Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

Zucht ik heb weer een fittie met het beleggingsgedeelte op openbank.
Vorig jaar aandelen banco santander gekocht met 6 euro commissie, vandaag verkocht, kreeg ik 30 euro commissie in rekening. ik was ingestapt met 60 euro, dus het wordt wel heeeel moeilijk zo om winst te maken :')

nouja, openbank heeft wel fijne klantenservice, dus ik hoop dat ze t voor mij op gaan lossen.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 03:44
Longcat schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:11:
[...]

Hoe lang maak je al betere investeringen dan de markt en weet je opties beter te prijzen dan market makers? Ik kan me nog goed herinneren dat ik slimmer was dan de rest van de markt en in korte tijd mijn inleg verdubbelde, gevolgd door een korte periode domheid pech waardoor mijn winst verdampte.
Dan heb ik het toch een stuk beter gedaan, ik heb namelijk de eerst stap overgeslagen en gewoon meteen m'n inleg verloren! ;)

Ach ja, zonder leergeld te betalen kom je nergens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparticle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
Morty schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:05:
[...]

Dan heb ik het toch een stuk beter gedaan, ik heb namelijk de eerst stap overgeslagen en gewoon meteen m'n inleg verloren! ;)

Ach ja, zonder leergeld te betalen kom je nergens..
Ik heb een keer niet alle SEC documenten gelezen. Dat heeft me toen 4% van mijn portfolio gekost, omdat ik ervan uitging dat wanneer je aandelen koopt dat je zelf mag beslissen wanneer je ze verkoopt. Voor de de meeste (alle?) blue chip aandelen geldt dat wel.

Vaak wordt in introducties tot beleggen verteld dat dit wel zo is, maar dat klopt dus niet.

Ik heb ook fouten gemaakt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:37
<knip> Off-topic, en don't feed the trolls.

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:19 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparticle
Off-topic, trolling.

[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:05

Fuelke

Forza Ferrari

D'Ieteren aast op grote deal in voertuigonderdelen
D'Ieteren heeft 540 miljoen euro veil voor 100 procent van de aandelen van Parts Holding Europe (PHE), West-Europees marktleider in voertuigonderdelen. Inclusief schulden waardeert de deal PHE op 1,7 miljard euro.
...
In een persbericht zegt D'Ieteren de deal met de eigen - forse - bankrekening te financieren. Het beurshuis ING raamde eerder deze maand de cash op holdingniveau op 1,26 miljard euro, mede dankzij de cashmachine die de sterparticipatie Belron, het moederbedrijf boven Carglass, al jaren is.
https://www.tijd.be/onder...gonderdelen/10366575.html

Dus ... we nemen een bedrijf over en dat financieren we niet met de uitgifte van nieuwe aandelen, een obligatie of een lening maar we hebben nog wat overtollige cash op de rekening staan waar we niks mee doen.

Soms klotst het geld tegen de plinten denk ik dan.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-07 16:10
<knip> Don't feed the trolls, off-topic.

Ik vind het allemaal prima hoe slim iemand wel of niet is, het blijft jammer dat je niet wilt delen hoe jij met al je genialiteit schijnbaar de markt weet te verslaan.
Dus wellicht kun je mensen als ik, <knip> eens kunnen vertellen wat volgens jou de beste strategie is om bovengemiddelde rendementen te behalen.

[ Voor 181% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparticle
Fuelke schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:26:
[...]

https://www.tijd.be/onder...gonderdelen/10366575.html

Dus ... we nemen een bedrijf over en dat financieren we niet met de uitgifte van nieuwe aandelen, een obligatie of een lening maar we hebben nog wat overtollige cash op de rekening staan waar we niks mee doen.

Soms klotst het geld tegen de plinten denk ik dan.
Alphabet heeft "$169.2 billion in cash and investments". Wat is je punt?

Ik denk dat het veel meer zegt dat sommige bedrijven niet in staat zijn om op een effectieve wijze hun geld te investeren. Dat suggereert dat die bedrijven of zwak management hebben of dat er sowieso geen enkele kans meer is op groei van de economie. Zelf denk ik overigens het eerste.

Alphabet investeert in "de zelfrijdende auto". Nou, geweldig creatief hoor! Niet alsof er niet eerste anderen die dat wilden doen.

Apple weet ook niet wat ze moeten doen, dus gaan ze ook maar een auto bouwen.

Met "exact hetzelfde doen" als een ander is nog nooit iemand rijk geworden.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-07 17:39
Off-topic.

[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparticle
<knip> off-topic.
Dus wellicht kun je mensen als ik, <knip>, eens kunnen vertellen wat volgens jou de beste strategie is om bovengemiddelde rendementen te behalen.
Het probleem is dat ik er geen belang bij heb om in detail te treden. Als er iemand is die 100 miljard te managen heeft, dan wil ik best voor 100 miljoen een jaartje helpen.

Ik denk ook dat het lastig te automatiseren is wat ik doe, al wil ik wel wat automatiseren op dat vlak.

Een bedrijf komt met cijfers en stel dat het aandeel sterk stijgt of daalt. Als je dan zelf, onafhankelijk van de markt, kunt besluiten of dat ergens op slaat of niet, kun je bewegingen maken die tegen de markt ingaan. Dus, stap 1 is om een model te hebben van een bedrijf. Een bekend model is het DCF-model en uiteindelijk moet elk model daarmee wel compatibel zijn voor een zeer lange termijn waardering, maar er zijn nog veel meer modellen die wellicht een betere voorspellende waarde hebben. Een DCF-model heeft natuurlijk parameters en die moet je benaderen op de een of andere manier.

In principe zou het het beste zijn om dit model te formaliseren in een computerprogramma, maar dat heeft alleen maar zin als je heel erg veel symbolen hebt om te managen en zeer veel kapitaal.

[ Voor 211% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dessertcrook
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-06 10:26
<knip> Off-topic.

[ Voor 96% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
sparticle schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:53:
<knip>

[...]

Het probleem is dat ik er geen belang bij heb om in detail te treden. Als er iemand is die 100 miljard te managen heeft, dan wil ik best voor 100 miljoen een jaartje helpen.

Ik denk ook dat het lastig te automatiseren is wat ik doe, al wil ik wel wat automatiseren op dat vlak.

Een bedrijf komt met cijfers en stel dat het aandeel sterk stijgt of daalt. Als je dan zelf, onafhankelijk van de markt, kunt besluiten of dat ergens op slaat of niet, kun je bewegingen maken die tegen de markt ingaan. Dus, stap 1 is om een model te hebben van een bedrijf. Een bekend model is het DCF-model en uiteindelijk moet elk model daarmee wel compatibel zijn voor een zeer lange termijn waardering, maar er zijn nog veel meer modellen die wellicht een betere voorspellende waarde hebben. Een DCF-model heeft natuurlijk parameters en die moet je benaderen op de een of andere manier.

In principe zou het het beste zijn om dit model te formaliseren in een computerprogramma, maar dat heeft alleen maar zin als je heel erg veel symbolen hebt om te managen en zeer veel kapitaal.
Ok, dus wat je eigenlijk zegt is dat jij beter dan anderen de intrinsieke waarde van een bedrijf kunt bepalen?
Jij ziet dus wat anderen niet zien en presteert daarom beter qua rendement.

Is dat het?

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dessertcrook
sparticle schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:53:

Maar wat is eigenlijk het doel van jouw leven dan. Je zit hier op een financieel forum, dus ik ga ervanuit dat je zoveel mogelijk geld wil verdienen. Als je zo slim bent, waarom bouw je dan geen algoritme dat net zo slim is als jij en dan laat je die voor jou traden. Ben je binnenkort de rijkste persoon ter wereld.

Of zit je eigenlijk alleen maar op dit forum om mensen te trollen die daadwerkelijk iets te weten willen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparticle
Dit is allemaal redelijk off-topic, maar goed.
Niks "maar goed". Als je weet dat het off-topic is, reageer dan ook niet.
Gearloose schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:58:
[...]

Ok, dus wat je eigenlijk zegt is dat jij beter dan anderen de intrinsieke waarde van een bedrijf kunt bepalen?
Jij ziet dus wat anderen niet zien en presteert daarom beter qua rendement.

Is dat het?
Dat klopt. Soms duurt het een paar jaar, voordat een andere partij dat ook ziet en tot een overname overgaat. Soms gaat het sneller, maar één van de elementen is dat ik overnamekandidaten identificeer. Ik ben er pas later achtergekomen dat er wel heel veel van de bedrijven uit mijn portfolio werden overgenomen en daarom vind ik het ook aannemelijk dat het geen geluk is, maar een vaardigheid.

[ Voor 36% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparticle
<knip> Off-topic.

[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gearloose
<knip> Off-topic.

[ Voor 96% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:27 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:14
<knip> Off-topic.

[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:06

aawe mwan

Wat ook leuk is:

<knip> Off-topic

[ Voor 99% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:29 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:32
Ik zocht vandaag een koper ETC, maar ik vond een goud ETC. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparticle
Off-topic.

[ Voor 99% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:30 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Gearloose
Off-topic.

[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparticle
<knip> off-topic.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 22:06
<knip> off-topic.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:20
<knip> Off-topic. Dien liever 'n TR in.

[ Voor 140% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:24

Qwerty-273

Meukposter

Atomius schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:26:
Welterusten en hopelijk gaat het morgen weer gewoon over beleggen.
Afhankelijk van de gebeurtenissen gerelateerd aan het topic Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne hoop ik met je mee dat we het gewoon over beleggen kunnen hebben morgen (en dat ook eigenlijk de hele week).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
<knip> Off-topic.

[ Voor 96% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

<knip> Offtopic en op de man.

[ Voor 88% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dessertcrook
<knip> Offtopic.

Maar hoe zien jullie de kansen op een recessie de komende tijd? Heb het gevoel dat op dit forum mensen niet zo negatieve gedachtes als ik hebben over wat er komend jaar kan gebeuren, of heb ik het daarmee fout. Ik heb geen uitgebreide analyse, maar voor mijn gevoel zal de amerikaanse fed de rente wel met iets meer dan 0.25 basispunten moeten verhogen om de inflatie tegen te gaan. Alleen als de fed iets onverwachts doet dan schrikt de markt daar natuurlijk enorm van.

Hoe denken jullie dat de fed nu na zal denken? Met niets/weinig doen gaat het langzaam steeds meer fout, met te overhaast reageren gaat het ook fout. Dus eigenlijk kunnen ze bijna niks doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dessertcrook schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:27:
Maar hoe zien jullie de kansen op een recessie de komende tijd? Heb het gevoel dat op dit forum mensen niet zo negatieve gedachtes als ik hebben over wat er komend jaar kan gebeuren, of heb ik het daarmee fout.
De meeste hier beleggen voor de lange termijn, een correctie is slechts een hobbel in de lange weg omhoog die ze te gaan hebben. Ik heb mn spaargeld nodig komende zomer. dus ik knijp m wel een beetje. maar goed. ik ben vooralsnog positief gestemd.
Ik heb geen uitgebreide analyse, maar voor mijn gevoel zal de amerikaanse fed de rente wel met iets meer dan 0.25 basispunten moeten verhogen om de inflatie tegen te gaan. Alleen als de fed iets onverwachts doet dan schrikt de markt daar natuurlijk enorm van.
Ook vroeger bestond er iets als rente, en konden zowel aandelen en rente naast elkaar bestaan. De markt is al druk bezig met meerdere verhogingen in te prijzen. (sommigen denken stuk of 7)Deze maand is er geen FED besluit, die zal pas in maart komen. Dus tot die tijd is er onzekerheid over wanneer en hoeveel de rente gaat veranderen.
Hoe denken jullie dat de fed nu na zal denken? Met niets/weinig doen gaat het langzaam steeds meer fout, met te overhaast reageren gaat het ook fout. Dus eigenlijk kunnen ze bijna niks doen.
Fed zou druk moeten zijn met de economie, niet met hoe de aandelenmarkt ervoor staat. Maak mij eerder druk om de ECB, die heeft nog helemaal geen zin in renteverhogingen.

Maar het ergste lijkt achter de rug, economie is sterk in amerika, lonen stijgen, enconomie groeit ook (dus na aftrek inflatie) zolang dat blijft zie ik niet waarom er een crash kan plaatsvinden.

Wel blijft de supply chain een aandachtpuntje. die is hardnekkig en zal niet snel weggaan, wat tot schaarse blijft leiden, en dus hogere prijzen. Veel bedrijven hebben hier nog steeds last van. $WEBR bijvoorbeeld.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maze45
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-05 18:07
Goedemorgen,

Ik heb een vraag.
Ik heb mij sinds kort aangemeld bij de Giro voor indexbeleggen via ETF'S omdat dit goedkoper is dan bij mijn huisbank de Rabobank. Als ik via de website https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ ga vergelijken kom ik toch bij de Rabobank beter uit via "Zelf beleggen". Weet iemand waar dit verschil precies in zit ? Heeft dat met de dividendlekkage te maken die je bij Northern Trust niet hebt en bij VWRL wel? Op zich zou ik ook wel graag bij mijn huisbankier willen beleggen omdat je dan alles onder 1 dak hebt wat natuurlijk ook fijn is. Heeft iemand een tip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
maze45 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:55:
Goedemorgen,

Ik heb een vraag.
Ik heb mij sinds kort aangemeld bij de Giro voor indexbeleggen via ETF'S omdat dit goedkoper is dan bij mijn huisbank de Rabobank. Als ik via de website https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ ga vergelijken kom ik toch bij de Rabobank beter uit via "Zelf beleggen". Weet iemand waar dit verschil precies in zit ? Heeft dat met de dividendlekkage te maken die je bij Northern Trust niet hebt en bij VWRL wel? Op zich zou ik ook wel graag bij mijn huisbankier willen beleggen omdat je dan alles onder 1 dak hebt wat natuurlijk ook fijn is. Heeft iemand een tip ?
Ja, dat zal komen door het dividendlek dat je bij de NT fondsen niet hebt. Daarnaast maakt een fonds/ETF intern (natuurlijk) ook kosten. Uitgedrukt in de TER meen ik. Die kan ook nog afwijkend zijn tussen VWRL & NT.

Maar er zijn natuurlijk ook andere afwegingen te maken. DeGiro is een aantal jaren terug op de vingers getikt door de AFM m.b.t. vermogensscheiding, en recentelijk nog een keer m.b.t. IT infrastructuur something something. Persoonlijk vind ik DeGiro in ieder geval geen fijn gevoel geven. Anderzijds heeft beleggen bij de huisbank natuurlijk ook risico's. Als iemand toegang heeft tot jouw Rabo Bankieren omgeving (via telefoon, internet middels bankpas, ...) heeft kan die dus ook aan jouw beleggingen komen.
Sidenote: zelf heb ik ook alles bij Rabo, mijn huisbank, ondergebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:06

de Peer

under peer review

maze45 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:55:
Goedemorgen,

Ik heb een vraag.
Klik op die website even op 'details', dan wordt het vanzelf duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:07

XanderDrake

Build the future!

Maar hoe zien jullie de kansen op een recessie de komende tijd? Heb het gevoel dat op dit forum mensen niet zo negatieve gedachtes als ik hebben over wat er komend jaar kan gebeuren, of heb ik het daarmee fout
Arbeidsparticipatie is nog nooit zo hoog geweest, aantal vacatures per werkeloze is ook op een record, en dat geldt praktisch voor de hele westerse samenleving. Ook is het aantal vaste contracten sinds 2013 niet zo hoog geweest (vandaag in het nieuws). Dus dat betekend dat heel veel mensen die eerst geen baan, een halve baan, onzekere baan, etc hadden, nu ineens zekerheid hebben. Daarnaast blijft de koop van duurzame goederen zoals huizen en (tweedehands) auto's hoog. Oftewel, mensen voelen geen financiele angst om dat soort grote uitgaves te doen. Inflatie kan pijn doen als het zo door blijft gaan, maar het gooit nog niet echt roet in het eten voor de meeste mensen.
Ik heb geen uitgebreide analyse, maar voor mijn gevoel zal de amerikaanse fed de rente wel met iets meer dan 0.25 basispunten moeten verhogen om de inflatie tegen te gaan. Alleen als de fed iets onverwachts doet dan schrikt de markt daar natuurlijk enorm van.

Ik denk dat de centrale banken er goed aan doen om rustig de rente te verhogen, maar wel gestaag!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maze45
de Peer schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:19:
[...]

Klik op die website even op 'details', dan wordt het vanzelf duidelijk.
Ik heb er even naar gekeken.
Er zit toch nog wel een behoorlijk verschil in de kosten, had ik niet gedacht.
Ook omdat de Giro adverteert met beleggen zonder transactiekosten in ETF'S zou je denken dat je daar goedkoper uit bent. Rabobank is dan op zich helemaal zo gek nog niet. Alleen is er minder keus wat wel weer jammer is.En eerlijk gezegd geeft het ook een beter gevoel om dan geld over te maken op een beleggersrekening van mijn huisbank dan naar een externe partij. Het gaat toch om best hoge bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:15
<knip> Off-topic, op de man.

[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:34 ]

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-08 14:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Even op slot om puin te ruimen.

Voor nu, aan iedereen:
Stop met off-topic reageren, stop met op de man spelen en stop feeding trolls.

[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 10:21 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-08 14:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Zo, dit keer heb ik ervoor gekozen om alle offtopic-posts, troll-posts en op-de-man-posts leeg te halen, maar te laten staan in dit topic, ipv dat ze, zoals de vorige keer, naar de TrashCan verplaatst werden.

De eerstvolgende kan écht een maatregel tegemoet zien.

Onze spelregels nogmaals in 't kort:

Je hebt 3 mogelijke manieren van reageren op Tweakers: vriendelijk en on-topic (hulpvaardig), een TopicReport indienen als je denkt dat 'n post niet door de beugel kan, of verder scrollen en een post negeren. Andere opties heb je niet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 31-07 18:20

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Tijdje terug ging het over het dividend van NT World.. en volgens mij was toen nog niet bekend hoeveel. (als het ondertussen is gepost excuus dan heb ik het gemist)

maar de dividenduitkering is ondertussen gepubliceerd:
https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

uitbetalingsdatum: 22 feb

[ Voor 4% gewijzigd door ColdStone op 15-02-2022 11:46 ]

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:07:
[...]

Het is iets later dan eind 2021 geworden, maar ik verwacht de aandelen AMD dinsdag te zien :)

AMD zelf heeft het sinds deze post ook niet verkeerd gedaan :P
Zo, de aandelen AMD zijn binnen. Dit is inmiddels mijn vierde positie die spontaan fractionele aandelen heeft gekregen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-07 15:34
ColdStone schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:45:
Tijdje terug ging het over het dividend van NT World.. en volgens mij was toen nog niet bekend hoeveel. (als het ondertussen is gepost excuus dan heb ik het gemist)

maar de dividenduitkering is ondertussen gepubliceerd:

uitbetalingsdatum: 22 feb
Ik heb het dividend zelfs al in mijn ING app staan, al een paar dagen zelfs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
Aardappelzakje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:16:
Heeft er iemand tips voor het aankopen van goudfondsen als toevoeging en diversificatie t.o.v. mijn maandelijkse indexfondsen (NT)?

Bij de ABN kom ik deze opties tegen: Invesco Physical Gold (IE00B579F325) en Blackrock World Gold (LU0252963623)? De eerste is gekoppeld aan de goudprijs en de tweede belegt in bedrijven/goudmijnen. Heeft iemand ervaring met deze fondsen of misschien andere tips?
Kan iemand zijn/haar licht laten schijnen op het bovenstaande?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
Aardappelzakje schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:59:
[...]
Fysiek goud, bijv. via een spaarplan bij Gold Republic is ook een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:32
[...]

Fundamenteel verschil is dat, als je in goudmijnen of bedrijven zit, je belegt in een bedrijf en niet een commodity. Dus je bent afhankelijk van de bedrijfsvoering en bedrijfsresultaat. En hogere goudprijs kan bv de marge sneller laten stijgen, maar misschien ook een moeilijkere exploratie mogelijk maken bij zelfde marge (maar wellicht ook wel meer omzet). Of dat bij een daling van de goudprijs een mijn niet meer (tijdelijk) rendabel is.

Beetje het verschil of je op de olie-prijs speculeert of belegt in Shell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

ArmyOfQueens schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:49:
[...]

Nice! bij de ABN zie ik het helaas nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-08 13:28
Een beetje laat, maar ik zit nog steeds bij Nationale Nederlanden (beleggingsverzekering) vanaf 2002 en ben van plan om het stop te zetten en al mijn vermogen op een andere beleggingsverzekering te zetten zoals Meesman of Brand New Day.

Bij NN zijn de kosten maximaal 1.25%, veel hoger dan de rest. Is het wijs om alles in één keer af te kopen en dan gelijk alles in een andere rekening zetten? Of zijn er verborgen valkuilen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ColdStone schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:23:
[...]
Nice! bij de ABN zie ik het helaas nog niet
Bij ING kan je blijkbaar zien dat je recht op ontvangst is geregistreerd, bij ABN kan je dat blijkbaar niet zien. Maar ook bij ING zal het pas op de pay date (de 22e in dit geval) daadwerkelijk worden bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 22:42

oscar82

De ondertitel

ArmyOfQueens schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:49:
[...]

NT world zie ik inderdaad ook staan in de ing app. Ik zie alleen nog niet het dividend van het NT small cap fonds staan. Jullie wel?
Edit: Small caps heeft 14 cent dividend op dezelfde datums als het world fonds.

[ Voor 18% gewijzigd door oscar82 op 15-02-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
oscar82 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:29:
[...]
Ik zie alleen nog niet het dividend van het NT small cap fonds staan. Jullie wel?
Het gaat om NT World. EM is net geweest en ik weet niet wanneer Small Cap wordt uitgekeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maze45
Ik heb nog even een andere vraag.
Wat is op dit moment een goede ETF die zich voornamelijk richt op dividend ?
Is dat bijvoorbeeld de Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield ETF die je bij de Rabobank ook kunt krijgen via zelf beleggen. En is het verstandig om deze toe te voegen bij de bestaande NT fondsen voor extra dividend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdStone

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Radiodurans schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:37:
[...]

Het gaat om NT World. EM is net geweest en ik weet niet wanneer Small Cap wordt uitgekeerd
zie de bijgevoegde link:

SC wordt tegelijk met World uitgekeerd. (deze zijn jaarlijks)
EM is in Mei weer (die is 2x Nov en Mei)

[ Voor 5% gewijzigd door ColdStone op 15-02-2022 14:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08 15:23

GG85

.......

maze45 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:56:
Ik heb nog even een andere vraag.
Wat is op dit moment een goede ETF die zich voornamelijk richt op dividend ?
Is dat bijvoorbeeld de Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield ETF die je bij de Rabobank ook kunt krijgen via zelf beleggen. En is het verstandig om deze toe te voegen bij de bestaande NT fondsen voor extra dividend ?
Zoekt en gij zult vinden:
Aardappelzakje schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:32:
Kan iemand mij vertellen of het interessant is om naast NT World, EM en SC ook High Dividend te nemen? En waarom wel/niet?
GG85 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Nee, High Dividend zorgt niet voor meer spreiding maar alleen er voor dat je meer bedrijven dubbel hebt.
En dividend is mijns inziens misschien handig als je wilt leven van je rendement zonder aandelen te moeten verkopen maar verder voegt het geen waarde toe. Wat je krijgt aan dividend gaat ten koste van de koers van het aandeel dus onder aan de streep schiet je er niets mee op. Behalve dat het je dividendbelasting kost en eventueel aankoopkosten als je het weer wilt herinvesteren.
Verder niets mis met dividend bedrijven maar die zijn wel maar een bepaald segment van de markt. Meestal marktleiders zonder al te veel innovatie (anders zouden ze daar hun winst wel in stoppen ipv uitkeren als dividend) dus het een maar een beperkte representatie van de markt.

Voelt leuk een aantal keer per jaar "gratis geld" krijgen maar wezenlijk is er geen verschil met de koers die omhoog gaat. Dat voelt alleen anders.
Zelfde effect als met je belastingteruggaaf, je hebt het al betaald dus waarom blij zijn met iets uit je eigen zak ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maze45
Aha, helemaal duidelijk dank je !
Dan is het denk ik het beste om de combinatie van NT fondsen aan te houden voor een goede spreiding en maandelijks wat bij te kopen. (NT World + NT EM + NT SC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-08 07:48
[...]

Over de investering in goud gesproken zie ik vaak voorbij komen dat dit redelijk risicoloos een verzekering tegen inflatie is, echter zie dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDc3id0asHldhI0WgJv1C8GWPak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utzExVUz3StxHSN8VVhwox24.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maze45
Ik heb nog een vraag.
Ik heb altijd beheerd beleggen gedaan via de Rabobank met de 1895 fondsen.
Deze waren van Blackrock als ik me niet vergis.
Ik had 90% aandelen en 10% obligaties. (zeer offensief profiel)
Zijn de fondsen van NT vergelijkbaar met deze 1895 fondsen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-08 04:22
maze45 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:39:
Zijn de fondsen van NT vergelijkbaar met deze 1895 fondsen ?
Ja die zijn goed vergelijkbaar. Kosten van beheerd beleggen zijn natuurlijk wel hoger dan het zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
Pistachenootje schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:50:
[...]

Ja die zijn goed vergelijkbaar. Kosten van beheerd beleggen zijn natuurlijk wel hoger dan het zelf doen.
En volgens mij zit er ook een hogere ESG uitsluiting op en dus een lagere market cap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
r0bb schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:52:
[...]
En volgens mij zit er ook een hogere ESG uitsluiting op en dus een lagere market cap?
Dacht ik ook ja, iets meer ESG uitsluitingen en EM en wereld in één fonds.

Edit: en geen small caps in1895, bij NT wel beschikbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 15-02-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
oscar82 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:29:
[...]

NT world zie ik inderdaad ook staan in de ing app. Ik zie alleen nog niet het dividend van het NT small cap fonds staan. Jullie wel?
Edit: Small caps heeft 14 cent dividend op dezelfde datums als het world fonds.
Nee, hier zie ik Small Caps ook (nog) niet.
Ze krijgen van mij nog een week ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardappelzakje
r0bb schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:17:
[...]

Over de investering in goud gesproken zie ik vaak voorbij komen dat dit redelijk risicoloos een verzekering tegen inflatie is, echter zie dit:
[Afbeelding]
Hoe genuanceerd zijn de adviezen van een meneer die teksten twittert als "Bitcoin is king" en roeptoetert hoe goed bitcoin is en hoe slecht goud? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Aardappelzakje op 15-02-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Aardappelzakje schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:36:
[...]

Ik weet niet of ik zo veel waarde hecht aan de adviezen van een meneer die teksten twittert als "Bitcoin is king" en roeptoetert hoe goed bitcoin is en hoe slecht goud. ;)
Eens omtrent zijn BTC mening maar zijn tradingview laat hier gewoon een objectieve plaat zien van waarde Goud vs M2 money stock over afgelopen 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Aardappelzakje schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:36:
[...]
Hoe genuanceerd zijn de adviezen van een meneer die teksten twittert als "Bitcoin is king" en roeptoetert hoe goed bitcoin is en hoe slecht goud? ;)
Eens. Er zijn wel betere argumenten tegen goud beschikbaar, bijvoorbeeld
Ben Felix: Investing In Gold
Artikel Larry Swedroe.
Maar genoeg rationele mensen die wel in goud willen investeren natuurlijk. Ik kan het begrijpen maar het is niet mijn ding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-08 16:53

Jebus4life

BE User

r0bb schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:17:
[...]

[Afbeelding]
Tsja, als de grafiek hun niet zint is het plots tegen M2 money ipv rechstreeks.
Ik zeg ook niet dat goud wél een goede belegging is (ik heb geen goud), maar een 10 seconden google search leert me dat goudprijs per Troy Ounce

40% hoger ligt dan dag op dag 3 jaar geleden
40% hoger ligt dan dag op dag 5 jaar geleden
25% hoger ligt dan dag op dag 10 jaar geleden
215% hoger ligt dan dag op dag 15 jaar geleden
385% hoger ligt dan dag op dag 20 jaar geleden.

Als je in 2012 in goud gestapt bent heb je inderdaad niet de allerbeste 10 jaar achter de rug (goudprijs piekte tussen augustus 2011 & april 2013), maar verder zijn dat gewoon hele nette cijfers voor iets dat m'n vaak als hedge aanraadt

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Volgens portfoliovisualizer heeft goud sinds 2012 ~1% per jaar gedaan in USD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
Ik wilde niet perse stellen dat goud een slechte investering is.

Voor mij was het echter wel een mooi nieuw inzicht wanneer de goudprijs tegenover de M2 geldomvang wordt getoetst en zo toch meer de werkelijke waardestijging laat zien. Dat wilde ik hier delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als er angst is, dan kunnen de mensen in het goud vluchten. Fysiek goud kan je verstoppen, meenemen,... de overheid kan de gouden munten niet van op afstand detecteren en het heeft geen Internet nodig. Bij sociale onrust of oorlog worden landen van het Internet afgekoppeld.

Het probleem is dat als je in goud wilt vluchten, dan wilt iedereen in goud gaan en de prijzen omhoog bieden. Terwijl de instapmomenten juist de rustige jaren zijn, wanneer de andere beleggingen interessanter zijn.

Wie tien jaren geleden in goud stapte deed dat tijdens de Eurocrisis, Arabische Lente,... en betaalde teveel. Net zoals ik in de olie ging toen iedereen riep dat we geen olie meer nodig hebben, zou ik goud kopen als iedereen roept dat we geen goud nodig hebben.

In instabiele landen waar de mensen aan double digit inflatie gewend zijn, kan goud nuttig zijn om waarde te behouden en de machthebber, het regime,... mag niet ruiken dat er ergens geld is. Hoe minder vertrouwen de mensen in het fiat geld, obligaties, aandelen,... hebben, hoe meer mensen die goud als de standaardkeuze hebben.

Er is een studie over goud als inflatiehedge in Vietnam: https://www.sciencedirect...le/pii/S2212567113000592/ Goud hamsteren zet een rem op de economie. Als de mensen niet bereid zijn om in bedrijven te investeren, dan kunnen de bedrijven niet gemakkelijk kapitaal ophalen.

Meestal is vastgoed ook een goede hedge tegen de inflatie totdat in bepaalde landen de huizenbubbel uit elkaar spat. Dan blijft nog old school goud over.

8 % van de huurders in de VS kunnen de huur niet meer betalen. 15 tot 21 % huurstijging in een jaar tijd tov de lonen die slechts 2 to 5 % omhoog gingen, is een onhoudbare situatie. Als de vastgoedbeleggers niet genoeg huur kunnen krijgen en de hypotheekrente gaat over 4 %, dan kan een vastgoeddumping eraan komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Morty
r0bb schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:39:
Ik wilde niet perse stellen dat goud een slechte investering is.

Voor mij was het echter wel een mooi nieuw inzicht wanneer de goudprijs tegenover de M2 geldomvang wordt getoetst en zo toch meer de werkelijke waardestijging laat zien. Dat wilde ik hier delen.
Waarom zou je het tegenover M2 willen zetten? Wat denk je dat dat betekent?

Tenzij je echt geïnteresseerd bent in de precieze mechanisme van monetair beleid kan je eigenlijk iedereen die over M2 begint wel negeren is mijn ervaring. Zijn eigenlijk altijd (bitcoin gerelateerde) wappie verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 01-08 15:52
[mbr]<knip> Offtopic.[/]

Maar hoe zien jullie de kansen op een recessie de komende tijd? Heb het gevoel dat op dit forum mensen niet zo negatieve gedachtes als ik hebben over wat er komend jaar kan gebeuren, of heb ik het daarmee fout. Ik heb geen uitgebreide analyse, maar voor mijn gevoel zal de amerikaanse fed de rente wel met iets meer dan 0.25 basispunten moeten verhogen om de inflatie tegen te gaan. Alleen als de fed iets onverwachts doet dan schrikt de markt daar natuurlijk enorm van.

Een recessie krijg je niet zomaar. Voor zover ik de berichten gevolgt heb gaat de FED dit jaar 4 keer de rente verhogen. In totaal met 1 %. Ik ga er vanuit dat we "oude" rentes van 4% of hoger niet weer zullen zien. Daarnaast kunnen landen dergelijke rentelast ook niet dragen.
Een hogere rente hoeft nog geen probleem te zijn, kijk maar eens een aantal jaren terug. Ondanks dat de rente lichtelijk omhoog ging stegen toch de beurs koersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RobertMe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:14:
[...]
Anderzijds heeft beleggen bij de huisbank natuurlijk ook risico's. Als iemand toegang heeft tot jouw Rabo Bankieren omgeving (via telefoon, internet middels bankpas, ...) heeft kan die dus ook aan jouw beleggingen komen.
Sidenote: zelf heb ik ook alles bij Rabo, mijn huisbank, ondergebracht.
Dit kan je vermijden door geen rekening bij de Rabobank en/of ABNAmro te openen. ING werkt anders.
Mocht men om wat voor reden dan ook je ING pas bemachtigen, dan kunnen ze hooguit je rekening saldo leegtrekken. Ze hebben mett je ING pas geen toegang tot je internetbankieren in tegen stelling tot de Rabo/ABNAMRO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Radiodurans schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:03:
[...]

Fysiek goud, bijv. via een spaarplan bij Gold Republic is ook een optie.
Let wel op dat je aankoop kosten hebt. Daarnaast heb je ook bewaarkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
phantom09 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:10:
[...]
Let wel op dat je aankoop kosten hebt. Daarnaast heb je ook bewaarkosten.
Zeker, je moet je even verdiepen in of je fysiek goud, goud-ETFs of goudmijnaandelen wil. En als je kiest voor fysiek goud waar je het dan wil bewaren en wat je doel is. Dit kan variëren van in een kluis in een Freeport als long term inflation hedge tot begraven in je tuin voor de zombie apocalypse.

Zelf heb ik gekozen voor 3% van mijn portfolio in fysiek goud ter diversificatie. Die partieel of ongedekte goud-ETFs vertrouw ik niet.

Naast de links die @Pistachenootje al gaf vond ik ‘Heavy Metal’ van Jan Longeval een leuk boek om meer te lezen over goud als belegging in historisch perspectief. Heavy Metal is een leuke knipoog naar zijn liefde voor zowel Iron Maiden als goud.

[ Voor 18% gewijzigd door Radiodurans op 16-02-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:12

franssie

Save the albatross

Radiodurans schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:28:
[...]

Zeker, je moet je even verdiepen in of je fysiek goud, goud-ETFs of goudmijnaandelen wil. En als je kiest voor fysiek goud waar je het dan wil bewaren en wat je doel is. Dit kan variëren van in een kluis in een Freeport als long term inflation hedge tot begraven in je tuin voor de zombie apocalypse.

Zelf heb ik gekozen voor 3% van mijn portfolio in fysiek goud. Die partieel of ongedekte goud-ETFs vertrouw ik niet.

Naast de links die @Pistachenootje al gaf vond ik ‘Heavy Metal’ van Jan Longeval een leuk boek om meer te lezen over goud als belegging in historisch perspectief. Heavy Metal is een leuke knipoog naar zijn liefde voor zowel Iron Maiden als goud.
Goud waar je niet bij kan - daar heb je weinig aan inderdaad, ook met zombies overigens (ja je kan er mee slaan)
Ik ben niet zo een fan van goud, het rendeert niet, keert geen dividend uit, is speculatiever dan een korte termijn obligatie.
3% is dan wel weer iets om over na te denken voor de 'heb' ...

Dus jij bewaart het in je tuin?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Goud vergroot de stabiliteit van je portfolio en tegelijk remt het je potentiele rendement. Het is een "verzekering" tegen moeilijke tijden zoals stag/inflatie. Het heeft geen cashflow, geen dividend, etc, maar het kost juist geld om het veilig te bewaren. Je moet namelijk een verzekering betalen, opslagkosten, een behoorlijke spread, etc. Dan is er nog altijd risico dat het goud niet van jou is zoals bij ETN's, zelfs als ze melden dat het fysiek is. Sprott en GoldRepublic heb ik onderzocht en "veilig" bevonden vanwege het juridisch aspect van het bezitten van jouw deel van het goud wat zij opgeslagen hebben, maar doe vooral zelf ook je onderzoek. Weet ook dat er een Nederlandse wet is waarbij de overheid op elk moment het goud kan confisqueren, zelfs als het opgeslagen is in het buitenland (al zal Zwitserland niet snel in zee gaan vanwege de betrouwbaarheid en lange historie). Goud is wel enorm waarde vast over een gigantische lange tijd (2000+ jaar). Zo kocht Galileo een op maat gemaakt uniform met schoenen en helm voor 1 gouden munt van 1 troy ounce. Tegenwoordig kan je een op maat gemaakt kostuum kopen met schoenen en een hoed/pet voor ±€1700,- wat ook 1 t/oz goud is.

Dus tl;dr: goud moet je zien als verzekering in je portfolio en verwacht vooral veel kosten en niet dat je iets terug krijgt ervoor.

[ Voor 17% gewijzigd door Qunix op 16-02-2022 00:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 20:11
franssie schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:52:
[...]

Ik ben niet zo een fan van goud, het rendeert niet, keert geen dividend uit, is speculatiever dan een korte termijn obligatie.
+ Een significante hoeveelheid fysiek goud in je huis lijkt me een veiligheidsrisico waar je gewoon niet op zit te wachten. Zeker niet met een gezinnetje op het zelfde adres.

Zie ook de gewelddadige woningovervallen voor dure horloges etc... Op een of andere manier spreekt dat soort spul toch meer tot de verbeelding van allerhande tuig dan een goed gevulde beleggingsrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
phantom09 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:02:
[...]

Een recessie krijg je niet zomaar. Voor zover ik de berichten gevolgt heb gaat de FED dit jaar 4 keer de rente verhogen. In totaal met 1 %. Ik ga er vanuit dat we "oude" rentes van 4% of hoger niet weer zullen zien. Daarnaast kunnen landen dergelijke rentelast ook niet dragen.
Een hogere rente hoeft nog geen probleem te zijn, kijk maar eens een aantal jaren terug. Ondanks dat de rente lichtelijk omhoog ging stegen toch de beurs koersen.
Een recessie is natuurlijk nooit uitgesloten als je kijkt naar de huidige economische omstandigheden. Dat de beurzen stegen met licht stijgende rentes lijkt weinig te maken te hebben met de rentes zelf, maar eerder met de vooruitzichten of verwachtingen dat de rentes op de korte termijn niet (heel erg) zullen te stijgen. De centrale banken doen op het moment vooral aan verwachtingsmanagement om de beurzen niet te veel te laten bewegen.

De afgelopen jaren is de rente historisch laag en kan de pret niet op: veel lenen (want goedkoop), veel uitgeven, hoge huizenprijzen en beurzen met een raket naar de maan. Het wordt een probleem als dit leidt tot te veel schulden, overconsumptie en te weinig economische productiviteit. Landen die een hogere rentelast niet kunnen dragen zijn inderdaad een serieus probleem: die kunnen minder lenen en uitgeven, hebben minder inkomsten en al hoge schulden en te weinig productiviteit. Dat zijn genoeg ingrediënten voor een recessie.

Met het (relatief) laag houden van de rente groeit de schuldenlast (ook bij ons) rustig door. Als die maar groot genoeg wordt groeit niet alleen de inflatie, maar slinken ook de kansen om de rentes te laten stijgen zonder kleerscheuren op te lopen. Als het sentiment slechter wordt en het besef groeit dat schulden niet kunnen worden terugbetaald gaat de rem op de economie. Het verlagen van de rentes om de boel aan de gang te houden is dan geen optie meer. Die is immers al laag.

Al met al een goed vooruitzicht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Als je moet kiezen tussen ASML of MSFT? waar gaat dan de persoonlijke voorkeur naar uit? :)

Ik zit een beetje in dubio haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:13
@seadogg dan koop je ze allebei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-07 22:49
Goeie tip (mee eens, 2 is betere spreiding dan 1 ook!).

Maar terug naar de vraag, als je MOET kiezen ;)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

poehee schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:28:
[...]

Goeie tip (mee eens, 2 is betere spreiding dan 1 ook!).

Maar terug naar de vraag, als je MOET kiezen ;)
Ik zou zeggen asml, hebben een monopolie op EUV. plus de chipsector is booming momenteel.
Enige punje is de recente brand bij berlin glas, en dat ASML moeite heeft leveren.In positive zin, ze krijgen meer orders dan ze aankunnen, hun toeleveranciers zijn de beperkende factor.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Situatie / strategie
Tijdlijn:
mei 2021: begonnen met ING vermogensbeheer twv 43k, profiel Actueel Offensief. Over 4 maanden kijk ik hoe mijn eerste stappen in de beleggingswereld 'voelen' en of ik dit profiel wil omzetten naar zeer offensief.
september 2021: Vermogensbeheer profiel omgezet naar profiel Duurzaam Zeer Offensief. Vanaf nu investeer ik niet verder in Vermogensbeheer en ga ik verder op ETFs. ETFs wil ik vergelijken met Vermogensbeheer.
september 2021: Gestart met investeren in VWRL om te kijken of dat qua prestaties wezenlijk anders is dan Vermogensbeheer.
Als ik VWL heb opgebouwd tot 50k, wil ik 50k investeren in de MSCI World en daarna 50k in de S&P 500. Hier heb ik ongeveer 7 jaar voor nodig (ca. 20 - 25k per jaar).
Na die 7 jaar ben ik voornemens Vermogensbeheer geleidelijk aan om te zetten naar ETFs.
februari 2022: Ik overweeg nu al te beginnen te investeren in MSCI World en S&P 500. Dus dat betekent per maand 1/3 naar VWRL, 1/3 naar MSCI World en 1/3 naar S&P 500

Mijn vraag / twijfels
Ik heb begrepen dat je als belegger een consistente strategie moet hebben. Ik heb een lange termijn strategie, maar schaaf die regelmatig bij. Ik vraag mij af of mijn strategie voldoende consistent is.
Het is niet mijn vraag of ik in de juiste producten investeer.

Wie durft iets te zeggen over mijn acties / visie / strategie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gearloose
Je legt consequent in en in goed gespreide producten.
Zo lang je dit over een lange tijd blijft doen, dus consequent kopen ongeacht het sentiment op de beurs, denk ik dat het prima uit gaat pakken voor je.
Waak er wel voor dat als er weer een periode komt waarin je geen rendement haalt ook gewoon aan blijft kopen. Ga dan niet ineens afwijken van je strategie want dan kan het je wel eens duur komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Beide kopen is niet echt een optie denk ik. Ik heb nog een potje over maar koop liever van 1 stock een X aantal dan van 2 stocks een X-klein aantal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
seadogg schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:41:
[...]

Beide kopen is niet echt een optie denk ik. Ik heb nog een potje over maar koop liever van 1 stock een X aantal dan van 2 stocks een X-klein aantal.
Als je het van ons af laat hangen welke je koopt zou ik ze geen van beide kopen ;)
Met mes op mijn keel zou ik voor Microsoft gaan, maar eerlijk gezegd vind ik ze alle twee niet aantrekkelijk op dit moment.
Wel allebei prima bedrijven overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
jeroeningen schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:32:

februari 2022: Ik overweeg nu al te beginnen te investeren in MSCI World en S&P 500. Dus dat betekent per maand 1/3 naar VWRL, 1/3 naar MSCI World en 1/3 naar S&P 500
Veel overlap en dividendlek. Betere opties zijn beschikbaar zie https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Gearloose schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:38:
Ga dan niet ineens afwijken van je strategie want dan kan het je wel eens duur komen te staan.
Het is mij niet helemaal helder wanneer ik 'afwijk van strategie'?

Is in september 2021 starten met VWRL en daarna MSCI World en S&P 500 en dan in februari 2022 besluiten toch alle 3 tegelijk investeren afwijken van je strategie?

Of ben je pas aan het afwijken van strategie als je consequent investeert in dezelfde ETFs en dan ineens 100% in 1 aandeel gaat zitten?

Kortom wat moet ik zien als 'afwijken van strategie'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:24

Qwerty-273

Meukposter

Over de fysiek goud (of ander edelmetaal) discussie is ook een ander topic op het forum beschikbaar : Beleggen in goud . Wel is al weer even geleden dat er iemand daar gepost heeft. Het voornaamste probleem naast de fysieke opslag/beveiliging is in welke gewichten ga je die voorraad aanleggen. En hoe bruikbaar is dat dan weer. Heb je een baar liggen van 100gr of 1kg, dat is allebei nou niet direct praktisch in een situatie met hyperinflatie, op het moment dat je dan jouw goud omwisselt naar geld, dan is dat een aantal dagen later weer een stuk minder waard. Wel heeft het op "gewone" tijden wat meer waardevastheid. Je hebt ook baren van slechts 1gr, dat is al wat bruikbaarder voor zelfs boodschappen - de keerzijde is natuurlijk dat de kosten van 1000x 1gr goud merkbaar hoger liggen dan 1x 1kg goud.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Qwerty-273 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:57:
Over de fysiek goud (of ander edelmetaal) discussie is ook een ander topic op het forum beschikbaar : Beleggen in goud . Wel is al weer even geleden dat er iemand daar gepost heeft. Het voornaamste probleem naast de fysieke opslag/beveiliging is in welke gewichten ga je die voorraad aanleggen. En hoe bruikbaar is dat dan weer. Heb je een baar liggen van 100gr of 1kg, dat is allebei nou niet direct praktisch in een situatie met hyperinflatie, op het moment dat je dan jouw goud omwisselt naar geld, dan is dat een aantal dagen later weer een stuk minder waard. Wel heeft het op "gewone" tijden wat meer waardevastheid. Je hebt ook baren van slechts 1gr, dat is al wat bruikbaarder voor zelfs boodschappen - de keerzijde is natuurlijk dat de kosten van 1000x 1gr goud merkbaar hoger liggen dan 1x 1kg goud.
Voor boodschappen is dan weer zilver meer interessanter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
jeroeningen schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:55:
[...]

Het is mij niet helemaal helder wanneer ik 'afwijk van strategie'?

Is in september 2021 starten met VWRL en daarna MSCI World en S&P 500 en dan in februari 2022 besluiten toch alle 3 tegelijk investeren afwijken van je strategie?

Of ben je pas aan het afwijken van strategie als je consequent investeert in dezelfde ETFs en dan ineens 100% in 1 aandeel gaat zitten?

Kortom wat moet ik zien als 'afwijken van strategie'?
Met afwijken bedoel ik dan dat je in plaats van consequent aan blijven kopen gaat proberen de markt te timen doordat je denkt dat het, bijvoorbeeld, gaat zakken en daardoor langere tijd niks aankoopt.
Of bij het uitblijven van rendement over een lange periode je gehele portfolio verkopen en in cash houden of in high risk individuele aandelen stoppen.
Maar volgens een vast schema beleggen in goed gespreide producten is een prima strategie.
Dat je een beetje meer in het ene en minder in het andere doet is wellicht niet optimaal maar overall is het in mijn ogen een prima proces wat je hebt.
Je zou inderdaad kunnen kijken naar de overlap in je producten om nog wat verder te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mrc4nl schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:32:
[...]

Ik zou zeggen asml, hebben een monopolie op EUV. plus de chipsector is booming momenteel.
Enige punje is de recente brand bij berlin glas, en dat ASML moeite heeft leveren.In positive zin, ze krijgen meer orders dan ze aankunnen, hun toeleveranciers zijn de beperkende factor.
Meer orders krijgen dan je aan kan is simpelweg een flinke limiet op de winst die je kan maken, tenzij je als gevolg de prijs flink omhoog gooit. Echter kan dat vaak niet als het orders zijn die al een tijd terug afgesproken zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-08 16:12
Qwerty-273 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:57:
Geld heeft normaal gesproken drie functies:
1) ruilmiddel
2) rekeneenheid
3) opslag van waarde

Dat derde punt is het niet meer met een reele rente van -2%. Althans, alleen op de korte termijn voldoet het aan die voorwaarde.

Het bezitten van goud is volgens sommigen iets wat aan punt 3 voldoet. Dat betekent natuurlijk niet dat je ook in goud hoeft af te rekenen bij de supermarkt. Voor de wat kortere termijn kun je prima een deel van het goud in futures houden, namelijk het deel dat voor korte termijn bestemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@jeroeningen 1/3 VWRL, 1/3 MSCI World en 1/3 S&P 500 betekent dat je voor zo'n 75% in de S&P500 belegt.

Je portfolio is daarmee maar matig gespreid. Je bent dan erg afhankelijk van de Amerikaanse markt en de dollar.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 16-02-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
seadogg schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:20:
Als je moet kiezen tussen ASML of MSFT? waar gaat dan de persoonlijke voorkeur naar uit? :)

Als wat voor een soort belegging? Ik vind beide (maar dat geldt voor bijna alle aandelen) behoorlijk overpriced (en dan kijk ik zelf naar de koers/winstverhouding) waar de verwachte groei al in de huidge koers verwerkt zit. Qua rendement verwacht ik daar geen bovengemiddelde dingen van, maar als het voor langere termijn in je porfolio moet zitten dan zou ik beide wel op durven nemen qua stabiliteit van producten en de positie van de bedrijven in de markt waarin ze zich bevinden.
Als ik echt concreet je vraag moet beantwoorden, dan zou ik denk ik nu voor MSFT gaan (al heb ik gevoelsmatig meer met ASML). MSFT groeit stabieler, terwijl ASML vooral recentelijk (laatste 2 jaar) een grote boost heeft gehad en vooruitzicht meer in de huidige koers zit en MSFT schaalbaarder is. Software en met name cloud is super makkelijk op te schalen, terwijl bij productie onderdelen en mensen veel belangrijker zijn. ASML's omzet kan daar een beperking vinden, ookal zou de halfgeleidermarkt nog harder gaan groeien.

Maar goed, dat zijn mijn persoonlijke overwegingen, waar anderen vast andere meningen hebben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als ik moet kiezen zou ik toch gaan voor MSFT aangezien het een stabieler aandeel is. ASML is natuurlijk onze Nederlandse trots en wat dat betreft een prachtig bedrijf die zeker op mijn watchlist staat. De prijs is alleen erg fors en volgens mij begint er een flinke bubbel onder de "chip play" te ontstaan. Er gaat op het momenteel zoveel overheidsgeld naar nieuwe fabrieken dat ik in mijn glazenbol zie dat in de komende 5 jaar de productie de vraag zal overstijgen. De groei van Microsoft is dat wat vanzelfsprekender en straks met Activision erbij kan je haast gaan spreken van een mini-ETF :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
jeroeningen schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:32:
Situatie / strategie
Tijdlijn:
mei 2021: begonnen met ING vermogensbeheer twv 43k, profiel Actueel Offensief. Over 4 maanden kijk ik hoe mijn eerste stappen in de beleggingswereld 'voelen' en of ik dit profiel wil omzetten naar zeer offensief.
september 2021: Vermogensbeheer profiel omgezet naar profiel Duurzaam Zeer Offensief. Vanaf nu investeer ik niet verder in Vermogensbeheer en ga ik verder op ETFs. ETFs wil ik vergelijken met Vermogensbeheer.
september 2021: Gestart met investeren in VWRL om te kijken of dat qua prestaties wezenlijk anders is dan Vermogensbeheer.
Als ik VWL heb opgebouwd tot 50k, wil ik 50k investeren in de MSCI World en daarna 50k in de S&P 500. Hier heb ik ongeveer 7 jaar voor nodig (ca. 20 - 25k per jaar).
Na die 7 jaar ben ik voornemens Vermogensbeheer geleidelijk aan om te zetten naar ETFs.

Mijn vraag / twijfels
Ik heb begrepen dat je als belegger een consistente strategie moet hebben. Ik heb een lange termijn strategie, maar schaaf die regelmatig bij. Ik vraag mij af of mijn strategie voldoende consistent is.
Het is niet mijn vraag of ik in de juiste producten investeer.

Wie durft iets te zeggen over mijn acties / visie / strategie?
Wat is je visie en strategie?

In je post beschrijf je alleen een aantal stappen die je gezet hebt en wilt gaan zetten, maar totaal niet waarom. Dus waarom heb je deze fondsen/etfs gekozen, en waarom wil je nu je inleg anders gaan verdelen? Wat is het idee erachter?

Persoonlijk vind ik het vreemd dat je voor zoveel verschillende opties gaat die eigenlijk allemaal min of meer hetzelfde zijn. Maar zonder jouw idee daarachter te weten kan ik er niks over zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Morty op 16-02-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-08 14:16

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Voor de lange termijn zou ik MSFT kiezen, voor de daghandel is ASML heel geschikt vanwege de volatiliteit en het aantal aandelen die verhandelt worden .
Vandaag weer een hele mooie dag geweest voor de daghandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
Billie Turf schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:38:
[...]

Het uit-de-markt risico zou je kunnen ondervangen door de aankoop op de nieuwe rekening voor te schieten, en tegelijkertijd met de verkoop op de oude rekening te laten plaatsvinden. Als dat niet praktisch is, misschien iets met kortlopende calls?
Kun je dat toelichten?
Met voorschieten bedoel je letterlijk “toeschieten”?
Het bedrag waar het om gaat heb ik niet zomaar liggen.. het is een bedrag met 4 nulletjes. Bijna 5.
poehee schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:50:
[...]

Naar Meesman!

Werkt perfect - zijn superbehulpzaam. Ik heb daar de rekeningen op naam van de kinderen gehad gedurende 8 jaar of zo.
Het probleem daarvan zou zijn dat ik alsnog de invidueele aandelen moet verkopen, daarover transactiekosten betalen, wachten tot het geld op de rekening staat, overboeken naar Meesman, en wachten tot het daar belegd is.
In totaliteit zie ik dat zo 1 tot 2 weken. Omdat ik voornamelijk tech aandelen heb, kan dat zomaar een paar procent zijn die ik dan mis. Kan natuurlijk zowel positief als negatief uitpakken..

[ Voor 37% gewijzigd door Batata007 op 16-02-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-07 22:49
Batata007 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:39:
[...]

Kun je dat toelichten?
Het bedrag waar het om gaat heb ik niet zomaar liggen.. het is een bedrag met 4 nulletjes. Bijna 5.

[...]

Het probleem daarvan zou zijn dat ik alsnog de invidueele aandelen moet verkopen, daarover transactiekosten betalen, wachten tot het geld op de rekening staat, overboeken naar Meesman, en wachten tot het daar belegd is.
In totaliteit zie ik dat zo 1 tot 2 weken. Omdat ik voornamelijk tech aandelen heb, kan dat zomaar een paar procent zijn die ik dan mis. Kan natuurlijk zowel positief als negatief uitpakken..
Dat snap ik wel.
Emotioneel kan dat pijn doen. Ik zou het toch doen, op de lange termijn is het verwaarloosbaar.
Misschien kun je het allemaal een beetje timen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Neem je beiden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-07 21:47
Batata007 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:39:
[...]

Kun je dat toelichten?

Laten we zeggen dat de beurs op de lange termijn een procent of 6 rendeert per jaar - gezien de huidige rentestanden. Dat is 0.11% per week. Als je anderhalve week niet in de markt zit kost dat dus - gemiddeld genomen - wellicht 0.17%. Op een bedrag van zo'n 8000 euro: ongeveer 14 euro. Daar zou ik me niet al te druk over maken. De ene keer levert het een paar honderd euro op en voel je je een genie, de andere keer kost het een paar honderd euro en voelt het wellicht alsof je een vergissing hebt gemaakt. Maar dat is van te voren niet te voorspellen, dus ik zou me er van te voren bij neerleggen dat het verwachte gemiste rendement misschien 1 a 2 tientjes is. Niet leuk, maar verwaarloosbaar in het grote plaatje.

Eventueel kun je het overboeken in twee of drie stappen, dan hoef je maar de helft of een derde voor te schieten. Als je een portfolio hebt van bijna 10k dan heb je waarschijnlijk toch wel een paar duizend euro op je spaarrekening staan voor als de wasmachine kapot gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 16-02-2022 19:48 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
seadogg schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:41:
[...]

Waarom 1 stock kopen? Je kan ook partitioneel aankopen. Voor de helft van je in te leggen bedrag ASML en de andere helft Microsoft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-07 21:47
Ik zou zeggen, als je in dit topic moet vragen of je Microsoft of ASML moet kopen dan kun je beter je geld in een indexfonds stoppen! Kopen op basis van de persoonlijke voorkeur van anonieme Tweakers-bezoekers lijkt me een van de slechtst mogelijke manieren om je portfolio samen te stellen. :P

Onvoorstelbaar!

Pagina: 1 ... 83 ... 216 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij