Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_Ams
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-12-2022
Korte vraag. Als ik via IB een ETF verkoop zijn de opbrengsten daarvan direct beschikbaar in IB om een andere ETF te kopen. Maar gebeurt de daadwerkelijke settlement later en betaal ik als gevolg daarvan rente aan IB tot het moment dat de settlement is gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:45
Atsiz schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:47:
[...]

Zojuist ook TradingView & TC2000 gevonden.

Geen idee of het allemaal uitmaakt.

Ik zoek iets in jip en janneke taal. Dit heeft allemaal zoveel knoppen...niet normaal 8)7

Yahoo...waarom kon ik daar niet aan denken!! dank :)
Tradingview gebruik ik ook. Hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Je kan gewoon je ticker opzoeken en de tijdspanne aangeven en dan zou die automatisch al de candlesticks op je kaart moeten laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:29
Will_Ams schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:58:
Korte vraag. Als ik via IB een ETF verkoop zijn de opbrengsten daarvan direct beschikbaar in IB om een andere ETF te kopen. Maar gebeurt de daadwerkelijke settlement later en betaal ik als gevolg daarvan rente aan IB tot het moment dat de settlement is gedaan?
Volgens mij moet je dit stukje even doorlezen. Een en ander is afhankelijk van of je een cash account hebt of een margin account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat rente betreft is settled cash leidend. Ongeacht accounttype. De opbrengsten van de verkoop ontvang je inderdaad in de toekomst, maar de kosten van de koop betaal je eveneens in de toekomst. De settlement termijn voor aandelen op Europese beurzen is T+2. Dus als je op dezelfde dag koopt en verkoopt dan heb je geen negatief saldo waar je rente over moet betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 08-11-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_Ams
@Monga @Zr40 Bedankt voor jullie reacties. Lijkt erop dat dit onder het "Free-Riding" concept van IB valt waarbij geen rente is verschuldigd als je de gekochte ETF aanhoudt tot aan de settlement van de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Free-riding is iets anders. Het is niet een IB concept, maar Amerikaanse regelgeving die tracht te voorkomen dat je door te kopen en dezelfde dag weer te verkopen in essentie een renteloze lening creëert in accounts die niet mogen lenen (niet-margin accounts).

Wat jij doet valt daar niet onder. Je stapt over van fonds X naar fonds Y. Dit is toegestaan omdat je fonds Y niet verkoopt voordat de verkoop van fonds X is gesettled.

Free-riding zelf is trouwens bij IB niet mogelijk (al heb je dus wel met die settlement termijn te maken). Je kan immers alleen kopen als je het geld er voor hebt. Free-riding heeft vooral betrekking op klanten bij brokers die toestaan dat je het geld pas op settlement day hoeft te storten.

[ Voor 38% gewijzigd door Zr40 op 08-11-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_Ams
Zr40 schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:28:
Free-riding is iets anders. Het is niet een IB concept, maar Amerikaanse regelgeving die tracht te voorkomen dat je door te kopen en dezelfde dag weer te verkopen in essentie een renteloze lening creëert in accounts die niet mogen lenen (niet-margin accounts).

Wat jij doet valt daar niet onder. Je stapt over van fonds X naar fonds Y. Dit is toegestaan omdat je fonds Y niet verkoopt voordat de verkoop van fonds X is gesettled.

Free-riding zelf is trouwens bij IB niet mogelijk (al heb je dus wel met die settlement termijn te maken). Je kan immers alleen kopen als je het geld er voor hebt. Free-riding heeft vooral betrekking op klanten bij brokers die toestaan dat je het geld pas op settlement day hoeft te storten.
Ok, bedankt voor de verduidelijking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
En bij IB werkt het net iets anders sinds ze mij hebben overgezet naar IBIE van IBUK. Alleen bij het aankopen van opties krijg ik soms de melding dat ik niet genoeg settled cash heb. Bij aandelen kan ik direct aankopen doen. Als ik bij Account Info (in TWS) kijk dan settled mijn cash daar ook altijd direct.

Ik zal eens navragen bij IB hoe dat nu precies zit bij IBIE, want ik snap het niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Heb je een cash account?

Opties hebben in het algemeen T+1 settlement, aandelen T+2. Dat kan nog een reden zijn.

Bij mij heeft Settled cash in het Account window ook nooit rekening gehouden met werkelijke settlement. Maar dat was destijds bij IBUK ook het geval. (Margin account)

[ Voor 42% gewijzigd door Zr40 op 08-11-2021 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
bert pit schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:59:
Reken even mee: Musk bezit nu 17,3% van alle aandelen Tesla. 10% wil hij verkopen dat is dus 1,73% Er staan er circa 1 miljard uit. Dus 17.3 miljoen aandelen komen op de markt. Het gemiddelde dagvolume zit de laatste maanden op circa 21 miljoen aandelen (dit zijn aan en verkopen bij elkaar opgeteld).

Dus stel dat hij zijn 10% in 10 dagen zou verkopen dan heeft dat per dag een invloed van circa1,73 X 2 = 3,46 miljoen op het volume.
Het is risicovol om rationeel te zijn in een irrationele situatie. TSLA heeft onlangs een grote klant erbij gekregen, en ging omhoog met 8x de marketcap van die klant. Spaar je de moeite 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09 17:54

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Config schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:02:
[...]

Het is risicovol om rationeel te zijn in een irrationele situatie. TSLA heeft onlangs een grote klant erbij gekregen, en ging omhoog met 8x de marketcap van die klant. Spaar je de moeite 8)7.
En dat terwijl ze de klant er ook nog niet echt bij hadden gekregen ;)

En vervolgens 1,5e week later gooit Musk het overgrote deel van zijn belang eruit.

Never a dull moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 08:17
Config schreef op maandag 8 november 2021 @ 07:26:
Kijk maar naar tesla vandaag. Weten dat er prijsdruk aan zit te komen != weten dat er prijsdruk geweest is.
Maar wat is dan precies de manipulatie volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Als de SEC zou eisen dat elke CEO zijn acties zou aankondigen, dan zou het vrij treurig zijn op de markt. TSLA dipt nu op deze tweet van de CEO, maar er is geen enkel juridisch instrument om hem eraan te houden het ook echt te verkopen. Dan zou je mensen moeten veroordelen tot gevangenisstraffen aan toe omdat ze hadden moeten gaan vertellen voor elke prijs ze _gaan_ verkopen over een redelijke tijd (een week? een maand?). En wat nou als de koers zo ver dipt dat de CEO zijn stukjes toch niet meer kwijt wil? Of hij stijgt en de prijs wordt aangepast..En moet de CEO dan ook een limit order van 100 miljoen aankondigen zodat de algos er direct op kunnen gaan handelen? Zoveel manieren waarop het mis zou gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Config op 08-11-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Config schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:36:
Als de SEC zou eisen dat elke CEO zijn acties zou aankondigen, dan zou het vrij treurig zijn op de markt. TSLA dipt nu op deze tweet van de CEO, maar er is geen enkel juridisch instrument om hem eraan te houden het ook echt te verkopen. Dan zou je mensen moeten veroordelen tot gevangenisstraffen aan toe omdat ze hadden moeten gaan vertellen voor elke prijs ze _gaan_ verkopen over een redelijke tijd (een week? een maand?). En wat nou als de koers zo ver dipt dat de CEO zijn stukjes toch niet meer kwijt wil? Of moet de CEO een limit order bekendmaken zodat de algos er direct op kunnen gaan handelen? Zoveel manieren waarop het mis zou gaan.
Dit riekt naar marktmanipulatie..
Iets waar hij al eerder hard voor op de vingers is getikt.
Of hij nu uiteindelijk wel of niet verkoopt doet er niet toe, de geruchten de wereld in slingeren is al voldoende.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als de SEC zou eisen dat elke CEO zijn acties zou aankondigen, dan zou het vrij treurig zijn op de markt.
Er bestaat wel een mogelijkheid voor insiders om hun trades vooraf vast te leggen, zodat ze kopen of verkopen volgens vooraf bepaalde regels. Rule 10b5-1. Het is niet verplicht, disclosure ook niet, maar wel handig als een insider wil aantonen dat de verkoop volgens een vooraf goedgekeurd plan loopt, en dat het plan niet is gebaseerd op material nonpublic information.

Goed, in deze specifieke casus is dat duidelijk niet het geval :+

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 08-11-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Moet zeggen dat de initiele reactie rondom TSLA me allerminst meevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Als de SEC zou eisen dat elke CEO zijn acties zou aankondigen, dan zou het vrij treurig zijn op de markt. TSLA dipt nu op deze tweet van de CEO, maar er is geen enkel juridisch instrument om hem eraan te houden het ook echt te verkopen. Dan zou je mensen moeten veroordelen tot gevangenisstraffen aan toe omdat ze hadden moeten gaan vertellen voor elke prijs ze _gaan_ verkopen over een redelijke tijd (een week? een maand?). En wat nou als de koers zo ver dipt dat de CEO zijn stukjes toch niet meer kwijt wil? Of hij stijgt en de prijs wordt aangepast..En moet de CEO dan ook een limit order van 100 miljoen aankondigen zodat de algos er direct op kunnen gaan handelen? Zoveel manieren waarop het mis zou gaan.
Maar ik snap nog steeds niet wat dit met manipulatie te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Je kunt de koers omhoog/omlaag lullen en je hebt perfect plausible deniability.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
Zr40 schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:46:
Heb je een cash account?

Opties hebben in het algemeen T+1 settlement, aandelen T+2. Dat kan nog een reden zijn.

Bij mij heeft Settled cash in het Account window ook nooit rekening gehouden met werkelijke settlement. Maar dat was destijds bij IBUK ook het geval. (Margin account)
Ah blijkbaar kan ik via het daily statement het enigszins zien bij Cash Report.

Ik had vrijdag wat EUR naar USD geconverteerd maar daar kan ik dan niet direct opties mee aankopen. Aandelen wil dan wel. Bij opties klaagt ie dan dat er te weinig settled cash is. Ook bij het verkopen van aandelen zie ik hetzelfde dat ik die cash dan wel gebruiken kan voor aandelen maar niet voor opties. Dat is dan een dag later. Ik zal IB wel eens vragen hoe dat zit.

Overigens is de optie die ik vrijdag wilde kopen al 125% gegaan over het weekend :'(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zowel currency conversion als aandelen hebben T+2 settlement. Opties gaan op T+1. Bij opties beweegt het cash dus een dagje eerder je account in of uit. Als je een cash account hebt en onvoldoende cash, dan kan je inderdaad die opties niet op dezelfde dag kopen als de verkoop van de aandelen of valuta, maar wel een dag later. Dan vallen de settlement dagen op dezelfde datum.

Ik heb dat verschil een keer over het hoofd gezien met de box spreads. Omdat ik een margin account heb kon ik de transactie wel uitvoeren, maar kostte mij dit een euro aan creditrente :P

[ Voor 63% gewijzigd door Zr40 op 08-11-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Config schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:03:
Je kunt de koers omhoog/omlaag lullen en je hebt perfect plausible deniability.
Je zult het me toch echt beter moeten uitleggen. Is een bedrijf of insider die aankondigd aandelen te gaan kopen of verkopen volgens een rule 10b5-1 plan volgens jouw dan de koers aan het manipuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Nee dan niet. Bij 10b5-1 kun je dan ook niet terugkomen op je trade. In bijv. het geval van Musk is er geen sprake van 10b5-1.

[ Voor 29% gewijzigd door Config op 08-11-2021 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Config schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:32:
In bijv. het geval van Musk is er geen sprake van 10b5-1.
Hoe weet je dat? Er is geen verplichting om dat vooraf te publiceren. Alleen achteraf, na de trade, kan je in de Form 4 filing zien of de trade wel of niet het resultaat is van het uitvoeren van een 10b5-1. (Al ben ik er niet zeker van of dat dit een verplichting is.)

Voorbeeld: https://www.secform4.com/.../0001771340-21-000011.htm

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Remag22
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-06-2022

Remag22

tsilaer

Aandelen AMD passeren zojuist de 150 dollar met een stijging van ruim 10 procent vandaag.
Begin 2016 stond een aandeel AMD nog op 2 dollar. Dat is een factor 75. :7

SSTHVoy18NNCBL115SDIKNFCS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

jgj82

Ja, maar = nee

Remag22 schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:43:
Aandelen AMD passeren zojuist de 150 dollar met een stijging van ruim 10 procent vandaag.
Begin 2016 stond een aandeel AMD nog op 2 dollar. Dat is een factor 75. :7
Yep, wat bij mij als een probeersel begon 4 jaar geleden leverd nu toch serieus rendement op. Het was toen m'n eerste stapje op de beurs.
Veel geleerd in/sinds die tijd en m'n portfolio is ook aardig gegroeid. Alleen tech is op de lange termijn wat risicovol. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Zr40 schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:37:
[...]

Hoe weet je dat? Er is geen verplichting om dat vooraf te publiceren. Alleen achteraf, na de trade, kan je in de Form 4 filing zien of de trade wel of niet het resultaat is van het uitvoeren van een 10b5-1. (Al ben ik er niet zeker van of dat dit een verplichting is.)

Voorbeeld: https://www.secform4.com/.../0001771340-21-000011.htm
Dat was een aanname idd. Ik werd afgeleid. Musk is slechts een voorbeeld wat ik gebruikte, niet een punt op zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

Duinkonijn

Huh?

Ik heb ook een kleine rit gemaakt op AMD. Had er toch niet een lekker gevoel bij.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:51
Config schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:32:
Nee dan niet. Bij 10b5-1 kun je dan ook niet terugkomen op je trade. In bijv. het geval van Musk is er geen sprake van 10b5-1.
Ook een 10b5-1 trade kun je cancellen. Matt Levine schrijft hier vaak over:

Een CEO heeft het plan om vlak voor kwartaalcijfers te verkopen;
- staat de koers hoog, voor je de trade uit;
- staat de koers laag, cancel je de 10b5-1

Omdat de 10b5-1 anoniem is kun je dit allemaal mooi verhullen.

[ Voor 4% gewijzigd door freakaleek op 08-11-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:22
Als je AMD te duur vindt kan je nog instappen in Xilinx (XLNX). Zowel de VS als Europa heeft al goedkeuring gegeven aan de fusie. China moet nog, maar de verwachting is dat, dat wel goed komt. Je krijgt 1.723 * AMD terug per share. XLNX nu 202.80 en AMD 152.41. You do the math

[ Voor 3% gewijzigd door Vipertje op 08-11-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
freakaleek schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:37:
[...]

Ook een 10b5-1 trade kun je cancellen. Matt Levine schrijft hier vaak over:

Een CEO heeft het plan om vlak voor kwartaalcijfers te verkopen;
- staat de koers hoog, voor je de trade uit;
- staat de koers laag, cancel je de 10b5-1

Omdat de 10b5-1 anoniem is kun je dit allemaal mooi verhullen.
Yes maar de voorwaarden liggen vast dat bedoelde ik. Je kunt niet tijdens de wedstrijd de regels aanpassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
Config schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:05:
[...]

Yes maar de voorwaarden liggen vast dat bedoelde ik. Je kunt niet tijdens de wedstrijd de regels aanpassen
Dat kan dan toch wel? Je kunt immers het oude idee niet uitvoeren en een nieuw plan maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-09 23:20
freakaleek schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:08:
[...]

Dat kan dan toch wel? Je kunt immers het oude idee niet uitvoeren en een nieuw plan maken.
Ja, van die 10b5-1 plannen kunnen insiders misbruik maken. Een aardige paper over dat probleem (is volgens mij ook wel eens bij Matt Levine langsgekomen): https://vegaeconomics.com...-88-gaming-the-system.pdf . Het voorbeeldje waar @Zr40 mee komt demonstreert het probleem aardig.

Bijna elk bedrijf heeft een 'blackout period' voordat cijfers uitkomen waarin insiders niet mogen handelen (vanwege mogelijke voorkennis). Maar wat wel mag in Amerika is op 3 september een 10b5-1 plan opstarten, dan op 18 oktober, 2 dagen voor de kwartaalcijfers, met dat plan even voor $6 miljoen aandelen dumpen. Je hoeft niet te openbaren hoe je plan in elkaar zit, wanneer het afloopt, je kan het plan nog annuleren, etc. Kortom, je kan indirect gewoon handelen in de blackout periode (lees: met voorkennis). En die paper laat ook zien dat de data suggereert dat insiders daar misbruik van maken (m.a.w. dat 10b5-1 plannen met bepaalde karakteristieken de markt verslaan).

Wat hier gebeurt is legaal (en ik weet ook niet wat de insider trading policy van Tesla is) maar het is niet chique. In elk geval, 10b5-1 plannen zijn niet bedacht om op een creatieve manier je aandelen te kunnen dumpen. De SEC is nu dan ook aan het kijken of de regelgeving rondom die plannen aangepast moet worden.

[ Voor 7% gewijzigd door writser op 08-11-2021 20:22 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remag22
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-06-2022

Remag22

tsilaer

jgj82 schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:49:
[...]
Yep, wat bij mij als een probeersel begon 4 jaar geleden leverd nu toch serieus rendement op. Het was toen m'n eerste stapje op de beurs.
Veel geleerd in/sinds die tijd en m'n portfolio is ook aardig gegroeid. Alleen tech is op de lange termijn wat risicovol. ;)
Leuk om te horen.

Ik weet nog goed dat er destijds veel mensen waren die riepen dat het allemaal niets zou worden en dat je vooral niet in AMD moest investeren. (uit de A. Schwarzenegger speech: Naysayers)

Anekdote:
Een van die mensen was een zogenaamde investeringsanalist van Seeking Alpha een zekere Vince Ching. Die beweerde bij hoog en bij laag dat de investeringen in AMD van begin 2016 op basis van de komst van ZEN (later Ryzen) in 2017 zeker weggegooid geld waren. Hij onderbouwde dit met indrukwekkende grafieken en redeneringen.

Twee investeerders in 2016 die wel een goede toekomst voor AMD en ZEN zagen ondanks de verschrikkelijk lage waarde van het bedrijf en de erg lage omzet destijds vroegen hem of hij het allemaal wel zeker wist ? Een antwoord bleef die dag vrij lang uit. Waarop een van die grappenmakers concludeerde:
""You'll have to excuse Vince Ching, his Shift at Micky D's ends at Four"".

Het is een memorabele ankedote.... :P

SSTHVoy18NNCBL115SDIKNFCS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

jgj82

Ja, maar = nee

Remag22 schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:14:
[...]

Leuk om te horen.

Ik weet nog goed dat er destijds veel mensen waren die riepen dat het allemaal niets zou worden en dat je vooral niet in AMD moest investeren. (uit de A. Schwarzenegger speech: Naysayers)

Anekdote:
Een van die mensen was een zogenaamde investeringsanalist van Seeking Alpha een zekere Vince Ching. Die beweerde bij hoog en bij laag dat de investeringen in AMD van begin 2016 op basis van de komst van ZEN (later Ryzen) in 2017 zeker weggegooid geld waren. Hij onderbouwde dit met indrukwekkende grafieken en redeneringen.

Twee investeerders in 2016 die wel een goede toekomst voor AMD en ZEN zagen ondanks de verschrikkelijk lage waarde van het bedrijf en de erg lage omzet destijds vroegen hem of hij het allemaal wel zeker wist ? Een antwoord bleef die dag vrij lang uit. Waarop een van die grappenmakers concludeerde:
""You'll have to excuse Vince Ching, his Shift at Micky D's ends at Four"".

Het is een memorabele ankedote.... :P
Ja, altijd leuk zoiets achteraf teruglezen. _O-

Op T.net waren er ook die alleen maar pump-and-dump! riepen toen het aandeel halverwege '18 op $17,- stond. Wat ik er basically van geleerd heb:

-investeer genoeg ineens, ander zijn de kosten hoger dan de winst voor een lange periode! :X
-Schrik niet van kleine correcties, je zit er voor de long run.
-Doe onderzoek naar bedrijven en spring niet op elke hype-train. Pick your battles.

Het eerste jaar heb ik best wel wat geld (tijdelijk gelukkig) zien verdampen. Ik heb eigenlijk nu nog maar één positie die verlies oplevert en dat is RoodMicrotec. En dat was gelukkig zo'n miniem sommetje dat die onder de eerste les valt en ik ze uit principe aanhoud. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hack bij beleggingsapp Robinhood legt vijf miljoen e-mailadressen bloot
https://www.nu.nl/tech/61...e-mailadressen-bloot.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Zr40 schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:11:
Zowel currency conversion als aandelen hebben T+2 settlement. Opties gaan op T+1. Bij opties beweegt het cash dus een dagje eerder je account in of uit. Als je een cash account hebt en onvoldoende cash, dan kan je inderdaad die opties niet op dezelfde dag kopen als de verkoop van de aandelen of valuta, maar wel een dag later. Dan vallen de settlement dagen op dezelfde datum.

Ik heb dat verschil een keer over het hoofd gezien met de box spreads. Omdat ik een margin account heb kon ik de transactie wel uitvoeren, maar kostte mij dit een euro aan creditrente :P
Bedankt, met die uitleg snap ik wel wat er nu gebeurt, maar dat is zeker anders dan dat het was met IBUK. Toen was het zo dat je eerst moest wachten tot je verkoop gesettled was voordat je weer aankopen kon doen. Nu kan ik blijkbaar direct aankopen doen omdat mijn verkoop tegelijk settled met mijn aankoop (in het geval van aandelen). Dat betekent dus ook dat ik andere opties zou kunnen verkopen om dezelfde dag nieuwe opties aan te kopen. Dat zal ik binnenkort even proberen.

Dit verklaart ook waarom op cash report soms de settled cash hoger is dan de cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qunix
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01-2024
Had iemand trouwens Tesla geshort? Ook vandaag weer -9%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Qunix schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:06:
Had iemand trouwens Tesla geshort? Ook vandaag weer -9%.
De personen die Tesla hebben geshort de afgelopen maanden/jaren is nooit meer wat vernomen. Kan het je niet aanraden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-08 14:03
MagniArtistique schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:37:
[...]

Die piek wordt mij wel heel stijl. Heb ze net met -+50% van de hand gedaan. Over een maandje weten we of dat juiste keuze was. Las ook dat herz nog helemaal niet getekend heeft.. eventueel bijkopen na correctie.
Toch een goede keuze 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-09 20:43
Vele oude Binck klanten lopen weg bij Overstap naar Saxobank:

https://fd.nl/financiele-...nnen-kosteloos-vertrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-07 18:57
Ik heb eens wat tijd genomen om wat dieper te duiken in hoe mijn pensioen nou belegd wordt. Ik zit bij Zwitserleven en dacht in eerste instantie dat de "Zwitserleven Index Wereld Aandelenfonds" gelijk zou zijn aan de "ACTIAM Duurzaam Index Aandelenfonds Wereld" (AVIAW) die hier wel eens besproken is, maar blijkbaar heeft Zwitserleven toch wat willen verfijnen ten opzichte van het aanbod wat ACTIAM heeft.

Via DeGiro beleg ik al een tijdje in VWRL en mij viel op dat de regiogewichten van Zwitserleven nogal afwijken van wat VWRL doet (en wat bijv hier https://www.hette.ma/marketcap/ te vinden is):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lq3FhfISyOV3yp9JFS4KdS8FSSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iygb3qM9r0ErKpiU3DDsYnH0.png?f=fotoalbum_large

Het gewicht van Europa lijkt me dus veel te zwaar, waardoor ik verwacht dat op de lange termijn dit fonds het toch wel een stuk slechter zou moeten doen dan een index die dichter bij het tracken van de wereldeconomie zit.

Echter kan ik zelf ook (een klein beetje) kiezen waarin ik wil beleggen. In totaal kan ik kiezen uit 24 fondsen, maar een goede wereldindex ontbreekt (tenzij jullie beargumenteren dat bovenstaande weging prima is). Hiermee zijn eigenlijk twee nuttige portfolio's samen te stellen.
ETFGewicht TER
iShares Core S&P 500 UCITS63%0.07%
iShares Core MSCI Europe UCITS16%0.12%
iShares Core MSCI Japan IMI UCITS 6%0.20%
iShares Core MSCI Pacif ex-JPN UCITS3%0.20%
iShares Core MSCI EM IMI UCITS 12%0.18%

of eventueel:
ETFGewichtTER
Zwitserleven DIA Noord-Amerika63%0.02%
Zwitserleven DIA Europa 16%0.02%
Zwitserleven DIA Pacific9%0.02%
Zwitserleven DIA Opkomende Landen12%0.02%

Gewichten kunnen nauwkeuriger. Ik kan ze op één decimaal instellen, maar had daar nu even geen zin in..

Met iShares mis ik Canada (lig daar niet direct wakker van) en heb ik dividendlekkage. Met Zwitserleven heb ik mogelijk geen dividendlekkage (weet niet zo goed hoe ik dit met zekerheid moet bepalen) en zou ik in iets duurzamere bedrijven beleggen wegens meenemen ESG-impact (plus risico op afwijking rendement juist wegens uitsluiten bedrijven).

Instapkosten bij Zwitserleven wisselen nogal, namelijk tussen 0.02%-0.20% (Noord Amerika is wel maar 0.02%), maar lijken me laag. Ik kan niet vinden wat instappen in iShares me kost. Tevens zijn de ETF's van Zwitserleven erg nieuw (sinds 25 november 2020) waardoor er geen historisch rendement te vinden is.

Mij lijken de losse ETF-constructies interessanter dan het standaard wereldproduct van Zwitserleven, maar ik hoor graag jullie mening. Wat zouden jullie doen? Of wat zou ik nog uit moeten zoeken om tot een goede keuze te kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:07
Flow schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:09:
Het gewicht van Europa lijkt me dus veel te zwaar, waardoor ik verwacht dat op de lange termijn dit fonds het toch wel een stuk slechter zou moeten doen dan een index die dichter bij het tracken van de wereldeconomie zit.
Of juist beter. De laatste tijd heeft VS het beter gedaan dan Europa maar van 1999 t/m 2010 was Europa weer beter. Gezien de huidige waarderingen (VS zeer hoog, Europa gemiddeld, EM laag) en de rol van home bias in portfolio constructie is die verdeling van hen niet direct gek.

Ben het wel met je eens dat ik ook liever wat dichter bij wereld gewichten zou zitten. Maar de CAPE van 40 van de S&P 500 geeft wel te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Ik denk dat ik m'n buffer (op spaarrekening) tot 01-01 in het groenprojectenfonds ga stoppen. Had er eerder niet echt aan gedacht, omdat ik had verwacht dat de groenfondsen vol zouden zitten tegen deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:54

Jebus4life

BE User

Jebus4life schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:59:
Alright, leuke dagen voor mijn portefeuille: September was een serieuze tegenvaller. Maar inmiddels zowat alle verliezen goedgemaakt (y)

Weinig transacties:
Uit:
MunichRe heeft mijn target van €263,50 aangetikt dus het "te grote" gedeelte van mijn positie verkocht (bij de dip omtrent de stormen in België/Duitsland stevig bijgekocht omdat ik weinig/geen twijfel had dat er een vlot herstel zou volgen). Makkelijke 15% winst gepakt daar. Inmiddels is mijn positie opnieuw genormaliseerd (5% van portefeuille)

In:
Geld dat ik uit MunichRe gehaald heb gaat 1 op 1 richting Tessenderlo Group (Chemisch bedrijf in België ~1.4 miljard market cap) waar ik me wat heb ingelezen:

Verder heb ik nog wat cash aan de kant staan, dat zal oftewel naar Bristol Myers Squibb of naar Lockheed Martin stromen waar ik al langer een positie wil innemen...
Veel resultaten, dus 2 kleine aanpassingen gedaan:

BRISTOL-MYERS SQUIBB - Positie geopend aan $59,00 => Plan is LT holding
AGEAS - Positie uitgebreid aan €42,50 => wordt verkocht aan €50 (mocht dat even duren, 6,25% dividend in tussentijd).

Alle cash allocated met deze aanpassingen. Nog wel geld dat ik kan overschrijven, maar voorlopig niet het plan dit te laten instromen:

Gewicht (~)
Ageas
9%
Ahold Delhaize
7,5%
Microsoft
7%
Shell (RDSA)
6%
Euro Dividend Aristocrat ETF
6%
Swiss RE
5,5%
Tessenderlo Group
5,5%
Munich RE
5%
AB Inbev
5%
Novartis
5%
Orange SA
5%
Unilever
5%
Akamai Technologies
5%
Bristol-Myers Squibb
4,5%
Vonovia SE
4,5%
Bpost
4%
Verizon
4%
British American Tobacco
2,5%
ADMA Biologics
2,5%
T2 Biosystems
1,5%
Totaal
100%

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Jebus4life schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:03:
[...]

Veel resultaten, dus 2 kleine aanpassingen gedaan:

BRISTOL-MYERS SQUIBB - Positie geopend aan $59,00 => Plan is LT holding
AGEAS - Positie uitgebreid aan €42,50 => wordt verkocht aan €50 (mocht dat even duren, 6,25% dividend in tussentijd).

Alle cash allocated met deze aanpassingen. Nog wel geld dat ik kan overschrijven, maar voorlopig niet het plan dit te laten instromen:

Gewicht (~)
Ageas
9%
Ahold Delhaize
7,5%
Microsoft
7%
Shell (RDSA)
6%
Euro Dividend Aristocrat ETF
6%
Swiss RE
5,5%
Tessenderlo Group
5,5%
Munich RE
5%
AB Inbev
5%
Novartis
5%
Orange SA
5%
Unilever
5%
Akamai Technologies
5%
Bristol-Myers Squibb
4,5%
Vonovia SE
4,5%
Bpost
4%
Verizon
4%
British American Tobacco
2,5%
ADMA Biologics
2,5%
T2 Biosystems
1,5%
Totaal
100%
Mooie portefeuille, dat zal aardig dividend genereren gedurende de tijd. 60%-70% match met mijn eigen portefeuille.
Helaas ook de Pharma erin als speculatief onderdeel. Past eigenlijk niet helemaal in mijn eigen gedachtengang *(dividendgroei)* en zijn ook meteen mijn grootste verliezers. Zeker TTOO gaat door het putje lijkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Longcat schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:03:
Ik denk dat ik m'n buffer (op spaarrekening) tot 01-01 in het groenprojectenfonds ga stoppen. Had er eerder niet echt aan gedacht, omdat ik had verwacht dat de groenfondsen vol zouden zitten tegen deze tijd.
Is makkelijk verdiend. Ik heb gisteren nog aangekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:54

Jebus4life

BE User

tuinïnen schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:23:
[...]

Mooie portefeuille, dat zal aardig dividend genereren gedurende de tijd. 60%-70% match met mijn eigen portefeuille.
Helaas ook de Pharma erin als speculatief onderdeel. Past eigenlijk niet helemaal in mijn eigen gedachtengang *(dividendgroei)* en zijn ook meteen mijn grootste verliezers. Zeker TTOO gaat door het putje lijkt wel.
ADMA is echt een aandeel waar ik zelf enorm in geloof op lange termijn. Gekocht aan $2 dus wel wat verlies nu, maar dat bekijk ik over een jaar of 5 wel opnieuw.

T2 ben ik was meegegaan in de hausse in het topic en had ik beter niet gedaan (het enige aandeel in mijn portefeuille waar ik van zeg "dit bedrijf ken/begrijp ik eigenlijk niet voldoende"). Gezien het over een klein bedrag gaat (eerder 1% dan 1,5%) en mijn GAK nog best OK is (net boven $1) hou ik die voorlopig vast.

Cassava had ik ook, maar daar ben ik, gelukkig zonder verlies, uitgestapt toen de rumours van data manipulation de kop opstaken. Dat is inmiddels ontkracht dus de boel zit terug in de lift, maar ik ben wat angstig om daar terug in te stappen. Ik vond sommige dingen al wat vreemd voor die rumours dusja...

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
Pistachenootje schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:34:
[...]

Is makkelijk verdiend. Ik heb gisteren nog aangekocht.
Ik kom bijna in de verleiding om tijdelijk een stuk vermogen in aandelen te alloceren naar het groenprojectenfonds. Prima rendement voor ~1.5 maand.

Mocht het rond 15-20 december nog open zijn (in verband met verwerkingstijd verkopen beleggingsfondsen en aankopen groenfonds), dan ga ik er wat serieuzer over nadenken.

[ Voor 20% gewijzigd door Longcat op 10-11-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-08 20:04
Vraagje, ik woon in Engeland en heb met mijn Engelse adres een Interactive Brokers account geopend. Mijn geld staat nog op een Nederlandse bankrekening. Ik kan rechtstreeks storten naar IBKR vanaf mijn Nederlandse bankrekening of eerst converteren naar ponden (bv. met Wise) en dan vanaf mijn Engelse rekening storten. Maakt dat enig verschil in de toekomst m.b.t. belastingen en opnemen van geld? Kan hier weinig over vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Spacejockey op 10-11-2021 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, hoe je je geld verplaatst heeft geen invloed op je belastingen of toekomstige opnames. Gebruik de manier die voor jouw situatie het meest praktisch is.

Je kan probleemloos vandaag EUR storten, bij IB converteren, en in de toekomst GBP opnemen naar je UK bankrekening. Of EUR naar je NL bankrekening. Of USD naar je US bankrekening. Het enige dat uitmaakt is dat de rekening op jouw naam staat.

[ Voor 87% gewijzigd door Zr40 op 10-11-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-08 20:04
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Longcat schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:30:
[...]

Ik kom bijna in de verleiding om tijdelijk een stuk vermogen in aandelen te alloceren naar het groenprojectenfonds. Prima rendement voor ~1.5 maand.

Mocht het rond 15-20 december nog open zijn (in verband met verwerkingstijd verkopen beleggingsfondsen en aankopen groenfonds), dan ga ik er wat serieuzer over nadenken.
Belastingontwijking *O* :)F oOo

Schijnt toch niet helemaal legaal te zijn https://www.vpro.nl/progr...gewoon-illegaal-zijn.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
@HEA220 Wat mij betreft scherpen ze de regelgeving aan om dit 'trucje' moeilijker te maken. Kennelijk heeft ASN nog genoeg ruimte om de groene status te behouden, dus er zullen relatief weinig mensen zijn dit jaar die tijdelijk instappen voor het belastingvoordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
HEA220 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:00:
[...]

Belastingontwijking *O* :)F oOo

Schijnt toch niet helemaal legaal te zijn https://www.vpro.nl/progr...gewoon-illegaal-zijn.html
Het is een wat semantische discussie, maar als je de belastingontwijking goed doet pleeg je geen fraud legis. In het geval van een groenfonds slechts enkele dagen aanhouden heb je als nog enkele dagen daadwerkelijk een belegging met bijbehorende risico en potentieel rendement, en is het geen constructie die 100% alleen belasting ontwijkt. Maar IMNAL etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Fraus legis betreft dan ook het gebruik van volledig legale constructies, die op een manier gebruikt worden die geen verder geen fiscale betekenis hebben. Mij lijkt dat het voor een kort deel van het jaar aanhouden om voor het gehele jaar het voordeel te genieten precies dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 02-09 14:36
Ik heb er naar gekeken met die spreadsheet die laatst gedeeld is, maar laat hem zitten. Wederom vrij belachelijk rendement dit jaar, dus hoef niet het onderste uit de kan te hebben. Laat ome Hugo dan nog maar wat extra mondkapjes en/of vaccins bestellen op mijn rekening. O-)

Als we weer "gewoon" rendement van enkele % op de beurs maken (of zelfs het rood in gaan) kijk ik er misschien nog wel weer eens naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Zr40 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:38:
Fraus legis betreft dan ook het gebruik van volledig legale constructies, die op een manier gebruikt worden die geen verder geen fiscale betekenis hebben. Mij lijkt dat het voor een kort deel van het jaar aanhouden om voor het gehele jaar het voordeel te genieten precies dat is.
Je kan er lang en breed over praten maar zeker wanneer het een structureel karakter heeft (dus bijv ieder jaar deze handeling/constructie) is het gewoon (illegale) belastingontwijking en zal je je handelen heel lastig kunnen verdedigen. Dat er een bepaald (klein) koersrisico aanwezig is en dat het via legale wegen gebeurd doet daar niets aan af.

Niet dat er iets mee gedaan wordt, maar mochten ze je op de korrel nemen dan mag je gewoon gaan aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
tuinïnen schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:00:
[...]
Niet dat er iets mee gedaan wordt, maar mochten ze je op de korrel nemen dan mag je gewoon gaan aftikken.
Lijkt me toch lastig worden. Stel dat iemand 3 maanden in zo'n groenfonds zit. Zou dat niet mogen? Waar ligt de grens?

Als er niks gedefinieerd is lijkt het me een lastige zaak worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het gaat bij dit soort zaken altijd om de intentie, niet om een exacte grens. En zoals @tuinïnen al zegt, structureel. Als je na 3 maanden uitstapt omdat je hebt besloten dat het niet bij je past, prima. Als je na 3 maanden uitstapt omdat je opeens het geld nodig hebt, niets aan de hand. Als je jaar in jaar uit in november instapt en in februari uitstapt juist om het belastingvoordeel te pakken, en in de resterende 9 maanden kiest voor beleggingen met een hoger verwacht rendement, dan lijkt mij dit al redelijk duidelijk over de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikerswoord
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-11-2021
Zijn aflossingsvrije hypotheken dan ook frauduleus, als ze puur bedoeld zijn om maximaal gebruik te maken van hypotheekrente-aftrek (terwijl er ondertussen apart gespaard wordt voor aflossing)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nouja, 'fraus' in 'fraus legis' staat niet voor fraude, maar voor misbruik. Misbruik van recht. Je vraag is of dat aflossingsvrij en daarnaast sparen misbruik is van een regeling die niet daarvoor is bedoeld. Daar kan ik geen antwoord op geven, ik was mij nog niet zo bewust van financiële zaken in de tijd dat dat nog voor nieuwe hypotheken beschikbaar was :P

Maar vergelijken kan ik wel. Een spaarhypotheek is in feite precies dat wat je vraagt: aflossingsvrij voor max aftrek, plus een spaarpot voor de uiteindelijke aflossing die ook nog eens buiten box 3 valt. Als dat wél een legitieme toepassing van de regeling is, dan is aflossingsvrij plus zelf sparen dat ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

gebruikerswoord schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:30:
Zijn aflossingsvrije hypotheken dan ook frauduleus, als ze puur bedoeld zijn om maximaal gebruik te maken van hypotheekrente-aftrek (terwijl er ondertussen apart gespaard wordt voor aflossing)?
Daar is natuurlijk inmiddels ook aan geschaafd door de wetgever. Maar, dan alsnog was/is één van de doelen van HRA om eigenwoningbezit te stimuleren. Los van of de hypotheek uiteindelijk wordt afgelost voor einde van de looptijd. Dat hier uiteindelijk handig mee om wordt gesprongen met een spaarvariant aan de andere kant is even handig geweest maar inmiddels ook een doodlopende straat.

Wanneer je doelbewust in december je vermogen stalt en in februari er weer uit haalt in een groenfonds. En dit jaar in jaar uit doet kan je niet meer stellen dat het doel is om groen te investeren. Dan is het een manier om minder belasting te betalen over je vermogen. Misbruik van legale wegen en uiteindelijk hiermee Fraus legis. En ga maar eens aantonen dat het niet zo is ;). zeker wanneer de fiscus de GoT-logs heeft

[ Voor 4% gewijzigd door tuinïnen op 10-11-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Zr40 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:27:
Het gaat bij dit soort zaken altijd om de intentie, niet om een exacte grens. En zoals @tuinïnen al zegt, structureel. Als je na 3 maanden uitstapt omdat je hebt besloten dat het niet bij je past, prima. Als je na 3 maanden uitstapt omdat je opeens het geld nodig hebt, niets aan de hand. Als je jaar in jaar uit in november instapt en in februari uitstapt juist om het belastingvoordeel te pakken, en in de resterende 9 maanden kiest voor beleggingen met een hoger verwacht rendement, dan lijkt mij dit al redelijk duidelijk over de grens.
Nogmaals, IMNAL, maar zover ik begrijp moet fraus legis beperkt uitgelegd worden. Het gaat echt alleen om constructies die geen enkel ander doel hebben dan het ontwijken van belasting. Daarnaast moet de wet ook nog eens een bepaling hebben om misbruik te voorkomen, en die door de constructie omzeild wordt. Als een wettelijke bepaling een lek bevat moet dat in eerste instantie door de wetgever opgelost worden. Dus slim je box 3 belasting minimaliseren door voor de pijldatum een groenfonds te kopen is echt absoluut geen fraus legis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier ook NAL, maar om wat voor constructies moet het dan volgens jou gaan? Voor zover ik fraus legis begrijp gaat het om volstrekt legale constructies volgens de letter van de wet, die enkel opgezet worden met als doel om het belastingvoordeel te bewerkstelligen en niet gebruikt worden voor datgeen waar de constructie voor bedoeld is.

Jaarlijks enkel een positie aanhouden voor de korte periode rondom peildatum kan je niet verdedigen als een investering die bijdraagt aan de groenprojecten die door het fonds gefinancierd worden. Maar je investeert wel kortstondig met de intentie om het belastingvoordeel te ontvangen. En dat doe je door enkel te voldoen aan de letter van de wet (die enkel naar de situatie op peildatum kijkt) en niet aan de intentie (de positie het hele jaar door aanhouden). Daarom ben ik van mening dat het wel gezien zou kunnen worden als fraus legis.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 10-11-2021 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Als je wilt weten wat voor constructies er onder vallen kan je dat even opzoeken in Google, genoeg gerechtelijke uitspraken.

Maar allereerst, de wetgever heeft geen enkele poging gedaan om te beperken over wat voor tijdsduur je de investering mag doen. Dat alleen al is voldoende. Daarnaast is het nooit een constructie die puur alleen belasting ontwijkt, immers doe je wel daadwerkelijk een belegging en kan het fonds ook daadwerkelijk het geld gebruiken. Er zijn genoeg partijen die een deel van hun vermogen financieren op dagbasis financieren, dat zouden groene projecten ook deels kunnen doen (indien dat nog niet gebeurd). Daarnaast kan je ook andere valide overwegingen hebben om het kapitaal voor een kortere tijd in het fonds te parkeren, bijv ter verloning van negatieve rentes op je banktegoeden.

Maar ik zal de discussie hier verder bij laten, want uiteindelijk is er maar één manier om het zeker te weten, en dat is een gerechtelijke uitspraak. En denk dat we wel redelijk zeker kunnen stellen dat die nooit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hielko schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:21:
Maar allereerst, de wetgever heeft geen enkele poging gedaan om te beperken over wat voor tijdsduur je de investering mag doen. Dat alleen al is voldoende.
Eveneens heeft de wetgever geen enkele poging gedaan om de gevallen waar die uitspraken over gaan te beperken. Het gaat immers om volstrekt legale constructies, die enkel vanwege fraus legis niet zijn toegestaan.

De belastingadviseur die voorheen zo'n constructie aan zijn cliënten zou aanraden zou waarschijnlijk hetzelfde als jij gezegd hebben.
Er zijn genoeg partijen die een deel van hun vermogen financieren op dagbasis financieren, dat zouden groene projecten ook deels kunnen doen (indien dat nog niet gebeurd).
Dat is hier niet relevant. Groenprojecten zijn doorgaans kapitaalinvesteringen. Je kan niet zomaar kapitaal onttrekken zonder de zittende participanten op enige manier te schaden. En dat is overigens ook iets waar de wetgever wél een stokje voor heeft gestoken, met de eis dat minimaal 70% van de activa groenprojecten betreft. Het fonds kan niet onbeperkt cash van zeer korte termijn investeerders aannemen.
Daarnaast kan je ook andere valide overwegingen hebben om het kapitaal voor een kortere tijd in het fonds te parkeren, bijv ter verloning van negatieve rentes op je banktegoeden.
Dat kan, maar dat zie ik niet als een correct argument om je investering van korte duur te kunnen verdedigen als een bijdrage aan de onderliggende groenprojecten. (Betekens mijns inziens niet dat je in die situatie zo'n fonds niet mag gebruiken, alleen dat je niet de aftrek zou moeten claimen.)

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 10-11-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zou iemand met een account bij Saxobank kunnen kijken of dit fonds aan te kopen is?

RLAINV, ISIN DK0060315604

Bij DeGiro en IB kan ik hem niet vinden. Volgens het bedrijf zou het via Saxo wel moeten kunnen.

[ Voor 30% gewijzigd door Pistachenootje op 10-11-2021 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Zr40 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:27:
‘Ik heb altijd het voornemen om groen te beleggen. Meestal begint dat rons de jaarwisseling te kriebelen en investeer ik in groen. Maarja. Ik ben een belegger. Ik zag dat ik daar een beter rendement op kon halen en had het geld nodig. De aandelenmarkten fluctueren dagelijks’.

De ene keer een maand, dan twee maand, dan drie maand, dan weer een keertje 2. De rechtspraak maakt je niks. Die hebben niet eens tijd om de echte criminelen en schrijnende zaken te behandelen.

[ Voor 6% gewijzigd door MagniArtistique op 10-11-2021 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-08 22:47
Welk groenfonds wordt aangeraden om maximaal te profiteren van de belastingvoordelen. Dus binnenkort inleggen (spaargeld) en weer uithalen in Januari of Februari?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-08 21:29
Pistachenootje schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:03:
Zou iemand met een account bij Saxobank kunnen kijken of dit fonds aan te kopen is?

RLAINV, ISIN DK0060315604

Bij DeGiro en IB kan ik hem niet vinden. Volgens het bedrijf zou het via Saxo wel moeten kunnen.
Zowel op naam als op ISIN kan ik 'm niet vinden in SaxoInvestor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ascension schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:25:
[...]
Zowel op naam als op ISIN kan ik 'm niet vinden in SaxoInvestor.
Thanks. Ik ga ze nog een keer mailen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

MagniArtistique schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:11:
[...]
‘Ik heb altijd het voornemen om groen te beleggen. Meestal begint dat rons de jaarwisseling te kriebelen en investeer ik in groen. Maarja. Ik ben een belegger. Ik zag dat ik daar een beter rendement op kon halen en had het geld nodig. De aandelenmarkten fluctueren dagelijks’.

De ene keer een maand, dan twee maand, dan drie maand, dan weer een keertje 2.
Prima toch? Als dat werkelijk je intentie is en beweegredenen zijn dan zie ik daar geen probleem.

Het probleem ontstaat als je dat patroon vol blijft houden. De wens om aan groenprojecten bij te dragen heeft namelijk niets met de jaarwisseling ieder jaar te maken; de wens om het belastingvoordeel te pakken des te meer.
De rechtspraak maakt je niks. Die hebben niet eens tijd om de echte criminelen en schrijnende zaken te behandelen.
Kan, maar dat is niet een argument dat het zeker goedgekeurd zal worden.

Overigens heb je op de eerste plaats met de belastinginspecteur te maken. Een rechtszaak zal pas ontstaan, op jouw initiatief nota bene, wanneer jij het niet eens bent met de zienswijze van de inspecteur en jouw argumenten en bewijs niet voldoende zijn om hem te overtuigen van je gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
Geen expert op het gebied van fraus legis, echter kan ik wel observeren dat de wetgever het verplaatsen van spaarvermogen van box 3 naar box 2, zonder duidelijke economische reden, ook toestaat.
Het zou mij dan vreemd lijken indien de aan- en verkoop van een beleggingsfonds, ook met de reden om box 3 heffing te vermijden, wel onder de loep wordt genomen door de belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
Zr40 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:27:
[...]

Prima toch? Als dat werkelijk je intentie is en beweegredenen zijn dan zie ik daar geen probleem.

Het probleem ontstaat als je dat patroon vol blijft houden. De wens om aan groenprojecten bij te dragen heeft namelijk niets met de jaarwisseling ieder jaar te maken; de wens om het belastingvoordeel te pakken des te meer.

[...]

Kan, maar dat is niet een argument dat het zeker goedgekeurd zal worden.

Overigens heb je op de eerste plaats met de belastinginspecteur te maken. Een rechtszaak zal pas ontstaan, op jouw initiatief nota bene, wanneer jij het niet eens bent met de zienswijze van de inspecteur en jouw argumenten en bewijs niet voldoende zijn om hem te overtuigen van je gelijk.
Zo ken ik ook mensen die gewoon jaarlijks hun ouders een lening met rente verstrekken, opeisbaar bij dood, die inmiddels in de tonnen loopt.

Dat de BD wel degelijk weet wat je doet maakt daarin ook geen reet uit, ze kunnen niks want je blijft binnen de wettelijke kaders.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Is een spaar bv opzetten dan ook geen "fraus legis"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-08 18:20

wij

MagniArtistique schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:11:
[...]
‘Ik heb altijd het voornemen om groen te beleggen. Meestal begint dat rons de jaarwisseling te kriebelen en investeer ik in groen....
Maar dan nog, er zijn al veel groene beleggingen (ETF, aandelen) die gewoon een goede rendamentsverwachting hebben. Misschien heb je dan niet die belastingsvoordelen, maar wel een rendabele investering. Sterker nog, ik ben persoonlijk overtuigd dat sommige groene sectoren (energie, voedsel, water) de komende jaren mogelijk zelfs bovengemiddeld gaan presenteren. Als het goed is komen we toch een keer in een transitie naar schonere techniek / wereld.

Dan denk ik aan ETFs als https://rizeetf.com/funds/environmental-impact-100/ of https://rizeetf.com/funds/sustainable-future-of-food/ of https://www.lyxoretf.nl/e...etf-dist/fr0010524777/eur. Volgens mij zijn dergelijke producten veel interessanter om rendament te maken dan zo'n groenfonds. En anders heb je nog verschillende beleggingsfondsen van ASN Bank die ook gericht zijn op een duurzaam rendement.

[ Voor 25% gewijzigd door wij op 11-11-2021 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MagniArtistique schreef op donderdag 11 november 2021 @ 07:50:
[...]

Zo ken ik ook mensen die gewoon jaarlijks hun ouders een lening met rente verstrekken, opeisbaar bij dood, die inmiddels in de tonnen loopt.

Dat de BD wel degelijk weet wat je doet maakt daarin ook geen reet uit, ze kunnen niks want je blijft binnen de wettelijke kaders.
Een vordering/uitgeleend geld valt toch ook gewoon onder box 3?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
pdukers schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:17:
In een spaar BV wordt werkelijk rendement belast. Eerst met 15% (venootschapsbelasting) en daarna nog eens met 26,5% (dividendbelasting) als je het eruit trekt.

Daarnaast kent een spaar BV ook jaarlijkse kosten (accountant, zakelijke bankrekening etc). Alleen interessant bij echt grote bedragen en relatief laag rendement.
fsfikke schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:27:
[...]

Een vordering/uitgeleend geld valt toch ook gewoon onder box 3?
Ja, de ouders die het hebben uitgeleend betalen over het uitgeleende geld nog altijd vermogensbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Op zich lijkt het daar wel op: een bv oprichten om je privé spaargeld in te bewaren doe je ook alleen om belasting te besparen, en niet omdat het een goede business case is. Maar ik begrijp ook goed waarom dat acceptabel is. De grondslag van box 3 belasting is het inkomen uit vermogen, het rendement dus, maar de werkelijkheid is dat niet naar het werkelijke rendement gekeken wordt. In een bv gebeurt dat wel. Het inkomen uit vermogen is nog steeds belast, maar niet meer op een voor grote spaarders buitensporig hoog niveau die niet met de grondslag overeen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-09 20:36
Nee, in ieder geval niet volgens de rechtbank.

Het punt is dat je met het onderbrengen in een spaar BV slechts kiest voor een andere manier van belasten van het vermogen. Het wordt nog steeds belast, alleen met Vpb en AB heffing. Het gaat pas rammelen als je het heen en weer gaat schuiven om actief belasting te ontlopen, maar daarvoor is een expliciete regeling in artikel 2.14 wet IB. Die houdt in dat je het vermogen minimaal 3 maar in principe 6 maanden in een bepaalde box moet houden.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:50
Lees in het fd dat er een regel bij de Saxobank is, voor oud Binck klanten, die niet kenbaar is gemaakt dat je zonder kosten dat je mag overstappen en apart zelf de klantenservice moet benaderen. Maar hoe werkt zoiets. Normaal ga je toch naar een nieuwe partij en nemen zij de transitie over? Hoe kan je dit het beste aanpakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Net even gebeld met mijn belastingadviseur over een paar uitstaande vragen van mij. Hij had ook nog tijd om de casus die gisteren hier besproken werd te beantwoorden (over het groenfonds hoppen). Zijn antwoord sluit aan bij @tuinïnen en @Zr40. Het zal waarschijnlijk wel lukken maar als de inspecteur gaat kijken wordt het waarschijnlijk niet goedgekeurd. Hij zal het zien als fraus legis. Het is volgens mijn adviseur enigzins vergelijkbaar met mensen die 31 december een groot bedrag pinnen om dat 2 januari weer te storten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen

tuinïnen

Pistachenootje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:25:
Net even gebeld met mijn belastingadviseur over een paar uitstaande vragen van mij. Hij had ook nog tijd om de casus die gisteren hier besproken werd te beantwoorden (over het groenfonds hoppen). Zijn antwoord sluit aan bij @tuinïnen en @Zr40. Het zal waarschijnlijk wel lukken maar als de inspecteur gaat kijken wordt het waarschijnlijk niet goedgekeurd. Hij zal het zien als fraus legis. Het is volgens mijn adviseur enigzins vergelijkbaar met mensen die 31 december een groot bedrag pinnen om dat 2 januari weer te storten.
Laatste wat ik erover zeg; het is wel iets anders dan het pinnen en storten. Je Groenfonds zal nl wel aangegeven worden bij aangifte IB en de cashpositie die mensen pinnen niet.

Het is gewoon iets om in overweging te nemen wanneer je van plan bent om structureel Groenfondsen in te kopen in december en jan/feb deze weer van de hand te doen, misschien is het beter om in de toekomst hier wat anders op te bedenken of om vrede te nemen met het stukje rendementsheffing wat voldaan moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
tuinïnen schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:40:
[...]
Laatste wat ik erover zeg; het is wel iets anders dan het pinnen en storten.
Natuurlijk. Daarom zei ik ook enigzins vergelijkbaar.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:31
Naast de formele kant is er m.i. ook nog een morele kant aan belasting betalen. Is belastingontwijking wel moreel te rechtvaardigen, ook al is het "grijs gebied" of zelfs mogelijk "geoorloofd"? Betaal gewoon wat je moet betalen voor het grotere geheel en verzin geen uitweggetjes.

Maar goed, heb totaal geen recht om de moraalridder uithangen, want ik heb een flink deel van mijn hypotheek bewust aflossingsvrij in box 3 zitten en zal via VWRL ook nog in niet zo frisse bedrijven investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 09:55
Nu we het toch zoveel over de groenfondsen hebben. Stel een vriend zou hier gebruik van willen maken en heeft toegang tot:
- IBKR
- DeGiro
- ING (geen zelf-op-de-beurs account momenteel, maar dat is te regelen..)

Welke optie is aan te raden, met welk instrument?

#askingforafriend :)

[ Voor 3% gewijzigd door flipjevandejam op 11-11-2021 15:28 ]

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-08 21:29
@flipjevandejam kijken op de lijst van de belastingdienst en er eentje kiezen die je aan kan schaffen via je broker en die het minst slecht presteert ;)

• MagniArtistique
Skyaero schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:32:
[...]

In een spaar BV wordt werkelijk rendement belast. Eerst met 15% (venootschapsbelasting) en daarna nog eens met 26,5% (dividendbelasting) als je het eruit trekt.

Daarnaast kent een spaar BV ook jaarlijkse kosten (accountant, zakelijke bankrekening etc). Alleen interessant bij echt grote bedragen en relatief laag rendement.

[...]

Ja, de ouders die het hebben uitgeleend betalen over het uitgeleende geld nog altijd vermogensbelasting.
Gaat om erfbelasting ;)

• MagniArtistique
Magpie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:28:
Naast de formele kant is er m.i. ook nog een morele kant aan belasting betalen. Is belastingontwijking wel moreel te rechtvaardigen, ook al is het "grijs gebied" of zelfs mogelijk "geoorloofd"? Betaal gewoon wat je moet betalen voor het grotere geheel en verzin geen uitweggetjes.

Maar goed, heb totaal geen recht om de moraalridder uithangen, want ik heb een flink deel van mijn hypotheek bewust aflossingsvrij in box 3 zitten en zal via VWRL ook nog in niet zo frisse bedrijven investeren.
Hangt er vanaf in welke order van grootte en wie het betreft (en dat is hypocriet, dat besef ik mij maar al te goed). Een Elon Musk die nu groot uitmeet dat hij 5% aandelen verkoopt om belasting te betalen (terwijl de eigenlijke reden is dat zijn opties verlopen en op die manier 15 miljard aan belasting weet te ontwijken).. Mwah. Waarom zou je als je miljarden hebt? Eigenlijk valt dat onder het ontwijken van de inkomstenbelasting als je m heel zwart wit trekt, en dat mag niet.

Iemand die 'gewoon' in loondienst is en eerst inkomstenbelasting betaald, BTW over alles wat ie betaald, diverse heffingen, boetes op vermogen etc. afdraagt, uiteindelijk beetje weet te sparen voor de volgende generatie en die vervolgens in de grafkist nog een keer 50% van wat er over blijft moet betalen aan de fiscus zonder enige reden (zodat de volgende generaties niet allemaal miljonair zijn en we geen hyperinflatie krijgen) Daar vind ik wel wat van.

Je kunt je afvragen welk algemeen nut van het gebrek aan financieele scholing, de VRH, Overdrachtsbelasting en erfbelasting hebben, gezien over iedere euro al tussen de 30 en 52% belasting betaald wordt, anders dan de 'bevolking' arm te houden. Maar dat is een andere discussie :)

[ Voor 12% gewijzigd door MagniArtistique op 11-11-2021 16:19 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Magpie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:28:
Het ligt een beetje aan je insteek, maar er is niets mis met het gebruik van regelingen die je belastingdruk verlagen als je ze gebruikt waar ze voor bedoeld zijn. Maar als je bedoelt dat je juist op zoek gaat naar mogelijke regelingen om daarna te besluiten om daar gebruik van te maken, ja, dat vind ik ook grijs. Kan nog steeds prima zijn, als je het gebruikt waar het voor bedoeld is.

Zo heb ik bijvoorbeeld een langetermijninvestering in een bepaald groenfonds. Ik ken dat fonds ook alleen maar omdat het belastingvoordeel gebruikt. Maar dat is ook de reden dat het überhaupt voordeel heeft (deze categorie van beleggingen aantrekkelijker maken voor de lange termijn) en ik gebruik het op de manier waarop het bedoeld is.
Ook daar, de vordering valt gewoon binnen de erfenis.
MagniArtistique schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:14:
[...]
Hangt er vanaf in welke order van grootte en wie het betreft (en dat is hypocriet, dat besef ik mij maar al te goed). Een Elon Musk die nu 5% verkoopt omdat zijn opties verlopen en op die manier 15 miljard aan belasting weet te ontwijken.. Mwah. Waarom zou je als je miljarden hebt? Eigenlijk valt dat onder het ontwijken van de inkomstenbelasting als je m heel zwart wit trekt, en dat mag niet.

Iemand die 'gewoon' in loondienst is en eerst inkomstenbelasting betaald, BTW over alles wat ie betaald, diverse heffingen, boetes op vermogen etc. afdraagt, een beetje weet te sparen voor de volgende generatie en die vervolgens in de grafkist nog een keer 50% van wat er over blijft moet betalen aan de fiscus zonder enige reden (zodat de volgende generaties niet allemaal miljonair zijn en we geen hyperinflatie krijgen) Daar vind ik wel wat van.
Belangrijke toevoeging hieraan is dat dit 'geen belasting betalen' een direct gevolg is van de manier waarop de VS inkomsten uit vermogen belast, en niet zozeer een actieve keuze van ontwijking van de beste heer is. Alleen gerealiseerd rendement wordt daar belast. Ben je een buy & hold belegger, dan betaal je geen belasting.

Het is zelfs nog een stapje erger daar. Als je helemaal niet verkoopt, en je overlijdt, dan betaal je definitief geen belasting meer over het rendement tot dat moment. De erfgenamen ontvangen de effecten met de actuele waarde als cost basis en betalen alleen een relatief kleine estate tax.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Heel veel mensen in Nederland ontwijken of verleggen belasting, door bijvoorbeeld pensioen/lijfrente inleg. Denk niet dat er veel mensen zijn die dat moreel verwerpelijk vinden.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 02-09 14:36
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:23:
Heel veel mensen in Nederland ontwijken of verleggen belasting, door bijvoorbeeld pensioen/lijfrente inleg. Denk niet dat er veel mensen zijn die dat moreel verwerpelijk vinden.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar dat lijkt me een raar voorbeeld. Die regeling met pensioensparen is er toch voor om mensen wat belastingvoordeel op hun oudedagsvoorziening te geven?

Dus da's bedoeld gebruik.

Die groenfondsregeling is er imo om groene investeringen te stimuleren. Niet om aan het eind van het jaar ff snel de belasting te ontwijken.

Da's geen bedoeld gebruik en volgens mij juist het punt dat mensen hier proberen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakaleek
MagniArtistique schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:14:
[...]

Hangt er vanaf in welke order van grootte en wie het betreft (en dat is hypocriet, dat besef ik mij maar al te goed). Een Elon Musk die nu groot uitmeet dat hij 5% aandelen verkoopt om belasting te betalen (terwijl de eigenlijke reden is dat zijn opties verlopen en op die manier 15 miljard aan belasting weet te ontwijken).. Mwah. Waarom zou je als je miljarden hebt? Eigenlijk valt dat onder het ontwijken van de inkomstenbelasting als je m heel zwart wit trekt, en dat mag niet.
Waarom ontwijkt Elon Musk belasting door z'n opties uit te oefenen? Hij betaalt juist een klap inkomstenbelasting door ze uit te oefenen. Om die inkomstenbelasting te betalen moet hij inderdaad een deel van z'n -- door middel van optierechten verkregen -- aandelen weer verkopen.
Ik zie werkelijk niet in hoe je dit onder belastingontwijking kunt scharen...

• Pistachenootje
flipjevandejam schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:28:
Nu we het toch zoveel over de groenfondsen hebben. Stel een vriend zou hier gebruik van willen maken en heeft toegang tot:
- IBKR
- DeGiro
- ING (geen zelf-op-de-beurs account momenteel, maar dat is te regelen..)

Welke optie is aan te raden, met welk instrument?

#askingforafriend :)
ING met Triodos Groenfonds. IB kan niet. DeGiro is te duur imo.

• Atsiz
  • Laatst online: 28-08 17:36
Kan iemand mij uitleggen waarom ik allemaal groene cijfers zie bij mijn aandelen?

Ik koop bijv 100 aandelen van bedrijf A voor 10 euro per stuk.
Maanden later zie ik dat ze nu voor 9 euro per stuk verkocht worden.

Maar volgens alle cijfers sta ik in de plus en groen als ik het verkoop.

Ik heb DeGiro gebeld maar werd er niet wijzer van.

Hoe kan ik in godsnaam winst hebben als de aandelen minder waard zijn?

Ik moet dus nu in een aparte Excel bijhouden wat ik voor hoeveel heb gekocht. Want wat je ziet bij DeGiro klopt voor geen meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Atsiz schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:48:
Kan iemand mij uitleggen waarom ik allemaal groene cijfers zie bij mijn aandelen?

Ik moet dus nu in een aparte Excel bijhouden wat ik voor hoeveel heb gekocht. Want wat je ziet bij DeGiro klopt voor geen meter.
Je ziet standaard de wijzigingen van vandaag. Wat jij wil, is de winst/verlies vanaf je aankoop. Als je een keer op Dag +/- klikt ga je naar je Ongerealiseerde W/V, dat is je winst/verlies ten opzichte van de aanschafprijs.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08 15:50
Atsiz schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:48:

zeker weten euro's. De dollar is omhoog gegaan.... plus eventueel dividend. De ene keer telt degiro dat er wel bij de andere keer niet.

• Atsiz
Lanfear89 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:57:
[...]

Je ziet standaard de wijzigingen van vandaag. Wat jij wil, is de winst/verlies vanaf je aankoop. Als je een keer op Dag +/- klikt ga je naar je Ongerealiseerde W/V, dat is je winst/verlies ten opzichte van de aanschafprijs.
Staat nog steeds groen in de plus.
Ik kijk via de website dus ik zie standaard al de ongerealiseerde W/V.

Ik heb alle aandelen ook in 1 keer destijds gekocht. Heel vreemd dit.

Schermafdruk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCK4xQX2sUWTHyaWZmI86aO8TuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ey5AkX1w97EzSFrjqHLG2UEr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Atsiz op 11-11-2021 18:02 ]

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:46
Klik eens op de 3 balkjes aan het einde van de rij. Je winst komt uit Valuta W/V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-DErXIvC-aQXirOYPuy9LZ_0C8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JuAcZW60DFIYPWEezheQmRi0.png?f=user_large

Je winst/verlies bestaat uit meerdere componenten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLdqF2e_1rQ6VBXgvIEAWJwrUyc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2YYA8voWw2CTe7elRCxoDl1X.png?f=user_large

[ Voor 84% gewijzigd door msteggink op 11-11-2021 18:20 ]

• Atsiz
msteggink schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:16:
Klik eens op de 3 balkjes aan het einde van de rij. Je winst komt uit Valuta W/V
[Afbeelding]

Je winst/verlies bestaat uit meerdere componenten:
[Afbeelding]
Ik snap het alsnog niet, of mis ik iets?

2e schermafdruk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPpEcI8iEmQplDB6Ap2qxMseDBI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y7tEcJmf9bILcG0ZUvG6JRo4.png?f=user_large

Edit:
Ik zie plus bij "valuta".
Maar de dag dat ik de aandelen kocht was dollar 1.18 en nu 1.15.

Een verschil van 0.03

Edit 2:
Ik heb de aandelen verkocht. En merk dat ik inderdaad in de plus sta.
Dus zo een nihil dollar koers kan toch uitmaken blijkbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Atsiz op 11-11-2021 19:17 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij