Xanaroth schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:12:
[...]
| YTD
| Since inception '16
|
---|
Totale vermogensgroei
| +64,11%
| +671,93%
|
---|
Totale winst op inleg
| +20,81%
| +33,78%
|
---|
Dividend groei
| +63,86%
| +472,64%
|
---|
Hoogste prestaties
| Gladstone Land +130,6%
Nordea Bank +64,39%
Macerich +61,95%
| MSFT+660,12%
Broadcom +199,37%
MacDonalds +171,10%
|
---|
Laagste prestaties
| Siemens Energy -25,36%
Omega Healthcare Investors -18,53%
European Metals Holding -17,27%
| Vodafone -57,28%
AB Inbev -21,09%
European Metals Holding -17,27%
|
---|
offtopic:
XIR pakweg 24,63% YTD
Gezien ik nu over ben gestapt naar IB kan ik ook allemaal leuke prints maken. Nog beetje aan het klooien met de vergelijkingsindices, maar geeft in elk geval een leuk setje lijnen en kleuren voor het beeld.
[
Afbeelding]
Allereerst was dit gewoon een bizarre maand, ergens in lijn met de rest van het bizarre jaar. Waar november een dipje had, werd het deze maand ruimschoots gecompenseerd. In termen van aantal euro's beste maand tot nog toe dit jaar, geholpen door de al bizarre stijging tot nu toe. Procentueel was de herstelbeweging van februari nog nét iets beter.
Tevens ook prettig nu mijn cijfers (blauw) goed af te kunnen zetten tegen indices. Geeft toch wat meer richting en gevoel voor het portfolio als geheel.
Bij de hoogvliegers is LAND z'n bizarre valuation nog altijd omhoog aan het bijstellen. Nog even en het gaat de strijd aan met MacD and AVGO voor de all time high posities. Nog eventjes 30% erbij geschreven in praktisch net zoveel dagen.
Verder wist Nordea nog nipt ING in te halen voor de eindstreep en is daarmee het enige niet-vastgoed aandeel in de top dit jaar. Macerich moest onder het Omicron en lockdown nieuws weer wat gas terugnemen, maar blijft ook verzekerd van een serieuze winst.
Hoewel het erg krap is daar bij die #3 positie. 3 aandelen staan elk op 61,xx% dit jaar, maar zowel ING als Veolia Environnement was niet zo hoog als Macerich.
De all-time-high lijst blijft vrijwel constant met dezelfde 3 blue-chip bedrijven. Wel hebben ze nog een stevige sprong vooruit genomen in 1 maand tijd. Ze voelen de concurrentie van LAND denk ik haha.
De laagvliegers blijft Siemens Energy wat kwakkelen onder druk van Siemens Gamesa en de grondstof prijzen. OHI weet nog aardig te herstellen ondanks de onzekerheid die nog altijd onder de huurders speelt. AT&T was stevig gezakt, maar na ladingen aan upgrade/outperformance nieuws verdampte ook daar een deel van de verliezen waardoor speculatie positie EMH weer terug is bij de slechtste van 2021. Die blijft blijft een rollercoaster rond Lithium in afwachting van opening van de mijn - blijft echter zeer geringe positie.
ATL's, vodafone blijft vodafone, reminder voor mezelf hoe het niet moet. AB Inbev is echt een covid aandeel dat zal blijven kwakkelen tot de terrassen, uitgaansleven en festivals weer tot leven komen. European Metals, zie hierboven.
Unibail heb ik ondertussen afscheid van genomen kijkend naar Omicron nieuws en inzet van de winter. Misschien dat ik in de loop van 2022 daar terug in stap, maar gezien de outperformance van concurrentie SPG/MAC besloten dat geld voor nu elders in te zetten.
Voor volgend jaar staat wederom veel vastgoed op de planning, mogelijk richting de 50% van de inleg kan daar heen gaan. Waarbij ik wel moet zeggen dat er ook veel groei-tech overlap in zit (denk aan datacenters, cell towers, infrastructure, renewables) en speculatieve groei (cannabis sector als IIPR/AFCG/NLCP). Daarnaast ook pure play tech sector (schat een 10-20% van de inleg richting de Broadcom's en Cisco's) evenals pure-play financials in de vorm van banken, vermogensbeheer en verzekeraars (10-20%) hoog op de wishlist staan.
Kortweg focus op trend van groeiende digitale maatschappij en tegelijk wat inflatiebescherming vanuit bedrijven die meer present-day-cashflow ipv future-cashflow gericht zijn als discounted cash flows weer relevant worden onder een toename van de rentes.
| MTD
| YTD
| Since inception '16
|
---|
Vermogensgroei
| +1,60%
| +1,60%
| +682,67%
|
---|
Winst op inleg
| -1,15%
| -1,15%
| +31,04%
|
---|
Money Weighted Return
| -1,4%
| -1,4%
| N/A
|
---|
Comparable MWR
| IWDA -5,12%
78/11/11 ETF -4,63%
| IWDA -5,12%
78/11/11 ETF -4,63%
| N/A
|
---|
Dividend groei
| +9,95%
| +9,95%
| +519,68%
|
---|
Hoogste prestaties
| Vodafone +17,13%
Blackstone +16,68%
BATS +16,59%
| Vodafone +17,13%
Blackstone +16,68%
BATS +16,59%
| MSFT+602,85%
Broadcom +163,59%
MacDonalds +162,38%
|
---|
Laagste prestaties
| Palantir -23,19%
IIPR -17,26%
Digital Realty Trust -13,63%
| Palantir -23,19%
IIPR -17,26%
Digital Realty Trust -13,63%
| Vodafone -51,47%
Palantir -32,93%
AB Inbev -16,35%
|
---|
offtopic:
Mocht iemand tips/settings weten om '21 eruit te filteren hoor ik het graag. Portfolio overzetten zorgt voor vage bewegingen in het money-weighted overzicht ivm momenten relatief grote cashposities en toeval van aandelen die net wel/niet waren overgezet. Waardoor 'since inception' nu niet heel representatief is om met indices te vergelijken. Maar komt dicht genoeg in de buurt om bruikbaar te zijn.
Als beloofd, dit jaar inclusief 'gewogen' prestatiecijfer vanuit Portfolio Performance (dank aan IBKR) en vergelijkbare wereldindex IWDA en gebruikelijke 78/11/11 set van ETF's voor wereldwijde tracking. Ga ook proberen om de maandelijkse cijfers bij te houden, dat zou nu ook wat makkelijker moeten gaan dan met handmatig werk. Instelling is money-weighted, zodat de bewegingen van mijn portfolio en de indices eerlijk verlopen met de momenten (en hoeveelheid euro's) van de stortingen.
De eerste maand is een hele boeiende maand geweest en mooie stresstest voor het portfolio. Ondanks stevige uitschieters omlaag (en meer posities in het rood dan groen) zijn er voldoende lichtpuntjes dat het verlies zeer acceptabel te noemen is tegenover de gebruikelijke indices.
Uiteindelijk heb ik dan ook een wat defensiever cq value heavy portfolio, iets wat van nature volgt uit het dividend beleggen.
Vermogen is door de beperkte daling van de koers zo toch iets gegroeid met dank aan extra inleg (bonus, 13e maand enzo). Was hiervoor wel een hele goede maand om extra in te leggen.
Dividend is veel harder gestegen dan alleen de inleg kan verantwoorden. Met name door wat portfolio herbalancering na de jaarwisseling, en op jaarbasis verwerken van de hogere uitkeringen van veel bedrijven na afronden van de Q4 cijfers.
Voorbeeld is dat ik LAND (vorig jaar bizarre +130%) verkocht heb en dit ingezet waar het aanzienlijk meer kan opleveren. Per direct x3 dividend en nog steeds jaarlijks groeipotentieel van de uitkering. Verder ook groeiers Abbvie, Broadcom, AmericanTower met ruim double-digit verhogingen tegen dezelfde periode vorig jaar.
Alleen de (na vandaag) officiële AT&T spin-off cijfers zorgt ervoor dat het later dit jaar snel weer zal afnemen. Dat nemen we maar voor lief.
Bij de individuele aandelen springt als eerste vodafone eruit. Beruchte aankoop uit donker verleden, die op samenwerking/overname nieuws ineens omhoog springt. Staat nog altijd zeer solide #1 all time loser, dus denk ervan wat je wilt. Should've bought the dip?
Verder doet afgestrafte value aandelen het in algemene zin erg goed. Ook bijvoobeeld BASF, SWISS re staan ook goed solide in de double digit stijging naast BritishAmericanTobacco and Bayer.
Waar value de stijgers uitmaken, zijn de dalers juist de (hyper) groeiers en beloften van Tech en Cannabis. Hele top10 losers is alleen maar deze 2 sectoren. De grootste beloften, dé stijgers van 2021? Datacentra, zendmasten, semicon en software gaan hand in hand met cannabis financiering en cannabis vastgoed net zo hard omlaag als vorig jaar omhoog.
Zowel de stijgers als dalers is duidelijk growth->value beweging met het oog op rente/inflatie. Eigenlijk is de financiele sector de enige uitzondering. Daar gaat zowel growth als value omhoog, aangezien hogere rente/inflatie positief is op de winstmarges én de uitstaande schulden.
[
Voor 6% gewijzigd door
Xanaroth op 01-02-2022 20:20
]