R.van.M schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:57:
[...]
Niemand kan de toekomst voorspellen en misschien staan we over 10 jaar inderdaad nog op hetzelfde niveau, het Japan-scenario. Maar de P/E-ratio's uit de jaren '70 en '80 zijn simpelweg niet vergelijkbaar met nu.
Een bedrijf als Google behaalt zijn winst met een fractie van de bedrijfsmiddelen die de oude industrie nodig had, geen fabrieken, geen voorraad, vrijwel geen marginale kosten per extra gebruiker. Dat rechtvaardigt structureel een hogere multiple. Daarnaast werkt de lagere rentestand direct door in de waardering van toekomstige winsten.
De hogere inflatie betekend dat bedrijven met pricing power hun marges verdedigen en hun winsten zien stijgen door hogere verkoopprijzen. Maar als de hoge olieprijs aanhoudt, volgt onvermijdelijk demand-desctruction, wat uiteindelijk ook de winstgevendheid van de bedrijven raakt en dus aandelenkoersen zal laten dalen.
Zeker akkoord dat de beurs van de laatste 25 jaar een andere beurs is dan de 25 jaar daarvoor, niet ten minste door de opkomst van internet (voor brede info, dagelijkse koersen, kopen en verkopen vanuit de broekzak) en de komst van ETFs waarmee een groot deel van de westerse bevolking meedoet aan de beurs, zij het vele blindelings als passieve hangmatbelegger of pensioenspaarfondsen. Hogere PE's zijn zeker in sommige gevallen te verantwoorden maar een autoconstructeur zoals Tesla met PE 100+ in vergelijking met andere autoconstructeurs die PE sub 15 hangen stel ik mij dan toch wel vragen bij. Bij sommige sectoren kan ik mij ook niet voorstellen dat het substantieel gewijzigd is tegenover 50 jaar geleden, behalve dat het een en ander wel energiezuiniger geworden is (ik denk aan grondstofmijnen, olieplatformen, basischemie, ...).
In nog ander nieuws is de Forward PE ratio van de technologie sector tot de laagste premium boven de brede S&P500 gevallen sinds 2019. De daling is ingezet rond november 2025, de het moment dat goud en zilver aan hun bull run begonnen zijn. Neem er de afbeelding uit mijn vorige post opnieuw bij van de sectoren Materials en Info Tech en hun performance late cycle
En de consumer staples ETF XDWS schreeuwt koopsignalen volgens de RSI, MACD en Williams %R.
:strip_exif()/f/image/ELjh74yxlM1HXu3Kn2uWJXyY.jpg?f=fotoalbum_large)
De grote vraag waar de markt mee worsteld op dit moment is hoe lang deze situatie nog aanhoudt. Als het de komende maand opgelost is zal de impact meevallen, maar hoe langer het duurt, hoe heftiger de impact zal zijn
Inderdaad, dat was ook te zien in de futures waar de olieprijs voor levering deze maand veel hoger was dan de futures voor levering volgende maand -> de markt prijst in dat het conflict van korte duur is. Ondertussen zijn we dat stationnetje wel voorbij denk ik, met verschillende infrastructuur dat al kapot geschoten is en voor maanden of jaren stilligt, en nu de Houti's die de Rode Zee nog eens onveilig maken (wat eerder ook al een verstoring was voor internationale handel door het Suez kanaal dat defacto buiten gebruik was).
Deze afbeelding geeft ook nog de opvallende connectie weer tussen de hoge olieprijs en recessies uit het verleden. De afbeelding stopt helaas in 2022 maar we zijn opnieuw boven de 104 dollar / vat Brent olie gegaan.
Het huidige macro klimaat heeft trouwens wel wat gelijkenissen met de oliecrisis van de jaren 70, al was er toen een veel hogere inflatie, hogere interest en lagere schuldenlast van de landen.
Wat me naadloos bij het volgende nieuws brengt:
Een dikke week geleden is de kaap van 39 000 miljard dollar schulden gerond, en met een deficit van 1700 miljard dollar per jaar halen ze tegen het einde van dit jaar de 40 000 miljard.
Gelukkig brengen Trump's tariffs al 353 miljard dollar in het laatje om het probleem op te lossen.

Er wordt nu al een hogere inflatie verwacht door de hogere olieprijzen, daartegen staan dan verwachtingen voor rate hikes of in ieder geval geen rate cuts meer. Volgens de huidige voorspellingen zouden de rates tot de zomer van 2027 vast kunnen blijven staan, en tot dan is er ook meer kans op een rate hike dan een rate cut.
Ter vergelijking zag de tabel er enkele weken geleden nog zo uit:
:strip_exif()/f/image/Fu01q5PF168zKc5ddOb4knPn.jpg?f=fotoalbum_large)
Slecht nieuws voor de president dus die tegen stagflation zal moeten vechten en zijn zin van de lage rates niet meer krijgt.
Goed nieuws voor de houders van edelmetalen, harde assets en niet-dollars.
De bull market van goud is zo ook nog maar 2 jaar oud, terwijl die in het verleden vaak een tiental jaar duurde.
:strip_exif()/f/image/WrrrUJLjDXdKZZ4dE0w4xDjK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kijk hier uiteraard ook wel even naar 1975 waar correcties tegen de trend in altijd mogelijk zijn. De laatste weken heeft de olieprijs de DXY wel al de hoogte in gejaagd en dat heeft druk gegeven op de edelmetalen. Diversificatie blijft altijd aangeraden

Ik gebruik PHPM ETC voor exposure tot de 4 edelmetalen te samen en COMO of UEQU voor bredere commodities.
Just my 2 cents en sorry voor de prentenboek
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.