Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mrc4nl schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:12:
[...]

In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.
Eens, maar wat is dat dan wel? Daar probeer ik dus achter te komen, wat is de argumentatie achter deze strategie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:28

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tsurany schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:15:
[...]

Eens, maar wat is dat dan wel? Daar probeer ik dus achter te komen, wat is de argumentatie achter deze strategie.
ik zou zeggen rekening houden met een ommekeer. Soort van buy the dip. als EM dan erg laag staat kan die misschien wat meer opkrabbelen dan world.

Maar opzich snap ik je punt wel, want hoe groot is de kans dat als World stopt met omhoog gaan, dat EM dat wel doet?

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:02
Zo klein is die kans niet imo. Zie periode 2000-2010. Slechte periode voor VS, goede periode voor EM.

Waarderingen voor VS zijn nu vergelijkbaar met 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:21

Qwerty-273

Meukposter

Tsurany schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:21:
Hoezo is het een winnende strategie?
Ik zou het niet willen omschrijven als een winnende strategie waarmee je boven de markt staat. Het punt van de wereld marktkapitalisatie volgen (via bijvoorbeeld een of meerdere indexfondsen in verhouding) is dat je genoegen neemt dat je niet de kennis/tijd/kunde hebt om de markten te voorspellen en dat je daarom de volledige markt volgt, die historisch gezien over een langere periode omhoog gaat. Bij het aannemen van een zwaardere weging op welk aspect dan ook geef je eigenlijk aan dat jij verwacht dat die weging het beter zal gaan doen dan de markt in zijn geheel.

Het boek "Investing Demystified" van Lars Kroijer uit 2013 gaat daar behoorlijk op in. Hij doet ook behoorlijk wat bijdragen op Monevator waar hij het zelfde verteld.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MaZo schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:15:
Musk is het geld wat hij kwijt was aan zijn recente belastingheffing aan het terugverdienen. Koers van TSLA staat nu iets onder de 1K. Hij heeft er vannacht ook weer een tweet uitgegooid waarin hij aankondigde wellicht met pensioen te gaan om full-time influencer te worden. Pure marktmanipulatie dit.
Denk dat onderstaande meer met de koers doet dan het twitter bericht....
CEO Elon Musk van Tesla heeft nog eens voor krap 1 miljard dollar aan Tesla-aandelen verkocht. Dit bleek uit documenten die donderdag werden ingediend bij de Securities and Exchanges Commission.

Musk oefende opties uit om 2,2 miljoen aandelen te kunnen kopen tegen een prijs van 6,24 dollar per stuk, en verkocht direct daarna 934.000 aandelen. Dat leverde de topman circa 963 miljoen dollar op.

Sinds 8 november verkocht Musk al circa 11,03 miljoen aandelen Tesla voor een bedrag van in totaal 11,8 miljard dollar. Dit deed hij nadat hij volgers op Twitter had gevraagd of hij 10 procent van zijn belang in Tesla moest verkopen.

Er van uitgaande dat Musk inderdaad 10 procent van zijn belang verkoopt, heeft hij na de verkoop van gisteren nog krap 6 miljoen aandelen te gaan.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:49:
[...]

Ik zou het niet willen omschrijven als een winnende strategie waarmee je boven de markt staat. Het punt van de wereld marktkapitalisatie volgen (via bijvoorbeeld een of meerdere indexfondsen in verhouding) is dat je genoegen neemt dat je niet de kennis/tijd/kunde hebt om de markten te voorspellen en dat je daarom de volledige markt volgt, die historisch gezien over een langere periode omhoog gaat. Bij het aannemen van een zwaardere weging op welk aspect dan ook geef je eigenlijk aan dat jij verwacht dat die weging het beter zal gaan doen dan de markt in zijn geheel.
Dit klopt helemaal.

Wat in de discussie hierboven nog niet goed wordt meegenomen is de marktkapitalisatie. Als je kiest voor 80/20 (80% world, 20% EM - cijfers zijn fictief) en na een jaar is jouw portfolio 85%/15%, betekent niet dat je bij het herbalanceren direct EM moet aankopen en (eventueel) world moet verkopen.

Immers is world harder gegroeid dan EM, dus is nu ook de verhoudingen in de wereldkapitalisatie anders. Die is misschien nu 83/17. Je moet dus corrigeren naar die cijfers. De mate waarin je corrigeert is dus veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
The_FrankO schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:47:
Voor de Saxo gedupeerden hier.
Is al bekend wanneer de onterechte transactiekosten bij de periodieke aankoop wordt gesteld?

Kortom, zooitje…
Het kassaldo lijkt nu wel te kloppen en de transactiekosten lijken te zijn gecorrigeerd. Echter is daar nergens bewijs van te vinden. Op de help pagina (waarover ik een mail kreeg vlak na mijn post) staat dat je kunt zien dat er geen transactiekosten zijn verrekend in het transactieoverzicht. Nou daar staat inderdaad geen transactiekosten vermeld maar 5 * 8.241 is bij mij toch echt geen 47.200. Dus het kassaldo klopt, nu nog de boekhouding 8)7
rnrn schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:10:
[...]
Verder inderdaad veel andere problemen met verkeerde resultaten, koersen die niet of niet tijdig bijgewerkt worden etc. Onder het tabje resultaat zie ik momenteel een kostenberekening die bijna 7x zo hoog is als bij Binck Fundcoach. @The_FrankO heb jij dat ook?
Dat bedrag wat daar staat is voor mij niet duidelijk, ik kan het in ieder geval geen invulling geven waarom dit zo hoog is. Misschien dat ze de TER van de fondsen hierin meenemen.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnrn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09 09:59
The_FrankO schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:41:
Dat bedrag wat daar staat is voor mij niet duidelijk, ik kan het in ieder geval geen invulling geven waarom dit zo hoog is. Misschien dat ze de TER van de fondsen hierin meenemen.
Zoiets denk ik ook ja. Overigens is de TER van een fonds nergens zichtbaar op de fondspagina, wel in een lijst (als deze kolom aan staat). Ik heb er maar weer even een ticket voor aangemaakt, de 9e inmiddels. Benieuwd wanneer ik mijn eerste antwoord ga krijgen.

Ik heb ook een paar fondsen in portefeuille waar de koop- en verkoopknop ontbreken, ook heel handig 8)7 . Daar zit ik dus momenteel in opgesloten. Vorige week toegezegd dat het wordt opgelost, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:39

XanderDrake

Build the future!

Niet om de discussie hier technisch te maken, maar voor de business zaken van ASML helder te krijgen is dit wel een goed artikel.

Hoewel we met TSMC 5nm nu net pas echt voordeel hebben van ASMLs EUV lithografie, staat de volgende generatie al weer op de roadmaps: High-NA EUV. Deze nieuwe apparaten kunnen kleiner etsen (<3nm features) en hebben meer beam intensiteit waardoor ze grotere gebieden sterker kunnen laser-etsen. Dit resulteert in hogere snelheid en minder chip defecten. Al met al een mooie upgrade, kost ook vrolijk 2x zo veel als een EUV apparaat :+ Deze apparaten zouden in 2025 in volumes shippen, al zou het me niet verbazen dat we langer moeten wachten.

Voor ons een interessante quote:
Today, ASML is valued at $329 billion, and some tech investors expect it to be worth $500 billion by the end of 2022. It is the biggest tech company in Europe by market value and one of the biggest in the world.
Ik kan me voorstellen dat dit soort voorspellingen hier weerstand opwekken :P Ik zie het ook niet zomaar gebeuren, eerlijk gezegd; van 700€ naar 1000+€ gaan in een maand jaar. Maar er kan wel iets gezegd worden over de positionering van ASML. Apple doet 3.000 miljard $ aan market capitalisation. Ze hebben goede business modellen en winstmarges, dus dat is ergens logisch. Maar de wereld heeft Apple niet nodig, we kunnen altijd Dell of Android apparaten kopen. Dat ligt wel anders bij ASML :+

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02:00
Apple doet wel effe 23x de omzet van ASML ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:51
XanderDrake schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:33:
Niet om de discussie hier technisch te maken, maar voor de business zaken van ASML helder te krijgen is dit wel een goed artikel.
Ik kan me voorstellen dat dit soort voorspellingen hier weerstand opwekken :P Ik zie het ook niet zomaar gebeuren, eerlijk gezegd; van 700€ naar 1000+€ gaan in een maand. Maar er kan wel iets gezegd worden over de positionering van ASML. Apple doet 3.000 miljard $ aan market capitalisation. Ze hebben goede business modellen en winstmarges, dus dat is ergens logisch. Maar de wereld heeft Apple niet nodig, we kunnen altijd Dell of Android apparaten kopen. Dat ligt wel anders bij ASML :+
By the end of 2022, niet 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
XanderDrake schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:33:
Maar de wereld heeft Apple niet nodig, we kunnen altijd Dell of Android apparaten kopen. Dat ligt wel anders bij ASML :+
De wereld heeft geen wafelijzers nodig, dat geldt alleen voor de wafelbakkers. En de wafelbakkers bestaan bij de gratie van hun afnemers. En daar is Apple er 1 van (en wel 1 van de grootste).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 09:55

Zenix

BOE!

@Pistachenootje Bedankt voor je uitgebreide antwoorden en bronnen over de SCV tilt. DFA en Avantis zijn volgens mij wel de beste opties als je het gaat doen, want de andere doen het over het algemeen wat minder. Het lijken meer ETF's te zijn die semi-passief zijn, actief als in we wijzigen de holdings als het op basis van onze gegevens gedaan moet worden.

Genoeg stof om over na te denken. Ik geloof er wel in, maar aan de andere kant voeg je wel extra complexiteit toe door extra fondsen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenjaminVDB
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15-05-2023
Ik zou graag willen beginnen met beleggen. Veel mensen raden me aan te starten met ETFs door maandelijks een bedrag in grote ETFs als S&P500 en Vanguard te steken. Deze zouden op langere termijn veilig zijn en toch een mooi rendement geven (5-8% jaarlijks).

Wat denken jullie hiervan?

En heeft er iemand ervaring met Bolero in België als broker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
"Veilig" is een zeer relatief begrip m.b.t. aandelen (-fondsen). Er zijn geen garanties op de beurs en resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

Maar de resultaten uit het verleden kunnen wel een indicatie geven voor de toekomst. Breed gespreide fondsen die de markt volgen hebben inderdaad het genoemde gemiddelde jaarlijkse rendement laten zien in het verleden en hebben dat ook als verwacht lange termijn rendement voor de toekomst.

Als je een beetje zoekt in dit topic en/of het Financiële onafhankelijkheid - Deel 5 topic, komen de populairste manieren om hierin te beleggen wel voorbij (vooral voor de Nederlandse situatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:55
BenjaminVDB schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:10:
Ik zou graag willen beginnen met beleggen. Veel mensen raden me aan te starten met ETFs door maandelijks een bedrag in grote ETFs als S&P500 en Vanguard te steken. Deze zouden op langere termijn veilig zijn en toch een mooi rendement geven (5-8% jaarlijks).

Geen ervaring met boler, wel met keytrade bank. Niet de goedkoopste maar werkt wel gewoon goed.

Qua beleggen koop ik voornamelijk wereld-etf’s, in België is bijvoorbeeld IWDA van blackrock/ishares redelijk gekend, een alternatief is VWCE van Vanguard. Beide wereld etf’s grote bedrijven in ontwikkelde landen.
Het zijn kapitaliserende etf’s dwz dat er geen dividenden uitgekeerd worden maar dat de dividenden automatisch opnieuw geïnvesteerd worden. Zo vermijd je de 30% belasting die je in België moet betalen op uitgekeerde dividenden.

Gewoon rustig beginnen inleggen en de tijd zijn werk laten doen.
Niet op deze manier: https://www.vice.com/en/a...on-a-single-robinhood-bet

Bij beleggen is hoe saaier hoe beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenjaminVDB
Wozmro schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:58:
[...]

Geen ervaring met boler, wel met keytrade bank. Niet de goedkoopste maar werkt wel gewoon goed.

Qua beleggen koop ik voornamelijk wereld-etf’s, in België is bijvoorbeeld IWDA van blackrock/ishares redelijk gekend, een alternatief is VWCE van Vanguard. Beide wereld etf’s grote bedrijven in ontwikkelde landen.
Het zijn kapitaliserende etf’s dwz dat er geen dividenden uitgekeerd worden maar dat de dividenden automatisch opnieuw geïnvesteerd worden. Zo vermijd je de 30% belasting die je in België moet betalen op uitgekeerde dividenden.

Gewoon rustig beginnen inleggen en de tijd zijn werk laten doen.
Niet op deze manier: https://www.vice.com/en/a...on-a-single-robinhood-bet

Bij beleggen is hoe saaier hoe beter :)
Toevallig ervaring met ING? Ik ben daar namelijk al klant maar vaak zijn die traditionele banken niet super qua beleggen. (Duur, weinig aanbod)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:38

Jebus4life

BE User

BenjaminVDB schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:10:

Ik ben geen grote ETF belegger dus daar geen commentaar op. Bolero gebruik ik zelf en vind ik absoluut top. Website gebruik ik weinig maar erg goede app.

Is ook in handen van KBC (die hebben pas een prijs gewonnen voor beste banking app wereldwijd, dus daar kennen ze wel iets van). En geloof dat Bolero deze week ook een prijs gewonnen heeft als beste broker in België (dat was Binck, maar na de Saxo overname daar is dat nu dus Bolero)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenjaminVDB
Jebus4life schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:49:
[...]

Ik ben geen grote ETF belegger dus daar geen commentaar op. Bolero gebruik ik zelf en vind ik absoluut top. Website gebruik ik weinig maar erg goede app.

Is ook in handen van KBC (die hebben pas een prijs gewonnen voor beste banking app wereldwijd, dus daar kennen ze wel iets van). En geloof dat Bolero deze week ook een prijs gewonnen heeft als beste broker in België (dat was Binck, maar na de Saxo overname daar is dat nu dus Bolero)
Ik vind alleen de €7.5 transactiekosten redelijk veel. De bedoeling zou zijn om maandelijks een bedrag te storten en als ik dan iedere keer die kosten moet betalen wordt het prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

BenjaminVDB schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:00:
[...]

Ik vind alleen de €7.5 transactiekosten redelijk veel. De bedoeling zou zijn om maandelijks een bedrag te storten en als ik dan iedere keer die kosten moet betalen wordt het prijzig.
Begrijpelijk. Ik ben via hun begonnen omdat er een promotie was qua makelaarskosten dus dat speelde niet zo.

Dus oftewel inderdaad overschakelen naar een iets goedkopere broker oftewel tweemaandelijks storten waardoor je makelaarsloon halveert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenjaminVDB
Jebus4life schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:04:
[...]

Begrijpelijk. Ik ben via hun begonnen omdat er een promotie was qua makelaarskosten dus dat speelde niet zo.

Dus oftewel inderdaad overschakelen naar een iets goedkopere broker oftewel tweemaandelijks storten waardoor je makelaarsloon halveert...
Enige aanrader voor maandelijkse stortingen in België buiten Bolero?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:08
Mijn eerste en enige ticket bij Saxo (ik zat voorheen bij Binck Fundcoach) is nu vrij aardig opgelost. Ik had gezegd dat ik zonder transactiekosten mijn portefeuille wilde "liquideren" zodat ik kan overstappen naar een andere broker. Om dit mogelijk te maken hebben ze toegezegd om 30 euro transactietegoed aan mijn account toe te voegen. Als ik het goed berekend heb is dit meer dan de werkelijke transactiekosten, dus dat wordt een gratis overstap. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 22:37
Wat vinden jullie van het volgend artikel?

https://businessam.be/loe...s-deze-4-indicatoren-wel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenjaminVDB
Is het slim om nu nog met een groot bedrag in ETFs te investeren? Aangezien de koersen redelijk hoog staan momenteel? Beter starten met een maandelijks bedragje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

@BenjaminVDB timen van de markt kan niemand. Misschien crasht de beurs morgen of misschien is vandaag de laagste stand voor de komende jaren.
Door gespreid in te leggen spreid je ook het risico.
Waarom vraag je dit? Je moet alleen met geld beleggen dat je de komende jaren kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenjaminVDB
CyBeRSPiN schreef op zondag 12 december 2021 @ 08:03:
@BenjaminVDB timen van de markt kan niemand. Misschien crasht de beurs morgen of misschien is vandaag de laagste stand voor de komende jaren.
Door gespreid in te leggen spreid je ook het risico.
Waarom vraag je dit? Je moet alleen met geld beleggen dat je de komende jaren kan missen.
Volledig mee eens. Ik stel me gewoon de vraag wat op dit moment het slimste is. Ineens instappen met een groot bedrag of stelselmatig beginnen opbouwen met een klein bedrag per maand. Aan de hand van deze keuze weet ik ook welk platform het voordeligste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
BenjaminVDB schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:47:
[...]

Enige aanrader voor maandelijkse stortingen in België buiten Bolero?
Ik denk dat Interactive Brokers het populairst is in dit draadje. Dat komt omdat het een erg goede broker is met veel mogelijkheden tegen lage kosten.

In België heb je Mexem maar dat is een reseller van Interactive Brokers. Mexem zou ik afraden, je kunt beter direct naar IB gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Dat riep men ruim 4 jaar geleden ook
https://m.standaard.be/cnt/blnpa_02872796

Best lullig als je zolang al op de crash wacht terwijl de rest van de wereld 15% per jaar rendement pakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
De koersen en waarderingen in de VS staan over het algemeen inderdaad erg hoog maar dat hoeft nog niet te betekenen dat we een crash krijgen. Het verwachte rendement voor de VS, op basis van deze indicatoren, is de komende ~10 jaar wel lager dan gemiddeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwazxJ_oev8K_xnlAKzoF_cDPZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoRl145cphNZHYROORUzkBZH.jpg?f=fotoalbum_large

De koersen en waarderingen in andere regio's staan over het algemeen een stuk lager. Japan, UK en EM zijn zelfs goedkoop te noemen. Zelfs in de VS zijn er nog bepaalde aandelen die niet erg hoog gewaardeerd zijn zoals small value. Imo: diversificatie is belangrijker dan ooit.

Maar goed, ondanks al deze indicatoren zou het ook gewoon kunnen dat de markt in de VS gewoon vrolijk blijft doortuffen met bijvoorbeeld ~9% per jaar. Zou niet de eerste keer zijn dat alle voorspellingen er naast zitten.

Hier de verwachtingen van BlackRock en Vanguard.
https://www.blackrock.com...apital-market-assumptions
https://advisors.vanguard...tperspectivesdecember2021

[ Voor 30% gewijzigd door Pistachenootje op 12-12-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Skyaero schreef op zondag 12 december 2021 @ 08:45:
[...]

Best lullig als je zolang al op de crash wacht terwijl de rest van de wereld 15% per jaar rendement pakt
Goed punt. Er zijn ook gerenommeerde bronnen die het al sinds ~2014 verwachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:26

Bezulba

Formerly known as Eendje

Pistachenootje schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:00:
[...]

Goed punt. Er zijn ook gerenommeerde bronnen die het al sinds ~2014 verwachten.
En als er dan een crash komt roepen diezelfde bronnen dat ze dit al ZO lang zagen aankomen en dat ze echt helemaal fantastisch zijn. Compleet voorbijgaan aan het feit dat ze idd al 10 jaar lang het roepen...

blup

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wozmro
Daarom dat je als hobby-belegger je tijd en energie niet moet proberen te steken in het voorspellen. De kans dat je het fout hebt is heel erg groot.

Ik denk dat je het op een andere manier moet bekijken.
Stelling: op de lange termijn stijgen de beurzen en af en toe crashen/corrigeren ze.
Ik denk dat iedereen hier wel akkoord kan gaan met deze stelling.

En dan moet je voor jezelf denkoefening maken: hoe kan ik er voor zorgen dat ik zo weinig mogelijk last heb van een crash? Wat zijn mijn persoonlijke risico's?

Kan je tegen jezelf zeggen: 'meh, waait wel weer over' of moet je beginnen nadenken over je huis verkopen om je schulden af te betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankmulder
  • Registratie: Januari 2010
BenjaminVDB schreef op zondag 12 december 2021 @ 08:20:
[...]

Volledig mee eens. Ik stel me gewoon de vraag wat op dit moment het slimste is. Ineens instappen met een groot bedrag of stelselmatig beginnen opbouwen met een klein bedrag per maand. Aan de hand van deze keuze weet ik ook welk platform het voordeligste is.
Op een beurs die historisch gezien op lange termijn altijd stijgt (geen garantie voor de toekomst) is het voor je rendement gemiddeld het beste om in één keer een groot bedrag in te leggen.

Voor je gemoedsrust is spreiden soms beter. Als je nu 100.000 euro inlegt, en dat is over een maand nog maar 50% waard, slaap je dan nog rustig?

En wat anderen al zeiden: timen kan inderdaad niet. Ik ben daar het levende voorbeeld van. Eind 2020 dacht ik: "nu moet de boel toch echt gaan instorten" en ben ik gedeeltelijk uitgestapt. Ik zei nog tegen mezelf "dit is niet verstandig" maar had toch ergens het gevoel van "als de boel echt crasht ben ik blij dat ik mijn rendement alvast gepakt heb". Gelukkig vrij snel weer ingestapt; kijk maar naar de rendementen van 2021...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Een crash kan zeker, maar ik voorzie niet direct een market wide crash. Ik (met mijn zeer beperkte kennis) zie vooral parallellen met de .com bubble: Heel hoge P/E (en forward P/E) ratio's voor veel groeiaandelen (die vaak niet winstgevend zijn, en het de vraag is of dat ooit lukt), massa's IPO's, ...

Er is een meer dan genoeg (vooral value) dat behoorlijke onderwaarderingen kent. Zeker buiten de VS. Ik heb meer aandelen op mijn watchlijst staan die ik wil kopen dan dat er in mijn portfolio zit... Maar ik geef toe, ik heb nog voldoende cash aan de kant staan dat ik momenteel niet inzet, die S&P500 met 30%YTD maakt mij ook wel wat voorzichtiger...

*Niet om de markt te timen, gewoon voor mijn eigen gemoedsrust just in case (ik ben een behoorlijk conservatieve belegger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01 06:46
Durf te vragen; wat is dm-ex us?
“De markt exclusief de us”? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ganz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:30
JLC7 schreef op maandag 13 december 2021 @ 05:17:
[...]

Ik vermoed "developed markets exclusief US".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:12
Jebus4life schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:14:
Een crash kan zeker, maar ik voorzie niet direct een market wide crash. Ik (met mijn zeer beperkte kennis) zie vooral parallellen met de .com bubble: Heel hoge P/E (en forward P/E) ratio's voor veel groeiaandelen (die vaak niet winstgevend zijn, en het de vraag is of dat ooit lukt), massa's IPO's, ...

Er is een meer dan genoeg (vooral value) dat behoorlijke onderwaarderingen kent. Zeker buiten de VS. Ik heb meer aandelen op mijn watchlijst staan die ik wil kopen dan dat er in mijn portfolio zit... Maar ik geef toe, ik heb nog voldoende cash aan de kant staan dat ik momenteel niet inzet, die S&P500 met 30%YTD maakt mij ook wel wat voorzichtiger...

*Niet om de markt te timen, gewoon voor mijn eigen gemoedsrust just in case (ik ben een behoorlijk conservatieve belegger).
Ligt er natuurlijk aan hoe groot de cash positie is en hoe lang je die al aanhoudt, maar gezien de huidige rentestanden en inflatie die je cash op eet moet je overige asset allocatie het wel erg goed doen om dat te corrigeren. Een crash komt hoe dan ook een keer, in ieder geval meerdere keren tijdens je opbouwperiode. Daarop wachten kost momenteel gewoon heel veel geld.

Dat is gewoon een risico , en geen gering risico op dit moment. Iedere 50k kost met 2% inflatie (de doelinflatie) in het eerste jaar 1000 euro aan koopkracht verlies. Die moet je bijstorten.

Ik ben oprecht benieuwd wat de overweging is , en gek genoeg juist als conservatieve belegger om die cash positie aan te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]

Wat ganz zei: developed markets zonder VS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

CornermanNL schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:28:
[...]

Ligt er natuurlijk aan hoe groot de cash positie is en hoe lang je die al aanhoudt, maar gezien de huidige rentestanden en inflatie die je cash op eet moet je overige asset allocatie het wel erg goed doen om dat te corrigeren. Een crash komt hoe dan ook een keer, in ieder geval meerdere keren tijdens je opbouwperiode. Daarop wachten kost momenteel gewoon heel veel geld.

Dat is gewoon een risico , en geen gering risico op dit moment. Iedere 50k kost met 2% inflatie (de doelinflatie) in het eerste jaar 1000 euro aan koopkracht verlies. Die moet je bijstorten.

Ik ben oprecht benieuwd wat de overweging is , en gek genoeg juist als conservatieve belegger om die cash positie aan te houden?
Ik wacht niet op de crash, ik hou gewoon een (te grote) cashpositie aan omdat ik anders slecht slaap :9

Heel rationeel is het niet, maar als de markt nu crasht (-50% ofzo) zal ik het niet fijn vinden uiteraard, maar ik zal er geen seconde slaap om laten. Ik heb vertrouwen in mijn portefeuille + Het is het geld dat ik absoluut niet verwacht ooit nog nodig te hebben.

Als ik mijn (te grote) cashbuffer gedeeltelijke investeer, dan zou ik er dagdagelijks ongemakkelijk van worden, laat staan bij een crash of correctie.Dan neem ik de inflatie er zonder problemen bij. Als we nu een zware correctie zien is de kans groot dat ik die cashpositie óók blijf aanhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Jebus4life schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:52:
[...]

Ik wacht niet op de crash, ik hou gewoon een (te grote) cashpositie aan omdat ik anders slecht slaap :9

Heel rationeel is het niet, maar als de markt nu crasht (-50% ofzo) zal ik het niet fijn vinden uiteraard, maar ik zal er geen seconde slaap om laten. Ik heb vertrouwen in mijn portefeuille + Het is het geld dat ik absoluut niet verwacht ooit nog nodig te hebben.

Als ik mijn (te grote) cashbuffer gedeeltelijke investeer, dan zou ik er dagdagelijks ongemakkelijk van worden, laat staan bij een crash of correctie.Dan neem ik de inflatie er zonder problemen bij. Als we nu een zware correctie zien is de kans groot dat ik die cashpositie óók blijf aanhouden.
Dank voor je uitleg, als je er echt dagelijks last van hebt is het de zenuwen niet waard. Ik heb het andersom , als er teveel cash is wat invreet op mijn rendement, en dat over lange periode wordt ik er onrustig van. Het geld moet of risico verlagen of renderen, niet risico verhogen en niet renderen. Ik hou overigens wel buffers aan hoor, het is niet dat ik cash avers ben. Zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Jebus4life schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:52:

We hebben het regelmatig over slecht slapen hier. Een van de redenen waarom ik meer actief investeer (naast een beleggingsrekening) is dat ik slecht sliep door hoge inflatie en lage rentes op spaarrekeningen :+ Dat knaagde echt aan me. Ik durf wel (beargumenteerde) risico's te nemen in het leven, en toezien op het verliezen van grote bedragen aan spaargeld waarde per jaar door niets te doen begon mij daarom tegen te zitten.

Alleen sparen past blijkbaar niet in mijn persoonlijkheidsmatrix :P

[ Voor 44% gewijzigd door XanderDrake op 13-12-2021 10:20 ]

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
[...]

Developed Markets (niet "de markt") exclusief US.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Pistachenootje schreef op zondag 12 december 2021 @ 08:58:
[...]

De koersen en waarderingen in de VS staan over het algemeen inderdaad erg hoog maar dat hoeft nog niet te betekenen dat we een crash krijgen. Het verwachte rendement voor de VS, op basis van deze indicatoren, is de komende ~10 jaar wel lager dan gemiddeld.

[Afbeelding]

De koersen en waarderingen in andere regio's staan over het algemeen een stuk lager. Japan, UK en EM zijn zelfs goedkoop te noemen. Zelfs in de VS zijn er nog bepaalde aandelen die niet erg hoog gewaardeerd zijn zoals small value. Imo: diversificatie is belangrijker dan ooit.

Maar goed, ondanks al deze indicatoren zou het ook gewoon kunnen dat de markt in de VS gewoon vrolijk blijft doortuffen met bijvoorbeeld ~9% per jaar. Zou niet de eerste keer zijn dat alle voorspellingen er naast zitten.

Hier de verwachtingen van BlackRock en Vanguard.
https://www.blackrock.com...apital-market-assumptions
https://advisors.vanguard...tperspectivesdecember2021
Waarbij het leeuwendeel door een paar bedrijven komt, blijft toch een cruciaal punt. Microsoft, Meta, Nvidia, Netflix, Alphabet, Apple, Amazon, Tesla, TSMC, dat soort grappen. De grotere indices zijn tegenwoordig bijna geen marktindex meer maar een tech-growth index, waarbij deze bedrijven dusdanige wegingen hebben dat je zelfs kunt afvragen of het nog een index is.

Neem een VWRL - wereldwijde index met >3750 posities. Leuk denk je, instant diversificatie. Echter de top9 posities zijn >14% weging. Waarbij ik al zeg posities omdat daar 2 versies van Alphabet in zitten (A+C class).
Deze effectief een top 8 en die zit in dezelfde tech-growth hoek. Niks noppes 0 nada diversificatie. Vanzelf krijg je daaruit dan een referentie met vrij hoge P/E en dat soort verhoudingen. Want als 14% van de weging zit in aandelen met P/E tussen de 30-330? Dat tikt aan.
Dit is zelfs nog voordat er een wijsneus opstaat, die zegt dat menige vermogensbeheerder (zoals Berkshire) grote posities hebben in diezelfde bedrijven. Dus je zit met gemak >15% werkelijke weging.

Elke keer dat tech growth meer stijgt dan de rest, wordt de weging nog meer overweight en wordt de scheefgroei nog verder opgetrokken. Waardoor eigenlijk dat soort grafieken ook steeds minder waarde hebben. Dat merk je ook als je naar non-tech aandelen kijkt, dan kom je al snel hele andere waarderingen tegen die amper tot geen bubbel gevoel geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 13-12-2021 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Xanaroth schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:19:
[...]
Waarbij het leeuwendeel door een paar bedrijven komt, blijft toch een cruciaal punt. Microsoft, Meta, Nvidia, Netflix, Alphabet, Apple, Amazon, Tesla, TSMC, dat soort grappen. De grotere indices zijn tegenwoordig bijna geen marktindex meer maar een tech-growth index, waarbij deze bedrijven dusdanige wegingen hebben dat je zelfs kunt afvragen of het nog een index is.
iex.nl kwam vandaag met een aantal leuke grafiekjes waaronder deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mk-RNG2pAWjBxU3Yg5PT0Xn5-I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WGqRoYoo5xTDSYBk3P3c8Lc9.png?f=user_large

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Xanaroth schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:19:
Neem een VWRL - wereldwijde index met >3750 posities. Leuk denk je, instant diversificatie. Echter de top9 posities zijn >14% weging. Waarbij ik al zeg posities omdat daar 2 versies van Alphabet in zitten (A+C class).
Deze effectief een top 8 en die zit in dezelfde tech-growth hoek. Niks noppes 0 nada diversificatie.
De overige 85% "niks noppes nada" noemen gaat natuurlijk helemaal nergens over. En wat wil je dan? Het is een ETF gebaseerd op een market cap gewogen index. Dus als die iets anders zou doen, zou het iets anders zijn (en andere indices/ETFs/fondsen zijn ook gewoon beschikbaar).

En daarnaast: tech doet het momenteel buitengewoon goed, waarom zou dat niet een belangrijk deel van je portefeuille mogen uitmaken? Natuurlijk zit er een risico in dat er factoren zijn die die hele markt onderuit zouden kunnen halen, maar dat geldt voor elk belangrijk deel van de wereldmarkt (kijk naar fossiele brandstoffen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Herko_ter_Horst schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:49:
[...]

De overige 85% "niks noppes nada" noemen gaat natuurlijk helemaal nergens over. En wat wil je dan? Het is een ETF gebaseerd op een market cap gewogen index. Dus als die iets anders zou doen, zou het iets anders zijn (en andere indices/ETFs/fondsen zijn ook gewoon beschikbaar).

En daarnaast: tech doet het momenteel buitengewoon goed, waarom zou dat niet een belangrijk deel van je portefeuille mogen uitmaken? Natuurlijk zit er een risico in dat er factoren zijn die die hele markt onderuit zouden kunnen halen, maar dat geldt voor elk belangrijk deel van de wereldmarkt (kijk naar fossiele brandstoffen).
Ik had het over de top 8-9 posities, die 15%. Een deel wat al jaren keer op keer omhoog wordt bijgesteld als alle market caps opnieuw worden geijkt. Dat de top posities effectief geen diversificatie hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 13-12-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
mrc4nl schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:49:
[...]

iex.nl kwam vandaag met een aantal leuke grafiekjes waaronder deze:

[Afbeelding]

[Twitter]
Zag toevallig net exact zoiets langskomen om te posten, beide grote U.S. indices worden door dezelfde bedrijven gedomineerd:

51% van de SP& winst sinds april komt uit 5 aandelen. Microsoft, Apple, Alphabet, Nvidia en Tesla. Voor het hele jaar hebben ze meer dan 1/3e weging in de winst.

After contributing over double their starting weight to the index’s return, these stocks now make up 22% of the S&P 500 by market cap, a 4 pp increase from the start of the year.

The Nasdaq is up 21.17% YTD. AAPL, MSFT, GOOGL, TSLA & NVDA are the top 5 return contributors YTD. Excluding the top 5 contributors, the Nasdaq is up only 5.79% this year.

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 13-12-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Je kan ook overgaan op equal weighted ETF's natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dow Jones en Russell 2000 gaan ook gewoon omhoog. Uiteraard wat minder hard maar wanneer geld goedkoop is, thuiswerken opeens een ding is en supplychain continue verstoort raakt is het wel logisch dat tech booming is. Daarnaast heeft tech veel minder last van de toekomstige verduurzaming. Voor tech is de toekomst rooskleurig, ongeacht wat de rentes doen. De businessmodellen zijn gewoon erg robust.
Xanaroth schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:21:
[...]

Ik had het over de top 8-9 posities, die 15%. Een deel wat al jaren keer op keer omhoog wordt bijgesteld als alle market caps opnieuw worden geijkt. Dat de top posities effectief geen diversificatie hebben. En gezien de opkomst van Nvidia, zal dat straks de top10 posities worden.
Dat je van een groot bedrijf een grote percentage in je portfolio hebt is toch juist onderdeel van diversificatie? Dat niet doen lijkt mij veel schadelijker als je de merkt wilt volgen. Equal weight voelt voor mij een beetje als "betting on the little guy"..

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 13-12-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is toch logisch? Het volgt de wereld economie, ook in grootte. Dan krijg je dat een bedrijf dat 1000 miljard waard is ook een enorme vertegenwoordiging in je index krijgt. De diversificatie zit er in dat je probeert een zo groot mogelijk aantal posities aan te houden. Maar wel op basis van het belang van die positie zelf.
Het is gewoon inherent aan de index...

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Xanaroth schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:21:
Ik had het over de top 8-9 posities, die 15%. Een deel wat al jaren keer op keer omhoog wordt bijgesteld als alle market caps opnieuw worden geijkt. Dat de top posities effectief geen diversificatie hebben.
Dat had ik niet zo geïnterpreteerd, dan snap ik het iets beter, maar ook dan ben ik het niet met je eens. Het hangt er maar net vanaf hoe breed/smal je kijkt: ja het zijn voornamelijk tech-growth bedrijven, maar nog wel behoorlijk verschillende (onafhankelijke) bedrijven qua opzet en bedrijfsvoering:
- een zoekmachine/advertentie/cloudbedrijf (Alphabet)
- een social network/advertentiebedrijf (Meta)
- een online retailer/cloudbedrijf (Amazon)
- een hardware/software/cloudbedrijf (Microsoft)
- een hardware/software/mediabedrijf (Apple)
- een hardwarebedrijf (Nvidia)
- een autobedrijf (Tesla)
- een chipmaker (TSMC)
En 9 en 10:
- een investeringsbedrijf (Berkshire)
- een financiële dienstverlener (JP Morgan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Die verhouding gaat steeds verder in de richting van tech, aangezien daar steeds meer vrije tijd heen gaat. En ook werktijd. De infrastructuur daaromheen is gigantisch. Het is niet vreemd dat een ETF die de index volgt er ook groot in zit. Het zou vreemder zijn als ze het tegenovergestelde zouden doen.

Neem ASML als voorbeeld. Dat is bij uitstek historisch gezien een cyclisch aandeel. Je kan je langzamerhand gaan afvragen of dat nog wel zo is. Of leveren ze inmiddels iets dat als grondstof kan worden beschouwd. Als het ware de Shell van de technologie. Als we straks inderdaad veel minder materieel bezit gaan hebben, en meer tijd besteden aan online gerelateerde zaken en belevingen dan moet je blij zijn dat je ETF gewoon de index volgt.

Toegegeven het is wellicht nog een wat vergezocht gedachte experiment, gewoon om eens anders tegen het cyclische karakter van tech aan te kijken. Of dat nog wel juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
The_FrankO schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:41:
[...]

Het kassaldo lijkt nu wel te kloppen en de transactiekosten lijken te zijn gecorrigeerd. Echter is daar nergens bewijs van te vinden. Op de help pagina (waarover ik een mail kreeg vlak na mijn post) staat dat je kunt zien dat er geen transactiekosten zijn verrekend in het transactieoverzicht. Nou daar staat inderdaad geen transactiekosten vermeld maar 5 * 8.241 is bij mij toch echt geen 47.200. Dus het kassaldo klopt, nu nog de boekhouding 8)7
Ik heb handmatig in Excel alle transacties uitgevoerd en zie dat mijn saldo in ieder geval klopt. De transactiekosten heb ik dus ook teruggekregen, waarbij ze het saldo opnieuw hebben berekend (er is dus geen losse transactie te vinden waarin je de kosten terugkrijgt, men heeft vanaf 2 december het saldo opnieuw berekend).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Herko_ter_Horst schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:02:
[...]

Dat had ik niet zo geïnterpreteerd, dan snap ik het iets beter, maar ook dan ben ik het niet met je eens. Het hangt er maar net vanaf hoe breed/smal je kijkt: ja het zijn voornamelijk tech-growth bedrijven, maar nog wel behoorlijk verschillende (onafhankelijke) bedrijven qua opzet en bedrijfsvoering:
- een zoekmachine/advertentie/cloudbedrijf (Alphabet)
- een social network/advertentiebedrijf (Meta)
- een online retailer/cloudbedrijf (Amazon)
- een hardware/software/cloudbedrijf (Microsoft)
- een hardware/software/mediabedrijf (Apple)
- een hardwarebedrijf (Nvidia)
- een autobedrijf (Tesla)
- een chipmaker (TSMC)
En 9 en 10:
- een investeringsbedrijf (Berkshire)
- een financiële dienstverlener (JP Morgan)
Waarbij je 10 bedrijven hebt als je 2x verschillende alphabet positie negeert. Dan Berkshire heeft o.a. aandelen in Amazon, Apple, S&P500 ETF's, ga je toch richting de 45% ofzo aan holdings gelijk aan dezelfde top tech bedrijven.

Wat betreft diversificatie, kleine oefening voor de grap:
- een zoekmachine/advertentie/cloudbedrijf (Alphabet - google)
- een social network/advertentiebedrijf (Alphabet - youtube)
- een online retailer/cloudbedrijf (Alphabet - google shopping)
- een hardware/software/cloudbedrijf (Alphabet - google gmail/drive/doc/spreadsheets)
- een hardware/software/mediabedrijf (Alphabet - google news)
- een hardwarebedrijf (Alphabet - Intrinsic)
- een autobedrijf (Alphabet - Waymo)
- een chipmaker (de pixel bevat al eigen hardware/ontwerpen, alleen de fysieke fabriek nog)

- een zoekmachine/advertentie/cloudbedrijf (Microsoft - Bing)
- een social network/advertentiebedrijf (Microsoft - MSN)
- een online retailer/cloudbedrijf (Microsoft - verkopen van alle eigen shit aan xbox/surface/software/..)
- een hardware/software/cloudbedrijf (Microsoft - hotmail/365)
- een hardware/software/mediabedrijf (Microsoft - eigenaar van teveel game bedrijven)
- een hardwarebedrijf (Microsoft - Xbox/Hololens/Surface lijn)
- een autobedrijf (ok ok, you got me)
- een chipmaker (eigen ontwerp voor ARM-based chips geloof ik)

Zo kun je wel even doorgaan. Nvidia die veel met SaaS en datacenters bezig is, Apple die met computerchips en auto's bezig is of Amazon met videogames en multimedia (prime video) naast hun shopping of dan Meta van Oculus/Metaverse/Whatsapp. Zelfs TSMC als chipmaker zit niet stil en is ondertussen een software/cloud service begonnen, hoewel je iets kan zeggen dat TSMC reeds overal in zat, want zonder hun is er geen apparatuur om al die software op te draaien.

Er zit misschien een andere verhouding per 'sub-subsector' tussen de bedrijven, maar elk is ondertussen stuk voor stuk zo groot (in de brede zin) dat er geen plek is waar géén overlap zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 13-12-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:47
Dat lijkt me voor diversificatie dan juist weer goed nieuws -- als de giganten zelf al gaan diversificeren in activiteiten koop je met elk stukje MSFT dan ook weer een hoop takken en afdelingen die elk op zichzelf meer of minder succes hebben. Wel weer allemaal "tech" natuurlijk, dat wel, maar zoals gezegd -- als je andere soorten diversificatie wil zijn ze beschikbaar, en als je actief/actiever wil investeren in andere sectoren omdat je tech te groot vindt dan kan dat. Vraag is alleen hoeveel je daar dan mee opschiet als tech inderdaad de wind van voren krijgt en de economie als geheel een stuk meesleurt, want die positie hebben ze natuurlijk niet toevallig gekregen.

[ Voor 4% gewijzigd door MneoreJ op 13-12-2021 14:36 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Eigenlijk zijn grote techbedrijven als Alphabet, Apple, Meta, Amazon, Microsoft en ook Tesla feitelijk ETFs op zich omdat ze zoveel verschillende markten bedienen. Sommige zijn meer afhankelijk van één businesstak dan de ander maar het zijn zeker geen one trick pony's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 10:49
Is het mogelijk om aankopen van bekende mensen \ bedrijven te volgen? Zoja is daar een specifieke website voor?

Bijv. bij de Nasdaq zie ik dat de Deutsche bank Blackrock aandelen heeft gekocht.
Maar dat is het enige wat ik zie.

Ben nieuwsgierig en wil weten wat ze kopen...wanneer en voor hoeveel en aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:18

bert pit

asdasd

Atsiz schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:07:
Is het mogelijk om aankopen van bekender mensen \ bedrijven te volgen? Zoja is daar een specifieke website voor?

Bijv. bij de Nasdaq zie ik dat de Deutsche bank Blackrock aandelen heeft gekocht.

Ben nieuwsgierig en wil weten wat ze kopen...wanneer en voor hoeveel en aantallen.
Hier kun je zien welke senaatsleden US aandelen hebben gekocht en daarnaast nog een schat aan info: https://www.quiverquant.com/dashboard/

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Is het mogelijk om aankopen van bekende mensen \ bedrijven te volgen? Zoja is daar een specifieke website voor?
Hier kan je bijvoorbeeld zien wat Elon Musk heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Bristol-Myers Squibb (BMY) had leuk nieuws in petto vandaag. Stevige dividend verhoging van 10% ($1,96 per jaar naar $2.16 per jaar) + een buyback van 15 miljard (dik 10% van de market cap, wel gespreid over meerdere jaren).

Daarnaast was de dag toch wel minder leuk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:17

Whalewisdom.com kan wat voor je zijn. Overigens zijn aankopen van banken, verzekeraars en andere grote vermogensbeheerders vaak niet zo interessant omdat die het veel al voor derden doen en er dus vrij weinig specifieke info uit te halen valt, i.e. als een BlackRock bij een IPO 5 procent van het aanbod koopt zegt dat nul omdat ze zo groot zijn door derde gelden. Maar wat bijvoorbeeld de Tiger Cubs, Ackman of Buffett doen kan interessant zijn. Ook al zijn de 13F's vertraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:45
Skyaero schreef op zondag 12 december 2021 @ 08:45:
[...]

Dit is er toch wel eentje om even de popcorn bij te pakken, wat een pareltjes in 'financiële journalistiek' worden hier gebracht (highlighted door mij):
[...]
Het Tv-journaal pakt weer met de regelmaat van de klok uit, met nieuwsitems over de jongste recordstand van de beurs.

Dat is wat ons betreft een overduidelijke waarschuwing, aan het adres van beleggers. Want als iedereen het plots weer ziet zitten op de beurs, dan liggen de grootste winsten meestal achter ons en komt het moment van een nieuwe beurscrash steeds dichterbij. Sterker nog, we kregen recent zelfs een concrete waarschuwing van de ultieme crashindicator: de Hindenburg Omen formatie. Telkens wanneer deze formatie geactiveerd werd op de beurs, namen beleggers beter hun voorzorgen. Want in de meeste gevallen, volgde rampspoed op de beurs.

Hindenburg Omen 2017

Ook nu weer werd een Hindenburg Omen formatie geactiveerd. Om niet al te zeer in details te gaan, of te technisch te worden… Het Hindenburg Omen signaal ontstaat als een bepaald percentage aandelen op de Amerikaanse beurs nieuwe 52-weekse hoogtepunten, maar ook 52-weekse dieptepunten aantikken. Dit percentage moet dan meer dan 2,8% van de totale markt omvatten. Als deze uitzonderlijke situatie zich voordoet, terwijl de waarde van de NYSE-index hoger is dan 50 dagen terug (oftewel de 50 ROC moet positief zijn), dan wordt de crashindicator getriggerd.

De Hindenburg Omen (de formatie kreeg de benaming door het onfortuinlijke ongeval met de Hindenburg, in de jaren ’30) gebeurde in het verleden meestal na een lange periode van (sterk) oplopende beurzen, waarna beleggers op een gegeven ogenblik toch hun twijfel laten zien. Dat verklaart het grote verschil in nieuwe hoogtes en nieuwe dieptes onder alle aandelen. Kortom, de markt geraakt dieper intern verdeeld, terwijl er aan de oppervlakte geen vuiltje aan de lucht is. Op de voorgaande grafiek van Sentimentrader is duidelijk af te leiden dat de meeste Hindenburg Omens onheil voorspellenden in de nabije toekomst. Vooral als er plots een hoge frequentie of clustervorming ontstond, met meerdere signalen op een relatief korte termijn. En bovendien legt Sentimentrader nog een extra laag van gevoeligheid aan, door te focussen op signalen van de Hindenburg Omen als ze voorkomen in zowel de S&P 500 index als de Nasdaq. Zo wordt het signaal pas echt nauwkeurig.

Maar zoals u eveneens kan vaststellen, biedt de Hindenburg Omen geen waterdichte garantie op beursellende. Wie het signaal midden jaren ’90 had gevolgd, en zijn aandelenportefeuille had geliquideerd, miste een groot deel van de meest indrukwekkende beursrally van de eeuw. Maar verder valt er op de Hindenburg Omen niet zoveel op af te dingen, het is een solide signaal, dat beleggers maar beter niet negeren.
Iemand nog een bakje (popcorn)? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Wil je dan met terugwerkende kracht 4 jaar popcorn gaan eten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:21

Qwerty-273

Meukposter

Er zitten wel behoorlijk wat haken en ogen aan 13F's. Onder andere dat short posities er niet op meegenomen worden. En je wel een eventuele hedge via een long positie vermeld. Dat kan een behoorlijk vertekend beeld geven.

Ook andere filings geven vaak niet een duidelijk beeld.

Ik zou dan ook niet puur en alleen kijken naar filings van anderen en daar een conclusie of actie aan binden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:45
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:36:
Wil je dan met terugwerkende kracht 4 jaar popcorn gaan eten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azUJIxTt4kgX25048vqNRqMVtpE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KpjMmLK2Gnq0aU5llF3GXkHM.jpg?f=user_large

:)

On-topic, het ging me niet om het voorbeeld, maar de 'journalistiek' die we altijd zien, op zoek naar de narratieve van de situatie. Dit vond ik hoog scoren op entertainment factor, vergelijkbaar met alle RTLZ, Bloomberg TV, CNN, etc, etc.

Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Deze vind ik nog altijd de beste:
https://mobile.twitter.com/wmiddelkoop

Een heel lange lijst met doemberichten om toch maar wat van zijn cdfund te kunnen slijten (om nog maar te zwijgen over het rendement en de kosten).

Best wel beschamend eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Wozmro schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:14:
Deze vind ik nog altijd de beste:
https://mobile.twitter.com/wmiddelkoop

Een heel lange lijst met doemberichten om toch maar wat van zijn cdfund te kunnen slijten (om nog maar te zwijgen over het rendement en de kosten).

Best wel beschamend eigenlijk.
Lol, wat een gast. Retweet ook een of ander complotbericht dat de FDA en het postkantoor zouden samenwerken om distributie van een zeker ontwormingsmiddel tegen te houden. Knettergek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:17
Qwerty-273 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:42:
[...]

Er zitten wel behoorlijk wat haken en ogen aan 13F's. Onder andere dat short posities er niet op meegenomen worden. En je wel een eventuele hedge via een long positie vermeld. Dat kan een behoorlijk vertekend beeld geven.

Ook andere filings geven vaak niet een duidelijk beeld.

Ik zou dan ook niet puur en alleen kijken naar filings van anderen en daar een conclusie of actie aan binden.
Zeker, maar af en toe is het wel een mooie plek om onbekenden namen op te doen en deze te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
bert pit schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:10:
[...]

Hier kun je zien welke senaatsleden US aandelen hebben gekocht en daarnaast nog een schat aan info: https://www.quiverquant.com/dashboard/
Nog een +1 voor Quiver Quantitatives.

Hier overigens nog een interessante documentaire van de VPRO waarin Quiver Quantitatives besproken wordt:
https://www.vpro.nl/progr...handel-in-voorkennis.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:18

bert pit

asdasd

MaZo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:26:
[...]
Nog een +1 voor Quiver Quantitatives.

Hier overigens nog een interessante documentaire van de VPRO waarin Quiver Quantitatives besproken wordt:
https://www.vpro.nl/progr...handel-in-voorkennis.html
Ik denk dat ik hem daar vandaan heb :)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:56
flipjevandejam schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:27:
[...]
Maar zoals u eveneens kan vaststellen, biedt de Hindenburg Omen geen waterdichte garantie op beursellende. Wie het signaal midden jaren ’90 had gevolgd, en zijn aandelenportefeuille had geliquideerd, miste een groot deel van de meest indrukwekkende beursrally van de eeuw. Maar verder valt er op de Hindenburg Omen niet zoveel op af te dingen, het is een solide signaal, dat beleggers maar beter niet negeren.
[...]
Iemand nog een bakje (popcorn)? :)
Vooral dit, één van de grootste en best onderbouwde argumenten vóór buy and hold wordt hier achteloos terzijde geschoven :F

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 09:45
Pistachenootje schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:37:
[...]

Dat gaat natuurlijk wel alleen op voor insiders en grootaandeelhouders van beursgenoteerde bedrijven. Dus mensen in een management positie die aandelen in het bedrijf waar ze werken verkopen of iemand die meer dan 5% van de aandelen heeft.
Lady Gaga hoeft bijvoorbeeld niet te melden als ze aandelen heeft verkocht. En Elon Musk hoeft het alleen te doen als hij aandelen Tesla verkoopt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:37:
[...]

Als Elon Musk Bitcoin gekocht heeft, zie ik dat altijd direct op Facebook :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

BAM! 3.000 verlies op Adobe. Net alles verkocht. Ik heb geen vertrouwen dat dit snel goedkomt. Geld in Microsoft gestopt.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
iApp schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:49:
BAM! 3.000 verlies op Adobe. Net alles verkocht. Ik heb geen vertrouwen dat dit snel goedkomt. Geld in Microsoft gestopt.
Adobe staat -7% op 5 dagen, Microsoft - 3,3%. Overal vallen klappen, ongeacht waar je zit. Maar dit jaar is adobe nog altijd netjes bijna +25%, niks zorgwekkends met zo'n stijging.

Als het gaat om de afwaardering van JP Morgan, weet dat Morgan Stanley het juist ook deze week getipt heeft als een van dé must-haves... ironisch genoeg in 1 zin samen met microsoft.

Zou niet weten waarom dat samen ineens reden is tot panick sell..?

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 14-12-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Zijn er mensen die advies hebben betreft het doornemen van de "quarterly earnings".

Er zijn zoveel bestanden...zoveel woorden...en de totale revenue\earnings\debt komt ook vaker in het plaatje voor.
Het is niet als een rekensom blijkbaar waar je onderaan het totale plaatje ziet.

Zijn er specifieke woorden waar ik moet op letten om alleen ff te weten of een bedrijf het financieel beter of slechter doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Xanaroth schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:55:
[...]

Adobe staat -7% op 5 dagen, Microsoft - 3,3%. Overal vallen klappen, ongeacht waar je zit. Maar dit jaar is adobe nog altijd netjes bijna +25%, niks zorgwekkends met zo'n stijging.

Als het gaat om de afwaardering van JP Morgan, weet dat Morgan Stanley het juist ook deze week getipt heeft als een van dé must-haves... ironisch genoeg in 1 zin samen met microsoft.

Zou niet weten waarom dat samen ineens reden is tot panick sell..?
Ja dat doet zeer. Ik heb ook Adobe, maar ook andere dalen zoals Cloudflare, ASML, ASMI, BESI, microsoft, fortinet, etc.,.etc Voornamelijk tech bloed. En dat omdat de FED volgend jaar de rente (wat) gaat verhogen.

Echter hou er rekening mee dat vele tech aandelen te hard gestegen zijn. Dus de huidige daling is een gezonde correctie. En een gezonde correctie is nodig om te voorkomen dat we een beurscrash krijgen.
Want als de koersen te lang te hoge rendementen heeft dan krijgen we gegarandeerd een crash.

Ik heb geen idee hoe hoog de rente zal zijn, maar dat zal zekers niet naar de oude precentages of meer terug gaan. Ik gok een rente tussen de 2 en 3 %. Een te hoge rente kan men niet hebben, want dan gaan ze failliet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gearloose
  • Laatst online: 02:00
iApp schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:49:
Wat is er veranderd dat je er geen vertrouwen meer in hebt?
En waarom denk je dat Microsoft je wel rendement op gaat leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
IT-risico's leidden tot ingreep DNB bij DeGiro:

https://fd.nl/financiele-...ot-ingreep-dnb-bij-degiro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:16

orf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 15:07

Tuxie

En WeL nU!

Verbaast me niks. Vervelender is wel dat het bij grote banken niet altijd beter is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Ik ben nu wel benieuwd hoe goed we verzekeerd zijn bij DeGiro.

Zou maar net gebeuren dat je gehackt word en al je aandelen verkocht word en geld overgemaakt word naar iemand...

Wat mij vooral opvalt is dat je alleen 2FA nodig hebt om in te loggen. Maar ga je acties uitvoeren? Dan is er verder geen authenticatie nodig.
Bij bank zaken is dat wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Atsiz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:44:
Ik ben nu wel benieuwd hoe goed we verzekeerd zijn bij DeGiro.

Zou maar net gebeuren dat je gehackt word en al je aandelen verkocht word en geld overgemaakt word naar iemand...

Wat mij vooral opvalt is dat je alleen 2FA nodig hebt om in te loggen. Maar ga je acties uitvoeren? Dan is er verder geen authenticatie nodig.
Als ik mij niet vergis is dit hetzelfde bij Interactvive Brokers en Bink/Saxobank. Alleen voor inloggen is 2FA vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Om acties uit te voeren moet je al ingelogd zijn. Je hebt de 2FA al voltooid.

Bij bankzaken wordt met de extra authenticatie bij acties tegen een heel ander risico beveiligd, namelijk dat jij zelf inlogt en vervolgens je device onbeheerd achterlaat. Wanneer iemand anders je device gebruikt, kan diegene dan niet jouw geld overboeken.

Bij beleggingsaccounts is dat risico veel minder aanwezig. Mensen die zelf beleggen zijn over het algemeen meer op de hoogte van eigen verantwoordelijkheid en goede gewoonten omtrent beveiliging dan de gemiddelde gebruiker van internetbankieren.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 14-12-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje

Maar je kan niet zomaar geld overmaken naar een andere rekening toch? Alleen naar je eigen rekening dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:17:
[...]

Maar je kan niet zomaar geld overmaken naar een andere rekening toch? Alleen naar je eigen rekening dacht ik.
Bij Binck moet je een formulier schriftelijk invullen en toesturen naar Binck als je je tegenrekening wilt wijzigen.

Bij DeGiro kan je alleen geld overboeken naar je primaire bankrekening. Wijzigen kan:
https://www.degiro.nl/hel...n-gekoppelde-bankrekening

Bij Interactive Brokers kan je een rekneing toevoegen. Je moet wel eerst geld van je tegenrekening naar IB overmaken. Dit mag alleen van een rekening die dezelfde te naamstelling heeft als die bvan jezelf:
https://www.interactivebr...q=change%20bank%20account

Bij Interactive Brokers is het mogelijk om geld naar een 3e rekening te sturen. Het zij wel dat IB dit zal natrekken.

https://www.interactivebr...q=change%20bank%20account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Atsiz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:57:
Zijn er mensen die advies hebben betreft het doornemen van de "quarterly earnings".

Er zijn zoveel bestanden...zoveel woorden...en de totale revenue\earnings\debt komt ook vaker in het plaatje voor.
Het is niet als een rekensom blijkbaar waar je onderaan het totale plaatje ziet.

Zijn er specifieke woorden waar ik moet op letten om alleen ff te weten of een bedrijf het financieel beter of slechter doet?
Full year jaarrekeningen neem ik meestal behoorlijk uitgebreid door. De kwartaalupdates zal ik enkel eens vluchtig bekijken (omzet/winst/... vergelijken met het jaar ervoor + de verwachtingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb een blijkbaar een terugkoop aanbod gekregen via mijn broker.
Geachte heer x

Aan de aandeelhouders uit Panasonic Corp. wordt het volgende vrijwillig
terugkoopaanbod voorgelegd:
Terugkoopprijs : 0,000000 JPY
Ruilverhouding : :
Ruilvoorbehoud : min. 100 Aandelen

Het bod werd aangekondigd in de effectenberichtgeving van onze
buitenlandse depotbank of van de uitgevende instelling. Alleen het
biedingsdocument (waaruit u meer informatie kunt krijgen) is juridisch
bindend.

<blablabla>

Indien u de eerder vermelde vrijwillig terugkoopaanbod wilt aannemen,
verzoeken wij u ons ten laatste op 24.03.2022 dit te verzoeken. - 15:00 Uur
inkomend bij ons. We ondernemen geen actie in deze kwestie zonder uw
instructies.
De terugkoopprijs moet nog worden vastgesteld.
nou sta ik diep in het rood met deze positie (-20%), en wil er graag vanaf, maar wil wel graag weten waar ik voor teken. weet iemand hoe ik er achter kom wat de geboden prijs is?

Ik voldoe niet aan aan minimum aantal aandelen, maar dat is zo op te lossen.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Atsiz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:57:

Hangt als eerste af van het soort bedrijf en wat je ervan verwacht. Je hoeft niet het hele rapport door te lopen, om te polsen of het on-track is voor je verwachtingen.

Bijvoorbeeld bij vastgoed (REIT) kijk je naar iets als groei van A/FFO, NAV en eventueel dividend. Wetende dat groot deel van 'kosten' slechts op papier bestaat en ze eigenlijk altijd verlies draaien; de verplichte afwaardering van vastgoed - dus wil je juist kijken naar cijfers die de cashflow en onderliggende waarde aangeven.
Bij een groeibedrijf als Palantir of Tesla kijk je vooral naar voldoende tekenen van groei in bijvoorbeeld omzet en of de kosten (naar rato) onder controle zijn. Wetende dat zaken als winst immers een toekomst dingetje zijn wanneer de grootste investeringen gedaan zijn en voldoende schaalgrootte behaald is.
Terwijl bij een echt value/defensief bedrijf, zoals een utiliteitsbedrijf of consumenten producten, draait het puur om de harde winst per aandeel die je stabiel tot groeiend wilt zien.

Gaat het goed, volgens de waardes die je voor dat bedrijf belangrijk acht om je thesis te toetsen? Dan prima. Kun je eventueel de investor presentation vlug doorklikken en/of call transcript doornemen. Als daar ook geen bijzondere zaken omhoog komen lekker laten zo. Je hebt het bedrijf tenslotte aangekocht om 5-10-20 jaar aan te houden, dus ook niet teveel laten leiden door de waan van de dag of kleine details.
Komt er echter een red flag naar boven in de eerste scan van cijfers, of iets rond bijvoorbeeld grote aankondiging/M&A/..., kun je altijd besluiten even wat verder te kijken wat de reden is, wat je daarvan vindt en of dat invloed heeft op je verwachtte doel.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 15-12-2021 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

nieuws: DNB grijpt in bij beleggingsplatform DeGiro vanwege langdurige IT-pro...

Ik heb er niet zoveel meer staan en koop mijn ETF's tegenwoordig via Bux Zero, en was aan het dubben om mijn geld er weg te halen. Ja dan verdampt mijn 'winst' wel een beetje als ik het weer in idem ETF's stop, maar ja als je bespaart op ict om je kosten laag te houden...

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 15-12-2021 10:36 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

2Dutch schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:31:
nieuws: DNB grijpt in bij beleggingsplatform DeGiro vanwege langdurige IT-pro...

Ik heb er niet zoveel meer staan en koop mijn ETF's tegenwoordig via Bux Zero, en was aan het dubben om mijn geld er weg te halen. Ja dan verdampt mijn 'winst' wel een beetje als ik het weer in idem ETF's stop, maar ja als je bespaart op ict om je kosten laag te houden...
Het is goed dat er streng toezicht is. Maar persoonlijk heb ik weinig problemen met DeGiro, ook niet qua snelheid en beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

XanderDrake schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:42:
[...]

Het is goed dat er streng toezicht is. Maar persoonlijk heb ik weinig problemen met DeGiro, ook niet qua snelheid en beschikbaarheid.
Dat is voor een passieveling (goed in deze zin :P ) wat lastiger te beoordelen natuurlijk, als ik 2x per maand eens inlog doet alles 't. Maar goed je moet het ook niet onderschatten, maar ja aan de andere kant heeft Fitvermogen niet eens 2FA en een site uit 199x en geen app: misschien besparen ze op fancy spul maar is de veiligheid wel dikke prima ¯\_(ツ)_/¯ Sowieso altijd goed om alles een beetje verdeeld te houden natuurlijk :)

[ Voor 5% gewijzigd door 2Dutch op 15-12-2021 12:04 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:47
XanderDrake schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:42:
Dat de voorkant in orde is en weinig problemen geeft wil alleen niet zeggen dat de achterkant ook in orde is.

Sterker nog, een hele tijd waren ze zelfs qua essentiële financiële structuur niet op orde, waar de AFM ze voor op de vingers moest tikken. Zulke dingen zie je gewoon niet als particuliere gebruiker van het platform, al was het hele platform in orde. Wat nu dus ook al niet het geval blijkt te zijn. Anders gezegd, er zijn geen problemen totdat er op een dag wel problemen zijn, en dan kan het ineens snel gaan (website op zwart met een "sorry mensen :(").

Het enige "positieve" is dat we nu kunnen "zien" dat er aan de problemen gewerkt wordt, maar de mentaliteit van een bedrijf verander je niet zomaar. Het uitgangspunt is voor een dubbeltje op de eerste rang, dus waarschijnlijk zullen ze altijd wel de randjes proberen op te zoeken, of anders linksom of rechtsom de kosten moeten verhogen. Dat hebben ze laatst dan ook gedaan, en het dan zo gepresenteerd alsof de kosten juist omlaag gingen -- dus eerlijke communicatie is ook al te duur.

Ik ben bij DeGiro begonnen met beleggen maar ik heb het er nu wel gezien; ik heb geen vertrouwen in de fundamenten.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-09 12:49
Ik heb een cashcovered put geschreven op VXUS. Ik had eigenlijk verwacht dat deze wel uitgevoerd zouden worden, doe ik iets verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciR6KjGeMsHsKrLXQd1poZ0V6p4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TrkTlNUnvfrNKUVbJvWWDLS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je hebt enkel kans op early assignment, niet een garantie. Expiration is overmorgen pas, dus verwacht de assignment notice in het weekend.

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 15-12-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-09 12:49
Zr40 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:17:
Je hebt enkel kans op early assignment, niet een garantie. Expiration is overmorgen pas, dus verwacht de assignment notice in het weekend.
Snap ik, als ik garantie had willen hebben had ik met een call moeten werken. Dus rephrasing my question: welke motivatie zou mijn tegenpartij kunnen hebben om deze nog niet uit te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
feelthepower schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:33:
[...]

Snap ik, als ik garantie had willen hebben had ik met een call moeten werken. Dus rephrasing my question: welke motivatie zou mijn tegenpartij kunnen hebben om deze nog niet uit te voeren?
Wie zegt dat je tegenpartij wilt verkopen?

Hij kan bijvoorbeeld de rechten zelf verkopen en zo het premium terugverdienen zonder de positie te hoeven sluiten. Gezien deze meer waard worden naarmate de koers lager is, kan dat best reden zijn om verdere daling uit te zitten. Iets wat niet heel gek is met zo'n algemene marktbrede beweging omlaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]
Je denkt verkeerd om over de motivatie. Het moet zijn: welke motivatie zou je tegenpartij kunnen hebben om deze wel eerder uit te oefenen? Want eerder uitoefenen is in principe ongunstig, daarmee verlies je namelijk de mogelijkheid om alsnog niet uit te oefenen. Je kan dan niet meer zeggen, 'oh, doe toch maar niet' wanneer de koers stijgt tot boven de strike.
Xanaroth schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:43:
[...]
Hij kan bijvoorbeeld de rechten zelf verkopen
Dat maakt dan voor jou weer niets uit. Je bent nog steeds short die optie en hij verkoopt het per definitie aan iemand die koopt. En die zal (al dan niet early) de optie uitoefenen als dat economisch gunstig is voor hem.

Overigens gaat het ook niet zozeer over 'jouw' tegenpartij die een handeling doet, maar over een willekeurig account die long is in die optie. Bij opties is de clearing house altijd jouw tegenpartij. Wanneer iemand een long optie uitoefent, dan wijst de clearing house een volstrekt willekeurige short positie in dezelfde optie aan. ('Aanwijzen' vertaal je als 'to assign', 'assignment'.)

[ Voor 46% gewijzigd door Zr40 op 15-12-2021 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 19:56
[...]

Omdat er nog tijdswaarde inzit. Early exercise is eigenlijk nooit handig omdat optie waarde groter is dan onderliggende waarde - strike price. Pas na de expiratie is dat niet meer zo.
Pagina: 1 ... 56 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij