Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:48
aawe mwan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:19:
Als ik mensen hoor praten over „koersdalingen doen me niks, ik zit er in voor de lange termijn”, dan denk ik onwillekeurig altijd terug aan de Postbank / ING beleggingsfondsen waar ik rond het jaar 2000 in belegd had.

In die tijd was er nog geen internet voor gewone bankklanten; inleggen en opnemen ging via de Girofoon en je beursorder voor het huiseigen fonds werd direct de volgende ochtend uitgevoerd. Het was net zo gemakkelijk als sparen en zo werd het verkocht aan argeloze consumenten zoals ik.

Van het Communicatie Technologie fonds heb ik in 1999 het ritje omhoog meegemaakt van ongeveer 55 naar ongeveer 90 euro. Maar hetzelfde jaar begon de koers te dalen en toen in 2000 de koers gedaald was naar zo'n 29 euro hield ik het niet langer en heb ik alles de deur uit gedaan. Ik las net op internet dat het fonds de latere jaren nog verder gedaald is en dat het uiteindelijk in 2008 is opgeheven bij een waarde van €3,16.

Dus lang blijven zitten, is niet altijd de beste oplossing.
Ja daar zijn een aantal mensen flink aan onder door gegaan, inclusief mijn oude man. Die had Baan, is uiteindelijk voor een miljoen het schip in gegaan en heeft vervolgens de hand aan zichzelf geslagen.

Volgens mij is dat ook de primaire reden dat al die boomers ons nu zo gek aankijken: hebben jullie niet gezien hoe hard wij genaaid werden tijdens de techbubbel.

De gemiddelde belegger is inmiddels een stuk meer onderlegd en zelfredzaam. Niet langer afhankelijk van de bank of openingstijden / verwerkingstijd. Continu in the loop, en dat scheelt een boel.

[ Voor 6% gewijzigd door MagniArtistique op 26-01-2022 19:29 ]

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:43
Miki schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:27:
[...]

Leuke anekdote maar dit gaat bij breed gespreide wereld indexfondsen niet op. Als je dan te maken hebt met zulke koersdalingen dan zou ik me zorgen gaan maken over hele andere dingen :)
Inderdaad, hoe zou de wereld eruit zien als de MSCI World Index met 95%+ daalt. Ik denk dat je dan beter kan investeren in een ingeblikt voedselpakket O-)

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 13:42
Twee maanden daling komen de meeste wel door, maar als het een jaar lang naar beneden gaat en de koersen door de helft zijn of meer, dan zijn er nog maar weinig die stoer praten dat dalingen ze niks doen ;)

Zelfde meegemaakt rond de eeuwwisseling. Eind jaren 90 was je een loser als je niet in de aandelen zat, een jaar later werd je door diezelfde 'losers' uitgelachen als je er in zat, nog een jaar later werd er niet meer gelachen maar werd voorzichtig gevraagd of het wel goed ging terwijl ze een kaartje van de zelfmoord preventie in je hand duwde.

Hoe er op het moment gepraat wordt over beleggen, en over dit soort dalingen, is voor mij toch een indicatie dat er nog sprake is van een zekere 'irrational exuberance' en dat we in bubbel gebied zitten.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:05

rapture

Zelfs daar netwerken?

FOMC is positief, SPY gaat door het dak.
Gedoe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:26:
[...]

8)7 straddle? Call en Put ken ik nog net maar geen zin an. Straddle new >:)
Stel dat ik JPow niet vertrouw en op een grote koersbeweging van de SPY wil inspelen tot market close.

Straddle: SPY 440 call en SPY 440 put
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xSm0ghW.jpg
Inleg 1158 dollar; bij -5% koersverandering 1000 dollar winst en bij +5% 1205 dollar.

Strangle: SPY 460 call en SPY 420 put
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mgcZhfD.jpg
Inleg 107 dollar; bij -5% koersverandering 560 dollar winst en bij +5% 489 dollar.

Ik zou voor weeklies kiezen, want de trade is veel korter dan de looptijd en hoe meer premies, hoe moeilijker dat een straddle of een strangle winstgevend wordt.

Ik moet er wel bij zeggen dat -5% of onder de 420 zakken, is wat de traders spannend vinden. Onder 420 kan een sell off en een zware correctie beginnen.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

mrc4nl schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:23:
[...]

Ik denk dat de markt al 4 renteverhogingen heeft ingeprijsd. Dat lijkt mij erg veel en niet in lijn met JPOW tot nu toe. Dus als JPOW dat vanavond bevestigt dat het allemaal niet zo snel gaat denk ik dat we heeeul hard omhoog kunnen knallen.
Boem!
Fed holds rates at near zero, tees up interest rate increase to quell inflation

ora et labora

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
Morty schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:00:
Twee maanden daling komen de meeste wel door, maar als het een jaar lang naar beneden gaat en de koersen door de helft zijn of meer, dan zijn er nog maar weinig die stoer praten dat dalingen ze niks doen ;)

Zelfde meegemaakt rond de eeuwwisseling. Eind jaren 90 was je een loser als je niet in de aandelen zat, een jaar later werd je door diezelfde 'losers' uitgelachen als je er in zat, nog een jaar later werd er niet meer gelachen maar werd voorzichtig gevraagd of het wel goed ging terwijl ze een kaartje van de zelfmoord preventie in je hand duwde.

Hoe er op het moment gepraat wordt over beleggen, en over dit soort dalingen, is voor mij toch een indicatie dat er nog sprake is van een zekere 'irrational exuberance' en dat we in bubbel gebied zitten.
Nouja, laat ik het dan anders zeggen. Met mijn 2,5 jaar "ervaring" met eerst beleggen in VWRL en intussen de NT fondsen kan ik niet zeggen dat nu die dagen / weken "rood" mij wat doen. Hoe ik reageer op maanden lang rood / geen herstel is inderdaad een ander verhaal. Maar bv ook de coronadip deed mij vrij weinig en toen was er ineens wel 40% of zo af. En het is ook dat ik dit topic lees, anders wist ik niet eens "dat er iets aan de hand was".

En uiteraard wat anderen al schreven. Met beleggen in wereldwijd gespreide fondsen moet er al iets geks aan de hand zijn willen die echt heel hard onderuit gaan en niet meer op termijn van weken / maanden weer stabiel zijn of wat stijgen. Zoals een oorlog in Oekraïne... Waar dan uiteraard/terecht de hele wereld bovenop zit. Dat vind ik wat anders beleggen dan in een (aantal) individuele aandelen en dat dat bedrijf ineens hard onderuit gaat.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:55
Kan ik (een leek) jouw “Boem” vrij vertalen naar “iedere beginnend belegger die afgelopen weken in paniek naar zijn portfolio keek kan straks weer iets rustiger ademhalen” ?

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 26-01-2022 20:08 ]

• Morty
FOMC rentebesluit zoals verwacht (95%) geen verandering, wordt pas interessant als Powell gaat praten (outlook gaat geven over einde taper en komende rente verhogingen).

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Valorian schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:07:
[...]

Kan ik (een leek) jouw “Boem” vrij vertalen naar “iedere beginnend belegger die afgelopen weken in paniek naar zijn portfolio keek kan straks weer iets rustiger ademhalen” ?
Ja, ik heb alleen wat headlines snel gelezen, maar er word gesproken over slechts een mogelijke renteverhoging in maart.
FOMC says interest-rate hike will ‘soon be appropriate’
Balance-sheet reduction to commence after liftoff begins
De markt is blij gezien de groene "kaarsjes" we kunnen weer opgelucht adem halen zo lijkt het.

Jpow moet nog spreken.

[ Voor 15% gewijzigd door mrc4nl op 26-01-2022 20:13 ]

ora et labora

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:55
mrc4nl schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:12:
[...]

Ja, ik heb alleen wat headlines snel gelezen, maar er word gesproken over slechts een mogelijke renteverhoging in maart.

[...]

De markt is blij gezien de groene "kaarsjes" we kunnen weer opgelucht adem halen zo lijkt het.

Jpow moet nog spreken.
Ah, dus het tijdbommetje wordt nog even doorgeschoven… Hopelijk zorgt dat voor een gezonde opvering en/of uiteindelijk een deels al verdiscontieerde correctie later, en wat minder schokgolven. Als de rusland-oekraine situatie nu ook snel even tot bedaren komt en omikron écht einde pandemie betekent dan slaap ik weer wat rustiger ;)

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:38
Daar gaat de S&P500 :+

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-11 21:59
Als ik mensen hoor praten over „koersdalingen doen me niks, ik zit er in voor de lange termijn”, dan denk ik onwillekeurig altijd terug aan de Postbank / ING beleggingsfondsen waar ik rond het jaar 2000 in belegd had.

In die tijd was er nog geen internet voor gewone bankklanten; inleggen en opnemen ging via de Girofoon en je beursorder voor het huiseigen fonds werd direct de volgende ochtend uitgevoerd. Het was net zo gemakkelijk als sparen en zo werd het verkocht aan argeloze consumenten zoals ik.

Van het Communicatie Technologie fonds heb ik in 1999 het ritje omhoog meegemaakt van ongeveer 55 naar ongeveer 90 euro. Maar hetzelfde jaar begon de koers te dalen en toen in 2000 de koers gedaald was naar zo'n 29 euro hield ik het niet langer en heb ik alles de deur uit gedaan. Ik las net op internet dat het fonds de latere jaren nog verder gedaald is en dat het uiteindelijk in 2008 is opgeheven bij een waarde van €3,16.

Dus lang blijven zitten, is niet altijd de beste oplossing.
De vraag is in welke bedrijven geld is geinvesteerd. Waarschijnlijk bedrijven die geen houdbaar bedrijfs model hadden. En ja dan wordt het niet wat en zijn er velen gesneuveld na de dotcom crisis.
Had dacht ik hier ook geld ingestoken. Van mijn geld bleef iets van 10% over... ;w

• Morty
mrc4nl schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:12:
[...]

[...]

Jpow moet nog spreken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81_OtC5UBdIvpksiDRR15TtFl_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8f0DmnyjEYU7lBCz3iQfZsCx.png?f=fotoalbum_large
Schijnbeweging ;)

• rapture
  • Laatst online: 00:05

rapture

Zelfs daar netwerken?

De put-zijde moet ook eventjes werken. Het lijkt wel een bump and run.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ja te vroeg gejuigd 😅 maar goed laat maar afwachten wat er morgen gebeurd dan maar. dan zullen anderen van de FOMC spreken.

ora et labora

• phantom09

Klopt er zit nog veel lucht in de markt. Goede waardering voor de SP500 zou rond de 3300-3500 moeten zijn.
SP500 heeft nu een PE ratio van 25 wat niet goedkoop is: https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio

Heb eind jaren 90 en later ook meegemaakt. Heb gebaald dat de koersen daalden. En al helemaal dat je een paar jaar bleef dalen. Is heel wat anders dan een paar weken of maandjes.
Maar heb het destijd rustig laten staan.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Inderdaad, in 2008 stond de AEX op 560 punten en is daarna gezakt tot 195 punten. Als je begin 2008 zou zijn ingestapt is dat ook niet erg fijn. Dan moet je heeeeel lang wachten tot je weer enig rendement hebt.

Je kunt natuurlijk een limit loss verkooporder ingeven met een zeer ruime marge (>10% of zo) maar ook daar zitten weer nadelen aan.

Ik heb het zelfs wel eens gedaan met VWRL waardoor de hele VWRL portiefeille eruitging. Het heeft goed uitgepakt toevallig want die daalde nog verder maar dat hoeft zeker niet zo te zijn.

Ook wel eens gehad met een aandeel waarbij het niet zo goed uitpakte en mijn verkoop gelijk de bodem was :-( gelukkig een beperkt deel van de portefeuille

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Ik ga er vanuit dat ik vrij zeker 1 of 2 van dat soort periodes ga meemaken voor het einde van mijn window. Het is gewoon een onderdeel van het systeem. Gewoon rustig blijven zitten en als het kan je investeringen blijven doen of zelfs verhogen. Ik weet dat het komt, alleen niet wanneer. Waarom zou ik dan gaan panikeren als het er is?
Het is wel de reden dat ik niet aan individuele aandelen meer doe, want daar kan ik het niet mee. Maar met XDEM waar ik voornamelijk in zit lukt me dat prima. Eerst komende 15 jaar ben ik niet van plan wat met dat geld te doen, dus waar het de eerst komende 13 jaar op staat is om het even.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:40
Iedereen lijkt rente verhogingen te verwachten en de FOMC van vandaag bevestigd dat weer. Ook de rentes op Europese staatsobligaties zijn de afgelopen tijd aan het stijgen, van licht negatief naar licht positief nu.

Niemand heeft een glazen bol natuurlijk maar is er wellicht toch iets zinnigs te zeggen over waar de rente naar toe gaat, of tenminste wat de verwachtingen zijn?

Ik vraag me af of het meer voor de hand ligt dan we bijvoorbeeld een rente van rond de 1% gaan zien of dat we net als in oude tijden weer rentes van 4-5% kunnen gaan zien.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als het naar 4-5 gaat dan gaat de inflatie mee. En dat lijken ze toch wel te willen voorkomen. Het hele idee is om dat op ongeveer 2% te krijgen en dan te houden. Met 4-5% moeten ze heel ander beleid gaan uitdokteren. Ik verwacht dat zeker de eerste 2-4 jaar niet echt in elk geval.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:42
Crypto maakte in ongeveer 15 mins tijd dezelfde beweging.

Puur kijkend naar $BTC: Pump & dump maar alsnog met ~0,3% hoger. Deze grafiek dat helaas niet zien.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ben even benieuwd.

- Aandelen omlaag
- Crypto omlaag
- Bonds omlaag
- Goud al jaar flat tot dalend

Normaal zijn dit tegenpolen. Geld moet immers ergens heen, je kan niet eventjes ergens miljarden stallen als instantie. Aandelen omlaag is normaal Bonds omhoog bijvoorbeeld.

Met al die verkoop druk, wat wordt er dan dit keer gekocht? Waar gaat dat geld heen?
Of is het allemaal net als Berkshire echt cash aan het oppotten en neemt de inflatie voor lief?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

MaStar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:03:
[...]

Ja, ik ben serieus. Gelijk met een groot bedrag ingestapt, en had dus beter tot nu kunnen wachten ;) Indexbeleggen.
Tot nu? Of tot over 3 maanden? Of 6?

Je moet de markt niet proberen te timen.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:12

Qwerty-273

Meukposter

dan denk ik onwillekeurig altijd terug aan de Postbank / ING beleggingsfondsen waar ik rond het jaar 2000 in belegd had.
Dat was mijn zelfde ervaring des tijds, maar dan met een jongeren beleggingsrekening en een fonds dat zat in een handvol bekende bedrijven (populair onder jongeren). Dat leverde zo ver ik mij kan herinneren niets op, en had volgens mij een behoorlijke forse prijs kwa management fees. Dat was dan ook een domper waardoor ik vervolgens heel lang geen interesse in beleggen had.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Morty
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAtP9kxjdGBjlbf7fxqbbs6NnFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tnWuFULY3H1rMhSDhNzfHStu.png?f=fotoalbum_large
Hoe langer hij praat hoe slechter het wordt!

• Indoubt

Indoubt

in de US de 500 en nasdaq nu ook in de min geduikeld.

Ik had eigenlijk verwacht dat dit de afgelopen week al was ingeprijsd

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:04
Nasdaq weer in de plus toch? S&p500 ook bijna

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• phantom09
Pistachenootje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:42:
Iedereen lijkt rente verhogingen te verwachten en de FOMC van vandaag bevestigd dat weer. Ook de rentes op Europese staatsobligaties zijn de afgelopen tijd aan het stijgen, van licht negatief naar licht positief nu.

Niemand heeft een glazen bol natuurlijk maar is er wellicht toch iets zinnigs te zeggen over waar de rente naar toe gaat, of tenminste wat de verwachtingen zijn?

Ik vraag me af of het meer voor de hand ligt dan we bijvoorbeeld een rente van rond de 1% gaan zien of dat we net als in oude tijden weer rentes van 4-5% kunnen gaan zien.
4-5% is onhoudbaar voor de staatsschulden. Waarschijnlijk een verhoging naar 1-2%.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Xanaroth schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:58:
Ben even benieuwd.

- Aandelen omlaag
- Crypto omlaag
- Bonds omlaag

Normaal zijn dit tegenpolen. Geld moet immers ergens heen, je kan niet eventjes ergens miljarden stallen als instantie. Aandelen omlaag is normaal Bonds omhoog bijvoorbeeld.

Met al die verkoop druk, wat wordt er dan dit keer gekocht? Waar gaat dat geld heen?
Of is het allemaal net als Berkshire echt cash aan het oppotten en neemt de inflatie voor lief?
Aandelen en iig crypto zijn enorm gestegen juist onder andere omdat door lage rente er zo verschrikkelijk veel geld is dat rendement zoekt. Als de hoeveelheid geld wat rendement zoekt afneemt, gaat dus over de hele linie de prijs naarbeneden.

• phantom09
Ben even benieuwd.

- Aandelen omlaag
- Crypto omlaag
- Bonds omlaag

Sparen bij Openbank voor 0,2% ? ;)

https://www.openbank.nl/gratis-spaarrekening

• Indoubt

Indoubt

sjorremans schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:31:
Nasdaq weer in de plus toch? S&p500 ook bijna
Het stuitert aardig heen en weer, genoeg volatiliteit vandaag 8)

Edit: bij mij of nog steeds of weer negatief
Edit2: 22:15 Nasdaq (USA tech 100) staat nu weer op nul. Lekker bezig daar

[ Voor 21% gewijzigd door Indoubt op 26-01-2022 22:16 ]

• Pistachenootje
Pistachenootje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:44:
[...]
VWRL staat over de afgelopen 3 maanden op -3%, en gezien de huidige rally dip in de VS staat ie morgen waarschijnlijk weer wat hoger lager.
Fixed ;)

• Dan Stark
  • Laatst online: 16-11 20:43
Morty schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:04:
[Afbeelding]
Hoe langer hij praat hoe slechter het wordt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V04a2Ww5MRnsxMOETxzymhTIeaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ApRGbYVaZpbb2KjMmI7hg6Z.jpg?f=fotoalbum_large
Dan moet je me wel geloven dat die lijntjes zijn gemaakt met data van gisteren.

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-11 09:57
Ze spelen echt met vuur door zo lang te wachten met renteverhogingen. Ongekend eigenlijk.

• Pistachenootje
Commentaar op de bewegingen van de US stock market van laatste weken. S&P 500 staat nu op zo'n -10%.

YouTube: Josh Brown: Market is moving where the Fed needs them to go

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqjPDMD1h6BHRZ_2471zm_kzZrw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XmLetp3UTt25G5lYnlj1SeVc.jpg?f=user_large

Met andere woorden hele normale volatiliteit. De intra day volatiliteit is wel bijzonder groot.

[ Voor 42% gewijzigd door Pistachenootje op 27-01-2022 07:31 ]

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 123% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:18 ]

• Pistachenootje
Cocytus schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:31:
[...]
Toch een beetje misleidend om de intrayear drawdown erbij te pakken als we nog in januari zitten.
Niemand die zegt dat het hier bij blijft natuurlijk. Ook niet in die video. Er staat zelfs dat er in 24 van de 94 jaren een drawdown van meer dan 20% was. Ze benoemen ook dat het ongeveer de ergste januari ooit is.

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:18 ]

• Pistachenootje
Dat leg ik toch uit? Een dip van 10% is heel normaal. De intra day volatiliteit is wel bijzonder groot, zoals ik al zei.

• crypto-mdk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-02-2022
Als tiener een stukje geïnvesteerd in het Postbank Easy Blue fonds... Waar in plaats van te kijken naar wat een goede mix is voor jongeren er vooral gekeken is wat bekende merken waren die aantrekkelijk waren voor jongeren. Door de nare bijsmaak die mij dat gegeven heeft ben ik pas na mijn 30ste weer eens gaan kijken naar beleggen op de beurs.

Maar ik heb er wel op jonge leeftijd een levensles aan overgehouden: beleg nooit in producten van een bank!

• Miki
  • Laatst online: 00:32
Cocytus schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:31:
[...]

Dat is moeilijk vast te stellen aangezien breed gespreide wereld indexfondsen nog niet zo lang bestaan. Maar je kunt het wel weerleggen voor nationale indexen.
Helaas kon ik alleen deze chart vinden:
Afbeeldingslocatie: https://www.lynxbroker.ch/wp-content/uploads/2019/09/20200413-entwicklung-des-msci-world-index-seit-erstnotiz-1969-bis-2020-logarithmische-skalierung-online-broker-lynx.jpg

Een kleine 50 jaar lijkt me een redelijke dataset om te kunnen vaststellen dat als je voor de lange termijn erin zit je er in veelvuldige gevallen er altijd beter uitkomt.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:18

Instanties kunnen ook best tijdelijk wat cash aanhouden hoor. Ja, dat is risico en kost geld (negatieve rente), maar het geïnvesteerd houden in een dalende markt kost ook geld. En bonds hebben ook risico en een negatieve rente.

Je noemt zelf Berkshire al die een flinke stapel cash achter de hand heeft, dat zijn tientallen miljarden.

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Pistachenootje schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:11:
Dat leg ik toch uit? Een dip van 10% is heel normaal. De intra day volatiliteit is wel bijzonder groot, zoals ik al zei.
Het opvallendste was eigenlijk nog wel dat de press release nav de aankondiging van de FED +3% opleverde, maar dat het tijdens de persconferentie enorm ging schommelen. Terwijl er tijdens de persconferentie niets schokkends gezegd is.
Dat is voor mij als 'retail investor' toch niet echt bemoedigend.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-11 10:11
Miki schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:45:
[...]

[Afbeelding]

Een kleine 50 jaar lijkt me een redelijke dataset om te kunnen vaststellen dat als je voor de lange termijn erin zit je er in veelvuldige gevallen er altijd beter uitkomt.
Men kan ook de biografie van de oprichter van Vanguard nalezen om te concluderen dat breed gespreide indexfondsen absoluut al lang bestaan. En hij heeft het ook niet uitgevonden, hij heeft er slechts een succesvol businessplan van gemaakt

• S7E-Vigi
zzzzz schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:57:
[...]

Het opvallendste was eigenlijk nog wel dat de press release nav de aankondiging van de FED +3% opleverde, maar dat het tijdens de persconferentie enorm ging schommelen. Terwijl er tijdens de persconferentie niets schokkends gezegd is.
Toen hij begon over het verlagen van de balans stortte de koersen in. Opzicht opmerkelijk want hij herhaalde gewoon wat vorige keer al werd gezegd. Er was letterlijk niets nieuws dat gemeld werd, gewoon een herhaling/bevestiging van zetten met de melding dat vanaf maart de rente verhoogd wordt (als de markt niet drastisch veranderd).

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

Het is wederom een bevestiging wat ik al jaren roep; de markt is niet rationeel.

Hoe vaak een koers van een bedrijf wel niet daalt nadat ze beter dan verwacht presteren is niet meer op 100 handen te tellen....

blup

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Bezulba schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:20:
[...]
Hoe vaak een koers van een bedrijf wel niet daalt nadat ze beter dan verwacht presteren is niet meer op 100 handen te tellen....
Nouja een slechte outlook kan ook de reden zijn, ondanks het overtreffen van verwachtingen. Dat hebben we dit jaar veel gezien door "supply chain issues"

ora et labora

• S7E-Vigi
Bezulba schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Het is wederom een bevestiging wat ik al jaren roep; de markt is niet rationeel.

Heb hier altijd al krom van het lachen om gelegen, we geven een 'te verwachten' resultaat op zodat posities ingenomen kunnen worden en vervolgens moet men 'beter dan verwacht' presteren maar dan wel heel veel 'beter dan verwacht' want anders is men teleurgesteld dat men 'aan de verwachting' voldoet. Inderdaad irrationeel en voor ons amateurtjes dus niet op te sturen want de institutionele beleggers zetten de trend.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:00

XanderDrake

Build the future!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• zzzzz
Geen verrassing, maar geeft wel aan dat ze op die manier weinig vertrouwen hebben in de eigen business. Het geeft ook maar gewoon weer aan dat het voor de insiders dus niet genoeg op zal brengen, en dat is met een IPO toch vaak de doelgroep die je wil belonen. Kortom; smoke en mirrors.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

S7E-Vigi schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Heb hier altijd al krom van het lachen om gelegen, we geven een 'te verwachten' resultaat op zodat posities ingenomen kunnen worden en vervolgens moet men 'beter dan verwacht' presteren maar dan wel heel veel 'beter dan verwacht' want anders is men teleurgesteld dat men 'aan de verwachting' voldoet. Inderdaad irrationeel en voor ons amateurtjes dus niet op te sturen want de institutionele beleggers zetten de trend.
En ik heb ook echt niet het gevoel dat de institutionele beleggers nou zo veel rationeler bezig zijn...

blup

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

zzzzz schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Geen verrassing, maar geeft wel aan dat ze op die manier weinig vertrouwen hebben in de eigen business. Het geeft ook maar gewoon weer aan dat het voor de insiders dus niet genoeg op zal brengen, en dat is met een IPO toch vaak de doelgroep die je wil belonen. Kortom; smoke en mirrors.
Ik zie gewoon een centen kwestie. Als ze een jaar wachten, corona een beetje minder is en de beurs weer lekker aan het pompen gaat kunnen ze 20-30% meer krijgen.

blup

• S7E-Vigi
zzzzz schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Of men verwacht dat met een slechte beurs er initieel minder geld opgehaald wordt wat uiteindelijk hun investeringskracht op een lager niveau kan brengen waardoor men hun ambities (nog) niet waar kan maken zodra ze publiek gaan.

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 139% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:18 ]

• Atomius
  • Laatst online: 20:44
Miki schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:45:
[...]

[Afbeelding]

Mooie grafiek idd. Had ik ook gevonden, maar was eigenlijk op zoek naar een vergelijkende chart tussen deze 3:

MSCI ACWI: Covers more than 2,900 securities across large and mid-cap size segments and across style and sector segments in 23 developed and 27 emerging markets.

MSCI ACWI Investable Market Index (IMI): Covers more than 9,200 securities across large, mid and small-cap size segments and across style and sector segments in 23 developed and 27 emerging markets.

MSCI ACWI All Cap Index: Covers more than 15,000 securities and includes large, mid, small and micro-cap size segments for all developed markets countries plus large, mid and small-cap size segments for emerging markets.

En dan niet van de afgelopen 5, 10 of 20 jaar maar vanaf 1970 zoals jouw chart. Helaas niet kunnen vinden.

Mocht iemand mij kunnen helpen -> graag :)

(Ik dacht dat je ACWI kan nabootsen met NT World + EM en ACWI IMI als je SC toevoegt. Of je All Cap met alle micro-caps kan nabootsen weet ik niet.)

• tuinïnen
  • Laatst online: 00:00

tuinïnen

Eventus stultorum magister

S7E-Vigi schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:36:
[...]

Of men verwacht dat met een slechte beurs er initieel minder geld opgehaald wordt wat uiteindelijk hun investeringskracht op een lager niveau kan brengen waardoor men hun ambities (nog) niet waar kan maken zodra ze publiek gaan.
En wanneer zou het beter worden? Betwijfel of het dit jaar veel beter zal worden, en dan volgend jaar? Of nog wachten 2 a 3 jaar met investeringen tot het dan beter is en je bedrijfsmodel aan alle kanten voorbij is gehold ? De 'moat' is bij WeTransfer nogal smal en dit is vragen om voorbij gelopen te worden.

• Xanaroth
Cocytus schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:46:
[...]

Een dip van 10% binnen 20 handelsdagen is niet 'heel normaal', althans ik heb daar geen enkele data over gezien.
Kijk eens hoeveel handelsdagen er zaten tussen 1 oktober en half november, toen kwam er ruim +10% op dezelfde borden. Of 1 december naar 1 januari, ging toen ook enorm omhoog.
Of anders gezegd; menig aandeel, etf en index staat nog steeds comfortabel hoger dan op 1 oktober ondanks de recente zware terugloop. Het is dat het toevallig redelijk gelijk valt met 1 januari dat het enorm zichtbaar is omdat het vrijwel 1-op-1 vertaald naar de YTD cijfers.

Ik heb bijvoorbeeld grofweg volgende verloop als ik ietsje verder terug kijk:
1 oktober = 100
1 november - 104,1
1 december - 103,6
1 januari - 109
huidig - 107,2
Oef oef wat een slechte YTD, dik in de min, de horrorrrr. Met zulk perspectief ga je over van 'sky is falling' naar 'duh, correctie en lucht eruit was ook echt even nodig'.

For the record over je vraag rond correcties, wat ik zo snel op internet kan vinden is dat van 1928-heden ongeveer 63% van de jaren >10% daling hebben gehad gedurende het jaar. Misschien niet de meest representatieve startdatum, toch kom je vrijwel zeker >50% van de jaren uit; meer dan eens elke 2 jaar gemiddeld.

En periodes als 20 handelsdagen? Is ook net wat je perspectief is. Zijn genoeg individuele dagen geweest die op zichzelf al meer verlies opleverden dan we nu YTD zien, laat staan over meerdere dagen. Recente voorbeelden zoals maart 2020 lacht je bijvoorbeeld uit met slechts 10% in 20 dagen. En 2018 had meen ik zelfs 2 afzonderlijke momenten van elk een >10% verlies in 1 maand tijd.
Wat daarmee, gezien het ritme 2018/2020/2022 statisch wel heel sterk overeen komt met inschatting van gemiddeld elke 2 jaar een >10% daling.

[ Voor 45% gewijzigd door Xanaroth op 27-01-2022 12:38 ]

• S7E-Vigi
tuinïnen schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:18:
[...]

En wanneer zou het beter worden? Betwijfel of het dit jaar veel beter zal worden, en dan volgend jaar? Of nog wachten 2 a 3 jaar met investeringen tot het dan beter is en je bedrijfsmodel aan alle kanten voorbij is gehold ? De 'moat' is bij WeTransfer nogal smal en dit is vragen om voorbij gelopen te worden.
Eens hoor, m.i. is WeTransfer meer geschikt om overgenomen te worden door een partij die sowieso al een bredere moat heeft. Maar goed, zij denken een toegevoegde waarde te zijn op eigen benen.

• Miki
  • Laatst online: 00:32
[...]

'Veelvuldig' is waar, maar dat was niet de bewering waar ik op reageerde. De bewering was 'altijd' (of eigenlijk: dat het omgekeerde 'niet' zou voorkomen).
Ik denk dat we -samen- een beetje afdwalen :)

Wat ik bedoelde is dat ik mij niet kan voorstellen dat een breed gespreide index fonds net zoveel in waarde kan dalen dan dat genoemde specifieke fonds (communicatie technologie). De problemen moeten dan echt van een hele andere orde zijn (wereld oorlog bijvoorbeeld) om dit mogelijk te maken.

• Pistachenootje
[...]
Deze volatileit heeft niets (of in ieder geval niet zo veel) met intraday volatiliteit te maken want intraday = binnen één handelsdag.
No shit ;) Ik weet wel wat intra day is. Overigens denk ik niet dat een dip van 10% in 20 dagen zo bijzonder is. Maar goed, ik ken de data ook niet uit mijn hoofd.
de VIX (gebruikelijke graadmeter van volatiliteit)
VIX is volgens mij een indicatie van verwachte volatiliteit. Zie bijv: https://www.lynx.nl/beurs...latility-index-begrijpen/

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:52
Pistachenootje schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:36:
[...]

No shit ;) Ik weet wel wat intra day is. Overigens denk ik niet dat een dip van 10% in 20 dagen zo bijzonder is. Maar goed, ik ken de data ook niet uit mijn hoofd.

[...]

VIX is volgens mij een indicatie van verwachte volatiliteit. Zie bijv: https://www.lynx.nl/beurs...latility-index-begrijpen/
[quote]Pistachenootje schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:36:
[...]
Nou ben ik nieuwsgierig.
Op basis van welke data doet de VIX dat dan? Dat MOET dan toch toekomstige data zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door poehee op 27-01-2022 12:51 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

• Dan Stark
  • Laatst online: 16-11 20:43
Xanaroth schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:12:
[...]

Kijk eens hoeveel handelsdagen er zaten tussen 1 oktober en half november, toen kwam er ruim +10% op dezelfde borden. Of 1 december naar 1 januari, ging toen ook enorm omhoog.
Of anders gezegd; menig aandeel, etf en index staat nog steeds comfortabel hoger dan op 1 oktober ondanks de recente zware terugloop. Het is dat het toevallig redelijk gelijk valt met 1 januari dat het enorm zichtbaar is omdat het vrijwel 1-op-1 vertaald naar de YTD cijfers.

Ik heb bijvoorbeeld grofweg volgende verloop als ik ietsje verder terug kijk:
1 oktober = 100
1 november - 104,1
1 december - 103,6
1 januari - 109
huidig - 107,2
Oef oef wat een slechte YTD, dik in de min, de horrorrrr. Met zulk perspectief ga je over van 'sky is falling' naar 'duh, correctie en lucht eruit was ook echt even nodig'.

For the record over je vraag rond correcties, wat ik zo snel op internet kan vinden is dat van 1928-heden ongeveer 63% van de jaren >10% daling hebben gehad gedurende het jaar. Misschien niet de meest representatieve startdatum, toch kom je vrijwel zeker >50% van de jaren uit; meer dan eens elke 2 jaar gemiddeld.

En periodes als 20 handelsdagen? Is ook net wat je perspectief is. Zijn genoeg individuele dagen geweest die op zichzelf al meer verlies opleverden dan we nu YTD zien, laat staan over meerdere dagen. Recente voorbeelden zoals maart 2020 lacht je bijvoorbeeld uit met slechts 10% in 20 dagen. En 2018 had meen ik zelfs 2 afzonderlijke momenten van elk een >10% verlies in 1 maand tijd.
Wat daarmee, gezien het ritme 2018/2020/2022 statisch wel heel sterk overeen komt met inschatting van gemiddeld elke 2 jaar een >10% daling.
Als je kijkt naar SPY/ES dan zit je nu ongeveer weer op het niveau van 1 oktober. Maar volgens mij is het wel redelijk normaal dat de boel sneller omlaag gaat dan omhoog?

• zzzzz
poehee schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:50:
Op basis van welke data doet de VIX dat dan? Dat MOET dan toch toekomstige data zijn?
Uitstaande puts/shorts zijn gewoon bekend natuurlijk.

• Pistachenootje
[...]

Begrijpelijk. Ik vond het onderstaande artikel van Morningstar wel bemoedigend. Goed artikel imo met voor deze discussie wel een interessante opmerking imo:
Prior to 2008, stocks would typically have just one big sell-off when the Fed switched into rate-increase mode. But in the world of quantitative easing and tightening, there has been considerably more volatility around Fed policy. From 2010 through 2018, Knapp says, the market had eight Fed-policy related declines, with an average loss of 11%.
https://www.morningstar.c...t-the-outlook-is-still-ok

Edit: artikel is trouwens van maandag. So far so good....

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Miki schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:24:
[...]
Ik denk dat we -samen- een beetje afdwalen :)
Wat ik bedoelde is dat ik mij niet kan voorstellen dat een breed gespreide index fonds net zoveel in waarde kan dalen dan dat genoemde specifieke fonds (communicatie technologie).
Dat is het punt niet; het probleem is dat je „je investeringen houden omdat het op lange termijn vanzelf meer waard zal worden dan het ooit geweest is” tegenwoordig zelfs hoort bij jongeren die in crypto beleggen.

Terwijl het alleen waar(*) is voor (wereld)breed gespreide fondsen (die daar dus speciaal voor geschikt zijn).

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Crypto gaat sinds het bedacht is eigenlijk ook alleen maar omhoog. Tuurlijk soms een dip maar dat zie je bij aandelen ook. Het gaat alleen bij crypto allemaal veel sneller omdat het nieuw is én omdat de blockchain nooit sluit.

De afgelopen maanden heeft juist getoond dat Crypto juist geen hedge tegen inflatie is zoals verwacht maar eigenlijk veel beter het patroon van tech bedrijven volgt. Je kan het volgens mij de blockchain het beste zien als een bedrijf, met bedrijfsactiviteit. Van deze activiteiten is alleen nog maar de vraag of het businessmodel valide is.

• S7E-Vigi
Deveon schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:06:
Crypto gaat sinds het bedacht is eigenlijk ook alleen maar omhoog. Tuurlijk soms een dip maar dat zie je bij aandelen ook. Het gaat alleen bij crypto allemaal veel sneller omdat het nieuw is én omdat de blockchain nooit sluit.

De afgelopen maanden heeft juist getoond dat Crypto juist geen hedge tegen inflatie is zoals verwacht maar eigenlijk veel beter het patroon van tech bedrijven volgt. Je kan het volgens mij de blockchain het beste zien als een bedrijf, met bedrijfsactiviteit. Van deze activiteiten is alleen nog maar de vraag of het businessmodel valide is.
Geen onderliggende waarde en dus enkel gedreven door sentiment, m.i. heeft dit niet eens met een businessmodel te maken. Net als NFT's gewoon een 'gadget'.

• Omayyad
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-11 07:04
S7E-Vigi schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Geen onderliggende waarde en dus enkel gedreven door sentiment, m.i. heeft dit niet eens met een businessmodel te maken. Net als NFT's gewoon een 'gadget'.
Voetbalplaatjes: wat de gek er voor geeft. Als oud papier is het bitter weinig waard...

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-11 07:16
[...]

Absoluut oneens..
Er zijn talloze bedrijven / projecten die zeer veel toevoegen op bestaande en nieuwe blockchains.
Als voorbeeld: polkadot wat eigenlijk een ethereum chain is maar dan met layer 1 functionaliteit (security, transport). Het bedrijf polkadot geeft tokens uit (DOT) die je kan handelen ja, maar ook nodig heb voor funding andere bedrijven die extra diensten leveren op de polkadot chain. Dit zijn parachais.
De DOT token is in dit geval niets anders dan het geld om die bedrijven te crowdfunden.

En die voegen van alles toe zoals financiële hubs om DEFI met bestaande instituten to koppelen tot aan micro energy grid management (denk aan lokaal je zonnepanelen energie aan de wijk te leveren en geld krijgen via deze chain die een smart contract beheerd).

Het is zo kort door de bocht te zeggen dat er niets fundamenteel aan zit.. tuurlijk 16000 projecten is junk maar dit maakt echt deel uit van huidige en toekomstige infrastructuur

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deveon schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:06:
Je kan het volgens mij de blockchain het beste zien als een bedrijf, met bedrijfsactiviteit.
Die vergelijking klopt niet. Je koopt geen stukjes van een blockchain, maar je koopt dingen die dankzij een blockchain worden bijgehouden. Wat die dingen vervolgens waard zijn heeft niet met de blockchain zelf te maken. Het feit dat er een blockchain achter, in, omheen, of tussen zit doet niets voor de waardeontwikkeling. Het is enkel een andere manier van boekhouding, een die door het systeem wordt afgedwongen.

Net zoals inkt op een fysiek papieren contract niet een bedrijfsactiviteit heeft maar een ondersteunt, is het net zo met een blockchain. Het is een manier om de menselijke afspraken vast te leggen. Eventuele bedrijfsactiviteiten vloeien voort uit die menselijke afspraken, en niet uit de inkt.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
JoebarRC schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:18:
Absoluut oneens..
Er zijn talloze bedrijven / projecten die zeer veel toevoegen op bestaande en nieuwe blockchains.
Dan komen we weer in de discussie "blockchain vs bitcoin" of welke blockchain-based currency dan ook. Daar zijn andere topics voor.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

Absoluut oneens..
Als voorbeeld: polkadot wat eigenlijk een ethereum chain is maar dan met layer 1 functionaliteit (security, transport). Het bedrijf polkadot geeft tokens uit (DOT) die je kan handelen ja, maar ook nodig heb voor funding andere bedrijven die extra diensten leveren op de polkadot chain. Dit zijn parachais.
De DOT token is in dit geval niets anders dan het geld om die bedrijven te crowdfunden.

En die voegen van alles toe zoals financiële hubs om DEFI met bestaande instituten to koppelen tot aan micro energy grid management (denk aan lokaal je zonnepanelen energie aan de wijk te leveren en geld krijgen via deze chain die een smart contract beheerd).

Het is zo kort door de bocht te zeggen dat er niets fundamenteel aan zit.. tuurlijk 16000 projecten is junk maar dit maakt echt deel uit van huidige en toekomstige infrastructuur
Fugezi, fugazi... het is tot nu toe allemaal gebakken lucht. Ja, het zou kunnen dat er sommige projecten inderdaad uiteindelijk misschien eens iets gaan toevoegen. Maar ik koop bij de bakker nog geen brood met m'n VolkorenCoins en mijn verkiezingsstem wordt nog niet geverifieerd met de VerkiezingsBlockChain.

Dus is het nu puur speculatie dat het misschien eens iets gaat worden.

Maar daar zijn andere toipcs voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Bezulba op 27-01-2022 14:31 ]

blup

• Deveon
  • Niet online
[...]

Ik benoem het bewust op een manier dat je er totaal niet achter hoeft te staan, maar gezien het verleden zou ik het zeker niet zo maar afdoen als "geen onderliggende waarde" als je dat zelf niet ziet. In het verleden hebben genoeg namelijk diezelfde fout gemaakt met lampen, televisie, auto's, internet, telefoons, online shoppen, mobiel internet, smartphones, tablets, elektrische auto's, ect. ect..

De techniek achter crypto en NFT's heeft zeker waarde, maar om die waarde te zien zal je er wel in moeten verdiepen in wat de verschillen zijn. Ik zou zelf ook zeker niet willen zeggen welke blockchain of NFT waarde zal behouden maar ik ben vrij zeker dat de techniek over 10 jaar gegroeid is.
Zr40 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:19:
[...]

Die vergelijking klopt niet. Je koopt geen stukjes van een blockchain, maar je koopt dingen die dankzij een blockchain worden bijgehouden. Wat die dingen vervolgens waard zijn heeft niet met de blockchain zelf te maken. Het feit dat er een blockchain achter, in, omheen, of tussen zit doet niets voor de waardeontwikkeling. Het is enkel een andere manier van boekhouding, een die door het systeem wordt afgedwongen.

Net zoals inkt op een fysiek papieren contract niet een bedrijfsactiviteit heeft maar een ondersteunt, is het net zo met een blockchain. Het is een manier om de menselijke afspraken vast te leggen. Eventuele bedrijfsactiviteiten vloeien voort uit die menselijke afspraken, en niet uit de inkt.
Maar het opstellen van het papieren contract is wel een bedrijfsactiviteit. Het registeren, bewaren en valideren van de partijen ook. Dit zijn misschien niet allemaal zaken die volledig door de blockchain overgenomen worden maar met software wel vereenvoudigd. Een partij als DocuSign is daar zelfs heel groot mee geworden. Software die mensenwerk makkelijk maakt is óók productief. Het minen van Bitcoin is ook prima als bedrijfsactiviteit die zelfs ook door publieke bedrijven uitgevoerd wordt.

Maar het gaat een beetje offtopic om over het zin en onzin van crypto te spreken. Mijn bedoeling was meer om in te haken op feit dat het zich niet als "goud" gedraagt ten opzichte van inflatie maar meer als een tech stock.

• S7E-Vigi
Ondertussen tonen de cijfers in de VS aan dat hun economie als een tierelier draait, gefinancierd met gereguleerde dollars ;) De schade wordt langzaam ingehaald.

[ Voor 12% gewijzigd door S7E-Vigi op 27-01-2022 14:48 ]

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 102% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:18 ]

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-10 00:05
Must watch documentaire over crypto en NFT's.
(afspeelsnelheid 1.5x aanbevolen)

YouTube: Line Goes Up – The Problem With NFTs

[ Voor 16% gewijzigd door klaasvaak1853 op 27-01-2022 15:03 ]

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-10 17:01
[...]

Ik hoor vaak "geen onderliggende waarde" als argument, maar hier ben ik het toch niet mee eens.

Bitcoin en andere technologieën op de blockchain, kunnen letterlijk reeds veel van wat banken kunnen.
- geld versturen/ontvangen: kan. Sterker nog, 24/7/365 en met slecht een paar seconden/minuten wachttijd (afhankelijk van de gebruikte blockchain)
- geld lenen/uitlenen: kan.
- hedge-funds-on-blockchain, waarbij een groep mensen die een bepaalde coin hebben, stemmen (met die coin die stemrecht geeft) waarin te investeren met de groep: kan. Stemmingen worden vastgelegd in de blockchain. Dit is een voorbeeld van een DAO (decentralized autonomous organization)
- betalen met crypto in winkels: kan (crypto Visa Debit kaarten zetten bij de betaalterminaal at point of sale crypto instant om naar fiat. De keten is nog niet volledig fiat-vrij, dat klopt)
- robuust: sinds het ontstaan van het netwerk zijn er nog geen fundamentele flaws/black swan events gebeurd. Enkel te hacken via een '51% attack'. Hierbij moeten de mensen met slechte bedoelingen 51% van het Bitcoin netwerk in handen krijgen. Geen enkele persoon/bedrijf/overheid is vermogend genoeg om dit klaar te spelen.
- iedereen kan participeren in de markt. Het is de meest pure vorm van een vrije markt. Geen pre-market of post-market waarbij de rijken alleen maar rijker worden. Waar handjes geschud worden achter gesloten deuren.

Ik vind het bewonderenswaardig dat er nu technologie bestaat die letterlijk het werk dat banken doen, kan gieten in technologie zoals blockchain en smart contracts.
(Smart contracts zijn geautomatiseerde handelingen. bv
- input smart contract: collateral.
- output smart contract: geld dat je leent.
Puur code, geen tussenkomst van een persoon, bijgevolg geen discriminatie op basis van ras/inkomen/...)

Natuurlijk is er nog werk aan de winkel: meer regulering nodig, meer gebruiksvriendelijkheid (maar de beginjaren van het internet waren ook heel complex voor de eindgebruiker).

Dat "alles virtueel is en dus gebakken lucht" vind ik ook een raar argument. Onze maatschappij digitaliseert op alle vlakken, waarom kan geld dan niet volledig digitaal worden?
Banken goochelen ook met nulletjes en eentjes in hun systeem. Zij doen aan 'fractional reserve': hebben nooit al het geld liggen dat ze zeggen te hebben liggen.

Of "het is wat de gek er voor betaalt": kan je over veel zaken zeggen. Goud en zilver zijn ook wat de gek ervoor betaalt. Want zelf, als particulier investeerder, kan je ook niets met goud doen, buiten ernaar kijken en het als klomp vasthouden.
(Bedrijven kunnen iets met goud doen zoals gebruiken in smartphoneproductie, dat klopt. Maar analoog kunnen bedrijven met crypto ook waarde creëren, zie de 'kan' mogelijkheden hierboven.)

[ Voor 8% gewijzigd door Asgaro op 27-01-2022 15:54 ]

• Pistachenootje
Laten we weer terug on topic gaan. Voor crypto hebben we een speciaal forum.

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:52
[...]

Absoluut oneens..

Ik begrijp hier helemaal niets van, en ik zit toch echt al een tijdje in financiële systemen (maar ja, in ouderwetse bedrijven als T-Mobile en Ahold). Alle blockchain consultants zijn al weer lang en breed vertrokken. Het lost geen probleem op - en na hard zoeken hadden de consultants ook geen probleem gevonden waarvoor de blockchain een oplossing is.

(sorry - ik ging mee offtopic - waarom nou weer?....)

You're either part of the solution or you're part of the problem

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-10 00:05
Asgaro schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:56:
[...]

Ik hoor vaak "geen onderliggende waarde" als argument, maar hier ben ik het toch niet mee eens.

Bitcoin en andere technologieën op de blockchain, kunnen letterlijk reeds veel van wat banken kunnen.
- geld versturen: kan. Sterker nog, 24/7/365 en met slecht een paar seconden/minuten wachttijd (afh van de gebruikte blockchain)
- geld lenen: kan.
- geld uitlenen: kan.
- hedge funds on blockchain, waarbij een groep mensen die een bepaalde coin hebben, stemmen (met die coin die stemrecht geeft) waarin te investeren met de groep: kan. Dit is een voorbeeld van een DAO (decentralized autonomous organization)
- betalen met crypto in winkels: kan (crypto Visa Debit kaarten zetten bij de betaalterminaal at point of sale crypto instant om naar fiat. De keten is nog niet volledig fiat-vrij, dat klopt)
- robuust: sinds het ontstaan van het netwerk zijn er nog geen fundamentele flaws/black swan events gebeurd. Enkel te hacken via een '51% attack'. Hierbij moeten de mensen met slechte bedoelingen 51% van het Bitcoin netwerk in handen krijgen. Geen enkele persoon/bedrijf/overheid is vermogend genoeg om dit klaar te spelen.
- iedereen kan participeren in de markt. Het is de meest pure vorm van een vrije markt. Geen pre-market of post-market waarbij de rijken alleen maar rijker worden. Waar handjes geschud worden achter gesloten deuren.

Ik vind het bewonderenswaardig dat er nu technologie bestaat die letterlijk het werk dat banken doen, kan gieten in technologie zoals blockchain en smart contracts.
(Smart contracts zijn geautomatiseerde handelingen. bv input: collateral. Output: geld dat je leent. Geen tussenkomst van een persoon, bijgevolg geen discriminatie op basis van ras/inkomen/...)

Dat "alles virtueel is en dus gebakken lucht" vind ik ook een raar argument. Onze maatschappij digitaliseert op alle vlakken, waarom kan geld dan niet volledig digitaal worden?
Banken goochelen ook met nulletjes en eentjes in hun systeem. Zij doen aan 'fractional reserve': hebben nooit al het geld liggen dat ze zeggen te hebben liggen.

Of "het is wat de gek er voor betaalt": kan je over veel zaken zeggen. Goud en zilver zijn ook wat de gek ervoor betaalt. Want zelf, als particulier investeerder, kan je ook niets met goud doen, buiten ernaar kijken en het als klomp vasthouden.
(Bedrijven kunnen iets met goud doen zoals gebruiken in smartphoneproductie, dat klopt. Maar analoog kunnen bedrijven met Bitcoin ook waarde creëren, zie de 'kan' mogelijkheden hierboven.)
Alle dingen die je met crypto/bitcoin kan doen zijn makkelijker en goedkoper te doen zonder een blockchain......

Sorry, maar crypto is echt niets meer dan een bigger fool spel "verstopt" achter nutteloze "blockchain" technologie.

• Swennus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 09:53
Afgelopen dinsdag (15.00) via de ING een order ingelegd voor de NT fondsen. Hoe lang duurt het dan voordat deze order is uitgevoerd? Ze staan nu nog steeds op "Lopend"

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-10 18:36
Swennus schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:12:
Afgelopen dinsdag (15.00) via de ING een order ingelegd voor de NT fondsen. Hoe lang duurt het dan voordat deze order is uitgevoerd? Ze staan nu nog steeds op "Lopend"
Tip: check de factsheets van de fondsen waar je in belegt. Voor de NT fondsen geldt: T+2.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
In elk geval 2 werkdagen later, tenzij er fondsvakantiedagen tussen zitten (gisteren was een vakantiedag voor het Emerging Markets fonds). Vandaag of anders morgen zal die order uitgevoerd worden.

En aangezien deze vraag zo'n beetje om de paar dagen gesteld wordt, had je ook wel even zelf kunnen zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27-01-2022 15:20 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-10 17:01
klaasvaak1853 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Alle dingen die je met crypto/bitcoin kan doen zijn makkelijker en goedkoper te doen zonder een blockchain......

Sorry, maar crypto is echt niets meer dan een bigger fool spel "verstopt" achter nutteloze "blockchain" technologie.
zijn makkelijker en goedkoper te doen zonder een blockchain......
Banksysteem: vergt beheer van gebouwen (inclusief energiekost), uitbetalen van personeel, mogelijkheid tot discriminatie.
Crypto: code dat draait op een decentraal netwerk, dat veel stroom zuipt (toch Bitcoin). Dat laatste geef ik toe, maar ooit zal alles via groene stroom gebeuren. Dit is een proces.
(Daarnaast bestaan er veel blockchains die veel minder stroom zuipen. Die zijn in opkomst)

nutteloze "blockchain" technologie.
We zullen over 10 jaar kijken of je gelijk hebt. Op dit ogenblik onmogelijk te zeggen. Waarschijnlijk vond je het internet in zijn beginjaren ook nutteloos (naast heel complex in gebruik), kijk waar we nu staan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Asgaro op 27-01-2022 15:33 ]

• Santee
Ik dacht dat de Intel cijfers nog wel redelijk te doen zijn, ze verliezen langzaam servermarkt aan AMD namelijk. Blijkbaar heeft de markt een andere mening.

• Deveon
  • Niet online
poehee schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:08:
[...]

Ik begrijp hier helemaal niets van, en ik zit toch echt al een tijdje in financiële systemen (maar ja, in ouderwetse bedrijven als T-Mobile en Ahold). Alle blockchain consultants zijn al weer lang en breed vertrokken. Het lost geen probleem op - en na hard zoeken hadden de consultants ook geen probleem gevonden waarvoor de blockchain een oplossing is.

(sorry - ik ging mee offtopic - waarom nou weer?....)
Bij Ahold zouden ze natuurlijk blockchain in kunnen zetten om hun goederen van productie tot winkelschap te tracen. Dit zou met name voor cacao enorm veel kunnen betekenen (zie Rotten op Netflix), echter wat heeft Ahold daar aan? Heeft de consument daar meer voor over of levert het meer consumenten op? Zo lang Ahold het direct of indirect geen profijt uit kan halen is er inderdaad "geen probleem" om dure consultants op te zetten. Los daarvan is de impact die Ahold op wereldniveau kan maken nihil, al doet Chocolony hier wel uitstekende zaken maar dat is dan ook een nieuwe speler. Net als dat er een nieuwe speler nodig was om met een afwijkend businessmodel elektrische auto's op schaal aan de man te brengen.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-11 23:56

Jebus4life

BE User

Santee schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:50:
Ik dacht dat de Intel cijfers nog wel redelijk te doen zijn, ze verliezen langzaam servermarkt aan AMD namelijk. Blijkbaar heeft de markt een andere mening.
Resultaten zijn zeker niet slecht + verhogign van het dividend met 5% Maar vooral de neerwaartse guidance voor 2022 (en in principe 23) doet ze pijn. Q1 2022 geven ze neerwaartse marges en dus een estimated EPS van $0,80 (komt van 1,30$ ofzo)

Lijkt me nog wel een erg goed bedrijf om op te pikken, maar de prijs... Dat is iets anders. Ze stonden op mijn watchlist voor iets van een $47,50; maar toch nog eens over nadenken

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Pistachenootje
Dan is ie woensdag voor de cut off van 8 uur meegenomen. T+2 dus dan zou die vrijdag worden uitgevoerd. Terugkoppeling in je app kan dan nog even duren. Misschien dat je maandag wat ziet.

• Gearloose
  • Laatst online: 00:13
Hopelijk gaat de markt dit overdrijven zodat ik mijn positie in Intel kan vergroten tegen een mooie discount!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:45

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Gearloose schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:15:
[...]

Hopelijk gaat de markt dit overdrijven zodat ik mijn positie in Intel kan vergroten tegen een mooie discount!
Mijn buy knop begint daar ook te jeuken idd ;)

• Xanaroth
Hoezo verliezen servermarkt aan AMD? Datacenters is gewoon +20% gegroeid vergeleken met 1 jaar geleden. Marge lijkt ook nog altijd 10 punten hoger te liggen (55% intel vs 48% amd?).
Dat klinkt niet als problematisch of zware tegenslag vanuit concurrentie, als je zo kunt groeien met veel hogere marges dan je concurrent.

Sterker nog als je kijkt hoeveel groter alleen het datacenter divisie van Intel is tegenover compleet AMD, kan het zijn dat die divisie (in absolute $$) sneller groeit dan heel AMD:
- Stel je gaat van 10 naar 12 omzet (+20%) maar je hebt 55% marge, dan pak je +1,1 winstgroei. Das zegmaar intel datacenters.
- Stel je gaat van 3 naar 4,5 omzet (+45%) maar je hebt 48% marge, dan pak je +0,72 winstgroei. Das zegmaar AMD datacenters.

Zou dus heel voorzichtig zijn op dit moment om concurrentie vanuit AMD 1 op 1 te vertalen naar verslechtering van cijfers. AMD kan, relatief gezien, véél harder groeien dan nu en dat Intel daar gewoon niks van merkt en rustig double-digit blijft doorstomen - business as usual.

[ Voor 25% gewijzigd door Xanaroth op 27-01-2022 16:57 ]

• DJTimo
  • Laatst online: 20:49
Xanaroth schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:44:
[...]

Hoezo verliezen servermarkt aan AMD? Datacenters is gewoon +20% gegroeid vergeleken met 1 jaar geleden. Marge lijkt ook nog altijd 10 punten hoger te liggen (55% intel vs 48% amd?).
Dat klinkt niet als problematisch of zware tegenslag vanuit concurrentie, als je zo kunt groeien met veel hogere marges dan je concurrent.

Sterker nog als je kijkt hoeveel groter alleen het datacenter divisie van Intel is tegenover compleet AMD, kan het zijn dat die divisie (in absolute $$) sneller groeit dan heel AMD:
- Stel je gaat van 10 naar 12 omzet (+20%) maar je hebt 55% marge, dan pak je +1,1 winstgroei. Das zegmaar intel datacenters.
- Stel je gaat van 3 naar 4,5 omzet (+45%) maar je hebt 48% marge, dan pak je +0,72 winstgroei. Das zegmaar AMD datacenters.

Zou dus heel voorzichtig zijn op dit moment om concurrentie vanuit AMD 1 op 1 te vertalen naar verslechtering van cijfers. AMD kan, relatief gezien, véél harder groeien dan nu en dat Intel daar gewoon niks van merkt en rustig double-digit blijft doorstomen - business as usual.
en daarbij krijg je ook een stukje Mobileye in de porto die Intel binnenkort wil afsplitsen (ergens dit jaar) :)

• Gearloose
  • Laatst online: 00:13
SandStar schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:35:
[...]

Mijn buy knop begint daar ook te jeuken idd ;)
Nouja, ze moeten nog wel verder gaan zakken wil ik gaan kopen. Maar nogmaals, laat de pijn maar overdreven worden!

• Atomius
  • Laatst online: 20:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3tc1WYP0mhpEw5FHJFdGvOzg34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StJ929ZmXodlgWlOSKhlMmIL.jpg?f=fotoalbum_large

In de snackbar lag de Telegraaf. Ik was niet per se onder de indruk van de jaarrendementen van de pensioenfondsen. Beter zaten ze allemaal in NT :p Maar da's vast te kort door de bocht ;)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

Atomius schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:04:
[Afbeelding]

In de snackbar lag de Telegraaf. Ik was niet per se onder de indruk van de jaarrendementen van de pensioenfondsen. Beter zaten ze allemaal in NT :p Maar da's vast te kort door de bocht ;)
Kunnen ze zelf weinig aan doen. De wet verbiedt ze om 100 procent in aandelen te zitten.

• Santee
Atomius schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:04:
[Afbeelding]

Ik vind het vrij verontrustend dat na een jaren lange bull run met een dip hier en daar sommige fondsen nog steeds op ca 100% zitten. Als er nu een 2008 achtige periode zou komen dan zitten die fondsen met een gigantisch probleem?

• Morty
poehee schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:50:
[...]

[quote]Pistachenootje schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:36:
[...]
Nou ben ik nieuwsgierig.
Via het Black-Scholes options pricing model kan je de implied volatility component in de prijs van opties berekenen. VIX volgt de gemiddelde implied volatility van S&P 500 opties met een looptijd van een maand.

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Santee schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:35:
[...]

Ik vind het vrij verontrustend dat na een jaren lange bull run met een dip hier en daar sommige fondsen nog steeds op ca 100% zitten. Als er nu een 2008 achtige periode zou komen dan zitten die fondsen met een gigantisch probleem?
Dekkingsgraad wordt door meer bepaald dan alleen de rendementen op aandelen. De ironie van dekkingsgraad en de daaruitvolgende 'verplichte' allocatie naar staatsobligaties is dat je met een heel lage dekkingsgraad nauwelijks in risicovolle assets mag beleggen terwijl je die nodig hebt om nog op een normale dekkingsgraad uit te komen. Je moet dan in hoge mate investeren in staatsobligaties, waarmee je jezelf vastzet in die lage dekkingsgraad.

Daarnaast zie je over de laatste jaren dat de winsten op aandelen (en ook op obligaties) teniet worden gedaan door de stijgende waarde van de liabilities, zijnde toekomstige pensioenuitkeringen. Aandelen stegen, obligaties stegen (door de dalende rente) en de PV van de pensioenuitkeringen stegen nog veel harder door de lagere rente.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:44
klaasvaak1853 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:55:
Must watch documentaire over crypto en NFT's.
(afspeelsnelheid 1.5x aanbevolen)

YouTube: Line Goes Up – The Problem With NFTs
Ik wou hem net posten. Lange zit, maar inderdaad aardig.

Onvoorstelbaar!

Pagina: 1 ... 75 ... 226 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij