Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-09 20:47
Atomius schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:04:
[Afbeelding]

In de snackbar lag de Telegraaf. Ik was niet per se onder de indruk van de jaarrendementen van de pensioenfondsen. Beter zaten ze allemaal in NT :p Maar da's vast te kort door de bocht ;)
Het blijkt dat bijvoorbeeld ABP maximaal voor 60% mag beleggen in aandelen. De overige 40% moet in een laag risico categorie worden belegt zoals staatsobligaties waar denk ik een negatief rendement op zit. Beleggen haalde in 2021 makkeljik +20%, obligaties schat ik in op -0,5%. Effectief komt je dan op 11,8% En dat klopt bijna met het rendement van ABP.

https://www.abp.nl/over-a...leggen/waarin-belegt-abp/

Als het 80/20 zou zijn, dan had de ABP rond de 15 of 16% rendement behaald. Maar dat mag dan weer niet.

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 27-01-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

klaasvaak1853 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:55:
Must watch documentaire over crypto en NFT's.
(afspeelsnelheid 1.5x aanbevolen)

YouTube: Line Goes Up – The Problem With NFTs
Misschien kan je een korte samenvatting geven? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Heeft iemand al eens bij Interactive Brokers wat crypto gekocht? https://www.interactivebr...ucts-cryptocurrencies.php

Deze wordt aangehouden bji paxos. Is dit veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
phantom09 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:17:
Heeft iemand al eens bij Interactive Brokers wat crypto gekocht? https://www.interactivebr...ucts-cryptocurrencies.php

Deze wordt aangehouden bji paxos. Is dit veilig?
Paxos (USDP) is veilig genoeg. Ze ondergaan regelmatig een transparante audit (https://paxos.com/attestations/), want zij beloven dat ±99% in cash of cash gelijksoorten (kort vaste liquide assets) bezitten.
Een concurrent, Circle (USDC), heeft 2/3 daarin, en 1/3 in andere assets met meer risico. Wel een prima audit, alleen iets minder vaak.
Een ander concurrent en het meest voorkomende (want marktleider), is Tether (USDT), en dat zal mogelijk een black-swan zijn als blijkt dat er inderdaad veel mis is. Tether moet je ver van weg blijven aangezien ze 2x in het bestaan een audit deden door zichzelf, compleet onduidelijk is hoe het geregeld is en veelal negatief in het nieuws komt.

BUSD is Binance USD (alleen beschikbaar via grootste Exchange Binance) en is onderwater ook Paxos.

https://paxos.com/2021/07...means-having-a-regulator/
https://paxos.com/2021/08...x-is-now-pax-dollar-usdp/

Let wel op. Het betreft een stablecoin wat NIET hetzelfde is als een echte dollar, want de overheid en waakhonden van verschillende categorieën weten niet wie het moet gaan controleren en hoe dat dan moet. En let ook op om welk netwerk het betreft (Ethereum of een ander) waarbij het kan zijn dat de fees hoog zijn. Voordeel is wel dat het 24/7/365 verhandelbaar is.

Voor meer info kan je beter hier terecht: Cryptocurrencies

[ Voor 3% gewijzigd door Qunix op 27-01-2022 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik denk dat je het over iets heel anders hebt aangezien je stablecoins noemt, en niet de ondersteunde cryptocurrencies.

IB heeft een samenwerking met Paxos waardoor je vanuit je IB account bij Paxos kan handelen in bepaalde cryptocurrencies. Op dit moment zijn dat BTC, ETH, LTC en BCH. Paxos houdt geen gelden voor je aan, dat doet IB. En IB houdt geen cryptocurrencies voor je aan, dat doet Paxos. Als je koopt dan stuurt IB het geld naar Paxos, en omgekeerd als je verkoopt.

Het is vooral handig als je een positie direct in deze cryptocurrencies wil hebben zonder een ETF, future, of ander beursgenoteerd voertuig eromheen, maar dit toch vanuit hetzelfde account wil beheren als de rest van je beleggingen.

Hoe dan ook is het voor ons (nog) niet relevant. Het is momenteel alleen beschikbaar voor IBLLC klanten.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 27-01-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Paxos biedt meerdere producten aan en ik dacht direct aan "Paxos Stablecoin As A Service". Dat zorgt voor een liquide digitale dollar. Je kan namelijk Paxos USDP gebruiken in je producten. Hoe dat precies bij IB is weet ik niet. Maar diezelfde USDP is ook beschikbaar op exchanges en daar geldt wel wat ik zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik krijg niet de indruk van de informatie van IB dat er enige vorm van stablecoins bij betrokken zijn. Wanneer jij een order voor cryptocurrency opgeeft voert Paxos deze uit en verzorgt de custody van de cryptocurrencies, en IB zorgt er voor dat het voor de transactie benodigde geld op de juiste plek terecht komt.

Zie ook deze FAQ.

edit: Vermoedelijk gaat het hier om een integratie met Paxos itBit.

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 27-01-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:18:
Hoe dan ook is het voor ons (nog) niet relevant. Het is momenteel alleen beschikbaar voor IBLLC klanten.
Bedankt. Jammer dat het niet mogelijk is ;( .

Ik heb wel een bitcoin tracker one eur - SFB in papermode alvast kunnen plaatsen. Dan zou dit dus ook bij mijn normale account kunnen? Wel gek, want hier zat toch een verbod op?
Of voldoen ze nu wel aan de regels?

Weet iemand welke cryptos je wel via Interactive brokers kan kopen? Eventueel via een ETF of ETN?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
eamelink schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:55:
[...]

Misschien kan je een korte samenvatting geven? :)
Je moet hem gewoon kijken. Er zitten meerdere boodschappen / argumenten in.

Ik kan me niet voorstellen dat ik 2 uur naar een YouTube clip heb gekeken en het nog de tijd waard vond ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:28:
[...]

Je moet hem gewoon kijken. Er zitten meerdere boodschappen / argumenten in.

Ik kan me niet voorstellen dat ik 2 uur naar een YouTube clip heb gekeken en het nog de tijd waard vond ook :P
Content van 1-2 uur op YT is vaak juist een goede indicatie van kwaliteit aangezien het algoritme die vaak niet promoot omdat ze er te weinig advertenties in kwijt kunnen. Ik ga hem zelf ook even meepakken maar vermoed dat het erg bearish is en hoor graag wat diepgang in die argumenten. Uitgewerkte bearish argumenten zijn namelijk erg zeldzaam gezien bijna niemand zich verdiept in iets wat niet interesseert.

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 28-01-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
phantom09 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:50:
[...]

Het blijkt dat bijvoorbeeld ABP maximaal voor 60% mag beleggen in aandelen. De overige 40% moet in een laag risico categorie worden belegt zoals staatsobligaties waar denk ik een negatief rendement op zit. Beleggen haalde in 2021 makkeljik +20%, obligaties schat ik in op -0,5%. Effectief komt je dan op 11,8% En dat klopt bijna met het rendement van ABP.

https://www.abp.nl/over-a...leggen/waarin-belegt-abp/

Als het 80/20 zou zijn, dan had de ABP rond de 15 of 16% rendement behaald. Maar dat mag dan weer niet.
Sterker nog, met de uitgaven aan pensioen. Momenteel geloof ik iets van 3,3 miljoen mensen, gemiddeld ongeveer 20k bruto/jaar, totaal een kleine 66 miljard per jaar onttrekking momenteel.

Die onttrekking moeten ze eerst compenseren voordat het vermogen kan stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24
Xanaroth schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Sterker nog, met de uitgaven aan pensioen. Momenteel geloof ik iets van 3,3 miljoen mensen, gemiddeld ongeveer 20k bruto/jaar, totaal een kleine 66 miljard per jaar onttrekking momenteel.

Die onttrekking moeten ze eerst compenseren voordat het vermogen kan stijgen.
Dit klopt niet.
Dan zou het pensioenfonds binnen 10 jaar helmaal leeggetronken zijn en kunnen ze geen dekkingsgraad van ruim 100% hebben.
In 2020 werd er ruim €12 miljard uitgekeerd aan de pensionado's

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk dat je AOW en Pensioen hebt opgeteld. En misschien ook koppels waarbij 1 persoon pensioen kreeg en de ander alleen AOW beiden op het totaalbedrag hebt gezet. (oid.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Nico Klus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Dit klopt niet.
Dan zou het pensioenfonds binnen 10 jaar helmaal leeggetronken zijn en kunnen ze geen dekkingsgraad van ruim 100% hebben.
Voor ABP specifiek 12 miljard nu ja, allemaal gezamenlijk 66 miljard. Had iets duidelijker moeten zijn :)

Wat betreft leegtrekken binnen 10 jaar... das een ander verhaal en voor menigeen hier de reden om zelf maar te gaan beleggen. 20-30 jaar is wel wat realistischer voordat het geld op is denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Laatst online: 22:01
S7E-Vigi schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:47:
Ondertussen tonen de cijfers in de VS aan dat hun economie als een tierelier draait, gefinancierd met gereguleerde dollars ;) De schade wordt langzaam ingehaald.
Yes. Hopelijk een ommekeer komende tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:30
Nico Klus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Dit klopt niet.
Er is geld zat. Er wordt ongeveer 30 miljard per jaar uitgekeerd aan aanvullend pensioen. In totaal komt er ongeveer 100 miljard (premies + rendement) binnen per jaar. De pensioenberg groeit dus ongeveer 70 miljard per jaar.
https://www.mejudice.nl/a...erder-zonder-inleg-premie
https://www.mejudice.nl/a...r-toch-een-lager-pensioen

[ Voor 13% gewijzigd door Bravertal op 28-01-2022 13:54 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Bravertal schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Er is geld zat. Er wordt ongeveer 30 miljard per jaar uitgekeerd aan aanvullend pensioen. In totaal komt er ongeveer 100 miljard (premies + rendement) binnen per jaar. De pensioenberg groeit dus ongeveer 70 miljard per jaar.
https://www.mejudice.nl/a...erder-zonder-inleg-premie
https://www.mejudice.nl/a...r-toch-een-lager-pensioen
Totdat je bedenkt dat de komende decennia babyboom driven is. We gaan van meer dan 4:1 naar minder dan 2:1 wat betreft werkenden (cq: inleggen) en pensionado's (cq: opnemen). De rato is niet houdbaar, en de berg gaat vanzelf krimpen.
Dat kun je in de eerdere ABP link al mooi zien gebeuren. Pensioen uitgaven zijn reeds verdubbeld in de periode van 0-indexering, en dat is pas de start van de babyboom golf die decennia duurt. Ze gaan niet spontaan tegelijk met pensioen, en nemen het geld dan ook nog eens geleidelijk gedurende 20-30 jaar op.

Maar dan vertalen we dat op wereldwijde schaal. Het valt alleen niet overal even sterk op, ivm migratie. Zo hebben US/Canada nog maar relatieve kleine babyboom golf (doch nog altijd merkbaar), omdat ze daar heel veel immigratie kennen. Eigenlijk overal behalve in Afrika krijgen ze ermee te maken, maar in die regio zit niet veel belegd vermogen. Hiermee gaan dus ook niet lokaal maar wereldwijd alle pensioenen, als totaal gezien, omslaan richting uitbetalen en daarmee netto verkopers worden.

Iets om je echt goed van bewust te zijn, want die duizenden miljarden wat betreft wereldwijde totalen? Die fondsen met hun bizarre formaten, tot de individuen in Amerika? Elk gaan stuk voor stuk van netto aandelen kopen naar netto verkopen. Ergens richting 2040-2050 kan de huidige 1500 miljard in Nederland best richting <500 miljard bewegen om een idee te geven van een van de scenario's die zich kan afspelen, vertaal dat eens naar hoeveel er wereldwijd zal worden verkocht.

Tuurlijk zal het heel geleidelijk gaan over periode van +- 40 jaar vanaf nu. Dat zal hiermee langere tijd druk houden op de markt, waardoor toekomstig rendement kan gaan tegenvallen en daarmee onbedoeld extra druk zet op de verplichtte onttrekkingen tegenover kleine inleg die nog gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Xanaroth schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:14:
[...]

Voor ABP specifiek 12 miljard nu ja, allemaal gezamenlijk 66 miljard. Had iets duidelijker moeten zijn :)

Wat betreft leegtrekken binnen 10 jaar... das een ander verhaal en voor menigeen hier de reden om zelf maar te gaan beleggen. 20-30 jaar is wel wat realistischer voordat het geld op is denk ik zo.
Het is juist niet de bedoeling dat een pensioenfonds leeg getrokken wordt en dan alle genpensioneerden (en toekomstige) niks meer krijgen. Voordat zoiets gebeurd zullen de pensioen uitkeringen gekort worden en de premie inleg verhoogt worden.

Wat betreft de AOW, de regering deze niet koppelen aan de inflatie. De oppositie echter wel.
Heel leuk en aardig, maar het wordt gekker en gekker. Als ik mij niet vergis was tijdens de start van de AOW 10 werkende op 1 gepensioneerde. Dit is in de loop der jaren steeds zwaarder geworden voor de werkende. Zo zitten we nu op ongeveer 2,5 werkende op 1 gepensioneerde.
En als het zo door gaat zijn er straks nog minder werkende.

Je kan en mag niet de werkende hier mee blijven belasten. AOW is weliswaar een recht, maar men moet wel realistisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Laatst online: 21:45
Xanaroth schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:41:
[...]

Totdat je bedenkt dat de komende decennia babyboom driven is. We gaan van meer dan 4:1 naar minder dan 2:1 wat betreft werkenden (cq: inleggen) en pensionado's (cq: opnemen). De rato is niet houdbaar, en de berg gaat vanzelf krimpen.
Dat kun je in de eerdere ABP link al mooi zien gebeuren. Pensioen uitgaven zijn reeds verdubbeld in de periode van 0-indexering, en dat is pas de start van de babyboom golf die decennia duurt. Ze gaan niet spontaan tegelijk met pensioen, en nemen het geld dan ook nog eens geleidelijk gedurende 20-30 jaar op.

Maar dan vertalen we dat op wereldwijde schaal. Het valt alleen niet overal even sterk op, ivm migratie. Zo hebben US/Canada nog maar relatieve kleine babyboom golf (doch nog altijd merkbaar), omdat ze daar heel veel immigratie kennen. Eigenlijk overal behalve in Afrika krijgen ze ermee te maken, maar in die regio zit niet veel belegd vermogen. Hiermee gaan dus ook niet lokaal maar wereldwijd alle pensioenen, als totaal gezien, omslaan richting uitbetalen en daarmee netto verkopers worden.

Iets om je echt goed van bewust te zijn, want die duizenden miljarden wat betreft wereldwijde totalen? Die fondsen met hun bizarre formaten, tot de individuen in Amerika? Elk gaan stuk voor stuk van netto aandelen kopen naar netto verkopen. Ergens richting 2040-2050 kan de huidige 1500 miljard in Nederland best richting <500 miljard bewegen om een idee te geven van een van de scenario's die zich kan afspelen, vertaal dat eens naar hoeveel er wereldwijd zal worden verkocht.

Tuurlijk zal het heel geleidelijk gaan over periode van +- 40 jaar vanaf nu. Dat zal hiermee langere tijd druk houden op de markt, waardoor toekomstig rendement kan gaan tegenvallen en daarmee onbedoeld extra druk zet op de verplichtte onttrekkingen tegenover kleine inleg die nog gedaan wordt.
De werkenden betalen niet voor de gepensioneerden bij pensioenfondsen. Dat zit al in de TV van een pensioenfonds. Elk fonds kan op dit moment stoppen en heeft genoeg (afhankelijk van de dekkingsgraad) om in het einde der tijden zijn deelnemers te kunnen betalen. Er zijn namelijk ook genoeg slapende of stopgezette pensioenfondsen die enkel uitkeren en niks ontvangen.

De AOW daarentegen wordt wél door alle werkenden in Nederland opgebracht. Maar daar zit dus een groot verschil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Meesman heeft in hun nieuwsbrief meer details over het nieuwe Aandelen Duurzame Toekomst fonds gepubliceerd:
Meesman staat voor passief beleggen. Dat is beleggen in alle aandelen wereldwijd (in verhouding tot hun beurswaarde) en die voor de lange termijn aanhouden. Gewoon rustig blijven zitten, wat er ook gebeurt. Hiervoor heeft Meesman het ideale indexfonds: Aandelen Wereldwijd Totaal. Maar Meesman staat ook voor maatschappelijk verantwoord beleggen. Voor Aandelen Wereldwijd Totaal is dit gebaseerd op twee pijlers: engagement en uitsluiting.

Voor beleggers op zoek naar een indexfonds met een meer uitgesproken duurzaam karakter introduceert Meesman op 7 februari Aandelen Duurzame Toekomst. Een indexfonds dat wereldwijd belegt in aandelen op basis van een aantal duurzame thema’s. Om te beginnen is dat het thema klimaatverandering. Waarbij het doel is een veel lagere uitstoot van broeikasgassen te realiseren en zwaarder in te zetten op bedrijven die de uitdagingen van de energietransitie serieus oppakken. De komende jaren wil Meesman, samen met de beleggers in dit fonds, andere duurzame thema’s aan dit fonds toevoegen.

Wilt u beleggen in Aandelen Duurzame Toekomst? Voor stortingen en switches naar dit fonds hanteren wij tijdelijk een gereduceerd tarief van 0,1% (in plaats van 0,25%). Dit geldt uiteraard ook voor periodieke aankopen gedaan in deze periode. De gereduceerde transactiekosten gelden voor stortingen ontvangen tussen vrijdag 28 januari en woensdag 23 februari 2022.
De fondskosten voor Aandelen Duurzame Toekomst bedragen 0,5% per jaar.
Vanaf 7 februari beschikbaar, en de fondskosten zijn 0,5% per jaar.

Deze infographic laat het verschil zien tussen de screening van het Aandelen Wereldwijd Totaal fonds (boven) en deze nieuwe Aandelen Duurzame Toekomst fonds (onder), dat nog twee stappen verder gaat met screening en herweging:

Afbeeldingslocatie: https://oudewebsite.meesman.nl/l/library/download/urn:uuid:b4aa2a07-5549-433f-88af-7d2d10d6febd/infographic+-+awt+en+adt_v4.png

Je kunt je ook aanmelden voor hun webinar op maandag 21 februari van 20:00 tot 21:00.

[ Voor 7% gewijzigd door Nordlys op 28-01-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypto-mdk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-02-2022
Ik vertrouw deze stap om eerlijk te zijn niet. Een maand geleden zijn ze afgestapt van het aanhouden van meerdere fondsen vanwege de kosten en nu introduceren ze een nieuwe. Dit lijkt me de opmaat om het wereldwijde fonds op te doeken.

Het begin van het einde van Meesman.

[ Voor 7% gewijzigd door crypto-mdk op 28-01-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:18
crypto-mdk schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:56:
Ik vertrouw deze stap om eerlijk te zijn niet. Een maand geleden zijn ze afgestapt van het aanhouden van meerdere fondsen vanwege de kosten en nu introduceren ze een nieuwe. Dit lijkt me de opmaat om het wereldwijde fonds op te doeken.

Lijkt me een beetje voorbarig. Maar als ze het wel doen ben ik ook zo weer weg bij ze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:21
‘Gescreend op Kernenergie’ dan weet je wat mij betreft al genoeg over de doelgroep, meer idealistisch dan realistisch.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Radiodurans schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:12:
‘Gescreend op Kernenergie’ dan weet je wat mij betreft al genoeg over de doelgroep, meer idealistisch dan realistisch.
Dit is natuurlijk het versimpelde marketing materiaal. Persoonlijk zou ik echter liever investeren in een bedrijf die duurzaam bezighoud met kernenergie dan een bedrijf die zich niet duurzaam bezig houd met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:06
Mijn voornaamste bezwaren zouden zijn dat 1) de uitsluitingen en wegingen volgens Meesman's eigen criteria gebeuren en de resultaten dus minder eenvoudig te toetsen zijn aan indexen die algemeen geaccepteerd zijn en 2) dat je "wat minder passief" ook "een klein beetje actief" kunt noemen, en de kosten van 0,5% zijn er dan ook naar. 0,5% is geen woekerpremie natuurlijk, maar duidelijk hoger dan de kosten van een echt passief beheerd wereldfonds.

Het hele bestaansrecht van indexfondsen is nu net dat ze zo breed mogelijke spreiding hebben, neutraal (marktgebaseerd) gewogen, tegen zo laag mogelijke kosten. Als je daaraan gaat sleutelen om andere selling points erbij te gooien gaat het wat mij betreft de verkeerde kant op, ook als het niet zo extreem wordt als een volledig actief beheerd fonds waarbij managers gaan stockpicken op basis van theebladeren en horoscopen.

Er is een markt voor, natuurlijk, maar voor mij hoeft het niet.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is wel heel dramatisch. Ze zien waarschijnlijk een klein gaatje in de markt waar ze op in kunnen springen om wat meer idealistische mensen ook aan het beleggen te krijgen via hen zonder dat dit ten koste gaat van hun vaste doelgroep.

Leuk fonds voor idealisten, de rest kan blijven doen wat ze nu doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-09 12:00

Zoals ik het lees is dit echt een fonds voor erbij. Ik zie geen reden om aan te nemen dat dit het wereldfonds gaat vervangen, ook niet in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 10:48

SandStar

DPC-Crew

Zandster

M'n Bux migratie is voltooid. Vandaag geld eindelijk binnen.
Onverwachts voordeeltje: Intel verkopen op 50usd en dan vandaag op 47usd weer terugkopen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
Meesman introduceert gewoon een ESG versie van het normale Wereld fonds, dit is gewoon om de doelgroepen uit te breiden. Ook hier op het forum hoor je genoeg mensen zeggen dat ze graag 'extra betalen' voor een gevoel van verantwoord (lees duurzaam) beleggen.

Brand New Day heeft dit fonds ook al jaren en het afgelopen jaar heeft deze beter gepresteerd dan de gewone wereldfondsen (hedged en non-hedged). Weinig reden tot ophef en het fonds is ook niets bijzonders maar wel een aanvulling.

En volgens mij liggen de ESG richtlijnen vast waardoor ze juist wel vergelijkbaar zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door S7E-Vigi op 28-01-2022 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:06
S7E-Vigi schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:30:
En volgens mij liggen de ESG richtlijnen vast waardoor ze juist wel vergelijkbaar zijn.
Ik maak uit het diagrammetje met meerdere "fases" juist op dat "Meesman ESG" zijn eigen tak van sport is en dus niet per se "ESG index X". Er zijn algemene(re) ESG indexen, maar die volgen is volgens mij niet wat dit fonds probeert (ik heb het niet verder uitgezocht, moet ik er gelijk bij zeggen, dus als ze wel een algemene index volgen heb ik niks gezegd).

Je kunt de fondsen natuurlijk wel meer de diepte in gaan vergelijken op de criteria die ze hanteren en hoe ze die dan hanteren, maar op die manier is elk paar fondsen vergelijkbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door MneoreJ op 28-01-2022 18:42 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:54
SandStar schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:17:
M'n Bux migratie is voltooid. Vandaag geld eindelijk binnen.
Onverwachts voordeeltje: Intel verkopen op 50usd en dan vandaag op 47usd weer terugkopen 8)
En wat is je winst dan geweest? Want bij 100stukken á 47 dollar is $300 winst nou niet echt een klapper te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
S7E-Vigi schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:30:
Meesman introduceert gewoon een ESG versie van het normale Wereld fonds...
Normale wereld fonds is ook al ESG hè, weliswaar minder sterk ESG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TL;DR: Blockchain en NFT’s kunnen wel degelijk bedrijfsactiviteit vertonen en het is een interessant techniek. Dit staat alleen los van de huidige waardering van de diensten die op deze techniek draaien. Misschien best vergelijkbaar met de DotCom hype maar niemand weet of de bubbel klapt of de realiteit de speculatie langzaam inhaalt zoals nu (langzaam) ook bij bijv Tesla zien gebeuren.
Deveon schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:46:
[...]

Content van 1-2 uur op YT is vaak juist een goede indicatie van kwaliteit aangezien het algoritme die vaak niet promoot omdat ze er te weinig advertenties in kwijt kunnen. Ik ga hem zelf ook even meepakken maar vermoed dat het erg bearish is en hoor graag wat diepgang in die argumenten. Uitgewerkte bearish argumenten zijn namelijk erg zeldzaam gezien bijna niemand zich verdiept in iets wat niet interesseert.
Bijna een uur in maar moet bovenstaande helaas terugnemen. Hoewel hij helemaal gelijk heeft over de huidige NFTs en dat ze véél te duur zijn staat dat los van de techniek c.q. de bedrijfsactiviteit. Een schilderij waardeer je ook niet op productiekosten. Sterker nog bijna elke dienst op product wordt gewaardeerd op wat de consument bereid is om te betalen. Dat geld net zo goed voor NFT als een mobiele telefoon. Je kan alleen niet zeggen dat bellen duur is omdat een iPhone €799 kost.

Enkel commodities worden gewaardeerd op productiekosten omdat ze eenvoudig uitwisselbaar zijn, al is traceerbare cocao wél meer waard dan niet-traceerbaar. Er ontstaan bij dit voorbeeld dus een waarde in een traceerbare product en de techniek achter de blockchain kan deze waarde bieden zoals ook een notaris kam bevestigen dat een lotterij eerlijk gaat.

Net als een blockchain hiermee waarde kan toevoegen met gebruik van hernieuwbare energie in plaats van menselijke energie geld dat voor NFT’s ook. Hoe anders kan je straks pronken met het feit dat je in de fysieke wereld een Ferrari rijdt? Daar heb je natuurlijk door Ferrari uitgegeven NFT voor nodig zodat je kan aantonen dat je niet gewoon ontzettend goed bent in Photoshop. Vervolgens kan Ferrari hiermee bepaalde events organiseren voor de eigenaren van specifieke auto’s waarbij de NFT als toegangsbewijs dient. Met een Ferrari NFT kan je vervolgens ook overal pronken zoals nu met een Rolex.

Wat deze waarde voor de consument is durf ik op het moment echt niet te stellen, maar dat 90% van de huidige NFT’s waardeloos zijn wel. Voor nu zie ik alleen waarde in de NFT’s van legitieme uitgevers van collectibles (bijv Disney) vanwege bovenstaande “pronk”-factor. Dit kan zowel direct als indirect en maakt fysieke zaken ook eenvoudiger verhandelbaar of zelfs met “fractional” shares.

Op wat serieuzer vlak is het ook een middel om bijvoorbeeld lidmaatschap van een vereniging of club te vertegenwoordigen en kan het ook stemmen vereenvoudigen, al maakt het handelen in stemmen wel een risico. Of bijvoorbeeld toegangstickets voor een concert of festival waarbij de organisatie 20% vangt wanneer een kaart van eigenaar wisselt.

Terug komend op de video slaat hij de plank met het doel van Bitcoin compleet mis. Wat ermee gebeurt staat compleet los van waar het voor bedacht was. Het was een simpel Proof-of-Concept en vervolgens een compleet eigen leven gaan leiden. Wat mij betreft bewijst dit juist hoe solide de techniek van een blockchain is. De enige vraag is hoe dit kan stabiliseren want tot heden lijkt het enige antwoord hierop een hogere marketcap te zijn. Mogelijk gaan de (Etherium) gasfees hier een grote rol in spelen waarbij het een soort van wereldwijd indicatie wordt van energieprijzen en je “opdracht” uitgevoerd wordt in het wereldwijd goedkoopste datacenter.

De volgende grote stap voor crypto verwacht ik in regulering ervan. Hoe en wat is een grote uitdaging maar het is op het “vrije” internet ook gelukt dat je niet overal zo maar mee weg komt. Zodra deze regulering er komt zal het waarschijnlijk pas echt inburgeren op de beurs als nieuwe asset class naast aandelen, obligaties, commodities en “backed” currencies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S7E-Vigi
Tsja, je kan video's nog zo lang en informatief maken maar als je een roze bril op heb of altijd al sceptisch bent geweest schiet je er geen donder mee op. De ongelovigen zijn bevestigd in hun heiden schap en de gelovigen schrijven hele epistels als geloofsovertuiging. Ieder heeft zijn eigen mening en de feiten zijn voorlopig onbekend, tijd zal het leren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
Je gaat helemaal voorbij aan zijn boodschap van 'Line goes up'. Vervolgens heb je een verhaal over 'interessante techniek', maar dat is juist een punt waartegen hij ageert omdat met die cryptotechnofetishisme een klein groepje vooral (onredelijk) voordeel wil behalen ten koste van anderen (greater fools, etc.) zonder een echt goede oplossing voor een relevant probleem te bieden.

Wat hij doet is systematisch een paar basisvragen stellen over zaken. Het typische antwoord is dat het niet doet wat het beweert dat het doet, het probleem van hetgeen het probeert te vervangen niet oplost, het geen duurzaam houdbare oplossing kan zijn, etc.

Voor 'interessante techniek' hebben we al perfecte plekken.
S7E-Vigi schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:32:
Tsja, je kan video's nog zo lang en informatief maken maar als je een roze bril op heb of altijd al sceptisch bent geweest schiet je er geen donder mee op.
Ik heb anders een heleboel geleerd over dure crypto apen en mijn crypto lingo is weer helemaal up to date. GN!

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 28-01-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phantom09 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:50:
[...]
Het blijkt dat bijvoorbeeld ABP maximaal voor 60% mag beleggen in aandelen.
Van wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lightning89 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:11:
[...]
Elk fonds kan op dit moment stoppen en heeft genoeg (afhankelijk van de dekkingsgraad) om in het einde der tijden zijn deelnemers te kunnen betalen. Er zijn namelijk ook genoeg slapende of stopgezette pensioenfondsen die enkel uitkeren en niks ontvangen.
Maar dan heb je dus nooit meer indexatie. Leuk voor de 40-50 jarigen die in zo'n fonds zitten opgesloten. Kun je straks elke week een ijsje kopen van je pensioen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Laatst online: 16:24
Van het ABP zelf. Het ABP bepaalt de risicohouding en evalueert die. (jaarlijks ?)
Voor nu is die risicohouding:
Op basis van dit kader en de risicobereidheid beleggen we voor 60% in zakelijke waarden en voor 40% in vastrentende waarden.
bron: Actuariële en bedrijfstechnische nota Stichting Pensioenfonds ABP 2021 (H5)

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:56:
[...]

Maar dan heb je dus nooit meer indexatie. Leuk voor de 40-50 jarigen die in zo'n fonds zitten opgesloten. Kun je straks elke week een ijsje kopen van je pensioen ;)
Waarom niet? Zonder inleg kan het rendement meer toenemen of minder slapers en pensionados bevatten zodat de TV lager is en het vermogen groter, of de rekenrente verandert zodat er minder cash moet worden aangehouden en meer voor betaling dit jaar, dus indexatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
Nico Klus schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:29:
[...]

Van het ABP zelf. Het ABP bepaalt de risicohouding en evalueert die. (jaarlijks ?)

[...]

bron: Actuariële en bedrijfstechnische nota Stichting Pensioenfonds ABP 2021 (H5)
De DNB uiteindelijk dus. Zolang je onder een bepaalde dekkingsgraad zit mag je niet je risico vergroten, dus enkel in veilige beleggingen gaan zitten zoals obligaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
Ach jee, de Amerikanen zijn weer oorlogszuchtig en gooien Europa voor de leeuwen door weer lekker op hun eigen spoor te zitten. Ze gaan hun troepen verplaatsen naar de oostgrens (NATO landen) dus maandag zal wel weer een bloed rode dag worden op de beurzen... Ze tarten en onderschatten Putin m.i. of ze willen oorlog.

[ Voor 10% gewijzigd door S7E-Vigi op 29-01-2022 01:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
S7E-Vigi schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 01:04:
Ach jee, de Amerikanen zijn weer oorlogszuchtig en gooien Europa voor de leeuwen door weer lekker op hun eigen spoor te zitten. Ze gaan hun troepen verplaatsen naar de oostgrens (NATO landen) dus maandag zal wel weer een bloed rode dag worden op de beurzen... Ze tarten en onderschatten Putin m.i. of ze willen oorlog.
Waarom denk je dat dat impact zou hebben op de beurs? De spanningen rond Oekraïne spelen al sinds 2014 met het neerhalen van MH17 en het annexeren van de Krim. Verder hebben de VS en het VK veiligheidsverplichtingen ten aanzien van Oekraïne in ruil waarvoor Oekraïne nucleaire wapens opgegeven heeft.

Wat dat betreft is het (vooralsnog) allemaal voorspelbaar wat er gebeurt. Rusland poket een beetje met troepen aan de grens, dat gebeurt al lang (sinds 2014). Het Westen reageert daarmee door wapensteun te leveren aan Oekraïne. Een actief conflict waarbij de VS of Europese landen betrokken zijn zal inderdaad wat impact kunnen hebben op de beurs maar de lijken beide partijen niet op aan te sturen. De versterking van het Westen verhoogt juist de prijs voor Rusland om binnen te vallen en nu gaan ze juist onderhandelen. Wat dat betreft is de spanning in dat conflict de afgelopen week juist afgenomen, maar ook dat zal weinig impact op de beurs hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
Verwijderd1 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 02:31:
[...]

Waarom denk je dat dat impact zou hebben op de beurs? De spanningen rond Oekraïne spelen al sinds 2014 met het neerhalen van MH17 en het annexeren van de Krim. Verder hebben de VS en het VK veiligheidsverplichtingen ten aanzien van Oekraïne in ruil waarvoor Oekraïne nucleaire wapens opgegeven heeft.

Wat dat betreft is het (vooralsnog) allemaal voorspelbaar wat er gebeurt. Rusland poket een beetje met troepen aan de grens, dat gebeurt al lang (sinds 2014). Het Westen reageert daarmee door wapensteun te leveren aan Oekraïne. Een actief conflict waarbij de VS of Europese landen betrokken zijn zal inderdaad wat impact kunnen hebben op de beurs maar de lijken beide partijen niet op aan te sturen. De versterking van het Westen verhoogt juist de prijs voor Rusland om binnen te vallen en nu gaan ze juist onderhandelen. Wat dat betreft is de spanning in dat conflict de afgelopen week juist afgenomen, maar ook dat zal weinig impact op de beurs hebben. :P
Uitgaan van rationeel denken op de beurs? Nope! Maar voor het goed van de wereld hoop ik dat jij gelijk hebt en dat ik zwets ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Miki schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:50:
[...]

En wat is je winst dan geweest? Want bij 100stukken á 47 dollar is $300 winst nou niet echt een klapper te noemen.
Het is een extra meevaller. Ik ga van broker a naar b met intentie dezelfde hoeveelheid aandelen aan te houden.
Dus dan is $300 gerealiseerde winst in 3 dagen niet heel erg slecht toch?

Wat ik trouwens daadwerkelijk gedaan heb is de geïnvesteerde waarde gelijk te houden. Nu dus alleen wat meer stukken. Koersdaling denk ik dan opgevangen met straks iets meer dividend 8)

[ Voor 18% gewijzigd door SandStar op 29-01-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
Verwijderd1 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 02:31:
[...]

Je gaat voorbij het punt dat de situatie nu wel wat anders is.
Even heel cru gezegd; dat er mensenlevens in een geografisch gebied als Oekraïne verloren gaan boeit de beurs totaal niet, net als dat er in zo'n gebied aan landjepik gedaan wordt.
Maar als er economische sancties worden opgelegd aan een land als Rusland, zoals de toegang weigeren tot het interbancaire systeem SWIFT, dan gaat het toch zeer zeker wel gevolgen hebben en mogelijk zelfs wereldwijd op brede lijn.
Nouja, in iedergeval kun je ervanuit gaan dat de Roebel en de beurs daarzo een aardige tik krijgt ;)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nico Klus schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:29:
[...]

[...]

Dan mogen ze toch prima meer dan 60% in aandelen beleggen, maar doen/willen ze dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
JohanNL schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:03:
[...]

Je gaat voorbij het punt dat de situatie nu wel wat anders is.
Even heel cru gezegd; dat er mensenlevens in een geografisch gebied als Oekraïne verloren gaan boeit de beurs totaal niet, net als dat er in zo'n gebied aan landjepik gedaan wordt.
Maar als er economische sancties worden opgelegd aan een land als Rusland, zoals de toegang weigeren tot het interbancaire systeem SWIFT, dan gaat het toch zeer zeker wel gevolgen hebben en mogelijk zelfs wereldwijd op brede lijn.
Nouja, in iedergeval kun je ervanuit gaan dat de Roebel en de beurs daarzo een aardige tik krijgt ;)
Dat is ook maar de vraag. Als Rusland afgekoppeld wordt heeft het wellicht wat impact op transacties met Rusland. Hoeveel handel gaat het dan om? Het is een relatief kleine economie, qua grootte vergelijkbaar met die van Italië.

Maar goed, die hele SWIFT exercitie speelde een paar jaar geleden. Het is nu niet echt meer aan de orde omdat Rusland al een eigen systeem opgetuigd heeft. Sluit je ze nu af van SWIFT dan geef je dat systeem een boost. Daarmee is het dus geen effectief drukmiddel meer.

De nieuwe nucleaire optie ligt bij tech, geavanceerde halfgeleiders:
WASHINGTON, Jan 19 (Reuters) - The White House told the U.S. chip industry to be prepared for new restrictions on exports to Russia if Moscow attacks Ukraine, sources said, including potentially blocking the country's access to global electronic supplies.

[...]

Expanding the scope of the so-called Foreign Direct Product Rule to Russia, in a way that mirrors a Trump-era move against Chinese telecoms giant Huawei, could allow the Biden administration to stop shipments of chips, computers, consumer electronics, telecommunications equipment, and other items made anywhere in the world if they were produced using U.S. technology.

https://www.reuters.com/b...-export-curbs-2022-01-19/
En dat (die tweede paragraaf in de quote) maakt het wel weer on-topic hier. Bedrijven, beursgenoteerde bedrijven, inzetten als geopolitiek instrument. Wat daar besproken wordt gaat verder dan een simpel export verbod. Het verbiedt de export van bepaalde apparatuur als die gemaakt is met Amerikaanse (of breder genomen Westerse) technologie.

Of dat op de beurs impact heeft weet ik niet. Rusland zal wat dat betreft niet zo'n impact hebben. Kijk je verder naar China dan zul je wel impact op de beurs zien (zo niet vanwege sancties dan vanwege Chinese countersancties).

Wat achtergrondnieuws:

Over de geopolitieke strijd tussen de VS en China aangaande complexe halfgeleiderindustrie SPECIAL REPORT-Taiwan chip industry emerges as battlefront in U.S.-China showdown

Over TSMC met Samsung als enige alternatief: US Military Journal Suggests Taiwan Should Destroy Its Semiconductor Industry To Deter Chinese Invasion Plan

Maar goed, als je die geopolitieke afwegingen interessant vind dan moet je vooral naar China en de relatie met China kijken. Rusland is in die zin geen speler behalve dan misschien in de modder. De relevantie van China zit hem in het conflict tussen de VS en China, de Westerse afhankelijkheid van productie in China (en andersom het belang van China om Europa als afzetmarkt te hebben) en de halfgeleiderindustrie die vooral in Taiwan (TSMC; maar dus niet onder Chinese controle) en Zuid Korea (Samsung) zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Afbeeldingslocatie: https://jirafeau.pmklaassen.com/f.php?h=1ilI&p=1

Er is een film gemaakt over het GameStop aandeel (we hadden dit wel verwacht) en hier de trailer:
YouTube: Gamestop: Rise of the Players - Official Trailer (https://www.imdb.com/title/tt17200376/)

Hij is uit in de AMC bioscopen in de VS. Ik wil hem wel zien :)

[ Voor 11% gewijzigd door Qunix op 29-01-2022 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• replica17
  • Laatst online: 13:27
Beste tweakers,

Wil beginnen met indexfondsen, wat vinden jullie van de volgende fondsen en spreiding?

78% Northern Trust Wld Custom ESG Eq I NL0011225305
12% Northern Trust Em Custom ESG EQ I NL0011515424
10% NT Glob Small Cap ESG Low Carbon F NL0013552078

Initieel 5000, dan per maand rond de 1000 inleggen.

Bankier via de Rabobank.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Ik zit in een mix fonds voor mijn pensioen en 1 deel daarvan in "NT EM LOC CRNCY GV BD IN-DEA". Nu probeer ik dit te vertalen en meer te weten te komen wat het is. Ik kom niet verder dan "Northern Trust Emerging Market LOC CRNCY GV BD IN-DEA". Kan iemand dit vertalen en/of weet iemand de ISIN toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
replica17 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:55:
Beste tweakers,

Wil beginnen met indexfondsen, wat vinden jullie van de volgende fondsen en spreiding?

Bankier via de Rabobank.

Alvast dank!
Prima keuzes, op alle fronten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Qunix schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:18:
Ik zit in een mix fonds voor mijn pensioen en 1 deel daarvan in "NT EM LOC CRNCY GV BD IN-DEA". Nu probeer ik dit te vertalen en meer te weten te komen wat het is. Ik kom niet verder dan "Northern Trust Emerging Market LOC CRNCY GV BD IN-DEA". Kan iemand dit vertalen en/of weet iemand de ISIN toevallig?
Local Currency Government Bond Indexfund - DEA weet ik niet

IE00BF99VT89

Bij nader inzien mogelijk deze:

https://cdn.northerntrust...en-noperf.pdf?bc=25542720

D voor klasse D aandeel
E voor euro valuta
A voor ??

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2022 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVI_NL
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:57
replica17 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:55:
Beste tweakers,

Bankier via de Rabobank.

Alvast dank!
Ik beleg zelf ook in bovenstaande fondsen, volgens mij goede keuzes voor spreiding tegen lage kosten. Wel herbalanceer ik de percentages volgens de volgende site: https://www.hette.ma/marketcap/

Daarmee kom ik momenteel op een (ruwweg) 80/10/10 verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Verwijderd schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:38:
[...]

Local Currency Government Bond Indexfund - DEA weet ik niet

IE00BF99VT89

Bij nader inzien mogelijk deze:

https://cdn.northerntrust...en-noperf.pdf?bc=25542720

D voor klasse D aandeel
E voor euro valuta
A voor ??
Dank!

Dan zal de A voor Accumulating staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Qunix moet je in dat fonds zitten? Met de stijgende rente is het waarschijnlijk verloren geld voorlopig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
Pistachenootje schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:52:
@Qunix moet je in dat fonds zitten? Met de stijgende rente is het waarschijnlijk verloren geld voorlopig.
Ze hebben mij in dit fonds geplaatst en ik wil dat niet nee... Dit is overigens vanuit mijn werk. Ik weet dat @Zr40 z'n pensioen in eigen beheer heeft en ben nu zelf aan het onderzoeken wat ik moet doen bij mijn bedrijf om het in eigen beheer te krijgen en bij een andere aanbieder te doen (plus de consequenties). Het enige wat ik mag bepalen aan mijn pensioen is of ik meer of minder risico wil nemen. Hij staat nu op uiterst risicovol en toch zit ik in 15% obligaties en junk bonds. Jaren hiervoor waren ze geheimzinnig en had ik helemaal geen weet hiervan.

Momenteel is de verdeling
95% https://www.nnip.com/en-I...funds/detail/NL0013089022
5% https://www.nnip.com/en-I...funds/detail/NL0013995152
En ik kan niets aanpassen.

[ Voor 12% gewijzigd door Qunix op 29-01-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb gewoon pensioen via de werkgever en dat is een prima beschikbarepremieregeling met redelijke fondsen. Maar daarnaast heb ik ook lijfrente, want ik had nog voldoende jaarruimte, en daar maak ik gebruik van.

Het lijkt mij lastig om je bedrijf te overtuigen om niet deel te hoeven nemen aan de pensioenregeling. Je kan beter proberen ze te overtuigen om over te stappen naar een regeling die wel de gewenste mogelijkheden biedt.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 29-01-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zr40 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:10:
Ik heb gewoon pensioen via de werkgever. Maar daarnaast heb ik ook lijfrente, want ik had nog voldoende jaarruimte.

Het lijkt mij lastig om je bedrijf te overtuigen om niet deel te hoeven nemen aan de pensioenregeling. Je kan beter proberen ze te overtuigen om over te stappen naar een regeling die wel de gewenste mogelijkheden biedt.
Ik heb ook jaarruimte over en dat ik dit benut. Mijn bedrijf overtuigen gaat niet lukken. Een inmiddels te groot bedrijf en pas geleden (3 jaar) al overgestapt. Toen had ik ook al een poging gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je zou ook nog kunnen kijken of de werkgever kan kiezen voor extra opties binnen de huidige regeling, zodat deelnemers wat meer keuzemogelijkheden krijgen.

Bijvoorbeeld, mijn werkgever heeft een pensioenregeling van a.s.r. ("Werknemers Pensioen") en daarvan bestaan drie varianten: "Geen beleggingskeuze", oftewel alleen keuze uit mixfonds neutraal of aankoop van een verzekerd pensioenkapitaal, "Beperkte beleggingskeuze", oftewel daarnaast keuze uit mixfondsen defensief/offensief, of "Ruime beleggingskeuze", oftewel daarnaast keuze uit een aantal extra fondsen. Mijn werkgever heeft voor "Beperkt" gekozen, maar als ze ook de extra fondsen beschikbaar willen maken dan hoeven ze bij wijze van spreken alleen een vinkje te zetten in het beheerportaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qunix schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:04:
[...]
Hij staat nu op uiterst risicovol en toch zit ik in 15% obligaties en junk bonds. Jaren hiervoor waren ze geheimzinnig en had ik helemaal geen weet hiervan.
Dat klopt dan toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Flow schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:09:
Ik heb eens wat tijd genomen om wat dieper te duiken in hoe mijn pensioen nou belegd wordt. Ik zit bij Zwitserleven en dacht in eerste instantie dat de "Zwitserleven Index Wereld Aandelenfonds" gelijk zou zijn aan de "ACTIAM Duurzaam Index Aandelenfonds Wereld" (AVIAW) die hier wel eens besproken is, maar blijkbaar heeft Zwitserleven toch wat willen verfijnen ten opzichte van het aanbod wat ACTIAM heeft.

Via DeGiro beleg ik al een tijdje in VWRL en mij viel op dat de regiogewichten van Zwitserleven nogal afwijken van wat VWRL doet (en wat bijv hier https://www.hette.ma/marketcap/ te vinden is):

[Afbeelding]

Het gewicht van Europa lijkt me dus veel te zwaar, waardoor ik verwacht dat op de lange termijn dit fonds het toch wel een stuk slechter zou moeten doen dan een index die dichter bij het tracken van de wereldeconomie zit.

Echter kan ik zelf ook (een klein beetje) kiezen waarin ik wil beleggen. In totaal kan ik kiezen uit 24 fondsen, maar een goede wereldindex ontbreekt (tenzij jullie beargumenteren dat bovenstaande weging prima is). Hiermee zijn eigenlijk twee nuttige portfolio's samen te stellen.
ETFGewicht TER
iShares Core S&P 500 UCITS63%0.07%
iShares Core MSCI Europe UCITS16%0.12%
iShares Core MSCI Japan IMI UCITS 6%0.20%
iShares Core MSCI Pacif ex-JPN UCITS3%0.20%
iShares Core MSCI EM IMI UCITS 12%0.18%

of eventueel:
ETFGewichtTER
Zwitserleven DIA Noord-Amerika63%0.02%
Zwitserleven DIA Europa 16%0.02%
Zwitserleven DIA Pacific9%0.02%
Zwitserleven DIA Opkomende Landen12%0.02%

Gewichten kunnen nauwkeuriger. Ik kan ze op één decimaal instellen, maar had daar nu even geen zin in..

Met iShares mis ik Canada (lig daar niet direct wakker van) en heb ik dividendlekkage. Met Zwitserleven heb ik mogelijk geen dividendlekkage (weet niet zo goed hoe ik dit met zekerheid moet bepalen) en zou ik in iets duurzamere bedrijven beleggen wegens meenemen ESG-impact (plus risico op afwijking rendement juist wegens uitsluiten bedrijven).

Instapkosten bij Zwitserleven wisselen nogal, namelijk tussen 0.02%-0.20% (Noord Amerika is wel maar 0.02%), maar lijken me laag. Ik kan niet vinden wat instappen in iShares me kost. Tevens zijn de ETF's van Zwitserleven erg nieuw (sinds 25 november 2020) waardoor er geen historisch rendement te vinden is.

Mij lijken de losse ETF-constructies interessanter dan het standaard wereldproduct van Zwitserleven, maar ik hoor graag jullie mening. Wat zouden jullie doen? Of wat zou ik nog uit moeten zoeken om tot een goede keuze te kunnen komen?
Hey, beetje oude post maar ben je eruit gekomen? Ik zit namelijk zelf naar een switchte kijken van Horizon naar vrij beleggen en liep tegen hetzelfde aan. Momenteel zit het 'Zwitserleven Index Wereld Aandelenfonds' ~20% in Europe volgens de factsheet maar de inleg is 37,5% in Europa. Je hebt ook nog het oudere 'Zwitserleven Wereld Aandelenfonds' maar met bijna dubbele kosten lijkt mij die geen goede keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 22:25
Qunix schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:12:
[...]

Ik heb ook jaarruimte over en dat ik dit benut. Mijn bedrijf overtuigen gaat niet lukken. Een inmiddels te groot bedrijf en pas geleden (3 jaar) al overgestapt. Toen had ik ook al een poging gedaan.
De bedrijven kunnen dat ook bijna niet doen. Zelfs als de medewerker tekent voor uitsluiting kunnen ze daar achteraf weer een probleem mee krijgen als hij ( of nabestaanden) daar een issue van maken. Verzekeraars/pensioenfondsen accepteren dat om die reden ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:25
Wij zitten op dit moment ook in een switch van degiro naar de rabobank met een lijfrente rekening van mijn vrouw. De communicatie met degiro is slecht, de kosten om 22k over te boeken bedragen 5% met een maximum van 150€ (pffff gelukkig) maar daarnaast geeft degiro aan dat het overboeken maximaal 4 weken gaat duren. ik probeer hier telefonisch vaart achter te zetten maar dat lukt mij voorlopig niet, als reden geven ze op dat het het aan de rabobank ligt en die begrijpen op hun beurt hier helemaal niets van. Voordeel van de switch is dat ik op dit moment zo’n 10% daling misloop. Ander punt is dat de rabobank niet de meest ideale lijfrente of zzp beleggingclub is maar dat was niet mijn keuze.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Inzicht in wat pensioenaanbieders doen en waar je als werknemer aan knoppen kan draaien verschilt echt bizar veel. Van m'n oude Capgemini pensioen kon ik echt niet inzien wat ze deden en had ik 0 invloed. Bij zwitserleven had ik al wat meer opties om voor bepaalde profielen te gaan.
Zit nu alweer even bij BeFrank en daar kan je zelfs compleet zelf handmatig belegginsorders invoeren. De fondsen en etf's zijn beperkt maar het voelt wel heel flexibel.
Sinds kort daar dus de populaire verhouding ingesteld met passieve fondsen/etf's.
Voelt wel spannend zo aan je pensioen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Mij oude werkgever is laatst overgestapt naar NN en nu mogen we zelf kiezen. Het normale NN wereld fonds (enhanced equity) zat er niet bij maar het EM fonds wel. Ik ben 100% EM gegaan. Het is maar een klein pensioen potje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

Pistachenootje schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:48:
Mij oude werkgever is laatst overgestapt naar NN en nu mogen we zelf kiezen. Het normale NN wereld fonds (enhanced equity) zat er niet bij maar het EM fonds wel. Ik ben 100% EM gegaan. Het is maar een klein pensioen potje.
Ik zit ook bij NN voor pensioen via werkgever, en ik kon daar wel de NT world en NT EM kiezen. Dus heb die combi gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Ik kan "Beleggingskeuzes" opgeven bij NN en kiezen uit het risicoprofiel en risicoafbouw programma. Daarnaast kan ik ook een "Beleggingsvorm" selecteren en heb de keuze uit 2 smaken: "Actief Beheerd" of "Index Volgend". Actief beheerd is dat NN zelf het beheert en tracht zo veel mogelijk rendement te behalen (met extra kosten voor de klant). Index volgend is wat nu aan staat bij mij, waar blijkbaar ik in een mix fonds word gestopt met 15% obligaties.

Hoe kan ik zelf de fondsen kiezen? Moet dit, zoals eerder benoemd, via de werkgever gaan dat zij een vinkje aanzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

Qunix schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:41:
Ik kan "Beleggingskeuzes" opgeven bij NN en kiezen uit het risicoprofiel en risicoafbouw programma. Daarnaast kan ik ook een "Beleggingsvorm" selecteren en heb de keuze uit 2 smaken: "Actief Beheerd" of "Index Volgend". Actief beheerd is dat NN zelf het beheert en tracht zo veel mogelijk rendement te behalen (met extra kosten voor de klant). Index volgend is wat nu aan staat bij mij, waar blijkbaar ik in een mix fonds word gestopt met 15% obligaties.

Hoe kan ik zelf de fondsen kiezen? Moet dit, zoals eerder benoemd, via de werkgever gaan dat zij een vinkje aanzetten?
Blijkbaar, want ik heb een 3e keuze: zelf fondsen beleggen, naast Actief beheerd en index volgend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

SandStar schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:37:
Inzicht in wat pensioenaanbieders doen en waar je als werknemer aan knoppen kan draaien verschilt echt bizar veel. Van m'n oude Capgemini pensioen kon ik echt niet inzien wat ze deden en had ik 0 invloed. Bij zwitserleven had ik al wat meer opties om voor bepaalde profielen te gaan.
Grappig hoeveel zo'n vinkje kan doen. Mijn vorige werkgever had ook een regeling bij Zwitserleven en daar had ik naast 0 invloed ook 0 inzicht. Alleen het minimaal verplichte in de vorm van een UPO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
Zojuist een mail gestuurd om te vragen of het vinkje aangezet kan worden. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
Santee schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:23:
[...]

Hey, beetje oude post maar ben je eruit gekomen? Ik zit namelijk zelf naar een switchte kijken van Horizon naar vrij beleggen en liep tegen hetzelfde aan. Momenteel zit het 'Zwitserleven Index Wereld Aandelenfonds' ~20% in Europe volgens de factsheet maar de inleg is 37,5% in Europa. Je hebt ook nog het oudere 'Zwitserleven Wereld Aandelenfonds' maar met bijna dubbele kosten lijkt mij die geen goede keuze.
Was er wel uit, maar had het nog niet omgegooid. Moet natuurlijk nooit de markt willen timen, maar toch een beetje gedaan ;). Ik had toch beetje gevoel dat je dan op de top van de markt er teveel VS in stopt. Momenteel lijkt dat toch een goede keuze geweest.
Volgens mij wordt er ook al jaren geroepen dat Europa volgend jaar toch echt VS gaat outperformen, maar gebeurt dat toch (meestal) niet. Ik ga dus nog steeds voor de in mijn post genoemde verdeling van iShares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:05

XanderDrake

Build the future!

BAM, alle chippers weer 5% in de plus. Lijkt het erop dat Rusland het rustiger aan gaat doen of komt dit sentiment ergens anders vandaan?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
XanderDrake schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:24:
BAM, alle chippers weer 5% in de plus. Lijkt het erop dat Rusland het rustiger aan gaat doen of komt dit sentiment ergens anders vandaan?
Het gaat op en het gaat neer, echt geen peil op te trekken. Ik zou dus ook niet verwachten dat we nu weer gewoon een mooie rustige week krijgen of zo. Er is gewoon veel onduidelijkheid welke kant het opgaat. (persoonlijk denk ik niet dat Rusland-Oekraine echt zoveel invloed op de beurs heeft.)

[ Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 31-01-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Flow schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:11:
[...]

Was er wel uit, maar had het nog niet omgegooid. Moet natuurlijk nooit de markt willen timen, maar toch een beetje gedaan ;). Ik had toch beetje gevoel dat je dan op de top van de markt er teveel VS in stopt. Momenteel lijkt dat toch een goede keuze geweest.
Volgens mij wordt er ook al jaren geroepen dat Europa volgend jaar toch echt VS gaat outperformen, maar gebeurt dat toch (meestal) niet. Ik ga dus nog steeds voor de in mijn post genoemde verdeling van iShares.
Bedankt, alleen de interne kosten zijn wel ca. 10x zo hoog als het Zwitserleven index wereld fonds zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

ArthurMorgan schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Het gaat op en het gaat neer, echt geen peil op te trekken. Ik zou dus ook niet verwachten dat we nu weer gewoon een mooie rustige week krijgen of zo. Er is gewoon veel onduidelijkheid welke kant het opgaat. (persoonlijk denk ik niet dat Rusland-Oekraine echt zoveel invloed op de beurs heeft.)
Als gas, olie en stroom ineens super duur wordt (want Rusland levert heel veel energie), dan heeft dat wel effecten op veel bedrijven wereldwijd.
Als gas en olie leveringen van Rusland naar EU stoppen (omdat leidingen sluiten of SWIFT betalingen richting Rusland onmogelijk worden) dan hebben we al helemaal de productieve poppen aan het dansen. Het energie beleid is: gas en stroom éérst aan burgers, daarna naar bedrijven. Sommige EU Productie zal op termijn dan stoppen!

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Zijn hier ook mensen die niet alleen beleggen maar ook actiever traden overdag? Kan daar niet echt een soortgelijk topic over vinden eigenlijk.

Voordat ik hier met mijn vragen kom, vraag ik me af of dit daar wel het juiste topic voor is namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:00
Ik zie de huidige stijging van de chippers meer in het verlengde van de stijging van de NASDAQ na sluiting beurs Europa op vrijdag. Of deze stijging stand gaat houden zal mijn inziens afhangen van het sentiment vandaag op de Amerikaanse beurzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

StealthyPeanut schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:21:
Zijn hier ook mensen die niet alleen beleggen maar ook actiever traden overdag? Kan daar niet echt een soortgelijk topic over vinden namelijk.

Voordat ik hier met mijn vragen kom, vraag ik me af of dit daar wel het juiste topic voor is namelijk.
Dit is het juiste topic daarvoor, maar ik heb niet de indruk dat hier veel actieve traders zitten. Of ze zijn heel stil... :)

Mijzelf noem ik wel een redelijk actieve belegger, maar meer in de zin van buy & hold met individuele aandelen. En ik gebruik daarnaast kleinschalig wat opties zonder al te speculatief bezig te zijn.

Voel je vrij om je vragen hier te stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
XanderDrake schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:55:
[...]

Als gas, olie en stroom ineens super duur wordt (want Rusland levert heel veel energie), dan heeft dat wel effecten op veel bedrijven wereldwijd.
Als gas en olie leveringen van Rusland naar EU stoppen (omdat leidingen sluiten of SWIFT betalingen richting Rusland onmogelijk worden) dan hebben we al helemaal de productieve poppen aan het dansen. Het energie beleid is: gas en stroom éérst aan burgers, daarna naar bedrijven. Sommige EU Productie zal op termijn dan stoppen!
Als dat gebeurt, ja.

Alleen ben ik nog geen analist of deskundige tegengekomen die dat als een realistisch toekomstbeeld ziet. Noch Rusland, noch Europa wil dat. Uiteindelijk wint de economie het bijna altijd van principes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 23:45
Zijn hier ook mensen die niet alleen beleggen maar ook actiever traden overdag? Kan daar niet echt een soortgelijk topic over vinden eigenlijk.

Ik daytrade nu met /ES futures, maar alleen met paper traden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Vorige week was wat wisselvallig, maar de techsector was eigenlijk consequent goed bezig. Van Microsoft tot Apple tot TexasInstruments, zelfs IBM leek wat hoop te gaan bieden. Dat geeft vertrouwen in de (voorlopige) houdbaarheid van het groeimodel voor de tech sector, waardoor de koersen weer kunnen oplopen.

Tevens sterkt de dollar aan, wat indirect een rem zet op inflatie (import wordt goedkoper) en dat werkt weer door in zowel het grote boze inflatiespook als verwachting rond renteverhogingen (hoe vaak, wanneer, hoe veel).

Denk dus eerder dat, over het weekend heen, het in algemene zin verwerken van cijfers hieraan de basis is. Dat de recente sell-off toch wat overtrokken is op basis van de harde data die nu beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
Santee schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:47:
[...]

Bedankt, alleen de interne kosten zijn wel ca. 10x zo hoog als het Zwitserleven index wereld fonds zie ik.
Valt niet te ontkennen dat een TER van 0.02% minder is dan (gewogen) 0.1%. Maar naar mijn mening is beide gewoon heel goedkoop. Leuk dat het een factor vijf scheelt, maar 0.08% ga je niet voelen denk ik. Of zie jij nog andere kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Flow schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:04:
[...]

Valt niet te ontkennen dat een TER van 0.02% minder is dan (gewogen) 0.1%. Maar naar mijn mening is beide gewoon heel goedkoop. Leuk dat het een factor vijf scheelt, maar 0.08% ga je niet voelen denk ik. Of zie jij nog andere kosten?
Tja het blijft een afweging natuurlijk. Als je 70% in de VS zat de afgelopen 40 jaar dan heb je dat verschil van 0,08% er dubbel en dwars uit. Ik snap ook niet zo goed waarom Zwitserleven voor 37,5% Europa kiest. Wellicht een behavioral bias/locatie bias? Ik ga er nog even over nadenken, iShares is ook van Blackrock zie ik en ik heb een verschrikkelijke hekel aan die partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themikes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 07:27
Deze week nog een heleboel bedrijven welke met hun cijfers naar buiten komen. Vandaar dat ik een redelijk vlakke week met een kleine stijging verwacht. Hierna denk ik dat we een stevige dip krijgen richting de renteverhoging in maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 21-09 12:29

Ben zelf redelijk actief (ruim € 500 transactiekosten in de maand, if that qualifies), maar in een vrij specifieke niche. Traden kan natuurlijk op vele verschillende manieren, maar lijkt inderdaad niet dat er hier veel heel actieve traders zitten.

Desalniettemin, stel je vragen gerust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Zr40 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Dit is het juiste topic daarvoor, maar ik heb niet de indruk dat hier veel actieve traders zitten. Of ze zijn heel stil... :)

Mijzelf noem ik wel een redelijk actieve belegger, maar meer in de zin van buy & hold met individuele aandelen. En ik gebruik daarnaast kleinschalig wat opties zonder al te speculatief bezig te zijn.

Voel je vrij om je vragen hier te stellen :)
Ik ben een daytrader (geen pro) en ben momenteel vooral bezig met BTC. Prima, maar erg volatiel natuurlijk en nog best een unknown-beast voor velen. Maar: het traden an sich heeft me gegrepen, dus ben ik mijn horizon wat aan het verbreden.

Daarom ben ik me wat meer aan het verdiepen in de stocks en forex markten. Ik houd me vooral bezig met quick scalps, maar dat komt vooral door het type markt wat crypto is. Swing en position trading doe ik nu weinig, maar wil niet zeggen dat ik dit in andere markten niet zou doen. Maar ik wil met mijn trading profiteren van de stijgingen en dalingen. Niet om over 10 jaar 300% winst te maken.

Zo ben ik uitgekomen bij Interactive Brokers en wil hier wat mee gaan spelen, maar ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen met brokers en software. Ik ga vooral veel teruglezen, maar het zijn nogal wat deeltjes en posts, dus alles wat jullie al kunnen delen om in een juiste (naar jullie mening/ervaring) te duwen, zou dat fijn zijn :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morty
StealthyPeanut schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Ik ben een daytrader (geen pro) en ben momenteel vooral bezig met BTC. Prima, maar erg volatiel natuurlijk en nog best een unknown-beast voor velen. Maar: het traden an sich heeft me gegrepen, dus ben ik mijn horizon wat aan het verbreden.

Daarom ben ik me wat meer aan het verdiepen in de stocks en forex markten. Ik houd me vooral bezig met quick scalps, maar dat komt vooral door het type markt wat crypto is. Swing en position trading doe ik nu weinig, maar wil niet zeggen dat ik dit in andere markten niet zou doen. Maar ik wil met mijn trading profiteren van de stijgingen en dalingen. Niet om over 10 jaar 300% winst te maken.

Zo ben ik uitgekomen bij Interactive Brokers en wil hier wat mee gaan spelen, maar ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen met brokers en software. Ik ga vooral veel teruglezen, maar het zijn nogal wat deeltjes en posts, dus alles wat jullie al kunnen delen om in een juiste (naar jullie mening/ervaring) te duwen, zou dat fijn zijn :-).
Zoals voor de meeste dingen heeft Ben Felix er een video voor: YouTube: The Truth About Day Trading ;)

Belangrijkste vraag is altijd: wat is je edge? Day traden opzich is geen edge, tijds investering is geen edge, skill is geen edge, dus wat dan wel?

Day traden op stocks of forex geloof ik niet in, concurentie met algorithmic HFT kan je nooit aan. Crypto wordt veel te veel gemanipuleerd voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:39
ArthurMorgan schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:17:
[...]

Als dat gebeurt, ja.

Alleen ben ik nog geen analist of deskundige tegengekomen die dat als een realistisch toekomstbeeld ziet. Noch Rusland, noch Europa wil dat. Uiteindelijk wint de economie het bijna altijd van principes.
Vandaag op de radio gehoord:
- De economie van Rusland is even groot(klein) als die van Spanje.
- Demografisch staat Rusland er niet goed voor, sterke vergrijzing, bevolking trekt weg.
- Het Russisch leger is al veel sterker dan 20 jaar terug maar kan zeker niet tippen aan dat van de Navo.
- Europa zal op de langere termijn steeds minder gas verbruiken.

Als Poetin iets wil forceren dan zal ie het nu moeten doen.

Mijn gokje over de afloop: Rusland zal er nog een deeltje Russisch gezind Oekraïne bijnemen en dat zal beschouwd worden als een compromis, iedereen een beetje tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Wozmro schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:58:
[...]

Vandaag op de radio gehoord:
- De economie van Rusland is even groot(klein) als die van Spanje.
- Demografisch staat Rusland er niet goed voor, sterke vergrijzing, bevolking trekt weg.
- Het Russisch leger is al veel sterker dan 20 jaar terug maar kan zeker niet tippen aan dat van de Navo.
- Europa zal op de langere termijn steeds minder gas verbruiken.

Als Poetin iets wil forceren dan zal ie het nu moeten doen.

Mijn gokje over de afloop: Rusland zal er nog een deeltje Russisch gezind Oekraïne bijnemen en dat zal beschouwd worden als een compromis, iedereen een beetje tevreden.
Ik onderschrijf deze analyse, maar dat neemt niet weg dat zodra Rusland dat stukje Oekraine tot zich neemt, het Westen flink gaat sanctioneren. Misschien "nuclear" options zoals SWIFT blokkade, misschien niet, maar bij elke escalatie zal er weerslag zijn op energieprijzen en dus de beurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:48
Ik heb een EUR rekening bij DeGiro. Wanneer ik handel in US aandelen, doe ik er dan wel of niet goed aan om AutoFX aan te hebben staan voor de valuta-afhandeling? Ik snap niet helemaal wat het nu doet.

Klopt het dat het niet gewoon mogelijk is om een USD tegoed aan te houden en pas om te wisselen naar EUR op het moment dat ik in EUR wil beleggen of uit wil keren?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:43

Qwerty-273

Meukposter

Over de diepere discussie over Rusland, Oekraïne en de Westerse landen kan je beter terecht in het topic Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne .

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@coelho AutoFX doet twee dingen: automatische conversie ten behoeve van een transactie, en automatische conversie van een bestaand niet-EUR tegoed naar EUR.

Vroeger was het mogelijk om AutoFX kort in te schakelen om alleen het eerste te bewerkstelligen. Het niet-EUR tegoed blijft dan behouden, omdat de automatische conversie van tegoeden slechts op één moment van de dag plaats vindt, ergens in de ochtend meen ik, en dan heb je het natuurlijk al weer uit staan. Wellicht werkt het nog steeds zo. Maar officieel is dit geen mogelijkheid die ze aanbieden.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 31-01-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Morty schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:16:
[...]

Zoals voor de meeste dingen heeft Ben Felix er een video voor: YouTube: The Truth About Day Trading ;)

Belangrijkste vraag is altijd: wat is je edge? Day traden opzich is geen edge, tijds investering is geen edge, skill is geen edge, dus wat dan wel?

Day traden op stocks of forex geloof ik niet in, concurentie met algorithmic HFT kan je nooit aan. Crypto wordt veel te veel gemanipuleerd voor mij.
Ben nu een klein jaartje aan het daytraden en met de juiste risk management, is het prima te doen.

Wat bedoel je precies met Edge? Ik wil consistent worden in het behalen van profits over x trades. Dus dan gaat het om het financiële aspect. Plus dat de markten mij erg nieuwsgierig maken; het geeft me een goed gevoel als ik de juiste levels weet te vinden en zo met een geplaatste long financiële extraatjes binnenhaal voor mijn gezin. Zonder dat ik er tienduizenden euro's in hoef te stoppen, kan ik op een bescheiden manier kennis maken met deze markten en zelf ervaren wat het voor mij kan betekenen.

Met BTC heb ik de laatste maanden genoeg winst gemaakt met daytraden, waardoor ik met een bescheiden bedrag de forex en aandelen markt wil gaan benaderen. De markten werken hetzelfde, dus ik wil ervaren hoe deze kant eruit ziet.

Ik heb niet de illusie dat ik dit binnen 5 jaar fulltime kan doen. Maar een tweede stroom aan inkomsten op gang brengen lukt nu al aardig, dus ik zie niet in waarom dit (met de juiste aandacht en discipline) niet kan blijven en eventueel groeien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Santee
StealthyPeanut schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:24:
[...]

Ben nu een klein jaartje aan het daytraden en met de juiste risk management, is het prima te doen.

Wat bedoel je precies met Edge? Ik wil consistent worden in het behalen van profits over x trades. Dus dan gaat het om het financiële aspect. Plus dat de markten mij erg nieuwsgierig maken; het geeft me een goed gevoel als ik de juiste levels weet te vinden en zo met een geplaatste long financiële extraatjes binnenhaal voor mijn gezin. Zonder dat ik er tienduizenden euro's in hoef te stoppen, kan ik op een bescheiden manier kennis maken met deze markten en zelf ervaren wat het voor mij kan betekenen.

Met BTC heb ik de laatste maanden genoeg winst gemaakt met daytraden, waardoor ik met een bescheiden bedrag de forex en aandelen markt wil gaan benaderen. De markten werken hetzelfde, dus ik wil ervaren hoe deze kant eruit ziet.

Ik heb niet de illusie dat ik dit binnen 5 jaar fulltime kan doen. Maar een tweede stroom aan inkomsten op gang brengen lukt nu al aardig, dus ik zie niet in waarom dit (met de juiste aandacht en discipline) niet kan blijven en eventueel groeien.
Ik zeg niet dat het bij jou zo is, maar ik heb vaker gelezen dat een 'survived bias' enorm gevaarlijk kan zijn in dit soort banen. Day traden, swing traden, uiteindelijk maken een paar knappe koppen en goede winst mee en bepalen de minder knappe koppen ervoor. Als je dit niet full time doet vraag ik mij af of het gemiddeld genomen over 10..20 jaar wel winstgevend is. Just 'food for thought'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morty
StealthyPeanut schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:24:
[...]

Traden is voornamelijk een zero-sum game. Elke trade heeft een tegenpartij die ook winst probeert te maken, en die dat denkt te kunnen doen door precies het tegenovergestelde te doen van jou. Om consistent winst te kunnen maken moet jij het dus vaker bij het juiste eind hebben dan de tegenpartij. Je hebt je een 'edge' nodig over die tegenpartij, iets van kennis/kunde/whatever wat jij hebt dat de tegenpartij niet heeft, en wat maakt dat jij vaker aan de goede kant van de trade zit dan de tegenpartij.

Als jij geen edge hebt, dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat jou kant van de trade winst op gaat leveren en niet de andere kant. Dan ben je eigenlijk gewoon aan het gokken.

Het is vrijwel onmogelijk om een edge te vinden omdat de financiële markten zo efficiënt zijn. Er zijn zoveel grote partijen die bakken super slimme mensen met bakken resources er tegen aan gooien dat elke mogelijk edge binnen no-time gevonden en geëxploiteerd wordt totdat hij niet meer bestaat. Bij aandelen en forex zijn het veelal algoritmes die met high frequency trading binnen millisecondes gaten opvullen en 'edges' wegkapen. Daar kan je als particulier nooit tegenop.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

de maand is weer voorbij , geen geneuzel maar resultaten delen :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G89G7H2kXoHGCEeES57h_hEu3WY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hLqoODitVeJcpwp2mb55chNo.png?f=user_large

Voor mij begon de maand erg lekker, misschien een beetje te goed. Achteraf toch weinig verkocht, want daarna.... tja toen ging het bergafwaarts. Zon beetje alles stond in de min met name tech. Dus wat doe je dan? Ik heb de portemonee getrokken en van de uitverkoop gebruik gemaakt. Iedere dag dat de boel omlaag ging, tot mn geld op was :P

Zim en Danaos had ik het meest vertrouwen in, die bedrijven hebben geen schuld en genereren bergen vrije kasstromen. Dus dankbaar gebruik van gemaakt. Aan de andere zijde maakt avenir weer rentree.
verder groeit er maar weinig bij growgenerantion. Het is retail, en dat ligt er slecht bij deze maand.
sgl carbon, geen idee waarom ik dit eigenlijk (nog)heb. ooit impulsief gekocht denk ik.

Deze maand
Koerswinst-0.64%
gerealiseerde winst1.06%
Transactiekosten€35.1
Hoogte prestatiesDanaos 25.7%
Zim 18.21%
Nat Oilwell Varco 16.27%
laagste prestatiesAvenir telecom -35,93%
Growgeneration corp -26,70%
SGL CARBON-18.34%

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 23:45
Morty schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:51:
[...]

Traden is voornamelijk een zero-sum game. Elke trade heeft een tegenpartij die ook winst probeert te maken, en die dat denkt te kunnen doen door precies het tegenovergestelde te doen van jou. Om consistent winst te kunnen maken moet jij het dus vaker bij het juiste eind hebben dan de tegenpartij. Je hebt je een 'edge' nodig over die tegenpartij, iets van kennis/kunde/whatever wat jij hebt dat de tegenpartij niet heeft, en wat maakt dat jij vaker aan de goede kant van de trade zit dan de tegenpartij.

Als jij geen edge hebt, dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat jou kant van de trade winst op gaat leveren en niet de andere kant. Dan ben je eigenlijk gewoon aan het gokken.

Het is vrijwel onmogelijk om een edge te vinden omdat de financiële markten zo efficiënt zijn. Er zijn zoveel grote partijen die bakken super slimme mensen met bakken resources er tegen aan gooien dat elke mogelijk edge binnen no-time gevonden en geëxploiteerd wordt totdat hij niet meer bestaat. Bij aandelen en forex zijn het veelal algoritmes die met high frequency trading binnen millisecondes gaten opvullen en 'edges' wegkapen. Daar kan je als particulier nooit tegenop.
If you can't beat 'em, join 'em. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:57
mrc4nl schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:57:
de maand is weer voorbij , geen geneuzel maar resultaten delen :Y)

[Afbeelding]

Voor mij begon de maand erg lekker, misschien een beetje te goed. Achteraf toch weinig verkocht, want daarna.... tja toen ging het bergafwaarts. Zon beetje alles stond in de min met name tech. Dus wat doe je dan? Ik heb de portemonee getrokken en van de uitverkoop gebruik gemaakt. Iedere dag dat de boel omlaag ging, tot mn geld op was :P

Zim en Danaos had ik het meest vertrouwen in, die bedrijven hebben geen schuld en genereren bergen vrije kasstromen. Dus dankbaar gebruik van gemaakt. Aan de andere zijde maakt avenir weer rentree.
verder groeit er maar weinig bij growgenerantion. Het is retail, en dat ligt er slecht bij deze maand.
sgl carbon, geen idee waarom ik dit eigenlijk (nog)heb. ooit impulsief gekocht denk ik.

Deze maand
Koerswinst-0.64%
gerealiseerde winst1.06%
Transactiekosten€35.1
Hoogte prestatiesDanaos 25.7%
Zim 18.21%
Nat Oilwell Varco 16.27%
laagste prestatiesAvenir telecom -35,93%
Growgeneration corp -26,70%
SGL CARBON-18.34%
Doe je niet verkeerd deze maand als je kijkt naar VWRL/IWDA.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCuq2jcEuUa5Sl2Qohm2bv4xPy4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L8dmIzpRqfnZpobrkxkBinZ3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvlFbFzUZDNGiDNrLv7_qxdDyaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T2X9HDrsPlkuqKCJ5oiiOwdj.png?f=user_large

Somewhat ok. Allemaal niet zo heel heftig bewogen.
M'n ABN positie is alleen wel flink groot geworden. Dus als die eens gaat duikelen dan ga ik dat merken
Pagina: 1 ... 76 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij