Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MagniArtistique schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:37:
[...]

Die piek wordt mij wel heel stijl. Heb ze net met -+50% van de hand gedaan. Over een maandje weten we of dat juiste keuze was. Las ook dat herz nog helemaal niet getekend heeft.. eventueel bijkopen na correctie.
Het ging niet zo om het feit dat Hertz de auto's koopt maar dat ze willen kopen. Volgens mij was de stijging van Elon Musk's aandelen op de eerste dag al meer de volledige order van Hertz. Tesla heeft op het moment al enorme levertijden en zijn eerder beperkt in productie dan in vraag. Dat ze willen kopen toont echt er aan dat er een zeer valide businessmodel achter zit om elektrische auto's te verhuren, zeker gezien de klant ook gelijk eenvoudig toegang heeft tot een zorgeloos snellaadnetwerk. Het uitgebreide camerasysteem, veiligheidssystemen en eenvoudig om elke auto opgeladen uit te leveren zal hier waarschijnlijk ook in meegenomen zijn.

Zelf ook even overwogen om te gaan verkopen maar blij dat ik dat niet heb gedaan. Ik heb daarnaast ook een aantal ARK ETFs en laat het "sell high and buy low" wel over aan de professionals terwijl ik zelf lekker passief kijk hoe mijn portfolio groeit.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 04-11-2021 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-09 08:07

bert pit

asdasd

MagniArtistique schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:37:
[...]

Die piek wordt mij wel heel stijl. Heb ze net met -+50% van de hand gedaan. Over een maandje weten we of dat juiste keuze was. Las ook dat herz nog helemaal niet getekend heeft.. eventueel bijkopen na correctie.
Er is inderdaad nog geen getekende overeenkomst voor zover ik weet. Hertz is gewend aan enorme kortingen bij bestelling van dit soort aantallen. Tesla heeft laten weten die korting niet te geven. Armpje drukken op hoog niveau dus. Tesla kan die 100.000 auto's namelijk ook zonder die korting kwijt, dus waarom zou je dan korting geven.

De "pricing power" die uit bovenstaande blijkt wordt ondersteund door de prijsverhoging met 5000 dollar voor enkele long range modellen. Bovendien presenteerde Tesla uitstekende 3e kwartaalcijfers en zal Tesla ondanks alle mondiale problemen in staat zijn om de leveringen dit jaar met meer dan 50% te laten groeien.

Ik zie iets dat te vergelijken is met Apple 12 jaar geleden. Apple zette de trend met iPhone en iPad, Aziaten zoals Samsung kopieerden de technologie, maar konden ondanks een 10 keer zo hoog volume in totaal minder aan de smartphones verdienen dan Apple. Combinatie van innovatie, schaalbaarheid, pricing power, exclusiviteit en een soort heiligdom. Bovendien hebben we het hier alleen nog maar over de auto's.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-09 13:13

Jebus4life

BE User

Alright, leuke dagen voor mijn portefeuille: September was een serieuze tegenvaller. Maar inmiddels zowat alle verliezen goedgemaakt (y)

Weinig transacties:
Uit:
MunichRe heeft mijn target van €263,50 aangetikt dus het "te grote" gedeelte van mijn positie verkocht (bij de dip omtrent de stormen in België/Duitsland stevig bijgekocht omdat ik weinig/geen twijfel had dat er een vlot herstel zou volgen). Makkelijke 15% winst gepakt daar. Inmiddels is mijn positie opnieuw genormaliseerd (5% van portefeuille)

In:
Geld dat ik uit MunichRe gehaald heb gaat 1 op 1 richting Tessenderlo Group (Chemisch bedrijf in België ~1.4 miljard market cap) waar ik me wat heb ingelezen:

Verder heb ik nog wat cash aan de kant staan, dat zal oftewel naar Bristol Myers Squibb of naar Lockheed Martin stromen waar ik al langer een positie wil innemen...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:39
bert pit schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:30:
[...]

Er is inderdaad nog geen getekende overeenkomst voor zover ik weet. Hertz is gewend aan enorme kortingen bij bestelling van dit soort aantallen. Tesla heeft laten weten die korting niet te geven. Armpje drukken op hoog niveau dus. Tesla kan die 100.000 auto's namelijk ook zonder die korting kwijt, dus waarom zou je dan korting geven.

De "pricing power" die uit bovenstaande blijkt wordt ondersteund door de prijsverhoging met 5000 dollar voor enkele long range modellen. Bovendien presenteerde Tesla uitstekende 3e kwartaalcijfers en zal Tesla ondanks alle mondiale problemen in staat zijn om de leveringen dit jaar met meer dan 50% te laten groeien.

Ik zie iets dat te vergelijken is met Apple 12 jaar geleden. Apple zette de trend met iPhone en iPad, Aziaten zoals Samsung kopieerden de technologie, maar konden ondanks een 10 keer zo hoog volume in totaal minder aan de smartphones verdienen dan Apple. Combinatie van innovatie, schaalbaarheid, pricing power, exclusiviteit en een soort heiligdom. Bovendien hebben we het hier alleen nog maar over de auto's.
Met het grote verschil dat het marktaandeel van Apple enorm was. De door jou genoemde schaalbaarheid zie ik juist niet in het businessmodel van Tesla. Dat komt tot uitdrukking in het feit dat ze niet aan de vraag kunnen voldoen. Concurrentie heeft alle tijd om inhaalslag te maken. Maar goed, ik roep al jaren dat dit één van de meest opgeblazen aandelen is die ik ken, maar wie weet zie ik wel iets over het hoofd. Op dat hoofd zit in ieder geval geen enkele haar die het aandeel Tesla durft te shorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Voor de schaalbaarheid van Tesla kan je het beste kijken hoe de bruto marge zich afgelopen tijd ontwikkeld heeft. Voor een massaproductie model is dat ongekend, laat staan voor elektrische auto's. Dit is deels dankzij het ontwerpen voor de productielijn en andere kant om nieuwe fabrieken te bouwen die ontworpen zijn op efficiency. Giga Shanghai heeft al getoond dat het enorm veel efficiënter kan dan de fabriek in Fremont die ze overgenomen hebben van GM(?). Vervolgens passen ze de lessen uit Shanghai toe op de fabrieken in Austin en Berlijn om verder te besparen op het productieproces met bijvoorbeeld de "gigapress" (van IDRA) waarin ze hun eigen ontwikkelde aluminium inspuiten. Hiermee lijkt Tesla continue door te borduren op zo voordelig mogelijk een auto te maken.

Terwijl ze blijven investeren in die efficiency hebben ze ook nog de ontwikkelingen op gebied van autonoom rijden, eigen batterijproductie en Solarroof lopen. Dat naast het uitbreiden van twee naar vier fabrieken en het kopen van een miljard aan crypto weten ze dat nog steeds de schuld van Giga Shanghai versneld af te lossen. Met de enorme cashflow vanuit de verkoop van auto's (al helpt ophalen op de beurs met bizarre waardering ook) en minimale schulden lijkt er op het moment weinig in de weg te leggen voor Tesla om door te groeien, zeker nu de levertijden en prijzen van de auto's alleen maar op lopen.

PS: Dit staat trouwens los van de kwaliteit van de auto's. Als aandeelhouder vind ik het alleen interessant om te zien dat de capaciteit opgekocht wordt en ondanks dat er zeer capabele concurrenten te krijgen zijn betwijfel ik of daar z'n sterke businesscase achter zit als bij Tesla.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:17
Deveon schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:08:
Voor de schaalbaarheid van Tesla kan je het beste kijken hoe de bruto marge zich afgelopen tijd ontwikkeld heeft. Voor een massaproductie model is dat ongekend, laat staan voor elektrische auto's. Dit is deels dankzij het ontwerpen voor de productielijn en andere kant om nieuwe fabrieken te bouwen die ontworpen zijn op efficiency. Giga Shanghai heeft al getoond dat het enorm veel efficiënter kan dan de fabriek in Fremont die ze overgenomen hebben van GM(?). Vervolgens passen ze de lessen uit Shanghai toe op de fabrieken in Austin en Berlijn om verder te besparen op het productieproces met bijvoorbeeld de "gigapress" (van IDRA) waarin ze hun eigen ontwikkelde aluminium inspuiten. Hiermee lijkt Tesla continue door te borduren op zo voordelig mogelijk een auto te maken.

Terwijl ze blijven investeren in die efficiency hebben ze ook nog de ontwikkelingen op gebied van autonoom rijden, eigen batterijproductie en Solarroof lopen. Dat naast het uitbreiden van twee naar vier fabrieken en het kopen van een miljard aan crypto weten ze dat nog steeds de schuld van Giga Shanghai versneld af te lossen. Met de enorme cashflow vanuit de verkoop van auto's (al helpt ophalen op de beurs met bizarre waardering ook) en minimale schulden lijkt er op het moment weinig in de weg te leggen voor Tesla om door te groeien, zeker nu de levertijden en prijzen van de auto's alleen maar op lopen.

PS: Dit staat trouwens los van de kwaliteit van de auto's. Als aandeelhouder vind ik het alleen interessant om te zien dat de capaciteit opgekocht wordt en ondanks dat er zeer capabele concurrenten te krijgen zijn betwijfel ik of daar z'n sterke businesscase achter zit als bij Tesla.
Ik vind Tesla ook een super interessant bedrijf, maar de waardering is simpelweg waanzinnig.
Een P/E van 400 op dit moment, wat voor rendement verwacht je dan nog de komende jaren?
Als je gaat berekenen wat Tesla over pak hem beet 10 jaar aan omzet moet draaien om als aandeelhouder zeg 10% rendement per jaar te maken dan kom je echt op absurde aantallen uit.
Dit zegt uiteraard niet dat het aandeel niet nog eens kan verdubbelen of nog meer maar ik denk dat het aannemelijker is dat het rendement over de komende 10 jaar niet geweldig gaat zijn (understatement).

Die "enorme" cashflow valt overigens ook wel mee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:11

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Tja en dan staat er weer ongeveer 13% erbij bij Nvidia. AMD doet het ook niet slecht. Gemiddeld over mijn portfolio weer 5.6% erbij. Moet eerlijk bekennen dat het met dit soort stijgingen toch steeds ongemakkelijker aan begint te voelen. Niet dat ik het erg vind op een dag nog even een week loon erbij te verdienen door niks te doen maar toch. Hoe hoger je stijgt hoe harder je kan vallen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 20:50

Zjemm

...

Qunix schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:21:
[...]

Ha! Allebei TSLA op 42,84% in de plus!

Deze maand (okt)
Vorige maand (sep)
YTD
Totaal rendement
+10,1%
-2,1%
+59,9%
Hoogste prestaties
TSLA +42,84%
COIN +39,62%
U +19,18%
RDSA +16,68%
TSLA +7,73%
U +1,79%
ALB +87,44%
TSLA +72,50%
RDSA +40,87%
Laagste prestaties
FLOW -11,88%
VALE +0,61%
NTEM +0,75%
VALE -25,24%
COIN -10,24%
ALB -5,47%
COIN -13,27%
VALE -9,76%
U +1,31%

*Alle percentages zijn gemeten met TWR
NTEM = NT Emerging Markets

Woow! Alleen Flowtraders wat rood stond afgelopen maand. Was een prima maand om een aantal posities te sluiten, wat ik ook gedaan heb. Want de markt is behoorlijk greedy weer.
kijk dit soort overzichtjes zijn leuk.....

ik beleg maandelijks in NT fondsen bij de ABN (zelf beleggen)

in de ABN app en binnen online bankieren is het overzicht van de beleggingen en de resultaten echter best summier.
Je kan eigenlijk alleen je resultaat per jaar bekijken.

iemand een idee hoe ik resultaten per maand zou kunnen vast leggen?

opensecure.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zjemm schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:41:
[...]

in de ABN app en binnen online bankieren is het overzicht van de beleggingen en de resultaten echter best summier.

Excel? Of Portfolio Performance als je het wat uitgebreider aan wilt pakken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:46
Gearloose schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:59:
[...]

Ik vind Tesla ook een super interessant bedrijf, maar de waardering is simpelweg waanzinnig.
Een P/E van 400 op dit moment, wat voor rendement verwacht je dan nog de komende jaren?
Als je gaat berekenen wat Tesla over pak hem beet 10 jaar aan omzet moet draaien om als aandeelhouder zeg 10% rendement per jaar te maken dan kom je echt op absurde aantallen uit.
Dit zegt uiteraard niet dat het aandeel niet nog eens kan verdubbelen of nog meer maar ik denk dat het aannemelijker is dat het rendement over de komende 10 jaar niet geweldig gaat zijn (understatement).

Rendement uit aandelen komt niet alleen uit dividendbetalingen.
Om over de komende 10 jaar een rendement van 10% te halen moet het aandeel 159% stijgen. Met $0 dividend.
Ik heb nu 3000% rendement over 5 jaar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Zjemm schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:41:
[...]

Dit soort overzichtjes leidt alleen maar af, zeker als je in lange termijn fondsen zit zoals in de bekende NT fondsen. Eigenlijk moet je ABN dankbaar zijn en moeten vragen of ze alleen 5 jarige overzichten kunnen maken. Set and forget :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 20:50

Zjemm

...

Dat is dan ook wel weer zo ja 🤪

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
RocketKoen schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:51:
[...]

Om over de komende 10 jaar een rendement van 10% te halen moet het aandeel 159% stijgen. Met $0 dividend.
Ik heb het toch niet over dividend?

Als het aandeel over 10 jaar op 3110 dollar moet staan om je 10% te halen, reken dan eens uit wat de omzet van Tesla moet zijn volgens de huidige waarderingsmultiples.
Neem dan ook de verwatering van aandelen mee en leg mij dan maar eens uit of dat een realistisch scenario is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Gearloose schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:22:
[...]

Ik heb het toch niet over dividend?

Als het aandeel over 10 jaar op 3110 dollar moet staan om je 10% te halen, reken dan eens uit wat de omzet van Tesla moet zijn volgens de huidige waarderingsmultiples.
Neem dan ook de verwatering van aandelen mee en leg mij dan maar eens uit of dat een realistisch scenario is.
De omzet die nodig is voor $3110 bij gelijkblijvende multiples halen ze al over 1,5 jaar.
En verwatering van aandelen vindt plaats bij de uitgifte van nieuwe aandelen. Waarom zou Tesla nieuwe aandelen uitgeven?
Hoe denk jij dat mensen geld verdienen met het investeringen in een bedrijf?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08 15:50
RocketKoen schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:31:
[...]

En verwatering van aandelen vindt plaats bij de uitgifte van nieuwe aandelen. Waarom zou Tesla nieuwe aandelen uitgeven?
Goedkoop kapitaal ophalen. Met deze koersen een goede reden. Je moet het wel als bedrijf kunnen investeren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
jerh schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:50:
[...]

Goedkoop kapitaal ophalen. Met deze koersen een goede reden. Je moet het wel als bedrijf kunnen investeren.....
Ze hebben 10 miljard per jaar positieve cashflow en ebita. En een Capex van minder dan 6 miljard over dezelfde periode.
Geen reden om aandelen uit te geven.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:28
RocketKoen schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:45:
[...]

Ze hebben 10 miljard per jaar positieve cashflow en ebita. En een Capex van minder dan 6 miljard over dezelfde periode.
Waarom hebben ze dan 11 maanden geleden nog 5 miljard opgehaald middels nieuwe aandelen?
https://www.reuters.com/a...hree-months-idUSKBN28I1FP

Let wel, ik heb geen specifieke interesse in Tesla dus ben een leek op dit gebied.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gearloose
RocketKoen schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:31:
[...]

De omzet die nodig is voor $3110 bij gelijkblijvende multiples halen ze al over 1,5 jaar.
Hoe denk jij dat mensen geld verdienen met het investeringen in een bedrijf?
Ok, dan heb jij een andere rekenmachine dan ik.
Zelfs als Tesla de komende 2 jaar met 50% per jaar groeit, kom je nog niet aan de benodigde omzet om bij een P/E van 400(!) op een prijs van 3110 uit te komen.
Kan tesla 50% per jaar groeien? Vast wel, maar als bedrijven groter worden neemt de groei vaak af.
En dan gaan we er voor het gemak vanuit dat Tesla geen nieuwe aandelen uitgeeft.
Want inderdaad, waarom zouden ze?
Nou ja misschien omdat Tesla eigenlijk altijd nieuwe aandelen uitgeeft.
Afgelopen jaar nog een slordige 5% nieuwe aandelen en gemiddeld over de laatste 5 jaar 6,5% per jaar.

En hoe ik denk dat mensen geld verdienen met investeren?
Dividend is inderdaad een manier, de andere is simpelweg koerswinst.
Daar komt ook mijn 10% vandaan, ik bereken de prijs die ik vandaag moet betalen rekening houdend met aannames rond groei, marges, etc en mijn discount factor is dan 10%.
Oftewel die 10% per jaar is mijn gewenste rendement.

Nogmaals, ik haat absoluut niet op Tesla. Ik gun iedereen ook zijn winsten.
Maar het past niet in mijn straatje vanwege de gigantisch hoge waardering.
Wellicht is het een trauma omdat toen ik net lekker 2 jaar aan het beleggen was de dotcom crash voor mijn kiezen kreeg en daar veel geld kwijt ben geraakt.
De dingen die ik nu hoor zijn eigenlijk precies hetzelfde als die ik toen hoorde.
Ik ben er op een harde manier achter gekomen dat waarderingen er wel degelijk toe doen.
Een P/E van 400 waar de gemiddeldes over langere tijd rond de 15 liggen doet bij mij de alarmbellen afgaan.
En wellicht is Tesla de kip met de gouden eieren maar als je in 30 bedrijven investeert met dezelfde waardering als Tesla dan ben ik er vrij zeker van dat je rendement tegen gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Eens, al denk ik als je de cijfers van alle EV spelers naast elkaar legt dat de waardering van Tesla nog meevalt. Het succes van Tesla is bij de kleinere EV spelers al ingecalculeerd en ik zie dan ook zeker een EV bubbel. Alleen geen idee wanneer deze EV bubbel gaat barsten, maar als het gebeurt zal ik overwegen om mijn positie uit te breiden (nu niet).

Ook uit de dotcom bubbel kwamen winnaars en Tesla doet zoveel meer dan een auto ontwerpen en er elektrische aandrijflijn in bouwen. De EV winnaars van morgen zullen zelf de aandrijflijn moeten maken, daar zitten de echte marges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 22:07
Gearloose schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:59:
[...]

Een P/E ratio van 400 valt mee met een P/E ratio van meer dan 6000 van HQY:

https://www.marketbeat.com/market-data/high-pe-stocks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Kuusj schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:59:
Tja en dan staat er weer ongeveer 13% erbij bij Nvidia. AMD doet het ook niet slecht. Gemiddeld over mijn portfolio weer 5.6% erbij. Moet eerlijk bekennen dat het met dit soort stijgingen toch steeds ongemakkelijker aan begint te voelen. Niet dat ik het erg vind op een dag nog even een week loon erbij te verdienen door niks te doen maar toch. Hoe hoger je stijgt hoe harder je kan vallen.
Inderdaad, je ziet de laatste tijd sommige aandelen veel te hard stijgen net zoals rond de eeuwwisseling.
Toen gingen voornamelijk tech bedrijven skyhigh. Na een tijdje gingen de koersen als een baksteen omlaag.
Kan mij herinneren dat ik toen bij de Postbank een tech beleggingsfonds had gekocht. Na de crash was er 90% van verdampt... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RocketKoen schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:51:
[...]

je hebt je inlge met 30x vervoudigd in 5 jaar tijd? Waarin beleg jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:40

mrc4nl

Procrastinatie expert

phantom09 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:53:
[...]

bubbels denk ik :+
Uitstappen voordat ie knapt, en dan op naar de volgende

maar serieus, ik vind het best teleurstellend om te zien dat met de lage rente zoveel waardering zit in bedrijven/spacs die nog geen cent winst hebben gemaakt (en dat komende jaren ook niet gaan doen) Terwijl bedrijven die recordwinsten boeken zo worden afgestraft. -O- (Ternium,ZIM)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik zie bij Degiro al meer dan twee maanden geen dagresultaat (kolommen +/- en +/-%) meer bij het aandeel Fugro, dat in mijn favorieten lijst staat :?
Degiro zegt hier niets aan te kunnen doen, aangezien het probleem bij haar koersenleverancier ligt en al langere tijd gewerkt wordt aan een oplossing.

Hebben jullie hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 17:20
[...]

Post-split bedragen stond Tesla op 11 november 2016 op $37,71 en vandaag de dag op $1230. Dat is 3161,5%. Gezien de discussie over Tesla ging durf ik wel een gokje te wagen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
freakaleek schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 00:20:
[...]

Waarom hebben ze dan 11 maanden geleden nog 5 miljard opgehaald middels nieuwe aandelen?
https://www.reuters.com/a...hree-months-idUSKBN28I1FP

Let wel, ik heb geen specifieke interesse in Tesla dus ben een leek op dit gebied.
Dat was 11 maanden geleden. Is vooral gebruikt om openstaande schulden versneld af te lossen. En toen was de cashflow ook nog veel lager.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Dat is mijn rendement van 1 aandeel (Tesla).
Over mijn gehele portefeuille heb ik een totaal rendement van 865% (true-time-weighted) of 560% absoluut (huidige waarde vs totale inleg).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 20:40
Tanooki schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:15:
Ik zie bij Degiro al meer dan twee maanden geen dagresultaat (kolommen +/- en +/-%) meer bij het aandeel Fugro, dat in mijn favorieten lijst staat :?
Degiro zegt hier niets aan te kunnen doen, aangezien het probleem bij haar koersenleverancier ligt en al langere tijd gewerkt wordt aan een oplossing.

Hebben jullie hier ook last van?
In mn portefeuille werkt het dagresultaat van fugro wel, zet ik het aandeel in mn favorietenlijst dan werkt het in die lijst inderdaad niet. Vreemd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
@roda_djavulen dank voor het checken. Klinkt niet echt als een probleem bij de koersenleverancier dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 20:40
Nee, lijkt eerder op een probleem van degiro zelf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-08 22:17
De afgelopen drie jaar heb ik flinke rendementen behaald met zelf beleggen + een paar fondsen. ( 2019 32%, 2020 28%, dit jaar tot nu toe 21%. ) Het afgelopen jaar heb ik vooral posities verkocht.

Ik besef dat de bovenstaande rendementen waarschijnlijk te wijten zijn aan beginnersgeluk en ik heb nu een aardige drempel opgeworpen voor mezelf om weer te gaan beleggen. Een paar jaar geleden dacht ik nog logica te zien in de markt, nu ben ik het overzicht helemaal kwijt.

Hoe gaan jullie daar mee om? Tijdelijk in laag risico beleggingsfondsen instappen? VWRL oid?
Ben al tevreden als ik de inflatie ietwat kan compenseren.

[ Voor 4% gewijzigd door AquaPlanning op 05-11-2021 16:07 ]

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-09 20:26
Vandaag precies een jaar bezig met beleggen.
mede dankzij het volgen van dit topic en het lezen van diverse boeken en volgen van youtube kanalen. Heb ik de wereld van het beleggen ontdekt.
Nu waren de omstandigheden natuurlijk bizar goed en ben ik zeer tevreden met het resultaat na 1 jaar.
dit is ruim meer als de beoogde 3% rendement en 1% dividend en daar ben ik natuurlijk heel blij mee.
Ik ben me er wel van bewust dat dit echt uitzonderlijk is en weinig te maken heeft met mijn persoonlijke beleggingscapaciteiten.

dividend
ongerealiseerde winst

1,4%
12,3%

Mijn portefolio ziet er inmiddels zo uit.

ABN AMRO BANK N.V.
ASR Nederland
Flow Traders
Heijmans
Heineken
Philips Koninklijke
PROSUS
Royal Dutch Shell A
UNIBAIL-RODAMCO-W...
UNILEVER PLC
iShares BRIC 50 UETF
iShares MSCI Euro ETF
iShares S&P 500 U...
Vanguard FTSE All world
vrije ruimte
3,6%
2,6%
2,9%
2,4%
1,1%
2,3%
4,0%
5,5%
2,3%
2,5%
7,0%
13,5%
13,4%
33,3%
3,5%

[ Voor 4% gewijzigd door Codeoranje op 05-11-2021 20:17 ]

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rangatang
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Codeoranje schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:07:
Vandaag precies een jaar bezig met beleggen.
mede dankzij het volgen van dit topic en het lezen van diverse boeken en volgen van youtube kanalen. Heb ik de wereld van het beleggen ontdekt.
Nu waren de omstandigheden natuurlijk bizar goed en ben ik zeer tevreden met het resultaat na 1 jaar.
dit is ruim meer als de beoogde 3% rendement en 1% dividend en daar ben ik natuurlijk heel blij mee.
Ik ben me er wel van bewust dat dit echt uitzonderlijk is en weinig te maken heeft met mijn persoonlijke beleggingscapaciteiten.

totale portefuille
inleg
dividend
ongerealiseerde winst

xxxxxx

1,4%
12,3%

Mijn portefolio ziet er inmiddels zo uit.

ABN AMRO BANK N.V.
ASR Nederland
Flow Traders
Heijmans
Heineken
Philips Koninklijke
PROSUS
Royal Dutch Shell A
UNIBAIL-RODAMCO-W...
UNILEVER PLC
iShares BRIC 50 UETF
iShares MSCI Euro ETF
iShares S&P 500 U...
Vanguard FTSE All world
vrije ruimte
3,6%
2,6%
2,9%
2,4%
1,1%
2,3%
4,0%
5,5%
2,3%
2,5%
7,0%
13,5%
13,4%
33,3%
3,5%
Beter geen bedragen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:49

Zenix

BOE!

AquaPlanning schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:06:
De afgelopen drie jaar heb ik flinke rendementen behaald met zelf beleggen + een paar fondsen. ( 2019 32%, 2020 28%, dit jaar tot nu toe 21%. ) Het afgelopen jaar heb ik vooral posities verkocht.

Ik besef dat de bovenstaande rendementen waarschijnlijk te wijten zijn aan beginnersgeluk en ik heb nu een aardige drempel opgeworpen voor mezelf om weer te gaan beleggen. Een paar jaar geleden dacht ik nog logica te zien in de markt, nu ben ik het overzicht helemaal kwijt.

Hoe gaan jullie daar mee om? Tijdelijk in laag risico beleggingsfondsen instappen? VWRL oid?
Gaan beginnen met beleggen, dat kan in die fondsen inderdaad. Drie jaar speculeren met geluk is geen beleggen. Tijd om dat te leren en vervolgens 20 jaar te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:12
AquaPlanning schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:06:
Wereldwijd gespreid beleggen, maandelijks inleggen wat je niet nodig hebt en dat op lange termijn volhouden.

Vwrl is niet slecht maar er zijn goedkopere opties. Zie: https://www.indexfondsenvergelijken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RocketKoen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:52:
[...]

Dat is mijn rendement van 1 aandeel (Tesla).
Over mijn gehele portefeuille heb ik een totaal rendement van 865% (true-time-weighted) of 560% absoluut (huidige waarde vs totale inleg).
Oh, maar dan is je rendement geen 500% maar 865/560= iets meer dan 50%. Een heel groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
phantom09 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:47:
[...]

Oh, maar dan is je rendement geen 500% maar 865/560= iets meer dan 50%. Een heel groot verschil.
50% per jaar ja. Sinds ik ben begonnen met beleggen.
Mede omdat ik in het begin een hoop "veilige" beleggingen had.
En de afgelopen jaren een paar investeringen heb gedaan die zijn gehalveerd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RocketKoen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:58:
[...]

50% per jaar ja. Sinds ik ben begonnen met beleggen.
Mede omdat ik in het begin een hoop "veilige" beleggingen had.
En de afgelopen jaren een paar investeringen heb gedaan die zijn gehalveerd.
50% per jaar??

Je geeft aan dat je inleg met 560% gestegen is (van van zeg 1000 euro naar 5000 euro) en je huidige waarde 865% (dus 8650 euro). Dat is 50% stijging en dat in 5 jaar.
Dan kloppen je cijfers niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
phantom09 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:08:
[...]

50% per jaar??

Je geeft aan dat je inleg met 560% gestegen is (van van zeg 1000 euro naar 5000 euro) en je huidige waarde 865% (dus 8650 euro). Dat is 50% stijging en dat in 5 jaar.
Dan kloppen je cijfers niet.
Nee...
Die €1000 heb ik 5 jaar geleden ingelegd. Sindsdien heb ik nog 5 keer €200 ingelegd verspreid over 5 jaar.
Die €2000 aan inleg is nu €10.600 waard (de 560%). Maar als je compenseert voor de latere inleg van de 5 keer €200 (TTR berekening) dan is het 865%.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
RocketKoen schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:45:
[...]

Ik zie voor 2021 t.m q3 6,6 mld aan positieve cashflow uit operations en 6 mld aan investeringen.

Waar haal jij die 10 mld vandaan. Neem je toevallig q4 2020 mee, waar 5 mld binnenkwam via aandelen uitgifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RocketKoen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:18:
[...]

Nee...
Die €1000 heb ik 5 jaar geleden ingelegd. Sindsdien heb ik nog 5 keer €200 ingelegd verspreid over 5 jaar.
Die €2000 aan inleg is nu €10.600 waard (de 560%). Maar als je compenseert voor de latere inleg van de 5 keer €200 (TTR berekening) dan is het 865%.
Hoe haal je rendement van 50% per jaar? Leg je beperkt in een paar bedrijven in die het goed doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
DIJK schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:31:
[...]

Ik zie voor 2021 t.m q3 6,6 mld aan positieve cashflow uit operations en 6 mld aan investeringen.

Waar haal jij die 10 mld vandaan. Neem je toevallig q4 2020 mee, waar 5 mld binnenkwam via aandelen uitgifte?
Ik keek naar de TMT uit het laatste kwartaalverslag.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
phantom09 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:38:
[...]

Hoe haal je rendement van 50% per jaar? Leg je beperkt in een paar bedrijven in die het goed doen?
Ik beleg in een beperkt aantal bedrijven. En 1 daarvan heeft het de afgelopen 2 jaar heel goed gedaan.
Zie hier mijn maandelijks rendement voor de afgelopen 5 jaar.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OUeDrz0.png

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:13

-CJ

Not remastered

RocketKoen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:01:
[...]

Ik beleg in een beperkt aantal bedrijven. En 1 daarvan heeft het de afgelopen 2 jaar heel goed gedaan.
[Afbeelding]
Hoe heb je die grafiek gemaakt? Ziet er mooi uit zo.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Nu online
RocketKoen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:58:
[...]

Ik keek naar de TMT uit het laatste kwartaalverslag.
Dan heb je niet goed gekeken. De cash flow uit operations min capex is minder dan 1 mld over 3 kwartalen.

[ Voor 7% gewijzigd door DIJK op 05-11-2021 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
-CJ schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:04:
[...]

Hoe heb je die grafiek gemaakt? Ziet er mooi uit zo.
Portfolio performance. https://www.portfolio-performance.info/

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RocketKoen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:01:
[...]

[Afbeelding]
Mag ik weten in welke bedrijven je investeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
phantom09 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:23:
[...]

Mag ik weten in welke bedrijven je investeert?
TSLA (de grote winnaar)
NNESA.AS (breed fonds, in plaats van VTI/VXUS)
CRSP & PACB (genomics, staat nu op verlies. Ik hoop dat dit over 5 tot 10 jaar enorm is)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RocketKoen schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:40:
[...]

TSLA (de grote winnaar)
NNESA.AS (breed fonds, in plaats van VTI/VXUS)
CRSP & PACB (genomics, staat nu op verlies. Ik hoop dat dit over 5 tot 10 jaar enorm is)
Met CRSP & PACB sta je op verlies, NNESA.AS is een breed fonds wat geen extreme rendement heeft opgeleverd, dus de winst haal je van Tesla vandaan.
Ik weet niet hoeveel % dit van je portfolio is, maar probeer niet alle eieren in 1 mandje te stoppen.
Mocht het erg slecht gaan met Tesla, dan zakt je gehele rendement in elkaar.
Probeer of in index fondsen te beleggen of 50-100 verschillende aandelen in verschillende sectoren aan te houden. De kans dat dit allemaal tegelijk zeer hard omlaag gaat is erg klein.

Wat je doet is speculeren en dat wil je niet als belegger. Bekijk dit ook eens: https://www.rtlnieuws.nl/...on-only-klungelig-risicos

[ Voor 10% gewijzigd door phantom09 op 06-11-2021 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:11
Iets zegt me dat raketkoen dat allemaal al wel weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearloose
Als je portfolio nu uit tesla, crispr en pacific bioscienses bestaat zou ik het vooral het advies geven om in indexfondsen te beleggen.
Als je een portfolio van 50 aandelen gaat bouwen op dezelfde manier als je op bovenstaande aandelen uit bent gekomen ga je meer rendement halen uit een simpel indexfonds.
Dit uiteraard vooral als je belegt voor de lange termijn, als je puur aan het traden bent ligt dat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hier ook grotendeels in Tesla en wens de ETFs veel succes om de het rendement van afgelopen twee jaar in te halen. Dat er nog zoveel mensen overtuigd zijn dat het over gewaardeerd is zegt mij dat er alleen nog maar meer ruimte is om verder te groeien. Het overtuigen van andere heb ik inmiddels maar opgegeven. Het is een complex bedrijf wat je eerst moet begrijpen voordat je zulk risico in een enkel bedrijf gaat nemen. Zo maar 50-100 bedrijven is dan eigenlijk niet anders dan roulette spelen, je kan nooit zoveel bedrijven op de voet volgen of het moet je werk zijn.

Geluk of goed overwogen keuze, we zullen het zien. Ondertussen koop ik niet meer bij, maar ook zeker niet verkopen. Het is echter moeilijk om met inleg de stijging van Tesla bij te benen want die ETFs gaan niet zo hard.

[ Voor 21% gewijzigd door Deveon op 06-11-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Deveon schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:49:
Hier ook grotendeels in Tesla en wens de ETFs veel succes om de het rendement van afgelopen twee jaar in te halen. Dat er nog zoveel mensen overtuigd zijn dat het over gewaardeerd is zegt mij dat er alleen nog maar meer ruimte is om verder te groeien. Het overtuigen van andere heb ik inmiddels maar opgegeven. Het is een complex bedrijf wat je eerst moet begrijpen voordat je zulk risico in een enkel bedrijf gaat nemen. Zo maar 50-100 bedrijven is dan eigenlijk niet anders dan roulette spelen, je kan nooit zoveel bedrijven op de voet volgen of het moet je werk zijn.

Geluk of goed overwogen keuze, we zullen het zien. Ondertussen koop ik niet meer bij, maar ook zeker niet verkopen. Het is echter moeilijk om met inleg de stijging van Tesla bij te benen want die ETFs gaan niet zo hard.
Het gaat er niet om of een ETF Tesla bij kan houden, het gaat om risico spreiding en de kans verkleinen dat het goed mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
phantom09 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:53:
[...]

Met CRSP & PACB sta je op verlies, NNESA.AS is een breed fonds wat geen extreme rendement heeft opgeleverd, dus de winst haal je van Tesla vandaan.
Ik weet niet hoeveel % dit van je portfolio is, maar probeer niet alle eieren in 1 mandje te stoppen.
Mocht het erg slecht gaan met Tesla, dan zakt je gehele rendement in elkaar.
Probeer of in index fondsen te beleggen of 50-100 verschillende aandelen in verschillende sectoren aan te houden. De kans dat dit allemaal tegelijk zeer hard omlaag gaat is erg klein.

Wat je doet is speculeren en dat wil je niet als belegger. Bekijk dit ook eens: https://www.rtlnieuws.nl/...on-only-klungelig-risicos
NNESA heeft 2/3 van de inleg gehad (zat eerst in 3 verschillende ETF's. maar ik heb ze samengevoegd). Maar ik ga geen aandelen verkopen omdat ze het veel beter doen dan de rest. Ik heb die gekocht met het doel ze minimaal 10 jaar te houden.

Juist kopen/verkopen vanwege kortstondige pieken en dalen in de beurs = speculatie. En dat verlies je als retail belegger altijd.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
phantom09 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:07:
[...]

Het gaat er niet om of een ETF Tesla bij kan houden, het gaat om risico spreiding en de kans verkleinen dat het goed mis gaat.
Uiteindelijk gaat het toch om het rendement, hoe je ook belegt. Ik kies bewust om met het ene deel meer risico te lopen als met een ander deel. Dat een wereldwijd gespreide ETF veiliger is ben ik met je eens. Alleen vanwege het irrationele van de markt op korte termijn durf ik het niet aan mijn Tesla aandelen in de verloop te doen terwijl ik voor de lange termijn nog veel mogelijkheden zie met minimale kans dat het goed mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonyymm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-09 17:48
@mrc4nl en @Xanaroth dank voor julie antwoorden. Heb ik wat om uit te pluizen. Ik heb ansich niet veel problemen met iets wat nu klein is. Als ik er wat in zie.

Ik zie een volgende stap bij zonnepanelen het mobieler ervan worden (zoals aangegeven is op auto's bv) en opslaan van de opgewekte energie omdat je deze later kan gebruiken. Bijvoorbeeld als het donker is.

En anders wellicht niet bedrijven voor de losse aandelen zoeken, maar een ETF waar dit soort bedrijven samen zijn opgenomen. Stof tot nadenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-08 17:36
Ik zoek nieuws websites waar ik de laatste nieuws kan volgen.

Maar wat belangrijk is dat ik kan filteren of pas wat zie van wat ik volg.

Bijv. ik heb Shell aandelen dus wil alles betreft Shell kunnen volgen\zien, hoe doe ik dat?

Want de generieke websites laat van alles ziet waarvan 99% mij niet boeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Atsiz schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:39:
Ik zoek nieuws websites waar ik de laatste nieuws kan volgen.

Maar wat belangrijk is dat ik kan filteren of pas wat zie van wat ik volg.

Bijv. ik heb Shell aandelen dus wil alles betreft Shell kunnen volgen\zien, hoe doe ik dat?

Want de generieke websites laat van alles ziet waarvan 99% mij niet boeit.
finance.yahoo.com :)
dus voor shell nieuws: https://finance.yahoo.com...-B?p=RDS-B&.tsrc=fin-srch

andere optie is de webull app, en het aandeel in je lijst zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 06-11-2021 19:44 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Atsiz schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:39:
https://news.google.com/t...=en-US&gl=US&ceid=US%3Aen

Als de link werkt is dat de VS versie. Kan ook met Nederlandse Google natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Deveon schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:23:
[...]

Uiteindelijk gaat het toch om het rendement, hoe je ook belegt. Ik kies bewust om met het ene deel meer risico te lopen als met een ander deel. Dat een wereldwijd gespreide ETF veiliger is ben ik met je eens. Alleen vanwege het irrationele van de markt op korte termijn durf ik het niet aan mijn Tesla aandelen in de verloop te doen terwijl ik voor de lange termijn nog veel mogelijkheden zie met minimale kans dat het goed mis gaat.
Klopt, je doet het voor het rendement. Echter ik wil ook wel graag spreiden. Zo heb ik een aantal ETF's en rond de 100 verschillende aandelen. Daar zit o.a. ook Tesla. Als ik zo kijk zitten er bedrijven bij die het erg goed doen, tot gemiddeld tot slecht en zeer slecht.
Ik vindt het altijd lastig of ik iets moet verkopen of niet. Chipotle bijvoorbeeld heb ik lang geleden gekocht en die zakte als een baksteen in elkaar (meer dan gehalveert vanwege schandalen). Echter chipotle is dit punt allang voorbij en is dacht ik voor mij 3x zoveel waard geworden t.o.v. de aankoop koers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:49

Zenix

BOE!

phantom09 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:00:
[...]

Klopt, je doet het voor het rendement. Echter ik wil ook wel graag spreiden. Zo heb ik een aantal ETF's en rond de 100 verschillende aandelen. Daar zit o.a. ook Tesla. Als ik zo kijk zitten er bedrijven bij die het erg goed doen, tot gemiddeld tot slecht en zeer slecht.
Ik vindt het altijd lastig of ik iets moet verkopen of niet. Chipotle bijvoorbeeld heb ik lang geleden gekocht en die zakte als een baksteen in elkaar (meer dan gehalveert vanwege schandalen). Echter chipotle is dit punt allang voorbij en is dacht ik voor mij 3x zoveel waard geworden t.o.v. de aankoop koers.
Voor mensen die geen verstand hebben van beleggen, geen tijd er in willen steken en een product willen gebruiken met een proven track record is het gewoon de beste optie. Niemand weet wat Tesla over 20 jaar heeft gedaan, misschien beter dan een index, misschien bestaat het niet meer. Maar de indexfondsen zullen nog wel gewoon bestaan, met Tesla of de opvolger daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De verkoop timen is inderdaad lastig. Bij AMD was ik ingestapt op 82,5 om binnen twee maanden te verkopen voor 107,8 en daarvan Intel gekocht. Achteraf is AMD verder gegaan maar verwacht op de lange termijn meer van Intel omdat ze daadwerkelijk chips maken en ook de samenwerking met de EU voor chipfabrieken en potentie van MobilEye die in Berlijn(?) een pilot draait.

Rond diezelfde tijd ook ingestapt op Rolls Royce op 89 en inmiddels naar 143. Het is een redelijk kleine positie maar fluctueert wel veel en twijfel ik het aanhoud voor de lange termijn, twee jaar geleden zaten ze nog op 770+. Voor nu heb ik er maar een stoploss opgezet.

Persoonlijk merk ik toch wel aan mijzelf dat ik los van Tesla, wat ik op de voet volg, geen zeer succesvolle stockpicker ben. Ik sta wel in de plus maar het is de moeite haast niet waard en heb maar besloten om mij te beperken tot maximaal 10 losse aandelen en de rest relaxed via ETFs aan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:40

tomtom901

Moderator General Chat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik zie hem het ook echt doen. Dus start maar een short positie maandag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Qunix schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:21:
[...]

In America is dit weekend gestemd op de BIF , infrastructure bill. dat kan een boost geven voor EV's dus wees voorzichtig.

edit https://www.cnbc.com/2021...ll-sends-it-to-biden.html

[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 07-11-2021 00:42 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Deveon schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:40:
Persoonlijk merk ik toch wel aan mijzelf dat ik los van Tesla, wat ik op de voet volg, geen zeer succesvolle stockpicker ben. Ik sta wel in de plus maar het is de moeite haast niet waard en heb maar besloten om mij te beperken tot maximaal 10 losse aandelen en de rest relaxed via ETFs aan te kopen.
Troost je, zelfs professionele beleggers kunnen de index op lange termijn niet verslaan. Niet voor niets dat Warren Buffet aangeeft om in een index te gaan beleggen.

Als je in aandelen belegt heb je bij o.a. IB geen extra kosten en dat kan een klein beetje voordeel geven.
Bij een ETF heb je altijd kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat wordt chaos op de pre-market, maar zal mij niet verbazen dat institutionele beleggers daar bij opening profijt van gaan pakken. Waarschijnlijk heeft Ark Invest in de laatste run up ook verkocht en misschien wel opvallender Kimbel Musk ook ($180m). Never a dull moment met Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Qunix schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:21:
[...]

Hij zal ze toch niet in één keer op de markt 'donderen'?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Deveon schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:50:
[...]

Dat wordt chaos op de pre-market, maar zal mij niet verbazen dat institutionele beleggers daar bij opening profijt van gaan pakken. Waarschijnlijk heeft Ark Invest in de laatste run up ook verkocht en misschien wel opvallender Kimbel Musk ook ($180m). Never a dull moment met Tesla.
Ben benieuwd ja, wellicht kijk ik ook of er bij opening nog wat korting te pakken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Great-BoBaFeTT
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-11-2021
Iedere keer als ik via ABN Amro NT fondsen koop krijg ik een EID melding voor uw beleggingsproduct. Is dit ergens uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:58
'If you need to argue in support of your investment, it's not an investment'

Vandaag ontdekt dat de Twitter feed van Taleb terug is van een hele tijd weg geweest. Mijn dag is weer goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Lijkt me een poging tot damage control. Zo van 'ik ga ze toch al verkopen, misschien kan ik met deze poll een ernstige drop voorkomen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheChain
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-11-2024
Wanneer wordt hij nou eens écht tot de orde geroepen? Dit is een totaal onzalig plan met enorme risico's die een schokreactie in de markt met zich mee kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:22
@TheChain En wie of wat moet hem dan "tot de orde roepen" en hoe, wat jou betreft? De SEC heeft hem al eens op de vingers getikt voor het tweeten van bedrijfsdetails, maar dit gaat puur over zijn eigen aandelen.

Het mag een onzalig plan zijn, maar het is daarmee voor zover ik weet niet tegen de regels. Dit is marktmanipulatie, maar legale marktmanipulatie -- er komt geen misleiding of speculatie aan te pas (tenzij hij "psyche!" zegt en er geheel op terugkomt natuurlijk, dan krijgt dit vast nog een staart). Lijkt me ook erg moeilijk om wel een systeem te hebben waarin iemand multimiljardair kan worden, maar vervolgens klagen dat die miljardair doet met z'n bezit wat 'ie leuk vindt. Musk heeft geen verantwoordelijkheid tegenover de markt als geheel (of dat wel zou moeten is een tweede).

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
TheChain schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:52:
[...]

Wanneer wordt hij nou eens écht tot de orde geroepen? Dit is een totaal onzalig plan met enorme risico's die een schokreactie in de markt met zich mee kan brengen.
Misschien is het ook wel goed dat de waarde van het aandeel naar een reële waarde zakt. Ergens is het ook niet normaal dat Tesla net zoveel waard is als alle automerken bij elkaar zonder te betwisten dat ze first market leader zijn en een groot ontwikkelingspotentieel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
TheChain schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:52:
[...]

Zou het? Bezos verkocht vorige week ook voor meer dan 3 miljard dollar aan Amazon aandelen. Heb er weinig van gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Pistachenootje schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:20:
[...]

Zou het? Bezos verkocht vorige week ook voor meer dan 3 miljard dollar aan Amazon aandelen. Heb er weinig van gemerkt.
Je stapt er alleen wel overheen dat Musk bekend staat om dit soort acties (zie tweets in het verleden over de TSLA stock en BTC) en daarbij ook een behoorlijke following heeft op twitter. Dus Musk in deze case vergelijken tot Bezos is waarschijnlijk niet hetzelfde.

Benieuwd naar de pre-market.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Nu online
En gecorrigeerd voor market cap en free float is die 3mld vergelijkbaar met iets van 1,5 mld bij tesla. 1,5 mld of 20 mld is wel een verschil natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:58
Ik zie het probleem ook niet zo. Op een entertainende manier volaliteit creëren is zowat zijn handelsmerk geworden.

Profiteer er van zou ik zeggen. Zonder volaliteit valt er niets te verdienen op de beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Wozmro schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:47:
Ik zie het probleem ook niet zo. Op een entertainende manier volaliteit creëren is zowat zijn handelsmerk geworden.

Profiteer er van zou ik zeggen. Zonder volaliteit valt er niets te verdienen op de beurs.
Jij snapt 'm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
De man zal toch z'n belasting moeten betalen. En de komende aanslag zal er niet om liegen. Op de huidige koers lijkt het me ook een prima moment om te verkopen.
If you listen to his recent interview with Kara Swisher, he talks about the huge tax bill coming from his compensation package. Elon was just waiting for the proper time to sell some stock, and with the crazy run up it is that time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wozmro schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:47:

Er worden ook enorm veel aannames gedaan terwijl hem kende hij hier goed over nagedacht heeft en wel wist waar deze poll heen zou gaan. Ik kan mij niet voorstellen dat hij maandag alles gaat dumpen op de markt en misschien zelfs de verkoop over meerdere jaren gaat spreiden. Wel grappig al die YouTubers in paniek, voor de lange termijn maakt het niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Nu online
Zijn broer heeft in ieder geval nog even gecashed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Deveon schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:03:
[...]
Ik kan mij niet voorstellen dat hij maandag alles gaat dumpen op de markt...
Daar zijn ook regels tegen: https://www.investopedia.com/terms/r/rule-10b5-1.asp

Nou houdt Musk zich lang niet altijd aan de regels maar dit zou hem een gepeperde boete opleveren en veel kwade aandeelhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheChain
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-11-2024
Het is natuurlijk zijn eigen bezit en kan daar sec gezien mee doen wij hij wil. En voor de waardering van het aandeel Tesla is het inderdaad niet verkeerd om weer met beide benen op de aarde te komen. Desondanks is het natuurlijk wel spelen met vuur en daar is hij zich waarschijnlijk volledig bewust van. Ook als Musk maandag niet alle aandelen in één keer aanbied kan het een schokreactie met zich mee brengen. Een beetje verantwoordelijkheisgevoel zou hier wel op zijn plek zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
TheChain schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:22:
Het is natuurlijk zijn eigen bezit en kan daar sec gezien mee doen wij hij wil.
Volgens de link die ik hierboven postte mag dat niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
TheChain schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:22:
Het is natuurlijk zijn eigen bezit en kan daar sec gezien mee doen wij hij wil.
Het is zijn bezit, maar hij is ook de CEO. Daarnaast wijst de verkoop van zijn broer ook op insider trading..
En voor de waardering van het aandeel Tesla is het inderdaad niet verkeerd om weer met beide benen op de aarde te komen.
8)7 Voor de bedrijfsvoering is het totaal niet interessant. Het is misschien wel beter dat Elon Musk het nu op eigen initiatief te verkopen dan dat hij vanuit de overheid gedwongen wordt om véél meer te verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
Een deel van je aandelen verkopen is een hele procedure als je zelf executive bent bij dat bedrijf. Dat wordt ruim van tevoren gepubliceerd. De meeste bestuurders zullen dit juist zo stilletjes mogelijk proberen te doen, anders zakt de waarde van het aandeel misschien voordat ze echt mogen verkopen.

En Musk heeft een hele berg opties zie binnenkort verlopen. Hij kan 3 dingen doen:
1) Verkopen. Dan moet hij belasting betalen over hun waarde.
2) Uitvoeren met geleend geld. Zo betaal je geen belasting, maar dan zou hij miljarden moeten lenen.
3) Uitvoeren met de opbrengst van verkochte aandelen. Je betaalt belasting over de aandelen die je verkoopt. En je moet openbaar aankondigen dat je aandelen verkoopt.

Bijna iedereen in die situatie gebruikt optie 2. Maar daar is nu heel veel kritiek op, omdat miljardairs op die manier hun belastingplicht eindeloos kunnen uitstellen. Of in ieder geval tot ze een regering hebben die de belasting heel laag maakt (dat deed Trump bijvoorbeeld).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
RocketKoen schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:38:
Een deel van je aandelen verkopen is een hele procedure als je zelf executive bent bij dat bedrijf. Dat wordt ruim van tevoren gepubliceerd.
Nee hoor dat gebeurd achteraf. Vooraf zou manipulatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 22:33
Config schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:11:
[...]

Nee hoor dat gebeurd achteraf. Vooraf zou manipulatie zijn.
Waarom zou dat manipulatie zijn? Het klopt wel dat het nu pas achteraf gemeld wordt, maar er is best wel wat voor te zeggen om dat andersom te doen. Dan wordt het moeilijker voor insiders om te handelen met een informatie edge ten opzichte van de rest van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
Kijk maar naar tesla vandaag. Weten dat er prijsdruk aan zit te komen != weten dat er prijsdruk geweest is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:00
State of the nation/finance/market, must watch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Reken even mee: Musk bezit nu 17,3% van alle aandelen Tesla. 10% wil hij verkopen dat is dus 1,73% Er staan er circa 1 miljard uit. Dus 17.3 miljoen aandelen komen op de markt. Het gemiddelde dagvolume zit de laatste maanden op circa 21 miljoen aandelen (dit zijn aan en verkopen bij elkaar opgeteld).

Dus stel dat hij zijn 10% in 10 dagen zou verkopen dan heeft dat per dag een invloed van circa1,73 X 2 = 3,46 miljoen op het volume.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

bert pit schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:59:
Het gemiddelde dagvolume zit de laatste maanden op circa 21 miljoen aandelen (dit zijn aan en verkopen bij elkaar opgeteld).
Je hebt geen aankoop zonder een verkoop, en geen verkoop zonder een aankoop. Het is dezelfde trade, je kan het niet opdelen of onderscheid in maken.
Dus stel dat hij zijn 10% in 10 dagen zou verkopen dan heeft dat per dag een invloed van circa1,73 X 2 = 3,46 miljoen op het volume.
Waarom kies je hier voor een korte tijdspanne? En waar komt die x2 vandaan?

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 08-11-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Eerst -6% eraf en kruipt langzaam omhoog naar -5,5%, wel veel volume voor pre-market dus ben benieuwd naar de opening. Ik blijf erbij dat het een storm in een glas water is aangezien er geen tijdslijn genoemd is en een CEO niet zo maar aandelen mag verkopen, zeker als je broer net ook een flink aandeel geloosd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Zr40 schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:42:
[...]

Je hebt geen aankoop zonder een verkoop, en geen verkoop zonder een aankoop. Het is dezelfde trade, je kan het niet opdelen of onderscheid in maken.

[...]

Waarom kies je hier voor een korte tijdspanne? En waar komt die x2 vandaan?
Lang geleden is mij door een beleggingsman van ING geleerd dat het volume bestaat uit verkoop en aankoop transacties. Dus als er één aandeel verkocht wordt staat daar één koper tegenover en is het volume twee. Maar, eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het zou moeten nazoeken.

Qua tijdsspanne: ik heb geen idee hoe dit in de praktijk afgehandeld gaat worden, echter op andere bronnen lees ik over paniekverkopen etc. Echter als je het berekent dan zie je hoeveel impact het heeft en mijns inziens gaat dat meevallen.

Dus misschien wat bijkopen voordat iedereen gaat rekenen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

bert pit schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:54:
[...]
Lang geleden is mij door een beleggingsman van ING geleerd dat het volume bestaat uit verkoop en aankoop transacties. Dus als er één aandeel verkocht wordt staat daar één koper tegenover en is het volume twee. Maar, eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het zou moeten nazoeken.
Als hij het over orders heeft dan zou het kloppen. Die heb je van elk een nodig voordat er een transactie kan plaatsvinden. Maar het volume telt het aantal aandelen dat van eigenaar is veranderd. Die tel je dus niet dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Weten jullie websites waar ik de NYSE & Nasdaq koersen online\live kan volgen? (met candlesticks).

Bij DeGiro is het niet mogelijk, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgmaster
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03 21:56
Atsiz schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:36:
Weten jullie websites waar ik de NYSE & Nasdaq koersen online\live kan volgen? (met candlesticks).

Bij DeGiro is het niet mogelijk, helaas.
Yahoo Finance

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atsiz
Zojuist ook TradingView & TC2000 gevonden.

Geen idee of het allemaal uitmaakt.

Ik zoek iets in jip en janneke taal. Dit heeft allemaal zoveel knoppen...niet normaal 8)7

Yahoo...waarom kon ik daar niet aan denken!! dank :)
Pagina: 1 ... 45 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij