Dividend ontvangen? Stock split?Atsiz schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:34:
[...]
Ik snap het alsnog niet, of mis ik iets?
2e schermafdruk:
[Afbeelding]
Edit:
Ik zie plus bij "valuta".
Maar de dag dat ik de aandelen kocht was dollar 1.18 en nu 1.15.
Een verschil van 0.03
Edit 2:
Ik heb de aandelen verkocht. En merk dat ik inderdaad in de plus sta.
Dus zo een nihil dollar koers kan toch uitmaken blijkbaar.
Nee helemaal niks.
Alle stock ook in 1 keer gekocht.
Had toch te maken met de koers wisseling van dollar naar euro.
Ik heb ook met een ander aandeel 50 euro winst gemaakt terwijl het 0.1 cent per aandeel in winst was. Bleek toch door de omwisseling van dollar naar euro winst gepakt te hebben.
Had daar geen rekening mee gehouden.
1.18 naar 1.15 is een 'winst' van 2,6%, ook al vindt je zelf dat 3ct verschil 'nihil' is op het oog werkt dat wel door in de volledige positie. Als je voor 100 euro's dollars had gekocht werden dat 118 dollars. daarna euro's maken is 102,6 euro's.Atsiz schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:34:
[...]
Ik snap het alsnog niet, of mis ik iets?
2e schermafdruk:
[Afbeelding]
Edit:
Ik zie plus bij "valuta".
Maar de dag dat ik de aandelen kocht was dollar 1.18 en nu 1.15.
Een verschil van 0.03
Edit 2:
Ik heb de aandelen verkocht. En merk dat ik inderdaad in de plus sta.
Dus zo een nihil dollar koers kan toch uitmaken blijkbaar.
Valuta werken wat dat betreft exact hetzelfde als gewone aandelen koersen.
Echter vermenigvuldigen die zich wel met elkaar, waardoor je ook altijd een hefboom effect hebt om rekening mee te houden.
Bijvoorbeeld mij leukste positie dit jaar is +98,13% in dollars. In euro's is dat +110,58%. Terwijl de euro/dollar op +6,27% staat komt er toch ruim 12 punten bij in de conversie. De wisselkoers gaat over het huidige bedrag aan waarde, niet alleen de originele inleg.
Wisselkoersen is dan ook zeker iets om je altijd bewust van te zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door Xanaroth op 12-11-2021 13:28 ]
Voor de liefhebber, "ONL WI", de when-issued aandelen, worden er vandaag ingetrapt en handelen nu rond de $23. Lijkt aan de goedkope kant. Ik heb er voor de vorm een paar gekocht. Realty Income Corp is wel een echt particulieren-aandeeltje, dus het zou goed kunnen dat de spin-off maandag nog verder rücksichtslos verkocht wordt (en laag blijft handelen) en vastgoed is niet echt mijn expertise. Bovendien lijkt het niet echt een kwalitatief hoogstaande portfolio - ze trappen alle rommel in de spin-off. Maar ondanks alle nadelen lijkt het gewoon goedkopig met iets van een 9% cap rate. Als het er maandag nog verder in wordt getrapt dan is het wellicht de moeite waard om er wat serieuzer in te duiken.writser schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:18:
[...]
Je kan al wel de prospectus induiken om een beetje een schatting te maken. Leuke puzzel als je je fundamentele kennis wat wil bijspijkeren. Ongeveer 54 miljoen aandelen, ~145m AFFO de afgelopen jaren (heel grofweg), vergelijk dat met wat andere office REIT's - als ik even kijk vermoed ik dat dit niet op 70 dollar gaat handelen, dat lijkt me wel een erg lage yield voor wat kantoorpanden. Mijn schatting zou zijn rond de 30 a 50. Maar goed, ben er niet echt ingedoken verder.
Overigens handelen de stukken al in de 'when issued' market (ONL WI) voordat je ze daadwerkelijk ontvangt, dus je kan dan al zien hoe ze ongeveer geprijsd worden.
Edit: http://clarkstreetvalue.b...it-form-10-notes.html?m=1
[ Voor 5% gewijzigd door writser op 12-11-2021 21:44 ]
Onvoorstelbaar!
Zucht, na maanden rustig wachten met GGPI vorige week mn laatste deel verkocht voor schamele winst. Begint de rit vandaag echt en ben ik er net geheel uit
Hoe dat werkt? Ik heb dacht ik ooit een formulier ingevuld bij DeGiro en hierop vermeld welke aandelen ik bij Lynx had lopen. Tevens een formulier ingevuld bij Lynx voor akkoord.aljooge schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:55:
Lees in het fd dat er een regel bij de Saxobank is, voor oud Binck klanten, die niet kenbaar is gemaakt dat je zonder kosten dat je mag overstappen en apart zelf de klantenservice moet benaderen. Maar hoe werkt zoiets. Normaal ga je toch naar een nieuwe partij en nemen zij de transitie over? Hoe kan je dit het beste aanpakken?
Duurde een tijdje, maar toen werden alle stukken bij Lynx overgezet bij DeGiro.
Ik had de rekening nog even aangehouden na de transfer en daarna op gezegt.
Ik heb geleerd dat oorspronkelijk het bezit van een huis werd belast met wat we nu huurwaardeforfait noemen. Dit stamt uit de tijd dat vooral rijke mensen een huis konden kopen met eigen geld. Hypotheken waren toen nog geen gemeengoed. Omdat het bezit van een huis werd belast was het gevolg dat kosten voor dat huis aftrekbaar werden. In die tijd zelfs onderhoudskosten. Vandaar uit gezien is dus zelfs het afsluiten van een hypotheek al een vorm vsn belastingontwijking. Zeker als je het eigenlijk uit eigen vermogen zou kunnen betalen.tuinïnen schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:42:
[...]
Daar is natuurlijk inmiddels ook aan geschaafd door de wetgever. Maar, dan alsnog was/is één van de doelen van HRA om eigenwoningbezit te stimuleren. Los van of de hypotheek uiteindelijk wordt afgelost voor einde van de looptijd.

Dat is toevallig. Was net de documentatie aan het bekijken van Northern Trust, maar zie dat vandaag het dividend is bijgeschreven van EM.
Mocht iemand willen weten wanneer nou de datum was
Mocht iemand willen weten wanneer nou de datum was
Iemand enig idee hoe dit aan te pakken of welke weg te bewandelen? Medio april via de ABN AMRO al een verzoek ingediend om mijn portefeuille van Bink over te nemen. Zij hebben dit verzoek bij Binck neergelegd maar nooit een respons ontvangen.. Begin oktober opnieuw gebeld met ABN AMRO met opnieuw het verzoek om mijn portefeuille van Binck over te nemen maar zij krijgen wederom geen respons vanuit Binck..aljooge schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:55:
Lees in het fd dat er een regel bij de Saxobank is, voor oud Binck klanten, die niet kenbaar is gemaakt dat je zonder kosten dat je mag overstappen en apart zelf de klantenservice moet benaderen. Maar hoe werkt zoiets. Normaal ga je toch naar een nieuwe partij en nemen zij de transitie over? Hoe kan je dit het beste aanpakken?
Baal hier behoorlijk van. Kan natuurlijk alles bij Binck verkopen en opnieuw aanschaffen via ABN AMRO maar dat wordt qua transactiekosten een dure grap.
Iemand hier al wel een succesvolle overstap gemaakt?
Heb je al met Binck gesproken hierover? Zo ja, wat zeggen ze?TheChain schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:45:
[...]
Begin oktober opnieuw gebeld met ABN AMRO met opnieuw het verzoek om mijn portefeuille van Binck over te nemen maar zij krijgen wederom geen respons vanuit Binck..
[ Voor 65% gewijzigd door Pistachenootje op 13-11-2021 09:50 ]
Heb 4 weken geleden aanvraag gedaan tot transfer 2 ETF's van Bolero naar DEGIRO.
Sinds gisteren staat er al eentje op mn DEGIRO portefeuille. Geduld is echt een mooie deugd...
Sinds gisteren staat er al eentje op mn DEGIRO portefeuille. Geduld is echt een mooie deugd...
Jazeker. Zij geven aan geen verzoek binnen te krijgen van de ABN AMRO terwijl de ABN AMRO aangeeft dit verzoek wel tweemaal ingedient te hebben. Word dus van het kastje naar de muur gestuurd. Hoop dat hier iemand met een vergelijkbare situatie wel een ingang heeft gevonden om dit in orde te krijgen.Pistachenootje schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:49:
[...]
Heb je al met Binck gesproken hierover? Zo ja, wat zeggen ze?
https://www.rabobank.nl/p...ken-naar-andere-aanbiederTheChain schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:42:
[...]
Jazeker. Zij geven aan geen verzoek binnen te krijgen van de ABN AMRO terwijl de ABN AMRO aangeeft dit verzoek wel tweemaal ingedient te hebben. Word dus van het kastje naar de muur gestuurd. Hoop dat hier iemand met een vergelijkbare situatie wel een ingang heeft gevonden om dit in orde te krijgen.
https://www.ing.nl/partic...gen-overboeken/index.html
Bovenstaande links geven inzicht in de overboekprocedure.
ABN kan dus aangeven welke procedure ze volgen, hoe ze omgaan met klachten (bijv riching Binck) en/of op welke dataum tijd ze het formulier hebben verzonden naar Binck.
Naast deze procedure kan je volgens mij ook "gewoon"opdracht geven om je aandelen over te boeken.
https://www.binck.nl/klanten/overboekingstraject
Wat binck hier heeft beschreven werkt twee kanten op :-)
Heeft iemand T2 Biosystems in bezit of onderzoek gedaan naar, info gelezen over T2 Biosystems en een idee waarom de koers gaat zoals het nu gaat? Kort door de bocht kwestie van mooie idee, wisseling aantal van het management, en financieel onvoldoende voortgang dus geen vertrouwen?
Ik ken het bedrijf niet, maar als ik naar de grafiek over de afgelopen 5 jaar kijk doet het zo'n beetje het omgekeerde van wat iedere grote index over die periode heeft gedaan. Dat is ook een prestatie.
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 13-11-2021 16:45 ]
Bio/pharma en soort geljik bedrijven zijn niet mijn favoriet. Als ze een goed product op de markt hebben gebracht kan de koers heel hard stijgen, maar het kan ook heel hard dalen.Anonyymm schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:38:
Heeft iemand T2 Biosystems in bezit of onderzoek gedaan naar, info gelezen over T2 Biosystems en een idee waarom de koers gaat zoals het nu gaat? Kort door de bocht kwestie van mooie idee, wisseling aantal van het management, en financieel onvoldoende voortgang dus geen vertrouwen?
Lastig voorspelbaar.
23-25 is een groot gat met de ~40 die je bij de pro-forma FFO zou mogen verwachtten. Hebben het dan over P/FFO van minder dan 10. Die >30 openingskoers van de WI lijkt me veel redelijker.writser schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:53:
[...]
Voor de liefhebber, "ONL WI", de when-issued aandelen, worden er vandaag ingetrapt en handelen nu rond de $23. Lijkt aan de goedkope kant. Ik heb er voor de vorm een paar gekocht. Realty Income Corp is wel een echt particulieren-aandeeltje, dus het zou goed kunnen dat de spin-off maandag nog verder rücksichtslos verkocht wordt (en laag blijft handelen) en vastgoed is niet echt mijn expertise. Bovendien lijkt het niet echt een kwalitatief hoogstaande portfolio - ze trappen alle rommel in de spin-off. Maar ondanks alle nadelen lijkt het gewoon goedkopig met iets van een 9% cap rate. Als het er maandag nog verder in wordt getrapt dan is het wellicht de moeite waard om er wat serieuzer in te duiken.
Maar wat een volumes ook.. letterlijk momenten van 1, 4, 7, 2. En dik 30% verschil tussen high-low?
Zie echter vanuit wat comment/fora secties, dat er best wat verkoopdruk kan zijn aan de start. Onder het motto 'long O en O management. Deze wil ONL niet, dus ik ook niet' en die aandelen snel liquide willen maken om terug in O te investeren.
Zonde, waarom?Santee schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:43:
Zucht, na maanden rustig wachten met GGPI vorige week mn laatste deel verkocht voor schamele winst. Begint de rit vandaag echt en ben ik er net geheel uit
GGPI aka polestar is de enige EV play wat ook nog eens nu al succesvol is. Grote volk moest de weg ernaar toe vinden, dus dat het ging knallen was bekend. Had het niet zo snel verwacht. Nu afwachten. Ik ga maandag extra bijkopen. Verwacht nog flinke stijging.
[ Voor 5% gewijzigd door xminator op 13-11-2021 22:44 ]
Polestar is toch van Geely/Volvo of mis ik nu iets?
Volvo ja kloptGalactic schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:20:
Polestar is toch van Geely/Volvo of mis ik nu iets?
Een betere broker uitkiezen doet ook een hoop!jannen schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:42:
Heb 4 weken geleden aanvraag gedaan tot transfer 2 ETF's van Bolero naar DEGIRO.
Voorheen deed ik ook vaak mijn portefeuille overboeken vanuit een broker uit de VS naar DEGIRO. 4 tot 5 weken was normaal.
Tegenwoordig doe ik het naar Interactive Brokers en is het binnen 3 werkdagen geregeld

Zit je ook in de opties? Eigenlijk wel de mooiste play als je zo zeker bentxminator schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:43:
[...]
Zonde, waarom?
GGPI aka polestar is de enige EV play wat ook nog eens nu al succesvol is. Grote volk moest de weg ernaar toe vinden, dus dat het ging knallen was bekend. Had het niet zo snel verwacht. Nu afwachten. Ik ga maandag extra bijkopen. Verwacht nog flinke stijging.
Dit klinkt alsof je het met enige regelmaat doet. Dan gaat het waarschijnlijk niet over een overstap naar een andere broker. Koop/ontvang je periodiek aandelen van een partij die alleen met die specifieke broker uit de VS werkt? Als je er iets over wil (of mag) zeggen tenminste.The_FrankO schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:29:
[...]
Een betere broker uitkiezen doet ook een hoop!
Voorheen deed ik ook vaak mijn portefeuille overboeken vanuit een broker uit de VS naar DEGIRO. 4 tot 5 weken was normaal.
Tegenwoordig doe ik het naar Interactive Brokers en is het binnen 3 werkdagen geregeld
Maar inderdaad, bij partijen die hun administratieve zaken geautomatiseerd en op orde hebben gaat het vaak een stuk sneller. Het is een stukje kwaliteit en dat zie je ook op andere manieren terug komen
Twee keer per jaar doe ik het. Het gaat om aandelen die zijn verkregen met het Employee Stock Purchase Program van mijn werkgever.Zr40 schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:57:
[...]
Dit klinkt alsof je het met enige regelmaat doet. Dan gaat het waarschijnlijk niet over een overstap naar een andere broker. Koop/ontvang je periodiek aandelen van een partij die alleen met die specifieke broker uit de VS werkt? Als je er iets over wil (of mag) zeggen tenminste.
Maar inderdaad, bij partijen die hun administratieve zaken geautomatiseerd en op orde hebben gaat het vaak een stuk sneller. Het is een stukje kwaliteit en dat zie je ook op andere manieren terug komen
Een Basic FOP klaarzetten bij Interactive Brokers en daarna een transfer aanmaken bij de VS broker.
Zal inderdaad een geautomatiseerd proces achter zitten.
Heb ook opties ja, alleen iets te lange looptijd.Config schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:30:
[...]
Zit je ook in de opties? Eigenlijk wel de mooiste play als je zo zeker bent
De weeklies zijn met 2000% gestegen….
Naja jij hebt tenminste nog opties. Ik heb alleen een paar stukjes op de play account. Als je u/GlideOutside nog niet volgt, tip..xminator schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:05:
[...]
Heb ook opties ja, alleen iets te lange looptijd.
De weeklies zijn met 2000% gestegen….
Tja omdat er al maanden een DA was, en omdat we richting merger gingen en ik slechte ervaring heb met NAV en na merger vasthouden. Dus nadat er eigenlijk maanden geen actie was wilde ik weer ergens anders wat geld stallen. Helaas pindakaas.xminator schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:43:
[...]
Zonde, waarom?
Hoe beoordelen jullie GGPI? En dan bedoel ik meer het proces dan de uitkomst.
Ik heb de Yahoo Finance pagina bekeken en er zijn zo veel waarden n/a dat ik het niet aan de hand van mijn formule kan berekenen.
Ik heb de Yahoo Finance pagina bekeken en er zijn zo veel waarden n/a dat ik het niet aan de hand van mijn formule kan berekenen.
Verschil is wel dat de US brokers een systeem als ACATS (Automated Customer Account Transfer Service) gebruiken. Hiermee wordt al een heel groot deel geautomatiseerd en zit je vaak maximaal 1 week in de transfer.The_FrankO schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:29:
Binnen Europa is er volgens mij niet direct een vergelijkbaar automatisch systeem en zit je dan nog echt vast aan een persoon bij broker A die een mailtje/belletje/briefje doet naar broker B om een process in gang te zetten. Waarbij iemand dat zelf nog zal moeten bij houden en escaleren wanneer nodig. Dat zou wel een mooi EU plan zijn om daar een systeem voor neer te zetten waar alle brokers binnen de EU bij aangesloten moeten zijn. De vraag is wel hoe vaak je dit nodig hebt (al speelt het natuurlijk wel in op vrij verkeer binnen de unie
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Zijn er mensen hier die via een buitenlandse broker beleggen? Ik ben niet belastingplichtig in Nederland en heb problemen om een account via mijn nederlandse bank of bv. degiro te openen. Heeft er iemand tips?
Ja, genoeg mensen die hier beleggen via Interactive Brokers (IB). Als je je die twee als zoekwoorden gebruikt, dan zal je genoeg vinden.elbandito schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:25:
Zijn er mensen hier die via een buitenlandse broker beleggen? Ik ben niet belastingplichtig in Nederland en heb problemen om een account via mijn nederlandse bank of bv. degiro te openen. Heeft er iemand tips?
top, bedankt voor de snelle reactie!Zenix schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:28:
[...]
Ja, genoeg mensen die hier beleggen via Interactive Brokers (IB). Als je je die twee als zoekwoorden gebruikt, dan zal je genoeg vinden.
Interactive Brokers heeft ook mijn voorkeur. Mocht het daar niet lukken dan kun je nog Tastyworks proberen.elbandito schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:25:
@elbandito aangezien je buiten Europa woont (op basis van een ander PFSL topic) heb je wellicht veel meer keuze en mogelijkheden dan "wij" binnen Europa. Interactive Brokers is een broker die wereld wijd actief is en staat goed bekend binnen dit topic (zeker met het schrappen van de inactivity fees eerder dit jaar).
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ach, het gaat hier om een eenmalige transfer. Ga er niet echt van wakker liggenThe_FrankO schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:29:
[...]
Een betere broker uitkiezen doet ook een hoop!
Zulke grote plaatjes mag je écht eerst iets kleiner maken.
Elon is weer zichzelf...
Elon is weer zichzelf...
[ Voor 52% gewijzigd door Ardana op 15-11-2021 12:41 ]
YouTube: Elon Musk: "I have no respect for the SEC"
1:30 Musk is een trollend groot kind en briljante visionaire geest in één. En sowieso nooit saai.
1:30 Musk is een trollend groot kind en briljante visionaire geest in één. En sowieso nooit saai.
Je zou @coelho eens moeten vragen, heb 'm al voor je getagd. Die heeft hier eerder eens zijn analyse van het bedrijf gedeeld. Ben ook wel benieuwd naar zijn mening over de huidige koers(dalingen)!Anonyymm schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:38:
Ik zag ook een reactie van Elon op dezelfde tweet dat ie zei "I keep forgetting that you’re still alive".
https://twitter.com/elonmusk/status/1459891238384115722
Die Patel heeft wel zijn PT voor TSLA bijna gehaald. https://twitter.com/ParikPatelCFA/status/1341030141468786698
Ok, maar wat zou er nog voor voordelen bovenop Interactive Brokers zijn? Exotisch aanbod van aandelen en markten?Qwerty-273 schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:12:
@elbandito aangezien je buiten Europa woont (op basis van een ander PFSL topic) heb je wellicht veel meer keuze en mogelijkheden dan "wij" binnen Europa. Interactive Brokers is een broker die wereld wijd actief is en staat goed bekend binnen dit topic (zeker met het schrappen van de inactivity fees eerder dit jaar).
Ik verhuis elke paar jaar van land naar land, dus ik wil iets waar ik onafhankelijk van mijn fiscale residentie mee kan beleggen.
Lees het bericht over Ahold en de Bol IPO...
Dit is even nieuw voor mij, wat zouden de implicaties zijn? Krijgen bestaande Ahold aandeelhouders Bol.com aandelen of extra dividend? Of helemaal niks?
Dit is even nieuw voor mij, wat zouden de implicaties zijn? Krijgen bestaande Ahold aandeelhouders Bol.com aandelen of extra dividend? Of helemaal niks?
De opbrengst van de verkoop komt ten goede van Ahold Delhaize. De waarde van je aandeel Ahold Delhaize verandert dus niet, alleen zal die bestaan uit meer cash en minder Bol.
Maar was Bol ondergewaardeerd binnen AD ? Alles werd op de hoop "Nederland" gegooid, samen met AH, Gall&gall en de rest.
Niet dat ik weet. Ook bijvoorbeeld Amerikanen en Canadezen zijn imo het beste uit bij IB.elbandito schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:48:
[...]
Ok, maar wat zou er nog voor voordelen bovenop Interactive Brokers zijn?
Onderdeel van Europese regelgeving is de 'bescherming' door MiFID II. Daardoor heb je als een normale belegger die binnen de EU woont niet de mogelijkheid om in verschillende US fondsen te beleggen (omdat het voor die fondsen niet van belang is om ook Europese beleggers aan te trekken door aan de Europese regels te voldoen) zoals VTI en VXUS (die verschillende keren aangehaald worden in dit topic).elbandito schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:48:
Ok, maar wat zou er nog voor voordelen bovenop Interactive Brokers zijn? Exotisch aanbod van aandelen en markten?
Kwa broker is IB een hele goede (zowel binnen als buiten de EU). Maar wellicht is er ook een andere US (of andere regio) broker beschikbaar die wel diensten verleend aan mensen buiten de US en EU, maar niet aan mensen binnen de EU. Sowieso zal je waarschijnlijk wel binnen IB van entiteit worden gewisseld als je ooit gaat verhuizen naar binnen de EU.
Er is weer eens een IPO in de aanbieding op DeGiro. Deze keer is het een tech bedrijf dat zich vermomt als gezond Fastfood restaurant: Sweetgreens. IPO info.
Even serieus, ik ben best wel pro gezond en fastfood. Het probleem is dus dat dit niet goed schaalt: je moet continue medewerkers hebben die groentes moeten choppen en salades maken. Sweetgreens gaat inzetten op robot automation voor het maken van de salades om zo beter te schalen en de prijs concurrerender te maken met McD's. Daarvoor hebben ze meer knaken nodig, en zo willen ze verder groeien.
Wat denken jullie, instapmoment?
Even serieus, ik ben best wel pro gezond en fastfood. Het probleem is dus dat dit niet goed schaalt: je moet continue medewerkers hebben die groentes moeten choppen en salades maken. Sweetgreens gaat inzetten op robot automation voor het maken van de salades om zo beter te schalen en de prijs concurrerender te maken met McD's. Daarvoor hebben ze meer knaken nodig, en zo willen ze verder groeien.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Over het algemeen blijf ik graag weg de eerste maanden / jaar bij IPO's. Weinig informatie en veel hype eromheen. 9 van de 10 keer komt er later een beter en duidelijker instapmoment.XanderDrake schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:58:
Er is weer eens een IPO in de aanbieding op DeGiro. Deze keer is het een tech bedrijf dat zich vermomt als gezond Fastfood restaurant: Sweetgreens. IPO info.
Je zou Charles Schwab kunnen overwegen: https://international.schwab.com/elbandito schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:48:
[...]
Ok, maar wat zou er nog voor voordelen bovenop Interactive Brokers zijn? Exotisch aanbod van aandelen en markten?
Ik verhuis elke paar jaar van land naar land, dus ik wil iets waar ik onafhankelijk van mijn fiscale residentie mee kan beleggen.
Laatst een interessante analyse van gezien op Reddit.tuinïnen schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:55:
[...]
Over het algemeen blijf ik graag weg de eerste maanden / jaar bij IPO's. Weinig informatie en veel hype eromheen. 9 van de 10 keer komt er later een beter en duidelijker instapmoment.
https://www.reddit.com/r/...to_buy_an_ipo_i_analyzed/
Conclusie was dat je voor lange ritjes het beste de week na IPO kan kopen, voor kortere ritjes op de dag zelf.
Even een check of ik het goede doe na al mijn inleeswerk.
Ik heb een x-bedrag (+10k) gespaard waarmee ik wil starten met Indexbeleggen. Mijn horizon is 20 jaar - waarbij ik eenmalig een bedrag inleg en daarna maandelijks 250 euro inleg. Mogelijk later nog hoger.
Via https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ kom ik op een Portefeuille van ING, 'zelf op de beurs" met de fondsen:
Ik lees ook een ander soort ETF's lijst via deze website (top 10): https://thehappyinvestors.nl/beste-etfs-degiro-kernselectie/. Ik zou dus ook 10 van deze ETF's kunnen aankopen en die bovenste 2 niet.
Welke tip zouden jullie hier nog geven?
Ik heb een x-bedrag (+10k) gespaard waarmee ik wil starten met Indexbeleggen. Mijn horizon is 20 jaar - waarbij ik eenmalig een bedrag inleg en daarna maandelijks 250 euro inleg. Mogelijk later nog hoger.
Via https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ kom ik op een Portefeuille van ING, 'zelf op de beurs" met de fondsen:
- Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund (88%)
- Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund (12%)
Ik lees ook een ander soort ETF's lijst via deze website (top 10): https://thehappyinvestors.nl/beste-etfs-degiro-kernselectie/. Ik zou dus ook 10 van deze ETF's kunnen aankopen en die bovenste 2 niet.
[ Voor 14% gewijzigd door MaStar op 15-11-2021 19:42 ]
Advies en tips mag ik je niet geven van de minister, ben daar niet gecertificeerd voor.MaStar schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:32:
Alles kan, als er geen klanten voor waren zouden de producten niet bestaan.
Bepaal je beleggingsstrategie en kies daar de producten bij. Omdat jij dat wilt, niet omdat een of andere dude/dudess op Tweakers je dat zegt.
Succes 😉
[ Voor 18% gewijzigd door Panzer_V op 15-11-2021 19:55 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Correct.MaStar schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:32:
Bij inleg van 10k, betekent dit dat ik hiervan dan 8.8k (88%) euro van nummer 1 aankoop via de ING beleggen-website en 1.2k (12%) van nummer 2? En met periodieke inleg dit ook via deze verdeelsleutel naar deze ETF's laat gaan?
Er zijn ETFs met dezelfde dekking als NT world of NT Emerging Markets, de reden dat de NT fondsen interessant zijn via ING zijn waarschijnlijk de lage/geen aankoopkosten. Je kunt met een ETF zoals Vanguard All World of iShares Core World ook hetzelfde bereiken maar waarschijnlijk betaal je daar aankoopkosten voor bij ING. Daarnaast zijn de jaarlijkse fondskosten van NT World 0,15% en Vanguard VWRL 0,22%.MaStar schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:32:
Ik weet niet welk ETF's ik moet aankopen en dat is de uitdaging. Wat kan me hierin op weg helpen om een goede (offensieve) portefeuille samen te stellen?
Je 'moet' niks, maar als je wilt gaan beleggen moet je eerst je doel bepalen voordat iemand hier je kan helpen denk ik.
NT World en NT EM zijn populaire fondsen, daarmee volg je de 'markt' zonder zelf allerlei lossen aandelen te moeten kopen. Een ETF die vergelijkbaar is daarmee is VWRL (Vanguard FTSE All-World) of IWDA (iShares Core MSCI World UCITS ETF). Dekking is min of meer hetzelfde. De Vanguard ETF heeft een iets groter deel opkomende markten in de portefuille dan IWDA geloof ik.
NT World en NT EM zijn populaire fondsen, daarmee volg je de 'markt' zonder zelf allerlei lossen aandelen te moeten kopen. Een ETF die vergelijkbaar is daarmee is VWRL (Vanguard FTSE All-World) of IWDA (iShares Core MSCI World UCITS ETF). Dekking is min of meer hetzelfde. De Vanguard ETF heeft een iets groter deel opkomende markten in de portefuille dan IWDA geloof ik.
Even wat check vragen:MaStar schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:32:
Via https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ kom ik op een Portefeuille van ING, 'zelf op de beurs" met de fondsen:Bij inleg van 10k, betekent dit dat ik hiervan dan 8.8k (88%) euro van nummer 1 aankoop via de ING beleggen-website en 1.2k (12%) van nummer 2? En met periodieke inleg dit ook via deze verdeelsleutel naar deze ETF's laat gaan?
Waarom heb je gekozen voor indexbeleggen?
Wat weet je van indexbeleggen?
Waaraan zou een fondsen/ broker combinatie aan moeten voldoen om voor indexbeleggen voor de lange termijn geschikt te zijn?
Als je bovenstaande drie kunt beantwoorden kun je ook je eigen vragen beantwoorden.
Leestip: https://www.bogleheads.or...ophy_for_non-US_investors
SandStar schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:59:
Lees het bericht over Ahold en de Bol IPO...
Bol.com wordt als bedrijf afgesplitst van Ahold Delhaize. Maar Ahold Delhaize is van plan een controlling interest te houden (ik vat dat op als tussen de 50%+1 aandeel en pakweg 80%).GrooV schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:49:
Maar was Bol ondergewaardeerd binnen AD ? Alles werd op de hoop "Nederland" gegooid, samen met AH, Gall&gall en de rest.
De reden hiervoor: De beurswaarde van Ahold Delhaize lijkt volledig gewaardeerd als een food retailer, het Bol.com gedeelte lijkt niet/nauwelijks te wegen op de koers (wat aandeelhouders natuurlijk wel willen zien). Daarom is er al langer vraag/druk van aandeelhouders om net dit te doen.
Wat het voor de bestaande aandeelhouder inhoudt: Weinig/niets. Het eerste jaar is er geen verschil (tot de Bol.com IPO), daarna wordt Ahold Delhaize op papier een kleiner bedrijf omdat bol.com een apart bedrijf zal worden (de facto zal er weinig veranderen, maar omzet/winst zullen iets zakken gezien de Bol.com cijfers niet meer deel uitmaken van de groep).
Wat je nadien zal zien is dat analysten/beleggers Ahold Delhaize nog steeds als food retailer zullen analyseren (vergelijkbaar met nu, maar in principe ietsje lager want, zoals gezegd, lagere omzet/winst omdat Bol.com niet meer rechtstreeks bijdraagt aan de groep) + 50% van de waarde van het onafhankelijke bol.com
Een fictief voorbeeld (ik zuig deze getallen uit mijn duim, geen waarde aan hechten!):
Indien de beurswaarde van bol.com 10 miljard is (fictief bedrag) en AD verkoopt 50% (fictieve grootte) krijgt AD 5 miljard in kas waarmee het direct aan de slag kan (overnames, inkoop aandelen, een eenmalig "bonus" dividend,... Whatever Frans Müller ermee wilt doen basically).
Wat is dan bv het beurseffect (zoals gezegd, fictieve bedragen, gewoon als verduidelijking van het idee):
Waardering Ahold Delhaize vandaag:
30 miljard op de beurs
Waardering Bol.com na IPO:
10 miljard op de beurs
Ahold Delhaize na de bol.com IPO
32 miljard op de beurs (27 miljard van "kleinere" Ahold Delhaize zelf + 5 miljard (50% van bol.com)) + 5 miljard cash in het bedrijf.
Zoiets zal het doel zijn. Of het zo zal uitdraaien, dat is de vraag
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Die 10 ETF's hebben wel overlap met elkaar, sommigen deels, andere veel. Daarnaast richten sommigen alleen op de US en anderen wereldwijd (al dan niet alleen ontwikkelde landen). Als je alle 10 in gelijke delen zou aankopen dan krijgt je belegging wel een overwicht in bepaalde sectoren en regio's, dat is wellicht niet wat je wilt bereiken (of juist wel).MaStar schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:32:
Het beste is om voor jezelf een strategie te bepalen (en dat klinkt makkelijker dan het is) en je daar aan vast houden en periodiek te analyseren of de gekozen strategie nog steeds bij jouw persoonlijke situatie past. En vervolgens financiële producten te kiezen die bij die strategie horen.
Wil je de globale markt volgen (op basis van marktkapitalisatie) dan is de optie van ING (of andere grootbank) met de twee NT fondsen een goede keuze - de kosten worden daarmee (als je afgaat op de informatie op https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ ) laag gehouden.
Juist. Mijn tip: negeer die andere ETFs. Je hebt al goede dekking. Hooguit nog NT small caps erbij.MaStar schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:32:
Via https://www.indexfondsenvergelijken.nl/ kom ik op een Portefeuille van ING, 'zelf op de beurs" met de fondsen:Bij inleg van 10k, betekent dit dat ik hiervan dan 8.8k (88%) euro van nummer 1 aankoop via de ING beleggen-website en 1.2k (12%) van nummer 2? En met periodieke inleg dit ook via deze verdeelsleutel naar deze ETF's laat gaan?
Check - die 3 gaan 't worden danPistachenootje schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:18:
[...]
Juist. Mijn tip: negeer die andere ETFs. Je hebt al goede dekking. Hooguit nog NT small caps erbij.
Dat is een van de redenen, maar dan hadden ze ook een (gedeeltelijke) spin-off kunnen doen of de boel in zijn geheel kunnen verkopen. Dit is een beetje een halfslachtige oplossing. Ik denk dat de belangrijkste reden vermeldt wordt in het officiele persbericht:Jebus4life schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:54:
[...]
De reden hiervoor: De beurswaarde van Ahold Delhaize lijkt volledig gewaardeerd als een food retailer, het Bol.com gedeelte lijkt niet/nauwelijks te wegen op de koers (wat aandeelhouders natuurlijk wel willen zien). Daarom is er al langer vraag/druk van aandeelhouders om net dit te doen.
Kortom, we willen veel flappen zien! Mooie markt om een online retailer voor zo veel mogelijk geld naar de beurs te brengen. Coolblue probeerde het ook al.he rationale for this decision is to fully activate the opportunities for bol.com, to fuel its tremendous growth potential and to provide further funding for Ahold Delhaize to execute on its winning strategy.
[ Voor 5% gewijzigd door writser op 15-11-2021 21:52 ]
Onvoorstelbaar!
Ondanks dat ze in alle adviezen voorkomen vind ik 'Emerging Markets' al jaren tegenvallen en heb deze op een gegeven moment geheel ingeruild voor Small Cap en die gaan lekker. Sinds een half jaar heb ik EM weer toegevoegd omdat ik mij toch aan mijn 'plan' wil houden zoals velen hier ook aangeven en op zich gaan ze nu beter dan voorheen (+6,39%). Ik zou echter niet meer dan 10% in EM stoppen.
Ergens in Mei/Juni had ik dezelfde gedachte als jij. Het geld stond maar op de bank tegen 0 rendement en ben hier toen ook goed geholpen met de tips en de adviezen van indexfondsenvergelijken.nl.MaStar schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:32:
Begonnen met EM en World en later de Small caps toegevoegd.
Kan het je aanbevelen, succes!
EM wordt aangeraden omdat je in combinatie met een World index fonds en eventueel Small caps fonds praktisch de gehele markt volgt. Diversificatie is key als het gaat om risico beheersing.S7E-Vigi schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:57:
Ondanks dat ze in alle adviezen voorkomen vind ik 'Emerging Markets' al jaren tegenvallen en heb deze op een gegeven moment geheel ingeruild voor Small Cap en die gaan lekker. Sinds een half jaar heb ik EM weer toegevoegd omdat ik mij toch aan mijn 'plan' wil houden zoals velen hier ook aangeven en op zich gaan ze nu beter dan voorheen (+6,39%). Ik zou echter niet meer dan 10% in EM stoppen.
Daarbij investeer je voor de lange termijn en zou je daarom niet teveel zorgen moeten maken over dat het nu minder presteert. Je koopt nu met korting extra stukken die bij een eventuele opleving gelijk goed renderen.
Hoe zijn de meningen hier eigenlijk verdeeld over Japan? Als je dagelijks naar Kees de Kort luistert op BNR dan heeft hij er geen goed woord voor over omdat de macro-economische cijfers alleen maar minnetjes tonen en weinig plusjes (zijn stokpaardje, plusjes en minnetjes).
Dit verbaasd mij nogal want als ik kijk naar mijn best presterende ETF's dan staat de Japan ETF in de top 3. Wat bedoeld Kees of hoe werkt dat, dus ondanks een waardeloze macro-economie is er geen effect op de kapitaalgroei en inkomsten van de Japanse beursgenoteerde bedrijven? Ik voel dat ik ergens een les heb gemist...
Dit verbaasd mij nogal want als ik kijk naar mijn best presterende ETF's dan staat de Japan ETF in de top 3. Wat bedoeld Kees of hoe werkt dat, dus ondanks een waardeloze macro-economie is er geen effect op de kapitaalgroei en inkomsten van de Japanse beursgenoteerde bedrijven? Ik voel dat ik ergens een les heb gemist...
Naast dat Kees vaak negatief is op alles en iedereen heeft hij het qua context vooral over de BBP van Japan (https://data.worldbank.or...=JP&start=1960&view=chart) wat al 35 jaar zijwaarts gaat, en is er een demografisch probleem want er zijn meer ouderen dan jongeren. Japan produceert wel veel, i.t.t de VS.S7E-Vigi schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:37:
Hoe zijn de meningen hier eigenlijk verdeeld over Japan? Als je dagelijks naar Kees de Kort luistert op BNR dan heeft hij er geen goed woord voor over omdat de macro-economische cijfers alleen maar minnetjes tonen en weinig plusjes (zijn stokpaardje, plusjes en minnetjes).
Als je met een Japans bedrijf werkt zie je al snel dat het extreem bureaucratisch gaat en vooral niet efficiënt. Ze maken veel uren, maar produceren minder dan een normale werkdag in Europa.
[ Voor 8% gewijzigd door Qunix op 15-11-2021 22:58 ]
Ok, dat plaatst het verhaal van Kees in perspectief, zijn negativiteit merk ik al niet eens meer opQunix schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:55:
[...]
Naast dat Kees vaak negatief is op alles en iedereen heeft hij het qua context vooral over de BBP van Japan (https://data.worldbank.or...=JP&start=1960&view=chart) wat al 35 jaar zijwaarts gaat, en is er een demografisch probleem want er zijn meer ouderen dan jongeren. Japan produceert wel veel, i.t.t de VS.
Als je met een Japans bedrijf werkt zie je al snel dat het extreem bureaucratisch gaat en vooral niet efficiënt. Ze maken veel uren, maar produceren minder dan een normale werkdag in Europa.
Ze vallen inderdaad de laatste jaren tegen. Maar voor sommige ervaren beleggers is dat juist een reden om meer EM te nemen in plaats van minder. Waarderingen staan immers veel lager dan in de VS. En lagere waarderingen betekent over het algemeen hoger verwacht rendement. Dat kan je ook terugzien in vanguard's verwachte rendement model: zo'n 3% voor de VS en ~6% voor ex-VS. Overigens kan zo'n model er nog jaren naast zitten, niemand heeft een glazen bol.S7E-Vigi schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:57:
Ondanks dat ze in alle adviezen voorkomen vind ik 'Emerging Markets' al jaren tegenvallen ...
Een kleine tip voor diegenen die het aandurven in China te investeren: QFIN. Heeft mij al een aardige duit opgeleverd de afgelopen weken. Hebben vannacht weer positieve resultaten uitgebracht, heeft een PE van 4-5, en een realistische waarde van over de $100 (aldus de kenners).
Ik heb deze 3 nu gekozen.Pistachenootje schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:18:
[...]
Juist. Mijn tip: negeer die andere ETFs. Je hebt al goede dekking. Hooguit nog NT small caps erbij.
Wat is het verschil tussen die dis NT index funds en het automatisch laten beleggen bij ING, offensief.
Is er ergens nog een langere write up?MaZo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 06:56:
Een kleine tip voor diegenen die het aandurven in China te investeren: QFIN. Heeft mij al een aardige duit opgeleverd de afgelopen weken. Hebben vannacht weer positieve resultaten uitgebracht, heeft een PE van 4-5, en een realistische waarde van over de $100 (aldus de kenners).
Consumenten leningen in China, dat is inderdaad wel durf. Er lopen trouwens zo te zien een half dozijn class actions tegen ze van investeerders.MaZo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 06:56:
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Voornaamste verschil zal kosten zijn. Beheerd beleggen is vrijwel altijd duurder.MaStar schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:33:
[...]
Ik heb deze 3 nu gekozen.
Wat is het verschil tussen die dis NT index funds en het automatisch laten beleggen bij ING, offensief.
Ik heb het niet opgezocht maar je kan zelf checken of dit klopt.
Ik weet niet of dit een te hoog-over discussie wordt maar Japan heeft natuurlijk een extreem vergrijzingsprobleem, veel groter dan het Westen: gezondere oude mensen, dure vangnetten en praktisch nul immigratie, ook niet van skilled workers. De VN vreest dat Japan de komende 40 jaar een kwart van zn bevolking gaat verliezen. Het gebeurt nu al, en dat gaat wel effect hebben op productiviteit en huizenprijzen, wat weer drukt op kapitaal groei, etc.S7E-Vigi schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:37:
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Het grootste verschil tussen de NT fondsen en de ING eenvoudig beleggen fondsen is dat de ING fondsen altijd een deel in obligaties beleggen. Terwijl de NT fondsen zo goed als 100% in aandelen beleggen. Ook zijn de lopende kosten van de ING fondsen hoger dan de NT fondsen.MaStar schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:33:
Wat is het verschil tussen die NT index funds en het automatisch laten beleggen bij ING, offensief.
ING Duurzame Indexfondsen
- Defensief - 30% aandelen / 70% obligaties
- Neutraal - 50% aandelen / 50% obligaties
- Offensief - 70% aandelen / 30% obligaties
- Zeer Offensief - 90% aandelen / 10% obligaties
Vanwege de slechte verhalen over DeGiro, was ik aan het kijken of ik over kon stappen naar IB.
Ik ben het platform een beetje aan het onderzoeken, maar wat ik gek vind, is dat de prijzen voor ETF's en Aandelen niet overeenkomen tussen de 2 platformen.
Hier een ETF in beide platformen:
/f/image/sJY5Ad1LCOBpW29vF11MSNqJ.png?f=fotoalbum_large)
Bij IB is de ETF duurder en zoals je ziet staat het bied volume van 6101 stuks ook hoger bij IB.
Bij Degiro is dit een ETF uit de kernselectie. Ik dacht altijd dat DeGiro dan gewoon stiekem een beetje bij de prijs optelde, om zo toch nog wat te verdienen.
Als ik dit zo bekijk, lijkt het eerder, alsof IB dat doet.
Kan iemand het verschil uitleggen?
Alvast bedankt.
Ik ben het platform een beetje aan het onderzoeken, maar wat ik gek vind, is dat de prijzen voor ETF's en Aandelen niet overeenkomen tussen de 2 platformen.
/f/image/sJY5Ad1LCOBpW29vF11MSNqJ.png?f=fotoalbum_large)
Bij IB is de ETF duurder en zoals je ziet staat het bied volume van 6101 stuks ook hoger bij IB.
Bij Degiro is dit een ETF uit de kernselectie. Ik dacht altijd dat DeGiro dan gewoon stiekem een beetje bij de prijs optelde, om zo toch nog wat te verdienen.
Alvast bedankt.
Kijk, een nieuw inzicht (voor mij), zo had ik nog niet over EM nagedacht en ik wist niet dat er zo'n verschil in waardering zat tussen ons en de VS. Ik zit regelmatig op de site van Vanguard om hun strategieën af te kijken (beter goed gejat als slecht bedacht, is het credo immers) maar ik moet ook meer de publicaties doorpluizen want daar staan meer details, dank voor de link.Pistachenootje schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 06:37:
[...]
Ze vallen inderdaad de laatste jaren tegen. Maar voor sommige ervaren beleggers is dat juist een reden om meer EM te nemen in plaats van minder. Waarderingen staan immers veel lager dan in de VS. En lagere waarderingen betekent over het algemeen hoger verwacht rendement. Dat kan je ook terugzien in vanguard's verwachte rendement model: zo'n 3% voor de VS en ~6% voor ex-VS. Overigens kan zo'n model er nog jaren naast zitten, niemand heeft een glazen bol.
Banken, vermogensbeheerders, pensioenfondsen, etc. zijn verplicht om breed gespreide portefeuilles aan te bieden waarin een minimum aan staatsobligaties in zit. Doordat obligaties nu voor geen meter renderen kiezen velen er nu voor om deze nu niet op te nemen in de beleggingsportefeuille maar je moet wel alert zijn dat van dit risico.Qwerty-273 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:37:
[...]
Het grootste verschil tussen de NT fondsen en de ING eenvoudig beleggen fondsen is dat de ING fondsen altijd een deel in obligaties beleggen. Terwijl de NT fondsen zo goed als 100% in aandelen beleggen. Ook zijn de lopende kosten van de ING fondsen hoger dan de NT fondsen.
ING Duurzame IndexfondsenHet is de vraag of je wel in obligaties wilt beleggen, en zo ja voor welk percentage. Dat komt dan weer terug op de strategie die je kiest voor je persoonlijke situatie.
Ik heb ze vooralsnog niet maar ik wil ze met de tijd zeker in mijn portefeuille gaan opnemen, wellicht zelfs overstappen naar één van de Vanguard Life Strategy ETF's waarin alles in één zit.
Die class actions van advocatenkantoren die er hopen een slaatje uit te slaan zie je geregeld bij elk ander bedrijf gebeuren. Dit is gewoon een bovengemiddeld gezond bedrijf waar veel grote instituties inmiddels in zitten.Shamalamadindon schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:54:
[...]
Consumenten leningen in China, dat is inderdaad wel durf. Er lopen trouwens zo te zien een half dozijn class actions tegen ze van investeerders.
Ik ben in mijn pensioen portfolio overgestapt op staatsobligaties met inflatie component, men verwacht dat de inflatie een jaar zal aanhouden dus dan maak ik nog een beetje rendement op obligaties want de rest is momenteel niet rendabel.Miki schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:11:
[...]
Banken, vermogensbeheerders, pensioenfondsen, etc. zijn verplicht om breed gespreide portefeuilles aan te bieden waarin een minimum aan staatsobligaties in zit. Doordat obligaties nu voor geen meter renderen kiezen velen er nu voor om deze nu niet op te nemen in de beleggingsportefeuille maar je moet wel alert zijn dat van dit risico.
Ik heb ze vooralsnog niet maar ik wil ze met de tijd zeker in mijn portefeuille gaan opnemen, wellicht zelfs overstappen naar één van de Vanguard Life Strategy ETF's waarin alles in één zit.
Bij IB is real-time koersdata niet gratis. Zo te zien heb jij delayed koersdata (gele achtergrondkleur op de prijs), die loopt 15 minuten achter. Wat je ziet is het verschil over deze tijd.robindk schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:56:
Vanwege de slechte verhalen over DeGiro, was ik aan het kijken of ik over kon stappen naar IB.
[Afbeelding]
Alvast bedankt.
Voor orderuitvoering maakt dit geen verschil, de beurs werkt uiteraard alleen met het actuele orderboek. Dus als je dezelfde order zou indienen bij IB als bij DEGIRO dan zal de beurs die op dezelfde manier uitvoeren.
Een ander verschil (wat je overigens in deze specifieke screenshot niet ziet) is dat IB meerdere beurzen ondersteunt voor hetzelfde effect. DEGIRO ondersteunt alleen SBF voor dit effect (zij noemen dit EPA), IB ondersteunt bijvoorbeeld ook de Duitse beurzen. Als er een betere prijs beschikbaar is op die Duitse beurs, dan krijg je een betere uitvoering bij IB.
[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 16-11-2021 10:41 ]
Nog een leuke voor de China-stock liefhebber; OCFT een fintech dochter van Ping An Group: https://finance.yahoo.com/quote/OCFT/. Mede dankzij de regulatory crackdown in China ruim 80% gekelderd afgelopen jaar met in November dagelijks all time lows. De prijs lijkt te stabiliseren dus wellicht is de bodem bereikt. Q3 resultaten worden deze donderdag gepresenteerd. Ik ben benieuwd of zij zich meer kunnen losweken van Ping An komende periode aangezien het moederbedrijf nu voor het grootste deel van de revenue zorgt.
Ah, interessant. Dus met mijn 3 NT fondsen van de ING heb ik dus 100% aandelen en 0% obligaties. Oftewel - profiel: zeer offensief. Klopt dit?Qwerty-273 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:37:
[...]
Het grootste verschil tussen de NT fondsen en de ING eenvoudig beleggen fondsen is dat de ING fondsen altijd een deel in obligaties beleggen. Terwijl de NT fondsen zo goed als 100% in aandelen beleggen. Ook zijn de lopende kosten van de ING fondsen hoger dan de NT fondsen.
ING Duurzame IndexfondsenHet is de vraag of je wel in obligaties wilt beleggen, en zo ja voor welk percentage. Dat komt dan weer terug op de strategie die je kiest voor je persoonlijke situatie.
- Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund (79%)
- Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund (11%)
- Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Feeder Fund (10%)
Bij ING kunt je bij beleggingsfondsen deze instellen zodat je periodiek vanaf je tegenrekening automatisch stukken kunt aankopen en eventueel uitgekeerd dividend weer kunt laten herbeleggen. Scheelt je een hoop tijdMaStar schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:02:
[...]
Ah, interessant. Dus met mijn 3 NT fondsen van de ING heb ik dus 100% aandelen en 0% obligaties. Oftewel: zeer offensief.Iets wat ik ook wil
- Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS FGR Feeder Fund (79%)
- Northern Trust Emerging Markets Custom ESG Equity Index UCITS FGR Fund (11%)
- Northern Trust World Small Cap ESG Low Carbon Index FGR Feeder Fund (10%)
Zelfde geldt voor fintech stocks TIGR en FUTU.JGWL schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:01:
Nog een leuke voor de China-stock liefhebber; OCFT een fintech dochter van Ping An Group: https://finance.yahoo.com/quote/OCFT/. Mede dankzij de regulatory crackdown in China ruim 80% gekelderd afgelopen jaar met in November dagelijks all time lows. De prijs lijkt te stabiliseren dus wellicht is de bodem bereikt. Q3 resultaten worden deze donderdag gepresenteerd. Ik ben benieuwd of zij zich meer kunnen losweken van Ping An komende periode aangezien het moederbedrijf nu voor het grootste deel van de revenue zorgt.
Leuk! Wat is de reden dat je het kan aanbevelen / wat vindt je er prettig aan?Oelske schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:10:
[...]
Ergens in Mei/Juni had ik dezelfde gedachte als jij. Het geld stond maar op de bank tegen 0 rendement en ben hier toen ook goed geholpen met de tips en de adviezen van indexfondsenvergelijken.nl.
Begonnen met EM en World en later de Small caps toegevoegd.
Kan het je aanbevelen, succes!
Zie bovenstaand mijn portfolio's NT.
Ik vind het wel fijn dat EM het niet zo goed doet momenteel. Het heeft imo weinig zin om te spreiden over meerdere ETF's (bijv. World en SC) als ze een correlatie hebben van vrijwel 1.
Daarom diversifieer ik naast het gebruikelijke ook op thema's zoals commodities, semiconductors etc. Met een minimale overlap is op dit gebied nog veel speelruimte.Longcat schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:41:
Ik vind het wel fijn dat EM het niet zo goed doet momenteel. Het heeft imo weinig zin om te spreiden over meerdere ETF's (bijv. World en SC) als ze een correlatie hebben van vrijwel 1.
Vannacht assignment gekregen op een leuke optiepositie (short put). Gevolg: negatief USD saldo. Prima, mooi excuus om mijn CAD saldo waar ik sinds de aankoop van dat ene in CAD verhandelde aandeel niets meer mee doe naar USD om te zetten 
Vanavond maar eens kijken wat ik met de nieuwe aandelen ga doen.
Vanavond maar eens kijken wat ik met de nieuwe aandelen ga doen.
Die zitten al in het totale markt portfolio. Wat je dan aan het doen bent is niet echt diversificatie maar het 'over-wegen' van sectoren. Semi conductors heeft over het algemeen zeer hoge waarderingen.S7E-Vigi schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:03:
[...]
Daarom diversifieer ik naast het gebruikelijke ook op thema's zoals commodities, semiconductors etc. Met een minimale overlap is op dit gebied nog veel speelruimte.
Ja klopt, verkeerde terminologie inderdaad, maar dat dus, ik heb me streef percentages vastgesteld adv enkele benchmarks en die probeer ik te halen op zowel sector gebied als regio's.Pistachenootje schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:45:
[...]
Die zitten al in het totale markt portfolio. Wat je dan aan het doen bent is niet echt diversificatie maar het 'over-wegen' van sectoren. Semi conductors heeft over het algemeen zeer hoge waarderingen.
Totale markt portfolio neem ik aan dat je de totale aandelen markt bedoeld. Daar zitten commodity's dan weer niet in, dat is een compleet andere asset., die ook niet correleert met de aandelen markt.Pistachenootje schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:45:
[...]
Die zitten al in het totale markt portfolio. Wat je dan aan het doen bent is niet echt diversificatie maar het 'over-wegen' van sectoren. Semi conductors heeft over het algemeen zeer hoge waarderingen.
Commodity's produceren niks, dus zal er zelf ook niet in beleggen.
De commodities zijn inderdaad apart, het betreft een Swap in BCOM ETF, doet het best aardig vandaagHEA220 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:57:
[...]
Totale markt portfolio neem ik aan dat je de totale aandelen markt bedoeld. Daar zitten commodity's dan weer niet in, dat is een compleet andere asset., die ook niet correleert met de aandelen markt.
Commodity's produceren niks, dus zal er zelf ook niet in beleggen.
Ligt eraan wat hij precies bedoelt met commodities. Ik dacht aan het de sector grondstoffen. In VWRL is dat zo'n 4%.HEA220 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:57:
[...]
Totale markt portfolio neem ik aan dat je de totale aandelen markt bedoeld. Daar zitten commodity's dan weer niet in, dat is een compleet andere asset., die ook niet correleert met de aandelen markt.
Als ie zegt semiconductors denk ik ook niet dat ie wil gaan beleggen in chips
Valt me op dat er weinig wordt gesproken over de Euro en Europa. Deze is zo ongeveer het slechtst presenterend onderdeel in menig portfolio.
De euro grofweg 5% negatief dit jaar tegenover menig andere grote munt (USD, CAD, GBP..). Iets wat wij Europeanen niet gelijk merken, tenzij je redelijk short-euro zit in je portfolio. Tegelijk lijken Europese aandelen echter óók achter te blijven op menige tegenhanger uit andere werelddelen.
Kijken we bijvoorbeeld eens naar verzekeraars. In amerika zie je rustig 50% YTD. In europa kom je snel uit op 30% (NN Groep, Sampo group, AXA) en velen ruim onder de 10% (Allianz, Munich RE, Swiss RE, Zurich insurance).
Datzelfde geintje kun je ook doen met andere topnamen als AB InBev/Heineken tegenover bijvoorbeeld Diageo, Unilever en Danone tegenover een PEP, BASF/Bayer tegenover Dow/Dupont, ....
Je kan nu relatief dure (canadese) dollars of ponden kopen, om daarmee mogelijk relatief dure aandelen te kopen. Misschien bied deze mix van relatieve marktomstandigheden en FX verloop nu juist een moment om wat meer 'lokaal' te gaan shoppen of in elk geval vergelijkend warenonderzoek te doen?
10-20% koersverschil met een 5-10% wisselkoers eroverheen geeft veel ruimte voor outperformance.
De euro grofweg 5% negatief dit jaar tegenover menig andere grote munt (USD, CAD, GBP..). Iets wat wij Europeanen niet gelijk merken, tenzij je redelijk short-euro zit in je portfolio. Tegelijk lijken Europese aandelen echter óók achter te blijven op menige tegenhanger uit andere werelddelen.
Kijken we bijvoorbeeld eens naar verzekeraars. In amerika zie je rustig 50% YTD. In europa kom je snel uit op 30% (NN Groep, Sampo group, AXA) en velen ruim onder de 10% (Allianz, Munich RE, Swiss RE, Zurich insurance).
Datzelfde geintje kun je ook doen met andere topnamen als AB InBev/Heineken tegenover bijvoorbeeld Diageo, Unilever en Danone tegenover een PEP, BASF/Bayer tegenover Dow/Dupont, ....
Je kan nu relatief dure (canadese) dollars of ponden kopen, om daarmee mogelijk relatief dure aandelen te kopen. Misschien bied deze mix van relatieve marktomstandigheden en FX verloop nu juist een moment om wat meer 'lokaal' te gaan shoppen of in elk geval vergelijkend warenonderzoek te doen?
10-20% koersverschil met een 5-10% wisselkoers eroverheen geeft veel ruimte voor outperformance.
[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 16-11-2021 14:10 ]
Ik leg sinds begin dit jaar 225 euro per maand in in de verhouding 200 voor NT World en 25 voor NT EM. Die eerste heeft bijna 15% rendement tot nu toe en de EM heeft hier slechts 0,8% rendement. Al met al gaat het best leuk tot nu toe, maar de tijden kunnen natuurlijk veranderen. Idee is om met deze inleg verder te gaan en deze elk jaar te indexen op inflatie.
De wijzen komen uit het Oosten!
In de wandelgangen wordt ook al een tijdje gezegd dat Europa aardig in de pas loopt met de VS en dat de vooruitzichten voor Europa beter zijn op de lange termijn. Zodra de FED doet wat men verwacht dan zal de groei wel een beetje stagneren dus dan kan Europa een beetje inlopen aangezien de ECB nog niets van plan lijkt. Ben geen econoom dus ik kan wellicht wat (of heleboel) over het hoofd gezien hebben.
Nieuw fonds van ASN, het ASN Biodiversiteitsfonds:
https://www.asnbank.nl/be...biodiversiteitsfonds.html
Zou leuk zijn als dit ook voor de belastingaangifte als groene belegging gezien wordt, maar dat is denk ik niet het geval. Je zit in ieder geval wat hoger in de risk/return curve, dus ook zonder belastingvoordeel potentieel interessant.
https://www.asnbank.nl/be...biodiversiteitsfonds.html
Lijkt me wel een mooie voor wie wat extra ESG in de portefeuille wil, op een directere manier dan een MSCI World met ESG uitsluitingen.Het ASN Biodiversiteitsfonds investeert in een bijzondere combinatie van aandelen in en onderhandse leningen aan bedrijven. In het begin vooral door mee te investeren in bestaande projecten en bedrijven die de biodiversiteit herstellen en beschermen. Projecten en bedrijven die tot nu toe alleen toegankelijk waren voor o.a. professionele beleggers als pensioenfondsen en verzekeraars. De bedoeling is om het relatieve belang in deze projecten en bedrijven geleidelijk te verkleinen en een steeds groter deel direct te investeren in onderhandse leningen.
Zou leuk zijn als dit ook voor de belastingaangifte als groene belegging gezien wordt, maar dat is denk ik niet het geval. Je zit in ieder geval wat hoger in de risk/return curve, dus ook zonder belastingvoordeel potentieel interessant.
[ Voor 11% gewijzigd door Longcat op 16-11-2021 15:47 ]
Het is wel voor het eerst in lange tijd dat Europa het goed doet. Ik volg EUR/US/EM al een paar jaar en dit is het eerste jaar dat het in elk geval niet zinloos was om in Europese aandelen te investeren. Hoe de NL beurs zich daar weer toe verhoudt weet ik niet, maar die telt voor mij al veel langer niet meer mee.Pistachenootje schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:58:
Europa staat op zo'n +25% dit jaar. EM staat op +10.6% YTD.
Wat dat betreft doet Europa het nog niet zo slecht denk ik. VS doet het wel beter natuurlijk.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij