Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:22

The Legend

*Plop*

Ja dat klopt, maar ik ging er eigenlijk van uit dat bij alle fondsen van Fitvermogen het geval is. Maar ik ben verder een beleggings- n00b dus ik ga weer verder met lurken :p

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Weer wat geleerd:
• bij SAXO is het mogelijk om direct geld van je USD rekening naar je tegenrekening te boeken met USD als standaard valuta
• als de tegenrekening in EUR is dan wordt er een waarschuwing bovenin het venster geplaatst
• als je dat niet ziet dan converteert ING tegen een leuke provisie USD naar EUR

Naja, * Rukapul moet beter opletten, maar qua UX is dit gewoon gaar. Je zou als argeloze klant toch maar eens van Binck afkomen waar zaken min of meer intuitief werkten en niet neerkwamen op het naaien van klanten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:54

Qwerty-273

Meukposter

Rukapul schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:46:
als je dat niet ziet dan converteert ING tegen een leuke provisie USD naar EUR
Een andere broker en bank, maar daar weigerde de bank de bijschrijving in een andere valuta (ook USD). Zij gaven aan dat ze zelf geen valutawisselservice aanboden en dat dus door de verzendende partij gedaan moest worden. Dat was een low budget DE bank, maar ik stond er destijds wel van te kijken. Het bedrag heeft een week of twee vast gezeten 'tussen' banken voordat het weer bij de verzender beschikbaar was (om daarna in EUR succesvol de oversteek te maken)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:43
Thompson schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:23:
Of wellicht is het juiste advies; onzin! Gewoon de inleg in die 2 fondsen die je al hebt verhogen.
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Rukapul schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:46:
Weer wat geleerd:
• bij SAXO is het mogelijk om direct geld van je USD rekening naar je tegenrekening te boeken met USD als standaard valuta
• als de tegenrekening in EUR is dan wordt er een waarschuwing bovenin het venster geplaatst
• als je dat niet ziet dan converteert ING tegen een leuke provisie USD naar EUR

Naja, * Rukapul moet beter opletten, maar qua UX is dit gewoon gaar. Je zou als argeloze klant toch maar eens van Binck afkomen waar zaken min of meer intuitief werkten en niet neerkwamen op het naaien van klanten 8)7
Helpt ook niet dat bij overboeken je standaard in beeld krijgt.
"van EUR'
"naar EUR"
Terwijl de gegevens niet kloppen.

Zo zie ik standaard iets staan in ongeveer deze richting:
'van EUR rekening"
"0,14 CAD"

Kon amper geld overboeken terwijl ik dik 9k wou overmaken, snapte er geen bal van. Toen viel pas op dat de standaard instellingen echt brak zijn en systeem 2 rekeningen door elkaar aan het halen was. De titels zeggen wel euro's, maar hij pakt gewoon alfabetisch je eerste rekening voor alles achter de schermen.

Pas als je goed kijkt, of reden hebt erop te letten, zie je andere valuta staan én bijbehorende aantal van die valuta. Pas je handmatig dan de 1e 'van' rekening aanpast (staat al op EUR, maar dropdown en click opnieuw EUR rekening aan), corrigeert ie pas echt naar euro's en krijg je ook de correcte getallen in beeld.

Alles wat je kunt aanraken bij die toko lijkt momenteel iets niet handig in te werken. Gevolg is dat je op zoveel details moet letten, dat je makkelijk iets mist of vergeet.

[ Voor 18% gewijzigd door Xanaroth op 21-10-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

@Thompson via dividend kalender kun je wel kort historisch overzicht zien welke hoeveel dividend uitkeren. Moet je alleen nog even de actuele koers erbij zoeken.
https://cdn-fitvermogen.i...20Q3%202021_jaarlijks.pdf

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03:00
De SEC heeft een rapport gepubliceerd over de gebeurtenissen begin dit jaar in de "meme" stock movement.

https://www.sec.gov/news/press-release/2021-212

Uiteindelijk blijkt dat slechts een beperkt deel van het volume bedoeld was als het coveren van shorts, verder waren het vooral de space apes zelf die het aandeel omhoog boden.
Verder maakt het rapport ook korte metten met een aantal theorieën die er rond gingen op reddit, bijvoorbeeld de naked shorts die er in grote hoeveelheden zouden bestaan.

Benieuwd of de apes hun aluhoedjes nu weer in de kast zetten of dat er weer een hele nieuwe stroom aan theorieën gaan komen waarom dit allemaal het werk is van de illuminatie en dat de SEC onderdanig zijn aan de lizard people....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat denk je zelf? Natúúrlijk zullen ze gewoon doorgaan. Past precies in hun straatje. Ik denk niet dat je als serieuze belegger daar teveel aandacht aan moet geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 21-10-2021 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:50
Zr40 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:44:
Wat denk je zelf? Natúúrlijk zullen ze gewoon doorgaan. Past precies in hun straatje. Ik denk niet dat je als serieuze belegger daar teveel aandacht aan moet geven.
Ach ja...dan kunnen wij ons weer vermaken als eens in de zoveel tijd een "belegger met kennis, van nog geen dertig" op het nieuws komt uitleggen waarom het niet erg is dat hij net het potje van zijn ouders erdoorheen gebrast heeft in de strijd tegen het grootkapitaal.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Herko_ter_Horst schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:24:
Bij mij werd het uitgekeerde dividend automatisch dezelfde dag weer belegd in hetzelfde fonds door FitVermogen.
Fitvermogen is geen hippe site en de UI/instellen is erg retro maar dat herbeleggen vind ik zeer prettig. Volgens mij is los laten aanwaaien meestal de standaard. Geen groot probleem als je toch elke maand aanschaft of af en toe wat los koopt, want dan hoef je minder bij te storten. Maar bij mij staat bv bij DeGiro een minimaal bedrag los in de portefeuille te niksen, omdat ik daar niet actief meer iets aanschaf. Maar ja om nu elke keer een paar cent op je betaalrekening terug te zetten is ook zoiets..

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dan Stark schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:18:
[...]
Die midprice functie zet je order tussen de bid/ask in (afgerond naar boven) is toch niet zo heel spannend? Dat kan je zelf ook zo doen. Zelf ga ik meestal op de bid zitten.
Ik heb er niet veel ervaring mee maar voor zover ik weet is het een algoritme dat heel geduldig 'koopjes' (o.a. odd lots) kan oppikken tussen de bid en ask van de 'beste' beurs op dat moment. Sommige mensen zijn echt fan van deze functie. Ik had er nog weinig geluk mee gehad maar zojuist wel een hele mooie verkoop & koop order kunnen doen, van een ETF naar een andere ETF.

Dit is was IBKR er over zegt:
MidPrice Algo Orders
The MidPrice order is designed to split the difference between the bid and ask prices, and fill at the current midpoint of the NBBO or better. Set an optional price cap to define the highest price (for a buy order) or the lowest price (for a sell order) you are willing to accept.

To achieve the midpoint price or better, the Midprice algo routes the order to the exchange with the highest probability of filling as a Pegged-to-Midpoint order, or in the case of IEX as a Discretionary Peg (D-Peg) order. If no such exchange is available, the MidPrice order is routed as either a native or simulated Relative order.
Maar werkt alleen voor US products.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Antwoord gehad van IB over Triodos Groenfonds.
In relation to your query, it would appear that this fund is only available for trading through the fund itself and is unfortunately unavailable for trading through us here at IBKR.
Dan maar via ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:22
Meevallertje.

Paar maanden geleden dit aandeel verkocht:
https://www.tijd.be/markt...n-duitsland/10340356.html

Bijna 10% er af, en dat voor een nutsbedrijf.

Politieke keuzes had ik altijd al beschouwd als het grootste risico voor dit bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 00:49
Heeft iemand hier zich nog gewaagd aan de "Donald Trump" SPAC? DWAC staat inmiddels op 80$. 2 dagen geleden nog op 10$. Wat een gekkenhuis. Ik had gister wat warrants gekocht maar ook gister weer verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
@Pistachenootje Dan was ik in de war met dat knopje "mid" die tussen de bid ask zit. De midprice algo is inderdaad wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dan Stark schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:27:
Heeft iemand hier zich nog gewaagd aan de "Donald Trump" SPAC? DWAC staat inmiddels op 80$. 2 dagen geleden nog op 10$. Wat een gekkenhuis. Ik had gister wat warrants gekocht maar ook gister weer verkocht.
Phun gaat ook hard zo te zien, blijkbaar gerelateerd aan dwac.

Maar ik laat die spacs links liggen. veel hype, weinig fundamenteels. en dan ook nog van een "zakenman" die veel van zijn bedrijven failliet heeft laten gaan.

Niet dat er geen vraag zou zijn naar een "alternatief" media platform voor degene die normale media niet vertrouwen, maar meer dat ik eerst resultaten wil zien ipv mooie praatjes.

ora et labora

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vind het zeer onethisch om daar geld in te investeren, ook al is het met het pump and dump idee in het achterhoofd. Social Media specifiek gericht op een bepaalde doelgroep wat enkel polarisatie vergroot door information bubbels te creëren.
Dit soort initiatieven zijn naar mijn idee veel gevaarlijker dan investeren in (kern)wapens of (cluster)munitie en zullen veel meer schade toebrengen aan de wereld.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tsurany schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:35:
[...]

Ik vind het zeer onethisch om daar geld in te investeren, ook al is het met het pump and dump idee in het achterhoofd.
ik kan het al met de stem van trump horen:

"Its going to be great. so great, Some say it will be the best pump and dump ever created."

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
Tsurany schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:35:
[...]

Ik vind het zeer onethisch om daar geld in te investeren, ook al is het met het pump and dump idee in het achterhoofd. Social Media specifiek gericht op een bepaalde doelgroep wat enkel polarisatie vergroot door information bubbels te creëren.
Dit soort initiatieven zijn naar mijn idee veel gevaarlijker dan investeren in (kern)wapens of (cluster)munitie en zullen veel meer schade toebrengen aan de wereld.
Bijzonder. Dat was nou nooit in mij opgekomen om dat te vergelijken met kernwapens :+. Voor mij gaat het puur om geld verdienen. Emoties laat ik daar buiten.

Ben wel nieuwsgierig hoeveel mensen uit dat soort bewegingen nu flinke sommen geld zijn kwijtgeraakt om dat ding te shorten. Dat is nu de reden waardoor ie zo hoog staat.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan Stark schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:50:
[...]

Bijzonder. Dat was nou nooit in mij opgekomen om dat te vergelijken met kernwapens :+. Voor mij gaat het puur om geld verdienen. Emoties laat ik daar buiten.

Ben wel nieuwsgierig hoeveel mensen uit dat soort bewegingen nu flinke sommen geld zijn kwijtgeraakt om dat ding te shorten. Dat is nu de reden waardoor ie zo hoog staat.
Kernwapens als voorbeeld genomen om dat dit vaak als zeer controversieel wordt gezien, een ontwikkeling enkel bedoeld voor vernietiging waar je zeer veel vraagtekens bij kan zetten uit ethisch oogpunt.
Echter denk ik dat op lange termijn dit soort ontwikkelingen, het creëren van informatie bubbels en het polariseren van een samenleving, veel meer schade gaat hebben en in veel meer doden zal resulteren dan (kern)wapens voor elkaar krijgen.
Denk aan de honderdduizenden extra coronadoden omdat een deel van de politiek een medische crisis gebruikt als politiek middel. Datzelfde gebeurt ook met het klimaat, puur politiek gedreven. En ik denk dat je een platform dat dit enkel gaat versterken niet zou moeten financieren zelfs al zou er heel veel financiële winst te behalen zijn.

Puur geld willen verdienen zonder emoties is wat al vele decennia zorgt voor enorm veel slachtoffers wereldwijd, of dat nu komt door klimaatverandering, uitbuiten van werknemers met dodelijke gevolgen of het financieren van oorlogen wereldwijd. Ik vind dat je daar als belegger niet je ogen voor kan sluiten. Je kan het niet volledig voorkomen maar waar mogelijk kan je er zeker rekening mee houden en de negatieve gevolgen van jouw euro's beperken.

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 22-10-2021 12:01 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dan Stark
Tsurany schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:58:
[...]

Kernwapens als voorbeeld genomen om dat dit vaak als zeer controversieel wordt gezien, een ontwikkeling enkel bedoeld voor vernietiging waar je zeer veel vraagtekens bij kan zetten uit ethisch oogpunt.
Echter denk ik dat op lange termijn dit soort ontwikkelingen, het creëren van informatie bubbels en het polariseren van een samenleving, veel meer schade gaat hebben en in veel meer doden zal resulteren dan (kern)wapens voor elkaar krijgen.
Denk aan de honderdduizenden extra coronadoden omdat een deel van de politiek een medische crisis gebruikt als politiek middel. Datzelfde gebeurt ook met het klimaat, puur politiek gedreven. En ik denk dat je een platform dat dit enkel gaat versterken niet zou moeten financieren zelfs al zou er heel veel financiële winst te behalen zijn.

Puur geld willen verdienen zonder emoties is wat al vele decennia zorgt voor enorm veel slachtoffers wereldwijd, of dat nu komt door klimaatverandering, uitbuiten van werknemers met dodelijke gevolgen of het financieren van oorlogen wereldwijd. Ik vind dat je daar als belegger niet je ogen voor kan sluiten. Je kan het niet volledig voorkomen maar waar mogelijk kan je er zeker rekening mee houden en de negatieve gevolgen van jouw euro's beperken.
Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Tegenwoordig is bijna alles op een kleinere doelgroep gericht. Films, tv, nieuws, sociale media. Helaas heeft dat wel zijn impact op de kwaliteit van de media. Je ziet die informatie bubbels ook bij Facebook en Youtube vanwege hun algoritmes.

Persoonlijk zie ik niet zoveel ethische bezwaren. Dan zou je alles wat met media te maken heeft al moeten vermijden. Het is nu nog puur speculatie omdat het een SPAC is en er is nog geen echte merger in zicht. Dat het platform polarisatie in de hand zou werken is gebaseerd op een aanname (emotie). Waarschijnlijk komt er toch niets van terecht (Trump kennende) en als het wel echt groot wordt dan kunnen mensen misschien een beetje uit hun bubbel komen. Het was nu in ieder geval wel even gemakkelijk cashen. Hopelijk heb ik er geen tweede Hiroshima mee veroorzaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:42
Dan Stark schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:06:
Hopelijk heb ik er geen tweede Hiroshima mee veroorzaakt.
offtopic:
De tweede Hiroshima ben je te laat mee, die heette Nagasaki. Ook zou ik het platbombarderen van een stad niet als de hoogste lat nemen bij ethische beslissingen, daar zit je wel heel snel onder. :P

[ Voor 4% gewijzigd door MneoreJ op 22-10-2021 13:30 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik zie het ook niet als schadelijk. informatie is een medium, geen oorzaak van kwaad. De ware bron zit elders. Informatie bubbels ga je houden. Dat komt gewoon omdat mensen juist willen lezen wat in hun straatje past, en niet hun blik willen veranderen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mrc4nl schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:58:
[...]

Phun gaat ook hard zo te zien, blijkbaar gerelateerd aan dwac.

Maar ik laat die spacs links liggen. veel hype, weinig fundamenteels. en dan ook nog van een "zakenman" die veel van zijn bedrijven failliet heeft laten gaan.

Niet dat er geen vraag zou zijn naar een "alternatief" media platform voor degene die normale media niet vertrouwen, maar meer dat ik eerst resultaten wil zien ipv mooie praatjes.
Dat zegt weinig. Ik zat diep in de SPAC van mister Wall Street himself Bill Ackman (Pershing Square Tontine), en dat is ook op een grote teleurstelling uitgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

mrc4nl schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:28:
Ik zie het ook niet als schadelijk. informatie is een medium, geen oorzaak van kwaad. De ware bron zit elders. Informatie bubbels ga je houden. Dat komt gewoon omdat mensen juist willen lezen wat in hun straatje past, en niet hun blik willen veranderen.
Dat ieder stuk communicatie van iedere gebruiker een “TRUTH” genoemd wordt door het platform zegt je niet genoeg? Ik zou het persoonlijk al een stuk minder schadelijk vinden als een minder suggestieve naam gebruikt wordt. Vergelijk bijvoorbeeld met de term “tweet” op een zeker ander communicatieplatform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 17:27
Heeft iemand hier zich nog gewaagd aan de "Donald Trump" SPAC?
Een SPAC van de man die ... Is het al weer een jaar geleden? Nota bene zn eigen donateurs nog een poot uit probeerde te draaien?

Afbeeldingslocatie: https://images.rapgenius.com/7390fa3527277cc280f16bb3db217683.800x327x1.png

:N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Zr40 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:44:
[...]

Dat ieder stuk communicatie van iedere gebruiker een “TRUTH” genoemd wordt door het platform zegt je niet genoeg? Ik zou het persoonlijk al een stuk minder schadelijk vinden als een minder suggestieve naam gebruikt wordt. Vergelijk bijvoorbeeld met de term “tweet” op een zeker ander communicatieplatform.
Op youtube loop ik met een grote boog om video's heen waar "Truth" is de titel zit. En ik ben het met je eens dat de naam zeer suggestief is. Zo is er Parler ( de app) die het wat tactvoller aanpakt.

Maar trek jij je nou echt wat aan wat de gemiddelde Trump supporter uitroept? ook al noemen ze het "waarheid" , ik denk het niet. Vanuit dat oogpunt zie ik ook niet waarom dit nou zo schadelijk zou zijn.

Wel is er een grens tussen vrijheid van meningsuiting en oproepen van geweld, terreur, en haatzaaien.
en zonder enige vorm van moderatie wordt dat lastig.

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 22-10-2021 14:18 ]

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pravda (Sovjet staatskrant destijds) betekende ook waarheid. Vind ik wel een grappig detail.

Maar ik heb weinig vertrouwen in een product als dit. Zeker als hij geen president wordt in 24 dan is het volgens mij heel snel afgelopen hiermee. Ook ben ik erg sceptisch over de winstgevendheid of potentie ervan. Ethisch? tsja, dat vind ik minder binnen dit topic vallen eigenlijk.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:50

SandStar

DPC-Crew

Zandster

hmmm, m'n NT fondsen in PortfolioPerformance lijken niet meer bijgewerkt te worden.
Ik haal ze op bij ABN AMRO maar laatste wat ik daar ook op hun site zie is van 14 oktober.

App van ABN heeft data tot 20 oktober

[ Voor 10% gewijzigd door SandStar op 22-10-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Is dat op basis van de URL waarmee de grafiek van ABN gevuld wordt? Kijk of die misschien is veranderd, en anders of de JSON structuur is veranderd.

Als alleen de site een beetje achterloopt dan zou ik zeggen, even geduld, ze lossen het vast op. Buy & hold heeft geen haast :P

[ Voor 51% gewijzigd door Zr40 op 22-10-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dan Stark schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:48:
@Pistachenootje Dan was ik in de war met dat knopje "mid" die tussen de bid ask zit. De midprice algo is inderdaad wat anders.
Is dat in TWS? Ik gebruik meestal de web interface. Dan ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/x6ovg78.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:50

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Zr40 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:58:
Is dat op basis van de URL waarmee de grafiek van ABN gevuld wordt? Kijk of die misschien is veranderd, en anders of de JSON structuur is veranderd.

Als alleen de site een beetje achterloopt dan zou ik zeggen, even geduld, ze lossen het vast op. Buy & hold heeft geen haast :P
JSON lijkt correct. Het is echt de ABN site in z'n geheel die is gestopt met updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 16:37
Helaas, heb nog 1 spac maar deze ‘net niet’, zijn ook echt 500 verschillende momenteel. Gekkenhuis idd, piek op $160 vanaf $10? Welke gek waagt zich daar aan :’)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dan Stark
Santee schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:44:
[...]

Helaas, heb nog 1 spac maar deze ‘net niet’, zijn ook echt 500 verschillende momenteel. Gekkenhuis idd, piek op $160 vanaf $10? Welke gek waagt zich daar aan :’)
Warrants van 1.75$ gister naar bijna 80$. CCIV is er niets bij en dat in 2 dagen. Als je gister had ingekocht is het leuk maar nu lijkt het feestje wel voorbij te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ROVAOL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-08 09:58
SandStar schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:35:
hmmm, m'n NT fondsen in PortfolioPerformance lijken niet meer bijgewerkt te worden.
Ik haal ze op bij ABN AMRO maar laatste wat ik daar ook op hun site zie is van 14 oktober.

App van ABN heeft data tot 20 oktober
Probeer eens de volgende URL's in PortfolioPerformance (deze werken bij mij prima, 30dgn historie):
NT World: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011225305:EUR
NT EM: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0011515424:EUR
NT SC: https://markets.ft.com/da...orical?s=NL0013552078:EUR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 22:58
Is er iemand die Bux Zero heeft? Ik kreeg van een collega te horen dat hij wat verkocht had en dit bedrag ging overboeken naar zijn normale bankrekening. Hij kreeg de melding dat dit 6 dagen kan duren..... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
phantom09 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:14:
Is er iemand die Bux Zero heeft? Ik kreeg van een collega te horen dat hij wat verkocht had en did bedrag ging overboeken naar zijn normale bankrekening. Hij kreeg de melding dat dit 6 dagen kan duren..... :?
Klopt, maar meestal sneller, maar bijna nooit binnen 1 dag.

[ Voor 4% gewijzigd door CyberMania op 23-10-2021 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Dan Stark schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:00:
[...]

Warrants van 1.75$ gister naar bijna 80$. CCIV is er niets bij en dat in 2 dagen. Als je gister had ingekocht is het leuk maar nu lijkt het feestje wel voorbij te zijn.
Donderdag was ook al “te laat”. Een spac kopen op $45 met een $10 nav is meer dan gokken. Dat het nu toevallig nog x4 ging gebeurt 1x in 100 jaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

phantom09 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:14:
Is er iemand die Bux Zero heeft? Ik kreeg van een collega te horen dat hij wat verkocht had en dit bedrag ging overboeken naar zijn normale bankrekening. Hij kreeg de melding dat dit 6 dagen kan duren..... :?
meerdere keren gedaan, is erg traag inderdaad. ik dacht dat ze zelf een week opgaven maar is meestal 6 dagen.
Heb het misschien keertje binnen 5 dagen gehad maar nooit sneller.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Santee schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:15:
[...]

Donderdag was ook al “te laat”. Een spac kopen op $45 met een $10 nav is meer dan gokken. Dat het nu toevallig nog x4 ging gebeurt 1x in 100 jaar..
In premarket was het laagste ongeveer $10.30. Dan heb je een risico van 30 cent per aandeel. Dat is nog te overzien. 45$ is gekkenhuis en ik ken dan ook niemand die de aandelen gehouden heeft van donderdag op vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Dan Stark schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:29:
[...]

In premarket was het laagste ongeveer $10.30. Dan heb je een risico van 30 cent per aandeel. Dat is nog te overzien. 45$ is gekkenhuis en ik ken dan ook niemand die de aandelen gehouden heeft van donderdag op vrijdag.
De runup begon toch al van dinsdag-woensdag naar $20? En inderdaad je risico is laag, maar genoeg spacs zijn wel rond de $9 gekomen ondanks een $10 NAV, is geen garantie. Die NAV claimen als er geen target wordt gevonden is ook nog een heel gedoe geloof ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:53

MM99

That is the way I am!

[Video: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aegjyDb_460svvp9.webm]

Ik heb economie gestudeerd en je zou verwachten dat ik iets van economie zou begrijpen. Maar wat er nu gebeurd, ik snap er geen hol van. Laat staan dat ik weet hoe ik op moet reageren.

Ik bedoel, ALLES wijst er op dat er een hoge inflatie moet komen. Kijk naar de huizenmarkt, kijk naar te kort op arbeidsmarkt en kijk naar hoeveel geld uitgeleend is (geld geprint).

En tegelijkertijd zijn de aandelen overrated, goudprijzen historisch hoog en laat me niet eens starten over de hoogtes van cryptogeld.

Waar moet een normale burger zijn geld in stoppen om de "crash" voor te zijn. Op spaarrekening? Nee, want inflatie vreet dat op. Aandelen? Nee, want die hoort te crashed. Goud of Crypto? Misschien, maar die zijn al erg hoog.

Ik denk dat er maar één betrouwbare iets is om geld nu in te stoppen wat op korte en midden termijn geen waarde verliest... vastgoed. En daar is al te kort aan en zitten al veel mensen op.

Zucht... ik ga verder met keuzes uitstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 22:06
MM99 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:09:

En tegelijkertijd zijn de aandelen overrated
Bij hoge inflatie zou ik juist hoge prijzen verwachten op de beurs. Als er veel geld in de markt komt, dan wordt een overname toch ook makkelijker.

Stel mijn bedrijf is 1000 euro waard en er is over het jaar heen 10% inflatie. Dan zou ik niet verbaasd zijn om de beurswaarde van op 1100 euro te zien staan in diezelfde periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
[Video]
De potentiële rendement wat je had kunnen behalen, stel je uit?
Dat zal waarschijnlijk effectief hetzelfde zijn als op de bodem (proberen door de markt te timen) beginnen in te leggen in de "crash" wat gaat komen, maar dan de daadwerkelijke bodem missen.

Beste is om goed gespreid te DCA'en en een bepaald bedrag achter de hand te houden voor de mogelijke crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuEventjesNiet
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-10-2021
[...]Ik bedoel, ALLES wijst er op dat er een hoge inflatie moet komen. Kijk naar de huizenmarkt, kijk naar te kort op arbeidsmarkt en kijk naar hoeveel geld uitgeleend is (geld geprint).

En tegelijkertijd zijn de aandelen overrated, goudprijzen historisch hoog en laat me niet eens starten over de hoogtes van cryptogeld.
De laatste paar jaren is er vooral 'vermogensinflatie'. De toekomstige opbrengsten van alle assets zijn nu waarschijnlijk slechter dan historisch gezien. Bij obligaties is dat duidelijk, voor aandelen en vastgoed (en crypto :-) waarschijnlijk ook, maar natuurlijk minder duidelijk.

Ik denk niet dat hier aan te ontsnappen is. Ik hou vast aan m'n asset-verdeling. En reken op lagere rendementen voor de toekomst...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 20:16
[Video]

Ik heb economie gestudeerd en je zou verwachten dat ik iets van economie zou begrijpen. Maar wat er nu gebeurd, ik snap er geen hol van. Laat staan dat ik weet hoe ik op moet reageren.

Ik bedoel, ALLES wijst er op dat er een hoge inflatie moet komen. Kijk naar de huizenmarkt, kijk naar te kort op arbeidsmarkt en kijk naar hoeveel geld uitgeleend is (geld geprint).

Waar moet een normale burger zijn geld in stoppen om de "crash" voor te zijn. Op spaarrekening? Nee, want inflatie vreet dat op. Aandelen? Nee, want die hoort te crashed. Goud of Crypto? Misschien, maar die zijn al erg hoog.

Ik denk dat er maar één betrouwbare iets is om geld nu in te stoppen wat op korte en midden termijn geen waarde verliest... vastgoed. En daar is al te kort aan en zitten al veel mensen op.

Ik ben long Koffie (is bijna niet te doen, hoge instap, veel risico, complex), long Tesla en short sommige "tech" bedrijven als Roblox, Robinhood en Nikola. Koper vind ik ook interessant en short DWAC/Truth durf ik niet aan.

Kopen wat je nodig hebt in het echte leven is nooit een verspilling!

Bovenal, wat voorspel je nou voor 2025!? Inflatie op wat? Een beurscrash of een stijging? Ik walg van economen die zich continu uitspreken voor beide kanten en geen conclusie trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Harm_H op 25-10-2021 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gearloose
  • Laatst online: 03:00
Paprika schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:27:
[...]

Bij hoge inflatie zou ik juist hoge prijzen verwachten op de beurs. Als er veel geld in de markt komt, dan wordt een overname toch ook makkelijker.

Stel mijn bedrijf is 1000 euro waard en er is over het jaar heen 10% inflatie. Dan zou ik niet verbaasd zijn om de beurswaarde van op 1100 euro te zien staan in diezelfde periode.
Hoge inflatie is juist killing voor de waardering van een bedrijf.
Hoge inflatie heeft vaak hogere rentestanden als gevolg, dus wordt de toekomstige kasstroom minder waard.

Bij hoge inflatie is het dus aannemelijker dat de aandeelprijzen zakken dan dat ze stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 16:20

Sharky

Skamn Dippy!

Heeft iemand tips waar je terecht kunt met betrekking tot beleggingsadvies? Of concreter; ik wil mijn pensioentekort aanvullen maar ben niet goed op de hoogte van de aftrekbaarheid e.d. Zoek bij voorkeur iemand die zowel fiscaal als qua beleggingen een goed advies kan geven.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Sharky schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:34:
Heeft iemand tips waar je terecht kunt met betrekking tot beleggingsadvies? Of concreter; ik wil mijn pensioentekort aanvullen maar ben niet goed op de hoogte van de aftrekbaarheid e.d. Zoek bij voorkeur iemand die zowel fiscaal als qua beleggingen een goed advies kan geven.
Zoekt dan vooral niet verder op dit forum. Wij zijn geen gecertificeerd financieel adviseurs hier dus mogen geen advies geven.

Neem een financieel adviseur in de arm en laat hem/haar je helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Panzer_V schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:39:
[...]

Zoekt dan vooral niet verder op dit forum. Wij zijn geen gecertificeerd financieel adviseurs hier dus mogen geen advies geven.

Neem een financieel adviseur in de arm en laat hem/haar je helpen.
Mijn vraag was misschien wat onduidelijk geformuleerd, ik zoek hier inderdaad geen advies. Ik zoek een partij die zo onafhankelijk mogelijk dit wel kan. Dus mijn vraag is welke adviesbureaus/partijen hier goed advies over kunnen geven.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
Sharky schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:43:
[...]

Mijn vraag was misschien wat onduidelijk geformuleerd, ik zoek hier inderdaad geen advies. Ik zoek een partij die zo onafhankelijk mogelijk dit wel kan. Dus mijn vraag is welke adviesbureaus/partijen hier goed advies over kunnen geven.
Ah zo...;)

In dat geval...ik ken geen adviesbureaus. Over wat voor bedragen praten we? Is het minder dan 50K dan zou ik niet eens aan advies beginnen....veel te duur voor de scope.

Heb je tussen de 50K en 500K dan is wellicht je huisbank een interessante partij.

Boven de 500K heb je volgens mij een aardige set vermogensbeheerders die je verder kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Sharky Er is niets mis met low cost wereld indexfondsen. Vergeet niet dat dat de baseline is die je met beleggingsadvies wil proberen te verslaan. Na aftrek van de advieskosten.

Wat betreft partijen die lijfrentebeleggen aanbieden: Brand New Day wordt vaak aangeraden. Ik meen dat ze de laagste totale kosten hebben, mede dankzij het gebruik van fondsen die weinig last hebben van dividendlekkage.

[ Voor 45% gewijzigd door Zr40 op 25-10-2021 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
Fiscaal is het volgens mij niet zo ingewikkeld. Zoek op Google hoe het werkt met je vrije ruimte en reserveringsruimte, en je weet volgens mij alles wat je nodig hebt. En qua beleggingen zijn gewoon ETFs met lage kosten een prima optie. Ook als je 10 miljoen of 100 miljoen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 22:06
Gearloose schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Hoge inflatie heeft vaak hogere rentestanden als gevolg, dus wordt de toekomstige kasstroom minder waard.

Bij hoge inflatie is het dus aannemelijker dat de aandeelprijzen zakken dan dat ze stijgen.
Dat kantelpunt van acceptatie moet nu toch nog plaatsvinden? Zolang er geen drastische rente wijziging plaats heeft gevonden, ga je dat effect nog niet zien.
Een makkelijke en goedkope manier is om inderdaad op de website van de belastingdienst even het sommetje in te vullen en dan bij BrandNewDay te kijken voor je beleggingen. Dit is qua kosten en gemak denk ik de meest optimale route, want je krijgt lage kosten (veel lager zal je het nergens treffen) en veel makkelijker ook niet (hoogstens iets meer proces uitbesteding, tegen een stuk hogere kosten).

[ Voor 41% gewijzigd door Paprika op 25-10-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Gearloose schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Dat hangt er vanaf hoe makkelijk ze inflatie kunnen doorberekenen aan de klant.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
Qunix schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:05:
[...]

De potentiële rendement wat je had kunnen behalen, stel je uit?
Dat zal waarschijnlijk effectief hetzelfde zijn als op de bodem (proberen door de markt te timen) beginnen in te leggen in de "crash" wat gaat komen, maar dan de daadwerkelijke bodem missen.

Beste is om goed gespreid te DCA'en en een bepaald bedrag achter de hand te houden voor de mogelijke crash.
Er zit een soort van tegenspraak in.
Het achter de hand houden van een bepaald bedrag drukt ook op je rendement.

Maar emotioneel begrijp ik het (ik heb aardig wat spaargeld in deposito's - tussen 3.5 en 4.3% - als die vrijkomen gaat het gelijk in gespreide wereld ETF's - als er een crash komt dan roof ik de deposito's leeg - dat mag kosteloos omdat de marktrente lager is). Maar ik heb geen (nauwelijks) geld achter de hand.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Paprika schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:55:

Een makkelijke en goedkope manier is om inderdaad op de website van de belastingdienst even het sommetje in te vullen en dan bij BrandNewDay te kijken voor je beleggingen. Dit is qua kosten en gemak denk ik de meest optimale route, want je krijgt lage kosten (veel lager zal je het nergens treffen) en veel makkelijker ook niet (hoogstens iets meer proces uitbesteding, tegen een stuk hogere kosten).
Ik denk dat ik inderdaad de BND-route neem. Mijn pensioen wordt daar ook opgebouwd door mijn werkgever, dan is het het makkelijkst denk ik om daar de aanvulling ook te regelen. Thanks (en de rest ook).

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:30

XanderDrake

Build the future!

De FED meeting komt er weer aan, 2-3 November. Daarvoor is het ook nog een monetaire meeting van de ECB, 28 oktober.
Verwachten we beurs volatiliteit? Ik vind het verrassend rustig afgelopen week, stilte voor de storm?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

XanderDrake schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:33:
De FED meeting komt er weer aan, 2-3 November. Daarvoor is het ook nog een monetaire meeting van de ECB, 28 oktober.
Verwachten we beurs volatiliteit? Ik vind het verrassend rustig afgelopen week, stilte voor de storm?
Er zijn deze week wel extreem veel cijfers. Niet alleen van grote bedrijven, maar ook inflatiecijfers, Q3 cijfers VS en Duitsland, consumentenvertrouwen VS, etc.

Er zullen hier en daar dus wel wat aandelen slecht gaan reageren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
XanderDrake schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:33:
Denk wel dat je volatiliteit kunt verwachtten. Cijferseizoen begint ook op gang te komen namelijk van de giganten.

https://www.investors.com...stimates-stocks-to-watch/

De halve S&p500/Nasdaq kwa weging komt langs, als het niet meer is. Zo'n beetje de hele top-tech van FANG om te beginnen (facebook, alphabet, twitter, microsoft, ebay, amazon, apple...).
Daarnaast top bedrijven tot leiders in meerdere segmenten (coca cola tot boeing, caterpillar tot visa, macdonalds tot Exxon) waardoor het gelijk een inkijkje gaat geven in hoe sectorbreed de verwachtingen zullen uitvallen. Ze hebben immers stuk voor stuk voldoende aandeel in hun markt dat de cijfers representatief zullen zijn.

Gooi daar nog wat bij zoals een aankomende FED meeting (dus genoeg berichten over de individuele instellingen) en inflatie cijfers, en het kan een pinbal automaat worden.

[ Voor 60% gewijzigd door Xanaroth op 25-10-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Hmm, dat stemt mij wat gespannen. Ik heb sowieso het gevoel dat er stevige correcties aan komen, ondanks dat ik begrijp dat er momenteel nog geen rente besluiten worden genomen.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
En ondertussen vreet inflatie dus aan je kapitaal. Op zich zijn het wel goede dingen om over na te denken:
- als de beurzen hoog staan, heeft het dan zin om te wachten op een dip?
- als de beurzen hoog staan, heeft het dan zin om geleidelijk in te stappen?

Gelukkig zijn dit soort dingen goed onderzocht. Hier is leesvoer:
https://www.pwlcapital.co...ng-vs-lump-sum-investing/
https://www.pwlcapital.com/resources/buy-the-dip/

Overigens is het maar gedeeltelijk waar dat de beurzen hoog staan. Dit geldt vooral voor de VS. In Europa staan veel aandelen niet bijzonder hoog, in Emerging Markets zijn ze zelfs goedkoop te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Pistachenootje schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:08:
Overigens is het maar gedeeltelijk waar dat de beurzen hoog staan. Dit geldt vooral voor de VS. In Europa staan veel aandelen niet bijzonder hoog, in Emerging Markets zijn ze zelfs goedkoop te noemen.
Europese beurzen met veel tech staan hoog. Anders valt het inderdaad nog wel mee, vind ik, veelal niveau 2008.

Waar ik wel mee zit, het zijn vooral Amerikanen die aandelen bezitten in de wereld. Dus als zij het gevoel hebben dat er gesnoeid wordt, dan zullen ze ook hun buitenlandse aandelen verkopen. Dat hebben we al zo vaak gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
XanderDrake schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:36:
[...]

Europese beurzen met veel tech staan hoog. Anders valt het inderdaad nog wel mee, vind ik, veelal niveau 2008.

Waar ik wel mee zit, het zijn vooral Amerikanen die aandelen bezitten in de wereld. Dus als zij het gevoel hebben dat er gesnoeid wordt, dan zullen ze ook hun buitenlandse aandelen verkopen. Dat hebben we al zo vaak gezien.
Amerikanen bezitten echter vaak amerikaanse aandelen. Wereldwijd houden die al snel de boot af. Dividendbelastingen, FX risico, onbekendheid, of de concurrent is een amerikaans bedrijf....
Zo volg ik een blog rond vastgoed, en daar is dit jaar welgeteld 2x een EU aandeel langsgekomen (Fresenius Medical Care en Castellum AB. Echter vrijwel dagelijks komende er 2-3 U.S. recommendaties langs.

Of bijvoorbeeld bij een Canadees aandeel de comment sectie "deze is helemaal niet Canadees, kun je gewoon kopen [post ADR data] ik heb ze zelf ook !!11!!ONE".

In bijvoorbeeld ETF beleggen zie je dat ook. De top 5 is:
- SPY (S&P500 pure play ETF)
- IVV (S&P500 pure play ETF)
- VTI (total stock market)
- VOO (S&P500 pure play ETF)
- QQQ (Nasdaq top100 ETF - welke zo'n beetje alleen in S&P500 zitten)

Naar vermogen gemeten is ongeveer 1/7e VTI, de rest van het geld zit eigenlijk in puur 'amerikaanse' aandelen.

Zit gewoon niet in hun DNA om over de grens te kijken, iets te doen met andere talen/culturen - voorbij de staatsgrens gaan is al een big deal. Dat geld ook voor aandelen en ETF selecties.

edit: @HEA220 hieronder heeft natuurlijk gelijk, zat VWRL te denken met mn brakke maandag kop. #6 kwa assets under management heeft pas echt non-US aandelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Xanaroth op 25-10-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Xanaroth schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

Amerikanen bezitten echter vaak amerikaanse aandelen. Wereldwijd houden die al snel de boot af. Dividendbelastingen, FX risico, onbekendheid, of de concurrent is een amerikaans bedrijf....
Zo volg ik een blog rond vastgoed, en daar is dit jaar welgeteld 2x een EU aandeel langsgekomen (Fresenius Medical Care en Castellum AB. Echter vrijwel dagelijks komende er 2-3 U.S. recommendaties langs.

Of bijvoorbeeld bij een Canadees aandeel de comment sectie "deze is helemaal niet Canadees, kun je gewoon kopen [post ADR data] ik heb ze zelf ook !!11!!ONE".

Naar vermogen gemeten is ongeveer 1/7e VTI, de rest van het geld zit eigenlijk in puur 'amerikaanse' aandelen.

Zit gewoon niet in hun DNA om over de grens te kijken, iets te doen met andere talen/culturen - voorbij de staatsgrens gaan is al een big deal. Dat geld ook voor aandelen en ETF selecties.
Goede analyse, echter is VTI de totale amerikaanse aandelenmarkt dus ook 100% amerikaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Die 100% Amerikaanse bedrijven hebben geen internationale klanten? Of internationale medewerkers?

En zelfs al zijn ze wel 100% gericht op de VS, weet je zeker dat ze hun call center niet outsourcen naar India? Of hun grondstoffen inkopen van een Chinese leverancier? Om maar iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 20:16
Xanaroth schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

Het klopt volgens mij dat Amerikanen niet in de Aex investeren zoals wij in de NASDAQ zitten.
1 kanttekening: ik vind de S&P500 en de NASDAQ meer een multinational index, dan een Amerikaanse index. Alleen de Dow Jones (DIA) vind ik Amerikaans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Tesla is weer aan het hypen volgens mij. +20% in een week tijd. Gunstige verkoopcijfers en een gerucht over Hertz die 100.000 autos wil afnemen helpt ook wel mee.

[ Voor 44% gewijzigd door MagniArtistique op 25-10-2021 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-08 11:32
MagniArtistique schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:10:
Tesla is weer aan het hypen volgens mij. +20% in een week tijd. Gunstige verkoopcijfers en een gerucht over Hertz die 100.000 autos wil afnemen helpt ook wel mee.
Is inmiddels geen gerucht meer: https://twitter.com/Hertz/status/1452607992961064963?s=20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MagniArtistique schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:10:
Kijk dan maar eens naar Lucid die vandaag harder stijgt dan Tesla op het nieuws dat Hertz Tesla’s gaat kopen.. 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
En dan nog. Volkswagen verkoopt jaarlijks ong. 10 miljoen auto's.

Of anders bekeken. De market cap van Tesla stijgt vandaag met een kleine 100 miljard dollar. Dat is dus een miljoen per auto die Hertz afneemt. Rationeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Cocytus schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:40:
[...]

Of anders bekeken. De market cap van Tesla stijgt vandaag met een kleine 100 miljard dollar. Dat is dus een miljoen per auto die Hertz afneemt. Rationeel?
Maar VW verkoopt geen 10 miljoen elektrische auto's.
En Hertz gaf aan dat geen andere OEM een order van dit formaat aan kan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Een productiecapaciteit die versneld afgeschreven moet gaan naast de schulden die ze al hebben. Daarnaast kwam in 2019 de helft van de winst van Audi en Porsche met +/- 1,5 miljoen auto’s.

Zelf ben ik met name benieuwd naar wat hun marges op elektrische auto’s is maar, behalve Tesla, houden fabrikanten die kaarten nog dichtbij hun borst. Enkel bij Porsche was te zien dat de toename van Taycan in ieder geval geen negatief effect had op de winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
RocketKoen schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:08:
[...]
Maar VW verkoopt geen 10 miljoen elektrische auto's.
En Hertz gaf aan dat geen andere OEM een order van dit formaat aan kan.
Een bedrijf dat 10.000.000 auto's doet van een bedrijf dat 900.000 auto's per jaar aflevert.

Welke van die zal eerder capaciteit beschikbaar hebben om 100.000 extra te leveren?

Optie A - als die van 900k naar 1000k kan zonder issues? Die heeft dan minimaal 11% ongebruikte capaciteit, zal niet veel vraag naar zijn.. Een compleet leegstaande fabriek voor minstens 1 heel jaar heb je het dan ongeveer over gezien hoe weinig auto's Tesla levert per fabriek.

Optie B - van 10.000.000 naar 10.100.00 is net aan 1% groei. Gerommel in de marge, word waarschijnlijk niks bijzonders voor gedaan. Gezien die 100k auto's identiek is zal de efficiëntie die daarmee samenhangt al genoeg zijn om de ruimte te maken in de planning.

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 25-10-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Hertz zelf is 12 miljard waard. Tesla had Hertz kunnen kopen en er nog steeds geld aan overgehouden. Het klinkt niet erg rationeel nee.

[ Voor 14% gewijzigd door RemcoDelft op 25-10-2021 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Xanaroth schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:01:
[...]

Een bedrijf dat 10.000.000 auto's doet van een bedrijf dat 900.000 auto's per jaar aflevert.

Welke van die zal eerder capaciteit beschikbaar hebben om 100.000 extra te leveren?

Optie A - als die van 900k naar 1000k kan zonder issues? Die heeft dan minimaal 11% ongebruikte capaciteit, zal niet veel vraag naar zijn.. Een compleet leegstaande fabriek voor minstens 1 heel jaar heb je het dan ongeveer over gezien hoe weinig auto's Tesla levert per fabriek.

Optie B - van 10.000.000 naar 10.100.00 is net aan 1% groei. Gerommel in de marge, word waarschijnlijk niks bijzonders voor gedaan. Gezien die 100k auto's identiek is zal de efficiëntie die daarmee samenhangt al genoeg zijn om de ruimte te maken in de planning.
jij neemt aan dat een fabriek voor ICE auto's ook EV's kan maken. Maar dat is niet zo.

En Tesla verdubbelde afgelopen jaar hun productie capaciteit. En doet dat volgend jaar waarschijnlijk weer (met de nieuwe fabrieken in Texas en Berlijn).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 22:58
Sharky schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:20:
[...]

Ik denk dat ik inderdaad de BND-route neem. Mijn pensioen wordt daar ook opgebouwd door mijn werkgever, dan is het het makkelijkst denk ik om daar de aanvulling ook te regelen. Thanks (en de rest ook).
Je kan ook een pensioen rekening bij DeGiro openen. Daar heb je vrije keuze in wat je wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Laatst online: 20:39
Ik ben een tijdje geleden begonnen met elke maand wat in te leggen. Ik mag alleen in ETF's handelen dus ik probeer een beetje divers in te kopen maar met oog op duurzaamheid. Ik zit er voor de lange termijn in en verwacht dat hier de komende jaren uiteraard groei in zit. Ik heb nu:
iShares Global Clean Energy
iShares Nasdaq 100
Van Eck Vectors sustainable world equal weight
Vanguard FTSE all-world
Vanguard S&P500

Ik vind dat de VS oververtegenwoordigd is. Iemand nog tips voor groen/diverse ETF's met het oog op een lange beleggingsperiode (kopen en houden)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51
Worsteneter schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:06:
Ik ben een tijdje geleden begonnen met elke maand wat in te leggen. Ik mag alleen in ETF's handelen dus ik probeer een beetje divers in te kopen maar met oog op duurzaamheid. Ik zit er voor de lange termijn in en verwacht dat hier de komende jaren uiteraard groei in zit. Ik heb nu:
iShares Nasdaq 100
Vanguard FTSE all-world
Vanguard S&P500

Ik vind dat de VS oververtegenwoordigd is. Iemand nog tips voor groen/diverse ETF's met het oog op een lange beleggingsperiode (kopen en houden)?
Ik zie fondsen die zeker in de top 10 onderliggende aandelen veel overlap kennen, waarom? Alleen al daarmee creëer je extra gewicht naar Amerika toe, even los of je dat wel heel erg moet vinden.
Verder is het begrip duurzaam enorm groot en kun je twee kanten op redeneren, je investeert in nieuwe duurzame bedrijven of je sluit juist bedrijven uit die het minst duurzaam zijn bijvoorbeeld door ESG fondsen. Wat zoek je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Miki schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:30:
[...]

Ik zie fondsen die zeker in de top 10 onderliggende aandelen veel overlap kennen, waarom? Alleen al daarmee creëer je extra gewicht naar Amerika toe, even los of je dat wel heel erg moet vinden.
Verder is het begrip duurzaam enorm groot en kun je twee kanten op redeneren, je investeert in nieuwe duurzame bedrijven of je sluit juist bedrijven uit die het minst duurzaam zijn bijvoorbeeld door ESG fondsen. Wat zoek je precies?
Klopt. Ik denk ook niet dat ik het heel erg zou vinden. Als ik losse aandelen had gekocht, had ik bijv. sowieso Microsoft gekocht. Nu ook goed vertegenwoordigd.

Ik weet het eigenlijk niet! Ik vond de global clean energy wel leuk maar heb verder eigenlijk niet echt een doordacht plan achter m'n portefeuille zitten. Ergens vind ik het een mooi idee dat ik met m'n portemonnee wat kan zeggen door te investeren in de betere keuze. Maar realiteit is natuurlijk dat ik ETF's koop op een goed rendement te behalen. Maar paar procent minder voor een betere wereld vind ik helemaal prima. Ik denk dat het in het kader van het rendement bijv. niet gek zou zijn om wat meer te spreiden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:08
Dat duurzaamheidsverhaal is een sprookje. Wel leuk voor de gedachte, dat je groen denkt te beleggen.

Web Enrichment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
RocketKoen schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:41:
[...]
jij neemt aan dat een fabriek voor ICE auto's ook EV's kan maken. Maar dat is niet zo.

En Tesla verdubbelde afgelopen jaar hun productie capaciteit. En doet dat volgend jaar waarschijnlijk weer (met de nieuwe fabrieken in Texas en Berlijn).
Waarom niet? Denk je echt dat al die hybride modellen van BMW, Volkswagen, Toyota et al. de afgelopen decennia allemaal een eigen fabriek hadden tegenover het reguliere ICE model puur omdat er wat batterijen en extra motor ingeschroefd werden?

Tesla verdubbele inderdaad de capaciteit. Iets als Volkswagen staat YTD tussen de +150-+200% groei in EV en de plug-in markt idem. Het veel grotere aanbod én een volwaardige supply chain stelt VW echter in staat veel sneller te groeien. Ze hebben daar ondertussen al een jaarcapaciteit van >900.000 auto's eind dit jaar.

Volkswagen wil in 2025 meer EV's leveren dan Tesla, maar als je kijkt naar fabriekscapaciteit zouden ze dat in 2022/2023 al kunnen bereiken.

Grappig bonus feitje 1: in H1 2021 waren er van zowel Tesla als Volkswagen ondertussen grofweg evenveel 'electric' auto leveringen wereldwijd, als je ook dingen als plug-in als EV ziet (op zich niet gek, hebben immers dezelfde hardware aan boord en die modellen concurreren met elkaar onderling - elk heeft immers stekker, accu's, elektrische motor..).
Total sales YTD voor Tesla zit op 627k, volkswagen 539k. Gooi daar het sausje overheen dat volkswagen veel sneller groeit en het wordt interessant om te volgen.

Grappig bonus feitje 2: volkswagen verwacht volgend jaar een stuk of 5-6 fabrieken te hebben voor de EV markt, bestaande fabriek ombouwen kost amper moeite/tijd namelijk. In tegenstelling tot een Tesla, welke nieuwe fabrieken echt moet bouwen (zie Berlin gigafactory) kan volkswagen daardoor veel sneller capaciteit vrijmaken om triple-digit groei in EV leveringen vast te houden.

[ Voor 52% gewijzigd door Xanaroth op 26-10-2021 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Wietsee. schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 07:33:
Dat duurzaamheidsverhaal is een sprookje. Wel leuk voor de gedachte, dat je groen denkt te beleggen.
Hoezo? Als je een duurzame keuze maakt leg je kapitaal toch bij de duurzamere partij en daarmee niet bij de vervuilende partij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Niet bij beleggen. Je legt kapitaal bij de partij die de aandelen verkoopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wietsee.
Worsteneter schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:06:
[...]

Hoezo? Als je een duurzame keuze maakt leg je kapitaal toch bij de duurzamere partij en daarmee niet bij de vervuilende partij?
Neem de VanEck Vectors Sustainable World Equal Weight UCITS ETF, dat trekt typisch onwetende mensen zoals jij. Het is een hype, waarin men nu nog gelooft. En jij draagt ook je steentje bij toch is dan het devies ;). Waarom? Enkel omdat het de afgelopen jaartjes goed rendement gaf. Zodra er ergens anders meer geld te verdienen valt, is het aju paraplu met je duurzaamheid en bedenken we weer een ander labeltje. Lekker greenwashen,er zit namelijk niets duurzaams in deze ETF, heerlijk naïef. Je denkt toch niet echt dat de wereld beter wordt van de Tesla's of andere big techs. Sustainable bekt lekker, bekijk zelf eens de posities in deze ETF: https://www.vaneck.com/nl/nl/tswe/samenstelling/

We zijn nu deze hype aan het uitmelken, en zodra er scheurtjes komen zijn de speculanten die zorgen voor de hoge koersen met de noorderzon verdwenen.

[ Voor 13% gewijzigd door Wietsee. op 26-10-2021 08:33 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:05
Wietsee. schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:27:
[...]
Lekker greenwashen,er zit namelijk niets duurzaams in deze ETF, heerlijk naïef. Je denkt toch niet echt dat de wereld beter wordt van de Tesla's of andere big techs. Sustainable bekt lekker, bekijk zelf eens de posities in deze ETF: https://www.vaneck.com/nl/nl/tswe/samenstelling/

We zijn nu deze hype aan het uitmelken, en zodra er scheurtjes komen zijn de speculanten die zorgen voor de hoge koersen met de noorderzon verdwenen.
Wat is het nu? Er zit niets duurzaams en het zijn mainstreambedrijven in of men stapt uit als de duurzaamheidshype voorbij is en de koers keldert.

Waarom zouden mensen hun positie in mainstream sluiten in bedrijven die niet "duurzaam zijn" als de hype voorbij is? Het kan niet allebei tegelijk waar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wietsee.
Het is een label 'sustainable' op een pakket niet duurzame bedrijven.
Daarnaast ben ik van mening dat alle duurzame aandelen zelf opgeklopt zijn in koers (het nieuwe goud/paradigma), en ook veel te 'groen' worden voorgespiegeld.

[ Voor 56% gewijzigd door Wietsee. op 26-10-2021 08:44 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Zr40 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:24:
Niet bij beleggen. Je legt kapitaal bij de partij die de aandelen verkoopt.
Goed punt.
Maar het is wel zo dat je bijvoorbeeld in fondsen kan beleggen die duurzaam gedrag en doelstellingen stimuleren. Dat zijn grote fondsen die niet alleen kijken naar hoe laag een aandeel staat. Dus als je als bedrijf zijnde een bepaalde Governance en Sustainability score weet te bemachtigen, vergroot je ineens de markt voor je aandelen.
Dat geld ook steeds meer voor pensioenfondsen. Stel dat ABP ineens besluit: een bedrijf waar wij in investeren moet vóór 2050 CO² neutraal zijn? Das 0,5 biljoen euro :*)

Als je het over de duivel hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door XanderDrake op 26-10-2021 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Worsteneter schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:06:
iShares Nasdaq 100
Vanguard FTSE all-world
Vanguard S&P500

Je hebt veel overlap in je portefeuille en ook veel dividend lekkage. Ik zou alles verkopen en dan gaan beleggen bij Fitvermogen in NN World en NN Emerging Markets in de verhouding 88/12. Dan heb je:
- lagere kosten (geen dividendlek)
- betere spreiding
- meer ESG impact dan je huidige portefeuille

Overigens kan ESG beleggen wel degelijk een impact maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ESG belegging zijn over het algemeen overgewaardeerd omdat het een makkelijk manier is voor fondsen om richting hun klanten een goed gevoel te verkopen.

Ben Felix heeft op YouTube hier een interessante video over gemaakt die het bekijken zeker waard is voordat je het als eis oplegt binnen je eigen portfolio.

@Xanaroth Het grote verschil tussen een PHEV en een EV is het formaat accu en dat veel fabrikanten zelf het meeste verdienen aan het motorblok. Volkswagen heeft daarmee met het maken van EVs meer de aanpak van Dell met het samenvoegen van onderdelen tot een totaalpakket. Tesla doet véél meer zelf en pakt daarmee op elk onderdeel marge. Overigens toont BMW wel dat je prima op dezelfde productielijn ICE, PHEV en EVs kan maken (Mini en i4). De vraag alleen is of de productietijd meer in lijn zit met de ID3 (30 uur) of de Model 3 (10 uur).

[ Voor 43% gewijzigd door Deveon op 26-10-2021 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Pistachenootje schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:28:
[...]

Overigens kan ESG beleggen wel degelijk een impact maken.
Precies, zoals iemand hier een maand geleden een post had met het stemgedrag op de aandeelhoudersvergaderingen. Waarbij NT neutraal stemde, en NNIP (fitvermogen) juist de groen.

Wat dat betreft is het besluit van ABP vandaag ook gek, als ze echt duurzaam hadden willen doen, hadden ze ook extra groen kunnen stemmen. Ze hebben bijv resoluties van Follow This en Engine1 niet echt ondersteund.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

Get!em schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:59:
[...]

Precies, zoals iemand hier een maand geleden een post had met het stemgedrag op de aandeelhoudersvergaderingen. Waarbij NT neutraal stemde, en NNIP (fitvermogen) juist de groen.

Wat dat betreft is het besluit van ABP vandaag ook gek, als ze echt duurzaam hadden willen doen, hadden ze ook extra groen kunnen stemmen. Ze hebben bijv resoluties van Follow This en Engine1 niet echt ondersteund.
Mijn pensioenfonds moet zich echt niet gaan bezighouden met groene activistische initiatieven. Die moeten zo veel mogelijk passief beleggen en niet actief bezig gaan om een bedrijf te veranderen. Daar bestaan ze niet voor.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
@Deveon Ik snap je verhaal niet echt goed. Wat heeft de productiestijl en productietijd te maken met het bedrijfsmodel?

- Model 3, prijs vanaf 49k. Pakweg 20-25% marge.
- ID.3, prijs vanaf 34k. Pakweg 15-20% marge.
Dan te bedenken dat dit concurrenten zijn wat betreft bereik of formaat

Volkswagen zit dus al op een héél ander, zeer volwassen, prijs&kostenniveau. Waar je marge zit op de oude generatie ICE auto's, of dat volkswagen meer zelf doet dus langer intern kwijt is dat is slechts bijzaak. Gaat uiteindelijk om de prijs voor de levensvatbaarheid en winstgevendheid.

En nogmaals, ze hebben alles al staan voor de jaarproductie van miljoen auto's. Geen gigafactory-berlin, china, en dat soort taferelen met vergunningen, bouw, infrastructuur... Ze hoeven slechts beperkt in te grijpen in de bestaande processen en ze kunnen in 1 klap miljoenen EV's doorduwen.
Vergeet daarbij niet, we praten hier over een bedrijf dat kan concurreren met Tesla's jaarproductie, veel lager kostenniveau heeft, terwijl ze pas dit jaar echt de EV modellen zijn gaan verkopen en nog in de opstartfase zitten.

Enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden, dat Volkswagen nog niet dominant is? Dat de Volkswagen EV's überhaupt (nog) niet in meerdere landen waaronder de USA beschikbaar zijn omdat de initiële launch pas net is geweest. De productie start voor Noord-Amerika pas mid/eind 2022 als de USA fabriek is omgebouwd.
Dat lijkt ook de reden te zijn rond de Hertz deal met Tesla; de leverdatum staat net paar maanden te vroeg voor de VW planning, en zo'n kleine order (amper 100k auto's op 10mil) is niet genoeg om de planning om te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Bezulba schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:12:
[...]

Mijn pensioenfonds moet zich echt niet gaan bezighouden met groene activistische initiatieven. Die moeten zo veel mogelijk passief beleggen en niet actief bezig gaan om een bedrijf te veranderen. Daar bestaan ze niet voor.
Ben ik het niet helemaal mee eens, ABP (APG dus) heeft ruim 600 miljard in beheer. Daar kun je wel het een en ander mee bereiken. Dat er met enige regelmaat klimaatactivisten daar voor kantoor lagen is hun goed recht, maar soms bereik je meer door je belang in een bedrijf te behouden om zo invloed te kunnen uitoefenen dan dat je je belang van de hand doet en helemaal niet kunt sturen naar groenere bedrijfsvoering. Maar ja daar moet je natuurlijk langer dan je neus is voor kijken en dat is lastig.

APG heeft er zelf papers over vrijgegeven die best interessant zijn, en voor mij in ieder geval wel verhelderend waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn. Dat men zich nu terugtrekt is leuk maar begrijp ik niet echt. Dat doe je meer voor de PR als dat het daadwerkelijk een positief effect op het klimaat heeft.

-------------
Mijn eigen portfolio gaat overigens nog steeds als een speer. Enige fout die ik gemaakt heb is Shell te vroeg verkopen. Maar ja, die 20% misgelopen rendement komen we nog wel overheen in een mensenleven. Mijn toppers blijven AMD en nVidia. Ik zie nu zelfs dat nVidia procentueel meer gestegen is dan mijn AMD positie 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Kuusj op 26-10-2021 10:24 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Xanaroth schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:20:
@Deveon Ik snap je verhaal niet echt goed. Wat heeft de productiestijl en productietijd te maken met het bedrijfsmodel?

- Model 3, prijs vanaf 49k. Pakweg 20-25% marge.
- ID.3, prijs vanaf 34k. Pakweg 15-20% marge.
Dan te bedenken dat dit concurrenten zijn wat betreft bereik of formaat
Efficiency en marge. Als je in minder tijd meer waarde kan toevoegen snijd het mes aan beide kanten. Staat de marge op de ID.3 in de H1 cijfers van 2021 van Volkswagen? Dan ga ik deze namelijk nog even bestuderen.
Volkswagen zit dus al op een héél ander, zeer volwassen, prijs&kostenniveau. Waar je marge zit op de oude generatie ICE auto's, of dat volkswagen meer zelf doet dus langer intern kwijt is dat is slechts bijzaak. Gaat uiteindelijk om de prijs voor de levensvatbaarheid en winstgevendheid.

En nogmaals, ze hebben alles al staan voor de jaarproductie van miljoen auto's. Geen gigafactory-berlin, china, en dat soort taferelen met vergunningen, bouw, infrastructuur... Ze hoeven slechts beperkt in te grijpen in de bestaande processen en ze kunnen in 1 klap miljoenen EV's doorduwen.
Vergeet daarbij niet, we praten hier over een bedrijf dat kan concurreren met Tesla's jaarproductie, veel lager kostenniveau heeft, terwijl ze pas dit jaar echt de EV modellen zijn gaan verkopen en nog in de opstartfase zitten.

Enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden, dat Volkswagen nog niet dominant is? Dat de Volkswagen EV's überhaupt (nog) niet in meerdere landen waaronder de USA beschikbaar zijn omdat de initiële launch pas net is geweest. De productie start voor Noord-Amerika pas mid/eind 2022 als de USA fabriek is omgebouwd.
Dat lijkt ook de reden te zijn rond de Hertz deal met Tesla; de leverdatum staat net paar maanden te vroeg voor de VW planning, en zo'n kleine order (amper 100k auto's op 10mil) is niet genoeg om de planning om te gooien.
Die laatste alinea spreekt het eerder genoemde ombouwen van fabrieken toch wel tegen. Waarom bouwt Volkswagen een nieuwe fabriek in de VS in plaats van de huidige om te bouwen? Met de huidige chip tekort kunnen ze toch niet hun volledige ICE productiecapaciteit draaien.

Naast het fabriceren van de auto ongeacht de aandrijflijn moet natuurlijk ook de supplychain in orde zijn. Tesla heeft hier al veel moeite mee om het op te bouwen en zijn hier toch al wat langer mee bezig omdat hun groeiplannen veel ambitieuzer zijn dan Volkswagen (20 miljoen Tesla's in 2030). Overigens heb ik geen twijfel bij de aanpak van Volkswagen. De taart is groot genoeg voor beide en Herman Diess pakt veel beter aan dan bijvoorbeeld de CEO van Toyota.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Deveon schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:31:
[...]

Die laatste alinea spreekt het eerder genoemde ombouwen van fabrieken toch wel tegen. Waarom bouwt Volkswagen een nieuwe fabriek in de VS in plaats van de huidige om te bouwen? Met de huidige chip tekort kunnen ze toch niet hun volledige ICE productiecapaciteit draaien.

Naast het fabriceren van de auto ongeacht de aandrijflijn moet natuurlijk ook de supplychain in orde zijn. Tesla heeft hier al veel moeite mee om het op te bouwen en zijn hier toch al wat langer mee bezig omdat hun groeiplannen veel ambitieuzer zijn dan Volkswagen (20 miljoen Tesla's in 2030). Overigens heb ik geen twijfel bij de aanpak van Volkswagen. De taart is groot genoeg voor beide en Herman Diess pakt veel beter aan dan bijvoorbeeld de CEO van Toyota.
De USA is een bestaande fabriek die is aangepast, de eerste test/pre-productie modellen lopen daar al van de band ondertussen.

Wat betreft ambitie ligt het aan je referentie kader. Volkswagen heeft als officieel doel om vanaf 2025 elk jaar meer te produceren dan Tesla. Onofficieel lijken ze dit al in 2022/2023 voor elkaar te gaan krijgen - ondanks problemen zoals een chiptekort.
Begrijp dat ze bijvoorbeeld dit jaar een 100k auto's minder maken ivm chiptekort. Dat klinkt als heel veel, maar is 1% van de jaarproductie. Dan heb je je supply chain serieus onder controle als je in een wereldwijde supply crisis zo'n minimale impact hebt.

Dan natuurlijk die 20 miljoen van tesla is een leuk getal, maar hoe realistisch is dat? Betekend elk jaar 40-45% groeien en bijna 30% marktaandeel. Dergelijk getal is alleen haalbaar in een scenario waar de concurrentie niet succesvol is.
offtopic:
ter referentie: volkswagen is nu de grootste producent met bijna 15% marktaandeel.

De huidige statistiek voor 2021 laat echter zien dat de concurrentie extreem succesvol is, tesla heeft nu net geen 14% marktaandeel in de EV industrie, was vorig jaar nog bijna 18% (lees: 20% marktaandeel verloren in 1 jaar tijd). Die target kun je dus al volledig afschrijven, gaan ze gewoon niet kunnen halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 26-10-2021 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-08 11:32
nieuws: KPN kreeg afgelopen kwartaal 36.000 nieuwe glasvezelklanten

Nu Ziggo zijn rechten waarschijnlijk heeft verloren voor 'gratis' F1 uitzending en glasvezel momenteel goedkoper is met hogere snelheden zie ik steeds meer mensen om mij heen overstappen naar KPN.

Ik ben alleen niet zo blij met de 200 miljoen share buyback die ze doen dit jaar. Iemand anders die erover zit te denken om in KPN te beleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Xanaroth We gaan het meemaken. Ik denk dat voor beide wel wat te zeggen is en zie zowel Volkswagen als Tesla momenteel als de marktleiders op gebied van elektrificatie. Beide hebben zowel voor en nadelen om hun ambities waar te maken. Gelukkig kan je met aandelen op beide paarden tegelijk wedden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 14:25
Qunix schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:41:
[...]

Een hoop veranderingen dus.

Ik zag ook al dat de tarieven uitgebreider zijn (meer producten): https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf
Heeft iemand een afdronk van de veranderde voorwaarden van DeGiro? @Qunix @poehee @Zr40

Ze geven via een PDF aan wat de oude en nieuwe voorwaarden zijn van de 4 diensten en een overzichtje van gewijzigde secties, maar wat een onoverzichtelijkheid zeg... Zou eigenlijk dat hele ding opnieuw moeten lezen, maar die van de beleggingsdienst is al 30 pagina's.
Pagina: 1 ... 42 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij