Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:53
seadogg schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 06:54:
Zijn er dividend-jagers hier?
Ik lees steeds meer de sub “dividends” op bijvoorbeeld reddit en moet zeggen dat het best interessant is, echter kan ik weinig Nederlandse mensen / info vinden.

Ik heb een aantal stocks waarbij ik een minimaal bedrag aan dividends binnen krijg, maar dit zet natuurlijk geen zoden aan de dijk.

Iemand die tips heeft? Of eventueel zelf ervaring heeft in bepaalde stocks?

(Ik heb vanguard, shell, microsoft en s&p500 waarbij ik dividend ontvang)
Vooral veel lezen. Begin bij de blogs en dan kom je vanzelf verder.
Ikzelf heb Unilever, ASR, ING, Acomo, Shell voor de dividenden. Ook Rabobank certificaten.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 20:56
Pistachenootje schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:04:
Kan iemand met een ING beleggingsrekening bevestigen of je Triodos Groenfonds nog gratis kan aankopen?
Ja, heb poosje terug de opgeheven MoneYou groendeposito omgezet in Groenfonds bij Ing, ging snel en gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinberghuis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-08 22:26
Even over een ander soort belegging.. met de huidige stijging van de energieprijzen en de verwachte ontwikkeling dat de energievraag de komende jaren alleen maar toeneemt. En China die veel vloeibaar gas opkoopt.

Wat doen jullie met jullie energie contract? 3 jaar vast of toch jaarlijks wisselen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@erwinberghuis Dat is geen belegging, en zelfs als je het als "investering" wil reframen (wat het ook niet is) is het niet op de beurs. Bespreken in welke energiebedrijven je zou moeten investeren is iets voor dit topic; bespreken wat je met je energiecontract aanmoet past in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:13
Zr40 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:16:
[...]

Ik heb het nooit zonder geprobeerd, maar ze zeggen zelf dat het altijd moet. Het is hun manier om te controleren dat de intentie klopt. En ze hebben te maken met banken wereldwijd, die niet altijd even nauwkeurig zijn met het meesturen van de omschrijving. Door het aan te melden weet je zeker dat je storting niet wordt teruggestuurd.

Eventueel een mogelijkheid is om een periodieke storting aan te melden, die kan je dan automatiseren aan de kant van jouw bank.
😄, ik heb het eigenlijk altijd maandelijks zonder aanmelden gedaan en dit gaat inmiddels al jaren goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinberghuis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-08 22:26
MneoreJ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:43:
@erwinberghuis Dat is geen belegging, en zelfs als je het als "investering" wil reframen (wat het ook niet is) is het niet op de beurs. Bespreken in welke energiebedrijven je zou moeten investeren is iets voor dit topic; bespreken wat je met je energiecontract aanmoet past in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier.
Sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Krijg steeds meer kriebels van Saxo.. Ze bellen wel, reageren wel op tickets, maar er lijkt bij niemand een lampje te gaan branden dat die zooi echt rammelt. Zelfs al de 'its not a bug, its a feature!' gehad 8)7 .
Oh en ze kunnen echt niks zeggen over 'of' laat staan 'wanneer' zaken opgepakt worden, blijkbaar is er een aardige backlog aan issues. Moraal van het verhaal, leer er maar omheen werken of mee leven.

Daar betaal je dan na het hele binck green/blue/black en servicekosten gedoe juist relatief veel voor tegenover menig andere broker...

Ga morgen maar eens even de ING bellen over hun aanbod. Kon voorheen assortiment online inzien, blijkbaar nu niet meer en wil eens mijn portfolio vergelijken om te zien of ik alles kan aanhouden bij een overstap.
Tevens een trial account aanmaken bij Interactive Brokers om daar eens wat uit te proberen.

Dan kan ik eind deze maand bij de maandelijkse inleg de eerste aankoop doen in het nieuwe account.

Verwacht dat ik dit jaar nog even het verloop aankijk bij het bestaande portfolio, om in mijn vakantie in januari de knoop definitief door te hakken en sessie doe van verkoop->transfer->terugkoop.

[ Voor 27% gewijzigd door Xanaroth op 07-10-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:46
Xanaroth schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:37:
Krijg steeds meer kriebels van Saxo.. Ze bellen wel, reageren wel op tickets, maar er lijkt bij niemand een lampje te gaan branden dat die zooi echt rammelt. Zelfs al de 'its not a bug, its a feature!' gehad 8)7 .
Oh en ze kunnen echt niks zeggen over 'of' laat staan 'wanneer' zaken opgepakt worden, blijkbaar is er een aardige backlog aan issues. Moraal van het verhaal, leer er maar omheen werken of mee leven.

Daar betaal je dan na het hele binck green/blue/black en servicekosten gedoe juist relatief veel voor tegenover menig andere broker...

Ga morgen maar eens even de ING bellen over hun aanbod. Kon voorheen assortiment online inzien, blijkbaar nu niet meer en wil eens mijn portfolio vergelijken om te zien of ik alles kan aanhouden bij een overstap.
Tevens een trial account aanmaken bij Interactive Brokers om daar eens wat uit te proberen.

Dan kan ik eind deze maand bij de maandelijkse inleg de eerste aankoop doen in het nieuwe account.

Verwacht dat ik dit jaar nog even het verloop aankijk bij het bestaande portfolio, om in mijn vakantie in januari de knoop definitief door te hakken en sessie doe van verkoop->transfer->terugkoop.
Ik heb net voordat het account over is gezet naar Saxo alles overgeboekt naar IB (handmatig - dus verkoop-overboeken-koop, kon ik gelijk de portefeuille wat anders indelen - dus nu gewoon weer buy&hold - ik koop alleen zolang ik geen cash nodig heb). Het beëindigen van de rekening met een ticket ingeschoten (saldo staat op 0 - kreeg wel allerlei marge calls om mijn oren zonder dat ik een positie had, elke twee minuten- ook lekker).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06

Klinkt als de Saxobank die ik ken van bijna 10 jaar geleden!...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:00

Mocht je specifieke fondsen of aandelen op het oog hebben dan kan ik eventueel dit ook voor je nagaan desnoods via een DM.
Let daarbij op dat de broker omgeving van ING echt heel simplistisch is en alleen basale koersinformatie biedt. In mijn ogen is het prima voor buy and hold beleggers, maar als je wat meer hands-on wilt beleggen dan zou ik je ING sterk afraden ondanks dat ik zelf daar naar tevredenheid een beleggingsrekening heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-07 15:57
poehee schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

Ik heb net voordat het account over is gezet naar Saxo alles overgeboekt naar IB (handmatig - dus verkoop-overboeken-koop, kon ik gelijk de portefeuille wat anders indelen - dus nu gewoon weer buy&hold - ik koop alleen zolang ik geen cash nodig heb). Het beëindigen van de rekening met een ticket ingeschoten (saldo staat op 0 - kreeg wel allerlei marge calls om mijn oren zonder dat ik een positie had, elke twee minuten- ook lekker).
Man, wat een puinhoop die nieuwe omgeving. Vandaag was ik er helemaal klaar mee en alle posities gesloten. Kreeg/krijg ik om de minuut een paar mails over overschrijding margin budget. Ik bellen, werd inderdaad gezegd dat het een fout is en ze dit nit uit kunnen zetten. Ik gebruikte voorheen Binck, dat was nog wel ok, maar wel prijzig. Dat ga ik echt niet voor Saxo betalen. Ik gebruikte Binck voor buy and hold naast een DeGiro account. Heb Bux op het oog gezien het gemak en alles staat bij ABN daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robby609
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 20:11
mrtve schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:55:
[...]

Man, wat een puinhoop die nieuwe omgeving. Vandaag was ik er helemaal klaar mee en alle posities gesloten. Kreeg/krijg ik om de minuut een paar mails over overschrijding margin budget. Ik bellen, werd inderdaad gezegd dat het een fout is en ze dit nit uit kunnen zetten. Ik gebruikte voorheen Binck, dat was nog wel ok, maar wel prijzig. Dat ga ik echt niet voor Saxo betalen. Ik gebruikte Binck voor buy and hold naast een DeGiro account. Heb Bux op het oog gezien het gemak en alles staat bij ABN daar.
Bux X is een CFD platform en Bux 0 heeft een beperkt aanbod. Service bij Bux 0 is wel aardig maar volgens mij alleen via de app. In het topic al vaker voor en nadelen benoemt maar zou ze wel doornemen voor je een keuze maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 21:22
Hoe kijken jullie aan tegen een equal weighted etc? Wat zijn de voors en tegens?
Denk dat je enerzijds rendement laat liggen maar aan de andere kan is het ook weer stabieler (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:57

oscar82

De ondertitel

Trezzahn schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:21:
Hoe kijken jullie aan tegen een equal weighted etc? Wat zijn de voors en tegens?
Denk dat je enerzijds rendement laat liggen maar aan de andere kan is het ook weer stabieler (denk ik).
Hangt er van af wat je stabiel vindt. Vind je de markt als geheel stabiel? Dan zorgt een afwijking van het volgen van de markt voor afwijkende stabiliteit. Dat kan zowel positief als negatief uitpakken en je weet van te voren niet wat wat is, anders zou iedereen die stabiliteit zoekt dat wel doen. Kijk naar de superstabiele bedrijven die zo werder gewaardeerd vanwege hun stabiele dividend. Eén zwarte zwaan of pandemie en ;w

Plus, als je equal weighted toepast, koop je waarschijnlijk niet alle 3700 posities die in bijv een VWRL ETF zitten. Dan zou je namelijk gigantisch overweighted in small caps en emerging markets zitten. Je gaat daar dus keuzes in maken die in het verleden misschien voor de beste resultaten hebben gezorgd, maar je wijkt bewust af van de markt als geheel. Dus: wederom afwijkende, maar niet per se betere stabiliteit ten opzichte van de markt als geheel.

Wat ik wel erg knap vind is hoe Van Eck met z'n equal weighted developed world ETF de ontwikkelde wereldmarkt heel goed weet te benaderen / na te bootsen met slechts ~100 posities. Daarmee nemen ze dus bewust wat meer risico op individuele posities (een soort stock picking XL, of steeds de beste uit een bepaalde sector of gebied selecteren), en daardoor hoeven zij dus niet de hele markt te bezitten. Minder trades = minder te managen = lagere kosten.

De uitvoering van een equal weighted portfolio met 100 posities is iets dat een gevorderde amateur in theorie zelf zou kunnen beheren. In theorie. Het moeilijkste lijkt mij het uitzoeken van de juiste posities om met die 100 een soortgelijk resultaat te behalen als de markt als geheel. En als het volgen van die marktfactor toch je streven is als particulier, waarom zou je dan niet de markt gewogen wereld ETF nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trezzahn schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:21:
Equal weight geeft natuurlijk minder gewicht aan de Apple en Google's van deze wereld. Gezien de huidige waarderingen lijkt me dat op zich wel verstandig. Maar is equal weight de beste manier om dat te bereiken? Ik denk van niet. Equal weight zorgt namelijk voor behoorlijk wat extra transacties. Ik zou dan eerder kiezen voor bijvoorbeeld 80% VWRL + 20% ZPRV&ZPRX. Dat geeft ook minder gewicht aan de grote jongens maar dan met een value tilt.

Overigens was equal weight niet stabieler dan een normaal index fonds. Zie hier.

edit: maar VanEck equal weight heeft volgens mij geen dividendlek, wat weer een voordeeltje is natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 08-10-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:23
Waar halen jullie inspiratie voor ETF's, en hoe nemen jullie beslissingen?
Er is zoveel aanbod, zoveel keuze maar ik merk voor mezelf dat ik steeds terugval op de saaie, conservatieve spreiding.

Is er ergens een site waar je deze kan ingooien en zien dat bepaalde sectoren ondervertegenwoordigd zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan Pharma of Duurzaam, dat zijn bijvoorbeeld sectoren die ik huidig wellicht niet genoeg meeneem (tenzij via de IWDA). Maar ik zoek een meer structurele aanpak om dit te bekijken, in plaats van ad-hoc :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_0zQRBbO_Ed9gI1XqL204p53Oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m2X013f8EpKKwKsO1LWVbdGx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:59
IndigoX schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:38:
Lezen, heel veel lezen. Plan maken. Dan het plan verfijnen richting een aantal (niet meer dan 10) productcategorieën. Dan bij de productcategorie een product kiezen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er is zoveel aanbod, zoveel keuze maar ik merk voor mezelf dat ik steeds terugval op de saaie, conservatieve spreiding.
Ik ga gewoon voor het volgen van de wereldeconomie, en zonder dividend. Dus ik ben uitgekomen bij VWCE.

Maar ik denk dat je vraag breder is. En daardoor wordt hij persoonlijk. Het gaat er om wat je wil, en hoeveel risico je wilt lopen. Maar ook wat je toekomstbeeld is. Denk je dat olie nog jaren en jaren heel winstgevend is, of denk je dat de transitie veel geld gaat opleveren voor groene bedrijven. Denk je dat Pharma groter wordt of kleiner. etc etc. Wil je risico lopen en daardoor kans op enorme winsten (gokken op deelmarkten) of wil je voor zekerheid gaan (spreiding).
Voor iedere belegger zal dat anders zijn.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paprika
  • Nu online
Mijn gegevens ingevuld op https://www.indexfondsenvergelijken.nl en toen was ik er snel uit en nooit meer teruggekeken. De saaie spreiding dus. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 08-10-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Pistachenootje schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:21:
[...]

Equal weight geeft natuurlijk minder gewicht aan de Apple en Google's van deze wereld. Gezien de huidige waarderingen lijkt me dat op zich wel verstandig. Maar is equal weight de beste manier om dat te bereiken? Ik denk van niet. Equal weight zorgt namelijk voor behoorlijk wat extra transacties. Ik zou dan eerder kiezen voor bijvoorbeeld 80% VWRL + 20% ZPRV&ZPRX. Dat geeft ook minder gewicht aan de grote jongens maar dan met een value tilt.

Overigens was equal weight niet stabieler dan een normaal index fonds. Zie hier.

edit: maar VanEck equal weight heeft volgens mij geen dividendlek, wat weer een voordeeltje is natuurlijk.
Ik snap de comment van extra transacties niet zo tov je voorstel van VWRL+20% ZPRV&ZPRX?

Je kan ook VWRL + equal weight ETF nemen? Dat zou dan toch gelijk zijn qua transactie? (Of ging je hier uit van zelf equal weight samen stellen met individuele stocks?)

BV sp500 equal weight als vervanging voor een deel van IWDA world of VWRL kan je gebruiken om de aangehaalde exposure naar de Apples/FB/Googles wat omlaag te halen. Je krijgt dan natuurlijk ook wat meer US exposure, maar dat valt mee aangezien flink deel van IWDA/VWRL sowieso ook al US is. Kwestie van kijken in Excel welk percentage equal weight ETF een acceptabele verdeling geeft.

Acceptabele verdeling is natuurlijk smaak/koffie dik kijken: Want er zijn natuurlijk ook genoeg meningen te vinden die juist vinden dat je meer exposure naar die namen of tech moet hebben en bv Nasdaq ETF moet toevoegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 21:22
oscar82 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:52:
[...]

Hangt er van af wat je stabiel vindt. Vind je de markt als geheel stabiel? Dan zorgt een afwijking van het volgen van de markt voor afwijkende stabiliteit. Dat kan zowel positief als negatief uitpakken en je weet van te voren niet wat wat is, anders zou iedereen die stabiliteit zoekt dat wel doen. Kijk naar de superstabiele bedrijven die zo werder gewaardeerd vanwege hun stabiele dividend. Eén zwarte zwaan of pandemie en ;w

Plus, als je equal weighted toepast, koop je waarschijnlijk niet alle 3700 posities die in bijv een VWRL ETF zitten. Dan zou je namelijk gigantisch overweighted in small caps en emerging markets zitten. Je gaat daar dus keuzes in maken die in het verleden misschien voor de beste resultaten hebben gezorgd, maar je wijkt bewust af van de markt als geheel. Dus: wederom afwijkende, maar niet per se betere stabiliteit ten opzichte van de markt als geheel.

Wat ik wel erg knap vind is hoe Van Eck met z'n equal weighted developed world ETF de ontwikkelde wereldmarkt heel goed weet te benaderen / na te bootsen met slechts ~100 posities. Daarmee nemen ze dus bewust wat meer risico op individuele posities (een soort stock picking XL, of steeds de beste uit een bepaalde sector of gebied selecteren), en daardoor hoeven zij dus niet de hele markt te bezitten. Minder trades = minder te managen = lagere kosten.

De uitvoering van een equal weighted portfolio met 100 posities is iets dat een gevorderde amateur in theorie zelf zou kunnen beheren. In theorie. Het moeilijkste lijkt mij het uitzoeken van de juiste posities om met die 100 een soortgelijk resultaat te behalen als de markt als geheel. En als het volgen van die marktfactor toch je streven is als particulier, waarom zou je dan niet de markt gewogen wereld ETF nemen?
Stabiele markt? Nee. Echter door de gelijke weging zou je kunnen stellen dat de ETF minder zou dalen wanneer bij een individuele positie stront aan de knikker is. Bij een VWRL zou een Microsoft of Apple die dus marketcapweighted (is dat een woord?) is, VWRL sterker dalen dan bij een gelijke weging. Of zie ik dat verkeerd?

Je geeft aan met VWRL meer overwogen in SC en emerging te zitten, maar als je dat niet zou willen en je zou bij wijze van de 100 ' grootste' bedrijven aan je portefeuille willen toevoegen, dan zou je bijvoorbeeld 70% VWRL kunnen doen en 30% TGET of TSWE kunnen toevoegen om meer maar ook minder volatiel de grotere bedrijven te volgen.

Stockpicking XL zit wel wat in, alleen heb ik zelf niet de kennis en kunde om zelf die selectie te maken. VanEck heeft overigens wel een overzichtelijke website met informatie. Daarnaast in Nederland gevestigd dus ook geen dividendlek (de meeste fondsen) maar dat is dan weer verwaarloosbaar in het geval van 70% VWRL en 30% TSWE.
Pistachenootje schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:21:
[...]

Waarom zou gelijke weging voor extra transacties moeten zorgen? Als het de ETF eens of tweemaal per jaar herweegt, zou dat toch gelijk moeten zijn aan een ETF die de markt volgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ko.Kane schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:14:
[...]
Ik snap de comment van extra transacties niet zo tov je voorstel van VWRL+20% ZPRV&ZPRX?
Trezzahn schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:22:
[...]
Waarom zou gelijke weging voor extra transacties moeten zorgen? Als het de ETF eens of tweemaal per jaar herweegt, zou dat toch gelijk moeten zijn aan een ETF die de markt volgt?
Alles op gelijke grote houden levert extra transacties op. Bijv. turnover van VWRL is 7%, van TGET is 34%. Markt gewogen levert relatief weinig transacties op omdat je groeiende posities gewoon kan laten groeien, en omgekeerd.

Nou hebben ZPRV en ZPRX ook hogere turnover (exacte cijfers worden niet gerapporteerd door Morningstar), die zijn immers value weighted. Waarom stel ik ze dan toch voor? Het effect dat equal weight heeft is dat het een licht factor fonds wordt. 100% EUSA bijv. geeft lichte factor loading op value, size en profitability. Dit effect kun je ook bereiken door een kleiner portie echte factor fondsen aan VWRL toe te voegen. Dat zou mijn voorkeur hebben.

TGET (eventueel aangevuld met VWRL) is ook geen slechte portefeuille wat mij betreft, maar de verhouding extra transactie kosten t.o.v. bereikte factor loading is niet mijn smaak. Smaken verschillen natuurlijk.

Edit: ik lees overigens wel dat de schrijver van dit artikel tot een andere inschatting komt voor de interne transactie kosten. Die zijn volgens hem relatief laag doordat het fonds slechts de 250 meest liquide aandelen heeft. Zou kunnen denk ik maar toch interessant om te zien dat ze 0.1% achter blijven op de index. Het dividendlek wordt op 0,42%-1,05% ingeschat. Er zit ook een regio cap in waardoor Noord Amerika nu op 40% is gecapped.

Nu heb ik geen factor data bij de hand van TGET maar ik vermoed dat deze minder factor loading zal hebben dan bijv. EUSA, dat veel meer kleine aandelen bevat.

[ Voor 12% gewijzigd door Pistachenootje op 08-10-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
In de voorwaarden van FitVermogen staat dat ze het onderbrengen bij de Giro. Heeft dat nog gevolgen voor het garantiestelsel: stel de Giro maakt er een zooitje van en raakt je aandelen kwijt, geldt de 20.000 euro garantielimiet dan voor zowel mijn account bij de Giro als mijn account bij FitVermogen?
Zie hieronder, dank je @Qwerty-273

[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 08-10-2021 18:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
Onlangs hebben we u geïnformeerd dat uw rekening verhuist naar Saxo Bank. U heeft op dit moment Portfolio Based Margin (PBM) geactiveerd op uw rekening. Voor dit product heeft u een separate PBM-overeenkomst met ons afgesloten. Omdat deze rekening op korte termijn gemigreerd wordt naar het Saxo Platform en er nieuwe platformgebruiksvoorwaarden gelden die van toepassing zijn op alle producten, wordt uw bestaande PBM-overeenkomst hierbij per direct opgezegd. Dit betekent dat de PBM-overeenkomst tegelijk met de verhuizing naar Saxo Bank op 8 november eindigt.

Momenteel werken wij hard aan het finaliseren van een vergelijkbaar margin model. Uiteraard houden we u op de hoogte van deze ontwikkelingen en informeren wij u zo spoedig mogelijk over eventuele gevolgen voor uw portefeuille.
Ik gok dat dit reden was dat Binck nog steeds niet mijn rekening over had gezet naar Saxo... weer een item op voor op de lijst wat dus niet werkt bij Saxobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RemcoDelft schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:44:
In de voorwaarden van FitVermogen staat dat ze het onderbrengen bij de Giro.
Dit is nieuw voor mij. Heb je een link of een quote?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

@RemcoDelft en @Pistachenootje Ik denk dat het gaat over de volgende tekst in de voorwaarden:
Artikel 13 Bewaring gelden en/of Effecten
FitVermogen neemt geen geld of Effecten van u in ontvangst en houdt uw geld en Effecten niet onder zich.
FitVermogen gebruikt de Giro om uw geld en Effecten te bewaren
Maar de term "de Giro" is niet een verwijzing naar DeGiro (onderdeel van flatexDEGIRO). De term "Giro" wordt aan het begin van de voorwaarden verduidelijkt als:
Giro
NNIP Beleggersgiro B.V., een bewaarinstelling als bedoeld in artikel 7:17 Nadere Regeling gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft;

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:54
Hielko schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:48:
[...]

Ik gok dat dit reden was dat Binck nog steeds niet mijn rekening over had gezet naar Saxo... weer een item op voor op de lijst wat dus niet werkt bij Saxobank.
Per direct over een maand :? Zorgvuldige woordkeuze ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:30
DappereDodo schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 06:17:
[...]

Per direct over een maand :? Zorgvuldige woordkeuze ook...
Ze zeggen hem nu op en hanteren een maand opzegtermijn. Dat kan je ook niet meteen doen omdat hij mogelijk posities moet sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
DIJK schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 08:59:
[...]

Ze zeggen hem nu op en hanteren een maand opzegtermijn. Dat kan je ook niet meteen doen omdat hij mogelijk posities moet sluiten.
Geen idee of ze dat bedoelen. Kans net zo groot dat ze bedoelden 8 oktober ipv 8 november. Maar goed, overstap van Binck naar Saxo.

- Geen securities lending
- Geen portfolio margin
- Geen Nederlandse IPOs

En ik heb niks van ze gehoord, maar vermoed ook dat de formulieren die ik heb ingevuld voor lagere Canadese en Franse withholding taxes bij Binck niet meeverhuizen. Maar ik gok dat ze me daar niet over informeren, en als ik er dan in de praktijk ineens achter kom ik lekker in de stront mag zakken van de support. Maar wie weet kunnen ze me nog positief verrassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hielko schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:46:
Maar wie weet kunnen ze me nog positief verrassen...
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08 12:42
Pistachenootje schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 15:23:
[...]
Edit: ik lees overigens wel dat de schrijver van dit artikel tot een andere inschatting komt voor de interne transactie kosten. Die zijn volgens hem relatief laag doordat het fonds slechts de 250 meest liquide aandelen heeft.
Jeetje, gelukkig zijn er nog mensen die deze details lezen. Mijn schatting komt overigens uit een document van VanEck wat ik niet publiek mocht delen. Daarmee is mijn schatting wel redelijk precies ;-)

Helaas bestaat TGET trouwens niet meer sinds gisteren: https://www.vaneck.com/nl...ights/together-stronger2/

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gerbenvl
Paprika schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:48:
[...]

Mijn gegevens ingevuld op https://www.indexfondsenvergelijken.nl en toen was ik er snel uit en nooit meer teruggekeken. De saaie spreiding dus. :+
Hier een iets mindere fan van die site. Want:

• Hij gaat uit van een dividendlek van 0,00% op Nederlandse fondsen.
• Interne transactiekosten en uitleeninkomsten worden genegeerd.
• Er wordt altijd rekening gehouden met transactiekosten voor fondsen. Geen enkel fonds rekent altijd transactiekosten. Het is altijd een swing pricing-mechanisme. Als je dit doet, is het oneerlijk om de spread voor een ETF niet te berekenen.
• Je komt altijd uit op een "reken je rijk" met NL fondsen. Hij gaat ervan uit dat alle fondsen hetzelfde rendement opleveren. Dit kan ik me niet voorstellen met bijvoorbeeld fondsen als NN die er 30-40% naar market cap uitgooien.
• Veel interessante fondsen en brokers (IB!) staan niet op zijn lijst.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:15
Gerbenvl schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:40:
[...]

Hier een iets mindere fan van die site. Want:

• Interne transactiekosten en uitleeninkomsten worden genegeerd.
• Er wordt altijd rekening gehouden met transactiekosten voor fondsen. Geen enkel fonds rekent altijd transactiekosten. Het is altijd een swing pricing-mechanisme. Als je dit doet, is het oneerlijk om de spread voor een ETF niet te berekenen.
• Je komt altijd uit op een "reken je rijk" met NL fondsen. Hij gaat ervan uit dat alle fondsen hetzelfde rendement opleveren. Dit kan ik me niet voorstellen met bijvoorbeeld fondsen als NN die er 30-40% naar market cap uitgooien.
• Veel interessante fondsen en brokers (IB!) staan niet op zijn lijst.
Maar op die site staat juist dat je eraan bij hebt gedragen
Met dank aan gerbenvl voor het analyseren van de jaarverslagen van fondsaanbieders om zo de gemiddelde dividendlekkage te bepalen.
Huh? Toch niet blij met het eindresultaat of? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Atomius schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:15:
[...]
Maar op die site staat juist dat je eraan bij hebt gedragen
Enkel dividendlek % van Ierse ETFs komen van mijn berekeningen. Verder geen bijdrage van mij op die site :-)

Edit: staat nog wel op mijn lijstje om contact te zoeken met de eigenaar om dit allemaal te verbeteren. Maar sommige punten zullen lastig zijn.

Voelt voor mij altijd wat pijnlijk als mensen 100% op kosten met die site een keuze maken.

[ Voor 29% gewijzigd door Gerbenvl op 09-10-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gerbenvl schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:40:
Welk van de genoemde fondsen hebben een dividendlek dan?
• Er wordt altijd rekening gehouden met transactiekosten voor fondsen. Geen enkel fonds rekent altijd transactiekosten.
Volgens mij gaat het om de transactiekosten van de broker en niet die van het fonds. Zo rekent Rabobank 0.1% voor beleggingsfondsen (zoals de NT fondsen) en rekent Meesman 0.25%.
Uiteraard is het verwachte rendement/dividend een grote gok (daarom moet je die ook zelf invullen). Aangezien het doel is om te kijken naar lange termijn beleggen in breed gespreide fondsen, lijkt me de aanname te verdedigen, aangezien je alleen achteraf kunt bepalen of bijvoorbeeld de keuze van NN om er 30-40% marketcap uit te gooien de juiste keuze was. Als die site het rendement en het verschil tussen de verschillende fondsen precies zou kunnen voorspellen, zou geweldig zijn, maar niet realistisch.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:21:
[...]

Ik denk alle Nederlandse fondsen met wereldwijde aandelen. Daar zit ongetwijfeld een land bij met >15% dividend belasting waarbij ze het deel boven de 15% ook niet terug kunnen claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Is er hier al iemand overgezet naar Saxo met een Binck Fundcoach rekening?
Eerder deze week een mail met informatie hierover ontvangen, de rekening zal omgezet worden naar een Zelf Beleggen rekening. Je zou dan dus ook aandelen kunnen kopen met hetzelfde account.
Tarieven blijven gelijk en periodiek beleggen blijft mogelijk en gratis. De €1 start tarief bij een handmatige transactie vervalt. Het wordt dus €1 goedkoper om je stukken te verkopen, de minimale €6 blijft echter.

Er wordt ook gesproken over dat er fracties van ETF’s gekocht kunnen worden. Hoe werkt dit dan? Ik heb dan het vermoeden dat je een fractie van het aandeel dan “leent” bij de broker. Lijkt me toch niet helemaal veilig.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerbenvl
Ik denk allemaal, meer info hier: https://www.financieelona...ondsen_en_dividendlekkage

Het is weinig. Maar inclusief interne transactiekosten en nog wat andere kosten kan bijvoorbeeld NT World zomaar eens 0,10% duurder zijn als iedereen denkt. De calculator van de site geeft dat nu niet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Volgens mij gaat het om de transactiekosten van de broker en niet die van het fonds. Zo rekent Rabobank 0.1% voor beleggingsfondsen (zoals de NT fondsen) en rekent Meesman 0.25%.
Zie soms toch nog instapkosten van het fonds staan, zoals bij Actiam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Uiteraard is het verwachte rendement/dividend een grote gok (daarom moet je die ook zelf invullen). Aangezien het doel is om te kijken naar lange termijn beleggen in breed gespreide fondsen, lijkt me de aanname te verdedigen, aangezien je alleen achteraf kunt bepalen of bijvoorbeeld de keuze van NN om er 30-40% marketcap uit te gooien de juiste keuze was. Als die site het rendement en het verschil tussen de verschillende fondsen precies zou kunnen voorspellen, zou geweldig zijn, maar niet realistisch.
Inderdaad rendement is een gok, niet realistisch te voorspellen en alleen achteraf te bepalen. Juist daarom vind ik de aanname dat alles gelijk rendeert niet verstandig. Verwachtte waarde en resultaat zou daarom niet weergegeven moeten worden op de site naar mijn mening. Alleen geschatte kosten bij een bepaald rendement.

Er zijn sterke theorieën waarom het lange termijn verwachtte (!) rendement bij ESG fondsen lager zou zijn. Reden temeer om de aanname dat het gelijk zou renderen niet te maken. Persoonlijk vind ik ook dat ESG beleggen wat richting actief beleggen schuift, dus ik ben niet zo'n fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

The_FrankO schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:22:
Er wordt ook gesproken over dat er fracties van ETF’s gekocht kunnen worden. Hoe werkt dit dan? Ik heb dan het vermoeden dat je een fractie van het aandeel dan “leent” bij de broker. Lijkt me toch niet helemaal veilig.
Aandelen zijn inderdaad gehele eenheden en partijen die je delen laten verhandelen bezitten zelf inderdaad ook alleen gehele aandelen. Maar het heeft niets met lenen te maken. Jij hebt met een fractie het economisch recht op jouw deel van dat aandeel, net zoals je bij een geheel aandeel het economisch recht hebt op het gehele aandeel. In beide gevallen bewaart de broker jouw stukken namens jou. Het verschil met fracties is dat een enkel aandeel meerdere deeleigenaars kan hebben, en fracties kan je niet laten uitleveren aan een andere broker.

Wat betreft veiligheid maakt het ook geen verschil. Fracties bestaan weliswaar alleen dankzij de administratie van je broker, maar diezelfde administratie ben je bij gehele aandelen ook van afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Niet online
Ok duidelijk, ik dacht niet veilig met de aanname dat het aandeel in bezit zou zijn van de broker en deze in delen aan andere doorverkoopt.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 17-09 07:36

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Daar is iemand zwaar in de edelmetalen gegaan.

Herken het zelf overigens ook wel, een rode positie in mijn portefeuille. Maar aangezien het slechts 5% van de taart is is het iets minder dan bij Jelle. Overigens wel klasse om te delen, want de verhalen dat de aandelen 400/500% zijn gegaan ken ik inmiddels wel. En als het daarna stil is weet ik ook genoeg :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
tuinïnen schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

Herken het zelf overigens ook wel, een rode positie in mijn portefeuille. Maar aangezien het slechts 5% van de taart is is het iets minder dan bij Jelle. Overigens wel klasse om te delen, want de verhalen dat de aandelen 400/500% zijn gegaan ken ik inmiddels wel. En als het daarna stil is weet ik ook genoeg :)
Van wat ik uit het filmpje kan opmaken heeft Jelle zijn portefeuille volledig omgegooid met als reden dat de beurzen te hoog zouden staan. Ik hoor en lees dit riedeltje al sinds ik 3 jaar geleden ben begonnen met beleggen ieder kwartaal wel een paar keer. De markt als geheel heeft tot nu toe steeds precies het tegenovergestelde op gereageerd.
Dat je wat edelmetalen als tegengewicht in je portefeuille opneemt kan ik begrijpen, diversificatie is tenslotte een beurswijsheid, maar je gehele portefeuille omgooien naar edelmetalen :?

Ik zou dan persoonlijk eerder kiezen voor een All Weather portefeuille gebaseerd op die van Ray Dalio. Nu komt het op mij over als "timing the market".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Inderdaad, moet je nagaan als hij al dat geld in VWRL oid had gestopt al die tijd.

Toch wel tof ergens dat ie zijn portfolio opstuurt. Normaliter zie je alleen mensen met winst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

tuinïnen schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:56:
Maar hij zit niet in de edelmetalen. Hij heeft vol ingezet op de bedrijven die voornamelijk zilver en goudmijnen exploiteren. Zelfs met een complete beurs crash, zal je ook daar problemen in veel van de bedrijfsvoering verwachten, en zit je er niet warmpjes bij.

Het idee van edelmetalen is juist dat je of de fysieke metalen zelf hebt (al dan niet in een kluis) of dat je geld wegzet bij een partij die voor jouw de fysieke metalen opslaat. Dan heb je namelijk iets fysieks om te verkopen (of te laten verkopen) op het moment dat je een complete beurs crash hebt.

Nu zit "Jelle" in een moeilijke sector (mijnen van edelmetalen) die ook de diepte invalt met een crash. Dat lijkt mij nou niet echt top en waarschijnlijk ook niet de bedoeling van zijn keuze.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Miki schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:50:
[...]
Ik zou dan persoonlijk eerder kiezen voor een All Weather portefeuille gebaseerd op die van Ray Dalio. Nu komt het op mij over als "timing the market".
Over All Weather portfolio gesproken, wel grappig dat Ray Dalio in 2020 zei: "you’d be pretty crazy to hold bonds right now". 'All Weather' is blijkbaar niet geschikt voor het huidige weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Jelle heeft te veel in een mandje gestopt, komt tot deze conclusie en gaat vervolgens alles in een ander mandje stoppen. Dus het probleem blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Pistachenootje schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:00:
[...]

Over All Weather portfolio gesproken, wel grappig dat Ray Dalio in 2020 zei: "you’d be pretty crazy to hold bonds right now". 'All Weather' is blijkbaar niet geschikt voor het huidige weer ;)
Zo'n All Weather portfolio zou ook niet mijn eerste keuze maar als je graag wilt diversifiëren en dalingen in de markt wilt opvangen dan lijkt me dat een betere strategie dan alles in 1 mandje te gooien in de hoop dat je goed gokt.

Ik zit zelf 100% aandelen dus voor mij gaat deze vlieger niet op gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]
Ik hoor en lees dit riedeltje al sinds ik 3 jaar geleden ben begonnen met beleggen ieder kwartaal wel een paar keer. De markt als geheel heeft tot nu toe steeds precies het tegenovergestelde op gereageerd.
Dit was een post hier op Tweakers (account lijkt verwijderd te zijn, maar naam lijkt me niet relevant dus laat ik even erbuiten):
Maar iedereen die een beetje de beurs volgt weet dat hij op dit moment vol " lucht" zit. Maar blijf vooral kopen op overdreven hoge niveaus. Je moet juist kopen als bloed door de straten stroomt en iedereen bang is om te kopen. Exact timen is inderdaad onmogelijk maar een beetje volgen hoe de verhouding economie tov beurs is is echt niet onmogelijk. Koop grote bedragen als de volgende crisis vol aan de gang is en je zal nog eens aan me terugdenken. Ik ben toch blij dat ik al weer 2 maanden volledig cash zit. Ervaring doet veel.
Dat was ongeveer zes jaar geleden. Minus paar korte dipjes hebben we in die zes jaar redelijk consistente stijging gezien van gemiddeld ~13% per jaar (gebaseerd op S&P500 en een ruwe gok van mijn kant uit).

En wie weet is het nu wel anders, ik ben redelijk wat skeptischer dan een aantal hier over hoe zeker de langetermijn groei is op de beurs. Maar ik leef niet met de illusie dat ik kan voorspellen wat de beurs gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Miki schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:12:
[...]

Zo'n All Weather portfolio zou ook niet mijn eerste keuze maar als je graag wilt diversifiëren en dalingen in de markt wilt opvangen dan lijkt me dat een betere strategie dan alles in 1 mandje te gooien in de hoop dat je goed gokt.
Zeker, lijkt mij ook. Ik vond het alleen grappig dat Dalio zelf blijkbaar niet echt gelooft in zijn all weather portfolio. All weather is voor ongeveer de helft obligaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
Sissors schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:20:

En wie weet is het nu wel anders, ik ben redelijk wat skeptischer dan een aantal hier over hoe zeker de langetermijn groei is op de beurs. Maar ik leef niet met de illusie dat ik kan voorspellen wat de beurs gaat doen.
De waarderingen op de beurs worden m.i. vooral beinvloed door de centrale banken. Verder wel mee eens.

Ik leef niet met de illusie dat ik kan voorspellen wat de centrale banken gaat doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:23

bert pit

asdasd

Maahes schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:09:
[...]

De waarderingen op de beurs worden m.i. vooral beinvloed door de centrale banken. Verder wel mee eens.

Ik leef niet met de illusie dat ik kan voorspellen wat de centrale banken gaat doen. ;)
Dat is heel eenvoudig. Centrale banken drukken geld (digitaal). Hoe sneller ze geld drukken, hoe lager de rente en hoe hoger de beurskoersen. Helaas worden die beurskoersen weer uitgedrukt in geld.... ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
bert pit schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:59:
[...]

Dat is heel eenvoudig. Centrale banken drukken geld (digitaal). Hoe sneller ze geld drukken, hoe lager de rente en hoe hoger de beurskoersen. Helaas worden die beurskoersen weer uitgedrukt in geld.... ;)
Printer go brrr :z

Gelukkig is het niet zo eenvoudig en zijn er meer mechanismen verantwoordelijk voor prijsbepaling van aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Miki schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:20:
[...]

Printer goes brrr :z

Gelukkig is het niet zo eenvoudig en zijn er meer mechanismen verantwoordelijk voor prijsbepaling van aandelen.
Als indexbelegger ga ik ervan uit dat het vooral de centrale banken zijn die de prijs (van de index) vormen. Aan wat voor andere mechanismen denk je dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:44
[...]

Van wat ik uit het filmpje kan opmaken heeft Jelle zijn portefeuille volledig omgegooid met als reden dat de beurzen te hoog zouden staan. Ik hoor en lees dit riedeltje al sinds ik 3 jaar geleden ben begonnen met beleggen ieder kwartaal wel een paar keer. De markt als geheel heeft tot nu toe steeds precies het tegenovergestelde op gereageerd.
Dat je wat edelmetalen als tegengewicht in je portefeuille opneemt kan ik begrijpen, diversificatie is tenslotte een beurswijsheid, maar je gehele portefeuille omgooien naar edelmetalen :?

Op zich kan je je portfolio omgooien, maar dan voor maximaal 10% van het geheel. Wat hij gedaan heeft is gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Maahes schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:09:
[...]

Centrale banken zouden langzaam de rente kunnen verhogen, alleen "oude" rentes van 4% zullen we niet weer terug zien. Dan gaan overheden failliet. Rentes van 1-2% zou wel mogelijk kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
phantom09 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:24:
[...]

Centrale banken zouden langzaam de rente kunnen verhogen, alleen "oude" rentes van 4% zullen we niet weer terug zien. Dan gaan overheden failliet. Rentes van 1-2% zou wel mogelijk kunnen zijn.
Rentes van 1-2% bij een inflatie van 5% lijkt mij inderdaad realistisch. :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poehee
@phantom09
Dat we rentes van 4% niet zullen terugzien is equivalent aan dat we geen negatieve rentes zouden gaan meemaken (zelfs de banken konden daar zonder aanpassingen niet tegen).

Alhoewel ik hetzelfde denk als jij zijn er (onder andere) twee redenen om argwanend/voorzichtig te zijn.
1) op een termijn van 10-15 jaar is een rentestijging naar >4% best mogelijk - die termijn is niet te overzien
2) soms gaan ontwikkelingen sneller dan we verwacht(t)en

Dit, in combinatie met alle andere onzekerheden, geeft mij vooralsnog geen andere optie dan gewoon breed gespreid in aandelen te investeren (en te houden). En als de rente sneller stijgt dan verwacht, dan zal dat pijn doen ja.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xanaroth
Persoonlijk - denk dat rentes van 4% een must zijn voor de toekomst.

Hoge rente betekend immers dat er langere tijd hoge inflatie is, en dat is uiteindelijk nodig om echt de schuldenberg van landen weg te kunnen werken. Om echt voor een reset te kunnen zorgen rondom menige vermogens en schuldenverdeling. Of in elk geval weer behapbaar te maken.
Zo niet dan blijft alles gewoon doormodderen in een net-wel-net-niet schemerzone rond de 0%, totdat er een hikje komt en dan zijn er geen knoppen meer om aan te draaien. Alleen gaat het dan ongecontroleerd.
Verwacht dan ook dat menige bank (ECB, FED) bewust traag zal reageren komend jaar/jaren.

De eerste knipoogjes daarnaar zijn al gegeven, door verschillende beleidswijzigingen van de ECB.
Inflatie is van 'onder de 2%' naar 'lange termijn gemiddeld 2%' verhoogt. Waarmee ze subtiel zowel een hoger inflatiedoel impliceren als impliceren dat er enige tijd een nog hogere inflatie gewenst is om al die jaren van sub-2% te gaan compenseren.
Inflatie wordt nu ook inclusief Owner-Occupied-Housing, dat zal leiden tot iets hogere papieren inflatie alleen blijft die dan nog altijd sub-2% voor zeker de volledige periode sinds '08 crisis.
Dit laatste zal dan ook vooral in de toekomst gevolgen hebben wanneer de rente nog een tijdje laag blijft, men meer blijft lenen en daarmee de prijzen opdrijft. Iets wat bijvoorbeeld interessant is bij langdurig lage rente en hoge inflatie, dan is vastgoed immers 'gratis geld'.

Dat zijn subtiele knipogen dat we de komende in eerste instantie jaren hogere inflatiecijfers kunnen gaan verwachtten, maar tegelijk juist vertraagd ingrijpen via rente omdat ze eerst het lange-termijn gemiddelde willen bereiken. Dat ze echt inflatie willen forceren. Maar ook betekend dat wanneer er eenmaal ingegrepen wordt, we best eerst 3-4% inflatie kunnen zien en daardoor dat niveau rentes.

Dus. Hogere rente. Its... inevitable...?

Met oog daarop zit ik al tijdje te kijken naar aandelen met inflatie bescherming en/of intrinsieke waarde gerelateerd aan beschikbaar inkomen/vermogen. Bijvoorbeeld
- vastgoed; in principe altijd gebasseerd op [insert factor] je inkomen lenen, of [insert percentage] inkomen maximaal uitgeven. Wat rente/inflatie/etc ook doet, de onderliggende waarde zal altijd met die balans meebewegen.
- financials; verdienmodel is grof gezegd de rente/inflatie an sich. Vandaar al jaren problemen gehad door de lage rente en inflatie, maar als het oploopt kan die sector weer wakker worden (3/6/3 iemand?).
- pricing power; iets als nike's of coca cola, lays tot magums zal men blijven consumeren. Zijn merken die in de basis heel erg sterk staan. Die kunnen in prijs best makkelijk meebewegen met inflatie en de winst beschermen want dat wordt gekocht ondanks of ongeacht het prijskaartje.

Grofweg mijn hele wishlist voor volgend jaar valt onder deze 3 kopjes trouwens.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 12-10-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 19:16
Degiro heeft nu een storing zo te merken. Nu ben ik de laatste tijd relatief bezig met beleggen op de Amerikaanse beurs in volatiele aandelen. Ik heb voor verschillende aandelen een stoploss ingesteld. Maar een dergelijke storing kan grote financiële gevolgen met zich meebrengen. Ik ben hier niet zo bang voor, maar is degiro hier aansprakelijk voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
poehee schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:21:
@phantom09
Dat we rentes van 4% niet zullen terugzien is equivalent aan dat we geen negatieve rentes zouden gaan meemaken (zelfs de banken konden daar zonder aanpassingen niet tegen).

Alhoewel ik hetzelfde denk als jij zijn er (onder andere) twee redenen om argwanend/voorzichtig te zijn.
1) op een termijn van 10-15 jaar is een rentestijging naar >4% best mogelijk - die termijn is niet te overzien
2) soms gaan ontwikkelingen sneller dan we verwacht(t)en

Dit, in combinatie met alle andere onzekerheden, geeft mij vooralsnog geen andere optie dan gewoon breed gespreid in aandelen te investeren (en te houden). En als de rente sneller stijgt dan verwacht, dan zal dat pijn doen ja.
Landen zullen failliet gaan als de rente weer terug is bij 4%, dat zullen de centrale banken niet toe staan, tenzij deze landen hun schulden weer op een acceptable niveau hebben.
Hier een grafiek naar 200 US interest rates. Sinds de jaren 80 daalt de rente alleen maar. Deze was toen op de top op ongeveer 16%. Nu ondenkbaar.
Maximaal 3% schat ik in dat de rente binnen 10-15 jaar gaat worden. 1-2% binnen 5-10 jaar.

https://www.newcapitalmgm...-interest-rates-in-the-us

De rente 4% is pas haalbaar als de komende paar jaren de inflatie hoger is dan de rente zodat de schulden minder waard worden. En dat moet dan wel een jaar of 15-20 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Marco1994 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:37:
Degiro heeft nu een storing zo te merken. Nu ben ik de laatste tijd relatief bezig met beleggen op de Amerikaanse beurs in volatiele aandelen. Ik heb voor verschillende aandelen een stoploss ingesteld. Maar een dergelijke storing kan grote financiële gevolgen met zich meebrengen. Ik ben hier niet zo bang voor, maar is degiro hier aansprakelijk voor?
Aansprakelijk voor wat? Voor de storing an sich, ongetwijfeld. Voor enige financiële schade die jij lijdt als gevolg van het niet kunnen inleggen of opheffen van orders, ongetwijfeld niet, dat (potentieel onbeperkte) risico wil geen enkele broker dekken. Met de website onbereikbaar is het op dit moment wat lastig om de kleine lettertjes erop na te slaan, maar dat zal er ongetwijfeld in niet mis te verstane bewoordingen in staan.

EDIT: wel, ik had het niet helemaal bij het rechte eind:
DEGIRO accepteert aansprakelijkheid voor door haar handelen of nalaten veroorzaakte schade. De
aansprakelijkheid van DEGIRO is beperkt tot schade die het directe en voorzienbare gevolg is van de grove schuld of opzet van DEGIRO.
(13.2, aansprakelijkheid).

Alleen zul je bij een huis-, tuin- en keukenstoring nooit hard gaan maken dat een storing het "voorzienbare gevolg was van grove schuld of opzet", en zelfs indien wel dan kun je ze hooguit aansprakelijk stellen voor dingen die ze hadden moeten doen maar niet gedaan hebben, niet dingen die ze potentieel voor jou hadden kunnen doen waren ze bereikbaar geweest. Anders kan immers iedereen wel claimen dat ze in de periode dat DG niet bereikbaar was 1000 aandelen van $snellestijger hadden willen kopen en verkopen op de top maar door de storing verhinderd waren.

[ Voor 33% gewijzigd door MneoreJ op 12-10-2021 21:00 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
.

[ Voor 186% gewijzigd door Atomius op 13-10-2021 11:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:59
https://nos.nl/artikel/24...eerders-zijn-terughoudend

Coolblue gaat niet naar de beurs.

https://www.veb.net/artik...explosieve-groei-coolblue

Interessant achtergrondartikel.

In mijn persoonlijke mening ==> Kort samengevat is het hele bedrijf gebouwd op een kaartenhuis dat als maatschappelijk verwerpelijk gezien kan worden.

@writser, bedankt voor het opmerken van de nuance tussen feit en mening. Post aangepast.

[ Voor 14% gewijzigd door Panzer_V op 13-10-2021 10:21 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Tevens in het nieuws:
- Zoveelste nutteloze crypto gaat skyhigh want wat moet je anders als investeerder
- Zo'n beetje elke commodity beleeft bubbels, want zo'n beetje alles heeft een tekort
- wallstreetbets telt al meer dan 10 miljoen leden
- Van chips tot vastgoed, alles is aan het doorstoten naar records.
- Enorme YTD stijgingen (markt > 17%, even snel kijkend), nadat 2020 al bizar was (ruim +18%) ondanks covid.

Investeerders zijn inderdaad terughoudend.

Hmm..

Ruiken jullie dat ook?

Smells like bullshit

[ Voor 6% gewijzigd door Xanaroth op 13-10-2021 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:40
Xanaroth schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:28:
Ruiken jullie dat ook?

Smells like bullshit
Heel raar verhaal inderdaad, kan het zijn dat ze met Coolblue Energy een enorm probleem hebben?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Panzer_V schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:19:

Interessant achtergrondartikel. Kort samengevat is het hele bedrijf gebouwd op een kaartenhuis dat als maatschappelijk verwerpelijk gezien kan worden.
Dat is geen samenvatting, dat is jouw mening :) . Je zou ook kunnen stellen dat ze hun cashflow uitstekend beheren. En dat het bedrijf maatschappelijk verwerpelijk is lijkt me een boude uitspraak en bovendien kan het alsnog een uitstekende belegging zijn (sigaretten, fast food, drank, ..).

[ Voor 24% gewijzigd door writser op 13-10-2021 09:31 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, ze hebben er blijkbaar niet voor kunnen krijgen wat ze ervoor wilden hebben. Dan noem je dat 'investeerders zijn terughoudend'. Maar zowel Zwart als HAL zullen niet echt op de schopstoel zitten en hebben bewezen capabele bestuurders te zijn. Dan kan je beter zelf door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Xanaroth schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:28:
Tevens in het nieuws:
- Zoveelste nutteloze crypto gaat skyhigh want wat moet je anders als investeerder
- Zo'n beetje elke commodity beleeft bubbels, want zo'n beetje alles heeft een tekort
- wallstreetbets telt al meer dan 10 miljoen leden
- Van chips tot vastgoed, alles is aan het doorstoten naar records.
- Enorme YTD stijgingen (markt > 17%, even snel kijkend), nadat 2020 al bizar was (ruim +18%) ondanks covid.

Investeerders zijn inderdaad terughoudend.

Hmm..

Ruiken jullie dat ook?

Smells like bullshit
Nah, de verwachting is toch dat de winst lager gaat uitvallen door tegenvallende verkopen voor kerst omdat niets leverbaar is? Dat wil je niet echt vlak na je beursgang. Dan gewoon een jaartje uitstellen, dat de logistiek weer een beetje normaal is en dan in zomer 2022 de beurs opgaan.

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Raph van BankerOnWheels heeft een artikel online gezet waar hij de Europese versies van de Vanguard LifeStrategy fondsen vergelijkt met de BlackRock ESG Multi-Asset fondsen.

Beide bestaan uit een mix van obligaties en aandelen (in verschillende samenstellingen) en zijn dan ook bedoeld als een alles-in-één-oplossing. Al deze fondsen zijn op dit moment klein omdat ze nog maar net 1 jaar bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Bezulba schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:20:
[...]

Nah, de verwachting is toch dat de winst lager gaat uitvallen door tegenvallende verkopen voor kerst omdat niets leverbaar is? Dat wil je niet echt vlak na je beursgang. Dan gewoon een jaartje uitstellen, dat de logistiek weer een beetje normaal is en dan in zomer 2022 de beurs opgaan.
Yep. Alle vaste werknemers hebben ook voor 1000 euro aandelen o.i.d. gekregen dit jaar. Voor je personeel ook niet leuk als de boel meteen instort .. Ik vind het een fascinerend bedrijf. Als consument ben ik er tevreden mee. Vind het ook gaaf ook dat Pieter nog steeds een belang heeft van 50%, lijkt me een echte ondernemer. Ik had de zaak allang verkocht, op een waardering van 5 miljoen en anders wel op 10, 20, 50, 100, 200, 500 of 1000 miljoen :P . Als belegger is het prettig dat de CEO / oprichter een hele sloot aandelen heeft - eat your own cooking. Hoewel de CEO in dit geval zo veel aandelen heeft dat ook het risico bestaat dat het aandeel weer opportuun verdwijnt van de beurs over een paar jaar. Maar goed, interessant of niet, het zal wel op een (voor mij) veel te hoge waardering naar de beurs gaan ..

[ Voor 10% gewijzigd door writser op 13-10-2021 16:10 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
writser schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:07:
[...]

Yep. Alle vaste werknemers hebben ook voor 1000 euro aandelen o.i.d. gekregen dit jaar. Voor je personeel ook niet leuk als de boel meteen instort .. Ik vind het een fascinerend bedrijf. Als consument ben ik er tevreden mee. Vind het ook gaaf ook dat Pieter nog steeds een belang heeft van 50%, lijkt me een echte ondernemer. Ik had de zaak allang verkocht, op een waardering van 5 miljoen en anders wel op 10, 20, 50, 100, 200, 500 of 1000 miljoen :P . Als belegger is het prettig dat de CEO / oprichter een hele sloot aandelen heeft - eat your own cooking. Hoewel de CEO in dit geval zo veel aandelen heeft dat ook het risico bestaat dat het aandeel weer opportuun verdwijnt van de beurs over een paar jaar. Maar goed, interessant of niet, het zal wel op een (voor mij) veel te hoge waardering naar de beurs gaan ..
Pieter is zeker een ondernemer, maar is hij ook een goede corporate CEO? Dat vraagt hele andere kwaliteiten. Ik zeg niet dat hij die niet heeft of dat hij er niet "in" groeit. Maar de beursgang pogingen laten een amateuristische indruk achter (zwangere CFO, really?).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
Nederland heeft de afgelopen jaren een mooie traditie opgebouwd van IPO's uitstellen en/of afblazen. Fastned, CM.COM, Scholt energy, .. Coolblue pakt het nog redelijk netjes aan, het wordt in elk geval niet op het laatste nippertje afgeblazen. Als ze willen wachten op een beter moment, prima. En die zwangerschap, tja, zo lang Pieter die niet heeft veroorzaakt ..

Maar goed, de gang van zaken is wel een beetje vreemd, dat ben ik met je eens.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Panzer_V schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:19:

Interessant achtergrondartikel.

In mijn persoonlijke mening ==> Kort samengevat is het hele bedrijf gebouwd op een kaartenhuis dat als maatschappelijk verwerpelijk gezien kan worden.

@writser, bedankt voor het opmerken van de nuance tussen feit en mening. Post aangepast.
Coolblue is niks anders dan een dozen schuiver met eventueel wat service. Marges zijn klein. Ik zou geen aandelen Coolblue willen hebben. Doet mij denken aan Metro AG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rahulk
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-09 19:34
phantom09 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:28:
[...]

Coolblue is niks anders dan een dozen schuiver met eventueel wat service. Marges zijn klein. Ik zou geen aandelen Coolblue willen hebben. Doet mij denken aan Metro AG.
Amazon was net zo..... is daarna pas uitgebreid met andere service. Is dit niet iets wat we van coolblue ook kunnen gaan verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
rahulk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:24:
[...]

Amazon was net zo..... is daarna pas uitgebreid met andere service. Is dit niet iets wat we van coolblue ook kunnen gaan verwachten?
Ik denk dat coolblue daar te laat voor is. Internationaal worden die gewoon kapot geconcurreerd door aliexpress en amazon. Die overleven het op de internationale marks alleen als ze iets revolutionairs hebben waardoor significant meer marge hebben dan de concurrentie en zo de strijd aan kunnen gaan. En met alleen maar gewoon dozen schuiven gaan ze dat niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rahulk
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-09 19:34
Lanfear89 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:09:
[...]

Ik denk dat coolblue daar te laat voor is. Internationaal worden die gewoon kapot geconcurreerd door aliexpress en amazon. Die overleven het op de internationale marks alleen als ze iets revolutionairs hebben waardoor significant meer marge hebben dan de concurrentie en zo de strijd aan kunnen gaan. En met alleen maar gewoon dozen schuiven gaan ze dat niet redden.
Is het al bekend waarvoor ze die 150 miljoen nodig hebben wat ze willen ophalen met de beursgang? Ik kan het nergens terugvinden. Willen ze een overname doen? Of in een loods investeren? Waarvoor zou je zo een bedrag nodig hebben? In welke richting Willen ze uitbreiden?

Zou zeggen er zijn wat vragen die open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Wat vinden we hier trouwens van Qualcomm?

Het aandeel is de laatste tijd mee gedaald met de rest van de markt en staat nu op ruwweg het laagste punt van 2021.

Met de huidige chipprijzen lijken ze de komende tijd goed te gaan boeren. En nog belangrijker: er is ruimte voor groei. De 5G chips die ze verkopen komen, na de flagships, nu bijvoorbeeld ook in steeds meer medium en low priced toestellen. Ook vanuit autofabrikanten blijft de vraag stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
rahulk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:27:
Is het al bekend waarvoor ze die 150 miljoen nodig hebben wat ze willen ophalen met de beursgang? Ik kan het nergens terugvinden. Willen ze een overname doen? Of in een loods investeren? Waarvoor zou je zo een bedrag nodig hebben? In welke richting Willen ze uitbreiden?
Staat gewoon in het gelinkte artikel bij de NOS:
"De winst had hij dan willen inzetten om verdere 'geografische' groei te bekostigen. Het bedrijf is onder meer aan het uitbreiden in Duitsland."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:24
Devian schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:51:
[...]

Heb je dit nog weten te achterhalen?

Ik heb binnen Flatiex ook nog een aantal optierechten, die zou ik ook willen verkopen, maar heb ook geen idee hoe dit werkt...
Sorry voor de late reactie, nee, ik heb ze maar laten verlopen, ben er inmiddels wel achter dat als je op het bod wilt ingaan je dit kan doen onder het kopje “corporate actions”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
[...]

Amazon is zelf de ultieme dozenschuiver binnen het productaanbod van coolblue. Amazon geeft vziw geen koopadvies, het is louter een online bazar. Er zijn in USA ook clubs als bestbuy, die zijn een beter voorbeeld voor coolblue denk ik. Heel ver market cap is dat niet waard, maar om te zeggen dat ze het niet gaan redden is wat sterk uitgedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
rahulk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:27:
[...]

Zou zeggen er zijn wat vragen die open staan.
Sprak gisteren iemand die dicht op het vuur zit. Ze zoeken kapitaal voor internationale ambities. Zo zitten ze bijvoorbeeld in duitsland maar daar krijgen ze geen voet aan de grond.

Het ironische is echter dat coolblue prat gaat op haar cultuur, medewerkers tevredenheid en jovialiteit. Wat dachten ze dat er ging gebeuren als ze private equity worden? Zeg maar dag tegen je usps.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Saxoshit. Laatste nieuwe 'bug' - bij open ticket krijg je mail dat vanwege de enorme drukte tickets langer kunnen duren... en die krijg je voor elke open ticket die je hebt en al had. Spammania 2.0, alsof al die corporate action spam niet genoeg is.

Oh en wist je dat zonder 2FA je corporate actions kunt wijzigen? Dus iemand kan de keuze cash/aandeel aanpassen. Zo kun je dus ongeoorloofde transacties krijgen, zonder dat je volledige toegang nodig hebt.
Feedback Saxo: klopt, die keuzes mag je maken zonder autorisatie bevestiging. Alleen zaken zoals aandelen kopen zitten achter de 2FA muur.

Dus aandelen aankopen mag alleen na 2FA, maar acties waarmee je aandelen aankoopt hebben geen beveiliging nodig 8)7

Dan toch de knoop doorgehakt, dag Saxo en hallo IB. Nu alleen nog handmatig alles gaan sluiten, geld overzetten, opnieuw aankopen, repeat. Zucht.
Het is dat het honderden euro's per jaar scheelt en ik vrijwel de volledige 1000,- aan IBKR aandelen krijg vanuit referral program. Komt er toch een aardig uurloon uit straks voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Config schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:13:
[...]
Amazon geeft vziw geen koopadvies, het is louter een online bazar.
Dit klopt niet helemaal, Amazon geeft ook adviezen als 'Amazon's choice' en ze doen natuurlijk veel meer dan een bazaar zijn, zie bijv. de Kindle of Amazon Prime Video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Config schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:13:
Amazon is zelf de ultieme dozenschuiver binnen het productaanbod van coolblue. Amazon geeft vziw geen koopadvies, het is louter een online bazar. Er zijn in USA ook clubs als bestbuy, die zijn een beter voorbeeld voor coolblue denk ik. Heel ver market cap is dat niet waard, maar om te zeggen dat ze het niet gaan redden is wat sterk uitgedrukt.
Ik denk dat er met "andere services" gedoeld werd op AWS, de grootste cloud services provider ter wereld op dit moment. Om daar nu nog voet aan de grond te krijgen lijkt vrijwel onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Internationaal worden die gewoon kapot geconcurreerd door aliexpress en amazon.
Ik zie juist wel toekomst voor regionale partijen die beter de regionale markt begrijpen en daarop kunnen inspringen. Coolblue voelt goed de NL markt aan en maakt daar goed gebruik van. Ik ben zeer benieuwd hoe men in DE aan de slag gaat. Een vergelijkbare DE speler is natuurlijk Otto die ook niet stil zit met digitaal.
Amazon rolt voornamelijk een internationaal template uit op iedere markt waar men actief is.

Je kan ook terug in de tijd gaan en midden 2000's hoor je dezelfde argumenten waarom Coolblue het niet zou reden tegen internationale bedrijven zoals Amazon. Puntje bij paaltje is dat ze er nog steeds zijn. Net zoals Bol.com.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Antwoord van Triodos ontvangen:

"Dank voor uw interesse in Triodos Groenfonds. Het fonds is momenteel geopend en wordt alleen gesloten wanneer de toestroom aan de limiet raakt. In de regel gebeurt dit aan het einde van het jaar en daar zijn we nu naartoe aan het bewegen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
Coolblue redt het alleen dankzij de fossielen die bang zijn om op internet te bestellen bij andere plekken. Louter omdat cb ooit naam heeft gemaakt met goede service.

Qua service vind ik coolblue echt niet denderend, weet niet waarom ik als consument meer zou moeten betalen dan bij andere aanbieders voor precies dezelfde producten. Nu amazon opkomt in NL en de fossielen beginnen af te nemen zal marktaandeel van CB ook stagneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor wit en bruingoed is Coolblue wel sterk en wordt je al consument wel echt ontzorgd. Ik weet niet hoe de concurrentie dat doet maar bij bijvoorbeeld Mediamarkt zijn dit allemaal aanvullende diensten waardoor ze duurder uitvallen aangezien de "kale" prijzen meestal vergelijkbaar zijn. Daarnaast heeft Coolblue vaak wel humor in haar communicatie en wil daardoor best shoppen bij een Nederlandse onderneming ipv een anonieme multinational.

Voor elektronica koop ik enkel bij Coolblue wanneer de prijs gelijk is aan de concurrentie. Ik denk ook dat consumenten voor elektronica ook nooit trouw zullen zijn aan een leverancier en simpelweg de goedkoopste optie kiezen (met enkele uitzonderingen op basis van bijvoorbeeld reviews in Pricewatch).

Als investering denk ik dat er voldoende beter kansen zijn en zie ik geen enkele reden waarom Coolblue het risico waard is om in te investeren in plaats van domweg in een ETF te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 17-09 19:36
Uniciteit schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 00:52:
Wat vinden we hier trouwens van Qualcomm?

Het aandeel is de laatste tijd mee gedaald met de rest van de markt en staat nu op ruwweg het laagste punt van 2021.

Met de huidige chipprijzen lijken ze de komende tijd goed te gaan boeren. En nog belangrijker: er is ruimte voor groei. De 5G chips die ze verkopen komen, na de flagships, nu bijvoorbeeld ook in steeds meer medium en low priced toestellen. Ook vanuit autofabrikanten blijft de vraag stijgen.
Qualcomm maakt zelf geen chips, maar ontwerpt ze. Daarom zullen ze niet echt kunnen profiteren van het chip tekort en hogere prijzen, dat gaat voornamelijk naar de manufacturers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Wasmachines aansluiten doet Bol.com ook gewoon via Dynalogic, heb daar mijn wasmachine besteld omdat deze wel de volgende dag kon leveren en 50 euro goedkoper was. Machine wordt waterpas gezet, aangesloten en de oude gaat mee. Binnen 5 minuten waren ze weer weg. In welke kleur bus ze rijden zal mij een worst wezen.

De meerwaarde bij CB vind ik vooral hun product aanbod, laatst moest ik voor een nieuwe babyfoon kijken en dan is dat een stuk eenvoudiger vergelijken dan bij Bol.com wat helemaal vol staat met externe verkopers met spul uit China.

Kwa beursgang CB lijkt het mij een rare keuze, ze willen extra geld ophalen om uit te bereiden in Duitsland maar ze promoten zichzelf als juist een echt Nederlands bedrijf. Het geld wat ze ophalen gaat dus niet naar Nederland maar naar Duitsland.

Verder zit er gewoon een erg grote investeerder achter (HAL) die recentelijk 3,5 miljard euro winst gemaakt hebben bij de verkoop van aandelen GrandVision, waarom willen die er niet extra in investeren voor deze groei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

Ik denk dat er met "andere services" gedoeld werd op AWS, de grootste cloud services provider ter wereld op dit moment. Om daar nu nog voet aan de grond te krijgen lijkt vrijwel onmogelijk.
AWS en Prime Video vallen buiten het productaanbod van Coolblue, had ik ook gesteld in mijn reactie.
Pistachenootje schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:39:
[...]

Dit klopt niet helemaal, Amazon geeft ook adviezen als 'Amazon's choice' en ze doen natuurlijk veel meer dan een bazaar zijn, zie bijv. de Kindle of Amazon Prime Video.
Het klopt grotendeels imo. Amazon zit veel dichterbij Bol.com dan Coolblue.

Coolblue is een fijne winkel die je kunt bellen om te vragen welke TV je moet hebben, en dan gaan ze je begeleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Xanaroth schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:01:
Saxoshit. Laatste nieuwe 'bug' - bij open ticket krijg je mail dat vanwege de enorme drukte tickets langer kunnen duren... en die krijg je voor elke open ticket die je hebt en al had. Spammania 2.0, alsof al die corporate action spam niet genoeg is.

Oh en wist je dat zonder 2FA je corporate actions kunt wijzigen? Dus iemand kan de keuze cash/aandeel aanpassen. Zo kun je dus ongeoorloofde transacties krijgen, zonder dat je volledige toegang nodig hebt.
Feedback Saxo: klopt, die keuzes mag je maken zonder autorisatie bevestiging. Alleen zaken zoals aandelen kopen zitten achter de 2FA muur.

Dus aandelen aankopen mag alleen na 2FA, maar acties waarmee je aandelen aankoopt hebben geen beveiliging nodig 8)7

Dan toch de knoop doorgehakt, dag Saxo en hallo IB. Nu alleen nog handmatig alles gaan sluiten, geld overzetten, opnieuw aankopen, repeat. Zucht.
Het is dat het honderden euro's per jaar scheelt en ik vrijwel de volledige 1000,- aan IBKR aandelen krijg vanuit referral program. Komt er toch een aardig uurloon uit straks voor de moeite.
Mijn sluit-rekening-ticket loopt al een week of 2. Ze hebben het te druk voorlopig. Ik ben al weg (ook naar IB), dus wat mij betreft mogen ze rustig aan doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Config schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:34:

Het klopt grotendeels imo. Amazon zit veel dichterbij Bol.com dan Coolblue.

Coolblue is een fijne winkel die je kunt bellen om te vragen welke TV je moet hebben, en dan gaan ze je begeleiden.
Qua advies gaat Coolblue wellicht verder inderdaad. Maar dat Amazon alleen een bazaar zou zijn klopt natuurlijk niet. Hier een overzicht: https://mattward.io/amazon-the-company-consuming-consumers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

GrooV schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:15:
Verder zit er gewoon een erg grote investeerder achter (HAL) die recentelijk 3,5 miljard euro winst gemaakt hebben bij de verkoop van aandelen GrandVision, waarom willen die er niet extra in investeren voor deze groei?
Omdat men ook investeert in andere bedrijven? https://www.halinvestments.nl/investments/
Daarnaast was GrandVision een heel groot deel van HAL. De "net asset value of HAL amounted to € 13.5bn on June 30, 2021." Ik denk niet dat ze direct staan te popelen om een ander bedrijf zo'n groot (over)gewicht te geven in hun portfolio.

Daarnaast had HAL sinds 1996 een belang (als Pearle Vision) en met de aankoop van het Franse GrandVision SA in 2005 werd er na de samensmelting van beide (in 2011) een zeer grote optiek-retail reus neergezet. Dat is wat anders dat je een boel geld gooit naar een specifiek bedrijf en zegt, ga daar maar mee aan de slag om te groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:26

XanderDrake

Build the future!

Nu we het toch over IPO's hebben, wat vinden jullie GitLab? De betere Git dev ops omgeving, met een oranje randje gezien de CEO, zou vandaag beschikbaar komen op de NASDAQ. De offering loopt tot 18 oktober als ik het persbericht mag geloven.

Ik zit bij de Giro, en loop wel eens een IPO mis. Gister was GTLB nog niet te vinden, maar vandaag is het aandeel te vinden. Er staat geen prijs bij. Betekend dat dat ik een koop order uit kan zetten op de estimated price ($77) en dat dan zou werken?
Heeft iemand daar ervaring mee?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MundoSalvaje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19-08-2022
AFM dreigt DeGiro met nieuwe boete vanwege overtreden antiwitwaswet
https://fd.nl/economie/14...ntiwitwaswet-snj1caOzLQNb
Pagina: 1 ... 40 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij