Ja daar zijn een aantal mensen flink aan onder door gegaan, inclusief mijn oude man. Die had Baan, is uiteindelijk voor een miljoen het schip in gegaan en heeft vervolgens de hand aan zichzelf geslagen.aawe mwan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:19:
Als ik mensen hoor praten over „koersdalingen doen me niks, ik zit er in voor de lange termijn”, dan denk ik onwillekeurig altijd terug aan de Postbank / ING beleggingsfondsen waar ik rond het jaar 2000 in belegd had.
In die tijd was er nog geen internet voor gewone bankklanten; inleggen en opnemen ging via de Girofoon en je beursorder voor het huiseigen fonds werd direct de volgende ochtend uitgevoerd. Het was net zo gemakkelijk als sparen en zo werd het verkocht aan argeloze consumenten zoals ik.
Van het Communicatie Technologie fonds heb ik in 1999 het ritje omhoog meegemaakt van ongeveer 55 naar ongeveer 90 euro. Maar hetzelfde jaar begon de koers te dalen en toen in 2000 de koers gedaald was naar zo'n 29 euro hield ik het niet langer en heb ik alles de deur uit gedaan. Ik las net op internet dat het fonds de latere jaren nog verder gedaald is en dat het uiteindelijk in 2008 is opgeheven bij een waarde van €3,16.
Dus lang blijven zitten, is niet altijd de beste oplossing.
Volgens mij is dat ook de primaire reden dat al die boomers ons nu zo gek aankijken: hebben jullie niet gezien hoe hard wij genaaid werden tijdens de techbubbel.
De gemiddelde belegger is inmiddels een stuk meer onderlegd en zelfredzaam. Niet langer afhankelijk van de bank of openingstijden / verwerkingstijd. Continu in the loop, en dat scheelt een boel.
[ Voor 6% gewijzigd door MagniArtistique op 26-01-2022 19:29 ]

/f/image/8f0DmnyjEYU7lBCz3iQfZsCx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tnWuFULY3H1rMhSDhNzfHStu.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8ApRGbYVaZpbb2KjMmI7hg6Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XmLetp3UTt25G5lYnlj1SeVc.jpg?f=user_large)

:strip_exif()/f/image/StJ929ZmXodlgWlOSKhlMmIL.jpg?f=fotoalbum_large)