Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

Kuusj schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:21:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens, ABP (APG dus) heeft ruim 600 miljard in beheer. Daar kun je wel het een en ander mee bereiken. Dat er met enige regelmaat klimaatactivisten daar voor kantoor lagen is hun goed recht, maar soms bereik je meer door je belang in een bedrijf te behouden om zo invloed te kunnen uitoefenen dan dat je je belang van de hand doet en helemaal niet kunt sturen naar groenere bedrijfsvoering. Maar ja daar moet je natuurlijk langer dan je neus is voor kijken en dat is lastig.

APG heeft er zelf papers over vrijgegeven die best interessant zijn, en voor mij in ieder geval wel verhelderend waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn. Dat men zich nu terugtrekt is leuk maar begrijp ik niet echt. Dat doe je meer voor de PR als dat het daadwerkelijk een positief effect op het klimaat heeft.

-------------
Mijn eigen portfolio gaat overigens nog steeds als een speer. Enige fout die ik gemaakt heb is Shell te vroeg verkopen. Maar ja, die 20% misgelopen rendement komen we nog wel overheen in een mensenleven. Mijn toppers blijven AMD en nVidia. Ik zie nu zelfs dat nVidia procentueel meer gestegen is dan mijn AMD positie 8)7
Een pensioenfonds heeft 1 doel, zorgen dat zijn leden hun pensioen kunnen ontvangen. Daar hoort een activistische houding niet bij. Als jij als activistisch fonds dat gaat doen is helemaal prima, jouw klanten weten dat jij dat doet en accepteren de risico's daarvan. Ik wil niet dat mijn pensioen gekort gaat worden omdat ABP gaat proberen van Shell een veganistische slagerij te maken.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:08

XanderDrake

Build the future!

Bezulba schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

Een pensioenfonds heeft 1 doel, zorgen dat zijn leden hun pensioen kunnen ontvangen. Daar hoort een activistische houding niet bij. Als jij als activistisch fonds dat gaat doen is helemaal prima, jouw klanten weten dat jij dat doet en accepteren de risico's daarvan. Ik wil niet dat mijn pensioen gekort gaat worden omdat ABP gaat proberen van Shell een veganistische slagerij te maken.
Een pensioenfonds heeft echt wel meer missies en vooral meer mogelijkheden dan dat. Ze moeten sowieso divers beleggen, duurzaam beleggen is daar zeker een optie voor.
Is ABP dan ook activistisch? Daar heb je meteen al miljoenen Nederlanders, mogelijk zit jij er dan ook tussen. Heb je niet eens een keus >:)

Er zijn allerlei goede redenen om naar duurzaamheid te kijken. Een ander artikel over de klimaatdoelstellingen van Nederlandse bedrijven. Volgende quote:
Het aantal koplopers, dat in 2030 klimaatneutraal wil zijn, is ook toegenomen. Dat zijn bedrijven die innoveren en veel nadenken over de lange termijn, vertelt Volberda. "Je zou hopen op een zwaan-kleef-aan-effect, dat ook de achterblijvers dat gaan overnemen. Maar dat betekent wel dat je investeringen moet doen, en dat je dus niet moet werken op kortetermijnwinstgevendheid."
Deze bedrijven zijn volgens mij hele interessante partijen voor een pensioenfonds, want lange termijn rendement door innovatie. Het gaat immers over ons pensioen over 20-30 jaar.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Xanaroth schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 07:58:
[...]

Waarom niet? Denk je echt dat al die hybride modellen van BMW, Volkswagen, Toyota et al. de afgelopen decennia allemaal een eigen fabriek hadden tegenover het reguliere ICE model puur omdat er wat batterijen en extra motor ingeschroefd werden?

Tesla verdubbele inderdaad de capaciteit. Iets als Volkswagen staat YTD tussen de +150-+200% groei in EV en de plug-in markt idem. Het veel grotere aanbod én een volwaardige supply chain stelt VW echter in staat veel sneller te groeien. Ze hebben daar ondertussen al een jaarcapaciteit van >900.000 auto's eind dit jaar.

Volkswagen wil in 2025 meer EV's leveren dan Tesla, maar als je kijkt naar fabriekscapaciteit zouden ze dat in 2022/2023 al kunnen bereiken.

Grappig bonus feitje 1: in H1 2021 waren er van zowel Tesla als Volkswagen ondertussen grofweg evenveel 'electric' auto leveringen wereldwijd, als je ook dingen als plug-in als EV ziet (op zich niet gek, hebben immers dezelfde hardware aan boord en die modellen concurreren met elkaar onderling - elk heeft immers stekker, accu's, elektrische motor..).
Total sales YTD voor Tesla zit op 627k, volkswagen 539k. Gooi daar het sausje overheen dat volkswagen veel sneller groeit en het wordt interessant om te volgen.

Grappig bonus feitje 2: volkswagen verwacht volgend jaar een stuk of 5-6 fabrieken te hebben voor de EV markt, bestaande fabriek ombouwen kost amper moeite/tijd namelijk. In tegenstelling tot een Tesla, welke nieuwe fabrieken echt moet bouwen (zie Berlin gigafactory) kan volkswagen daardoor veel sneller capaciteit vrijmaken om triple-digit groei in EV leveringen vast te houden.
VW zit ytd op 293k EV's (tm Q3). Verwacht dus zo'n 400k dit jaar.

Hybrides tellen niet. Dat is zo'n andere tak van sport. Alsof je een hogesnelheidstrein bestelt bij een tram fabrikant.

Verder is VW wel de koploper van de legacy OEM's. Dies is de enige CEO die lijkt te snappen dat ICE's stervende zijn. Maar hij strijdt om de 2e plaats (volgens zijn eigen woorden laatste aandeelhouders vergadering).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RocketKoen schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:31:
[...]

Hybrides tellen niet. Dat is zo'n andere tak van sport. Alsof je een hogesnelheidstrein bestelt bij een tram fabrikant.
Een fabriek die een hybride kan maken kan ook een BEV maken, ze hoeven alleen de ICE over te slaan. Dat lijkt me redelijk obvious? De praktijk toont ook dat gedeelde productielijnen geen probleem zijn. Daarmee is de productiecapaciteit dus weldegelijk sneller op te schalen.

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 26-10-2021 12:38 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
RocketKoen schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:31:
[...]
VW zit ytd op 293k EV's (tm Q3). Verwacht dus zo'n 400k dit jaar.

Verder is VW wel de koploper van de legacy OEM's. Dies is de enige CEO die lijkt te snappen dat ICE's stervende zijn. Maar hij strijdt om de 2e plaats (volgens zijn eigen woorden laatste aandeelhouders vergadering).
Ja en nee tegelijk. Zeg hybridge (eGolf) of EV (ID.3) is toch concurrentie van elkaar. Als koper/leaser zijnde, hebben ze beiden een accupakket, stekker, elektromotor en prijskaartje/belastingvoordelen. Wacht je op de ID3 of niet? Maakt het je uit of niet?
De een heeft dan ook plaats gemaakt voor de ander in het assortiment.

En elke plug-in, is toch een koper die niet voor volledig ICE is gegaan. En VW ipv Tesla koper geworden.

Bovendien heeft elke plugin alle hardware al nodig. Brake-recharging, batterijen, elektromotor, stekker, elektronische ondersteuning... Heeft mogelijk zelfs méér nodig, iets wat ervoor zorgt dat elektro en ICE samenwerken (zoals bij versnellen/remmen, overnemen bij bepaalde snelheden, etc). Dus wat betreft productiecapaciteit, computerchips, benodigde tech/hardware is het vrijwel 1 pot nat. Alleen wat kilo's meer accu en kilo's minder verbrandingsmotor.

Met grofweg 200km bereik was de eGolf voor vrijwel iedereen dan ook gewoon al een ID3. Volledig elektrisch rijden, savonds thuis aan de stekker. Had alles behalve het officiële 'EV' naampje, want er zit een 2e motor in.

[ Voor 32% gewijzigd door Xanaroth op 26-10-2021 13:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

De tendens is "beleg niet in Shell, want dat is niet groen." Ironisch genoeg zou je juist moeten stellen: "beleg nog veel meer in Shell, want dan kan je het bedrijf dwingen te vergroenen."

Als iedereen die wilt dat bedrijven duurzaam en groen zijn juist uit die bedrijven stappen, dan blijven alleen de aandeelhouders achter die dat niets uitmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

Wat hang je dan onder activisme? Je stem laten gelden in aandeelhoudersvergaderingen en stemmen voor groene initiatieven vind ik niet activistisch maar een bijdrage aan het globale doel wat we hebben (vermindering uitstoot). Zoals ik schreef, als iedere aandeelhouder die wel om groene doelen geeft uit alle zogenoemde niet groene bedrijven stapt, heb je dus helemaal geen stem meer. Dus die bedrijven blijven over met aandeelhouders die het niet interesseert en daarom veranderen ze dus ook niet.

Het is niet alsof APG voor de deur van bedrijven gaat staan protesteren voor een groene toekomst, maar ze ondersteunen wel groene initiatieven, ik vind daar niks mis mee. Ik ben er zeker van dat je pensioen het veiligste bij APG staat als ik alle kleine partijen zie die het nu nog niet voor elkaar krijgen de dekkingsgraad boven de 90 te houden. Geld maakt geld uiteindelijk, en mijn pensioenpremie staat met vol vertrouwen bij APG. Als individu kan ik niks tegen een steenkolenboer beginnen, als miljardenbedrijf lukt dat al beter.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Xanaroth schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:58:
[...]

Met grofweg 200km bereik was de eGolf voor vrijwel iedereen dan ook gewoon al een ID3. Volledig elektrisch rijden, savonds thuis aan de stekker. Had alles behalve het officiële 'EV' naampje, want er zit een 2e motor in.
Ik wil het nog wel eens voor je controleren maar in mijn eGolf zit echt maar één motor. Je bedoelt waarschijnlijk de GTE (ook gehad). Het grote verschil tussen produceren van een PHEV of EV is het formaat van de accu en accu's zijn niet alleen duur maar ook schaars. Het weglaten van de brandstofmotor lijken maar weinig fabrikanten echt voordeel uit te halen want geen "frunk" en de batterij zit onder de cabine, voor een grote batterij moet de ruimte er echter wel zijn en daarom zie je dat een ID.3 veel meer accucapaciteit heeft dan mijn eGolf zonder in te leveren op de binnenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:32
Pistachenootje schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:28:
[...]

Je hebt veel overlap in je portefeuille en ook veel dividend lekkage. Ik zou alles verkopen en dan gaan beleggen bij Fitvermogen in NN World en NN Emerging Markets in de verhouding 88/12. Dan heb je:
- lagere kosten (geen dividendlek)
- betere spreiding
- meer ESG impact dan je huidige portefeuille

Overigens kan ESG beleggen wel degelijk een impact maken.
De NN fondsen hebben hoge kosten. Veelal >0,7%. Dus ook al zou er geen dividend lek zijn dan zijn de kosten hoog. kosten VUSA zijn iets van 0,07% en dividendlek ongeveer 0,2%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
kees_1 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:34:
[...]

De NN fondsen hebben hoge kosten. Veelal >0,7%. Dus ook al zou er geen dividend lek zijn dan zijn de kosten hoog. kosten VUSA zijn iets van 0,07% en dividendlek ongeveer 0,2%.
De meeste NN fondsen zijn duur op de uitzonderingen die @Pistachenootje netjes heeft opgesomd resp. 0,18% NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund en 0,3% voor NN Enhanced Index Sustainable Emerging Markets Equity Fund :)

VUSA is daarnaast gericht op de index S&P500 terwijl de genoemde combi meer diversificatie biedt en daardoor een veel lager risicoprofiel heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door Miki op 26-10-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:05
@kees_1 je kan hier de juiste fondsen van NN terugvinden en een indicatie zien van de totale kosten.

https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Fitvermogen met NN komt er vaak als goedkoopste uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kuusj schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:15:
[...]

Wat hang je dan onder activisme? Je stem laten gelden in aandeelhoudersvergaderingen en stemmen voor groene initiatieven vind ik niet activistisch maar een bijdrage aan het globale doel wat we hebben (vermindering uitstoot). Zoals ik schreef, als iedere aandeelhouder die wel om groene doelen geeft uit alle zogenoemde niet groene bedrijven stapt, heb je dus helemaal geen stem meer. Dus die bedrijven blijven over met aandeelhouders die het niet interesseert en daarom veranderen ze dus ook niet.
Daarnaast hebben grote beleggers veel meer in de pap te brokkelen dan enkel stemmen op een aandeelhoudersvergadering. Grote investoren zitten regelmatig aan tafel met de bedrijfsleiding en voeren ook audits uit om er voor te zorgen dat hun miljarden in goede handen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
fsfikke schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:37:
[...]

Een fabriek die een hybride kan maken kan ook een BEV maken, ze hoeven alleen de ICE over te slaan. Dat lijkt me redelijk obvious? De praktijk toont ook dat gedeelde productielijnen geen probleem zijn. Daarmee is de productiecapaciteit dus weldegelijk sneller op te schalen.
De 1e generatie BEV's hebben inderdaad een gedeelde carrosserie. Waarbij de elektromotor en accu's werden weggestopt op plaatsen die vrij kwamen door het wegvallen van de ICE onderdelen.
Maar de volgende (huidige) generatie heeft een "skateboard" onderstel. Waar de accu's en elektromotoren in verwerkt zitten. Hier hebben ze alleen nog het koetswerk en interieur gemeen met hun ICE/Plug-in varianten.

VW kan heel makkelijk 10 miljoen koetswerken en interieurs bouwen. Maar ze kunnen maar een paar honderd duizend elektrische skateboards bouwen. Dat is ook meteen het lastigste deel van een EV maken. En iets waar ze nog maar weinig ervaring mee hebben. Hun uitdating is dan ook om de productie van die skateboards op te schalen.

Je kan ook niet even 10 miljoen accu pakketten bestellen. Het duurt jaren om die productie op te schalen. VW zelf mikt op 2035.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:36
Ik had een topic gemaakt aangezien ik het niet bij regulier beleggen vond passen, maar volgens de mods is het wel hetzelfde dus bij deze...

Ik ben sinds kort met daytrading begonnen en dat gaat aardig. Nu gebruik ik Trading 212, maar deze heeft geen toegang tot Pre-Market en After hours. Deze zijn nogal cruciaal.
Nu ben ik IBKR aan het testen, maar vindt die UI slecht en zij werken met betaalde subscriptions om live data te zien. Ik gebruik nu WeBull om dat te overbruggen.

Nu kreeg ik de tip voor Aries, maar is er hier iemand die ervaring heeft met Aries? of zijn er andere brokers die hiervoor toeganelijk zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
[...]

Een pensioenfonds heeft 1 doel, zorgen dat zijn leden hun pensioen kunnen ontvangen. Daar hoort een activistische houding niet bij.
Dat is jouw mening. Er zijn genoeg mensen die graag óók kijken naar een 'maatschappelijk rendement', naast een financieel rendement. Een hoog pensioen is leuk, maar als je huis 6 meter onderwater komt te liggen, dan heb je er toch een stuk minder aan. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar als je aandelen Shell verkoopt aan iemand anders. Of Shell verkoopt haar olievelden aan een Chinees oliebedrijf wordt de wereld er ook niet echt beter van wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:48:
Ja, maar als je aandelen Shell verkoopt aan iemand anders. Of Shell verkoopt haar olievelden aan een Chinees oliebedrijf wordt de wereld er ook niet echt beter van wel?
Je maakt indirect eenvoudiger voor dat bedrijf om kapitaal op te halen.

Zelf zou ik juist liever zien dat pensioenfondsen een actieve stake nemen in de minst groene bedrijven om hun richting groen te bewegen. Dit moet uiteraard niet gepaard gaan met kapitaalvernietiging, maar je kan een Shell heus bewegen om (nog) meer te investeren in renewables. Ik vind het hanteren van uitsluitingen te makkelijk - een soort wegkijken en doen alsof die bedrijven er niet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Longcat schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:52:
[...]

Je maakt indirect eenvoudiger voor dat bedrijf om kapitaal op te halen.
Oliebedrijven hebben een enorme cashflow, die hebben (behalve voor overnames) echt geen externe financiering nodig.

Enige wat helpt is als hun klanten minder gaan afnemen.

Maar ja, dan moet je schrappen in autogebruik, niet meer vliegen naar vakantiebestemmingen, liefst geen Netflix meer kijken en zo weinig mogelijk internet gebruiken en zo weinig mogelijk energie thuis gebruiken maar ook geen energie-intensieve producten kopen. En geen nieuwe huizen meer bouwen. Etc.etc.

Makkelijker om symbolisch groen te gaan beleggen. Geen moeite, geen impact, maar het gaat ABP wel rendement kosten op lange termijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
En ik zou willen dat een pensioenfonds zich niet laat leiden activisme van buitenaf zolang ik wettelijk verplicht ben deel te nemen aan dat fonds of als individuele deelnemer hier zelf niet voor kan kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Wietsee. schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:27:
Sustainable bekt lekker, bekijk zelf eens de posities in deze ETF: https://www.vaneck.com/nl/nl/tswe/samenstelling/
Goed gezien idd. Grootste positie: NVDA. Van de crypto mining ja, lol. Bij Shell maken ze nog stadsverwarming van hun overtollige warmte, maar crypto mining is letterlijk de buitenlucht verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:07

Qwerty-273

Meukposter

@Worsteneter binnen een (developed/emerging) wereld ETF zit al de diversificatie die je zoekt. Juist met het investeren in meerdere ETFs die samengesteld worden op basis van verschillende indexen (of andere criteria al dan niet actief) kan je een grotere weging krijgen in specifieke regio's, sectoren en bedrijven. Dat kan natuurlijk een keuze zijn die je wilt maken, maar misschien wil je liever een portfolio samengesteld aan de hand van marktkapitalisatie.

Alles-in-een oplossingen waarbij 1 ETF de globale markt volgt heb je bijvoorbeeld in:
  • Vanguard FTSE All-World (VWRL/VWCE)
  • Vanguard ESG Global All Cap (V3AL/V3AA)
En als daar nog obligaties aan wilt toe voegen (al is dat met de huidige rentestanden een keuze die voortkomt uit je gekozen strategie en wat je verwacht kwa toekomstbeeld).
  • Vanguard LifeStrategy fondsen
  • BlackRock ESG Multi-Asset fondsen.
Veel andere genoemde combinaties die doorgerekend zijn op basis van de verwachte kosten kan je vinden op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Uiteraard, laat iemand anders het probleem maar oplossen, wat interesseert de rest van de wereld mij wat...

Ik wens je veel plezier met je pensioen als de helft van Nederland straks onder water staat en alle pensioenen worden gekort om nieuwe dijken te kunnen bouwen.

Bovendien is ABP ook niet gek: bedrijven die niet meedoen aan de oplossing, zullen zeer waarschijnlijk ook geen goede investering blijken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
pdukers schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:00:
En ik zou willen dat een pensioenfonds zich niet laat leiden activisme van buitenaf zolang ik wettelijk verplicht ben deel te nemen aan dat fonds of als individuele deelnemer hier zelf niet voor kan kiezen.
"Groen" kan natuurlijk ook een leuke PR verhaaltje zijn.
Ik ben zelf ook helemaal uit de fossiele industrie gestapt. Maar niet omdat het "groen" is, maar omdat ik verwacht dat die hele industrie in gaat storten en dat de aandelen waardeloos worden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:09
MM99 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:09:
[Video]

Ik heb economie gestudeerd en je zou verwachten dat ik iets van economie zou begrijpen. Maar wat er nu gebeurd, ik snap er geen hol van. Laat staan dat ik weet hoe ik op moet reageren.

Ik bedoel, ALLES wijst er op dat er een hoge inflatie moet komen. Kijk naar de huizenmarkt, kijk naar te kort op arbeidsmarkt en kijk naar hoeveel geld uitgeleend is (geld geprint).

En tegelijkertijd zijn de aandelen overrated, goudprijzen historisch hoog en laat me niet eens starten over de hoogtes van cryptogeld.

Waar moet een normale burger zijn geld in stoppen om de "crash" voor te zijn. Op spaarrekening? Nee, want inflatie vreet dat op. Aandelen? Nee, want die hoort te crashed. Goud of Crypto? Misschien, maar die zijn al erg hoog.

Ik denk dat er maar één betrouwbare iets is om geld nu in te stoppen wat op korte en midden termijn geen waarde verliest... vastgoed. En daar is al te kort aan en zitten al veel mensen op.

Zucht... ik ga verder met keuzes uitstellen.
Als je de situatie andersom bekijkt, verklaart het misschien een hoop nl: de inflatie werd ingeprijst vóór hij zich manifesteerde.
De beurs is juist veel gestegen/geïnflatteerd, omdat, eerder dan de reëele economie, de verwachte inflatie verder en verder werd ingeprijsd over tijd.

In je redenering hierboven, kijk je naar nu en het verleden, waar de beurs altijd alleen maar vooruit kijkt en inprijst op basis van kansen/risico's.

[ Voor 5% gewijzigd door flipjevandejam op 26-10-2021 15:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:37:
[...]

Uiteraard, laat iemand anders het probleem maar oplossen, wat interesseert de rest van de wereld mij wat...

Ik wens je veel plezier met je pensioen als de helft van Nederland straks onder water staat en alle pensioenen worden gekort om nieuwe dijken te kunnen bouwen.

Bovendien is ABP ook niet gek: bedrijven die niet meedoen aan de oplossing, zullen zeer waarschijnlijk ook geen goede investering blijken.
Ik vind ook dat ABP niet meer mag investeren in bedrijven die de bioindustrie stimuleren. Daar gaat het klimaat immers ook van naar de klote. ABP mag ook niet investeren in fast fashion, enorme impact op het milieu. ABP zou ook zijn handen moeten aftrekken van grote techbedrijven die right to repair niet ondersteunen en onder planned obscolescence een enorme berg aan afval van elektrische apparaten genereren. Vastgoedbedrijven die onder de noemer van rendement huurders uitknijpen moeten er ook uit, evenals vervuilende autofabrikanten die nog bezineauto's bouwen. Bedrijven die grijze stroom gebruiken dragen ook bij aan de vraag naar goedkope kolenstroom, en moeten geboycot worden. Etc etc etc....

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Tja en zo laten sommigen zich weer uit de tent lokken. Het topic is de beleggen, niet de politiek of pensioenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:59:
[...]

Oliebedrijven hebben een enorme cashflow, die hebben (behalve voor overnames) echt geen externe financiering nodig.
Een oliebedrijf is niet het enige voorbeeld van een 'niet-groen' bedrijf. Oliebedrijven kopen regelmatig assets aan, waarbij cost of capital super belangrijk is. Als er minder vraag is naar Shell bondjes, dan vertaalt zich dat vanzelf in een hogere cost of capital.

Bovendien is het voorbeeld van listed equity dat wel vaker wordt aangehaald een beetje simplistisch. Een pensioenfonds heeft nog veel meer investeringen met een directere impact. Bedrijven uitsluiten bij obligaties heeft (mijn educated guess) al een stuk meer impact. Daarnaast doen (grotere) pensioenfondsen ook directe investeringen (zowel leningen als aandelen), waarbij het uitsluiten een grotere impact heeft.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:44:
[...]

Ik vind ook dat ABP niet meer mag investeren in bedrijven die de bioindustrie stimuleren. Daar gaat het klimaat immers ook van naar de klote. ABP mag ook niet investeren in fast fashion, enorme impact op het milieu. ABP zou ook zijn handen moeten aftrekken van grote techbedrijven die right to repair niet ondersteunen en onder planned obscolescence een enorme berg aan afval van elektrische apparaten genereren. Vastgoedbedrijven die onder de noemer van rendement huurders uitknijpen moeten er ook uit, evenals vervuilende autofabrikanten die nog bezineauto's bouwen. Bedrijven die grijze stroom gebruiken dragen ook bij aan de vraag naar goedkope kolenstroom, en moeten geboycot worden. Etc etc etc....
Dat kunnen allemaal factoren zijn die ertoe leiden dat bedrijven een lagere ESG score krijgen en daarmee niet 'best in class' zijn en mogelijk worden uitgesloten.

[ Voor 34% gewijzigd door Longcat op 26-10-2021 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
$TSLA gaat vandaag overigens gewoon verder met de opmars van gisteren.
Net de +6% alweer voorbij.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:20
RocketKoen schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:41:
Echt nooit begrepen, nog steeds niet. Vond het op 250 usd pre-split al een te hoge waardering hebben. Nu helemaal.

Maar ik weet 1 ding, ik ga het zeker niet shorten :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
xminator schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:52:
[...]

Echt nooit begrepen, nog steeds niet. Vond het op 250 usd pre-split al een te hoge waardering hebben. Nu helemaal.

Ik heb het op die prijs gekocht O-)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 19:16

tuinïnen

Eventus stultorum magister

[...]

Te bizar voor woorden, maar we weten ook dat de grootste bellen het hardste uiteenspatten. Tot die tijd, enjoy the ride up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:33
Ik vind dat ING nu wel heel erg achterloopt met de prijs updates op NT fondsen. Zojuist geüpdate van 21okt 21u naar 22okt 19u :S

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kwerty
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:54
25 oktober was een fund holiday bij de NT fondsen dus daarom loopt het meer achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:37

oscar82

De ondertitel

Voor de globale koersontwikkeling heb ik zelf VWRL die ik in de gaten houd via een app. zo weet ik wat mijn portfolio met NT fondsen de eerstvolgende nt handelsdag gaat doen. Spoiler: morgen gaan ze vast flink omhoog. En verderop in mijn glazen bol zie ik in nov wat dividend voor EM aankomen. Zal wel ongeveer een procentje zijn omdat het om halfjaarlijks dividend gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Ja klopt doe ik ook; ik heb een transparante 1x1 miniwidget op m'n tel die VWRL elk uur ververst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
r0bb schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:03:
Ik vind dat ING nu wel heel erg achterloopt met de prijs updates op NT fondsen. Zojuist geüpdate van 21okt 21u naar 22okt 19u :S
Weet wat je koopt: https://www.northerntrust...r/fgr-fund-holiday-nl.pdf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:41:
Bij Tesla zie je vaker dat het bij opening heel hard maar inmiddels gaan ze weer in het rood. Dat er een correctie zou volgen op een 10+% stijging was wel te verwachten.

Edit: Biden heeft verhoging van corporate tax aangekondigd..

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 26-10-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
r0bb schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:23:
Ja klopt doe ik ook; ik heb een transparante 1x1 miniwidget op m'n tel die VWRL elk uur ververst :)
Wat ga je in hemelsnaam doen met informatie op uurbasis, als het fonds slechts 1x per dag (en in de praktijk mogelijk pas de volgende dag) verhandeld wordt?

[ Voor 12% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 26-10-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:37:
[...]

Wat ga je in hemelsnaam doen met informatie op uurbasis, als het fonds slechts 1x per dag (en in de praktijk mogelijk pas de volgende dag) verhandeld wordt?
Ik doe er -in hemelsnaam- helemaal niks mee. Ik beleg NT voor lange termijn maar vind het wel leuk om de koers ergens een btje in de gaten te kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
r0bb schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:43:
Ik doe er -in hemelsnaam- helemaal niks mee. Ik beleg NT voor lange termijn maar vind het wel leuk om de koers ergens een btje in de gaten te kunnen houden.
Ok, hebben we duidelijk een ander idee bij "een beetje in de gaten" houden. Het zou mij alleen maar afleiden van het lange termijn doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:32

Duinkonijn

Huh?

Het is wel leuk om te zien of iets passief of actief is ipv 1 punt per dag te zien

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 22:59
crimby schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:40:
Ik had een topic gemaakt aangezien ik het niet bij regulier beleggen vond passen, maar volgens de mods is het wel hetzelfde dus bij deze...

Ik ben sinds kort met daytrading begonnen en dat gaat aardig. Nu gebruik ik Trading 212, maar deze heeft geen toegang tot Pre-Market en After hours. Deze zijn nogal cruciaal.
Nu ben ik IBKR aan het testen, maar vindt die UI slecht en zij werken met betaalde subscriptions om live data te zien. Ik gebruik nu WeBull om dat te overbruggen.

Nu kreeg ik de tip voor Aries, maar is er hier iemand die ervaring heeft met Aries? of zijn er andere brokers die hiervoor toeganelijk zijn?
Interactive Brokers heeft ook een programma voor je desktop i.p.v. de website. Mogeljk dat voor jou dat beter is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phantom09
pdukers schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:00:
Activisten die willen dat pensioenfondsen niet beleggen in oliebedrijven moeten zichzelf eens achter de oren krabben. Wedden dat ze het volgende zelf doen:

-auto rijden
-met de vliegtuig reizen
-een kind hebben (die veel zaken nodig heeft en dit tevens veel energie kost)-
-de verwarming aanzeten in koude dagen
-niet biologisch eten kopen
-etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:36
phantom09 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:37:
[...]

Interactive Brokers heeft ook een programma voor je desktop i.p.v. de website. Mogeljk dat voor jou dat beter is.
Ja die ga ik vandaag ook proberen. Nadat gisteren T212 een dubbele halt gaf terwijl die er niet was en ik dus niks kon verkopen ben ik er helemaal klaar mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillerZero86
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 12:28
phantom09 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:48:
[...]

Activisten die willen dat pensioenfondsen niet beleggen in oliebedrijven moeten zichzelf eens achter de oren krabben. Wedden dat ze het volgende zelf doen:

-auto rijden
-met de vliegtuig reizen
-een kind hebben (die veel zaken nodig heeft en dit tevens veel energie kost)-
-de verwarming aanzeten in koude dagen
-niet biologisch eten kopen
-etc.
Oke, maximaal off-topic, maar dit slaat natuurlijk nergens op. Ongeacht hoeveel kinderen jij hebt, hoeveel autos jij rijdt en of je non-stop vliegt: jouw uitstoot gaat nergens in de buurt komen van die van Shell. Dus Shell van koers laten wijzigen zet gewoon veel en veel meer zoden aan de dijk.

Daaromheen is klimaatverandering inmiddels een dermate groot probleem dat we gewoon alles tegelijk moeten doen om de uitstoot terug te brengen. Wederom: Shell kan daarin makkelijker grote stappen zetten dan jij en ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
Shell is te beroerd om de slag echt te maken, want ze willen zo lang mogelijk de fossiele voorraden tegen de beste prijs van de hand doen. En dan de overstap maken, en dat kan ook. Zo lang de overheden de regels zo ruim laten en Shell doet ondertussen mondjesmaat aan overstappen. Zonder daarbij het dividend geweld aan te doen. En dat is het spelletje, en zo lang dat mag, gaat Shell echt niet meer doen dan strikt noodzakelijk is op een termijn die Shell het beste uitkomt.

Een forse desinvestering van grote partijen kan dat proces wel degelijk versnellen. En laten we dan gelijk even dat Tata Steel in IJmuiden dichtgooien. Dat is al vele jaren niets meer , en doet zeker niets aan verduurzaming.

Zo zijn er natuurlijk zat grote bedrijven die gewoon aangepakt moeten worden, maar teveel denken aan de kwartaalcijfers. En op lange termijn , en dat moeten we eigenlijk als beleggers zijn, is alles wat je nu niet doet , toekomstige ellende. Maar we leven in een korte termijn denkende wereld. Helaas.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

KillerZero86 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:33:
[...]

Oke, maximaal off-topic, maar dit slaat natuurlijk nergens op. Ongeacht hoeveel kinderen jij hebt, hoeveel autos jij rijdt en of je non-stop vliegt: jouw uitstoot gaat nergens in de buurt komen van die van Shell. Dus Shell van koers laten wijzigen zet gewoon veel en veel meer zoden aan de dijk.

Daaromheen is klimaatverandering inmiddels een dermate groot probleem dat we gewoon alles tegelijk moeten doen om de uitstoot terug te brengen. Wederom: Shell kan daarin makkelijker grote stappen zetten dan jij en ik.
Ehm. Shell zelf stoot niet zoveel uit, maar maakt producten waar jij mee kunt uitstoten. Als niemand meer benzine, kerosine en aardgas gebruikt is het over en uit voor Shell.

De echte macht - maar ook verantwoordelijkheid - ligt bij consumenten, niet bij producenten.

"Jaarlijks is Shell verantwoordelijk voor de uitstoot van 550 megaton koolstofdioxide, waarmee het bedrijf op de tiende plek staat in de wereldwijde ranglijst. Hiermee neemt Shell in totaal 1,4 procent van de wereldwijde uitstoot voor zijn rekening. Slechts 15 procent hiervan is direct te herleiden tot ­raffinaderijen, boorplatforms en andere activiteiten van de Shell-groep, de zogeheten ‘scope 1’-emissies. De rest komt op het conto van toeleveranciers (scope 2) en klanten (scope 3). De CO2-uitstoot van een auto waarvan de bestuurder bij Shell heeft getankt valt ­bijvoorbeeld in deze derde categorie."

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:08:
[...]

Ehm. Shell zelf stoot niet zoveel uit, maar maakt producten waar jij mee kunt uitstoten. Als niemand meer benzine, kerosine en aardgas gebruikt is het over en uit voor Shell.

De echte macht - maar ook verantwoordelijkheid - ligt bij consumenten, niet bij producenten.
Precies, we hebben niet een productie maar een consumptie probleem. De productie van CO2 vrije energie kan niet de toename in consumptie vanwege groei wereldbevolking en economie bijhouden. Dan is het toch logisch dat fossiel blijft groeien en moet je daarin blijven investeren, tenzij we betaalbaarheid en leveringszekerheid van energie willen opofferen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:27
Op dit soort discussie vind ik dit altijd wel een interessante video:

YouTube: Can YOU Fix Climate Change?

Zullen we verder weer ontopic?
Als je als belegger een statement wil maken doe je dat mi toch het beste met een groenfonds. Andere ideeen om wat groener te beleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
[...]

Liefst zou ik nu ook long VW/Toyota en short-Tesla gaan... gezien de verkopen moet daar onderling een herwaardering plaatsvinden. Waardering is ondertussen, wat is het, $1T op 900k auto's/jaar? Dus dik >1 miljoen beurswaarde per auto die jaarlijks van de band rolt.
Bij volkswagen is het 125 miljard op 10 miljoen auto's, grofweg 12,5k/auto.

Helaas is afwachten het enige juiste, gezien de vergoedingen en margin eisen daar we geen idee hebben hoeveel gekker deze mania wordt.

The market can stay irrational much longer than you can stay solvent. -Keynes

[ Voor 30% gewijzigd door Xanaroth op 27-10-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

CornermanNL schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:39:

Een forse desinvestering van grote partijen kan dat proces wel degelijk versnellen. En laten we dan gelijk even dat Tata Steel in IJmuiden dichtgooien. Dat is al vele jaren niets meer , en doet zeker niets aan verduurzaming.

Zo zijn er natuurlijk zat grote bedrijven die gewoon aangepakt moeten worden,
Zolang consumenten niet veranderen blijft het allemaal afleiden van het echte probleem. Natuurlijk kan je hier allemaal grote bedrijven die (te) langzaam verduurzamen kapot maken, maar zolang wij onze welvaart niet willen beperken zal de productie maar wat graag overgenomen worden door de Gazprom's en Saudi Aramco's van de wereld. Die lachen zich nu al een ongeluk bij de stijgende prijzen van energie en grondstoffen. Misschien zijn dat nu wel juist de investment opportunities?
RocketKoen schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:54:
[...]

Ik heb het op die prijs gekocht O-)
Ik ook maar ik vind het steeds moeilijker om bij te kopen...

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 27-10-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

Dat zou ik nu ook niet doen, nog niet zo lang geleden stond het bijna op de helft. Als het een paar maandjes stabiel zou ik persoonlijk pas overwegen om in te stappen. Misschien dat wanneer de FED tapering aankondigt nog een mooi moment om in te stappen maar al het goede nieuws voor volgend jaar is praktisch ingecalculeerd. Al zag ook niemand het nieuws van Hertz aankomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

FitTiv schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:59:

Als je als belegger een statement wil maken doe je dat mi toch het beste met een groenfonds. Andere ideeen om wat groener te beleggen?
Je fossiele aandelen aanmelden bij Follow This, dan brengen zij klimaat resoluties in en stemmen zij namens jou op de aandeelhoudersvergadering.

Engine1 heeft die optie nog niet geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
fsfikke schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

Zolang consumenten niet veranderen blijft het allemaal afleiden van het echte probleem. Natuurlijk kan je hier allemaal grote bedrijven die (te) langzaam verduurzamen kapot maken, maar zolang wij onze welvaart niet willen beperken zal de productie maar wat graag overgenomen worden door de Gazprom's en Saudi Aramco's van de wereld. Die lachen zich nu al een ongeluk bij de stijgende prijzen van energie en grondstoffen. Misschien zijn dat nu wel juist de investment opportunities?

[...]

Het is natuurlijk ook zo dat deze grondstoffen nog lang niet weg zijn. Maar de grote massa moet er uit en een van de wegen is desinvestering. Dan worden alternatieven goedkoper. En dan kan de consument wel iets willen als het geld de andere kant op gaat , moet de consument wel mee.

En Shell moet gewoon sneller. En dat is voor de toekomst van shell zelf ook gewoon beter. Je kan beter de eerste zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen heeft de activistische druk ervoor gezorgd dat er nauwelijks wordt geïnvesteerd in capaciteit voor olie en gas en hebben China/India maar ook zeker Europa de energiecrisis te pakken.

Prijzen verdubbeld, fabrieken dicht en de CO2 uitstoot ook nog eens fors hoger door meer gebruik van kolencentrales. Lekker bezig.

Toch niet zo handig om fossiele brandstoffen uit te faseren als er nog geen betrouwbare vervanging is?

Gaan lekkere tijden worden voor Statoil en consorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:08
Dat is toch algemeen gekend en voorspelbaar gedrag van de mens? Als het niet van moeten is dan doen we het niet.

Altijd al zo geweest, en als het dan toch plots van moeten is dan kan het heel snel gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:51:
Ondertussen heeft de activistische druk ervoor gezorgd dat er nauwelijks wordt geïnvesteerd in capaciteit voor olie en gas en hebben China/India maar ook zeker Europa de energiecrisis te pakken.

Prijzen verdubbeld, fabrieken dicht en de CO2 uitstoot ook nog eens fors hoger door meer gebruik van kolencentrales. Lekker bezig.

Toch niet zo handig om fossiele brandstoffen uit te faseren als er nog geen betrouwbare vervanging is?

Gaan lekkere tijden worden voor Statoil en consorten.
Nee, voorraden zijn laag omdat men dacht dat de prijzen verder zouden dalen, dus werden er amper voorraden aangelegd. Vandaar dat de voorraden nu 'record laag' staan - er werd simpelweg te hard gegokt door mensen met te weinig verstand van de materie.

Toen kwam er 1 tegenvallertje waardoor verbruik iets hoger lag dan normaal in de tijd van het jaar (relatief koud én relatief weinig wind) en waren die lage voorraden ineens wel heel erg laag, en begon het massale inkopen 'at any price'. Dan gaat het hard.

Beetje net zoals elke andere commodity is geëxplodeerd. Van kolen tot ijzer tot hout. Eerst afwachten, minder afname ivm corona samen met minder investeringen - en vooral geen prijzen vastleggen "want het daalt nog wel verder". Dan allemaal samen sprinten naar de uitgang als herstel sneller gaat en de prijzen aantrekken.

Hout ging van 280 naar 1550 terug naar 600
Ijzer ging van 80 naar 220 terug naar 120
Gas is nu aan de beurt, en lijkt net als z'n broertjes nu ook omlaag te duiken naar een nieuwe balans. Zowel in EU als US is die alweer aanzienlijk teruggezakt onder z'n piek.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 27-10-2021 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-09 06:27
Sharky schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:20:
[...]

Ik denk dat ik inderdaad de BND-route neem. Mijn pensioen wordt daar ook opgebouwd door mijn werkgever, dan is het het makkelijkst denk ik om daar de aanvulling ook te regelen. Thanks (en de rest ook).
Ik heb me hier ook in verdiept tijdje terug.
Weet niet of dit bij jou het geval is maar
1 heel belangrijk punt waar je rekening mee moet houden als je kiest voor Extra pensioen bij hen wat via je werkgever wordt ingehouden: als je komt te overlijden voor je pensioendatum gaat die extra pot volledig naar BND en niet naar je nabestaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
KillerZero86 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:33:
[...]

In 2015 reden alle particulieren in Nederland 91 miljard km.
Bron: https://www.google.com/ur...Vaw0ZhVr_q_WTuueiI2yjSBhE

Stel dat men 10% minder zou rijden. Dan scheelt dan 9,1 miljard km. Stel een auto verbruikt 1 op 15, dan scheelt dat 606 miljoen liter benzine.

Nederland heeft 17 miljoen inwoners. De bevolking in europa is circa 760 miljoen, noord america 579, china 1,4 miljard. Laten we alleen deze optellen, dan wordt dat 2739 miljoen mensen.
Die zouden dan kunnen besparen: (606/17)*2739= 97miljard liter brandstof.

Shel produceert circa 3,3 miljoen vaten per dag. Per jaar is dat 1204 miljoen vaten.
1 vat is circa 159 liter. Dat wordt dan 191 miljard liter olie.

Dan scheelt dat toch behoorlijk als mensen zuiniger zijn met energie. Echter de mens denkt alleen aan zichzelf en overheden ook.
https://www.bnr.nl/nieuws...mt-vandaag-met-cijfers-q2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ik denk oprecht dat als de discussie over hoe men nu wel of niet het beste kan of moet investeren ter meerdere heil van de wereld in het algemeen, en het klimaat in het bijzonder, veel beter tot z'n recht zou komen in een apart topic in AWM. Want het is wel degelijk een interessant onderwerp, maar het is een grote zijtak als je het hebt over beleggen in de praktijk. De bredere discussie over of rendement nu alles is op dit vlak komt niet tot z'n recht in een topic als dit, en alle zijsprongen die je erover kunt maken al helemaal niet.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Cijfers unibail.. wat een verhaal

- Groei/herstel is zeer goed. Verkopen van klanten zijn 92% van 2019, terwijl aantal klanten maar 80% is van 2019 in de EU.
- US is al 102% van 2019 overall, sommige regio's zelfs 108%.
- Huurinkomsten ondertussen 88% (was 80% vorig kwartaal) gezien voorgaande 2 punten betekend dat men de rekeningen weer kan betalen.
- Aantal nieuwe overeenkomsten zijn weer op 2019 niveau, evenals de betaalde prijzen.
- Gelet op voorgaande punt, leegstand verder omlaag langs alle markten.
- EPS staat nu op 6,75/jaar.

Dus de koers stort in, dik -6% waardoor je nu minder dan P/E van 10 betaald. Ben ik de enige die het niet snapt? Als je prestaties conform 2019 zijn, toen het 120-140 koerste, waarom dan deze baksteen omlaag ipv omhoog...

Nja, zelf maar weer bijkopen danmaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 28-10-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 14-09 18:28
Ik blijf het vreemd vinden dat duurzaamheid altijd afgezet wordt tegen rendement, terwijl duurzaam al jaren veel beter rendeert dan fossiel.Dat is ook niet zo vreemd natuurlijk, over 30 jaar bestaat de hele fossiele business niet meer. Zit dus een gigantisch langetermijnrisico op dat soort bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

phantom09 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:30:
[...]

Stel dat men 10% minder zou rijden. Dan scheelt dan 9,1 miljard km. Stel een auto verbruikt 1 op 15, dan scheelt dat 606 miljoen liter benzine.
Aandeel electrische voertuigen in NL is in augustus 2021 al boven de 3,5%, en de daarmee gereden kilometers (mede vanwege de veelrijders/leasrijders) nog hoger. Dus je 10% minder fossiele brandstofkilometers is aan de orde op het totaal aantal gereden km binnenkort. Maar totaal aantal gereden kilometers stijgt al jaren.
https://opendata.cbs.nl/#...ed/table?ts=1635411420586
Shell houdt dus tot nog toe een constante vraag (behalve de dip van vorig jaar) naar fossiele brandstof voor voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:07

Qwerty-273

Meukposter

Xanaroth schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:46:
Dus de koers stort in, dik -6% waardoor je nu minder dan P/E van 10 betaald. Ben ik de enige die het niet snapt? Als je prestaties conform 2019 zijn, toen het 120-140 koerste, waarom dan deze baksteen omlaag ipv omhoog...
De verwachtingen waren hoger dan behaald? Of wellicht is de verwachting dat in de winter/nieuwe golf wederom er een dip aan zit te komen? Of beide punten gecombineerd?
Of totaal iets anders :) ?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Xanaroth schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:46:
Cijfers unibail.. wat een verhaal

- Groei/herstel is zeer goed. Verkopen van klanten zijn 92% van 2019, terwijl aantal klanten maar 80% is van 2019 in de EU.
- US is al 102% van 2019 overall, sommige regio's zelfs 108%.
- Huurinkomsten ondertussen 88% (was 80% vorig kwartaal) gezien voorgaande 2 punten betekend dat men de rekeningen weer kan betalen.
- Aantal nieuwe overeenkomsten zijn weer op 2019 niveau, evenals de betaalde prijzen.
- Gelet op voorgaande punt, leegstand verder omlaag langs alle markten.
- EPS staat nu op 6,75/jaar.

Nja, zelf maar weer bijkopen danmaar.
Het management verwacht voor H2 dit jaar 3.4 euro AREPS (zonder lockdowns) terwijl over heel 2019 de AREPS nog 12.4 euro per aandeel was. Hoeveel URW verdiend is dus nog steeds flink lager dan voor corona (de leegstand is ook veel hoger dan voor corona) terwijl de LTV juist omhoog is gegaan afgelopen 2 jaar. Verder geen mening over dit aandeel, maar de lagere koers lijkt mij op het eerste gezicht niet compleet onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:56

Thompson

Beeromaniac

Thompson schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:23:

/Edit; Of wellicht is het juiste advies; onzin! Gewoon de inleg in die 2 fondsen die je al hebt verhogen.
Na nog wat speuren en de verschillende fondsen bij Fitvermogen te bekijken besloten dat dit inderdaad voor mij gewoon de beste optie is. Echter nu die zo'n beetje op all time high staat ga ik niet nog éxtra bijkopen, ik blijf uiteraard wel gewoon m'n maandelijkse inleg doen. Met mezelf afgesproken dat zodra het op ATH-5% staat ik elke week dat dat zo is, ik 1x per week 10% van m'n "extra geld" erin stop.

Zijn er meer mensen die op een bepaalde manier redeneren of is het complete kolder wat ik nu voor mezelf heb bedacht?

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@Thompson Vraag je nu of het zinvol is om de markt te timen op basis van niets anders dan de actuele koers? Want dat is een onderwerp dat al heel vaak langsgekomen is en waar een redelijke consensus is ("nee"). Of je nu besluit om dat te doen met je hele inleg, of een stukje inleg, of met geld dat je een beetje kan missen, of volledig, maakt natuurlijk wel uit voor de absolute resultaten, maar niet voor de onderliggende vraag of het zinvol is of niet. Een ATH zegt op zichzelf helemaal niets; een daling van 5% vanaf de ATH ook niet. Dat is de psychologische impuls om een "goede koop" te doen, geen analyse van de waarde die ergens op gegrond is.

[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 28-10-2021 15:32 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Thompson schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:02:
[...]

Na nog wat speuren en de verschillende fondsen bij Fitvermogen te bekijken besloten dat dit inderdaad voor mij gewoon de beste optie is. Echter nu die zo'n beetje op all time high staat ga ik niet nog éxtra bijkopen, ik blijf uiteraard wel gewoon m'n maandelijkse inleg doen. Met mezelf afgesproken dat zodra het op ATH-5% staat ik elke week dat dat zo is, ik 1x per week 10% van m'n "extra geld" erin stop.

Zijn er meer mensen die op een bepaalde manier redeneren of is het complete kolder wat ik nu voor mezelf heb bedacht?
Het lijkt zo logisch hé. Gelukkig is het goed onderzocht: https://www.pwlcapital.com/resources/buy-the-dip/

Spoiler: over algemeen werkte wachten op een dip slechter dan gelijk instappen, zelfs op een ATH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009

page404

Website says no

Heerlijk, de psychologie van het beleggen. En hoe contra-intuitief het vaak allemaal is.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:52
Thompson schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:02:
[...]

Wat als die ATH - 5% pas komt als de ATH 10% hoger is dan nu? Dan gooi je dus enkele procenten aan rendement weg. En niemand kan voorspellen of er nu een ATH is en de koers dagen / weken / maanden stabiel is en dan een dip komt, of dat de komende maanden de boel gestaag blijft stijgen en de koers na een dip nog steeds veel hoger is dan vandaag de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Pistachenootje schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:36:
[...]

Het lijkt zo logisch hé. Gelukkig is het goed onderzocht: https://www.pwlcapital.com/resources/buy-the-dip/

Spoiler: over algemeen werkte wachten op een dip slechter dan gelijk instappen, zelfs op een ATH.
Merci interessant artikel.
RobertMe schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:28:
[...]

Wat als die ATH - 5% pas komt als de ATH 10% hoger is dan nu? Dan gooi je dus enkele procenten aan rendement weg. En niemand kan voorspellen of er nu een ATH is en de koers dagen / weken / maanden stabiel is en dan een dip komt, of dat de komende maanden de boel gestaag blijft stijgen en de koers na een dip nog steeds veel hoger is dan vandaag de dag.
Kijk en daarom ben ik hier een noob in en blij dat ik even wat navraag doe. Want als het nu inderdaad nog 10% doorstijgt voor er een keer een 5% t.o.v. ATH daling komt ben ik inderdaad alsnog duurder uit. Logisch maar keek ik gewoon glad overheen.

Gewoon niet zo zeveren dus en buy buy buy <( $ , €)>

dan alleen nog de afweging maken of ik extra aflossen op m'n hypotheek (= gegarandeerd "redement" á 2,1%) nu nog interessant vind of het wellicht voor de lange termijn beter is om dat ook gewoon te investeren

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Als je dan toch iets aan 'market timing' wil doen zou ik dit nog wel enigszins rationeel vinden: EM is op dit moment historisch gezien een stuk goedkoper dan US. Je zou dus meer EM kunnen kopen voorlopig.

Maar ja, voor hetzelfde geld stijgt de VS nog 10 jaar door terwijl EM 10 jaar vlak is. Dat is het lastige met market timing, de markt laat zich slecht voorspellen. Ik denk dat blind inleggen daarom het slimste is. Imo >90% kans dat je over 10 jaar meer geld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:14
Advies gevraagd! Na doorverwijzen te zijn vanuit het FIRE topic.

Momenteel heb ik aardig wat spaargeld voor mijn doen. Dat betekent dat ik vermogensbelasting moet betalen. Het staat nu vooral op mijn spaarrekening. Slechts een klein deel in ETF's (DEGIRO). Niet slim. Wat te doen? Mijn doel is vooral de waarde van mijn geld vasthouden en hopelijk extra rendement opbouwen.

Financiële situatie: huurwoning samen met vriendin. Ik werk fulltime. Via mijn werkgever bouw ik geen pensioen op. Geen plannen momenteel om te kopen. Ik zit op de leeftijd dat er een kans bestaat dat dit binnen 5 jaar gebeurt. Vooral omdat iedereen roept dat het financieel verstandig is. De markt is echter nu zo oververhit...

Investeren
Ik zou graag ~30.000 euro van mijn spaargeld extra in ETF’s willen steken. Dat lijkt me een mooie basis. Daarna structureel een bedrag van enkele honderden euro’s per maand erin blijven investeren. Nu wordt er vaak afgeraden om in één keer te veel geld in aandelen te steken. Beter spreiden, om risico's te minimaliseren.

Vragen
1. Het plan is om verdeeld over ~2 jaar 30.000 euro in ETF’s extra te steken. Niet in één keer, om risico's te minimaliseren. Hiermee loop ik potentieel rendement mis, maar spreid ik risico. Is dit verstandig? Of toch beter in een korte periode het storten?
2. De huidige ETF waar ik in investeer, is VRWL. Dit betekent al spreiding. Is het alsnog handig om in meerdere ETF’s te investeren om nog meer te spreiden? Misschien óók meer Emerging Markets? Of slaat deze logica nergens op?
3. Het lijkt me stiekem wel leuk om een klein bedrag (500 euro?) te steken in losse aandelen. Ik weet het: de markt verslaan is érg lastig. Ik lees op Reddit dat het vooral wordt afgeraden. Is het met dit bedrag überhaupt interessant om dit te doen? Of gewoon 'saai' op ETF's richten?
4. De vuistregel die ik las is: je leeftijd in percentages in obligaties steken. Ik lees veel negativiteit de laatste tijd over obligaties. Is dit nog steeds aan te raden?
5. Ik bouw geen pensioen op via mijn werkgever. Daarom wil ik ook ~200 euro per maand steken in een pensioenpotje. Dit kan via aanbieders zoals Brand New Day. Hierdoor betaal je nu geen belasting. Ik kan ook het geld steken in aandelen, maar daarmee loop ik wel extra risico en betaal ik nu belasting. Dit lijkt me niet handig. Echter pakken aanbieders ook fee's in rekening. Is het alsnog raadzaam zo'n potje via Brand New Day te laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Fuujii schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:54:
1. Het plan is om verdeeld over ~2 jaar 30.000 euro in ETF’s extra te steken. Niet in één keer, om risico's te minimaliseren. Hiermee loop ik potentieel rendement mis, maar spreid ik risico. Is dit verstandig? Of toch beter in een korte periode het storten?
Bij mijn weten zijn er verschillende onderzoeken/berekeningen gedaan op basis van het verleden (toekomst voorspellen gaat ook moeilijk :p) en is de conclusie eigenlijk altijd dat lump sum meer oplevert dan DCA. Tegelijkertijd is het natuurlijk ook een emotioneel dingetje. Meesten lijken daarom voor DCA te gaan. En uiteraard zal DCA ook lump sum kunnen verslaan. Als je morgen €30k investeert en vervolgens crasht de boel met 50% is het moeilijk om daar bovenop te komen en moet je mogelijk jaren wachten op "winst". Investeer je morgen €1k en crasht de boel over morgen heb je bij de volgende investering al wat "winst" doordat het aandeel lager staat en je daarop dus minder lang hoeft te wachten op rendement. Kijk bv naar vorig jaar. Had je €10k in februari geïnvesteerd dan heb je nu wel een mooi rendement uiteindelijk. Maar als je van begin februari 10 weken lang €1k had geïnvesteerd had je ook redelijk wat "korting" gehad in die periode en dus nu een hoger rendement. Maar uiteraard valt de toekomst niet te voorspellen. Daarom dus voornamelijk doen waar je je prettig bij voelt. En uiteindelijk loop je altijd het risico dat de boel crasht net nadat je het laatste geïnvesteerd werd. Wat hier wel eens is benoemd "DCA is het uitstellen van risico".
2. De huidige ETF waar ik in investeer, is VRWL. Dit betekent al spreiding. Is het alsnog handig om in meerdere ETF’s te investeren om nog meer te spreiden? Misschien óók meer Emerging Markets? Of slaat deze logica nergens op?
VWRL + DeGiro balt sowieso minder aan te raden. In de zin dat er aantrekkelijkere alternatieven zijn. Enerzijds dat DeGiro toch een wat minder betrouwbare partij lijkt te zijn (ACM onderzoek van vorig jaar, verkoop aan Flatex waarbij veel is veranderd, nu weer "vage" nieuwe voorwaarden, ...). Daarnaast VWRL dat last heeft van het dividentlek. Zie ook https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ voor (goedkopere) alternatieven.
3. Het lijkt me stiekem wel leuk om een klein bedrag (500 euro?) te steken in losse aandelen. Ik weet het: de markt verslaan is érg lastig. Ik lees op Reddit dat het vooral wordt afgeraden. Is het met dit bedrag überhaupt interessant om dit te doen? Of gewoon 'saai' op ETF's richten?
Voor wat te spelen kun je het altijd doen natuurlijk. Maar qua serieuze resultaten zal het tegen vallen. Ja, als je net het juiste aandeel koop op het juiste moment kan het een leuk rendement geven (AMD of Nvidia in de coronadip bv), maar de kans daarop is relatief wel klein en de absolute resultaten van een indexfonds waar je veel meer vermogen in stopt zullen natuurlijk vele malen hoger zijn. Maar als je €500 er jn stopt maakt het natuurlijk ook niet uit als je het kwijt raakt. Beetje alsof je naar het casino gaat en €500 uitgeeft. Misschien loop je met €600 naar buiten, misschien met €100, en kleine kans dat het €5000 of meer wordt.
4. De vuistregel die ik las is: je leeftijd in percentages in obligaties steken. Ik lees veel negativiteit de laatste tijd over obligaties. Is dit nog steeds aan te raden?
Ik heb zelf geen obligaties en mij niet echt er in verdiept. Maar volgens mij komt het er voornamelijk op neer dat obligaties een stabiel rendement geven. Alleen is dat rendement op obligaties momenteel negatief (in ieder geval als je VRH, inflatie, ... mee telt). Volgens mij komt dit ook voornamelijk uit "investeer al je geld dat je niet nodig hebt". Dus als je €100k hebt om bv €70k te investeren en €30k als buffer op de bank. Met een deel in obligaties zou je van oudsher daar een positief rendement op hebben, maar niet heel hoog. Crashen de aandelen dan blijven de obligaties wel iets stabieler. Maar in deze tijd met een negatief rendement kun je waarschijnlijk beter een deel van het geld op de bank laten staan, en bv in een deposito stoppen. Tip: bij sommige depositos mag je kosteloos het deposito open breken als je een hypotheek afsluit. I.p.v. bv dus €20k extra op de spaarrekening te laten staan kun je dan €20k voor 5 of 10 jaar vastzetten tegen een hogere rente. Koop je een huis kun je op basis van de koopakte of hypotheekakte het deposito opzeggen en heb je weer toegang tot het geld. En heb je wel een hoge rente erover ontvangen. Of kn ieder geval hoger dan een spaarrekening.
5. Ik bouw geen pensioen op via mijn werkgever. Daarom wil ik ook ~200 euro per maand steken in een pensioenpotje. Dit kan via aanbieders zoals Brand New Day. Hierdoor betaal je nu geen belasting. Ik kan ook het geld steken in aandelen, maar daarmee loop ik wel extra risico en betaal ik nu belasting. Dit lijkt me niet handig. Echter pakken aanbieders ook fee's in rekening. Is het alsnog raadzaam zo'n potje via Brand New Day te laten lopen?
Volgens mij is het rendement bij pensioenbeleggen er sowieso wel. Enerzijds zou normaliter het beleggen een positief rendement moeten geven, anderzijds bespaar je op de VRH doordat je geen belasting betaald over het bedrag dat je voor jouw pensioen belegd. Of je vervolgens liever "duur" doet pensioenbeleggen (met wat financiële voordelen) of liever (zelf / gewoon) belegd in de hoop op een hoger rendement (en daarmee de hogere kosten compenseert) is een keuze die ieder voor zich moet maken. Daarnaast ook niet vergeten dat, met het oog op FIRE / FO zoals je aangeeft, je geld gespaard voor het pensioen niet zomaar voor je pensioenleeftijd kunt opnemen. Daar zitten ook weer voorwaarden (ik meen minimale uitkeer periode tot X jaar na pensioenleeftijd) of kosten (als je wel meteen uitstapt) aan verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:14
@Fuujii Vooropgesteld beleggen doe je in het algemeen voor de lange termijn dus als je tussen nu en vijf jaar mogelijk een huis gaat kopen zou ik zaken als kosten koper etc op een spaarrekening laten staan. Ja het kost je rendement, maar het is ook zuur als je bijvoorbeeld 30k in aandelen stopt over drie jaar wil je een huis kopen alleen is de beurs in mineur en is die 30k nog maar 20k waard en je moet een deel van je portfolio met verlies verkopen.

1. Niemand weet wat de juiste strategie gaat zijn, achteraf kan je bepalen of je goed of fout gegokt hebt. Ik denk dat je moet doen waar jij je comfortabel bij voelt.
2. VWRL is prima en in principe hoeft er niets anders bij.
3. Saai in ETFs is zwart/wit bezien de beste keuze, immers de kans dat je continue de beurs of index verslaat is klein. Echter wat mij betreft niets mis met een klein deel van je portfolio in losse aandelen te hebben als je dat leuk/interessant vindt.
4. Het probleem is dat tegenwoordig de veilige obligaties of obligatie ETFs erg weinig rendement opleveren net als een spaarrekening. Voorheen kon je met het lagere maar stabiele rendement van obligaties de volatiliteit van aandelen afdekken. Persoonlijk zou ik in de huidige tijd in de opbouwfase geen obligaties nemen.
5. Het voordeel van gewoon aandelen kopen is dat je vrij bent om aandelen te kopen of verkopen, nadeel is dat je er een of twee keer belasting over betaald. De eerste keer via inkomstenbelasting en de tweede keer als je vermogen boven de vrijstelling uitkomt. Bij een pensioen product betaal je over deel dat je inlegt geen belasting, maar je kan het niet zo maar opnemen als grootste nadeel.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Momenteel heb ik aardig wat spaargeld voor mijn doen. Dat betekent dat ik vermogensbelasting moet betalen. Het staat nu vooral op mijn spaarrekening. Slechts een klein deel in ETF's (DEGIRO). Niet slim. Wat te doen? Mijn doel is vooral de waarde van mijn geld vasthouden en hopelijk extra rendement opbouwen.
Op de vragen hebben anderen al een goed antwoord gegeven, maar hier wil ik nog even specifiek op reageren. :)

Box 3 belasting (en inflatie) moet niet een reden zijn om extra risico te nemen die je eigenlijk niet bereid bent te nemen. De vraag moet zijn, "welk rendement hoort bij het risico dat ik accepteer", niet "welk risico hoort bij het rendement dat ik nodig heb". Dat kan inderdaad betekenen dat na inflatie en belasting het te verwachten rendement laag of negatief is, als je geen of weinig risico accepteert.

Wat je eventueel nog kan overwegen met een deel van je spaargeld dat je veilig wil houden maar niet onmiddellijk nodig hebt, is investeren in een fiscaal groenfonds. Die heb je in verschillende smaken, van risicoloze groendeposito's met bijbehorend laag rendement en beleggingsfondsen (ASN/Triodos) die leningen verstrekken voor groene projecten die aan de fiscale eisen voldoen, tot de wat meer risicovolle groenfondsen met participaties of zelfs vastgoed. Groenfondsen zijn vrijgesteld van box 3 tot circa 60k per persoon en leveren daarnaast ook nog een extra heffingskorting op.

Het belastingvoordeel is overigens vooral pas interessant vanaf de tweede schijf van box 3, dan levert de vrijstelling een grotere besparing op. Maar ook in de eerste schijf heb je voordeel.
Via mijn werkgever bouw ik geen pensioen op.
Als je hier wat aan wil veranderen, dan heb je nog een manier om vermogen van box 3 te onttrekken. Je kan een lijfrenterekening openen bij een partij zoals Brand New Day (aanbieder met de laagste kosten incl dividendlekkage). De inleg is fiscaal beperkt tot je zogeheten 'jaarruimte' en er zijn mogelijkheden om ongebruikte jaarruimte van de afgelopen 7 jaar nog in te zetten. Over de inleg krijg je de betaalde box 1 belasting terug, en die betaal je pas weer vanaf je pensioen, bij uitkering. Veel eerder dan AOW-datum laten uitkeren is echter niet mogelijk, dus dat is een keuze die je bewust moet maken.

[ Voor 43% gewijzigd door Zr40 op 28-10-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Heeft iemand hier ook problemen met de koersendata van enkele ETF's in Portfolio Performance? Zo ontbreken bij IWDA bijvoorbeeld enkele dagen, en zou de koers van VWCE plots sterk gedaald zijn, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZew5w3w5NlfRcyQYiUvhu6bgfU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eROTQ1GAEsiHqzTUi8NkDSYx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cizhpZwyh-tJ5fgkiVNspgIBTok=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bI3sW76NH5fLaknTt956FCGO.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@user001 Wat betreft VWCE, 99,93 zit op een paar centen na redelijk dicht op de actuele koers. Je oude koersen in de 116 range zien er uit als dat ze onjuist zijn vertaald naar dollars. De EUR/USD koers is namelijk 1.168.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:10:
@user001 Wat betreft VWCE, 99,93 zit op een paar centen na redelijk dicht op de actuele koers. Je oude koersen in de 116 range zien er uit als dat ze onjuist zijn vertaald naar dollars. De EUR/USD koers is namelijk 1.168.
Het lijkt wel een fout te zijn van Yahoo Finance. Merkwaardig dat zo'n grote partij al een week dergelijke problemen heeft.
https://uk.finance.yahoo.com/quote/VWCE.DE/history?p=VWCE.DE
https://uk.finance.yahoo....?p=IWDA.AS&.tsrc=fin-srch
Het probleem met VWCE valt alleszins al op te lossen door de beurs te wijzigen naar Frankfurt, waar mijn aankoop ook effectief genoteerd is (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Zijn er toevallig nog interessante brokers om tijdelijk in het Triodos Groenfonds te beleggen? :P Bij de Rabobank, waar ik nu beleg, zou ik meteen 2x 0,1% transactiekosten betalen. Oftewel als ik voor €60k wil inleggen betaal ik €60 aankoopkosten en €60 verkoopkosten. Met een online calculator zou het belastingvoordeel vervolgens rond de €1200 liggen, dus dan is 10% van de "winst" meteen weg. Lijkt mij toch fors.

IB bied dit fonds niet aan las ik hier. DeGiro ben ik begonnen maar doe ik geen nieuwe beleggingen meer, enerzijds het dividendlek van VWRL en anderzijds het AFM onderzoek etc., dus om de laatste reden mijd ik die ook liever (en ook niet gekeken naar de kosten). Andere banken zie ik dat die soms geen transactiekosten rekenen voor fondsen (ING bv). Maar daar komen natuurlijk weer extra kosten bij (rekening / basispakket, basiskosten beleggen, servicefee, ...) dus ook niet interessant voor die 1x per jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:48
Ik heb een betaalrekening geopend bij ING .. Zat daar eigenlijk niet echt op te wachten, maar de goedkoopste betaalrekening is ~20 euro per jaar daar en beleggen kost 20 euro per jaar aan vaste kosten. Dus je betaalt ongeveer 40 euro per jaar (en een service fee die maandelijks wordt berekend) om transactievrij in dat fonds te kunnen handelen. Zag er ook beetje tegenop om weer een nieuwe (betaal)rekening te openen, maar zo veel werk was het niet. Kan allemaal via de app op je telefoon.

IB biedt het inderdaad niet aan (en wil het bovendien graag aanhouden bij een Nederlandse broker), bij DeGiro stal ik als het even kan geen euro en bij Binck zijn de transactiekosten nog hoger (en over Binck ben ik ook niet bijzonder enthousiast meer over sinds de overname).

[ Voor 40% gewijzigd door writser op 29-10-2021 09:58 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
writser schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:53:
Ik heb een betaalrekening geopend bij ING .. Zat daar eigenlijk niet echt op te wachten, maar de goedkoopste betaalrekening is ~20 euro per jaar daar en beleggen kost 20 euro per jaar aan vaste kosten. Dus je betaalt ongeveer 40 euro per jaar (en een service fee die maandelijks wordt berekend) om transactievrij in dat fonds te kunnen handelen.
Zou je kunnen aangeven waar die servicekosten ongeveer op neerkomen? Ik zie 0,24% "van het gemiddeld belegd vermogen per Beleggingsrekening op jaarbasis. Het gemiddeld vermogen wordt aan het eind van iedere maand bepaald.". In principe trek je met de maanden dat er geen geld is belegd het gemiddelde dan weer fors omlaag? Dus enerzijds dan (november), december, januari dat er bv die €60k is belegd en de overige maanden €0. Met 3 maanden €60k zou het gemiddelde dan €15k zijn en 0,24% dus €36? In totaal komen de kosten dan dus uit op €76 (€20 voor normale pakket / rekening + €20 voor beleggen + €36 servicekosten). Of dan ~€64 als je het geld 2 maanden belegd. Klopt dat zo een beetje? Netto winst ten opzichte van Rabo dus om en nabij de €40 - €50.

Anderzijds zou ik natuurlijk ook sowieso dan kunnen gaan beleggen bij ING, dat zal sowieso weer goedkoper zijn. Bij Rabo betaal ik nu ook het minimum van €5 per kwartaal en de 0,1% transactiekosten. En bij kleinere bedragen waren andere banken IIRC sowieso goedkoper, en Rabo pas interessant bij een belegd vermogen van over een ton of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Zojuist een zakje Ur-Energy gekocht. Iemand hier nog in de Uranium aandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb een call optie waarbij de korte termijn vooruitzichten tegen verwachting in bearish zijn (OTM). Voor de toekomst ben ik echter positief. Kan ik die het beste laten verlopen, verkopen, of rollen naar de toekomst? Normaal rolled men geen call opties tenzij ITM?

[ Voor 14% gewijzigd door MaZo op 29-10-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Investeren
Ik zou graag ~30.000 euro van mijn spaargeld extra in ETF’s willen steken. Dat lijkt me een mooie basis. Daarna structureel een bedrag van enkele honderden euro’s per maand erin blijven investeren. Nu wordt er vaak afgeraden om in één keer te veel geld in aandelen te steken. Beter spreiden, om risico's te minimaliseren.
Ik ben ook maar een totale noob, maar toen ik me daar 1,5 jaar geleden mede in dit topic wat meer op ging oriënteren ben ik gewezen op o.a. dit fonds;Fitvermogen - NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund

Dat werd destijds door meerdere mensen aangegeven als een goed fonds voor "stop er maandelijks geld in en kijk er verder niet teveel naar om" ook m.b.t. aanschaf en lopende kosten.

Geen idee in hoeverre dat soort fondsen door de tijd heen wellicht veranderen en of er op dit moment dus wellicht veel verstandigere opties zijn maar ik ben iig prima tevreden met bovenstaand en het gemak om e.e.a. overzichtelijk aan te kopen etc.

Hier komt die er ook nog steeds verreweg als goedkoopste uit.

en tot nu toe een zeer aardig rendement, maargoed dat helpt ook wel als je op 16 maart 2020 bent begonnen :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Thompson op 29-10-2021 12:09 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Morty schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:47:
Ik blijf het vreemd vinden dat duurzaamheid altijd afgezet wordt tegen rendement, terwijl duurzaam al jaren veel beter rendeert dan fossiel.Dat is ook niet zo vreemd natuurlijk, over 30 jaar bestaat de hele fossiele business niet meer. Zit dus een gigantisch langetermijnrisico op dat soort bedrijven.
Dit wordt wel vaker gezegd, maar imo is er voor een groot deel sprake van een self-fulfilling prophecy. Er is een enorme vlucht richting groene assets, no wonder dat die dan duurder worden... 8)7 Je mag je wel afvragen of die prijsstijging nogmaals plaatsvindt wanneer iedereen zn 'groen-quotum' gevuld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Longcat schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:13:
[...]

Dit wordt wel vaker gezegd, maar imo is er voor een groot deel sprake van een self-fulfilling prophecy. Er is een enorme vlucht richting groene assets, no wonder dat die dan duurder worden... 8)7 Je mag je wel afvragen of die prijsstijging nogmaals plaatsvindt wanneer iedereen zn 'groen-quotum' gevuld heeft.
Ik weet niet of jij de kranten en wetenschappelijke rapporten leest of tot de klimaatsceptici behoort, maar als bedrijven die vervuilend zijn gewoonweg door een veranderende kijk op de wereld niet meer kunnen (blijven) bestaan heeft dat niks met een self-fulfilling prophecy te maken. Het is óf op de huidige weg doorgaan en koersen richting een onbewoonbare planeet óf een flinke draai maken en de vervuilende bedrijven een halt toe roepen.

Hoe langer het duurt, hoe groter de kans op dat laatste wordt. Vervuilende industrieën zijn op de langere termijn ten dode opgeschreven. En daar heb je als (lange termijn) investeerder dus ook niks te zoeken.

Wat mij betreft zijn aandelen van bedrijven in de fossiele sector nu al sin stocks. Gelukkig gaan we ook die richting op en daar dragen stappen als die het ABP nu neemt natuurlijk aan bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 20:16
Longcat schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:43:

- ADL Partner. Saaie oude business. Is vroeger wel eens langs gekomen hier. Oa writser en rukapul waren positief, meen ik. Iets met off-balance items die door de markt niet werden gewaardeerd. Ik vond het denk ik te risicovol en/of niet aantrekkelijk genoeg - nooit aangekocht. Rendement sindsdien zo'n 50%
Ingestapt? Na goede halfjaar cijfers en een naamswijziging nu op de hoogste koers ooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
Leaguer schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:09:
[...]

Ik weet niet of jij de kranten en wetenschappelijke rapporten leest of tot de klimaatsceptici behoort, maar als bedrijven die vervuilend zijn gewoonweg door een veranderende kijk op de wereld niet meer kunnen (blijven) bestaan heeft dat niks met een self-fulfilling prophecy te maken. Het is óf op de huidige weg doorgaan en koersen richting een onbewoonbare planeet óf een flinke draai maken en de vervuilende bedrijven een halt toe roepen.
En dat bedenkt men nu pas? Met andere woorden, dat was niet ingeprijsd? Veel institutionele beleggers worden 'gedwongen' groen te beleggen. Dit heeft een prijsopdrijvend effect.

Ik ben zeker geen scepticus. Volgens mij ben ik zelfs aardig groen. Kijk maar eens naar mijn eerdere posts in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Longcat schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:43:

- ADL Partner. Saaie oude business. Is vroeger wel eens langs gekomen hier. Oa writser en rukapul waren positief, meen ik. Iets met off-balance items die door de markt niet werden gewaardeerd. Ik vond het denk ik te risicovol en/of niet aantrekkelijk genoeg - nooit aangekocht. Rendement sindsdien zo'n 50%
@Rukapul:
Ingestapt? Na goede halfjaar cijfers en een naamswijziging nu op de hoogste koers ooit.
Volgens mij quote je mij per ongeluk in de verkeerde thread. :P Ik ben niet ingestapt, omdat het voor mij erg moeilijk gemaakt wordt om in aandelen te handelen. Ik zit nu volledig in ETF's.

Worden die off-balance items nu eindelijk door de markt gewaardeerd, of is dit puur door de betere cijfers? Anders mogelijk nog steeds een interessant aandeel.

[ Voor 9% gewijzigd door Longcat op 29-10-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Rukapul schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:17:
[...]

Ik heb een pluk. Dekuple, alleen vanwege de nieuwe hippe naam zou je het al verkopen .. @Longcat, ik denk dat het voornameljik hoger handelt omdat het digitale segment aardig groeit en dat inmiddels ook een beetje te zien is in de cijfers. Qua belastingdruk ben ik zeer enthousiast over wat ze doen (winstgevende tijdschriftenbusiness koppelen met wat verliesmakende startups) maar het bedrijf verschaft vrij weinig informatie en het is lastig om daadwerkelijk uit te vogelen hoe winstgevend elk segment is. M.a.w. de startups maskeerden de afgelopen jaren hoe goed de tijdschriftenbusiness is. Maar nu met name Converteo aardig groeit begint het bloeden aan die kant te stoppen en dat is terug te zien in de recente cijfers. 'Digital Marketing' is inmiddels ~40% van de omzet. H1 winst per aandeel was 1.20 en ik vermoed dat ze dat voor elkaar boksen ondanks het feit dat de niet-tijdschriften business nog steeds niet of nauwelijks winst maakt als geheel. Helaas kunnen we dat pas zien in de voetnoten van het jaarverslag ..
RobertMe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:36:
[...]

Zou je kunnen aangeven waar die servicekosten ongeveer op neerkomen? Ik zie 0,24% "van het gemiddeld belegd vermogen per Beleggingsrekening op jaarbasis. Het gemiddeld vermogen wordt aan het eind van iedere maand bepaald.". In principe trek je met de maanden dat er geen geld is belegd het gemiddelde dan weer fors omlaag? Dus enerzijds dan (november), december, januari dat er bv die €60k is belegd en de overige maanden €0. Met 3 maanden €60k zou het gemiddelde dan €15k zijn en 0,24% dus €36? In totaal komen de kosten dan dus uit op €76 (€20 voor normale pakket / rekening + €20 voor beleggen + €36 servicekosten). Of dan ~€64 als je het geld 2 maanden belegd. Klopt dat zo een beetje? Netto winst ten opzichte van Rabo dus om en nabij de €40 - €50.
Dat is hoe ik het interpreteer ja. 0.02% per maand. Ben de kleine lettertjes niet ingedoken maar dat leek me logisch.

[ Voor 16% gewijzigd door writser op 29-10-2021 15:47 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:36:
[...]
Of dan ~€64 als je het geld 2 maanden belegd. Klopt dat zo een beetje? Netto winst ten opzichte van Rabo dus om en nabij de €40 - €50.
Bij de Rabo betaal je toch 60 euro aankoop + 60 euro verkoop + nog het bewaarloon?

Bij DeGiro kan het ook maar is ook duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:36:
[...]

Bij de Rabo betaal je toch 60 euro aankoop + 60 euro verkoop + nog het bewaarloon?

Bij DeGiro kan het ook maar is ook duur.
Hmm, helemaal correct inderdaad. Daar had ik even niet bij stilgestaan. Ik betaal bij Rabo niet €5 per kwartaal maar 0,06% per kwartaal over gemiddeld belegd vermogen (met minimum van €5), dus effectief gelijk aan ING (4 kwartalen van 0,06% is uiteraard 0,24 op jaarbasis). Dus bij Rabo zouden die kosten er inderdaad nog eens bij komen en is het dus ook betaalpakket (heb ik al) + ook €36 aan de "basisdienstverlening" (die 0,06% per kwartaal) en dan inderdaad nog eens 2x €60 aan transactiekosten. Effectief betaal ik bij ING vs Rabo dan hetzelfde aan servicekosten / basisdienstverlening. Alleen dan bij Rabo de 0,1% aan transactiekosten (2x voor aan- en verkoop) vs bij ING het extra betaalpakket. Dus verschil zou dan grofweg €100 zijn. ~€120 transactiekosten bij Rabo vs €20 betaalpakket bij ING.

Edit:
Wat ik dan alleen niet snap. Bij ING betaal je 0,24% op jaarbasis en bij Rabo 0,06% per kwartaal en dus ook 0,24 op jaarbasis. Daarnaast betaal je bij Rabo transactiekosten dus dat tikt ook aan (met 20 jaar toch 240x transactiekosten). Maar als ik dan indexfondsenvergelijken.nl erbij pak dan is Rabo alsnog goedkoper met een aantal (test) calculaties (voor gewoon long term). Zit dat dan in dat je uiteindelijk bij Rabo de max van €100 basisdienstverlening raakt? Rabo is dan lange tijd duurder, maar vanaf €166k als ik het goed uitreken betaal je bij Rabo €400 aan basisdienstverlening en dat blijft dan zo, terwijl je bij ING gewoon doorgaat met die 0,24% en dus steeds meer betaald en dus ook ruim(er) over €400 op jaarbasis gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door RobertMe op 29-10-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 20:16
writser schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:36:
[...]

Ik heb een pluk. Dekuple, alleen vanwege de nieuwe hippe naam zou je het al verkopen ..
Dat was het eerste wat ik vanochtend gedaan heb. Mijn plukje dateerde al weer van 2018 en heb lang op dit moment moeten wachten.
@Longcat, ik denk dat het voornameljik hoger handelt omdat het digitale segment aardig groeit en dat inmiddels ook een beetje te zien is in de cijfers. Qua belastingdruk ben ik zeer enthousiast over wat ze doen (winstgevende tijdschriftenbusiness koppelen met wat verliesmakende startups) maar het bedrijf verschaft vrij weinig informatie en het is lastig om daadwerkelijk uit te vogelen hoe winstgevend elk segment is. M.a.w. de startups maskeerden de afgelopen jaren hoe goed de tijdschriftenbusiness is. Maar nu met name Converteo aardig groeit begint het bloeden aan die kant te stoppen en dat is terug te zien in de recente cijfers. 'Digital Marketing' is inmiddels ~40% van de omzet. H1 winst per aandeel was 1.20 en ik vermoed dat ze dat voor elkaar boksen ondanks het feit dat de niet-tijdschriften business nog steeds niet of nauwelijks winst maakt als geheel. Helaas kunnen we dat pas zien in de voetnoten van het jaarverslag ..
Nou, het is wel elke weer wat nieuws wat ze ondernemen. En vervolgens hoor je daar dan weinig over. Behalve dat de omzet wel langzaam schuift. Hoe je het wendt of keert, deze toko noteert zelden boven een PE van 10.

Overigens is hun website stuk en is er geen info meer in het Engels te vinden/downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@RobertMe komt dat misschien omdat indexfondsenvergelijken.nl geen rekening houdt met transactiekosten?

Trouwens wel maf; ik had vorige week de ING app voor het eerst van mijn leven geïnstalleerd, om de rekening te openen, krijg ik van de week ineens een phishing sms van 'ING'. Of heel erg toevallig of er is iets anders aan de hand. Dit was de sms: "Mijn ING: Let op! Wegens verdachte activiteiten wordt uw ING App weldra in beperking gesteld. Verifieer uw gegevens en activeer uw ING app op ing nvsite nl" (puntjes weggehaald)

[ Voor 66% gewijzigd door Pistachenootje op 29-10-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:22:
@RobertMe komt dat misschien omdat indexfondsenvergelijken.nl geen rekening houdt met transactiekosten?
Dat doet die site wel :) Bij ING staat netjes €0,00 en bij Rabo dan wel €Xk. Bij ING zijn dan wel de servicekosten hoger. Zal dus vast uit die max €100 per kwartaal van Rabo rollen. Want mijn test berekening ging ook (ruim) over de 200k heen. Bij Rabo zouden de servicekosten dan dus blijven steken op €400 per jaar en bij ING zou het bij het eindbedrag al €600 of iets dergelijks zijn. Dan loopt Rabo dus weer in om goedkoper te zijn.
Trouwens wel maf; ik had vorige week de ING app voor het eerst van mijn leven geïnstalleerd, om de rekening te openen, krijg ik van de week ineens een phishing sms van 'ING'. Of heel erg toevallig of er is iets anders aan de hand. Dit was de sms: "Mijn ING: Let op! Wegens verdachte activiteiten wordt uw ING App weldra in beperking gesteld. Verifieer uw gegevens en activeer uw ING app op ing nvsite nl" (puntjes weggehaald)
Zo nu en dan komen die wel eens voorbij. Toevallig dat mijn ma laatst een SMS van ABN kreeg terwijl ook zij bij Rabo zitten. Gewoon wat willekeurige SMSjes de deur uit doen en hopen dat iemand erin trapt. Natuurlijk sowieso extra makkelijk aangezien telefoonnummers een vast formaat hebben. E-mailadressen "gokken" is al moeilijker en gaat juist eerder om lekken waarbij e-mailadressen zijn buitgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@RobertMe ik denk ook aan toeval maar wel heel apart dat die sms 2 dagen na het installeren/aanvragen van de rekening binnen komt, terwijl ik in de jaren daarvoor nooit dit soort sms'jes van 'ING' kreeg.

/off topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 29-10-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:27
@RobertMe @Pistachenootje De servicekosten bij Rabobank zijn ook per jaar toch? Het wordt alleen per kwartaal afgerekend.

Als het de servicekosten per kwartaal zijn, dan heb ik de tarievenkaart (PDF) op de website van rabobank verkeerd begrepen toen ik daar kort geleden een rekening opende. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Rukapul schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:09:
[...]

Dat was het eerste wat ik vanochtend gedaan heb. Mijn plukje dateerde al weer van 2018 en heb lang op dit moment moeten wachten.

[...]

Nou, het is wel elke weer wat nieuws wat ze ondernemen. En vervolgens hoor je daar dan weinig over. Behalve dat de omzet wel langzaam schuift. Hoe je het wendt of keert, deze toko noteert zelden boven een PE van 10.

Overigens is hun website stuk en is er geen info meer in het Engels te vinden/downloaden?
Tja, het is een Frans familie-holding met een kleine free float. Zal altijd op een discount blijven handelen waarschijnlijk. En de nieuwe website lijkt idd niet te werken in het Engels ..

Het was/is gewoon heel goedkoop. Op de huidige koers koop je het tijdschriftensegment en alle corporate overhead voor een P/E ratio van ongeveer 9 en je krijgt de rest er gratis bij. En op EV/EBIT basis is het geheel nog veel goedkoper, afhankelijk van hoe je de cash op de balans precies meeneemt (is waarschijnlijk niet allemaal excess cash).

En ik durf te beweren dat de rest wel degelijk wat waard is. Het verzekeringensegment drukt bijvoorbeeld al jaren de resultaten maar de verliezen daar beginnen af te nemen (-2m vorig jaar to.v. -6m in 2017). De omzet groeit gestaag, ze hebben inmiddels een mooie portfolio opgebouwd, ik durf te waarderen dat daar best wat waarde in zit die je niet 1-2-3 in de cijfers terugziet. En Converteo groeit als kool, de uitkoopverplichting op de balans waardeert Converteo al op bijna 20m en ik denk dat dat zelfs aan de conservatieve kant is.

Tot er iets concreets gebeurt (groter dividend, mooie cijfers) zal het nooit op Nasdaq-multiples gaan handelen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Maahes Tot € 100.000 0,06% is per kwartaal. Dus 0.24% is per jaar.

https://www.rabobank.nl/p...leggen/rabo-zelf-beleggen

[ Voor 32% gewijzigd door Pistachenootje op 29-10-2021 19:54 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij