dagen genoeg voorbeelden voorbijgekomen hier die eens te meer aangeven dat het “timen van de markt” niet werkt. Dus het automatiseren van je periodieke aankopen en herbeleggen van je dividenduitkeringen om er vervolgens niet meer mee bezig te zijn is het beste wat je kunt doen.
Kan iemand even contact opnemen met dhr. Poetin om te vragen wat z'n bedoelingen zijn? Ik heb een kleine financiële meevaller die ik graag in aandelen wil omzetten.
Als hij van plan is er een grote bende van te maken daar in het oosten wacht ik nog even. Bij voorbaat dank
Als hij van plan is er een grote bende van te maken daar in het oosten wacht ik nog even. Bij voorbaat dank
Even een vraagje aan mede Saxo klanten(voor zover die er nog zijn). Sinds ik ben overgestapt naar een nieuw toestel(S22) krijg ik geen push notificaties meer. Vervolgens krijg ik ze op mijn oude toestel ook niet meer waar alles voorheen goed op werkte. Nog een iPhone geprobeerd en ook daar geen notificaties(zelfs niet in app). Alle settings drie keer nagekeken, apps opnieuw geïnstalleerd etc. Iemand anders toevallig tegen hetzelfde probleem aan gelopen? Handel zelf redelijk actief in futures en dan is het ontbreken van notificaties bij uitgevoerde orders een beetje als blind vliegen.
Ik heb Poetin net even aan de lijn gehad voor wat beleggingsadvies. Hij wist te melden dat er uitstekende kansen liggen in de Russische markt: vooral de financiële instellingen zijn daar nu in de aanbieding! Hij adviseerde wel snel te handelen, want van conflict is totaal geen sprake: de Russische militaire grootmacht staat keurig op eigen bodem en op geannexeerd of gekoloniseerd Russisch grondgebied.Oelske schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:05:
Kan iemand even contact opnemen met dhr. Poetin om te vragen wat z'n bedoelingen zijn? Ik heb een kleine financiële meevaller die ik graag in aandelen wil omzetten.
Ahja, de russische spoorweg aandelen. Daar kwamen we er na het overlijden van mn oma ook nog een zwik van tegen, ergens achter in een la.franssie schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:35:
[...]
Ik niet.
[Afbeelding]
https://www.beursgeschied...ecten-ongeldig-verklaard/
Je bedoeld het sarcastisch maar Russische banken zoals VTB, Sberbank en Tinkoff Credit Systems zijn zeker investeerbaar. Uitstekend gekapitaliseerd (beter dan een hoop in Europa), de Russische centrale bank wordt gerund door een zeer capabele vrouw, die in tegenstelling tot andere CB's wel tijdig de rentes verhoogd en met fatsoenlijke stappen (ondanks dat is de inflatie in Rusland nog steeds te hoog overigens) en digitaal zijn de banken daar ook behoorlijk ver. Bijvoorbeeld Sberbank is bezig met een 'super-app' zoals WeChat en ook TCS werkt ideaal. Daarnaast zijn de multiples ook enorm aantrekkelijk, zelfs als je de politieke risico's meeweegt.Aardappelzakje schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:53:
[...]
Ik heb Poetin net even aan de lijn gehad voor wat beleggingsadvies. Hij wist te melden dat er uitstekende kansen liggen in de Russische markt: vooral de financiële instellingen zijn daar nu in de aanbieding! Hij adviseerde wel snel te handelen, want van conflict is totaal geen sprake: de Russische militaire grootmacht staat keurig op eigen bodem en op geannexeerd of gekoloniseerd Russisch grondgebied.
Over het algemeen woon ik in Zurich, maar woon ook een gedeelte van het jaar in Moskou (in maart weer) en heb met de nodige Russische bedrijven prima ervaringen. Waaronder de eerder genoemde banken
Maar hoe kijk jij aan tegen de sancties als ze swift met rusland gaan verbieden?flyguy schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:20:
[...]
Je bedoeld het sarcastisch maar Russische banken zoals VTB, Sberbank en Tinkoff Credit Systems zijn zeker investeerbaar. Uitstekend gekapitaliseerd (beter dan een hoop in Europa), de Russische centrale bank wordt gerund door een zeer capabele vrouw, die in tegenstelling tot andere CB's wel tijdig de rentes verhoogd en met fatsoenlijke stappen (ondanks dat is de inflatie in Rusland nog steeds te hoog overigens) en digitaal zijn de banken daar ook behoorlijk ver. Bijvoorbeeld Sberbank is bezig met een 'super-app' zoals WeChat en ook TCS werkt ideaal. Daarnaast zijn de multiples ook enorm aantrekkelijk, zelfs als je de politieke risico's meeweegt.
moet het wel zover komen, maar dat lijkt mij toch een risico.
ora et labora
Oh dat gaan ze zeker merken als ze van swift moeten, want swift is simpelweg de standaard van interbancaire communicatie (met name internationaal). Dus dat zou wel een klap zijn.mrc4nl schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:05:
[...]
Maar hoe kijk jij aan tegen de sancties als ze swift met rusland gaan verbieden?
moet het wel zover komen, maar dat lijkt mij toch een risico.
Echter zit hier ook een maar aan van hoe hard het ze zou raken aangezien ze hoofdzakelijk hun omzet uit Rusland zelf halen en het Kremlin de afgelopen +/- 10 jaar druk bezig is geweest om de eigen economie en het bancaire systeem te ringfencen. O.a. door alternatieven voor swift op te zetten.
Overigens zijn swift berichten niet zo heel bijzonder. In mijn tijd bij de ING liep ik zo vaak met stapels van die krengen. En 98% ging rechtstreeks de papierbak in. Het is meer dat als standaard het vergelijkbaar is met bijvoorbeeld een pdf en het door de hele industrie in alles geintegreerd is. Als banken na een potentiele ban van Russische banken gevalideerd willen communiceren ze compleet andere standaarden moeten opzetten en dat gaat zo 1-2-3 niet gebeuren. Dus lastig tot chaotisch. Ook voor onze banken omdat die aan de andere kant van de communicatie zitten. Vandaar dat buiten de VS de meeste landen hier niet voor zijn.
Ik zie kansen voor cryptomrc4nl schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:05:
[...]
Maar hoe kijk jij aan tegen de sancties als ze swift met rusland gaan verbieden?
Bestaat er iets als deposito voor goud? Dus ik leg nu 500 gram goud in voor de langere termijn (bijv 10 jaar) en krijg (bijvoorbeeld) 0.1% gram per jaar aan vergoeding. Zo heb ik over 10 jaar 1% gram vergoeding ontvangen = 505 gram in totaal.
Bovenstaand zijn gewoon fictieve cijfers.
EU DNS: 86.54.11.100
Waar moet dat extra goud vandaan komen? In ieder geval niet uit het goud dat je hebt, goud doet niets. Je zou zelfs kunnen zeggen dat goud geld kost, het moet bewaard en bewaakt worden en dat is niet gratis.c-nan schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:57:
Bestaat er iets als deposito voor goud? Dus ik leg nu 500 gram goud in voor de langere termijn (bijv 10 jaar) en krijg (bijvoorbeeld) 0.1% gram per jaar aan vergoeding. Zo heb ik over 10 jaar 1% gram vergoeding ontvangen = 505 gram in totaal.
Een deposito in geld is anders: daar wordt het geld daadwerkelijk gebruikt door de partij waar je de deposito aanhoudt. En voor dat gebruik ontvang je een vergoeding van diezelfde partij. Vanuit hun oogpunt verstrek jij een lening met een vaste looptijd.
Ik denk dat je naar iets anders op zoek bent, maar uit je bericht krijg ik niet een gevoel voor wat je precies zoekt.
[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 23-02-2022 15:21 ]
Ik heb fysiek goud waar ik niets mee doe. Het ligt maar stof te happen. Zonder al te veel risico te lopen (vandaar mijn referentie naar deposito) dacht ik dat ik er wellicht iets mee zou kunnen doen doen.Zr40 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:16:
[...]
Waar moet dat extra goud vandaan komen? In ieder geval niet uit het goud dat je hebt, goud doet niets. Je zou zelfs kunnen zeggen dat goud geld kost, het moet bewaard en bewaakt worden en dat is niet gratis.
Een deposito in geld is anders: daar wordt het geld daadwerkelijk gebruikt door de partij waar je de deposito aanhoudt. En voor dat gebruik (of anders verwoord, voor het risico) ontvang je een vergoeding van diezelfde partij.
Ik denk dat je naar iets anders op zoek bent, maar uit je bericht krijg ik niet een gevoel voor wat je precies zoekt.
EU DNS: 86.54.11.100
Dan moet iemand dus jouw goudstaaf kopen, dat verwerken in sieraden, telefoons, computers,... daar winst mee maken en dan over 10 jaar jou een iets grotere goudstaaf terug geven?c-nan schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:23:
[...]
Ik heb fysiek goud waar ik niets mee doe. Het ligt maar stof te happen. Zonder al te veel risico te lopen (vandaar mijn referentie naar deposito) dacht ik dat ik er wellicht iets mee zou kunnen doen doen.
Dat lijkt me een wat omslachtig business model.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Tja, goud blijft dat spul dat je met veel moeite uit de grond haalt om het dan later weer te verstoppen en er bewaker bij te zetten.
Als particulier kun je niet veel anders doen dan bewaren. De grootste geldstromen in goud gebeurt door professionals ‘op papier’.
Als particulier kun je niet veel anders doen dan bewaren. De grootste geldstromen in goud gebeurt door professionals ‘op papier’.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Interactive Brokers is tegenwoordig lekker vlot. Vandaag om 15:38 geld overgemaakt vanaf Rabo, was om 16:02 beschikbaar op mijn account. Dat duurde vroeger meestal langer.
Ja dat viel mij laatst ook op. Ik rekende op de dag erna maar het stond er binnen een uur al op.Pistachenootje schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:16:
Interactive Brokers is tegenwoordig lekker vlot. Vandaag om 15:38 geld overgemaakt vanaf Rabo, was om 16:02 beschikbaar op mijn account. Dat duurde vroeger meestal langer.
Ook fijn dat de verkoop van de fondsen ongeveer 5 dagen duurt waarbij de koers elke dag steeds verder zakt. Je krijgt dus nooit de prijs waarvoor je het verkocht hebt. Ik stop bij de RabobankMiki schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:45:
[...]
Weet wat je koopt!
Anyway ook voor jou: Miki in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"
Uhm... Dat is toch meer een fondsen dingetje dan een bank specifiek iets? Als je snel in en uit wil stappen moet je volgens mij gewoon geen fondsen kopen, ongeacht waar je ze koopt.maze45 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:33:
[...]
Ook fijn dat de verkoop van de fondsen ongeveer 5 dagen duurt waarbij de koers elke dag steeds verder zakt. Je krijgt dus nooit de prijs waarvoor je het verkocht hebt. Ik stop bij de Rabobank
Dat heeft denk ik niks met de Rabobank te maken. Deze fondsen moet je vooral niet kopen als die 5 dagen het verschil gaan maken. Het gaat hier niet om een crash van 30%...maze45 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:33:
[...]
Ook fijn dat de verkoop van de fondsen ongeveer 5 dagen duurt waarbij de koers elke dag steeds verder zakt. Je krijgt dus nooit de prijs waarvoor je het verkocht hebt. Ik stop bij de Rabobank
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij