Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Morty schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:16:
Belangrijkste vraag is altijd: wat is je edge? Day traden opzich is geen edge, tijds investering is geen edge, skill is geen edge, dus wat dan wel?
Skill lijkt mij nou bij uitstek wél een edge, alleen is nog nooit aangetoond dat iemand dat daadwerkelijk heeft. Goede resultaten van bepaalde "skilled" fonds-/investeringsmanagers over een bepaalde periode zijn niet te onderscheiden van toeval/geluk op langere termijn. Maar als je daadwerkelijk de skill zou hebben om consequent vooraf succesvolle investeringen te herkennen en te doen, dan heb je de edge der edges te pakken. Helaas wijst alles erop dat dit gelijk staat aan in de toekomst kunnen kijken en er is helaas niemand die dat kan.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 12:29
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:23:
[...]

Skill lijkt mij nou bij uitstek wél een edge, alleen is nog nooit aangetoond dat iemand dat daadwerkelijk heeft. Goede resultaten van bepaalde "skilled" fonds-/investeringsmanagers over een bepaalde periode zijn niet te onderscheiden van toeval/geluk op langere termijn. Maar als je daadwerkelijk de skill zou hebben om consequent vooraf succesvolle investeringen te herkennen en te doen, dan heb je de edge der edges te pakken. Helaas wijst alles erop dat dit gelijk staat aan in de toekomst kunnen kijken en er is helaas niemand die dat kan.
Klopt, dat bedoelde ik ook eigenlijk ;)

Skill, of 'er veel tijd aan besteden/aandacht voor hebben' zouden theoretisch een edge kunnen zijn. In de praktijk niet, omdat de markt al gedomineerd wordt door heel veel heel slimme mensen die er nog veel meer tijd aan besteden. En dat is dus ook precies wat de data laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Morty schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:51:
[...]

Traden is voornamelijk een zero-sum game. Elke trade heeft een tegenpartij die ook winst probeert te maken, en die dat denkt te kunnen doen door precies het tegenovergestelde te doen van jou. Om consistent winst te kunnen maken moet jij het dus vaker bij het juiste eind hebben dan de tegenpartij. Je hebt je een 'edge' nodig over die tegenpartij, iets van kennis/kunde/whatever wat jij hebt dat de tegenpartij niet heeft, en wat maakt dat jij vaker aan de goede kant van de trade zit dan de tegenpartij.

Als jij geen edge hebt, dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat jou kant van de trade winst op gaat leveren en niet de andere kant. Dan ben je eigenlijk gewoon aan het gokken.

Het is vrijwel onmogelijk om een edge te vinden omdat de financiële markten zo efficiënt zijn. Er zijn zoveel grote partijen die bakken super slimme mensen met bakken resources er tegen aan gooien dat elke mogelijk edge binnen no-time gevonden en geëxploiteerd wordt totdat hij niet meer bestaat. Bij aandelen en forex zijn het veelal algoritmes die met high frequency trading binnen millisecondes gaten opvullen en 'edges' wegkapen. Daar kan je als particulier nooit tegenop.
Ik waardeer je input en je hebt helemaal gelijk wat dat betreft. Maar ik heb geen "edge" die niemand heeft; ik heb me gestort op TA en het is me opgevallen dat ik erg vaak gelijk heb met mijn trades. Niks meer, niks minder.

Ik kies alleen trades waar ik van overtuigd ben en ik trade niet om te traden, maar om geld te verdienen. Soms heb ik op een hele dag maar 1 trade (crypto), maar daarmee pak ik direct 200%. Ik vind het prima als ik soms een dag geen trade heb, omdat BTC dit niet toelaat. En een andere dag heb ik er 5, omdat de markt de juiste zaken laat zien.

Ik heb op Forex en Stocks charts mijn TA toegepast en daar zie ik exact dezelfde patronen en set-ups. De charts bewegen op exact dezelfde manier en vertellen mij hetzelfde verhaal.

Daarom wil ik die markten eens gaan besnuffelen. Gewoon uit interesse; niet om binnen 1 jaar miljonair te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morty
Mijn rendement voor januari:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzV_6jMAZkuPNvaGD2eAYp0aTyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwH1QefI52ZXc49W7sy5NPsz.png?f=fotoalbum_large

Januari
Rendement4,95%
Transactiekosten€525
Grootste positieVWRL -4,62%

Ik heb een beetje een atypische portefeuille. Ongeveer 25% zit in VWRL, het overige cash. Daarnaast schrijf ik een berg opties.

Zoals je in de grafiek kan zien was het even stressen vorige week met de volatiliteit :X Maar uiteindelijk zeer tevreden over het rendement.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 14:46
StealthyPeanut schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:30:
[...]

Ik waardeer je input en je hebt helemaal gelijk wat dat betreft. Maar ik heb geen "edge" die niemand heeft; ik heb me gestort op TA en het is me opgevallen dat ik erg vaak gelijk heb met mijn trades. Niks meer, niks minder.

Ik kies alleen trades waar ik van overtuigd ben en ik trade niet om te traden, maar om geld te verdienen. Soms heb ik op een hele dag maar 1 trade (crypto), maar daarmee pak ik direct 200%. Ik vind het prima als ik soms een dag geen trade heb, omdat BTC dit niet toelaat. En een andere dag heb ik er 5, omdat de markt de juiste zaken laat zien.

Ik heb op Forex en Stocks charts mijn TA toegepast en daar zie ik exact dezelfde patronen en set-ups. De charts bewegen op exact dezelfde manier en vertellen mij hetzelfde verhaal.

Daarom wil ik die markten eens gaan besnuffelen. Gewoon uit interesse; niet om binnen 1 jaar miljonair te worden.
Mij bekruipt het sentiment dat iedereen in een bull market een genie is. Ik hoop dat ik ongelijk krijg en dat je nog vele successen zult meemaken :)

Waarom ik dit zeg is dat is bewezen dat zelfs de beste fondsmanager niet consistent kunnen presteren. Cathie Wood was tot voor kort een ster op Wall st. en is nu de schlemiel nadat haar ARK innovatie fonds onder de Nasdaq is gedoken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
StealthyPeanut schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:30:
[...]

Dat vind ik dus gevaarlijk. Je maakt nu winst maar weet eigenlijk niet hoe/waarom. Hoe weet je daarom dat het niet simpelweg geluk was en dat je onterecht over-confident maakt ?

Uiteindelijk heb je natuurlijk gelijk, als iets werkt dan werkt het. Maar het is bijzonder moeilijk om de financiële markten te verslaan, en je wordt vaak op het verkeerde been gezet door mooie verhalen of door tijdelijk geluk.

Probeer vooral ook altijd kritisch naar jezelf te blijven kijken, en je altijd af te vragen of het nu werkt omdat je een goede strategie hebt of dat het simpel mazzel was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@StealthyPeanut Ik zou zeggen, stap er gewoon gelijk vol in... met een paper trade account. En track dan over een wat langere periode of je analyses kloppen. (Alternatief is een live account en kleine hoeveelheden zodat je het psychologische aspect van "skin in the game" meeneemt, maar met kleine bedragen gaan daytraden is qua kosten vaak onpraktisch. Bovendien denk ik dat je het psychologische stukje al wel gezien hebt in crypto.)

Op korte termijn succes boeken is niet ingewikkeld, dat kan al op basis van toeval (ook als het er voor jou uitziet alsof het komt doordat je patronen perfect passen). Dat consequent volhouden over jaren is een heel ander verhaal. Zolang je het doet met geld dat je kan missen en het alleen maar leuk meegenomen is (of je hebt even een tijdje niks extra's omdat het niet goed gaat) is het allemaal prima, en mocht je toch een of ander zeldzaam talent hebben dan wordt de berg geld die je kunt missen vanzelf groter. Blijf er wel op letten dat je er inderdaad niet meer in steekt dan je kunt missen.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Was mijn overzicht met beleggen/sparen aan het aanvullen, en viel me op dat Fitvermogen de aankopen van 28-01 nog niet heeft uitgevoerd. Staat nog steeds op 'in verwerking'. Toevallig anderen ook last van? Morgen eens navragen anders :) Erover praten helpt, is nu verwerkt :)

[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 01-02-2022 13:10 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 23:45
@StealthyPeanut Wat voor TA doe je dan precies?

Zoals al gezegd. Je kan het beste eerst beginnen met paper trading. Als dat goed gaat dan begin je met echt geld. Volgens mij kan je bij IB met Forex alleen bezig via CFD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 21:55
SandStar schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:03:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Somewhat ok. Allemaal niet zo heel heftig bewogen.
M'n ABN positie is alleen wel flink groot geworden. Dus als die eens gaat duikelen dan ga ik dat merken
Mag ik vragen wat je heeft doen besluiten tot zowel NT world als NT world dividend? Die hebben toch een behoorlijke overlap met elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Dan Stark schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:19:
@StealthyPeanut Wat voor TA doe je dan precies?

Zoals al gezegd. Je kan het beste eerst beginnen met paper trading. Als dat goed gaat dan begin je met echt geld. Volgens mij kan je bij IB met Forex alleen bezig via CFD's
Paper trading heb ik een tijd gedaan, maar daar komt geen emotie bij kijken. Juist die emotie is voor mij nog mijn zwakste plek. De technicals beheers ik ondertussen wel redelijk. .

Wat betreft TA:
Ik werk met ranges, hold levels, trends, distribution en accumulation. Ik markeer mijn levels, zet er een limit order op en stap in als deze tot op 10/20 dollar nauwkeurig geraakt worden. Dan scalp ik op 100x 1 of 2 procent en stap ik uit. Nu zit ik bijvoorbeeld in BTC met een kleine positie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qPCKoFq36K9Z4nUk_eyY6iOa34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G4iQcuYpDQYbgny5bw0oiAsz.png?f=fotoalbum_large

Maar nogmaals; dit is 100% crypto; ik heb nog nooit iets met stocks of forex gedaan. Maar met papertrading haal ik dezelfde resultaten (uiteraard zonder 100x leverage) in Tradingview; daarom ben ik eens nieuwsgierig hoe het in die markten werkt. That;s all :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
MneoreJ schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:47:
@StealthyPeanut Ik zou zeggen, stap er gewoon gelijk vol in... met een paper trade account. En track dan over een wat langere periode of je analyses kloppen. (Alternatief is een live account en kleine hoeveelheden zodat je het psychologische aspect van "skin in the game" meeneemt, maar met kleine bedragen gaan daytraden is qua kosten vaak onpraktisch. Bovendien denk ik dat je het psychologische stukje al wel gezien hebt in crypto.)

Op korte termijn succes boeken is niet ingewikkeld, dat kan al op basis van toeval (ook als het er voor jou uitziet alsof het komt doordat je patronen perfect passen). Dat consequent volhouden over jaren is een heel ander verhaal. Zolang je het doet met geld dat je kan missen en het alleen maar leuk meegenomen is (of je hebt even een tijdje niks extra's omdat het niet goed gaat) is het allemaal prima, en mocht je toch een of ander zeldzaam talent hebben dan wordt de berg geld die je kunt missen vanzelf groter. Blijf er wel op letten dat je er inderdaad niet meer in steekt dan je kunt missen.
Met paper trading zijn je emoties anders. En of je nou wilt of niet, dat heeft invloed.
En maanden paper trading zegt nog steeds niets over toeval of patroon.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:08
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:23:
[...]

Mwoah, niet helemaal mee eens. 100% zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar er zijn genoeg beleggers met een dusdanig track record dat de kans dat dat toeval is minimaal is. Ome Warren natuurlijk, die over meer dan 50 jaar meer dan 10% outperformed t.o.v. de S&P 500. Of Walter Schloss, Soros, Jim Simons, .. Natuurlijk maken die ook genoeg fouten, maar gemiddeld genomen kun je denk ik met vrij aardige zekerheid zeggen dat deze mensen over een enorm lange termijn betere beslissingen hebben genomen dan de gemiddelde belegger.

En zeker iemand als Walter Schloss was niet 'all in' op 1 aandeel maar runde bijna een halve eeuw een gediversificeerde portfolio met tientallen aandelen. Die heeft dus enorm veel beslissingen genomen gedurende zijn carriere en komt toch nog tot forse outperformance.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/D2RVmD7UYAIdCE4?format=jpg&name=900x900

Neemt niet weg dat dat enorm moeilijk is. En 100% zeker weet je het nooit. Bovendien is het nog veel lastiger om die vraag a priori te beantwoorden. Ik ben helemaal met je eens dat als je als particulier als hobby handelt of investeert het antwoord op de vraag: "heb je een edge" zeer waarschijnlijk "nee" is.

En zeker daytraden is ongelofelijk moeilijk en mentaal slopend, als je dat een jaartje doet en je betitelt het als 'goed te doen' dan ben je volgens mij veel te naief :) .

[ Voor 8% gewijzigd door writser op 01-02-2022 11:31 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Mijn januari:

-5,77%
Grootste verlies: Palantir
Grootste winst: Petrobras (heerlijk dividend-aandeel)

Wonden likken en HODLen tot de zon weer gaat schijnen. De les is dat ik te veel 'tech' stocks heb en de weinig echte value stocks heb. Zo had ik graag meer olie/gas/energie bijgekocht, maar dat was dan weer niet mogelijk vanwege dalingen elders.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
writser schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Mwoah, niet helemaal mee eens. 100% zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar er zijn genoeg beleggers met een dusdanig track record dat de kans dat dat toeval is minimaal is. Ome Warren natuurlijk, die over meer dan 50 jaar meer dan 10% outperformed t.o.v. de S&P 500. Of Walter Schloss, Soros, Jim Simons, .. Natuurlijk maken die ook genoeg fouten, maar gemiddeld genomen kun je denk ik met vrij aardige zekerheid zeggen dat deze mensen over een enorm lange termijn betere beslissingen hebben genomen dan de gemiddelde belegger.

En zeker iemand als Walter Schloss was niet 'all in' op 1 aandeel maar runde gedurende decennia een gediversificeerde portfolio met tientallen aandelen. Die heeft dus enorm veel beslissingen genomen gedurende zijn carriere en komt toch nog tot forse outperformance.

[Afbeelding]

Neemt niet weg dat dat enorm moeilijk is. Bovendien is het nog veel lastiger om die vraag a priori te beantwoorden. Ik ben helemaal met je eens dat als je als particulier als hobby handelt of investeert het antwoord op de vraag: "heb je een edge" zeer waarschijnlijk "nee" is.

En zeker daytraden is ongelofelijk moeilijk en mentaal slopend, als je dat een jaartje doet en je betitelt het als 'goed te doen' dan ben je volgens mij veel te naief :) .
Hier moet je wel bij opmerken dat:
-Je grafiek toont een stuk op 20 mensen terwijl er miljoenen actief zijn op de financiële markten. Dat is een beetje als alle loterij winnaars gebruiken om te beargumenteren dat loten een goede investering zijn ;)

-De grote hedgefunds doen meer dan alleen aandelen kopen, die gaan zich vaak ook bemoeien met de bedrijven (ken niet alle namen, maar Daniel Loeb bijvoorbeeld is zeker activistisch). Dan is het niet meer alleen stocks picken maar ook een stukje management en kan je niet meer herleiden waar de returns precies vandaan komen. In ieder geval is het zeker niet te repliceren voor een particulier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
Ik denk dat de vraag ook makkelijker te beantwoorden is door hem om te draaien. Als beleggen een 'skill game' is dan is het ook mogelijk om met opzet structureel te underperformen op de beurs. En ik denk dat genoeg (particuliere) beleggers dat doen (zelfs voor kosten, zie bijv. hier een overzicht van wat onderzoek). Hippe dure aandelen kopen, verkopen in paniek als de beurs crasht, instappen op de top, etc. Op de een of andere manier is dat veel makkelijker te geloven maar het impliceert hetzelfde als bovenstaande plot.

En betreft je tweede punt: Daniel Loeb beheert veel meer kapitaal en is veel minder flexibel dan jij. Die is weken bezig met een positie inslaan, moet vervolgens zijn stake rapporteren en als de boel verkeerd gaat is er voor hem niet genoeg liquiditeit om uit te stappen. Als jij denkt dat Daniel Loeb een 'edge' heeft met zijn activisme dan kun je gewoon volgen wat hij doet en zijn er regelmatig kansen om op een betere of identieke prijs mee te liften op zijn werk.

[ Voor 35% gewijzigd door writser op 01-02-2022 11:46 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
Overigens, ook super belegger Buffet volgt al jaren gewoon de markt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STxZfizyu4vmnIs4i67LYKr51Q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jehhN14AFxatU5BtVJ0pF2sQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• writser
Tja, die heeft tegenwoordig zo veel kapitaal dat het praktisch onmogelijk is om nog met 10% per jaar te outperformen: hij IS de markt. Dat heeft hij zelf een paar jaar terug ook aangegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 01-02-2022 11:50 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
writser schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:42:
En betreft je tweede punt: Daniel Loeb beheert veel meer kapitaal en is veel minder flexibel dan jij. Die is weken bezig met een positie inslaan, moet vervolgens zijn stake rapporteren en als de boel verkeerd gaat is er voor hem niet genoeg liquiditeit om uit te stappen. Als jij denkt dat Daniel Loeb een 'edge' heeft met zijn activisme dan kun je gewoon volgen wat hij doet en zijn er regelmatig kansen om op een betere of identieke prijs mee te liften op zijn werk.
Zij genoeg mensen die dat doen. Vaak zie je dan ook meteen een bump in de stock prijs op het moment dat een activistisch hedgefonds z'n stake publiceert (of zoals bij unilever alleen al op het gerucht dat er een activist aan het instappen is). Maar vaak is het dan (door de bump) al te laat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:37
Morty schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:38:
Mijn rendement voor januari:
[Afbeelding]

Januari
Rendement4,95%
Transactiekosten€525
Grootste positieVWRL -4,62%

Ik heb een beetje een atypische portefeuille. Ongeveer 25% zit in VWRL, het overige cash. Daarnaast schrijf ik een berg opties.

Zoals je in de grafiek kan zien was het even stressen vorige week met de volatiliteit :X Maar uiteindelijk zeer tevreden over het rendement.
Hoe kom jij in vredesnaam aan meer dan 500 euro transactiekosten in één maand!!!

Dan moet je wel heel veel extra rendement maken om dat te rechtvaardigen.........

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Morty schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 11:48:
Overigens, ook super belegger Buffet volgt al jaren gewoon de markt.[Afbeelding]
Dat is eerder andersom. Berkshire is een top10 van de S&P500, hij leidt/bepaald de markt. Kijk bijvoorbeeld ook naar de $150 miljard cash positie.
- Enerzijds dus match ondanks enorme hoeveelheid cash die niet rendeert
- Anderzijds, waar leg je 'eventjes' zo'n bedrag in? Hij kan zo >20 bedrijven in de S&P500 kopen, dan bedoel ik niet 'keuze uit 20' maar 'koopt ze alle 20, tegelijk, cash'.
- Die ene keer dat hij een 'outperformance' aandeel of bedrijf weet te vinden? Dan koopt hij echt bizar in, gelijk miljarden erin. Op 150 miljard cash/650 miljard bedrijfswaarde. Die rato zorgt ervoor dat zelfs 100% stijging in 1 jaar niet merkbaar is, tenzij hij er elk jaar meerdere heeft wordt outperformance haast onmogelijk.
- Zelfs áls alles mee zit? Dan nog wordt hij wereldwijd gevolgt. Als hij iets doet, gaat de hele markt rekenen en nazoeken hoe/wat/waarom. Want zelfs een 1-2 miljard aankoop is dan gelijk dusdanig veel dat er meldingen gemaakt moeten worden.. Zit er echt iets in, dan koopt deel van de S&P500 (vermogensbeheerders, verzekeraars, banken) dezelfde aandelen in waardoor 'de markt' zijn rendement kan navolgen.

Dat zie je ook terug in de opbouw van Berkshire. Bestaat reeds uit o.a. verzekeringsbedrijven, infrastructuur, gigantische pot aandelen Tech (Apple) tot consumer (Coca Cola). Het is praktisch een ETF geworden met zo'n blootstelling.
Of hoe jaar of 2 terug verhaal bezig was dat Berkshire bij de toezichthouder vrijstelling hadden gevraagd van de meldingsplicht rond opbouwen van hun belang, omdat anders 'de markt' het gelijk zou gaan inkopen en daarmee de kostprijs opdrijven.

Tevens zie je die tendens ook terug bij elke andere grootheid in de beleggingswereld. Hoe langer je het beter doet dan de rest, hoe meer dezelfde rest je gaan kopiëren waardoor prestaties terug lijken te lopen bij toename van de tijd. Hoe meer geld hoe lastiger het allemaal aan het werk te houden én te zorgen dat de rest van de wereld niet door krijgt dat jij meer weet.

Die combinatie van buitengewoon formaat, opgebouwde diversificatie en bekendheid maakt dat hij effectief zichzelf moet verslaan om de markt te verslaan. Je bereikt gewoon een eindpunt in formaat waarin 'de markt verslaan' praktisch synoniem wordt voor 'zorg dat Berkshire in 2022 sneller groeit dan Berkshire" - onmogelijk.

[ Voor 36% gewijzigd door Xanaroth op 01-02-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:48

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Trezzahn schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:25:
[...]

Mag ik vragen wat je heeft doen besluiten tot zowel NT world als NT world dividend? Die hebben toch een behoorlijke overlap met elkaar?
World mee begonnen en later alleen in high dividend geïnvesteerd. Ik wil een tilt naar value ipv growth.
Dus resultaat van mijn leerproces. Voorlopig laat ik het zo staan, zit verder niet in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:57

oscar82

De ondertitel

Panzer_V schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:37:
[...]

Hoe kom jij in vredesnaam aan meer dan 500 euro transactiekosten in één maand!!!

Dan moet je wel heel veel extra rendement maken om dat te rechtvaardigen.........
Je antwoord staat toch ook in het bericht? +5% ipv -5% (de markt) rendement lijkt mij wel te rechtvaardigen. Hou dat vol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:37
oscar82 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:06:
[...]

Je antwoord staat toch ook in het bericht? +5% ipv -5% (de markt) rendement lijkt mij wel te rechtvaardigen. Hou dat vol!
Ben ik niet met je eens. Als je €500 transactiekosten op een portefeuille van zeg €10000 hebt in 1 maand vind ik dat exorbitant. Leuk dat je dan de markt verslaat, maar tegen welke prijs.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Panzer_V schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:49:
[...]

Ben ik niet met je eens. Als je €500 transactiekosten op een portefeuille van zeg €10000 hebt in 1 maand vind ik dat exorbitant. Leuk dat je dan de markt verslaat, maar tegen welke prijs.
De vraag is of bij die 5% al €500 transactiekosten ingebakken zitten, ik neem aan van wel en dan is 5% erg netjes. Ik neem aan dat met zoveel transactiekosten het ook wel om iets meer dan 10k gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:00
Of een hele dure broker ;)

Ben wel benieuwd, €500 transacties bij IB/tiered lijkt me nogal een berg. Zou zomaar om 1000-1500 transacties per maand kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
Transactie kosten zijn uiteraard al van rendement afgetrokken, anders ben je jezelf voor de gek aan het houden.

Waar ze vandaan komen is vrij simpel, zo’n 500 optiecontracten 😉 En ja, de kosten zijn hoog, maar als ik 2 euro kan verdienen door 1 euro uit te geven zou ik het ook doen. In de praktijk is het wel meer natuurlijk, maar kosten zijn zeker een veel grotere component dan bij aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
In het algemeen lijkt het me nuttiger om transactiekosten als percentage uit te drukken dan als absoluut bedrag; zonder het belegde vermogen erbij zegt het niet zo veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Morty schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:13:
Transactie kosten zijn uiteraard al van rendement afgetrokken, anders ben je jezelf voor de gek aan het houden.

Waar ze vandaan komen is vrij simpel, zo’n 500 optiecontracten 😉 En ja, de kosten zijn hoog, maar als ik 2 euro kan verdienen door 1 euro uit te geven zou ik het ook doen. In de praktijk is het wel meer natuurlijk, maar kosten zijn zeker een veel grotere component dan bij aandelen.
Dan heb ik nog een vraag. Je omschrijft het als een risicoloze opbrengst, maar dat is het natuurlijk niet, zeker niet met 500 contracten. Verwacht je dat zo'n trade niet verkeerd uit kan pakken, en zo ja, waarom denk je dat een market maker dan toch graag jouw tegenpartij wil zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 01-02-2022 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
Zr40 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:18:
[...]

Dan heb ik nog een vraag. Je omschrijft het als een risicoloze opbrengst, maar dat is het natuurlijk niet, zeker niet met 500 contracten. Verwacht je dat zo'n trade niet verkeerd uit kan pakken, en zo ja, waarom denk je dat een market maker dan toch graag jouw tegenpartij wil zijn?
Het is absoluut geen risicoloze opbrengst!

Daar kan ik heel duidelijk over zijn, ik neem juist veel meer risico door het gebruik van hefbomen. Dat levert nu hogere returns dan je normaal in de markt zou hebben, maar het is ook een beetje een reverse loterij: als het fout gaat gaat het ook heel goed fout.

Uiteindelijk is er geen free lunch, en valt dit gewoon in de gebruikelijke risk-return trade off. Voor nu ben ik bereid die risico's te nemen en kan ik het me ook veroorloven, maar je moet je er wel heel bewust van zijn.

Vaak wordt de analogie van 'picking up pennies in front of a steamroller' gebruikt voor het schrijven van opties. Meestal gaat het goed en kan je er best aardig mee verdienen, maar als je wordt overreden heb je best wel een probleem ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Morty op 01-02-2022 18:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xanaroth
Xanaroth schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:12:
[...]

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+64,11%
+671,93%
Totale winst op inleg
+20,81%
+33,78%
Dividend groei
+63,86%
+472,64%
Hoogste prestaties
Gladstone Land +130,6%
Nordea Bank +64,39%
Macerich +61,95%
MSFT+660,12%
Broadcom +199,37%
MacDonalds +171,10%
Laagste prestaties
Siemens Energy -25,36%
Omega Healthcare Investors -18,53%
European Metals Holding -17,27%
Vodafone -57,28%
AB Inbev -21,09%
European Metals Holding -17,27%

offtopic:
XIR pakweg 24,63% YTD

Gezien ik nu over ben gestapt naar IB kan ik ook allemaal leuke prints maken. Nog beetje aan het klooien met de vergelijkingsindices, maar geeft in elk geval een leuk setje lijnen en kleuren voor het beeld.
[Afbeelding]

Allereerst was dit gewoon een bizarre maand, ergens in lijn met de rest van het bizarre jaar. Waar november een dipje had, werd het deze maand ruimschoots gecompenseerd. In termen van aantal euro's beste maand tot nog toe dit jaar, geholpen door de al bizarre stijging tot nu toe. Procentueel was de herstelbeweging van februari nog nét iets beter.
Tevens ook prettig nu mijn cijfers (blauw) goed af te kunnen zetten tegen indices. Geeft toch wat meer richting en gevoel voor het portfolio als geheel.

Bij de hoogvliegers is LAND z'n bizarre valuation nog altijd omhoog aan het bijstellen. Nog even en het gaat de strijd aan met MacD and AVGO voor de all time high posities. Nog eventjes 30% erbij geschreven in praktisch net zoveel dagen.
Verder wist Nordea nog nipt ING in te halen voor de eindstreep en is daarmee het enige niet-vastgoed aandeel in de top dit jaar. Macerich moest onder het Omicron en lockdown nieuws weer wat gas terugnemen, maar blijft ook verzekerd van een serieuze winst.
Hoewel het erg krap is daar bij die #3 positie. 3 aandelen staan elk op 61,xx% dit jaar, maar zowel ING als Veolia Environnement was niet zo hoog als Macerich.

De all-time-high lijst blijft vrijwel constant met dezelfde 3 blue-chip bedrijven. Wel hebben ze nog een stevige sprong vooruit genomen in 1 maand tijd. Ze voelen de concurrentie van LAND denk ik haha.

De laagvliegers blijft Siemens Energy wat kwakkelen onder druk van Siemens Gamesa en de grondstof prijzen. OHI weet nog aardig te herstellen ondanks de onzekerheid die nog altijd onder de huurders speelt. AT&T was stevig gezakt, maar na ladingen aan upgrade/outperformance nieuws verdampte ook daar een deel van de verliezen waardoor speculatie positie EMH weer terug is bij de slechtste van 2021. Die blijft blijft een rollercoaster rond Lithium in afwachting van opening van de mijn - blijft echter zeer geringe positie.

ATL's, vodafone blijft vodafone, reminder voor mezelf hoe het niet moet. AB Inbev is echt een covid aandeel dat zal blijven kwakkelen tot de terrassen, uitgaansleven en festivals weer tot leven komen. European Metals, zie hierboven.
Unibail heb ik ondertussen afscheid van genomen kijkend naar Omicron nieuws en inzet van de winter. Misschien dat ik in de loop van 2022 daar terug in stap, maar gezien de outperformance van concurrentie SPG/MAC besloten dat geld voor nu elders in te zetten.

Voor volgend jaar staat wederom veel vastgoed op de planning, mogelijk richting de 50% van de inleg kan daar heen gaan. Waarbij ik wel moet zeggen dat er ook veel groei-tech overlap in zit (denk aan datacenters, cell towers, infrastructure, renewables) en speculatieve groei (cannabis sector als IIPR/AFCG/NLCP). Daarnaast ook pure play tech sector (schat een 10-20% van de inleg richting de Broadcom's en Cisco's) evenals pure-play financials in de vorm van banken, vermogensbeheer en verzekeraars (10-20%) hoog op de wishlist staan.
Kortweg focus op trend van groeiende digitale maatschappij en tegelijk wat inflatiebescherming vanuit bedrijven die meer present-day-cashflow ipv future-cashflow gericht zijn als discounted cash flows weer relevant worden onder een toename van de rentes.

MTD
YTD
Since inception '16
Vermogensgroei
+1,60%
+1,60%
+682,67%
Winst op inleg
-1,15%
-1,15%
+31,04%
Money Weighted Return
-1,4%
-1,4%
N/A
Comparable MWR
IWDA -5,12%
78/11/11 ETF -4,63%
IWDA -5,12%
78/11/11 ETF -4,63%
N/A
Dividend groei
+9,95%
+9,95%
+519,68%
Hoogste prestaties
Vodafone +17,13%
Blackstone +16,68%
BATS +16,59%
Vodafone +17,13%
Blackstone +16,68%
BATS +16,59%
MSFT+602,85%
Broadcom +163,59%
MacDonalds +162,38%
Laagste prestaties
Palantir -23,19%
IIPR -17,26%
Digital Realty Trust -13,63%
Palantir -23,19%
IIPR -17,26%
Digital Realty Trust -13,63%
Vodafone -51,47%
Palantir -32,93%
AB Inbev -16,35%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dXTPzHaAnCCwYLjokFdPsZT2qE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVH9CVAGUO9KNMXkv63HsbCE.jpg?f=fotoalbum_large

offtopic:
Mocht iemand tips/settings weten om '21 eruit te filteren hoor ik het graag. Portfolio overzetten zorgt voor vage bewegingen in het money-weighted overzicht ivm momenten relatief grote cashposities en toeval van aandelen die net wel/niet waren overgezet. Waardoor 'since inception' nu niet heel representatief is om met indices te vergelijken. Maar komt dicht genoeg in de buurt om bruikbaar te zijn.

Als beloofd, dit jaar inclusief 'gewogen' prestatiecijfer vanuit Portfolio Performance (dank aan IBKR) en vergelijkbare wereldindex IWDA en gebruikelijke 78/11/11 set van ETF's voor wereldwijde tracking. Ga ook proberen om de maandelijkse cijfers bij te houden, dat zou nu ook wat makkelijker moeten gaan dan met handmatig werk. Instelling is money-weighted, zodat de bewegingen van mijn portfolio en de indices eerlijk verlopen met de momenten (en hoeveelheid euro's) van de stortingen.

De eerste maand is een hele boeiende maand geweest en mooie stresstest voor het portfolio. Ondanks stevige uitschieters omlaag (en meer posities in het rood dan groen) zijn er voldoende lichtpuntjes dat het verlies zeer acceptabel te noemen is tegenover de gebruikelijke indices.
Uiteindelijk heb ik dan ook een wat defensiever cq value heavy portfolio, iets wat van nature volgt uit het dividend beleggen.
Vermogen is door de beperkte daling van de koers zo toch iets gegroeid met dank aan extra inleg (bonus, 13e maand enzo). Was hiervoor wel een hele goede maand om extra in te leggen.

Dividend is veel harder gestegen dan alleen de inleg kan verantwoorden. Met name door wat portfolio herbalancering na de jaarwisseling, en op jaarbasis verwerken van de hogere uitkeringen van veel bedrijven na afronden van de Q4 cijfers.
Voorbeeld is dat ik LAND (vorig jaar bizarre +130%) verkocht heb en dit ingezet waar het aanzienlijk meer kan opleveren. Per direct x3 dividend en nog steeds jaarlijks groeipotentieel van de uitkering. Verder ook groeiers Abbvie, Broadcom, AmericanTower met ruim double-digit verhogingen tegen dezelfde periode vorig jaar.
Alleen de (na vandaag) officiële AT&T spin-off cijfers zorgt ervoor dat het later dit jaar snel weer zal afnemen. Dat nemen we maar voor lief.

Bij de individuele aandelen springt als eerste vodafone eruit. Beruchte aankoop uit donker verleden, die op samenwerking/overname nieuws ineens omhoog springt. Staat nog altijd zeer solide #1 all time loser, dus denk ervan wat je wilt. Should've bought the dip?
Verder doet afgestrafte value aandelen het in algemene zin erg goed. Ook bijvoobeeld BASF, SWISS re staan ook goed solide in de double digit stijging naast BritishAmericanTobacco and Bayer.

Waar value de stijgers uitmaken, zijn de dalers juist de (hyper) groeiers en beloften van Tech en Cannabis. Hele top10 losers is alleen maar deze 2 sectoren. De grootste beloften, dé stijgers van 2021? Datacentra, zendmasten, semicon en software gaan hand in hand met cannabis financiering en cannabis vastgoed net zo hard omlaag als vorig jaar omhoog.

Zowel de stijgers als dalers is duidelijk growth->value beweging met het oog op rente/inflatie. Eigenlijk is de financiele sector de enige uitzondering. Daar gaat zowel growth als value omhoog, aangezien hogere rente/inflatie positief is op de winstmarges én de uitstaande schulden.

[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 01-02-2022 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xanaroth schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:04:
[...]
offtopic:
Mocht iemand tips/settings weten om '21 eruit te filteren hoor ik het graag. Portfolio overzetten zorgt voor vage bewegingen in het money-weighted overzicht ivm momenten relatief grote cashposities en toeval van aandelen die net wel/niet waren overgezet. Waardoor 'since inception' nu niet heel representatief is om met indices te vergelijken. Maar komt dicht genoeg in de buurt om bruikbaar te zijn.
Als je kiest voor een 'custom' time period dan kan je een andere startdatum kiezen. Maar eigenlijk zou ik me er niet al te druk over maken. Over een paar jaar valt het niet eens meer op; vergelijk bijvoorbeeld mijn eerste grafiek met mijn laatste, uit die paar pixels die met de eerste periode overeen komen kan je de vorm haast niet meer herkennen :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat maandupdates betreft, ik heb besloten om over te gaan op kwartaalupdates, en daarom nu geen januari update van mij. Maandelijks vind ik toch iets te frequent voor een overwegend buy & hold portfolio in redelijk veel individuele aandelen, en deze frequentie legt in de top/bottom 3 ook meer de nadruk op welke bedrijven in welke maand de kwartaalcijfers publiceren. Met kwartaalupdates hoop ik meer de nadruk te kunnen leggen op langetermijnresultaten.

En hoewel ik vorige maand heb gezegd dat ik geen rendementen op portfolioniveau meer zou delen, wilde ik jullie dit plaatje toch niet onthouden:

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202202.png

Alles is oké, ik zweer het! De werkelijkheid is minder extreem dan de grafiek suggereert. :)

De reden is rente-arbitrage, waarvoor ik wat geld heb opgenomen en op de spaarrekening apart had gezet. PortfolioAnalyst interpreteert dat als leverage, want die tool weet niets over het geld op de spaarrekening. Gedurende de maand heb ik naar aanleiding van de daling dit geld weer gestort bij IB, en dat betekent (uiteraard) dat leverage daalt, maar dus ook dat het herstel van de laatste paar dagen procentueel gezien gedempt wordt. Terwijl in absolute cijfers de hoeveelheid cash geen verschil maakt.

Als ik hiervoor corrigeer, dan ligt in werkelijkheid het dal niet halverwege de 55% en 110% lijnen, maar ergens boven 110%.

Belangrijk verschil met het dal van maart 2020: ik heb geen enkele positie uit voorzorg gesloten! In die periode kwam de maintenance margin grens akelig dicht in de buurt; daar was in januari 2022 geen sprake van. Initial margin werd wel overschreden (dankzij de grote initial margin requirement van de box spreads), en dat is vervelend omdat dat mij verhindert om transacties uit te voeren die mijn opties rond expiration soms nodig hebben. Vandaar de eerder genoemde storting.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• writser
Puur op basis van die grafiek zou ik zeggen: als je portfolio de afgelopen weken met meer dan 20% of 30% kelderde dan heb je waarschijnlijk een hele grote exposure richting een hele beperkte subset aandelen.

Want de sell-off van de afgelopen weken was vrij specifiek: financials, commodities en “value”-aandelen als Berkshire staan amper in de min of zelfs in de plus. Idem voor brede wereldwijde indices.

Dat suggereert dat je met jouw portfolio, ondanks je hoeveelheid posities, enorme rente-, sector-, geografische- en/of factor-risico’s loopt. De afgelopen weken was er wat kleine paniek over inflatie: wat gebeurt er met je portfolio als de rente daadwerkelijk op 5% staat over een paar jaar?

Wellicht ben je bewust zo gepositioneerd, wellicht iets om over na te denken. Spreiding omvat meer dan alleen het aantal aandelen in je portfolio.

[ Voor 9% gewijzigd door writser op 02-02-2022 16:26 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het zijn inderdaad voornamelijk de aandelen die volgens PA onder de 'Technology' en 'Consumer Cyclicals' sectoren vallen die resp. –13,5% en –6,9% bij hebben gedragen aan het totaal van de maand. Al het andere is goed voor nog eens –6,9%. Maar deze percentages zijn niet enkel toe te schrijven aan deze aandelen, maar ook aan mijn leverage (ook het deel dat niet met de rente-arbitrage te maken heeft).

Ik ben er zeker over na aan het denken! Actie ga ik vandaag nog niet ondernemen maar ik ben voor mijzelf al bezig met het opstellen van een plan.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 01-02-2022 23:01 ]

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 19:15
Ik weet dat het inhoudelijk weinig toevoegt hier maar ik wil even mijn waardering uitspreken voor een ieder die in dit topic een bijdrage levert. Ik waardeer jullie eerlijkheid enorm en dit heeft mij persoonlijk veel nieuwe inzichten gegeven. De afgelopen twee jaar heb ik echt enorm veel van jullie geleerd en dit heeft zich vertaald naar financieel positieve resultaten in een roerige tijd. Af en toe heb ik hier wat domme dingen geroepen en zijn er mensen geweest die mij serieus gespiegeld hebben met de realiteit waardoor negatieve rendementen mij bespaard zijn gebleven. Ik snap dat dit voor sommige enigszins sentimenteel overkomt maar ik wilde deze waardering toch echt even uitspreken omdat het mij persoonlijk financieel echt verder heeft geholpen. Keep up the good work people!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Over januari -4,8% in lijn met wereldwijde aandelen indices. Dieptepunt was -6,3% en bij VWRL was dit -8%. Ik zie hier een stuk betere rendementen over dit tijdvak, knap werk!

Zichtbaar in januari is dat een portfolio met momenteel 33% langlopende obligaties, 22% wereldwijde aandelen, 41% goud en 4% crypto weliswaar wat minder daalt, maar nu ook langzamer opkrabbelt. De prijs van spreiding, zolang aandelen niet echt flink dalen, zullen de rendementen wat lager liggen.

Deze januari is wel even andere koek dan de 27% rendement over vorig jaar, gaat toch stiekem in je achterhoofd zitten haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:35
Magpie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:06:
Deze januari is wel even andere koek dan de 27% rendement over vorig jaar, gaat toch stiekem in je achterhoofd zitten haha.
Probeer het anders te bekijken, wat is de invloed van 1 maand (negatief)rendement op het resultaat over je totale horizon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Zr40 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:15:
[...]
De reden is rente-arbitrage, waarvoor ik wat geld heb opgenomen en op de spaarrekening apart had gezet. PortfolioAnalyst interpreteert dat als leverage, want die tool weet niets over het geld op de spaarrekening. Gedurende de maand heb ik naar aanleiding van de daling dit geld weer gestort bij IB, en dat betekent (uiteraard) dat leverage daalt, maar dus ook dat het herstel van de laatste paar dagen procentueel gezien gedempt wordt. Terwijl in absolute cijfers de hoeveelheid cash geen verschil maakt.

Als ik hiervoor corrigeer, dan ligt in werkelijkheid het dal niet halverwege de 55% en 110% lijnen, maar ergens boven 110%.
Zr40 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:00:
Het zijn inderdaad voornamelijk de aandelen die volgens PA onder de 'Technology' en 'Consumer Cyclicals' sectoren vallen die resp. –13,5% en –6,9% bij hebben gedragen aan het totaal van de maand. Al het andere is goed voor nog eens –6,9%.
[..]
Als ik het goed begrijp, zeg je hier 2 best bijzondere dingen.
- De grafiek/cijfers van Portfolio Performance wordt 'opgekrikt' doordat de rente-arbitrage wordt gezien als leverage nadat je de ontvangen cash elders apart zet op een spaarrekening. Waardoor je gewogen rendement relatief hoog uit valt, en je rendement spontaan inzakt wanneer je deze zak geld terug stort op de cashrekening.
- Dit wordt ondersteund gezien je gemelde dalingen van verschillende sectoren, ordergrootte -13,5%, -6,9% en -6,9% veel minder zijn dan de grafiek doet geloven.

Betekend dit dan niet, dat de rendement 'outperformance' tegenover indices mogelijk ook gevolg is vanuit hoe de rente-arbitrage door de jaren heen verwerkt is en werkelijk rendement mogelijk lager ligt?
Anders gezegd: als rente-arbitrage effectief gezien foutief wordt verwerkt volgens jou is de vergelijking tegenover de indices wel een eerlijke verhouding?

Krijg het idee dat, op basis van je opmerkingen, wanneer het cashdeel van de rente arbitrage gewoon op de IBKR rekening was blijven staan het werkelijke rendement veel dichter in de buurt zou zitten van bijvoorbeeld NDX dan op basis van de grafiek verwacht zou worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 02-02-2022 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Magpie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:06:
Over januari -4,8% in lijn met wereldwijde aandelen indices. Dieptepunt was -6,3% en bij VWRL was dit -8%. Ik zie hier een stuk betere rendementen over dit tijdvak, knap werk!

Zichtbaar in januari is dat een portfolio met momenteel 33% langlopende obligaties, 22% wereldwijde aandelen, 41% goud en 4% crypto weliswaar wat minder daalt, maar nu ook langzamer opkrabbelt. De prijs van spreiding, zolang aandelen niet echt flink dalen, zullen de rendementen wat lager liggen.

Je kan ook kijken wat nu je 1-jaars rendement is (1-feb tot 1-feb). Dan heb je misschien nog steeds +21% ofzo binnen 12 maanden - veel meer dan de 7 a 10% die gemiddeld verwacht kan worden.
Geeft wat perspectief en houvast aan hoe heftig deze daling/correctie is, en waarom velen het gewoon zien als een dipje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Xanaroth schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:10:
[...]
Als ik het goed begrijp, zeg je hier 2 best bijzondere dingen.
- De grafiek/cijfers van Portfolio Performance wordt 'opgekrikt' doordat de rente-arbitrage wordt gezien als leverage nadat je de ontvangen cash elders apart zet op een spaarrekening. Waardoor je gewogen rendement relatief hoog uit valt, en je rendement spontaan inzakt wanneer je deze zak geld terug stort op de cashrekening.
Precies! Overigens niet Portfolio Performance, maar Portfolio Analyst (van IB).
- Dit wordt ondersteund gezien je gemelde dalingen van verschillende sectoren, ordergrootte -13,5%, -6,9% en -6,9% veel minder zijn dan de grafiek doet geloven.
Voor de duidelijkheid, dit zijn geen dalingen van sectoren, maar de bijdrage van die sectoren op het rendement op portfolioniveau. Dus ter illustratie, stel dat tech aandelen met 20% dalen en 50% van mijn accountwaarde zit in tech aandelen, dan draagt dit –10% bij. En stel dat dankzij leverage 200% van mijn accountwaarde in tech aandelen zit, dan draagt dit –40% bij.
Betekend dit dan niet, dat de rendement 'outperformance' tegenover indices mogelijk ook gevolg is vanuit hoe de rente-arbitrage door de jaren heen verwerkt is en werkelijk rendement mogelijk lager ligt?
Ja, maar dit rente-arbitrage doe ik pas sinds halverwege vorig jaar. Leverage an sich al langer, en dat versterkt inderdaad de performance in beide richtingen.
Anders gezegd: als rente-arbitrage effectief gezien foutief wordt verwerkt volgens jou is de vergelijking tegenover de indices wel een eerlijke verhouding?
Nee, en dit is ook een belangrijke reden waarom ik heb besloten in principe geen rendementen op portfolioniveau meer te delen. Het maakt het niet goed te vergelijken, en ik heb niet de juiste tools om te compenseren voor de veranderende mate van leverage (veranderend over tijd dankzij transacties, rendementen, en stortingen/onttrekkingen) en dit tegelijk in een grafiek te tonen met indices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

SandStar schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:03:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Somewhat ok. Allemaal niet zo heel heftig bewogen.
M'n ABN positie is alleen wel flink groot geworden. Dus als die eens gaat duikelen dan ga ik dat merken
Updates delen werkt toch het beste als je dat doet als je NT fondsen ook bijgewerkte cijfers hebben :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAaCZH6A0iZzCO0FTC2dKjz3KZs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EXQZp62eaHmQ3yhK5KUivymq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENCSO8jc8TGQ_BzokS1pXsfDa9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XUwpSnL0iiUk7toPP1tjbIf9.png?f=user_large

-2,9% is al weer een stuk beter.
Maar ik denk dat ik toch eens wat moet gaan herbalanceren. NT small caps heeft ook een bizar zware weging bij mij op dit moment. Grappig hoe dat eigelijk pas opvalt op het moment dat het de worst performer is :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Afgelopen maand was het verschil tussen small cap en small cap value wel duidelijk.
NT small cap -7.09%
ZPRX -0.88% (Europa)
ZPRV -3.01% (VS)

Edit: EM hield zich ook goed staande.
NT EM: -0.54%
EMVL: +2.63% (iShares EM Value)

Data lopen natuurlijk niet precies gelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Pistachenootje op 02-02-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:16
Pistachenootje schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:33:
Afgelopen maand was het verschil tussen small cap en small cap value wel duidelijk.
NT small cap -7.09%
ZPRX -0.88% (Europa)
ZPRV -3.01% (VS)
Data lopen natuurlijk niet precies gelijk.
Ik baalde al dat ik nu niet mijn small caps ‘goedkoop’ kon aankopen ;)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Mijn vriendin heeft een portfolio met enkel VWRL daarin, verder geen andere ETF's of losse aandelen maar ze wil graag (hoe ze het zelf zegt): wat experimenteren / risico lopen nu ze nog midden 30 is.
Horizon is nog 25 jaar en ze zit bij de giro.

Mensen ervaring of tips? Ik zelf zit in aandelen zoals shell, MSFT, tesla en GME maar dit wil ze niet, wat ik overigens ook heel goed begrijp haha.

Dank voor eventuele tips of suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 22:38
SandStar schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:47:
[...]

Updates delen werkt toch het beste als je dat doet als je NT fondsen ook bijgewerkte cijfers hebben :X

[Afbeelding]

[Afbeelding]

-2,9% is al weer een stuk beter.
Maar ik denk dat ik toch eens wat moet gaan herbalanceren. NT small caps heeft ook een bizar zware weging bij mij op dit moment. Grappig hoe dat eigelijk pas opvalt op het moment dat het de worst performer is :F
offtopic:
Komen die graphics uit Portfolio Performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 14:32
seadogg schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:57:
Mijn vriendin heeft een portfolio met enkel VWRL daarin, verder geen andere ETF's of losse aandelen maar ze wil graag (hoe ze het zelf zegt): wat experimenteren / risico lopen nu ze nog midden 30 is.

Mensen ervaring of tips? Ik zelf zit in aandelen zoals shell, MSFT, tesla en GME maar dit wil ze niet, wat ik overigens ook heel goed begrijp haha.

dus alleen een Unilever of equivalent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
DJTimo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:06:
[...]
dus alleen een Unilever of equivalent?
Bijvoorbeeld. Maar waarom Unilever? vanwege het dividend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
seadogg schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:57: ze wil graag (hoe ze het zelf zegt): wat experimenteren / risico lopen nu ze nog midden 30 is.
Het selecteren van individuele aandelen zou ik niet aanraden tenzij ze daar genoeg kennis voor heeft en veel tijd in wil steken.

Imo betere manieren om meer risico te nemen: factor investing (bijvoorbeeld ZPRV, ZPRX toevoegen) of leverage.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• writser

Misschien kunnen jullie een keer bij een parenclub kijken als ze wil experimenteren. Of een motor kopen. Die portfolio lijkt me prima :9 .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Laat haar maar eens inlezen over 'lifecycle investing' waarbij je dus inderdaad wat meer met geleend geld gaat werken. De hoogte van het extra risico is dan zelf te bepalen. Het kan prima op een verantwoorde manier. Alles met mate.

Ook zou ze/jullie eventuele overwaarde uit een huis kunnen opnemen en daarmee beleggen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 02-02-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan een lijstje aandelen uitprinten en er met een dartpijl op gooien, dan introduceer je heel wat risico.

Een hoger risico gaat niet automatisch gepaard met een hoger rendement. Sterker nog, het rendement is doorgaans juist lager omdat onervaren beleggers de verkeerde inschattingen maken. De vraag moet niet zijn of je meer risico wilt lopen, de vraag moet zijn of je kansen ziet om je vermogen sneller te laten stijgen dan met traditioneel indexbeleggen en of je vervolgens bereid bent het risico dat hier bij komt kijken te accepteren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48
If investing is entertaining, if you're having fun, you're probably not making any money. Good investing is boring.
- George Soros

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 14:32
seadogg schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Bijvoorbeeld. Maar waarom Unilever? vanwege het dividend?
Dividend is ander woord voor sigaar uit eigen doos
Ik vind Unilever wel een defensief aandeel, maar is maar één voorbeeld. Jouw vriendin zal er goed bij slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ga vooral bedenken waarom ze dat wil. Ik denk dat vwrl gewoon een prima keuze is. Ik zit zelf 100 procent in XDEM. Iets meer risico, maar verder gewoon hetzelfde idee. Gewoon de wereldeconomie volgen en klaar. De kans dat je het beter doet is gewoon klein.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

DJGizbo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:58:
[...]

offtopic:
Komen die graphics uit Portfolio Performance?
offtopic:
yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
Tsurany schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:03:
[...]

Je kan een lijstje aandelen uitprinten en er met een dartpijl op gooien, dan introduceer je heel wat risico.

Een hoger risico gaat niet automatisch gepaard met een hoger rendement. Sterker nog, het rendement is doorgaans juist lager omdat onervaren beleggers de verkeerde inschattingen maken. De vraag moet niet zijn of je meer risico wilt lopen, de vraag moet zijn of je kansen ziet om je vermogen sneller te laten stijgen dan met traditioneel indexbeleggen en of je vervolgens bereid bent het risico dat hier bij komt kijken te accepteren.
Dat is veel te kort door de bocht.

Het ligt er vooral aan wat voor risico je neemt. Jou verhaal gaat op voor 'alpha risico', met stock picken bijvoorbeeld heb je inderdaad meer risico maar niet een hoger rendement. Maar je kan ook je 'beta risico' verhogen. Dus gewoon een index volgen, maar met een hefboom/leverage. Daarmee heb je wel een hoger verwacht rendement.

Probleem daarvan is altijd dat waneer je met een hefboom van 2 zit, en de markt daalt 50% je geen geld meer hebt en dus niet meer kan recoveren. Dat is een risico waarvan je zelf moet inschatten of je het wilt lopen.

Leverage komt er eigenlijk altijd op neer dat je met geleend geld gaat handelen, dat kan met een margin account zodat je tegen je portefeuille leent, of je kan b.v. je hypotheek verhogen. Turbos en dergelijke zou ook kunnen, maar die zijn kostentechnisch weer niet zo interessant zodat je hogere verwachte rendement weer voor het grootste deel opgegeten wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Morty op 02-02-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:41
Meer VWRL kopen is ook meer risico nemen en in principe hogere opbrengst.

In de veronderstelling dat er geen aan/verkoopkosten zouden zijn is het een leuke denkoefening om je spaarrekening (cashbuffer) volledig te vervangen door VWRL(of alternatieve wereld ETF).

Dat de koers van zo’n index af en toe eens met pakweg 50% zakt is iets dat bij het spel hoort. Maar dat die heleboel naar nul gaat, die kans is heel erg klein. Kleiner dan dat je geld op een spaarrekening om een of andere reden kwijt zou geraken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morty
En ook hier heeft Ben Felix natuurlijk weer een video over: YouTube: Investing With Leverage (Borrowing to Invest, Leveraged ETFs) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 15:29
Wozmro schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:06:
Meer VWRL kopen is ook meer risico nemen en in principe hogere opbrengst.

In de veronderstelling dat er geen aan/verkoopkosten zouden zijn is het een leuke denkoefening om je spaarrekening (cashbuffer) volledig te vervangen door VWRL(of alternatieve wereld ETF).

Dat de koers van zo’n index af en toe eens met pakweg 50% zakt is iets dat bij het spel hoort. Maar dat die heleboel naar nul gaat, die kans is heel erg klein. Kleiner dan dat je geld op een spaarrekening om een of andere reden kwijt zou geraken.
Dit is toch geen ingewikkelde denkoefening of mis ik iets? Natuurlijk is het altijd gunstiger om te 'leveragen' met je eigen spaarrekening dan met geleend geld. Het eerste kost je enkel de rente van je spaarrekening, het tweede een veelvoud daarvan. En je komt met bijvoorbeeld een creditcard echt wel de tijd door die het kost om fondsen weer te verkopen mocht je toch geld nodig hebben. Dus als je voor maximaal risico wil gaan moet je vooral eerst je spaarrekening leegplukken voordat je ook maar aan leverage gaat denken.

Ik zal er vast te makkelijk over denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

SMH, halfgeleiderindustrie?
OIH, Oil Equipment & Services ETF ?
VanEck Vectors Rare Earths and Strategic Metals?
Zomaar een paar ideeën van sectoren waar ik denk dat komende 5 jaar nog wel groei in te vinden is :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-09 20:47
writser schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:52:
[...]

Misschien kunnen jullie een keer bij een parenclub kijken als ze wil experimenteren. Of een motor kopen. Die portfolio lijkt me prima :9 .
Laat mij raden, en dan ben jij ook van de partij writser? :D
Wie wil er nog meer mee doen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Dank voor de reacties allemaal. Haar kennende wil ze er niet al teveel tijd in steken maar een beetje experimenteren. Ik denk dat ze gewoon lekker maandelijks vwrl moet blijven stacken als ik het zo lees.

Die parenclub of motor klinkt wel goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
De linkse partijen hebben een voorstel gedaan voor de nieuwe VRH:

https://www.rtlnieuws.nl/...er-meer-belasting-betalen

Wat vinden jullie hier van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Hoewel ik geen individuele aandelen bezit vind ik het wel leuk om zo nu en dan de ontwikkelingen te volgen. Meestal gebruik ik Google om te kijken hoe de (dag-)koersen het dan doen. Het Google finance grafiekje geeft dan het koersverloop van de dag weer. Ik was nieuwsgierig wat er met het aandeel Shell zou gebeuren na de naamswijziging.
Vorige week kon ik het nog onder RDSA op google vinden, maar inmiddels niet meer zoals verwacht. Als ik zoek op de nieuwe naam Shell PLC dan is het resultaat niet wat ik zou verwachten.

Deze is vandaag verhandeld, maar bevat nog steeds 'royal' in de titel: https://www.google.com/finance/quote/SHELL:AMS

Wat is de nieuwe ticker voor het aandeel Shell waar ik op kan zoeken?
Gaat de wijziging ook gevolgen hebben voor aandeelhouders of heeft het helemaal geen impact op de beurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@phantom09 wordt hier besproken: Het spaartopic - Deel 3

Edit: hier is beter Pistachenootje in "Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022"

@seadogg misschien heeft je vriendin er wat aan om het dividendlek te dichten. VWRL is wat duur, zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

[ Voor 31% gewijzigd door Pistachenootje op 02-02-2022 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:35
phantom09 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:53:

Lijkt me een leuk proefballonetje, maar als de huidige VRH niet mag van de rechter is dit natuurlijk nog problematischer. Denk dat we maar gewoon moeten afwachten waar ze mee gaan komen. Ben wel benieuwd, kan me eigenlijk geen werkbare oplossing die recht doet aan de uitspraak van de rechter, simpel te implementeren is en min of meer de belastinginkomsten in stand houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb hem ook hier gepost: Pistachenootje in "Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022"

Daar is het helemaal on topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:52
Hoe denken jullie over een ActivisionBlizzard? Koersen rond de 79 dollar, er ligt een cash offer van 95 dollar door Microsoft, pending FTC approval. Pre Microsoft een koers van rond de 65 dollar (met overigens wel, naar het blijkt, zeer slechte bedrijfscultuur waar vanalles fout ging). Mocht de deal niet doorgaan krijgen ze ook nog een X bedrag cash vanuit Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Slomy schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:31:
Hoe denken jullie over een ActivisionBlizzard? Koersen rond de 79 dollar, er ligt een cash offer van 95 dollar door Microsoft, pending FTC approval. Pre Microsoft een koers van rond de 65 dollar (met overigens wel, naar het blijkt, zeer slechte bedrijfscultuur waar vanalles fout ging). Mocht de deal niet doorgaan krijgen ze ook nog een X bedrag cash vanuit Microsoft.
Ik heb zowel blizzard alsmede microsoft. :)
Ik zie wel wat het wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Holy f***** sh**. Hoe kan dit forum nog niet ontploft zijn tot slow chat?

QCOM na earnings -7%. Facebook zelfs 13 17 18 -18,5%. Trekken eigenhandig zo'n beetje de volledige post market indices en de futures indices omlaag, door combinatie van weging en de enorme koersval.

QCOM kan ik nog begrijpen, maar.meta lijkt gewoon <18 PE te gaan. Daalt sneller dan ik kan typen momenteel...

Edit: nu al 21 -22 23% gepasseerd.

Edit ik stop.met edits. Deze zooi is nu gewoon volledig vrije val. Geloof dat elke stop loss gebroken wordt in soort perfect storm. Net stoelendans, alleen zonder stoelen dus iedereen verliest.

[ Voor 23% gewijzigd door Xanaroth op 02-02-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Xanaroth schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:16:

QCOM na earnings -7%. Facebook zelfs 13 17 18 -18,5%. Trekken eigenhandig zo'n beetje de volledige post market indices en de futures indices omlaag, door combinatie van weging en de enorme koersval.

QCOM kan ik nog begrijpen, maar.meta lijkt gewoon <18 PE te gaan. Daalt sneller dan ik kan typen momenteel...
Omdat ik in Shell zit :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik denk dat nog niet alles ingecalculeerd is in de prijs over wat de FED van plan is te doen. Het ziet er naar uit dat in maart nog meer storm komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Bijzonder hoe hard Meta platforms nu wordt afgestraft, -22% nu. Ik heb het idee dat de markt momenteel met (te) veel paniek reageert op cijfers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
phantom09 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:53:

De moeite van het bediscussiëren niet waard. Prikkelend voorstel voor de achterban, gaat er nooit door komen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ben benieuwd of de vrije val van Meta gaat overslaan naar de rest van de beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Pistachenootje schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:39:
Ben benieuwd of de vrije val van Meta gaat overslaan naar de rest van de beurs.
Amazon gaat al mee omlaag. -3% nu. Blijkbaar maakt het mensen nerveus over de ontvangst van hun cijfers morgen.

Gezien de weging van bedrijven als Meta, qcom en Amazon? Dat s waarschijnlijk al genoeg om vrijwel elke indice naar het rood te forceren. Dan volgt verdere verkopen vanzelf morgen wanneer de ETF's verkocht worden.
Futures Nasdaq gaat al richting de -1% op 2 nieuws berichten en 1 aankomend bericht.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 02-02-2022 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
Miki schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:31:
Bijzonder hoe hard Meta platforms nu wordt afgestraft, -22% nu. Ik heb het idee dat de markt momenteel met (te) veel paniek reageert op cijfers.
Zwaar overdreven afgestraft, maar dat is altijd zo als het beleggers niet bevalt.
Ja de cijfers zijn lager dan verwacht, maar de afstraffing is ook overdreven.En ja ik heb facebook aandelen.

https://www.cnbc.com/2022...-fb-q4-2021-earnings.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Edit: nu al 21 -22 23% gepasseerd.

Edit ik stop.met edits. Deze zooi is nu gewoon volledig vrije val. Geloof dat elke stop loss gebroken wordt in soort perfect storm. Net stoelendans, alleen zonder stoelen dus iedereen verliest.
Omdat ik in 2020 niet in tech of groei geloofde en olieaandelen van de vloer opraapte. Shell was goedkoop.

Small cap olieaandelen op 20 cent gekocht, het sloot vandaag op 1 dollar. De draai van negatieve EPS naar positieve en Brent over de 100 kan de koers naar 8 á 9 dollar in 2 jaren tijd doen gaan zoals tijdens de vorige crisis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

:? qualcomm overtrof op alle fronten, omzet,winst en winstmarge. En dan ook nog eens hogere verwachtingen komend kwartaal. Plus qualcomm had al een forward PE van 16.

Meta heeft /had een forward PE van 22.67, en is dus duurder?

Qualcomm is gewoon gedumpt met het sentiment van spotify en meta maar heeft zich al goed hersteld.
eens kijken wat zwaargewicht amazon morgen doet.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:31:
Wat ik ervan begrepen heb is dat ze het meeste verdienen aan Amerikaanse gebruikers en dat Apple bescherming van de privacy van haar gebruikers ze daarmee serieus raakt op de financiën.

Zelf geen aandeel in FB. Ze hebben wel een vaste klanten base (40+ gaat daar nooit meet weg) maar betwijfel hoe lang advertentie nog een valide businessmodel blijft. Ze zijn niet voor niets zonder gegroeid en stoor mijzelf op FB daar enorm aan. Voor exposure op advertentie markt zit ik wel in Google want voelt minder als een one-trick-pony.

PayPal lijkt op het moment ook een leuke instapprijs met de prijzen terug op niveau maart’2020.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 03-02-2022 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Door persoonlijke omstandigheden heb ik een hele tijd nauwelijks actief gehandeld in ETF's en aandelen.
Nu de markt in roering is de afgelopen maand en ik aardig wat cash heb vergaard het afgelopen jaar, probeer ik toch maar weer eens wat meer tijd en energie in mijn protfolio steken.

Ik beleg bij degiro vooral in ETF's, IWDA en EMIM, en verder nog wat losse aandelen (paar dividend aandelen).
Ik heb via mijn hypotheek nog belegd bij ING in NN global fund en NN euro obligatie fonds.
Verder nog wat goud en zilver als hedge.

Heb heel wat pagina's terug gelezen, maar kon niet goed de antwoorden vinden waar ik naar op zoek was.

1
Is Northern trust (zoveel) beter dan IWDA/EMIM? Ook Actium AVIAW is een stuk lager in kosten. In de vergelijker zijn de kosten toch wel 0,3% lager dan IWDA, dus meer rendement over vele jaren. Maar ik kan ze bij de giro niet terug vinden helaas.
Overstappen naar IB of een bank is een optie, maar hier zijn de kosten hoger dan bij degiro.

2
Weet iemand of je bij ING de fondsen van NN binnen een beleggingshypotheek kunt omzetten naar fondsen/ETF's van andere maatschappijen zoals Northern Trust?

3
Wat vinden jullie van de de volgende aandelen:
AT&T
Kraft Heinz
Macy's
AT&T is goedkoop geprijsd nu en ik overweeg bij te kopen.
De andere 2 twijfel ik of ik ze van de hand moet doen of niet.

4
Iemand nog leuke aanbevelingen voor individeule aandelen of fondsen/ETF's?
Ik twijfel tussen meer tech/growth of meer goud/mining/commodities en blue chips

Meta nu op 20+% in de min dus die is wellicht interessant om te kopen nu.
Alphabet
Texas Instruments
Amgen
Abbvie
Intel/Nvidia

Franco Nevada
Royal Gold
Barrick
Vale
Rio tinto

Unilever
British American Tobacco
Enbridge
Intel
Starbucks

.

Iemand die zijn licht erop wil laten schijnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dus de winst van Meta is bijna 5% minder dan verwacht (3,67 per aandeel ipv 3,85) en dan gaat het aandeel met meer dan 20% naar beneden.

Hadden we het hier van de week over rationaliteit bij handelaren?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
ArthurMorgan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:32:
Dus de winst van Meta is bijna 5% minder dan verwacht (3,67 per aandeel ipv 3,85) en dan gaat het aandeel met meer dan 20% naar beneden.

Minder dan verwacht, en verwachtingen omlaag bijgesteld. Specifiek - omlaag bijgesteld naar punt waarbij ze mogelijk de inflatie niet meer verslaan. Inkomsten +3-11% is gemiddeld 7% ofwel minder zijn dan de huidige U.S. inflatie - iets wat best belangrijk is als mijlpaal. Als de inflatie hoger is dan de groei van je inkomsten gaan kosten mogelijk sneller stijgen dan de inkomsten en de winst in '22 terug vallen.

Betekend in theorie dat voor Meta het growth verhaal voorbij is, en het overgang is naar value bedrijf. Eentje die niet de inflatie kan bijhouden. Wat op zich niet gek is als je bedenkt dat MAU bijna de halve wereldbevolking is; dat geeft weinig ruimte voor extra groei naast puur vertrouwen op prijsverhogingen van advertenties. Impliceert daarmee wel dat de P/E ook richting een value aandeel gaat met geen tot geringe groei en dat is gewoon geen 25+.

Verder Amazon flirt nu met -15% YTD vooraf publicatie van hun cijfers. Spotify was -21% YTD, komt nu nog eens -10% bij post-market. Netflix gaat ook door de -30% heen YTD. Nu dus facebook/meta ook ruimschoots -26,5% YTD en -35% vanaf ATH. Paypal lijkt de -50% YTD aan te tikken, Tesla flirt ook met -30% YTD. Van Coinbase tot Robinhood en zelfs Bitcoin gaat ook alles ondertussen -30% opzoeken YTD en >-50% vanaf de top.
Veel geholpen door het facebook nieuws, waardoor ze -3/-5% doen in de aftermarket gisteren.

Marktbreed begint het zo al langzaam op een aardige bubbel die knapt te lijken, beetje richting capitulation nu? De indices zeggen buy the dip (S&P500 -5%) , misschien wordt het een correctie (Nasdaq lijkt na gisteravond dan toch de -10% YTD grens te doorbreken). Maar onderliggend is er heel veel hype/groei aandelen vol in crash modus waar facebook zich simpelweg aan het lijstje toegevoegd ziet worden nu.

edit: ondertussen ook nog gevonden - twitter (-8% postmarket, ruim -20% YTD), pinterest (-10% post market, ruim -30% YTD), SNAP (-17% post market, -40% YTD), Shopify (-6% post market, -40% YTD). Pijn lijkt aardig breed uitgemeten te worden.

Valt niet direct op in de Futures omdat het niet compleet marktbreed is, lijkt aardig beperkt te blijven tot de social media en hype/growth aandelen. Dedrijven als Google, Apple en Microsoft lijken er voor nu weinig tot geen last van te hebben.

[ Voor 52% gewijzigd door Xanaroth op 03-02-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
ArthurMorgan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 07:32:

Hetzelfde gebeurde gister met Paypal: -25%. In onzekere tijden zijn dit kennelijk de reacties op de beurs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Blazer Coke hier kan je zien welke fondsen goed en goedkoop zijn: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Individuele aandelen kopen omdat jij denkt dat ze goedkoop zijn zou ik afraden. Om op de lange termijn succesvol te zijn met aandelen selecteren moet je veel kennis hebben en er veel tijd insteken.

NN heeft ook goedkope indexfondsen: de NN enhanced equity wereld en EM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Nasdaq futures staan nu 2.14% in de min. Lijkt vooralsnog mee te vallen.
  • Facebook said on Wednesday that Apple's App Tracking Transparency feature would decrease the company's 2022 sales by about $10 billion.
  • Facebook's admission is the most concrete data point so far on the impact to the advertising industry from Apple's privacy change introduced last year.
  • The privacy feature disrupts the behind-the-scenes mechanics of many mobile ads, especially those that confirm whether a purchase or download was made
https://www.cnbc.com/amp/...10-billion-this-year.html

[ Voor 81% gewijzigd door Pistachenootje op 03-02-2022 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Blazer Coke schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 00:30:
Iemand nog leuke aanbevelingen voor individeule aandelen of fondsen/ETF's?
Ik twijfel tussen meer tech/growth of meer goud/mining/commodities en blue chips

Meta nu op 20+% in de min dus die is wellicht interessant om te kopen nu.

Iemand die zijn licht erop wil laten schijnen?
laat ik eens een zegje doen
Alphabet
solide bedrijf, youtube doet het goed. maar ik hou niet van reclame.
Texas Instruments
lift mee op het sentiment van de chipsector, maar maakt geen bijzonder product. lage winstmarge, zodra de prijzen van chips dalen, zal hun winstgevendheid onder druk komen te staan.
Amgen
Geen idee, maar ik hou niet van biotech, vaak geen pijl op te trekken.
Abbvie
niet slecht, maar ik zou wachten op een beter moment om in te stappen, is erg gestegen laatste tijd.
Intel/Nvidia
twee tegengestelden. Intel verliest alleen maar marktaandeel, terwijl nvidia groeit als kool.
Intel is nu de "gebteten hond" zoals amd dat 5-6 jaar geleden was. Als intel het lukt om zich opnieuw sterk te maken is het nu een mooi moment om in te stappen. En met nvidia is het oppassen wanneer de rek eruit gaat, want die heeft een zeer hoge waardering. (die ze gelukkig wel waarmaken, groeien iets van 25% per kwartaal)

De intel 5J grafiek is bijzonder lelijk.....
Franco Nevada
Royal Gold
Barrick
Vorig jaar deed de goudprijs weinig, met de hoge inflatie misschien nu beter? al heb ik vooralsnog niet de indruk dat goud dit jaar veel gaat doen.
Vale
Rio tinto
De prijs van ijzererts is weer flink aan het aantrekken, ze zitten nog in de "dip" van toen de prijs van erts was gekelderd., ik heb zelf SID, doet ook veel erts. let wel op china, de ontwikkelingen daar hebben veel invloed op de prijs van de erts. kan nu een mooi instapmoment zijn.
Unilever
meh, aandeelhouders zijn niet tevreden, lijkt mij geen droog brood met dit aandeel te verdienen.
zijn wel bezig met reorganisatie, maar denk dat je beter andere defensieve aandelen op kan zoeken.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
mrc4nl schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:19:
[...]

lift mee op het sentiment van de chipsector, maar maakt geen bijzonder product. lage winstmarge, zodra de prijzen van chips dalen, zal hun winstgevendheid onder druk komen te staan.
TI is in de industrie marktleider op het gebied van analog/mixed signal IC's. Na de processor- en geheugenfabrikanten is het de grootste halfgeleiderfabrikant. Ze liften niet mee op het sentiment van de chipsector, ze zijn het sentiment van de chipsector.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 19:15
Ik zie hier een aantal mensen Paypal noemen als mogelijk interessant om in te stappen. Ik vraag me dat toch serieus af. Wat is nu nog de meerwaarde van dit bedrijf? Het was eerst een goede oplossing naast de creditcard om online te betalen maar inmiddels groeit het aantal fintech banken als paddenstoelen. Bieden grootheden als Apple en Google serieuze alternatieven en groeien payment providers als Adyen, Block en Mollie ook nog eens kei hard. PayPal's klantenservice is daarnaast al jaren slecht bereikbaar en de problemen met klanten stapelen zich op als ik de nieuwsberichten en reviews moet geloven. Bovendien besloot PayPal ook nog eens om een inactivity fee te gaan hanteren voor accounts die nauwelijks gebruikt worden.

Ik denk de echte groei inmiddels wel uit dit aandeel is verdwenen en verwacht dat ze het de komende jaren behoorlijk moeilijk gaan krijgen om in deze concurrerende markt overeind te blijven. Misschien dat iemand van jullie dit anders ziet? Ik ben benieuwd naar je uitleg.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• writser
@mrc4nl Wat je zegt kan allemaal kloppen maar het zegt niks over of de onderliggende aandelen een goede koop zijn of niet. Misschien ziet de grafiek er lelijk uit of zit de ijzerprijs in de lift maar als je het hele bedrijf op een waardering van 5 euro kan kopen is het waarschijnlijk de beste investering ooit .. En als je het bedrijf voor 2 biljoen koopt waarschijnlijk niet.

Als je een snackbar wil overnemen denk je toch ook niet “de aardappelprijs zit in de lift dus dit zal wel een goedkope snackbar zijn ..”. Dan doe je wat onderzoek: wat draaien ze voor omzet, hoe ziet de keuken er uit, wat voor huurcontract hebben ze, wat voor winst verwacht ik te maken op jaarbasis, etc.

[ Voor 58% gewijzigd door writser op 03-02-2022 11:38 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Laatst online: 14:06
Leuk verhaal idd @mrc4nl maar ook wel een beetje gebaseerd op onderbuikgevoelens of niet? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

mrc4nl schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:19:
twee tegengestelden. Intel verliest alleen maar marktaandeel, terwijl nvidia groeit als kool.
Intel is nu de "gebteten hond" zoals amd dat 5-6 jaar geleden was. Als intel het lukt om zich opnieuw sterk te maken is het nu een mooi moment om in te stappen. En met nvidia is het oppassen wanneer de rek eruit gaat, want die heeft een zeer hoge waardering. (die ze gelukkig wel waarmaken, groeien iets van 25% per kwartaal)

De intel 5J grafiek is bijzonder lelijk.....
Intel is het aan het prijsvechten, gebruikt hogere klokfrequenties, veel vermogen/warmte om een zwakkere IPC te compenseren om met AMD te kunnen concurreren. Als Zen 4 5 GHz all core heeft, dan gaat Intel een zware nederlaag meemaken.

Als hun GPU's na de crypto en GPU-prijzen crash komen, dan wilt niemand het uitproberen. Waarom zou je willen testen of de slechte reputatie van de Intel Graphics drivers weggewerkt is? Als je de veilige en bewezen keuzes tegen goede prijzen hebt. Intel moet wel een totaal oplossing kunnen leveren, want AMD kan wel een CPU+GPU combinatie leveren.

Bij Nvidia schalen de GPU's niet goed, middelgrote chips hebben optimale performance per Watt, de grotere en kleinere chips presteren slechter performance per Watt. Bij AMD schaalt het lineair met de TDP. AMD kan kleine chips lekker hoog klokken om het zo goed als een grotere chip te maken en Nvidia sprak niet over zuinigheid tijdens de laptoppresentatie, waar AMD duidelijk wint. Nvidia kan wel naar 450W, 600W,... GPU's pushen en AMD moet niet veel moeite doen om de kleine moeilijk behaalde voordelen weg te werken.

Nvidia is meer afhankelijk van de GPU-markt. AMD kan niet genoeg chips voor laptops maken, bij wegvallende vraag naar desktop GPU's, kunnen ze meer op de laptops focussen. Als backup hebben ze nog de spelconsoles voor als ze later de performacekroon verliezen.

Er kan nog wat van de koers eraf.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 03-02-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 23:45
49euro schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:30:
Ik zie hier een aantal mensen Paypal noemen als mogelijk interessant om in te stappen. Ik vraag me dat toch serieus af. Wat is nu nog de meerwaarde van dit bedrijf? Het was eerst een goede oplossing naast de creditcard om online te betalen maar inmiddels groeit het aantal fintech banken als paddenstoelen. Bieden grootheden als Apple en Google serieuze alternatieven en groeien payment providers als Adyen, Block en Mollie ook nog eens kei hard. PayPal's klantenservice is daarnaast al jaren slecht bereikbaar en de problemen met klanten stapelen zich op als ik de nieuwsberichten en reviews moet geloven. Bovendien besloot PayPal ook nog eens om een inactivity fee te gaan hanteren voor accounts die nauwelijks gebruikt worden.

Ik denk de echte groei inmiddels wel uit dit aandeel is verdwenen en verwacht dat ze het de komende jaren behoorlijk moeilijk gaan krijgen om in deze concurrerende markt overeind te blijven. Misschien dat iemand van jullie dit anders ziet? Ik ben benieuwd naar je uitleg.
Ik had wat Amerikanen gevraagd, maar het sentiment is niet heel goed inderdaad. Volgens mij zijn betaalapps (zoals Venmo) nu een stuk populairder en dat zal alleen maar toenemen. In Nederland ken ik ook niet echt iemand die het gebruikt. Ikzelf gebruikte het wel eens als ik te lui was om de random reader op te zoeken, maar daar kan je nu ook de app voor gebruiken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

writser schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:30:
@mrc4nl Wat je zegt kan allemaal kloppen maar het zegt niks over of de onderliggende aandelen een goede koop zijn of niet. Misschien ziet de grafiek er lelijk uit of zit de ijzerprijs in de lift maar als je het hele bedrijf op een waardering van 5 euro kan kopen is het waarschijnlijk de beste investering ooit .. En als je het bedrijf voor 2 biljoen koopt waarschijnlijk niet.

Als je een snackbar wil overnemen denk je toch ook niet “de aardappelprijs zit in de lift dus dit zal wel een goedkope snackbar zijn ..”. Dan doe je wat onderzoek: wat draaien ze voor omzet, hoe ziet de keuken er uit, wat voor huurcontract hebben ze, wat voor winst verwacht ik te maken op jaarbasis, etc.
Je moet ergens beginnen, de grove selectie op basis van sentiment, hoe staan ze in een bepaalde sector en gaat die sector omhoog of omlaag voordat je naar de financials gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:14

swtimmer

Ontrafelt het leven!

49euro schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:30:

Helemaal omdat hun kostenmodel enorm duur is i.v.m. andere spelers. Grote kans dat ze dus nog moeten gaan snijden om bestaande klanten te behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gearloose
  • Laatst online: 12:51
rapture schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:46:
[...]

Intel is het aan het prijsvechten, gebruikt hogere klokfrequenties, veel vermogen/warmte om een zwakkere IPC te compenseren om met AMD te kunnen concurreren. Als Zen 4 5 GHz all core heeft, dan gaat Intel een zware nederlaag meemaken.

Als hun GPU's na de crypto en GPU-prijzen crash komen, dan wilt niemand het uitproberen. Waarom zou je willen testen of de slechte reputatie van de Intel Graphics drivers weggewerkt is? Als je de veilige en bewezen keuzes tegen goede prijzen hebt. Intel moet wel een totaal oplossing kunnen leveren, want AMD kan wel een CPU+GPU combinatie leveren.

Bij Nvidia schalen de GPU's niet goed, middelgrote chips hebben optimale performance per Watt, de grotere en kleinere chips presteren slechter performance per Watt. Bij AMD schaalt het lineair met de TDP. AMD kan kleine chips lekker hoog klokken om het zo goed als een grotere chip te maken en Nvidia sprak niet over zuinigheid tijdens de laptoppresentatie, waar AMD duidelijk wint. Nvidia kan wel naar 450W, 600W,... GPU's pushen en AMD moet niet veel moeite doen om de kleine moeilijk behaalde voordelen weg te werken.

Nvidia is meer afhankelijk van de GPU-markt. AMD kan niet genoeg chips voor laptops maken, bij wegvallende vraag naar desktop GPU's, kunnen ze meer op de laptops focussen. Als backup hebben ze nog de spelconsoles voor als ze later de performacekroon verliezen.

Er kan nog wat van de koers eraf.
Zelfs als dit allemaal klopt kan Intel nog steeds een betere investering zijn dan AMD en/of Nvidia.
Zelfs een bedrijf dat verwacht wordt de komende 10 jaar een negatieve groei te hebben kan een goede investering zijn.
Al wat je opnoemt is slechts een deel van je waardering, hoe die aannames uiteindelijk doorwerken in de cijfers is waar het om draait. Niet de bovengenoemde aannames op zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:37

XanderDrake

Build the future!

Dan Stark schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:00:
Ik had wat Amerikanen gevraagd, maar het sentiment is niet heel goed inderdaad. Volgens mij zijn betaalapps (zoals Venmo) nu een stuk populairder en dat zal alleen maar toenemen. In Nederland ken ik ook niet echt iemand die het gebruikt. Ikzelf gebruikte het wel eens als ik te lui was om de random reader op te zoeken, maar daar kan je nu ook de app voor gebruiken :) .
Grappig genoeg is PayPal populair in Duitsland, omdat ze zelf geen goede alternatieven hebben om van persoon naar persoon geld over te boeken. Maar ook dat is inderdaad geen groeimarkt: volgens mij is het gebruik heel volwassen.

Harde tik richting ING, -5%.
Goed moment om in te stappen of zijn de fundamentals niet lekker ivm rente verhogingen?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gearloose
  • Laatst online: 12:51
rapture schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:07:
[...]

Je moet ergens beginnen, de grove selectie op basis van sentiment, hoe staan ze in een bepaalde sector en gaat die sector omhoog of omlaag voordat je naar de financials gaat kijken.
Ik draai het liever om, ik kijk eerst of de financials "sense" maken.
Dat kan ik vrij snel doen en hoef ik geen tijd te steken in het lezen van stukken om het bedrijf beter te begrijpen wat veel meer tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
Dan Stark schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:00:
[...]

Ik gebruik Paypal zelf best wel vaak, met name voor internetaankopen in het buitenland. Ik heb gelukkig nooit gebruik hoeven maken van de klantenservice (of het gebrek daar aan), maar ik ben verder best tevreden.

Hierbij een linkje naar een interessant artikel over fintech uit september 2020: https://www.barrons.com/a...0462858?mod=hp_LEADSUPP_1

Toen was het sentiment voor dergelijke pure plays als Paypal nog positief. :P

[ Voor 34% gewijzigd door Aardappelzakje op 03-02-2022 12:24 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij