Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Maahes schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:51:
[...]
Ik heb een aardig vermogen dat vast zit bij een pensioenfonds dat extreem conservatief is. Dan heb je dus het 'nadeel' van het feit dat het geld niet direct beschikbaar is en het lagere (zelfs negatieve) obligatie-rendement. Ik heb daarom in mijn eigen vermogen juist een sterkere kanteling naar aandelen t.o.v. wat ik anders gehad zou hebben.
Het ABP is heel trots op haar rendement van 11,1% in 2021 ’ondanks de coronacrisis’. Dan haal je dus nog niet eens de helft van het rendement van ‘de markt’.

[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 12-02-2022 12:24 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Radiodurans schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:23:
Het ABP is heel trots op haar rendement van 11,1% in 2021 ’ondanks de coronacrisis’. Dan haal je dus nog niet eens de helft van het rendement van ‘de markt’.
Het ABP mag niet 100% in aandelen zitten, dus die vergelijking gaat niet op.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Radiodurans
  • Nu online
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Het ABP mag niet 100% in aandelen zitten, dus die vergelijking gaat niet op.
En ik mag helemaal niet kiezen om niet in ABP te ‘beleggen’, die vergelijking gaat dus voor mij persoonlijk wel op. Mijn pensioenfonds is dan mijn ‘conservatieve’ deel en mijn eigen aandelen mijn ‘offensieve’ deel van mijn portfolio.

Op zich vind ik dit helemaal niet zo erg, ik heb er zelfs voor gekozen om door te gaan met mijn netto-pensioen deel bij de ABP. De belastingvoordelen zoals vrijstelling van VRH en mogelijk in de toekomst een ‘echte’ heffing op gemaakt rendement zijn erg gunstig en wegen voor mij op t.o.v. de nadelen van de beperkingen in het beschikken over het kapitaal. Bovendien zegt mijn glazen bol dat ik minstens 40 jaar kan genieten van mijn pensioen O-) .

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Radiodurans schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:46:
En ik mag helemaal niet kiezen om niet in ABP te ‘beleggen’, die vergelijking gaat dus voor mij persoonlijk wel op. Mijn pensioenfonds is dan mijn ‘conservatieve’ deel en mijn eigen aandelen mijn ‘offensieve’ deel van mijn portfolio.
Prima dat het voor jouw persoonlijke situatie zo uitpakt, maar je kunt het ABP niet de schuld geven dat ze 'slechts' de helft (of minder) van een 100% aandelen(fondsen/ETFs) portefeuille halen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:33

ChillPascal

In the end...

Iemand tips hoe ik de inwisseling van RDSA naar SHELL (GB00BP6MXD84) verwerk in Portfolio Performance?

Ik heb het nu ingevoerd als een verkoop- en aankoopactie, maar dan kloppen de cijfers voor het individuele aandeel natuurlijk niet meer. De totale performance blijft wel juist.

[ Voor 46% gewijzigd door ChillPascal op 12-02-2022 15:34 ]

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:33

ChillPascal

In the end...

ChillPascal schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:07:
[...]

Tijd voor de laatste statistieken van 2021... Allen een goed beleggingsjaar gewenst :)

Deze maand (dec)
Vorige maand (nov)
Jaar 2021
Totaal rendement
+2,39
-4.79%
+56.23%
Hoogste prestaties
MA +14.47%
NOK +11.43
ADSK +10.98%
AAPL +13.09%
TLSA +5.31%
NT EM* +0.99%
ASML +74.39%
TSLA +67.65%
ARCAD +47.32%
Laagste prestaties
PLTR -11.53%
ZM -12.72%
SPCE -16.10%
PLTR -18.23%
ZM -21.12%
BYND -27.12%
ZM -38.11%
BYND -42.28%
SPCE -68.14%
Beter laat dan nooit, alsnog mijn resultaten van de eerste maand van dit jaar.

Deze maand (jan)
Vorige maand (dec)
YTD
Totaal rendement
-7.48%
+2.39%
-7.48%
Hoogste prestaties
SHELL.AS +19.11%
MA +9.17%
BYND +1.48%
MA +14.47%
NOK +11.43
ADSK +10.98%
SHELL.AS +19.11%
MA +9.17%
BYND +1.48%
Laagste prestaties
ASML -15.92%
PLTR -23.57%
SPCE -30.18%
PLTR -11.53%
ZM -12.72%
SPCE -16.10%
ASML -15.92%
PLTR -23.57%
SPCE -30.18%

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ChillPascal schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:24:
Iemand tips hoe ik de inwisseling van RDSA naar SHELL (GB00BP6MXD84) verwerk in Portfolio Performance?

Ik heb het nu ingevoerd als een verkoop- en aankoopactie, maar dan kloppen de cijfers voor het individuele aandeel natuurlijk niet meer. De totale performance blijft wel juist.
Portfolio Performance kan hier niet goed mee overweg op het niveau van individuele posities. Je kan het invoeren op een manier dat één aspect juist is, maar dat veroorzaakt elders weer afwijkingen.

Je kan:

1. Invoeren als een verkoop van de oude effecten op je gemiddelde aanschafprijs en een koop van de nieuwe effecten voor dezelfde totaalprijs, op de dag van inwisseling. Nu klopt je absolute rendement, maar je rendement op jaarbasis klopt niet.
2. Aankoop van de oude effecten aanpassen alsof je op die datum de nieuwe effecten hebt gekocht voor dezelfde totaalprijs. Eventueel ontvangen dividend ook aanpassen. Nu klopt je absolute rendement en je rendement op jaarbasis, maar de historische gegevens komen niet meer overeen met je werkelijke transacties.
3. Doen alsof het hetzelfde aandeel is, alleen met een andere naam, ticker en beurs. Gebruik een stock split om het aantal stuks aan te passen indien nodig. Zelfde nadeel als optie 2.
4. Gewoon de werkelijkheid invoeren en binnen Portfolio Performance niet meer letten op historische rendementen van individuele posities. Het totaal op portfolioniveau klopt gewoon.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 12-02-2022 16:14 ]

• Dessertcrook
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-11 15:51
Hoi allemaal, sinds een paar dagen dit tweakers forum gevonden. Voorheen zat ik eigenlijk altijd op reddit maar dit lijkt mij ook een goed forum om over Beleggen te praten. Iemand die nog alternatieven heeft?

Op dit moment zit ik eigenlijk voornamelijk in het aandeel GGPI, een SPAC die een merger met Polestar heeft aangekondigd. Ik kom hier niet om reclame hiervoor te maken. Het andere gedeelte van mijn portefeuille is cash. Ik ben van plan om vlak voor de de-spac, dus voordat het aandeel GGPI officieel in Polestar verandert, mijn positie te verkopen. Om later bij een mogelijke beursdaling weer gedeeltelijk terug in te kopen.

Nu heb ik een lijstje gemaakt met aandelen die ik van plan ben om de komende tijd/komend jaar te kopen. Zoals jullie weten is de markt de afgelopen tijd een beetje gezakt, en ik denk dat door de hoge inflatie/Rusland er op de korte termijn een kleine crash/daling kan komen. En op de lange termijn(Tot half 2023) denk ik eigenlijk dat de aandelenmarkt sideways zal traden of dalen. Wat denken jullie?

Dit is het lijstje dat ik heb samengesteld:

- ASML
- Adyen (Als Stripe op de markt komt dan ook Stripe)
- Google
- Takeaway High risk high reward
- Take-Two
- Discovery
- Intel
- Microsoft
- ING
- AMD
- Polestar (Nu GGPI) High risk high reward
- Apple
- Goldman Sachs
- Origin Materials High risk high reward
- Mastercard
- Ahold Delhaize
- HAL Group
- Universal Music Group
- Solid Power High risk high reward
- Avantium High risk high reward
- Galapagos High risk high reward
- PostNL
- Prosus High risk high reward
- Wallbox High risk high reward

Denk dat het lijstje redelijk is wat de meesten van jullie zullen hebben, met een paar risicovolle posities. Zo is Just Eat Takeaway op dit moment redelijk goedkoop, en ik denk dat het misschien nog goedkoper gaat worden. Op de lange termijn denk ik echter dat dit bedrijf een nog grotere groei door kan maken, daarom overweeg ik call opties ver in de toekomst. Alleen zijn op dit moment alleen opties tot december 2023 beschikbaar, weet iemand wanneer de nieuwe optieseries komen?

Als iemand vragen heeft over bepaalde aandelen wil ik ze graag beantwoorden.
Zoals je kan zien is het een redelijke tech sector portefeuille, daar is natuurlijk de meeste groei te behalen. Wat vinden jullie ervan? Te weinig diversiteit? Zijn er bijvoorbeeld sectoren die ik in ieder geval zou moeten overwegen.

Bedankt voor het lezen als je het tot dusver hebt gelezen haha.

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ik ben vooral benieuwd hoe je tot deze lijst bent gekomen.
Je zegt dat JET nu redelijk goedkoop is, waar baseer je dat op?
Alleen op het feit dat de koers gezakt is of op een onderliggende waardering?
Heb je voor al de bedrijven op je lijst een onderliggende waardering of vind je het gewoon sterke / toffe bedrijven?
Er staan er nogal wat op de lijst die wat mij betreft nogal overgewaardeerd zijn, hoe goed het bedrijf an sich ook is.

• sparticle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
DISCK is nogal duur op het moment. Op $23 is het een leuk aandeel. Het staat nu op $29.5. Volgens mij weet niemand wat het echt waard is.

Ik denk dat de mensen die het aan je verkopen voor $29.5 erg blij zijn.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:39

Qwerty-273

Meukposter

Dessertcrook schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:47:
Denk dat het lijstje redelijk is wat de meesten van jullie zullen hebben, met een paar risicovolle posities.
Er zit in dit topic ook een groep die voornamelijk met een of meerdere etf’s de wereldmarkt volgt. Die zitten waarschijnlijk indirect ook in jouw lijstje van aandelen, maar wel slechts met een kleine weging van de totale portefeuille. ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Dessertcrook
Op dit moment vind ik JET ondergewaardeerd als je kijkt naar de omzetgroei die ze maken, en ook vanwege grubhub. Als ze grubhub verkopen voor een paar milard dan zijn is JET het zeker waard, aangezien Grubhub op dit moment meer een blok aan hun been is. Ze staan naar mijns inzien er het sterkst voor vergeleken met concurrenten. Maar zoals ik al zei denk ik dat JET best wel verder kan zakken, het aandeel is supervolatiel. En als er een marktdaling komt over de hele breedte zal een bedrijf als JET heel onaantrekkelijk en onzeker lijken voor veel mensen.

Alle bedrijven die op dat lijstje staan zou je eigenlijk als overgewaardeerd kunnen zien, dat is ook waarom ik gedeeltelijk cash zit om te wachten op een daling. Ik heb ze geselecteerd op basis van hoe ik verwacht dat ze de komende 10 jaar zullen doorkomen. Zie het lijstje eerder als een lijstje waar als het komende jaar dalingen komen ik ze een voor een zal komen op een prijspunt dat voor mij aantrekkelijk lijkt.

Zo is het ideale prijspunt voor DISCK voor mij 20$, 23 lijkt waarschijnlijker. Op 30$ ga ik het niet kopen inderdaad. Voor elk aandeel heb ik wel zo'n prijs waarop ik het zou willen/gaan kopen. Ik had alleen nu geen zin om dat voor alle aandelen erbij te zetten.

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:04
Zijn er nog meer mensen die problemen hebben met de app van Bux?

Ik kan geen geld storten, ik krijg dan een foutmelding. Ik heb dit al gerapporteerd in de app maar ik ben benieuwd of meer mensen dit probleem ervaren

• sparticle
J0rdym23 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:12:
Zijn er nog meer mensen die problemen hebben met de app van Bux?

Ik kan geen geld storten, ik krijg dan een foutmelding. Ik heb dit al gerapporteerd in de app maar ik ben benieuwd of meer mensen dit probleem ervaren
Ik vind Bux een stel amateurs/oplichters. Blijf ver weg van ze.

• Dessertcrook
Qwerty-273 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:08:
[...]

Er zit in dit topic ook een groep die voornamelijk met een of meerdere etf’s de wereldmarkt volgt. Die zitten waarschijnlijk indirect ook in jouw lijstje van aandelen, maar wel slechts met een kleine weging van de totale portefeuille. ;)
Klopt ETF's zoals die van Vanguard zijn gewoon super aantrekkelijk als je naar past performance kijkt en naar hoe uitgespreid het risico is. Maar toch heb ik het gevoel dat daar ook vaak bedrijven tussen zitten die ik niet zou willen kopen. Ook ben ik redelijk jong, op dit moment ben ik bereid meer risico te nemen dan wanneer ik 50 zou zijn bijvoorbeeld

• J0rdym23
sparticle schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:14:
[...]

Ik vind Bux een stel amateurs/oplichters. Blijf ver weg van ze.
Welke zou je dan aanraden?

Ik ben een beginner en vind bux ansich goed werken.

• sparticle
J0rdym23 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:49:
[...]

Welke zou je dan aanraden?

Ik ben een beginner en vind bux ansich goed werken.
Bux biedt geen nieuws, een onbetrouwbaar platform, onbetrouwbare mensen, geen opties, je hebt geen stemrecht, je handelt bijna nooit op de beurs, maar met twee marktpartijen waardoor je executies altijd slecht zijn.

Bux is een gokplatform. Het heeft niets met beleggen te maken.

Ik vind dat er geen goede brokers zijn in Nederland. tastyworks, Inc is een wat serieuzer platform, denk ik. Interactive Brokers is ook een niet zo heel slechte optie.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37

franssie

Save the albatross

Dessertcrook schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:47:
<>
Bedankt voor het lezen als je het tot dusver hebt gelezen haha.
Ik heb uit jouw lange lijst posities in een fonds of drie twee.
Je Spac route klinkt al een gok, wat leuk is als je het geld kan missen - net zoals bij een loterij.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dessertcrook
franssie schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:34:
[...]

Ik heb uit jouw lange lijst posities in een fonds of drie twee.
Je Spac route klinkt al een gok, wat leuk is als je het geld kan missen - net zoals bij een loterij.
Klopt Spacs zijn eigenlijk gewoon gokken, 95% van de spacs krijg je een slecht bedrijf dat overpriced de beurs op word gebracht. Nu is GGPI niet zomaar een spac en Polestar niet zomaar een bedrijf. Gelukkig kan een spac niet onder 10$ komen zolang het nog een spac blijft, en ben ik laag ingestapt bij GGPI. Dus voorlopig is het een veilige gok in deze volatiele markt.

• J0rdym23
sparticle schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:27:
[...]

Bux biedt geen nieuws, een onbetrouwbaar platform, onbetrouwbare mensen, geen opties, je hebt geen stemrecht, je handelt bijna nooit op de beurs, maar met twee marktpartijen waardoor je executies altijd slecht zijn.

Ik vind dat er geen goede brokers zijn in Nederland. tastyworks, Inc is een wat serieuzer platform, denk ik. Interactive Brokers is ook een niet zo heel slechte optie.
Bedankt voor je reactie, zal eens verder kijken dan Bux ! 👍🏻

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:59
franssie schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:34:
[...]

Door de NAV gaan spacs pre merger eigenlijk nooit onder de $9,50 (als NAV floor $10 is), dus je risico is vrij klein als je rond de $10 hebt gekocht en verkoopt voor de merger. Niet echt te vergelijken met een loterij dus. 75% van mijn 2020/2021 winsten kwamen uit spacs :X

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:12
[...]
Ik heb accounts bij beide. IB vind ik een stuk professioneler. Tastyworks is niet slecht maar heeft een vreemde sociale interface die je niet kan uitzetten. Ook worden je stukken uitgeleend zonder dat je daarvoor gecompenseerd wordt, i.t.t. IB. Voordelen van Tastyworks zijn wel 0,- transactiekosten en natuurlijk de veel hogere bescherming.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:26
[...]

Om eens terug te komen op je eerdere post, hoe is jouw rendement eigenlijk?

• sparticle
Atomius schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:29:
[...]

Ik zit er ruim boven met een lagere afwijking naar beneden.

• sparticle
Pistachenootje schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:38:
[...]

Ik heb accounts bij beide. IB vind ik een stuk professioneler. Tastyworks is niet slecht maar heeft een vreemde sociale interface die je niet kan uitzetten. Ook worden je stukken uitgeleend zonder dat je daarvoor gecompenseerd wordt, i.t.t. IB. Voordelen van Tastyworks zijn wel 0,- transactiekosten en natuurlijk de veel hogere bescherming.
In Duitsland mogen brokers niets uitlenen. Als iemand er echt voor moet betalen, dan is dat hele lenen nog wel te verdedigen (maar dan ook alleen als 99% van de opbrengst naar de belegger gaat en niet naar de broker), maar anders kun je dat ook gebruiken voor manipulatie.

Zou je zelf nog een Tastyworks account openen met wat je nu weet?

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

[...]

Wacht even, je vind dat bux een gokplatform, en tegelijkertijd erger je aan het gebrek aan opties (wat ik zie als gokken?)

ora et labora

• sparticle
mrc4nl schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 23:28:
[...]

Wacht even, je vind dat bux een gokplatform, en tegelijkertijd erger je aan het gebrek aan opties (wat ik zie als gokken?)
Dat betekent alleen maar dat je niet weet hoe opties werken.

Wat wil je verder dat ik zeg?

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Dessertcrook schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:09:
Op dit moment vind ik JET ondergewaardeerd als je kijkt naar de omzetgroei die ze maken, en ook vanwege grubhub. Als ze grubhub verkopen voor een paar milard dan zijn is JET het zeker waard, aangezien Grubhub op dit moment meer een blok aan hun been is. Ze staan naar mijns inzien er het sterkst voor vergeleken met concurrenten. Maar zoals ik al zei denk ik dat JET best wel verder kan zakken, het aandeel is supervolatiel. En als er een marktdaling komt over de hele breedte zal een bedrijf als JET heel onaantrekkelijk en onzeker lijken voor veel mensen.

[...]
Ik had gister een post over JET.

Ik vind JET ook ondergewaardeed en heb het idee dat ze de komende jaren gaan groeien. Ik denk niet dat ze GrubHub gaan (of willen) verkopen, maar mocht het nodig zijn dan zou het kunnen. Wat mrc4nl imo terecht zei; de kwartaalcijfers wordt spannend. Ik twijfel daarom of het slim is om nu te kopen of te wachten tot na de cijfers.

Daarnaast is het op dit moment sowieso een beetje lastige tijd op de beurs met alle onzekerheid/spanning in de wereld, dat maakt het extra risicovol om te investeren in zulke groei bedrijven. In deze tijd lijken de Dividend Aristocrats en gespreide ETFs een veiligere optie. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• OkkE

OkkE

J0rdym23 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:06:
[...]

Bedankt voor je reactie, zal eens verder kijken dan Bux ! 👍🏻
Je zou kunnen luisteren naar Jong Beleggen podcast aflevering 37, die gaat over verschillende brokers en hun verdienmodel. Dat geeft je wellicht een beter inzicht in de verschillen en kan helpen in een keuze maken.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 06:16
Dessertcrook schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:47:En op de lange termijn(Tot half 2023) denk ik eigenlijk dat de aandelenmarkt sideways zal traden of dalen. Wat denken jullie?
Jij en ik hebben een heel andere definitie van lange termijn. Lange termijn is bij mij 2035 of zo...

• Pistachenootje
sparticle schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 23:27:
[...]
Zou je zelf nog een Tastyworks account openen met wat je nu weet?
Waarschijnlijk niet. Ik heb er nu een portefeuille van minder dan 100 euro staan. Gratis real time koers info is wel een voordeel. Kost bij IB geloof ik $1. Weinig maar ik hou niet van vaste kosten.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:48
sparticle schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 23:29:
[...]

Dat betekent alleen maar dat je niet weet hoe opties werken.

Wat wil je verder dat ik zeg?
Leg het hem dan uit waarom het voor jou niet gokken is, dan heeft hij en wellicht anderen er ook wat aan. Immers kwam jij hier ook met een vraag binnen stormen, weet je nog?

• phantom09
  • Laatst online: 07:35
DappereDodo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:28:
[...]

Jij en ik hebben een heel andere definitie van lange termijn. Lange termijn is bij mij 2035 of zo...
Exact. Lange termijn is denk ik minimaal 5-10 jaar. Korte termijn een paar maanden, midden lange termijn 2-5 jaar.

• gemezz
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 19:48
Miki schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:39:
[...]

Leg het hem dan uit waarom het voor jouw niet gokken is, dan heeft hij en wellicht anderen er ook wat aan. Immers kwam jij hier ook met een vraag binnen stormen, weet je nog?
Opties zijn niet gelijk aan gokken, simpelweg omdat het een financieel product is. Het gaat erom hoe ze gebruikt worden. Je kan opties ook gebruiken om zekerheden in je portefeuille te bouwen.

Voorbeeld je koopt een 100 aandelen van bedrijf X en tegelijk een put optie met een uitoefenprijs van de 50% van je aankoopwaarde van bedrijf X. Stel het aandeel daalt dan tot onder 50% van de aankoopwaarde, dan heb je dit risico deels ondervangen met je put optie. Je kan nooit meer dan 50% van je inleg in aandelen + prijs van de optie verliezen.

Omdat opties de mogelijkheid hebben om d.m.v. een lage initiële inleg toch een redelijk grote exposure te krijgen, kan je ze zeer speculatief gebruiken. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

[ Voor 3% gewijzigd door gemezz op 13-02-2022 09:57 ]

• J0rdym23
OkkE schreef op zondag 13 februari 2022 @ 07:04:
[...]

Je zou kunnen luisteren naar Jong Beleggen podcast aflevering 37, die gaat over verschillende brokers en hun verdienmodel. Dat geeft je wellicht een beter inzicht in de verschillen en kan helpen in een keuze maken.
Ga ik doen ! Dankjewel 👍🏻

• Miki
gemezz schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:56:
[...]

Opties zijn niet gelijk aan gokken, simpelweg omdat het een financieel product is. Het gaat erom hoe ze gebruikt worden. Je kan opties ook gebruiken om zekerheden in je portefeuille te bouwen.

Voorbeeld je koopt een 100 aandelen van bedrijf X en tegelijk een put optie met een uitoefenprijs van de 50% van je aankoopwaarde van bedrijf X. Stel het aandeel daalt dan tot onder 50% van de aankoopwaarde, dan heb je dit risico deels ondervangen met je put optie. Je kan nooit meer dan 50% van je inleg in aandelen + prijs van de optie verliezen.

Omdat opties de mogelijkheid hebben om d.m.v. een lage initiële inleg toch een redelijk grote exposure te krijgen, kan je ze zeer speculatief gebruiken. Maar dat hoeft natuurlijk niet.
Je kunt opties inderdaad gebruiken als zogenaamde brandverzekering maar als je aandelen van bedrijf X koopt dan heb je daar als het goed is je DD op gedaan en heb je die niet voor de korte termijn gekocht. Dus bij een eventuele koersval zou je, als je DD hebt gedaan ook weer verwachten dat de koers weer hersteld. Je bent dan dus eigenlijk alleen maar rendement aan het inleveren omdat je onzeker bent of de waarde van het bedrijf X stabiel blijft.

Je kunt aan de andere kant ook opties schrijven waarbij je speculeert (gokt) op een koersstijging of daling in de hoop dat je daarmee de premie kunt opstrijken. Als je dit conservatief aanpakt kun je er wel eens een leuk centje mee verdienen maar het kan ook wel eens lelijk uitpakken.

Het is dus maar net hoe je je opties inzet waardoor het of overmatig verzekeren is of speculeren op koers- daling of stijging.

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 13-02-2022 11:25 ]

Verwijderd

Miki schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:07:
[...]

Je kunt opties inderdaad gebruiken als zogenaamde brandverzekering maar als je aandelen van bedrijf X koopt dan heb je daar als het goed is je DD op gedaan en heb je die niet voor de korte termijn gekocht. Dus bij een eventuele koersval zou je, als je DD hebt gedaan ook weer verwachten dat de koers weer hersteld. Je bent dan dus eigenlijk alleen maar rendement aan het inleveren omdat je onzeker bent of de waarde van het bedrijf X stabiel blijft.
Als je bovendien een voldoende breed gespreide portefeuille hebt is het verzekeren van individuele aandelen niet erg nuttig, maar wel kostbaar.

• sparticle
Miki schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:39:
[...]

Leg het hem dan uit waarom het voor jou niet gokken is, dan heeft hij en wellicht anderen er ook wat aan. Immers kwam jij hier ook met een vraag binnen stormen, weet je nog?
Mijn vraag sloeg ergens op. Feit lijkt te blijven dat ik hier heel weinig te zoeken heb. Het is fijn dat er Nederlanders zijn met wat ervaring bij echte US brokers, maar verder zie ik het nut niet. Misschien is er ook geen nut en kan het "leuk" zijn.

Binnenstormen is een kwalificatie die jij eraan geeft. Met de vraag op zich is niets mis.

*knip* graag vriendelijk en niet op de man reageren. Ook wil ik je vragen om constructiever te reageren en daarmee bij te dragen aan de goede sfeer in dit topic. Ik heb alle niet constructieve bijdragen (incl de reacties daarop) verwijderd.

Ik gebruik opties om theta en vega te verkopen. Dus, ik beslis wat een aandeel ongeveer waard moet zijn volgens mij op de expiratiedatum (en ik doe dat historisch gezien beter dan de markt), en verkoop call of put opties. Dus, in plaats van "laag kopen", "hoog verkopen" laat ik de markt kiezen wanneer ik koop en verkoop, maar ik verkoop nooit gratis. In die zin functioneer ik als een marktmaker. Het komt ook best vaak voor dat ik de enige partij ben die een contract handelt op een dag (natuurlijk zijn er twee partijen nodig om een deal te maken). Het handelen in opties met een hoge spread wordt bijvoorbeeld afgeraden, maar ik vind het wel prima. Er zitten nl. ook voordelen aan.

Dit zorgt ervoor dat mijn dalen lager zijn. Soms mis je een piek, maar ik heb liever 5 keer gegarandeerd een premie, dan één keer een klapper (je moet nl. wel op het moment van die klapper verkopen, want historisch gezien gaan dingen ook weer naar beneden, vooral bij aandelen waarvan niemand weet wat het waard is (wat bij veel aandelen het geval is)).

Ik gebruik ook opties om minder belasting te hoeven betalen. Optie-premie is nl. geen dividend. Soms loop je dan het dividend "mis", maar heb je wel de optie-premie. Aan het einde van het liedje heb je dan soms nog meer dan het dividend, maar geen belastingplicht.

Als men gaat denken in termen van "geld terugwinnen", dan kan men maar beter naar het casino gaan.

Ik heb geen idee hoe bovenstaande op een beginner overkomt, maar waarschijnlijk is het Chinees. Opties klinken heel spannend totdat je er gewend aan bent geraakt. Dan zijn opties, net als aandelen ook "goedkoop" of "duur".

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 13-02-2022 15:50 ]

• Pistachenootje
Atomius schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:29:
[...]

Ik ken z'n portefeuille niet maar de meeste mensen die de laatste tien jaar veel in tech/groei zaten hebben het natuurlijk beter gedaan dan de markt.

• Miki
sparticle schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:57:
[...]

Mijn vraag sloeg ergens op. Feit lijkt te blijven dat ik hier heel weinig te zoeken heb. Het is fijn dat er Nederlanders zijn met wat ervaring bij echte US brokers, maar verder zie ik het nut niet. Misschien is er ook geen nut en kan het "leuk" zijn.

Binnenstormen is een kwalificatie die jij eraan geeft. Met de vraag op zich is niets mis. Veel voelden zich alleen op de pik getrapt alsof ik een kleedkamer van een voetbalclub was binnengelopen en had gezegd "Jullie zeggen dat jullie geen homo's zijn, maar waarom staan jullie hier dan allemaal naar elkaars piemels te staren?" Je moet je echt wat zelfreflectie aanleren, zoals sommige dat blijkbaar wel hebben ontwikkeld.

Ik gebruik opties om theta en vega te verkopen. Dus, ik beslis wat een aandeel ongeveer waard moet zijn volgens mij op de expiratiedatum (en ik doe dat historisch gezien beter dan de markt), en verkoop call of put opties. Dus, in plaats van "laag kopen", "hoog verkopen" laat ik de markt kiezen wanneer ik koop en verkoop, maar ik verkoop nooit gratis. In die zin functioneer ik als een marktmaker. Het komt ook best vaak voor dat ik de enige partij ben die een contract handelt op een dag (natuurlijk zijn er twee partijen nodig om een deal te maken). Het handelen in opties met een hoge spread wordt bijvoorbeeld afgeraden, maar ik vind het wel prima. Er zitten nl. ook voordelen aan.

Dit zorgt ervoor dat mijn dalen lager zijn. Soms mis je een piek, maar ik heb liever 5 keer gegarandeerd een premie, dan één keer een klapper (je moet nl. wel op het moment van die klapper verkopen, want historisch gezien gaan dingen ook weer naar beneden, vooral bij aandelen waarvan niemand weet wat het waard is (wat bij veel aandelen het geval is)).

Ik gebruik ook opties om minder belasting te hoeven betalen. Optie-premie is nl. geen dividend. Soms loop je dan het dividend "mis", maar heb je wel de optie-premie. Aan het einde van het liedje heb je dan soms nog meer dan het dividend, maar geen belastingplicht.

Als men gaat denken in termen van "geld terugwinnen", dan kan men maar beter naar het casino gaan.

Ik heb geen idee hoe bovenstaande op een beginner overkomt, maar waarschijnlijk is het Chinees. Opties klinken heel spannend totdat je er gewend aan bent geraakt. Dan zijn opties, net als aandelen ook "goedkoop" of "duur".
Ik zal de anderen maar even helpen met uitleg: Option Greeks (Engels) en Optiegrieken (Nederlands)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:01

Zenix

BOE!

Radiodurans schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:23:
[...]

Als je lang geld gaat beleggen, heeft het weinig zin om te kijken naar een jaar, ter vergelijking.
https://www.abp.nl/over-a...-beleggen/resultaten.aspx
https://www.msci.com/docu...50-4656-87f2-1229ed5a5d6e
2008 deed ABP -20 en MSCI World -37,8%, 2011 had ABP +3,3 en MSCI World -2,38.
Zoals je kan zien helpen die regels in slechte jaren ook om het verlies te dempen. En zeker met de obligatie rentes het afgelopen jaar, kan ik mij voorstellen dat ABP best trots is op de resultaten. PFZW, de grootste na ABP deed maar 8,2% https://www.pfzw.nl/over-...we/kwartaalberichten.html

• Morty
  • Laatst online: 18-11 13:42
Volgens mij is alles wat er op de beurs gebeurd speculeren. Dat kan je gokken noemen, maar dat wordt al snel een beetje zinloze definitiediscussie.

Het heeft in ieder geval wel met gokken gemeen dat het allemaal draait om kansberekening. Met alle trades kan het goed of fout gaan met een bepaalde kans en bijbehorende winst/verlies. Om winst te maken op de lange termijn moeten jouw trades een positieve expected value hebben.

Het leuke van opties vind ik dat in tegenstelling tot aandelen waar het vrijwel onmogelijk is de expected value uit te rekenen, het bij opties wel voor een groot deel mogelijk is. Dat maakt dat je veel analytischer naar kansen/risicos en bijbehorende winsten en verliezen kan kijken en je trades redelijk precies kan afstellen op welke risico's je bereidt bent te nemen en welke vergoeding je daarvoor wilt hebben. Dat lijd er bij mijn portefeuille toe dat m'n rendement veel voorspelbaarder wordt (maar natuurlijk nog altijd niet risicoloos).

• Requiem19
  • Laatst online: 12:16
[...]

Binnenstormen is een kwalificatie die jij eraan geeft. Met de vraag op zich is niets mis. Veel voelden zich alleen op de pik getrapt alsof ik een kleedkamer van een voetbalclub was binnengelopen en had gezegd "Jullie zeggen dat jullie geen homo's zijn, maar waarom staan jullie hier dan allemaal naar elkaars piemels te staren?" Je moet je echt wat zelfreflectie aanleren, zoals sommige dat blijkbaar wel hebben ontwikkeld.

Ik hoop dat je weet dat (nl) dividendbelasting verrekenbaar is in box 3.

Zonde als je een hele structuur hebt opgezet vanwege fiscale redenen terwijl je de basisbeginselen verkeerd hebt.

• Requiem19
Het zit zelfs nog iets beter dan ik dacht, buitenlandse dividendbelasting is ook verrekenbaar tot 15%.

Afhankelijk van het belastingverdrag mag de buitenlandse fiscus niet meer dan 15% heffen (zie voorbeeld België in linkje hieronder). Het resterende percentage kun je in de aangifte IB verrekenen. Box 3 zorgt namelijk voor de heffing op (fictief) rendement op vermogen. Als daar ook nog dividendbelasting over ingehouden zou worden, zou dat leiden tot dubbele belasting.

Kortom, structuren om dividendbelasting te vermijden doen vrij weinig.

https://www.dividendradar.nl/help/vraag12/

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 13-02-2022 13:22 ]

• Requiem19
*knip* persoonlijke en niet zo constructieve discussie is verwijderd, dus het gedeelte van deze post daarin ook aangepast

Enige puntje voor andere beleggers in dit topic wat goed is om te weten is dat onderstaande stukje dus nergens op slaat:

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 13-02-2022 15:47 ]

• Gearloose
  • Nu online
*knip* reactie op reeds verwijderde post.

[ Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 13-02-2022 15:51 ]

• DVI_NL
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-11 21:03
Wat vinden jullie van het aandeel Renewi? Voor dit jaar goede resultaten verwacht als gevolg van hoge prijzen voor gerecyclede materialen. In de toekomst denk ik dat wet- en regelgeving hogere prijsniveaus zullen blijven ondersteunen. Met de goede resultaten dit jaar tot nu toe is de leverage ratio verlaagd naar 1,5, dus de balans lijkt er ook solide uit te zien..

Verwachte EPS voor de komende jaren is ongeveer 70-75 cent (Renewi rapport), met een huidige aandelenprijs van 7.88. Dus een P/E ratio van 10,50-11,00. Naar mijn idee zou een P/E ratio van 15 ook niet misstaan, met de huidige marktomstandigheden en toekomstige trends.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën/argumenten om wel of niet in te stappen.

• sparticle
DVI_NL schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:09:
Wat vinden jullie van het aandeel Renewi? Voor dit jaar goede resultaten verwacht als gevolg van hoge prijzen voor gerecyclede materialen. In de toekomst denk ik dat wet- en regelgeving hogere prijsniveaus zullen blijven ondersteunen. Met de goede resultaten dit jaar tot nu toe is de leverage ratio verlaagd naar 1,5, dus de balans lijkt er ook solide uit te zien..

Verwachte EPS voor de komende jaren is ongeveer 70-75 cent (Renewi rapport), met een huidige aandelenprijs van 7.88. Dus een P/E ratio van 10,50-11,00. Naar mijn idee zou een P/E ratio van 15 ook niet misstaan, met de huidige marktomstandigheden en toekomstige trends.

Ik neem geen advies aan van partijen die niet kunnen spellen. In dit geval het onderzoeksbureau.

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-10 00:05
sparticle schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:39:
[...]

Ik neem geen advies aan van partijen die niet kunnen spellen. In dit geval het onderzoeksbureau.
Nu ben ik wel heel benieuwd naar de spelfout die jij hebt gevonden.

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
klaasvaak1853 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:14:
[...]

Nu ben ik wel heel benieuwd naar de spelfout die jij hebt gevonden.
En waarom advies geen goed advies kan zijn als er een spelfout in staat.

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-10 18:36
Monga schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:19:
[...]

En waarom advies geen goed advies kan zijn als er een spelfout in staat.
En belangrijker: waarom je je druk zou maken om een spelfout en de geloofwaardigheid van een onderzoeksbureau als de post van @DVI_NL ging over Renewi en de vraag of er ideeën/argumenten zijn om het aandeel wel/niet aan te kopen... ;)

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:24
aawe mwan schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:31:
[...]

Zou het een optie zijn om daarvoor een tweede pas aan te vragen bij je huisbank? Die tweede pas laat je dan altijd thuis bij de computer liggen en alleen die „thuispas” geef je toegang tot bepaalde spaar- en beleggingsrekeningen (dit kan je niet zelf instellen, maar bij de bank kunnen ze dit wel voor je regelen). Je zult wel periodieke extra kosten moeten betalen voor zo'n pas, maar misschien vind je het dat waard.

Hou wel in de gaten dat een keyaspect van de beveiliging van pinpassen is dat je het snel merkt als een pas verdwenen is. Met meerdere passen in je bezit, wordt dat misschien juist moeilijker.

Misschien dat de huisbank juist aanstuurt op de omgekeerde aanpak: dat je voor betalingen buitenshuis juist niet meer je pas maar een of ander Apple apparaat gebruikt bijvoorbeeld.
Zou misschien een optie kunnen zijn. Dat van die instellingen voor een bankpas wist ik niet! Dankjewel.
Verder sta ik nog niet zo open voor wat betreft Applepay. Wellicht nog niet zo op ingelezen maar waarop zouden 'de groten' ook nog eens toegang/data van mijn financiën willen?
Qua veiligheid geen idee maar alleen een vingerafdruk om iets te betalen? Mwa.. Wat als je halfdood op straat ligt? Dan liever een bankpas en een code. Die code weet alleen ik.
Trezzahn schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 07:58:
[...]

Oké helder. Dankjewel.
Hier trouwens nog wel een interessant linkje vind ik zelf van deze week. In het artikel staat een interessante matrix met de verschillende beleggingstijlen. Lopen nogal uiteen (waarde-groei) waar overigens niet verbaasd over was. Dit om de discussie over waarde-groei en dividend nog maar eens aan te zwengelen. :) Dividend voelt wel lekker maar bij nader inzien schiet je er bijna niks mee op. Daar dacht ik een jaar geleden trouwens heel anders over.

[...]

[...]

Ik doelde juist niet op het depositogarantiestelsel maar het risico van fraude etc. met je rekening van de huisbank. Wanneer je je bankpas verliest (al dan niet met pincode op de een of andere manier) dan is er toegang tot je spaargeld en beleggingen. Wanneer je alleen je beleggingen bij een andere bank hebt en daarvoor alleen een pinpas hebt om in te loggen dan gebruik je die ook niet voor boodschappen of op vakantie. Die blijft dan alleen thuis liggen.

Daarnaast zie ik regelmatig de welbekende vragen voorbij komen van wanneer NT uitgevoerd wordt. Ik ben eens verder in beleggingsfondsen als NT gedoken maar zoek eigenlijk nog een praktische uitleg. Dat van +2 begrijp ik overigens deels wel maar is er ergens (website of iets dergelijks) een verdere uitleg van de exact werken van bijvoorbeeld NT?

Stel in NT zijn 2 aandelen opgenomen, Apple (70%, €70) en Shell (30%, €30). Apple daalt als aandeel op dag 0 (zaterdag 12-2, even los van het feit dat het geen handelsdag is) 10% naar €63 en Shell doet 0% en blijft gelijk.
Betekent dat dan wanneer NT 'de balans opmaakt' op maandag (+2), er bepaald is dat NT als nieuwe prijs (NAV) €93 heeft waartegen je order wordt uitgevoerd mits je order op vrijdag is geplaatst?
Iemand? @Miki misschien? :$ jij hebt namelijk altijd wel goede uitleg voor wat betreft NT

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:15
Trezzahn schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:03:
[...]
Qua veiligheid geen idee maar alleen een vingerafdruk om iets te betalen? Mwa.. Wat als je halfdood op straat ligt? Dan liever een bankpas en een code. Die code weet alleen ik.
Ik probeer de situatie in te beelden waar dit een risico is, maar het lijkt nogal vergezocht?
Je ligt halfdood op straat en je maakt je zorgen dat iemand je telefoon neemt, en je vingerafdruk gebruikt om iets te bestellen (waarbij dan toch ook nog een adres moet opgegeven worden zodat de dader zichzelf toch nogal vindbaar maakt), of je halfdode lichaam meesleept in een winkel om daar dan met apple pay te betalen en je vingerafdruk te gebruiken?

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

• phantom09
  • Laatst online: 07:35
Adion schreef op zondag 13 februari 2022 @ 19:29:
[...]
of je halfdode lichaam meesleept in een winkel om daar dan met apple pay te betalen en je vingerafdruk te gebruiken?
Is gelukt bij "weekend at bernies" ;)

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
writser schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:08:
[...]

(aandelenprijs - FN) / R . En dan nog omrekenen naar euro's. Dus in het bovenste geval ongeveer: (160 - 66) / 5 = $18.80 dus ongeveer E16.60. En dit zijn volgens mij turbo's zonder stop loss - die handelen vaak nog iets hoger want er zit een kleine optiepremie in.
Dank, dit werkt. d:)b

• Miki
Trezzahn schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:03:
[...]

Zou misschien een optie kunnen zijn. Dat van die instellingen voor een bankpas wist ik niet! Dankjewel.
Verder sta ik nog niet zo open voor wat betreft Applepay. Wellicht nog niet zo op ingelezen maar waarop zouden 'de groten' ook nog eens toegang/data van mijn financiën willen?

[...]

Iemand? @Miki misschien? :$ jij hebt namelijk altijd wel goede uitleg voor wat betreft NT
Ik ben zelf iemand die heel graag wil begrijpen wat ik koop dus geef ik zelf de voorkeur om gewoon te delen waar ik zelf grotendeels mijn kennis heb opgehaald over beleggingsfondsen want dat zijn de Northern Trust fondsen.

Morningstar, cursus beleggen met beleggingsfondsen

Dan je antwoord: De koers of prijs van een beleggingsfonds is gebaseerd op zijn intrinsieke waarde (ook wel inventariswaarde, IW, of Netto Asset Value -NAV) op de beursdag ervoor. De intrinsieke waarde wordt berekend door de waarde van alle posities (koers maal aantal effecten in portefeuille) bij elkaar op te tellen, daarvan de kosten die het fonds maakt af te trekken en vervolgens de uitkomst te delen door het aantal uitstaande participaties van het fonds.
Je ziet dit dus ook terug in de koersinformatie van Northern Trust op deze pagina, dat deze altijd 1 dag achterlopen nadat deze is bijgewerkt met de laatste stand.

Fictief voorbeeld:
De order die je op 1 februari voor de specifieke cut-off tijd (zie factsheet) heb ingediend, wordt op basis van bovenstaande info op 2 februari verwerkt tegen de NAV van 1 februari. Vervolgens op 3 februari (T+2) zie je in je order details de feitelijke verwerking terug. Loop die bij jezelf maar eens na en vergelijk de gebruikte koers tov de data via bijvoorbeeld IEX NT World koershistorie.
De T+X staat voor de datum dat de conversie plaatst vindt. De feitelijke betaling <> participaties.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 22:47
<knip> Onnodig. Er is meermaals verzocht om het vriendelijk te houden, doe dat dan ook.

[ Voor 75% gewijzigd door Ardana op 14-02-2022 13:26 ]

Onvoorstelbaar!

• rapture
  • Laatst online: 11:25

rapture

Zelfs daar netwerken?

De trend is goed.

Tot 5 jaren geleden was er een simpele oplossing voor het plastic afval. De lege containers moesten toch terug naar China en vele landen vulden het met afval dat in China verwerkt werd. 2/3 van de plastic afval in de wereld ging naar China. België was de vijfde grootste bron van plastic afval dat in 2016 naar China ging en Renewi investeert in plastic recycling in Nederland (Waalwijk en Acht) en België (Gent).

China maakte een einde van afval import (de recycleerbare plastic moet 99,5% zuiver zijn) en het probleem verschoof naar de andere landen in Zuidoost-Azië. Het is een kwestie van tijd dat heel Azië het buitenlandse afval buiten houdt.

Dan moet de afvalverwerking wel in het Westen gebeuren, vroeg of laat komt er een stortvloed aan plastic afval dat alleen door een bedrijf zoals Renewi verwerkt kan worden. Als je de plastic afval niet meer in het buitenland kwijt kan, dan moet je wel een bedrijf betalen om het te verwerken.

De groene politiek heeft veel steun en zelfs de Tories kunnen niet wegkomen met het lozen van vuil water in de waterlopen.

In de business cycles en sectorrotatie, is het nu nog niet te laat om in utilities te stappen. Er is nog tijd om de bedrijven uit te pluizen. Utilities doen goed in late bear market of vroege recessie.

Een recessie kan komen om dezelfde redenen als de recessie na de Spaanse Griep. Als de productiecapaciteit de vraag inhaalt, dan zakken de grondstofprijzen in elkaar. Azië is nu al bang voor de chipoverschot in 2023 aan het worden, tegen einde van dit jaar gaan bijna 30 nieuwe fabs in productie. De centrale banken roepen graag dat de inflatie "transitory" is. Er is wel historisch bewijs om zo'n uitspraak te onderbouwen.

In de tech, crypto,... is de bear market al begonnen en in de economie moet de full recovery deze zomer nog komen. In een jaar tijd kan iedereen de utilities omhoog bieden. Net zoals er nu veel op de olie-aandelen geboden wordt.

Het rapport schat stijgende omzet, EPS,... in en de koers gaat in een rationele markt de stijgende omzet en winst anticiperen.

Tegenargument is dat de mensen die op de draai van negatieve EPS naar positieve ingespeeld hebben, inleg x2 gedaan hebben. Wie nu koopt, betaalt andermans winst uit. Rustig wachten op een correctie. Voor meer zekerheid zoals een positieve EPS, moet je wel meer betalen. Niet iedereen is bereid om de aandelen op het meest zwartgallige moment tegen bodemprijzen te kopen. Ik kocht calls toen Shell onder de tien ging.

In jaarrapport 2021:
Earnings per share (EPS)
Underlying EPS from ongoing businesses, excluding non-trading and exceptional items, was 4.5 cents per share, an increase of 15%. Basic EPS from continuing operations was 1.4 cents compared to a loss of 7.7 cents per share in the prior year.
Ik zet het aandeel op een watchlist en besef goed dat er veel mensen zijn die in 2 jaren tijd de inleg verdubbeld hebben.

Verwijderd

;)

Ik ben dan wel weer benieuwd hoe je als particulier denkt structureel te kunnen profiteren van mispricing in theta en vega, concurrerend met veel kapitaalkrachtiger partijen met betere infrastructuur.

• Morty
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2022 @ 23:51:
[...]

;)

Ik ben dan wel weer benieuwd hoe je als particulier denkt structureel te kunnen profiteren van mispricing in theta en vega, concurrerend met veel kapitaalkrachtiger partijen met betere infrastructuur.
Er is geen mispricing nodig om te kunnen profiteren.

Voor een goede introductie zie bijvoorbeeld: YouTube: What's Our "Edge" Trading Options? - Options Strategies - Options Tr...

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Opties representeren uiteindelijk een vorm van leverage op het onderliggende effect, met bepaalde bijzondere karakteristieken die je kan combineren in de vorm van spreads of strategieën. Ook wanneer opties voor de juiste prijs verhandeld worden is het mogelijk om dankzij de leverage of de karakteristieken te profiteren van een koersontwikkeling (of afwezigheid daarvan) van het onderliggende effect.

...indien je verwachting achteraf blijkt te kloppen. Dat hoeft niet, want zelfs een perfecte foutloze analyse kan een verwachting opleveren waar de koers van het onderliggende effect zich niets van aantrekt. Om nog niet eens te spreken over nieuwe ontwikkelingen (positief of negatief) van het bedrijf of de sector of de gehele economie.

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Damn just eat takeaway blijft maar dalen. Zitten nu weer terug bij af op de 2017 koers. Wordt wel heel aantrekkelijk om veel in te kopen: anderzijds wachten tot Uber een groot belang van de aandelen opkoopt en het einde JET is?

Edit: https://seekingalpha.com/...eat-takeaway-takeover-bid ben niet de enige die dit denkt...

[ Voor 21% gewijzigd door NoSugar op 14-02-2022 09:23 ]

Verwijderd

Zr40 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:12:
Ook wanneer opties voor de juiste prijs verhandeld worden is het mogelijk om dankzij de leverage of de karakteristieken te profiteren van een koersontwikkeling (of afwezigheid daarvan) van het onderliggende effect.
Ja, dat heet gokken (of speculeren met een deftig woord). Je hebt alleen nooit structureel gelijk qua verwachte koersontwikkeling.

Ben dus benieuwd hoe je mispricing in theta en vega ziet en daar van kunt profiteren. Onze expert schijnt het te weten.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-11 17:52
NoSugar schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:13:
Damn just eat takeaway blijft maar dalen. Zitten nu weer terug bij af op de 2017 koers. Wordt wel heel aantrekkelijk om veel in te kopen: anderzijds wachten tot Uber een groot belang van de aandelen opkoopt en het einde JET is?

Edit: https://seekingalpha.com/...eat-takeaway-takeover-bid ben niet de enige die dit denkt...
En ik denk dan: never catch a falling knife.

Ik heb aandelen JET (helaas). Maar ik koop niet bij. Er zijn twee mogelijkheden (om het even plat te slaan):
a) het gaat nat, jammer
b) het herstelt, fijn

You're either part of the solution or you're part of the problem

• OkkE

OkkE

NoSugar schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:13:

Heb je het dan over een overname van alleen GrubHub? Lijkt er op dat de CEO dat niet van plan is: https://finance.yahoo.com...-delisting-121759919.html

Of bedoel je de overname van het gehele bedrijf (wat $GRUB, $TKWY en $JET is)? Dat zie ik niet zo snel gebeuren aangezien het zo groot is.

-- edit --
Sorry, heb nu pas het hele artikel gelezen op Seeking Alpha. Er is inderdaad een kans op overname; maar zonder dat ik zelf argumenten voor of tegen heb, denk ik niet dat het gaat gebeuren. Hoewel waarschijnlijk een overname op zeer korte termijn nog wel gunstig zou kunnen zijn voor de koers. :)
-- /edit --

Overigens lijkt de hele markt lekker naar beneden te gaan, niet alleen JET. :)

[ Voor 14% gewijzigd door OkkE op 14-02-2022 10:11 . Reden: extra alinea toegevoegd ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:49:
[...]
Ben dus benieuwd hoe je mispricing in theta en vega ziet en daar van kunt profiteren. Onze expert schijnt het te weten.
Ik weet dat je de vraag niet aan mij stelt, maar wil het toch gezegd hebben. Ik heb zelf weliswaar een aantal optieposities, maar mispricing in theta of vega of andere grieken is hier nooit onderdeel van de reden om de positie aan te gaan. De reden varieert maar feitelijk heb ik ze voor leverage, en altijd op basis van een thesis voor meerdere jaren voor het onderliggende aandeel. Hooguit kijk ik naar delta, maar alleen om een momentopname van equivalente leverage vast te stellen, om te voorkomen dat ik de positie te groot maak.

• Dessertcrook
Een overname zou op de lange termijn natuurlijk vervelend zijn omdat je geen groei meer in je aandelen kan verwachten. Maar bij een overname zou waarschijnlijk een flinke premium geboden worden om JET over te nemen, dus dan zou je nog steeds winst maken mits je onder de 45 instapt denk ik.

Verwijderd

[...]
Ik gebruik opties om theta en vega te verkopen. Dus, ik beslis wat een aandeel ongeveer waard moet zijn volgens mij op de expiratiedatum (en ik doe dat historisch gezien beter dan de markt), en verkoop call of put opties.
Op basis van deze uitspraken mijn vraag over structurele mispricing van theta en vega.

Iedereen kan opties op een andere manier gebruiken, maar was benieuwd naar @sparticle zijn aanpak.

Alhoewel ik bij nader lezen zie dat het toch gaat om simpel gokken op de expiratiekoers.

• Morty
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:49:
[...]

Ja, dat heet gokken (of speculeren met een deftig woord). Je hebt alleen nooit structureel gelijk qua verwachte koersontwikkeling.

Dat je sparticle een irritante gast vindt kan ik begrijpen, maar dat is geen reden om je vast te bijten in je eigen gelijk ;)

Er zijn zeker wel goed onderbouwde methoden om met opties structureel te kunnen profiteren zonder markt-inefficiencies nodig te hebben. Het draait dan niet om het hebben van alpha, maar het optimaliseren van je beta exposure. Wat inderdaad min of meer neerkomt op het gebruik van leverage.

Verwijderd

Morty schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:08:
[...]

Dat je sparticle een irritante gast vindt kan ik begrijpen, maar dat is geen reden om je vast te bijten in je eigen gelijk ;)

Er zijn zeker wel goed onderbouwde methoden om met opties structureel te kunnen profiteren zonder markt-inefficiencies nodig te hebben. Het draait dan niet om het hebben van alpha, maar het optimaliseren van je beta exposure. Wat inderdaad min of meer neerkomt op het gebruik van leverage.
Kun je een voorbeeld geven?

Want als volatiliteit correct is geprijsd kun je net zo goed plain vanilla leverage gebruiken in plaats van opties.

PS:
Het kopen van individuele aandelen valt bij mij ook onder gokken/speculeren, want de verwachte waarde van een dergelijke transactie is nul (gecorrigeerd voor risico). Tenzij er structureel iets verkeerd geprijsd wordt.

• Morty
De verwachte waarde van het kopen van een individueel aandeel is zeker niet nul! Als dat zo zou zijn zouden indexen over tijd niet omhoog gaan en zouden we allemaal beter naar het casino kunnen gaan.

Het hele fundament onder de aandelen beurs is dat de waarde van een aandeel de toekomstige winst min een discount is.

De toekomstige winst is onzeker, daar zit je risico, deze kan hoger of lager uitvallen. De discount die overblijft is je verwachtingswaarde. De hele truc van indexbeleggen is dat je het risco uitmiddelt over een hele berg aandelen, en er met de discount van door gaat.

Bij opties is het princiepe hetzelfde, maar het voordeel dat ze bieden tenopzichte van 'normale' leverage is dat je heel specifiek risicos kan elimineren of je er juist aan blootstellen. Bijvoorbeeld het risico dat 'de S&P500 binnen 30 dagen niet meer dan 50% daalt', dat riscio heeft een prijs. Wil je dat risico elimineren dan koop je een optie en daar betaal je een negatieve verwachtingswaarde voor. Wil je je eraan blootstellen, dan verkoop je een optie en ontvang je een positieve verwachtingswaarde (maar natuurlijk ook het risico).

Het is een beetje hetzelfde als een loterij of een verzekeringsmaatschappij. Loten, en verzekeringen hebben een negatieve verwachtingswaarde. Waarom kopen mensen ze dan toch? Omdat ze de kans willen, of het riscio niet willen. Waarom bestaan loterijen en verzekeringsmaatschappijen? Omdat ze de positieve verwachtingswaarde kunnen incasseren en het risico kunnen elimineren door diversificatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Morty op 14-02-2022 11:04 ]

• sparticle
Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2022 @ 23:51:
[...]

;)

Je zegt het zelf al. Ik heb niet meer geld en ik heb geen betere infrastructuur. Wat blijft er dan over? Ik. <knip> Trollen mag je ergens anders doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:14 ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Altijd lastig om bedrijf te zien dat als kerndoel heeft 'sustained real growth in the ordinary dividend'. Om dan te zien dat het dividend constant verlaagd is over tijd: 3,45 - 3,05 - 1,45 - 0,45 - 0. Over zeg 5 jaar is de koers ook -30%; ja het is beter dan -75% die het tussendoor heeft aangetikt, maar nog zeker niet goed te noemen.
Waarom stel je dan doelen - richt je erop en voer ze uit, of schrap ze weg nadat je ze al bijna 10 jaar lang non-stop het doel niet hebt gehaald. Laat geen gevoel zien voor prioriteiten of zelfreflectie in de management laag wanneer je al zo lang geen review en/of herijking van de structureel gemiste doelen hebt gedaan.

Toch aardige red flag als zelf gestelde kerndoelen niet gehaald worden. Donkerrode vlag als die doelen 10-jaars mijlpaal naderen van achtereenvolgende jaren gefaald en nog steeds kerndoel van het bedrijf worden genoemd.

Er is echter ook concurrentie beschikbaar op de markt in bijvoorbeeld Veolia/(Suez combinatie) en Waste Management Inc. Grote miljardenbedrijven welke het al vele jaren structureel goed doen en langere tijd wereldwijd succesvol actief zijn.
Voor nu kan ik niks vinden waarom ik in Renewi zou stappen ipv deze concurrentie als ik het portfolio wil uitbreiden met een Utility op het gebied van afvalverwerking/recycling..

[ Voor 27% gewijzigd door Xanaroth op 14-02-2022 11:10 ]

Verwijderd

sparticle schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:00:
[...]

Je zegt het zelf al. Ik heb niet meer geld en ik heb geen betere infrastructuur. Wat blijft er dan over? Ik. <knip> Quote aangepast.
Bedankt voor de uitleg en het inkijkje in je aanpak.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:15 ]

Verwijderd

Morty schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:00:
De verwachte waarde van het kopen van een individueel aandeel is zeker niet nul! Als dat zo zou zijn zouden indexen over tijd niet omhoog gaan en zouden we allemaal beter naar het casino kunnen gaan.
Gecorrigeerd voor risico... Natuurlijk hebben aandelen een positief verwacht rendement. Maar het kiezen van een individueel aandeel is zero-sum in de zin dat het geen hoger positief verwacht rendement heeft dan de index (gecorrigeerd voor risico).

• sparticle
Xanaroth schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:00:
[..]
Voor nu kan ik niks vinden waarom ik in Renewi zou stappen ipv deze concurrentie als ik het portfolio wil uitbreiden met een Utility op het gebied van afvalverwerking/recycling..
Dat is overigens een hoofdreden dat ik niet in Renewi zou stappen. Ik zag nergens een superieure bedrijfsvoering.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
[...]

Mochten er trouwens nieuwere mensen op het forum dit lezen - dit is pertinent fout tenzij je niet in Nederland belastingplichtig bent.

Nederland heft belasting op je vermogen, en heeft clausule tegen dubbel belasten. Betaalde buitenlandse dividendbelasting mag je gewoon verrekenen met je VRH waardoor je niet meer of minder belasting betaald dan iemand die vermogen op andere manier (zoals buy-low sell-high of optiepremie) heeft verkregen.
Binnenlandse dividendbelasting, zoals van een ING, kun je daarnaast altijd verrekenen in de aangifte ongeacht of je VRH zou moeten betalen.

Eigenlijk alleen bij gering vermogen, wanneer je nog geen VRH hoeft te betalen, én overschot aan niet-nederlandse aandelen, kan er verschil zijn in de uitkomst van je belastingaangifte. Maar uitgaande van groeiend vermogen is dat slechts tijdelijk. Tevens door geringe vermogen praat je eerder over centen dan euro's verschil in wat je effectieve afdracht die periode dan is.

[ Voor 23% gewijzigd door Xanaroth op 14-02-2022 11:19 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:15:
[...]
PS:
Het kopen van individuele aandelen valt bij mij ook onder gokken/speculeren, want de verwachte waarde van een dergelijke transactie is nul (gecorrigeerd voor risico). Tenzij er structureel iets verkeerd geprijsd wordt.
Hier ben ik het deels mee eens, deels mee oneens.

Ik denk dat het wel mogelijk is om met stock picking de relevante index te outperformen. Echter vereist dat gedegen onderzoek. "Ik denk dat JET overgenomen wordt door Uber" of "ik vind AMD een leuk bedrijf want ik heb hun hardware in mijn PC" of "halfgeleiders doen het weer goed en ASML helpt daarbij" of "Fastned rolt een betrouwbaar netwerk van snelladers uit waar niemand anders dit doet" of "de PE van dit bedrijf is heel laag" is dat niet. :P Dat zijn geen conclusies, enkel startpunten om een bedrijf op de radar te krijgen voor verder onderzoek. Uit een gedegen onderzoek blijkt op welk bedrag jij het bedrijf waardeert, en als dat afwijkt van wat de markt denkt dan geeft je dat een kans op outperformance die beter is dan een random gok.

Gedegen onderzoek kost tijd. Weken, niet uren. En de uitkomst kan zijn: "nee, het is helemaal niet interessant om op deze prijs te kopen." En omdat je nog steeds spreiding nodig hebt houdt het niet op bij één aandeel. En echte meerwaarde uit je onderzoek is pas te onderscheiden van puur geluk na vele jaren. Als echte stock picker die niet afhankelijk wil zijn van toeval of geluk ben je full-time bezig.

Daarnaast heeft tijd waarde. Als de outperformance dankzij je onderzoek minder oplevert dan betaald werk wat je in die tijd had kunnen doen, dan is het niet rendabel om je tijd daaraan te besteden. Het levert je dan meer op om gewoon in de betreffende index te zitten en dat betaald werk te doen.

Dan mijn portfolio. Ik heb zelf individuele aandelen, maar het onderzoek besteed ik uit. In plaats van tijd kost het mij geld. Maar ook hier geldt, echte meerwaarde is pas te onderscheiden van puur geluk na vele jaren. Ik zit er zelf in met de insteek dat mijn portfolio van 170+ aandelen niet slechter is dan random picks in de betreffende sectoren, en de picks niets meer zijn dan entertainment. En in het beste geval zijn de picks afkomstig van een team van analisten die er gezamenlijk meer tijd aan besteden dan ik ooit zou kunnen doen, en levert de spreiding over deze picks meer outperformance op dan wat ik er voor betaal.

Maar die outperformance zie ik meer als bonus. De entertainment waarde vind ik al prima. Een Netflix abonnement is duurder en daar maak ik minder gebruik van. :P

In ieder geval heb ik het voordeel dat de kosten lager zijn dan de TER van een vergelijkbare ETF.

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-10 18:36
Heeft er iemand tips voor het aankopen van goudfondsen als toevoeging en diversificatie t.o.v. mijn maandelijkse indexfondsen (NT)?

Bij de ABN kom ik deze opties tegen: Invesco Physical Gold (IE00B579F325) en Blackrock World Gold (LU0252963623)? De eerste is gekoppeld aan de goudprijs en de tweede belegt in bedrijven/goudmijnen. Heeft iemand ervaring met deze fondsen of misschien andere tips?

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

Vandaag is Roood....De kleur van de liefde beurzen
gelukkig heeft de ECB deze valentijnsdag een mooi gedicht voor ons

Nou wat een geruststelling :z

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 14-02-2022 11:30 ]

ora et labora

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:42
Pistachenootje schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:11:
@Janpietertje89 geen antwoord op je vraag maar reken je met fixed pricing of tiered pricing? Dat kun je namelijk zelf instellen. Tiered is meestal goedkoper, maar ik weet niet hoe het met Actiam zit.
Klopt, ik had voor het gemak de info van indexfondsenvergelijker.nl gebruikt en daar noemen ze €4. Bij tiered pricing zijn de minimale kosten met €3.65 iets lager dan de €4 bij fixed pricing.

Het uitlenen van ETFs door IB maakt het trouwens onmogelijk om een sluitende vergelijking te maken. Leuk dat IWDA een dividend lekkage heeft en AVIAW niet maar ik las in dit forum ook al dat er mensen zijn die 0.7% vangen voor het uitlenen van IWDA bij IB.

• sparticle
Tenzij er structureel iets verkeerd geprijsd wordt.
99.9% van de aandelen op dit moment heeft een verkeerde prijs. De kunst is alleen om die aandelen te vinden waarbij de afwijking dermate groot is, dat je dat risico durft te nemen.

<knip> Off-topic.

[ Voor 51% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:16 ]

Verwijderd

Zr40 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:14:
[...]

Hier ben ik het deels mee eens, deels mee oneens.

Ik denk dat het wel mogelijk is om met stock picking de relevante index te outperformen. Echter vereist dat gedegen onderzoek.
Tsja, al die slimme duurbetaalde (hedge)fund managers doen het ook niet beter dan de relevante index.

Ik ga er vanuit dat de toekomst onvoorspelbaar is en dan is het lastig om gedegen onderzoek te doen ;)

Verwijderd

sparticle schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:30:
[...]

99.9% van de aandelen op dit moment heeft een verkeerde prijs. De kunst is alleen om die aandelen te vinden waarbij de afwijking dermate groot is, dat je dat risico durft te nemen.
Vertel dan eens hoe je dat doet en daar op inspeelt met opties.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:39:
[...]
Tsja, al die slimme duurbetaalde (hedge)fund managers doen het ook niet beter dan de relevante index.
In ieder geval niet na kosten ;)

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:46

XanderDrake

Build the future!

Nou jongens, bloedrode maandag weer. Niet heel verrassend, verder. Vanuit ING las ik de volgende stelling:

"Hoe die situatie zal aflopen is niet te voorspellen. Voor beleggers is het vrijwel onmogelijk om op geopolitieke ontwikkelingen te anticiperen. De geschiedenis leert ons dat dit, achteraf, ook bijna nooit verstandig is geweest. Wel houden we rekening met zeer beweeglijke financiële markten."

Oftewel je kan weinig aan doen want het is chaotisch. Hoe zien jullie dit? Op je handen zitten of liquideren en ergens veilig stallen?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Radiodurans
  • Nu online
XanderDrake schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:47:
Op je handen indexfonds blijven zitten
Fixed that for ya! :+

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-11 15:14
sparticle schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:30:
[...]

<knip> Quote aangepast.
Bedankt voor de uitleg en het inkijkje in je aanpak.

[ Voor 48% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:17 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:18
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Ik ga er vanuit dat de toekomst onvoorspelbaar is en dan is het lastig om gedegen onderzoek te doen ;)
Als duurbetaalde hedge fund manager is je baan ook helemaal niet om een relevante index te outperformen. Je baan is mensen overtuigen hun geld bij jou te stallen en te zorgen dat ze niet weglopen als je underperformed. Je kan dat natuurlijk proberen door daadwerkelijke goed te presteren, maar dat hoeft niet...

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hielko schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:59:
[...]

Als duurbetaalde hedge fund manager is je baan ook helemaal niet om een relevante index te outperformen. Je baan is mensen overtuigen hun geld bij jou te stallen en te zorgen dat ze niet weglopen als je underperformed. Je kan dat natuurlijk proberen door daadwerkelijke goed te presteren, maar dat hoeft niet...
Klopt en dat doen ze met name door het vermogen te beschermen in plaats van renderen, daarom noemen we het ook "hedge" fondsen. Ze zullen daarom beter presteren in een bear market. Zo lang de bedragen groeien vinden de cliënten het wel prima, maar zodra je meerdere miljoenen bij iemand onderbrengt wil je geen telefoontje krijgen dat er 20% weg is.. :+

• sparticle
Nou jongens, bloedrode maandag weer. Niet heel verrassend, verder. Vanuit ING las ik de volgende stelling:

"Hoe die situatie zal aflopen is niet te voorspellen. Voor beleggers is het vrijwel onmogelijk om op geopolitieke ontwikkelingen te anticiperen. De geschiedenis leert ons dat dit, achteraf, ook bijna nooit verstandig is geweest. Wel houden we rekening met zeer beweeglijke financiële markten."

Oftewel je kan weinig aan doen want het is chaotisch. Hoe zien jullie dit? Op je handen zitten of liquideren en ergens veilig stallen?
<knip> Off-topic cq trollen.

[ Voor 60% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:18 ]

• Pistachenootje
Is voor het grooste gedeelte een effect van de vrijdag namiddag dip in de VS. Toen de beurzen hier al dicht waren ging het daar onderuit. S&P 500 futures staan nu 0.8% in de min, dat valt dus nog wel mee.

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-11 20:43
Pistachenootje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:42:
[...]

Is voor het grooste gedeelte een effect van de vrijdag namiddag dip in de VS. Toen de beurzen hier al dicht waren ging het daar onderuit. S&P 500 futures staan nu 0.8% in de min, dat valt dus nog wel mee.
S&P futures gingen wel onderuit vanochtend toen de markt hier open ging, maar zijn al weer een beetje hersteld. We gaan zien wat ze vanmiddag gaan doen als de US markt open gaat.

Verwijderd

en nasdaq futures weer groen ;)

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:52
[...]
Zelf in recent ABN gestapt, op basis van mijn "onderzoek" zie ik wel potentie om iig dichter bij de intrinsieke waarde te komen (17/18 euro over een jaar? Rentestijging zal positieve impact hebben, grote kapitaalbuffer (al kan je dat uiteraard ook als nadeel zien. Kosten redelijk onder controle, hopelijk geen nieuwe KYC boetes). Al blijft het gokken natuurlijk :), maar net als een loterij, blijkt toch leuk om te denken dat je er flink wat meegaat verdienen.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:46

XanderDrake

Build the future!

Pistachenootje schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:42:
[...]

Ja Nu inderdaad weer stabiel en beetje positief.
Daarnaast lees ik weer hoopgevende berichten, de vrees voor escalatie verminderd, etc. Ik blijf erbij dat het echt niet alleen de inflatie berichten zijn die alles zo rood maken.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
sparticle schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:00:
[...]

Je zegt het zelf al. Ik heb niet meer geld en ik heb geen betere infrastructuur. Wat blijft er dan over? Ik. <knip> Quote aangepast.
Hoe lang maak je al betere investeringen dan de markt en weet je opties beter te prijzen dan market makers? Ik kan me nog goed herinneren dat ik slimmer was dan de rest van de markt en in korte tijd mijn inleg verdubbelde, gevolgd door een korte periode domheid pech waardoor mijn winst verdampte.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 15-02-2022 11:18 ]

• Requiem19
Xanaroth schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:13:
[...]

Mochten er trouwens nieuwere mensen op het forum dit lezen - dit is pertinent fout tenzij je niet in Nederland belastingplichtig bent.

Nederland heft belasting op je vermogen, en heeft clausule tegen dubbel belasten. Betaalde buitenlandse dividendbelasting mag je gewoon verrekenen met je VRH waardoor je niet meer of minder belasting betaald dan iemand die vermogen op andere manier (zoals buy-low sell-high of optiepremie) heeft verkregen.
Binnenlandse dividendbelasting, zoals van een ING, kun je daarnaast altijd verrekenen in de aangifte ongeacht of je VRH zou moeten betalen.

Eigenlijk alleen bij gering vermogen, wanneer je nog geen VRH hoeft te betalen, én overschot aan niet-nederlandse aandelen, kan er verschil zijn in de uitkomst van je belastingaangifte. Maar uitgaande van groeiend vermogen is dat slechts tijdelijk. Tevens door geringe vermogen praat je eerder over centen dan euro's verschil in wat je effectieve afdracht die periode dan is.
Dit heb ik gisteren ook al benoemd - nog de kanttekening dat je buitenlandse bronbelasting tot 15% mag verrekenen met box 3. Als er meer geheven is in het buitenland en Nederland heeft in het belastingverdrag afspraken gemaakt over een maximale bronheffing zul je in dat land een teruggaafverzoek moeten indienen voor hetgeen boven 15% geheven is aan bronbelasting.

• Gearloose
  • Nu online
Longcat schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:11:
[...]

Hoe lang maak je al betere investeringen dan de markt en weet je opties beter te prijzen dan market makers? Ik kan me nog goed herinneren dat ik slimmer was dan de rest van de markt en in korte tijd mijn inleg verdubbelde, gevolgd door een korte periode domheid pech waardoor mijn winst verdampte.
#metoo

Been there, done that, got the t-shirt....

• sparticle
Longcat schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:11:
[...]

Meer dan 10 jaar. Ik ben met opties pas begonnen toen aandelen niet meer flexibel genoeg waren voor hoe ik over de markt dacht.
Pagina: 1 ... 82 ... 226 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij