DVI_NL schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:09:
Wat vinden jullie van het aandeel Renewi? Voor dit jaar goede resultaten verwacht als gevolg van hoge prijzen voor gerecyclede materialen. In de toekomst denk ik dat wet- en regelgeving hogere prijsniveaus zullen blijven ondersteunen. Met de goede resultaten dit jaar tot nu toe is de leverage ratio verlaagd naar 1,5, dus de balans lijkt er ook solide uit te zien..
Verwachte EPS voor de komende jaren is ongeveer 70-75 cent (
Renewi rapport), met een huidige aandelenprijs van 7.88. Dus een P/E ratio van 10,50-11,00. Naar mijn idee zou een P/E ratio van 15 ook niet misstaan, met de huidige marktomstandigheden en toekomstige trends.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën/argumenten om wel of niet in te stappen.
De trend is goed.
Tot 5 jaren geleden was er een simpele oplossing voor het plastic afval. De lege containers moesten toch terug naar China en vele landen vulden het met afval dat in China verwerkt werd. 2/3 van de plastic afval in de wereld ging naar China. België was de vijfde grootste bron van plastic afval dat in 2016 naar China ging en Renewi investeert in plastic recycling in Nederland (Waalwijk en Acht) en België (Gent).
China maakte een einde van afval import (de recycleerbare plastic moet 99,5% zuiver zijn) en het probleem verschoof naar de andere landen in Zuidoost-Azië. Het is een kwestie van tijd dat heel Azië het buitenlandse afval buiten houdt.
Dan moet de afvalverwerking wel in het Westen gebeuren, vroeg of laat komt er een stortvloed aan plastic afval dat alleen door een bedrijf zoals Renewi verwerkt kan worden. Als je de plastic afval niet meer in het buitenland kwijt kan, dan moet je wel een bedrijf betalen om het te verwerken.
De groene politiek heeft veel steun en zelfs de Tories kunnen niet wegkomen met het lozen van vuil water in de waterlopen.
In de business cycles en sectorrotatie, is het nu nog niet te laat om in utilities te stappen. Er is nog tijd om de bedrijven uit te pluizen. Utilities doen goed in late bear market of vroege recessie.
Een recessie kan komen om dezelfde redenen als de recessie na de Spaanse Griep. Als de productiecapaciteit de vraag inhaalt, dan zakken de grondstofprijzen in elkaar. Azië is nu al bang voor de chipoverschot in 2023 aan het worden, tegen einde van dit jaar gaan bijna 30 nieuwe fabs in productie. De centrale banken roepen graag dat de inflatie "transitory" is. Er is wel historisch bewijs om zo'n uitspraak te onderbouwen.
In de tech, crypto,... is de bear market al begonnen en in de economie moet de full recovery deze zomer nog komen. In een jaar tijd kan iedereen de utilities omhoog bieden. Net zoals er nu veel op de olie-aandelen geboden wordt.
Het rapport schat stijgende omzet, EPS,... in en de koers gaat in een rationele markt de stijgende omzet en winst anticiperen.
Tegenargument is dat de mensen die op de draai van negatieve EPS naar positieve ingespeeld hebben, inleg x2 gedaan hebben. Wie nu koopt, betaalt andermans winst uit. Rustig wachten op een correctie. Voor meer zekerheid zoals een positieve EPS, moet je wel meer betalen. Niet iedereen is bereid om de aandelen op het meest zwartgallige moment tegen bodemprijzen te kopen. Ik kocht calls toen Shell onder de tien ging.
In jaarrapport 2021:
Earnings per share (EPS)
Underlying EPS from ongoing businesses, excluding non-trading and exceptional items, was 4.5 cents per share, an increase of 15%. Basic EPS from continuing operations was 1.4 cents compared to a loss of 7.7 cents per share in the prior year.
Ik zet het aandeel op een watchlist en besef goed dat er veel mensen zijn die in 2 jaren tijd de inleg verdubbeld hebben.