Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:46
vorse012 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:31:
Heeft iemand een idee waarom de groene fondsen van Triodos en ASN de laatste weken zo sterk dalen? Waar kan ik daar meer info over vinden?
Stijgende rentes. Volgens Morningstar is TGF 87% bedrijfsobligaties.

Andere obligatie fondsen staan ook in de min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:57
Gezien de update van TUI kunnen we voorzichtig concluderen dat we over de pandemie heen zijn. Het aandeel doet vandaag +9%

En dankzij de twee claim emissies de afgelopen 2 jaar, staan ze er best goed voor imho _/-\o_

Ik ga maar eens over een TP level nadenken de komende tijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:23
mobie2 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:26:
Als je maand geleden had belegt op facebook, dan ben je veel geld kwijt. Toevallig iemand op tweakers de dupe van?
Ik had al facebook aandelen lang geleden gekocht. Ik had heel toevallig een beetje gekocht op margin voordat de koers een klap kreeg. Tsja, soms heb je pech.

Heb nog wel andere aandelen die flink onderuit zijn gegaan, maar ook aandelen die flink rendement hebben behaald en aandelen er tussen in.
Waar het om draait is dat je een brede portfolio hebt. Hiermee kan je onverwachte klappen opvangen zoals met facebook. Wil je geen lossen aandelen, dan kan je ook gaan voor een index.

Aan de andere kant moet je je ook niet al te druk maken al een aandeel hard gezakt is. Jaren terug was chipotle na 2 schandelen flink onderuit gegaan. Is inmiddels reeds hersteld. Sterker nog, hij zit ver boven de hoogste koers voordat hij gezakt was.

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 09-02-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

phantom09 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:00:
Aan de andere kant moet je je ook niet al te druk maken al een aandeel hard gezakt is. Jaren terug was chipotle na 2 schandelen flink onderuit gegaan. Is inmiddels reeds hersteld. Sterker nog, hij zit ver boven de hoogste koers voordat hij gezakt was.
Maar het blijft wel zuur om in korte tijd zoveel waarde te zien verdampen. dan ik zou ook balen.
Maar je doet er niets aan. je kan hoogstens de dip kopen zodat je eerder weer positief staat....indien het aandeel weer gaat stijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 09-02-2022 22:00 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:23
mrc4nl schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 21:59:
[...]

Maar het blijft wel zuur om in korte tijd zoveel waarde te zien verdampen. dan ik zou ook balen.
Maar je doet er niets aan. je kan hoogstens de dip kopen zodat je eerder weer positief staat....indien het aandeel weer gaat stijgen.
Zekers maar ik ga voor de lange termijn. net zoals "BOB the worste investor" moet je lekker in de markt blijven zitten en niet in paniek raken en verkopen als 1 of meerdere aandelen in elkaar gezakt zijn.
Normaal gesproken herstelt zich dat wel weer. Uitzonderingen daargelaten. Sommige bedrijven blijven een lage koers houden of gaan zelfs failliet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:16
Zojuist m'n registratie bij IB afgerond. Toch wel interessant hoeveel ze "vanwege wetgeving" van mij moeten weten vergeleken met mijn registratie bij fitvermogen. Nu nog even bedenken of ik voor actiam world via IB en EM via fitvermogen ga of dat ik toch de VTI/VXUS opties ga verkennen.

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:21
Vraagje ik ben sinds oktober begonnen met de bekende NT fondsen, ze zijn flink gedaald heeft het zin om even goed iedere maand bij te kopen? Ik beleg sinds afgelopen zomer ik ben der nog niet helemaal in thuis wel veel ingelezen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:14

de Peer

under peer review

Vsnah schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:50:
Vraagje ik ben sinds oktober begonnen met de bekende NT fondsen, ze zijn flink gedaald heeft zin om even goed iedere maand bij te kopen? Ik beleg sinds afgelopen zomer ik ben der nog niet helemaal in thuis wel veel ingelezen.
Uiteraard. Wat is het alternatief? De markt timen?

Ik zou even een goed plan maken als je begint met beleggen. Wat doe je bij 20% daling volgende week?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Janpietertje89 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:48:
Zojuist m'n registratie bij IB afgerond. Toch wel interessant hoeveel ze "vanwege wetgeving" van mij moeten weten vergeleken met mijn registratie bij fitvermogen. Nu nog even bedenken of ik voor actiam world via IB en EM via fitvermogen ga of dat ik toch de VTI/VXUS opties ga verkennen.
Eerlijk gezegd is het ook wel een ander soort partij dan Fitvermogen. Bij IB kan je vrijwel ieder type effect verhandelen, op beurzen wereldwijd. Bij Fitvermogen kan je alleen uit de Nederlandse NN beleggingsfondsen kiezen. Fitvermogen heeft simpelweg alleen met de Nederlandse wetgeving te maken en dat maakt het een heel stuk eenvoudiger.

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
de Peer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:51:
[...]

Uiteraard. Wat is het alternatief? De markt timen?

Ik zou even een goed plan maken als je begint met beleggen. Wat doe je bij 20% daling volgende week?
In principe laten staan. Ik doe het voor de langere termijn 20 jaar om eerder te stoppen met werken.

• de Peer

de Peer

under peer review

Vsnah schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:58:
[...]

In principe laten staan. Ik doe het voor de langere termijn 20 jaar om eerder te stoppen met werken.
Dan begrijp ik je vraag niet. Waarom zou je stoppen met maandelijks inleggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:52

Licko

ZVDK

Vraagje ik ben sinds oktober begonnen met de bekende NT fondsen, ze zijn flink gedaald heeft het zin om even goed iedere maand bij te kopen? Ik beleg sinds afgelopen zomer ik ben der nog niet helemaal in thuis wel veel ingelezen.
Je koopt ze liever als de koers hoog staat?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 18:14
Het idee achter periodiek op een vast moment inkopen is dat je de pieken en dalen uitmiddelt over een langere periode. De dip van nu zou dus over een kleine 10 jaar maar een rimpel moeten zijn als je het concept weet vast te houden.

Zie voor meer info en filmpje: https://www.investopedia.com/terms/d/dollarcostaveraging.asp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:45
@Vsnah
Ikzelf heb net de aandelen die ik met korting via mijn werk heb gekocht weer verkocht voor ongeveer het dubbele. Het grootste gedeelte van de opbrengst stop ik direct weer in de bekende NT fondsen. Ik maak me totaal niet druk om de koers omdat het geld toch 10+ jaar blijft staan.

Zo flink zijn ze ook niet gedaald toch? Vorig jaar is World wel 30% omhoog gegaan, dus dan is het logisch dat ie ook even weer naar beneden gaat.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 21:42

Jebus4life

BE User

Met de hele discussie rond ABN? Het kan ook anders, KBC Groep in België
Voor het boekjaar 2021 heeft onze Raad van Bestuur besloten om aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders in mei van dit jaar een brutoslotdividend van 7,6 euro per aandeel voor te stellen, wat het totale brutodividend op 10,6 euro per aandeel brengt.

Dat omvat een dividend van 2,0 euro per aandeel met betrekking tot het boekjaar 2020 (reeds uitbetaald in november 2021), een gewoon dividend van 4,0 euro per aandeel met betrekking tot het boekjaar 2021 (waarvan een interim-dividend van 1,0 euro per aandeel reeds werd uitbetaald in november 2021 en de resterende 3,0 euro per aandeel zal worden uitbetaald in mei 2022) en een buitengewoon dividend van 4,6 euro per aandeel (uitbetaling in mei 2022). Indien goedgekeurd, zal dat leiden tot een fully loaded common equity ratio (na kapitaaluitkering) van 15,5%, in overeenstemming met ons aangekondigde kapitaalaanwendingsplan voor het boekjaar 2021.
€7,6 in mei aan dividend op een koers van €80. Dat is pas een cadeau... Ook hier hadden ze véél beter gewoon een buyback gedaan bovenop het dividend ipv een buitengewoon dividend.
*Ik moet de cijfers in detail bekijken als ze beschikbaar zijn, maar KBC was in 2020 "kwaad" dat ze geen/nauwelijks dividend mochten uitkeren, ik vermoed dat ze dat buitengewoon dividend nu doen om hun lage dividend van 2020 te compenseren.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Janpietertje89 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:48:
Je kunt ook de NN EM fonds via IB aankopen toch?
Heb je wel alles mooi bij 1 partij.

• Janpietertje89
HEA220 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:28:
[...]

Je kunt ook de NN EM fonds via IB aankopen toch?
Heb je wel alles mooi bij 1 partij.
Als dit kan dan begrijp ik niet waarom indexfondsenvergelijker.nl kiest voor de iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF met dividendlek in plaats van het NN EM fonds dat geen dividendlek heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Janpietertje89 op 10-02-2022 10:32 ]

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:51
Het is een eenvoudige commodity business zonder enige moat of wat dan ook, maar wat Mittal de afgelopen twee jaar heeft gedaan is toch best indrukwekkend. Schuldniveau enorm omlaag, gigantisch veel aandelen teruggekocht (hadden ook veel verwatering sinds de vorige crisis) en dan nu op een prijs van een paar keer de winst/cash flow.

Als het zo doorgaat schiet mr. Mittal weer omhoog in de Forbes-lijstjes. Weet nog goed dat een jaar of 10 geleden hij in de top 10 rijksten stond. Toch behoorlijk wat verval geweest. (Sowieso is de staalindustrie een van de slechtse investeringen van de afgelopen 100 jaar geweest. Terwijl eind 19de/begin 20ste eeuw het met Carnegie nog een van de rijkste personen in de geschiedenis opleverde)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 13:34
Kan iemand verklaren waarom het aandeel van ABN alweer twee dagen op rij daalt? Ik lees alleen maar positieve berichten in de media. Operationele kosten nemen alsmaar verder af door digitalisering, men voert ook eigen budget/digital only merken, ABN koopt aandelen terug, Overheid verhoogt aandeel, optimistische cijfers en nog steeds een dalende trend. Een mooi moment om bij te kopen of zie ik wat over het hoofd?

• oscar82
  • Laatst online: 20:04

oscar82

De ondertitel

densoN schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:53:
Kan iemand verklaren waarom het aandeel van ABN alweer twee dagen op rij daalt? Ik lees alleen maar positieve berichten in de media. Operationele kosten nemen alsmaar verder af door digitalisering, men voert ook eigen budget/digital only merken, ABN koopt aandelen terug, Overheid verhoogt aandeel, optimistische cijfers en nog steeds een dalende trend. Een mooi moment om bij te kopen of zie ik wat over het hoofd?
wat is je bron voor dat bericht over de overheid? FD schrijft het tegenovergestelde achter een soft paywall (inloggen voor gratis berichten):
Kabinet wil verkoop aandelenbelang ABN Amro hervatten
Van onze redacteur 26 jan 17:24

In het kort

Minister Kaag wil afbouw staatsbelang ABN 'ter hand nemen'.
Coalitieakkoord zwijgt erover, maar de minister zet de lijn van het vorige akkoord door.
De overheid is nu nog altijd meerderheidsaandeelhouder.
Zolang de overheid meerderheidsbelang heeft, is het belangrijker wat zij doen dan bijv. zo'n terugkoopprogramma of positieve bedrijfsresultaten.

[ Voor 6% gewijzigd door oscar82 op 10-02-2022 11:20 ]

• densoN
  • Laatst online: 03-09 13:34
oscar82 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:16:
[...]

wat is je bron voor dat bericht over de overheid? FD schrijft het tegenovergestelde achter een soft paywall (inloggen voor gratis berichten):

[...]

Zolang de overheid meerderheidsbelang heeft, is het belangrijker wat zij doen dan bijv. zo'n terugkoopprogramma of positieve bedrijfsresultaten.
Fout van mij. Aandeel overheid gaat inderdaad afnemen. Geen idee hoe ik erop kwam, maar ik deed de aanname dat NLFI onderdeel van de overheid was. In wat voor opzichte is het belangrijker? Ik kan enkel aan een verhoogt aanbod denken, maar je zou denken dat dit effect meevalt als ABN zelf een terugkoop programma start en de overheid gefaseerd afbouwt.

[ Voor 5% gewijzigd door densoN op 10-02-2022 11:32 ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Verwijderd schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:14:
Artikel op NOS:

[...]

Wat een vreemde manier om het uitkeren van dividend te omschrijven...
Het past in een trend die ik zie in de media: Er wordt eerder negatief dan positief geschreven over investeerders, of het nu om vastgoed of bedrijven gaat.
Herkennen jullie dit? Keert de publieke opinie zich tegen 'ons'?
Denk dat het vooral sentiment/gevoelskwestie is, maar op de korte termijn is er wel een punt te maken. Als je kijkt door de bril van Jan Modaal van pakweg 43 jaar oud.

- Bank zoals ABN worden gered door 'jou' (lees: belastingbetaler)
- Rentes naar 0 voor 'jou', die mag dus gevoelsmatig 2x betalen. E
- Hogere kosten voor de rekening van 'jou', gevoelsmatig daarmee 3x betalen.
- Vorige week krijg 'jij' nog bericht dat de kosten omhoog moeten om investeringen te kunnen betalen.
- 'Zij' langs de zijlijn (in dit geval de 43% anonieme 'rijke' aandeelhouders) krijgen daar goed voor betaald

Dat geeft juist voor die gemiddelde jan-modaal buitenstaander een scheef beeld en kan zich gaan opwinden. Die heeft niks met zaken als risico nemen of aandelen te maken. Die ziet letterlijk alleen de minnetjes. Dat ene plusje, dat positieve puntje? Dat wat voornamelijk bij iedereen terecht komt behalve 'jou'.

Wat dat betreft valt er door dit soort bedrijven zeker wat PR werk te verrichten. Iets als uitgebreid publiceren over hoeveel kosten er dit jaar waren om de rente op 0 te houden, wanneer overtollig kapitaal tegen -0,5% bij de ECB staat, om aan te tonen dat er wel degelijk aan beide kanten geld wordt terug gegeven.

offtopic:
zit wel zelf even wat buy-the-dip op de ABNA ticker uit te voeren

[ Voor 41% gewijzigd door Xanaroth op 10-02-2022 11:55 ]

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:29
Korte beginnersvraag:

Heb onlangs via "zelf beleggen" van de Rabobank orders gemaakt voor
  • Northern Trust Wld Custom ESG Eq I
  • Northern Trust Em Custom ESG EQ I
  • NT Glob Small Cap ESG Low Carbon F
Nu ben ik 4 dagen verder en er staat nog steeds "lopend" bij de order. type = bestens. Hoe lang duurt zoiets normaliter? O-) 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:35
@replica17 Zoek even in het topic, deze vraag word de laatste weken zo'n 3 keer per week gesteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• replica17
  • Laatst online: 18:29
roda_djavulen schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:41:
@replica17 Zoek even in het topic, deze vraag word de laatste weken zo'n 3 keer per week gesteld
Dat had ik gedaan, maar blijkbaar met verkeerde zoektermen. Inmiddels op andere manier gevonden, dank!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik vraag mij dan altijd af hoe die Tweakers dat met andere aankopen zien. "Ik heb een auto gekocht maar na 3 dagen is die nog niet geleverd". Tijdje daarna "auto is geleverd maar het stuur zit aan fe verkeerde kant".

Je verdiept je toch in wat je koopt? Als je nu €10 in een put gooit en je weet niet wat er mee gebeurt, dat kan. Maar de meeste die hier langs komen zullen beleggen voor 20 jaar of nog langer en er honderdduizenden euro's in stoppen, en hopen dat later weer er uit te krijgen (liefst met wat rendement :9). Dan lees je je toch zeker een paar dagen in voordat je er aan begint?

• Janpietertje89
RobertMe schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:04:
Ik vraag mij dan altijd af hoe die Tweakers dat met andere aankopen zien. "Ik heb een auto gekocht maar na 3 dagen is die nog niet geleverd". Tijdje daarna "auto is geleverd maar het stuur zit aan fe verkeerde kant".

Je verdiept je toch in wat je koopt? Als je nu €10 in een put gooit en je weet niet wat er mee gebeurt, dat kan. Maar de meeste die hier langs komen zullen beleggen voor 20 jaar of nog langer en er honderdduizenden euro's in stoppen, en hopen dat later weer er uit te krijgen (liefst met wat rendement :9). Dan lees je je toch zeker een paar dagen in voordat je er aan begint?
Toch is er echt veel materie en 'een paar dagen inlezen' is echt niet voldoende om alle ins en outs te kennen. Ik ben zelf nu zo'n 2 jaar actief maar merk dat er nog veel details zijn die ik niet helemaal begrijp.

Dat is eigenlijk ook wel het mooie van buy and hold indexbeleggen, veel van de ins en outs hoef je niet te begrijpen en vroeg instappen levert in de meeste gevallen meer op dan je eerst eens rustig een paar jaar in te gaan lezen en ervaring op te doen met een paper account oid.

• Dan Stark

Ik denk dat het gewoon een aanname is over de verwerkingstijd en dat je er daardoor niet inleest over dat aspect. Zo was het bij mij in ieder geval. Als je het eenmaal weet is het logisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 18:14
Janpietertje89 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:12:
[...]

Toch is er echt veel materie en 'een paar dagen inlezen' is echt niet voldoende om alle ins en outs te kennen. Ik ben zelf nu zo'n 2 jaar actief maar merk dat er nog veel details zijn die ik niet helemaal begrijp.

Dat is eigenlijk ook wel het mooie van buy and hold indexbeleggen, veel van de ins en outs hoef je niet te begrijpen en vroeg instappen levert in de meeste gevallen meer op dan je eerst eens rustig een paar jaar in te gaan lezen en ervaring op te doen met een paper account oid.
Een paar jaar is wat overdreven maar het besef dat je bijvoorbeeld een beleggingsfonds koopt en niet een ETF is bijvoorbeeld een veel gemaakte fout. En dit speelt niet alleen nu met de Northern Trust fondsen, toen VWRL icm DeGiro nog hot and happening was zag je geregeld vragen over hoogte en wanneer uitkering dividend terwijl even kijken op de site van Vanguard al uitkomst bood.

Ik heb soms echt de indruk dat er maar blind aangekocht wordt op basis van een advies van een bepaalde blog of Reddit draadje.

• Pistachenootje
Janpietertje89 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Als dit kan dan begrijp ik niet waarom indexfondsenvergelijker.nl kiest voor de iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF met dividendlek in plaats van het NN EM fonds dat geen dividendlek heeft.
Kan helaas niet. Wel EMIM of PRAM. Laatste heeft een iets lagere ter maar presteert (nog?) niet beter.

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 11:25

Zeg dat maar eens tegen de mensen die Crypto en NFT's kopen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Pistachenootje schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Kan helaas niet. Wel EMIM of PRAM. Laatste heeft een iets lagere ter maar presteert (nog?) niet beter.
Als ik zoek op het isin nummer van NN EM kom ik uit op de oude naam van dit fond ING GLOBAL EM FD (ING BELEGGINGSFONDS.PARAPLU NV).
Heb ik nog niet geprobeerd maar het lijkt erop dat ik die kan aankopen.

Klopt krijg de melding niet voor retail clients

[ Voor 6% gewijzigd door HEA220 op 10-02-2022 12:31 ]

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
r0bb schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:18:
Ik zit te denk aan een instap in Unibail ivm mijn verwachting dat Corona richting de finish gaat. Indien dat zo is, zal zich komend voorjaar en waar volksfeest in de winkels afspelen. Wat denken jullie?
[Afbeelding]
En wat denken jullie hier nu van?

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

r0bb schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:40:
[...]

Je hebt het over https://finance.yahoo.com/quote/URW.AS ?

Als ik het goed zie hebben ze redelijk wat schuld vergeleken met hun inkomsten. Wel iets meer winst dan verwacht (ze hebben vandaag hun Q4 bekend gemaakt denk ik)? Aan de prijsstijging te zien (van €66 naar €71) zijn investeerders positief.

Het kan zijn dat ze wat undervalued zijn maar ik twijfel hoeveel meer winst ze gaan maken als de winkels weer normaal open gaan; ik denk dat de meeste winkels hun huur gewoon hebben moeten doorbetalen, dus hoeveel meer winst kan er gemaakt worden? Ook groei is denk ik lastig; het lijkt er niet op dat ze bijzonder voordeel hebben t.o.v. hun concurentie.

Maar ik ben pas net begonnen met (proberen te) analiseren van bedrijven, dus ik kan er naast zitten. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 17-09 19:36
r0bb schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:40:
[...]

Ik heb geen glazen bol, maar als ik naar onderstaande grafiek kijk zie ik een neergaande lijn die al heel lang aan de gang was. Corona heeft voor een dip gezorgd, maar als je die eerdere neergaande lijn doortrekt, dan zitten ze daar nu ongeveer op. Ik denk daarom dat niet zozeer de vraag moet zijn of ze uit de Corona dip zijn, maar of de oorzaken van de slechte prestaties daarvóór, weggenomen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0UjV_NSJ8-9tHo13SwySiQvJIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ixot8IUGRQYJfb9CYAFOCAne.png?f=fotoalbum_large

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 23:48

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Even een vraagje over ETF,s;
ik heb er een aantal, en het viel me op dat ze allemaal precies op Wo 9-2 om 9.00 uur als een speer omhoog schoten :?
is dat dus toeval of is het: 1 omhoog, dan alles omhoog? terwijl het om 3 verschillende beurzen gaat, AEX, Millaan en Frankfurt.

• Morty
JAN-B schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:06:
ik heb er een aantal, en het viel me op dat ze allemaal precies op Wo 9-2 om 9.00 uur als een speer omhoog schoten :?
is dat dus toeval of is het: 1 omhoog, dan alles omhoog? terwijl het om 3 verschillende beurzen gaat, AEX, Millaan en Frankfurt.
Neem aan dat dat gewoon het eerste handelsmoment van de dag was. Welke ETFs zijn het ?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Om 9 uur gaan de meeste beurzen open (euronext, parijs+amsterdam) dus dan worden er een hoop orders opeens verzonden. Duitse beurzen beginnen eerder maar hun volume "zet geen zoden aan de dijk"

ora et labora

• Pistachenootje
Waarschijnlijk was 8-2 een goede namiddag in de VS. Dat wordt 's ochtends gelijk zichtbaar in Europa.

• RobertMe
  • Nu online
Janpietertje89 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 12:12:
[...]

Ervaring op doen en alle ins & outs weten gaat IMO dan wel iets verder zogezegd. Maar een beetje inlezen in bv fonds vs ETF en dat een fonds meestal niet direct verhandeld wordt en een ETF weer juist wel real time op de beurs verhandeld wordt lijkt mij wel goed om vooraf te weten.
Precieze handelsdagen en zo zoals vorige week nog met EM die hele week niet verhandeld werd weet ik ook niet uit mijn hoofd en waar die te vinden.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:00

XanderDrake

Build the future!

Nou, dat Inflatie rapport van de VS. Wat denken jullie, onder of boven de 7%?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morty
XanderDrake schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:31:
Nou, dat Inflatie rapport van de VS. Wat denken jullie, onder of boven de 7%?
ik denk 7,5% :+

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik denk nog hoger, 7.6-8% ofzo.
Laat maar :+
Je ziet het wel terug in de NASDAQ, zeg, bam.

[ Voor 56% gewijzigd door XanderDrake op 10-02-2022 15:00 ]

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• Dan Stark
Ik denk ook 7.5% :+

• Xanaroth
CPI +7.5% Y/Y vs. 7.3% expected and +7.0% prior.
Core CPI +5.0% Y/Y vs. +5.9% expected and +5.5% prior

Best heel boeiend nieuws. Niet zozeer de percentages zelf, wel de mogelijke verhalen erachter. Want CPI verder omhoog, iets meer dan verwacht, maar Core CPI juist omlaag? Dat versterkt ergens wel het transitie verhaal. Dat niet alles blind non-stop blijft doorstijgen maar snel weer wat afneemt als de initiële reset aan prijzen achter de rug is.

Geeft een hoop ruimte voor verschil van inzicht, tal van interpretaties en short-term onzekerheid.

[ Voor 19% gewijzigd door Xanaroth op 10-02-2022 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

Zo te zien was het hele korte paniek beweging en zijn we al weer op 't niveau van voor de aankondiging. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• oscar82
  • Laatst online: 20:04

oscar82

De ondertitel

Buy the dip en hodl! Geldt voor heel de maand tot nu toe als ik t zo bekijk.
Zijn er trouwens mensen die ooit overwogen hebben om de dividenduitkeringen van bijv NT nu alvast in te leggen omdat je weet dat er later in de maand in principe cash geld beschikbaar komt? Ik heb t nu op herbeleggen staan maar dat is simpel aangepast.

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:00
oscar82 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:04:
Buy the dip en hodl! Geldt voor heel de maand tot nu toe als ik t zo bekijk.
Zijn er trouwens mensen die ooit overwogen hebben om de dividenduitkeringen van bijv NT nu alvast in te leggen omdat je weet dat er later in de maand in principe cash geld beschikbaar komt? Ik heb t nu op herbeleggen staan maar dat is simpel aangepast.
Waarom zou je dat moment willen vervroegen als het later in de maand alsnog herbelegd wordt?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Crasheeee schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:31:
[...]

Waarom zou je dat moment willen vervroegen als het later in de maand alsnog herbelegd wordt?
zodat je meer tijd in de markt zit?

ora et labora

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:49
En de index houdt ook het ex-moment, niet het betalingsmoment aan voor herbeleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:26
DeGiro uberknakenbroker episode X.

Krijg zojuist een mail dat DeGiro het account van mijn minderjarige kind gaat sluiten. Blijkbaar is het aanhouden van een rekening courant teveel moeite voor DeGiro/FlatEx. Wat kunnen die lui eigenlijk wel? :D

Maargoed, iemand een idee voor een alternatieve broker voor wat trackers op naam van een minderjarige? Ik had het bewust apart van de Rabo rekening gehouden maar de spoeling wordt nu wel erg dun.

Van 4 naar nog maar 1 DeGiro rekening binnen het jaar, dat krijgt alleen DeGiro voor elkaar :P

• Pistachenootje
@Rukapul wellicht een handig overzicht: https://www.financieelona...og.nl/beleggen-voor-kind/

[ Voor 194% gewijzigd door Pistachenootje op 10-02-2022 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
mrc4nl schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:47:
[...]

zodat je meer tijd in de markt zit?
Lijkt mij eerder dat het in dit geval gaat om markt timen en denken / hopen dat over 2 dagen (T+2) de koers lager staat dan over die paar weken waarin anders het dividend herbelegd wordt.

Maar ik heb zo'n vermoeden dat dat een beetje een druppel op een gloeiende plaat is. Tenzij het om honderden of duizenden euro's dividend gaat kan ik mij niet indenken dat die paar weken verschil een enorme deuk in het rendement gaan maken. Of de boel zou ineens echt met 10% of zo moeten stijgen tussen nu en die paar weken. Oftewel: markt timen.

• Xanaroth
Rukapul schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:50:

Krijg zojuist een mail dat DeGiro het account van mijn minderjarige kind gaat sluiten. Blijkbaar is het aanhouden van een rekening courant teveel moeite voor DeGiro/FlatEx. Wat kunnen die lui eigenlijk wel? :D

Maargoed, iemand een idee voor een alternatieve broker voor wat trackers op naam van een minderjarige? Ik had het bewust apart van de Rabo rekening gehouden maar de spoeling wordt nu wel erg dun.

Van 4 naar nog maar 1 DeGiro rekening binnen het jaar, dat krijgt alleen DeGiro voor elkaar :P
Persoonlijk zou ik voor kind gewoon bij de bank gaan waar ook de spaar/betaalrekening voor het kind zitten. Misschien niet meest super-ideaal voor rendement, maar wel veel gebruiksvriendelijker. Vooral als het ook gaat om ingebouwde veiligheden/controles/toezicht mogelijkheden.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Rukapul Zelf geen ervaring met deze partij, maar ik hoor goede ervaringen over Meesman. Rekening op naam van minderjarige is een van de opties die ze aanbieden, en ze lijken wel enige fiscale kennis te hebben (zo zie ik bijvoorbeeld uitleg dat nieuwe inleg door de ouders een schenking aan de minderjarige is met een verwijzing naar de vrijstelling). Dus ik verwacht dat ze dit product nog wel geruime tijd zullen aanbieden. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 10-02-2022 18:05 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:26
Xanaroth schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:04:
[...]

Persoonlijk zou ik voor kind gewoon bij de bank gaan waar ook de spaar/betaalrekening voor het kind zitten. Misschien niet meest super-ideaal voor rendement, maar wel veel gebruiksvriendelijker. Vooral als het ook gaat om ingebouwde veiligheden/controles/toezicht mogelijkheden.
Dat ga ik ook onderzoeken. Overwegingen:
1. Controle / veiligheid (hoofdpunt)
2. Zichtbaarheid (klein punt) - kinderen moeten post kunnen open maken voor saldo lopende rekening maar beleggingssaldo hoeven ze niet telkens mee geconfronteerd te worden.

Punt 1. I.c.m. Rabo gaat het er om om thuis een dedicated pas te hebben voor online bankieren voor de beleggingsrekeningen.
  • Pas kind: PIN, contactloos, online bankieren betaalrekening en eventueel spaarrekening.
  • Pas ouder-huis: PIN/contactloos uitgeschakeld. Online bankieren voor alle eigen en kind betaal/spaar/beleg-rekeningen.
  • Pas ouder: PIN, contactloos, online bankieren betaalrekening ouder.
  • Een dan nog een set pasjes voor de andere ouder en kind :P
Dit zou namelijk ook meteen andere pijnpunten kunnen adresseren: nog een en/of rekening bij DeGiro die juridisch nooit juist op de tweede naam is gezet, een ASN spaarrekening (die liever ook klanten zien gaan dan komen).

Meesman is een alternatief maar ook een extra kindertekening bij een andere grootbank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Grappig om de veranderende renteverwachting terug te zien in de waarde van mijn langer lopende box spreads. Sommigen laten al een positieve rente zien; nu 0,57% op jaarbasis voor 5 jaar.

Als trade zou het al interessant kunnen zijn om deze nu te sluiten (ipv te wachten tot expiration), ware het niet dat het nog steeds mijn goedkoopste bron van vreemd vermogen is... :+

Ach, in ieder geval draagt het vandaag positief bij aan NLV :)

• Flexion1
  • Nu online
Rukapul schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:07:
[...]

Dat ga ik ook onderzoeken. Overwegingen:
1. Controle / veiligheid (hoofdpunt)
2. Zichtbaarheid (klein punt) - kinderen moeten post kunnen open maken voor saldo lopende rekening maar beleggingssaldo hoeven ze niet telkens mee geconfronteerd te worden.

Punt 1. I.c.m. Rabo gaat het er om om thuis een dedicated pas te hebben voor online bankieren voor de beleggingsrekeningen.
  • Pas kind: PIN, contactloos, online bankieren betaalrekening en eventueel spaarrekening.
  • Pas ouder-huis: PIN/contactloos uitgeschakeld. Online bankieren voor alle eigen en kind betaal/spaar/beleg-rekeningen.
  • Pas ouder: PIN, contactloos, online bankieren betaalrekening ouder.
  • Een dan nog een set pasjes voor de andere ouder en kind :P
Dit zou namelijk ook meteen andere pijnpunten kunnen adresseren: nog een en/of rekening bij DeGiro die juridisch nooit juist op de tweede naam is gezet, een ASN spaarrekening (die liever ook klanten zien gaan dan komen).

Meesman is een alternatief maar ook een extra kindertekening bij een andere grootbank :)
Ik ben vorig jaar overgestapt naar brandnewday voor mijn dochter. Die bieden ook kindrekeningen aan. Misschien nog de moeite om daar te kijken of het wat is.

En openen via cashbackxl.nl als je hem afsluit. Dan krijg je vaak nog een cashback van een paar tientjes.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:43

Qwerty-273

Meukposter

Krijg zojuist een mail dat DeGiro het account van mijn minderjarige kind gaat sluiten. Blijkbaar is het aanhouden van een rekening courant teveel moeite voor DeGiro/FlatEx.
Ze zijn natuurlijk al enkele jaren geleden gestopt met het aanbieden van deze rekeningen. Waarschijnlijk heeft het toch meer onderzoeksvragen opgeleverd (bijvoorbeeld waar komt het geld vandaan) dan dat het product oplevert voor ze. Of dat een significant deel van de minderjarige rekeningen te weinig transacties doet of dat bij het behalen van de 18 jarige leeftijd rekeningen leeggehaald worden.

Ook de meeste andere brokers en/of banken bieden echt beleggen pas aan vanaf 18 jaar. Het is redelijk dun gezaaid als je het echt op naam van de minderjarige wilt beleggen.

Aan de andere kant zijn bankrekeningen op naam van een minderjarige in NL gewoon beschikbaar (al sinds decennia). In Polen als extreme andere kant, daar zijn minderjarige rekeningen eigenlijk heel lang niet beschikbaar geweest. Nu komen ze mondjesmaat beschikbaar (al is het meeste 13+), maar in alle gevallen zijn het sub accounts die gelinkt zijn aan de ouders. Pas bij 18 jaar wordt het echt een alleenstaande rekening op het naam van het "kind".

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Dan Stark
OkkE schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:12:
Zo te zien was het hele korte paniek beweging en zijn we al weer op 't niveau van voor de aankondiging. :)
Te vroeg gejuicht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Tijdens de index review in maart zullen er kleine wijzigingen doorgevoerd worden in de FTSE Global Choice Index Series. Dit zijn allemaal indexen met ESG uitsluitingen. De eerste aankondiging van de plannen werden begin januari bekend gemaakt, en zijn onlangs geüpdate. De indexen die aangepast zullen worden zijn:
  • FTSE Global All Cap Choice Index
  • FTSE Developed All Cap Choice Index
  • FTSE Emerging All Cap Choice Index
  • FTSE US All Cap Choice Index
  • FTSE Global All Cap ex US Choice Index
  • FTSE Australia 300 Choice Index
  • FTSE Developed ex Australia Choice Index
Proposed changes impact the exclusion definitions used in the following Product categories: Adult Entertainment, Alcohol, Gambling, Tobacco, Conventional Weapons, Civilian Firearms, Fossil Fuels. New exclusion definitions will cover additional activities in the value chain of these Products and will exclude companies based on their level of involvement in certain activities, as measured by the percentage of revenue derived from the relevant activity in a fiscal year.
Deze kleine wijzigingen in deze ESG index serie zullen ook weer impact hebben op de fondsen die van deze indexen gebruik maken. Onder andere Vanguard heeft daar in januari ook een aantal meldingen voor uitgestuurd voor de volgende fondsen:
  • Vanguard ESG Global Corporate Bond UCITS ETF
  • Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF
  • Vanguard ESG Emerging Markets All Cap Equity Index Fund
  • Vanguard ESG Developed World All Cap Equity Index Fund

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gedoe
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-03-2024
Vraagske:

Hoor dat de algo's (lekker lelijk woord voor de automatische computerthinks&acts) inmiddels ook behoorlijke invloed hebben op de bewegingen (zeker nu gezien rente, inflatie, politiek, you name it, etc.). En hoe verhoudt zich dat met de 'beginnende' belegger van de afgelopen jaren.

Digital versus Analog thinking?
Ook nog es om rekening mee te houden buiten de 'BAU markt' ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:49
Gedoe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:48:
Vraagske:

Hoor dat de algo's (lekker lelijk woord voor de automatische computerthinks&acts) inmiddels ook behoorlijke invloed hebben op de bewegingen (zeker nu gezien rente, inflatie, politiek, you name it, etc.). En hoe verhoudt zich dat met de 'beginnende' belegger van de afgelopen jaren.
"Inmiddels"??? Je bent minstens 25 jaar te laat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
Volgens mij gaat zo'n 80% van de handel via algo's. Is gewoon een afkorting van algorithm dacht ik. Is ook 1 van de redenen waarom er circuit breakers zijn tijdens grote volatiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Met de minimale transactiekosten die IB rekent was ik vandaag even aan het rekenen over wat de slimste frequentie van aankopen voor me zou zijn. Met een jaarlijks verwacht rendement van 7.5%, is het maandelijks verwacht rendement dus 0.6%. Als ik dus maandelijks 1k in zou leggen in AVIAW is het verwachte rendement hiervan 6 euro. Door 2 maandelijks in te leggen in plaats van maandelijks zou ik 4 euro transactiekosten besparen, gemiddeld genomen geen goed idee dus. Echter, als ik dit voor het 15% EMIM deel bereken is dit natuurlijk anders, daar is 2 of 3 maandelijks inleggen zeker een slimmer idee, en misschien ook nog een extra argumentje om het EM deel bij fitvermogen te houden in plaats van IB.

Nu probeer ik dit zelfde rekensommetje te maken voor periodiek VTI/VXUS aankopen, maar de kosten hiervan zijn natuurlijk veel minder duidelijk door de optie methode. Is er iemand die dit rekensommetje (dus 'gemist gemiddeld rendement' vs 'gemiddelde aankoop kosten') heeft gedaan voor VTI/VXUS? Mijn 'natte vinger' zegt wel dat dit voor alle bedragen onder de 5k sowieso niet interessant zou zijn en ik heb het idee dat ik door maar 1x per half jaar in te leggen toch redelijk wat potentieel rendement misloop waardoor de voordelen die VTI/VXUS hebben ten opzichte van AVIAW/NN EM (lagere kosten/hogere marktkapitalisatie) toch redelijk teniet gedaan worden door het 'gemiste gemiddelde rendement' over deze 6 maanden.

Mijn idee is dus om een 'lump sum' in te leggen in VTI/VXUS, en vervolgens lekker maandelijks AVIAW te kopen en wat in de EM NN fund bij fitvermogen. In de toekomst kan ik dan eventueel 1 keer per 2 jaar de AVIAW/EM fondsen 'omruilen' voor VTI/VXUS (al zit er bij dat omruilen natuurlijk ook weer koersrisico maar dat is een gedachte voor een andere keer). Solide plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Er zijn de laatste decennia al tal van papers verschenen die induiken op (high frequency) algo trading. Wat zijn de effecten daarvan op de markt etc. etc. Ook de recente pandemie heeft het onderzoeksveld verder uitgebreid en in het onderstaande onderzoek heeft men bijvoorbeeld gekeken of een algo ook "paniek" als input kan nemen om tot (financiële positieve) beslissingen te komen.

Effects of COVID-Induced Public Anxiety on European Stock Markets: Evidence From a Fear-Based Algorithmic Trading System
https://www.frontiersin.o...89/fpsyg.2021.780992/full

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Janpietertje89 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:04:
Nu probeer ik dit zelfde rekensommetje te maken voor periodiek VTI/VXUS aankopen,
Tsja, we hebben het dan over 35 cent voor een aankoop van 6000 of 22000 dollar.
Verdere optimalisatie lijkt me niet echt nodig aangezien je dit sowieso al niet per 1 maand zal aankopen lijkt me? Is toch vrijwel verwaarloosbaar.

Verder neem ik aan dat je niet 6 maanden gaat sparen voor VTI/VXUS maar dat je het geld eerst elders al belegd hebt, en als je dan 'genoeg' hebt, Verkoop je die aandelen en koop je 100x VTI/VXUS. Zo blijf je belegd in je spaar-periode.

in je laatste alinea schrijf je ook dat je dat wil doen. Waarom verwacht je dan rendement mis te lopen?

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 11-02-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gedoe
Dan Stark schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:54:
Volgens mij gaat zo'n 80% van de handel via algo's. Is gewoon een afkorting van algorithm dacht ik. Is ook 1 van de redenen waarom er circuit breakers zijn tijdens grote volatiliteit.
Circuit breakers... Hoe groot is die rol dan...Want heb graag alle variabelen in 't oogje. And fair enough dat iemand zei dat algo's al zo'n 25 jaar at play zijn... Maar in tijden van gedoe wordt die rol groter lijkt dus dan zit ik meer (dan normaal >:) op jullie mening te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Laatst online: 17:44

Ik zou jezelf afvragen waarom je persé wilt beleggen op de naam van je kind? Waarom niet op je eigen naam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

Gedoe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:19:
[...]

Circuit breakers... Hoe groot is die rol dan...Want heb graag alle variabelen in 't oogje. And fair enough dat iemand zei dat algo's al zo'n 25 jaar at play zijn... Maar in tijden van gedoe wordt die rol groter lijkt dus dan zit ik meer (dan normaal >:) op jullie mening te wachten.
Ik snap je vraag niet goed; waar ben je voor jezelf bang voor? Wat voor (negatieve) invloed denk je dat de grote spelers met hun automatisch trades en algoritmes hebben op jouw manier van investeren?

[ Voor 0% gewijzigd door OkkE op 11-02-2022 15:42 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Sjoerd001 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:34:
[...]

Ik zou jezelf afvragen waarom je persé wilt beleggen op de naam van je kind? Waarom niet op je eigen naam?
Je belegt niet zozeer op naam, pixels op je scherm. Het is letterlijk vóór en ván je kind. Op naam van kind is daarmee ook direct eigendom na overschrijven. Als het aankomt op bijvoorbeeld schenkbelasting danwel erfbelasting en de mening die de belastingdienst daarover heeft, maar ook toeslagen of hoe er bij scheiding naar het geld wordt gekeken kan dat ineens relevant zijn hoe ernaar wordt gekeken.

Ook op dat vlak is een horizon van 18 jaar verdomde lang. Is lang genoeg om met je partner toch eens te kijken voor bijvoorbeeld overlijdensverzekeringen en dat soort punten, Waarom dan niet voor je kind ook een beetje vooruit denken. Zoals voor hoe/wat als het leven niet loopt als gedacht.

Bovendien pak je ook stukje opvoeding mee. Je kind rustig zaken leren over beleggen, geldbeheer, lange termijn denken. Gevalletje skin in the game geld uiteindelijk voor elke leeftijd - met papa zijn eigen geld meekijken is niet boeiend, naar je eigen rekening kijken des te meer waaruit ook meer interesse en aandacht volgt.
Waardoor als ze op 13-16 jarige leeftijd gaan werken, het een veel kleinere stap is om aan te wennen stukje opzij te leggen voor lange termijn (beleggen) en korte termijn (sparen) en niet blind alles bij snackbar 't hoekje uit te geven in de lunchpauze. Wat weer als ze 18 zijn de stap kleiner maakt van 'gratis geld van pap, lets gooo' naar 'dit is mijn zorgvuldig vergaarde geld, dit bewaar ik voor studie/woning/..'

[ Voor 34% gewijzigd door Xanaroth op 11-02-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gedoe
OkkE schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:40:
[...]

Ik snap je vraag niet goed; waar ben je voor jezelf bang voor? Wat voor (negatieve) invloed denk je dat de grote spelers met hun automatisch trades en algoritmes hebben op jouw manier van investeren?
Wellicht ten ontrechte dat die algoritmes reageren op situaties die niet waard zijn in bijvoorbeeld sellen waar een 'mens' dit niet gedaan zou hebben..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:54
OkkE schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:40:
[...]

Dit. Het is altijd makkelijk om de algoritmes (of de grootbanken, Melvin Capital, Soros, kortom: iets of iemand anders) de schuld te geven van alles wat niet volgens je eigen plan gaat. Maar op de beurs ben je eigen baas. Je kan zelf kiezen of je wil kopen of verkopen op de prijs die je aangeboden wordt. Als je zelf solide en saai belegt maakt het geen ene drol uit wat computers (of wie dan ook) doen op de beurs. Als de prijs je niet aan staat doe je lekker niks.

En zelfs al is het zo dat de prijzen door algoritmes harder omhoog en omlaag gaan: hartstikke mooi! Hoe gekker de prijzen op de beurs heen en weer schieten, hoe meer kansen voor de geduldige belegger. Als de computer iets verkoopt op een debiele prijs: supermooi, kun jij het kopen!

Overigens durf ik ook wel te stellen dat zelfs in 2022 de meeste debiele dingen op de beurs gewoon veroorzaakt worden door mensen. Computers profiteren / faciliteren slechts. Al met al, wat mij betreft is je druk maken over wat 'de algo's' voor vinger in de pap hebben' echt totale verspilling van je tijd. Focus gewoon op je eigen beleggingsstrategie, niet te veel op wat anderen doen.

[ Voor 16% gewijzigd door writser op 11-02-2022 20:05 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Janpietertje89 geen antwoord op je vraag maar reken je met fixed pricing of tiered pricing? Dat kun je namelijk zelf instellen. Tiered is meestal goedkoper, maar ik weet niet hoe het met Actiam zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

Gedoe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:51:
[...]

Wellicht ten ontrechte dat die algoritmes reageren op situaties die niet waard zijn in bijvoorbeeld sellen waar een 'mens' dit niet gedaan zou hebben..
Als je van plan bent om zelf te gaan daytraden ofwel meerdere keren per week te kopen en verkopen, dan kan ik mij voorstellen dat je een (kleine?) achterstand hebt op de algoritmes en niet "snel genoeg" kunt reageren.

Maar ik denk dat het regelmatig kopen/verkopen (traden) niet voor veel (retail)beleggers is weggelegd. Wanneer je aandelen koopt als investering op langere termijn, zoals denk ik de meeste burgers doen, dan heb je in mijn ogen weinig te maken met die algoritmes.

Prijzen zullen altijd schommelen, maar over het algemeen gaan de aandelen van gezonde bedrijven altijd langzaam omhoog en/of betalen dividend. En als je individuele aandelen lastig/eng vindt dan zijn er ETFs. :)

[ Voor 0% gewijzigd door OkkE op 11-02-2022 17:13 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gedoe
hmm. Dus achter muziek aanlopen is dan je lot?

Erken je dan dat die algo's bepalen how things flow? Investering op lange termijn is ook maar een 'gedachte'. Of er wat van terecht komt is afhankelijk van al die variabelen, incl algo's... '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
Xanaroth schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:30:
[...]
Bovendien pak je ook stukje opvoeding mee. Je kind rustig zaken leren over beleggen, geldbeheer, lange termijn denken. Gevalletje skin in the game geld uiteindelijk voor elke leeftijd - met papa zijn eigen geld meekijken is niet boeiend, naar je eigen rekening kijken des te meer waaruit ook meer interesse en aandacht volgt.
Waardoor als ze op 13-16 jarige leeftijd gaan werken, het een veel kleinere stap is om aan te wennen stukje opzij te leggen voor lange termijn (beleggen) en korte termijn (sparen) en niet blind alles bij snackbar 't hoekje uit te geven in de lunchpauze. Wat weer als ze 18 zijn de stap kleiner maakt van 'gratis geld van pap, lets gooo' naar 'dit is mijn zorgvuldig vergaarde geld, dit bewaar ik voor studie/woning/..'
Mooie theorie. Is je dit ook daadwerkelijk gelukt? Of leeft je slechts in de illusie dat kinderen zich zo makkelijk laten sturen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Is er hier iemand die hefbomen, in dit geval turbo's, van Degiro begrijpt?

Ze hebben een aparte prijs maar die is gelinkt aan een onderliggend product.

Een snapshot:
Het onderliggende product: $119,50 (~€104.79)
SL 65.8731 HB 2.18 FN 65.8731 R 5 Turbo Long: €9,479 (~$10.81)
SL 74.0072 HB 2.55 FN 74.0072 R 5 Turbo Long: €8,063 (~$9.20)
SL 91.1281 HB 3.98 FN 91.1281 R 5 Turbo Long: €5,088 (~$5.80)

Let op $ vs. €, maar de SL en FN zijn wsl in dollar, de HB varieert en juist dat maakt het zo vaag.

Hoe bereken je wat de prijs van die turbo's zal zijn als het onderliggende product laten we zeggen $160 is? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Saturnus op 11-02-2022 18:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
Misschien wel handig om hier te vermelden voor de mensen met een account bij Interactive Brokers. Ik wilde laatst een bedrag in dollars opnemen bij IB en in dollars overmaken naar een bedrijf in de UK. IB weigert dat want dat is een third party withdrawal. Als je dat via een gewone Nederlandse bank zou doen dan wordt het geld gewisseld en ben je behoorlijk duur uit.

Een dollar rekening openen kan ook maar dat kost ook extra geld en wilde de Rabobank alleen voor zakelijke klanten doen. Daar komt bij dat IB geen withdrawals ondersteunt naar je bedrijf. Toen ben ik gaan zoeken en op Wise.com uitgekomen. Die geven je een 'gratis' Amerikaanse bank account. Ik kon de dollars met de gratis wire transfer van IB naar Wise overmaken om het vervolgens over te maken naar UK. Totale kosten zo'n $10 en ging allemaal erg snel.

Wel iets om op te letten bij Wise: als je dollars gaat ontvangen van IB Ierland dan is dat een 'transaction within US'. IB verzend het met een Amerikaanse account.

Deze tutorial legt het goed uit: YouTube: How to Withdraw from Interactive Brokers | Wise Withdrawal Tutorial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:10

Ook hier dezelfde mail gehad. Een beleggingsrekening geoepend voor mijn zoon een 5 tal jaar geleden. Voornamelijk posities in de grote techbedrijven (Apple, Alphabet, Microsoft etc).
Inmiddels een aardig bedrag geworden.

Ik heb zelf 2 andere rekening bij degiro, dus ik dacht ze kunnen vast makkelijk de openstaande posities overzetten naar mijn beleggingsrekening. Verliezen ze effectief 1 rekening, maar net zoveel belegd vermogen bij ze als nu.

Nou, mooi niet dus volgens de servicedesk. De posities moeten naar een andere broker dan degiro, en moeten naar een beleggingsrekening die dezelfde en/of tenaamstelling heeft als de huidige (mijn naam en die van zoon). Kortom; ik moet een provider gaan vinden die ook een kinder beleggingsrekening aanbied en waar ik dezelfde posities kan aanhouden.

Ander alternatief is de boel verkopen, over laten boeken naar bankrekening, overstorten naar 1 van de andere rekeningen, en waar bijkopen. Met als risico dat je zo een poosje uit de markt kan zijn en eventuelee opwaartse bewegingen mist.
Nog tips?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 21:42

Jebus4life

BE User

Laatste 2 weken minder tijd gehad om met het beursnieuws bezig te zijn, dus nu dan maar even de balans opgemaakt van de eerste 6 weken van het jaar ipv de eerste maand

Portefeuille Jebus4life2022
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Met mijn aankoop van KBCA heb ik nu 3 verzekeraars en 1 bank (technisch holding, maar monoholding van een bank) wat zo'n 22% van mijn portefeuille is. Gezien de (verwachte) stijgende rentes misschien niet slecht, maar ik vind het toch teveel van het goede. Oftewel Swiss RE of Munich RE gaat er dus uit; maar gezien beiden binnen dit en 2 weken hun resultaten over 2021 bekendmaken ga ik daar nog even op wachten om te beslissen welke van beide het interessantste is om aan te houden.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billie Turf
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2022
Batata007 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:48:
[...]
Ander alternatief is de boel verkopen, over laten boeken naar bankrekening, overstorten naar 1 van de andere rekeningen, en waar bijkopen. Met als risico dat je zo een poosje uit de markt kan zijn en eventuelee opwaartse bewegingen mist.
Nog tips?
Het uit-de-markt risico zou je kunnen ondervangen door de aankoop op de nieuwe rekening voor te schieten, en tegelijkertijd met de verkoop op de oude rekening te laten plaatsvinden. Als dat niet praktisch is, misschien iets met kortlopende calls?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Saturnus schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:07:
Is er hier iemand die hefbomen, in dit geval turbo's, van Degiro begrijpt?

Ze hebben een aparte prijs maar die is gelinkt aan een onderliggend product.

Een snapshot:
Het onderliggende product: $119,50 (~€104.79)
SL 65.8731 HB 2.18 FN 65.8731 R 5 Turbo Long: €9,479 (~$10.81)
SL 74.0072 HB 2.55 FN 74.0072 R 5 Turbo Long: €8,063 (~$9.20)
SL 91.1281 HB 3.98 FN 91.1281 R 5 Turbo Long: €5,088 (~$5.80)

Let op $ vs. €, maar de SL en FN zijn wsl in dollar, de HB varieert en juist dat maakt het zo vaag.

Hoe bereken je wat de prijs van die turbo's zal zijn als het onderliggende product laten we zeggen $160 is? :?
(aandelenprijs - FN) / R . En dan nog omrekenen naar euro's. Dus in het bovenste geval ongeveer: (160 - 66) / 5 = $18.80 dus ongeveer E16.60. En dit zijn volgens mij turbo's zonder stop loss - die handelen vaak nog iets hoger want er zit een kleine optiepremie in.

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 11-02-2022 20:11 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
Gedoe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:18:

Erken je dan dat die algo's bepalen how things flow? Investering op lange termijn is ook maar een 'gedachte'. Of er wat van terecht komt is afhankelijk van al die variabelen, incl algo's... '
Hoe je investeringen op de lange termijn presteren is afhankelijk van de onderliggende bedrijfsresultaten. Uiteindelijk koop je een stuk bedrijf, geen speelbal van een groepje computers.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Batata007 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:48:
[...]

Ook hier dezelfde mail gehad. Een beleggingsrekening geoepend voor mijn zoon een 5 tal jaar geleden. Voornamelijk posities in de grote techbedrijven (Apple, Alphabet, Microsoft etc).
Inmiddels een aardig bedrag geworden.

Ik heb zelf 2 andere rekening bij degiro, dus ik dacht ze kunnen vast makkelijk de openstaande posities overzetten naar mijn beleggingsrekening. Verliezen ze effectief 1 rekening, maar net zoveel belegd vermogen bij ze als nu.

Nou, mooi niet dus volgens de servicedesk. De posities moeten naar een andere broker dan degiro, en moeten naar een beleggingsrekening die dezelfde en/of tenaamstelling heeft als de huidige (mijn naam en die van zoon). Kortom; ik moet een provider gaan vinden die ook een kinder beleggingsrekening aanbied en waar ik dezelfde posities kan aanhouden.

Nog tips?
Naar Meesman!

Werkt perfect - zijn superbehulpzaam. Ik heb daar de rekeningen op naam van de kinderen gehad gedurende 8 jaar of zo.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik hoor vanuit bepaalde nieuws kanalen dat we ons mogen gaan opmaken voor een bepaalde invasie. Misschien wordt daarmee rekening gehouden?

[edit]Van de homepage
Het gaat niet leuk worden vrees ik.

[ Voor 25% gewijzigd door XanderDrake op 11-02-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Laatst online: 09-01-2024
Het verhaal aan de andere kant is dat ze een "oefening" houden op Belarus's grondgebied en daarna weer teruggaan.

Hopelijk blijft het bij provocatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:01:
nieuws: AMD bereikt overeenstemming om Xilinx over te nemen voor 35 miljard d...

Plop, XLNX voorbeurs +13%. Ik heb nog geen aandelen AMD, eind 2021 dus wel :)

Market cap staat nog op 31,7 miljard. De markt is nog niet helemaal wakker, of er is nog onzekerheid die goed is voor een 10% discount :P
Het is iets later dan eind 2021 geworden, maar ik verwacht de aandelen AMD dinsdag te zien :)

AMD zelf heeft het sinds deze post ook niet verkeerd gedaan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
XanderDrake schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:58:
[...]

Ik hoor vanuit bepaalde nieuws kanalen dat we ons mogen gaan opmaken voor een bepaalde invasie. Misschien wordt daarmee rekening gehouden?

[edit]Van de homepage
Het gaat niet leuk worden vrees ik.
Gevalletje eerst zien dan geloven ondertussen. Eerder was o.a. kerstavond een invasie gepland..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

Gedoe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:18:

Ik denk dat je de algoritmes te veel "macht" geeft. Ook algoritmes doen eigenlijk alleen wat de mensen er achter hebben ingesteld. Ze kunnen iets sneller reageren maar bedenken niet zelf wat ze doen. In de basis is het nog steeds kopen en duurder proberen te verkopen, om het simpel te zeggen.

Wat zorgt er voor dat de koers omhoog gaat? Hangt van het bedrijf/aandeel af, maar in de basis is dat: hoeveel winst denkt "men" (= iedereen in aandelen) dat het bedrijf in de toekomst gaat maken. Dit is iets dat mensen net zo goed kunnen voorspellen als een algoritme, alleen kost het wat meer tijd.

Ik denk dus niet dat je erg in het nadeel bent t.o.v. algoritmes. Iedereen kan aandelen kopen van een bedrijf vaarvan hij denkt dat het omhoog gaat.

Je bent enigszin in het nadeel denk ik wanneer je 1 minuut na het uitkomen van de kwartaalcijfers een aandeel zou willen kopen en deze 10 minuten later (als de cijfers beter zijn dan verwacht en het aandeel gestegen is) wil verkopen. Dat is een moment waarop je waarschijnlijk te laat bent als je het handmatig doet.

Een betere strategie in mijn ogen is het aandeel kopen als je denkt dat het bedrijf gezond is en je verwacht dat het in de toekomst meer winst gaat maken. Waarbij o.a. de kwartaalcijfers van afgelopen jaren een onderdeel zijn van je evaluatie. Het kan dan zijn dat na het uitkomen van de laatste cijfers het aandeel iets zakt (als deze lager zijn dan verwacht). Dat is niet erg als het bedrijf verder gezond is, dan zal het uiteindelijk toch wel stijgen.

Daarom denk ik dat wanneer je investeerd voor langere termijn, de algoritmes eigenlijk geen noemenswaardige impact hebben op de markt. En dus ook geen impact zouden moeten hebben op jouw strategie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

.

Jullie meging graag

Ik zou graag jullie mening horen over Just Eat Takeway / Thuisbezorgd (TKWY.AS). Ik heb het idee dat dit aandeel een goede mid/longterm investering kan zijn. :)

Pro's
  • Book Value Per Share is 60, dus het bedrijf is meer waard (per aandeel) dan het aandeel nu kost
  • Ze zijn by far de grootste in Nederland en met de overname van GrubHub hebben ze een groot deel van de markt in Amerika
  • Netwerk effect: meer horeca aangesloten dan concurenten = meer keuze, waardoor meer mensen er gebruik van maken = meer klanten, waardoor het voor horeca interessanter is ook aan te sluiten
  • Overname van GRUB zorgde voor een 10% daling; 2 weken later was het aandeel weer zelfde prijs
  • De koop/verkoop rating op Yahoo is 2.1: Buy
Con's
  • Het is de vraag of de overname van GrubHub een succes is/wordt
  • Earnings Per Share is -3,8 dus maken duidelijk geen winst
  • Hun hoge schuld kan een probleem worden met hoge rente
  • De price-to-earnings (toekomst) is hoog (101,01) wat kan beteken dat ze overvalued zijn, maar ik denk dat men positief is over toekomstige winst
  • Kwartaalcijfers van Q4 2019 vielen zwaar tegen (= koersdaling van ~30%) maar kwartaalcijfers Q4 2020 vielen ook zwaar tegen wat maar een daling van ~10% gaf
  • De koers is nu EUR 38,24 wat voor het laatst in oktober 2017 het geval was.
  • De horeca gaat weer open waardoor eten laten bezorgen zal afnemen (maar dat zit in mijn ogen al in de prijs, vandaar de daling van EUR 90 naar EUR 40)
Op 2 maart zullen de nieuwe kwartaalcijfers bekendgemaakt worden. Ik denk dat die wel goed zullen zijn, aangezien Q4 2021 nog een lockdown was. Ik heb het idee dat we door 2020 en 2021 kunnen verwachten dat koers-schommeling niet meer zo heftig zal zijn als eerst.

Ik denk dat ze in Amerika wel een deel van de markt kunnen pakken/behouden, waardoor die overname het waard was. Zo niet, denk ik dat ze het kunnen verkopen zonder al te veel verlies.
Komende tijd (zomer) zal het eten laten bezorgen wel afnemen (en dus ook de omzet), maar ik denk dat ze dat zelf ook zagen aankomen (en dus rekening mee houden). Eten laten bezorgen zal nooit meer weggaan en ze zijn denk ik groot genoeg om de concurentie bij te blijven of zelfs voorbij te gaan.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
SandStar schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:44:
[...]

World mee begonnen en later alleen in high dividend geïnvesteerd. Ik wil een tilt naar value ipv growth.
Dus resultaat van mijn leerproces. Voorlopig laat ik het zo staan, zit verder niet in de weg.
Oké helder. Dankjewel.
Hier trouwens nog wel een interessant linkje vind ik zelf van deze week. In het artikel staat een interessante matrix met de verschillende beleggingstijlen. Lopen nogal uiteen (waarde-groei) waar overigens niet verbaasd over was. Dit om de discussie over waarde-groei en dividend nog maar eens aan te zwengelen. :) Dividend voelt wel lekker maar bij nader inzien schiet je er bijna niks mee op. Daar dacht ik een jaar geleden trouwens heel anders over.
Trezzahn schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:08:
Wanneer Rabobank je huisbank is maar ABN wellicht goedkoper (even los van maandelijkse bankkosten), is het dan aan te bevelen om naar ABN te gaan voor alleen beleggen? Dit zodat je dan je risico beperkt omdat je beleggingen dan bij een andere bank staan en niet je huisbank waarmee je elke dag pint met de bankpas.
prekz schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:11:

@Trezzahn Daar heb je een goed punt. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe banken precies omgaan met het berekenen van het depositie garantie stelsel (als dat de juiste term is). Wanneer je al 100k spaargeld hebt bij Bank X, is het dan nog slim/handig om bij diezelfde bank ook de belegginen te doen?
Ik doelde juist niet op het depositogarantiestelsel maar het risico van fraude etc. met je rekening van de huisbank. Wanneer je je bankpas verliest (al dan niet met pincode op de een of andere manier) dan is er toegang tot je spaargeld en beleggingen. Wanneer je alleen je beleggingen bij een andere bank hebt en daarvoor alleen een pinpas hebt om in te loggen dan gebruik je die ook niet voor boodschappen of op vakantie. Die blijft dan alleen thuis liggen.

Daarnaast zie ik regelmatig de welbekende vragen voorbij komen van wanneer NT uitgevoerd wordt. Ik ben eens verder in beleggingsfondsen als NT gedoken maar zoek eigenlijk nog een praktische uitleg. Dat van +2 begrijp ik overigens deels wel maar is er ergens (website of iets dergelijks) een verdere uitleg van de exact werken van bijvoorbeeld NT?

Stel in NT zijn 2 aandelen opgenomen, Apple (70%, €70) en Shell (30%, €30). Apple daalt als aandeel op dag 0 (zaterdag 12-2, even los van het feit dat het geen handelsdag is) 10% naar €63 en Shell doet 0% en blijft gelijk.
Betekent dat dan wanneer NT 'de balans opmaakt' op maandag (+2), er bepaald is dat NT als nieuwe prijs (NAV) €93 heeft waartegen je order wordt uitgevoerd mits je order op vrijdag is geplaatst?

[ Voor 18% gewijzigd door Trezzahn op 12-02-2022 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:28

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Trezzahn schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 07:58:
[...] Wanneer je je bankpas verliest (al dan niet met pincode op de een of andere manier) dan is er toegang tot je spaargeld en beleggingen. Wanneer je alleen je beleggingen bij een andere bank hebt en daarvoor alleen een pinpas hebt om in te loggen dan gebruik je die ook niet voor boodschappen of op vakantie. Die blijft dan alleen thuis liggen.
Zou het een optie zijn om daarvoor een tweede pas aan te vragen bij je huisbank? Die tweede pas laat je dan altijd thuis bij de computer liggen en alleen die „thuispas” geef je toegang tot bepaalde spaar- en beleggingsrekeningen (dit kan je niet zelf instellen, maar bij de bank kunnen ze dit wel voor je regelen). Je zult wel periodieke extra kosten moeten betalen voor zo'n pas, maar misschien vind je het dat waard.

Hou wel in de gaten dat een keyaspect van de beveiliging van pinpassen is dat je het snel merkt als een pas verdwenen is. Met meerdere passen in je bezit, wordt dat misschien juist moeilijker.

Misschien dat de huisbank juist aanstuurt op de omgekeerde aanpak: dat je voor betalingen buitenshuis juist niet meer je pas maar een of ander Apple apparaat gebruikt bijvoorbeeld.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
aawe mwan schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:31:
[...]
Zou het een optie zijn om daarvoor een tweede pas aan te vragen bij je huisbank?
Lijkt me beter om een tweede rekening bij een gratis bank te nemen bijvoorbeeld OpenBank. Heb je gelijk een spaarrekening met 0.2% erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

OkkE schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 07:04:
.

Jullie meging graag

Ik zou graag jullie mening horen over Just Eat Takeway / Thuisbezorgd (TKWY.AS). Ik heb het idee dat dit aandeel een goede mid/longterm investering kan zijn. :)

Wat denken jullie?
Die vraag is hier al een keer eerder gesteld, niet zo lang geleden. De recente afstraffing van Delevery hero (-38% in twee dagen) laat toch wel zien dat de sector niet geliefd is. Stijgende loonkosten/inflatie, terwijl de commissie vaak niet in hetzelfde tempo meegroeit maakt het lastig om veel winst te maken. Het wordt gezien als tech, maar deze tech heeft moeite met groeien (nvidia doet iets van 25% er kwartaal)

maar toch ook positief nieuws: TKWY heeft in zijn sector wel de beste papieren. Doordash is veel hoger gewaardeerd is is ook volgend jaar niet winstgevend.TKWY heeft een forward PE van 7. das netjes!

ik vind het moeilijk om te beoordelen of tkwy een goede investering is. Dit jaar zijn tech en niet winstgevende bedrijven hard afgestraft.
Dat kan nog wel even doorgaan. ik zou voorzichtig zijn met komende kwartaalcijfers. de markt is zenuwachtig, als er ook maar een klein beetje zwakte te vinden is in de cijfers kunnen ze (net als delievry hero) hard worden afgestraft. beter even wachten na de kwartaalcijfers.
ik zou zelf liever een +5-10% moment missen en wetende dat de resultaten goed zijn en nog verder zullen stijgen, dan kans te maken op een afslachting.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE

OkkE

mrc4nl schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:22:
[...]

Die vraag is hier al een keer eerder gesteld, niet zo lang geleden. De recente afstraffing van Delevery hero (-38% in twee dagen) laat toch wel zien dat de sector niet geliefd is. Stijgende loonkosten/inflatie, terwijl de commissie vaak niet in hetzelfde tempo meegroeit maakt het lastig om veel winst te maken. Het wordt gezien als tech, maar deze tech heeft moeite met groeien (nvidia doet iets van 25% er kwartaal)

maar toch ook positief nieuws: TKWY heeft in zijn sector wel de beste papieren. Doordash is veel hoger gewaardeerd is is ook volgend jaar niet winstgevend.TKWY heeft een forward PE van 7. das netjes!

ik vind het moeilijk om te beoordelen of tkwy een goede investering is. Dit jaar zijn tech en niet winstgevende bedrijven hard afgestraft.
Dat kan nog wel even doorgaan. ik zou voorzichtig zijn met komende kwartaalcijfers. de markt is zenuwachtig, als er ook maar een klein beetje zwakte te vinden is in de cijfers kunnen ze (net als delievry hero) hard worden afgestraft. beter even wachten na de kwartaalcijfers.
ik zou zelf liever een +5-10% moment missen en wetende dat de resultaten goed zijn en nog verder zullen stijgen, dan kans te maken op een afslachting.
Thanks!

Je hebt een punt dat de sector niet geliefd lijkt te zijn en nu in een neerwaardse trend zit. Ik twijfel ook erg of het een goede investering is, maar neig naar wel. Wachten tot na de kwartaalcijfers is waarschijnlijk wel slim ja; ook al stijgt het met 10% dat veranderd weinig aan mijn evaluatie en zakt het dan is het een mooi moment te heroverwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:41
In mijn zoektocht om mijn portfolio te vereenvoudigen (en omdat ik het vooralsnog leuk vind om na te denken over portfolio’s) wil ik alles onderbrengen bij IB. Het idee achter mijn portfolio is 80% zo breed mogelijk market cap index en 20% zo breed mogelijk small cap value.

Mijn plan met een maandelijkse DCA:
- 80% VWCE (Total market cap non-distributing) en zodra mogelijk omzetten in VT (Total market cap zonder dividendlek voor het US deel) via opties. Dit zal enkele keren per jaar kunnen.
- 13,3% ZPRV (US small value) en zodra mogelijk omzetten in AVUV (US small value zonder dividendlek). Dit zal laag frequent kunnen.
- 6,6% ZPRX (Europe small value) en zodra mogelijk omzetten in AVDV (Ex-US international small value). Dit zal nog lager frequent kunnen.

Aantal punten:
- Dividendlek! Dit wordt gecompenseerd door lagere kosten, wellicht het uitleenprogramma van IB en mogelijk op termijn met een heel beperkte margin extra inleggen (moet me daar nog in verdiepen)
- De ijsbeertjes! Ik kies inderdaad bewust niet voor ESG uitsluitingen
- Meesman is veel makkelijker! Vooralsnog vind ik het leuk om hier mee bezig te zijn. Mocht ik het zat worden dan laat ik dit portfolio gewoon staan en ga terug naar de Meesman van dat moment.
- VTI/VXUS i.p.v. VT is goedkoper! Ik streef naar zo min mogelijk ETFs binnen redelijke kosten. Het liefst vind ik ook een total market cap small value ETF waardoor AVUV/AVDV(/AVEM) niet meer nodig is.
- 100% van je portfolio in aandelen doen alleen mensen die niet weten wat een langdurige bear market is! Mijn verplichte pensioenfonds is dan ook veel conservatiever (en houdt wel van ijsbeertjes).

Graag jullie commentaar!

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:20
Radiodurans schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:34:

- 100% van je portfolio in aandelen doen alleen mensen die niet weten wat een langdurige bear market is! Mijn verplichte pensioenfonds is dan ook veel conservatiever.
_/-\o_

Ik zit met precies hetzelfde 'probleem'. Ik heb een aardig vermogen dat vast zit bij een pensioenfonds dat extreem conservatief is. Dan heb je dus het 'nadeel' van het feit dat het geld niet direct beschikbaar is en het lagere (zelfs negatieve) obligatie-rendement. Ik heb daarom in mijn eigen vermogen juist een sterkere kanteling naar aandelen t.o.v. wat ik anders gehad zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Radiodurans schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:34:
- 100% van je portfolio in aandelen doen alleen mensen die niet weten wat een langdurige bear market is! Mijn verplichte pensioenfonds is dan ook veel conservatiever.
Weinig mis met 100% in aandelen zolang je nog in de opbouwende fase van je (pensioen)vermogen zit. Als je stopt mij toevoegen en juist gaat onttrekken moet je wel je verdeling gaan aanpassen.
Pagina: 1 ... 81 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij