Als je alle aandelen omzet in cash is het meteen 6% minder waard (inflatie), neem dat ook mee in alle berekeningen...
Zou best een kern van waarheid in kunnen zitten maar buy & hold wordt ook gepromoot door mensen die de wetenschappelijke studies goed kennen. Bijvoorbeeld Larry Swedroe: Better To Face CorrectionRemcoDelft schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:27:
[...]
Mij bekruipt altijd het gevoel dat de B&H strategie gepromoot wordt door degenen die echt weten wat ze doen, zodat de onwetende belegger de verliezen van de grote partijen beperkt.
Maar als jij gelooft dat je vrij consequent op het goede moment kan instappen en uitstappen dan is het logisch om geen buy & hold te volgen. Hier zijn heel veel artikelen over geschreven. Ik geloof zelf niet dat ik het consequent kan.
Als een index gewoon (grotendeels) de spx of de gehele wereldmarkt volgt is dan is de buy and hold in principe getest. Die is daar immers op gebaseerd.RemcoDelft schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:27:
[...]
Mij bekruipt altijd het gevoel dat de B&H strategie gepromoot wordt door degenen die echt weten wat ze doen, zodat de onwetende belegger de verliezen van de grote partijen beperkt. Juist de recente opkomst van indexfondsen is voor zover ik weet nog niet eerder getest in een echt zware beurscrash, als kleine beleggers dan inderdaad niet verkopen zou dat de crash best eens kunnen dempen.
Als jij een bedrijf als Apple koopt dan hoeft dat natuurlijk niet te betekenen dat buy and hold het beste is.
Tevens hangt het ervan af hoe groot je horizon is. Als je volgend jaar alles in cash moet hebben dan is het in zo'n onzekere situatie als nu misschien niet het meest slim om B&H aan te houden.
Miki schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:14:
[...]
Je koopt dit soort fondsen niet voor de handel en die indruk bekruipt me wel een beetje. Het is volkomen normaal dat binnen de samenstelling van een All Market cap portfolio (Nou ja.. met NT fondsen kom je tot 83%) bepaalde onderliggende fondsen zoals nu Emerging Markets minder presteren. Er zullen ook jaren aanbreken dat je gehele portfolio het gewoon slecht zal gaan doen. Dat Small caps en World nu in de dubbele cijfers (29% en 27% hier) in de plus staan is geen garantie voor de opvolgende jaren. Als je beseft dat het gemiddelde rendement van zo'n portfolio varieert tussen de 6 á 8% kun je er vanuit gaan dat je ook hele slechte jaren gaat meemaken waar je dus in een heel jaar een negatief rendement zult behalen.
Zoals bekend is bij Buy and Hold beleggen met breed gespreide index fondsen, is dat het timen van de markt alleen weggelegd voor een enkele gelukkige die het lot treft. De anderen zullen altijd verkeerd timen en meer verlies leiden dan gewoon in de markt blijven zitten. In de markt blijven zitten betekent ook dat je relatief goedkoop bijkoopt op de momenten dat het wat minder gaat en zult profiteren als de markt weer opveert naast alle bijkomende zaken als compound interest.
Mijn advies, niet meer naar je portfolio kijken en wat anders gaan doen en als je er echt last van hebt dan kun je beter gaan stoppen met beleggen. Dan kun je beter je hypotheek af gaan lossen of duurzame maatregelen nemen zoals aanschaf zonnepanelen om een gegarandeerd rendement te behalen zonder extreme fluctuaties.
Misschien ben ik niet duidelijk geweest in post, maar ik heb niet beweerd dat ik mijn indexfondsen wil verkopen of dat ik doe aan market timing. Het ging over mijn losse Chinese aandelen met een US-listing die ik vergeleek met de holdings van het NT EM indexfonds. Veel mutualfunds, hedgefunds en andere institutionele beleggers zijn immers overgestapt naar de HKG listings i.v.m. mogelijke delisting in de VS. Dit om een risico-afweging te maken, maar volgens mij maakt het niet echt uit: beide listings bestaan via de VIE constructie en de mogelijke risico's zijn wellicht voor beiden gelijk. Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.RemcoDelft schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:27:
[...]
Mij bekruipt altijd het gevoel dat de B&H strategie gepromoot wordt door degenen die echt weten wat ze doen, zodat de onwetende belegger de verliezen van de grote partijen beperkt. Juist de recente opkomst van indexfondsen is voor zover ik weet nog niet eerder getest in een echt zware beurscrash, als kleine beleggers dan inderdaad niet verkopen zou dat de crash best eens kunnen dempen.
Voor de goed orde: mijn strategie is in principe Buy and Hold, ik heb indexfondsen, maar ook losse aandelen en volgens mij is het heel normaal om af en toe kritisch te kijken naar je portefeuille en af te wegen of je iets koopt of verkoopt gezien de ontwikkelingen in de wereld.
De VIE-structuur is volgens de Chinese wet illegaal (al knijpt men daar vaak wel een oog dicht om het toch door de vingers te zien). De stock connect route via Hong Kong naar Shanghai en Shenzhen is wel een legale (voor de Chinese overheid) weg om in Chinese mainland bedrijven te kunnen investeren als buitenlandse partij.Aardappelzakje schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:38:
Veel mutualfunds, hedgefunds en andere institutionele beleggers zijn immers overgestapt naar de HKG listings i.v.m. mogelijke delisting in de VS. Dit om een risico-afweging te maken, maar volgens mij maakt het niet echt uit: beide listings bestaan via de VIE constructie en de mogelijke risico's zijn wellicht voor beiden gelijk. Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
B&H heeft juist helemaal niks te maken met echt weten wat je doet: als je kijkt naar de wereldwijde aandelenmarkt, dan gaat deze de afgelopen 120 jaar (en dat is dus inclusief diverse zware crises, 2 wereldoorlogen etc) gemiddeld 7-8% per jaar omhoog. En dat is ongeacht of kleine beleggers nu wel of niet in- of uitstappen.RemcoDelft schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:27:
[...]

Dus pak je een index-fonds dat zoveel mogelijk de globale markt volgt, mag je op lange termijn (het belangrijkste kenmerk van B&H) ook ongeveer dat rendement verwachten. Daarvoor hoef je dus vrijwel geen kennis te hebben van hoe aandelen, beurzen en wat dies meer zij, werken.
Ik zit persoonlijk in eenvoudige indexfondsen juist ook omdat ik geen uitgebreide kennis van de financiële markten heb (en ook geen interesse heb om die verder uit te breiden). Het verhaal achter B&H van indexfondsen is echter zo eenvoudig en controleerbaar, dat ik me daar prima bij thuis voel en dit ook aan anderen aanraad. Maar natuurlijk geldt nog steeds: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-12-2021 18:02 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Wederom een maand voorbij gevlogen en dus tijd om de cijfers op een rij te zetten. En tja, wat zullen we zeggen van de overheersend rode cijfers. Simpelweg geen hele beste maand, op februari na de slechtste maand van dit jaar. Ook voor het eerst dat een NT-fonds* het maandrapport haalt.ChillPascal schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:33:
[...]
Een nieuwe maand, nieuwe cijfers
Deze maand (okt)
Vorige maand (sep)
YTD
Totaal rendement
+10.96%
+2.93
+61.44%
Hoogste prestaties
TSLA +42.84%
ADSK +10.75%
ASML +8.45%
RDSA +16.50%
TSLA +7.73%
ARCAD +2.91%
ASML +77.13%
TSLA +66.35%
ARCAD +58.89%
Laagste prestaties
MA -4.04%
BYND -6.50%
SPCE -26.30%
ZM -7.68%
ASML -8.32%
BYND -10.08%
ZM -14.20%
BYND -16.56%
SPCE -61.32%
Uiteindelijk moeten we met YTD resultaat van boven de 50% natuurlijk uitermate tevreden zijn...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TBKRFdFiayyPwwAAqvt7uyq1.jpg?f=user_large)
Deze maand (nov) | Vorige maand (okt) | YTD | |
---|---|---|---|
Totaal rendement | -4.79% | +10.96 | +55.85% |
Hoogste prestaties | AAPL +13.09% TLSA +5.31% NT EM* +0.99% | TSLA +42.84% ADSK +10.75% ASML +8.45% | ASML +74.39% TSLA +67.65% ARCAD +47.32% |
Laagste prestaties | PLTR -18.23% ZM -21.12% BYND -27.12% | MA -4.04% BYND -6.50% SPCE -26.30% | ZM -38.11% BYND -42.28% SPCE -68.14% |
Volgens mij is het een mes dat aan 2 kanten snijdt. De ‘daytraders’ zullen er baat bij hebben dat een deel blijft zitten. Maar kijk je naar indexfondsen (zolang ze bestaan) gewoon een 45 graden lijn omhoog door de jaren heen. Dus blijven zitten is ook voor de passieve belegger een prima keuze.RemcoDelft schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:27:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door MagniArtistique op 02-12-2021 22:19 ]
De waarde van een bedrijf op de beurs wordt niet bepaald door de buy&holders maar door degenen die bereid zijn te kopen of verkopen. Dat was altijd al zo en is nu ook zo. En ook mensen met aandelen in losse bedrijven kunnen buy&hold strategie toepassen.MagniArtistique schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:18:
[...]
Volgens mij is het een mes dat aan 2 kanten snijdt. De ‘daytraders’ zullen er baat bij hebben dat een deel blijft zitten. Maar kijk je naar indexfondsen (zolang ze bestaan) gewoon een 45 graden lijn omhoog door de jaren heen. Dus blijven zitten is ook voor de passieve belegger een prima keuze.
Misschien is het psychologische effect van een daling in specifieke sectoren of geografisch nu wat kleiner dan vroeger omdat meer mensen in indexen beleggen. Zonder indexen geloof ik wel dat meer particulieren naar de uitgang zouden rennen in geval van een flinke daling. Maar omdat bijv. KLM-air France is opgenomen in indexen betekent niet dat ze niet flink kunnen dalen / failliet gaan.
Update inzake ING en het dividend van het NT EM fonds.
Op 17 november is dit dividend uitgekeerd en herbelegd per 22 november.
Bij 400 klanten is er per abuis een dubbele boeking gedaan.
ING geeft aan dit niet voor die 400 klanten te kunnen corrigeren.
Derhalve zijn ALLE dividend uitkeringen EN herbeleggingstransacties van 17-22 november TERUGGEDRAAID!
Per 1 december is opnieuw het dividend uitgekeerd en per vandaag zal dit herbelegd worden.
Daar de koers nu lager is dan op 22 november is het voordeel voor de klant.
Het had ING gesierd als ze in de APP een bericht hadden geplaatst voor deze groep klanten. Nu heb ik er twee keer voor moeten bellen. En straks natuurlijk fijn de administratie in PP aanpassen.
Derhalve zijn ALLE dividend uitkeringen EN herbeleggingstransacties van 17-22 november TERUGGEDRAAID!
Per 1 december is opnieuw het dividend uitgekeerd en per vandaag zal dit herbelegd worden.
Het had ING gesierd als ze in de APP een bericht hadden geplaatst voor deze groep klanten. Nu heb ik er twee keer voor moeten bellen. En straks natuurlijk fijn de administratie in PP aanpassen.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
De soap gaat verder. Van de 6 producten blijken er bij 2 uiteindelijk transactiekosten in rekening gebracht te zijn. Moet nog even checken hoe dat bij mijn vrouw is gelopen. In ieder geval supporticket aangemaakt om dat geld terug te vorderen.Skyaero schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:09:
Ik heb vanochtend mijn periodieke orders stopgezet (ben bezig met migratie naar ING). De periodieke orders zouden vandaag worden uitgevoerd ipv 28 november (stond in een email). Blijkt dat ze, ondanks dat ik ze stop heb gezet, toch worden uitgevoerd. Ze stonden dus ergens al in een rij om uitgevoerd te worden. Niet erg, maar laat dan, net zoals bij Binck, die rij dan zien.
Tweede issue, volgens de notificaties krijg ik voor elke order 6 euro transactiekosten voor de kiezen, dit terwijl volgens de email van Saxo periodieke orders gratis zijn.
6 producten aangekocht die ik straks ook weer moet verkopen. 72 euro kwijt omdat Saxo een kutplatform heeft. Deze pindakaas is lang niet zo lekker als die van Binck.
Misschien zit mijn gevoel er naast maar ik heb het idee dat toch erg veel geld verloren is gegaan bij beleggers die van Binck naar Saxo zijn omgezet. Is er überhaupt een organisatie die hierop toezicht moet houden in plaats van alleen maar kijken of de regels nageleefd worden wat onze trage AFM doet? Ik bespeur erg weinig consumentenbescherming hier, zolang Saxo het proces uitvoert conform de regels mogen ze fout op fout maken en de consument mag de schade oppakken. Valt zeker ook onder het beleggersrisico, lol
Nog geen antwoord op mijn ticket, maar al wel een generiek bericht van Sax
Ze maken er dus een lekkere puinzooi vanMet SaxoPlanner kunt u, net zoals u bij Fundcoach gewend was, periodiek beleggen zonder transactiekosten in een assortiment van beleggingsfondsen en ETF’s binnen SaxoInvestor.
Wellicht heeft u toch kosten in rekening gebracht zien worden voor uw lopende periodieke order(s) binnen SaxoPlanner. Die kosten zijn onterecht berekend en zullen wij corrigeren.
Daarnaast heeft u mogelijk gezien dat uw beleggingsorder(s) zijn geannuleerd. Deze orders worden nu niet correct weergegeven en zullen regulier worden uitgevoerd.
Onze excuses voor het ongemak.
03-dec-2021 09:46:16 GMT
Ik pas graag de administratie van mijn aandelen aan in dit geval. Lijkt wel monopolie: Een vergissing van de bank in uw voordeel, u ontvangt x NT EMPanzer_V schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:43:
Update inzake ING en het dividend van het NT EM fonds.
Als er meer buy and holders zijn dan betekent dus dat er minder mensen bereid te zijn om te verkopen. Hierdoor is de "float" kleiner en kan een aandeel dus sneller bewegen.oscar82 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:41:
[...]
De waarde van een bedrijf op de beurs wordt niet bepaald door de buy&holders maar door degenen die bereid zijn te kopen of verkopen. Dat was altijd al zo en is nu ook zo. En ook mensen met aandelen in losse bedrijven kunnen buy&hold strategie toepassen.
Misschien is het psychologische effect van een daling in specifieke sectoren of geografisch nu wat kleiner dan vroeger omdat meer mensen in indexen beleggen. Zonder indexen geloof ik wel dat meer particulieren naar de uitgang zouden rennen in geval van een flinke daling. Maar omdat bijv. KLM-air France is opgenomen in indexen betekent niet dat ze niet flink kunnen dalen / failliet gaan.
Eens. En dit alles heeft dus niks te maken heeft met indexen, omdat je net zo makkelijk buy & hold kan doen met individuele aandelen of juist kan daytraden met indexen.Dan Stark schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:29:
[...]
Als er meer buy and holders zijn dan betekent dus dat er minder mensen bereid te zijn om te verkopen. Hierdoor is de "float" kleiner en kan een aandeel dus sneller bewegen.
Hier exact dezelfde ervaring met SaxoInvestor. Periodieke orders die eerst maar ten dele worden geplaatst, om vervolgens een dag later weer te worden geannuleerd. Chat medewerkers die niet op de hoogte zijn en vervolgens telkens weer iets anders beloven. Resultaten die compleet random lijken, en allerlei eigenaardigheden in de UI. Nog geen reactie gehad op tickets, behalve dat dat normaalgesproken 2 weken duurt. Geen aanrader dus.Skyaero schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:49:
Ze maken er dus een lekkere puinzooi van
Uiteraard kan dat, maar bij losse aandelen heb je niet de historische gemiddelde groei (+spreiding) die B&H juist voor indexfondsen zo'n goede keus maakt.oscar82 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:34:
[...]
Eens. En dit alles heeft dus niks te maken heeft met indexen, omdat je net zo makkelijk buy & hold kan doen met individuele aandelen of juist kan daytraden met indexen.
Natuurlijk kun je ook zelf op zoek gaan naar aandelen die geschikt zijn voor B&H en dat zullen dan meestal relatief "saaie" aandelen met een lange historie zijn, maar in mijn optiek is dat niet 'net zo makkelijk', je zult namelijk veel meer moeten weten over de specifieke aandelen die je wilt kopen (is het bedrijf betrouwbaar/solide, zit er lange-termijn groeipotentieel in, etc), dan simpelweg vertrouwen op de voortdurende gemiddelde groei van de wereldeconomie.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
NT World + EM + SC is 92% market cap toch?Miki schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:14:
[...]
Je koopt dit soort fondsen niet voor de handel en die indruk bekruipt me wel een beetje. Het is volkomen normaal dat binnen de samenstelling van een All Market cap portfolio (Nou ja.. met NT fondsen kom je tot 83%) bepaalde onderliggende fondsen zoals nu Emerging Markets minder presteren. Er zullen ook jaren aanbreken dat je gehele portfolio het gewoon slecht zal gaan doen. Dat Small caps en World nu in de dubbele cijfers (29% en 27% hier) in de plus staan is geen garantie voor de opvolgende jaren. Als je beseft dat het gemiddelde rendement van zo'n portfolio varieert tussen de 6 á 8% kun je er vanuit gaan dat je ook hele slechte jaren gaat meemaken waar je dus in een heel jaar een negatief rendement zult behalen.
Zoals bekend is bij Buy and Hold beleggen met breed gespreide index fondsen, is dat het timen van de markt alleen weggelegd voor een enkele gelukkige die het lot treft. De anderen zullen altijd verkeerd timen en meer verlies leiden dan gewoon in de markt blijven zitten. In de markt blijven zitten betekent ook dat je relatief goedkoop bijkoopt op de momenten dat het wat minder gaat en zult profiteren als de markt weer opveert naast alle bijkomende zaken als compound interest.
Mijn advies, niet meer naar je portfolio kijken en wat anders gaan doen en als je er echt last van hebt dan kun je beter gaan stoppen met beleggen. Dan kun je beter je hypotheek af gaan lossen of duurzame maatregelen nemen zoals aanschaf zonnepanelen om een gegarandeerd rendement te behalen zonder extreme fluctuaties.
Op https://www.hette.ma/marketcap/ kun je de huidige marketcaps per portfolio zien. Handig tooltje.
Altijd fijn...Skyaero schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:49:
Nog geen antwoord op mijn ticket, maar al wel een generiek bericht van Sax
[...]
Ze maken er dus een lekkere puinzooi van
Ik vind het jammer dat het erop lijkt dat ik nog maar 1* per maand een transactie kan klaarzetten ipv 2*
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Achja, “goed voor de belastingaangifte” was het mantra dan toch? In deze tijd van het jaar

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 03-12-2021 17:11 ]
Dat dacht ik ook om mezelf te troosten;)Charly schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:10:
Achja, “goed voor de belastingaangifte” was het mantra dan toch? In deze tijd van het jaar
Ik heb op Black Friday snel wat extra VWCE aangekocht maar daar had ik ook beter mee kunnen wachten...
Mijn portfolio houdt behoorlijk (opvallend) goed stand eerlijk gezegd. Zowat 50% staat/eindigde in het groen vandaag.
Vooral in de US (en dan vooral de high risk aandelen) vallen de serieuze klappen lijkt me?
Vooral in de US (en dan vooral de high risk aandelen) vallen de serieuze klappen lijkt me?
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Mijn idee dat China de toekomst is wordt vandaag ook aardig getest.
Het is tempting om bij te kopen met bvb BABA maar dat dacht ik gisteren ook.
Het is even de vraag hoe reeel het is dat ze delicten, maar zelfs dan nog is het de vraag wat de long term impact zou zijn.
Het is even de vraag hoe reeel het is dat ze delicten, maar zelfs dan nog is het de vraag wat de long term impact zou zijn.
Dat heb ik ook heel lang gedacht, maar het gaat momenteel van kwaad tot erger. Fundamentals lijken bij dit soort aandelen niet zo veel te zeggen, dus ik heb vandaag mijn verlies genomen. De vrijgemaakte middelen stop ik waarschijnlijk in mijn indexfondsen, wat stabielere aandelen en als reserve voor het geval alles door het putje gaat.PHiXioN schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:06:
Mijn idee dat China de toekomst is wordt vandaag ook aardig getest.
Zul je natuurlijk net zien dat het dieptepunt is bereikt en straks alles omhoog knalt om het jaar nog even positief te eindigen...
[ Voor 4% gewijzigd door Aardappelzakje op 03-12-2021 19:58 ]
Vrijwel alle hoeken kleuren rood vandaag. O.a. Japan, Australië en Brazilië zijn uitzonderingen.Jebus4life schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:44:
:strip_exif()/f/image/xnVidzAhcGXuVFSlVfbD2zNs.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht heb je geluk gehad met jouw specifieke aandelen?
Tja arkk, een fonds met vrijwel alleen maar bedrijven die geld verliezen…..
Kijk er niet van op dat die wegzakt.
Kijk er niet van op dat die wegzakt.
Vandaag -5,7% voor mij. Met afgelopen dagen erbij is het toch wel significant hoor. Maar goed. Hoort erbij.
Ben toch benieuwd of de correctie op tech gaat doorzetten. Zo ook vandaag een flinke correctie op de koers Adobe. Nog meer instappers aanwezig hier?
Ik heb mij voorgenomen mijn posities de komende jaren te laten staan dus ik hou daar aan vast. Gelukkig heb ik er niet zoveel in gestoken dat ik er een nacht minder om slaap als mijn inleg helemaal weg is.Aardappelzakje schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:48:
[...]
Dat heb ik ook heel lang gedacht, maar het gaat momenteel van kwaad tot erger. Fundamentals lijken bij dit soort aandelen niet zo veel te zeggen, dus ik heb vandaag mijn verlies genomen. De vrijgemaakte middelen stop ik waarschijnlijk in mijn indexfondsen, wat stabielere aandelen en als reserve voor het geval alles door het putje gaat.
Zul je natuurlijk net zien dat het dieptepunt is bereikt en straks alles omhoog knalt om het jaar nog even positief te eindigen...
Wellicht heb in ter zijner tijd een goede reden om een weekje Hong Kong te doen om mijn aandelen te verkopen. ;-)
Ik geloof zelf niet in Adobe en haar subscription model. De enige reden waarom mensen blijven is gewoonte.49euro schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:29:
Ben toch benieuwd of de correctie op tech gaat doorzetten. Zo ook vandaag een flinke correctie op de koers Adobe. Nog meer instappers aanwezig hier?
Er zijn echter goede alternatieven van challengers die niet onder doen voor Adobe. Neem bvb Davinci Resolve, Affinity, etc.
Als Zoom ook met 4% onderuit gaat lijkt het iig. weinig met omicron te maken te hebben. Volgens CNBC was gisteren meer door tegenvallende banencijfers.
"November’s jobs report showed slower-than-expected job creation last month. Nonfarm payrolls increased by just 210,000 for the month, well below the 573,000 jobs predicted by economists polled by Dow Jones."
De kans dat omicron niet erg ziekmakend is lijkt redelijk aanwezig, ook volgens deze Zuid Afrikaanse experts: https://www.bloomberg.com...xperts-tell-their-stories
"November’s jobs report showed slower-than-expected job creation last month. Nonfarm payrolls increased by just 210,000 for the month, well below the 573,000 jobs predicted by economists polled by Dow Jones."
De kans dat omicron niet erg ziekmakend is lijkt redelijk aanwezig, ook volgens deze Zuid Afrikaanse experts: https://www.bloomberg.com...xperts-tell-their-stories
Vrijdag ingestapt bij ASML,ook tech, ik vond de koers toch wel erg gezakt en de vooruitzichten voor ASML in mijn ogen gewoon goed.49euro schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:29:
Dit is toch gewoon renteangst? Het is de weg die we in zijn geslagen met monetair beleid en eigenlijk naar een point of no return.
Ik was nog voor mezelf aan het rekenen maar ik zie dat ik al weer door de tijd ben ingehaald. Op de site indexfondsenvergelijker zijn nu ook een aantal portefeuilles met IB opgenomen in de berekeningen, hulde daarvoor!Miki schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:12:
[...]
Ik ben voor mezelf het omslagpunt aan het berekenen want daar gaat het om of IB voor het passieve beleggers een alternatief is. Het aantal transacties bij IB in een jaar tijd afgezet tegen de kosten die de Grootbanken rekenen, in mijn geval ING die servicekosten (0,24%) hanteert en een vergoeding voor het houden van de beleggingsrekening (€20). De inkomsten uit eventueel uitlenen laat ik even buiten beschouwing omdat deze niet gegarandeerd zijn en van tijd tot tijd kunnen afwijken.
Evident is dat naarmate je portefeuille groter wordt het interessanter wordt om naar IB over te stappen, alleen de vraag is dus wanneer.
Wat ik zelf op het eerste oog even vergeten was mee te wegen en nu uit de fondsenvergelijker duidelijk wordt is dat het dividendlek behoorlijke impact heeft op de totale kosten. Dat hakt er nog al fors in waardoor de lage kosten van IB teniet worden gedaan.
De site kijkt nu naar de fondsen die je hier "officieel" kunt krijgen, dus VWRL en die van ishares. Maar volgens mij is VTI + "die ander", die je hier niet kunt kopen, de aanbevolen route? Maar dan dus kopen via opties, wat weer wel kan. Omdat die twee fondsen "goedkoper" zijn (in TER of dividendlek).Miki schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:49:
[...]
Ik was nog voor mezelf aan het rekenen maar ik zie dat ik al weer door de tijd ben ingehaald. Op de site indexfondsenvergelijker zijn nu ook een aantal portefeuilles met IB opgenomen in de berekeningen, hulde daarvoor!
Wat ik zelf op het eerste oog even vergeten was mee te wegen en nu uit de fondsenvergelijker duidelijk wordt is dat het dividendlek behoorlijke impact heeft op de totale kosten. Dat hakt er nog al fors in waardoor de lage kosten van IB teniet worden gedaan.
Precies, VTI & VXUS via opties kopen bij Interactive Brokers heeft de laagste kosten.
Of je moet in aanmerking voor professional status, dan kun je ze gewoon direct kopen.
Of je moet in aanmerking voor professional status, dan kun je ze gewoon direct kopen.
Voor wie goedkoper wil beleggen met normale ETFs is dit mogelijk een interessant portfolio:
IE00BK5BQX27 Europe M/L 10
IE00B60SX170 USA M/L (synthetic) 5
LU2089238385 Japan M/L 5
IE00BFXR5W90 Asia Pacific ex Japan 10
IE00BKM4GZ66 EM IMI S/M/L 18
Kwam dit portfolio tegen op het RR forum. Kosten zijn lager dan VWRL of IWDA/EMIM. Of alle landen erin zitten weet ik niet zeker. Het US fonds is swap based waar de meningen over verschillen (is reeds eerder besproken).
LU2089238385 Japan M/L 5
Kwam dit portfolio tegen op het RR forum. Kosten zijn lager dan VWRL of IWDA/EMIM. Of alle landen erin zitten weet ik niet zeker. Het US fonds is swap based waar de meningen over verschillen (is reeds eerder besproken).
RR forum? Heb je een linkje?Pistachenootje schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:01:
Voor wie goedkoper wil beleggen met normale ETFs is dit mogelijk een interessant portfolio:
LU2089238385 Japan M/L 5
https://community.rationalreminder.ca/
Als er staat dat je geen lid meer kan worden kun je dat gewoon negeren en inschrijven. Het is een internationaal forum. Draadje waar specifiek UCITS ETFs worden besproken is: https://community.rationa...-eu-factor-portfolio/3340
En dan 52% cash aanhouden?Pistachenootje schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:01:
LU2089238385 Japan M/L 5
Volgens mij ontbreekt een 7 achter USA.
Die getallen die erachter staan zijn de expense ratio in bps, niet de weging. Had ik er eigenlijk bij moeten zeggen.
Wat ook nog interessant is is dat het US fonds geen of nauwelijks dividendlek heeft. Dus ten opzichte van VWRL worden er kosten bespaard door de lagere expense ratio en lager dividendlek. Nadelen zijn er ook: meer werk herbalanceren en sommigen zijn tegen het gebruik van swap based constructies zoals het US fonds gebruikt.
[ Voor 12% gewijzigd door Pistachenootje op 05-12-2021 08:37 ]
Uiteraard ben ik bekend met de heilige combi VTI+VXUS. Maar ik ben er persoonlijk niet zo’n fan van om via opties deze combi te bemachtigen. Teveel gedoe om maandelijks periodiek in te kopen en in een groter tijdspad kopen (half jaarlijks/ jaarlijks) vind ik geen fijne gedachte.RobertMe schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:54:
[...]
De site kijkt nu naar de fondsen die je hier "officieel" kunt krijgen, dus VWRL en die van ishares. Maar volgens mij is VTI + "die ander", die je hier niet kunt kopen, de aanbevolen route? Maar dan dus kopen via opties, wat weer wel kan. Omdat die twee fondsen "goedkoper" zijn (in TER of dividendlek).
Bij buitenlandse brokers kun je ze gewoon kopenMiki schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:50:
[...]
Uiteraard ben ik bekend met de heilige combi VTI+VXUS. Maar ik ben er persoonlijk niet zo’n fan van om via opties deze combi te bemachtigen. Teveel gedoe om maandelijks periodiek in te kopen en in een groter tijdspad kopen (half jaarlijks/ jaarlijks) vind ik geen fijne gedachte.
welke? en hoe is de betrouwbaarheid van die brokers?Baytep schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:01:
[...]
Bij buitenlandse brokers kun je ze gewoon kopen
O.a. Tastyworks en Alpaca. Voor zover ik weet is Tastyworks betrouwbaar. Alpaca weet ik weinig vanaf.helloitsme schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:02:
[...]
welke? en hoe is de betrouwbaarheid van die brokers?
Via Interactive Brokers mag je 1x per maand een gratis wire transfer doen, daarmee kun je geld overmaken naar TW.
Geld daar krijgen is een ding, maar hoe krijg je het weer terug?
Er zijn manieren om geld over te maken en je kan geloof ik ook je ETFs naar IB transferren.
Wat het allemaal kost weet ik niet. @flipjevandejam misschien wel.
Vergeet alleen niet dat het om het 'gedoe' te doen was. Via meerdere brokers overboekingen doen en dan niet nader gespecifieerde manieren nodig hebben om het weer terug te krijgen klinkt voor mij toch wel als gedoe. Meer dan de optieroute in ieder geval. 
Dan zit je bij een broker die geen vergunning heeft om EU klanten te bedienen. Mocht er ooit iets mis gaan, dan heb je te maken met US recht die best wel verschilt van Europees recht, en kan je in de US je gelijk gaan halen. Ik kan wel stellen dat dat gedoe is.
En als je bank/broker vervolgens denkt dat je wel eens een US Person zou kunnen zijn omdat je regelmatig van/naar een US rekening overboekt... gedoe?
Dan zit je bij een broker die geen vergunning heeft om EU klanten te bedienen. Mocht er ooit iets mis gaan, dan heb je te maken met US recht die best wel verschilt van Europees recht, en kan je in de US je gelijk gaan halen. Ik kan wel stellen dat dat gedoe is.
En als je bank/broker vervolgens denkt dat je wel eens een US Person zou kunnen zijn omdat je regelmatig van/naar een US rekening overboekt... gedoe?
[ Voor 51% gewijzigd door Zr40 op 05-12-2021 10:36 ]
Hier wat opties om US ETF's te krijgen, lijkt dat de schrijver de opties route het lastigste vindt.
Zelf heb ik wat VTI/VXUS bij Tastyworks geparkeerd, geen problemen mee.
Nog niet geprobeerd om geld terug te storten, dat ga ik wel uitvogelen voor ik meer stort.
De optie route vind ik dan weer ingewikkeld want geen ervaring met opties.
Als iemand daar een duidelijke uitleg voor dummies heeft gevonden zie ik het graag!
Nog niet geprobeerd om geld terug te storten, dat ga ik wel uitvogelen voor ik meer stort.
Als iemand daar een duidelijke uitleg voor dummies heeft gevonden zie ik het graag!
ik heb het idee dat de schrijver met name belang heeft bij de referral vergoeding van tastyworks...Baytep schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:50:
Hier wat opties om US ETF's te krijgen, lijkt dat de schrijver de opties route het lastigste vindt.
VTI/VXUS heeft bovendien toch alleen minder kosten wanneer je de dividend belasting volledig in box 3 kan berekenen (en dus alleen bij grote portos)?
Alleen dat al allemaal regelen lijkt me nog het meeste gedoe, zeker wanneer het bij een buitenlandse broker staat.
Alleen dat al allemaal regelen lijkt me nog het meeste gedoe, zeker wanneer het bij een buitenlandse broker staat.
Ik heb van meer mensen gelezen dat ze liever niet via opties willen aankopen. Ik vind het zelf ook redelijk veel gedoe.
Of Tastyworks meer gedoe is om geld terug te krijgen heb ik zelf nog niet ondervonden. Ik denk dat het wel los loopt. Er zijn ook veel voordelen aan TW:
- alle Amerikaanse ETFs aan- en verkopen zonder transactiekosten.
- SIPC bescherming tot 500k USD.
- gratis real time prijzen.
Verder is er nog een nadeel dat als je overlijd terwijl je een flink portfolio in de VS hebt staan dat niet handig is voor je erfgenamen.
Of Tastyworks meer gedoe is om geld terug te krijgen heb ik zelf nog niet ondervonden. Ik denk dat het wel los loopt. Er zijn ook veel voordelen aan TW:
- alle Amerikaanse ETFs aan- en verkopen zonder transactiekosten.
- SIPC bescherming tot 500k USD.
- gratis real time prijzen.
Verder is er nog een nadeel dat als je overlijd terwijl je een flink portfolio in de VS hebt staan dat niet handig is voor je erfgenamen.
Die volgens mij niet geldt voor Europeanenhelloitsme schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:57:
[...]
ik heb het idee dat de schrijver met name belang heeft bij de referral vergoeding van tastyworks...
Als het je intentie is om een groot vermogen te verkrijgen dan zul je die uiteindelijk volledig kunnen verrekenen. De verrekening gaat niet verloren als je het niet meteen kan gebruiken.Morty schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:58:
VTI/VXUS heeft bovendien toch alleen minder kosten wanneer je de dividend belasting volledig in box 3 kan berekenen (en dus alleen bij grote portos)?
Je kan gewoon een wire terug naar IB of je bank in NL doenZr40 schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:35:
Geld daar krijgen is een ding, maar hoe krijg je het weer terug?
En daar rekent Tastyworks zelf dan weer $25 voor. Of $45 naar de bank in NL, plus kosten bank voor ontvangst van vreemde valuta van buiten SEPA. Of $75 voor een ACATS transfer.
Nee, als iemand dit overweegt vanwege de lagere kosten die VTI/VXUS zouden bieden, dan is het niet bepaald interessant. Mijns inziens is de optieroute bij IB de beste route, en zodra €500k bereikt wordt kan je je laten herclassificeren zodat je zelfs opties niet meer nodig hebt voor de aankoop.
Nee, als iemand dit overweegt vanwege de lagere kosten die VTI/VXUS zouden bieden, dan is het niet bepaald interessant. Mijns inziens is de optieroute bij IB de beste route, en zodra €500k bereikt wordt kan je je laten herclassificeren zodat je zelfs opties niet meer nodig hebt voor de aankoop.
[ Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 05-12-2021 11:16 ]
Zijn aan dat "herclassificeren" niet allerlei voorwaarden verbonden?Zr40 schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:12:
En daar rekent Tastyworks zelf dan weer $25 voor. Of $45 naar de bank in NL, plus kosten bank voor ontvangst van vreemde valuta van buiten SEPA. Of $75 voor een ACATS transfer.
Ja. Je moet voldoen aan twee van de drie wettelijke criteria:
1. € 500k+ vermogen,
2. 40 trades over de afgelopen 4 kwartalen van 'significante omvang' (IB interpreteert dit als € 200k notional value verdeeld over de 40 grootste),
3. een jaar professionele ervaring in de financiële sector waarbij kennis van de beurs is vereist voor dat werk.
Daarnaast moet je akkoord gaan met het verliezen van de beschermingen die specifiek voor 'retail clients' (MiFID term) gelden. Hier valt ook de bescherming onder die er voor zorgt dat VTI/VXUS niet rechtstreeks verhandeld kan worden.
IB vat het zelf hier samen: https://ibkr.info/article/3783
Als je aan het eerste criterium voldoet dan is de tweede ook niet lastig te behalen.
1. € 500k+ vermogen,
2. 40 trades over de afgelopen 4 kwartalen van 'significante omvang' (IB interpreteert dit als € 200k notional value verdeeld over de 40 grootste),
3. een jaar professionele ervaring in de financiële sector waarbij kennis van de beurs is vereist voor dat werk.
Daarnaast moet je akkoord gaan met het verliezen van de beschermingen die specifiek voor 'retail clients' (MiFID term) gelden. Hier valt ook de bescherming onder die er voor zorgt dat VTI/VXUS niet rechtstreeks verhandeld kan worden.
IB vat het zelf hier samen: https://ibkr.info/article/3783
Als je aan het eerste criterium voldoet dan is de tweede ook niet lastig te behalen.
Geld overmaken van Tastyworks naar IB kost kennelijk 25 USD, aldus @Gerbenvl
Persoonlijk zou ik liever bij TW zitten dan bij IB alles via opties te moeten doen. Maar zo heeft ieder zijn voorkeuren.I also tried the other way around: Tastyworks to IB. Didn’t needed it but just wanted to see if I can get money out without paying a lot of fees
Also worked fine, money was at IB even in a couple of hours. Only the Tastyworks $25 fee is charged for domestic wires. You wire to the IB US bank account, that is why it is domestic. No other in between fees.
Ja, ieder zijn voorkeuren. Om niet door al die hoepels te hoeven springen, betaal ik wel de prijs van het dividendlek.
Zo lang je beseft dat het bij een behoorlijk portfolio wel over duizenden euro's kan gaan over je beleggingshorizon dan is daar niks mis mee.
Ik spring zelf graag door wat hoepels bij dit soort bedragen
Ik spring zelf graag door wat hoepels bij dit soort bedragen
De optie route lijkt mij helemaal niet zo ingewikkeld, gewoon een call kopen / put verkopen die binnenkort verloopt en een strike heeft die net onder/net boven de huidige koers ligt .
Pest is alleen dat dat in lots van 100 gaat, dus als je VTI wil aanschaffen moet je in 1x voor ruim $23.000 kopen. Daar is mijn maandelijkse inleg net ff te laag voor.
Pest is alleen dat dat in lots van 100 gaat, dus als je VTI wil aanschaffen moet je in 1x voor ruim $23.000 kopen. Daar is mijn maandelijkse inleg net ff te laag voor.
[ Voor 3% gewijzigd door DappereDodo op 05-12-2021 16:55 ]
Je kunt aan je optie een pair trade toevoegen zodat bij het verkrijgen van de optie bijvoorbeeld 20 stuks aanhoudt en 80 stuks gelijk weer verkoopt. Dit betekent echter nog wel dat je extra geld achter de hand moet houden of tijdelijk moet lenen.DappereDodo schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:55:
De optie route lijkt mij helemaal niet zo ingewikkeld, gewoon een call kopen / put verkopen die binnenkort verloopt en een strike heeft die net onder/net boven de huidige koers ligt .
Het kan dus allemaal maar ik vind het persoonlijk allemaal gedoe. Ik beleg liever maandelijks een bedrag zonder dat ik door allerlei hoepels moet springen.
Hoe gaat de beurs volgende week lopen? De afgelopen 2 weken ging het bij mij redelijk omlaag.
Wil je ook de winnende lotto nummers?phantom09 schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:02:
Hoe gaat de beurs volgende week lopen? De afgelopen 2 weken ging het bij mij redelijk omlaag.
Zijn er triggers in de crash van crypto zaterdagochtend die ook doorsijpelen naar de beurs?
Vrijdag eind van de dag was er wel een lichte daling zichtbaar op de indexen.
Vrijdag eind van de dag was er wel een lichte daling zichtbaar op de indexen.
De vooruitzichten zijn slecht. berichten uit china dat evergrande daadwerkelijk failliet is.phantom09 schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:02:
smallcaps kunnen nog verder dalen, dollar blijft sterk.
[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 05-12-2021 21:40 ]
ora et labora
Hier wat voorspellingen voor 2022 van saxobank:
https://www.home.saxo/nl-...ip/outrageous-predictions
Misschien is het een idee dat Saxo eerst de kern van zijn bedrijfsvoering op orde brengt voordat ze in hun glazen bol gaan kijken.phantom09 schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:40:
Hier wat voorspellingen voor 2022 van saxobank:
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
"Onze (klanten)service en online omgeving scoort een ruim voldoende"Videopac schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:55:
[...]
Misschien is het een idee dat Saxo eerst de kern van zijn bedrijfsvoering op orde brengt voordat ze in hun glazen bol gaan kijken.
Had zo tussen die wishfull predictions gepast...
[ Voor 5% gewijzigd door FitTiv op 05-12-2021 23:16 ]
Naja, voor optimale diversificatie 'moet' je er ook nog ~15k$ VXUS bij kopen (verhouding 60/40), dus dat worden hapjes van ~38k$ per keerDappereDodo schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:55:
Je zou ook voor ~10k$ VT (total world) kunnen kopen, dit heeft een expense ratio van 0,08%. verder stond hier nog een heel verhaal maar de materie is eigenlijk te complex om zo kort door de bocht te noemen
[ Voor 29% gewijzigd door Radiodurans op 05-12-2021 23:50 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Hmm, das eigelijk wel een interessant idee. Bedankt voor de tipMiki schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:27:
[...]
Je kunt aan je optie een pair trade toevoegen zodat bij het verkrijgen van de optie bijvoorbeeld 20 stuks aanhoudt en 80 stuks gelijk weer verkoopt. Dit betekent echter nog wel dat je extra geld achter de hand moet houden of tijdelijk moet lenen.
Het kan dus allemaal maar ik vind het persoonlijk allemaal gedoe. Ik beleg liever maandelijks een bedrag zonder dat ik door allerlei hoepels moet springen.
Waarschijnlijk hadden ze het hier over de testomgeving en niet productieFitTiv schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:16:
[...]
"Onze (klanten)service en online omgeving scoort een ruim voldoende"
Had zo tussen die wishfull predictions gepast...zowel spraakmakend als hoogst onwaarschijnlijk
Je kan de soortgelijke ETFs van iShares of Schwab kopen. ITOT is zo'n $ 102.DappereDodo schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:55:
Klopt maar die kan je om en om kopen, niet echt een probleem.Radiodurans schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:20:
[...]
Naja, voor optimale diversificatie 'moet' je er ook nog ~15k$ VXUS bij kopen (verhouding 60/40), dus dat worden hapjes van ~38k$ per keer
VT heeft hogere totale kosten door dividend lek. Op VTI en ITOT heb je geen dividendlek. Zie: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/Je zou ook voor ~10k$ VT (total world) kunnen kopen, dit heeft een expense ratio van 0,08%. verder stond hier nog een heel verhaal maar de materie is eigenlijk te complex om zo kort door de bocht te noemen
[ Voor 32% gewijzigd door Pistachenootje op 06-12-2021 09:58 ]
En dat niet alleen, al stuk of 5 andere bedrijven hebben publiekelijk (want beursgenoteerd) ook al betalingen gemist. Direct gerelateerd aan dat Evergrande rekeningen/schulden bij die bedrijven nog niet heeft betaald, waardoor deze inkomsten missen, of hun eigen schuldeisers geld per direct aan het opeisen zijn ivm gebrek aan vertrouwen in de sector door Evergrande.mrc4nl schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:35:
[...]
De vooruitzichten zijn slecht. berichten uit china dat evergrande daadwerkelijk failliet is.
smallcaps kunnen nog verder dalen, dollar blijft sterk.
Lijkt er langzaam aan op dat de olievlek zich aan het verspreiden is.
Dan is een 1-3% directe blootstelling van Evergrande binnen menig ETF 1 ding, maar in totaliteit lijkt de schade aardig op te kunnen lopen. 1 gigantisch bedrijf dat failliet gaat is al wat, maar als er vervolgens tientallen volgen wordt het een aardige klus om af te wikkelen (en wie gaat zoveel inboedels opkopen...).
Just Eat lijkt ook echt niets meer goed te kunnen doen. Nu zelfs <50 euro. Ik dacht een paar weken geleden nog van misschien een leuk lockdown aandeel zoals een jaar geleden, maar times have changed I guess.. Gelukkig zit ik niet in individuele aandelen, maar ben toch wel benieuwd waarom het zo hard door het putje gaat.
Ja, de hoop van sommigen dat de impact heel beperkt zou/zal blijven lijkt me heel naïef, de vraag is vooral: hoe impacteert het de wereldwijde economie.Xanaroth schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:22:
[...]
En dat niet alleen, al stuk of 5 andere bedrijven hebben publiekelijk (want beursgenoteerd) ook al betalingen gemist. Direct gerelateerd aan dat Evergrande rekeningen/schulden bij die bedrijven nog niet heeft betaald, waardoor deze inkomsten missen, of hun eigen schuldeisers geld per direct aan het opeisen zijn ivm gebrek aan vertrouwen in de sector door Evergrande.
Lijkt er langzaam aan op dat de olievlek zich aan het verspreiden is.
Dan is een 1-3% directe blootstelling van Evergrande binnen menig ETF 1 ding, maar in totaliteit lijkt de schade aardig op te kunnen lopen. 1 gigantisch bedrijf dat failliet gaat is al wat, maar als er vervolgens tientallen volgen wordt het een aardige klus om af te wikkelen (en wie gaat zoveel inboedels opkopen...).
Persoonlijk heb ik meer onrechtstreekse exposure aan China dan ik zelf zou denken (op het eerste zicht Ageas (Belgische verzekeraar met activiteiten/joint ventures in China/Azië) en uiteraard Shell en misschien nog wat sigaretten (BAT, geen idee wat de Chinezen paffen eerlijk gezegd). Maar ik heb met MunichRe en SwissRe nog enkele (her)verzekeraars die ongetwijfeld impact zullen ondervinden. Snell geteld spreek ik dan al over in totaal 15 a 20 percent van mijn portefeuille dat hier directe hinder van kan ondervinden...
*EDIT*
Iemand die Softbank wat van nabij volgt? Wat is daar allemaal aan de hand? Die gingen een ridicule buyback doen (10-15% van de uitstaande aandelen) en zijn (na een korte opvering) alweer 25% dieper gezakt... Zal wel een héél goede reden voor zijn, maar ik ga ze komende week toch eens van nabij bekijken lijkt me.
[ Voor 13% gewijzigd door Jebus4life op 06-12-2021 11:16 ]
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Toch niet over het VS deel ('VTI deel') maar alleen over het niet-VS deel ('VXUS deel')? De iets hogere kosten liggen volgens mij aan het kleinere tradingvolume dan VTI/VXUS.Pistachenootje schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:51:
[...]
VT heeft hogere totale kosten door dividend lek. Op VTI en ITOT heb je geen dividendlek. Zie: https://www.reddit.com/r/...kosten_populaire_fondsen/
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
.
[ Voor 101% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:16 ]
Ik bedoel dat het zonder meer mogelijk is om een aantal risicoloze transacties met voldoende notional value te doen om de drempel te bereiken.
[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 06-12-2021 12:43 ]
Risico 1 - Het verlaten van de U.S. exchange door chinese aanbieders. Dat geeft extra risico voor andere chinese/aziatische bedrijven, en softbank is zwáár overwogen op de chinese sector.Jebus4life schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:09:
[...]
*EDIT*
Iemand die Softbank wat van nabij volgt? Wat is daar allemaal aan de hand? Die gingen een ridicule buyback doen (10-15% van de uitstaande aandelen) en zijn (na een korte opvering) alweer 25% dieper gezakt... Zal wel een héél goede reden voor zijn, maar ik ga ze komende week toch eens van nabij bekijken lijkt me.
Risico 2 - de chinese overheid welke de duimschroeven blijft aandraaien voor (te grote) internet/tech stocks. Net waar Softbank zwaar overwogen in zit.
Risico 3 - steeds waarschijnlijker dat de Arm deal met Nvidia niet doorgaat. Ongeveer elk continent lijkt er momenteel tegen te zijn.
Veelzeggend is de comment van een andere vastgoed beheerder. "Worst case possibility is that SoftBanks business model no longer makes sense". Stock buyback is leuk, wanneer alles goed gaat. Wanneer de stock naar 0 beweegt, vertraagt het slechts de beweging naar de 0.
Dit snap ik niet. VTI is toch een index-tracker van (ongeveer) de hele aandelen markt? Waarom kan ik dan wel bv VWCE kopen?Zr40 schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:49:
Als Europese 'retail client' kan je geen 'verpakte beleggingsproducten' kopen (daar vallen ETF's onder) waar de uitgever geen KID van heeft gepubliceerd. Dat is een van de beschermingen specifiek voor retail clients en die is weldegelijk nuttig. Het doel van de bescherming is dat jij kan weten wat je koopt vóórdat je instapt en dat je kan uitgaan van de juistheid van de informatie. Anders mag de fondsbeheerder of beleggingsinstelling het niet aan jou verkopen.Rakward schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:04:
[...]
Dit snap ik niet. VTI is toch een index-tracker van (ongeveer) de hele aandelen markt? Waarom kan ik dan wel bv VWCE kopen?
VTI wordt beheerd door een fondsbeheerder die zich richt op de Amerikaanse markt. Die moet voldoen aan de Amerikaanse regelgeving. Ze kunnen niet voldoen aan alle aspecten van de Europese regelgeving zonder dat dit problemen bij de Amerikaanse oplevert, en de Amerikaanse markt is hun primaire doelgroep, dus doen ze dat niet.
Nu lijkt een KID aan de buitenkant heel eenvoudig. Een kort documentje met de werking van het product uitgelegd. Maar door dit te publiceren verklaart de uitgever dat ze aan alle regels voldoen en de vergunningen op orde hebben. Dat kunnen fondsbeheerders die zich richten op de Amerikaanse markt niet, dus kunnen ze ook geen KID publiceren. En dat heeft helaas tot gevolg dat je het niet rechtstreeks kan kopen.
VWCE wordt beheerd door een Europese fondsbeheerder. Die voldoet wel aan alle Europese regels en heeft de vergunningen op orde, daarom kan je die wel kopen.
[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 06-12-2021 13:28 ]
Misschien dat dit er mee te maken heeft;Atomius schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:00:
Just Eat lijkt ook echt niets meer goed te kunnen doen. Nu zelfs <50 euro. Ik dacht een paar weken geleden nog van misschien een leuk lockdown aandeel zoals een jaar geleden, maar times have changed I guess.. Gelukkig zit ik niet in individuele aandelen, maar ben toch wel benieuwd waarom het zo hard door het putje gaat.
"LONDON, Dec 6 (Reuters) - Speculation that the European Commission is set to propose stricter labour rules to regulate the gig economy have sent shares of companies in the sector sharply lower again on Monday building on losses from last week."
bron
En spannend is het niet, je kan gewoon met een paper trading account oefenen. Ik had nog nooit iets met opties gedaan, maar met dit forum en de uitleg die op internet staat is het best makkelijk.Pistachenootje schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:58:
Precies, VTI & VXUS via opties kopen bij Interactive Brokers heeft de laagste kosten.
https://www.reddit.com/r/...open_van_vti_en_vxus_bij/
https://www.financieelona...nl/amerikaanse-etf-kopen/
https://www.reddit.com/r/...vxus_aankopen_via_opties/
Zenix in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"
Ik gebruik gewoon de webtrader, dan kan je geen mooie combinatie orders maken, maar het is wel simpeler dan TWS.
[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 06-12-2021 14:05 ]
Ook over het VS deel in VT volgens mij. Op die pagina die ik linkte staat dividendlek VT 0.143 VTI/VXUS 0.09.Radiodurans schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:21:
[...]
Toch niet over het VS deel ('VTI deel') maar alleen over het niet-VS deel ('VXUS deel')? De iets hogere kosten liggen volgens mij aan het kleinere tradingvolume dan VTI/VXUS.
Verder is er ook een hoge ter en hogere interne transactiekosten. Lager tradingvolume heeft er volgens mij niets mee te maken.
Overigens zou het kunnen dat VTI + VEA + VWO het allergoedkoopst is.
[ Voor 23% gewijzigd door Pistachenootje op 06-12-2021 14:09 ]
.
[ Voor 117% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:17 ]
Ik krijg niet de indruk dat IB heel streng is qua die eis van handelsvolume.Cocytus schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:24:
[...]
Mwah, een portefeuille van €500k is niet heel bijzonder als je je pensioenvermogen belegt, in een jaar €200k aan transacties doen, verdeeld over 40 transacties, al een stuk meer, zelfs als je niet puur buy-and-hold doet.
Ps. Voor het geval het nog niet genoemd was: die 500k mag verspreid staan over verschillende rekeningen. Spaarrekeningen tellen ook mee.
[ Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 06-12-2021 14:27 ]
Wellicht het ARM debacle?Jebus4life schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:09:
[...]
*EDIT*
En volgens mij heeft softbank redelijk wat China exposure
Ik dacht zelf aan box spreads op iets met een zeer kleine spread en een ruime keuze uit korte expirations, zoals de SPX index. European style box spreads zijn risicoloos wanneer je ze niet tussentijds sluit (je weet vooraf precies wat het resultaat gaat zijn) en met SPX hoef je er maar één te openen om aan voldoende notional value te komen. De rest van de 40 transacties kan je met ETF aankopen vullen.Cocytus schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:14:
[...]
'Risicoloze transacties'. Please enlighten me. Voor €5k verkopen en meteen weer aankopen? Of als je €5k cash hebt aankopen en meteen weer verkopen? En dan 40x? Dat noem ik niet risicoloos. En het levert ook kosten op. En het kost tijd/moeite (oftewel indirecte kosten). Voor alleen een andere all word ETF zou ik die moeite niet doen. Groot deel van je winst ben je meteen al kwijt.
Hoewel ik zelf nog gewoon retail client ben vermoed ik dat ik zelf al aan dit criterium voldoe, met mijn losse aandelen (voldoende transacties) en gebruik van bull call spreads (voldoende notional value). Maargoed, ik ben dan ook niet een standaard buy & hold belegger die alleen de goedkoopste ETF's uitzoekt
Zoals ik de regels lees moet je aan de voorwaarden blijven voldoen: "Indien de beleggingsonderneming evenwel tot de bevinding komt dat de cliënt niet langer voldoet aan de initiële voorwaarden op grond waarvan hij voor behandeling als professionele cliënt in aanmerking kwam, dan moet zij passende actie ondernemen."Het is me overigens niet duidelijk of je elk jaar moet kwalificeren of als je de status eenmaal behaald hebt, je die altijd houdt.
Pistachenootje schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:10:
Er zijn manieren om geld over te maken en je kan geloof ik ook je ETFs naar IB transferren.
$25 voor wire naar IB inderdaad (want domestic)Pistachenootje schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:14:
Geld overmaken van Tastyworks naar IB kost kennelijk 25 USD, aldus @Gerbenvl
[...]
Persoonlijk zou ik liever bij TW zitten dan bij IB alles via opties te moeten doen. Maar zo heeft ieder zijn voorkeuren.
$75 voor ACAT naar IB
De $50 verschil kan al snel uit in het tijdsrisico dat je neemt op je portfolio te liquideren en herbeleggen bij IB. Ik zou dus altijd voor ACAT kiezen.
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij