• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Pr088 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:01:
[...]

Leuke hobby! Maar dit is natuurlijk niet 'DCA je weg naar beneden'. Dit is gewoon markt-timen. Ook prima, maar geeft het beestje wel de goede naam ;)
Maar DCA is toch ook dat wanneer je al aandelen hebt van een bedrijf en er dips zijn zoals deze, je bij koopt omdat je op lange termijn verwacht dat het bedrijf meer waard gaat worden? Pure DCA is dat je koopt ondanks welk moment, maar ik gebruik de markt volatiliteit om mijn gemiddelde ook omlaag te brengen.

Dat ben ik aan het doen, ik verkoop op strategische momenten wanneer het bedrijf even pieken heeft die herkenbaar zijn (Trump die zegt: De oorlog is nu echt over in Iran) en koop op momenten dat het aandeel omlaag gaat om mijn gemiddelde omlaag te brengen (Als Trump zegt: We bombarderen ze het stenen tijdperk in). Maar ik sluit niet mijn posities op pieken.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
init6 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:12:
[...]

Maar DCA is toch ook dat wanneer je al aandelen hebt van een bedrijf en er dips zijn zoals deze, je bij koopt omdat je op lange termijn verwacht dat het bedrijf meer waard gaat worden? Pure DCA is dat je koopt ondanks welk moment, maar ik gebruik de markt volatiliteit om mijn gemiddelde ook omlaag te brengen.

Dat ben ik aan het doen, ik verkoop op strategische momenten wanneer het bedrijf even pieken heeft die herkenbaar zijn (Trump die zegt: De oorlog is nu echt over in Iran) en koop op momenten dat het aandeel omlaag gaat om mijn gemiddelde omlaag te brengen (Als Trump zegt: We bombarderen ze het stenen tijdperk in). Maar ik sluit niet mijn posities op pieken.
Pure DCA is gespreid inleggen om kopen op extreme koerspieken of valutaschommelingen te vermijden, zodat je niet een eenmalige inleg doet op een all-time-high. Het is niet wat jij doet. Dat maakt het niet 'fout', al zie ik grote risico's bij je aanpak. Je kunt er zomaar een keertje naast zitten en upside rendement missen. Maar goed, het is een strategie. Maar het is geen DCA.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

Pagina: 1 ... 241 242 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij