Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:51

Sorcerer8472

Mens sana?

aljooge schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:09:
[...]

ja inderdaad niet genoeg. wpa van 2,40 op een koers van 86 euro. Gevalletje te duur. Dan moet er een flinke groei tegenover staan en als die achter blijft gaat de koers omlaag.
Super laat over JETakeaway: inmiddels is de koers vandaag zeer dramatisch laag gesloten, op iets van 56 euro. Concurrenten zoals DoorDash worden relatief hoger gewaardeerd. De lage waardering van JET en ook de koersdaling het afgelopen jaar is best raar. Intussen zie ik in de stad bijna geen concurrenten meer rondfietsen, het is alleen maar oranje nog.

De daling nu er weer nieuwe maatregelen zijn is ook raar. Ik verwacht dat er nog een zeer sterke opleving in het aandeel kan komen, bijvoorbeeld als iFood Brazilië verkocht wordt, waarvan al eerder is gezegd dat de opbrengsten voor aandeelhouders zullen zijn, waarbij ik zoals gebruikelijk een onevenredig harde koersstijging verwacht. Jitse Groen heeft een tijdje terug een miljardenbod afgeslagen (was te laag).

Ook lijkt hij erg ambitieuze plannen te hebben in de VS, waar veel aandeelhouders het niet mee eens zijn. Ik ben dan toch geneigd de founder met diepe inside knowledge en intuïtie het voordeel van de twijfel te geven. Deze markt lijkt toch een winner takes all markt te zijn en daarvoor heeft JET best goede papieren. Ik zie ze ook nog wel in de instant/online supermarkt-meuk stappen ooit.

Ik ben erg benieuwd hoe men hier ernaar kijkt!

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:35
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:57:
[...]

Super laat over JETakeaway: inmiddels is de koers vandaag zeer dramatisch laag gesloten, op iets van 56 euro. Concurrenten zoals DoorDash worden relatief hoger gewaardeerd. De lage waardering van JET en ook de koersdaling het afgelopen jaar is best raar. Intussen zie ik in de stad bijna geen concurrenten meer rondfietsen, het is alleen maar oranje nog.

De daling nu er weer nieuwe maatregelen zijn is ook raar. Ik verwacht dat er nog een zeer sterke opleving in het aandeel kan komen, bijvoorbeeld als iFood Brazilië verkocht wordt, waarvan al eerder is gezegd dat de opbrengsten voor aandeelhouders zullen zijn, waarbij ik zoals gebruikelijk een onevenredig harde koersstijging verwacht. Jitse Groen heeft een tijdje terug een miljardenbod afgeslagen (was te laag).

Ook lijkt hij erg ambitieuze plannen te hebben in de VS, waar veel aandeelhouders het niet mee eens zijn. Ik ben dan toch geneigd de founder met diepe inside knowledge en intuïtie het voordeel van de twijfel te geven. Deze markt lijkt toch een winner takes all markt te zijn en daarvoor heeft JET best goede papieren. Ik zie ze ook nog wel in de instant/online supermarkt-meuk stappen ooit.

Het verdienmodel staat ter discussie. De bezorgers krijgen niet goed betaald en het is zeer de vraag of dit wettelijk wel kan wat ze doen.

Hoe kan je nou een maaltijd brengen van die winstmarge en de bezorger goed uitbetalen en veel winst voor de aandeelhouders genereren? De formule is veel te arbeidsintensief en vroeg of laat gaan de bezorgers normaal loon eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:16

Videopac

Rommelt wat aan.

Bij Saxo hebben bij het overzetten van mijn Binck portefeuille 3 cashdividenten in het niets laten verdwijnen.

Edit: na ruim 20 minuten in de wacht te hebben gestaan blijkt dat 1 (Microsoft) ergens op een verstopt plekje in hun app te staan. De andere twee staan nog bij Binck. Dat kan tot twee weken duren voordat die overgezet worden... Hangt af van de ex dividend datum en de uitbetalingsdatum. :X
1. Waarom moet dit zo?
2. Informeer je klanten dan vooraf dat het op deze, aparte manier moet.

[ Voor 65% gewijzigd door Videopac op 30-11-2021 20:25 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 07:02
BABA gaat ook lekker, heb al een paar keer gedacht dat dit het moment was om bij te kopen, maar dat valt tot dusver tegen.

Wellicht kijken we over 5 jaar terug naar dit moment als het moment om in te stappen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:34

tuinïnen

Eventus stultorum magister

aljooge schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:00:
[...]

Het verdienmodel staat ter discussie. De bezorgers krijgen niet goed betaald en het is zeer de vraag of dit wettelijk wel kan wat ze doen.

Hoe kan je nou een maaltijd brengen van die winstmarge en de bezorger goed uitbetalen en veel winst voor de aandeelhouders genereren? De formule is veel te arbeidsintensief en vroeg of laat gaan de bezorgers normaal loon eisen.
Dit heeft JET toch juist beter geregeld dan de concurrentie?

Daarnaast pakt JET flinke marge af van de restaurants, dat is wel wat meer dan de 3,50 bezorgkosten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
writser schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:44:
Is er iemand die misschien al een dividend heeft ontvangen bij Saxobank na de overstap? Gaat de W-8BEN vanzelf mee of houden ze ineens weer te veel in? Ik zie ook nergens in het platform een optie om het formulier in te vullen. Bij formulieren ( https://www.home.saxo/nl-...count-forms/account-forms ) zie ik alleen een formulier voor zakelijke rekeninghouders.
Ik heb al een aantal keer dividend ontvangen, dat ging gewoon goed (wel op een zakelijk rekening).
Videopac schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:18:
Bij Saxo hebben bij het overzetten van mijn Binck portefeuille 3 cashdividenten in het niets laten verdwijnen.

Edit: na ruim 20 minuten in de wacht te hebben gestaan blijkt dat 1 (Microsoft) ergens op een verstopt plekje in hun app te staan. De andere twee staan nog bij Binck. Dat kan tot twee weken duren voordat die overgezet worden... Hangt af van de ex dividend datum en de uitbetalingsdatum. :X
1. Waarom moet dit zo?
Bij werd het met terugwerkend kracht inderdaad alsnog geboekt, dus het komt goed, maar is wel irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

tuinïnen schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:00:
[...]

Dit heeft JET toch juist beter geregeld dan de concurrentie?

Daarnaast pakt JET flinke marge af van de restaurants, dat is wel wat meer dan de 3,50 bezorgkosten ;)
Ja, dit idd. Zij hebben juist mensen in loondienst, en anders dan in de horeca leek er hier geen tekort aan mensen. Uber heeft er juist flink van langs gekregen vanwege schijnconstructies.

Initiatieven om iets te ontwikkelen met lagere commissies stranden tot nu toe telkens, en alle partijen vragen een soortgelijke commissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:39
Videopac schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:18:

1. Waarom moet dit zo?
Ben er hier achter gekomen dat sinds de overgang naar Saxo geen geld meer kan converteren, overzetten of opnemen 8)7
Alles is in principe in orde; er is ( ruim ) voldoende initial margin, positief cash saldo en voor het opnemen is een tegenrekening van mij gekoppeld - net zoals bij Binck ook het geval was -
Maar het beschikbare saldo blijft op 0 staan.
Binnenkort dus ook maar even een belletje doen naar Saxo, wat een gepruts daar zeg,,,

Begrijp ook niet zo goed waarom het nodig was iedereen over te zetten naar Saxo, behalve dan die veel lagere margin vereisten voor geschreven opties voegt dat hele platform van Saxo wat mij betreft ook niets toe behalve verwarring.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik wil er wel weg. Ik begrijp dat dat gratis kan. De vraag is: wat dan wel? Ik zoek een broker met transparante kosten, rechtstreeks handelen (dus niet via tradegate of andere vage tussenhandel) en de mogelijkheid tot geen verlening.

[ Voor 64% gewijzigd door Videopac op 01-12-2021 07:09 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:36
Videopac schreef op woensdag 1 december 2021 @ 06:41:
Ik wil er wel weg. Ik begrijp dat dat gratis kan. De vraag is: wat dan wel? Ik zoek een broker met transparante kosten, rechtstreeks handelen (dus niet via tradegate of andere vage tussenhandel) en de mogelijkheid tot geen verlening.
Interactive Brokers is momenteel de go-to broker als je veelvuldig in een breed scala van effecten wilt handelen.
Daarnaast kunnen afhankelijk van je beleggingsstrategie Groot banken nog een alternatief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:18
@Zr40 @Pistachenootje
Ter info: ik heb bij IB idd fractional shares toegewezen gekregen o.b.v. het referral program. Leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 14:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Even een animocheck doen hier rond wat tweakers denken van Tomtom.
Me gisteren, na het korte artikel dat op de frontpage stond, me ingelezen rond de indigogo. Lijkt me wel een kanshebber om tomtom weer op de kaart te krijgen. Aandeel staat momenteel ook echt laag. Iemand die hier zijn mening over wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
JohanNL schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:56:
[...]

Ben er hier achter gekomen dat sinds de overgang naar Saxo geen geld meer kan converteren, overzetten of opnemen 8)7
Alles is in principe in orde; er is ( ruim ) voldoende initial margin, positief cash saldo en voor het opnemen is een tegenrekening van mij gekoppeld - net zoals bij Binck ook het geval was -
Maar het beschikbare saldo blijft op 0 staan.
Binnenkort dus ook maar even een belletje doen naar Saxo, wat een gepruts daar zeg,,,

Begrijp ook niet zo goed waarom het nodig was iedereen over te zetten naar Saxo, behalve dan die veel lagere margin vereisten voor geschreven opties voegt dat hele platform van Saxo wat mij betreft ook niets toe behalve verwarring.
Kunnen meerdere problemen zijn ben ik bang. Hieronder de meest voorkomende 2 in mijn geval

- Wat ik merk is dat cashsaldo ergens anders staat dan in het overzicht. Dat merk je inderdaad pas als je geld wilt overboeken.
De bedragen onderaan je portefeuille zijn inclusief verwachtte inkomsten (zoals verkopen, dividenden, etc). Daar kan, afhankelijk van ex-date and dist-date tussen de 2-3 dagen (T+2/T+3) maar ook wel 2-3 maanden tussen zitten soms.

Zo heb ik nu een dividend staan van GSK. Betaling is in januari, maar nu al wordt mijn GBP saldo weergegeven inclusief deze betaling. Pas bij het overboeken/inhoudelijk onderzoek kom je achter dit soort grapjes.

- Als je wilt overboeken, en je hebt rekeningen in andere currency dan EUR, de default voor overboeken.... geen euro rekening is. Logisch toch? Bij mij is bij overboeken acties standaard de CAD rekening in gebruik als default (ook al staat er tekst met EUR enzo in beeld) met bijbehorend saldo conform de CAD rekening en ik kan dus niks doen.
Pas als ik een andere rekening selecteer (zeg CAD of USD) en daarna weer de EUR rekening selecteer, krijg ik de juiste gegevens te zien en kan ik daadwerkelijk gaan overboeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Atomius schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:53:
@Zr40 @Pistachenootje
Ter info: ik heb bij IB idd fractional shares toegewezen gekregen o.b.v. het referral program. Leuk :)
Kan ik ook bevestigen, mits je het aan hebt staan. Sta nu op 13,6074 gratis aandelen naar aanleiding van de referrals.

Nouja 'gratis' want heb natuurlijk wel de kosten voor verkoop/terugkoop. Maar als ik de zooi bij Saxo zie (die steeds complexer en groter wordt) ben ik geen dag te vroeg weg gegaan naar IBKR. Die referral program bonus is natuurlijk wel fijn meegenomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 01-12-2021 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:55
Videopac schreef op woensdag 1 december 2021 @ 06:41:
+1 voor interactive Brokers. Ik zit er inmiddels zo'n 2 jaar en ben er erg tevreden mee. In het begin was het wel even wennen doordat er erg veel mogelijkheden zijn bijvoorbeeld in de interface en rapportages.

Er loopt ook een mooi referral programma waarmee je tot $1000 aan aandelen kan verdienen. (Deze link is geen referral link.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Joindry schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:15:
Even een animocheck doen hier rond wat tweakers denken van Tomtom.
Me gisteren, na het korte artikel dat op de frontpage stond, me ingelezen rond de indigogo. Lijkt me wel een kanshebber om tomtom weer op de kaart te krijgen. Aandeel staat momenteel ook echt laag. Iemand die hier zijn mening over wil delen?
IndiGO, niet indi(e)gogo (da's echt heel wat anders).

Tsja, lastig. Ik zie persoonlijk nog weinig toekomst in software voor (ingebouwde) entertainment-/navigatiesystemen, nu je met CarPlay/Android Auto je telefoon gewoon die taken kunt laten doen. Als er een scherm en een draaiknop in zit (en CP/AA uiteraard), heb je in principe aan je telefoon voldoende. Het enige dat je daarnaast nog nodig hebt is de bediening van de auto zelf, maar of TomTom daar nu enorm veel toegevoegde waarde kan bieden? Ik zie dat bijna nog eerder aan CP/AA worden toegevoegd.

Wat er vóór spreekt, is dat de trend wel is dat er meer en meer fysieke bediening uit auto's verdwijnt ten faveure van bediening via het scherm. Het is m.i. wel een beter paard om op te wedden dan losse navigatiekastjes (dat ze zelf ook niet meer heel hard drukken op losse kastjes, zie je al langer: als je naar tomtom.com gaat, gaat het vooral over services en moet je bij wijze van spreken goed zoeken naar de kastjes).

[ Voor 10% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 01-12-2021 09:40 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Miki schreef op woensdag 1 december 2021 @ 08:53:
[...]

Interactive Brokers is momenteel de go-to broker als je veelvuldig in een breed scala van effecten wilt handelen.
Daarnaast kunnen afhankelijk van je beleggingsstrategie Groot banken nog een alternatief zijn.
Klopt ja. Overigens is Interactive Brokers ook goed geschikt voor de passieve belegger. Qua kosten kunnen ze prima concurreren met de grootbanken omdat IB geen vaste kosten heeft en omdat je geld kan verdienen met je fondsen uitlenen. Voor wie bereid is VTI/VXUS via opties te kopen zijn ze zelfs goedkoper dan de grootbanken. Dit is wel wat ingewikkelder dan normale aankopen maar het is prima te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:17
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:57:
[...]

Het is eten of gegeten worden in dit soort markten, dat snap ik. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze zich behoorlijk in Grub verslikt hebben. Een plan over hoe nu verder lijkt er nog niet echt te zijn.

Een beter bod op Ifood laat ook al een tijdje op zich wachten en of je onderhandelingspositie daar nou beter op wordt lijkt me zeer de vraag. Ik zou mn hoop er niet op vastpinnen in ieder geval.

De torenhoge koersdoelen die vorig jaar nog werden afgegeven lijken inmiddels allemaal verdampt. Dus dan wordt het uiteindelijk een kwestie van de slijtageslag afwachten en hopen dat over x jaar blijkt dat je op de winnaar gewed hebt.

Daarvoor heb ik niet genoeg vertrouwen meer in JET. Dus ik heb inmiddels mn verlies genomen en ben er uit gestapt. Mn centjes lekker saai in een fonds gestopt. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 10:39
Xanaroth schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:16:
[...]

Kunnen meerdere problemen zijn ben ik bang. Hieronder de meest voorkomende 2 in mijn geval

- Wat ik merk is dat cashsaldo ergens anders staat dan in het overzicht. Dat merk je inderdaad pas als je geld wilt overboeken.
De bedragen onderaan je portefeuille zijn inclusief verwachtte inkomsten (zoals verkopen, dividenden, etc). Daar kan, afhankelijk van ex-date and dist-date tussen de 2-3 dagen (T+2/T+3) maar ook wel 2-3 maanden tussen zitten soms.

Zo heb ik nu een dividend staan van GSK. Betaling is in januari, maar nu al wordt mijn GBP saldo weergegeven inclusief deze betaling. Pas bij het overboeken/inhoudelijk onderzoek kom je achter dit soort grapjes.

- Als je wilt overboeken, en je hebt rekeningen in andere currency dan EUR, de default voor overboeken.... geen euro rekening is. Logisch toch? Bij mij is bij overboeken acties standaard de CAD rekening in gebruik als default (ook al staat er tekst met EUR enzo in beeld) met bijbehorend saldo conform de CAD rekening en ik kan dus niks doen.
Pas als ik een andere rekening selecteer (zeg CAD of USD) en daarna weer de EUR rekening selecteer, krijg ik de juiste gegevens te zien en kan ik daadwerkelijk gaan overboeken.
Nee helaas, werkt allemaal niet.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:18
Meesman verlaagt de kosten voor het fonds Aandelen Wereldwijd Totaal van 0,5% naar 0,4%. Toch fijn dat ze dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 17:43

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Meesman verandert meer:
Meesman is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Dankzij jullie, onze beleggers. Groot worden brengt voordelen met zich mee en die willen we graag met jullie delen. Daarom verlagen we op 1 januari 2022 de fondskosten van Aandelen Wereldwijd Totaal naar 0,4%. Voor beleggers die meer dan €1 miljoen in dit fonds beleggen worden de fondskosten zelfs 0,25%. Daarnaast gaan we de fondskeuze eenvoudiger maken door de andere aandelenfondsen te sluiten voor nieuwe beleggers. Hieronder worden de wijzigingen verder toegelicht.

Kostenverlaging Aandelen Wereldwijd Totaal
Het ideale indexfonds
Aandelen Wereldwijd Totaal biedt u de hele wereldwijde aandelenmarkt in één indexfonds. De maximale spreiding betekent minder risico en meer rendement. Bovendien belegt het fonds duurzaam, kan het de dividendbelasting terugvorderen en heeft het lage kosten. Dit unieke indexfonds is het ideale indexfonds voor wie echt passief wil beleggen. En dus ook het fonds dat we iedereen aanraden om in te beleggen.

De kostenverlaging
Meesman staat voor eerlijk delen. De schaalvoordelen die wij met onze groei behalen willen wij met onze klanten delen door de kosten steeds verder te verlagen naarmate wij verder groeien. Dit doen we uiteraard op een prudente manier: we verlagen de kosten pas als het financieel verantwoord is.

De afgelopen jaren heeft Meesman het aantal klanten en beheerd vermogen explosief zien groeien. Met als voorlopig hoogtepunt een stijging van zo’n 50 procent (voor beide) in 2021. Mede dankzij deze groei kunnen wij de kosten nu verder verlagen. Op 1 januari 2022 verlagen we de (jaarlijkse) fondskosten van Aandelen Wereldwijd Totaal naar 0,4%. Voor beleggers die meer dan €1 miljoen in het fonds beleggen worden de fondskosten 0,25%. Hiermee wordt het breedst gespreide indexfonds van Nederland nog aantrekkelijker dan het al was.

Voor beleggers die willen overstappen of bijstorten in Aandelen Wereldwijd Totaal hanteren wij tijdelijk een gereduceerd tarief van 0,1% (in plaats van 0,25%) voor stortingen en switches naar Aandelen Wereldwijd Totaal. Dit geldt uiteraard ook voor periodieke aankopen gedaan in deze periode. De gereduceerde transactiekosten gelden voor stortingen en switches ontvangen tussen woensdag 29 december 2021 en woensdag 2 februari 2022.

Meer informatie over de nieuwe kostenstructuur leest u op het Inlegvel bij het Prospectus van de Meesman Beleggingsfondsen.

Download het Inlegvel bij het Prospectus van de Meesman Beleggingsfondsen
Vereenvoudiging assortiment aandelenfondsen
Van bouwstenen naar het complete pakket
Bij Meesman geloven we in eenvoud. Al sinds 2005 doen wij er alles aan om beleggen voor onze klanten zo eenvoudig mogelijk te maken. Wat onze fondsen betreft betekent dit een beperkt en overzichtelijk assortiment van indexfondsen om passief te kunnen beleggen. Eerst waren er de bouwstenen: Aandelen Ontwikkelde Landen, Aandelen Opkomende Landen en Aandelen Kleine Bedrijven. Sinds 2019 hebben we echter the real thing: het ultieme passieve indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal, alle bouwstenen in één fonds waardoor de bouwstenen zelf niet meer nodig zijn.

Vereenvoudiging
Daarom hebben we besloten om vanaf 1 januari 2022 Aandelen Ontwikkelde Landen, Aandelen Opkomende Landen, Aandelen Kleine Bedrijven en Aandelen Europa te sluiten voor nieuwe beleggers. Voor bestaande beleggers geldt dat zij in deze vier aandelenfondsen kunnen blijven beleggen (en bijstorten) als zij er op 1 januari 2022 al in beleggen. Let op: dit betekent dat als u op 1 januari 2022 in bijvoorbeeld Aandelen Ontwikkelde Landen en Aandelen Opkomende Landen belegt, u in deze twee fondsen kunt blijven beleggen maar niet meer kunt beleggen in Aandelen Kleine Bedrijven en Aandelen Europa. Op 1 januari 2022 belegde u immers niet in deze laatste twee fondsen.

Blik op de toekomst
Binnenkort kunnen we u ook vol trots een nieuw fonds aanbieden. In het eerste kwartaal van 2022 gaat het Meesman Indexfonds Aandelen Duurzame Toekomst van start: een wereldwijd gespreid aandelen indexfonds met een robuust klimaatbeleid. Het klimaatrisico wordt beperkt door een forse verlaging van de CO2-uitstoot (70%). De klimaatkansen worden vergroot door een grotere blootstelling aan bedrijven die goed gepositioneerd zijn voor de transitie naar een koolstofarme economie. Begin volgend jaar vertellen we u hier graag meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:49
Ik las het ook, fijn dat ze de kosten verlagen. Weet iemand hoe dat nu in lijn is van bijvoorbeeld de etf's van de grootbanken? Die zullen waarschijnlijk nog steeds goedkoper zijn?

Ook dat duurzame fonds klinkt wel interessant, denk dat ik daar ook wel wat van m'n maandelijkse inleg naar toe ga brengen, maar eerst maar afwachten wat het precies gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:18
Bartske schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:22:
Ik las het ook, fijn dat ze de kosten verlagen. Weet iemand hoe dat nu in lijn is van bijvoorbeeld de etf's van de grootbanken? Die zullen waarschijnlijk nog steeds goedkoper zijn?

Ook dat duurzame fonds klinkt wel interessant, denk dat ik daar ook wel wat van m'n maandelijkse inleg naar toe ga brengen, maar eerst maar afwachten wat het precies gaat worden.
Ben ook erg benieuwd naar dat duurzame fonds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bartske schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:22:

NT via de grootbanken is nog steeds goedkoper. ABN AMRO rekent bijvoorbeeld 0,2% op jaarbasis, beleg je meer dan 100.000 euro dan daalt dit naar 0,12% op jaarbasis. Daar komt dan nog 0,15% bij voor NT dus in totaal 0,35% of 0,27% afhankelijk van ingelegd vermogen. Daar komt dan nog wel de kosten voor een normale betaalrekening bij als je die niet hebt.
FitVermogen van Nationale Nederlanden is 0,17% en daarmee fors goedkoper dan Meesman. Hier komen geen extra kosten bij kijken.

Daar komt nog bij dat je bij Meesman betaald voor in- en uitstappen en bij deze partijen niet. Meesman is een relatief dure optie voor wat ze leveren, geautomatiseerd inleggen in bestaande fondsen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Pistachenootje schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:55:
[...]

Klopt ja. Overigens is Interactive Brokers ook goed geschikt voor de passieve belegger. Qua kosten kunnen ze prima concurreren met de grootbanken omdat IB geen vaste kosten heeft en omdat je geld kan verdienen met je fondsen uitlenen. Voor wie bereid is VTI/VXUS via opties te kopen zijn ze zelfs goedkoper dan de grootbanken. Dit is wel wat ingewikkelder dan normale aankopen maar het is prima te leren.
Wie heeft er ervaring met het uitlenen van effecten via IB? Wegen de inkomsten op tegen de risico's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Tsurany schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:44:
[...]

NT via de grootbanken is nog steeds goedkoper. ABN AMRO rekent bijvoorbeeld 0,2% op jaarbasis, beleg je meer dan 100.000 euro dan daalt dit naar 0,12% op jaarbasis. Daar komt dan nog 0,15% bij voor NT dus in totaal 0,35% of 0,27% afhankelijk van ingelegd vermogen. Daar komt dan nog wel de kosten voor een normale betaalrekening bij als je die niet hebt.
FitVermogen van Nationale Nederlanden is 0,17% en daarmee fors goedkoper dan Meesman. Hier komen geen extra kosten bij kijken.

Daar komt nog bij dat je bij Meesman betaald voor in- en uitstappen en bij deze partijen niet. Meesman is een relatief dure optie voor wat ze leveren, geautomatiseerd inleggen in bestaande fondsen.
Boven de 266.666 euro (233.333 euro als je al een betaalrekening bij de ABNAMRO hebt) is Rabobank goedkoper: die hebben een plafond van 100 euro per kwartaal (zie sites van die banken en financieelvermogenblog).

M.b.t. FitVermogen versus Meesman: wordt het geld bij FitVermogen met de interne kosten verdiend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:55:
[...]

Ik ben voor mezelf het omslagpunt aan het berekenen want daar gaat het om of IB voor het passieve beleggers een alternatief is. Het aantal transacties bij IB in een jaar tijd afgezet tegen de kosten die de Grootbanken rekenen, in mijn geval ING die servicekosten (0,24%) hanteert en een vergoeding voor het houden van de beleggingsrekening (€20). De inkomsten uit eventueel uitlenen laat ik even buiten beschouwing omdat deze niet gegarandeerd zijn en van tijd tot tijd kunnen afwijken.
Evident is dat naarmate je portefeuille groter wordt het interessanter wordt om naar IB over te stappen, alleen de vraag is dus wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Will_Ams schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:56:
[...]

Wie heeft er ervaring met het uitlenen van effecten via IB? Wegen de inkomsten op tegen de risico's?
Ik heb er veel ervaring mee, maar dan vooral met Amerikaanse ETFs. Gemiddeld per jaar op mijn portfolio denk ik dat het rond de 0.1-0.15% oplevert. Met individuele aandelen valt meer te verdienen.

Persoonlijk schat ik risico's zeer laag in. Je krijgt immers de volledige waarde in cash als onderpand. Zeer veel andere gerenommeerde partijen doen het ook, bijvoorbeeld Vanguard en Blackstone. DeGiro (basic account) doet het overigens ook maar steekt het geld in eigen zak.

Ook IWDA en VWRL bij IB worden regelmatig uitgeleend. Geen grote inkomsten maar het maakt het probleem van dividend lekkage wel wat kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Will_Ams schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:56:
[...]
Laat ik met de inkomsten beginnen: die zijn klein. Het is een leuk extra'tje maar geeft je geen groot voordeel. Denk aan fracties van procenten per jaar aan extra rendement. Je verdient 50% van wat IB zelf aan vergoeding voor het uitlenen ontvangt. Hoeveel precies is afhankelijk van de vraag naar het lenen van dit aandeel - dat bepaalt zowel hoeveel van de beschikbare aandelen daadwerkelijk worden uitgeleend, en het tarief waartegen ze worden uitgeleend.

Het risico is 1. dat de lener niet alle geleende aandelen kan terugleveren, vervolgens 2. dat het cash onderpand van 102% van de waarde bij de vorige close onvoldoende is om de resterende aandelen op de markt terug te kopen, en vervolgens 3. dat IB onvoldoende middelen heeft om het resterende verschil aan te zuiveren (en daardoor failliet gaat). Wat er dan van dat verschil nog over blijft, is je verlies mocht dit risico werkelijkheid worden. Je moet zelf inschatten hoe groot de kans is dat deze gehele keten van gebeurtenissen plaats zou kunnen vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 01-12-2021 11:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:38
[...]
Meesman is een relatief dure optie voor wat ze leveren, geautomatiseerd inleggen in bestaande fondsen.
Waarbij 'relatief' in de goede context moet worden gezien. Als je met de standaardinstellingen van https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ naar het lijstje kijkt kom je na 25 jaar op ~264k met de goedkoopste optie en op ~259k met de huidige kostenstructuur van Meesman. Dat is 2%. Met de kostenverlaging zal dit nóg dichter bij elkaar liggen . Al deze opties zijn 'goedkoop' te noemen i.v.m. met actieve fondsen en stock picking.

Voordeel is wel dat Meesman een echte set-and-forget optie is, met een hoge marktkapitalisatie inclusief herbalanceren. Mogelijk heeft het ook psychologisch een voordeel dat een potje 'elders' staat dan bij je huisbank waar je toch regelmatiger geconfronteerd wordt met je beleggingen.

/edit
Ik zie nu dat de kosten al zijn aangepast op de website.

[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 01-12-2021 13:48 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Joindry schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:15:

[...] Lijkt me wel een kanshebber om tomtom weer op de kaart te krijgen. [...]
Charly schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:11:
[...]

[Over maaltijdbezorging]

Het is eten of gegeten worden in dit soort markten, dat snap ik. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze zich behoorlijk in Grub verslikt hebben. [...]
offtopic:
Dank, beiden, voor deze goedgevonden omschrijvingen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Charly schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:11:
[...]

Het is eten of gegeten worden in dit soort markten, dat snap ik. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze zich behoorlijk in Grub verslikt hebben. Een plan over hoe nu verder lijkt er nog niet echt te zijn.
Wat geeft jou die indruk dan? Denk je dat men Grub zonder plan heeft overgenomen? Had je gedacht dat er magisch ineens zeer hoge resultaten zouden kopen? Vind je het slim om maanden na een overname alweer snel te verkopen zonder een strategie kans van slagen te geven?
Een beter bod op Ifood laat ook al een tijdje op zich wachten en of je onderhandelingspositie daar nou beter op wordt lijkt me zeer de vraag. Ik zou mn hoop er niet op vastpinnen in ieder geval.
Het is in ieder geval duidelijk dat er veel waarde in zit. Het is idd afwachten of er een beter bod komt. Gezien nu al dit soort bedrijven in waarde is gedaald op de beurs kan het wellicht wat langer duren voordat dat bod er komt.
De torenhoge koersdoelen die vorig jaar nog werden afgegeven lijken inmiddels allemaal verdampt. Dus dan wordt het uiteindelijk een kwestie van de slijtageslag afwachten en hopen dat over x jaar blijkt dat je op de winnaar gewed hebt.
De koersdoelen zijn iets verlaagd maar nog steeds boven de 100 euro. Het zou wel opvallend zijn als JET als enige zo veel waarde kwijt zou raken terwijl de concurrentie minder goede papieren heeft. Ook is er nog steeds een sterk koopadvies vanuit veel partijen.
Daarvoor heb ik niet genoeg vertrouwen meer in JET. Dus ik heb inmiddels mn verlies genomen en ben er uit gestapt. Mn centjes lekker saai in een fonds gestopt. B)
Wat is er veranderd dan waardoor je vertrouwen is verdwenen? Enkel de beurskoers of ook iets inhoudelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb nog even nagerekend wat het uitlenen van ETFs bij IB mij oplevert. Het komt vrijwel exact uit op 0.1% op jaarbasis.

Niet heel veel maar toch een leuk zakcentje. Als ik nog bij de Rabobank zou zitten zou ik Rabobank de helft daarvan moeten betalen aan vaste kosten. Bij IB betaal ik niks aan vaste kosten maar betaalt IB mij. Ik vind het toch mooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Op het RR forum had een moderator deze vraag. Volgens mij een kolfje naar de hand van @Zr40 maar wellicht zijn er ook andere die een antwoord weten.
Basically, let’s assume this case at IB:

120.000€ of funds worth on the account
Have 0$ balance and -20.000€ balance (margin loan)
I want to withdraw USD from my IB account.

How do I increase my negative € balance (e.g. from -20.000€ to -30.000€) to obtain a positive $ balance (ca. +11300 USD) that I can withdraw?

(The goal is to withdraw USD to my Tastyworks account, where I can buy some US-based ETFs I want).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
@Pistachenootje @Zr40 Bedankt voor jullie feedback! De risk vs reward vergelijking lijkt ook hier op te gaan: de reward is beperkt, maar het risico ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Will_Ams op sommige aandelen kan je goed verdienen (maar dat zijn risicovolle aandelen ;) ):
https://iborrowdesk.com/

Hier een overzicht van de in Europa gangbare (UCITS) ETFs:
ftp://shortstock@ftp3.interactivebrokers.com/british.txt

Edit: pas wel op dat niet alles dagelijks wordt uitgeleend. Je werkelijke verdiensten zullen in de regel lager zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Pistachenootje op 01-12-2021 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 16-09 13:21
[...]

NT via de grootbanken is nog steeds goedkoper. ABN AMRO rekent bijvoorbeeld 0,2% op jaarbasis, beleg je meer dan 100.000 euro dan daalt dit naar 0,12% op jaarbasis.
Misschien interpreteer ik je zin verkeerd maar voor de duidelijkheid de kosten voor het eerste deel van je portefeuille tot 100.000 blijven 0.2%.

De kosten zijn als volgt volgens de ABN AMRO site
0,20% van de waarde van uw beleggingsportefeuille tot € 100.000
tussen € 100.000 en € 400.000 is dit 0,12%
vanaf € 400.000 is dit 0,06%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 10:17
Sorcerer8472 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:36:
...

Wat is er veranderd dan waardoor je vertrouwen is verdwenen? Enkel de beurskoers of ook iets inhoudelijks?
Uhm... Volgens mij noem ik drie inhoudelijke punten? Punten waar jij het blijkbaar niet mee eens bent, maar da's wat anders. :)

- Na de overname van Grub zijn zowel de koers als de koersdoelen naar beneden gegaan. De markt ziet dit blijkbaar niet als positieve ontwikkeling en ik heb nog geen overtuigend verhaal van JET gezien waarom de markt het verkeerd zou hebben. Vage tweets over "iets met boodschappen" koop ik niks voor.
- Koersdoelen van 130/140 naar 100 in minder dan een jaar vindt ik wel meer dan "iets" lager. Hoe veel risico wil je lopen als de mogelijke "winst" lager wordt.
- De "waarde" van ifood is in mijn optiek bijzonder betrekkelijk zo lang JET er 1 zelf geen plan mee heeft en er 2 blijkbaar geen koper is.

Nogmaals. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar je vraagt hoe anderen naar JET kijken en dit is waarom ik er geen heil meer in zie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024

Deze maand (nov)
Vorige maand (okt)
YTD
Totaal rendement
+4,6%
+10,1%
+41,9%
Hoogste prestaties
U +18,13%
AAPL +13,24%
FLOW +4,55%
TSLA +42,84%
COIN +39,62%
U +19,18%
ALB +87,44%
TSLA +72,87%
RDSA +40,87%
Laagste prestaties
TSLA -3,49%
COIN -3,03%
VALE -2,14%
FLOW -11,88%
VALE +0,61%
NTEM +0,75%
COIN -17,39%
PRX -10,62%
VALE -5,88%

*Alle percentages zijn gemeten met TWR
NTEM = NT Emerging Markets

Wat mij afgelopen maanden tot heden opvalt is dat de ene keer men bang is voor een kleine correctie, dan volgt er eentje en zodoende stijgt dan de goudprijs een beetje. Dan zodra ook maar een kleine herstel zichtbaar is op de markt, stagneert de stijging van de goudprijs en schieten snel alle aandelen enorm hard omhoog alsof er niets aan de hand was. Dan is binnen één week zowat de correctie te boven en volgt er zowat een ATH in de VS.

Nu ik het deel met losse aandelen van mijn portfolio gereduceerd heb, merk ik ook dat de rendementen minder worden. Tegelijk zijn de correcties van hierboven vrijwel niet voelbaar, nu ik grotendeel in fondsen zit. Erg interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

magneetje schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:59:
[...]

Misschien interpreteer ik je zin verkeerd maar voor de duidelijkheid de kosten voor het eerste deel van je portefeuille tot 100.000 blijven 0.2%.

De kosten zijn als volgt volgens de ABN AMRO site
0,20% van de waarde van uw beleggingsportefeuille tot € 100.000
tussen € 100.000 en € 400.000 is dit 0,12%
vanaf € 400.000 is dit 0,06%
Dat heb ik even gemist, thanx voor de aanvulling!
Radiodurans schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:18:
[...]

Waarbij 'relatief' in de goede context moet worden gezien. Als je met de standaardinstellingen van https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ naar het lijstje kijkt kom je na 25 jaar op ~264k met de goedkoopste optie en op ~259k met de huidige kostenstructuur van Meesman. Dat is 2%. Met de kostenverlaging zal dit nóg dichter bij elkaar liggen. Al deze opties zijn 'goedkoop' te noemen i.v.m. met actieve fondsen en stock picking.
Dit is een goed punt om te blijven herhalen inderdaad. Al hoewel kosten een aardige impact kunnen hebben zitten de goedkoopste partijen zo dicht bij elkaar dat het geen enorme impact gaat hebben. Wat dat betreft is investeren in een van deze partijen altijd beter dan niet investeren en is het enkel een kwestie van optimalisatie.
Voordeel is wel dat Meesman een echte set-and-forget optie is, met een hoge marktkapitalisatie inclusief herbalanceren. Mogelijk heeft het ook psychologisch een voordeel dat een potje 'elders' staat dan bij je huisbank waar je toch regelmatiger geconfronteerd wordt met je beleggingen.
Dat kan zeker meewegen. Ik doe bij ABN al mijn zaken via de mobiele telefoon en daar kan je bepaalde rekeningen verbergen van het overzicht. Dat heb ik bijvoorbeeld gedaan met dedicated spaarrekeningen als zorgverzekering, afschrijving auto en jaarlijkse belastingen. Die worden maandelijks onttrokken uit mijn zichtbare vermogen en zo 'onzichtbaar' geparkeerd. Dit kan je ook prima met je beleggingen doen waardoor je altijd extra handelingen moet verrichten om het saldo te zien.
Videopac schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:58:
M.b.t. FitVermogen versus Meesman: wordt het geld bij FitVermogen met de interne kosten verdiend?
Dat durf ik niet te zeggen. Wat ik kan vinden over de kosten is enkel die 0,17% op het fonds zelf maar wellicht zijn er nog wat verborgen kosten. Dividend lekkage is ook belangrijk om rekening mee te houden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:44:
Op het RR forum had een moderator deze vraag. Volgens mij een kolfje naar de hand van @Zr40 maar wellicht zijn er ook andere die een antwoord weten.
[...]
Ik geloof dat bij de Europese entiteiten van IB vanwege lokale regelgeving zowel de conversie als de geldopname niet zijn toegestaan wanneer dit een negatief geldsaldo zou opleveren of vergroten. Een bestaand negatief geldsaldo omzetten naar de base currency mag wel, maar daar heb je voor deze vraag niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 20:58
Pistachenootje schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:44:

[...]
Wat ZR40 zegt klopt. Super irritant, bij IB Ierland mag je mag geen valuta opnemen als je rood komt te staan en ook geen FX transacties doen waarbij je rood komt te staan. Wat voor de vraagsteller volgens mij wel werkt: posities verkopen, groen staan, dat geld opnemen, vervolgens posities weer terugkopen op margin (dat mag wel ..) 8)7 .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Of een short box spread openen, dan is je cash saldo positief en mag het op basis van de regelgeving allemaal weer wel 8)7

Levert ook nog eens gunstigere effectieve rente op :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
FitVermogen is inderdaad goedkoop. Let er wel op dat de meestgebruikte NN fondsen een andere samenstelling hebben dan de NT fondsen. Je volgt daarmee een minder groot deel van de totale wereldmarkt (57% bij NN vs 83-92% bij NT). Qua spreiding nog steeds ruim voldoende m.i. maar wel minder.

Ik zie overigens dat https://www.indexfondsenvergelijken.nl al is bijgewerkt met de nieuwe tarieven van Meesman (niet met de actietarieven van begin volgend jaar). In die vergelijking komt Meesman er nu soms (m.n. bij lagere inleg) gunstiger uit dan Rabo en ING (maar nog steeds minder gunstig dan FitVermogen en ABN-AMRO).

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Herko_ter_Horst schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:36:
[...]

FitVermogen is inderdaad goedkoop. Let er wel op dat de meestgebruikte NN fondsen een andere samenstelling hebben dan de NT fondsen. Je volgt daarmee een minder groot deel van de totale wereldmarkt (57% bij NN vs 83-92% bij NT). Qua spreiding nog steeds ruim voldoende m.i. maar wel minder.
Ik spreid zelf 50-50 over ABN en FitVermogen, puur omdat ik te lui ben alles van ABN naar FitVermogen over te zetten en de kosten wel erg weinig verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
Tsurany schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:37:
[...]

Ik spreid zelf 50-50 over ABN en FitVermogen, puur omdat ik te lui ben alles van ABN naar FitVermogen over te zetten en de kosten wel erg weinig verschillen.
Ik spreid o.a. tussen de brokers om de 20k euro max. garantiestelsel in EU in geval van het faillissement van een broker of bewaarder. Kortom, ik zal altijd een duurdere en een goedkopere broker hebben, een stukje rendement minder in ruil voor gevoelsmatige risicovermindering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 15:00

XanderDrake

Build the future!

MM99 schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:41:
AEX blijft in in plus, ondanks dat meer landen grenzen sluiten en onzekerheid is over de nieuwe variant.

Wat gaan jullie doen?

Ik heb opdracht gegeven om mijn fondsen te verkopen. Later in de week ga ik wel weer terug kopen. Kans bestaat dat ik hierdoor wat verlies, maar dat risico neem ik nu voor lief.

Ik ben benieuwd wat jullie gaan doen.
Even mij duit in het zakje doen; ik heb het gevoel dat de mensen die óf de groei van afgelopen tijd wilde cashen, óf veel risicos zien vrijdag en dinsdag zijn uitgestapt. We zien best wel herstel van de aandelen die hard daalde, dus nu zijn er weer andere ingestapt die dachten "heeeyy koopje". Ik denk/hoop dat we de rest van de week rustige groei gaan zien, want de woorden van de FED/Powell over omicron gisteren is iedereen nu al vergeten }:O Ik zat zelf in de "koopjes-club" (Aegon en ASML)

Wat omicron betreft: als het Westen nú vol gaat boosteren hoop ik dat deze variant niet voor meer ellende gaat zorgen dan wat Delta momenteel aan veroorzaken is.

Ik hoop dat jij op tijd verkocht hebt, als in, niet in de diepste dalen van dinsdag (alliteratie unintended :+ ).

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

S7E-Vigi schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:46:
[...]

Ik spreid o.a. tussen de brokers om de 20k euro max. garantiestelsel in EU in geval van het faillissement van een broker of bewaarder. Kortom, ik zal altijd een duurdere en een goedkopere broker hebben, een stukje rendement minder in ruil voor gevoelsmatige risicovermindering.
Dat lijkt me niet te doen wanneer je meer vermogen opbouwt, dan zit je al snel aan een tiental brokers. Bovendien is het ook niet nodig, aandelen zitten in aparte bewaarbedrijven die tijdens een faillissement buiten schot blijven. Daarnaast zitten de aandelen in fondsen ook weer in aparte bewaarbedrijven waardoor die bij een faillissement van de fonds manager ook buiten schot blijven.

Beleggerscompensatie is enkel bedoeld om beleggers te compenseren wanneer de onderneming niet aan de juiste regels voldaan heeft en deze scheiding niet heeft toegepast. Het gaat je dus niet helpen om sneller je vermogen terug te krijgen als dat vermogen vast zit in een apart bewaarbedrijf gedurende de afhandeling van het faillissement, enkel wanneer het in zijn geheel niet mogelijk is om de aandelen terug te geven zal er van deze regeling gebruik gemaakt kunnen worden.

Elke grote bank en broker in Nederland voldoet aan deze regels en heeft een Special Purpose Vehicle om beleggingen in vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:22
Nederlandse banken/beleggingsondernemingen gebruiken voor het afscheiden van de beleggingen van hun klanten steeds minder vaak een apart bewaarbedrijf. De vermogensscheiding wordt dan bewerkstelligd op grond van de Wge (zie de AFM). Voor buitenlandse bedrijven kan vermogensscheiding weer op andere manieren bereikt worden, afhankelijk van de mogelijkheden onder lokaal recht.

Beleggingsinstellingen worden inderdaad veelal zo ingericht dat de beleggingen buiten een faillissement van de beheerder blijven. Ik sluit niet uit dat dat niet altijd het geval is, er zijn genoeg uitzonderingen en uitzonderingen op de uitzondering in dit vakgebied.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
Xanaroth schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:14:
[...]

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+50,03%
+614,28%
Totale winst op inleg
+16,40%
+29,65%
Dividend groei
+63,70%
+397,37%
Hoogste prestaties
ING +73,17%
Macerich +69,54%
Nordea Bank +56,29%
MSFT+649,50%
MacDonalds +148,33%
Broadcom +139,20%
Laagste prestaties
Omega Healthcare Investors -19,16%
Siemens Energy -17,62%
AT&T -14,20%
Vodafone -58,75%
UnibailRodamco -36,79%
AB Inbev -21,69%

offtopic:
Bonus: XIR lijkt nu te werken, pakweg 23,17% YTD voor degene die dat boeiend vindt. De gevorderde ziet waarschijnlijk gelijk het enorme gat met het werkelijke resultaat, maar er werd zoveel om gevraagd dat ik dacht laat ik het maar vermelden.

Bij de toppers lijkt de wereld van echte financials (bank/insurer) de andere financials (REIT) te hebben ingehaald. De inflatie/rente ontwikkelingen lijken erg goed te zijn voor de bedrijven die het moeten hebben van prijsverschillen en risicodragende producten zoals hypotheken, pensioenen en verzekeringen.
Alleen microsoft heeft zich daar als non-financial tussen genesteld na de sprong rond kwartaalcijfers, hoewel het nog geen top-3 is voor dit jaar (lol @ meer dan 100% verhoging bij de all-time stijgers in 1 maand tijd).

Bij de dalers doet OHI het nog altijd 'goed' door de situate rond covid (niet genoeg personeel om mensen te verzorgen, daardoor failissement risico bij 2-3 klanten). Siemens energy blijft ook onrustig door de vooruitzichten van wat er op de commodity markt gebeurt.
Verrassend is wel AT&T op plek 3. Ondanks hele goede kwartaalcijfers en beter-dan-verwachtte HBOmax adoptie, samen met de aankomende discovery merger, lijkt vooral combinatie te zijn van onduidelijkheid rond de merger en dan met name het dividend.
Heeft nu een forward P/E van 7,5 na de meest recente EPS beat en verwacht niet dat deze heel lang bij mn 'losers' zal horen.

Overall wel een leuke maand geweest, met herstel van het eerdere dipje. Nu weer door met overzetten van saxo naar interactive brokers. Hoe hoger de koers hoe langer dat duurt. #luxeproblemen #firstworldproblems

Moet wel zeggen dat buiten de aandelen, mn netto-short EUR ook begint aan te tikken ondertussen. Zit 1/3e in EUR (33,66%), rest in andere eenheden. Die staan stuk voor stuk op 5-8% in de plus. Het zijn geen hoge percentages, maar tikt wel aan in absolute waarde als het over 2/3e van je portfolio gaat.

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+51,26%
+619,31%
Totale winst op inleg
+16,01%
+29,05%
Dividend groei
+63,63%
+405,97%
Hoogste prestaties
Gladstone Land +99,8%
Macerich +81,82%
ING +64,86%
MSFT+658,43%
Broadcom +152,23%
MacDonalds +150,20%
Laagste prestaties
AT&T -21,88%
Siemens Energy -21,51%
Omega Healthcare Investors -21,50%
Vodafone -57,39%
UnibailRodamco -38,43%
AB Inbev -25,69%

offtopic:
Bonus: XIR lijkt nu te werken, pakweg 21,82% YTD voor degene die dat boeiend vindt. .

Eindelijk alles verkocht en opnieuw aangekocht, bijna volledig weg bij Saxo alleen nog even wat dividend betaaldatums afwachten. Leuke IBKR aandeeltjes via referral programma, top maand kwa inleg en stijgingen.
Maar toen kwam Omicron en ging alles *censored*. Donderdag avond ATH voor mn portfolio, en vanaf de opening vrijdag... not so much anymore.

Tot zover ongeveer de management samenvatting. Ok, viel op zich wel mee, het is nu een grofweg -3,3% vanaf de top. Maar door de enorme groei van >50% van mn portfolio dit jaar, vanuit inleg en koerswinst, is het wel wennen wat zo'n klein dipje nu doet in absolute termen. First world problem en luxeprobleem zegmaar.

Aan de positieve kant kreeg LAND spontaan vleugels vanaf 2/3 november. Geen aanleiding kunnen vinden maar deze ging eventjes >27% omhoog in 1 maand terwijl het al constant een top5 stijger was dit jaar. Verder was het een beetje omicron zenuwen waardoor alles wat gas terug nam, maar geen echt nieuws op individueel vlak.

Aan de negatieve kant ging AT&T helemaal slecht, en na de zwarte vrijdag al helemaal. Die komt niet gewoon de top3 binnen maar schiet gelijk naar de nummer 1 plek. Lijkt vooral te spelen rondom de warner/disc samenvoeging en dan met name gebrek aan duidelijkheid rond de waardering en het nieuwe dividend. Nieuwe 12 jaar low, oef, dat spreekt boekdelen.
Ook hier verder vooral markt zenuwen maar geen noemenswaardig nieuws, blijven dezelfde laagvliegers daar aan de onderkant.

Buiten de top is naast AT&T ook disney merkwaardig ver omlaag gedonderd. Staat nu praktisch op niveau van voordat disney+ de uitermate goede cijfers in november2020 vrij gaf. Terwijl nu de parken heropent zijn en de data van zowel bios (phase 3, free guy, cruella, jungle cruise) het erg goed doet evenals abbonnementen (bijna 120m) terwijl aanzienlijk deel van de wereld nog geen toegang heeft. Zo gingen japan/korea pas november open dus die aanwas van klanten zien we bij de volgende rapportage pas.

Lijkt vooral overreactie te zijn omdat de groei overal (zowel netflix, dis+ als hbo) wat stagneerde afgelopen maand .
Dus even zowel wat AT&T bijgekocht deze week, wat anders bij bedrijf waar je achter staat op een 12-jaar low, evenals disney tijdens deze correctie. Geen enorme bedragen, gewoon wat DCA om de cost basis wat omlaag te helpen.

Voor Interactive Brokers zit trouwens PortfolioAnalyst ingebakken inclusief vergelijk met (custom) benchmarks. Nu heeft dat totaal geen nut omdat de data FUBAR is dankzij geleidelijk overzetten van mn portfolio in combinatie met de omicron/black friday festiviteiten.
Vanaf 1 januari kan/zal ik kijken om standaard een vergelijking te maken met de 78/12/10 ETF en 100% VWRL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Charly schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:04:
[...]

Uhm... Volgens mij noem ik drie inhoudelijke punten? Punten waar jij het blijkbaar niet mee eens bent, maar da's wat anders. :)
De onderbouwing van die punten bedoelde ik. Dus waarom het okee zou zijn om direct GrubHub weer van de hand te doen. Dat soort zwabber-strategie waarbij je bij een klein beetje tegenslag meteen een andere weg in slaat werkt meestal niet. Betuwelijn stug met oogkleppen op vooruit echter ook niet, maar da's nu ook nog niet gaande geloof ik. Maar linksom of rechtsom blijft het een gok natuurlijk, en afhankelijk van wie er wel en niet gaat winnen in de markt.

En andere stocks die hier worden genoemd:
AT&T is ingewikkeld. Ik heb die eind deze lente na lange tijd verkocht. Het is een telecombedrijf met ook content-onderdelen, maar die zijn nogal traditioneel in oorsprong. Ik weet niet hoe veel groei er nog in zit op de lange termijn, maar na de flinke waardedaling de afgelopen maanden zou je zeggen dat er toch zeker ruimte naar boven toe is. Ook schijnt men de dividendbetalingen te willen verhogen, kijken of dat gaat lukken... Zo ja dan wordt het de meest epische dividend-stock ooit, zeker als je het tegen de huidige prijs kunt kopen.

Disney is inderdaad merkwaardig. Wellicht is nu een erg goed koopmoment. Het kan zijn dat de omicron-variant mensen voorzichtig heeft gemaakt en een tijdelijke dip heeft verergerd? Ik zit er ook aan te denken om nu wat Disney in te slaan. Volgens mij is er erg veel ruimte naar boven.

Ik zit intussen nog te kijken naar aandelen/ETFs die te maken hebben met de energietransitie (minus waterstof). Met name op gebieden waar overheden met regelgeving/subsidies gaan pushen de komende tijd. Heeft iemand nog tips daarvoor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:36
Er lijkt iets niet goed te gaan met het dividend van NT EM bij ING. Vandaag is het opnieuw bijgeschreven bij mij en staan er weer herbeleggingsorders. Rond 17-22 november was het al bijgeschreven en herbelegd.

ING gebeld en ze hebben het in onderzoek genomen.

Wordt vervolgd…

[ Voor 11% gewijzigd door Panzer_V op 01-12-2021 16:57 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 21:47
Panzer_V schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:56:
Er lijkt iets niet goed te gaan met het dividend van NT EM bij ING. Vandaag is het opnieuw bijgeschreven bij mij en staan er weer herbeleggingsorders. Rond 17-22 november was het al bijgeschreven en herbelegd.

Wordt vervolgd…
Scherp gezien, net even gekeken en bij mij is dat ook gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 18:49
Weet iemand wat de verhouding van de 3 fondsen is binnen die wereld totaal bij Meesman?

En de kosten worden niet aangepast op de overige fondsen zo te zien. Wil je dus een eigen mix aanhouden dan hou je de oude kosten zoals ik het nu lees.

Heb de vragen ook uitstaan bij Meesman maar benieuwd of ik al wat info hier kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Nou, de aanvraag is erdoor en ook de vrouw doet inmiddels mee met beleggen (NT via rabobank).

Vraagje voor de ervaringsdeskundigen: ik heb maandag een periodieke order geplaatst voor NT world. Is dat een market order of een limit order? Ik zie wel de huidige koersprijs staan, maar er is nog geen daadwerkelijke order uitgevoerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:28
MagniArtistique schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:25:
Nou, de aanvraag is erdoor en ook de vrouw doet inmiddels mee met beleggen (NT via rabobank).

Vraagje voor de ervaringsdeskundigen: ik heb maandag een periodieke order geplaatst voor NT world. Is dat een market order of een limit order? Ik zie wel de huidige koersprijs staan, maar er is nog geen daadwerkelijke order uitgevoerd.
Hoe heb je de vrouw weten te overtuigen als je zelf deze basis informatie niet weet? :X

NT is een fonds, geen aandeel. Er zijn geen market orders, limit orders of wat dan ook. De fondsbeheerder bepaald de koers en daar heb je 0,0 invloed op. De rest van het onderzoek, waarom bv de order nog niet is uitgevoerd, mag je zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
RobertMe schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:30:
[...]

Hoe heb je de vrouw weten te overtuigen als je zelf deze basis informatie niet weet? :X

NT is een fonds, geen aandeel. Er zijn geen market orders, limit orders of wat dan ook. De fondsbeheerder bepaald de koers en daar heb je 0,0 invloed op. De rest van het onderzoek, waarom bv de order nog niet is uitgevoerd, mag je zelf doen.
“Kijk schat, dit is mijn degiro portefeuille. 30% rendement gemiddeld over 2 jaar. Wil jij ook meer geld?”

Zoiets :)

Dat fondsen periodiek aangekocht worden wist ik. Niet dat ze tegen de dan geldende marktwaarde verhandeld werden (maar dat is ergens ook wel logisch).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

MagniArtistique schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:35:
[...]

“Kijk schat, dit is mijn degiro portefeuille. 30% rendement gemiddeld over 2 jaar. Wil jij ook meer geld?”

Zoiets :)
Grapje neem ik aan?
anders kan je nog bonje verwachten bij de eerste dip straks :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
de Peer schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:38:
[...]

Grapje neem ik aan?
anders kan je nog bonje verwachten bij de eerste dip straks :D
Tuurlijk. Ik liet haar mijn AMC en GME winsten zien en ze was overstag. T+2 is inmiddels ook duidelijk ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MagniArtistique op 01-12-2021 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11-2023
Panzer_V schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:56:

Wordt vervolgd…
Hier idem. Vandaag is er een bijschrijving en afschrijving van het bedrag aan NT EM dividend in de app verschenen. Beide hebben de omschrijving "Correction". En er is een order NT EM ingeschoten voor dit bedrag (heb herbeleggen aan staan). Een paar weken geleden was dit dividend dus al uitgekeerd en herbelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
Ik zou overal vanaf blijven inzake het NT EM mysterie bij ING.

Ze zullen dit gaan corrigeren. Als je er dan al met je tengels aangezeten hebt kan dat wel eens tegen je werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11-2023
Uiteraard blijf ik eraf, op die order heb ik geen recht. Hoop wel dat ze het corrigeren voordat de order uitgevoerd wordt, anders is er een koersrisico. Vraag me af voor wie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
PE9SMS schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:59:
Uiteraard blijf ik eraf, op die order heb ik geen recht. Hoop wel dat ze het corrigeren voordat de order uitgevoerd wordt, anders is er een koersrisico. Vraag me af voor wie...
Eventueel risico is voor ING. Hoef je niet bang voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 10:38
Hier ook hetzelfde. Misschien dat ING ons wil compenseren voor de relatief slechte prestaties van EM dit jaar? _/-\o_

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Nieuwe maand, nieuw overzicht. Deze maand helaas niet in het groen. Paar keer leuke winst heb kunnen pakken door vlak voor de kwartaalcijfers van een aantal bedrijven,en ook winst kunnen behouden door juist vlak daarvoor uit te stappen. (CLOV bijvoorbeeld)Toch is het mij niet gelukt positief te staan. Gelukkig zie ik de boel wel weer aantrekken komende tijd, met name staalbedrijven. Als die weer omhoog gaan zie ik volgende maand weer een ATH aankomen

Valneva heeft het goed gedaan voor mij afgelopen tijd. heb nu mijn winst gepakt en positie gesloten.
Applied materials is een mooi voorbeeld van hoe ongemerkt een aandeel toch kan uitbreken. plus Q3 resultaten slim gespeeld.
Qualcomm heb ik maar een dagje aan mee gedaan, wel mooie cijfers. en ondanks de stijging nog altijd erg schappelijk geprijsd.

Avenir telecom gekocht omdat het aandeel rare sprong maakte. buy the dip was niet erg effectief. zeer kleine positie gelukkig.
Vnet is zon chinees aandeel dat alleen maar omlaag lijkt te gaan.De analisten zijn verdeeld.
Dan santander, ook kleine positie, maar toch wel jammer dat ik weer op 0 sta na bijna een jaar. bewijst dat buy en hold lang niet altijd werkt -O-
Deze maand
Koerswinst-5.37%
gerealiseerde winst3,3%
Transactiekosten€8,80
Hoogte prestatiesValneva 35,86%
Applied materials 25%
Qualcomm 20.6%
laagste prestatiesAvenir telecom -34.5%
Vnet -30.8%
Banco santander -15.8%

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 02-12-2021 08:08 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

mrc4nl schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:24:
*moeilijk te berekenen de positiegrootte wisselde sterk
Je kan gewoon kijken naar de koers en eventueel dividend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Zr40 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:26:
[...]

Je kan gewoon kijken naar de koers en eventueel dividend. :)
goede tip d:)b

ora et labora

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (nov)
Vorige maand (okt)
YTD
Since inception
Totaal rendement
–8,43%
+15,00%
+23,44%
+197,89%
Hoogste prestaties
RBLX, +53,02%
TTD, +40,76%
PUBM, +40,45%
NET, +73,10%
TSLA, +43,86%
SEDG, +33,92%
NVDA, +172,50%
FTNT, +140,90%
MRNA, +132,15%
TSLA, +1734,90%
SHOP, +950,42%
NVDA, +902,58%
Laagste prestaties
CHGG, –52,23%
PTON, –50,94%
ZG, –47,82%
CWEB, –17,17%
SFIX, –13,27%
CHGG, –12,49%
PTON, –68,12%
CHGG, –66,45%
SKLZ, –64,18%
CWEB, –93,39%
SKLZ, –64,18%
CHGG, –59,13%
Aantal posities
Aandelen 173×
Opties 16×
Aandelen 166×
Opties 15×

Transacties
Aandelen 12×
Opties 3×
Valutaconversie 2×
Aandelen 3×
Opties 3×

Transactiekosten
€ 10,40
€ 4,08
Margin en risico (hover voor uitleg)
Portfolio delta
208,7%
196,4%
Initial Margin
63,5%
56,4%
Maintenance Margin
38,9%
34,5%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202112.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202112-maand.png

Vorige maand stond in de top 5 maanden tot dusver. En dan komt november. Benchmarks nagenoeg gelijk gebleven, en ik –8,4%. En dan vandaag nog eens een heel stuk lager... :X (maar dat hoort eigenlijk pas bij de volgende maandupdate :P)

Leverage en margin zijn ook weer gestegen naar het niveau van twee maanden geleden. Over een paar weken verloopt de eerste van mijn meerjarenoptieposities en in januari verlopen nog een paar, dat geeft weer wat ruimte. In de tussentijd zit ik nog redelijk ruim met mijn margins, en als het echt nodig is haal ik het geld dat ik voor rente-arbitrage op de spaarrekening heb gezet weer terug. (Dit geld telt zo lang het op de spaarrekening staat niet mee bij de leverage en margin cijfers.)

Ondanks het grote maandverlies heb ik flinke stijgers deze maand. Alle drie dankzij sterke kwartaalcijfers, dus ik houd het kort: RBLX +53,0%, TTD +40,8%, en PUBM +40,5%. Die laatste is een vrij recente aankoop, gekocht op 13 oktober.

De dalers dalen deze maand even hard als dat de stijgers stijgen. CHGG verloor vorige maand al –12,5% nog zonder nieuws, deze maand kwam het: veel lagere guidance, waardoor ze nog eens –52,2% hebben verloren. PTON stelde de full-year guidance ook bij en leverden –50,9% in. En ZG –47,8%, de reden daarvoor mag inmiddels wel bekend zijn.

Zou er met zulke extremen nog iets gebeurd zijn since inception? Niet voor TSLA in ieder geval. Ze stijgen licht van +1651% naar +1735%. Ook SHOP stijgt licht van +893% naar +950%. NVDA stijgt een stukje harder, maar het is niet genoeg om SHOP in te halen: ze stijgen van +669% naar +903%.

Verlieskoning CWEB krijgt het voor elkaar om nog meer te verliezen: ze dalen van –92,0% naar –93,4%. SKLZ wil niks te maken hebben met het herstel van vorige maand en daalt weer terug van –57,7% naar –64,2%. CHGG verschijnt nieuw op de derde plaats met hun daling van –14,5% naar –59,1% en stoot daarmee SAM uit de verlies top 3, die zelf ook licht is gedaald van –52,9% naar –56,1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:58
Zou Meemsan met 1 miljoen instap nu nog interessanter kunnen zijn dan IB met VTI+VXUS? Aangezien Meesman geen dividendlekkage heeft?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Miki
Ik kan het mis hebben maar het lijkt erop dat Northern Trust haar doorlopende kosten gaat verlagen voor het World custom index fonds naar 0,07%. Deze aanname maak ik op uit het inlegvel van Meesman naar aanleiding van het verlagen van hun kosten voor een aantal producten. De overige fondsen NT EM en NT SC lijken niet verlaagd te worden.

Check pagina 5: https://oudewebsite.meesm...n+2021-12-01+inlegvel.pdf

Hoe kijken jullie ernaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 21:34
jsuijker schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:28:
Weet iemand wat de verhouding van de 3 fondsen is binnen die wereld totaal bij Meesman?

En de kosten worden niet aangepast op de overige fondsen zo te zien. Wil je dus een eigen mix aanhouden dan hou je de oude kosten zoals ik het nu lees.

Heb de vragen ook uitstaan bij Meesman maar benieuwd of ik al wat info hier kan krijgen
Ik heb destijds ergens gelezen dat het 79% World, 11% EM en 10% SC was, maar dat zal door de markt uiteraard altijd een klein beetje fluctueren.

Ik kan me herinneren dat ze enkele jaren geleden mooie Pie-charts op hun site hadden staan (Maar volgens mij was het toen nog World ~88% en EM ~12%, zonder SC dus) maar die kan ik niet meer vinden.

Als ik even bij het 'Overzicht alle beleggingen' kijk naar de portfolio percentages:

- Tesla bijvoorbeeld komt bij Totaal uit op 0,836%, en bij World op 1,07%. Dus dat zou betekenen dat World 78,1% uitmaakt van Aandelen Totaal.
- Taiwan Semicon heeft 0,714% in Totaal, en 6,32% in EM --> EM is 11,3% van Aandelen Totaal.
- American homes 4 rent heeft 0,016% in Totaal en 0,15% in SC --> SC is 10,6% van Aandelen Totaal.

78,1% World
11.3% EM
10,6% SC +
100% Totaal

:)

Ik twijfel nog of ik over wil /moet van de losse World/EM naar Totaal..
- Het kost nu eenmalig 0,1% aan transactiekosten.
+ Het levert jaarlijks 0,1% op qua kosten. (0,4% v/s 0,5%)

Zowel in 2020 als in 2021 lijkt Totaal een hoger rendement te behalen dan World/EM/SC gecombineerd. (gewogen met bovenstaande percentages) 8)7 *confused* :?

[ Voor 11% gewijzigd door SmiGueL op 08-12-2021 12:15 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
radeoxx schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:02:
Zou Meemsan met 1 miljoen instap nu nog interessanter kunnen zijn dan IB met VTI+VXUS? Aangezien Meesman geen dividendlekkage heeft?
Ben even te lui om het precies na te rekenen maar volgens mij is bij 1 miljoen IB het goedkoopst, daarna Rabobank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 104% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S7E-Vigi
Cocytus schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:54:
[...]

Van DeGiro weten we dat ze een tijdje terug niet aan deze regels voldeden, en dat beleggers weldegelijk risico liepen. Ze hebben daar een boete van de AFM voor gekregen. Is in dit topic uitgebreid besproken.

Verder ben ik het wel met je eens dat het gekkenwerk is om je portefeuille in plakjes van hoogstens 20k per broker te verdelen. Wél is het zorg je broker goed uit te zoeken en dus niet met één of andere knakentent in zee te gaan als je een bedrag met vijf of zes cijfers aan het opbouwen bent voor je pensioen, alleen maar om €7,32 per kwartaal aan kosten uit te sparen.
Tsurany schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:58:enkel wanneer het in zijn geheel niet mogelijk is om de aandelen terug te geven zal er van deze regeling gebruik gemaakt kunnen worden
Dus weldegelijk een 'soort van bescherming', daarnaast ben ik wel eens dat het voor sommige gekkenwerk is maar ik geef dus graag € 7.25 extra per kwartaal uit voor 'het gevoel'. Ik heb er meer moeite mee om aan te nemen dat de 'budget' brokers (lees lage kosten) er over 20 jaar nog steeds zijn, van vele zijn de verdienmodellen nogal schimmig zoals bij DeGiro (waar ik ook zit, € 0,- commissie my ass, aansluitkosten voor een beurs in een ander land... etc. Mijn inziens zijn duidelijke transactiekosten transparanter).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:16 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pistachenootje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3Ypu5kZ_OJqr9ErXGLR7wvS8_k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NZFgRih9H6WTkgbq0me6iMUW.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S7E-Vigi
Cocytus schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:17:
Prima, alleen dan zou ik alles bij één of hooguit twee goede broker(s) zetten en niet lopen aanklooien met een stel amateurs. Ik heb IB en daarnaast een beleggingsrekening bij m'n bank o.a. omdat die een voordelig DRIP aanbiedt voor een aantal aandelen.
Idem, het gross van mijn geld zit bij mijn huisbank ING (vrije belegging) en bij Brand New Day (pensioen en vrije beleggingsrekening) en daarnaast klooi ik wat aan met DeGiro voor de hobby. Ik kende IB nog niet en had mijn portfolio al aardig opgebouwd met de (gratis) kernselectie waardoor het momenteel niet aantrekkelijk is om over te stappen. Desalniettemin ben ik meer onder de indruk van IB dan van DeGiro, de kosten die @Pistachenootje hier gedeeld heeft zijn echt goedkoop en hun systemen (Workstation) kwijl ik van _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

S7E-Vigi schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:15:
Dus weldegelijk een 'soort van bescherming', daarnaast ben ik wel eens dat het voor sommige gekkenwerk is maar ik geef dus graag € 7.25 extra per kwartaal uit voor 'het gevoel'. Ik heb er meer moeite mee om aan te nemen dat de 'budget' brokers (lees lage kosten) er over 20 jaar nog steeds zijn, van vele zijn de verdienmodellen nogal schimmig zoals bij DeGiro (waar ik ook zit, € 0,- commissie my ass, aansluitkosten voor een beurs in een ander land... etc. Mijn inziens zijn duidelijke transactiekosten transparanter).
Het is dus niet alleen 7,25 extra per kwartaal als je per 20.000 euro een andere broker nodig hebt, dan zit je op een veelvoud van dat soort kosten aangezien partijen als ING en ABN altijd een betaalrekening verlangen.

De bescherming is er dus enkel tegen slechte bedrijfsvoering. Als je een betrouwbare broker kiest dan heeft het eigenlijk geen meerwaarde.
Cocytus schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:54:
[...]

Van DeGiro weten we dat ze een tijdje terug niet aan deze regels voldeden, en dat beleggers weldegelijk risico liepen. Ze hebben daar een boete van de AFM voor gekregen. Is in dit topic uitgebreid besproken. Het is dus wat al te voorbarig om ongeclausuleerd te zeggen dat "alle" banken/brokers aan de regels voldoen.
Voor zover ik me herinner werden de aandelen wel degelijk in een apart bewaarbedrijf opgeslagen en was dat niet hetgeen de AFM bezwaar tegen maakte?
Verder ben ik het wel met je eens dat het gekkenwerk is om je portefeuille in plakjes van hoogstens 20k per broker te verdelen. Wél is het zorg je broker goed uit te zoeken en dus niet met één of andere knakentent in zee te gaan als je een bedrag met vijf of zes cijfers aan het opbouwen bent voor je pensioen, alleen maar om €7,32 per kwartaal aan kosten uit te sparen. Penny wise, pound foolish is dat.
Ik zelf zie DeGiro niet als een knakentent maar als je dat wel doet kan je met een partij als IB prima uit te voeten voor losse aandelen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tsurany schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:46:
[...]

Voor zover ik me herinner werden de aandelen wel degelijk in een apart bewaarbedrijf opgeslagen en was dat niet hetgeen de AFM bezwaar tegen maakte?
Er waren veel punten waar de AFM problemen mee had en dit was er een van. Klantvermogen werd weliswaar wél in een apart bewaarbedrijf bewaard, maar DEGIRO bewaarde ook eigen vermogen in datzelfde bewaarbedrijf, waardoor de vermogensscheiding niet effectief was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Yup... al subtiel begonnen met voorbereiden van vrouwlief dat ik mogelijk de spaarrekening (deels) ga plunderen voor wat DCA.
Gewoon just in case deze mother-of-all-bubbles inderdaad barst.

Laatste verwachting lijkt te zijn dat Omicron wereldwijd de nieuwe dominante soort is voordat pfizer/moderna het vaccin geupdate hebben (en dan nog produceren, vaccineren zelf, etc). Sommige inschattingen spreken al over weken ipv maanden, omdat het al dominant is in Zuid Afrika terwijl het lange tijd ongemerkt wereldwijd kon verspreiden.

Dat laatste blijkt ook uit de analyse van besmettingen. Zo zijn alle 10+ gevallen in NL uniek kwa DNA, ofwel zijn allemaal door iemand anders/elders besmet geraakt en gaat hier dan ook al langere tijd rond.

Stuk van aanzienlijk meer herbesmettingen wijst tevens op verminderde weerstand (en daarmee steeds meer aandacht voor vaccins en de 100 dagen indicatie van pfizer/rmoderna), waardoor er heel veel zorgen zijn dat de hogere besmettelijkheid wereldwijd gevolgen gaat hebben voor doden/gezondheidszorg gedurende heel 2022.

Kan bijna niet anders dan dat dit een maart 2020 herhaling wordt voor ons beleggers. Tijd voor puts of 2 op algemene indices?

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 02-12-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Xanaroth schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:12:
[...]

Kan bijna niet anders dan dat dit een maart 2020 herhaling wordt voor ons beleggers. Tijd voor puts of 2 op algemene indices?
Nou dat lijkt me een nobrainer dan. Iedereen doet dus de volledige portfolio nu van de hand? :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
MagniArtistique schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:28:
[...]

Nou dat lijkt me een nobrainer dan. Iedereen doet dus de volledige portfolio nu van de hand? :-)
Nee, lekker blijven zitten tenzij je een glazenbol hebt weten te bemachtigen en daarmee het in- en uitstap moment kunt voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S7E-Vigi
[...]

Yup... al subtiel begonnen met voorbereiden van vrouwlief dat ik mogelijk de spaarrekening (deels) ga plunderen voor wat DCA.

Laatste verwachting lijkt te zijn dat Omicron wereldwijd de nieuwe dominante soort is voordat pfizer/moderna het vaccin geupdate hebben (en dan nog produceren, vaccineren zelf, etc). Sommige inschattingen spreken al over weken ipv maanden, omdat het al dominant is in Zuid Afrika terwijl het lange tijd ongemerkt wereldwijd kon verspreiden.

Dat laatste blijkt ook uit de analyse van besmettingen. Zo zijn alle 10+ gevallen in NL uniek kwa DNA, ofwel zijn allemaal door iemand anders/elders besmet geraakt en gaat hier dan ook al langere tijd rond.

Stuk van aanzienlijk meer herbesmettingen wijst tevens op verminderde weerstand (en daarmee steeds meer aandacht voor vaccins en de 100 dagen indicatie van pfizer/rmoderna), waardoor er heel veel zorgen zijn dat de hogere besmettelijkheid wereldwijd gevolgen gaat hebben voor doden/gezondheidszorg gedurende heel 2022.

Er is tevens gemeld dat het ziektebeeld van deze nieuwe variant minder erg blijkt te zijn (tot op heden in SA) dan Delta, dat is dan weer positief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 10:34

tuinïnen

Eventus stultorum magister

[...]

Ik denk dat je even een stapje naar achter moet doen om het grotere plaatje te zien. Je lijkt erg gevangen te zitten in deze nieuwe variant.

In maart 2020 was de reactie zo heftig ivm de vele onzekerheden, inmiddels weten we wel hoe het loopt en we weten ook dat een economie gewoon door kan gaan. Er zijn nu ook veel meer vrijheden dan toen.

Wel denk ik dat er een enorme bubble is, maar dat komt dan niet (direct)_door covid. De hoeveelheid geld in de markt is schrikbarend, maar wat als de geldkraan opeens dichtgaat (hogere rente)? Pas dan denk ik dat er grote onzekerheid gaat ontstaan en winsten worden gepakt / verliezen worden beperkt.
Die hogere rente zal er moeten komen omdat de vraag torenhoog is en niet matched met het aanbod (inflatie). De algehele gedachte is dat het wel mee zou vallen met de inflatie maar ik denk dat we hier wel aan mogen gaan twijfelen of dit toch niet langduriger en heftiger uitpakt dan vooraf gedacht. Op een gegeven moment moet de rente wel omhoog bij de centrale banken en dan gaan we de reactie zien op de beurs.

Maar goed, voor mij maakt het niet uit. Iedere maand inleggen en de mooie bedrijven voor goede waarderingen uitzoeken (zo goed en kwaad als ik kan) en maar vasthouden de komende jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:18
Door dit soort berichten loop je wel kans dat de relatief nieuwe buy-and-hold beleggertjes onder ons gaan panic sellen ;(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S7E-Vigi
Atomius schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:32:
Door dit soort berichten loop je wel kans dat de relatief nieuwe buy-and-hold beleggertjes onder ons gaan panic sellen ;(
In de afgelopen 20 jaar 3 grote crisissen meegemaakt op de beurs (2001: 9/11, 2008 t/m 2015: Financiële crisis en 2020: Corona), nooit 1 aandeel verkocht (want pensioen belegging) en alles kwam weer op zijn pootjes terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 130% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
@MagniArtistique @Atomius die kans bestaat, met name bij de nieuwe/covid beleggers die nog geen echt rode cijfers hebben meegemaakt. Vandaar dat ik het heb over puts. Verzekeringetje afsluiten voor als het echt storm loopt, risico afdekken.

@S7E-Vigi @tuinïnen Er is rondom deze ziekte ook veel ondudielijk. Lijkt (in gezonde jonge mensen) minder heftig, die melden ook nieuwe symptomen zoals hartklachten - iets wat juist oudere patiënten extra kan raken.

Dus voor nu weten we vooral dat er veel meer mensen tegelijk ziek zullen zijn dan nu (wat al de ziekenhuizen zwaar onder druk zet). Het is het de vraag of deze 'afname' van ernstige klachten klopt, en zelfs dan is onduidelijk of dit voldoende is om het veel hogere aantal besmettingen te compenseren.

Gevalletje [risico = kans op besmetting x impact van besmetting]. Omicron gooit in elk geval de kans dat je het krijgt omhoog met 400-500%, dus tenzij het ziektebeeld zeer significant daalt staan we effectief al 1-0 achter.

Gezien we hier beleggen, kom je dus uit bij de vraag hoeveel geld je inzet op een voldoende lagere impact rond ziekenhuis/ic opnames. Hoeveel van je portfolio ben je bereid daarop in te zetten?

edit/update; Pfizer/Moderna hebben ondertussen al de eerste bestellingen binnen voor het 'nieuwe' vaccin dat verbeterd is ten opzichte van de Omicron variant. Zo besteld Engeland nu alvast genoeg om de volledige bevolking opnieuw (2 prikker p.p.) langs te gaan.
Daar zet in elk geval iemand alvast een paar miljard dollar in op een verzekering.
Misschien maar gewoon long PFE/MRNA als verzekering ipv een put op de index...

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 02-12-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
Toen Powell eergister zei dat het er naar uit ziet dat de FED de Tapering een paar maanden eerder afgerond doken de beurzen drastisch naar beneden. 2022 wordt sowieso weer spannend, in de VS worden ze erg emotioneel als Powell spreekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:36:
[...]

Ik zie overigens dat https://www.indexfondsenvergelijken.nl al is bijgewerkt met de nieuwe tarieven van Meesman (niet met de actietarieven van begin volgend jaar). In die vergelijking komt Meesman er nu soms (m.n. bij lagere inleg) gunstiger uit dan Rabo en ING (maar nog steeds minder gunstig dan FitVermogen en ABN-AMRO).
Het geringe absolute verschil was, en is nu dus nog ietsje meer, inderdaad dat het voor de bracket die ik kan wegleggen zo minimaal is dat het in de ruis op die projectie weg valt. Een paar duizend meer of minder op een paar ton, dan scheelt het me wel echt tijd en aandacht om gewoon Meesman te pakken. Bovendien is Meesman eenvoudig en zonder verdere kosten aan de houden als je naar het buitenland (binnen EU) zou vertrekken. Ik weet niet waar jullie willen pensioneren, maar ik acht het aannemelijk dat ik lekker in de Provence oid ga zitten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 02-12-2021 12:05 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Goed, gaat lekker bij Saxo.

Ik heb vanochtend mijn periodieke orders stopgezet (ben bezig met migratie naar ING). De periodieke orders zouden vandaag worden uitgevoerd ipv 28 november (stond in een email). Blijkt dat ze, ondanks dat ik ze stop heb gezet, toch worden uitgevoerd. Ze stonden dus ergens al in een rij om uitgevoerd te worden. Niet erg, maar laat dan, net zoals bij Binck, die rij dan zien.

Tweede issue, volgens de notificaties krijg ik voor elke order 6 euro transactiekosten voor de kiezen, dit terwijl volgens de email van Saxo periodieke orders gratis zijn.

6 producten aangekocht die ik straks ook weer moet verkopen. 72 euro kwijt omdat Saxo een kutplatform heeft. Deze pindakaas is lang niet zo lekker als die van Binck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Xanaroth schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:46:
edit/update; Pfizer/Moderna hebben ondertussen al de eerste bestellingen binnen voor het 'nieuwe' vaccin dat verbeterd is ten opzichte van de Omicron variant. Zo besteld Engeland nu alvast genoeg om de volledige bevolking opnieuw (2 prikker p.p.) langs te gaan.
Die bestellingen gebeuren allemaal voor het geval dat de huidige vaccins niet goed werken. De meerderheid van de vaccin experts die ik volg verwacht dat de huidige versie van mRNA nog behoorlijk goed zal werken tegen ernstige ziekteverloop (minder goed tegen besmetting). Los daarvan is een mRNA update natuurlijk wel verstandig.

Ik zie de huidige reactie van de markt als de gebruikelijke paniek 'over'-reactie. Ik denk dat de situatie totaal niet te vergelijken is met maart 2020, toen alles nog nieuw en onbekend was. Nu weten de meeste landen al prima hoe ze het virus kunnen beheersen en dat heel veel business gewoon door kan gaan.

Ik vermoed dat we een S&P 500 dip/correctie krijgen van rond de 10, misschien 20%, tenzij de markt besluit dat dit ook het moment is om de hele tech bubble te laten leeglopen. Dan gaan we dieper dan 20%. Tot zover mijn voorspellingen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
S7E-Vigi schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:59:
Toen Powell eergister zei dat het er naar uit ziet dat de FED de Tapering een paar maanden eerder afgerond doken de beurzen drastisch naar beneden. 2022 wordt sowieso weer spannend, in de VS worden ze erg emotioneel als Powell spreekt ;)
Dit is ook een belangrijke gebeurtenis inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Pistachenootje schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:15:
[...]
Ik vermoed dat we een S&P 500 dip/correctie krijgen van rond de 10, misschien 20%, tenzij de markt besluit dat dit ook het moment is om de hele tech bubble te laten leeglopen. Dan gaan we dieper dan 20%. Tot zover mijn voorspellingen O-)
Ok, en hoe handel je hiernaar? Heb je al vaker gelijk gehad in voorspellingen? Want dan doe ik gewoon mee!

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
poehee schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:01:
[...]
Ok, en hoe handel je hiernaar?
Niet.
Heb je al vaker gelijk gehad in voorspellingen? Want dan doe ik gewoon mee!
Mijn track record is best aardig, al zeg ik het zelf :) Toch raad ik niemand aan mijn voorspellingen te volgen. Ik dacht dat de opmerking "Tot zover mijn voorspellingen O-) " dat wel duidelijk maakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Pistachenootje schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:12:
[...]

Niet.

[...]

Mijn track record is best aardig, al zeg ik het zelf :) Toch raad ik niemand aan mijn voorspellingen te volgen. Ik dacht dat de opmerking "Tot zover mijn voorspellingen O-) " dat wel duidelijk maakte.
Hahaha, weet ik toch ;)
Wat er ook gebeurt op de beurs, er zijn er genoeg die het voorspeld hebben (en die laten zich horen!).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48
Skyaero schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:09:
Goed, gaat lekker bij Saxo.

...
Tweede issue, volgens de notificaties krijg ik voor elke order 6 euro transactiekosten voor de kiezen, dit terwijl volgens de email van Saxo periodieke orders gratis zijn.

..
Ik heb ook een fundcoach rekening die van Binck naar Saxo is gegaan. Zonder problemen overigens. 6 dec zullen mijn periodieke orders worden uitgevoerd en ook ik heb de mail gehad waarin staat dat ik hier geen transactiekosten voor hoef te betalen. Als dit wel zo blijkt te zijn ga ik eerst wel eens contact zoeken met Saxo. Afhankelijk van wat ze zeggen zal ik verder kijken.

Volgens mij kun je de helft van je genoemde transactiekosten gewoon claimen want gemailde afspraak is afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelzakje
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-08 21:13
Aardappelzakje schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:58:
https://www.barrons.com/a...6393776?mod=hp_LEADSUPP_1

Dit is gezien de spanningen tussen China en de VS wel interessante materie. Is het reëel om te verwachten dat Chinese aandelen straks niet langer verkrijgbaar zijn op de Amerikaanse markt. En wat betekent dit voor je aankopen? Wat betekent dit voor indexfondsen (NT) en ETF's voor opkomende markten? Volgens mij zijn die in veel gevallen ook op basis van de US-listings.

In eerste instantie was mijn reactie dat de gecombineerde financiële (en ook politieke) belangen op z'n minst behoorlijk genoemd kunnen worden: 2 biljoen aan marktwaarde. Maar er gebeuren al genoeg gekke dingen... Als een reële kans bestaat op de-listing dan zullen de koersen door het putje gaan en dan zullen de retailbeleggers waarschijnlijk het minst geïnformeerd zijn en aan het kortste eind trekken. Veel brokers bieden lokale listings immers niet aan.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Moeten we onze US-listings gaan omruilen of loopt het zo'n vaart niet?
Naar aanleiding van een eerdere post van mij en wat reacties van anderen hierop: het lijkt erop dat (de meeste) Chinese holdings van het NT EM ook de HKG-listing hebben in plaats van de US-listing: https://markets.ft.com/da...ldings?s=NL0011515424:EUR

Misschien was dit al een tijdje, maar in het licht van de huidige dalingen en perikelen vind ik dat wel een fijne gedachte. Ik overweeg mijn individuele posities van US-listings nu toch (met verlies) van de hand te doen nu er geen einde aan de spanning en de dalingen lijkt te komen. Ik heb best vertrouwen in Chinese bedrijven en aandelen, maar fundamentals lijken hier allang geen rol meer te spelen. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Aardappelzakje op 02-12-2021 15:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
Aardappelzakje schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:20:
[...]

Naar aanleiding van een eerdere post van mij en wat reacties van anderen hierop: het lijkt erop dat (de meeste) Chinese holdings van het NT EM ook de HKG-listing hebben in plaats van de US-listing: https://markets.ft.com/da...ldings?s=NL0011515424:EUR

Misschien was dit al een tijdje, maar in het licht van de huidige dalingen en perikelen vind ik dat wel een fijne gedachte. Ik overweeg mijn individuele posities van US-listings nu toch (met verlies) van de hand te doen nu er geen einde aan de spanning en de dalingen lijkt te komen. Ik heb best vertrouwen in Chinese bedrijven en aandelen, maar fundamentals lijken hier allang geen rol meer te spelen. :P
Je koopt dit soort fondsen niet voor de handel en die indruk bekruipt me wel een beetje. Het is volkomen normaal dat binnen de samenstelling van een All Market cap portfolio (Nou ja.. met NT fondsen kom je tot 83%) bepaalde onderliggende fondsen zoals nu Emerging Markets minder presteren. Er zullen ook jaren aanbreken dat je gehele portfolio het gewoon slecht zal gaan doen. Dat Small caps en World nu in de dubbele cijfers (29% en 27% hier) in de plus staan is geen garantie voor de opvolgende jaren. Als je beseft dat het gemiddelde rendement van zo'n portfolio varieert tussen de 6 á 8% kun je er vanuit gaan dat je ook hele slechte jaren gaat meemaken waar je dus in een heel jaar een negatief rendement zult behalen.

Zoals bekend is bij Buy and Hold beleggen met breed gespreide index fondsen, is dat het timen van de markt alleen weggelegd voor een enkele gelukkige die het lot treft. De anderen zullen altijd verkeerd timen en meer verlies leiden dan gewoon in de markt blijven zitten. In de markt blijven zitten betekent ook dat je relatief goedkoop bijkoopt op de momenten dat het wat minder gaat en zult profiteren als de markt weer opveert naast alle bijkomende zaken als compound interest.

Mijn advies, niet meer naar je portfolio kijken en wat anders gaan doen en als je er echt last van hebt dan kun je beter gaan stoppen met beleggen. Dan kun je beter je hypotheek af gaan lossen of duurzame maatregelen nemen zoals aanschaf zonnepanelen om een gegarandeerd rendement te behalen zonder extreme fluctuaties.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 02-12-2021 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Miki schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:14:
[...]

Zoals bekend is bij Buy and Hold beleggen met breed gespreide index fondsen, is dat het timen van de markt alleen weggelegd voor een enkele gelukkige die het lot treft.
Mij bekruipt altijd het gevoel dat de B&H strategie gepromoot wordt door degenen die echt weten wat ze doen, zodat de onwetende belegger de verliezen van de grote partijen beperkt. Juist de recente opkomst van indexfondsen is voor zover ik weet nog niet eerder getest in een echt zware beurscrash, als kleine beleggers dan inderdaad niet verkopen zou dat de crash best eens kunnen dempen.
Pagina: 1 ... 53 ... 220 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij