Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

XanderDrake schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:12:
Nu we het toch over IPO's hebben, wat vinden jullie GitLab? De betere Git dev ops omgeving, met een oranje randje gezien de CEO, zou vandaag beschikbaar komen op de NASDAQ. De offering loopt tot 18 oktober als ik het persbericht mag geloven.

Ik zit bij de Giro, en loop wel eens een IPO mis. Gister was GTLB nog niet te vinden, maar vandaag is het aandeel te vinden. Er staat geen prijs bij. Betekend dat dat ik een koop order uit kan zetten op de estimated price ($77) en dat dan zou werken?
Heeft iemand daar ervaring mee?
Met een koop order koop je het aandeel op de beurs, zodra het aandeel verhandelbaar is. Deelnemen aan de IPO betekent dat je het aandeel koopt nog voordat het op de beurs verhandelbaar is. In beide gevallen koop je hetzelfde aandeel.

Ik zeg altijd, je hoeft zoiets niet in de IPO fase te kopen. Wacht even tot het op de beurs beschikbaar is. Je hoeft er niet vanaf de eerste minuut bij te zijn, of zelfs vanaf de eerste week. Het bedrijf zal hoogstwaarschijnlijk nog vele jaren actief zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 14-10-2021 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 12:21
XanderDrake schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:12:
Nu we het toch over IPO's hebben, wat vinden jullie GitLab? De betere Git dev ops omgeving, met een oranje randje gezien de CEO, zou vandaag beschikbaar komen op de NASDAQ. De offering loopt tot 18 oktober als ik het persbericht mag geloven.

Ik zit bij de Giro, en loop wel eens een IPO mis. Gister was GTLB nog niet te vinden, maar vandaag is het aandeel te vinden. Er staat geen prijs bij. Betekend dat dat ik een koop order uit kan zetten op de estimated price ($77) en dat dan zou werken?
Heeft iemand daar ervaring mee?
Vaak heeft Degiro de 1e dag geen live prijs. Een google leert mij dat het aandeel momenteel op $95 zit, dus nee dat gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Zit met m’n handen in het haar bij PostNL. Bij 4,40€ ingestapt. Nu 3,80€. Ben bang dat ‘ie doorschiet naar 3,20€. Zelfde geldt voor SBM Offshore. Van 15,40€ naar 14,25€ gezakt nadat het opkoopprogramma maandag is geëindigd.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:38
Xanaroth schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:01:
Saxoshit. Laatste nieuwe 'bug' - bij open ticket krijg je mail dat vanwege de enorme drukte tickets langer kunnen duren... en die krijg je voor elke open ticket die je hebt en al had. Spammania 2.0, alsof al die corporate action spam niet genoeg is.

Oh en wist je dat zonder 2FA je corporate actions kunt wijzigen? Dus iemand kan de keuze cash/aandeel aanpassen. Zo kun je dus ongeoorloofde transacties krijgen, zonder dat je volledige toegang nodig hebt.
Feedback Saxo: klopt, die keuzes mag je maken zonder autorisatie bevestiging. Alleen zaken zoals aandelen kopen zitten achter de 2FA muur.

Dus aandelen aankopen mag alleen na 2FA, maar acties waarmee je aandelen aankoopt hebben geen beveiliging nodig 8)7

Dan toch de knoop doorgehakt, dag Saxo en hallo IB. Nu alleen nog handmatig alles gaan sluiten, geld overzetten, opnieuw aankopen, repeat. Zucht.
Het is dat het honderden euro's per jaar scheelt en ik vrijwel de volledige 1000,- aan IBKR aandelen krijg vanuit referral program. Komt er toch een aardig uurloon uit straks voor de moeite.
Waar ben je precies naar toe? Wat bedoel je met IB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 17:27
Asset allocation en asset location vraagje, ivm pensioenbeleggingen.
Ik ben a/h stoeien met een totaaloverzicht te hebben/houden tbv juist gebalanceerde maandelijkse inleg.
Dit totaaloverzicht voer ik vervolgens in op http://optimalrebalancing.tk/ om een super simpel en snelle aankoopberekening te krijgen voor die maand.

Probleem zit hem in het correct verwerken van de pensioenbeleggingen. M.n. het zgn Befrank First Class Index is een lastige klant, omdat er van alles in zit (waar ik eigenlijk helemaal geen behoefte aan heb, maar dat is een andere discussie):
  • NT WORLD CSTM ESG EQ FGR FEEDER E 67.90%
  • NT TR-EM CU ESG EI UC FGR-E 13.68%
  • NT EM LOC CRNCY GV BD IN-DEA 8.55%
  • NT DEV REAL EST ESG FGR-EEUR 4.95%
  • ROBECO HIGH YIELD BD-I 4.06%
  • NN L LIQUID EUR-ZZ CAP EUR 0.76%
Het probleem zit hem in de NT emerging markets en NT real estate fondsen, aangezien ik die niet goed kan terugrekenen naar m'n huidige VTI / VXUS combinatie.
Hebben jullie suggesties?

(De andere obligaties en currencies ga ik niet eens proberen, dat zet ik onder sluitpost 'Other' :/.

[ Voor 6% gewijzigd door flipjevandejam op 14-10-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:53

XanderDrake

Build the future!

Santee schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:40:
Vaak heeft Degiro de 1e dag geen live prijs. Een google leert mij dat het aandeel momenteel op $95 zit, dus nee dat gaat niet werken.
Helaasch ;(
Zr40 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:27:
[...]

Met een koop order koop je het aandeel op de beurs, zodra het aandeel verhandelbaar is. Deelnemen aan de IPO betekent dat je het aandeel koopt nog voordat het op de beurs verhandelbaar is. In beide gevallen koop je hetzelfde aandeel.

Ik zeg altijd, je hoeft zoiets niet in de IPO fase te kopen. Wacht even tot het op de beurs beschikbaar is. Je hoeft er niet vanaf de eerste minuut bij te zijn, of zelfs vanaf de eerste week. Het bedrijf zal hoogstwaarschijnlijk nog vele jaren actief zijn.
Santee heeft beide antwoorden: hoe het werkt en waarom je bij dit soort bedrijven mee wilt doen aan een IPO. Uit ervaring weet ik dat het een goed systeem is dus is het zeker wat waard. Als je mee had gedaan aan de IPO had je nu al 23% winst ;)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:25
aljooge schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:15:
[...]

Interactive Brokers (vooralsnog voor mij de beste broker, ik ben net weg bij Binck/Saxo - ik heb ook nog Lynx (is reseller van IB)/DeGiro en Meesman)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:44
aljooge schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:15:
[...]

IB is een afkorting van Interactive Brokers. Dit is een US broker die zich o.a. gevestigd heeft in Ierland, UK, Luxemburg en ik dacht in een voormalig oostblokland. Een Nederlander of Belg kan een rekening openen in Ierland. IB is een grote broker met een goede rating. Daarnaast heeft IB zeer lage transactie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
poehee schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:10:
[...]

Interactive Brokers (vooralsnog voor mij de beste broker, ik ben net weg bij Binck/Saxo - ik heb ook nog Lynx (is reseller van IB)/DeGiro en Meesman)
Je hebt een rekening bij Lynx? Dan kan je als het goed is geen rekening direct bij IB openen toch? Je zal eerst je rekening bij Lynx moeten sluiten en daarna pas kan je een rekening bij IB openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
phantom09 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:12:
[...]

Je hebt een rekening bij Lynx? Dan kan je als het goed is geen rekening direct bij IB openen toch? Je zal eerst je rekening bij Lynx moeten sluiten en daarna pas kan je een rekening bij IB openen.
Dan ben ik er tussendoor geglipt zeker. Ik zit echt met twee verschillende accounts bij Lynx en IB. Los van elkaar.

En van Lynx wil ik uiteindelijk ook af. Dus vandaar deze weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:38
phantom09 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:11:
[...]

IB is een afkorting van Interactive Brokers. Dit is een US broker die zich o.a. gevestigd heeft in Ierland, UK, Luxemburg en ik dacht in een voormalig oostblokland. Een Nederlander of Belg kan een rekening openen in Ierland. IB is een grote broker met een goede rating. Daarnaast heeft IB zeer lage transactie kosten.
Klinkt een beetje als icesafe. Niks voor mij, aandelen overpompen naar een Ierse rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Icesave was cash, geen aandelen.

IB heeft een steile leercurve. En dan druk ik mij nog zacht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
aljooge schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:20:
[...]

Klinkt een beetje als icesafe. Niks voor mij, aandelen overpompen naar een Ierse rekening.
Je vergelijkt appels met peren. Icesafe was een bank waar je kon sparen.
Hier het verhaal van icesafe waarbij het je duidelijk wordt waarom ze zijn omgevallen.

Wikipedia: Icesave

Interactive Brokers is een broker en accepteert klanten van 220 landen.
Ze zijn gevestigd in de US, Europa en Azie.
https://www.investopedia....ve-brokers-review-4587904

Het hele verhaal van IB vindt je hier: https://www.interactivebrokers.ie/en/index.php?f=41347
-IB bestaat al sinds 1977
-Heeft meer dan 1,4 Miljoen clienten
-Heeft geregeld awards: https://www.interactivebrokers.ie/en/index.php?f=40118
-Een goede rating: Interactive Brokers LLC is rated 'BBB+'; Outlook Positive by Standard & Poor's.
https://www.interactivebrokers.ie/en/index.php?f=39138

IB doet niet aan hypotheken zoals icesafe deed. En als IB in worste case scenario omvalt dan staan je beleggingen genoteerd in een bewaarbedrijf. Dit geldt tevens voor andere banken en brokers die failliet gaan. Bij icesafe was je je geld kwijt als het boven de ton kwam.

Hier nog een stukje informatie waarop je moet letten bij brokers:
https://www.beleggersbela...-bank-of-broker-failliet/

[ Voor 15% gewijzigd door phantom09 op 14-10-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:00
Pistachenootje schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:03:
Antwoord van Triodos ontvangen:

"Dank voor uw interesse in Triodos Groenfonds. Het fonds is momenteel geopend en wordt alleen gesloten wanneer de toestroom aan de limiet raakt. In de regel gebeurt dit aan het einde van het jaar en daar zijn we nu naartoe aan het bewegen."
Is er een reden waarom ik jullie vaak over Triodos hoor? Er zijn veel meer partijen zoals de ING en Rabo die het aanbieden toch.

[ Voor 7% gewijzigd door Crasheeee op 14-10-2021 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Heb je gekeken welke daarvan nog open zijn groen zijn met belasting voordeel? Zie lijst op site overheid/belastingdienst.
En qua deposito’s is er momenteel niks meer vziw, ook Rabo niet en ABN heeft nog niks aangekondigd als vervanging van MoneYou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Pistachenootje schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:03:
Antwoord van Triodos ontvangen:

"Dank voor uw interesse in Triodos Groenfonds. Het fonds is momenteel geopend en wordt alleen gesloten wanneer de toestroom aan de limiet raakt. In de regel gebeurt dit aan het einde van het jaar en daar zijn we nu naartoe aan het bewegen."
Hmmz. Vorig jaar is het fonds nooit op slot gegaan maar hier lees ik tussen de regels dat dat dit jaar wel eens anders zou kunnen zijn. Maar het is maar een mailtje, misschien lees ik er te veel in.

In juni had het fonds ~890m aan beleggingen en ~164m aan liquide middelen. Dan is er nog ruimte voor ~200m aan inflow voor ze op de 70% grens komen waar ze hun fiscale voordelen kwijtraken. Gezien het volume op de beurs (https://live.euronext.com/nl/product/funds/NL0000440204-XAMS) sinds juni zou je zeggen dat ze nog wel wat capaciteit hebben. En het handelsvolume lijkt ook nog niet heel erg hard te stijgen de afgelopen weken. Zo bezien denk ik dat je nog wel even kan wachten. Maar goed, misschien gooien ze het wel veel eerder dicht, weet ik veel. Ik heb nog niet gekocht in elk geval.

Het ASN fonds is ook nog open, dus je hebt nog een alternatief.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
Crasheeee schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:26:
[...]

Is er een reden waarom ik jullie vaak over Triodos hoor? Er zijn veel meer partijen zoals de ING en Rabo die het aanbieden toch.
Triodos en ASN zijn beide op de beurs verhandelbaar. Dat is makkelijk, kun je dus gewoon kopen via Binck of DeGiro. Triodos is een van de oudste en grootste (schaalvoordeel!) groenfondsen en heeft ook een track record van een bescheiden positief rendement.

Toevallig heb ik laatst kort gekeken naar Rabobank Groensparen: daar betaal je 0.50% rente om de Rabobank jouw geld te laten beleggen in zonnepanelen en windmolens en weet ik veel wat. Nou weet ik dat de rentes laag zijn en ik heb me niet volledig in het product verdiept maar het leek mij een gevalletje "jij krijgt leuk belastingvoordeel dus we draaien jou een poot uit".

[ Voor 20% gewijzigd door writser op 14-10-2021 23:29 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:52
Crasheeee schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:26:
[...]
Dat antwoord ging over Triodos Groenfonds in het algemeen. Dit kan je aanschaffen bij ING, Rabo, DeGiro, IB etc. Je kan het ook bij Triodos zelf aanschaffen maar dat zou ik niet aanraden want dat is best wel duur geloof ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

iApp schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:15:
Zit met m’n handen in het haar bij PostNL. Bij 4,40€ ingestapt. Nu 3,80€. Ben bang dat ‘ie doorschiet naar 3,20€. Zelfde geldt voor SBM Offshore. Van 15,40€ naar 14,25€ gezakt nadat het opkoopprogramma maandag is geëindigd.
Belangrijkste vraag is: waarom heb je ze in eerste instantie gekocht? Als de argumenten van toen vandaag ook nog van kracht zijn, dan kun je misschien gewoon blijven zitten.

Voor PostNL geldt zelfs: bij €3,80 zitten ze op een dividendrendement van 7%+ (en als je het extra dividend meerekent zelfs 10%). Als je er vertrouwen in hebt dat ze dat kunnen volhouden, dan kun je gerust blijven zitten.

Het enige wat je dan tegen kan hebben is het sentiment. "De wereld gaat weer terug naar normaal, dus blijven mensen dan nog wel extreem veel online bestellen?" Als dat sentiment richting "nee" gaat, dan kan dat de koers ook drukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je denkt dat die van 3,80 gaat zakken naar 3,20 dan verkoop je toch nu en koop je daarna weer in? Het verlies van 4,40 naar 3,80 staat daar los van. Echter moet je daarvoor wel uitgebreid onderzoek doen naar waarom je denkt dat de markt nu nog 3,80 over hebt voor iets wat straks 3,20 waard is. Waarom denk je dat je het beter weet dan de markt?

Persoonlijk houd ik niet van stockpicken op de korte termijn en koop alleen losse aandelen die ik (tientallen) jaren wil houden. Op die manier zie ik namelijk wel potentie om de markt te verslaan maar anders stop ik het liever in een ETF.

Betreffend PostNL betwijfel ik of zij hun marktaandeel kunnen behouden. Mijn bestellingen van Amazon komen via DHL binnen en voor terugsturen geef ik ze mee aan Picnic. Enige nadeel is wanneer wij of de buren niet thuis zijn en ik een kwartier in de auto moet voor het afhaalpunt met beperkte openingstijden.

Daarnaast krijgt PostNL nog wel alle pakketjes uit China te verwerken en vraag mij af of dat nog kostendekkend is. Zelfs met de BTW erbij is dat kleine spul vanuit China goedkoper dan het binnen Nederland te versturen is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• writser
Als je met je handen in het haar zit omdat het 20% omlaag gaat kun je beter verkopen want dan zit je er te groot in of heb je geen idee wat je aan het doen bent.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Jammer dat ik me niet heb kunnen inschrijven voor de Gitlab IPO, gisteren toch 34% hoger gesloten.

Het is een bedrijf met Nederlandse roots wat diensten aanbiedt voor bedrijven en developers waar ik van denk dat deze onmisbaar zijn. Enige nadeel is dat ze tegen Microsoft op moeten boksen met hun Github.

In 2019 nog gewaardeerd op 2,7 miljard dollar na een series-e ronde, nu dus ongeveer 15 miljard dollar waard na de beursgang. In het eerste half jaar van dit jaar nog 69 miljoen dollar verlies op een omzet van 108 miljoen dollar.

Ik geloof in het product maar lijkt me toch wel aan de dure kant. Helemaal omdat Microsoft gewoon de grootste is in dit segment en deze diensten na genoeg voor een appel en ei aanbiedt (in de hoop om meer Azure diensten te verkopen). Atlassian is bijvoorbeeld een andere concurrent (cloud en onprem) en die wordt gewaardeerd op 100 miljard USDmet een omzet van 2miljard USD. Ook AWS en Google liggen op de loer al bieden die (nog) niet het zelfde.

We hebben er in ieder geval een Nederlandse tech miljardair bij, https://www.telegraaf.nl/...iljard-waard-na-beursgang

Wat vinden jullie van Gitlab ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03:09
De belegger / avonturier die ook in de crypto zit schrikt niet van dit soort dalingen. :+ Lekker blijven zitten als je gelooft in het aandeel en je motivatie nog staat (groei, dividend, toekomst, niche).

Gitlab: persoonlijk vind ik dit altijd vreemde aandelen en houd er een tegenstrijdig gevoel aan over. Hoe kan een bedrijf zoveel waard zijn terwijl ze geen eens een mooie winst maken. Aan de andere kant: de mensen met het grote geld geloven er in, wie ben ik dan met mijn kleingeld? Kopen/niet kopen ken ik het bedrijf niet goed genoeg voor.

[ Voor 23% gewijzigd door Bobmeister op 15-10-2021 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat vinden jullie van Gitlab ?
overgewaardeerd. Er zijn veel concurrenten. Als het alleen gaat om een Git repository verliezen ze het van de concurrentie. Wil je meer (pipelines, scrum boards) zijn ze relatief duur ten opzichte van Azure DevOps. Prijzen van Atlassian ken ik niet.

De unique selling point ontbreekt mijn inziens. Betekent niet dat ze geen bestaansrecht hebben, de markt is immers groot genoeg, maar het is geen unicorn.

Daarnaast 69 miljoen verlies op 100 miljoen omzet is zorgwekkend voor wat ze bieden. Hoeveel keer groter moeten ze wel niet worden om winstgevend te worden? De theorie met SAAS is dat hoe meer klanten, hoe veel meer harder de omzet stijgt ten opzichte van de kosten. De praktijk zegt voor veel bedrijven iets heel anders.

Bedenk ook eens, die 15 miljard waarde moet gaan renderen. Zou dat puur uit dividend moeten komen, moet men zo'n 50 miljoen netto winst maken per jaar. Onrealistisch op dit moment. Enige andere manier van renderen is dat de koers stijgt. Los van hype zie ik vanuit Gitlab niets komen wat dat zou kunnen rechtvaardigen. En hype is niet meer dan een Ponzi.

Overigens is bovenstaande niet alleen van toepassing op Gitlab, veel technicorns hebben hier gewoon last van.

[ Voor 43% gewijzigd door Skyaero op 15-10-2021 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:07
Begin van het jaar ben ik begonnen met beleggen, vooral NT, maar klein beetje losse aandelen. Waaronder ook PostNL (waar de discussie hierboven al over ging). Vooral gekocht met het idee dat de gevolgen van COVID-19, en dus het thuisbezorgen, nog even aan zou houden. En dat klopte ook wel; aandeel aardig gestegen van de zomer met leuk rendement. Helaas had ik geen verkoopmoment met mezelf afgesproken, dat betekent dat ik de aandelen nog steeds heb en de daling van de laatste tijd zie (lesje voor de volgende!). Helaas nu iets onder mijn GAK.
Ik vind het zelf lastig inschatten wat er verder gaat gebeuren, wat me aan het twijfelen brengt om nu te verkopen. Van jullie verwacht ik geen advies over kopen/verkopen, maar hebben jullie een idee hoe ik voor mezelf een afgewogen beslissing kan nemen wat te doen? Waar kan ik me in verdiepen? Gekocht op basis van wat ik verwachtte van de markt, nu verwacht ik geen stijging meer op basis van COVID-19 gevolgen, maar de daling kan ik ook niet echt verklaren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
@zunrob individuele aandelen kopen moet je mi. alleen doen als je gedegen onderzoek wil doen. Niet lullig bedoeld maar afgaande op je posts denk ik dat je daar nog niet aan toe bent. Ik zou je individuele aandelen lekker verkopen en door gaan met alles in NT world, EM en small cap.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 15-10-2021 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53

oscar82

De ondertitel

zunrob schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:54:
Begin van het jaar ben ik begonnen met beleggen, vooral NT, maar klein beetje losse aandelen. Waaronder ook PosNL (waar de discussie hierboven al over ging). Vooral gekocht met het idee dat de gevolgen van COVID-19, en dus het thuisbezorgen, nog even aan zou houden. En dat klopte ook wel; aandeel aardig gestegen van de zomer met leuk rendement. Helaas had ik geen verkoopmoment met mezelf afgesproken, dat betekent dat ik de aandelen nog steeds heb en de daling van de laatste tijd zie. Helaas nu iets onder mijn GAK.
Ik vind het zelf lastig inschatten wat er verder gaat gebeuren, wat me aan het twijfelen brengt om nu te verkopen. Van jullie verwacht ik geen advies over kopen/verkopen, maar hebben jullie een idee hoe ik voor mezelf een afgewogen beslissing kan nemen wat te doen? Waar kan ik me in verdiepen? Gekocht op basis van wat ik verwachtte van de markt, nu verwacht ik geen stijging meer op basis van COVID-19 gevolgen, maar de daling kan ik ook niet echt verklaren.
Afgewogen beslissing = waar zie je het meeste potentiële rendement liggen: bij postNL of NT world (o.i.d.)?

Kijk hierbij alleen naar de toekomst, niet naar het verleden. waar je het ooit voor gekocht hebt (GAK) is irrelevant.

Dus eens met wat @Pistachenootje hierboven zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Pistachenootje schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:00:
@zunrob individuele aandelen kopen moet je mi. alleen doen als je gedegen onderzoek wil doen. Niet lullig bedoeld maar afgaande op je posts denk ik nog niet dat je daaraan toe bent. Ik zou je individuele aandelen lekker verkopen en door gaan met alles in NT world, EM en small cap.
Ik denk ook dat je daar absoluut gelijk in hebt hoor! Zoals ik aangeef heb ik hem vooral gekocht vanwege een iets dat ik "logisch verwachte van de markt". Namelijk meer pakketjes omdat mensen thuis zaten. Dat was voor mij lastig om te zien.
Nu is dat veel lastiger, en merk ik idd dat ik een individueel aandeel (op een andere manier) niet goed op waarde kan schatten. Dus ja, eens met jou, dat wil je wel. En heb ik nu dus geleerd.

Maar, dan nog weet ik niet of ik nu wil verkopen, ik wil best wat meer onderzoek doen om dat voor mezelf te bepalen; maar hoe kan ik dat nu aanpakken?
oscar82 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:01:
[...]

Afgewogen beslissing = waar zie je het meeste potentiële rendement liggen: bij postNL of NT world (o.i.d.)?

Kijk hierbij alleen naar de toekomst, niet naar het verleden. waar je het ooit voor gekocht hebt (GAK) is irrelevant.

Dus eens met wat @Pistachenootje hierboven zegt
Dat is een goed punt! Ik heb mijn aandacht voor dit individuele aandeel imo al iets te veel laten verslappen. Ook dat is een goed argument om dit geld hier weg te halen en voor NT te gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door zunrob op 15-10-2021 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
PostNL heeft een tamelijke monopoliepositie in Nederland, dat zou ik nog wel aandurven. Sowieso groeit de Nederlandse populatie, retail neemt af en dus blijft een gestage groei online bestellen en bezorgen over.

Neemt niet weg dat als grote internationale dozenschuivers de switch maken naar eigen bezorgdiensten (zoals Amazon, aliexpress) dat ze nat gaan.

Bij twijfel: NT/FTSE/MSCI world.

Ik heb hetzelfde gehad met Basic Fit trouwens. Die dook begin corona naar 50%. Steeg vervolgens maar matig door, verkocht met een +20% en 1 maand later stond ie weer op oude niveau. (dus 30% gemist). Market timen is gewoon kut en stressvol.

[ Voor 57% gewijzigd door MagniArtistique op 15-10-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:53

XanderDrake

Build the future!

Santee schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:40:
[...]

Ken jij trouwens een NL broker, liefst app based, welke aan IPO's doet?
DeGiro doet af en toe mee, zoals bij RobinHood. Daar heb ik nog wel wat aan verdient!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
zunrob schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:02:
[...]
Ik denk ook dat je daar absoluut gelijk in hebt hoor! Zoals ik aangeef heb ik hem vooral gekocht vanwege een iets dat ik "logisch verwachte van de markt". Namelijk meer pakketjes omdat mensen thuis zaten. Dat was voor mij lastig om te zien.
Dat is informatie die iedereen had. Je kan er dus zeker van zijn dat dat ingeprijsd was.

Je zou ook eens kunnen kijken naar hoeveel mentale onrust dit soort stock picking voor je veroorzaakt en dat vergelijken met simpel breed gespreid index beleggen. Weer een voordeel ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:07:
[...]

Je zou ook eens kunnen kijken naar hoeveel mentale onrust dit soort stock picking voor je veroorzaakt en dat vergelijken met simpel breed gespreid index beleggen. Weer een voordeel ;)
Dat heb ik in elk geval wel. Ik ben ongeveer een maand geleden uit Shell gestapt en naar VWCE gegaan.
Volstrekt verkeerd getimed. Maar toch... ik heb nu rust in mijn hoofd. Bij Shell is het toch maar weer elke keer afwachten "wat gebeurt er vandaag. Een mooie verkoop, of een lijk in de kast?"
Bij een brede ETF is het gewoon lekker veilig. Zakt hij of stijgt hij? ach maakt niet zoveel uit, het is zo breed dat het uiteindelijk wel goed komt. (of niet, maar dan zijn er waarschijnlijk zulke grote problemen dat het toch niet meer uitmaakt.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Allebei gelijk @ArthurMorgan en @Pistachenootje. Toevallig is Shell mijn andere losse aandeel dat ik nog heb, haha. Ik zal ook naar NT gaan, die les heb ik wel geleerd. Punt is alleen dat ik nu geen argumenten kan vinden die deze koersdaling verklaren voor PostNL; en dat stoort me een beetje. Ik zou het graag kunnen verklaren, om zo een betere afweging te kunnen maken om te verkopen of niet. Net zoals @MagniArtistique aangeeft verwacht ik namelijk wel gewoon dat PostNL deze markt zal blijven bedienen, en zie ik daarom niet direct in waarom een koersdaling zoals ie van de zomer gaande is gerechtvaardigd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

PostNL is een van de grote spelers in de markt maar zeker niet de enige, er is dus sprake van concurrentie. De vraag is dus of de verwachting is dat PostNL zijn marktaandeel kan blijven behouden en wellicht zelfs kan groeien of dat de verwachting is dat andere partijen langzaam meer marktaandeel pakken.
Zie bijvoorbeeld dit bericht: https://www.nu.nl/economi...-wel-marktaandeel-af.html
PostNL groeit in omzet maar heeft een verlies in omzet per pakket en verliest marktaandeel ten opzichte van concurrenten. De concurrenten groeien dus harder dan PostNL dat doet. Wat als dit zo door gaat en PostNL steeds meer marktaandeel verliest?

Daarnaast is het al jaren de vraag of de bedrijfsvoering van PostNL houdbaar is. Je leest steeds weer verhalen van onderbetaalde werknemers die in slechte omstandigheden moeten werken en weer via vage constructies ingehuurd worden als aannemers en onderaannemers. Elke wijziging die daar plaats vind zal geld gaan kosten, dat betekent of tarieven omhoog of winst omlaag. Kunnen de tarieven omhoog als de concurrentie zo sterk is?

Allemaal vragen waar ik geen antwoord op heb maar waar de markt wel een beeld bij lijkt te hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
zunrob schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:17:
Allebei gelijk @ArthurMorgan en @Pistachenootje. Toevallig is Shell mijn andere losse aandeel dat ik nog heb, haha. Ik zal ook naar NT gaan, die les heb ik wel geleerd. Punt is alleen dat ik nu geen argumenten kan vinden die deze koersdaling verklaren voor PostNL; en dat stoort me een beetje. Ik zou het graag kunnen verklaren, om zo een betere afweging te kunnen maken om te verkopen of niet. Net zoals @MagniArtistique aangeeft verwacht ik namelijk wel gewoon dat PostNL deze markt zal blijven bedienen, en zie ik daarom niet direct in waarom een koersdaling zoals ie van de zomer gaande is gerechtvaardigd is.
Gestegen brandstofprijzen in combinatie met afnemende economische verwachtingen? Dat zegt mijn gevoel, maar kan er naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Vraagje aan de ETF-ers hier:

Ik heb op dit moment S&P500 (14% YTD) / iShares AEX (24% YTD) en Vanguard FTSE AW (19% YTD) in mijn ETF portfolio zitten naast wat andere zaken. Volgens mij bestaat de AW voor 40% uit de top 100 van de S&P, dat geldt voor de AEX idem.

Ben ik op deze manier niet overexposed aan de overkoepelende aandelen die in al die fondsen zitten? Die AEX heeft een YTD van bijna 10% meer van de allworld maar bij een dip pak ik ook dubbele verliezen.

Volgens mij kom ik zelf tot de conclusie dat het een beetje gek is om naast een allworld ook 'lokale' markten aan de houden? Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

MagniArtistique schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:59:
Ben ik op deze manier niet overexposed aan de overkoepelende aandelen die in al die fondsen zitten?
Uiteraard. En dat hoeft niet erg te zijn als het je intentie is om een hogere weging daarop toe te passen. Maar als je gewoon simpel market-cap weighted wereldwijd wil beleggen, dan heb je alleen het all-world fonds nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 15-10-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

Qwerty-273

Meukposter

@MagniArtistique VWRL zit voor slechts 1,3% in NLse aandelen. Als je daarnaast ook een iShares AEX ETF aanhoud dan zit je behoorlijk in de NLse markt als je het vergelijkt tegen de wereldwijde marktkapitalisatie. Dat kan natuurlijk een keuze zijn die je wilt maken als je verwacht dat de NLse markt veel beter zal presteren dan de wereldwijde markt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 17-09 12:21
XanderDrake schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:07:
[...]

Ken jij trouwens een NL broker, liefst app based, welke aan IPO's doet?
DeGiro doet af en toe mee, zoals bij RobinHood. Daar heb ik nog wel wat aan verdient!
Daar heb ik geen kaas van gegeten, ik denk dat @Zr40 daar meer verstand van heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
@Zr40 Laat ik niet de indruk wekken dat dat 2 jaar geleden een hele weloverwogen keuze was. Maar ik leer bij ;). Nooit meer aangezeten omdat de ROI best wel OK is. Maar ik verwacht stiekem dat de AEX uit zijn voegen aan het barsten is. Dus ik denk dat ik ze maar over ga hevelen. Ik heb daarnaast nog een NASDAQ 100 ETF omdat ik wel een hogere exposure naar tech wil hebben omdat dat met partijen als google en amazon een oneindige groeimarkt is waar iedere vorm van concurrentie toch wel opgekocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Qwerty-273 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:56:
@MagniArtistique VWRL zit voor slechts 1,3% in NLse aandelen. Als je daarnaast ook een iShares AEX ETF aanhoud dan zit je behoorlijk in de NLse markt als je het vergelijkt tegen de wereldwijde marktkapitalisatie. Dat kan natuurlijk een keuze zijn die je wilt maken als je verwacht dat de NLse markt veel beter zal presteren dan de wereldwijde markt.
Ja nee, dat kan nooit de bedoeling zijn geweest :) Ze zijn van de hand inmiddels. 49% sinds maart 2020 dus ik ben tevreden (27% YTD).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Santee schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Daar heb ik geen kaas van gegeten, ik denk dat @Zr40 daar meer verstand van heeft ;)
Mijn verstand zegt dat ik niet aan IPO's deel wil nemen. ;) Misschien dat ik het later nog eens op de beurs zal kopen als het interessant blijkt te zijn.

Naar mijn weten kan je bij Europese brokers niet deelnemen aan US IPO's. Maar dat maakt niets uit als je niet per se wil instappen voordat het verhandelbaar is op de beurs. Doorgaans kan dat al op dezelfde dag als dat de IPO wordt voltrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik zou graag mijn aandelen-portefeuille iets interessanter maken. Het is momenteel vrij saai doordat ik 7 jaar lang alleen maar Vanguard World en iShares MSCI World heb gekocht en sinds dit jaar ook BRK.B & S&P 500.

- DG € - iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc)
- UK £ - Vanguard FTSEDvpWldExUKEqIdx A£ - FPC9.LN
- IB $ - BRK.B - 71 - $19,968.75
- IB $ - CSPX - 30 - $13,308.82 - iShares Core S&P 500

Ben erg tevreden over de inkomsten, maar ik zou graag wat meer leren over de aandelen en begrijp sommige dingen nog niet helemaal. Mijn vriend heeft mij QQQ aangeraden en ik werk zelf in de tech-industrie, dus zou het wel leuk vinden om wat meer tech-heavy te gaan.

Wat is het verschil tussen?
  • NASDAQ 100 EUR ACC
  • NASDAQ 100 USD ACC
Ik begrijp dat hedged fondsen ervoor zorgen dat je geen verlies kunt maken op het wisselkoersverschil tussen de EUR-USD, maar ik heb al veel posities in US$, € en £ en ik reis veel en breng veel tijd door in Zuid -Oost-Azië, Latijns-Amerika en maar soms in Europa, dus ik maak me niet al te veel zorgen over wisselkoersverschillen. Als ik zie dat de hedged 2% minder winst heeft (27%) tegenover de unhedged (29%) over het jaar, dan lijkt me dat vrij duur, gezien de gemiddelde jaarlijkse groei bij de meeste ETF rond de 7% is.

Verder zie ik dat sommige NASDAQ's zichzelf QQQ noemen en sommige noemen zichzelf NASDAQ, terwijl de holdings niet worden bepaald door de index. Ze investeren massaal in Netflix, Broadcom en Johnson & Johnson, dat lijkt me niet echt een verbetering tegenover van de markt. De "NASDAQ-100"-titel lijkt me dan ook wat verwarrend. Bijvoorbeeld: https://www.lyxoretf.nl/e...-etf-acc/lu1829221024/eur

- Top 10 Index Constituents
- Top 10 Substitute Basket

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KdTJjwjl.png

VB2: https://i.imgur.com/rMG0sX0.png
VB3: https://i.imgur.com/qVBJMkz.png

De holdings komen qua percentages ook niet precies overeen, maar misschien zit er wat vertraging in, door koersstijgingen of transacties die nog niet zijn meegenomen.

Verder maakt het niet zoveel uit op welke exchange je een QQQ (= NASDAQ) koopt? Het volume maakt weinig uit toch? Alleen dat het prijsverschil tussen BID en ASK kleiner wordt bij een groter volume? Zelfs bij iShares NASDAQ 100 UCITS ETF EUR Hedged (Acc) - NQSE op Trading 212, lijkt het verschil tussen BID en ASK-prijs vrij laag te zijn. Dus dat er bij Interactive Brokers een volume van 1 miljoen is en elders maar 1000, zou niet zoveel uit moeten maken?

Volume hier 's nachts is erg laag:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MRe8ipBl.png

[ Voor 4% gewijzigd door chronoz op 16-10-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
chronoz schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:36:
Ik zou graag mijn aandelen-portefeuille iets interessanter maken. Het is momenteel vrij saai doordat ik 7 jaar lang alleen maar Vanguard World en iShares MSCI World heb gekocht en sinds dit jaar ook BRK.B & S&P 500.

- DG € - iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc)
- UK £ - Vanguard FTSEDvpWldExUKEqIdx A£ - FPC9.LN
- IB $ - BRK.B - 71 -
- IB $ - CSPX - 30 - iShares Core S&P 500
Daar zit heel veel overlap tussen. En je hebt ook te maken met een dividendlek. Dit zou dus efficiënter kunnen.
Mijn vriend heeft mij QQQ aangeraden en ik werk zelf in de tech-industrie, dus zou het wel leuk vinden om wat meer tech-heavy te gaan.
Dat is imo juist een reden om minder tech heavy te gaan. Je inkomen is immers al afhankelijk van de tech industrie.

Verder staat QQQ specifiek voor een Invesco ETF die de Nasdaq 100 index trackt. Die zou je bij IB kunnen kopen via opties (of direct als je professional status hebt). Als je een Europese Nasdaq 100 ETF gaat kopen heb je te maken met dividendlekkage. Hedgen zou ik inderdaad niet aan beginnen.
Dit zijn de normale top holdings van de Nasdaq 100. Die anderen niet.

Die Lyxor Nasdaq ETF is een synthetische ETF, dat kan voor- en nadelen hebben. Doordat ie synthetisch is zie je afwijkende holdings. Maar hij trackt wel gewoon de Nasdaq 100.

[ Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 16-10-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 19:57
Hmm, ik weet niet of aankoop van Triodos Groenfonds (NL0000440204) wel lukt via IB. Ik heb 'm net in m'n favoriete watchlist gezet, maar ik krijg Trading Restricted, this product is currently unavailable to clients classified as retail clients. Ok, het is zaterdag, maar dit lijkt me geen melding die maandag weer weg is.

Dezelfde melding krijg ik bij ASN Groenprojecten (NL0014270258).

Doe ik iets fout?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, je doet niets fout. Bij vrijwel ieder Europees beleggingsfonds krijg je die melding, er zijn maar een handjevol die wel beschikbaar zijn.

De melding krijg je doordat (het systeem van) IB niet weet dat deze fondsen een EBI (Engels: KID) hebben die gericht is op de Nederlandse markt. Een partij mag wettelijk gezien geen verpakte beleggingsproducten (zoals fondsen) zonder EBI verkopen aan klanten die onder MiFID gezien worden als retail client. De aanwezigheid van de EBI is wettelijk gezien voldoende waarborg dat het betreffende fonds in een land aan deze klanten aangeboden mag worden.

Een workaround is jezelf classificeren als elective professional client (zitten wettelijke eisen aan vast, waaronder 500k vermogen, en je verliest bepaalde beschermingen), maar dat zou niet nodig moeten zijn, je zou ze gewoon als retail client moeten kunnen kopen.

Schijnbaar is de vraag naar deze fondsen onder Nederlandse IB klanten die retail client zijn te klein of vrijwel niemand klaagt er over, want dit probleem bestaat al jaren.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 16-10-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
DappereDodo schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:57:
Hmm, ik weet niet of aankoop van Triodos Groenfonds (NL0000440204) wel lukt via IB.
Bij DeGiro kan het in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Zr40 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:17:
Nee, je doet niets fout. Bij vrijwel ieder Europees beleggingsfonds krijg je die melding, er zijn maar een handjevol die wel beschikbaar zijn.

De melding krijg je doordat (het systeem van) IB niet weet dat deze fondsen een EBI (Engels: KID) hebben die gericht is op de Nederlandse markt. Een partij mag wettelijk gezien geen verpakte beleggingsproducten (zoals fondsen) zonder EBI verkopen aan klanten die onder MiFID gezien worden als retail client. De aanwezigheid van de EBI is wettelijk gezien voldoende waarborg dat het betreffende fonds in een land aan deze klanten aangeboden mag worden.

Een workaround is jezelf classificeren als elective professional client (zitten wettelijke eisen aan vast, waaronder 500k vermogen, en je verliest bepaalde beschermingen), maar dat zou niet nodig moeten zijn, je zou ze gewoon als retail client moeten kunnen kopen.

Schijnbaar is de vraag naar deze fondsen onder Nederlandse IB klanten die retail client zijn te klein of vrijwel niemand klaagt er over, want dit probleem bestaat al jaren.
Voor MIFID2 kon het wel. Vorig jaar hebben we het hier ook over gehad.

Wel vreemd want je zou denken dat een reseller als Lynx er belang bij heeft om dit in bulk te faciliteren. Afaik staat het ook gewoon op het tarievenoverzicht.

En anders wel Euronext. Sinds de opkomst van ETFs leiden beleggingsfondsen op Euronext toch een wat marginaal bestaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 16-10-2021 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hielko schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:46:
En ik heb niks van ze gehoord, maar vermoed ook dat de formulieren die ik heb ingevuld voor lagere Canadese en Franse withholding taxes bij Binck niet meeverhuizen. Maar ik gok dat ze me daar niet over informeren, en als ik er dan in de praktijk ineens achter kom ik lekker in de stront mag zakken van de support. Maar wie weet kunnen ze me nog positief verrassen...
Je brengt me op een idee. SAXO hangt er bij mij wat bij maar toch eens wat rondgeklikt en blijkbaar heb ik een keer dividend ontvangen voor een Frans fonds ontvangen:
Valutadatum 19-mei-2021
Dividend 155,10
Inhouding dividendbelasting -19,85
Netto bedrag 135,25
19.85 / 155.10 = 12.8%

Dat is natuurlijk vlak na de overgangassimilatie, maar het klopt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Rukapul schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:43:
[...]

Voor MIFID2 kon het wel. Vorig jaar hebben we het hier ook over gehad.

Wel vreemd want je zou denken dat een reseller als Lynx er belang bij heeft om dit in bulk te faciliteren. Afaik staat het ook gewoon op het tarievenoverzicht.

En anders wel Euronext. Sinds de opkomst van ETFs leiden beleggingsfondsen op Euronext toch een wat marginaal bestaan.
Ik vermoed ook dat als een paar mensen stampij maken bij Lynx en/of IB dat het wel gefaciliteerd kan worden. Ik heb er zelf nog nooit naar geïnformeerd, heb tot nu toe altijd die groenfondsen bij Binck gekocht. Als de belastingdienst ooit dingen wil controleren of aanvullende documentatie wil dan heb ik dat spul liever bij een Nederlandse broker staan.

Maar goed, nu Binck is overgenomen door die prutsers uit Denemarken gaat die vlieger niet meer op. Heb dankzij een tip van @Pistachenootje maar een ING betaal- en beleggingsrekening geopend. Daar kun je het Triodos fonds zonder transactiekosten verhandelen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
writser schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:56:
[...]

Ik vermoed ook dat als een paar mensen stampij maken bij Lynx en/of IB dat het wel gefaciliteerd kan worden. Ik heb er zelf nog nooit naar geïnformeerd, heb tot nu toe altijd die groenfondsen bij Binck gekocht. Als de belastingdienst ooit dingen wil controleren of aanvullende documentatie wil dan heb ik dat spul liever bij een Nederlandse broker staan.

Maar goed, nu Binck is overgenomen door die prutsers uit Denemarken gaat die vlieger niet meer op. Heb dankzij een tip van @Pistachenootje maar een ING betaal- en beleggingsrekening geopend. Daar kun je het Triodos fonds zonder transactiekosten verhandelen.
Ik heb het in het verleden bij Lynx en Binck gekocht. Laatste keer had ik DeGiro gebruikt. Maar aangezien ik al ING klant was is dat nu ook mijn broker hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 04:06
Rukapul schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:43:
[...]

Je brengt me op een idee. SAXO hangt er bij mij wat bij maar toch eens wat rondgeklikt en blijkbaar heb ik een keer dividend ontvangen voor een Frans fonds ontvangen:

[...]

19.85 / 155.10 = 12.8%

Dat is natuurlijk vlak na de overgangassimilatie, maar het klopt wel.
Dat valt me in ieder geval niks tegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
writser schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:56:
[...]

Ik had er twee jaar geleden al om gevraagd bij Lynx, dit was wat ze er over te zeggen hadden: "Wanneer alle beleggingsfondsen weer zijn gedeblokkeerd is helaas niet concreet te zeggen. Samen met de backoffice zijn wij druk bezig met het herstellen van de verhandelbaarheid van de getroffen Europese beleggingsfondsen."

Toen ik er vorig jaar aan refereerde gingen ze het nog eens verzoeken aan hun backoffice om het toe te voegen, ik heb niet al te veel hoop dat ze er spoedig weer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 19:57
@Zr40 en anderen, dank voor de antwoorden. Ik zal eens een ticket inschieten bij IB. We hebben nog tijd :)

IB is m'n enige broker. Binck heb ik 2 jaar geleden opgezegd, geen slecht idee blijkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Hoe zit de kostenstructuur van Interactive Brokers in elkaar - waar kun je het beste tot richten om de daadwerkelijke kosten te vinden?

- Account Managent -> Total costs and charges. Som tot nu toe 4,41
- Orders & Trades -> 4,73
- Activity Statement -> 4,6

Mijn eerste analyse zegt dat de 1e (4,41) pure EUR kosten zijn, en de laatste twee (4,6 en 4,73) zonder FX correctie. Snap alleen niet goed waarom ik dan zonder wisselkoers correctie afwijkende kosten kan terugvinden en daarmee welke te gebruiken voor de boekhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je hebt het dan over de 'Aggregated Costs and Charges' report? In dat report zijn de kosten in drie categorieën onderverdeeld: commissions, other fees, en interest charged. Commissions zijn de kosten die direct met trades te maken hebben; je transactiekosten. Other fees zijn alle andere kosten - denk bijvoorbeeld aan koersdata, maar ook zaken zoals ADR fees. Dit zou overeen moeten komen met dezelfde kopjes bij de samenvatting die je op je statements ziet onder Net Asset Value > Change in NAV.

Alle kosten staan gespecificeerd op je statements in de valuta waarin ze zijn geboekt. Als je een overzicht wil hebben van alle cash boekingen, dan is het handig om een custom report aan te maken. Ik heb er een aangemaakt voor dit doel met deze secties: Account Information, Cash Report (saldo per valuta aan begin en eind, en samenvatting van boekingen), Statement of Funds (alle individuele boekingen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ondertussen wat meer Interactive Brokers ervaring. Die mid-price functie is echt bizar gewoon.

Ene kant betaal je potentieel iets meer per aandeel omdat je rond de bid/ask spread werkt ermee, wat onhandig kan zijn bij grote aankopen. Maar totale onkosten van 0,28, 0,36, 0,32, 0,35 en zelfs 0,0 is echt heel erg boeiend per transactie, vooral als je geregeld en gespreid kleine transacties doet onder het mom van maandelijks inleggen. Komend vanaf Binck/Saxo met z'n 6-8 euro minima aan kosten gooit dit mijn effectieve TER, voor de toekomstige inleg althans, een serieuze factor omlaag.

Wordt nu ook veel interessanter om geleidelijk met kleine posities te werken, spreiden en DCA. Niks meer minimaal 1000-1500 per aankoop om de kosten te beheersen. Echt een verademing wat dat betreft.
Heel m'n wishlist voor volgend jaar kan hiermee ook overhoop nu ik niet zo'n focus op grotere transacties hoef te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:59
@Xanaroth Eens, de interface kost wat tijd, maar verder prima broker wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
DappereDodo schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:57:
Hmm, ik weet niet of aankoop van Triodos Groenfonds (NL0000440204) wel lukt via IB. Ik heb 'm net in m'n favoriete watchlist gezet, maar ik krijg Trading Restricted, this product is currently unavailable to clients classified as retail clients. Ok, het is zaterdag, maar dit lijkt me geen melding die maandag weer weg is.

Dezelfde melding krijg ik bij ASN Groenprojecten (NL0014270258).

Doe ik iets fout?
Koop je die puur voor je gevoel of wat? Dat fonds heeft voor wat ik kan zien de afgelopen 35 jaar geen rendement gemaakt. Of werkt dat anders bij beleggingsfondsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
MagniArtistique schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:37:
[...]

Koop je die puur voor je gevoel of wat? Dat fonds heeft voor wat ik kan zien de afgelopen 35 jaar geen rendement gemaakt. Of werkt dat anders bij beleggingsfondsen?
Laten we je nog een kans geven om zelf uit te vinden waarom diverse mensen hier met enige regelmaat een ritje in dit fonds maken ;)

Als wij het moeten vertellen dan lijk je zo lui :P

De laatste keer had ik trouwens iets van 2% koersstijging te pakken :D

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 18-10-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Rukapul schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:41:
[...]

Laten we je nog een kans geven om zelf uit te vinden waarom diverse mensen hier met enige regelmaat een ritje in dit fonds maken ;)

Als wij het moeten vertellen dan lijk je zo lui :P

De laatste keer had ik trouwens iets van 2% koersstijging te pakken :D
Aha. Ik vat m. Voordat ik dat nodig heb ben ik wel wat jaartjes verder 😊 Voor de mensen die lui zijn:

Je kunt op die manier (relatief veilig) een stuk vermogen aan de VRH onttrekken.

[ Voor 10% gewijzigd door MagniArtistique op 18-10-2021 19:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Config schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:48:
Icesave was cash, geen aandelen.

IB heeft een steile leercurve. En dan druk ik mij nog zacht uit.
Ik vind het wel meevallen, zolang je maar gewoon de webtrader gebruikt. Dat is voor de meeste mensen ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:06
Xanaroth schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:53:
Maar totale onkosten van 0,28, 0,36, 0,32, 0,35 en zelfs 0,0 is echt heel erg boeiend per transactie.
Je bedoelt hier mee % aankoopkosten? Ik twijfel een beetje wat ‘acceptabele’ aankoopkosten zijn voor buy and hold ETF’s. Wat je dan weer moet afzetten tegen ‘time in de market’. Liever iets hogere aankoopkosten en dan elke maand of lagere aankoopkosten maar elke twee maanden inleggen? Is er ergens een tooltje die de lange termijn effecten inzichtelijk kan maken?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, dat zijn dollars en die bedragen zijn vrij normaal onder tiered pricing, zeker als je je orders op het midpoint plaatst. $ 0.35 en daar gaat een eventuele venue rebate nog van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmoo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 20:24
Wellicht een simpele vraag voor vele van jullie maar ik snap het niet helemaal 8)7 .
Hoe kan het dat er vandaag een heleboel turbo's bij degiro geen volume en/of bied/laat prijzen lieten zien? Voor zover ik het begreep geeft de uitgevende partij altijd een bied/laat op.

Nu heb ik geen ervaring met de handel in turbo's maar ik dacht dat er geen (particuliere) tegenpartij is bij de handel, slechts de uitgever. Kan iemand hier wat meer inzicht in geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 15:30
gizmoo schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 23:05:
Wellicht een simpele vraag voor vele van jullie maar ik snap het niet helemaal 8)7 .
Hoe kan het dat er vandaag een heleboel turbo's bij degiro geen volume en/of bied/laat prijzen lieten zien? Voor zover ik het begreep geeft de uitgevende partij altijd een bied/laat op.

Nu heb ik geen ervaring met de handel in turbo's maar ik dacht dat er geen (particuliere) tegenpartij is bij de handel, slechts de uitgever. Kan iemand hier wat meer inzicht in geven?
Je post is van midden in de nacht. Bied en laat prijzen zijn alleen beschikbaar tijdens de openingstijden van de beurs. Zeker als de tegenpartij de marketmaker is en niet een verdwaalde particulier die alvast een ordertje ingeschoten heeft.

Daarnaast....waarom zou je in Turbo's willen handelen? Ik ken werkelijk waar geen persoon die daar ooit geld mee verdiend heeft. Ja, de uitgevende partij wordt er slapend rijk van....

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 17:28
Panzer_V schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 07:00:
[...]

Daarnaast....waarom zou je in Turbo's willen handelen? Ik ken werkelijk waar geen persoon die daar ooit geld mee verdiend heeft. Ja, de uitgevende partij wordt er slapend rijk van....
Ik heb er succesvol Tesla mee geswingtrade toen er nog een bizarre multiplier op zat, aangezien er geen US opties zijn op DeGiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 17:02
Xanaroth schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:53:
Ondertussen wat meer Interactive Brokers ervaring. Die mid-price functie is echt bizar gewoon.

Ene kant betaal je potentieel iets meer per aandeel omdat je rond de bid/ask spread werkt ermee, wat onhandig kan zijn bij grote aankopen. Maar totale onkosten van 0,28, 0,36, 0,32, 0,35 en zelfs 0,0 is echt heel erg boeiend per transactie, vooral als je geregeld en gespreid kleine transacties doet onder het mom van maandelijks inleggen. Komend vanaf Binck/Saxo met z'n 6-8 euro minima aan kosten gooit dit mijn effectieve TER, voor de toekomstige inleg althans, een serieuze factor omlaag.

Wordt nu ook veel interessanter om geleidelijk met kleine posities te werken, spreiden en DCA. Niks meer minimaal 1000-1500 per aankoop om de kosten te beheersen. Echt een verademing wat dat betreft.
Heel m'n wishlist voor volgend jaar kan hiermee ook overhoop nu ik niet zo'n focus op grotere transacties hoef te hebben.
Ik heb zelfs al wel eens negatieve transactie kosten gehad. Blijkbaar een goede rebate.

Die midprice functie zet je order tussen de bid/ask in (afgerond naar boven) is toch niet zo heel spannend? Dat kan je zelf ook zo doen. Zelf ga ik meestal op de bid zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmoo
  • Laatst online: 16-09 20:24
Panzer_V schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 07:00:
[...]

Je post is van midden in de nacht....
Daarnaast....waarom zou je in Turbo's willen handelen?....
Wellicht dat iemand iets constructiever kan antwoorden. Ik bedoel uiteraard tijdens openingstijden van de beurs. Neem bijvoorbeeld de turbo long op ASMi van goldman sachs op degiro. Als ik deze sorteer op hefboom, valt het op dat er geen laat prijs is voor turbos met hefboom boven de 4.77, enkel een bied prijs.

Is hier een mechanisme dat ik nog niet doorzie waarmee de uitgevende partij enkel nog de turbo wil terugnemen maar niet meer wil uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 17:02
gizmoo schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:24:
[...]

Wellicht dat iemand iets constructiever kan antwoorden. Ik bedoel uiteraard tijdens openingstijden van de beurs. Neem bijvoorbeeld de turbo long op ASMi van goldman sachs op degiro. Als ik deze sorteer op hefboom, valt het op dat er geen laat prijs is voor turbos met hefboom boven de 4.77, enkel een bied prijs.

Is hier een mechanisme dat ik nog niet doorzie waarmee de uitgevende partij enkel nog de turbo wil terugnemen maar niet meer wil uitgeven.
Ik ben niet bekend met DeGiro of met turbos, maar normaal betekent het dat er geen verkopende partij is als de ask leeg is. Misschien geeft het dagvolume of open interest wat meer indicatie hoe liquide je turbo is (als het ongeveer zo werkt als opties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:49
gizmoo schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:24:
[...]
Door veranderde regelgeving mogen geen turbo's meer worden aangeboden met een te hoge multiplier. Ze mogen wel worden teruggekocht door de aanbieders.
Wellicht dat dat ermee te maken heeft?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• writser
Ik vermoed ook dat het daar mee heeft te maken. Maar ook voor de nieuwe wetgeving was soms al het geval dat als de hefboom van een bepaalde turbo te groot werd er geen laatprijzen meer werden afgegeven. Die turbo's worden te risicovol voor de issuer. Een simpel voorbeeldje: als particulier kan je in theorie de dag voor de jaarcijfers een turbo long kopen met een enorme hefboom en het onderliggende aandeel shorten. Gaat het aandeel omhoog dan draai je quitte, gaat het hard omlaag dan is het verlies in de turbo beperkt maar verdien je geld met je short-positie (voor de mensen die nu gouden bergen zien: in de praktijk is dit meestal lastig :P).

En nu ga ik een beetje off-topic, maar de market marker / uitgever heeft geen enkele verplichting om verkoopprijzen in de markt te leggen. Misschien hebben ze gewoon geen zin meer om een prijs af te geven .. Lees, bijvoorbeeld, de base prospectus van Binck turbo's (bij andere issuers staat er waarschijnlijk iets soortgelijks):
However, the Market Maker makes no firm commitment to provide liquidity by means of bid and offer prices for the Securities, and assumes no legal obligation to quote any such prices or with respect to the level or determination of such prices. Potential investors therefore should not rely on the ability to sell Securities at a specific time or at a specific price. The issuance of the Securities does not result in an obligation of the Issuer towards the Securityholders to compensate for this or to repurchase the Securities
En de rente die dagelijks in rekening wordt gebracht mag, naar eigen inzicht van de issuer, tussen de 1% en 25% liggen, zie de prospectus van bijvoorbeeld een random Binck ASMI turbo):
Financing Spread - Will be set between 1% and 25%, as determined by the Calculation Agent. The Initial Financing Spread is 2%.
Ook dividendbelasting mag de issuer doorrekenen aan de koper, met een belastingtarief dat 'naar eigen inzicht' tussen 0% en 100% mag liggen.

Wat ik jaren geleden eens heb gezien is dat een issuer de mist in ging met een bepaalde turbo (volgens mij op cacaobonen futures) - deze werd per ongeluk te goedkoop aangeboden. Een grote partij sloeg een lading turbo's in tegen een mooi prijsje. Vervolgens was de issuer over de zeik: hij haalde zijn biedingen uit de markt en gooide de financieringsrente naar 100%. De koper kon niet meer van zijn turbo af en in een paar week was de turbo niks meer waard door de gigantische rentekosten.

Je bent met die dingen werkelijk aan de goden overgeleverd. Het zijn 'an sich' al waardeloze producten - grote spreads, hoge kosten, geen solide onderpand. En daar bovenop zitten ze juridisch ook nog waardeloos in elkaar voor de koper: volgens de kleine lettertjes kun je op alle mogelijke manieren genaaid worden.

[ Voor 7% gewijzigd door writser op 19-10-2021 12:17 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Ik heb hele andere inzichten op de turbo's. Kan juist een prachtig product zijn ook voor de lange termijn belegger.

Bijvoorbeeld je wilt in de AEX beleggen. Qua etf's kan je het beste een VanEck AEX etf kopen. Met een ter van 0,3% en geen dividendlek. Voor het zelfde geld kan je ook een ING turbo met een hefboom van 1,2 kopen. Deze kost namelijk bijna net zoveel namelijk 0,2 x 1,54% financieringskosten = 0,31. Ook geen dividendlekkage en ook nog een kleinere spread namelijk maar 1 cent. Pluspunt je krijgt er "gratis" een kleine hefboom bij *O*

bron: https://www.ingsprinters.nl/markten/indices/aex/NL0009901792

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Waarom zou het Triodos groenfonds dicht gaan? Omdat er teveel cash het fonds in stroomt waar ze niet genoeg investeringen voor hebben? Ik neem aan dat ze dat niet ruim van te voren aankondigen dat ze weer dicht gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HEA220 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:01:
Ik heb hele andere inzichten op de turbo's. Kan juist een prachtig product zijn ook voor de lange termijn belegger.

Bijvoorbeeld je wilt in de AEX beleggen. Qua etf's kan je het beste een VanEck AEX etf kopen. Met een ter van 0,3% en geen dividendlek. Voor het zelfde geld kan je ook een ING turbo met een hefboom van 1,2 kopen. Deze kost namelijk bijna net zoveel namelijk 0,2 x 1,54% financieringskosten = 0,31. Ook geen dividendlekkage en ook nog een kleinere spread namelijk maar 1 cent. Pluspunt je krijgt er "gratis" een kleine hefboom bij *O*

bron: https://www.ingsprinters.nl/markten/indices/aex/NL0009901792
Met wel een relevant verschil: de ETF heft zichzelf niet op na een te groot verlies op de korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

abalone schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:14:
Waarom zou het Triodos groenfonds dicht gaan? Omdat er teveel cash het fonds in stroomt waar ze niet genoeg investeringen voor hebben? Ik neem aan dat ze dat niet ruim van te voren aankondigen dat ze weer dicht gaan?
Fiscale groenfondsen hebben een maximum dat ze niet in groenprojecten belegd mogen hebben, waar ze ten alle tijde onder moeten blijven om te blijven kwalificeren als fiscaal groenfonds. Ik meen dat dit 30% van NAV is.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 19-10-2021 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:15:
[...]

Fiscale groenfondsen hebben een maximum dat ze niet in groenprojecten belegd mogen hebben, waar ze ten alle tijde onder moeten blijven om te blijven kwalificeren als fiscaal groenfonds. Ik meen dat dit 30% van NAV is.
Het is inderdaad minimaal 70% groene beleggingen, maar niet berekend als percentage van de NAV maar als percentage van de balanstotaal. M.a.w. 70% van de activa moeten groen zijn.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 04:06
Het fonds krijgt wel elk jaar meer en meer assets, dus ze krijgen ook steeds meer capaciteit om wat swings rond het einde van het jaar op te vangen.Ondertussen is het vermogen meer dan een miljard, daar kunnen de nodige mensen 60K bijstorten voordat ze meer dan 30% cash hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
Helder, dank allemaal.

Ik heb een kooporder via ING geplaatst -> "u krijgt via 3 werkdagen uitvoering" oid was de boodschap. Is wel even wennen als je het gewend bent om een orderboek te zien met realtime executies :) Het is lang geleden dat ik in zo'n ouderwets beleggingsfonds heb belegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
Zr40 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:14:
[...]

Met wel een relevant verschil: de ETF heft zichzelf niet op na een te groot verlies op de korte termijn.
Dat ik in dit geval uitgestopt word bij een daling van 85% durf ik in dit geval wel aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 04:51
Wellicht een super simpel vraagje, maar gewoon even uit interesse voordat ik mij verder inlees. Als je nu instapt in een groenfonds, over welk jaar heb je dan het belasting voordeel? Geldt dat dan nog voor de aangifte voor 2021, of telt dat dan voor 2022? Uiteraard geen reden om het daarom nu niet te doen als het pas van toepassing is voor 2022, want eind volgend jaar dit trucje toepassen zou dan natuurlijk ook pas voor 2023 gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:06:
Wellicht een super simpel vraagje, maar gewoon even uit interesse voordat ik mij verder inlees. Als je nu instapt in een groenfonds, over welk jaar heb je dan het belasting voordeel? Geldt dat dan nog voor de aangifte voor 2021, of telt dat dan voor 2022? Uiteraard geen reden om het daarom nu niet te doen als het pas van toepassing is voor 2022, want eind volgend jaar dit trucje toepassen zou dan natuurlijk ook pas voor 2023 gelden.
Peildatum is 1 januari, voor dit jaar kan je dat dus niet meer beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:06:
De peildatum voor bezittingen en schulden is 1 januari van hetzelfde jaar. Als je nu instapt en het voor 1 januari niet verkoopt, dan telt het mee voor je bezittingen van dat jaar, 2022 dus. Je ziet het pas bij de aangifte die je voorjaar 2023 doet over het jaar 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 04:51
Dank beiden. Ik was inderdaad even aan het twijfelen over 31 december en 1 januari. (Volgens mij vroegen ze een aantal jaren terug nog naar beiden?). En ik had nog een brainfart met dat het zou kunnen afwijken (spaarrekening op 31 december en beleggingen op 1 januari). Maar dat zou natuurlijk stupide zijn, want als je het geldt gedurende het jaar verplaatst zou je het dubbel betalen (of helemaal niet :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abalone
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:14:
Dank beiden. Ik was inderdaad even aan het twijfelen over 31 december en 1 januari. (Volgens mij vroegen ze een aantal jaren terug nog naar beiden?). En ik had nog een brainfart met dat het zou kunnen afwijken (spaarrekening op 31 december en beleggingen op 1 januari). Maar dat zou natuurlijk stupide zijn, want als je het geldt gedurende het jaar verplaatst zou je het dubbel betalen (of helemaal niet :p)
Klopt, een aantal jaar geleden wilden ze beiden weten en namen ze het gemiddelde van 1 januari en 31 december. Dat is vereenvoudigd door alleen naar 1 januari te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik heb net een mail ontvangen van flatexDEGIRO dat er nieuwe algemene voorwaarden zijn opgesteld en 19 november ingaat. Dit is de eerste keer sinds 2 jaar dat ik weer eens een mail ontvang van ze.

https://www.degiro.nl/hel...aarden-beleggingsdiensten

Waarschijnlijk zijn de andere voorwaarden (debet effecten/geld, derivaten, pensioen, etc) ook aangepast, maar ik maak daar persoonlijk geen gebruik van dus zijn zij niet van toepassing voor mij.

Ze melden ook dat er een document moet zijn met de veranderingen, maar die kan ik niet vinden...

Mocht je normaal geen mail ontvangen van ze, zoals ik, kan je dit zien als een FYI.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poehee
Qunix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:37:
Ik heb net een mail ontvangen van flatexDEGIRO dat er nieuwe algemene voorwaarden zijn opgesteld en 19 november ingaat. Dit is de eerste keer sinds 2 jaar dat ik weer eens een mail ontvang van ze.

Waarschijnlijk zijn de andere voorwaarden (debet effecten/geld, derivaten, pensioen, etc) ook aangepast, maar ik maak daar persoonlijk geen gebruik van dus zijn zij niet van toepassing voor mij.

Ze melden ook dat er een document moet zijn met de veranderingen, maar die kan ik niet vinden...

Mocht je normaal geen mail ontvangen van ze, zoals ik, kan je dit zien als een FYI.
Ik vind dat ze verplicht moeten worden om overzichtelijk de wijzigingen te melden (geen fratsen met punten en comma wijzigingen zodat ze het hele document weer kunnen posten)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qunix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:37:

Als je ze vergelijkt met de oude voorwaarden dan is er toch wel een hoop gewijzigd. Zal vast noodzakelijk geweest zijn vanwege de fusie. Ik heb ze verder niet aandachtig vergeleken (ben er gelukkig geen klant meer) maar het nieuwe artikel 27.6 viel mij op. De leidende versie van de voorwaarden is niet meer in het Nederlands geschreven.

Edit: document van DEGIRO met een samenvatting van de wijzigingen aan de NIB (dat is een ander document dan de cliënt overeenkomst / voorwaarden beleggen): https://www.degiro.nl/dat...ste_veranderingen_NIB.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 20-10-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik dacht eigenlijk dat ik met professional status bij IB wel Triodos GF mocht kopen. Als ik het probeer te kopen krijg ik de melding "No Trading Permission, Residency Restriction".

Kan ik dit ergens instellen? Ik ben zelf ook aan het kijken maar account management lijkt niet/slecht te werken op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:42:
Ik dacht eigenlijk dat ik met professional status bij IB wel Triodos GF mocht kopen. Als ik het probeer te kopen krijg ik de melding "No Trading Permission, Residency Restriction".

Kan ik dit ergens instellen? Ik ben zelf ook aan het kijken maar account management lijkt niet/slecht te werken op dit moment.
Dat is een tweede probleem met beleggingsfondsen die niet helemaal juist staan ingesteld in het systeem van IB. Ik voldoe zelf niet aan de eisen voor MiFID elective professional dus ik kan niet zien hoe vaak dit voorkomt, maar bij het handjevol Actiam fondsen waarvan de EBI voor Nederland wel bekend is zag ik dit bij ongeveer de helft.

Hoe zit het bij het ASN fonds?

[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 20-10-2021 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Zr40 zelfde melding bij ASN. Ik heb nu een ticket gemaakt voor support. Kijken wat ze zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:38
Zr40 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:51:
[...]

Dat is een tweede probleem met beleggingsfondsen die niet helemaal juist staan ingesteld in het systeem van IB. Ik voldoe zelf niet aan de eisen voor MiFID elective professional dus ik kan niet zien hoe vaak dit voorkomt, maar bij het handjevol Actiam fondsen waarvan de EBI voor Nederland wel bekend is zag ik dit bij ongeveer de helft.

Hoe zit het bij het ASN fonds?
Ik heb ze ongeveer een maand geleden gevraagd om dat aan te passen voor Actiam Pacific, want het is nogal gek dat als de ISIN begint met 'NL' en het gericht is op de Nederlandse markt de enige eligible country GBR is, en toen was het antwoord 'computer says no'.
Dus @Pistachenootje als je een strategie vind om ze het te laten aanpassen laat het me weten, maar heb niet te veel hoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEA220
BrtH schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:31:
[...]

Ik heb ze ongeveer een maand geleden gevraagd om dat aan te passen voor Actiam Pacific, want het is nogal gek dat als de ISIN begint met 'NL' en het gericht is op de Nederlandse markt de enige eligible country GBR is, en toen was het antwoord 'computer says no'.
Dus @Pistachenootje als je een strategie vind om ze het te laten aanpassen laat het me weten, maar heb niet te veel hoop.
Ik heb het in januari 2019 al geprobeerd, toen was het antwoord:
Beste HEA,

Helaas zijn de fondsen van ACTIAM nog altijd geblokkeerd.

De reden hierachter is dat Interactive Brokers de EBI’s en KIID’s van ACTIAM niet accepteert als geldige documenten omdat ACTIAM geen UCITS fondsen heeft. De compliance afdeling van LYNX heeft toegelicht dat ICBE’s en AIFM’s vallen onder de definitie van PRIIP en dat voor de producten waar een EBI noodzakelijk is, dat er dan een tijdelijke vrijstelling is voor het opstellen van een EID welke op 31 december 2019 verloopt. Desondanks neemt IB geen genoegen met de aangeleverde EBI’s en KIID’s.

LYNX heeft ACTIAM gevraagd contact op te nemen met de compliance afdeling van IB voor meer uitleg. Vooralsnog blijven de fondsen geblokkeerd.
Dus het heeft al tweeënhalf jaar geen succes, misschien nu er meer mensen gaan piepen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Zr40 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:15:
Edit: document van DEGIRO met een samenvatting van de wijzigingen aan de NIB (dat is een ander document dan de cliënt overeenkomst / voorwaarden beleggen): https://www.degiro.nl/dat...ste_veranderingen_NIB.pdf
Een hoop veranderingen dus.

Ik zag ook al dat de tarieven uitgebreider zijn (meer producten): https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:39

Thompson

Beeromaniac

Ik ben sinds een tijdje aan het beleggen, gewoon lekker veilig in 2 fondsen;
NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund

In een 88/12 ratio ongeveer. E.e.a. op aanraden van hier en tot nu toe erg blij mee!

Nu heb ik echter nog wat geld over wat eigenlijk maar niks staat te doen, m'n bedrag was ik extra wil aflossen dit jaar staat al apart. Daarom zat ik te denken om naast deze 2, volgens mij vrij veilige, fondsen er toch ook een fonds bij te nemen met wat meer risico/dividend. Gewoon omdat het kan / ik vind het wel leuk om te zien als ik dan geld "verdien" uit dividend zonder dat ik daar eigenlijk iets voor hoef te doen, met dividend zie/voel je dat toch net wat meer dan met gewoon beleggen.

Maar nu vind ik het erg lastig om bij FitVermogen een geschikt fonds te vinden. Er is mij destijds hier uitgelegd dat zeker lopende kosten en transactiekosten ook erg belangrijk zijn om in de gaten te houden. Maar als ik kijk in het totaaloverzicht met fondsen staan dat soort zaken niet overzichtelijk vermeld.

Ook is een dividend uitbetaling van €30 natuurlijk leuk, maar als 1 aandeel dan 1500€ kost zit je daar ook niet zo snel aan. Is die verhouding op een bepaalde manier ergens aangegeven?

TL;DR; Wat is "het beste" hoog dividend fonds bij FitVermogen?
/Edit; Of wellicht is het juiste advies; onzin! Gewoon de inleg in die 2 fondsen die je al hebt verhogen.

[ Voor 3% gewijzigd door Thompson op 20-10-2021 19:41 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 11:59
Zr40 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:14:
[...]

Je kan een stop-loss order inzetten. Dan kan je er eerder uitstappen.
Of een lager financieringsniveau van de turbo nemen.

Ik gebruik ze voor swing trading met een zeer klein deel van mijn vermogen. Op die manier kan ik swing traden met diverse en ook dure aandelen zonder dat ik daar een groot deel van mijn portefeuille in moet stoppen. Het merendeel van mijn portefeuille zijn ETF's en dividend aandelen.

Orders zijn nooit groter dan EUR 100,- en ik zet altijd een trailing-stop order er bij.
Plus ik doe het bij Binck, dus op de Binck turbo's zitten geen transactiekosten.

[ Voor 14% gewijzigd door Remco op 20-10-2021 19:32 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 23:57

The Legend

*Plop*

Thompson schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:23:
Ik ben sinds een tijdje aan het beleggen, gewoon lekker veilig in 2 fondsen;
NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund
NN Enhanced Index Sustainable Em Markets Eq Fund

In een 88/12 ratio ongeveer. E.e.a. op aanraden van hier en tot nu toe erg blij mee!

Nu heb ik echter nog wat geld over wat eigenlijk maar niks staat te doen, m'n bedrag was ik extra wil aflossen dit jaar staat al apart. Daarom zat ik te denken om naast deze 2, volgens mij vrij veilige, fondsen er toch ook een fonds bij te nemen met wat meer risico/dividend. Gewoon omdat het kan / ik vind het wel leuk om te zien als ik dan geld "verdien" uit dividend zonder dat ik daar eigenlijk iets voor hoef te doen, met dividend zie/voel je dat toch net wat meer dan met gewoon beleggen.

Maar nu vind ik het erg lastig om bij FitVermogen een geschikt fonds te vinden. Er is mij destijds hier uitgelegd dat zeker lopende kosten en transactiekosten ook erg belangrijk zijn om in de gaten te houden. Maar als ik kijk in het totaaloverzicht met fondsen staan dat soort zaken niet overzichtelijk vermeld.

Ook is een dividend uitbetaling van €30 natuurlijk leuk, maar als 1 aandeel dan 1500€ kost zit je daar ook niet zo snel aan. Is die verhouding op een bepaalde manier ergens aangegeven?

TL;DR; Wat is "het beste" hoog dividend fonds bij FitVermogen?
/Edit; Of wellicht is het juiste advies; onzin! Gewoon de inleg in die 2 fondsen die je al hebt verhogen.
De beide indexfondsen heb ik ook sinds vorig jaar, en deze fondsen keren beide gewoon dividend uit. Ik zou extra geld gewoon bijstorten in dezelfde verhouding.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:39

Thompson

Beeromaniac

The Legend schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:06:
[...]

De beide indexfondsen heb ik ook sinds vorig jaar, en deze fondsen keren beide gewoon dividend uit. Ik zou extra geld gewoon bijstorten in dezelfde verhouding.
Hmm je hebt gelijk inderdaad. En als ik het zo gauw bekijk, maar ik weet niet of ik dan iets over het hoofd zie, is de verhouding kosten aandeel : hoeveel dividend bij die fondsen die zich "dividend fonds" noemen niet eens veel beter? :?

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 23:57

The Legend

*Plop*

Kan ook verschil zitten in hoe vaak er dividend wordt uitgekeerd. Sommige fondsen keren ieder kwartaal uit dacht ik, deze indexfondsen 1x per jaar.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:06:
De beide indexfondsen heb ik ook sinds vorig jaar, en deze fondsen keren beide gewoon dividend uit.
Bij mij werd het uitgekeerde dividend automatisch dezelfde dag weer belegd in hetzelfde fonds door FitVermogen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Pagina: 1 ... 41 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij