Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 07:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

writser schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:30:
@mrc4nl Wat je zegt kan allemaal kloppen maar het zegt niks over of de onderliggende aandelen een goede koop zijn of niet. Misschien ziet de grafiek er lelijk uit of zit de ijzerprijs in de lift maar als je het hele bedrijf op een waardering van 5 euro kan kopen is het waarschijnlijk de beste investering ooit .. En als je het bedrijf voor 2 biljoen koopt waarschijnlijk niet.
Er werd om commentaar gevraagd, dus ik heb mijn ongefundeerde mening gegeven. Ik was niet van plan het huiswerk voor anderen te doen. Voor uitgebreide financiële info mag hij lekker zelf de boel uitpluizen welke bedrijven in de sector er het beste bijliggen.
Als je een snackbar wil overnemen denk je toch ook niet “de aardappelprijs zit in de lift dus dit zal wel een goedkope snackbar zijn ..”. Dan doe je wat onderzoek: wat draaien ze voor omzet, hoe ziet de keuken er uit, wat voor huurcontract hebben ze, wat voor winst verwacht ik te maken op jaarbasis, etc.
ik zou wegblijven van investeren snackbars als aardappelprijs zit in de lift is, kost je alleen maar marge :+
Ijzererts is natuurlijk het eindproduct dat ze verkopen, het is een commodity. ieder mijnbouwbedrijf heeft redelijk constante kosten om het te delven.Maar de prijs die ze ervoor krijgen bepaald voor het grootste deel hun winst.

Oftewel je kan makkelijk de prijs van erts opzoeken en in een rekensommetje gieten en een verwachte winst berekenen.Wat er afgelopen tijd is gebeurd is dat de prijs van erts vorig jaar explosies was gestegen en de waarderingen van grote leveranciers als vale en BHP meegingen.Maar de prijs van erts is niet zo hoog gebleven, hij is toen weel rap gezakt, en alle (ijzererts)mijnbouwers zijn mee omlaag getrokken. Nu zitten we in de situatie dan de waarderingen voor de mijnbouwers achterlopen op de huidige prijs voor erts. Als je denkt dat de prijs verder gaat stijgen: mooi instapmoment, als je denkt dat de prijs van erts gelijk blijft of weer gat dalen, kun je beter wegblijven.
BrtH schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:26:
[...]

TI is in de industrie marktleider op het gebied van analog/mixed signal IC's. Na de processor- en geheugenfabrikanten is het de grootste halfgeleiderfabrikant. Ze liften niet mee op het sentiment van de chipsector, ze zijn het sentiment van de chipsector.
I stand corrected, ik heb de financiële gegevens erbij gepakt en TI heeft hele nette marges
Maar dat ze het sentiment zijn ben ik niet met je eens, ik lees meer over chiptekorten in automotive en dat is maar 25% van hun omzet.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
49euro schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:30:
Ik zie hier een aantal mensen Paypal noemen als mogelijk interessant om in te stappen. Ik vraag me dat toch serieus af. Wat is nu nog de meerwaarde van dit bedrijf? Het was eerst een goede oplossing naast de creditcard om online te betalen maar inmiddels groeit het aantal fintech banken als paddenstoelen. Bieden grootheden als Apple en Google serieuze alternatieven en groeien payment providers als Adyen, Block en Mollie ook nog eens kei hard. PayPal's klantenservice is daarnaast al jaren slecht bereikbaar en de problemen met klanten stapelen zich op als ik de nieuwsberichten en reviews moet geloven. Bovendien besloot PayPal ook nog eens om een inactivity fee te gaan hanteren voor accounts die nauwelijks gebruikt worden.

Ik denk de echte groei inmiddels wel uit dit aandeel is verdwenen en verwacht dat ze het de komende jaren behoorlijk moeilijk gaan krijgen om in deze concurrerende markt overeind te blijven. Misschien dat iemand van jullie dit anders ziet? Ik ben benieuwd naar je uitleg.
Adyen en Mollie zijn geen concurrent voor PayPal toch? PayPal speelt meer in op de consument zodat je niet je creditcardgegevens hoeft te delen. De beveiliging op gebruik van je deze gegevens (PIN, MFA, ect) is in de VS namelijk nog lang niet op het niveau als in Europa. Block lijkt zit vervolgens meer in te spelen op de ondernemers waar ze met de Cash App volgens mij met name fysiek concurreren en niet digitaal. Een belangrijke opkomer is denk ik eerder Affirm die met renteloze spreiding van betaling ook het gehele betaalverkeer oppakt (PayPal bied dit ook). In Nederland en de rest van Europa bied bijvoorbeeld AfterPay ook een zelfde dienst.

Zelf geen positie in PayPal maar volg ze wel al even. Helaas alleen geen geld om deze langdurige marktbrede dip te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 19:15
Deveon schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:35:
[...]

Adyen en Mollie zijn geen concurrent voor PayPal toch? PayPal speelt meer in op de consument zodat je niet je creditcardgegevens hoeft te delen. De beveiliging op gebruik van je deze gegevens (PIN, MFA, ect) is in de VS namelijk nog lang niet op het niveau als in Europa. Block lijkt zit vervolgens meer in te spelen op de ondernemers waar ze met de Cash App volgens mij met name fysiek concurreren en niet digitaal. Een belangrijke opkomer is denk ik eerder Affirm die met renteloze spreiding van betaling ook het gehele betaalverkeer oppakt (PayPal bied dit ook). In Nederland en de rest van Europa bied bijvoorbeeld AfterPay ook een zelfde dienst.

Zelf geen positie in PayPal maar volg ze wel al even. Helaas alleen geen geld om deze langdurige marktbrede dip te kopen.
Dat klopt ze bedienen beide een andere doelgroep. Echter bedrijven als Adyen en Mollie zorgen er wel voor dat meerdere en nieuwe betaalmogelijkheden makkelijker kunnen worden geïntegreerd door verkopers op het internet. De USP van PayPal was mijn inziens heel lang dat dit HET alternatief was voor de creditcard. In Nederland waren we natuurlijk allang voorzien van Ideal maar in het buitenland en bij grensoverschrijdende transacties was dat anders. Nu er steeds meer opties zijn qua betalingen bij verkopen via het internet denk ik dat PayPal dus een moeilijke strijd gaat krijgen om hun deel van de taart te gaan behouden, laat staan dat ik denk dat ze nog echt significant kunnen groeien. Affirm ken ik eigenlijk nog niet zo goed maar volgens mij zijn we het wel eens dat er een flinke concurrentie strijd gaande is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
49euro schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:20:
[...]

Dat klopt ze bedienen beide een andere doelgroep. Echter bedrijven als Adyen en Mollie zorgen er wel voor dat meerdere en nieuwe betaalmogelijkheden makkelijker kunnen worden geïntegreerd door verkopers op het internet. De USP van PayPal was mijn inziens heel lang dat dit HET alternatief was voor de creditcard. In Nederland waren we natuurlijk allang voorzien van Ideal maar in het buitenland en bij grensoverschrijdende transacties was dat anders. Nu er steeds meer opties zijn qua betalingen bij verkopen via het internet denk ik dat PayPal dus een moeilijke strijd gaat krijgen om hun deel van de taart te gaan behouden, laat staan dat ik denk dat ze nog echt significant kunnen groeien. Affirm ken ik eigenlijk nog niet zo goed maar volgens mij zijn we het wel eens dat er een flinke concurrentie strijd gaande is.
Inderdaad, maar er is wel een duidelijk scheidingslijn tussen dienstverlenging voor de consument of voor de ondernemer. Zo bied PayPal en creditcards bescherming en ben je bij iDeal het geld direct kwijt. iDeal is dan met name interessant voor de ondernemer. Partijen als Mollie zorgen er dan weer voor dat de belangen van deze partijen op elkaar afgestemd zijn. De dienst van Adyen is dan weer veel breder en wordt bijvoorbeeld ook door Trading212 gebruikt om geld terug te storten. Zo bedienen ze allemaal een ander deel van de financiële wereld met hier en daar wat overlap. Echt directe concurrenten zijn het alleen niet.

Zelfs de CEO van Shift4 claimed bijvoorbeeld geen concurrent te zijn van Adyen omdat ze op kleinere klanten inspelen en waarbij Block weer op nóg kleinere klanten richt. Natuurlijk heeft een CEO ook belang om iemand niet als concurrent te beschrijven maar hij was erg positief over de bedrijfsvoering van Adyen. Wanneer een CEO positief over de "concurrent" spreekt is dat zeker voor mij aanleiding om het bedrijf in de gaten te houden.

PS: Verder begreep ik dat doordat PayPal nu los is van Ebay dat het (binnenkort) ook mogelijk als betaal opties komt op Amazon, zeker in de US is dat enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
ik heb een financiële meevaller gehad en heb een kleine 5K over die ik in mijn portfolio wil opnemen.

Keuze stress: AMD - INTEL - ASML - TSLA of standaard ETF world?

Iemand tips waarom wel - waarom niet.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakke3
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-08 18:49
AMD, ASML en TSLA vind ik allemaal (zwaar) overgewaardeerd, Intel maakt meer winst dan die 3 samen en enkel amd heeft een kleinere marktcap.
ETF kan een veilige keuze zijn, maar ik zou die persoonlijk niet binnen de tech sector zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
thx. Ik heb zelf al wat positief van AMD en TSLA voor de hold. Nog geen Intel, dus wellicht is dat inderdaad een goede optie.
ETF is inderdaad veilig maar ook een beetje "saai". Heb voldoende IWRL / VUSA dat ik liever mijn geld elder stop.

bedankt voor je feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
seadogg schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:40:
ik heb een financiële meevaller gehad en heb een kleine 5K over die ik in mijn portfolio wil opnemen.

Ipv (al dan niet of) AMD - INTEL - ASML - TSLA: EQQQ (https://www.google.com/fi...5MQ3ecFegQIGxAc&window=5Y)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:21

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Vandaag ook maar eens aan het "dag traden" begonnen na 6 weken afgewacht te hebben. Na 8x aankoop en 7x verkoop is de winst precies 1 aandeel.(asml)
Nu maar weer even in de keuken het mijn best doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:09

Ik zeg iShares EM value. Spot goedkoop op dit moment. Nu kopen, tien jaar laten staan, thank me in 2032 ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EChVHbJslZxDCkw7iFvQFy3uJcs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ij0GV0xYKf6z6TXmhdmoc7er.png?f=user_large

Morningstar link.

Een gewoon EM fonds (NT, NN, of EMIM) kan ook prima, dan krijg je meer tech namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Ik ben van plan om extra in NT fonds te beleggen.

Nu kwam ik onderstaand tegen van een niet officiële bron uit het jaar 2019. Ben even benieuwd of jullie het realistisch vinden dat dit nogmaals kan gebeuren of hoe jullie hier tegenaan kijken.

Dus dat je 20 jaar 'onder water staat' met je belegd vermogen. En dus ook 20 jaar geen rendement pakt maar wel de (vermogens)kosten/belasting hebt. Is dat vandaag de dag nog een serieuze mogelijkheid (ondanks strengere regelgeving etc)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcHmeLQcWcZhbW_66oYJOvqL8Ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QD8D6YkA7ctOTmul6nuvafiW.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door martijn22222 op 03-02-2022 18:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 12:29
Valt best een hoop af te dingen op die grafiek:
  • Dividend wordt niet meenomen in de AEX, dat betekent dat het werkelijke rendement dus hoger is dan je grafiek laat zien, en je dus al veel eerder weer boven water stond
  • In de AEX zit veel tech, die hebben enorme klappen gekregen na de dotcom crash. In een beter gespreid fonds was deze periode minder dramatisch en stond je ook weer eerder boven water.
Desondanks kan het natuurlijk altijd dat je voor langere periode (meerdere jaren) onder water staat. Dat is het grote risico van aandelen. Zo extreem als dit zul je het echter niet snel hebben in een herbelegd wereldwijd gespreid fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
AEX versus S&P500 in zelfde time-frame. Eens te meer waarom spreiding zo belangrijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEnEVE-1Ql5BkklHdOUqx-Y29o4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uUsIBW2txgtSLr4Baxh03Fho.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 20:37
martijn22222 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:11:

Nu kwam ik onderstaand tegen van een niet officiële bron uit het jaar 2019. Ben even benieuwd of jullie het realistisch vinden dat dit nogmaals kan gebeuren of hoe jullie hier tegenaan kijken.

Dus dat je 20 jaar 'onder water staat' met je belegd vermogen. En dus ook 20 jaar geen rendement pakt maar wel de (vermogens)kosten/belasting hebt. Is dat vandaag de dag nog een serieuze mogelijkheid (ondanks strengere regelgeving etc)

[Afbeelding]
Ik neem even blind aan dat dit de AEX index is, maar hier wordt bijv. het dividend niet meegerekend anders zou je al boven de 1000 zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 08:50

n3z

phantom09 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:53:
De linkse partijen hebben een voorstel gedaan voor de nieuwe VRH:

https://www.rtlnieuws.nl/...er-meer-belasting-betalen

Wat vinden jullie hier van?
Even vluchtig doorgelezen, maar ik vind het interessant plan. Vooral de tweede of meerdere woningen dat wordt gezien als vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Morty schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:21:
Valt best een hoop af te dingen op die grafiek:
  • Dividend wordt niet meenomen in de AEX, dat betekent dat het werkelijke rendement dus hoger is dan je grafiek laat zien, en je dus al veel eerder weer boven water stond
  • In de AEX zit veel tech, die hebben enorme klappen gekregen na de dotcom crash. In een beter gespreid fonds was deze periode minder dramatisch en stond je ook weer eerder boven water.
Desondanks kan het natuurlijk altijd dat je voor langere periode (meerdere jaren) onder water staat. Dat is het grote risico van aandelen. Zo extreem als dit zul je het echter niet snel hebben in een herbelegd wereldwijd gespreid fonds.
Check! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 20:37
.

[ Voor 98% gewijzigd door r0bb op 03-02-2022 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dus dat je 20 jaar 'onder water staat' met je belegd vermogen. En dus ook 20 jaar geen rendement pakt maar wel de (vermogens)kosten/belasting hebt.
Ik heb eens gekeken naar een uitwerking van cijfers van de S&P 500 index en daarin was te zien dat je bij een periode van 20 jaar regelmatig met uitersten te maken zou hebben gekregen; bij perioden die maar 20 jaar duren, heb je perioden van bovengemiddeld veel aangroei of juist weinig aangroei.

Als je je periode zou vergroten van 20 jaar naar 30 jaar, kom je wel meestal dichter bij het gemiddelde.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 05:59
seadogg schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:54:
thx. Ik heb zelf al wat positief van AMD en TSLA voor de hold. Nog geen Intel, dus wellicht is dat inderdaad een goede optie.
ETF is inderdaad veilig maar ook een beetje "saai". Heb voldoende IWRL / VUSA dat ik liever mijn geld elder stop.

bedankt voor je feedback
Kijk ook eens naar de pe ratio van Intel. Best interessant voor de lange termijn. Ze hebben wel een inhaalslag TOV AMD maar voor de lange termijn is Intel erg goedkoop. Ik geloof ook dat ze met de nieuwste EUV van ASML gaan werken in de nabije toekomst (als een van de eerste). Daarom heb ik ook een plukje ASML.

Eerder heb ik ze opgepikt voor 45 dollar, verkocht tegen 53 dollar. Nu weer gekocht voor 51 dollar en besloten dit langer dan 5 jaar aan te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door THxZ0NE op 03-02-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Flow schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:04:
[...]

Valt niet te ontkennen dat een TER van 0.02% minder is dan (gewogen) 0.1%. Maar naar mijn mening is beide gewoon heel goedkoop. Leuk dat het een factor vijf scheelt, maar 0.08% ga je niet voelen denk ik. Of zie jij nog andere kosten?
Een combinatie is trouwens ook gewoon mogelijk, 63% S&P500 en de overige verdeling volgens de Zwitserleven DIAs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
THxZ0NE schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:44:
[...]

Kijk ook eens naar de pe ratio van Intel.
Toyota zit ook rond de 10. Ik zat juist pas naar Intel te kijken maar twijfel nog even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:24
Ik lurk hier zo een beetje mee maar post eigenlijk nooit.
probeer nu een beetje meer in te schalen, zo dacht ikzelf aan S&P500, AT&T en Intel
gewoon voor longterm, traden doe ik niet echt...

Philips aandelen is flink in waarde gedaald, eerst dacht ik altijd rond de ~€40 inschalen maar staat nu flink lager. Reden weet ik maar is dit een goede prijs rond ~€29?

[ Voor 31% gewijzigd door Kol Nedra op 03-02-2022 19:43 ]

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 49euro
Deveon schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:36:
[...]

Inderdaad, maar er is wel een duidelijk scheidingslijn tussen dienstverlenging voor de consument of voor de ondernemer. Zo bied PayPal en creditcards bescherming en ben je bij iDeal het geld direct kwijt. iDeal is dan met name interessant voor de ondernemer. Partijen als Mollie zorgen er dan weer voor dat de belangen van deze partijen op elkaar afgestemd zijn. De dienst van Adyen is dan weer veel breder en wordt bijvoorbeeld ook door Trading212 gebruikt om geld terug te storten. Zo bedienen ze allemaal een ander deel van de financiële wereld met hier en daar wat overlap. Echt directe concurrenten zijn het alleen niet.

Zelfs de CEO van Shift4 claimed bijvoorbeeld geen concurrent te zijn van Adyen omdat ze op kleinere klanten inspelen en waarbij Block weer op nóg kleinere klanten richt. Natuurlijk heeft een CEO ook belang om iemand niet als concurrent te beschrijven maar hij was erg positief over de bedrijfsvoering van Adyen. Wanneer een CEO positief over de "concurrent" spreekt is dat zeker voor mij aanleiding om het bedrijf in de gaten te houden.

PS: Verder begreep ik dat doordat PayPal nu los is van Ebay dat het (binnenkort) ook mogelijk als betaal opties komt op Amazon, zeker in de US is dat enorm.
Bedankt voor je uitleg. Van sommige had ik inderdaad niet helemaal concreet in beeld welke rol ze vervullen.

Ik geloof inderdaad dat een samenwerking met Amazon tot meer klanten kan zorgen mits ze hun zaakjes snel op orde hebben natuurlijk. Anderzijds is PayPal natuurlijk ook niet zomaar 'los' van eBay. Dat komt omdat Adyen de nieuwe partner is geworden.

Ook wat betreft services als verzekering en garantstelling van de betaling zijn ze lang niet meer alleen met de standaard creditcard maatschappijen. Fintech banken te over die zich juist op het stukje premium service aan het richten zijn.

Ze kunnen dan wel allemaal claimen dat ze niet in elkaars vaarwater zitten maar zo zijn ze toch min of meer elkaars concurrent in de strijd om het volume van de digitale transacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:24
XanderDrake schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:14:
[...]

Grappig genoeg is PayPal populair in Duitsland, omdat ze zelf geen goede alternatieven hebben om van persoon naar persoon geld over te boeken. Maar ook dat is inderdaad geen groeimarkt: volgens mij is het gebruik heel volwassen.
PayPal zie ik de komende jaren veel aandeel verliezen, wellicht komt dat door mijn crypto-hoedje die ik op heb... kan wel vertellen waarom maar weet niet of dat gepast is om dat hier te vertellen....

nothing stops this train

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:47
n3z schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:38:
[...]

Even vluchtig doorgelezen, maar ik vind het interessant plan. Vooral de tweede of meerdere woningen dat wordt gezien als vermogen.
Ik snap de gedachten gang, maar als ze dit gaan uitvoeren dan emigreren de echte rijken naar het buitenland. Dit heeft als resultaat dat de overheid juist nog veel minder inkomsten uit de VRH ontvangt... :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gearloose
  • Laatst online: 18:37
Kol Nedra schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:37:
probeer nu een beetje meer in te schalen, zo dacht ikzelf aan S&P500, AT&T en Intel

Philips aandelen is flink in waarde gedaald, eerst dacht ik altijd rond de ~€40 inschalen maar staat nu flink lager. Reden weet ik maar is dit een goede prijs rond ~€29?
In mijn ogen is Philips nog steeds te duur, in mijn waardering kwamen ze rond de 15-18 euro uit voordat ik het ga overwegen.

Nu vind ik al snel iets te duur hoor, dus het beste is om zelf een bedrijf te kunnen waarderen.
Je kunt hier wel vragen of het een goede prijs is maar daar heb je ook niet veel aan.
Zitten sowieso alleen maar mafkezen hier :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, bij Philips is het een beetje de vraag of je lekker slaapt, of last hebt van slaap-apneu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Elk 1K instoppen lekker gespreid :Y.

Ik raad mastercard aan. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door phantom09 op 03-02-2022 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 05:59

Philips heb ik ook kort overwogen. Het zal een gevoel zijn maar vind het ook te duur. Ik heb ook wat sbm offshore voor de long-term in mijn porto. Iets heel anders dan tech maar het is relatief aantrekkelijk geprijsd en ze geven een heel mooi dividend van circa 5.5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Morty schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:31:
AEX versus S&P500 in zelfde time-frame. Eens te meer waarom spreiding zo belangrijk is.
[Afbeelding]
Als je het eerlijk wilt vergelijken moet je de SP500 (TR) en de AEX GR index met elkaar vergelijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09

Philips? Nee dank je. Flinke reputatie schade na de apneu apparaten. Daar kom je niet zo maar 123 vanaf.

Weet je wat grappig is. Philips heeft in het verleden heel veel mooie takken van zichzelf verkocht.
Philips heeft vele gouden eieren weg gedaan zoals:

-ASML
-NXP
-Philips lightning (nu signify)
-verkoop senseo, strijkijzers, stofzuiger divisie

Hier een artikel waarin staat dat alle onderdelen die Philips heeft verkocht nu 10 keer zoveel waard zjin dan dat philips was. Waarschijnlijk is het nu nog meer omdat de waarde van Philips door de apneu nog minder is geworden:

https://www.rtlnieuws.nl/...-mxp-signify-tien-keer-zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 08:50

n3z

phantom09 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:52:
[...]

Ik snap de gedachten gang, maar als ze dit gaan uitvoeren dan emigreren de echte rijken naar het buitenland. Dit heeft als resultaat dat de overheid juist nog veel minder inkomsten uit de VRH ontvangt... :N
Ik denk dat dat wel gaat meevallen. En eerlijk gezegd hebben we er nu ook niets aan. Ze betalen al vrij weinig belasting uit vermogen. Voor de middenklas vanaf 50.000 t/m hogere klasse rond 1 miljoen is dit een oke plan.

Ook ik betaal liever geen belasting, maar we moeten ons land toch draaiende houden.

[ Voor 16% gewijzigd door n3z op 03-02-2022 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04

AMD: Nog steeds sterke groei, veel investeringen, wel wat achterban kwijt omdat ze niet zo'n prijsvechter meer lijken sinds rdna2/Ryzen 3. Leuke pick, wel al veel gegroeid.
Intel: Met nieuwe CEO en ARC zie ik genoeg rede om met deze relatief lage PE het risico op marktverlies te nemen.
ASML: Ook gigantisch gegroeid maar eigenlijk een betere positie dan AMD qua producten. Wel een veel hogere PE en momenteel zit er nog wat lucht en risico in. Op lange termijn lijkt mij dit wel een goed inkoop moment.
TSLA: Poeh, doe maar ASML+AMD qua hype^2. Ik vrees voor je daar echt value gaat zien je 50 jaar aan ontwikkelingen moet afwachten, ik vind het zelf té gehyped om nu nog in te stappen, maar dit riepen velen 3 jaar geleden ook al. Persoon vind ik het de risk/reward niet waar, indien ze zich niet snel genoeg ontwikkelingen in andere markten en 1x een tegenvallende outlook tonen kan het zomaar een koersreactie als bij Facebook geven..
10 aandelen AMD, 20 aandelen Intel, 2 aandelen ASML en de overige ~1,8K in een wereld ETF? :+ (beleggen is op eigen risico, dit is géén financieel advies >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Mijn 2ct; kijk naar overeenkomsten.
- IWDA of de 78/12/10 marktbrede ETF
- ofwel brede tech ETF zoals QQQ.
- denk aan fangamn. Ga voor de wat meer doorgewinterde Microsoft, Google, misschien ook Apple. Zijn ook elk individueel op zich praktisch al ETF's
- semicon specifieke etf (3 vd 4 aandelen is immers semicon)
- ofwel maak zelf semi-ETF. Pak AMD/Intel/ASML, gooi er dan ook nog een Texas Instruments, Nvidia, Micron bij met Samsung en TSMC.

Dat lijkt mij van defensief naar offensief het meest logische.

Hangt echter wel af van je huidige portfolio. Heb je nu 1000 en dat is hierna 6000? Blind voor optie 1 gaan, dan wil je namelijk niet teveel risico nemen zonder de gevolgen goed te overzien en zit je ook met diversificatie erg onhandig om een uit te balanceren. Ook omdat zaken als gebrek aan ervaring dan wat om de hoek komt kijken.

Heb je reeds 100k, kun je prima voor elke gewenste optie gaan omdat het onderdeel is van diversificatie op portfolio niveau en risico daardoor deels wordt afgevangen. En je waarschijnlijk al wat bewuster bent van hoe/wat in beleggingsland en je eigen wensen en tolerantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
Santee schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:09:
[...]

Een combinatie is trouwens ook gewoon mogelijk, 63% S&P500 en de overige verdeling volgens de Zwitserleven DIAs.
Het nadeel van de DIA's vind ik dat er geen historisch rendement beschikbaar is. Volgens mij zijn de ESG-uitsluitingen beperkt (Shell bijvoorbeeld is volgens mij niet uitgesloten), maar de impact is mij nu geheel onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Amazon heeft goede resultaten, koers zakt met meer dan 7% ..... 8)7

https://www.marketwatch.c...11643922838?mod=home-page

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pachacuti
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 12:40
Koers is up 17% nabeurs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[Afbeelding]
De AEX bestaat voor meer dan 40% uit drie grote bedrijven, daar zit amper diversificatie op. De AEX is een zeer slechte graadmeter voor het rendement dat je kan halen met een index met goede diversificatie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Enorme schommelingen bij aandelen en dan vinden dat bitcoin niet stabiel is... Bitcoin is nu meer "stabieler" dan de grootste aandelen :D

Ik vind het wel wat. Zulke grote veranderingen van ook meer dan "een paar" aandelen. En percentages van meer dan 15 tot 20% per dag.

[ Voor 11% gewijzigd door Qunix op 03-02-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Hoe bezopen kan wallstreet zijn?? Eerst dumpen als een gek en dan massaal terug kopen.

Lijkt wel of handelaren gek zijn geworden 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesdewit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-06 20:46
Coeur Mining is een leuk aandeel waar ik al een tijdje ritjes op maak tussen de $4.5 en $5.25

https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/330157781/Coeur-Mining.aspx

Mijn 2 centjes - Cheers

Edit
---
Let op: Erg volatiel aandeel. Plus en Min 5% op een dag is geen uitzondering, maar wel genoeg liquiditeit. Niet kopen als je geen stalen zenuwen hebt ;)

[ Voor 31% gewijzigd door keesdewit op 03-02-2022 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 21-09 07:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

Qunix schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 23:27:
Enorme schommelingen bij aandelen en dan vinden dat bitcoin niet stabiel is... Bitcoin is nu meer "stabieler" dan de grootste aandelen :D

Ik vind het wel wat. Zulke grote veranderingen van ook meer dan "een paar" aandelen. En percentages van meer dan 15 tot 20% per dag.
Snapchat ook,doet vandaag even -23,60% en in de nabeurs vrolijk +53%. hallo he :o

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:05

jdh009

FP ProMod
Ik ben ik even blij dat ik mijn laatste paar aandelen Facebook vorige maand verkocht heb. Vandaag valt de schade eigenlijk wel mee met helaas drie wat mindere (NVidia Corp -5,13%, Wolverine World Wide Inc. -3,84% en Alphabet Inc. - A Share -3,32%) maar dat werd 'ruimschoots' goedgemaakt door andere aandelen en fondsen (o.a. Duurzaam Aandelen Fonds +5,%, ASN Duurzaam Mix Zeer Offensief +2% en ASR Bank +2%) onderaan de lijn is daardoor bijna niets veranderd voor me vandaag. Benieuwd of we morgen nog wat herstel zien van de tech of dat het verder 'gecorrigeerd' word.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gearloose
jdh009 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 00:32:
Ik ben ik even blij dat ik mijn laatste paar aandelen Facebook vorige maand verkocht heb. Vandaag valt de schade eigenlijk wel mee met helaas drie wat mindere (NVidia Corp -5,13%, Wolverine World Wide Inc. -3,84% en Alphabet Inc. - A Share -3,32%) maar dat werd 'ruimschoots' goedgemaakt door andere aandelen en fondsen (o.a. Duurzaam Aandelen Fonds +5,%, ASN Duurzaam Mix Zeer Offensief +2% en ASR Bank +2%) onderaan de lijn is daardoor bijna niets veranderd voor me vandaag. Benieuwd of we morgen nog wat herstel zien van de tech of dat het verder 'gecorrigeerd' word.
Ik ben juist blij dat ik vandaag een positie in Meta heb kunnen openen :)
Van mij mag het aandeel nog verder afgestraft worden de komende tijd, blijf ik lekker kopen terwijl het valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
Kan iemand mij vertellen of het interessant is om naast NT World, EM en SC ook High Dividend te nemen? En waarom wel/niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Aardappelzakje op 04-02-2022 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aardappelzakje schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:32:
Kan iemand mij vertellen of het interessant is om naast NT World, EM en SC ook High Dividend te nemen?
Nee.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 21-09 11:35

GG85

.......

Meer mensen waarbij de inleg in NT Emerging Markets (NL0011515424) deze maand heel lang duurt? Heb de 28e mijn (automatische, maandelijkse) order ingeschoten bij de Rabobank maar hij is er nog steeds niet doorheen.
NT World en NT Small Caps waren de 1e al doorgevoerd.

Gaat normaal eigenlijk altijd goed. Heb al gedubbelcheckt of alles qua saldo goed is dus dat is het niet.

(weet dat NT fondsen een verwerkingstijd heb maar in 3 jaar tijd heeft het nog nooit zo lang geduurd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
GG85 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:38:
Meer mensen waarbij de inleg in NT Emerging Markets (NL0011515424) deze maand heel lang duurt? Heb de 28e mijn (automatische, maandelijkse) order ingeschoten bij de Rabobank maar hij is er nog steeds niet doorheen.

Gaat normaal eigenlijk altijd goed. Heb al gedubbelcheckt of alles qua saldo goed is dus dat is het niet.

(weet dat NT fondsen een verwerkingstijd heb maar in 3 jaar tijd heeft het nog nooit zo lang geduurd)
Mijn periodieke order EM loopt ook nog, dus dat klopt. Het komt volgens mij vaker voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 15:47

oscar82

De ondertitel

Same here dus ligt niet aan jou. Er is een document met de dagen waarop de nt fondsen niet verhandeld worden. Afgelopen week was bijv. Chinees nieuwjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het wisselt altijd enorm, de repeterende orders tegelijk ingevoerd voor dezelfde datum en ze worden nooit op hetzelfde moment uitgevoerd. Soms wat vervelend maar je doet er niks aan helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 21-09 11:35

GG85

.......

Kan iemand mij vertellen of het interessant is om naast NT World, EM en SC ook High Dividend te nemen? En waarom wel/niet?
Nee, High Dividend zorgt niet voor meer spreiding maar alleen er voor dat je meer bedrijven dubbel hebt.
En dividend is mijns inziens misschien handig als je wilt leven van je rendement zonder aandelen te moeten verkopen maar verder voegt het geen waarde toe. Wat je krijgt aan dividend gaat ten koste van de koers van het aandeel dus onder aan de streep schiet je er niets mee op. Behalve dat het je dividendbelasting kost en eventueel aankoopkosten als je het weer wilt herinvesteren.
Verder niets mis met dividend bedrijven maar die zijn wel maar een bepaald segment van de markt. Meestal marktleiders zonder al te veel innovatie (anders zouden ze daar hun winst wel in stoppen ipv uitkeren als dividend) dus het een maar een beperkte representatie van de markt.

Voelt leuk een aantal keer per jaar "gratis geld" krijgen maar wezenlijk is er geen verschil met de koers die omhoog gaat. Dat voelt alleen anders.
Zelfde effect als met je belastingteruggaaf, je hebt het al betaald dus waarom blij zijn met iets uit je eigen zak ;)

[ Voor 11% gewijzigd door GG85 op 04-02-2022 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07

28e was vrijdag, dus je pakt al zowiezo weekend mee waar er niks gebeurt. Dan was 1 februari geloof ik chinees nieuw jaar. Betekend effectief maandag+woensdag+donderdag als dagen dat je zit te wachten. Dat is pas T+3. Vandaag T+4.

Verwacht dus vandaag of misschien a.s. maandag dat je iets kunt zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 22:48
Xanaroth schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:57:
[...]

28e was vrijdag, dus je pakt al zowiezo weekend mee waar er niks gebeurt. Dan was 1 februari geloof ik chinees nieuw jaar. Betekend effectief maandag+woensdag+donderdag als dagen dat je zit te wachten. Dat is pas T+3. Vandaag T+4.

Verwacht dus vandaag of misschien a.s. maandag dat je iets kunt zien.
Bijna goed, de handelskalender biedt altijd uitkomst :)

https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf

31 Januari Maandag Lunar New Year's Eve
01 Februari Dinsdag Lunar New Year 1
02 Februari Woensdag Lunar New Year 2
03 Februari Donderdag Lunar New Year 3
04 Februari Vrijdag Lunar New Year 4
Hele week dus gesloten en geen handel in EM.

@GG85 ga er maar vanuit dat volgende week maandag je order wordt opgepakt en pas dinsdag is verwerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:53
Het zou haast de moeite waard zijn om in de topicstart een linkje te plaatsen naar deze documenten met een korte uitleg hoe het werkt😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Hoog dividend aandelen zijn voor een groot gedeelte te vinden in de financiele en energie hoek.
Financiels doen het goed als de rente omhoog gaat.
En de energie sector doet het vaak goed in de late cyclus van de economie.

Dus het kan zeker interessant zijn.

Als je echt voor altijd aan wil houden zou ik blijven bij de markt gewogen etfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lightning89
  • Laatst online: 21:09
GG85 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Nee, High Dividend zorgt niet voor meer spreiding maar alleen er voor dat je meer bedrijven dubbel hebt.
En dividend is mijns inziens misschien handig als je wilt leven van je rendement zonder aandelen te moeten verkopen maar verder voegt het geen waarde toe. Wat je krijgt aan dividend gaat ten koste van de koers van het aandeel dus onder aan de streep schiet je er niets mee op. Behalve dat het je dividendbelasting kost en eventueel aankoopkosten als je het weer wilt herinvesteren.
Verder niets mis met dividend bedrijven maar die zijn wel maar een bepaald segment van de markt. Meestal marktleiders zonder al te veel innovatie (anders zouden ze daar hun winst wel in stoppen ipv uitkeren als dividend) dus het een maar een beperkte representatie van de markt.

Voelt leuk een aantal keer per jaar "gratis geld" krijgen maar wezenlijk is er geen verschil met de koers die omhoog gaat. Dat voelt alleen anders.
Zelfde met je belastingteruggaaf, je hebt het al betaald dus waarom blij zijn met iets uit je eigen zak ;)
Is er ergens een grafiek te vinden waarin bij bijvoorbeeld Shell alle dividend is opgenomen. Net als de AEX GR?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zou ik niet doen. Alle aandelen die in High Dividend zitten, zitten al in NT World.

High Dividend heeft wel wat waarde exposure maar als je dat wil zijn er betere ETFs die je kan gebruiken (IWVL, EMVL, ZPRV, ZPRX). Nadeel van deze is dat ze wel dividendlekkage hebben terwijl NT dat niet heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Zou ik niet doen. Alle aandelen die in High Dividend zitten, zitten al in NT World.

High Dividend heeft wel wat waarde exposure maar als je dat wil zijn er betere ETFs die je kan gebruiken (IWVL, EMVL, ZPRV, ZPRX). Nadeel van deze is dat ze wel dividendlekkage hebben terwijl NT dat niet heeft.
Ik denk dat je hier wel het meest heikele punt te pakken hebt waarom ik nog niet de overstap heb gemaakt naar IB icm Ierse fondsen. De Northern Trust fondsen hebben een dusdanig gunstige combinatie van lage kosten icm dichten dividendlek dat vooralsnog niet de moeite loont tenzij je persoonlijke beweegredenen hebt om niet in NT fondsen te willen investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 23:11

SandStar

DPC-Crew

Zandster

NT World of High Dividend is logischer.
High Dividend betekend trouwens volgens mij niet dat ze daadwerkelijk een hoog dividend hebben maar meer een lange dividend historie (+).
Je schuift hiermee van Growth naar Value.

High dividend heeft dezelfde maar niet alle bedrijven uit NT world

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:56:
[...]
Ik denk dat je hier wel het meest heikele punt te pakken hebt waarom ik nog niet de overstap heb gemaakt naar IB icm Ierse fondsen. De Northern Trust fondsen hebben een dusdanig gunstige combinatie van lage kosten icm dichten dividendlek dat vooralsnog niet de moeite loont tenzij je persoonlijke beweegredenen hebt om niet in NT fondsen te willen investeren.
Overstappen van NT naar IB met Ierse ETFs levert inderdaad geen kostenbesparingen op. Maar overstappen naar IB met Actiam of VTI/VXUS natuurlijk wel. Maar goed, dat wist jij ook al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Overigens bestaat er een kans dat in 2025 het weer mogelijk is in Amerikaanse ETFs te investeren.
It is now four years since MiFID II entered into force and a new regulatory package, expected to go live in 2025, is currently under preparation by the financial supervisory authorities. The main changes between MiFID II and the anticipated MiFID III are as follows:
an increased investment eligibility of retail investors to financial instruments will be allowed by potentially creating a new investor category of “super retail”, with less protection than the current one but with more opportunities to invest, benefiting from a quasi-professional status with accompanying simplifications in information requirements and potentially wider access to financial products or services;
https://www.waystone.com/...tory-update-january-2022/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFY
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-08-2024

PFY

Vraagje (newbie) met zelf beleggen via DeGiro.

Ben op zoek naar een specifiek product van Northern Trust.
Northern Trust High Dividend ESG World Equity CCF Class C EUR Acc

Echter hoe ik zoek en of rommel met isin codes, ik kan dat niet vinden bij de Giro. Klopt dat, of zoek ik verkeerd ? Volgens mij zou de isin code 0P0001BL4H.F moeten zijn.

Andere items zoals standaard aandelen etc kan ik prima vinden, echter bovenstaande dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Op https://www.fgrinvesting.com/en/prices/ zie ik dat de ISIN NL0015614587 is, kun je die wel vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFY

PFY

VanRoyal schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:41:
Op https://www.fgrinvesting.com/en/prices/ zie ik dat de ISIN NL0015614587 is, kun je die wel vinden?
Helaas ook niet. Wellicht dat de zoekresultaten beperkt worden door mijn profiel, of kan dat niet ?
Valt Northern Trust High Dividend ESG World Equity CCF Class C EUR Acc wellicht onder complexe beleggingsproducten?

Die staat nog niet aan bij mij (kan de toets wel doen)...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
PFY schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:37:

Echter hoe ik zoek en of rommel met isin codes, ik kan dat niet vinden bij de Giro. Klopt dat, of zoek ik verkeerd ? Volgens mij zou de isin code 0P0001BL4H.F moeten zijn.

Andere items zoals standaard aandelen etc kan ik prima vinden, echter bovenstaande dus niet.
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij kun je geen enkel van de NT fondsen kopen via DeGiro? Ik meen dat dit alleen kan via de grootbanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ROVAOL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-08 09:58
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij kun je geen enkel van de NT fondsen kopen via DeGiro? Ik meen dat dit alleen kan via de grootbanken.
Klopt.

ISINs:
Northern Trust World NL0011225305
Northern Trust Emerging Markets NL0011515424
Northern Trust Small Caps NL0013552078

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
PFY schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:37:

Ik kon NT fondsen zelf ook niet vinden bij degiro.

Ik denk dat degiro ze niet in het portfolio heeft.
Je zou degiro kunnen bellen voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@PFY je kan bij DeGiro wel een Vanguard high dividend ETF kopen: VHYL.

Waarom wil je high dividend?
Blazer Coke schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:50:
[...]
Je zou degiro kunnen bellen voor de zekerheid.
Is niet nodig. Ze hebben ze zeker niet. Alleen bij de grootbanken.

[ Voor 18% gewijzigd door Pistachenootje op 04-02-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Cocytus schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:31:
[...]

Aandelen pretenderen niet valuta/betaalmiddel te zijn.
Aandelen en crypto pretenderen beide helemaal niets. Het zijn mensen die pretenderen en speculeren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PFY

PFY

Pistachenootje schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:18:
@PFY je kan bij DeGiro wel een Vanguard high dividend ETF kopen: VHYL.

Waarom wil je high dividend?

[...]

Is niet nodig. Ze hebben ze zeker niet. Alleen bij de grootbanken.
Was eigenlijk alleen aan het kijken, maar was verbaasd dat ik hem niet kon vinden.
Ben nog een beetje orienterend in het hele zelf beleggen verhaal. Heb ook bij ING wat lopen, echter Degiro is wat overzichtelijker en ING heeft inderdaad bepaalde beleggingen weer wel, echter kosten zijn daar hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
PFY schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:24:
[...]
Ben nog een beetje orienterend in het hele zelf beleggen verhaal. Heb ook bij ING wat lopen, echter Degiro is wat overzichtelijker en ING heeft inderdaad bepaalde beleggingen weer wel, echter kosten zijn daar hoger.
Als je rekening houdt met dividend lekkage kan ING/NT goedkoper zijn dan DeGiro. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Gearloose schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 00:56:
[...]

Ik ben juist blij dat ik vandaag een positie in Meta heb kunnen openen :)
Van mij mag het aandeel nog verder afgestraft worden de komende tijd, blijf ik lekker kopen terwijl het valt.
Wellicht is cloudflare dan ook wat voor jou. Zat op $211 op de top en is naar $80 gegaan. Zit nu op $104.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:21:
Overigens bestaat er een kans dat in 2025 het weer mogelijk is in Amerikaanse ETFs te investeren.

[...]

https://www.waystone.com/...tory-update-january-2022/
Nou maar hopen dat ze het weer toestaan. Ik vindt het persoonlijk nergens op slaan dat het verboden is om vele US ETF aan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:59
phantom09 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:01:
Nou maar hopen dat ze het weer toestaan. Ik vindt het persoonlijk nergens op slaan dat het verboden is om vele US ETF aan te kopen.
Het is niet voor jou verboden ze te kopen, maar het is verboden voor aanbieders om ze aan particuiere Europese beleggers te verkopen als ze niet aan de regels voor de Europese markt voldoen. En die regels zijn er niet om beleggers specifiek weg te houden van US fondsen, maar om de markt als geheel transparanter en betrouwbaarder te maken. Het staat aanbieders vrij om de regels te volgen, maar dat is voor veel fondsen niet interessant wegens te kleine markt overzee (het is maar lastig en duur om aan regels te voldoen als je ook gewoon genoeg US schapen in de weide hebt staan). Er zijn genoeg (grote) US ETF's die wel gewoon beschikbaar zijn omdat ze verpakt zijn volgens de EU-regels.

Dan kun je nog steeds vinden dat de reguleringen te ver gaan natuurlijk, maar aan de andere kant, waar een gebrek aan regulering in de financiële markten al niet tot kan leiden hebben we al vaak mogen ondervinden. :P Deze regels zijn dan ook een direct gevolg geweest van de vorige crisis. Nu dat alweer eeeeeeuwen geleden is kan men de teugels weer wat laten vieren.

[ Voor 6% gewijzigd door MneoreJ op 04-02-2022 20:24 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gearloose
phantom09 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:47:
[...]

Wellicht is cloudflare dan ook wat voor jou. Zat op $211 op de top en is naar $80 gegaan. Zit nu op $104.
Waarom zou dat iets voor mij zijn?
Alleen omdat de prijs gezakt is?
Cloudflare heeft nog nooit een cent verdiend waar Meta uitermate winstgevend is.
Snap dus echt niet waar je het vergelijk vandaan haalt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keesdewit
Gearloose schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:34:
[...]

Waarom zou dat iets voor mij zijn?
Alleen omdat de prijs gezakt is?
Cloudflare heeft nog nooit een cent verdiend waar Meta uitermate winstgevend is.
Snap dus echt niet waar je het vergelijk vandaan haalt…
Categorie tech aandeel met een mooi upside potentieel. Kosten gaan voor de baten uit zullen we maar zeggen. Als je een lange termijn horizon hebt en technologie je aanspreekt dan begrijp ik wel waarom hij jou dit aandeel aanraadt.

Edit:
Hij zal het vast niet als financieel advies bedoelen :*)

[ Voor 5% gewijzigd door keesdewit op 04-02-2022 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gearloose
keesdewit schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:51:
[...]

Categorie tech aandeel met een mooi upside potentieel. Kosten gaan voor de baten uit zullen we maar zeggen. Als je een lange termijn horizon hebt en technologie je aanspreekt dan begrijp ik wel waarom hij jou dit aandeel aanraadt.

Edit:
Hij zal het vast niet als financieel advies bedoelen :*)
Ik heb een lange termijn horizon ja, verder boeit het me niets of het tech is of iets anders.
Ik kijk naar het rendement wat ik verwacht te kunnen behalen, of iets nu de volgende revolutionaire nanotechnologie is of een fabrikant van strontemmers.
Een euro is een euro waar die ook vandaan komt, alleen wil ik die euro wel kopen voor 60 cent en niet voor een tientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesdewit
Gearloose schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:08:
[...]

Ik heb een lange termijn horizon ja, verder boeit het me niets of het tech is of iets anders.
Ik kijk naar het rendement wat ik verwacht te kunnen behalen, of iets nu de volgende revolutionaire nanotechnologie is of een fabrikant van strontemmers.
Een euro is een euro waar die ook vandaan komt, alleen wil ik die euro wel kopen voor 60 cent en niet voor een tientje.
Je zult denk ik nog wel een leerproces doormaken en op een bepaald moment beseffen dat je beter kan investeren in iets waar je interesse ligt. Ik zou persoonlijk niet investeren in een business waar ik niets mee heb. Als ik dat zou doen dan ontbreekt de kennis voor de langere termijn. Ik kan bij een tech bedrijf bijvoorbeeld veel beter inschatten of er op langere termijn nog een mooi winstpotentieel op zit. Stomweg omdat ik van die materie verstand heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gearloose
keesdewit schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:14:
[...]

Je zult denk ik nog wel een leerproces doormaken en op een bepaald moment beseffen dat je beter kan investeren in iets waar je interesse ligt. Ik zou persoonlijk niet investeren in een business waar ik niets mee heb. Als ik dat zou doen dan ontbreekt de kennis voor de langere termijn. Ik kan bij een tech bedrijf bijvoorbeeld veel beter inschatten of er op langere termijn nog een mooi winstpotentieel op zit. Stomweg omdat ik van die materie verstand heb.
Maak je je maar geen zorgen om mijn leerproces hoor ;)
En mooi dat jij van techbedrijven goed in kan schatten wat het lange termijn winstpotentieel is, ik hoop alleen dat je ook goed kan inschatten wat je dan vandaag voor die winst moet betalen om er een mooi rendement op te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesdewit
Gearloose schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:25:
[...]

Maak je je maar geen zorgen om mijn leerproces hoor ;)
En mooi dat jij van techbedrijven goed in kan schatten wat het lange termijn winstpotentieel is, ik hoop alleen dat je ook goed kan inschatten wat je dan vandaag voor die winst moet betalen om er een mooi rendement op te maken!
Dubbel rookie antwoord. Nog maar één en we hebben een hattrick *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
keesdewit schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:31:
[...]

Dubbel rookie antwoord. Nog maar één en we hebben een hattrick *O*
Prima, dan ben ik maar een rookie!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
De zoveelste in dit topic met de strategie om bedrijven te zoeken met toffe producten. Een goed bedrijf maakt nog geen goed aandeel.

Zo is er hier wel eens gepost over een reseller van tijdschriften of zo. Super saaie, stervende business. Toch zou het best een betere risk/return kunnen hebben dan de meeste tech aandelen die hier continu voorbij komen.

Als je deep value niet volatiel genoeg vind, kan je het altijd leveragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesdewit
Longcat schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:54:
De zoveelste in dit topic met de strategie om bedrijven te zoeken met toffe producten. Een goed bedrijf maakt nog geen goed aandeel.

Zo is er hier wel eens gepost over een reseller van tijdschriften of zo. Super saaie, stervende business. Toch zou het best een betere risk/return kunnen hebben dan de meeste tech aandelen die hier continu voorbij komen.

Als je deep value niet volatiel genoeg vind, kan je het altijd leveragen..
Ik zeg niet dat het een tof product moet zijn. Het enige wat ik zeg is dat het helpt als je weet hoe het product werkt en hoe je het product kunt verwaarden. Dat wil niet zeggen dat het meteen een goed aandeel is, maar wel dat je weet waar je in investeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparticle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
Wat zijn de hoogste rendementen die er door leden van dit forum zijn gehaald (laten we zeggen over de afgelopen 10 jaar) of doen jullie daar geen uitspraken over?

(Als je de SPY niet hebt verslagen gedurende die tijd, dan hoef je niet te reageren als ondergrens. )

Het heeft nl. weinig zin voor mij om teksten te lezen van mensen die eigenlijk gewoon slecht zijn in wat ze doen.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:30
<knip> Op Tweakers heb je 3 mogelijkheden: vriendelijk en hulpvaardig reageren, een post negeren of een TR indienen. Je mening kun je ook op een nette manier verwoorden.

[ Voor 97% gewijzigd door Ardana op 05-02-2022 14:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 49euro
sparticle schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:16:
Wat zijn de hoogste rendementen die er door leden van dit forum zijn gehaald (laten we zeggen over de afgelopen 10 jaar) of doen jullie daar geen uitspraken over?

(Als je de SPY niet hebt verslagen gedurende die tijd, dan hoef je niet te reageren als ondergrens. )

Het heeft nl. weinig zin voor mij om teksten te lezen van mensen die eigenlijk gewoon slecht zijn in wat ze doen.
Leren doe je ook van fouten, het liefst van de fouten van een ander toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@sparticle Volgens die logica zou Warren Buffett 'gewoon slecht zijn in wat ie doet'.

Als je een paar willekeurige tech aandelen had geselecteerd had je een behoorlijke kans dat je het beter had gedaan. Maar dat betekent natuurlijk nog niet dat je een goede belegger bent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki

Een lesje nederigheid zou je goed van pas komen maar in de tussentijd kun je beter de volgende video’s bekijken, dan hoef je niet te lezen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 05-02-2022 08:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09

Je wilt dus alleen informatie lezen van mensen die het beter doen dan de markt.
Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat op de lange termijn er niemand is die de markt verslaat. Zelfs ome Warren Buffet niet die al een tijd net zo goed als de SP500 presteert.
Als ik op 19-12-2009 voor $10 aan bitcoin had gekocht voor $ 0,00063 dan had ik nu $ 657.00.000.000.
Maakt mij dat een goede belegger? https://bitcoin.zorinaq.com/price/

Wel is dit forum handig als je een vraag hebt. De mensen hier kunnen je dan mogelijk een passend antwoord geven. En dat waardeer ik zeer.
Daarnaast is het wel leuk om de ideeen van mensen te lezen. En je hoeft hier niet altijd mee eens te zijn.

Ook is het leuk om zelf af en toe wat te posten of om mensen te helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 05-02-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Buffett ligt nog steeds heel ruim voor op de markt. De laatste 10 jaar is het verschil wel wat kleiner geworden maar het is nog steeds een ruime voorsprong. Als de ontwikkeling van de laatste maanden zich doorzet zal Buffett zijn voorsprong weer vergroten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5sLomUf_IbBxrBf4Qcc4qCCJbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BT8szZ47d5fNUXp2xqqv8E5c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Ik ben wel benieuwd naar jouw rendement, jouw strategie en hoe je tot dat inzicht gekomen bent.

Als je de SPY niet verslagen hebt, dan ...

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nico Klus schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:32:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar jouw rendement, jouw strategie en hoe je tot dat inzicht gekomen bent.

Als je de SPY niet verslagen hebt, dan ...
... hoeft hij niet te reageren? Is dat niet juist zijn hele punt wat hij maakt?

Subtiel brengt hij het niet, maar algemeen lijkt mij het gewoon een valide punt: Als je niet de markt verslaat over langere termijn met je strategie, wat levert je strategie dan op tov gewoon een ETF kopen en niet moeilijk doen?

En doe je het omdat je het leuk vindt om uit te zoeken met een gedeelte van je geld, dan is het natuurlijk prima. Maar zoek je alles uit tot in elk detail met berekeningen erbij, maar versla je niet een random ETF, dan kan je je wel afvragen of het echt zo handig is vanuit een investerings oogpunt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:05
Ik zou iig niet luisteren naar de adviezen van IEX om je Spy te verslaan. Allemachies, afgelopen jaar gaven ze CM.com en Meta/Facebook dikke koopadviezen. Gisteren kwam er een podcast uit met de titel "ik heb er nog nooit zo ver naast gezeten". Dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dat ze nu al zeggen dat er naast zaten zegt een hoop. Als je een koopadvies geeft moet dat mi. zijn voor de lange termijn. Dat Meta nu net een klap heeft gekregen is part of the game, maar het zegt helemaal niets over waar Meta over 10-20 jaar staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
Pistachenootje schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:16:
Dat ze nu al zeggen dat er naast zaten zegt een hoop. Als je een koopadvies geeft moet dat mi. zijn voor de lange termijn. Dat Meta nu net een klap heeft gekregen is part of the game, maar het zegt helemaal niets over waar Meta over 10-20 jaar staat.
Dat gaat op als de daling het gevolg zou zijn van sentiment. In dit geval is het het gevolg van nieuwe informatie over de fundamentals: om precies te zijn de outlook op de toekomstige winstgevendheid.

Wordt in de podcast ook goed benoemd. Prijs van een aandeel is een afgeleide van de verwachting van de toekomstige winstgevendheid. Nu Meta zelf aangeeft in de toekomst verwacht minder winstgevend te zijn, moet de prijs van het aandeel wel omlaag. De (toekomstige) P/E ratio blijft gelijk, en daarmee is het aandeel nu eigenlijk even 'duur/goedkoop' als voorheen, maar dus wel tegen een 25% lagere koers.

Bij mij begon het ook enigszins te jeuken om ze in te slaan na zo'n afstraffing. Maar dat er geen enkele bounce back is geweest is eigenlijk wel veel zeggend. Hier is iets structurelers aan de hand.

[ Voor 9% gewijzigd door Morty op 05-02-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Morty schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 10:35:
[...]
In dit geval is het het gevolg van nieuwe informatie over de fundamentals: om precies te zijn de outlook op de toekomstige winstgevendheid.
Dat wist ik wel, zie ook het artikel dat ik hier linkte: Pistachenootje in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

Toch denk ik dat iemand weinig vertrouwen had in zijn koopadvies als zoiets je doet besluiten dat je er helemaal naast zat. Maar goed, ik heb de podcast niet geluisterd. Laten we kijken waar Meta over 10-20 jaar staat, wellicht kunnen we dan zeggen of het een slecht koopadvies was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gearloose
Ik ben een koper van meta onder de $250 dollar.
Zelfs met een flink teruglopende groei, een licht dalende winstmarge en kasstroom marge, PE van en p/fcf multiple van 14 over 10 jaar komt het nog steeds onder mijn targetprijs met een discount rate van 13%.
Voor mij voldoende margin of safety, zeker als er mogelijk nog een upside zou komen met de ontwikkelingen rondom de metaverse.
De toekomst zal het uitwijzen, mocht het aandeel blijven vallen blijf ik bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Pistachenootje schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:29:
Buffett ligt nog steeds heel ruim voor op de markt. De laatste 10 jaar is het verschil wel wat kleiner geworden maar het is nog steeds een ruime voorsprong. Als de ontwikkeling van de laatste maanden zich doorzet zal Buffett zijn voorsprong weer vergroten.

[Afbeelding]
Ruim voor op de markt?

De laatste 20 jaar is zijn lijn identiek aan de lijn van de beurs.
Eerder slechter dan beter, aangezien hij met meer kapitaal niet meer heeft verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Gearloose schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:18:
Ik ben een koper van meta onder de $250 dollar.
Zelfs met een flink teruglopende groei, een licht dalende winstmarge en kasstroom marge, PE van en p/fcf multiple van 14 over 10 jaar komt het nog steeds onder mijn targetprijs met een discount rate van 13%.
Voor mij voldoende margin of safety, zeker als er mogelijk nog een upside zou komen met de ontwikkelingen rondom de metaverse.
De toekomst zal het uitwijzen, mocht het aandeel blijven vallen blijf ik bijkopen.
Of FB trekt zich terug uit de EU en gaat nog hard verder dalen,
Pagina: 1 ... 78 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij