Janpietertje89 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:15:
Ik kan echt geen wijs uit de margin requirements voor opties bij IB. Stel ik heb nu 25k cash op mijn IB account en wil voor 35k put opties verkopen en op hetzelfde moment mijn ETF posities bij mijn Rabobank verkopen. Zover ik het zie zit ik met die margin van 10k op 25k voor die periode dat het duurt om mijn posities bij de rabobank te verkopen (~2 dagen) erg safe. In mijn gedachten moet de beurs >50% zakken voordat ik eventueel in de problemen zou komen.
Maar dan zijn er ook nog margin requirements voor opties en die zijn me echt te vaag.
Als ik het voor vrijdag niet begrijp wordt het gewoon deze maand VTI aankopen en volgende maand VXUS maar zou graag komende vrijdag alles omzetten naar VTI/VXUS en die 1.5% rente op 10k voor 2 dagen vind ik dan de meest aantrekkelijke optie.
Ik begrijp niet helemaal wat je precieze vraag is... dus ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen. Je hebt het over margin requirements, risico en rente, deze onderwerpen behandel ik een voor een.
Allereerst de margin requirements.
Dit zijn géén kosten en ook géén niveau van leverage! Margin requirements heb je altijd, ook als je niet op krediet koopt en je geen opties of andere derivaten gebruikt. Je kan ze het beste zien als een limiet, die voorkomt dat je véél te ver over de grens gaat van wat nog enigszins verstandig is. Het is een uiterst veiligheidsmiddel om erger te voorkomen. Als je de limiet raakt dan ben je eigenlijk al te ver gegaan.
Technisch werkt het zo: alles wat je koopt heeft een initial margin requirement en een maintenance margin requirement. Alles bij elkaar opgeteld geeft je de margin requirements van je account. De initial margin requirement geeft aan wat je accountwaarde minimaal moet zijn om marginverhogende transacties te mogen doen. En de maintenance margin requirement geeft aan wat je accountwaarde minimaal moet zijn om te voorkomen dat de broker ingrijpt (automatische verkoop / margin call).
Voor een ITM optie met expiration zeer binnenkort zullen de margin requirements nagenoeg gelijk zijn aan die van de situatie na expiration.
Dan het risico.
Voor het risico moet je margin requirements eigenlijk helemaal vergeten. Waar het om gaat is je exposure naar het onderliggende effect. Als jij een ITM put schrijft of een ITM call koopt met expiration zeer binnenkort, dan heb je al 100% exposure naar het onderliggende effect. De waarde van de optie verandert alsof de optie al is uitgeoefend en je het onderliggende effect al in bezit hebt gekregen. Dus met één ITM optie op VTI zou je accountwaarde met $100 dalen wanneer VTI met $1 daalt. Precies hetzelfde als wanneer je 100 stuks VTI zou bezitten. Dat is hoe je het risico moet zien.
Dit heeft ook een naam: "delta dollars". Met hoeveel dollar stijgt/daalt de waarde van je positie wanneer het onderliggende effect met 1 dollar in koers stijgt/daalt. In TWS kan je een kolom toevoegen om dit te tonen voor je opties. Je kan daarnaast ook in Risk Navigator een kolom toevoegen om dit als totaal voor je gehele account te bekijken. Dan zie je het maximale verlies, mocht het onderliggende effect waardeloos worden. (Met opties in het algemeen ligt dit iets genuanceerder, maar voor dit scenario, ITM puts gebruiken met als doel om het effect aan te kopen, maakt dit geen verschil.)
En als laatste de rente.
Ook hier hebben margin requirements geen betekenis. Je betaalt alleen rente over je daadwerkelijke settled geldsaldo. Als je puts verkoopt waarvoor je bij uitoefening een verplichting hebt van $35k, en je hebt nu $25k cash, dan betaal je pas rente over een debetsaldo van $10k nadat je de $35k hebt betaald voor uitoefening van de puts.
Houd er trouwens rekening mee dat de settlement termijnen voor option exercise en currency conversion niet gelijk zijn. Option exercise gaat op T+1, currency conversion op T+2. Als de transacties op dezelfde dag plaats vinden, dan betaal je rente voor de enkele dag dat je settled USD geldsaldo negatief is.
Als je vraag niet is beantwoord of er is nog iets onduidelijk, vraag het gerust!