• peer geen appel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:54
The Third Man schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:00:
@peer geen appel had je in de jaren 90 niet hetzelfde over ecommerce kunnen zeggen? Nieuwe technologie die de massa aanspreekt brengt altijd een navenant grote “golf” van overmatige investeringen met zich mee, samen met weinig tot geen praktische winsten in de begintijd. Ik vind het alleen dan een drogreden om dat verschijnsel als allesomvattend toe te passen, alsof je “dus” geen winstgevend bedrijfsmodel van AI (of dus ecommerce) zou kunnen maken omdat je het nu nog niet ziet.
Goed punt en nuancering. Er zullen straks bedrijven geld verdienen, maar niet allemaal. Als ik nu kijk naar de investeringen die ze doen, met dank aan private equity of ander geleend geld en de weging van deze bedrijven in de indexen, dan maak ik me wel zorgen.

Er zijn eerder grote crashes geweest. Tulpenmanie en VOC speculatie waren vormen van pure speculatie. De Treinenmanie en DotCom bubbel lieten ten minste nog iets achter: Heel veel spoor en glasvezel.
The Third Man schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:00:
@peer geen appelNaar mijn idee heeft zowat elke industrie wel dit soort effecten vroeg of laat meegemaakt en is het geen logische weergave van onhaalbaarheid.
Dan is de vraag wat deze hype brengt: Zijn al die datacenters over een paar jaar nog hun geld waard? Zien we nog grote sprongen in verbetering van de modellen? Wanneer wordt er nou eens geld verdiend?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:59

The Third Man

The Third Jellyfish

@peer geen appel Al die mensen die dagelijks AI gebruiken, en dat is al een groot deel van de bevolking, doen al meer met de technologie dan tulpenmanie of VOC speculatie. Je lijkt alle soorten bubbels op een hoop te gooien en dan te zeggen "zoiets kan nu ook het geval zijn". Ja, maar de kans daarop is toch vele malen kleiner naar mate het aantoonbaar nut en toepassing kent?

Dat is de crux van het argument, er is een causaal verband tussen toepasbaarheid, investering en niet te vergeten ten gelde maken. Hoe beter die aspecten functioneren, hoe groter de kans dat er tenminste wat betrouwbaar en reproduceerbaar succes uit voor kan komen. Dat maakte ook het verschil tussen een webwinkel en een tulpenbol. Terwijl beiden wel schijnbaare overeenkomsten tussen hun hyping hadden. Dat is echter judging the book by its cover en niet de achterliggende motivatie analyseren.

[ Voor 12% gewijzigd door The Third Man op 27-04-2026 21:59 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:29

Bezulba

Formerly known as Eendje

Er is een heel groot verschil tussen mensen die AI gebruiken en mensen die bereid zijn om heel erg diep in de buidel te tasten om AI te mogen blijven gebruiken zodra alle gratis varianten niet meer beschikbaar zijn. Het is niet houdbaar om dit gratis te laten zijn, dus moet er op een gegeven moment gewoon voor betaald worden.

En met een tientje per maand gaat het wel een hele tijd duren voordat je miljarden investering zijn terugverdiend.

[ Voor 16% gewijzigd door Bezulba op 27-04-2026 22:29 ]

blup

Pagina: 1 ... 243 244 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij