Er werd om commentaar gevraagd, dus ik heb mijn ongefundeerde mening gegeven. Ik was niet van plan het huiswerk voor anderen te doen. Voor uitgebreide financiële info mag hij lekker zelf de boel uitpluizen welke bedrijven in de sector er het beste bijliggen.writser schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:30:
@mrc4nl Wat je zegt kan allemaal kloppen maar het zegt niks over of de onderliggende aandelen een goede koop zijn of niet. Misschien ziet de grafiek er lelijk uit of zit de ijzerprijs in de lift maar als je het hele bedrijf op een waardering van 5 euro kan kopen is het waarschijnlijk de beste investering ooit .. En als je het bedrijf voor 2 biljoen koopt waarschijnlijk niet.
ik zou wegblijven van investeren snackbars als aardappelprijs zit in de lift is, kost je alleen maar margeAls je een snackbar wil overnemen denk je toch ook niet “de aardappelprijs zit in de lift dus dit zal wel een goedkope snackbar zijn ..”. Dan doe je wat onderzoek: wat draaien ze voor omzet, hoe ziet de keuken er uit, wat voor huurcontract hebben ze, wat voor winst verwacht ik te maken op jaarbasis, etc.
Ijzererts is natuurlijk het eindproduct dat ze verkopen, het is een commodity. ieder mijnbouwbedrijf heeft redelijk constante kosten om het te delven.Maar de prijs die ze ervoor krijgen bepaald voor het grootste deel hun winst.
Oftewel je kan makkelijk de prijs van erts opzoeken en in een rekensommetje gieten en een verwachte winst berekenen.Wat er afgelopen tijd is gebeurd is dat de prijs van erts vorig jaar explosies was gestegen en de waarderingen van grote leveranciers als vale en BHP meegingen.Maar de prijs van erts is niet zo hoog gebleven, hij is toen weel rap gezakt, en alle (ijzererts)mijnbouwers zijn mee omlaag getrokken. Nu zitten we in de situatie dan de waarderingen voor de mijnbouwers achterlopen op de huidige prijs voor erts. Als je denkt dat de prijs verder gaat stijgen: mooi instapmoment, als je denkt dat de prijs van erts gelijk blijft of weer gat dalen, kun je beter wegblijven.
I stand corrected, ik heb de financiële gegevens erbij gepakt en TI heeft hele nette margesBrtH schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:26:
[...]
TI is in de industrie marktleider op het gebied van analog/mixed signal IC's. Na de processor- en geheugenfabrikanten is het de grootste halfgeleiderfabrikant. Ze liften niet mee op het sentiment van de chipsector, ze zijn het sentiment van de chipsector.
Maar dat ze het sentiment zijn ben ik niet met je eens, ik lees meer over chiptekorten in automotive en dat is maar 25% van hun omzet.
ora et labora