• peer geen appel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:53
The Third Man schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:00:
@peer geen appel had je in de jaren 90 niet hetzelfde over ecommerce kunnen zeggen? Nieuwe technologie die de massa aanspreekt brengt altijd een navenant grote “golf” van overmatige investeringen met zich mee, samen met weinig tot geen praktische winsten in de begintijd. Ik vind het alleen dan een drogreden om dat verschijnsel als allesomvattend toe te passen, alsof je “dus” geen winstgevend bedrijfsmodel van AI (of dus ecommerce) zou kunnen maken omdat je het nu nog niet ziet.
Goed punt en nuancering. Er zullen straks bedrijven geld verdienen, maar niet allemaal. Als ik nu kijk naar de investeringen die ze doen, met dank aan private equity of ander geleend geld en de weging van deze bedrijven in de indexen, dan maak ik me wel zorgen.

Er zijn eerder grote crashes geweest. Tulpenmanie en VOC speculatie waren vormen van pure speculatie. De Treinenmanie en DotCom bubbel lieten ten minste nog iets achter: Heel veel spoor en glasvezel.
The Third Man schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:00:
@peer geen appelNaar mijn idee heeft zowat elke industrie wel dit soort effecten vroeg of laat meegemaakt en is het geen logische weergave van onhaalbaarheid.
Dan is de vraag wat deze hype brengt: Zijn al die datacenters over een paar jaar nog hun geld waard? Zien we nog grote sprongen in verbetering van de modellen? Wanneer wordt er nou eens geld verdiend?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:13

The Third Man

The Third Jellyfish

@peer geen appel Al die mensen die dagelijks AI gebruiken, en dat is al een groot deel van de bevolking, doen al meer met de technologie dan tulpenmanie of VOC speculatie. Je lijkt alle soorten bubbels op een hoop te gooien en dan te zeggen "zoiets kan nu ook het geval zijn". Ja, maar de kans daarop is toch vele malen kleiner naar mate het aantoonbaar nut en toepassing kent?

Dat is de crux van het argument, er is een causaal verband tussen toepasbaarheid, investering en niet te vergeten ten gelde maken. Hoe beter die aspecten functioneren, hoe groter de kans dat er tenminste wat betrouwbaar en reproduceerbaar succes uit voor kan komen. Dat maakte ook het verschil tussen een webwinkel en een tulpenbol. Terwijl beiden wel schijnbaare overeenkomsten tussen hun hyping hadden. Dat is echter judging the book by its cover en niet de achterliggende motivatie analyseren.

[ Voor 12% gewijzigd door The Third Man op 27-04-2026 21:59 ]

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:37

Bezulba

Formerly known as Eendje

Er is een heel groot verschil tussen mensen die AI gebruiken en mensen die bereid zijn om heel erg diep in de buidel te tasten om AI te mogen blijven gebruiken zodra alle gratis varianten niet meer beschikbaar zijn. Het is niet houdbaar om dit gratis te laten zijn, dus moet er op een gegeven moment gewoon voor betaald worden.

En met een tientje per maand gaat het wel een hele tijd duren voordat je miljarden investering zijn terugverdiend.

[ Voor 16% gewijzigd door Bezulba op 27-04-2026 22:29 ]

blup

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Bezulba dat het een flinke uitdaging is ontkent denk ik ook niemand, maar dat maakt het nog steeds verder verwijderd van pure speculatie zoals tulpenbollen die geen functionele dienstverlening kunnen aanbieden. Een AI dienst in allerlei vormen wel. Dat maakt het kansrijker in mijn optiek en daarom ongefundeerd om het te makkelijk weg te zetten als iets wat dermate speculatief zou zijn. En er dan zorgen over te gaan maken alsof het erg snel winst had moeten maken, wat gewoonweg onrealistisch is. Dat is een beetje een self-fulfilling prophecy creëren: de drempel dermate hoog leggen dat het snel dat niet haalt zodat je kan zeggen “zie je wel, allemaal hype en manie, wordt nooit wat”.

Ik vind het logischer om het net zo te benaderen als andere geïntroduceerde technologie en dan met die verwachtingen beoordelen. Dan heeft het nog wel even om te laten zien welke exacte verdienmodellen ervan haalbaar zijn of niet. Want dat wordt snel ook eendimensionaal benaderd “wil iemand diep in de buidel tasten “ wat natuurlijk ook niet de realiteit is. De potentiële doelgroepen lopen uiteen van allerlei individuen (developers, beeldbewerkers, ontwerpers ga zo maar door) tot complete organisaties en alles er tussenin. Dat is niet binair wel/niet inschatbaar of dat verdienbaar te maken valt.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bezulba schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:28:
Er is een heel groot verschil tussen mensen die AI gebruiken en mensen die bereid zijn om heel erg diep in de buidel te tasten om AI te mogen blijven gebruiken zodra alle gratis varianten niet meer beschikbaar zijn. Het is niet houdbaar om dit gratis te laten zijn, dus moet er op een gegeven moment gewoon voor betaald worden.

En met een tientje per maand gaat het wel een hele tijd duren voordat je miljarden investering zijn terugverdiend.
Voor bedrijven kan het al heel snel uit alleen, en die kunnen wel degelijk diep in de buidel tasten. Als je medewerkers 10% efficienter worden met AI, kan je zo een paar honderd Euro per maand eraan betalen per medewerker en nog winst eruit halen.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:14:
[...]

Voor bedrijven kan het al heel snel uit alleen, en die kunnen wel degelijk diep in de buidel tasten. Als je medewerkers 10% efficienter worden met AI, kan je zo een paar honderd Euro per maand eraan betalen per medewerker en nog winst eruit halen.
Ik zie nu al berichten van bedrijven op linkedin die mensen weer in dienst nemen omdat de AI rekening te hoog wordt met alle tokens die men verbrand. Het komt ook doordat bedrijven alles nu in AI gooien, terwijl het voor een bepaalde workload is. Het word vaak nu als een veredelde Google gebruikt, terwijl voor sommige dingen Google beter is en zoals het maken van scripts en code het vaak beter is om de scripts te runnen ipv het in een model te stoppen

Ik had leuk nieuws vanochtend: Ik had PF8 gekocht 10.000 shares. Deze is vanochtend naar 0.26 geschoten, aanschafprijs was 0.11

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou het niet al te serieus nement wat er op LinkedIn wordt gedeeld. Het niveau daar is in mijn ervaring nogal twijfelachtig. Dat gezegd hebbende, ik geloof direct dat er toepassingen zijn die een LLM in theorie kan, maar in de praktijk gewoon niet de juiste tool voor zijn. Hell je kan een LLM vragen je rekenwerk uit handen te nemen, maar een rekenmachine doet dat een stuk sneller en goedkoper.

Tegelijk voor zat toepassingen kan een LLM natuurlijk wel degelijk helpen, en dan blijft dus mijn punt dat bedrijven veel geld hebben, en zelfs bij beperkte toenames van productiviteit ze daar flink voor kunnen betalen.

• peer geen appel
Allereerst, dank aan iedereen die meedenkt _/-\o_ Lukt me niet om snel of op iedereen te reageren, maar doe wat ik kan.
The Third Man schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:58:
@peer geen appel Al die mensen die dagelijks AI gebruiken, en dat is al een groot deel van de bevolking, doen al meer met de technologie dan tulpenmanie of VOC speculatie. Je lijkt alle soorten bubbels op een hoop te gooien en dan te zeggen "zoiets kan nu ook het geval zijn". Ja, maar de kans daarop is toch vele malen kleiner naar mate het aantoonbaar nut en toepassing kent?
Nuance: Ik zei dat de tulpen en VOC pure speculatie waren. En dat de dotcom bubbel en de treinenmanie tenminste nog iets leverden. Je hebt gelijk dat het veel gebruikt wordt, maar in het kader van beleggen: Wie betaald er dan om het winstgevend te maken?

• peer geen appel
Sissors schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:22:
OpenAI zit rond de $24 miljard jaaromzet gebaseerd om hun huidige maandomzet: https://openai.com/index/accelerating-the-next-phase-ai/.
Ik merk op dat dit annualized revenue is, geen daadwerkelijk omzet. Ik heb ooit een video gezien waarin werd beweerd dat in een rechtzaak de werkelijke omzet werd genoemd (5 miljard), maar kan dit niet terugvinden. Is er ergens een bron van de werkelijke omzet?

• peer geen appel
Uniciteit schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:11:
[...]

Het verschil in de waarderingen zit ‘m in het feit dat jij de huidige stand van zaken anders interpreteert dan de rest. En blijkbaar heeft ‘het grote geld’ een andere interpretatie dan jij. (Ik zeg ook niet dat je goed of fout zit. Het is gewoon precies dat: een ander interpretatie).

Even de argumenten die jij aandraagt en hoe er dus anders naar gekeken wordt door het grote geld:

Alvast een tip: redelijke lange post, dus gebruik AI om ‘m samen te vatten :9

1) Er wordt ‘weinig tot niets’ verdiend
Ik denk dat je dan vooral aan Claude, OpenAI, etc. denkt. Feit is dat veel bedrijven in hun beginjaren veel verlies maken. Neem bijvoorbeeld Spotify… duurde iets van 15 jaar voordat ze winst begonnen te maken. Bij OpenAI zijn de verliezen weliswaar heel groot, maar hun omzet is ook al in de miljarden. ‘In verhouding’ valt het mee.

Daarnaast denk ik dat bedrijven als Meta het ook weer niet snel met je eens is dat er niets wordt verdiend. Kijk even wat hun advertentie-inkomsten doen… een heel groot deel van de groei mag je echt 100% toewijzen aan AI. Dan nemen ze het maar voor lief dat ze nu even een paar jaar flink geld moeten uitgeven.

2) Het is alleen maar een ‘geavanceerde tekstvoorspeller’
Dat kan best zo zijn. Maar die geavanceerde tekstvoorspeller doet wel steeds vaker de juiste voorspellingen. De modellen hoeven niet perfect te zijn en 0 fouten te maken. Ze moeten uiteindelijk vooral gewoon meer weten dan de gemiddelde persoon en minder fouten maken dan de gemiddelde persoon.

Dat is nog niet perfect, maar dat wordt in rap tempo beter. En dat is ook wat markten en investeerders meenemen. Hoe goed waren deze modellen in 2023? En toen 2024 en 2025? En nu 2026? Op een grafiek zit gewoon een lijn die van linksonder naar rechtsboven gaat. Die verbeteringen kunnen best afremmen, maar al gaat het de komende jaren nog maar op 10% van het tempo dat het de afgelopen jaren ging… tja, dan nog heb je het over gigantische verbeteringen.

3) AI coding tools flood open source with low quality code
De pessimist zal zeggen: “Zie je wel, het is niets!” De optimist zal zeggen: “De moderne Codex agent en Claude Code bestaan nog maar net een jaar (2025!). Nu zit er nog te veel low quality code tussen… maar stel je nog eens een paar jaar aan doorontwikkelingen voor!”

4) Duur advocatenkantoor blundert met AI verzinsels
De pessimist zal weer zeggen: “Zie je wel, het verzint dingen, het weet niets!” De optimist zal zeggen: “Wow, blijkbaar durven advocatenkantoren het nu al aan om op deze tools te vertrouwen. In dit geval nog onterecht… maar het zegt wel wat over de richting die is ingezet…”

5) Energiebehoefte, te weinig mensen om datacentra te bouwen, chips zijn over een paar jaar niets meer waard, geen verdienmodel
Ook dit kan allemaal anders geinterpreteerd worden.

Energiebehoefte: ja, in Nederland en in Europa is de mindset heel erg dat er te weinig energie is, dat we zuinig moeten omgaan met energie, etc. In landen als de VS en China wordt dat allemaal niet als een onoverkomelijk probleem gezien. Sterker nog, daar wordt een stijging van de energiebehoefte vaak als goed gezien - en daar anticiperen ze ook op en ze bouwen ook bij.

Te weinig mensen om te bouwen: dit is eerlijk gezegd geen probleem. Alle grote techbedrijven zijn al jaren aan het bijbouwen en het is niet zo dat daar een dusdanige krapte is dat ze vastlopen.

Chips zijn over een paar jaar niets meer waard: dat maakt niets uit. Bedrijven - in de breedste zin van het woord - doen altijd investeringen die ze afschrijven. Blijkbaar hebben deze bedrijven de rekensom gemaakt dat het het waard is om dit te doen. Ze zullen ze ook niet zomaar weggooien: de afgeschreven chips gaan gebruikt worden voor de goedkoopste modellen en tools. Zeg maar voor de mensen die bij AI denken aan een chatbot en verder niets.

Geen verdienmodel: Dat zal een optimist anders zien. Bedrijven als OpenAI, Google en Claude draaien al miljarden omzet op relatief simpele abonnementen. Dat ze nog verlies maken komt vooral door investeringen in betere modellen en niet door gebrek aan vraag.

Bovendien zie je het verdienmodel al verschuiven: goedkope abonnementen (van 20 euro) als instap, met steeds meer beperkingen, en upsell naar duurdere (enterprise) tiers.

Voor bedrijven wordt het nog duidelijker. Net als bij Microsoft 365 draait de keuze niet alleen om functionaliteit, maar om compliance, security en infrastructuur. Bedrijven gaan niet zelf met (autonome) agents knutselen (zoals OpenClaw op een Mac Mini), maar kiezen voor enterprise-oplossingen met garanties rond data, regelgeving en support.
Dank voor je inzichten en leuk de verschillen tussen de optimist en pessimist. :)

• peer geen appel
Bezulba schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:28:

Wat is dit dan inderdaad waard voor de grote meute? Heb mezelf die vraag gesteld, maar kan me niet voorstellen dat ik daar meer dan 10 euro per maand voor zo willen neerleggen. Hoe wordt dit dan ooit winstgevend?

Dan moeten de modellen inderdaad vele malen efficiënter worden en de 'computing power' ook.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

peer geen appel schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:54:
[...]

Ik merk op dat dit annualized revenue is, geen daadwerkelijk omzet. Ik heb ooit een video gezien waarin werd beweerd dat in een rechtzaak de werkelijke omzet werd genoemd (5 miljard), maar kan dit niet terugvinden. Is er ergens een bron van de werkelijke omzet?
En zolang ze niet beurs genoteerd zijn, kan het ook op een andere manier worden berekend dan SEC approved is.
Beetje net zoals de Groupon 'revenue' grappen uit het verleden :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

peer geen appel schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:27:
Nuance: Ik zei dat de tulpen en VOC pure speculatie waren. En dat de dotcom bubbel en de treinenmanie tenminste nog iets leverden. Je hebt gelijk dat het veel gebruikt wordt, maar in het kader van beleggen: Wie betaald er dan om het winstgevend te maken?
Niet anders dan bij andere platform- en/of cloudbased diensten. Je moet het als provider eenmaal hebben om het als X-as-a-service aan te kunnen bieden. Dan prijs je het interessant genoeg zodat de OPEX acceptabel is, en de CAPEX wegvalt samen met de verantwoordelijkheid voor in-house expertise zijn natuurlijk de selling points. Of je nou een websiteje ergens host in plaats van zelf de server ophangen en beheren, of dat je ergens een AI dienst afneemt in plaats van zelf inrichten, tja ik weet wel wat velen zullen doen. En men vandaag de dag al doet. Naast programmeren zijn meer en meer software huizen naar subscription-cloud gegaan, zie ook Office365 en Adobe's Creative Suite (incl Photoshop). Waar je vroeger een Excel-guru of Photoshop-expert in je bedrijf of inhuurbaar moest hebben tovert de AI nu al het meeste voor jou in de online versie.

En vergeet vooral niet dat bedrijven zoals MS en Adobe dit niet doen omdat ze enkel aan AI services dermate veel kunnen verdienen ("wie betaalt het"), ze doen het ook omdat ze samen met die transitie ook veel dead weight in hun eigen bedrijf kunnen wegbonjouren. Daar zit ook een factor van jewelste qua winstgevendheid. Uiteindelijk telt wat er op de bedrijfsbalans komt te staan ongeacht hoe men daar exact komt. En als aandeelhouders ergens interesse voor hebben is wel een technologie om dead weight en daarmee kosten te verminderen. Dat was met de vroegste computerautomatisering al (ten tijde van de ponskaarten) en dat herhaalt zich keer op keer met de volgende uitvinding die daarvoor ingezet kan worden.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik maak software en ik kan me goed voorstellen dat bedrijven bereid zijn om per developer duizenden euro's per maand aan tokens uit te geven. Ik denk dat een gemiddeld team van zeven ontwikkelaars dat ruwweg een miljoen per jaar kost vaak vervangen zal kunnen worden door drie ervaren ontwikkelaars met AI agents. AI bedrijven zullen het echt niet hoeven te hebben van piet particulier met een abonnement van een tientje.

Maar ik ben er niet van overtuigd dat AI-aanbieders de pricing power zullen hebben om grote marges te behalen. Er is veel concurrentie, weinig lock-in of netwerkeffecten en de frontiermodellen lijken te convergeren.

[ Voor 10% gewijzigd door eamelink op 28-04-2026 14:51 ]

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:46
peer geen appel schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:59:
[...]

Wat is dit dan inderdaad waard voor de grote meute? Heb mezelf die vraag gesteld, maar kan me niet voorstellen dat ik daar meer dan 10 euro per maand voor zo willen neerleggen. Hoe wordt dit dan ooit winstgevend?

Dan moeten de modellen inderdaad vele malen efficiënter worden en de 'computing power' ook.
Dan zou je eens moeten spelen met Claude Code. Indrukwekkend wat die in korte tijd kan produceren, je vibecoded binnen korte tijd een applicatie in elkaar, inclusief documentatie. Nu kan ik zelf niet beoordelen wat de kwaliteit van de code is (ben geen developer) maar was behoorlijk onder de indruk van hoe snel ik een functionerende applicatie incl. documentatie had. En dan is dit nog het begin, het zal alleen maar beter worden.

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:48
eamelink schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:45:
Ik denk dat een gemiddeld team van zeven ontwikkelaars dat ruwweg een miljoen per jaar kost vaak vervangen zal kunnen worden door drie ervaren ontwikkelaars met AI agents.
Waarom zou je die 4 ontwikkelaars ontslaan? Je kunt ook alle 7 ontwikkelaars in dienst houden waardoor je algehele productiviteit met circa 115% groeit. Dit is een innovatie die de productiviteit dient te vergroten, dat betekent niet automatisch dat je de capaciteit ook moet verkleinen.

[ Voor 12% gewijzigd door 49euro op 28-04-2026 15:27 ]

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:57

XanderDrake

Build the future!

Ascension schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:03:
Dan zou je eens moeten spelen met Claude Code. Indrukwekkend wat die in korte tijd kan produceren, je vibecoded binnen korte tijd een applicatie in elkaar, inclusief documentatie. Nu kan ik zelf niet beoordelen wat de kwaliteit van de code is (ben geen developer) maar was behoorlijk onder de indruk van hoe snel ik een functionerende applicatie incl. documentatie had. En dan is dit nog het begin, het zal alleen maar beter worden.
Dit onderschrijf ik, het is serieus indrukwekkend. Prototyping en PoCs maken gaat zo snel ineens.

Claude Code gaat zo goed dat OpenAI ineens een probleem heeft:
OpenAI falls short of revenue and user targets as it races toward IPO, WSJ reports

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• peer geen appel
Ascension schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:03:
[...]
Ik ben programmeur en vind wel wat van vibe coding :)

Het is een laagdrempelige methode om jouw idee te maken én te leren over programmeren. Ook handig voor een snelle mock-up of documentatie!

Ik zie echter een probleem in de ingebakken fouten en het vertrouwen wat de code uitstraalt. De vibe coder kan al snel denken, dit ziet er indrukwekkend uit en .. het werkt! Maar hij beseft bijvoorbeeld niet de subtiele beveiligingsfout of andere onzin die erin zit.

Besef je wel dat de programmeur nog steeds verantwoordelijk is? Niet leuk meer als je software een komma-fout maakt en er de laatste maanden te weinig is gefactureerd bij jouw klant :X

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Dat er vibecoders bestaan is net zoiets als dat er ook mensen zelf een huis uit een bouwpakket bouwen. Leuk, je krijgt er aandacht mee en evt nog goed praktisch uit te voeren, maar het spreekt niet voor de bouwsector in het algemeen. Ik vind die edge cases benoemen niet echt representatief voor hoe de professionele massa er wat mee gaat doen of kan doen. Inclusief de massa bestaande developers. Daarbij zie je eerder dat men hun arbeidsproces versterkt en FTE's daarmee kan besparen tegenover meer turnover. Net als dat allerlei moderne technologien in de bouwsector ook het platte aantal "handjes" tov de schaal van het bouwproject enorm heeft verkleind.

Dat massa-effect is het grotere plaatje en wat er bij de aandeelhoudersvergaderingen van de bouwbedrijven uiteindelijk telt voor waar hun investeringen heen gaan en hoe veel. Niet die bouwpakket-bouwers.

[ Voor 88% gewijzigd door The Third Man op 28-04-2026 16:41 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

49euro schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:25:
Waarom zou je die 4 ontwikkelaars ontslaan? Je kunt ook alle 7 ontwikkelaars in dienst houden waardoor je algehele productiviteit met circa 115% groeit. Dit is een innovatie die de productiviteit dient te vergroten, dat betekent niet automatisch dat je de capaciteit ook moet verkleinen.
Dat ligt aan de prijselasticiteit van de vraag. Bij sommige organisaties zal die hoog zijn en kunnen efficientieverbeteringen gebruikt worden om méér te doen, bij andere organisaties is die laag en zal een grotere efficientie gebruikt worden om kosten te besparen. Vergelijk dat laatste met bijvoorbeeld schoonmaken; als een kantoor nu adequaat schoongemaakt wordt zal een efficientieverbetering in de schoonmaak leiden tot minder kosten, en niet tot meer schoonmaak.

Maar bespoke software was tot nu toe altijd takke-duur, ik denk dat de vraag weleens flink kan toenemen nu het significant goedkoper wordt door AI :)

[ Voor 8% gewijzigd door eamelink op 28-04-2026 17:42 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

eamelink schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:41:
Vergelijk dat laatste met bijvoorbeeld schoonmaken; als een kantoor nu adequaat schoongemaakt wordt zal een efficientieverbetering in de schoonmaak leiden tot minder kosten, en niet tot meer schoonmaak.
Alleen worden de meeste kantoren niet door een in-house crew schoongemaakt maar door een gecontracteerde partij die een pool van schoonmakers detacheert naar hun aangesloten klanten. Die partij kan meer bedrijven schoonmaken met hetzelfde aantal schoonmakers cq beter concurreren tegen andere schoonmaakbedrijven bij aanbestedingen. Dus in wezen wel 'meer schoonmaak' breder gezien.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
peer geen appel schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:37:

En dan hebben we het nog niet gehad over alle onmogelijkheden: De enorme energiebehoefte waar niet aan voldaan kan worden, te weinig mensen om die datacentra te bouwen, enorme investeringen die over een paar jaar niks waard zijn (dure chips zijn binnen een paar jaar afgeschreven) en de grootste: er is nog geen verdienmodel.

Dus, wat mis ik?
Er is wel een verdienmodel, maar dat ligt vooral in de B2B markt. Bijvoorbeeld het Pentagon betaalt veel geld voor AI diensten. Idem dito voor de rest van de Amerikaanse overheid waar AI inmiddels geïntegreerd is. Of een land zoals Israël dat AI inzet voor zijn inlichtingendiensten. Maar ook software development heeft AI omarmd en de werkgevers betalen licenties. Etc.

Er zullen vast nog wat startups omvallen, maar een bedrijf als Anthropic gaat niet meer weg. Zat bedrijven die Claude Mythos willen gebruiken. Of de recente demonstratie van Palantir om doelwitten met AI op te zoeken, genoeg partijen die dergelijke technologie willen hebben.

Je hebt dus deels gelijk: van de consumentenabonnementjes zullen de investeringen nooit terugverdiend kunnen worden. Maar in die B2B markt wordt grof veel geld rondgepompt.

March of the Eagles

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Met Arcadis in portefeuille is het een groene dag. Maar nu? Pak ik 20% rendement of houd ik ze nog even?

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:32:
[...]

Er is wel een verdienmodel, maar dat ligt vooral in de B2B markt. Bijvoorbeeld het Pentagon betaalt veel geld voor AI diensten. Idem dito voor de rest van de Amerikaanse overheid waar AI inmiddels geïntegreerd is. Of een land zoals Israël dat AI inzet voor zijn inlichtingendiensten. Maar ook software development heeft AI omarmd en de werkgevers betalen licenties. Etc.

Er zullen vast nog wat startups omvallen, maar een bedrijf als Anthropic gaat niet meer weg. Zat bedrijven die Claude Mythos willen gebruiken. Of de recente demonstratie van Palantir om doelwitten met AI op te zoeken, genoeg partijen die dergelijke technologie willen hebben.

Je hebt dus deels gelijk: van de consumentenabonnementjes zullen de investeringen nooit terugverdiend kunnen worden. Maar in die B2B markt wordt grof veel geld rondgepompt.
Anthropic bestaat sinds 2021. Wat hebben zij dan dat hun business zo uniek maakt? Hoe weet je dat er in de komende 5, 10 of 15 jaar niet een bedrijf oppopt die het kunstje beter of goedkoper kan aanbieden?

Om maar een Buffet wijsheid te noemen:
At one stage, there were more than 2,000 separate auto manufacturers in the US. Even if you had bought shares in all of them, you would have lost money. It was virtually impossible to know which would fail and which would succeed. However, it was very easy to see who would definitely lose out – horses. The best investment strategy would therefore have been to go short of horses. There were 20 million horses in the US in 1900. Today, there are just 4 million.

https://www.telegraph.co....om-of-Warren-Buffett.html

• init6
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:39:
[...]

Anthropic bestaat sinds 2021. Wat hebben zij dan dat hun business zo uniek maakt? Hoe weet je dat er in de komende 5, 10 of 15 jaar niet een bedrijf oppopt die het kunstje beter of goedkoper kan aanbieden?

[...]
Het is iets waar ik onderzoek naar gedaan heb vorig jaar en toevallig een blogpost over geschreven heb:

Modellen worden beter en goedkoper, dus iemand kan het kunstje opnieuw doen.

Maar er speelt nog iets anders: er groeit nu een generatie developers op die nooit zonder LLMs heeft gewerkt. Die tools worden onderdeel van hoe ze denken en bouwen.

Tegelijk mogen diezelfde tools vaak niet gebruikt worden om concurrerende producten te bouwen.

Dus het probleem is niet alleen of iemand het beter kan, maar of ze het überhaupt nog kunnen zonder afhankelijk te zijn van partijen die ze blokkeren zodra er een concurrerend product gebouwd wordt.

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:57
Hoi allen,

Ik ben sinds 2018 ongeveer af en aan bezig met beleggen, maar val toch eigenlijk altijd weer terug op crypto. Die markt ken ik beter en de spanning in die markt trekt me aan. Nu ik de 40 gepasseerd ben, is het voor mij ook van belang om iets minder risicovol om te gaan met mijn geld. Daarom ga ik toch ook weer actief beleggen en zal ik maandelijks DCA aandelen en ETF's aanschaffen. Ik lees hier graag mee over jullie ervaringen :)

Ik heb mijn DeGiro account weer afgestoft en de eerste aankopen heb ik een paar weken geleden weer gedaan. Over een paar dagen ontvang ik mijn eerste dividend van ASML, altijd leuk!

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online

Internet Janny

He does it for free

snip: linkdrop

[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 01-05-2026 14:15 ]

2008 Citroën C1 113k km te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2334850

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Bij De Giro kan je je aandelen uitlenen zoals de meeste wel weten denk ik.
Nou zag ik dat een aandeel een rente geeft van maar liefst 20% per jaar, bizar veel.
Zitten hier risico's aan om ze uit te lenen?

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:20
NicoHF schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:06:
Bij De Giro kan je je aandelen uitlenen zoals de meeste wel weten denk ik.
Nou zag ik dat een aandeel een rente geeft van maar liefst 20% per jaar, bizar veel.
Zitten hier risico's aan om ze uit te lenen?
Welk aandeel geeft 20% rente? Hoog rendement zonder risico kan niet kloppen.

• NicoHF
  • Niet online
aljooge schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:15:
[...]

Welk aandeel geeft 20% rente? Hoog rendement zonder risico kan niet kloppen.
Gamestop

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:15
Kon ook niet anders. De meeste aandelen geven misschien maar 0,1%.

Kan geen kwaad.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• NicoHF
  • Niet online
Pr088 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:40:
[...]

Kon ook niet anders. De meeste aandelen geven misschien maar 0,1%.

Kan geen kwaad.
Een ander aandeel die erbij staat is Alfen met 2.6%

Maar het kan geen kwaad dus?
Kan ik ze dan wel oo elk moment de aandelen weer verkopen?

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Het probleem met uitlenen van aandelen is dat ze die gebruiken om die betreffende aandelen te shorten.
Als je long bent op die aandelen, dan kan je het uitlenen het beste uitzetten.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:47
Verwijderd1 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:39:

[...]
Dat klinkt natuurlijk goed, maar het is heel goed mogelijk dat ook paarden een uitstekend rendement hadden in een periode dat de populatie van 20 miljoen naar 4 miljoen gaat. Een krimpende markt is niet perse niet winstgevend. Volgens mij zijn de bedrijven in sigaretten en dergelijke daar een mooi (?) voorbeeld van. Volgens mij doet bijv. Philip Morris het uitstekend ondanks dat wereldwijd minder mensen gaan roken.

Daarnaast zit er natuurlijk wel een kern van waarheid in het voorbeeld qua autobedrijven, maar tegelijkertijd laten de afgelopen decennia wel zien dat techbedrijven die eenmaal een dominate marktpositie hebben die vaak wel vast weten te houden.

• 49euro
kevlar01 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:21:
Het probleem met uitlenen van aandelen is dat ze die gebruiken om die betreffende aandelen te shorten.
Als je long bent op die aandelen, dan kan je het uitlenen het beste uitzetten.
Ja in theorie heb je gelijk. Echter die 100 aandelen GameStop van hem gaan natuurlijk nooit het verschil maken. Ik zou toch gewoon de premie van 20% pakken

Edit: Zeker bij GameStop waarbij de exit strategie van velen is gebaseerd op een short squeeze zou meer shorters goed voor je long positie moeten zijn.🤡

[ Voor 15% gewijzigd door 49euro op 01-05-2026 17:06 ]

• NicoHF
  • Niet online
49euro schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:02:
[...]

Ja in theorie heb je gelijk. Echter die 100 aandelen GameStop van hem gaan natuurlijk nooit het verschil maken. Ik zou toch gewoon de premie van 20% pakken

Edit: Zeker bij GameStop waarbij de exit strategie van velen is gebaseerd op een short squeeze zou meer shorters goed voor je long positie moeten zijn.🤡
Wist niet dat ik 100 stuks had, interessant

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:38
NicoHF schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:20:
[...]

Wist niet dat ik 100 stuks had, interessant
Hij bedoelt natuurlijk dat de hoeveelheid aandelen die jij bezit verwaarloosbaar is op die 450.000.000 uitstaande aandelen van GameStop.

Tenzij jij Roaring Kitty himself bent, denk ik niet dat het verkopen van jouw hele positie een grote invloed zal hebben op de prijs van het aandeel.

• NicoHF
  • Niet online
Marrtijn schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:53:
[...]

Hij bedoelt natuurlijk dat de hoeveelheid aandelen die jij bezit verwaarloosbaar is op die 450.000.000 uitstaande aandelen van GameStop.

Tenzij jij Roaring Kitty himself bent, denk ik niet dat het verkopen van jouw hele positie een grote invloed zal hebben op de prijs van het aandeel.
Mijn positie zou inderdaad geen enkele invloed hebben.

• NicoHF
  • Niet online
Die van 20.75% rente is voor de gamestop derivaten die ik had gekregen dat zie ik nu pas.
Omdat er twee kopjes zijn van Gamestop

Gamestop Corp
Hoog
NSY USD
20,75%

En

GameStop Corp Class A
Gemiddeld
0,06%
NSY USD

• Marrtijn
Naar welke sectoren kijken jullie op dit moment?

Normaal is er altijd wel een sector die lager staat dan de rest en die kan ik dan bijkopen, maar op dit moment staat alles (behalve SaaS, maar daar ben ik niet zo'n fan van) hoog. Zelfs mijn defensieve aandelen zoals ECMPA, KPN en ASR doen het ontzettend goed.

Het is natuurlijk een ontzettend luxeprobleem dat ik niet weet ik bij moet kopen, maar dit ben ik als dividendbelegger niet gewend.

• Pr088
Marrtijn schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:59:

Normaal is er altijd wel een sector die lager staat dan de rest en die kan ik dan bijkopen, maar op dit moment staat alles (behalve SaaS, maar daar ben ik niet zo'n fan van) hoog. Zelfs mijn defensieve aandelen zoals ECMPA, KPN en ASR doen het ontzettend goed.

Het is natuurlijk een ontzettend luxeprobleem dat ik niet weet ik bij moet kopen, maar dit ben ik als dividendbelegger niet gewend.
Vooral brede indexen. O.a. Big Pharma met een tracker. Wil je risico afbouwen dan zijn Heineken en Unilever ook spotgoedkoop. Adyen overweeg ik ook weer. Die beurswaardering is echt veel te laag bij hun business

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:35

Grouchy

meep meep

Als je specifiek achterblijvers zoekt; kijk eens naar de sector consumer discretionary sector, de Hermessen & LVMHen, autofabrikanten enzovoort van deze wereld .
Healthcare blijft ook achter. Emerging Markets; bonds, tech in India, Indonesië..

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18-05 20:49

Ik kijk momenteel vooral naar dividend. Saaie beleggingen met weinig koersstijging hebben wel vaak een stabiele dividenduitkering die aardig wat hoger is dan spaarrente.

• init6
  • Niet online
R_Zwart schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:20:
[...]

Ik kijk momenteel vooral naar dividend. Saaie beleggingen met weinig koersstijging hebben wel vaak een stabiele dividenduitkering die aardig wat hoger is dan spaarrente.
Had begrepen dat dividend niet voordelig is voor ons als Nederlandse beleggers belastingtechnisch. Hoe kijk jij daar naar?

Heb zelf 100 TRMD aandelen die lekkere dividend maken.

• init6
  • Niet online

Heb zeer offensieve aandelen:

Bij dips pak ik aandelen in ruimte technologie, AI. Daarnaast koop aandelen ik in metalen en vooral kritische metalen aandelen. Een deel groene energie aandelen en ik ben mij aan het richten op energie. Zodra er onrust is koop/verkoop ik olie aandelen.

YTD zit ik nu op 46%+

• Pr088
init6 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:47:
[...]

Had begrepen dat dividend niet voordelig is voor ons als Nederlandse beleggers belastingtechnisch. Hoe kijk jij daar naar?

Heb zelf 100 TRMD aandelen die lekkere dividend maken.
Juist wel. Is in NL goed geregeld. In de meeste gevallen kun je de dividendbelasting gewoon terugkrijgen.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Pr088 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:00:
[...]

Juist wel. Is in NL goed geregeld. In de meeste gevallen kun je de dividendbelasting gewoon terugkrijgen.
Dat is toch geen voordeel? Dividend is een fiscaal voordeel in die landen met gerealiseerde winstbelasting (meeste landen), omdat de koers navenant daalt met de dividenduitkering en er dus waarde naar cash 'wegvloeit' met minder of geen belasting dan als het belast zou zijn bij (uiteindelijke) verkoop. In Nederland hebben we die niet, dus maakt het niks uit of je een aandeel gekocht op 100 op 110 verkoopt of alsnog op 100 met 10 dividend uitgekeerd.

Je zit alleen wel specifiek met aandelen die je selecteert op dividenduitkering ongeacht hun netto winst (koers + dividend), dus verdien je er netto gemiddeld minder aan. Anders zou iedereen dividendfondsen kunnen gebruiken om gemiddeld hogere winst te draaien, zou wel makkelijk zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door The Third Man op 03-05-2026 16:34 ]

• Pr088
The Third Man schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:33:
[...]
Dat is toch geen voordeel? Dividend is een fiscaal voordeel in die landen met gerealiseerde winstbelasting (meeste landen), omdat de koers navenant daalt met de dividenduitkering en er dus waarde naar cash 'wegvloeit' met minder of geen belasting dan als het belast zou zijn bij (uiteindelijke) verkoop. In Nederland hebben we die niet, dus maakt het niks uit of je een aandeel gekocht op 100 op 110 verkoopt of alsnog op 100 met 10 dividend uitgekeerd.

Je zit alleen wel specifiek met aandelen die je selecteert op dividenduitkering ongeacht hun netto winst (koers + dividend), dus verdien je er netto gemiddeld minder aan. Anders zou iedereen dividendfondsen kunnen gebruiken om gemiddeld hogere winst te draaien, zou wel makkelijk zijn.
Nee ik bedoel dat in sommige andere Europese landen het veel minder is geregeld dan in Nederland. Dus je hebt hier geen voordeel (gratis geld bestaat niet) maar je bent beter af dan pak em beet, Fransen en Belgen.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:34
Misschien kan je iets met deze lijst:
List of Undervalued Dividend Stocks (May '26)
Wel helaas maar 3 gratis tips, de rest van het artikel is voor abonnees.

[ Voor 5% gewijzigd door Malantur op 04-05-2026 10:08 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Pr088
Malantur schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:05:
[...]

Prima uitgewerkt lijstje. Apple is naast Meta ook interessant.
Voor Europa zou ik voorzichtig zijn met Franse bedrijven, dat lijkt heel wat, maar is voor buitenlandse beleggers qua aankoopkosten en dividendbelasting vaak minder aantrekkelijk.
Spanje en Italië zijn qua waardeaandelen enorm hard omhoog geknald, ik zat bijvoorbeeld 2 jaar geleden aan Enel te denken, die zijn inmiddels over de kop gegaan.

Deutsche Telekom blijf ik interessant vinden, maar ook 'gewoon' de verzekeraars in Nederland. ASR, NN hebben nog steeds ruimte richting 70 en 80 euro per aandeel. En Vopak? Doet ook steady 4% dividend en ik zie echt wel upside in de koers.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Uniciteit schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:57:
Mini analyse van mij. Als het over de giganten gaat die nu investeren (Amazon, Meta, Alphabet, Microsoft, Apple), dan is er eigenlijk één bedrijf die niet lijkt mee te komen, maar mogelijk wel hier heel sterk uitkomt: Apple.

Zij hebben een capex van ongeveer $12 miljard in heel 2025. De eerst volgende (Meta) zal op $70-$75 miljard uitkomen. De rest zit nog hoger.

Amazon, Meta, Alphabet en Microsoft zullen dit decennium ieder op honderden miljarden aan investeringen zitten. Zal elk bedrijf dat terugverdienen? Ik denk het niet. Ik zie twee mogelijke scenario's:

1) Één of twee winnaars die echt een doorbraak hebben en 'het beste' worden, de rest verliest
2) Geen duidelijke winnaar, ze bieden alle vier ongeveer hetzelfde en in strijd om klanten zal geen één van hen hoge prijzen voor hun AI-diensten kunnen vragen

Maar dan Apple. Honderden miljoenen of misschien zelfs miljarden mensen zullen een Apple apparaat gebruiken om toegang te krijgen tot de AI-diensten van Meta/Amazon/Microsoft/Alphabet. Net zoals met de zoekmachine en net zoals met de app store zullen zij gewoon een middle man zijn. Het maakt niet uit wie wint, want hoe dan ook zal Apple ergens in de keten zitten en wat afromen.

Misschien nog crucialer: kijk eens goed naar wat Apple doet met hun chips. Zij hebben een enorme focus op 3 zaken:

1) Eigen chips met in 2024 en 2025 grote NPU verbeteringen
2) Performance per Watt optimalisatie
3) Niet alleen AI in de cloud, maar ook on-device

Die eerste is voor mij een signaal dat Apple er misschien wel op gokt dat ze geen dure NVIDIA of Alphabet chips hoeven in te kopen, maar dat ze die zelf kunnen ontwerpen. Afwachten natuurlijk wat 2026 brengt, maar zeker de 2024 en 2025 chips (zowel M- als A-series) tonen echt grote vooruitgang.

Waarom is dat belangrijk? Ik denk dat Apple hier misschien wel denkt: "Laat al die andere nú maar honderden miljarden uitgeven... wij maken onze eigen chips, zijn misschien twee/drie/vier jaar later, maar bouwen over een paar jaar modellen van dezelfde kwaliteit voor een fractie van de prijs."

De tweede is ook belangrijk. Apple focust stiekem heel erg hard op performance/watt. En daar zijn ze ook echt beter in dan AMD, Intel, Nvidia en Alphabet. Als die lijn zich doorzet, dan kunnen zij over 2 jaar datacenters bouwen die operationeel véél goedkoper zijn dan de datacenters die nu in 2024/2025/2026 worden gebouwd door de andere Mag7-bedrijven.

Tot slot die derde: het is denk ik ook duidelijk dat Apple veel meer kijkt naar functionaliteiten. Tekst herschrijven? Samenvatten? Leuk dat de halve wereld dat in de cloud bij ChatGPT doet... maar dat kost bakken met geld om te onderhouden... terwijl voor de functionaliteit eigenlijk niet zo'n geavanceerd model nodig is. Hoe mooi is het dat al die iPhones en Macs lokaal gewoon een eigen LLM draaien? Je hebt veel minder datacenters nodig. Het stroomverbruik verplaats je ook volledig naar de consument. En je hebt ook niet tig miljard in het trainen van een veel te uitgebreid model voor veel te simpele taken moeten stoppen. Mooi.

En ja, ze zullen echt wel met écht hun eigen cloud model á la ChatGPT of á la Gemini komen. Maar ze accepteren wat vertraging, want zij hebben er geen zin in om in 5 jaar tijd $500 miljard te verbranden om vervolgens te moeten concurreren met OpenAI, Microsoft, Google die al hele goede modellen gratis (of betaalde varianten rond de $20 aanbieden). Apple gaat er liever als middleman tussen in zitten.

Om zoiets terug te verdienen heb je bijna een kwart miljard mensen nodig die de komende 10 jaar allemaal $20 per maand betalen. Apple ziet denk ik terecht in dat dat niet én Microsoft én Meta én Alphabet én Amazon én OpenAI én Apple gaat lukken. Iemand gaat daarin verliezen. Misschien allemaal wel een beetje. Behalve Apple... want die kiezen voor een hybride cloud/on-device approach + eigen chips + laag energieverbruik + middle man rol.

Enige gevaar is dat ze aan de late kant zijn (als in: enkele jaren achterstand). Maar ik denk dat ze dat liever hebben dan honderden miljarden dollars laten weglekken. En ze zijn toch een middleman die bij de winnaar een stukje winst gaat afromen :9

In het allerergste geval gaan ze een cloud model afnemen bij één van die anderen zolang ze zelf nog niet de gewenste chips en performance/watt hebben (en dus niet de modellen 'op niveau' zoals Gemini 2.5/3 en ChatGPT 5). Dat is ook niet erg, want dat kost in het ergste geval $2 miljard op jaarbasis. Waarschijnlijk niet eens... want als OpenAI $2 miljard vraagt, dan gaat Amazon naar $1,5 miljard en Alphabet naar $1 miljard... want allemaal willen ze op de een of andere manier hun investeringen terugverdienen. Ook best mooi voor Apple, toch? Voor $1 miljard een model krijgen waar het andere bedrijf $500 miljard voor heeft uitgegeven om te ontwikkelen? ;)
Eind 2025 dit stuk geschreven over Apple.

Toch leuk om te zien dat ik tot dusver redelijk in de juiste richting zit.

- Ze gaan inderdaad een model afnemen: Gemini… voor $1 miljard!
- Capex is laag gebleven en er komt in plaats daarvan zelfs weer een aandeleninkoopprogramma van $100 miljard
- M5 Pro en M5 Max chips flinke focus op betere ML performance
- On-device modellen blijven belangrijk… ze hebben heel recent al stilletjes een nieuwe generatie on-device model uitgerold op iPhone/iPad/Max

Heel benieuwd naar waar Apple tijdens het WWDC meekomt. Dat gaat namelijk een belangrijke indicator zijn van de weg die ze verder willen inslaan en wat de strategie en visie is van de nieuwe CEO.

Eerste voorzichtige gok: ze gaan zwaarder inzetten op AI en capex gaat daardoor wel oplopen (maar zal niet in de buurt komen van Meta, Google, etc).

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:21
In alle eerlijkheid is een bedrijf dat blindelings ai achternaholt een bedrijf dat ik juist niet wens in mijn portfolio. Slow and steady wins the race.

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Adder28 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:49:
In alle eerlijkheid is een bedrijf dat blindelings ai achternaholt een bedrijf dat ik juist niet wens in mijn portfolio. Slow and steady wins the race.
Exact wat Apple doet dus, slow and steady, niet nodeloos honderden miljarden uitgeven in de hoop dat er iets uitkomt!

[ Voor 13% gewijzigd door Uniciteit op 04-05-2026 14:17 ]

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:13
Heeft iemand wat meer nieuws over csg dan de bijeengeraapte rotzooi die ik op google kan vinden zoals bij investing.com ?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online

Internet Janny

He does it for free

alaintje schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:39:
Heeft iemand wat meer nieuws over csg dan de bijeengeraapte rotzooi die ik op google kan vinden zoals bij investing.com ?
De wapenfabrikant?

2008 Citroën C1 113k km te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2334850

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Malantur schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:05:
[...]

Mmhhh..hoe komt een Meta op zo'n dividend lijst met een dividend van ongeveer 0.34%? Was altijd een relatieve capex light business, nu niet meer. Verder ook geen woord daarzo dat een groot deel v/d FCF die ze rapporteerde in 2025% is opgeslokt door kosten die rechtstreeks verband hadden met SBC (stock based compensatie) ipv dividend. En dat gaat in 2026 ook gewoon door.
Het aandeel deed al iets van 36-38x de FCF van 2025, ga je de SCB meenemen dan schiet ie nog veel verder omhoog.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:13
Ja de wapenfabrikant.
Die was namelijk flink geshort blijkbaar.
Vermoedelijk omdat er gelogen zou zijn over quotas.
Dat de koers al sinds de ipo aan het dalen is zet natuurlijk ook aan het denken.
Maar vond hem vanmorgen goedkoop genoeg om te kopen.
Snap wel waarom nu :+ .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• init6
  • Niet online
Heb net naar het interview gekeken van Ryan Cohen van GME en CNBC, holy shit hahaha wat is dit voor figuur? We have it on our website 🤣

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

alaintje schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:42:
[...]
Ja de wapenfabrikant.
Die was namelijk flink geshort blijkbaar.
Vermoedelijk omdat er gelogen zou zijn over quotas.
Dat de koers al sinds de ipo aan het dalen is zet natuurlijk ook aan het denken.
Maar vond hem vanmorgen goedkoop genoeg om te kopen.
Snap wel waarom nu :+ .
Is er al iets veranderd sinds de IPO?
Zo nee, dan geld nog steeds de originele inschatting met de risico’s :)
Afas in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Marrtijn

• nafofella
  • Laatst online: 18-05 07:15
Anderhalve maand geleden stond sandisk keer op 570. Twijfelde om te kopen want die kan toch niet meer zo hard groeien na zo’n extreem jaar. Zat ik ff goed fout 😝

https://finance.yahoo.com/quote/SNDK/

• XanderDrake
  • Laatst online: 16:57

XanderDrake

Build the future!

Nou jongens, vandaag knallen weer, fel groen is mijn portfolio. Alles dus ook Chippers, Europese industrie ETFs en Defence aandelen. In de tussentijd is Hormuz nog steeds pot dicht, groeit de inflatie en krimpt de Europese dienstensector. :+

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• NicoHF
  • Niet online
Mag ik een klein baal momentje delen?

Normaal gesproken daalt AMD elke keer na bekendmaking van de ER, zo had ik verwacht dat ze gisteren weer zouden gaan dalen en dus had ik gisterenavond ongeveer de helft verkocht, nu staan ze in pre market op +18%.

Ik heb nu een cashpositie waar ik geen bestemming voor heb, ik zoek eigenlijk iets anders dan Tech.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:34
We gaan alvast omhoog (en olie omlaag) op de geruchten dat het einde nabij is.
De Verenigde Staten en Iran staan volgens de nieuwssite Axios dicht bij een akkoord dat het conflict moet beëindigen. Een Pakistaanse bron bevestigt die info, meldt Reuters.

Het document van één pagina zou onder meer inhouden dat beide landen beperkingen rond het transport door de strategisch belangrijke Straat van Hormuz versoepelen, schrijft Axios. Daarnaast zou Iran zich engageren voor een moratorium op nucleaire verrijking, terwijl de VS op hun beurt sancties zouden opheffen en miljarden dollars aan bevroren Iraanse tegoeden vrijgeven. Washington verwacht binnen de komende 48 uur een formele reactie van Teheran.
Het bericht van Axios zit achter een paywall. Benieuwd of we binnen 48u een positief antwoord krijgen van Iran.
De Brent futures voor het einde van het jaar verkopen nog steeds voor 85 dollar/vat dus inflatiegewijs gaat de storm nog niet zo snel liggen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:47

oscar82

De ondertitel

XanderDrake schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:39:
Nou jongens, vandaag knallen weer, fel groen is mijn portfolio. Alles dus ook Chippers, Europese industrie ETFs en Defence aandelen. In de tussentijd is Hormuz nog steeds pot dicht, groeit de inflatie en krimpt de Europese dienstensector. :+
Prima, leuk om te lezen. Ik kijk nog maar 1x p week naar het saldo, maar blijf dit topic wel dagelijks openklikken..

Ik heb begin dit jaar een kleine leverage positie (15%) ingenomen op saaie index fondsen. Met het idee van: dan hoef ik alleen nog maar geld te storten om het langzaam af te bouwen. Toen gebeurde er wat internationaal gezien. Dus het was een onrustig ritje,maar inmiddels ben ik nog maar op 7% leverage.

Nu is alleen de rente bij IBKR lager dan mijn aflossingsvrije hypotheek. Dus denk ik:Kan ik die hyp niet beter afbouwen ipv de leverage bij mijn broker? Het verschil in rente is nu zo'n 0,7% in het voordeel van IBKR. Zij kunnen het tarief natuurlijk wel dagelijks aanpassen. Net zoals de margevereisten aanpassen. Maar de ECB is voorlopig neutraal qua beleidsrente. En met minder dan 10% leverage schat ik de kans op een margin call ook niet zo hoog in. En voor zover ik weet is de behandeling voor de belastingdienst hetzelfde (of je nou aflossingsvrije hyp hebt bij een mank of geld op margin bij een broker). Alles speelt zich af in box 3, wel vrh van toepassing.

Iemand nog een goeie bron om europese stijl box spreads (in euro's) te leren uitvoeren? Veel informatie op fora en LLM's focust toch op dollar-indexen. En de paper-trading account van IBKR voert de optie-trades niet echt lekker uit. Heel soms komt een market-order erdoor, maar dan betaal je dus de volledige spread. Waardoor je een hele slechte deal krijgt. Op papier.

Mijn vragen: Welke index op welke beurs zou ik op moeten focussen en hebben die opties een 100x of 10x multiplier? En wordt het aanhouden van een set opties anders belast in de Nederlandse VRH dan het hebben van een lening bij bank of broker?

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:10
NicoHF schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:46:

Normaal gesproken daalt AMD elke keer na bekendmaking van de ER, zo had ik verwacht dat ze gisteren weer zouden gaan dalen en dus had ik gisterenavond ongeveer de helft verkocht, nu staan ze in pre market op +18%.

Ik heb nu een cashpositie waar ik geen bestemming voor heb, ik zoek eigenlijk iets anders dan Tech.
Financials, ASR ofzo

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:53

rapture

Zelfs daar netwerken?

Intel blijft maar stijgen en ik blijf op mijn aandelen zitten wegens weinig overtuigende winstnames op de grafiek gezien. Het is nu in de voorbeurs boven een koersdoel (109 dollar) dat ik erop gezet heb, P/S-ratio naar US tech sector gemiddelde en 2 jaren omzetgroei erbij genomen. De volgende koersdoel is de P/S-ratio naar die van AMD opdrijven en dat is voor mij een winstname-moment.

• Pr088

Balen, maar wat mij betreft was je ook aan het gokken, op basis van eerdere ervaringen.
Wat zoek je voor 'niet-tech'? Ik vind verzekeraars (mijn stokpaardje) nog steeds aantrekkelijk, ook kansen bij sommige delen van olie/gas, duurzaam (Orsted?), bierbrouwers. Wegblijven van autofabrikanten :D

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:14

Terug kijken op genomen beslissingen mag je van balen maar laat dat kort zijn. Het voordeel is dat je na iedere keus je weer nieuwe keuze mogelijkheden krijgt. Geld staat op je rekening, winst binnen en door........

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• NicoHF
  • Niet online
Pr088 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Balen, maar wat mij betreft was je ook aan het gokken, op basis van eerdere ervaringen.
Wat zoek je voor 'niet-tech'? Ik vind verzekeraars (mijn stokpaardje) nog steeds aantrekkelijk, ook kansen bij sommige delen van olie/gas, duurzaam (Orsted?), bierbrouwers. Wegblijven van autofabrikanten :D
Het was ook een beetje een gok.

Ik zoek er eentje met mooie groeikansen, mag een ETF zijn maar ook losse aandelen.

Verzekeraars zoals ASR of meer een financiële ETF?

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:12

Ik heb exact hetzelfde gedaan. Gisteren op $355 de helft verkocht om voor het eerst de gebruikelijke post earnings dip voor te zijn

• NicoHF
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:24:
[...]

Terug kijken op genomen beslissingen mag je van balen maar laat dat kort zijn. Het voordeel is dat je na iedere keus je weer nieuwe keuze mogelijkheden krijgt. Geld staat op je rekening, winst binnen en door........
Dat is zeker zo, maar als ik zie hoeveel geld ik mis gelopen ben nu, daar baal ik daar wel even van, ook met Intel die ik veel te vroeg had verkocht.

Maar aan de andere kant had het evengoed verlies kunnen zijn en dan baalde ik ook.

Dus het is altijd dubbel op natuurlijk.

• Devke
NicoHF schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:51:
[...]

Dat is zeker zo, maar als ik zie hoeveel geld ik mis gelopen ben nu, daar baal ik daar wel even van, ook met Intel die ik veel te vroeg had verkocht.

Maar aan de andere kant had het evengoed verlies kunnen zijn en dan baalde ik ook.

Dus het is altijd dubbel op natuurlijk.
Terug kijken op besluiten is altijd verliezen. Je verkoopt te vroeg, je verkoopt te laat, je koopt te vroeg en je koopt te laat.

Daarom zeg ik ook, balen mag maar niet te lang want terugkijkend verlies je altijd. Er gaan geen belletjes op laagste en hoogste koersen. Het enige wat winst is " is tevreden zijn ".

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:29

Qwerty-273

Meukposter

Poeh, Martinus van der Vorm is enkele dagen geleden overleden op 67-jarige leeftijd. Lange tijd het gezicht en de sturende hand van HAL

Verschillende bronnen:
https://www.nrc.nl/nieuws...r-vorm-overleden-a4926556
https://nos.nl/artikel/26...van-der-vorm-67-overleden
https://www.rotterdam.nl/overlijden-martijn-van-der-vorm
https://www.rijnmond.nl/n...joenen-uit-over-rotterdam

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:40

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Heb je al een knappe holding in je portefeuille?
Bijvoorbeeld HAL, Investor AB, Ackermans & van Haaren, Sofina, Tubize

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Grouchy

Grouchy

meep meep

XanderDrake schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:39:
Nou geloof me, niet alles, gewoon rood hier vandaag, wat instrumenten gerelateerd aan olie/gas zo te zien :D, afgelopen week dan weer wel ATH, maandag ATH, dinsdag ATH.

• nafofella
  • Laatst online: 18-05 07:15
Soms zit het mee soms zit het tegen. AMD had ik al even maar paar weken geleden arista erbij gekocht ipv extra geld in amd of ander aandeel.

overal vandaag 1,86% in de plus met dat kut aandeel 🫣

Gaat laatste twee weken wel heel lekker.

Ath al inmiddels weer bereikt. Maar goed kan volgende week ook weer janken zijn 😭

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Gaat al weken als een tierelier, niemand hier die aan SOXX xx 2026/27 Strike whatever Puts begint te denken? Dat ding gaat verticaal.
RSI is ergens in de stratosfeer. Heliumtekort op komst. Tal van gaps en cijfer seizoen is dadelijk achter de rug.

[ Voor 55% gewijzigd door Grouchy op 06-05-2026 21:43 ]

• Pr088
NicoHF schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Het was ook een beetje een gok.

Ik zoek er eentje met mooie groeikansen, mag een ETF zijn maar ook losse aandelen.

Verzekeraars zoals ASR of meer een financiële ETF?
Persoonlijk heb ik ASR en NN. Allianz in het verleden ook wel naar gekeken. Een mooie etf zou ook kunnen, maar ik weet niet of die bestaan voor Europese verzekeraars, met kleine spread en lage kosten.

• Marrtijn
Pr088 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 06:42:
[...]

Persoonlijk heb ik ASR en NN. Allianz in het verleden ook wel naar gekeken. Een mooie etf zou ook kunnen, maar ik weet niet of die bestaan voor Europese verzekeraars, met kleine spread en lage kosten.
Die van iShares is vrij duur maar in de Tradegate, die van Amundi goedkoper maar alleen op Xetra

Dan heb je ook nog een van Invesco die goedkoper is, maar die heeft een vrij kleine fund size.

• NicoHF
  • Niet online
aawe mwan schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:36:
[...]

Heb je al een knappe holding in je portefeuille?
Bijvoorbeeld HAL, Investor AB, Ackermans & van Haaren, Sofina, Tubize
Die heb ik niet. Alleen NT world/VWRL en Nasdaq 100 plus een aantal losse aandelen vooral tech.

• 49euro
NicoHF schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:25:
[...]

Hier zitten wel weer auto merken bij en dat kan wel weer een risico zijn of valt dat mee?

Die van Amundi op Xetra zou een optie kunnen zijn.
Wat is nog het risico bij de huidige waardering van Europese autofabrikanten.

Neem bijvoorbeeld een aandeel als Volkswagen dat momenteel rond de €85 noteert. Wanneer je naar de dividend uitkeringen en de lage k/w verhouding kijkt vraag ik me af of er nog neerwaartse koerspotentieel is. De risico's zijn mijn inziens vooral het mislopen van rendement, of een faillissement omdat ze de boot compleet missen. Ik denk dat dit risico mede gedreven door de populariteit van de Chinese merken door de markt momenteel in de prijs is verwerkt.

Echter met een omzet van 325 miljard kun je altijd wel wat bijsturen in de organisatie waardoor er verder geen aandeelhouderswaarde verloren gaat. Begrijp overigens niet waarom de Europese autofabrikanten nog niet stappen ondernemen in de defensie industrie. Ik kan me voorstellen dat in de fabrieken van Volkswagen met wat aanpassingen ook tanks van Rheinmetal van de band kunnen rollen. Maar blijkbaar is de realiteit weerbarstiger.

[ Voor 5% gewijzigd door 49euro op 07-05-2026 13:01 ]

• ocn
  • Laatst online: 17:08

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Grouchy schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:10:
Gaat al weken als een tierelier, niemand hier die aan SOXX xx 2026/27 Strike whatever Puts begint te denken? Dat ding gaat verticaal.
RSI is ergens in de stratosfeer. Heliumtekort op komst. Tal van gaps en cijfer seizoen is dadelijk achter de rug.
Ik heb alles vandaag verkocht. Zodra Trump weer bommen begint te droppen dondert alles weer naar beneden, en dan stap ik weer in. Sell high, buy low.

• Sn3gG3l
ocn schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:34:
[...]

Ik heb alles vandaag verkocht. Zodra Trump weer bommen begint te droppen dondert alles weer naar beneden, en dan stap ik weer in. Sell high, buy low.
Of morgen komt er wel een akkoord en loop je nog een paar % mis :+

Steam: Sneggel Origin: Waus82

• ocn
  • Laatst online: 17:08

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Sn3gG3l schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 14:45:
[...]

Of morgen komt er wel een akkoord en loop je nog een paar % mis :+
Is al ingeprijsd.

• aljooge
Volkswagen is de grootste autoverkoper van China, aangezien de autoverkopers elkaar kapot concurreren daar, valt hier veel te verliezen
49euro schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:58:
[...]

Wat is nog het risico bij de huidige waardering van Europese autofabrikanten.

Neem bijvoorbeeld een aandeel als Volkswagen dat momenteel rond de €85 noteert. Wanneer je naar de dividend uitkeringen en de lage k/w verhouding kijkt vraag ik me af of er nog neerwaartse koerspotentieel is. De risico's zijn mijn inziens vooral het mislopen van rendement, of een faillissement omdat ze de boot compleet missen. Ik denk dat dit risico mede gedreven door de populariteit van de Chinese merken door de markt momenteel in de prijs is verwerkt.

Echter met een omzet van 325 miljard kun je altijd wel wat bijsturen in de organisatie waardoor er verder geen aandeelhouderswaarde verloren gaat. Begrijp overigens niet waarom de Europese autofabrikanten nog niet stappen ondernemen in de defensie industrie. Ik kan me voorstellen dat in de fabrieken van Volkswagen met wat aanpassingen ook tanks van Rheinmetal van de band kunnen rollen. Maar blijkbaar is de realiteit weerbarstiger.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:07
aljooge schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:30:
Volkswagen is de grootste autoverkoper van China, aangezien de autoverkopers elkaar kapot concurreren daar, valt hier veel te verliezen

[...]

Nog wel ja, denk dat ze over 1 a 2 jaar dat niet meer zijn met de snelheid waarin de chinezen hun autos ontwikkelen.

• 49euro
aljooge schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:30:

[...]
Is dat niet al in geprijsd door de markt? Hoewel Volkswagen nog steeds de meeste auto's verkoopt (in China) zijn ze een stuk lager gewaardeerd dan de nieuwe generatie autobouwers.

En dat zonder staatssteun.

• Sn3gG3l
Op de Nasdaq vandaag nog niet ;)

Steam: Sneggel Origin: Waus82

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:53

rapture

Zelfs daar netwerken?

Intel is kurkdroog of explosief. Weinig volume nodig om het omhoog te laten knallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnP4WK_81h5CLuJrVedL7u-tswU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fCumNmlewTpf0e15XJjEFRni.jpg?f=user_large

Ik ben benieuwd hoe snel dat mijn koersdoel gehaald wordt. De P/S-ratio van AMD matchen is nu 209 dollar en het blijft maar stijgen.

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 19:21
rapture schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:27:
Intel is kurkdroog of explosief. Weinig volume nodig om het omhoog te laten knallen.

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd hoe snel dat mijn koersdoel gehaald wordt. De P/S-ratio van AMD matchen is nu 209 dollar en het blijft maar stijgen.
Vraag is of je het moet vergelijken met AMD. De grootste reden achter de waardestijging zit niet in de overlappende activiteiten met AMD maar die van TSMC. Vorig jaar werd de foundry divisie als een last voor Intel gezien en trok het het aandeel naar beneden; nu schiet het omhoog bij elk bericht over een mogelijke klant voor de foundry divisie (eerst Terafab, nu Apple). Er wordt nogsteeds geen euro verdiend maar de waarde wordt al ingecalculeerd. Waar Intel eerst een redelijke waarde had tov de omzet en winst is het nu het zoveelste vibe aandeel geworden.

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:24
Mm ik heb vandaag m'n positie Intel gesloten. Had 750 stuks aan $25 en heb gaandeweg verkocht, nu het laatste plukje buiten. Was in degiro, anders zou ik wellicht covered calls geschreven hebben. Nu gewoon saai aandelen verkocht. Is de grootste absolute winst die ik ooit heb gemaakt op een enkel aandeel en ik begon hoogtevrees te krijgen. Hopelijk straks geen 3T $ company. :')

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 | M4 Mac Mini | M1 MBA | DS415+ 40 TB SHR | VW ID.4 sadbox | 7.200 Wp O/W | Venus A 6,24 kWh

• Vaan Banaan
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

Dat hoogtevrees gevoel heb ik op dit moment ook.
Heb zat grote achterlijke FOMO verliezen geleden (GameStop / meerdere BioTechs / en een paar maanden terug nog Beyond Meat) maar deze AI run slaat voor mij kant noch wal.
Ik zit in Navitas sinds hun IPO in 2021 ( galium nitride semi = zuiniger / koeler / unicorn / sky is the limit), Nu ze voor NVidia omvormers voor server kasten gaan leveren, of niet of zo, is die van de laagste stand vorig jaar, 10x gegaan.
Dat is zonder ooit winst gemaakt te hebben, ik heb inmiddels meer dan 3/4 aan aandelen verkocht.
Dan heb ik Silicon Motion (SSD controllers) voordat MaxLinear de acquisitie introk in 2023.
Die is sinds de laagste stand vorig jaar 5x gegaan. Daarvan heb ik inmiddels ongeveer de helft verkocht.
Maar deze 2 posities zijn nog steeds zowat gelijk aan al mijn inboekingen (2021 - nu)

Ik handel alleen met DeGiro op NYSE/Nasdaq, dat doe ik 's avonds thuis.
Omdat index ETF's nu ook ATH staan, hevel ik de "AI-tech" verkopen al een tijdje over naar vanalles wat laag staat (stabiel "saai" met dividend)
Ik probeer mijn portfolio wel enigszins divers te houden (zorgverzekeraar: UNH, tuintoko: SMG, reit: PLD, machine maker: CNH, fintech, software: CRM en vooruit dan, een kunstmest YOLO: MOS)
Ben dus van plan om het iets rustiger aan te doen, mijn doel voor dit jaar aan rendement heb ik nu al ruimschoots gehaald.
Maar ik wil ook wel eens wat experimenteren met US opties, dus ik ben nog in dubio om een Interactive Brokers account te openen.

[ Voor 14% gewijzigd door Vaan Banaan op 09-05-2026 01:49 ]

500 "The server made a boo boo"

• Santee
  • Laatst online: 11:40

Santee

Test

Th1x4nG schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:06:
Mm ik heb vandaag m'n positie Intel gesloten. Had 750 stuks aan $25 en heb gaandeweg verkocht, nu het laatste plukje buiten. Was in degiro, anders zou ik wellicht covered calls geschreven hebben. Nu gewoon saai aandelen verkocht. Is de grootste absolute winst die ik ooit heb gemaakt op een enkel aandeel en ik begon hoogtevrees te krijgen. Hopelijk straks geen 3T $ company. :')
Ik zit ondertussen bij de psycholoog want had Intel er op $35 uitgehaald in november. Niet zoveel aandelen als jij had maar ik loop wel mooi 3 maandsalarissen mis zeg maar 😅

• Devke
Ik lees best een redelijk FOMO en angst / hoogtevrees gehalte aan posts hier. The sky moet de limit zijn krijg ik soms de indruk.

Ik verkocht CSIQ (Canadian Solar) deels donderdag. Gister +13%. Nu kan ik 2 dingen doen. Jammer had ik maar of en dan quote ik mezelf een x aantal posts terug nog maar een x :

Terug kijken op besluiten is altijd verliezen. Je verkoopt te vroeg, je verkoopt te laat, je koopt te vroeg en je koopt te laat.

Daarom zeg ik ook, balen mag maar niet te lang want terugkijkend verlies je altijd. Er gaan geen belletjes op laagste en hoogste koersen. Het enige wat winst is " is tevreden zijn ".

Ik kies hiervoor. Bijna 30% op 1e deel van de verkoop. Dik, dik tevreden.

Tip! Leg een procentuele winst/verlies grens en koop/ verkoop daar gewoon.

Jaren terug vroeg een verslaggever op de radio aan een belegger hoe het kon dat hij zo rijk was geworden op de beurs. Zijn antwoord: "ik heb altijd te vroeg verkocht".

[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 09-05-2026 08:58 ]

• aljooge
Bij mij is door recente koersstijgingen het aandeel Micron doorgeschoten naar 27% van de waarde van de portefeuille. Zat zo mooi gespeid en nu niet meer. Persoonlijk denk ik dat er nog meer in het vat zit en wil nog niet verkopen, maar het begint zo wel erg te lijken op gokken :F

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Devke denk dat men meer doelt op onzekerheid/spijt om een gemiddeld rendement behalen wat niet eens dichtbij of boven dat van de algemene markt komt. Dan ben je en actief bezig geweest en uiteindelijk nog minder behaald dan simpelweg een indexfonds te nemen en wat anders gaan doen. Dat is dan wel zondegeld en -moeite geweest (even funbeleggingen daargelaten). Dat je tenminste de markt een beetje probeert te parereren en hopelijk verslaan is wat anders dan per se de sky is the limit proberen te halen. En dan moet je het wel van op de lange termijn de grote winsten pakken hebben om ook de recessies te compenseren. Zo’n kans als intel komt natuurlijk niet elk jaar voorbij.

De radio gaat natuurlijk ook niet een spijtvolle belegger aan het woord laten die gaat vertellen wat hij beter had kunnen doen. Survivorship bias.

• Vaan Banaan
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

Dat is precies mijn stijl van handelen.
Ik houd posities meestal lang aan, een deel daarvan is voor buy-low-sell-high, de sell meestal ongeveer 10% hoger dan de buy..
Dus inderdaad actief bezig om boven de indexen te blijven. Paar keer per week, maar soms ook een maand niks, dus ook niet echt swing trading.
En vanwege dividenten niet helemaal 1 op 1 te vergelijken trouwens.
Dus ja, met een indexfonds hoef je er niet naar om te kijken en zo veel beter doe ik niet, maar niet mijn stijl. Ik zie het daarom niet als zondegeld,maar meer tevreden geld zoals devke schrijft.

Maar met deze megasprongen, afgelopen oktober en nu, kan ik mijn kak maar moeilijk ophouden. Ik zit veel in hoge bèta aandelen, die stuiteren dus sowieso al veel.
Belangrijkste is dat ik het geld niet direct nodig heb. Een dip jaar, zoals 2022, is dan geen probleem.
Want dan duik je wel ruim onder de indexen.

500 "The server made a boo boo"

• Devke
The Third Man schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:26:
@Devke denk dat men meer doelt op onzekerheid/spijt om een gemiddeld rendement behalen wat niet eens dichtbij of boven dat van de algemene markt komt. Dan ben je en actief bezig geweest en uiteindelijk nog minder behaald dan simpelweg een indexfonds te nemen en wat anders gaan doen. Dat is dan wel zondegeld en -moeite geweest (even funbeleggingen daargelaten). Dat je tenminste de markt een beetje probeert te parereren en hopelijk verslaan is wat anders dan per se de sky is the limit proberen te halen. En dan moet je het wel van op de lange termijn de grote winsten pakken hebben om ook de recessies te compenseren. Zo’n kans als intel komt natuurlijk niet elk jaar voorbij.

De radio gaat natuurlijk ook niet een spijtvolle belegger aan het woord laten die gaat vertellen wat hij beter had kunnen doen. Survivorship bias.
Ik denk dat je een strategie moet hebben. 1 die voor je werkt. Wat voor de 1 werkt hoeft voor de ander niet te werken. We zijn verschillende mensen met verschillende doelen en de 1 heeft meer geduld dan de ander.

Degene die dus tegen het niet verslaan van de markt aan lopen zou je kunnen adviseren hun eigen strategie eens tegen het licht te houden. Wat kan er beter? Welke valkuilen stap ik in? Daar is een dergelijk topic natuurlijk een hele mooie spiegel voor. Ik heb in de jaren geleerd vooral tevreden te zijn. Is mijn strategie feilloos? Zeker niet. Kan het beter? Ja...... iets meer geduld is wat mijn spiegel met verteld :P

Pagina: 1 ... 244 245 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij