Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-05 20:06
Volgens mij klopt dat. Ik vind dat ze de beheerskosten op een hele flauwe (misleidende) manier in het Rabobank kostenoverzicht hebben staan die suggereert dat je veel beter af bent bij de Rabobank dan bij ING of Binck terwijl dat niet zo is. Echt iedereen geeft kosten op jaarbasis en zelfs nu ik er specifiek naar kijk is het me nog niet 100% duidelijk wat ze nou bedoelen bij de Rabobank.

[ Voor 28% gewijzigd door writser op 29-10-2021 20:00 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:09
Inderdaad, vind ik ook enigszins misleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:47
Inderdaad, je hebt gelijk. Uit de PDF met tarieven had ik het verkeerd begrepen.

Bij ING is het ook 0,24% per jaar, dus dat is gelijk.

Zou het verschil tussen ING en Rabo bij de vergelijkingswebsite komen door de basisfee van 20 euro per jaar bij ING?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maahes schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:11:
[...]
Zou het verschil tussen ING en Rabo bij de vergelijkingswebsite komen door de basisfee van 20 euro per jaar bij ING?
Zou goed kunnen maar ik heb me niet verdiept in die website. Overigens staat IB er niet bij terwijl die al gauw het goedkoopst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 16:39

Fuelke

Forza Ferrari

Zijn er mensen met aandelen Realty Income hier?

Dinsdag splitsen ze hun kantoren af naar een nieuwe onderneming, Orion Office. Voor iedere 10 aandelen Realty Income krijg je één aandeel Orion Office. Klopt mijn redenering dat deze dan zullen noteren rond $7,24 aangezien Realty Income nu noteert op $72,41 ?

Ik denk dat ik mijn positie maar tijdelijk verkoop en dan volgende week terugkoop anders zit ik straks met een mini mini positie in Orion Office. (Nog los van het dat de Belgische wetgeving dat wel eens zou kunnen beschouwen als dividend en dat er dus 30% roerende voorheffing op betaald moet worden.)

[ Voor 14% gewijzigd door Fuelke op 29-10-2021 20:23 ]

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Maahes schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:11:
[...]

Inderdaad, je hebt gelijk. Uit de PDF met tarieven had ik het verkeerd begrepen.

Bij ING is het ook 0,24% per jaar, dus dat is gelijk.

Naar mijn idee zit het dus in de cap van Rabo. Je betaalt maximaal €100 per kwartaal dus €400 per jaar. Bij zowel Rabo als ING (immers beiden 0,24% op jaarbasis) zit je op die €400 bij een belegd vermogen van €166.666(,66 :p). Als je vervolgens €500 per maand belegd en iets van rendement meeneemt dan ga je al snel (ruim) over de €200.000 heen. Bij Rabo betaal je dan dus maximaal €400 per jaar (aan "basisdienstverlening", transacties komen daar nog bij) terwijl je bij ING met 200k al €480 per jaar betaald. Bij Rabobank betaal je dan wel transactiekosten, maar met €500 p/m is dat ook maar €0,50 p/m en dus €6 op jaarbasis, verschil is dan dus dat je bij Rabo €74 op jaarbasis goedkoper uit bent.
En dat dan nog exclusief dat je bij ING de additionele kosten van €20 per jaar betaald. Wat je de jaren daarvoor dus aan transactiekosten bij Rabo hebt betaald (diezelfde €6 op jaarbasis dus) verdien je zo dus rap terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@RobertMe mooi werk Robert. Nu nog ff IB VTI VXUS met opties doorrekenen ;) (of beter de iShares variant want die is goedkoper om er 100 van te kopen).

[ Voor 33% gewijzigd door Pistachenootje op 29-10-2021 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Fuelke schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:22:
Dinsdag splitsen ze hun kantoren af naar een nieuwe onderneming, Orion Office. Voor iedere 10 aandelen Realty Income krijg je één aandeel Orion Office. Klopt mijn redenering dat deze dan zullen noteren rond $7,24 aangezien Realty Income nu noteert op $72,41 ?
Nee, want je weet niet wat de waarde van Orion Office is. De 10:1 ratio geeft alleen aan in hoeveel stukken de taart wordt opgedeeld, niet hoe groot de taart is.

Het enige dat je zeker weet is dat vandaag 10 aandelen Realty Income gelijk staan aan straks 10 aandelen Realty Income plus 1 aandeel Orion Office.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
RobertMe schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:24:
[...]

Naar mijn idee zit het dus in de cap van Rabo. Je betaalt maximaal €100 per kwartaal dus €400 per jaar. Bij zowel Rabo als ING (immers beiden 0,24% op jaarbasis) zit je op die €400 bij een belegd vermogen van €166.666(,66 :p). Als je vervolgens €500 per maand belegd en iets van rendement meeneemt dan ga je al snel (ruim) over de €200.000 heen. Bij Rabo betaal je dan dus maximaal €400 per jaar (aan "basisdienstverlening", transacties komen daar nog bij) terwijl je bij ING met 200k al €480 per jaar betaald. Bij Rabobank betaal je dan wel transactiekosten, maar met €500 p/m is dat ook maar €0,50 p/m en dus €6 op jaarbasis, verschil is dan dus dat je bij Rabo €74 op jaarbasis goedkoper uit bent.
En dat dan nog exclusief dat je bij ING de additionele kosten van €20 per jaar betaald. Wat je de jaren daarvoor dus aan transactiekosten bij Rabo hebt betaald (diezelfde €6 op jaarbasis dus) verdien je zo dus rap terug.
Rabo is ook goedkoper als je op die website een looptijd van 1 jaar kiest. Voor de vergelijking is het makkelijkst om een looptijd van 1 jaar te kiezen, een rendement en dividend van beide 0%, een maandelijkse inleg van 1 euro en een eenmalige inleg van bijvoorbeeld 1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Makkelijkst is om van de parameters af te blijven. :P Als je ze verandert, stel ze dan in op je eigen situatie. Percentages werken namelijk niet intuitief in een situatie met compounding en doorgaande inleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Maahes schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:52:
[...]

Rabo is ook goedkoper als je op die website een looptijd van 1 jaar kiest. Voor de vergelijking is het makkelijkst om een looptijd van 1 jaar te kiezen, een rendement en dividend van beide 0%, een maandelijkse inleg van 1 euro en een eenmalige inleg van bijvoorbeeld 1000.
Dan komen beiden uit op een verwachte waarde van €986,xx. Waarbij de waarde bij Rabo een paar cent lager is door een paar cent hogere kosten. Dus nee, die website zegt in het door jou gestelde voorbeeld niet dat Rabo voordeliger is.
Bij Rabo betaal je uit mijn hoofd dan ook elke transactie €0,05 (minimum kosten), dus 11x0,05 = 0,55, + 1 (initiële aankoop voor €1000 met 0,1%) is dus €1,55 voor aankopen, en dan nog 0,06% per kwartaal met minimum van €5 dus €20 op jaarbasis. Totaal is dan dus €21,55 wat ik bereken, maar website zegt €2,10 aan transactiekosten (en dezelfde €20 aan servicekosten), geen idee waar dat verschil vandaan komt. En daarnaast €1 voor dividenduitkering (die er in dit geval niet zouden zijn want 0% dividend).

Bij ING betaal je vervolgens €20 aan basiskosten en 0,24% over de ~€1000 dus €2,40 = €22,40, wat wel overeen komt met de website.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• writser
Zr40 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:38:
[...]

Nee, want je weet niet wat de waarde van Orion Office is. De 10:1 ratio geeft alleen aan in hoeveel stukken de taart wordt opgedeeld, niet hoe groot de taart is.

Het enige dat je zeker weet is dat vandaag 10 aandelen Realty Income gelijk staan aan straks 10 aandelen Realty Income plus 1 aandeel Orion Office.
Je kan al wel de prospectus induiken om een beetje een schatting te maken. Leuke puzzel als je je fundamentele kennis wat wil bijspijkeren. Ongeveer 54 miljoen aandelen, ~145m AFFO de afgelopen jaren (heel grofweg), vergelijk dat met wat andere office REIT's - als ik even kijk vermoed ik dat dit niet op 70 dollar gaat handelen, dat lijkt me wel een erg lage yield voor wat kantoorpanden. Mijn schatting zou zijn rond de 30 a 50. Maar goed, ben er niet echt ingedoken verder.

Overigens handelen de stukken al in de 'when issued' market (ONL WI) voordat je ze daadwerkelijk ontvangt, dus je kan dan al zien hoe ze ongeveer geprijsd worden.

Edit: http://clarkstreetvalue.b...it-form-10-notes.html?m=1

[ Voor 10% gewijzigd door writser op 30-10-2021 12:09 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:01

Duinkonijn

Huh?

Fuelke schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:22:
Zijn er mensen met aandelen Realty Income hier?
*steekt hand op
ik ga er van uit van wel, soort reverse stock split
https://www.realtyincome....For-Spin-Off/default.aspx

Under the terms of the agreement, VEREIT shareholders will receive 0.705 shares of Realty Income stock for every share of VEREIT stock they own
Ik denk dat ik mijn positie maar tijdelijk verkoop en dan volgende week terugkoop anders zit ik straks met een mini mini positie in Orion Office. (Nog los van het dat de Belgische wetgeving dat wel eens zou kunnen beschouwen als dividend en dat er dus 30% roerende voorheffing op betaald moet worden.)
ik weet niet of je dat nog haalt met je transactiedatum

[ Voor 19% gewijzigd door Duinkonijn op 29-10-2021 21:54 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Zr40 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:59:
Makkelijkst is om van de parameters af te blijven. :P Als je ze verandert, stel ze dan in op je eigen situatie. Percentages werken namelijk niet intuitief in een situatie met compounding en doorgaande inleg.
Het doel was in dit geval het verklaren van het verschil tussen ING en Rabo. Dan helpt het om een simpele situatie te configureren waarbij de uitkomst makkelijk na te rekenen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-05 21:24
Vandaag had ik ingelogd bij mijn Flatex rekening. Ik kreeg hierbij een melding dat mijn rekening wordt overgezet naar mijn Degiro rekening (ik kan kiezen tussen overzetten, niet overzetten of later).

Flatex stopt in Nederland en gaat alleen onder DeGiro verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 29-05 21:24
writser schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:53:
IB biedt het inderdaad niet aan (en wil het bovendien graag aanhouden bij een Nederlandse broker), bij DeGiro stal ik als het even kan geen euro en bij Binck zijn de transactiekosten nog hoger (en over Binck ben ik ook niet bijzonder enthousiast meer over sinds de overname).
Vanwaar de angst voor en buitenlandse broker? Ik heb ooit een rekening gehad bij de Nederlandse broker Lynx. Bleek achteraf dat ze een tussen partij zijn met IB kwam ik later achter.
Ik ben bij Lynx weg gegaan omdat ze niet alleen relatief duur waren (dat wist ik al) maar plotseling een fee in gingen voeren per jaar.

Na een jaar of 2 heb ik vanwege de berichten over DeGiro een rekning bij IB geopend. Dit omdat ik al vertrouwen had dankzij Lynx.
Zelf wou ik in eerste instantie ook nooit een rekening openen bij een buitenlandse broker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
phantom09 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:11:
[...]

Vanwaar de angst voor en buitenlandse broker? Ik heb ooit een rekening gehad bij de Nederlandse broker Lynx. Bleek achteraf dat ze een tussen partij zijn met IB kwam ik later achter.
Ik ben bij Lynx weg gegaan omdat ze niet alleen relatief duur waren (dat wist ik al) maar plotseling een fee in gingen voeren per jaar.

Na een jaar of 2 heb ik vanwege de berichten over DeGiro een rekning bij IB geopend. Dit omdat ik al vertrouwen had dankzij Lynx.
Zelf wou ik in eerste instantie ook nooit een rekening openen bij een buitenlandse broker.
Volgens mij doelde @writser specifiek op het aanhouden van een groenfonds. Gezien het een Nederlands fonds is en het voor de Nederlandse belasting een voordeel oplevert kan ik mij ook indenken dat je het liever aanhoud bij een Nederlandse broker. Kan mij zomaar indenken dat het via een buitenlandse broker een grotere rompslomp oplevert v.w.b. belastingaangifte of wat dan ook (op het vlak v.w.b. groen beleggen met de financiële voordelen daarvan).

Ik meen ook dat writser vaker over IB heeft geschreven en ik vermoed dan ook dat hij zijn normale beleggingen via IB doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
Ik heb niks tegen buitenlandse brokers en heb zelf ook al jaren een IB account. Ik zou alleen liever een groenfonds aan houden bij een grote Nederlandse broker of bank. Bij IB weten ze helemaal niets van Nederlandse wetgeving. Dus als de belastingdienst ooit moeilijk gaat doen en die willen een certificering van je positie of wat vragen stellen dan wordt dat potentieel een drama. Terwijl bij ING zo’n proces waarschijnlijk redelijk gestroomlijnd is. Misschien komt dat fonds via ING wel vanzelf in mijn aangifteprogramma binnen (dat hoop ik, maar weet ik nog niet), dan ziet de belastingdienst direct dat alles klopt. Als je het bij IB aanhoudt moet je het handmatig inkloppen (verwacht ik) en dan gaan er wellicht allemaal alarmbellen af bij de belastingdienst. “U zegt dat u een ton groen belegt? Daar zien wij niks van!”.

Iets soortgelijks zag je bijvoorbeeld bij @Zr40 toen Fastned een notering op Euronext kreeg. Bij IB certificaten overzetten was een hoop gehannes en duurde lang, wat potentieel een hoop geld kostte. En waarom? Waarschijnlijk omdat praktisch niemand anders dat daar deed. Het was een Nederlandse beursgang en die werd netter afgehandeld door Binck, die hadden korte lijntjes met alle betrokken partijen en waarschijnlijk meer klanten met hetzelfde probleem. Als je tegen problemen aanloopt is het gunstig als dat gebeurt bij een broker waar nog 1000 klanten hetzelfde probleem hebben, dan weten ze tenminste wat ze moeten doen.

Nou overdrijf ik misschien een beetje, in de praktijk zal het meestal wel loslopen. Maar als de verdere kosten enigszins vergelijkbaar zijn koop ik een groenfonds liever bij ING dan bij IB of Saxobank. En in dit geval is ING nog een goedkope optie ook.

[ Voor 24% gewijzigd door writser op 30-10-2021 21:22 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 18:08
@Fuelke

Zoals al door anderen paar keer aangegeven, de ratio (1 share Orion Office per 10 Realty income) geeft enkel iets aan over aantal stukken dat in omloop wordt gebracht. Niks over de onderliggende waarde van het nieuwe bedrijf en daarmee de waardering van die stukken.

Daarbij gebeuren er 6 best boeiende zaken, vrijwel tegelijk, die gevoelsmatig tegenstrijdig kunnen zijn en elkaar rap opvolgen.
- Orion office kan veel hoger noteren dan die pakweg 7/aandeel op basis van de 1/10 ratio
- Daling van realty income kan daardoor veel minder zijn dan die pakweg 7/aandeel.
- Spin-off kan leiden tot verandering van onderliggende waarde (zie bijvoorbeeld recent vivendi/umg) waardoor de som nog verder kan afwijken van een simpele optelsom. Misschien krijgt Orion hogere waardering, omdat het een smakelijk hapklaar overname brokje wordt? Misschien krijgt Realty hogere waardering omdat het meer op 'core' kan focussen? Of is er een risicoprofiel vraagstuk (orion klein en puur office dus beperkte spreiding, realty tevens minder spreiding) waardoor ze juist omlaag bijstellen?
- VEREIT closure, per 1 november officieel, waardoor realty income koers volatieler kan worden dan verwacht.
- Kwartaalcijfers zijn vrijdag na 5-en gepubliceerd, dus koers kan volatiler worden dan verwacht
- Regulier dividend van realty income, $0,236, vind op hetzelfde moment plaats (ev-div 1 nov).

"The whole does not have to equal the sum of parts" ding is een serieus puntje als er zoveel zaken op vrijwel dezelfde beursdag gebeuren. Waarschijnlijk weten we pas halverwege de week hoe een een ander echt uit valt.

Wat betreft Orion waarde, met pakweg 54 miljoen aandelen uitgifte en pro-forma FFO van 2,75 ofzo, kom je met een P/FFO van pakweg 15 (meetpunt van office reits) uit op een waarding van grofweg $40/aandeel als eerste referentie. Daarmee zou Realty income, welke P/FFO van boven de 20 heeft, eerste inschatting dan een daling van $5,3/aandeel zijn.

Daarmee heb je al direct, vanuit de (her)waardering rond P/FFO, een ongelijke verdeling te pakken waardoor je op papier mogelijk iets aan waarde verliest.

[ Voor 35% gewijzigd door Xanaroth op 30-10-2021 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:29:
[...]
Gezien het een Nederlands fonds is en het voor de Nederlandse belasting een voordeel oplevert kan ik mij ook indenken dat je het liever aanhoud bij een Nederlandse broker. Kan mij zomaar indenken dat het via een buitenlandse broker een grotere rompslomp oplevert v.w.b. belastingaangifte of wat dan ook (op het vlak v.w.b. groen beleggen met de financiële voordelen daarvan).
Ik had het zelf graag bij IB aangehouden maar helaas is dat niet mogelijk, ook niet met 'professional status'.

Ik heb hier eerder over gepost in de afgelopen 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier ook klant bij IB en daar is het grootste deel van mijn portfolio ondergebracht maar ETFs en groen fondsen zou ik het vanwege regeltjes liever onderbrengen bij een Nederlandse partij. Daarbij vind ik alles bij één broker ook geen prettige gedachte. Voor mijn crypto heb ik het ook verspreid over 3 verschillende aanbieders puur om uit te sluiten dat als er iets mis gaat ik niet alles kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
  • Laatst online: 01-01 13:01
Ik heb onlangs ook een ING beleggingsrekening geopend, ik beleg ook al bij DeGiro.

Nu kreeg ik vandaag het eerste kwartaal overzicht met de kosten van de ING, en ik snap deze niet helemaal. Uiteraard hadden ze de kwartaal fee ingehouden van 5 euro (dit terwijl ik pas eind Sep instapte, en het kwartaal stopt in Sep maar goed)

Ik had op het moment van het overzicht maar 2 ETF’s in mijn portfolio. Maar onder het kopje “kosten van het product” moest ik een fee van 0,01% betalen over de kosten van het financiële instrument, maar ik heb zelf beleggen op de beurs en het zijn ETF’s van Vanguard, dus ik snap deze kosten niet, ook niet na het checken van de website van de ING waar deze kosten worden uitgelegd.

Weet iemand die ook belegd bij de ING wat deze kosten nou precies zijn? Is dit onderdeel van de 0,24% die je betaald over je vermogen tot 100k op jaarbasis, of is dit iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:24
KunDun schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:51:
Ik heb onlangs ook een ING beleggingsrekening geopend, ik beleg ook al bij DeGiro.

Nu kreeg ik vandaag het eerste kwartaal overzicht met de kosten van de ING, en ik snap deze niet helemaal. Uiteraard hadden ze de kwartaal fee ingehouden van 5 euro (dit terwijl ik pas eind Sep instapte, en het kwartaal stopt in Sep maar goed)

Ik had op het moment van het overzicht maar 2 ETF’s in mijn portfolio. Maar onder het kopje “kosten van het product” moest ik een fee van 0,01% betalen over de kosten van het financiële instrument, maar ik heb zelf beleggen op de beurs en het zijn ETF’s van Vanguard, dus ik snap deze kosten niet, ook niet na het checken van de website van de ING waar deze kosten worden uitgelegd.

Weet iemand die ook belegd bij de ING wat deze kosten nou precies zijn? Is dit onderdeel van de 0,24% die je betaald over je vermogen tot 100k op jaarbasis, of is dit iets anders?
Wat ING doet, is het dat inzichtelijk maakt wat de fondskosten (lopende kosten/ management fee) doen op je rendement. Die betaal je indirect in de aankoopkosten van een ETF of beleggingsfonds.

Op de tweede pagina van je kwartaalrapportage zie onder specificatie resultaat wat de afrekening is van de basis- en servicefee van het betreffende kwartaal.

Je kunt in mijn ogen een betere kostenspecificatie krijgen als je op de webpagina onder kosten gaat kijken en dan kiest voor detail weergave.

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 31-10-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
phantom09 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:06:
Vandaag had ik ingelogd bij mijn Flatex rekening. Ik kreeg hierbij een melding dat mijn rekening wordt overgezet naar mijn Degiro rekening (ik kan kiezen tussen overzetten, niet overzetten of later).

Flatex stopt in Nederland en gaat alleen onder DeGiro verder.
Bij mij staat er niets.
Ik heb dan laatst ook alles eraf gehaald, dus wellicht wordt hij dan z.s.m. wel automatisch opgeheven, wat ook prima is.
Zal wel mede te maken hebben met nieuwe wetgeving m.b.t. turbo's, die hebben ze nu volledig geschrapt waardoor ze nu helemaal niets meer te bieden hebben.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
Miki schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:09:
[...]

Wat ING doet, is het dat inzichtelijk maakt wat de fondskosten (lopende kosten/ management fee) doen op je rendement. Die betaal je indirect in de aankoopkosten van een ETF of beleggingsfonds.

Op de tweede pagina van je kwartaalrapportage zie onder specificatie resultaat wat de afrekening is van de basis- en servicefee van het betreffende kwartaal.

Je kunt in mijn ogen een betere kostenspecificatie krijgen als je op de webpagina onder kosten gaat kijken en dan kiest voor detail weergave.
Bedankt voor de tip, dat heb ik even gechecked en daar staat dus “ Transactiekosten van het fonds” en dat is dus 0,01% maar als het goed is, is dat bij vanguard al bij de prijs inbegrepen, en ETF’s aankopen bij de ING zou kostenloos moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:14
Panzer_V schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:20:
Voor degenen onder ons die NN fondsen in bezit hebben. Vandaag gelezen dat NN het onderdeel NN Investment Partners, dat de NN fondsen beheert, verkocht heeft aan Goldman Sachs.

Dit betekend volgens mij dus ook dat Fitvermogen verkocht wordt aan Goldman Sachs. Ik dacht dat Fitvermogen momenteel is ondergebracht bij NN IP.

***members only***
Is er al meer bekend over deze ontwikkeling ?

Ik geniet iedere keer van het geluksmomentje na het inloggen op mijn NN Enhanced Index Sustainable Equity Fund resultaat. :*).
En dan wetende dat er ook nog een dividenduitkering volgt en je er geen omkijken naar hebt.
Gewoon maandelijks automatisch inleggen. En genieten als Hertz een megaorder bij Tesla plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
KunDun schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:42:
[...]

Bedankt voor de tip, dat heb ik even gechecked en daar staat dus “ Transactiekosten van het fonds” en dat is dus 0,01% maar als het goed is, is dat bij vanguard al bij de prijs inbegrepen, en ETF’s aankopen bij de ING zou kostenloos moeten zijn.
Daarmee bedoelen ze waarschijnlijk de interne transactiekosten van het fonds. Als het goed is zal je zien dat je deze kosten niet in rekening zijn gebracht door ING.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
KunDun schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:42:
[...]

Die genoemde transactiekosten zijn kosten die intern van het fonds zijn en je dus indirect betaalt bij de aankoop van de betreffende fondsen.

In het hetzelfde overzicht zie je namelijk iets daarboven dat je geen aankoopkosten hebt gemaakt tenzij je natuurlijk andere producten hebt gekocht.

Het is wat verwarrend maar wel heel transparant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
Pistachenootje schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:58:
[...]

Daarmee bedoelen ze waarschijnlijk de interne transactiekosten van het fonds. Als het goed is zal je zien dat je deze kosten niet in rekening zijn gebracht door ING.
Dat zijn ze dus wel, daarom snap ik het niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
Miki schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:59:
[...]

Die genoemde transactiekosten zijn kosten die intern van het fonds zijn en je dus indirect betaalt bij de aankoop van de betreffende fondsen.

In het hetzelfde overzicht zie je namelijk iets daarboven dat je geen aankoopkosten hebt gemaakt tenzij je natuurlijk andere producten hebt gekocht.

Het is wat verwarrend maar wel heel transparant :)
Ze zijn dus wel in rekening gebracht, de kosten die van het fonds zijn staan er weer boven, en dat is ter info idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
KunDun schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:19:
[...]
Dat zijn ze dus wel, daarom snap ik het niet helemaal.
Over welke ETFs gaat het precies?

Ik lees:
Beleggingsfondsen en indextrackers: Kosteloos
Aandelen, obligaties, hefboomproducten en gestructureerde producten: € 1 + 0,10% van de transactiesom

https://www.ing.nl/partic...-kosten-van-beleggen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
KunDun schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:20:
[...]

Ze zijn dus wel in rekening gebracht, de kosten die van het fonds zijn staan er weer boven, en dat is ter info idd.
Je hebt ING kosten en Fondskosten. De “Transactiekosten van het fonds” onder fondskosten bedraagt 0,01 procent en worden niet in rekening gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
Pistachenootje schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:46:
[...]

Over welke ETFs gaat het precies?

Ik lees:
Beleggingsfondsen en indextrackers: Kosteloos
Aandelen, obligaties, hefboomproducten en gestructureerde producten: € 1 + 0,10% van de transactiesom

https://www.ing.nl/partic...-kosten-van-beleggen.html
Het gaat om de VWRL en de S&P 500 ETF van vanguard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
KunDun schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:07:
[...]
Het gaat om de VWRL en de S&P 500 ETF van vanguard.
Ik heb zelf geen ING maar ik ga er vanuit dat @Miki gelijk heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KunDun
Miki schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:58:
[...]

Je hebt ING kosten en Fondskosten. De “Transactiekosten van het fonds” onder fondskosten bedraagt 0,01 procent en worden niet in rekening gebracht.
Ik heb het overzicht nog eens bekeken, en begin nu ook te twijfelen aan mezelf.
Op moment van het snapshot van de ING (30/09/21) had ik maar 2 ETF's (waarde 155 euro)
En was ik rond de 20ste begonnen van die maand.

Ik moet voor deze 4 dagen, dus de basis fee betalen, en dat is 5 euro als ik me niet vergis.
Maar de rekening die ik krijg is voor 5,01.
Ik wat dat een cent niks voorsteld, maar ik wil weten waar die ene cent kwa kosten vandaan komt.

In het overzicht staat dat de totale kosten (van het fonds 0,19 cent waren)
Maar in het overzicht van de ING haal ik die 5,01 euro er nergens uit.
Er staat ook niet specifiek in dat dit de service fee betreft.

EDIT : Ok het zal de griep zijn, maar ik zie nu dat die kosten voortkomen uit "Lopende kosten: Basis- en servicefee" dus die ene cent is waarschijnlijk de servicefee, ik dacht dat deze eenmaal per jaar werd berekend, maar dat doen ze dus per kwartaal ?

[ Voor 11% gewijzigd door KunDun op 31-10-2021 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@KunDun voor het geval je het nog niet wist: die ETFs van Vanguard hebben een dividendlek waardoor de totale kosten op zo'n ~0.5% kunnen uitkomen. Bij ING heb je ook de beleggingsfondsen van Northern Trust die geen dividendlek hebben en daardoor goedkoper zijn. Hier is een overzicht. Qua spreiding zijn ze overigens niet exact hetzelfde omdat NT wat ESG uitsluitingen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
Pistachenootje schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:04:
@KunDun voor het geval je het nog niet wist: die ETFs van Vanguard hebben een dividendlek waardoor de totale kosten op zo'n ~0.5% kunnen uitkomen. Bij ING heb je ook de beleggingsfondsen van Northern Trust die geen dividendlek hebben en daardoor goedkoper zijn. Hier is een overzicht. Qua spreiding zijn ze overigens niet exact hetzelfde omdat NT wat ESG uitsluitingen heeft.
Dat van het dividend lek wist ik inderdaad, reden om op dit moment nog voor Vanguard te kiezen is de flexibiliteit. Als ik me niet vergis worden die fondsen niet direct door jezelf aangekocht, maar 1 keer per dag ofzo via de ING ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
KunDun schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:09:
[...]
Als ik me niet vergis worden die fondsen niet direct door jezelf aangekocht, maar 1 keer per dag ofzo via de ING ?
Ze worden inderdaad één keer per dag aangekocht (ik geloof om 12:00). Maar voor de buy en hold belegger vind ik dit juist een voordeel. Even snel uitstappen wordt zo iets moeilijker gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerkitout
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-02-2024
Ik zie de NN Fondsen niet meer op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Is er iets veranderend? Ik heb veel geld daarheen verhuist omdat deze site het aanraad, nu opeens niet meer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Met het (nieuwe) standaard filter op minimum marktkapitalisatie van 70% wordt dat inderdaad niet getoond. Het is niet duidelijk dat met de standaardinstellingen iets verborgen wordt. Fitvermogen wordt weer getoond als je het verlaagt naar onder 57%.

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 31-10-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-05 16:35
70% is ook redelijk arbitrair natuurlijk -- waarschijnlijk gekozen omdat de volgende op de ladder (AVIAW + AVIAO) precies 70% is. Dat is dan weer wel goed of zo, en 57% vond de auteur te gortig. :P

[ Voor 9% gewijzigd door MneoreJ op 31-10-2021 16:08 ]

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-05 09:15
Hoe wordt NN / NT hier beschouwd? Ik ben bezig dit jaar verhuisd van VWRL naar NN wegens de lage kosten en ECG uitsluitingen die ik toch wel belangrijk vind. Echter las ik laatst dat GS de NN fondsen overgenomen heeft? Ik zit dan toch weer te denken alles volgend jaar naar m'n bank te verkassen en NT fondsen te nemen. Ik denk dat ik wel duurder uit ben aangezien mijn belegde bedrag nog relatief beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verandert er inhoudelijk iets aan de fondsen door de overname?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

KunDun schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:15:
[...]

EDIT : Ok het zal de griep zijn, maar ik zie nu dat die kosten voortkomen uit "Lopende kosten: Basis- en servicefee" dus die ene cent is waarschijnlijk de servicefee, ik dacht dat deze eenmaal per jaar werd berekend, maar dat doen ze dus per kwartaal ?
Dat zou het wel eens kunnen zijn, ja. Bij ING wordt het inderdaad per kwartaal afgerekend.

Ik vermoed trouwens dat die €5 later ook nog gecorrigeerd wordt naar rato van het aantal werkelijke dagen. Volgens mij was dat bij mij wel het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:51

mrc4nl

Procrastinatie expert

De maand is weer voorbij tijd voor een nieuw overzicht, een goede maand voor staal en energie/brandstoffen. De dip van vorige maand weer helemaal ingehaald.$CLF en $X hadden hun kwartaalresultaten welke de verwachtingen overtroffen. ($x nadert de P/E van 1 dus dat mag ook wel)

Peabody op het juiste moment weten te verkopen, microvision helaas niet.Na belabberde earnings en de zoveelste koersduik ,microvision is :w bij mij. Omzet was ook om te huilen. Zim in de min, maar ik verwacht dat shipping wel weer aantrekt komende tijd.

Deze maand
Koerswinst4,19%
gerealiseerde winst8,53%
Transactiekosten€28,80
Hoogte prestatiesHastings 47.5%
Peabody 26.6%
Valneva 21.9
laagste prestatiesMicrovision -27%
Zim -13.6%

ora et labora

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NicNLD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-04 20:39
Zr40 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:56:
Met het (nieuwe) standaard filter op minimum marktkapitalisatie van 70% wordt dat inderdaad niet getoond. Het is niet duidelijk dat met de standaardinstellingen iets verborgen wordt. Fitvermogen wordt weer getoond als je het verlaagt naar onder 57%.
Auteur van de website hier :) dat klopt inderdaad, dit filter heb ik vier dagen geleden toegevoegd. En bedankt voor je feedback v.w.b. de onduidelijkheid dat er iets verborgen wordt, ik zal eens kijken of ik dit beter inzichtelijk kan maken (bijvoorbeeld een tekstje dat X van de in totaal Y combinaties getoond worden met het huidige filter).
MneoreJ schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:08:
70% is ook redelijk arbitrair natuurlijk -- waarschijnlijk gekozen omdat de volgende op de ladder (AVIAW + AVIAO) precies 70% is. Dat is dan weer wel goed of zo, en 57% vond de auteur te gortig. :P
Die 70% is inderdaad een beetje arbitrair gekozen, maar is in mijn ogen een redelijke standaardwaarde. De Actiam combinatie heeft hier inderdaad in meegespeeld. Mocht iemand goede argumenten hebben waarom 60% of 80% beter zou zijn, dan laat ik me graag overtuigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-05 16:35
@NicNLD Ik denk niet dat een specifiek percentage als zodanig heel zinvol is; diversificatie is natuurlijk belangrijk, maar significant profiteren van diversificatie wordt al snel bereikt bij tientallen aandelen, en zeker bij honderden, als de correlatie niet te hoog is. Het is dus eerder interessant om te weten wat een fonds nu uitsluit en of die strategie voor hoge correlatie zorgt, maar dat is wat moeilijk uit te drukken in een percentage. Naarmate je dichter bij de 100% zit weet je natuurlijk zeker dat een fonds wel goed zal zitten qua ongecorreleerde assets, maar in hoeverre dat niet zo is als je de andere kant op gaat, tja. Maar goed, wie daar waarde aan hecht kan natuurlijk ook z'n eigen onderzoek doen, de site moet wel simpel blijven. Alleen, als morgen AVIAW + AVIAO toevallig naar 69% dipt is die dus ineens ook verdwenen, terwijl het waarschijnlijk niet van de ene op de andere dag een slechte keus geworden is.

[ Voor 10% gewijzigd door MneoreJ op 31-10-2021 18:19 ]

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
NicNLD schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:44:
[...]
Die 70% is inderdaad een beetje arbitrair gekozen, maar is in mijn ogen een redelijke standaardwaarde. De Actiam combinatie heeft hier inderdaad in meegespeeld. Mocht iemand goede argumenten hebben waarom 60% of 80% beter zou zijn, dan laat ik me graag overtuigen ;)
Ik vind het persoonlijk iets te arbitrair. 57% niet goed, 70% wel goed? Vind ik niet logisch. Op zich is het idee van een filter wel leuk, maar ik zou de mensen dan zelf laten kiezen.

Bedankt voor je werk trouwens, ik heb al heel veel mensen naar je site doorgestuurd. Ik denk dat je heel veel mensen aan het helpen bent.

[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 31-10-2021 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
KunDun schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:15:
[...]

Ik heb het overzicht nog eens bekeken, en begin nu ook te twijfelen aan mezelf.
Op moment van het snapshot van de ING (30/09/21) had ik maar 2 ETF's (waarde 155 euro)
En was ik rond de 20ste begonnen van die maand.

Ik moet voor deze 4 dagen, dus de basis fee betalen, en dat is 5 euro als ik me niet vergis.
Maar de rekening die ik krijg is voor 5,01.
Ik wat dat een cent niks voorsteld, maar ik wil weten waar die ene cent kwa kosten vandaan komt.

In het overzicht staat dat de totale kosten (van het fonds 0,19 cent waren)
Maar in het overzicht van de ING haal ik die 5,01 euro er nergens uit.
Er staat ook niet specifiek in dat dit de service fee betreft.

Volgens mij moet het erbij jou ook zo uit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILpkwaPgl8jU7KGj6mKrZ0f4NC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yjsvh1anlmodfyO7cXWlsRSk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6fukuzLSq6po6LGtMLKfKlqZ0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y0l4kwOrCbW3tRqfTXYc0JMC.jpg?f=user_large

Klopt dat?

Wat betreft de fee kosten, deze worden per kwartaal berekent op basis van de stand van het opgebouwde vermogen naast het vaste deel €20/4. Je ziet bijvoorbeeld ook netjes in de pdf het verschil tussen twee data van het opgebouwde vermogen waarover dus 0,24% wordt geheven. Daar zit waarschijnlijk jouw “probleem”.

Ps. Ik wat heb cijfers onleesbaar gemaakt omdat we handige tweakers hier hebben die er hun hobby van hebben gemaakt om je belegde vermogen uit te rekenen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KunDun
Miki schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:50:
[...]

Volgens mij moet het erbij jou ook zo uit zien:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klopt dat?

Wat betreft de fee kosten, deze worden per kwartaal berekent op basis van de stand van het opgebouwde vermogen naast het vaste deel €20/4. Je ziet bijvoorbeeld ook netjes in de pdf het verschil tussen twee data van het opgebouwde vermogen waarover dus 0,24% wordt geheven. Daar zit waarschijnlijk jouw “probleem”.

Ps. Ik wat heb cijfers onleesbaar gemaakt omdat we handige tweakers hier hebben die er hun hobby van hebben gemaakt om je belegde vermogen uit te rekenen ;)
Ja, dat overzicht is zo goed als identiek :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanaroth
Xanaroth schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:47:
[...]

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+42,87%
+584,94%
Totale winst op inleg
+12,49%
+25,50%
Dividend groei
+60,99%
+388,72%
Hoogste prestaties
Nordea Bank +67,54%
ING +63,80%
Macerich +59,79%
MSFT+537,17%
MacDonalds +143,84%
Broadcom +118,31%
Laagste prestaties
Siemens Energy -23,53%
Omega Healthcare Investors -17,51%
AB Inbev -14,54%
Vodafone -56,94%
UnibailRodamco -35,61%
AB Inbev -27,39%

offtopic:
Bonus: XIR lijkt nu te werken, pakweg 19,8% YTD voor degene die dat boeiend vindt. De gevorderde ziet waarschijnlijk gelijk het enorme gat met het werkelijke resultaat en dat dit geen nut heeft, maar er werd zoveel om gevraagd dat ik dacht laat ik het gelijk maar vermelden.

Denk dat iedereen de afgelopen maand wel gezien, gemerkt en gevoelt heeft dat ik niet verder echt per aandeel wat highlights hoef te geven 8)7 .
Corona is weer volledig risk-off, Delta is weer enorm aan het opkomen. Dat inclusief massaal hamsteren van water en toiletpapier, ziekenhuizen die bezwijken, kinderziekenhuizen die nu ook noodkreten geven dat ze het niet meer aankunnen... dus massaal verkopen die hap.

offtopic:
Zelf trouwens ook al aardig gemerkt in de omgeving. Of een zwaar invalide reumatische hartpatient (pakweg 50kg schoon aan de haak) niet even full-time mantelzorg voor de buurman kan verlenen die zo zwaar koortsachtig is dat hij hallucineert (1.90, 100kg) omdat ze in de regio Amsterdam met spoed extra capaciteit nodig hebben. Elk bed telt ondertussen weer, dus rustig 5x dat het gevraagd wordt door verschillend personeel en managers :X .

Tevens is risico op een renteverhoging risk-off, dus verkopen die hap aandelen die eerst enigzins corona-proof leken. Behalve de bankensector. Oog op renteverhogingen/inflatie lijkt daar juist wel goed aan te slaan met oog op toekomstige winsten. Soort laatste lichtpuntje in de chaos.

Nouja, na 8 maanden non-stop stijging mocht er ook wel een keertje iets gebeuren. Belangrijkste is dat de dividend inkomsten weer eens lekker doorstijgen terwijl de koersen dalen - daar draait het uiteindelijk om. Meer inkomen en lagere koersen = meer extra bijkopen 8)

YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+50,03%
+614,28%
Totale winst op inleg
+16,40%
+29,65%
Dividend groei
+63,70%
+397,37%
Hoogste prestaties
ING +73,17%
Macerich +69,54%
Nordea Bank +56,29%
MSFT+649,50%
MacDonalds +148,33%
Broadcom +139,20%
Laagste prestaties
Omega Healthcare Investors -19,16%
Siemens Energy -17,62%
AT&T -14,20%
Vodafone -58,75%
UnibailRodamco -36,79%
AB Inbev -21,69%

offtopic:
Bonus: XIR lijkt nu te werken, pakweg 23,17% YTD voor degene die dat boeiend vindt. De gevorderde ziet waarschijnlijk gelijk het enorme gat met het werkelijke resultaat, maar er werd zoveel om gevraagd dat ik dacht laat ik het maar vermelden.

Bij de toppers lijkt de wereld van echte financials (bank/insurer) de andere financials (REIT) te hebben ingehaald. De inflatie/rente ontwikkelingen lijken erg goed te zijn voor de bedrijven die het moeten hebben van prijsverschillen en risicodragende producten zoals hypotheken, pensioenen en verzekeringen.
Alleen microsoft heeft zich daar als non-financial tussen genesteld na de sprong rond kwartaalcijfers, hoewel het nog geen top-3 is voor dit jaar (lol @ meer dan 100% verhoging bij de all-time stijgers in 1 maand tijd).

Bij de dalers doet OHI het nog altijd 'goed' door de situate rond covid (niet genoeg personeel om mensen te verzorgen, daardoor failissement risico bij 2-3 klanten). Siemens energy blijft ook onrustig door de vooruitzichten van wat er op de commodity markt gebeurt.
Verrassend is wel AT&T op plek 3. Ondanks hele goede kwartaalcijfers en beter-dan-verwachtte HBOmax adoptie, samen met de aankomende discovery merger, lijkt vooral combinatie te zijn van onduidelijkheid rond de merger en dan met name het dividend.
Heeft nu een forward P/E van 7,5 na de meest recente EPS beat en verwacht niet dat deze heel lang bij mn 'losers' zal horen.

Overall wel een leuke maand geweest, met herstel van het eerdere dipje. Nu weer door met overzetten van saxo naar interactive brokers. Hoe hoger de koers hoe langer dat duurt. #luxeproblemen #firstworldproblems

Moet wel zeggen dat buiten de aandelen, mn netto-short EUR ook begint aan te tikken ondertussen. Zit 1/3e in EUR (33,66%), rest in andere eenheden. Die staan stuk voor stuk op 5-8% in de plus. Het zijn geen hoge percentages, maar tikt wel aan in absolute waarde als het over 2/3e van je portfolio gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:00

ChillPascal

In the end...

ChillPascal schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:58:
Met veel interesse lees ik altijd de prestatietabellen in dit topic op de eerste dagen van de maand. Leek mij dan ook gepast om daar een bijdrage aan te leveren. @Zr40, ik heb je lay-out gekopieerd, hoop niet dat je dat erg vind.

Verder maak ik gebruik van PP en haal de percentages uit de prestatiegrafiek. Ik vraag me trouwens af of er niet een makkelijkere manier is. Nu hou ik de ALT-toets ingedrukt en klik ik met de rechtermuis op de grafiek. Vervolgens maak ik een printscreen, om hiervan de getallen over te nemen.

Deze maand (sep)
Vorige maand (aug)
YTD
Totaal rendement
+2.93%
+7.52%
+45.14%
Hoogste prestaties
RDSA +16.50%
TSLA +7.73%
ARCAD +2.91%
PLTR +21.91%
ARCAD +12.43%
ASML +10.25%
ARCAD +61.85%
ASML +59.55%
RDSA +36.69%
Laagste prestaties
ZM -7.68%
ASML -8.32%
BYND -10.08%
SPCE -9.17%
MA -9.79%
ZM -23.06%
NOKIA -15.71%
ZM -16.11%
SPCE -50.66%
Een nieuwe maand, nieuwe cijfers

Deze maand (okt)
Vorige maand (sep)
YTD
Totaal rendement
+10.96%
+2.93
+61.44%
Hoogste prestaties
TSLA +42.84%
ADSK +10.75%
ASML +8.45%
RDSA +16.50%
TSLA +7.73%
ARCAD +2.91%
ASML +77.13%
TSLA +66.35%
ARCAD +58.89%
Laagste prestaties
MA -4.04%
BYND -6.50%
SPCE -26.30%
ZM -7.68%
ASML -8.32%
BYND -10.08%
ZM -14.20%
BYND -16.56%
SPCE -61.32%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:16

bert pit

asdasd

Oktober was een mooie beleggingsmaand met een uitstekend resultaat in de tech (groei) aandelen waarin ik overwogen ben. Ik sluit de maand met mijn B&H portefeuille af met een resultaat van 8,27%. Tesla met 43,84% is de grootste stijger, Pinterest met 12,27% de grootste daler.

Momenteel heb ik 21 fondsen in bezit, waarvan 4 EFT/beleggingsfondsen, de rest aandelen. Ook ben ik overwogen in de dollar die deze maand steeg en daardoor gunstig was voor het resultaat. Ik hou ongeveer 10% cash aan (is meegerekend in resultaat), grootste deel in dollars.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroeningen
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-02 10:53
Wat ik mij afvraag wat er op termijn gebeurd met een ETF? Wordt deze dan geherwaardeerd ofzo en hoe werkt dat?

Neem bijvoorbeeld VWRL.
Deze is nu zo rond de 105 euro per stuk. Dat is een prima prijs.
Stel dat deze ETF op een gegeven moment 300 - 400 euro per stuk is, dan is inleggen wat lastiger, want dan heb je per stuk beduidend meer geld nodig.
Heb je dan 'pech' of gaat het fondshuis in zo een geval de ETF herwaarderen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:48
Vaak proberen ze de prijs tussen de 25 en 100 euro te houden. Dat kan door aandelen te splitsen bv 4 voor 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
In de VS vinden ze het blijkbaar soms niet nodig. SPY is inmiddels $459.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ter info. De beurzen in de VS gaan deze week eerder open, vanwege het verschil met wintertijd. :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mrc4nl schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:22:
Ter info. De beurzen in de VS gaan deze week eerder open, vanwege het verschil met wintertijd. :)
Ah ik vroeg me al af waarom de pre-market open was toen ik vanmorgen na 9 uur in de Yahoo Finance app keek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-04 13:27

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Meer beschikbare laadlocaties = meer vreugd, zeg ik zelf. Het kan net de laatste drempel zijn voor iemand om op een EV over te stappen. En dat is voor alle partijen gunstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:33
Pistachenootje schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:17:
In de VS vinden ze het blijkbaar soms niet nodig. SPY is inmiddels $459.
Met de opkomst van fractional shares is het denk ik steeds minder relevant om een 'attractieve' bandbreedte aan te houden, aangezien men elk gewenst bedrag kan inleggen met fractional shares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-05 21:30
Late reactie, want ik heb me de laatste dagen flink in dit alles zitten verdiepen. Ten eerste bedankt voor alle hulpvolle informatie!

Mijn reactie is kort. Ik heb echter wel uitgebreid alles van jullie posts opgezocht en gebruikt.
RobertMe schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:28:
[...]

Bij mijn weten zijn er verschillende onderzoeken/berekeningen gedaan op basis van het verleden (toekomst voorspellen gaat ook moeilijk :p) en is de conclusie eigenlijk altijd dat lump sum meer oplevert dan DCA. Tegelijkertijd is het natuurlijk ook een emotioneel dingetje. Meesten lijken daarom voor DCA te gaan. En uiteraard zal DCA ook lump sum kunnen verslaan. Als je morgen €30k investeert en vervolgens crasht de boel met 50% is het moeilijk om daar bovenop te komen en moet je mogelijk jaren wachten op "winst". Investeer je morgen €1k en crasht de boel over morgen heb je bij de volgende investering al wat "winst" doordat het aandeel lager staat en je daarop dus minder lang hoeft te wachten op rendement. Kijk bv naar vorig jaar. Had je €10k in februari geïnvesteerd dan heb je nu wel een mooi rendement uiteindelijk. Maar als je van begin februari 10 weken lang €1k had geïnvesteerd had je ook redelijk wat "korting" gehad in die periode en dus nu een hoger rendement. Maar uiteraard valt de toekomst niet te voorspellen. Daarom dus voornamelijk doen waar je je prettig bij voelt. En uiteindelijk loop je altijd het risico dat de boel crasht net nadat je het laatste geïnvesteerd werd. Wat hier wel eens is benoemd "DCA is het uitstellen van risico".

[...]

VWRL + DeGiro balt sowieso minder aan te raden. In de zin dat er aantrekkelijkere alternatieven zijn. Enerzijds dat DeGiro toch een wat minder betrouwbare partij lijkt te zijn (ACM onderzoek van vorig jaar, verkoop aan Flatex waarbij veel is veranderd, nu weer "vage" nieuwe voorwaarden, ...). Daarnaast VWRL dat last heeft van het dividentlek. Zie ook https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ voor (goedkopere) alternatieven.

[...]

Voor wat te spelen kun je het altijd doen natuurlijk. Maar qua serieuze resultaten zal het tegen vallen. Ja, als je net het juiste aandeel koop op het juiste moment kan het een leuk rendement geven (AMD of Nvidia in de coronadip bv), maar de kans daarop is relatief wel klein en de absolute resultaten van een indexfonds waar je veel meer vermogen in stopt zullen natuurlijk vele malen hoger zijn. Maar als je €500 er jn stopt maakt het natuurlijk ook niet uit als je het kwijt raakt. Beetje alsof je naar het casino gaat en €500 uitgeeft. Misschien loop je met €600 naar buiten, misschien met €100, en kleine kans dat het €5000 of meer wordt.

[...]

Ik heb zelf geen obligaties en mij niet echt er in verdiept. Maar volgens mij komt het er voornamelijk op neer dat obligaties een stabiel rendement geven. Alleen is dat rendement op obligaties momenteel negatief (in ieder geval als je VRH, inflatie, ... mee telt). Volgens mij komt dit ook voornamelijk uit "investeer al je geld dat je niet nodig hebt". Dus als je €100k hebt om bv €70k te investeren en €30k als buffer op de bank. Met een deel in obligaties zou je van oudsher daar een positief rendement op hebben, maar niet heel hoog. Crashen de aandelen dan blijven de obligaties wel iets stabieler. Maar in deze tijd met een negatief rendement kun je waarschijnlijk beter een deel van het geld op de bank laten staan, en bv in een deposito stoppen. Tip: bij sommige depositos mag je kosteloos het deposito open breken als je een hypotheek afsluit. I.p.v. bv dus €20k extra op de spaarrekening te laten staan kun je dan €20k voor 5 of 10 jaar vastzetten tegen een hogere rente. Koop je een huis kun je op basis van de koopakte of hypotheekakte het deposito opzeggen en heb je weer toegang tot het geld. En heb je wel een hoge rente erover ontvangen. Of kn ieder geval hoger dan een spaarrekening.

[...]

Volgens mij is het rendement bij pensioenbeleggen er sowieso wel. Enerzijds zou normaliter het beleggen een positief rendement moeten geven, anderzijds bespaar je op de VRH doordat je geen belasting betaald over het bedrag dat je voor jouw pensioen belegd. Of je vervolgens liever "duur" doet pensioenbeleggen (met wat financiële voordelen) of liever (zelf / gewoon) belegd in de hoop op een hoger rendement (en daarmee de hogere kosten compenseert) is een keuze die ieder voor zich moet maken. Daarnaast ook niet vergeten dat, met het oog op FIRE / FO zoals je aangeeft, je geld gespaard voor het pensioen niet zomaar voor je pensioenleeftijd kunt opnemen. Daar zitten ook weer voorwaarden (ik meen minimale uitkeer periode tot X jaar na pensioenleeftijd) of kosten (als je wel meteen uitstapt) aan verbonden.
Ik heb alles grondig doorgelezen wat je post. Heel waardevol. Ik moest wel even zoeken naar de termen die je aanhaalt. Aan deze inzichten heb ik heel veel!

De dividendlekkage etc. van DeGiro had ik begrepen. Ik zal hier nog een keer goed naar kijken komende dagen. Niet dat ik daar straks tienduizenden euro’s heb gestald bij DeGiro.
squaddie schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:29:
@Fuujii Vooropgesteld beleggen doe je in het algemeen voor de lange termijn dus als je tussen nu en vijf jaar mogelijk een huis gaat kopen zou ik zaken als kosten koper etc op een spaarrekening laten staan. Ja het kost je rendement, maar het is ook zuur als je bijvoorbeeld 30k in aandelen stopt over drie jaar wil je een huis kopen alleen is de beurs in mineur en is die 30k nog maar 20k waard en je moet een deel van je portfolio met verlies verkopen.

1. Niemand weet wat de juiste strategie gaat zijn, achteraf kan je bepalen of je goed of fout gegokt hebt. Ik denk dat je moet doen waar jij je comfortabel bij voelt.
2. VWRL is prima en in principe hoeft er niets anders bij.
3. Saai in ETFs is zwart/wit bezien de beste keuze, immers de kans dat je continue de beurs of index verslaat is klein. Echter wat mij betreft niets mis met een klein deel van je portfolio in losse aandelen te hebben als je dat leuk/interessant vindt.
4. Het probleem is dat tegenwoordig de veilige obligaties of obligatie ETFs erg weinig rendement opleveren net als een spaarrekening. Voorheen kon je met het lagere maar stabiele rendement van obligaties de volatiliteit van aandelen afdekken. Persoonlijk zou ik in de huidige tijd in de opbouwfase geen obligaties nemen.
5. Het voordeel van gewoon aandelen kopen is dat je vrij bent om aandelen te kopen of verkopen, nadeel is dat je er een of twee keer belasting over betaald. De eerste keer via inkomstenbelasting en de tweede keer als je vermogen boven de vrijstelling uitkomt. Bij een pensioen product betaal je over deel dat je inlegt geen belasting, maar je kan het niet zo maar opnemen als grootste nadeel.
Ik wil sowieso maar een deel apart houden, precies om de reden die je aangeeft. :)
Ook bedankt voor alle waardevolle input!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het is niet zozeer De Giro zelf die dividendlekkage heeft. Fondsen die dividendlekkage hebben, hebben dat bij alle brokers.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
Kortgeleden het nieuws dat PSXP opgaat in PSX, je krijgt 0,5 PSX terug voor 1 PSXP, dit alles staat gepland voor Q1 2022.

Nu mijn vraag: hoe registreer je zoiets in Portfolio Performance?

Dit gaat natuurlijk ook op voor T, wat onderdelen afstoot en waarbij je aandelen krijgt van de nieuwe bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 10:43
Tesla ook vandaag weer +5% (vanwege nieuwe Ganfeng deal en space ex?) in 2 weken tijd van -20 naar +45%. Critici vonden tesla op 800 al zwaar overgewaardeerd. Wanneer denken jullie dat deze rally gaat stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

thamac schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:44:
Kortgeleden het nieuws dat PSXP opgaat in PSX, je krijgt 0,5 PSX terug voor 1 PSXP, dit alles staat gepland voor Q1 2022.

Nu mijn vraag: hoe registreer je zoiets in Portfolio Performance?
Gewoon met een sell en een buy. Je kan het ook doen met een Delivery (Outbound) en Delivery (Inbound) maar het resultaat is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
Zr40 schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:17:
[...]

Gewoon met een sell en een buy. Je kan het ook doen met een Delivery (Outbound) en Delivery (Inbound) maar het resultaat is hetzelfde.
Sell & Buy had ik zelf ook al aan gedacht mbt PSXP -> PSX, helder. Maar dan hoe om te gaan met het afsplitsen van activiteiten van T? Daar krijg je een extra positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
MagniArtistique schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:13:
Tesla ook vandaag weer +5% (vanwege nieuwe Ganfeng deal en space ex?) in 2 weken tijd van -20 naar +45%. Critici vonden tesla op 800 al zwaar overgewaardeerd. Wanneer denken jullie dat deze rally gaat stoppen?
Critici vonden het 2 jaar geleden ook zwaar overgewaardeerd en is inmiddels x20 gegaan. Ik weet niet of je hun expertise serieus moet nemen. Zelf weet ik natuurlijk ook niet waar het heen gaat maar zie nog genoeg potentie om in mijn positie te blijven. Bijkopen ben ik bewust al een tijd geleden mee gestopt en moet gek lopen dat ik extra ga uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

thamac schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:20:
[...]

Sell & Buy had ik zelf ook al aan gedacht mbt PSXP -> PSX, helder. Maar dan hoe om te gaan met het afsplitsen van activiteiten van T? Daar krijg je een extra positie.
Die is lastiger vanwege de manier hoe PP werkt. Als je rendement op portfolioniveau correct wil houden dan klopt het rendement voor de nieuwe positie niet.

Wil je het op portfolioniveau juist hebben, dan voer je dit in als een Delivery (Inbound) met een waarde van 0. De nieuwe stukken "betaal" je middels de koersdaling van T na de afsplitsing.

Als je in plaats van 0 de werkelijke waarde invult, dan beschouwt PP dit als een storting. Maar omdat de koers van T daalt vanwege de afsplitsing, zorgt dit er voor dat PP een verlies toont dat je in werkelijkheid niet hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 01-11-2021 17:46 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 22:07
Deveon schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:27:
[...]

Critici vonden het 2 jaar geleden ook zwaar overgewaardeerd en is inmiddels x20 gegaan. Ik weet niet of je hun expertise serieus moet nemen. Zelf weet ik natuurlijk ook niet waar het heen gaat maar zie nog genoeg potentie om in mijn positie te blijven. Bijkopen ben ik bewust al een tijd geleden mee gestopt en moet gek lopen dat ik extra ga uitbreiden.
Volgens de Tesla bulls van twee jaar geleden hadden we nu robo taxis, full self driving, semi truck, cybertruck, roadster 2.0 etc ;)

https://www.ft.com/conten...c8-4bcb-ab99-9343ba36027f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Goh, je zou haast zeggen dat er de afgelopen 2 jaar iets gebeurd is waar niemand de gevolgen van kon weten.. 8)7

Nu weet ik niet wat er achter die link staat, maar bovenstaande gebeurtenis heeft natuurlijk ook enorm veel impact gehad op de koers van Tesla. Enige waarvan de tijdslijn erg scheef van loopt is FSD, maar zie de meeste dat ook totaal niet meewegen in de modellen. Enkel Ark Invest (muv bear case) maar die kijkt enkele jaren vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-05 15:52

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik ben geïnteresseerd in de zogenoemde carbon credits, maar kan eigenlijk nergens vinden waar ik in NL een dergelijke ETF kan aanschaffen. Ik kom bijvoorbeeld deze: https://markets.businessi...b-carbon-etn-us06747c3227 die op Europese Carbon Credits zou moeten slaan. Maar veel verder kom ik niet. Weet iemand hier meer over?

Ik vind ook https://kraneshares.com/keua/, maar deze is (zo lijkt het) ook nergens te koop.
Dat is toch raar?

[ Voor 14% gewijzigd door Kuusj op 01-11-2021 22:24 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze maand (okt)
Vorige maand (sep)
YTD
Since inception
Totaal rendement
+15,00%
–3,30%
+34,80%
+225,32%
Hoogste prestaties
NET, +73,10%
TSLA, +43,86%
SEDG, +33,92%
UPST, +40,87%
MDB, +22,74%
SIVB, +17,92%
FTNT, +139,29%
MRNA, +123,03%
SWAV, +117,09%
TSLA, +1651,36%
SHOP, +893,00%
NVDA, +669,42%
Laagste prestaties
CWEB, –17,17%
SFIX, –13,27%
CHGG, –12,49%
CWEB, –18,44%
CHGG, –16,63%
FIVE, –15,26%
SKLZ, –57,72%
SAM, –52,95%
CWEB, –47,78%
CWEB, –92,01%
SKLZ, –57,72%
SAM, –52,95%
Aantal posities
Aandelen 166×
Opties 15×
Aandelen 163×
Opties 16×

Transacties
Aandelen 3×
Opties 3×

Aandelen 3×
Opties 3×

Transactiekosten
€ 4,08
€ 3,59
Margin en risico (hover voor uitleg)
Portfolio delta
196,4%
208,1%
Initial Margin
56,4%
62,4%
Maintenance Margin
34,5%
38,1%

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202111.png
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/pa-202111-maand.png

Oktober 2021 staat in de top 5 maanden tot dusver, wat rendement betreft. +15%! Hierdoor zijn margin en leverage ook weer redelijk gedaald deze maand.

De grootste stijger deze maand is ... nee, niet TSLA! :P Het is NET met +73,1%. Waarachtig, en dat zonder enig nieuws. Als dat een indicatie is van wat men verwacht van de aanstaande kwartaalcijfers donderdag... TSLA vinden we terug op de tweede plaats, met +43,9%. Wat kan ik zeggen? Ik kan een grap maken over een recentelijk failliet autoverhuurbedrijf dat zomaar even 100.000 auto's bestelt, maar ook voor dat nieuws steeg het aandeel al. En op drie staat SEDG, ook zonder duidelijk nieuws.

En de dalers. CWEB weet niet van ophouden en daalt nog eens met –17,2%. 't Is zo bijna een penny stock geworden. :+ SFIX levert –13,3% in zonder nieuws, en CHGG –12,5% zonder nieuws.

Wat is er since inception zoal gebeurd? TSLA explodeert in positieve zin van +1117% naar +1651%. SHOP gaat ook iets vooruit van +817% naar +893%. Nieuw op de derde plaats is NVDA met een nette stijging +523% naar +669%. En de oude nummer drie, SE, stijgt van +560% naar +612%, maar dat is niet genoeg om een plaatsje in de top 3 te behouden.

CWEB gaat gewoon door met waar ze goed in zijn en dat is dalen, van –90,4% naar –92,0%. SKLZ herstelt van de daling van vorige maand en stijgt van –62,9% naar –57,7%. SAM doet niet zo veel, en daalt licht van –51,4% naar –52,9%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ko.Kane schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:31:
[...]

Met de opkomst van fractional shares is het denk ik steeds minder relevant om een 'attractieve' bandbreedte aan te houden, aangezien men elk gewenst bedrag kan inleggen met fractional shares.
Klopt ja maar ik geloof dat nog niet alle brokers dat ondersteunen. En dan is het nog steeds lastig met opties. 100 stuks SPY is behoorlijk prijzig. iShares bijvoorbeeld doet wel splits in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
NicNLD schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:44:
[...]

Auteur van de website hier :) dat klopt inderdaad, dit filter heb ik vier dagen geleden toegevoegd. En bedankt voor je feedback v.w.b. de onduidelijkheid dat er iets verborgen wordt, ik zal eens kijken of ik dit beter inzichtelijk kan maken (bijvoorbeeld een tekstje dat X van de in totaal Y combinaties getoond worden met het huidige filter).

[...]

Ha Nic, top dat je de website hebt gemaakt, wordt hier inderdaad veelvuldig naar gelinkt! Nog een suggestie voor een filter: duurzaam beleggen ja of nee. Of iets met ESG uitsluitingen ja of nee (maar ik denk dat voor een heleboel mensen die naar je website komen voor de eenvoud van beleggen de term 'ESG uitsluitingen' niet direct begrijpelijk is...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:10
Kuusj schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:22:
Ik ben geïnteresseerd in de zogenoemde carbon credits, maar kan eigenlijk nergens vinden waar ik in NL een dergelijke ETF kan aanschaffen. Ik kom bijvoorbeeld deze: https://markets.businessi...b-carbon-etn-us06747c3227 die op Europese Carbon Credits zou moeten slaan. Maar veel verder kom ik niet. Weet iemand hier meer over?

Ik vind ook https://kraneshares.com/keua/, maar deze is (zo lijkt het) ook nergens te koop.
Dat is toch raar?
Komt door Mifid-wetgeving. Heb hier enkele maanden geleden ook naar gevraagd. Voorlopig niet mogelijk, lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
Zr40 schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:45:
[...]

Die is lastiger vanwege de manier hoe PP werkt. Als je rendement op portfolioniveau correct wil houden dan klopt het rendement voor de nieuwe positie niet.

Wil je het op portfolioniveau juist hebben, dan voer je dit in als een Delivery (Inbound) met een waarde van 0. De nieuwe stukken "betaal" je middels de koersdaling van T na de afsplitsing.

Als je in plaats van 0 de werkelijke waarde invult, dan beschouwt PP dit als een storting. Maar omdat de koers van T daalt vanwege de afsplitsing, zorgt dit er voor dat PP een verlies toont dat je in werkelijkheid niet hebt.
Helder, dank je wel. Linksom of rechtsom gaat het natuurlijk wel kloppen, maar lijkt het scheef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
flyguy schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:42:
[...]

Komt door Mifid-wetgeving. Heb hier enkele maanden geleden ook naar gevraagd. Voorlopig niet mogelijk, lijkt het.
Je kan een accountje openen bij Firstrade. Heb het net getest, daar kan ik gewoon een order inleggen in GRN of KEUA. Kennelijk denken ze daar wat anders over Mifid (niet veel Europese klanten denk ik) .. Geen supergrote broker, maar niet shady o.i.d.

[ Voor 11% gewijzigd door writser op 02-11-2021 14:58 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 18:20
writser schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:52:
[...]

Je kan een accountje openen bij Firstrade. Heb het net getest, daar kan ik gewoon een order inleggen in GRN of KEUA. Kennelijk denken ze daar wat anders over Mifid (niet veel Europese klanten denk ik) .. Geen supergrote broker, maar niet shady o.i.d.
Heb je daar als Nederlander een account kunnen openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Ja, ik heb daar vorig jaar ofzo een account geopend. Wellicht kan dat nu niet meer, geen idee ..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Laatst online: 00:01

Duinkonijn

Huh?

flipjevandejam schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:11:
[...]

Heb je daar als Nederlander een account kunnen openen?
writser schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:45:
Ja, ik heb daar vorig jaar ofzo een account geopend. Wellicht kan dat nu niet meer, geen idee ..
https://signup.firstrade....ndex.html#/intro?lc=en-us
Supported Regions for International Accounts

Austria
Belgium
China
Czech Republic
Denmark
Finland
France
Germany
Hong Kong
India
Ireland
Israel
Italy
Japan
Macau
Malaysia
Mexico
New Zealand
Norway
Poland
Portugal
Singapore
South Korea
Spain
Sweden
Taiwan
Thailand
United Kingdom
njet

[ Voor 18% gewijzigd door Duinkonijn op 02-11-2021 18:23 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xiaoqi
  • Laatst online: 17-05 20:42
flyguy schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:42:
[...]

Brokers (waar ik zelf een account heb) waar je dit wel kan en die nog steeds NL klanten accepteert:
-Alpaca
-TastyWorks

Tradier is misschien ook een optie.

Je kunt natuurlijk ook liegen voor de professionele status maar ik weet niet hoe moeilijk dat is. De optiemethode gaat niet werken want er is veel te weinig liquidity daar.

[ Voor 3% gewijzigd door xiaoqi op 02-11-2021 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
xiaoqi schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:50:
[...]

Brokers (waar ik zelf een account heb) waar je dit wel kan en die nog steeds NL klanten accepteert:
-Alpaca
Nooit van gehoord. Hoe vind je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
xiaoqi schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:50:
[...]

-Alpaca
-TastyWorks

Tradier is misschien ook een optie.

Je kunt natuurlijk ook liegen voor de professionele status maar ik weet niet hoe moeilijk dat is. De optiemethode gaat niet werken want er is veel te weinig liquidity daar.
Als Tastyworks Nederlanders nog wel accepteert dan is dat ook een optie. Waardeloze interface maar dezelfde backend als Firstrade, Apex Clearing. Die overigens zelf weer via een SPAC naar de beurs proberen te gaan (https://www.apexclearing....s/investor-presentations/).

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiaoqi
Pistachenootje schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:53:
[...]

Nooit van gehoord. Hoe vind je die?
Alpaca heeft een hele simpele maar in ieder geval snelle (ahum.. IB) en werkende interface, maar de broker is vooral gericht op algotraders. Ik heb geen problemen ermee gehad. Naar mijn mening beter dan TastyWorks, tenzij je natuurlijk opties wilt die Alpaca niet aanbiedt.

[ Voor 12% gewijzigd door xiaoqi op 02-11-2021 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
xiaoqi schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:33:
[...]

Alpaca heeft een hele simpele maar in ieder geval snelle (ahum.. IB) en werkende interface, maar de broker is vooral gericht op algotraders. Ik heb geen problemen ermee gehad. Naar mijn mening beter dan TastyWorks, tenzij je natuurlijk opties wilt die Alpaca niet aanbiedt.
Interessant. Bieden ze ook zoiets als SYEP (inkomsten uit stock lending)? Tastyworks heeft dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiaoqi
Pistachenootje schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:38:
[...]

Interessant. Bieden ze ook zoiets als SYEP (inkomsten uit stock lending)? Tastyworks heeft dat niet.
Nee, ik denk dat IB/Binck de enige zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 22:07
xiaoqi schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:22:
[...]

Nee, ik denk dat IB/Binck de enige zijn.
En Binck kan een streep door, want Saxobank doet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Waar unibail maar blijft dalen ondanks fantastische cijfers, zijn de amerikaanse concurrenten (SPG, MAC) aan een waanzinnige opmars bezig.

Macerich tikte gisteren >100% YTD aan, na bijna 17% opmars over 2 dagen, omdat het herstel van winkelcentra zeer sterk verloopt.

Begrijpen doe ik het niet helemaal, waarom URW achterloopt op hele sterke cijfers (zou >90 moeten noteren bij gelijke FFO cijfers als macerich/spg) maar genieten doe ik uiteindelijk wel van de amerikaanse concurrentie in harde euro's.

Maar nu gaat URW ook op de digitale toer, met een nieuwe samenwerking met Servy waar URW een minderheidsbelang heeft genomen. Misschien dat dit dan de koers eens in beweging gaat krijgen?
Wat snipets, bron URW Airports;
Strategic alliance. URW has taken a significant minority stake (undisclosed) in Servy, and sits on the board along with existing shareholders, including traveller experiences and loyalty company Collinson and Servy management.

The results are striking. Despite a -65% fall in passenger traffic at LAX, the first nine months of the LAX Order Now programme (compared to the previous legacy mobile ordering platform in the period from Q2 to Q4 2019) delivered a +146% surge in gross sales, with order per 10,000 passengers rocketing by +302%. Average transaction value climbed by +73%, with stores on the platform increasing by +105% as more partners came onboard.

The companies will also explore the application of the technology and digital hospitality experience at URW’s network of shopping and lifestyle destinations beyond airports, which collectively welcome over 1 billion visits per year.

“The world isn’t just going to be about the four walls of a particular concessionaire’s store again. It’s got to be about engaging customers differently, and using the real estate differently. This sort of digital infrastructure is going to enable us to do that.” – Mike Salzman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 10:51
Xanaroth schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:40:
Waar unibail maar blijft dalen ondanks fantastische cijfers, zijn de amerikaanse concurrenten (SPG, MAC) aan een waanzinnige opmars bezig.

Macerich tikte gisteren >100% YTD aan, na bijna 17% opmars over 2 dagen, omdat het herstel van winkelcentra zeer sterk verloopt.

Begrijpen doe ik het niet helemaal, waarom URW achterloopt op hele sterke cijfers (zou >90 moeten noteren bij gelijke FFO cijfers als macerich/spg) maar genieten doe ik uiteindelijk wel van de amerikaanse concurrentie in harde euro's.

Maar nu gaat URW ook op de digitale toer, met een nieuwe samenwerking met Servy waar URW een minderheidsbelang heeft genomen. Misschien dat dit dan de koers eens in beweging gaat krijgen?
Wat snipets, bron URW Airports;

[...]
Ja zo ken ik er nog 2 uit een andere sector, KHC en BUD. Oke in het verleden hebben 3G/management er een puinhoop gemaakt en teveel schuld gemaakt. Maar voor mij zitten ze nu toch echt in omwenteling. Ook schuldafbouw gaat vrij goed. Koers toont dat naar mijn mening niet maar dat komt wel in H2022 of 2023 naar mijn mening. Ik hou dat dan ook gewoon aan. Er zijn zeker op korte termijn nog wat negatieve zaken (grondstofinflatie) maar op middelange termijn zie ik veel meer positief. KHC krijgt volgend jaar met bijna zekerheid ratingverhoging en dat gaat alles in stroomversnelling brengen. BUD is even wachten daar vermoed ik eind 2022 veel positiefs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

xiaoqi schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:33:
[...]

En hoe maak je daar geld naar over? Ik heb er nu een account geopend, maar enige optie om er geld op te krijgen is via een wire transfer. Tot dusver niet echt een probleem maar het moet in USD worden gestuurd blijkbaar. EDIT: Aha, het kan dus wel, nooit geweten.

[ Voor 21% gewijzigd door Kuusj op 03-11-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kuusj schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:17:
[...]

En hoe maak je daar geld naar over? Ik heb er nu een account geopend, maar enige optie om er geld op te krijgen is via een wire transfer. Tot dusver niet echt een probleem maar het moet in USD worden gestuurd blijkbaar. EDIT: Aha, het kan dus wel, nooit geweten.
Heb je al een IB account? Dan kun je 1x per maand gratis een wire transfer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Pistachenootje schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:53:
[...]

Heb je al een IB account? Dan kun je 1x per maand gratis een wire transfer doen.
Nee, maar heeft dat een voordeel voor bij Alpaca dan?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Miki
Het dividend voor Nothern Trust Emerging markets (NL0011515424) is bekend: €0,16 netto

Zie voor verdere info: https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kuusj schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:27:
[...]

Nee, maar heeft dat een voordeel voor bij Alpaca dan?
Als zij wire transfers accepteren net als Tastyworks dan wel. Kan je gratis geld er naar overmaken. Verder ook goede conversie tussen euro's en dollars bij IB.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
ChillPascal schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:33:
[...]

Een nieuwe maand, nieuwe cijfers

Deze maand (okt)
Vorige maand (sep)
YTD
Totaal rendement
+10.96%
+2.93
+61.44%
Hoogste prestaties
TSLA +42.84%
ADSK +10.75%
ASML +8.45%
RDSA +16.50%
TSLA +7.73%
ARCAD +2.91%
ASML +77.13%
TSLA +66.35%
ARCAD +58.89%
Laagste prestaties
MA -4.04%
BYND -6.50%
SPCE -26.30%
ZM -7.68%
ASML -8.32%
BYND -10.08%
ZM -14.20%
BYND -16.56%
SPCE -61.32%
Ha! Allebei TSLA op 42,84% in de plus!

Deze maand (okt)
Vorige maand (sep)
YTD
Totaal rendement
+10,1%
-2,1%
+59,9%
Hoogste prestaties
TSLA +42,84%
COIN +39,62%
U +19,18%
RDSA +16,68%
TSLA +7,73%
U +1,79%
ALB +87,44%
TSLA +72,50%
RDSA +40,87%
Laagste prestaties
FLOW -11,88%
VALE +0,61%
NTEM +0,75%
VALE -25,24%
COIN -10,24%
ALB -5,47%
COIN -13,27%
VALE -9,76%
U +1,31%

*Alle percentages zijn gemeten met TWR
NTEM = NT Emerging Markets

Woow! Alleen Flowtraders wat rood stond afgelopen maand. Was een prima maand om een aantal posities te sluiten, wat ik ook gedaan heb. Want de markt is behoorlijk greedy weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 10:43
Deveon schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:27:
[...]

Die piek wordt mij wel heel stijl. Heb ze net met -+50% van de hand gedaan. Over een maandje weten we of dat juiste keuze was. Las ook dat herz nog helemaal niet getekend heeft.. eventueel bijkopen na correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonyymm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 16:08
Ik ben aan het kijken om de portefeuille uit te breiden met een of meer bedrijven welke bezig zijn met vernieuwde energie, batterijen of grondstoffen daarvoor. Iemand van jullie daar toevallig al naar gekeken of ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anonyymm schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:15:
Ik ben aan het kijken om de portefeuille uit te breiden met een of meer bedrijven welke bezig zijn met vernieuwde energie, batterijen of grondstoffen daarvoor. Iemand van jullie daar toevallig al naar gekeken of ideeën over?
grondstoffen:
Koper en aluminium zullen veelvoudig nodig zijn.FCX is een van de grootste voor koper en AA voor aluminium.
lithium zijn teveel <kleine> spelers dus ik zou daar voor een etf kiezen, plus ik zie lithium op termijn worden vervangen, solid state batterijen.
Vanadium kan je gebruiken voor grootschalige energie opslag.
waterstof zie ik voorlopig geen heil in, NEL ASA en PLUG power zijn leuk, maar laten zij nou eerst maar eens een keer winst maken.

bedrijven
Vopak is bezig met energieopslag, zijn een pilot begonnen met elestor, maar dat is meer neven activiteit.
Plus Vopak, die grafiek wordt je niet blij van :S die zullen 12 november wel weer als een baksteen zakken.
met als reden de storm in amerika.

Nordex produceert windmolens, en SGL carbon doet veel composiet voor turbinebladen, en andere groene sectoren.

Ergens in china heb je de grootste speler voor een grondstof voor zonnepanelen.

ABB, schakelmateriaal voor infrastructuur, heeft wel last van de grondstoffencrisis

Panasonic maakt voor een deel batterijen, het aandeel gaat zijwaards als je er naar kijkt, omlaag als je koopt. ;(

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
mrc4nl schreef op woensdag 3 november 2021 @ 23:45:
[...]

grondstoffen:
lithium zijn teveel <kleine> spelers dus ik zou daar voor een etf kiezen, plus ik zie lithium op termijn worden vervangen, solid state batterijen.
Misschien wel handig eerst te weten wat solid sate batterijen inhouden. Die gebruiken (vrijwel) allemaal nog steeds een lithium-mix voor de opslag namelijk.

Bijvoorbeeld Quantumscape werkt op basis van een lithium-metaal mix, en voegt zelfs extra lithium component toe:
We believe replacing the conventional graphite anode in lithium-ion batteries with a pure lithium-metal anode is the most effective pathway to increase the energy density of EV batteries and address other key limitations, such as charge time.
Of panasonic welke zich richt op 2 soorten solid state, waar zoals je snel ziet het (net als bij quantumscape) de batterij zelf nog altijd lithium-ion is:
NCA: Cathode material for lithium-ion batteries based on lithium nickelate (nickel/cobalt/aluminum)
NCM: Cathode material for lithium-ion batteries based on a ternary system (nickel/cobalt/manganese)
Cobalt is de grondstof die veel in het nieuws komt waar men vanaf wil danwel omheen willen werken. Maar voor lithium zelf zal nog tientallen jaren veel vraag zijn. Voor gewone opslag zoals thuis, werk, of grotere gecentraliseerde oplossingen zijn er tig mogelijkheden buiten dit materiaal. Maar wanneer de opslag mobiel moet zijn (zoals EV's, laptops, mobieltjes bijvoorbeeld) dan wordt formaat/gewicht combinatie van lithium nog altijd leidend.

De grootste concurrent van lithium gebruik is dan ook iets als Hydrogen Fuel Cells, dus letterlijk een andere energie bron. Binnen echt elektrisch is de concurrentie nu vooral zonnepanelen adaptie (stel je auto ligt er vol mee, heb je minder batterijen nodig) of meer/snellere laadpunten zodat minder opslag nodig is.

Dat laatste is bijvoorbeeld de reden dat mobieltjes relatief goed meekomen; men vind het geen probleem dat ding elke avond aan de oplader te leggen en daardoor blijft benodigd formaat van de accu beperkt.

[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 04-11-2021 14:12 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 211 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij