If you can see, look. If you can look, observe
Over het algemeen wil men met index beleggen wegen naar marktkapitalisatie. Als Apple bijvoorbeeld 2% van de wereldeconomie is, wil je 2% van je vermogen in Apple steken.Bravertal schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:41:
[...]
Zou iemand mij kunnen uitleggen waarom deze verhouding zo goed is?
Voor de fondsen geld hetzelfde, je wil zoveel procent in emerging markets steken als dat zij onderdeel zijn van de wereld economie.
Of weging naar market cap daadwerkelijk het beste is, is aan ieder om voor zichzelf te beslissen natuurlijk.
Geen nadeel. Zoals @Roozzz zegt, minder werk en de meeste mensen willen hoofdzakelijk passief beleggen voor een lange termijn (10 tot 30 jaar).Licko schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:39:
[...]
Wat zou het nadeel zijn van de maandelijks inleg aanpassen zodat de verhouding gelijk blijft?
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Ik ben pas een jaartje bezig en vind het vooralsnog leuk om de maandelijkse aankopen handmatig in te geven en wat data bij te houden in een Excel bestandje. Dan is het een kleine moeite om de verhoudingen per maand gelijk te trekken.ArthurMorgan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:03:
Er zit ook weinig voordeel aan trouwens. Je moet het percentage als een indicatie zien. Dat gebeurt sowieso wel in de loop van het jaar door de wisselende koers. Dan is 1 herbalansering per jaar echt meer dan prima
Er zal vast een moment komen dat ik er geen zin meer in heb en het via een automatische maandelijkse aankoop ga doen en dat zal het idd 1 of 2 keer per jaar herbalanceren worden.
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
video: YouTube: 'Stupid son of a bitch': Joe Biden mocks Fox reporter in hot mic moment
Opa Joe is weer in de belangstelling door het uitschelden van een journalist over inflatie:
https://www.whitehouse.go...ouse-competition-council/
Wel erg benieuwd of dit sarcastisch was (of was hij echt vergeten dat de microfoons nog aan stonden?)...
Inflatie zal toch wel hét onderwerp van 2022 gaan worden, zo blijkt. En dan daardoor hoeft de FED weinig te doen want de markt gaat vanzelf wel iets naar beneden, even wat valse lucht uitblazen om daarna weer door te gaan. Plus de rente is iets aan het stijgen. Eigenlijk is dreigen al voldoende om te bereiken wat ze wilde, op korte duur natuurlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Qunix op 25-01-2022 16:26 ]
Verdiep je even in de reporter van Fox die dat vroeg en je snapt Joe beter m.b.t. zijn opmerking. Sarcasme is sowieso van toepassing.Qunix schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:25:
[Afbeelding]
video: YouTube: 'Stupid son of a bitch': Joe Biden mocks Fox reporter in hot mic moment
Opa Joe is weer in de belangstelling door het uitschelden van een journalist over inflatie:
https://www.whitehouse.go...ouse-competition-council/
Wel erg benieuwd of dit sarcastisch was (of was hij echt vergeten dat de microfoons nog aan stonden?)...
Inflatie zal toch wel hét onderwerp van 2022 gaan worden, zo blijkt. En dan daardoor hoeft de FED weinig te doen want de markt gaat vanzelf wel iets naar beneden, even wat valse lucht uitblazen om daarna weer door te gaan. Plus de rente is iets aan het stijgen. Eigenlijk is dreigen al voldoende om te bereiken wat ze wilde, op korte duur natuurlijk.
Als het slecht gaat met de de beurs o.i.d. tijdens een democratische president dan ligt het uiteraard aan die president en democraten, Gaat het slecht tijdens een republikeinse president dan ligt het nog steeds aan de vorige democratische president of democraten.
Nu ben ik er eens rustig voor gaan zitten. Ik twijfel om vanwege de tijdelijk verlaagde switch kosten en lagere jaarlijkse fondskosten toch nog mijn aandelen ontwikkelde landen (30%) te switchen naar het Wereldwijd totaal fonds.
Rendement op mijn aandelen van ontwikkelde landen is wel hoger, wat is wijsheid?
geen idee natuurlijk wat de toekomst gaat brengen, maar voor het verschil in rendement in 2021 kan ik in ieder geval vele jaren (decenniaEvant87 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:19:
Op dit moment beleg ik maandelijks bij Meesman. Eerst nog in het fonds ontwikkelde landen en sinds de komst van het fonds Wereldwijd totaal beleg ik daar alles in.
Nu ben ik er eens rustig voor gaan zitten. Ik twijfel om vanwege de tijdelijk verlaagde switch kosten en lagere jaarlijkse fondskosten toch nog mijn aandelen ontwikkelde landen (30%) te switchen naar het Wereldwijd totaal fonds.
Rendement op mijn aandelen van ontwikkelde landen is wel hoger, wat is wijsheid?
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Als het goed is is dat vrijdag:XanderDrake schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:53:
Ik vraag me af of WeTransfer nog naar de beurs komt binnenkort
https://fd.nl/tech-en-inn...nsfer-nog-wel-even-gratis
Ik ga voor een bullish 5600
Santee 3200
Dacuuu 3275
Gearloose 3500
Pirke 3550
tuinïnen 3780
Joindry 3805
HensAanDek 3900
mrc4nl 4045
Qunix 4269
Atomius 4320
Get!em 4356
Miki 4400
Pdukers 4500
Tsurany 4600
ArthurMorgan 4640
Lycaon 4700
Klaasvaak 4840
Thompson 4867
Pistachenootje 4900
XanderDrake 5001
Theta-1 5025
ColdStone 5080
Phantom09 5100
Robsta86 5145
Radiodurans 5243
Dan Stark 5400
rapture 5600
Ik ben een beetje aan het twijfelen hoe ik het wil verdelen.
Ik heb nu zo'n 25K staan op een spaarrekening, dus meer dan het Nibud adviseert als buffer.
Je zou dus zeggen dat alles direct door kan naar de beleggingsrekening (heb 89% NT World en 11% NT EM), maar op een of andere manier voelt een paar honderd euro per maand naar de spaarrekening ook wel "veilig".
Ben benieuwd hoe anderen dit verdelen
Het belangrijkste is om ten alle tijden een noodrekening te hebben van ±4 keer je maandelijkse uitgaven. De rest na de verplichte betalingen worden verdeelt in klein deel op de betaalrekening laten staan, beleggen en een klein deel om te speculeren.ArmyOfQueens schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:45:
Zetten jullie een deel van jullie maandelijkse inkomen ook nog op een spaarrekening met nauwelijks rente of beleggen jullie alles?
Mijn buffer is max 10k, rest gaat naar de aandelen inderdaad. In de de praktijk spaar ik zo'n 100 euro per maand om de buffer in stand te houden. Met de inflatie verlies je elk jaar geld op je spaarrekening, dat is voor mij ook een risico, dus daarom alles maar in aandelen stoppen. Ik heb nog wel 20 jaar te gaan, dus het risico nemen vind ik geen probleem.ArmyOfQueens schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:45:
Zetten jullie een deel van jullie maandelijkse inkomen ook nog op een spaarrekening met nauwelijks rente of beleggen jullie alles?
Ik heb nu zo'n 25K staan op een spaarrekening, dus meer dan het Nibud adviseert als buffer.
Je zou dus zeggen dat alles direct door kan naar de beleggingsrekening (heb 89% NT World en 11% NT EM), maar op een of andere manier voelt een paar honderd euro per maand naar de spaarrekening ook wel "veilig".
Met die 10k, kan ik mijn wasmachine, droger, computer en auto vervangen.
Eerst wat 'speelgeld' ingelegd om te kijken hoe het allemaal precies liep, nog een paar losse aandelen in bedrijven waarvan ik denk dat ze alleen maar omhoog kunnen.
Daarnaast had ik nog wat crypto staan uit 2013/2014 maar jammer genoeg was dat niet erg veel...Omdat ik nog wel vertrouwen heb in de crypto koop ik onregelmatig wat bij in kleine batches.
Al met al zijn de verhoudingen circa
80% VWRL
10% cash (vrij beschikbaar)
5% crypto
5% losse aandelen.
In de loop van 2022 is het doel om vooral te blijven inleggen op VWRL, de cash te gebruiken voor eventuele dipjes in de koers van VWRL (afgelopen week nog wat bijgekocht op bijna het laagste punt). Het aandeel crypto zal ik niet/niet veel uitbreiden. Losse aandelen bijkopen alleen als ik daar echt wat in zie.
Verwachting eind 2022
90% VWRL
5% cash (omdat er vast nog wel wat dipjes aankomen waarin ik meer VWRL ga kopen)
2,5% crypto
2,5% losse aandelen.
Als er een echte dip komt dan kan ik eventueel nog meer geld vrijmaken om dan wat grotere hoeveelheid VWRL in te kopen maar dat zie ik tegen die tijd wel.
Nog wel een vraagje,
Hoe gaan jullie om met de maximale garantstelling van 20k van de overheid op beleggingen?
https://www.afm.nl/nl-nl/...en/beschermingsregelingen
/edit: klopt niet helemaal wat hier staat. Ook beleggingen dus. zie https://www.dnb.nl/betrou...tor/beleggerscompensatie/ Maarhet bewaarbedrijf is je beste beveiliging.
[ Voor 46% gewijzigd door ArthurMorgan op 26-01-2022 08:32 ]
Duidelijk!
Ik wist dat de aandelen in een aparte bewaar BV zaten maar zo duidelijk had ik het nog niet gelezen. Goed voor de gemoedsrust.
(Behalve dan dat je wel eens wat leest over DeGiro)
ArthurMorgan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:14:
die 20k gaat over het cashgedeelte. Je aandelen zitten in een bewaarbedrijf dat (als het goed is) los staat van de broker. In zo goed als alle gevallen zitten ze veilig.
https://www.dnb.nl/betrou...tor/beleggerscompensatie/
En hoewel het inderdaad niet goed ging bij deGiro is er dus wel toezicht op dat dat aangepast wordt. Zelf zit ik nog steeds bij deGiro (flatex)Gaat het totaal mis bij de onderneming waarbij u belegt? De Beleggerscompensatie biedt de garantie dat u uw beleggingen en geld terugkrijgt tot maximaal EUR 20.000 per persoon en per onderneming. Heeft u samen met uw partner een en/of-beleggersrekening? Dan heeft u de garantie dat u samen maximaal EUR 40.000 terugkrijgt.
Ik heb me destijds niet al te veel ingelezen in de ,materie. Maar op mij kwam het over alsof de risico's van het gevoerde beleid niet echt groot waren en maar een beperkte invloed hadden. Maar goed, dat is dus een lekengevoel wat ik verder niet kan onderbouwen.
[ Voor 17% gewijzigd door ArthurMorgan op 26-01-2022 08:35 ]
Ik ben wel van drie fondsen (ontwikkelde landen, kleine bedrijven en opkomende landen) overgestapt naar wereldwijd totaal. Dat het 'wereldwijd totaal' het slechter doet dan 'ontwikkelde landen' komt m.n. doordat 'kleine bedrijven' het minder goed doet.Evant87 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:19:
Op dit moment beleg ik maandelijks bij Meesman. Eerst nog in het fonds ontwikkelde landen en sinds de komst van het fonds Wereldwijd totaal beleg ik daar alles in.
Omdat ik toch al een deel in 'kleine bedrijven' had maakt het mij verder niet zo veel uit. Blijven zitten in 'ontwikkelde landen' kan natuurlijk gewoon, dan ben je gewoon iets meer 'overweight' in dat deel van de markt.
Als je overstapt door in een keer alle participaties te verkopen ben je wel een week 'uit de markt', maar volgens mij zijn de lagere switch kosten t/m begin februari, veel tijd heb je dus niet meer om er over na te denken.
Voorheen spaarde ik op m'n spaarrekening tot max. het extra aflosbedrag wat ik kan doen op m'n hypotheek (10% boetevrij) + een vaste buffer, de rest ging naar belegging. Echter sinds dit jaar besloten om dat niet te doen, mijn hypotheek is inmiddels dusdanig laag dat ik extra aflossen niet meer zo interessant vind.ArmyOfQueens schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:45:
Dus ik hou nu enkel nog ~2k aan buffer aan. En dat is eigenlijk vooral voor als ik op korte termijn besluit een op vakantie willen gaan. Met m'n lage maandlasten en een leaseauto heb ik amper buffer nodig. Voor echte noodgevallen heb ik altijd nog wel familie waar ik op terug kan vallen of ik verkoop gewoon wat uit het fonds.
Beeromaniac
Hoewel het achteraf makkelijk praten is, hoe bepaal je of een dip een echte dip is. En wat de niveaus zijn van het laagste punt waarop je wel of niet moet kopen. Hoewel het wereld wijd (of ook puur alleen de VS), als je kijkt naar het verleden, de indexen gemiddeld genomen over langere periodes omhoog gaan, is het standaard voorbeeld natuurlijk Japan. Daar had je in de jaren '90 behoorlijk wat dips die je kon zien destijds als de bodem, maar die echte bodem werd pas in 2003 en wederom in 2009 bereikt. En ja daar zit ook een heel deel van nationale politiek en sociale cultuur omheen waarmee je het eigenlijk niet kan vergelijken met de wereld economie. Maar het is wel het klassieke schoolvoorbeeld hoe lang een dip kan duren.erikafoort schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:08:
In de loop van 2022 is het doel om vooral te blijven inleggen op VWRL, de cash te gebruiken voor eventuele dipjes in de koers van VWRL (afgelopen week nog wat bijgekocht op bijna het laagste punt).
Als er een echte dip komt dan kan ik eventueel nog meer geld vrijmaken om dan wat grotere hoeveelheid VWRL in te kopen maar dat zie ik tegen die tijd wel.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Bij FlatexDeGiro heb je een volledige bankrekening voor het onbelegde vermogen. Deze rekening valt vervolgens ook onder het (Duitse) deposito garantiestelsel. Dus bij DeGiro krijg je naar mijn idee dan een aparate compensatie voor het cash geld op de beleggersrekening en de aandelen.ArthurMorgan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:30:
klopt niet helemaal wat ik zeg zie ik. Ook beleggingen vallen onder die 20k.
https://www.dnb.nl/betrou...tor/beleggerscompensatie/
[...]
En hoewel het inderdaad niet goed ging bij deGiro is er dus wel toezicht op dat dat aangepast wordt. Zelf zit ik nog steeds bij deGiro (flatex)
Ik heb me destijds niet al te veel ingelezen in de ,materie. Maar op mij kwam het over alsof de risico's van het gevoerde beleid niet echt groot waren en maar een beperkte invloed hadden. Maar goed, dat is dus een lekengevoel wat ik verder niet kan onderbouwen.
Zelfde geldt overigens ook voor de grootbanken. Bij de Rabobank heb ik een aparte beleggersrekening aangemaakt van waaruit de aankopen worden afgeschreven. En deze rekening is in principe identiek aan een spaarrekening. Zowel voor rentes, garantiestelsel etc is het gewoon een grote pot gelijk met de spaarrekening.
M'n luchtvaart aandelen stijgen toch wel lekker sinds vandaag.
Zit erover te denken om het portfolio flink uit te breiden met luchtvaart aandelen.
Als ik bv willekeurige airline pak: voor corona hing deze al jaren rond de 6 euro per aandeel.
Nu ligt deze onder de 2 euro.
Met omicron is de kans natuurlijk groot dat we eind-corona raken en we massaal weer vliegen binnen Europa. Op de lange termijn kan dit niet anders dan herstellen naar pre-corona. Of kijk ik nu te kortzichtig / beginnersfouten?
Zorgen dat je bij een betrouwbare broker zit, bijvoorbeeld Interactive Brokers of je grootbank. DeGiro schat ik lager in door de vele problemen die daar in de loop der jaren aan het licht zijn gekomen.erikafoort schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:08:
Hoe gaan jullie om met de maximale garantstelling van 20k van de overheid op beleggingen?
Overigens zijn de grootbanken met NT meestal goedkoper dan VWRL omdat ze geen dividendlek hebben. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Om diezelfde reden heb ik een half jaar geleden Lufthansa gekozen (die overigens daarna nog eens verder 40% naar beneden gezakt is). Ik verwacht inderdaad dat die straks wel weer gaat stijgen, net als bv. Inbev.NoSugar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:23:
Nu sinds een paar dagen begonnen met aandelen via Bux Zero. Ondertussen nog podcast over jongbeleggen aan het volgen, om er van te leren, want het is voor mij redelijk nieuw allemaal.
Zit erover te denken om het portfolio flink uit te breiden met luchtvaart aandelen.
Als ik bv willekeurige airline pak: voor corona hing deze al jaren rond de 6 euro per aandeel.
Met omicron is de kans natuurlijk groot dat we eind-corona raken en we massaal weer vliegen binnen Europa. Op de lange termijn kan dit niet anders dan herstellen naar pre-corona. Of kijk ik nu te kortzichtig / beginnersfouten?
Wel is het zo dat er onzekerheid is over klimaat en bijbehorende uitstoot regels m.b.t. vliegverkeer...
Ryanair wilt deze zomer meer vliegtuigen inzetten dan voor de Corona. OPEC+ denkt dat de productie de vraag niet meer kan bijhouden en de Brent over de 100. Mooie tijden voor de Shelletjes en de Amerikanen hebben ondertussen wel geleerd om te fracken met mate (meer dan 300 miljard dollar is in de fracking verloren gegaan).NoSugar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:23:
Nu sinds een paar dagen begonnen met aandelen via Bux Zero. Ondertussen nog podcast over jongbeleggen aan het volgen, om er van te leren, want het is voor mij redelijk nieuw allemaal.
Ik zag dat ik mijn voorspelling nog niet in de lijst was meegenomen. Bij deze toegevoegd.rapture schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:14:
Ik ga voor een bullish 5600
Santee 3200
Dacuuu 3275
Gearloose 3500
Pirke 3550
Magneetje 3736
tuinïnen 3780
Joindry 3805
HensAanDek 3900
mrc4nl 4045
Qunix 4269
Atomius 4320
Get!em 4356
Miki 4400
Pdukers 4500
Tsurany 4600
ArthurMorgan 4640
Lycaon 4700
Klaasvaak 4840
Thompson 4867
Pistachenootje 4900
XanderDrake 5001
Theta-1 5025
ColdStone 5080
Phantom09 5100
Robsta86 5145
Radiodurans 5243
Dan Stark 5400
rapture 5600
Luchtvaart had het ook voor corona al zeer moeilijk. De corona crisis heeft ze enorm veel extra schulden opgeleverd, en ik vermoed dat daar op een bepaald moment iets aan gedaan zal moeten worden (bijvoorbeeld aandelen emissies). Wat vrijwel altijd ten koste gaat van de aandeelhouder.NoSugar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:23:
Je kan een gokje wagen, maar ik ga m'n handen er niet aan branden.
Ik leg maandelijks in op mijn beleggingen, zo'n 25% van mijn inkomsten. Na aftrek vaste lasten gaat het restant elke maand naar mijn spaarrekening. Helaas daalt die nog steeds omdat ik toch elke maand weer wat extra aandelen koop, echter zit er wel een grens van 10k waar hij niet onder mag komen en spaar ik daarnaast op twee aparte rekeningen voor onderhoud en afschrijving van mijn auto, een rekening voor de jaarlijkse belastingen en een rekening voor onderhoud van het huis.ArmyOfQueens schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:45:
Je hebt nu 25k op je spaarrekening, waar denk je dat voor nodig te hebben? En hoe makkelijk is die rekening aangevuld na een grote uitgave? Op basis daarvan zou een lager minimum ook kunnen volstaan.
[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 26-01-2022 09:47 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik zit daar al enige tijd naar te kijken, maar mijn huisbank (Rabo) is toch behoorlijk prijzig vind ik. Bij DeGiro handel ik in ETFs, die kan ik gratis kopen en er zijn dan verder geen vaste kosten, afgezien van het beheerpercentage van de ETF zelf.Pistachenootje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:29:
[...]
Zorgen dat je bij een betrouwbare broker zit, bijvoorbeeld Interactive Brokers of je grootbank. DeGiro schat ik lager in door de vele problemen die daar in de loop der jaren aan het licht zijn gekomen.
Overigens zijn de grootbanken met NT meestal goedkoper dan VWRL omdat ze geen dividendlek hebben. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Bij de Rabo betaal ik sowieso 5 euro per kwartaal aan dienstverleningskosten, plus een bedrag per transactie. Mijn portefeuille is nu enkele duizenden euro's en ik leg €200 per maand in. Als ik dit bij de Rabo doe ben ik +/- 3.5% van m'n portefeuille jaarlijks kwijt aan beheerkosten. Stevig.
Wellicht stap ik over op het moment dat ik op 10k+ aan beleggingen zit.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Paar zaken om rekening mee te houdenNoSugar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:23:
- Met alle eisen voor landen rond covid (testen, isolatie, speciale covid-verzekeringen afsluiten) kan het prima jaren duren voordat men ook weer overal heen gaat reizen. Je gaat niet meer eventjes voor 1-2 dagen of weekje op weg, als het je enkele weken kost aan isolatie en regelwerk. Hier vooraf zodat je zeker bent dat je op de vlucht mag (negatieve test), verkrijgen papierwerk rond test en toegang. Dan daar achteraf 1 of meerdere dagen in isolatie voor nogmaals testen. Bij terugkomst in nederland mogelijk ook weer.
En als 1 van de 3 momenten een positieve uitslag geeft, oh la la. In nederland nog wel te doen, maar in menig buitenland krijg je dan 2 weken covid hotel op jouw kosten.
Neem bijvoorbeeld China, nu even veelvoorkomend ivm olympische spelen. Eerst 2x PCR testen in nederland door 2 verschillende goedgekeurde testcentra binnen 48u voor vertrek. Dus daar ben je zo 1-2 dagen mee zoet, en waarschijnlijk 7-10 dagen ervoor in volledige thuisisolatie om shit bij vertrek/aankomst te voorkomen. Want bij aankomst moet je opnieuw testen én 14 dagen in isolatie. Is er een test positief, mag je 28 dagen in dat hotel verblijven. Vanzelfsprekend alle 14/28 dagen volledig voor jouw rekening, en das geen budget spul ivm alle maatregelen die gelden.
Daar ga je dus echt niet zomaar zakelijk of prive heen reizen, tenzij je echt niet anders kan, en dus zal de luchtvaart op die route rustig blijven.
- Teams/Zoom/... laat de vraag open óf de volledige luchtvaart uberhaupt gaat herstellen. Zakelijk was toch altijd wel de basis van de luchtvaart in algemene zin, niet die paar vakantievluchten in de zomermaanden. Gelet op bovenstaande zal dergelijke communicatie nog lang door lopen, en daarmee ook volledig normaal en ingeburgerd tegen de tijd dat er wel vrij verkeer mogelijk is.
- Nieuwe uitbraken (mutaties) en achterlopen vaccinatie in veel landen kan herstel onder druk zetten of vertragen, mogelijk zelfs nieuwe terugval af en toe.
- Grondstof crisis betekend dat de prijzen aanzienlijk hoger moeten worden om break-even te spelen. Kan/wil men het dan nog wel betalen, of worden het dan toch iets kleinere vliegtuigen ivm lagere bezetting? Dat betekend dan alsnog slechte(re) cijfers voor de maatschappij.
- Wat zijn de uitgangspunten rond CO2/NOx. De luchtvaart is (net als de scheepvaart) tot nu toe van veel vrij gesteld of buiten schot gehouden. Als dat doorzet zien we hier bijvoorbeeld schiphol van >500k bewegingen naar 350-400k bewegingen als nieuwe 'max'. Maar ook de KLM's en Lufthansa's kan (zal?) te maken krijgen met regelgeving zoals accijns op kerosine.
- Al die bedrijven hebben de laatste jaren giga schulden opgebouwd, die toch echt terugbetaald moeten worden uit de resterende winst.
- CO2 neutraal tegen 2050 vraagt serieuze investeringen gedurende de komende 20 jaar die niet onderschat moeten worden. Niet ideaal als je reeds enorme schulden moet afbetalen en met stijgende kosten kampt (grondstoffen, accijnzen) tesamen met teruglopende vraag (minder zakelijk vervoer).
Vanaf de huidige koers dus zeker potentie omhoog, echter geen garantie op zowel hóe hoog als tijdslijn. Kan ook jaren duren om vanaf die 2 naar 2,5 te gaan.
[ Voor 23% gewijzigd door Xanaroth op 26-01-2022 10:10 ]
Klopt, maar als ik zie hoeveel dividend ik momenteel ontvang weegt dat (nog) niet op tegen de beheerkosten van de Rabo.Tsurany schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:48:
@Knul de kosten lijken hem vooral in de dividendlekkage te zitten bij DeGiro, dat zijn kosten die je niet direct ziet maar er natuurlijk wel zijn jaren lang.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Zit je er niet een factor 10 naast met de kosten?Knul schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:47:
[...]
Ik zit daar al enige tijd naar te kijken, maar mijn huisbank (Rabo) is toch behoorlijk prijzig vind ik. Bij DeGiro handel ik in ETFs, die kan ik gratis kopen en er zijn dan verder geen vaste kosten, afgezien van het beheerpercentage van de ETF zelf.
Bij de Rabo betaal ik sowieso 5 euro per kwartaal aan dienstverleningskosten, plus een bedrag per transactie. Mijn portefeuille is nu enkele duizenden euro's en ik leg €200 per maand in. Als ik dit bij de Rabo doe ben ik +/- 3.5% van m'n portefeuille jaarlijks kwijt aan beheerkosten. Stevig.
Wellicht stap ik over op het moment dat ik op 10k+ aan beleggingen zit.
Dit geven ze aan als ik hun kostencalculator bereken. Vond het zelf ook behoorlijk stevig.Dan Stark schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:54:
[...]
Zit je er niet een factor 10 naast met de kosten?
Anderzijds: met een maandelijkse inleg van €200 en een basisdienstverlening die sowieso €20 per jaar kost zit je al op iets minder dan 1%. Daarnaast betaal je 0.1% van de waarde van een beleggingsfonds bij aan/verkoop. Met maandelijks bijkopen tikt dat ook wel aan.
https://statics.rabobank....de-rabobank_931118254.pdf
Rolls Royce heeft ook een flinke deuk gekregen sinds Covid en als je het mij vraagt een soort ETF op luchtvaart. Doordat zowel uitstoot als geluidsnormen steeds belangrijker worden zullen de motoren toch gemoderniseerd moeten worden en veel concurrentie hebben ze hier niet in.NoSugar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:23:
Als bonus op de energietransitie houden zich ook bezig met Small Modular Reactor om kleinschalig kernenergie op te wekken. Deze modules kunnen op een productielijn geproduceerd worden en daarom een stuk voordeliger dan de huidige centrales.
Edit: Zelf recent uitgestapt met de druk op small caps en verwacht in de loop van het jaar weer in te stappen.
[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 26-01-2022 10:04 ]
Bij ETFs heb je te maken met verborgen kosten die tot uitdrukking komen in het rendement. Dividendlekkage is de voornaamste. Beheerspercentage van VWRL is 0.22% maar daar komt een dividendlek bij van zo'n 0.3%.Knul schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:47:
[...]
Ik zit daar al enige tijd naar te kijken, maar mijn huisbank (Rabo) is toch behoorlijk prijzig vind ik. Bij DeGiro handel ik in ETFs, die kan ik gratis kopen en er zijn dan verder geen vaste kosten, afgezien van het beheerpercentage van de ETF zelf.
Op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ kun je zien bij welk bedrag wat voor jou het goedkoopst is.
Ik ben gegaan voor de financials toen het duidelijk werd dat een flinke inflatie op komst was: ABN, NN, AEGON en de olie, SHELL. Deze 4 dragen momenteel mijn hele portfolio die flinke klappen krijgt en verder alleen uit ETF's bestaat. Luchtvaart durfde ik mijn vingers (nog) niet aan te branden omdat de pandemie nog niet voorbij is. De wereld gaat helemaal los omdat Omicron mild is maar ik blijf nog even sceptisch.Morty schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:42:
[...]
Luchtvaart had het ook voor corona al zeer moeilijk. De corona crisis heeft ze enorm veel extra schulden opgeleverd, en ik vermoed dat daar op een bepaald moment iets aan gedaan zal moeten worden (bijvoorbeeld aandelen emissies). Wat vrijwel altijd ten koste gaat van de aandeelhouder.
Je kan een gokje wagen, maar ik ga m'n handen er niet aan branden.
Dank voor de reacties, werkt verhelderend! Voorlopig behoud ik nog even mijn aandelenin ontwikkelde landen. Verschil in kosten is de komende jaren voor mij nog relatief gering. Kijken wat het brengt een iets zwaardere tilt in ontwikkelde landenTehh schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:49:
[...]
Ik ben wel van drie fondsen (ontwikkelde landen, kleine bedrijven en opkomende landen) overgestapt naar wereldwijd totaal. Dat het 'wereldwijd totaal' het slechter doet dan 'ontwikkelde landen' komt m.n. doordat 'kleine bedrijven' het minder goed doet.
Omdat ik toch al een deel in 'kleine bedrijven' had maakt het mij verder niet zo veel uit. Blijven zitten in 'ontwikkelde landen' kan natuurlijk gewoon, dan ben je gewoon iets meer 'overweight' in dat deel van de markt.
Als je overstapt door in een keer alle participaties te verkopen ben je wel een week 'uit de markt', maar volgens mij zijn de lagere switch kosten t/m begin februari, veel tijd heb je dus niet meer om er over na te denken.
Ik ben sinds gisteren weer weg bij Bux.NoSugar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:23:
Het werkt op zich aardig maar de informatie die het platform bied werkte uiteindelijk niet heel lekker voor mij.
Draait alleen op je mobiel wat enigzins annoying is tijdens de administratie naar Portfolio Performance.
Leuk als je met kleine bedragen werkt en veel verschillende losse aandelen koopt, minder handig als je wat meer info zoekt. App geeft eigelijk alleen huidige stand weer.
Geld naar Bux is instant. Geld uit Bux duurt blijkbaar 5 dagen
Worst month ever btw
[ Voor 9% gewijzigd door SandStar op 26-01-2022 10:38 ]
Zelf ook ingestapt in RR, wel toen de koers nog een stuk lager was, inderdaad omdat innovatie in de luchtvaart zeer relevant blijft. Wat ik me wel af vroeg is of RR uiteindelijk ook kan concurreren met bedrijven die met elektrische motoren gaat werken. Elektrisch vliegen staat nog in de kinderschoenen maar zal, zeker op korte afstanden, echt een vlucht gaan nemen de komende tijd.Deveon schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:03:
[...]
Rolls Royce heeft ook een flinke deuk gekregen sinds Covid en als je het mij vraagt een soort ETF op luchtvaart. Doordat zowel uitstoot als geluidsnormen steeds belangrijker worden zullen de motoren toch gemoderniseerd moeten worden en veel concurrentie hebben ze hier niet in.
Als bonus op de energietransitie houden zich ook bezig met Small Modular Reactor om kleinschalig kernenergie op te wekken. Deze modules kunnen op een productielijn geproduceerd worden en daarom een stuk voordeliger dan de huidige centrales.
Edit: Zelf recent uitgestapt met de druk op small caps en verwacht in de loop van het jaar weer in te stappen.
Plus, hoe mooi is het om te zeggen dat je een Rolls Royce hebt
Je betaalt 0,1% van je inleg per transactie, niet 0,1% van je fondswaarde. Maar dan kom je nog van geen kant aan 3,5% kosten.Knul schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:59:
[...]
Dit geven ze aan als ik hun kostencalculator bereken. Vond het zelf ook behoorlijk stevig.
Anderzijds: met een maandelijkse inleg van €200 en een basisdienstverlening die sowieso €20 per jaar kost zit je al op iets minder dan 1%. Daarnaast betaal je 0.1% van de waarde van een beleggingsfonds bij aan/verkoop. Met maandelijks bijkopen tikt dat ook wel aan.
[ Voor 21% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 26-01-2022 10:53 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Waar haal je dat plaatje vandaan?SandStar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:35:
[...]
Ik ben sinds gisteren weer weg bij Bux.
Het werkt op zich aardig maar de informatie die het platform bied werkte uiteindelijk niet heel lekker voor mij.
Draait alleen op je mobiel wat enigzins annoying is tijdens de administratie naar Portfolio Performance.
Leuk als je met kleine bedragen werkt en veel verschillende losse aandelen koopt, minder handig als je wat meer info zoekt. App geeft eigelijk alleen huidige stand weer.
Geld naar Bux is instant. Geld uit Bux duurt blijkbaar 5 dagen
Worst month ever btw![]()
[Afbeelding]
Ik ben zelf nog opzoek naar een fatsoenlijke tool om mijn rendement te tracken. Ik vind de standaard beschikbare dingen bij Saxo behoorlijk ruk. Maar data moet wel enigzins makkelijk te exporteren/imporeren zijn want ik handel teveel om het handmatig te doen.
Die "vlucht nemen" is uiteraard pun intended. I approveTsurany schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:44:
[...]
Zelf ook ingestapt in RR, wel toen de koers nog een stuk lager was, inderdaad omdat innovatie in de luchtvaart zeer relevant blijft. Wat ik me wel af vroeg is of RR uiteindelijk ook kan concurreren met bedrijven die met elektrische motoren gaat werken. Elektrisch vliegen staat nog in de kinderschoenen maar zal, zeker op korte afstanden, echt een vlucht gaan nemen de komende tijd.
Laatst gelezen dat het bij SAF's nog maar de vraag is of ze commercieel interessant worden aangezien er veel in moet worden gestoken en het maar de vraag is of de reductie in uitstoot opweegt tegen die investeringen.crypto-mdk schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:47:
Als je in de luchtvaart wil investeren, maar je het niet helemaal ziet zitten vanwege Corona, brandstofprijzen, CO2-belasting, etc. Dan kun je natuurlijk ook investeren in bedrijven die bezig zijn met Sustainable Aviation Fuel (SAF's). Dan beleg je indirect in de luchtvaart, maar ook in een duurzame toekomst.
Portfolio Performance. Voldoende mogelijkheden om tabellen te importeren.Morty schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:50:
[...]
Waar haal je dat plaatje vandaan?
Ik ben zelf nog opzoek naar een fatsoenlijke tool om mijn rendement te tracken. Ik vind de standaard beschikbare dingen bij Saxo behoorlijk ruk. Maar data moet wel enigzins makkelijk te exporteren/imporeren zijn want ik handel teveel om het handmatig te doen.
[ Voor 4% gewijzigd door ChillPascal op 26-01-2022 10:52 ]
https://www.portfolio-performance.infoMorty schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:50:
[...]
Waar haal je dat plaatje vandaan?
Het heeft diverse import functies maar die heb ik eigelijk nog nooit gebruikt.
Ik handel over het algemeen maar 1 keer per maand.
Met de verdragen rondom CO2 die zijn afgesloten is er helemaal geen keuze. Het is of minder vluchten of duurzame brandstof en dat voor een groot gedeelte al voor 2030. Minder vluchten zal misschien lokaal (Schiphol) gebeuren maar op wereldwijde schaal echt niet. Dan blijft er maar één keuze over en die is dan al gauw commercieel interessant.Peekster schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:50:
[...]
Die "vlucht nemen" is uiteraard pun intended. I approve
[...]
Laatst gelezen dat het bij SAF's nog maar de vraag is of ze commercieel interessant worden aangezien er veel in moet worden gestoken en het maar de vraag is of de reductie in uitstoot opweegt tegen die investeringen.
Elektrische vliegen is vooralsnog alleen interessant voor het leren vliegen omdat het korte vluchten zijn, echter de techniek is niet heel spannend van een elektromotor en niet heel veel anders dan een generator. RR zit trouwens al achter de motoren van de eVTOL van Vertical Aerospace (ken ze verder niet).Tsurany schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:44:
[...]
Zelf ook ingestapt in RR, wel toen de koers nog een stuk lager was, inderdaad omdat innovatie in de luchtvaart zeer relevant blijft. Wat ik me wel af vroeg is of RR uiteindelijk ook kan concurreren met bedrijven die met elektrische motoren gaat werken. Elektrisch vliegen staat nog in de kinderschoenen maar zal, zeker op korte afstanden, echt een vlucht gaan nemen de komende tijd.
Zoals RR!crypto-mdk schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:47:
Als je in de luchtvaart wil investeren, maar je het niet helemaal ziet zitten vanwege Corona, brandstofprijzen, CO2-belasting, etc. Dan kun je natuurlijk ook investeren in bedrijven die bezig zijn met Sustainable Aviation Fuel (SAF's). Dan beleg je indirect in de luchtvaart, maar ook in een duurzame toekomst.
Ik heb even gekeken in mijn Rabo app: Ik zit op 0.62% voor afgelopen jaar aan kosten. Voor dat ook paniek veroorzaakte: 0.14% daarvan zijn dividendbelasting, en 0.19% zijn kosten van de ETF zelf. Wat overblijft is 0.29% van de Rabobank, waarvan 0.06% transactiekosten (en dat zal alleen maar verder afnemen in de loop der tijd). Dan houd je 0.23% over, wat redelijk klopt met de 0.06% per kwartaal (iets afwijking door inleg door het jaar heen).
Oftewel, 0.29% per jaar totaal aan kosten van de Rabo op dit moment voor mij, als de 0.3% die @Pistachenootje noemde voor dividendlek die je hier niet hebt, kom je dus prima uit. (En uberhaupt, op een bepaald moment zijn de verschillen gewoon echt heel klein).
(Dat is tot €100k, daarboven wordt het minder)
[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 26-01-2022 11:04 ]
Je moet het over je totale portefeuille bekijken. Zeggen dat het 1% is van je jaarlijkse inleg voegt niet zoveel toe.Knul schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:59:
[...]
Dit geven ze aan als ik hun kostencalculator bereken. Vond het zelf ook behoorlijk stevig.
Voorbeeld voor wanneer je 5k hebt:
Beheerkosten: 0.06% per kwartaal (dus 0.24% wanneer je boven het minimum uitkomt). Met 5k zou je 3 Euro betalen, maar dus 5 Euro, want dat is het minimum. Dan kom je op 20 Euro per jaar en dat maakt dan 0.4%. Weet dan niet hoe je op 3.5% uit kan komen. Als je dan nog 2400 inlegt dan betaal je nog 0.1% daarover, maar de beheerkosten blijven hetzelfde, dus die gaan procentueel weer omlaag waardoor je rond de 0.35% gemiddeld uitkomt (22.4 Euro kosten over gemiddeld 6500 Euro portefeuille).
Die 1% gaat enkel op, omdat je én het vaste minimum krijgt van 20/jaar én nog geen vermogen hebt opgebouwd. Even grof voorbeeld voor de basisdienstverlening:Knul schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:59:
[...]
- je zou 10/maand inleggen en geen vermogen hebben, lijkt het wel 17% te zijn in het 1e jaar. Maar het is gewoon hetzelfde 20 euro minimum als wanneer je 200/maand inlegt. Daarom heet het een minimum.
- je bent 10 jaar verder en hebt zeg 50k opgebouwd. De 0,24% van 50k das meer dan het 20 minimum, dus betaal je 120/jaar.. Kom je uit op 0,24%.
Je lijkt te vergeten dat je relatieve en absolute getallen aan het vergelijken bent waar tevens een omslagpunt ingebouwd zit. Hoe meer vermogen je hebt opgebouwd, hoe meer je kosten richting de 0 bewegen. Dus de kosten lijken stevig, maar loopt best snel terug.
[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 26-01-2022 11:44 ]
Op Europese staatsobligaties is de verwachte opbrengst ongeveer 0.1%. Op een spaarrekening van Renault krijg je 0.25%. Bij OpenBank krijg je 0.2%.DanielAlm schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:46:
Wellicht domme vraag maar toch. Ook ik denk aan Meesman. Mix van aandelen en obligaties. Als ik kijk naar de verwachte rendementen bij de obligaties vraag ik mij af of daar rekening is gehouden met de inflatie. Maw als ik het geld op mijn spaar laat staan met 0% rente dan verlies ik fictief waarde. Dus mijn vraag is, hoe zit dat met verwachte rendementen?
Met de verwachte renteverhogingen zou ik op dit moment liever niet in obligaties beleggen.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Nee, inflatie is nooit meegenomen in rendementen, niet voor obligaties, niet voor aandelen en niet voor een spaarrekening.DanielAlm schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:46:
Wellicht domme vraag maar toch. Ook ik denk aan Meesman. Mix van aandelen en obligaties. Als ik kijk naar de verwachte rendementen bij de obligaties vraag ik mij af of daar rekening is gehouden met de inflatie. Maw als ik het geld op mijn spaar laat staan met 0% rente dan verlies ik fictief waarde. Dus mijn vraag is, hoe zit dat met verwachte rendementen?
Is ook niet zo interesant, omdat het voor elke vorm gelijk is.
Dit. Veel mensen zien het rente risco bij obligaties over het hoofd. Is ook een beetje onintuitief: als de rente stijgt daalt de waarde van een obligatie.Question Mark schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:04:
En let op dat obligaties niet zo heel intressant zijn, aangezien de kans groot is dat de rente weer wat gaat stijgen.
Voor mij ook de hoofdreden waarom ze nu niet interesant zijn.
In 2020 durfde ik niet in te stappen wegens Trent 1000 problemen.Deveon schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:03:
[...]
Rolls Royce heeft ook een flinke deuk gekregen sinds Covid en als je het mij vraagt een soort ETF op luchtvaart. Doordat zowel uitstoot als geluidsnormen steeds belangrijker worden zullen de motoren toch gemoderniseerd moeten worden en veel concurrentie hebben ze hier niet in.
Er was sprake van Airbus stelt hogere eisen aan vliegtuigmotoren zodat Trent XWB tegen de vervuilde corrosieve lucht in Azië kan en een Trent 1000 onder de vleugels van een 787 kon kapot gaan wegens lagere eisen dat Boeing hanteerde.
Als Boeing een nieuwe levering van RR krijgt, dan hangen ze de motoren onder de nieuwe vliegtuigen om ze zo snel mogelijk op te leveren en factureren. Als Airbus een nieuwe levering krijgt, dan helpen ze eerst de geïmpacteerde vliegtuigen en de nieuwe vliegtuigen kunnen wachten.
Op deze manier kunnen de klanten van de 787 met de Trent 1000 weglopen.
Sir Tim Clark gaf commentaar op 787 vs A350:
Payload en range zijn uitwisselbaar. Ofwel neem je meer cargo mee ofwel neem je meer brandstof mee. Voor passagiers is een rechtstreekse vlucht interessant, maar vrachtvliegen op dezelfde route wordt met een tussenstop gedaan om de payload te maximaliseren. Nu het vrachtvliegen belangrijker is, is de flexibiliteit van extra payload/range interessant.“The 787-10 is a great workhorse, but it’s limited on its range. Whereas if you look at the A350-1000, it has great legs and great payload. So, there was a gap in the Boeing line … If the eye had been on the ball in the right places, and they had the planners and the strategist in there looking at what the market wanted, not what the other lot are doing on the other side of the Atlantic, maybe things would be different.”
Hoeveel keren is luchtvracht duurder dan de zeecontainer?

Zelfs na prijsverdubbeling van de luchtvracht zorgen de containerprijzen voor aantrekkelijkere luchtvracht.
Om Kerstmis te redden werden PS5's naar de VK gevlogen. https://metro.co.uk/2021/...nes-of-consoles-15527060/
Er is een beter alternatief en klant blijft nog bij RR, A350 met Trent XWB.
Trent 1000 problemen zien onder controle eruit en niet te dure scheurtjes in Trent XWB gevonden.
Jammer dat er geen opties zijn.
Tweede renteverhoging komt volgende maand eraan. Dat ziet er goed voor de £ eruit, maar niet goed voor de schulden. In het verleden hadden ze halve miljard schulden, dan naar 1 miljard, 5 miljard en in de komende jaren afbouwen naar 4 miljard. Als de EBITDA naar 2 miljard herstelt, dan kunnen ze het goed trekken.
Voor de zekerheid dat het geld niet blijft wegstromen en de schulden niet blijven oplopen, moet er nu wel meer dan 100 GBX voor een aandeel betaald worden. De waardering valt mee tov verwachte EPS volgend jaar.
Inderdaad, niemand wil nog lage rente obligaties kopen als ze straks hoge rente obligaties kunnen krijgen. Dus de waarde van de bestaande obligaties gaan omlaag als de rente omhoog gaat.Question Mark schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:04:
En let op dat obligaties niet zo heel intressant zijn, aangezien de kans groot is dat de rente weer wat gaat stijgen.
Apple vs Adyen bv:
/f/image/wZdWf22bqYVY2ZYvfpcurddt.png?f=fotoalbum_large)
Edit:
Of nog wat dramatischer Nasdaq composite versus Nasdaq internet:
[ Voor 33% gewijzigd door Morty op 26-01-2022 12:24 ]
Verdiscontering van toekomstige cashflows hebben bij een hogere rente een veel lagere huidige waarde. Dus wat in de toekomst ligt aan eventuele groei etc is veel minder interessant om tegen een hoge multiple te hebben.Gedoe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:12:
Ook een vraagje: waarom heeft rente stijging zoveel invloed op tech...? Want ze hebben toch veelal cash zat (microsoft, apple, google, etc) (meer dan old economy bij wijze van spreken), maar waarom dan toch zo volatiel? Voor een start up/recente IPO snap ik dat nog wel maar ook de inmiddels techdino's vallen onder zelfde regime? (als in rente up, tech down...?)
Groeien kost geld, en veel techbedrijven (die nog geen winst maken) konden goedkoop aan geld komen om te groeien. Schuld hebben was geen probleem, maar als de rentes stijgen, zal lenen duurder worden, en als een bedrijf grote schuld heeft zal de rente daarop een grote kostenpost worden. Tech zijn vaak groeibedrijven, dus die hebben er met name last vanGedoe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:12:
Ook een vraagje: waarom heeft rente stijging zoveel invloed op tech...? Want ze hebben toch veelal cash zat (microsoft, apple, google, etc) (meer dan old economy bij wijze van spreken), maar waarom dan toch zo volatiel? Voor een start up/recente IPO snap ik dat nog wel maar ook de inmiddels techdino's vallen onder zelfde regime? (als in rente up, tech down...?)
Dat er ook tech bedrijven die goed bij kas zitten toch zo in de uitverkoop gaan is gewoon de markt, is niets om je zorgen te maken. vroeger was de rente een stuk hoger en stegen bedrijven als Microsoft ook gewoon.
Mooi aankoopmoment!
Dus met stijgende rente zou ik voorzichtig zijn met bedrijven met hoge schuld zoals KLM.
KLM heeft een beurswaarde van 2.6B, maar wel een schuld van 10B (16B-6B cash)
[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 26-01-2022 12:34 ]
ora et labora
Vanwege de hoge price-to-earnings ligt veel van de waarde ver in de toekomst. Als die cashflow in de toekomst minder waard is dient dat in de waarde vandaag te reflecteren.Gedoe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:12:
Daarom zie je ook dat bedrijven met ruime marges waarschijnlijk minder beïnvloed worden. Deze bedrijven kunnen namelijk simpelweg de prijs verhogen zonder (veel) afzet te verliezen.
Het hebben van schulden speelt overigens ook een grote rol maar is ver van gerelateerd aan tech. Juist fabrikanten van fysieke producten (of “fysieke” diensten) hebben vaak hoge schulden, zeker vanwege covid en chip tekorten.
En de margin is op non-tech altijd issue ("churn" gedoe), terwijl tech juist hoge marges vaak heeft.
Verhelderend om terug te krijgen dat schulden ook voor non-techissue zijn en daardoor ook hogere rentes voor hen OOK issue moeten zijn right.
Nogal ambivalent allemaal maar komt blijkbaar met de territory ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door Gedoe op 26-01-2022 13:01 ]
Best opmerkelijk met dit nieuws in de lucht:rapture schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:15:
Futures en voorbeurs Amerika wijzen naar boven.
https://www.cnbc.com/2022...al-a-march-rate-hike.html
We gaan het zien.
"The Fed begins its two-day meeting Tuesday, and on Wednesday afternoon, the central bank is expected to issue a new statement that shows it is resolved to fight inflation. Against the backdrop of a violent stock market correction, Fed officials are expected to say they are ready to push up the fed funds rate from zero as soon as March."
Vanavond 8 uur volgens mij volgens de Nederlandse klok.
Vorige keer in december ging die redelijk hard omhoog tijdens de FOMC announcement. We gaan zien wat ie deze keer doet. Voor de gein zet ik op papier een strangle erin.
[ Voor 29% gewijzigd door Dan Stark op 26-01-2022 13:18 ]
Een deel was zelfs vorige week al. Toen is er al wat lucht weggelopen.Gedoe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:15:
Maar reactie was maandag (hoop ik dan maar)
Ehhh, wat is een strangle? (geen zin in google actieDan Stark schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:16:
[...]
Vanavond 8 uur volgens mij volgens de Nederlandse klok.
Vorige keer in december ging die redelijk hard omhoog tijdens de FOMC announcement. We gaan zien wat ie deze keer doet. Voor de gein zet ik op papier een strangle erin.
De goedkopere en riskantere variant van de straddle. OTM call en OTM put ipv ATM call en ATM put.Gedoe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:11:
[...]
Ehhh, wat is een strangle? (geen zin in google actie
Zeer goed nieuws uit hoeken van o.a. AT&T, Verizon, Microsoft, ADP, Texas Instruments - groeiverhaal lijkt intact te blijven met kwartaalcijfers boven consensus en deel ook FY22 raise naar boven consensus.Pistachenootje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:11:
Nasdaq 100 futures staan 2% in de plus. Dat vind ik opmerkelijk, maar goed, misschien weet de markt meer dan ik
We gaan het zien.
Bijvoorbeeld HBOmax (AT&T) ging van ~69m subscribers naar >73m subscribers. Ongeveer dubbele groei in % dan netflix én hoofdzakelijk US-only want HBO is nog niet bezig met de global release. Dat stemt positief dat het aan netflix lag en niet aan de bredere markt, waardoor o.a. comcast/disney ook meeprofiteren.
Daarbij bied het beter doen dan verwacht voor zowel afgelopen periode als heel FY22 compensatie voor eventuele risico's rond inflatie/rente cijfers en zorgen daaromheen. Zoals dat consumenten en bedrijven blijven doorgaan met kopen en niet minder geld beschikbaar hebben.
Ondertussen ook Intel een duit in het zakje met vervallen van boete in de EU.
Gooi daarbij een stukje 'buy the rumor, sell the news'... wat in het geval van slecht nieuws meer 'sell the rumor, buy the news' is. Immers gaan we van onzekerheid naar zekerheid, dat vind de markt altijd prettiger.
[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 26-01-2022 14:55 ]
Ik denk dat de markt al 4 renteverhogingen heeft ingeprijsd. Dat lijkt mij erg veel en niet in lijn met JPOW tot nu toe. Dus als JPOW dat vanavond bevestigt dat het allemaal niet zo snel gaat denk ik dat we heeeul hard omhoog kunnen knallen.Pistachenootje schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:11:
Nasdaq 100 futures staan 2% in de plus. Dat vind ik opmerkelijk, maar goed, misschien weet de markt meer dan ik
We gaan het zien.
ora et labora
rapture schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:17:
[...]
De goedkopere en riskantere variant van de straddle. OTM call en OTM put ipv ATM call en ATM put.
Timing is everyting.,,
[ Voor 24% gewijzigd door Gedoe op 26-01-2022 14:33 ]
De waarde wordt berekend op resultaten van de toekomst. Het makkelijkste is te vergelijken met de droomsalaris prijs van de Staatsloterij (10k p/m, 30 jaar lang). Door inflatie is de eerste maand het geld meer waard dan over 30 jaar. Je kan daarom ook kiezen om het in één keer te ontvangen maar dan krijg je geen 3.6 miljoen maar (bijvoorbeeld) slechts 3 miljoen. Het is voor de Staatsloterij namelijk goedkoper om het gespreid uit te betalen. Zo ook met de winsten in tech. Winst in de toekomst is minder waard in hedendaags geld bij inflatie.Gedoe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:58:
Ha, maar dat snap ik dus niet helemaal... Waarde ligt toch niet ver in de toekomst maar juist (ook) nu?
En de margin is op non-tech altijd issue ("churn" gedoe), terwijl tech juist hoge marges vaak heeft.
Verhelderend om terug te krijgen dat schulden ook voor non-techissue zijn en daardoor ook hogere rentes voor hen OOK issue moeten zijn right.
Nogal ambivalent allemaal maar komt blijkbaar met de territory ;-)
Een simpele illustratie: neem een bedrijf als Tesla, of Fastned. Die verdienen nu geen bal, maar de markt gaat er van uit dat die bedrijven over 10/20/30 jaar heel veel verdienen. Daarom zijn ze nu zo veel geld waard: je betaalt voor de potentie. Stel jij hebt zo'n type bedrijf onderzocht en jij denkt dat dat bedrijf over 30 jaar een miljard waard is. En jij gaat nadenken over wat je moet doen: dat bedrijf NU kopen of je geld op je spaarrekening zetten. Als de rente 0% is dan kun je dat bedrijf net zo goed nu kopen voor een miljard. Want op je spaarrekening ontvang je toch geen rente.Gedoe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:58:
Ha, maar dat snap ik dus niet helemaal... Waarde ligt toch niet ver in de toekomst maar juist (ook) nu?
Maar als de rente 5% is en je zet je geld op je spaarrekening dan heb je over 30 jaar 4,3 miljard (1.05^30). Dan ga je dus nu niet een miljard betalen voor een bedrijf dat over 30 jaar een miljard waard is - een spaarrekening is dan een veel lucratiever alternatief. De present value van dat bedrijf is nu ineens maar ~230 mijoen, want als je 230 miljoen tegen 5% op je spaarrekening zet heb je over 30 jaar een miljard. Pas op die prijs is het bedrijf even 'aantrekkelijk' als je spaarrekening. Dus, de rentestand gaat 5% omhoog en ineens is het bedrijf dat je bekeek 75% minder waard ..
Allemaal veel te kort door de bocht natuurlijk, maar dat proces heet disconteren. Geld of winst in de toekomst is minder waard. En hoeveel minder waard hangt af van de rentestand. Daarom gaan alle speculatieve aandelen nu door het putje en blijven aandelen als Shell redelijk overeind. Want bij Shell gaat iedereen er bij wijze van spreke van uit dat ze over 30 jaar failliet zijn, dus of de rente dan 0% of 5% is maakt niet zo veel uit - je maakt je winst toch de komende 5 of 10 jaar.
Of tenminste, dat is de uitleg die er achteraf bij wordt gegeven ..
[ Voor 14% gewijzigd door writser op 26-01-2022 19:59 ]
Onvoorstelbaar!
Met hoge rente is het TIAA (There is an alternative)
Goed verhaal lekker kort.
Und dan..? Zodra TINA is out of the window alle andere gedoe kicks right back in. Opletten wat echt waarde aandelen zijn, best vermoeiend want TINA is TOP in strandstoel modus.
Ben je nou serieus of niet? In je opbouwfase is het toch prima als de beurs daalt. Bovendien leer je dan gelijk daar mee omgaan.MaStar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:11:
Ik ben begin november begonnen met beleggen op ds beurs. ETF'S. had geen beter moment kunnen plannen. Goede timing
Wil je ze nu verkopen dan? Zolang je niet verkoopt is er toch niks aan de hand. Ik sta dit jaar / deze maand iets meer dan een maandsalaris in het rood en het doet me echt niks. Ik ga toch niet verkopen, en het moment van verkopen is het enige dat er toe doet. En over 10, 20, 30 jaar zie ik het wel.MaStar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:11:
Ik ben begin november begonnen met beleggen op ds beurs. ETF'S. had geen beter moment kunnen plannen. Goede timing
Wat voor ETFs heb je dan uitgekozen?MaStar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:11:
VWRL staat over de afgelopen 3 maanden op -3%, en gezien de huidige rally in de VS staat ie morgen waarschijnlijk weer wat hoger.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ja, ik ben serieus. Gelijk met een groot bedrag ingestapt, en had dus beter tot nu kunnen wachtenMaStar schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:11:
Klopt, zit erin voor de lange termijn.
In die tijd was er nog geen internet voor gewone bankklanten; inleggen en opnemen ging via de Girofoon en je beursorder voor het huiseigen fonds werd direct de volgende ochtend uitgevoerd. Het was net zo gemakkelijk als sparen en zo werd het verkocht aan argeloze consumenten zoals ik.
Van het Communicatie Technologie fonds heb ik in 1999 het ritje omhoog meegemaakt van ongeveer 55 naar ongeveer 90 euro. Maar hetzelfde jaar begon de koers te dalen en toen in 2000 de koers gedaald was naar zo'n 29 euro hield ik het niet langer en heb ik alles de deur uit gedaan. Ik las net op internet dat het fonds de latere jaren nog verder gedaald is en dat het uiteindelijk in 2008 is opgeheven bij een waarde van €3,16.
Dus lang blijven zitten, is niet altijd de beste oplossing.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Leuke anekdote maar dit gaat bij breed gespreide wereld indexfondsen niet op. Als je dan te maken hebt met zulke koersdalingen dan zou ik me zorgen gaan maken over hele andere dingenaawe mwan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:19:
Als ik mensen hoor praten over „koersdalingen doen me niks, ik zit er in voor de lange termijn”, dan denk ik onwillekeurig altijd terug aan de Postbank / ING beleggingsfondsen waar ik rond het jaar 2000 in belegd had.
In die tijd was er nog geen internet voor gewone bankklanten; inleggen en opnemen ging via de Girofoon en je beursorder voor het huiseigen fonds werd direct de volgende ochtend uitgevoerd. Het was net zo gemakkelijk als sparen en zo werd het verkocht aan argeloze consumenten zoals ik.
Van het Communicatie Technologie fonds heb ik in 1999 het ritje omhoog meegemaakt van ongeveer 55 naar ongeveer 90 euro. Maar hetzelfde jaar begon de koers te dalen en toen in 2000 de koers gedaald was naar zo'n 29 euro hield ik het niet langer en heb ik alles de deur uit gedaan. Ik las net op internet dat het fonds de latere jaren nog verder gedaald is en dat het uiteindelijk in 2008 is opgeheven bij een waarde van €3,16.
Dus lang blijven zitten, is niet altijd de beste oplossing.
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij