Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ondertussen kost de optieroute bij IB $1 (of max $1.87 bij tiered) minus de time value die je ontvangt voor het schrijven van de put. En geen gedoe met het overboeken van geld of effecten in de VS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:19

Sorcerer8472

Mens sana?

Charly schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:30:
[...]

Misschien dat dit er mee te maken heeft;

"LONDON, Dec 6 (Reuters) - Speculation that the European Commission is set to propose stricter labour rules to regulate the gig economy have sent shares of companies in the sector sharply lower again on Monday building on losses from last week."

bron
Terwijl JET in steeds meer landen gewoon werknemers heeft en dus eigenlijk niet aan gig economy doet. Wat juist een groot voordeel zou zijn t.o.v. concurrenten zoals Uber en Deliveroo die in steeds meer landen gezeik hebben vanwege die constructies 8)7

Ik zit in meerdere individuele aandelen gespreid over meerdere markten. Deze gaat wat minder zeg maar :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-09 21:06
Sorcerer8472 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:14:
[...]

Terwijl JET in steeds meer landen gewoon werknemers heeft en dus eigenlijk niet aan gig economy doet. Wat juist een groot voordeel zou zijn t.o.v. concurrenten zoals Uber en Deliveroo die in steeds meer landen gezeik hebben vanwege die constructies 8)7

Ik zit in meerdere individuele aandelen gespreid over meerdere markten. Deze gaat wat minder zeg maar :+
Ik als absolute n00b heb vandaag mijn eerste 20 aandelen (ooit) gekocht en dat was ook JET met een gemiddelde aankoopprijs van EUR 48,58. Precies om de reden die je aangeeft, dat zou echt wel weer beter moeten gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-09 22:37
Atomius schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:00:
Just Eat lijkt ook echt niets meer goed te kunnen doen. Nu zelfs <50 euro. Ik dacht een paar weken geleden nog van misschien een leuk lockdown aandeel zoals een jaar geleden, maar times have changed I guess.. Gelukkig zit ik niet in individuele aandelen, maar ben toch wel benieuwd waarom het zo hard door het putje gaat.
Just eat takewaway wordt flink geshort. Wellicht kan het hier ook door komen.
Misschien dat de luitjes bij Reddit hier wat van gaan ruiken. Dan schiet de koers wellicht omhoog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik weet niet of het hier al eens vermeld werd, maar ik heb vandaag net gemerkt dat vanwege de overgangsfase van tarieven bij Degiro, er op dit moment geen kosten verbonden zijn aan handel in Amerikaanse aandelen Vroeger was er $0,50+... commissie, vanaf 20 december wordt dat €0,50 "externe handelingskosten" + hogere wisselkoersopslag, maar vandaag dus $/€0 en de lagere wisselkoersopslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

phantom09 schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:58:
[...]

Just eat takewaway wordt flink geshort. Wellicht kan het hier ook door komen.
Misschien dat de luitjes bij Reddit hier wat van gaan ruiken. Dan schiet de koers wellicht omhoog. :)
Ja, wil iemand hier wat over posten op Reddit? :+

De koers is nu lager dan deze sinds eind 2018 ooit is geweest terwijl het bedrijf steeds betere resultaten haalt en doorgroeit, en dus nauwelijks gig workers in dienst heeft maar juist mensen in loondienst heeft 8)7

Ben benieuwd of JET ooit nog die flitssupermarktbezorgers gaat overnemen. De combinatie van die dingen kan zinnig zijn, maar op zichzelf staand lijkt me dat toch echt onmogelijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 24-09 22:37
Sorcerer8472 schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:46:
[...]

Ja, wil iemand hier wat over posten op Reddit? :+

De koers is nu lager dan deze sinds eind 2018 ooit is geweest terwijl het bedrijf steeds betere resultaten haalt en doorgroeit, en dus nauwelijks gig workers in dienst heeft maar juist mensen in loondienst heeft 8)7
Wellicht dat dit de oorzaak is:

https://fd.nl/financiele-...eringen-maaltijdbezorgers

EU weer...

[ Voor 20% gewijzigd door phantom09 op 06-12-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
[...]

Ben benieuwd of JET ooit nog die flitssupermarktbezorgers gaat overnemen. De combinatie van die dingen kan zinnig zijn, maar op zichzelf staand lijkt me dat toch echt onmogelijk 8)7
Als je Jitse Groen gelooft niet. Hij heeft dat enige tijd geleden eens besproken in een podcast. Kwam er op neer dat flitsbezorgers niet winstgevend kunnen zijn omdat elke order te veel geld kost, er dure panden aangekocht moeten worden, en die bedrijven eigenlijk het tegenovergestelde zijn van JET. Of zoiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02
Voor de mensen die moeten inloggen.
https://outline.com/q3VC4a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02
Bobmeister schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:15:
[...]

Als je Jitse Groen gelooft niet. Hij heeft dat enige tijd geleden eens besproken in een podcast. Kwam er op neer dat flitsbezorgers niet winstgevend kunnen zijn omdat elke order te veel geld kost, er dure panden aangekocht moeten worden, en die bedrijven eigenlijk het tegenovergestelde zijn van JET. Of zoiets.
Bedoel je deze aflevering van Jong Beleggen?
https://jongbeleggendepod...-overname-met-jitse-groen
Komt erop neer dat je in de binnenstad meerdere panden moet hebben (want binnen 10 minuten bij iemand voor de deur) en die moet bevoorraden, Voor de huidige prijzen kan je dit nooit rendabel krijgen volgens Jitse.

Jitse Groen wordt geïnterviewd door Goldman Sachs over flitsbezorging, Grubhub overname en leiderschap.

[ Voor 13% gewijzigd door walterworld op 07-12-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:17

mrc4nl

Procrastinatie expert

Na afgelopen week zag ik de beurs somber in, maar zowaar vandaag de boel is weer dik in het groen.
Ben blij dat ik ernaast zat. :P

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 18:38

Jebus4life

BE User

Bizar, ik heb een sell order voor mijn RDSA aandelen (gekocht op average 16,1 - Wil verkopen aan 20,13 (exact 25% winst, verkregen dividenden niet meegeteld) aangezien de nakende val van Evergrande wil ik even aan de zijlijn staan betreffende olie en kijken wat de impact is op de wereldeconomie.

Zie dat mijn order nog staat, maar dat RDSA eerder op de dag 20,135 heeft aangetikt, terwijl mijn order op 20,130 niet is afgegaan :? Komt hopelijk nog goed later op de dag (of week), maar ik vind het toch apart...

***EDIT***
Nevermind, ik ben gewoon stom geweest en heb per ongeluk 21,13 ingegeven als sell order...

[ Voor 10% gewijzigd door Jebus4life op 07-12-2021 10:38 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-09 14:06

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Jagerr63 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:40:
[...]

Vrijdag ingestapt bij ASML,ook tech, ik vond de koers toch wel erg gezakt en de vooruitzichten voor ASML in mijn ogen gewoon goed.
Net iets te vroeg ingestapt, maar je kan ook niet alles weten. Deze week nog even afwachten en dan misschien weer uitstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houthacker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 12:44
Vraagje: ik ben twee ETF's aan 't vergelijken die volgens mij niet veel zouden moeten verschillen: Vanguard S&P 500 UCITS ETF (ISIN IE00B3XXRP09) en iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (ISIN IE0031442068). Beide volgen de S&P 500. Ik heb de koersen vergeleken sinds 2012 en de verhouding tussen beide koersen is sinds 2013 vrijwel constant (1:1,90 voor iShares:Vanguard). Dat is ook wat de statistieken uit de KII-sheets geven: ze doen het even goed. Volgens Morningstar is het dividendrendement ook vrijwel gelijk (1,08% voor Vanguard en 1,06% voor iShares). De jaarlijkse kostenpercentages van beiden zijn 0,07%. Tot nu toe geen verrassing.

Maar als je ze in Oog voor beleggen opent geven die een best groot verschil in 5 jaars rendement:
- 84,08% voor Vanguard
- 97,80% voor iShares
... én ze zetten er vervolgens bij: "Vergeleken met de ETF van Vanguard zit er een klein verschil in spreiding (...) Dit verklaart ook het verschil in rendement."

Klinkt mooi, maar ... hoe komen zij op zo'n groot rendementsverschil? Zie ik iets over het hoofd? Zouden ze twee verschillende peildata genomen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
mrc4nl schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:35:
Na afgelopen week zag ik de beurs somber in, maar zowaar vandaag de boel is weer dik in het groen.
Ben blij dat ik ernaast zat. :P
Ja er is soms geen pijl op te trekken. Vrijdag heb ik BABA en PDD met behoorlijk verlies verkocht en natuurlijk schiet het weer lekker omhoog. Ik had het bijna op geen slechter moment kunnen verkopen. :9 8)7

Ik heb maar even wat orders aangemaakt om de vrijgemaakte middelen in mijn NT fondsen te stoppen.

[ Voor 6% gewijzigd door Aardappelzakje op 07-12-2021 11:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Jagerr63 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:24:
[...]

Net iets te vroeg ingestapt, maar je kan ook niet alles weten. Deze week nog even afwachten en dan misschien weer uitstappen.
Ik denk dat je met ASML wel veilig zit komende jaren. uitstappen is niet nodig. ASML is marktleider als het gaat om kleine nodes (EUV) en ligt ver voor op concurrenten. Verder geeft ASML aan dat ze verwachten komende jaren te kunnen blijven groeien. Jaren in meervoud, tot voorbij 2025.Er is een chiptekort, dus wat doen fabs als tsmc? meer machines kopen. tsmc had al 13 stuks besteld in november.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Laatst online: 24-09 14:06

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Ja, ik heb er wel vertrouwen in. Het is voor mijn pensioen. Anders naar Veldhoven om te klagen.
Nee, ik ben van plan om langzaam bij te kopen en zo mijn portefeuille uit te breiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Was de verwachting in 2018 dan dat het geen betere resultaten zou halen, en dat het zou stoppen met groeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ja, maar dat is het ding dus: in de EU zijn het dienstverbanden overal bij JET. Bij de concurrentie niet, dus die hebben pijnlijke stappen die ze moeten zetten en gaan minder goede marges draaien, bij JET speelt dat niet. Je zou zeggen dat ze juist moeten stijgen na zulk nieuws. Hoewel er natuurlijk meerdere elementen zijn die hier invloed op hebben zoals bijv. short selling.
Bobmeister schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:15:
[...]

Ik vergiste me inderdaad, hij heeft geïnvesteerd in Crisp (een soort Picnic). Da's toch een ander model. Ik zie daar nog wel consolidatie in plaatsvinden, dat kan het efficiënter maken. Of denk aan dingen zoals een paar supermarktartikelen mee laten bezorgen met je avondmaaltijd. Heel benieuwd naar!

Dank voor de video trouwens, nog niet gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Jagerr63 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:47:
Ja, ik heb er wel vertrouwen in. Het is voor mijn pensioen.
Afhankelijk hoe ver pensioen voor jouw nog is, let er wel op dat marktleiders waar iedereen van zegt dat ze de top zijn en concurrentie eigenlijk niet bestaat (ligt te ver achter) over langere periode komen en gaan. Waarbij een enkeling met een big bang een faillissement in gaat.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:20
Houthacker schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:34:
Vraagje: ik ben twee ETF's aan 't vergelijken die volgens mij niet veel zouden moeten verschillen: Vanguard S&P 500 UCITS ETF (ISIN IE00B3XXRP09) en iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (ISIN IE0031442068).
Klinkt mooi, maar ... hoe komen zij op zo'n groot rendementsverschil?
Fout van je bron denk ik. JustETF is handig: nauwelijks verschil tussen de 2 trackers die jij vergelijkt.

Edit: Xtrackers komt er daar het beste uit (115.38% op 5 jaar). Komt waarschijnlijk omdat ie synthetisch is waardoor ie het dividendlek (gedeeltelijk) kan dichten.

Invesco MSCI USA UCITS ETF presteert nog beter dan de S&P 500 trackers. En is tevens beter gespreid.

[ Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 07-12-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:11
Qwerty-273 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:19:
[...]

Afhankelijk hoe ver pensioen voor jouw nog is, let er wel op dat marktleiders waar iedereen van zegt dat ze de top zijn en concurrentie eigenlijk niet bestaat (ligt te ver achter) over langere periode komen en gaan. Waarbij een enkeling met een big bang een faillissement in gaat.
Nokia komt bij mij als eerste op als voorbeeld. Van onaantastbaar in vroege jaren 2000 tot nietszeggende toko verworden en het nu moet hebben van zakelijke netwerk apparatuur in forse concurrentie met Aziatische prijsduikers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:52
Daarom dat ik fan ben van brede etf’s. Dan heb je daar minder last van.

De globale economie is toch veel te abstract en te verweven om daar als individu nog iets zinnigs te kunnen over denken.

Ik koop gewoon regelmatig bij en als iedereen somber is dan doe ik mijn best om nog wat extra bij te kopen, simpele heuristiek. (bvb vorige week wat iwda bijgekocht op 75)

Naast die etf’s heb ik ook een veel kleinere lokale portefeuille met wat dingetjes die mij interesseren (landbouw, energie, vastgoed). Financieel rendement is lager maar er is ook nog zoiets als sociaal kapitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-09 21:29
Houthacker schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:34:
Vraagje: ik ben twee ETF's aan 't vergelijken die volgens mij niet veel zouden moeten verschillen: Vanguard S&P 500 UCITS ETF (ISIN IE00B3XXRP09) en iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (ISIN IE0031442068). Beide volgen de S&P 500. Ik heb de koersen vergeleken sinds 2012 en de verhouding tussen beide koersen is sinds 2013 vrijwel constant (1:1,90 voor iShares:Vanguard). Dat is ook wat de statistieken uit de KII-sheets geven: ze doen het even goed. Volgens Morningstar is het dividendrendement ook vrijwel gelijk (1,08% voor Vanguard en 1,06% voor iShares). De jaarlijkse kostenpercentages van beiden zijn 0,07%. Tot nu toe geen verrassing.

Maar als je ze in Oog voor beleggen opent geven die een best groot verschil in 5 jaars rendement:
- 84,08% voor Vanguard
- 97,80% voor iShares
... én ze zetten er vervolgens bij: "Vergeleken met de ETF van Vanguard zit er een klein verschil in spreiding (...) Dit verklaart ook het verschil in rendement."

Klinkt mooi, maar ... hoe komen zij op zo'n groot rendementsverschil? Zie ik iets over het hoofd? Zouden ze twee verschillende peildata genomen hebben?
morningstar geeft geen verschil aan. fout van oog voor beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-09 07:02
Ik zit met een gedachte maar wil graag eens toetsen of dit logisch is. Het gaat om wel/niet pensioenbeleggen.

De situatie is als volgt. Momenteel beleg ik zelf. Dit doe ik passief in indexfondsen en ETF's.Nu twijfel ik om met pensioenbeleggen te starten vanwege het belastingvoordeel. Op dezelfde manier, passief. Kosten laag houden. Belegginshorizon is nog 34 jaar tot aan AOW leeftijd. Nadelen vind ik echter:

a) staat vast tot AOW leeftijd
b) je moet het via een product maandelijks laten uitkeren
c) je weet niet hoeveel inkomstenbelasting je in de toekomst moet betalen, dit kan nog veranderen.

Mijn idee was om toch te starten met pensioenbeleggen, maar om de belastingteruggave vervolgens te gebruiken voor de 'eigen beleggersrekening'. Zo maak je toch gebruik van het belastingvoordeel, maar zorg je ook voor vermogensopbouw die niet persé vast staat tot aan AOW leeftijd. Je bouw hiermee sneller vermogen op in de 'eigen' beleggersrekening die een ieder moment vrij en ineens op te nemen is.

Dit met de gedachte dat ik graag aanvullend pensioen wil opbouwen maar ook de vrijheid wil hebben om keuzes te maken. Van eerder stoppen/minderen met werken tot iets in buitenland erbij kopen.

Rekensom:

Stel, normaal zou je 10k storten op beleggersrekening a. Nu doe je 5k op a (vrij beleggen) en 5k op b.(pensioenbeleggen). Belastingteruggave a 2.5k gaat naar rekening a. Dus eigenlijk staat er dan in dit jaar 7,5k op a en 5k op b. Beide worden op dezelfde passief beheerd.

Mis ik iets in mijn redenatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Laatst online: 18-09 10:49
Is er een website(of app) waar je een notificatie per SMS\APP of iets krijgt zodra de aandelen x% hoger of lager zijn?

Ik vind het lastig om nonstop naar een aandeel te kijken, vandaar mijn vraag.

Zodat ik mijn aandelen kan verkopen op het moment dat het 5% hoger is....of juist kopen als het 5% lager is (als voorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Atsiz ik meen me te herinneren dat de app van investing.com dat kan na gratis registratie maar ik kan me vergissen.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 07-12-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:10
Mr0BB schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:22:
Ik zit met een gedachte maar wil graag eens toetsen of dit logisch is. Het gaat om wel/niet pensioenbeleggen.

De situatie is als volgt. Momenteel beleg ik zelf. Dit doe ik passief in indexfondsen en ETF's.Nu twijfel ik om met pensioenbeleggen te starten vanwege het belastingvoordeel. Op dezelfde manier, passief. Kosten laag houden. Belegginshorizon is nog 34 jaar tot aan AOW leeftijd. Nadelen vind ik echter:

a) staat vast tot AOW leeftijd
b) je moet het via een product maandelijks laten uitkeren
c) je weet niet hoeveel inkomstenbelasting je in de toekomst moet betalen, dit kan nog veranderen.

Mijn idee was om toch te starten met pensioenbeleggen, maar om de belastingteruggave vervolgens te gebruiken voor de 'eigen beleggersrekening'. Zo maak je toch gebruik van het belastingvoordeel, maar zorg je ook voor vermogensopbouw die niet persé vast staat tot aan AOW leeftijd. Je bouw hiermee sneller vermogen op in de 'eigen' beleggersrekening die een ieder moment vrij en ineens op te nemen is.

Dit met de gedachte dat ik graag aanvullend pensioen wil opbouwen maar ook de vrijheid wil hebben om keuzes te maken. Van eerder stoppen/minderen met werken tot iets in buitenland erbij kopen.

Rekensom:

Stel, normaal zou je 10k storten op beleggersrekening a. Nu doe je 5k op a (vrij beleggen) en 5k op b.(pensioenbeleggen). Belastingteruggave a 2.5k gaat naar rekening a. Dus eigenlijk staat er dan in dit jaar 7,5k op a en 5k op b. Beide worden op dezelfde passief beheerd.

Mis ik iets in mijn redenatie?
Je rekensom klopt, maar vergeet vooral niet het belastingvoordeel in box 3;
de besparing in box 3 (waarbij ik uitga van het middelste tarief) is 1.014^34 = 60 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Atsiz schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:25:
Is er een website(of app) waar je een notificatie per SMS\APP of iets krijgt zodra de aandelen x% hoger of lager zijn?

Ik vind het lastig om nonstop naar een aandeel te kijken, vandaar mijn vraag.

Zodat ik mijn aandelen kan verkopen op het moment dat het 5% hoger is....of juist kopen als het 5% lager is (als voorbeeld).
De IEX app kan dat. Maar wat jij beschrijft kan met een limit order toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
TMDC schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:52:
[...]

De IEX app kan dat. Maar wat jij beschrijft kan met een limit order toch gewoon?
IEX app is met 15min delay (NYSE & Nasdaq).

Ik zoek wel een "live" tracker en natuurlijk gratis :)

Ja maar ik wil niet persee kopen of verkopen. Ik wil eerst even bekijken wat er gaande is.

Via Yahoo en MarketWatch geprobeerd maar is niet te doen helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:19

XanderDrake

Build the future!

Jagerr63 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:24:
[...]

Ik snap je gevoel, mijn ASML investering gaat ook min 2k€ daarna plus 2k€, alle kanten uit. Maar het is wat @mrc4nl zegt, er zit echt genoeg in het verschiet: elk geavanceerd land in de wereld wil nu zo'n beetje extra instappen in het chipbakken: Japan, Taiwan, VS, EU, Korea (China valt af want blokkade :P ). Subsidies en groei ten top, geld klotst tegen de plinten en dat gaat voor een flink deel naar ASML. Groei in de chipmarkt is ook bijna een garantie voor komende twee jaar (want eerst moeten al die fabs gebouwd worden).

Youtuber Asianometry had een goed punt: zodra al die gesubsidieerde fabs draaien, komt er waarschijnlijk overcapaciteit, en worden chips zo goedkoop als aardappelchips :+ Maar dat duurt nog jaren denk ik. Momenteel zitten we juist in een gigantische digitalisatie sprong. Vorig jaar is er uit het luchtledige een "thuiswerk economie" getrokken, en die trend stopt nog lang niet.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Atsiz schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:57:
[...]
Nu nog de Investing.com app proberen :)

Laat maar weten of het lukt ajb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elypsion
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:58
[...]

Ja maar ik wil niet persee kopen of verkopen. Ik wil eerst even bekijken wat er gaande is.

Heb je in de Yahoo-app ook gekeken naar de Price Alerts? Volgens mij doen die precies wat je zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Elypsion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:24:
[...]

Heb je in de Yahoo-app ook gekeken naar de Price Alerts? Volgens mij doen die precies wat je zoekt
Ik deed het via de website van YahooFinance...daar kon ik niks doen.

Wellicht via de app wel. Ik ga even proberen!

Edit: Zojuist geprobeerd maar je kan alleen instellen op 5,10,15...% als je custom klikt moet je de gehele bedrag opnoemen inplaats van precentages. Dit is super onhandig. Dan moet je de alerts telkens wijzigen 8)7
Ik had gehoopt dat ik 2 of 3% kon instellen.

[ Voor 28% gewijzigd door Atsiz op 07-12-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:21
3,5% erbij voor de AEX vandaag, wat leuk. Het moet niet gekker worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atsiz
Pistachenootje schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:20:
[...]

Nu nog de Investing.com app proberen :)

Laat maar weten of het lukt ajb.
Account aangemaakt maar krijg geen bevestigingsmailtje om de account te activeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Atsiz schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:38:
[...]

Account aangemaakt maar krijg geen bevestigingsmailtje om de account te activeren :P
Ik krijg wel de indruk dat het kan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-oIu2HAoaS83AAEY6l0ERiEZek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ljkb2dDyR6TVktwbn9Bwrk0t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Ik doe veel op computer...wellicht dat de app beter werkt.

Ik heb nog steeds geen activatiemail gehad terwijl ik de correcte mail adres heb ingevoerd 8)7

Mocht het ge'activeerd worden ga ik een update geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Atsiz schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:36:
[...]
Ik heb nog steeds geen activatiemail gehad terwijl ik de correcte mail adres heb ingevoerd 8)7
Ik heb een spoof facebook account gebruikt om in te loggen. Dat is handig voor dit soort apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 18:38

Jebus4life

BE User

Wat een contrast met vorige week inderdaad. Op een procentje na terug op mijn ATH.

Enkel mijn grootste positie bleef achter, anders waren we er misschien al :+ Toch jammer van mijn fout bij dat verkooporder van Shell, heb genoeg op de radar staan dat vandaag dus ook weer flink gestegen is :+

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
XanderDrake schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:59:
[...]

Ik snap je gevoel, mijn ASML investering gaat ook min 2k€ daarna plus 2k€, alle kanten uit. Maar het is wat @mrc4nl zegt, er zit echt genoeg in het verschiet: elk geavanceerd land in de wereld wil nu zo'n beetje extra instappen in het chipbakken: Japan, Taiwan, VS, EU, Korea (China valt af want blokkade :P ). Subsidies en groei ten top, geld klotst tegen de plinten en dat gaat voor een flink deel naar ASML. Groei in de chipmarkt is ook bijna een garantie voor komende twee jaar (want eerst moeten al die fabs gebouwd worden).

Youtuber Asianometry had een goed punt: zodra al die gesubsidieerde fabs draaien, komt er waarschijnlijk overcapaciteit, en worden chips zo goedkoop als aardappelchips :+ Maar dat duurt nog jaren denk ik. Momenteel zitten we juist in een gigantische digitalisatie sprong. Vorig jaar is er uit het luchtledige een "thuiswerk economie" getrokken, en die trend stopt nog lang niet.
Zit allemaal al in de prijs van het aandeel verrekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Wozmro schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:01:
[...]

Dat is natuurlijk wel erg makkelijk roepen. tuurlijk een hoop is verwacht, en het aandeel is redelijk duur en de Pe ligt hoog, maar het bedrijf groeit net zo hard mee. PE volgend jaar is "slechts" 38.29.

De analysten hebben koersdoelen afgegeven tussen de 780 en de 880. dus het kan nog wel even omhoog.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gearloose
  • Laatst online: 02:00
Yep, en analisten hebben echt een reputatie dat ze het vaak bij het juiste eind hebben :+

By the way, een aandeel kopen puur op basis dat je denkt dat het nog wel wat omhoog kan is een proces wat je niet veel rendement op gaat leveren.
Doe dat 100x en je gaat op het gros van je picks geld verliezen.

[ Voor 54% gewijzigd door Gearloose op 07-12-2021 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Nu online
walterworld schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:29:
[...]

Bedoel je deze aflevering van Jong Beleggen?
https://jongbeleggendepod...-overname-met-jitse-groen
Komt erop neer dat je in de binnenstad meerdere panden moet hebben (want binnen 10 minuten bij iemand voor de deur) en die moet bevoorraden, Voor de huidige prijzen kan je dit nooit rendabel krijgen volgens Jitse.

Jitse Groen wordt geïnterviewd door Goldman Sachs over flitsbezorging, Grubhub overname en leiderschap.
[YouTube: Jitse Groen, CEO of Just Eat Takeaway.com]
Die podcast bedoel ik ja. Het interview ga ik bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-09 19:47
mrc4nl schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:19:
[...]

Dat is natuurlijk wel erg makkelijk roepen. tuurlijk een hoop is verwacht, en het aandeel is redelijk duur en de Pe ligt hoog, maar het bedrijf groeit net zo hard mee. PE volgend jaar is "slechts" 38.29.

De analysten hebben koersdoelen afgegeven tussen de 780 en de 880. dus het kan nog wel even omhoog.
Als dat echt klopt, en "de markt" is het daarmee eens, dan moet de koers daar nu al op staan.
Ik heb ze en zou ze nog steeds kopen (wacht op wat cash), maar niet obv koersdoelen (van wie zijn ze het meest betrouwbaar?)

Heb even kort gegooooogled. Ik ben niet direct overtuigd, maar het lijkt erop dat je iets met koersdoelen kan (als gaat het misschien om marginale percentages, iets dat ik vermoed hier) van fundamentele analyses. Technische analyse moet je ver van blijven volgens dit onderzoek (en ook volgens mij):
https://www.denederlandse...&v=1&tab=1&start_tab1=168

Wel iets gelezen dat ALS je iets met koersdoelen gaat doen, kies dan aandelen waarvan de koersdoelen dicht bij elkaar zitten. Die outperformen aandelen met grote verschillen in koersdoelen significant. Even de moeite gedaan om een fake account aan te maken voor dit artikel: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210924_97757784

[ Voor 13% gewijzigd door poehee op 07-12-2021 20:18 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Lekker dagje hoor. Zelfs TTOO maakt weer wat goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
Wozmro schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:01:
[...]

Everything is priced in. Toch? Waarom stijgt dat ding dan nog 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 23:08

tuinïnen

Eventus stultorum magister

MagniArtistique schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:39:
Lekker dagje hoor. Zelfs TTOO maakt weer wat goed.
Dat is echt slechts een fractie van wat er is verloren dat laatste maanden. Als een baksteen gaan de prijzen van die aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

tuinïnen schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:04:
[...]

Dat is echt slechts een fractie van wat er is verloren dat laatste maanden. Als een baksteen gaan de prijzen van die aandelen.
ik zag laast een interessante statistiek:

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
MagniArtistique schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:42:
[...]

Everything is priced in. Toch? Waarom stijgt dat ding dan nog 😉
Omdat er iedere dag/uur/seconde informatie bijkomt waaruit beleggers in dit geval besluiten om te kopen?

Geen enkele belegger is in staat om in de toekomst te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Wozmro schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:38:
[...]

Omdat er iedere dag/uur/seconde informatie bijkomt waaruit beleggers in dit geval besluiten om te kopen?

Geen enkele belegger is in staat om in de toekomst te kijken.
Dan is t ook niet mogelijk om alles in te pricen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 09:11
MagniArtistique schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:12:
[...]

Dan is t ook niet mogelijk om alles in te pricen toch?
[YouTube: https://youtu.be/SwkjqGd8NC4&t=22m16s]
In dit filmpje wat precies op tijd start wordt de thesis van Louis Bachelier uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-09 09:34
[...]

Ja kan het niet op je broker doen? IB kan dat bijvoorbeeld ook. Dan moet je hem wel even van het luchtalarm afzetten.

Een andere optie is Tradingview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
Dan Stark schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:56:
[...]

Ja kan het niet op je broker doen? IB kan dat bijvoorbeeld ook. Dan moet je hem wel even van het luchtalarm afzetten.

Tradingview is geweldig voor grafieken (en alarmen) maar heeft (nog) geen portfolio manager. In de gratis versie kan je wel je hele portfolio in 1 grafiektab plaatsen maar meerdere tabs worden niet opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Dan Stark schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:56:
[...]

Via broker helaas niet mogelijk (DeGiro).

TradingView kan maar is hooguit 60 dagen geldig. En je moet voor ieder aandeel 2x alerts aanmaken en dat per stock. Heel onhandig.

Wel bizar dat er gewoon geen simpele tool is die alerts beschikbaar maakt 8)7 Allemaal lastig of je moet teveel alerts maken om iets te kunnen bijhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:43
Investing.co app doet het wel bij mij

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:48
Ik heb al eens eerder wat modder gegooid over SPAC’s en waarom dat over het algemeen zulke waardeloze investeringen zijn (incentives van de deal makers liggen compleet anders dan die van de beleggers). Hier een mooie collectie van SPAC deals van de afgelopen twee jaar:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FGDL5GhX0AU8bfN?format=jpg&name=large

Lijstje is vast niet compleet, zag het net voorbij komen. Maar wat een bloedbad en ook wel schrijnend hoe veel er ver onder de introductieprijs handelen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Klein kritiekpuntje: % below high geeft niet aan hoe ver het onder de introductieprijs handelt, alleen hoe ver onder de ATH. En % below high vind ik niet een goede metric - het geeft alleen het verlies aan als je precies op de ATH hebt gekocht of hoeveel je dankzij een werkende glazen bol hebt kunnen redden als je op de piek had verkocht.

Wel leuk om te zien dat ik geen enkele van deze 127 aandelen ooit in bezit heb gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Atsiz schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:57:
[...]
Wel bizar dat er gewoon geen simpele tool is die alerts beschikbaar maakt 8)7 Allemaal lastig of je moet teveel alerts maken om iets te kunnen bijhouden.
Je bent wel een beetje een zeurpiet hoor ;)

Investing.com app doet het volgens mij prima. Gratis registratie moet je voor elkaar kunnen krijgen als je ook kan handelen op de beurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
writser schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:11:
Ik heb al eens eerder wat modder gegooid over SPAC’s en waarom dat over het algemeen zulke waardeloze investeringen zijn (incentives van de deal makers liggen compleet anders dan die van de beleggers). Hier een mooie collectie van SPAC deals van de afgelopen twee jaar:

[Afbeelding]

Lijstje is vast niet compleet, zag het net voorbij komen. Maar wat een bloedbad en ook wel schrijnend hoe veel er ver onder de introductieprijs handelen.
Hahaha mooi zeg.

SPAC's zijn toch niet in het leven geroepen als oplossing voor een probleem? Ik vind investeren in crypto's idioot (investeren is niet eens het goede woord), maar in SPAC's nog veel erger.
Er is teveel geld, men kan het niet kwijt en wil nog sneller geld 'verdienen' - weet je wat - we creëren een lege doos, laten het aan iedereen zien (kijk! de doos is leeg) en vraagt om er geld in te stoppen.
En we gaan er mooie dingen mee doen. Dat laatste geloof ik overigens zeker ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49

[Afbeelding]

Beetje eenzijdig om alleen dit stuk te pakken. Sturgeon's law is van toepassing op SPAC's, what else is new.
poehee schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:27:
SPAC's zijn toch niet in het leven geroepen als oplossing voor een probleem?
Zeker wel. Op een normale manier naar de beurs gaan is kostbaar en tijdrovend/complex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atsiz
Pistachenootje schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:40:
[...]

Je bent wel een beetje een zeurpiet hoor ;)

Investing.com app doet het volgens mij prima. Gratis registratie moet je voor elkaar kunnen krijgen als je ook kan handelen op de beurs.
Met zeuren kom ik er wel hahah

Maar ik heb vandaag opnieuw geprobeerd en kreeg nu wel opeens een verificatiemail....eindelijk _/-\o_

En inderdaad via Investing.com kan je het allemaal heel makkelijk doen. Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:48
Config schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:30:
[...]

Beetje eenzijdig om alleen dit stuk te pakken. Sturgeon's law is van toepassing op SPAC's, what else is new.
Mwoah, volgens mij is toch wel duidelijk te zien dat de gemiddelde prijs ruim onder de introductiekoers van 10 dollar ligt. Je kan voor de lol een beetje puzzelen met de data van spactrack.net. Als ik de tabellen daar in Excel gooi kom ik uit op een gemiddelde post-merger prijs van $8.90 voor alle SPAC's die in 2021 een overname hebben gedaan. En $10.47 voor SPAC's die in 2020 een overname hebben gedaan.

En dat terwijl de Nasdaq ongeveer verdubbeld is de afgelopen twee jaar en alle grote indices ook tientallen procenten hoger staan. Je praat dus over honderden SPAC's die gezamelijk de beurs met tientallen procenten underperformen. Dat lijkt me statistisch significant. En dan praat ik slechts over kopen op de introductieprijs - als je meer dan 10 dollar betaalt was je verwachte rendement helemaal rampzalig.

Er zitten ongetwijfeld een paar leuke, niet al te dure bedrijven tussen maar als je daar naar op zoek gaat ben je wel heel hard stroomopwaarts aan het zwemmen. De groep als geheel is absolute bagger.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ergo: Sturgeon's law. Zei ik toch ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 10:44

[Afbeelding]

Long term inderdaad, ben zo stom geweest om nog wat langer met Hyliion te blijven traden, de winsten van vorig jaar zijn daarin wel ondertussen verdampt. De beste trades zijn toch de tijdelijke hype play, dus vroeg inkopen (al voor rumor/DA op de gok op basis van connecties oid) rond NAV, de hype train meerijden en op tijd dumpen. Ik ben ondertussen ook weer sinds ~2 weken uit Lucid motors omdat de valuation nergens meer op slaat. Alles was gekocht op $13, $17 en $20 en vorige maand voor $40-48 de deur uit gedaan. Leuk bedrijf, maar onnozele valuation. Hetzelfde geldt voor vrijwel alle spacs uit die lijst (QS, Skillz etc.), omhoog op hype en niks anders.
Zr40 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:39:
Klein kritiekpuntje: % below high geeft niet aan hoe ver het onder de introductieprijs handelt, alleen hoe ver onder de ATH. En % below high vind ik niet een goede metric - het geeft alleen het verlies aan als je precies op de ATH hebt gekocht of hoeveel je dankzij een werkende glazen bol hebt kunnen redden als je op de piek had verkocht.

Wel leuk om te zien dat ik geen enkele van deze 127 aandelen ooit in bezit heb gehad :)
Had jij SKLZ niet? :+ Ik heb net geturfed dat ik er in totaal 7 in bezit heb gehad, Paysafe in % het meeste verlies geleden, gelukkig was het een mini positie waardoor het verlies absoluut erg beperkt was.

[ Voor 21% gewijzigd door Santee op 08-12-2021 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ja... Geloof me, die viel net niet op in de lijst :+

Aankoopprijs van $27.39, dus iets minder erg dan met de ATH van $46.28...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-09 20:46
Zr40 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:39:

Jij hebt SKLZ toch wel gehad?

Edit: Zie al dat iemand dat heeft opgemerkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Kraakmand op 08-12-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:46

bert pit

asdasd

Hier ook nog even mijn rendement van november. Het was geen topmaand, mijn ETF's dempten de ingezette neergang in in mijn overwogen USA tech fondsen. Het rendement kwam uit op -2,31%

Grootste stijger was NVdia met 30,3%. Grootste daler Upstart Holdings met 35,13%.

Begin december heb ik mijn broek behoorlijk gescheurd aan Docusign die in enkele dagen 52% verloor, dit bovenop de andere verliezen die die eerste week met zich mee bracht.

Een video van mijn adviesdienst bracht enige rust: in het verleden is gebleken dat de fondsen die sterke volatiliteit vertonen op de lange termijn juist veel winst brengen. Daar hou ik me maar even aan vast en waag het niet om dit in twijfel te trekken. ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
[...]

[...]

Zeker wel. Op een normale manier naar de beurs gaan is kostbaar en tijdrovend/complex.
Zo wordt het verkocht ja. Net als Facebook er is om de mensen te verbinden................

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:28
[...]

[...]

Dat laatste heeft natuurlijk ook een reden. Een beursgang is tijdrovend en complex omdat de investeerders moeten worden beschermd. Je kunt je afvragen waarom veel bedrijven deze stap willen overslaan en wat dat betekent in relatie tot de tabel die hier boven wordt geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-09 21:06
Welke sites / fora houden jullie verder in de gaten voor tips / mogelijke stijgers? Ik kwam laatst ergens BKKT tegen als tip en die is vandaag ineens bijna 30% gestegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 10:44
Douwe63 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:24:
Welke sites / fora houden jullie verder in de gaten voor tips / mogelijke stijgers? Ik kwam laatst ergens BKKT tegen als tip en die is vandaag ineens bijna 30% gestegen.
Zoom anders even een paar maanden uit, dat is gewoon een pump and dump.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambo008
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 18:21
Vulcan energy resources +17%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JGWL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 13:37
Ik zit zelf op stocktwits om chatter rondom mijn individuele aandelen bij te houden. Er zitten uiteraard een hoop pumpers tussen, maar ook genoeg mensen die gedegen TA posten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

leuk. maar kun het toelichten? gewoon dingen roepen kan ik ook. :P

"Great Bear Resource Ltd. +22%"

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
Reddit (reit, investing, dividend, wsb..), SeekingAlpha, tweakers...Soms echt goede onderzoeken of in elk geval aanknooppunten om zelf verder in te duiken. Bepaalde mensen om in de gaten te houden of actief te volgen zoals blogs van like-minded investeerders.

Maar ook de echte shitposts, zooi en meuk kan boeiend zijn om meer high-level (marktbreed/sectorbreed) gevoel te hebben voor de algemene beweging en tendens.

Bijvoorbeeld:
Zo kun je tig meningen hebben, ook zelf, over WSB/Robinhood, Crypto's, Metaverse, EV, AV (waymo), cybersecurity (hacks/ransomware), de 'cloud', commerciele ruimtevaart en whatever else. Gecombineerd zegt de grote hoeveelheid spam, interesse en algemene beweging wel dat de digitale harde waren (datacenters, verbindingen, computerchips, dataopslag...) linksom of rechtsom veel groter moet worden - als zelfs maar een fractie daarvan waar wordt. Heel. Veel. Groter.

Dan kun je zelfs door de shitposts en memes heen, omdat het zo veel is en zo breed, toch aanvoelen dat alles rondom digitale tech boeiend is om actief te volgen, onderzoeken en investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024

[Afbeelding]

Ik vind het nogal een lang lijstje van SPAC's.

En Apple ondertussen richting de 3T$. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004

Zenix

BOE!

@Pistachenootje Ik overweeg ook een Small cap value tilt als toevoeging op de VTI+VXUS. Wat voor allocatie heb jij bij AVUV en AVDV? En doen die ook nog een beetje mee met de SYEP?

[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 09-12-2021 20:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Zenix mijn 'small value' tilt (AVUV, AVDV en ook AVES/DGS) is iets meer dan de helft van het aandelen gedeelte van mijn portfolio. Het aandelen gedeelte is iets meer dan de helft van mijn totale portfolio. Ik heb dus een relatief sterke tilt. Ik zit in mijn 'withdrawal' (uitgeef) fase. Ik heb gekozen voor deze sterke tilt op basis van de boeken van Larry Swedroe, o.a. Reducing the risk of black swans. Hier kun je een indruk krijgen van de theorie achter een sterke tilt, zie bijvoorbeeld Global portfolio B.

Het PWL model portfolio gebruikt een relatief lichte tilt van 16% SCV. Een dergelijk portfolio lijkt natuurlijk nog wel veel op het normale marktportfolio. Dat kan een voor- of een nadeel zijn afhankelijk van jouw voorkeuren.

Je kunt eens spelen met tools zoals Portfoliovisualizer.com om een indruk te krijgen van de karakeristieken en prestaties van dergelijke portfolio's.

Dit draadje op het RR forum is wellicht ook interessant. Is eigenlijk exact de vraag die jij ook stelt. Draadje is wel lang maar je kan de summary lezen, dan krijg je alleen de hoogst gewaardeerde posts geloof ik.

ps. overigens hebben die Avantis ETFs ook een sterke profitability tilt en screenen ze voor momentum. Het zijn dus echt multifactor ETFs.

ps2. Dimensional gaat nu ook met SCV ETFs komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Pistachenootje op 09-12-2021 21:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 10:27
En vooral heb je dan ineens allerlei lastige disclosure eisen als je een prospectus moet indienen. Als je dan als voormalige cocaïnehandelaar van het Cali-kartel met je nieuwe business naar de beurs wilt is dan alleen maar lastig: https://hindenburgresearch.com/?p=1803 (TGLS is een voormalige SPAC uit 2013, nog wel steeds boven de $10, dus kan nog veel slechter...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qcharted
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-07 21:34
Hoi allen,

Ik heb een vraag over de manier hoe de verdeling van NT fondsen wordt berekend.

De verdeling van 79%/11%/10% , moet deze gezien worden over het geld, of over het aantal NT aandelen wat je in je bezit hebt?

Mijn veronderstelling is op het geld. Dus stel je hebt 200 euro aan NT aandelen, dan is de verdeling 158/22/20 euro. Of zie ik dit verkeerd en moet de verdeling plaatsvinden over het totaal aantal aandelen wat je bezit van NT fondsen?

Alleen wanneer de verdeling over het geld gaat, is dit niet lastig bij te houden gezien de bedragen van de NT fondsen afzonderlijk van elkaar een koers volgen? Is een verdeling van 79%/11%/10% dan niet handig op het totaal aantal stuks wat je hebt?

Van wat ik zie zijn deze percentages helaas niet identiek aan elkaar...

Dank jullie wel alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:26
Qcharted schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:38:
Hoi allen,

Ik heb een vraag over de manier hoe de verdeling van NT fondsen wordt berekend.

De verdeling van 79%/11%/10% , moet deze gezien worden over het geld, of over het aantal NT aandelen wat je in je bezit hebt?

Mijn veronderstelling is op het geld. Dus stel je hebt 200 euro aan NT aandelen, dan is de verdeling 158/22/20 euro. Of zie ik dit verkeerd en moet de verdeling plaatsvinden over het totaal aantal aandelen wat je bezit van NT fondsen?

Alleen wanneer de verdeling over het geld gaat, is dit niet lastig bij te houden gezien de bedragen van de NT fondsen afzonderlijk van elkaar een koers volgen? Is een verdeling van 79%/11%/10% dan niet handig op het totaal aantal stuks wat je hebt?

Van wat ik zie zijn deze percentages helaas niet identiek aan elkaar...

Dank jullie wel alvast!
Geld, inderdaad.

Een keer in de zoveel tijd herbalanceren als je de gewenste verhouding in stand wil houden. Ik doe dit ong. eens per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het hele idee achter die percentages is dat je daarmee de huidige marktkapitalisatie (marketcap) van de indexen achter de fondsen volgt. Dat gaat dus over de waarde in geld én zowel het verwachte rendement als het verwachte risico van wereldmarkt. En zowel die waarde in geld als de marketcap kan en zal wijzigen. Daar kun je vervolgens op reageren door te herbalanceren (om verwacht risico en rendement op hetzelfde niveau te houden). Maar het is niet nodig om enorm krampachtig vast te houden aan die percentages, omdat de invloed van kleine afwijkingen op het totaal klein is, dus veel vaker dan eens per jaar zou ik dat zeker niet doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 10-12-2021 08:15 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 19:41
Maakt het dan eigenlijk nog uit als je verhouding nu zegt 90/10, dus pas je de maandelijkse aankoopverhouding aan of dat je direct een deel verkoopt en daarna aankoopt voor de uiteindelijke uitkomst?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Ik verkoopt nooit. Want buy and hold. Vul alleen aan waar nodig.

Dus stel EM is achtergebleven op World (zoals dit jaar), dan koop ik wat EM bij tot ie weer op het juiste % zit. Misschien eind dit jaar maar eens doen, of begin volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Crasheeee schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:49:
Maakt het dan eigenlijk nog uit als je verhouding nu zegt 90/10, dus pas je de maandelijkse aankoopverhouding aan of dat je direct een deel verkoopt en daarna aankoopt voor de uiteindelijke uitkomst?
In de meeste gevallen zal dit lood om oud ijzer zijn, tenzij het echt over enorme bedragen gaat (maar procentueel blijft het natuurlijk gewoon gelijk). Aangezien je met 1 fonds al rond de 90% te pakken hebt, zal een procentje heen of een procentje terug (en daar dan weer het rendement over 1 of 2 maanden over) niet veel uitmaken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Musk is het geld wat hij kwijt was aan zijn recente belastingheffing aan het terugverdienen. Koers van TSLA staat nu iets onder de 1K. Hij heeft er vannacht ook weer een tweet uitgegooid waarin hij aankondigde wellicht met pensioen te gaan om full-time influencer te worden. Pure marktmanipulatie dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Laatst online: 06:55

oscar82

De ondertitel

Ik doe zelf 2x per jaar een harde herbalans. Vorige keer liep EM verder achter dan wat ik op dat moment zelf kon bijleggen. Dus gaf ik opdracht voor een switch voor x bedrag van het world fonds naar EM.

In theorie is dit de enige manier om consistent laag in te kopen en hoog te verkopen. Maakt mij niet uit hoe klein de bedragen zijn die ik hier mee win. Het vertrouwen dat het om een winnende strategie gaat is voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Hielko schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:02:
[...]

En vooral heb je dan ineens allerlei lastige disclosure eisen als je een prospectus moet indienen. Als je dan als voormalige cocaïnehandelaar van het Cali-kartel met je nieuwe business naar de beurs wilt is dan alleen maar lastig: https://hindenburgresearch.com/?p=1803 (TGLS is een voormalige SPAC uit 2013, nog wel steeds boven de $10, dus kan nog veel slechter...)
Haha, briljant. Dat moet een film worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Voor de Saxo gedupeerden hier.
Is al bekend wanneer de onterechte transactiekosten bij de periodieke aankoop wordt gesteld?

Ik heb 5 ETF’s in mijn periodieke aankoop zitten. Bij twee daarvan is €6 transactiekosten in rekening gebracht 8)7 Ook zie ik er 3 staan bij historische orders, er zijn er dus 2 “op een andere manier” verwerkt ofzo. Ik kreeg van een paar pas savonds, ruim na sluiten beurs, een aankoop bevestiging.

Kortom, zooitje…

Er was wel een melding in de app dat ze dit gingen herstellen, maar geen termijn en ik kan de melding ook nergens meer terug vinden.

Nadat ik overgezet was dacht ik nog, nou dit valt best mee. Hier kom ik toch op terug als basis functionaliteit niet juist werkt…

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnrn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09 09:59
The_FrankO schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:47:
Is al bekend wanneer de onterechte transactiekosten bij de periodieke aankoop wordt gesteld?

Ik heb 5 ETF’s in mijn periodieke aankoop zitten. Bij twee daarvan is €6 transactiekosten in rekening gebracht 8)7 Ook zie ik er 3 staan bij historische orders, er zijn er dus 2 “op een andere manier” verwerkt ofzo. Ik kreeg van een paar pas savonds, ruim na sluiten beurs, een aankoop bevestiging.
Bij orders zie ik alleen nog een door Saxo geannuleerde periodieke order. Verder zijn mijn periodieke aankopen uiteindelijk na een flinke vertraging onder het tabje transacties zichtbaar geworden. Daar zie ik geen vermelding meer van extra kosten, die in 1e instantie wel gemeld waren (€8 bij mij).

Verder inderdaad veel andere problemen met verkeerde resultaten, koersen die niet of niet tijdig bijgewerkt worden etc. Onder het tabje resultaat zie ik momenteel een kostenberekening die bijna 7x zo hoog is als bij Binck Fundcoach. @The_FrankO heb jij dat ook?

Wat me ook stoort is dat ik wel favorieten kan toevoegen, maar niet meer verwijderen (of verplaatsen naar een andere lijst). Ik voel me af en toe een beta-tester van het product SaxoInvestor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 17:00
The_FrankO schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:47:

Kortom, zooitje…

Er was wel een melding in de app dat ze dit gingen herstellen, maar geen termijn en ik kan de melding ook nergens meer terug vinden.

Nadat ik overgezet was dacht ik nog, nou dit valt best mee. Hier kom ik toch op terug als basis functionaliteit niet juist werkt…
Ik irriteer met ook mateloos aan Saxo. Ik kom van Binck Fundcoach.

- Er is beloofd dat geplande orders van 28-11 automatisch éénmalig op 02-12 uitgevoerd worden. (28-11 was het migratie weekend). Helaas is er nooit een enkele order uitgevoerd.
- Vervolgens heb ik zelf een geplande order aangemaakt voor 4-12. Helaas ook nooit uitgevoerd.
- Koersinformatie van beleggingsfondsen wordt slechts 1x per dag bijgewerkt (om 21.45 uur). Terwijl sommige fondsen (zoals Actiam DIA Wereld) om 10.01 uur worden gepubliceerd. Je loopt hiermee dus bijna 12 uur achter.
- Het rendement van je portfolio wordt verkeerd berekend (waarde: 'Vandaag %') doordat de 'vorig slot' soms dagen achter elkaar niet wordt bijgewerkt.
Voorbeeld: (fictieve cijfers)
Op vrijdag 3 december sluit de koers voor Actiam DIA wereld op € 50,-
Op maandag 6 december is de nieuwe koers 2% hoger
Op dinsdag 7 december is nieuwe koers 2% hoger ten op zichte van maandag.

Saxio toont in dit geval dat het fonds 4% gestegen is omdat het voor bijna 1 week blijft rekenen met de slotkoers van vrijdag 3 december.

Van alle bovenstaande problemen heb ik:

- 3x gebeld (bijna uur wachten)
- 1 ticket gemaakt
- 1 via chat iemand gesproken.

Resultaat:
- Er is aan mij telefonisch bevestigd dat er problemen zijn en dat koersinformatie inderdaad niet correct is.
- Ik zou terug gebeld worden; je raad al nooit gebeurd en de koersinformatie is nog steeds fout.

Zo ontzettend frustrerend! :(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Zenix nog een paar opmerkingen over tilten naar small value:

SCV heeft een hogere volatiliteit dan TSM. Als de beurs crasht crasht SCV vaak harder. Als de beurzen herstellen herstelt SCV vaak harder. Daar moet je wel tegen kunnen natuurlijk.

Als je een SCV tilt gaat nemen is het wel belangrijk dat je er voldoende vertrouwen in hebt. SCV kan namelijk langere periodes underperformen ten opzichte van de markt. En de outperformance van SCV komt vaak in een 'burst'; sterke outperformance in een korte periode. Ze zeggen weleens een SCV tilt is 'for life', en niet onterecht. Om een voorbeeld te geven, hier een SCV portfolio vs. het marktportfolio over de laatste ~24 jaar. SCV presteerde zo'n 1.8% beter maar had ook hogere volatiliteit. Begint de vergelijking echter in 2008 dan is er geen outperformance meer.

Het verschil in waardering tussen value en growth is op dit moment historisch groot. Voor de mensen die willen tilten is dit waarschijnlijk een goed moment, ten minste als waarderingen uit het verleden wat zeggen over de toekomst. De laatste keer dat value zo goedkoop was was in 1999, toen waren de jaren daarna erg goed voor value investors.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiConqjmLbzp8oV33HUWxkDPbbM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q6rXDASBPOhUx4JAMoCzYeAu.png?f=fotoalbum_large
bron

Tot slot nog een artikel van ERN die tegen small value investing is. Niet dat ik zijn argumenten erg sterk vind maar ik denk dat het goed is om bekend te zijn met dat soort argumenten. Bogle was ook geen voorstander, met name omdat het moeilijk is om zo'n tilt vol te houden als ie underperformed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

oscar82 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:22:
Ik doe zelf 2x per jaar een harde herbalans. Vorige keer liep EM verder achter dan wat ik op dat moment zelf kon bijleggen. Dus gaf ik opdracht voor een switch voor x bedrag van het world fonds naar EM.

In theorie is dit de enige manier om consistent laag in te kopen en hoog te verkopen. Maakt mij niet uit hoe klein de bedragen zijn die ik hier mee win. Het vertrouwen dat het om een winnende strategie gaat is voor mij voldoende.
Hoezo is het een winnende strategie? Je wint enkel als EM in de jaren daarna harder gaat stijgen dan World, gaat EM niet harder stijgen dan heb je een verliesgevende transactie gemaakt. En als je overtuiging is dat EM harder gaat stijgen dan kan je beter alles verkopen dat je in World hebt zitten en massaal EM gaan kopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Lastig verhaal om te beoordelen of het een 'winnende' strategie is. Aan de ene kant ben je iets aan het bijkopen (EM) dat lage waarderingen heeft. Dit is in principe goed voor de verwachte prestaties. Aan de andere kant ben je iets aan het bijkopen dat negatief momentum heeft, dit is in principe nadelig voor de verwachte prestaties.

Beide effecten werken tegen gesteld en het uiteindelijk effect zal waarschijnlijk klein zijn. Ik zou me er dus niet al te druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cocytus schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:26:
[...]

Inderdaad, in je auto kun je ook alleen óf plankgas rijden óf het rempedaal door de bodem rammen.
Het doel van deze transacties is winstmaximalisatie en wordt bestempeld als een winnende strategie. Als het echt een winnende strategie is dan stop je al je geld er in, immers winst gegarandeerd. Echter wordt er hier gekozen voor slechts een relatief kleine aanpassing wat betekent dat het vertrouwen in de gegarandeerde winst eigenlijk niet aanwezig is en het dus eigenlijk geen winnende strategie is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 102% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cocytus schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:42:
[...]

Ik hoop dat je snapt dat je opmerking nergens op slaat. De verwachting dat iets een winnende strategie is, is nooit 0 of 1, maar altijd een kwestie van waarschijnlijkheden. Dat is de hele reden dat je aan portfolio diversificatie doet. Al je geld op het ene sector of aandeel zetten waarvan je denkt dat die het beste gaat preseteren, is geen beleggen maar veredeld roulette. Er zijn hier mensen met 100 (of meer) losse aandelen. Tegen hen zeg je toch ook niet "waarom heb je 100 aandelen? Als je denkt dat losse aandelen een winnende strategie is, dan kies je er toch één uit die het beste is? Doe je dat niet? Dan heb je kennelijk geen vertrouwen in je picks."
Ik snap deze vergelijking niet helemaal. We hebben het hier over een situatie waar een goed presterende ETF verkocht wordt in ruil voor een slechter presterende ETF. Dit wordt gepresenteerd als een winnende strategie.

Je kan er allerlei slecht kloppende vergelijkingen bijhalen maar dat verward enkel de discussie en kan niet gezien worden als een fatsoenlijk argument.

Je impliceert ook dat ik tegen diversificatie ben, dat heb ik nooit gezegd. Ik zeg alleen dat het herbalanceren van je portefeuille niet gebaseerd moet zijn op puur het achterblijven van een ETF ten opzichte van een andere ETF. Je gaat toch ook geen winstgevend aandeel verkopen om een slecht presterend aandeel bij te kopen enkel vanwege het verschil in prestaties? Dat doe je vanwege een bepaalde verwachting bij beide aandelen voor toekomstige groei. Waarom zou die situatie bij een ETF anders zijn? Daar ga je toch ook enkel andere ETF's kopen als je verwacht dat die ETF sneller groeit dan je huidige selectie?

En die argumentatie miste ik in deze situatie. Enkel EM bijkopen omdat EM minder gepresteerd heeft zie ik niet als een winstgevende strategie.

[ Voor 23% gewijzigd door Tsurany op 10-12-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tsurany schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:49:
[...]

En die argumentatie miste ik in deze situatie. Enkel EM bijkopen omdat EM minder gepresteerd heeft zie ik niet als een winstgevende strategie.
In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.

ora et labora

Pagina: 1 ... 55 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij