Ik dacht dat het over AI ging?ocn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:42:
[...]
Ik zie steeds meer Chinese auto's en bussen rondrijden in Nederland, volgens mij vertrouwen we die Chinezen wel.
Blijkbaar het filmpje niet gezien. Die Chinese auto's en bussen zitten vol met AI. Net als Tesla's.
[ Voor 3% gewijzigd door ocn op 08-06-2026 15:28 ]
Het is dan ook de bedoeling dat je even een samenvatting van het filmpje geeft, als je een filmpje linktocn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:28:
Blijkbaar het filmpje niet gezien. Die Chinese auto's en bussen zitten vol met AI. Net als Tesla's.
Maar dan volg ik niet wat ie bedoelt, want het filmpje gaat over de aspecten van AI in het algemeen, zaken als het laten acteren als een persoon bijvoorbeeld, wat wordt aangemerkt als een typisch Amerikaanse zaak (alsof die avatars in Chinese elektronica dat niet zijn, maar ok). Dus heeft hij het filmpje dan niet gezien
hoe kan je dan zeggen dat je het moet zien om het "te snappen"?
[ Voor 18% gewijzigd door The Third Man op 08-06-2026 15:51 ]
De meeste bubbels knappen niet maar lopen langzaam leeg. Waarschijnlijk is het afwachten tot het volgende alternatief. De aandeelmarkt lijkt sinds Covid van hype naar hype te gaan.NiGeLaToR schreef op maandag 8 juni 2026 @ 07:31:
@Deveon same. Wordt nog afkicken als die bubbel knapt, tis nu echt jaar op jaar enorme groei geweest. Ook in ETF’s.
Overigens heb ik nog niet het gevoel dat de AI bubbel zo erg is als de DotCom bubbel of de kredietcrisis.
Das een goeie; de vraag is vooral wat de impact op andere sectoren én het sentiment zal zijn. Kredietcrisis was immers ook een vertrouwenscrisis.Deveon schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:47:
[...]
De meeste bubbels knappen niet maar lopen langzaam leeg. Waarschijnlijk is het afwachten tot het volgende alternatief. De aandeelmarkt lijkt sinds Covid van hype naar hype te gaan.
Overigens heb ik nog niet het gevoel dat de AI bubbel zo erg is als de DotCom bubbel of de kredietcrisis.
Lagere tech aandelen vs betaalbaar geheugen
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Misschien de gehele markt niet, maar bepaalde stocks staan wel 5-10x hoger in 1,5 jaar.Deveon schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:47:
[...]
De meeste bubbels knappen niet maar lopen langzaam leeg. Waarschijnlijk is het afwachten tot het volgende alternatief. De aandeelmarkt lijkt sinds Covid van hype naar hype te gaan.
DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW
Dat heeft weinig met vertrouwen maar vooral te maken met de prijs van die dingen. Die is natuurlijk laag door de staatssteun die in deze sectoren vloeit. Nederlanders zijn sowieso echte prijskopers, dat zie je wel terug in de winkelcentra. Uitsluitend grote ketensocn schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:42:
[...]
Ik zie steeds meer Chinese auto's en bussen rondrijden in Nederland, volgens mij vertrouwen we die Chinezen wel.
[ Voor 3% gewijzigd door 49euro op 08-06-2026 20:28 ]
Het is inderdaad een bijzondere dag, AMD open op $500 en nu $450. Wat een votaliteit.Verwijderd schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 19:06:
De bubbel gaat klappen..
DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW
Dit blijft gezegd worden en ik vind het echt de reinste onzin. Alsof de Duitse autofabrikanten niet jaren voordeel hebben gekregen vanuit de Duitse overheid (en ook nu weer wetgeving in de EU hebben weten te vertragen), alsof de Koreaanse fabrikanten niet hetzelfde doen omdat de overheid en de Chaebol's 1 pot nat zijn.49euro schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:27:
[...]
Dat heeft weinig met vertrouwen maar vooral te maken met de prijs van die dingen. Die is natuurlijk laag door de staatssteun die in deze sectoren vloeit. Nederlanders zijn sowieso echte prijskopers, dat zie je wel terug in de winkelcentra. Uitsluitend grote ketens
blup
231 miljard euro in 15 jaar. Kun je nagaan wat voor impact dergelijke bedragen maken in China waar de kosten veel lager liggen. Dat is toch echt wel significant voor uitsluitend de auto industrieBezulba schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:57:
[...]
Dit blijft gezegd worden en ik vind het echt de reinste onzin. Alsof de Duitse autofabrikanten niet jaren voordeel hebben gekregen vanuit de Duitse overheid (en ook nu weer wetgeving in de EU hebben weten te vertragen), alsof de Koreaanse fabrikanten niet hetzelfde doen omdat de overheid en de Chaebol's 1 pot nat zijn.
https://www.bnr.nl/nieuws...or-chinese-auto-industrie
[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 09-06-2026 21:34 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door 49euro op 09-06-2026 21:34 ]
De EU ís de landen zelf hè, hun eigen unie, het is niet een soort losstaande autoriteit. Het is toch niet zo raar dat landen hun eigen economie voortrekken als een ander land verder weg die bedreigt? Dat is door het andere prijspeil bij de Koreanen simpelweg daar niet voor van toepassing (en ik kan me zo voorstellen dat ze geen nut zien om te gaan prijsvechten met evt een soortgelijk resultaat).Bezulba schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:57:
[...]
Dit blijft gezegd worden en ik vind het echt de reinste onzin. Alsof de Duitse autofabrikanten niet jaren voordeel hebben gekregen vanuit de Duitse overheid (en ook nu weer wetgeving in de EU hebben weten te vertragen), alsof de Koreaanse fabrikanten niet hetzelfde doen omdat de overheid en de Chaebol's 1 pot nat zijn.
De hele Franse auto industrie is genationaliseerd.
Die zouden al 20x failliet zijn geweest als ze gewoon in echte markt hadden moeten concurreren, en dat was al ver voor er een Chinese auto hierheen kwam.
Is dat dan geen staatsteun?
Die zouden al 20x failliet zijn geweest als ze gewoon in echte markt hadden moeten concurreren, en dat was al ver voor er een Chinese auto hierheen kwam.
[ Voor 7% gewijzigd door Morales79 op 10-06-2026 07:26 ]
Een bedrijf overeind houden omdat het tot kritische infrastructuur behoort is natuurlijk wat anders dan vraag en aanbod kant zo hard opblazen dat heel de wereld er last van heeft.Morales79 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 07:25:
De hele Franse auto industrie is genationaliseerd.
Precies, het gaat om de marktverstoring, dat raakt immers onze economie.
Het zou toch ook wat onlogisch zijn dat de EU zich wat zou aantrekken van hoeveel staatssteun een Chinees automerk ontvangt, als het verder wagens op de markt zet met de dezelfde prijzen als de rest?
Het zou toch ook wat onlogisch zijn dat de EU zich wat zou aantrekken van hoeveel staatssteun een Chinees automerk ontvangt, als het verder wagens op de markt zet met de dezelfde prijzen als de rest?
Verwijderd
China heeft meerdere industrieen met staatssteun kapot gemaakt. Denk aan: zonnepanelen, staal, textiel/kleding, meubelproductie, scheepsbouw en de verwerking van zeldzame aardmetalen.Bezulba schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:57:
[...]
Er werd expres teveel geproduceerd met staatssteun zodat westerse bedrijven niet meer konden concurreren en failliet gingen.
90% van antibioticum komt uit China en veel ingredienten voor medicijnen ook.
En dit probleem zou nog er enigzins te overzien zijn voor ons als Westen wanneer wij hier ook van mogen profiteren. Echter stelt China haar eigen markt niet open en heeft het lak aan intellectueel eigendomsrecht. Die combinatie maakt het speelveld wel erg ongelijk natuurlijk.Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:13:
[...]
China heeft meerdere industrieen met staatssteun kapot gemaakt. Denk aan: zonnepanelen, staal, textiel/kleding, meubelproductie, scheepsbouw en de verwerking van zeldzame aardmetalen.
Er werd expres teveel geproduceerd met staatssteun zodat westerse bedrijven niet meer konden concurreren en failliet gingen.
Een klein detail dat je vergeet, is dat al de bedrijven maar al te gretig naar China gingen voor de lage lonen en niet verderkeken dan hun neus lang is/was. China speelde altijd the long game, wij (het westen) the short game. Sterker nog, het toonde vlakaf dat het de long game speelde en speelde open kaart met de bedrijven dat ze enkel in China mochten spelen als ze alles deelden. Dat maakte allemaal geen zak uit want de dollartekens waren te groot. En nu het begint te steken dat we zo afhankelijk zijn van China en dat China ons volledig voorbijsteekt qua innovatie. Het zou vele toplui sieren om eens de hand in eigen borst te steken.Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:13:
[...]
China heeft meerdere industrieen met staatssteun kapot gemaakt. Denk aan: zonnepanelen, staal, textiel/kleding, meubelproductie, scheepsbouw en de verwerking van zeldzame aardmetalen.
Lees gerust eens de boek "Apple in China" en het is verbijsterend hoe slim China ons bespeeld heeft. Wij hebben ze letterlijk alles gegeven om ons kapot te maken, puur voor het geld.
[ Voor 18% gewijzigd door Adder28 op 10-06-2026 11:44 ]
De NASDAQ staat inmiddels voorbeurs weer meer dan 1% lager. Wanneer is het weer tijd om in te stappen?
Als de AI bubbel echt klapt, dan zie ik er nog wel een % of 20 af gaan. Ik heb echter nog niet het idee dat dit het lontje is van de grote implosie.
Als de AI bubbel echt klapt, dan zie ik er nog wel een % of 20 af gaan. Ik heb echter nog niet het idee dat dit het lontje is van de grote implosie.
Dat is mooi. Mocht dit marktbreed het sentiment zijn dan kunnen we de galg in werking stellen en worden nieuwe bagholders geboren.TheBrut3 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:02:
Ik heb echter nog niet het idee dat dit het lontje is van de grote implosie.
[ Voor 10% gewijzigd door Wietsee. op 10-06-2026 12:08 ]
2008 in gedachten houdende, gaat er weinig gegalgd worden. Wij gaan de rekening krijgen.Wietsee. schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:07:
[...]
Dat is mooi. Mocht dit marktbreed het sentiment zijn dan kunnen we de galg in werking stellen en worden nieuwe bagholders geboren.
Vraag me af hoeveel signaal de afgelopen 7 dagen wordt veroorzaakt door het vrijmaken van liquiditeit voor de aanstaande SPCX grift. De daaropvolgende dump zou best eens i.c.m. slecht nieuws over de VS-Iran oorlog een vervelende neerwaartse spiraal in kunnen zetten.
Ik denk dat je 2008 en nu niet met elkaar kunt vergelijken. Ook de dot-com crisis en nu is niet helemaal hetzelfde. Er zijn nu ook een hoop investeringen en onderlinge relaties, maar veel bedrijven maken nu winst dat was bij de dot-com crisis niet het geval.Adder28 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:19:
[...]
2008 in gedachten houdende, gaat er weinig gegalgd worden. Wij gaan de rekening krijgen.
Dus waarom gaan "wij" de rekening krijgen? En welke rekening?
Wij, burgers, zitten massaal in al die tech aandelen, via ETFs en onze pensioenfondsen. Want die volgen allemaal de grote indices, waar deze techbedrijven de grootste marktkapitalisatie hebben.rube schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:07:
[...]
Ik denk dat je 2008 en nu niet met elkaar kunt vergelijken. Ook de dot-com crisis en nu is niet helemaal hetzelfde. Er zijn nu ook een hoop investeringen en onderlinge relaties, maar veel bedrijven maken nu welen dat was bij de dot-com crisis niet het geval.
Uiteindelijk is ieder persoon op deze aarde een burger, dus ja, dan betalen de burgers dat*ocn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:01:
[...]
Wij, burgers, zitten massaal in al die tech aandelen, via ETFs en onze pensioenfondsen. Want die volgen allemaal de grote indices, waar deze techbedrijven de grootste marktkapitalisatie hebben.
*Dat is dan aannemende dat er een "rekening" is die nadelig is, want dat weten we pas in de toekomst.
Gelukkig zijn er ook mogelijkheden om te spreiden, zoals de meeste pensioenfondsen dat b.v. ook doen. Individueel....tja, dat is aan de mensen zelf.
Ik doelde specifiek op het straffen van de veroorzakers van de crisis, in 2008 zijn er heel weinig mensen gestraft, terwijl er letterlijk miljarden verdampten.rube schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:07:
[...]
Ik denk dat je 2008 en nu niet met elkaar kunt vergelijken. Ook de dot-com crisis en nu is niet helemaal hetzelfde. Er zijn nu ook een hoop investeringen en onderlinge relaties, maar veel bedrijven maken nu welen dat was bij de dot-com crisis niet het geval.
Wij, gewone burgers, gaan de rekening krijgen als de ai-bubbel knapt, dat is nu al bezig met de spaceX-IPO en het versneld in fondsen brengen van dat aandeel. In die fondsen zitten de meeste mensen hun pensioenfondsen, die gaan met de stront blijven zitten als de stoelendans stopt. Elke crisis gaat er meer en meer geld naar de top en blijven er steeds minder kruimels over voor de gewone mens.
Klopt. Al denk ik dat veel mensen denken veilig te zitten met bijv. WEBN als World ETF, maar stiekem niet doorhebben dat bijna 15% van die ETF bestaat uit 4 grote techreuzen.rube schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:06:
Individueel....tja, dat is aan de mensen zelf.
Sinds Trump 2.0 ben ik overgestapt op een EU ETF/EU aandelen. Die zullen zeker in de klappen delen, maar daar zitten tenminste geen facebook/google/... in.TheBrut3 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:39:
[...]
Klopt. Al denk ik dat veel mensen denken veilig te zitten met bijv. WEBN als World ETF, maar stiekem niet doorhebben dat bijna 15% van die ETF bestaat uit 4 grote techreuzen.
Ik ben langzaam aan het diversificeren naar EIMI en MEUD, maar dat is natuurlijk voor de korte termijn ook niet ideaal; EIMI zit voor 27% in Taiwanese bedrijven (risico) en Euro Stoxx 600 performt veel slechter dan een World ETF en Emerging markets.TheBrut3 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:39:
[...]
Klopt. Al denk ik dat veel mensen denken veilig te zitten met bijv. WEBN als World ETF, maar stiekem niet doorhebben dat bijna 15% van die ETF bestaat uit 4 grote techreuzen.
Daarnaast heb ik een aardige positie in fysiek zilver (via Sprott).
Wat denken jullie als andere optie om te hedgen tegen big tech/AI, om te diversificeren van WEBN naar IWVL (of WVAL) ?
[ Voor 9% gewijzigd door ocn op 10-06-2026 15:53 ]
Leuk maar het kost je wel een hoop rendement.Adder28 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Sinds Trump 2.0 ben ik overgestapt op een EU ETF/EU aandelen. Die zullen zeker in de klappen delen, maar daar zitten tenminste geen facebook/google/... in.
BS, het gaat ongeveer even hard als de VWCE. Zolang de cijfers beter dan rood/break-even/boven de spaarrente zijn, ben ik content.Ascension schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:15:
[...]
Leuk maar het kost je wel een hoop rendement.
Met alle respect maar heb je wel eens de cijfers van Alphabet en Meta bekeken. Het geld klotst daar letterlijk tegen de muren omhoog, omdat ze jaar in en uit mega winstgevend zijn. De investeringen die zij doen kunnen zijn prima missen. Door deze bedrijven te mijden ben je vooral een dief van je eigen portemonnee.Adder28 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:41:
[...]
Sinds Trump 2.0 ben ik overgestapt op een EU ETF/EU aandelen. Die zullen zeker in de klappen delen, maar daar zitten tenminste geen facebook/google/... in.
[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 10-06-2026 16:33 ]
Misschien over een korte periode maar als je lange termijn terug kijkt ook?Adder28 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:26:
[...]
BS, het gaat ongeveer even hard als de VWCE. Zolang de cijfers beter dan rood/break-even/boven de spaarrente zijn, ben ik content.
Zojuist een mail van IBKR over IPO access en kan nu ook deelnemen aan de SPCX IPO, wie weet dat ik een poging waag..
YouTube: ‘Big Short’ investor Steve Eisman: I'm 'not a fan' of the upcoming SpaceX IPODeveon schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:28:
Zojuist een mail van IBKR over IPO access en kan nu ook deelnemen aan de SPCX IPO, wie weet dat ik een poging waag..
Hij heeft nog paar andere video’s waarin hij uitlegt wat er mis is met deze IPO.
YouTube: The SpaceX IPO: Science Fiction or Serious Investment? | The Weekly Wrap
Musk behoud volledige macht over het bedrijf. Aandeelhouders hebben niks te zeggen.
Waardering is overrated
En dan nog wat over de cijfers wat er mis mee is.
Ik blijf er ver van weg.
Het feit dat de nasdaq de regels versoepelt staat mij al niet aan. Ben blij dat s&p voet bij stuk heeft gehouden en niet de regels/eisen heeft versoepeld.
Is het probleem met de space-X IPO niet dat ie in de ETF indexen wordt opgenomen voordat de lock-up periode voor insiders is afgelopen? Maw de dump/winstneming gaat plaatsvinden wanneer al het geld van de ETF investeerders er in zit en bij de IPO gaat er eerst een hoop geld van “oude” tech aandelen naar space-X??
Niet perse, volgnes mij houden alle indexen rekening met de free float (het aantal beschikbare aandelen).pvg schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:50:
Is het probleem met de space-X IPO niet dat ie in de ETF indexen wordt opgenomen voordat de lock-up periode voor insiders is afgelopen? Maw de dump/winstneming gaat plaatsvinden wanneer al het geld van de ETF investeerders er in zit en bij de IPO gaat er eerst een hoop geld van “oude” tech aandelen naar space-X??
Je bedoelt gaat even hard afgelopen tijd. Of het nu, binnenkort of op de lange termijn datzelfde gaat doen is sowieso niet te zeggen. Zou wel apart zijn als een continentaal fonds precies gelijk zou lopen met de wereldindex. Laat staan dat je concluderen dat het de spaarrentes op de lange termijn blijft verslaan. Dat is bij de wereldindex wel aan te nemen omdat het tenminste nog van de groei waar ook ter wereld kan profiteren.Adder28 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:26:
[...]
BS, het gaat ongeveer even hard als de VWCE. Zolang de cijfers beter dan rood/break-even/boven de spaarrente zijn, ben ik content.
Verwijderd
Je overschat jezelf. Helemaal prima.Adder28 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:26:
[...]
RemindMe! -5 years
Verwijderd
WEBN @ IBKR is goed genoeg. Ook jij overschat jezelf.ocn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:15:
[...]
Ik ben langzaam aan het diversificeren naar EIMI en MEUD, maar dat is natuurlijk voor de korte termijn ook niet ideaal; EIMI zit voor 27% in Taiwanese bedrijven (risico) en Euro Stoxx 600 performt veel slechter dan een World ETF en Emerging markets.
Daarnaast heb ik een aardige positie in fysiek zilver (via Sprott).
Wat denken jullie als andere optie om te hedgen tegen big tech/AI, om te diversificeren van WEBN naar IWVL (of WVAL) ?
Voor mensen die altijd roepen dat geld steken in een belegging niks doet en mensen er niks aan hebben moeten volgend artikel eens lezen.
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5611224/buitenlandse-belegger-laat-nederland-links-liggen-kost-duizenden
De overheid jaagt graag bedrijven weg door extra belastingen en regels te bedenken. Bedrijven en mensen met geld (ook werkende en beleggende) ziet de overheid als pinautomaat.
Wordt tijd dat de overheid eens naar haar uitgaven kjikt, dan alleen maar de lasten gaat verhogen.
Dit gaat mogelijk ook gebeuren als de Nederlandse overheid box3 2028 er door drukt. Nederlanders gaan minder beleggen waardoor het op vele vlakken ook minder zal gaan in Nederland. En let op, pas na jaren komen ze er achter.....
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5611224/buitenlandse-belegger-laat-nederland-links-liggen-kost-duizenden
De overheid jaagt graag bedrijven weg door extra belastingen en regels te bedenken. Bedrijven en mensen met geld (ook werkende en beleggende) ziet de overheid als pinautomaat.
Wordt tijd dat de overheid eens naar haar uitgaven kjikt, dan alleen maar de lasten gaat verhogen.
Dit gaat mogelijk ook gebeuren als de Nederlandse overheid box3 2028 er door drukt. Nederlanders gaan minder beleggen waardoor het op vele vlakken ook minder zal gaan in Nederland. En let op, pas na jaren komen ze er achter.....
[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 10-06-2026 20:01 ]
Verwijderd
Een huis is om in te wonen, niet om aan te verdienen. Werd tijd dat die buitenlandse investeerders wegblijven. Dat huizen ook als investeringsobject worden gezien, is juist een belangrijke oorzaak van de wooncrisis. Wonen is een basisbehoefte, geen luxeproduct.phantom09 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:59:
Voor mensen die altijd roepen dat geld steken in een belegging niks doet en mensen er niks aan hebben moeten volgend artikel eens lezen.
[Afbeelding]
Ze kijken elk jaar naar de uitgaven, dat is wat men wezenlijk overhandigt in dat koffertje op Prinsjesdag. De lastenverzwaringen komen voort uit de problematiek die bij het proberen te beteugelen van die uitgaven gesignaleerd wordt. Het is een noodgreep, niet iets wat ze met plezier/uit gemak doen in plaats van naar de logischere oplossing te kijken.phantom09 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:59:
Ze weten immers als geen ander dat hoe meer je de koopkracht vermindert hoe slechter de economie zal gaan. Maar we zitten helaas in een duur land wat steeds duurder wordt. De begrotingstekorten volgen daaruit.
[ Voor 27% gewijzigd door The Third Man op 10-06-2026 20:21 ]
In de eerste plaats small cap value (ACWS of DEGT met midcap) om die factor ook mee te nemen.ocn schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:15:
[...]
Daarnaast heb ik een niet-USA tilt in DEGB.
Alles in fondsen van Avantis en Dimensional om indexarbitrage en IPO gedoe te beperken.
M'n totale portfolio is nog steeds iets meer dan de helft US maar dan binnen dat US deel is het meer getilt naar waarde. Misschien zelfoverschatting maar het lijkt me vanzelfsprekend dat hogere waarderingen gepaard gaan met lagere verwachte opbrengsten.
Ik denk dat we in dit topic bij investeerders meer aan dit soort dingen denken https://apg.nl/publicatie...oen-euro-in-huurwoningen/Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:17:
[...]
Een huis is om in te wonen, niet om aan te verdienen. Werd tijd dat die buitenlandse investeerders wegblijven. Dat huizen ook als investeringsobject worden gezien, is juist een belangrijke oorzaak van de wooncrisis. Wonen is een basisbehoefte, geen luxeproduct.
Gezien je antwoorden heb je duidelijk het artikel niet gelezen. Daar zeggen ze exact het tegenovergestelde wat je nu beweerd.Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:17:
[...]
Een huis is om in te wonen, niet om aan te verdienen. Werd tijd dat die buitenlandse investeerders wegblijven. Dat huizen ook als investeringsobject worden gezien, is juist een belangrijke oorzaak van de wooncrisis. Wonen is een basisbehoefte, geen luxeproduct.
Een belegger mag dus volgens jou wel huizen bouwen maar en niks aan verdienen.
Zal ik jou ook een wat werk laten verrichten maar jou niks betalen? Hoe zou je dat vinden?
Ach nee, je gaat dan toch liever ergens anders werken waar je wel betaald krijgt?
[ Voor 20% gewijzigd door phantom09 op 10-06-2026 20:49 ]
Zijn er mensen die hun toevlucht zoeken in weighted ETFs nu al die AI Ipos eraan komen? En wacht men de ipo periode af om daarna uit te stappen? Of lift je de eerste twee weken nog mee op de hype?
Een duur land? Dat heeft de overheid zelf gecreerd:The Third Man schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:19:
[...]
Ze kijken elk jaar naar de uitgaven, dat is wat men wezenlijk overhandigt in dat koffertje op Prinsjesdag. De lastenverzwaringen komen voort uit de problematiek die bij het proberen te beteugelen van die uitgaven gesignaleerd wordt. Het is een noodgreep, niet iets wat ze met plezier/uit gemak doen in plaats van naar de logischere oplossing te kijken.
Ze weten immers als geen ander dat hoe meer je de koopkracht vermindert hoe slechter de economie zal gaan. Maar we zitten helaas in een duur land wat steeds duurder wordt. De begrotingstekorten volgen daaruit.
-BTW hotels verhogen
-Kwartje van KOK
-BTW verhogen van 19 naar 21%
-BTW van 6 naar 9%
-Accijnsen op alcohol/tabak/brandstof is meerdere keren verhoogt
-BOX3 verhogen en in 2028 nog veel meer verhogen
-Belastingen op stroom en gas zijn verhoogt
-OZB
-Afvalheffing
-Rioolheffing
-etc.
Steeds meer en meer en meer. Je kan niet eeuwig blijven verhogen. Op een gegeven moment valt er niks meer te halen bij de burger en bedrijven.
IPO? ik begin er niet aan. En zekers niet spaceX. 1 grote fabriek die geld verbrand.MagniArtistique schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:37:
Zijn er mensen die hun toevlucht zoeken in weighted ETFs nu al die AI Ipos eraan komen? En wacht men de ipo periode af om daarna uit te stappen? Of lift je de eerste twee weken nog mee op de hype?
In dit rijke land is nog decennia wat te halen. We hebben het beter dan ooit.phantom09 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:43:
[...]
Een duur land? Dat heeft de overheid zelf gecreerd:
-BTW hotels verhogen
-Kwartje van KOK
-BTW van 6 naar 9%
-OZB
-Afvalheffing
-Rioolheffing
-etc.
Steeds meer en meer en meer. Je kan niet eeuwig blijven verhogen. Op een gegeven moment valt er niks meer te halen bij de burger en bedrijven.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Klopt, maar hoe meer de overheid de belastingen verhoogt hoe minder aantrekkelijk het wordt voor mensen die geld hebben en bedrijven.Pr088 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:45:
[...]
In dit rijke land is nog decennia wat te halen. We hebben het beter dan ooit.
Verwijderd
Ik heb mij hierin verdiept en de conclusie is dat het niet interessant is. Bij een gelijke weging verkoop je voortdurend winnaars om verliezers te kopen. Bij een weging op basis van marktkapitalisatie is het precies andersom; je verkoopt verliezers om winnaars te kopen.MagniArtistique schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:37:
Equal weight ETFs hebben ook een hogere TER. Als je meer spreiding wilt kun je beter small caps toevoegen aan je portfolio.
/f/image/Xn4QQxeBz6qkQoHmKVGMpWBJ.png?f=fotoalbum_large)
De meeste winst is al gepakt.
VanEck TSWE met 0.20 ter en geen dividendlekkage is toch zo slecht niet denk ik.Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:50:
[...]
Ik heb mij hierin verdiept en de conclusie is dat het niet interessant is. Bij een gelijke weging verkoop je voortdurend winnaars om verliezers te kopen. Bij een weging op basis van marktkapitalisatie is het precies andersom; je verkoopt verliezers om winnaars te kopen.
Equal weight ETFs hebben ook een hogere TER. Als je meer spreiding wilt kun je beter small caps toevoegen aan je portfolio.
[ Voor 45% gewijzigd door Internet Janny op 10-06-2026 22:13 ]
Zero compensation
Verwijderd
VanEck TSWE heeft slechts 250 posities. Zelfs de S&P 500 heeft meer spreiding.Internet Janny schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:12:
[Afbeelding]
De meeste winst is al gepakt.
[...]
VanEck TSWE met 0.20 ter en geen dividendlekkage is toch zo slecht niet denk ik.
Rendement VanEck TSWE:
2021: 27,82
2022: -12,37
2023: 16,23
2024: 17,29
2025: 12,29
Rendement S&P 500:
2021: 28,7
2022: -18,11
2023: 26,3
2024: 25
2025: 17,9
Je verkoopt voortdurend je winnaars om verliezers te kopen en je laat rendement liggen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2026 23:04 ]
Correlatie is nog geen causatie. Wat men hierboven al zegt, we hebben het beter dan ooit. Misschien dat de sociale media het omgekeerde beeld geven maar daar valt niks aan te doen (en wellicht een idee om een wat kritischere blik naar te ontwikkelen). Je kan nu zelfs zonder partner een carriere bouwen, huis kopen, vaak op vakantie, wat je maar wil. 50 jaar terug was men blij dat men een keertje naar Rockanje was geweest. Toen het massatoerisme begon naar plekken als Benidorm was dat vaak het eerste keer buitenland voor veel minima. En die mochten op het AOWtje verder. Dus ja, er is veel meer te halen en dat blijft in principe zo zolang de welvaart en economie blijft groeien.phantom09 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:43:
[...]
-BTW hotels verhogen
-Kwartje van KOK
-BTW van 6 naar 9%
-OZB
-Afvalheffing
-Rioolheffing
-etc.
Wat ga je dan echter met name in de media meer terugzien; de situaties die opvallen omdat ze nog steeds buiten de boot vallen. Niet omdat het over het algemeen zo is. Media zijn echokamers voor narigheid en negativiteit, logisch dat het daar lijkt alsof het steeds nijpender wordt en het water tot aan de lippen staat.
Niet helemaal waar:phantom09 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:43:
[...]
-BTW hotels verhogen
-Kwartje van KOK
-BTW van 6 naar 9%
-OZB
-Afvalheffing
-Rioolheffing
-etc.
- IB wordt al jaren verlaagd
- Kwartje is allang terug
- Belasting op electriciteit is omlaag
We hebben het nog nooit zo goed gehad met zn allen, hebben volgens mij bijna een hogere koopkracht dan veel Scandinavische landen. En een veel veel lagere belastingdruk dan daar!
Is dat zo? Dat roepen de tegenstanders vooral, maar er wordt in Nederland enorm veel ondernomen en gewerkt.phantom09 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:47:
[...]
Klopt, maar hoe meer de overheid de belastingen verhoogt hoe minder aantrekkelijk het wordt voor mensen die geld hebben en bedrijven.
Dat rapport van Wennink was zo eenzijdig gericht op grootkapitaal...
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Zie je in mijn post daar iets over staan? Ik heb het over de 'schijnbaar' hoge TER van gewogen ETFs.Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 23:03:
[...]
VanEck TSWE heeft slechts 250 posities. Zelfs de S&P 500 heeft meer spreiding.
Rendement VanEck TSWE:
2021: 27,82
2022: -12,37
2023: 16,23
2024: 17,29
2025: 12,29
Rendement S&P 500:
2021: 28,7
2022: -18,11
2023: 26,3
2024: 25
2025: 17,9
Je verkoopt voortdurend je winnaars om verliezers te kopen en je laat rendement liggen.
Zero compensation
Ik zou zeggen, allemaal naar Paraguay! Nee, serieus: de Max Verstappens die zich Nederlander noemen en fiscaal in Monaco zitten vind ik vrij asociaal. Een goede integrale herziening van box 2 + 3 + meer internationale afspraken tegen belastingontwijking is hard nodig, maar helaas ingewikkeld.phantom09 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:47:
[...]
Klopt, maar hoe meer de overheid de belastingen verhoogt hoe minder aantrekkelijk het wordt voor mensen die geld hebben en bedrijven.
Ik kwam dit jaar met best wat beleggingen en inkomen boven de 100k op effectief nog geen 40% belasting. En dat terwijl alle voordelen naar mijn partner werden geschoven. Ergo ongeveer netto 10% op haar bruto jaarsalaris. Eigenlijk heel weinig. Dat heb ik wel over voor een fijn, goed georganiseerd land als Nederland
Want? Wat is hij Nederland verschuldigd? Hij heeft hier alleen op een middelbare school gezeten voor topsporters en was daar dus vaak niet aanwezig.Pr088 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:33:
Nee, serieus: de Max Verstappens die zich Nederlander noemen en fiscaal in Monaco zitten vind ik vrij asociaal.
Ik denk dat hij (al dan niet indirect) inmiddels al vele malen meer aan de Nederlandse staatskas heeft toegevoegd dan dat hij heeft gekost.
Veel meer toegevoegd dan alle deelnemers aan dit topic samen durf ik ook nog wel te zeggen.TheBrut3 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:32:
[...]
Ik denk dat hij (al dan niet indirect) inmiddels al vele malen meer aan de Nederlandse staatskas heeft toegevoegd dan dat hij heeft gekost.
Maar goed, ondertussen is het jaar bijna halverwege en tuffen we gewoon door met mijn defensieve saaie dividendgroei portefeuille. +19% YTD
Volatiliteit is er op de markt maar dat zijn ook wel de aandelen waarbij de multiples alle kanten op zijn geschoten het laatste jaar. Correcties op dat gebied. Bubbelangst is er niet echt bij mij, wel dat die hoge waarderingen naar beneden gaan komen door oa rentedruk en gebrek/beperking van vraag. De taart kan niet opeens groter worden en met IPO's en het geld ophalen voor investeringen door techbedrijven zal dat de zak met geld anders kunnen gaan verdelen. Ik kan het ook niet los zien van de Bitcoin leegloop bijvoorbeeld.
SpaceX is wel bijzonder, ik denk eigenlijk dat je maar 1 keer zo'n beursgang mee gaat maken. Ik ben ook benieuwd hoe lang iedereen op zijn geld wil wachten of dat het vooral gericht is op de korte winsten. Ik laat het natuurlijk aan mijn neus voorbij gaan en wens iedereen veel plezier in de achtbaan (of raketlancering en terugkomst wellicht).
Max vind ik een slecht voorbeeld. Die heeft een werkgever uit Oostenrijk, werkt gedeeltelijk in Engeland, is minimaal 30 weken van het jaar ergens anders te vinden.Pr088 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:33:
[...]
Ik zou zeggen, allemaal naar Paraguay! Nee, serieus: de Max Verstappens die zich Nederlander noemen en fiscaal in Monaco zitten vind ik vrij asociaal. Een goede integrale herziening van box 2 + 3 + meer internationale afspraken tegen belastingontwijking is hard nodig, maar helaas ingewikkeld.
Ik kwam dit jaar met best wat beleggingen en inkomen boven de 100k op effectief nog geen 40% belasting. En dat terwijl alle voordelen naar mijn partner werden geschoven. Ergo ongeveer netto 10% op haar bruto jaarsalaris. Eigenlijk heel weinig. Dat heb ik wel over voor een fijn, goed georganiseerd land als Nederland
Gebruik dan een U2 voorbeeld die hun holdings in Nederland hebben puur vanwege de centen, of een IKEA
blup
Ik heb ook redelijk wat dividendaandelen in bezit en tech afgebouwd (ASML op 1200 en BESI op 170tuinïnen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:45:
[...]
Veel meer toegevoegd dan alle deelnemers aan dit topic samen durf ik ook nog wel te zeggen.
Maar goed, ondertussen is het jaar bijna halverwege en tuffen we gewoon door met mijn defensieve saaie dividendgroei portefeuille. +19% YTD![]()
Volatiliteit is er op de markt maar dat zijn ook wel de aandelen waarbij de multiples alle kanten op zijn geschoten het laatste jaar. Correcties op dat gebied. Bubbelangst is er niet echt bij mij, wel dat die hoge waarderingen naar beneden gaan komen door oa rentedruk en gebrek/beperking van vraag. De taart kan niet opeens groter worden en met IPO's en het geld ophalen voor investeringen door techbedrijven zal dat de zak met geld anders kunnen gaan verdelen. Ik kan het ook niet los zien van de Bitcoin leegloop bijvoorbeeld.
SpaceX is wel bijzonder, ik denk eigenlijk dat je maar 1 keer zo'n beursgang mee gaat maken. Ik ben ook benieuwd hoe lang iedereen op zijn geld wil wachten of dat het vooral gericht is op de korte winsten. Ik laat het natuurlijk aan mijn neus voorbij gaan en wens iedereen veel plezier in de achtbaan (of raketlancering en terugkomst wellicht).
Welke uitschieters zitten er in jouw porto?
Hij is inderdaad zelf niet veel verschuldigd. Het irritante is dat wij hem allemaal als 'Nederlander' zien, terwijl hij hier niet woont, niks bijdraagt en de hele wereld rondracet. Prima, maar hij had -op z'n paspoort na- ook een Amerikaan of Australiër kunnen zijn.TheBrut3 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:32:
[...]
Want? Wat is hij Nederland verschuldigd? Hij heeft hier alleen op een middelbare school gezeten voor topsporters en was daar dus vaak niet aanwezig.
Je vergeet het tweede zinnetje, zolang het beter presteert dan voorgenoemde zaken, is het prima voor mij.Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:12:
[...]
Je overschat jezelf. Helemaal prima.
RemindMe! -5 years
Je vergeet het tweede deel van mijn antwoord. Ook staan de spaarrentes in belgie enorm laag <1%. Dus alles wat daarboven komt is goed, boven inflatie nog beter. Ik beleg over een termijn van 30 jaar, dan ga ik zeker een paar crashes meemaken dat ik heel rode cijfers zie en dat is ok, zo werkt de economie nu eenmaal. Bovendien beleg ik met een ideologisch kantje, omdat ik ons continent wil ondersteunen en van een toekomst voorzien, wat uiteindelijk mij weer ten goede komt.The Third Man schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:59:
[...]
Je bedoelt gaat even hard afgelopen tijd. Of het nu, binnenkort of op de lange termijn datzelfde gaat doen is sowieso niet te zeggen. Zou wel apart zijn als een continentaal fonds precies gelijk zou lopen met de wereldindex. Laat staan dat je concluderen dat het de spaarrentes op de lange termijn blijft verslaan. Dat is bij de wereldindex wel aan te nemen omdat het tenminste nog van de groei waar ook ter wereld kan profiteren.
ASML zit er nog wel in, dus die draagt flink bij (4%)Pr088 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:42:
[...]
Ik heb ook redelijk wat dividendaandelen in bezit en tech afgebouwd (ASML op 1200 en BESI op 170), maar sta rond de +7%.
Verder energie met Equinor en Shell, (4,5%)
Archer Daniels Midland 2%
ASR & NN 1,5%
En dan nog een hele rits aan consumer staples & REITS die +/- ieder een half procent bijdragen. Slechtste aandeel (Resmed) haalt de performance met 0,5% naar beneden. De winst zit dus eigenlijk ook de beperkte verliezen.
ASML is nu wel een grote positie geworden waar natuurlijk flink potentiële downside in zit mocht het tegenzitten. Maar mijn winnaars verkopen doe ik eigenlijk nooit, zolang het onderliggende bedrijf goed loopt hou ik het graag vast. Heb bijvoorbeeld Broadcom (AVGO) ook al 7 jaar (+1400%) en zie weinig reden om daar afscheid van te nemen, hoewel de waarderingen natuurlijk door het dak gaan. Ook ooit gekocht voor de dividendgroei ..
Wat denk je van AVWC dan? Daar zitten ook small caps tussen.Verwijderd1 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:23:
[...]
In de eerste plaats small cap value (ACWS of DEGT met midcap) om die factor ook mee te nemen.
Daarnaast heb ik een niet-USA tilt in DEGB.
Alles in fondsen van Avantis en Dimensional om indexarbitrage en IPO gedoe te beperken.
M'n totale portfolio is nog steeds iets meer dan de helft US maar dan binnen dat US deel is het meer getilt naar waarde. Misschien zelfoverschatting maar het lijkt me vanzelfsprekend dat hogere waarderingen gepaard gaan met lagere verwachte opbrengsten.![]()
[...]
Ik denk dat we in dit topic bij investeerders meer aan dit soort dingen denken https://apg.nl/publicatie...oen-euro-in-huurwoningen/
Ja die heb ik ook inderdaad maar dat zie ik meer als developed large cap. Er zit wel een kleine tilt naar kleinere bedrijven volgens mij maar dat is minimaal. Maar in combinatie met AVWS (voor small cap value; en dan kan je zelf kiezen hoe zwaar je naar small cap wil tilten) en AVEM (voor EM) vind ik het top.ocn schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:00:
[...]
Wat denk je van AVWC dan? Daar zitten ook small caps tussen.
True, ik denk dat ik eigenlijk ook gewoon op zoek ben naar een alternatief voor WEBN (vergelijkbare historische returns) maar zonder de zeepbel van Big AI.Verwijderd1 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:04:
[...]
Ja die heb ik ook inderdaad maar dat zie ik meer als developed large cap. Er zit wel een kleine tilt naar kleinere bedrijven volgens mij maar dat is minimaal. Maar in combinatie met AVWS (voor small cap value; en dan kan je zelf kiezen hoe zwaar je naar small cap wil tilten) en AVEM (voor EM) vind ik het top.
Die bedrijven (eigenlijk de Magnificent 7) wegen heel zwaar door, dat klopt. Maar financieel gezien zijn die bedrijven heel gezond, en dat waren ze al voor de AI bubbel. Indien de bubbel "barst" dan zullen koersen ongetwijfeld hard dalen, maar die bedrijven weten zich vast wel overeind te houden. Sterker nog, die bedrijven zitten dan in een positie om alle kleine AI bedrijven en hun infrastructuur op te kopen.TheBrut3 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:39:
[...]
Dat veel van die investeringen met eigen middelen en nieuw kapitaal gebeuren en niet met schulden is positief. Zelfs als een AI-bedrijf omvalt, staat er dan toch een hele infrastructuur die overgenomen kan worden. In die zin is hier geen sprake van de gebakken lucht van tijdens de dotcomzeepbel.
Maar dan bekritiseer je hoe de rest met zijn etiket omgaat, wat primair komt door de commerciele machine rond zijn status als topcoureur. Dat Ziggo (Liberty), Red Bull en Jumbo enzovoort hem tot een "Nederlands" icoon hebben opgehemeld was primair in hun voordeel. Waar hij natuurlijk van geprofiteerd heeft, maar dat hele circus was niet doorgegaan als hij voet bij stuk had gehouden dat hij meer Belg of Monegask was. Je kan moeilijk zeggen dat hij dan "niks bijdraagt" als die genoemde en ongenoemde merken daar behoorlijk veel uit hebben gehaald, en daarmee samen de economie.Pr088 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:51:
[...]
Hij is inderdaad zelf niet veel verschuldigd. Het irritante is dat wij hem allemaal als 'Nederlander' zien, terwijl hij hier niet woont, niks bijdraagt en de hele wereld rondracet. Prima, maar hij had -op z'n paspoort na- ook een Amerikaan of Australiër kunnen zijn.
Sowieso is er dacht ik nergens geschreven dat je iets geacht wordt, of je nou in een kunstenaarsdorp in een camper woont je hele leven of CEO wordt, of bekend politicus. Dat is ook onderdeel van het begrip "vrijheid". Ik dacht dat we een beetje de tijd van "langharig tuig" en andere waardeoordelen rond wat je wel en niet voor "het land" zou doen voorbij waren.
[ Voor 17% gewijzigd door The Third Man op 11-06-2026 12:38 ]
NT EM staat op +22% bij mijPr088 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:42:
[...]
Ik heb ook redelijk wat dividendaandelen in bezit en tech afgebouwd (ASML op 1200 en BESI op 170), maar sta rond de +7%.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
https://www.wsj.com/tech/...s-with-anthropic-9b8c178e
OpenAI, inmiddels in de herfst van haar bestaan (?) en nog nooit winst gemaakt wordt door fikse concurrentie gedwongen haar prijzen drastisch te verlagen.
Dat zet lekker de toon voor de IPO.
OpenAI, inmiddels in de herfst van haar bestaan (?) en nog nooit winst gemaakt wordt door fikse concurrentie gedwongen haar prijzen drastisch te verlagen.
Ik laat het ook passeren. En de tweet van Corne van Zijl zegt genoeg: https://x.com/beursanalist/status/2063169076571038203 1 grote bubbel.tuinïnen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:45:
Gelukkig kunnen we vanaf morgen ook 3x zo snel geld verbranden 
In de US komen er alvast verschillende -2x leveraged ETFs.LeverageShares is launching 3x SpaceX ETF on Friday in Europe. Ticker for the USD class is $ELON and Ticker for GBP one is $MUSK. Also a 3x SK Hynix and 3x $DRAM. All the hot stuff basically. pic.twitter.com/KxWGsxQQMS
— Eric Balchunas (@EricBalchunas) 10 juni 2026
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Ja dit komt potentieel niet meer goed. Interessant feit: Anthropic maakte vorig kwartaal gewoon winst. Het helpt wel dat ze grotendeels de Enterprise markt voor zich hebben.eamelink schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:47:
https://www.wsj.com/tech/...s-with-anthropic-9b8c178e
Maar nu concurreren op prijs, dat is een negatieve spiraal met al de cash die nog verbrand moet worden.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Het probleem waar OpenAI en Anthropics tegenaan gaan lopen is dat partijen zoals Alphabet en Microsoft dat abbonement mooi in de prijs van cloudopslag, YouTube premium en/of home verwerken. Dan heb je voor 5 euro per maand extra Gemini of Co Pilot gratis via het werk, in plaats van een extra abbonement van 50 euro p/m bij de concurrentie. Uiteindelijk zijn we toch op zoek naar gemak en kopen we meestal op basis van prijs. En het werkt wel lekker straks die integraties via MS365 op het werk, Android Auto of thuis in je home automation.
Ze concurreren daarnaast tegen partijen met diepe binnen zakken. Microsoft en alphabet kunnen het gewoon veroorloven om 10 jaar lang onder marktprijs te leveren. Ik denk niet dat de aandeelhouders in OpenAI en Anthropics hier het geduld voor kunnen bewaren. Indien zij zich dus niet snel genoeg kunnen onderscheiden dan heb ik er weinig geloof in
Ze concurreren daarnaast tegen partijen met diepe binnen zakken. Microsoft en alphabet kunnen het gewoon veroorloven om 10 jaar lang onder marktprijs te leveren. Ik denk niet dat de aandeelhouders in OpenAI en Anthropics hier het geduld voor kunnen bewaren. Indien zij zich dus niet snel genoeg kunnen onderscheiden dan heb ik er weinig geloof in
[ Voor 8% gewijzigd door 49euro op 11-06-2026 19:17 ]
Groot gelijk. Zo heb ik BESI ooit ergens iets boven de 30 gekocht en altijd aangehouden. Sterker nog in de loop der jaren bijgekocht. Is mjin grootste positie nu.tuinïnen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:43:
[...]
ASML is nu wel een grote positie geworden waar natuurlijk flink potentiële downside in zit mocht het tegenzitten. Maar mijn winnaars verkopen doe ik eigenlijk nooit, zolang het onderliggende bedrijf goed loopt hou ik het graag vast. Heb bijvoorbeeld Broadcom (AVGO) ook al 7 jaar (+1400%) en zie weinig reden om daar afscheid van te nemen, hoewel de waarderingen natuurlijk door het dak gaan. Ook ooit gekocht voor de dividendgroei ..
Heb ook wat doms gedaan door Nvidia grotendeels te verkopen voor ik dacht stabielere aandelen. En wat blijkt, Nivida is bijna verdubbelt in waarde... Ik beter een klein gedeelte kunnen omruilen, maar goed dat is een les voor de volgende keer.
Ik moest meteen denken aan die Trading212 reclames oid.Malantur schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:12:
Gelukkig kunnen we vanaf morgen ook 3x zo snel geld verbranden![]()
[Embed]
In de US komen er alvast verschillende -2x leveraged ETFs.
[Afbeelding]
Waar onder in beeld staat dat 76% van hun klanten verlies maakt met beleggen in de gepromote producten.
PSN
Maar morgen waarschijnlijk eerst omhoog... De NASDAQ notering is vandaag 9,5% gestegen.tuinïnen schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:43:
ASML is nu wel een grote positie geworden waar natuurlijk flink potentiële downside in zit mocht het tegenzitten.
Die TERs ookMalantur schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:12:
[Embed]
[Afbeelding]
Ik heb een Kachel waar ik het mee kan verbranden, maar dit is wellicht sneller jaMalantur schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:12:
[Embed]
[Afbeelding]
In het casino wint het huis altijd
PSN
Gisteren weer eens getriggerd om een aandeel te gaan kopen vanwege het nieuws rondom de beursgang van Space X. Ik denk uiteindelijk niet dat ik er één ga kopen, maar vind het wel interessant om te volgen.
Vanmorgen wel mijn eerste aandeel ooit gekocht: in Apple. Ook meer voor de grap omdat ik een fanboy ben en best vertrouwen heb in het bedrijf. Mocht dat klappen is het jammer en het is ook niet om winst te maken. Puur voor de heb.
Vanmorgen wel mijn eerste aandeel ooit gekocht: in Apple. Ook meer voor de grap omdat ik een fanboy ben en best vertrouwen heb in het bedrijf. Mocht dat klappen is het jammer en het is ook niet om winst te maken. Puur voor de heb.
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Via de ING heb ik mij ingeschreven voor de emissie SpaceX, 10 stuks. Ik verwacht tijdens de opening wel een stijging maar daarna lekker zakken. Ik zit er in voor de snelle winst. Hopelijk
Volgens mij zijn de inschrijvingen gesloten nu toch? Ik keek bij Trade Republic en daar is het in elk geval niet meer mogelijk in te schrijven.ColeJ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:56:
Via de ING heb ik mij ingeschreven voor de emissie SpaceX, 10 stuks. Ik verwacht tijdens de opening wel een stijging maar daarna lekker zakken. Ik zit er in voor de snelle winst. Hopelijk
iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line
Zelf doe ik helemaal niets met de beursgang van SpaceX maar probeer het vandaag wel een beetje te volgen. Hier een enorme aversie tegen Musk en zijn imperium. Maar desondanks blijft het wel een enorme gebeurtenis, daar kun je niet omheen, hoe je er ook over denkt.
Succes gewenst aan iedereen die een positie heeft ingenomen.
Wel benieuwd hoe het gaat verlopen, ik verwacht in ieder geval flinke volatiliteit bij de opening.
Succes gewenst aan iedereen die een positie heeft ingenomen.
Wel benieuwd hoe het gaat verlopen, ik verwacht in ieder geval flinke volatiliteit bij de opening.
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Ik denk dat het aandeel bij de opening omhoog gaat schieten en daarna weer flink zakt en wellicht vandaag op en neer gaat maar uiteindelijk stabiliseert op een lagere koers.
Een PE van 100 is namelijk bizar te noemen.
Zelf heb ik geen positie ingenomen.
Zelf heb ik geen positie ingenomen.
Ik ben wel Musk-fan maar ik wacht het nog even af. Ik heb ook geen Tesla aandelen omdat ik de waardering extreem vind, ondanks dat ik het wel een belangrijk bedrijf vind.
Aandelen zijn geen voetbalplaatjes om te verzamelen omdat je iets of iemand leuk vind.
Aandelen zijn geen voetbalplaatjes om te verzamelen omdat je iets of iemand leuk vind.
offtopic:
Hij en zijn vriendjes met voorkennis lopen aardig binnen, dus daar wint het huis ook.
Hij en zijn vriendjes met voorkennis lopen aardig binnen, dus daar wint het huis ook.
PSN
En dat maakt het ook wel weer interessant, ieders mening en redenatie om wel of juist niet in te stappen. Principiële voor- of tegens, puur op de cijfers geredeneerde motieven om er wel of niet iets mee te doen. Of juist mensen die de hype zien zitten en op de trein springen.ewrz schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:42:
Ik ben wel Musk-fan maar ik wacht het nog even af. Ik heb ook geen Tesla aandelen omdat ik de waardering extreem vind, ondanks dat ik het wel een belangrijk bedrijf vind.
Zoveel mensen, zoveel wensen
Het blijft een grote gebeurtenis en ben heel benieuwd hoe het uit gaat pakken.
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Tja toevallig dat zo'n bijna vrede aankondiging samen valt met de Beursgang van spaceX.
Echt toeval zeg.....
Ik ben wel benieuwd wat het aandeel dadelijk doet.
Echt toeval zeg.....
Ik ben wel benieuwd wat het aandeel dadelijk doet.
Update ING over SpaceX:
Update 12 juni 13:00 uur:
- De stukken zijn toegewezen en bijgeschreven op je Zelf op de Beurs beleggingsrekening
- De emissie was overtekend.
- Elke klant heeft minimaal 1 stuk toegewezen gekregen
- Daarboven is een pro rato verdeling toegepast
- De emissieprijs is vastgesteld op USD 135
- Tickersymbool NASDAQ: SPCX
- ISIN code: US84615Q1031
Ha, daar komen ze niet eens bij in de buurt. De price to sales ratio =~ 92. Maar die hut maakt verlies, dus de PE is een negatief getalNicoHF schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:23:
Maargoed, iedereen die zich heeft ingeschreven voor deze IPO zou zich moeten schamen.
[ Voor 12% gewijzigd door eamelink op 12-06-2026 13:29 ]
Verklaar u nader?eamelink schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:25:
[...]
Maargoed, iedereen die zich heeft ingeschreven voor deze IPO zou zich moeten schamen.
Degiro, ook helaas maar 13ColeJ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:22:
Update ING over SpaceX:
- De stukken zijn toegewezen en bijgeschreven op je Zelf op de Beurs beleggingsrekening
- De emissie was overtekend.
- Elke klant heeft minimaal 1 stuk toegewezen gekregen
- Daarboven is een pro rato verdeling toegepast
Ik heb er zelf 3 gekregen.
- De emissieprijs is vastgesteld op USD 135
- Tickersymbool NASDAQ: SPCX
- ISIN code: US84615Q1031
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij