Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Atomius schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:50:
[...]

Hoezo niet? Ook al belegt Pistache er niet specifiek in, dan kan het nog steeds best een interessante vraag zijn die hij stelt.
Het enige dat ik zeg is dat je er niets van gaat merken als je niet in het bedrijf belegt, behalve een nieuwsartikeltje af en toe dat het weer beter/slechter gaat. Heeft verder niets met de vraagsteller te maken ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 04-10-2021 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:04
Marrtijn schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:40:
[...]
ik las een opinion piece ergens dat veel beleggers "hoogtevrees" hebben door de hoge standen en dat een kleine tegenvaller tot een sell-off zou kunnen leiden.
Dat soort scenario's lees ik ook over.

Hier een artikel van The Economist: https://archive.is/47CDG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tanooki schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:46:
Welke in Europa verhandelbare S&P500 ETF kopen jullie?

Ik kocht tot nu toe SPY (via opties), maar vanwege de transitie naar Saxo heb ik mijn Binck posities gesloten en ben ik voorlopig weer terug bij Degiro..

En zijn er eigenlijk ook EU toegelaten ETF's die tijdens US handelsuren verhandelbaar zijn (in USD)?
Bij DeGiro heb je natuurlijk VUSA in de kernselectie. Prima ETF. Wel dividendlek.

Er zijn ook synthetische trackers o.a. van Invesco die het dividendlek kunnen dichten. De meningen hierover lopen uiteen. Is weleens over gediscussieerd in dit draadje.

Bij je grootbank kun je ook NT USA kopen, die heeft geen dividendlek en betere spreiding dan de S&P500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Pistachenootje schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

Ik beleg in EM, waarvan maar een heel klein gedeelte in Evergrande. Maar ik bedoelde meer het effect dat een eventueel faillissement op de beurzen kan hebben.
Vandaag best wel wat in min, toch ga ik holden. De economie staat er best goed voor. Als je voor long term gains gaat zou ik nog niet direct in paniek zijn nu. Je zag ook hoe snel de beurs weer gainde na de dal van Corona. Er is nu onrust natuurlijk (ook vanwege de rente) maar ik persoonlijk - geen financieel advies- verwacht dat we over een maand of twee in rustiger water weer zitten en de gains weer terug winnen.

[ Voor 21% gewijzigd door CyberMania op 04-10-2021 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
CyberMania schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:29:
[...]

Vandaag best wel wat in min, toch ga ik holden. De economie staat er best goed voor. Als je voor long term gains gaat zou ik nog niet direct in paniek zijn nu.
Ja ik ben ook niet in paniek maar ik heb toevallig deze week een bedrag wat ik wilde gaan investeren. Nou geloof ik normaal gesproken niet in market timing maar door al dit soort berichten ben ik wel wat voorzichtig geworden. Misschien dat ik voor DCA kies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:55

oscar82

De ondertitel

Tijd om nog een rational reminder podcast te luisteren voor @Pistachenootje en @Marrtijn. Hou je aan je plan. Beste moment om in te stappen is als de rest het risico niet durft te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@oscar82 als je in de opbouwfase zit is dat imo prima advies. Mijn situatie is echter anders. Dit is een onverwachte meevaller die ik totaal niet hoef te investeren in aandelen. Ik zou er bijv. ook een verbouwing van kunnen betalen of het investeren in een groenfonds. Het rustig afwegen van de opties hoort er wat mij betreft gewoon bij.

De standaard onderzoeken en podcasts over lump sum versus DCA ken ik natuurlijk. Dat betekent echter niet dat lump sum in aandelen altijd de beste optie voor iemand zijn persoonlijke situatie is. Dat zal je bijv. Ben Felix ook niet horen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 16-09 22:58
aljooge schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:22:
Mooi onveilig is dat. Bij de migratie naar Saxo bank heb ik geen twee stapsverificatie meer. :-(
Dat dacht ik in eerste instantie ook. Ik zag bij mijn persoonlijke gegevens het telefoonnummer van mijn vaste lijn i.p.v. 06 nummer. Echter men kan niks doen met de rekening, bovenin de balk ziet men dat je voor meer rechten op de balk moet klikken. Er wordt dan een SMS verstuurd. Bij mij ging die vrolijk naar het juiste 06 nummer toe. Wat vreemd is, is dat dit 06 nummer niet bij de persoonlijke gegevens staat ( en ver beveilgings gedeelte). Deze heb ik maar gewijzigd. Nu even wachten en anders moet ik gaan bellen.

Binck site vond ik al ouderwets uit zien, maar Saxo bank site vind ik nog niets minder. Jammer. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
CyberMania schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:29:
[...]

Vandaag best wel wat in min, toch ga ik holden. De economie staat er best goed voor. Als je voor long term gains gaat zou ik nog niet direct in paniek zijn nu. Je zag ook hoe snel de beurs weer gainde na de dal van Corona. Er is nu onrust natuurlijk (ook vanwege de rente) maar ik persoonlijk - geen financieel advies- verwacht dat we over een maand of twee in rustiger water weer zitten en de gains weer terug winnen.
Kijk eens naar de koers van de afgelopen maanden, die zijn veel te hard gestegen. Niks anders dan een winstneming en terug naar wat minder gespannen koersen.
Nu is er inderdaad angst voor o.a. de gestegen rente maar ook het bereiken van het bestedingsplafond van de US regering, hoge energieprijzen, tekorten aan materialen, tijdeljik hogere prijzen van bepaalde producten, te weinig chauffeurs in de UK, Evergreen wat loopt, etc.
Er is altijd wat ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Ik moet m’n mening wellicht wat bijstellen. De Bank of America staat volgens deze dd mogelijk ook op omvallen. Dit is geen goed nieuws.

https://www.reddit.com/r/...tanic_20_bank_of_america/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als het aan /r/superstonk ligt staat zelfs de Mt. Everest mogelijk op omvallen, met een net zo'n lange dd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
CyberMania schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:56:
Ik moet m’n mening wellicht wat bijstellen. De Bank of America staat volgens deze dd mogelijk ook op omvallen. Dit is geen goed nieuws.

Laatste officiële ronde was alles nog goed nieuws. Dividend uitkeringen en stock buybacks hervat, want stond er goed voor. Volg liever de feiten dan Reddit posts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Xanaroth schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:38:
[...]

Laatste officiële ronde was alles nog goed nieuws. Dividend uitkeringen en stock buybacks hervat, want stond er goed voor. Volg liever de feiten dan Reddit posts.
Wellicht is Nick Leeson aan de slag gegaan bij Bank of america? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door CyberMania op 04-10-2021 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:31
phantom09 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:27:
[...]

Dat dacht ik in eerste instantie ook. Ik zag bij mijn persoonlijke gegevens het telefoonnummer van mijn vaste lijn i.p.v. 06 nummer. Echter men kan niks doen met de rekening, bovenin de balk ziet men dat je voor meer rechten op de balk moet klikken. Er wordt dan een SMS verstuurd. Bij mij ging die vrolijk naar het juiste 06 nummer toe. Wat vreemd is, is dat dit 06 nummer niet bij de persoonlijke gegevens staat ( en ver beveilgings gedeelte). Deze heb ik maar gewijzigd. Nu even wachten en anders moet ik gaan bellen.

Binck site vond ik al ouderwets uit zien, maar Saxo bank site vind ik nog niets minder. Jammer. ;(
over die 2 staps verificatie voor het inloggen: ik heb erover gebeld. Is een bug en IT is ermee bezig met hoge prioriteit.

Voor transacties is tweestapsverificatie vereist dus is het geld veilig. Aldus het antwoord van Saxo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Die Saxo-overstap. Het is alsof ze pas bij de overname van Binck begonnen zijn met het ontwikkelen van een handelsplatform. Voelt toch wel aan als een sterke achteruitgang :(. Krachten bundelen? Pioniers in fintech? Mooie praatjes. Hopelijk komen ze niet in de problemen wanneer de oud-Binckklanten massaal hun portfolio's sluiten of overboeken.

Ik kijk het nog een weekje aan en experimenteer ondertussen met de free trial van Interactive Brokers ...

Performance is a residue of good design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:31
Nick The Heazk schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 00:05:
Die Saxo-overstap. Het is alsof ze pas bij de overname van Binck begonnen zijn met het ontwikkelen van een handelsplatform. Voelt toch wel aan als een sterke achteruitgang :(. Krachten bundelen? Pioniers in fintech? Mooie praatjes. Hopelijk komen ze niet in de problemen wanneer de oud-Binckklanten massaal hun portfolio's sluiten of overboeken.

Ik kijk het nog een weekje aan en experimenteer ondertussen met de free trial van Interactive Brokers ...
ik geef ze ook een week om de boel te fixen en boek dan alles over naar de abn amro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:04
In Belgie zijn we in mei overgestapt van binck belgium naar saxo. Dat was echt een ramp. Die app was precies nog in beta. Dividendkeuzes werden dagelijks gereset en veranderd, 400€ dividend werd na 2 weken plots terug ingetrokken zonder waarschuwen. Ik had op een bepaald moment 23 lijnen in mijn dividend overzicht waarvan er 3 effectief uitbetalingen waren (de rest was betaling en later correcties)... Heb toen ook een kwaad ticket aangemaakt (en bovendien gezegd dat als ze nog niet klaar waren, ze beter nog niet gemigreerd waren met al dat geld...).

Heb dan ook maar een mexem account aangemaakt en ben daar nu wat bezig. Saxo is momenteel een mooie portefeuille waar ik geen transacties meer doe en gewoon laat groeien + dividend verzamel. Ik zie nog wel wat ik juist doe. Momenteel is het allemaal wel wat stabieler op saxo. Rare is dat er bij ons nu wel al 2staps verificatie is en een read-only login... Dus zijn ze daar nu twee systemen aan het ontwikkelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
SAXO bewijst dat het nog slechter kan dan DeGiro en misschien wel FlatEx.

Ik heb nog 3 posities bij SAXO uit de Binck tijd, maar als die gesloten zijn dan is het klaar. Punt is alleen dat 2 van de 3 beurzen betreft die andere brokers niet ondersteunen, in het verleden in elk geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
Misschien goed om te weten voor degene die (zoals ik) voor overstappen nadenken. Kwam volgende tegen
https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=45764
Referred accounts will receive $1 in IBKR shares for every $100 of value (cash or other assets) added to their account for up to $1000 worth of IBKR shares. The average balance must be maintained for at least 1 year for the shares to vest and be accessible.
Kan dus de moeite waard zijn, als je voor interactive brokers overstap kiest, iemand zoekt die daar al zit. Grof gezegd tot 1% extra rendement in het 1e jaar is niet misselijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bovenstaande actie geldt alleen rechtstreeks bij IB, niet bij resellers zoals Lynx.

En voor de duidelijkheid, het is een referral actie, de aanbrenger ontvangt $200 na een jaar als de nieuwe klant aan de voorwaarden voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
[b]Lointje in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"
Heb dan ook maar een mexem account aangemaakt en ben daar nu wat bezig. Saxo is momenteel een mooie portefeuille waar ik geen transacties meer doe en gewoon laat groeien + dividend verzamel. Ik zie nog wel wat ik juist doe. Momenteel is het allemaal wel wat stabieler op saxo. Rare is dat er bij ons nu wel al 2staps verificatie is en een read-only login... Dus zijn ze daar nu twee systemen aan het ontwikkelen?
Waarom open je niet een account rechtstreeks bij Interactive Brokers? Mexem is een tussen partij en hierdoor betaal je onnodig extra.

Viel mij trouwens op dat de Saxobank site alleen Chrome browser ondersteunt. ALs je gebruik maakt van Firefox krijg je een melding om chrome te gaan gebruiken en dat het gebruik op eigen risico is. Slecht als je het mij vraagt.

[ Voor 14% gewijzigd door phantom09 op 05-10-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Afgelopen week mijn ASML van 25% YTD naar 4% YTD zien dalen (had ze pas een paar maanden maar toch :P). Toch bijzonder dat bij zulke stocks net zulke fluctuaties als op de GME en ACM aandelen kunnen optreden ondanks dat er geen slechte berichtgeving aan ten grondslag ligt.

[ Voor 24% gewijzigd door MagniArtistique op 05-10-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
writser schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:01:
[...]

Bij Binck kun je gewoon een rekening op naam van je kinderen openen. Je moet wat extra formulieren invullen en je mag (helaas :p) geen margin-account openen. Maar het is vrij simpel en je hoeft niet naar de rechter.

Waar je wel over moet nadenken is wat er gebeurt als de kinderen 18 zijn. Volgens mij mogen ze dan aanspraak maken op de rekening. Je kan je afvragen of dat wenselijk is, zeker in het geval van een forse portfolio. Domme uitgaves, foute vrienden, oplichters, etc. Heel verstandig zijn de meeste mensen niet op hun 18e (ik niet in elk geval!).

Je kan ook een losse rekening openen op je eigen naam en die dan voor je kind beheren. Dan loop je niet tegen bovenstaand probleem aan. Het nadeel van deze methode is echter dat het, zeker bij wat grotere bedragen, lastiger wordt om op latere leeftijd het vermogen fiscaal efficiënt over te hevelen.

Tussen die twee kwaden moet je kiezen .. Maar ik ben geen jurist, wellicht heeft iemand met meer kennis nog op- of aanmerkingen.
Duurt nog wel even voordat ik dit ga doen voor mijn zoon maar ik zou nooit overwegen om het op zijn naam te doen. Waarom zou je? Met al die juridische tjak als gevolg. Beheer gewoon samen een fonds, en als ie geld nodig heeft dan krijgt ie dat uit het spaargeld (scheelt je YTD) of je roomt wat af uit je beleggingsrekening.

Voor hetzelfde geld is je zoon op zijn 18e, of 20e of 25e een cocaine verslaafde junk, die wil je niet ineens toegang geven tot grof vermogen.

[ Voor 4% gewijzigd door MagniArtistique op 05-10-2021 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
MagniArtistique schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:53:
Afgelopen week mijn ASML van 25% YTD naar 4% YTD zien dalen (had ze pas een paar maanden maar toch :P). Toch bijzonder dat bij zulke stocks net zulke fluctuaties als op de GME en ACM aandelen kunnen optreden ondanks dat er geen slechte berichtgeving aan ten grondslag ligt.
Pardon?

Koers ASML 1-1-2021 €406,25
Koers ASML hoogtepunt 23-9-2021 753,80
Koers ASML 5-10-2021 €612,90

YTD van ASML is dus 50,8%
YTD op hoogstestand was 85,5%

Dus hoezo zit de YTD van ASML op 4%? Is dit je eigen YTD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:13

ChillPascal

In the end...

phantom09 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:13:
[...]

Pardon?

Hij zegt
had ze pas een paar maanden maar toch :P
Daarmee verwacht ik dat hij ze dus op 1 januari nog niet in zijn portfolio had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:30
Iemand anders die mij kan vertellen wat te doen met de optierechten die ik heb?

Ze vertegenwoordigen een waarde van EUR900,-. Ik heb ze niet ingezet om daadwerkelijk aandelen bij te kopen.

Ze staan in het overzicht los vermeld, 263 optierechten..

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:22
CyberMania schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:56:

Ondanks dat het een "bekende" is uit de community leest zijn DD als een conspiracy theorie. Hij legt allerlei verbanden op basis van bepaalde gebeurtenissen en uitspraken die bepaalde personen zouden hebben gedaan.

Hoe kijk je er zelf tegenaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanaroth
Er ligt wel slechte berichtgeving ten grondslag; het rente/inflatie verhaal.

ASML is een inzet op toekomstige groei en daarmee stijgende winsten, momenteel zijn de cijfers namelijk bijzonder brak te noemen als de groei stokt (P/E 50...). Omdat ze de enige zijn die de technologie succesvol werkend hebben waar de samsung/tsmc/intel's van afhankelijk zijn, soort monopolie positie, gelooft 'de markt' dat het wel goed komt.

Echter bij hogere rente/inflatie, gaat de discount rate aan de haal. Idem voor de financieringskosten bijvoorbeeld. Die onzekere toekomstige euro's worden minder waard (anders gezegd: dat geld elders inzetten levert beter rendement/risico op) wat verkoop en dalende koers betekend.

Je zal ook zien dat zo'n beetje alle groei-achtige bedrijven (hoge P/E's, gok op toekomstige groei en winsten) stevig zijn geraakt door die berichtgeving. Terwijl value-achtige bedrijven (lage P/E's, melkkoe achtige status, geld hier-en-nu) weinig bewegen of zelfs stijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 05-10-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:02
Devian schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:22:
Iemand anders die mij kan vertellen wat te doen met de optierechten die ik heb?

Ze vertegenwoordigen een waarde van EUR900,-. Ik heb ze niet ingezet om daadwerkelijk aandelen bij te kopen.

Ze staan in het overzicht los vermeld, 263 optierechten..
Optie rechten kan je verkopen of uitvoeren.

In IB worden je optierechten automatisch uitgevoerd als je in the money bent en ze verlopen. Als je niet genoeg cash hebt om ze uit te voeren dan worden ze automatisch verkocht. Normaal is het niet handig om het zo ver te laten komen.

Het is aan jezelf wat je er mee wilt doen. Verkopen of uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Xanaroth schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:40:
[...]

Er ligt wel slechte berichtgeving ten grondslag; het rente/inflatie verhaal.

ASML is een inzet op toekomstige winst/groei, momenteel zijn de cijfers namelijk bijzonder brak te noemen (P/E 50...). Omdat ze de enige zijn die de technologie succesvol werkend hebben waar de samsung/tsmc/intel's van afhankelijk zijn, soort monopolie positie, gelooft 'de markt' dat het wel goed komt.

Echter bij hogere rente/inflatie, gaat de discount rate aan de haal. Idem voor de financieringskosten bijvoorbeeld. Die onzekere toekomstige euro's worden minder waard (anders gezegd: dat geld elders inzetten levert meer rendement op) wat verkoop en dalende koers betekend.

Je zal ook zien dat zo'n beetje alle groei-achtige bedrijven (hoge P/E's, gok op toekomstige winsten) stevig zijn geraakt door die berichtgeving.
En in mindere mate de supply chain problemen , straks kunnen al die auto's die mensen wellicht wel kunnen financieren en bestellen maar nog niet doen omdat het toch maanden duurt, niet meer financieren. Dus minder chips bestellen in de toekomst. Uiteindelijk gaat het de laatste dagen zo hard dat je best kan stellen dat als dit nog verder naar beneden gaat het een prima instap moment is. In die toekomst zitten zeker niet minder chips. Eerder meer.

En dan nog het schulden plafond in de VS. En de UK die in de jaren 50 van de vorige eeuw aan het belanden is.

Markets climb a wall of worry. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
phantom09 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:13:
[...]

Pardon?

Wat zei ik dan? ;) Ja is mijn eigen YTD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:04
phantom09 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:45:
[...]

Waarom open je niet een account rechtstreeks bij Interactive Brokers? Mexem is een tussen partij en hierdoor betaal je onnodig extra.
Belgische belastingen eigenlijk. Ik heb geen zin om de beurstaks zelf te berekenen en om de x tijd zelf aan te geven met formulieren en dergelijke. Dat mag mijn broker doen. Voor dividenden moet ik het zelf nog wel in de belastingen aangeven dacht ik, maar daar krijg ik dan een overzicht van in welk vak ik het juiste aantal moet steken en dat is éénmaal en snel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Dan Stark schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:46:
[...]

Optie rechten kan je verkopen of uitvoeren.

In IB worden je optierechten automatisch uitgevoerd als je in the money bent en ze verlopen. Als je niet genoeg cash hebt om ze uit te voeren dan worden ze automatisch verkocht. Normaal is het niet handig om het zo ver te laten komen.

Het is aan jezelf wat je er mee wilt doen. Verkopen of uitvoeren.
Ik heb in Flatex geen optie om ze te verkopen (nouja, de optie is er wel maar werkt niet in dit geval), ik had verder ook geen interesse om ze uit te voeren. In de begeleidende brief staat het volgende:
Graag ontvangen wij uw instructie uiterlijk op 22.09.2021. Wanneer
wij op dat moment geen instructie van u hebben ontvangen, worden binnenlandse
warrants in verkoop gegeven, buitenlandse warrants zullen wij conform de in
het buitenland geldende regels bij uitstek gebruiken laten, voor zover er
handel in claimrechten plaats vindt.
Het kwam onder mijn aandacht tijdens mijn vakantie en had ook niet de tijd verder uit te zoeken wat dit betekende. Maar wil nu niet die EUR900 mislopen natuurlijk die ik in mijn portefeuille zie staan omdat ik een actie moet doen die ik niet doe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dan Stark
@Devian Dat zijn dan warrants en geen opties. Is net iets anders.

Normaal gesproken krijg je er 1 cent voor terug als je die niet tijdig verkoopt/uitvoert.

Het beste kan je denk ik even bellen (als de service van Flatex oke is) als je ze wilt verkopen. Ik weet niet welk aandeel het om gaat en warrants zijn meestal 1:1. Als je ze dan uitvoert betaal je de strike price van je warrants + eventueel andere kosten en dan krijg je daar 1 aandeel voor terug.

De voorwaarden van de warrants moet je toch echt zelf even opzoeken want dat verschilt per situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
Dan Stark schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:03:
@Devian Dat zijn dan warrants en geen opties. Is net iets anders.

Normaal gesproken krijg je er 1 cent voor terug als je die niet tijdig verkoopt/uitvoert.

Het beste kan je denk ik even bellen (als de service van Flatex oke is) als je ze wilt verkopen. Ik weet niet welk aandeel het om gaat en warrants zijn meestal 1:1. Als je ze dan uitvoert betaal je de strike price van je warrants + eventueel andere kosten en dan krijg je daar 1 aandeel voor terug.

De voorwaarden van de warrants moet je toch echt zelf even opzoeken want dat verschilt per situatie.
Flatex gebeld,

Zij geven aan dat zij ze kunnen verkopen voor mij. Ik moest even een opdracht toesturen (briefje met handtekening) en ze dan tegen market verkocht zouden worden. Zou waarschijnlijk rond die EUR900,- zijn die ik nu als waarde zie staan.

Dat heb ik nu gedaan, dus wacht even af wat er verder gaat gebeuren.

Super goed geholpen overigens, kreeg gelijk iemand aan de lijn. Ze hebben een koppeling met mijn telefoonnr in hun systeem, dus gelijk alle gegevens erbij en ze wisten ook gelijk waar ik het over had. Dus tot nu toe positief :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:06
Pistachenootje schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:03:
Handel in Evergrande stil gelegd vandaag. Wat verwachten jullie over hoe relevant deze ontwikkelingen gaan zijn?

https://www.cnbc.com/2021...china-markets-closed.html
https://www.nrc.nl/nieuws...evergrande-kijkt-a4060683

Interessante podcast hierover met achtergrondinformatie. Kort maar krachtig (20 min).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:02
Geen idee of ik de vraag hier mag stellen, maar ik zoek eigenlijk een (uiteraard gratis :P) site om mijn beleggingen bij te houden. Heb ondertussen wat geschoven en heb nu een deel in de Northern Trust fondsen via mijn huisbank en een klein deel bij DeGiro in een enkele ETF en aandeel. Liefst zou ik dit groeperen op 1 pagina zodat ik kan zien hoe het loopt.

Maar ik weet niet of dat sowieso wel kan omdat je ook met kosten e.d. te maken hebt :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joppie84
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:30
Drardollan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:55:
Geen idee of ik de vraag hier mag stellen, maar ik zoek eigenlijk een (uiteraard gratis :P) site om mijn beleggingen bij te houden. Heb ondertussen wat geschoven en heb nu een deel in de Northern Trust fondsen via mijn huisbank en een klein deel bij DeGiro in een enkele ETF en aandeel. Liefst zou ik dit groeperen op 1 pagina zodat ik kan zien hoe het loopt.

Maar ik weet niet of dat sowieso wel kan omdat je ook met kosten e.d. te maken hebt :)
Het is geen site, maar ik maak gebruik van het programma PortfolioPerformance. Daar is hier al het nodige over geschreven, gebruik de zoekfunctie daar eens voor. Ik zeg erbij dat het eventjes wat uitzoekwerk is om alles er goed in te krijgen (ik heb gebruik gemaakt van een youtube-filmpje voor uitleg), maar uiteindelijk werkt het toch perfect. Kosten, dividenden, etc kun je allemaal invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:33

bert pit

asdasd

Pistachenootje schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:03:
Handel in Evergrande stil gelegd vandaag. Wat verwachten jullie over hoe relevant deze ontwikkelingen gaan zijn?

https://www.cnbc.com/2021...china-markets-closed.html
Ik begrijp wel dat dit impact dit heeft op de Chinese economie, maar niet op waarom het impact zou hebben op bijvoorbeeld de US tech aandelen. Behalve dan dat onrust altijd slecht is op elke markt.

Mijn vermoeden is dat de eigenaar van Evergrande een tijdje onder de radar verdwijnt en onder druk wordt gezet om 'de partij' niet te besmeuren. Vervolgens wordt hij door de regering als rolmodel neergezet om te laten zien hoe het niet moet.

In China is er geen goed betrouwbaar systeem voor verslaglegging en controle van jaarstukken, soms worden er zaken opgeschreven die achteraf niet blijken te kloppen (bv luckin coffee). Reden voor mij om niet in Chinese aandelen te beleggen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:24

Qwerty-273

Meukposter

bert pit schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:25:
In China is er geen goed betrouwbaar systeem voor verslaglegging en controle van jaarstukken, soms worden er zaken opgeschreven die achteraf niet blijken te kloppen (bv luckin coffee). Reden voor mij om niet in Chinese aandelen te beleggen.
Dat is bijna overal wel het geval, zeker als men dat expres doet om mooiere cijfers te laten zien. Om fraude te vinden hoef je Europa nog niet voor uit. Wirecard, Imtech, FlowTex. ;)

Je hebt natuurlijk wel gelijk dat het niveau van toezicht verschilt tussen landen. Maar als je creatief wilt omgaan met cijfers dan kan dat overal wel gedaan worden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 09:36
Drardollan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:55:

Je kunt Yahoo finance gebruiken, site en app. Als je niet te veel holdings hebt en niet te veel transacties doet is dat goed te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FeronIT schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:24:
[...]

Je kunt Yahoo finance gebruiken, site en app. Als je niet te veel holdings hebt en niet te veel transacties doet is dat goed te doen
Ziet er goed uit, nu alleen nog NL0011225305 (Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS ) zien te vinden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:02
bert pit schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:25:
[...]

Ik begrijp wel dat dit impact dit heeft op de Chinese economie, maar niet op waarom het impact zou hebben op bijvoorbeeld de US tech aandelen. Behalve dan dat onrust altijd slecht is op elke markt.

Mijn vermoeden is dat de eigenaar van Evergrande een tijdje onder de radar verdwijnt en onder druk wordt gezet om 'de partij' niet te besmeuren. Vervolgens wordt hij door de regering als rolmodel neergezet om te laten zien hoe het niet moet.

Aan de andere kant worden veel van de grote Chinese listed companies gecontroleerd door Big4. Pwc zie ik vaak voorbij komen. Die accountants hanteren wereldwijd dezelfde methodologie, dus is het toezicht van de accountant niet significant anders in China. Uiteraard blijft het mensenwerk en loop je altijd het risico dat zaken niet worden opgemerkt (de resterende 5% die het verschil maakt tussen reasonable en volledige assurance).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:55

oscar82

De ondertitel

Drardollan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:22:
[...]

Ziet er goed uit, nu alleen nog NL0011225305 (Northern Trust World Custom ESG Equity Index UCITS ) zien te vinden _O-
Morningstar al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ja, maar daarmee krijg ik hem helaas niet in mijn Yahoo Finance te zien. Onvindbaar daar :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houthacker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:36
Mocht iemand nog een script zoeken voor het downloaden van historische koersen voor PP die niet via PP te vinden zijn en wel via Morningstar, stuur even een DM. Werkt op basis van een CSV met ISIN en Morningstar identifier en geeft als output een CSV per ISIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houthacker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:36
Ik gebruik m zelf voor NT, BND en ASN-fondsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

PHiXioN schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:22:
Die accountants hanteren wereldwijd dezelfde methodologie, dus is het toezicht van de accountant niet significant anders in China.
:? accountants controleren toch juist volgens lokale wetten en regels?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:27
IBKR vraagje, ik krijg elke keer deze melding, waar ik weinig chocola van kan maken:
‘Split the Spread to Capture Better Prices‘

Nu doe ik elke keer EURUSD conversie, tegen mkt order.

Kan iemand me dit uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:02
bombadil schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:27:
[...]

:? accountants controleren toch juist volgens lokale wetten en regels?
Die ook, maar die komen bovenop de internationaal geaccepteerde standaarden.

De boekhoudprincipes en rapportagevereisten waar tegen gecontroleerd worden zijn aan hand van wereldwijde standaarden zoals US GAAP en IFRS.

Daarnaast voert de auditor zijn werk uit aan hand van internationale standaarden (ISAs) zoals uitgevaardigd door de IFAC / IAASB. Deze worden vaak wel gelokaliseerd door een lokale beroepsgroep, maar als ze te veel zouden afwijken zouden ze niet internationaal meer worden onderkend.

Pak maar eens de jaarrekening van een van deze Chinese bedrijven, daar staat dit beschreven in de verklaring van de accountant.

En even los daarvan heeft een toko zoals PwC zijn eigen methodologie met interne aanvullende regels die ze overal hetzelfde moeten hanteren (en intern op controleren).

Los daarvan heeft China wel een regulator die af en toe hard naar links of rechts aan het stuur trekt. Dat is iets wat een accountant sowieso niet kan voorspellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
flipjevandejam schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:40:
IBKR vraagje, ik krijg elke keer deze melding, waar ik weinig chocola van kan maken:

Ik krijg die meldingen ook. Lijkt me dat het eerder over m'n ETF aankopen gaat, maar zou eventueel ook op conversies van toepassing kunnen zijn.

Capture Better Prices. Split spread orders include any order that is priced within the spread between the bid price and ask price. When they fill, these orders yield significant price improvement. In addition, split spread orders typically add liquidity, often earning exchange rebates.
https://www.interactivebrokers.com/en/index.php?f=26685

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 09:36
Drardollan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:46:
[...]

Ja, maar daarmee krijg ik hem helaas niet in mijn Yahoo Finance te zien. Onvindbaar daar :'(
Sommige ETF's / fondsen zijn inderdaad niet vindbaar in Yahoo. De NN fondsen van FitVermogen zijn te vinden, BrandNewDay echter niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
FeronIT schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:00:
[...]

Sommige ETF's / fondsen zijn inderdaad niet vindbaar in Yahoo. De NN fondsen van FitVermogen zijn te vinden, BrandNewDay echter niet...
Uiteindelijk gelukt bij IEX *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

flipjevandejam schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:40:

Het is een suggestie dat je ook limit orders halverwege de bid en de ask kan plaatsen. Zeker voor liquide stukken is de kans groot dat je dan uitvoering krijgt op een betere prijs dan met een market order, want er is vast iemand aan de andere zijde die ook bereid is te splitten. Scheelt je dus de helft van de spread, die je met een market order anders cadeau zou geven aan de tegenpartij.

Ik krijg deze melding ook ieder half jaar, ik kan de klok kalender er op gelijk zetten. Als je er geen boodschap aan hebt of het is niet relevant dan kan je het gewoon negeren.

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 05-10-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Zr40 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:31:
[...]

Het is een suggestie dat je ook limit orders halverwege de bid en de ask kan plaatsen. Zeker voor liquide stukken is de kans groot dat je dan uitvoering krijgt op een betere prijs dan met een market order, want er is vast iemand aan de andere zijde die ook bereid is te splitten. Scheelt je dus de helft van de spread, die je met een market order anders cadeau zou geven aan de tegenpartij.

Ik krijg deze melding ook ieder half jaar, ik kan de klok kalender er op gelijk zetten. Als je er geen boodschap aan hebt of het is niet relevant dan kan je het gewoon negeren.
In de basis heb ik er inderdaad geen boodschap aan, de spread op currency conversion is praktisch non-existent bij IBKR zover ik weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De FYI is niet aan een specifieke transactie gekoppeld. Of bedoel je dat je uitsluitend currency conversion doet, en nooit aandelen koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
flipjevandejam schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:53:
[...]
In de basis heb ik er inderdaad geen boodschap aan, de spread op currency conversion is praktisch non-existent bij IBKR zover ik weet?
Waarom ga je er vanuit dat het over conversies gaat en niet over je ETF aankopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Rukapul schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

De SEC rule, quotes, etc is nog te snappen.
Telefonisch inleggen vs online niet. Dat is niet meer dan theater.
Eens. Die onzin is gelukkig weer afgeschaft. Waarschijnlijk omdat de trade desk dreigde collectief ontslag te nemen ..
As many of you observed, IBKR was initially only allowed to accept these closing orders by phone. We have worked with OTC Markets to allow electronic orders in these stocks for all clients not identified as “affiliates” of the issuer. Please submit any orders to close these positions online rather than calling the Trade Desk.
Niet dat het in de praktijk heel veel uitmaakt, je kan wel verkooporders inleggen nu maar er is toch geen liquiditeit.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Zijn er dividend-jagers hier?
Ik lees steeds meer de sub “dividends” op bijvoorbeeld reddit en moet zeggen dat het best interessant is, echter kan ik weinig Nederlandse mensen / info vinden.

Ik heb een aantal stocks waarbij ik een minimaal bedrag aan dividends binnen krijg, maar dit zet natuurlijk geen zoden aan de dijk.

Iemand die tips heeft? Of eventueel zelf ervaring heeft in bepaalde stocks?

(Ik heb vanguard, shell, microsoft en s&p500 waarbij ik dividend ontvang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:50
seadogg schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 06:54:
Ik lees steeds meer de sub “dividends” op bijvoorbeeld reddit en moet zeggen dat het best interessant is, echter kan ik weinig Nederlandse mensen / info vinden.

Ik heb een aantal stocks waarbij ik een minimaal bedrag aan dividends binnen krijg, maar dit zet natuurlijk geen zoden aan de dijk.

Waarvoor wil je dividend ontvangen?

Dividend is namelijk een sigaar uit eigen doos. De waarde van het aandeel is afhankelijk van de waarde van het bedrijf, en een van de onderdelen die de waarde van het bedrijf bepaald is hoeveel cash ze hebben. Met het uitkeren van dividend heeft het bedrijf uiteraard minder cash dus daalt de waarde van het aandeel ook. In een perfecte wereld is die waardedaling van het aandeel dan ook gelijk aan de dividenduitkering per aandeel. Netto schiet je er dus niet perse iets mee op.

Maar volgens mij kunnen dividendaandelen wel interessant zijn in bepaalde situaties. Volgens mij wordt het wel eens gebruikt bij een FO/FIRE idee in de uitkeringsfase. Er is dan wél een inkomen uit dividend, zonder dat de aandelen verkocht moeten worden, waardoor er dus wel wordt meegeprofiteerd van waardestijging van het aandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
RobertMe schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 07:05:
[...]

Waarvoor wil je dividend ontvangen?

Dividend is namelijk een sigaar uit eigen doos. De waarde van het aandeel is afhankelijk van de waarde van het bedrijf, en een van de onderdelen die de waarde van het bedrijf bepaald is hoeveel cash ze hebben. Met het uitkeren van dividend heeft het bedrijf uiteraard minder cash dus daalt de waarde van het aandeel ook. In een perfecte wereld is die waardedaling van het aandeel dan ook gelijk aan de dividenduitkering per aandeel. Netto schiet je er dus niet perse iets mee op.

Maar volgens mij kunnen dividendaandelen wel interessant zijn in bepaalde situaties. Volgens mij wordt het wel eens gebruikt bij een FO/FIRE idee in de uitkeringsfase. Er is dan wél een inkomen uit dividend, zonder dat de aandelen verkocht moeten worden, waardoor er dus wel wordt meegeprofiteerd van waardestijging van het aandeel.
Thanks! Duidelijk verhaal.
Het zal inderdaad voor FO/FIRE, maar ik begrijp dan niet helemaal het verschil.
Als ik nu dividend op dividend pak en herinvesteer, of straks dividend pak als ik FIRE ben, wat is dan het verschil?

Ik kan dus beter percentages hunten dan dividend?

Sorry voor de domme vragen zo op de vroege ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
In principe maakt het voor FO niet echt uit. In plaats van dividend kan je ook periodiek verkopen wanneer dat jou uitkomt. Het is met namen interessant om het fiscale aspect mee te nemen.

Overigens hebben we hier op GoT ook een apart topic hiervoor: Financiële onafhankelijkheid - Deel 5

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 06-10-2021 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth

Zelf begonnen vanuit dividend champions/blue chips hoek. Dat zijn typisch bedrijven die minstens 25 jaar dividend uitbetalen én jaarlijks verhogen.

Mijn eerste aankopen waren vrij random, leuk bedrijf, ziet er goed uit, kopen dus. Amper/geen portfolio maakt specifieke of grondige diversificatie vrij irrelevant bij start. Kan met 1 aandeel geen diversificatie aanbrengen. Naar mate tijd vorderde kwam vanzelf af en toe een wens naar boven om specifiek ergens wat balans aan te brengen. Bijvoorbeeld specifiek europa/uk/canada champions voor geografische spreiding, of specifiek tabaksproducten omdat ik daar geen blootstelling aan had.
Meest recent was bijvoorbeeld de REITs sector voor een andere dividend-focus (iets meer high-yield, iets minder groei) dan de 'standaard' blue chips, als soort vervanging voor obligaties omdat die echt nutteloos zijn nu (IMO).

Kwa leesvoer begon ik bij blogs (rondom fire, investments, seeking alpha) en fora (reddit/tweakers) met vergrootglas op alles wat dividend georiënteerd is. Beetje leren hoe/wat/waarom bedrijven uitgekozen worden, waarop te letten, terminologie. Van daaruit naar actief zaken googlen en zo kom je steeds meer informatie tegen.
Zo heb je dan vanzelf ervaring met theorieën zoals chowder-based (yield+CAGR > 12%) Geraldine Weiss (current yield > long term average), DCA, 8th world wonder, Noble, etc.
Of hoe dat soort aandelen vaak defensief zijn. Het gaat niet hard omhoog maar in crisistijd ook niet erg omlaag want de waardering is meer cashcow (cashflow/dividend) gebaseerd. Zolang het dividend intact is, blijft de waardering, dus waarde van een aandeel, dat in principe ook.

Denk grofweg jaartje zo langs de zijkant die vorm van investeren gevolgd, half jaartje met wat speelgeld begonnen. Toen gestaag echt begonnen met investeringsplan waar ik me goed bij voel - Sleep Well At Night principe.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 06-10-2021 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
writser schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:57:
[...]

Eens. Die onzin is gelukkig weer afgeschaft. Waarschijnlijk omdat de trade desk dreigde collectief ontslag te nemen ..

[...]

Niet dat het in de praktijk heel veel uitmaakt, je kan wel verkooporders inleggen nu maar er is toch geen liquiditeit.
Even los van dat laatste: zijn er ook weer niet-markt / limiet orders mogelijk? Anders is het ook technisch nog steeds een lege huls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01

Als je VWRL hebt zit je daar al weer 3,2% mee in Microsoft, beetje dubbelop dan natuurlijk .

VWRL is sowieso al aardig US en Tech based (top 8 uit VWRL bestaat uit big US tech) . Weet verder je diversificatie niet maar dat is wel iets om mee rekening te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Zr40 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:16:
De FYI is niet aan een specifieke transactie gekoppeld. Of bedoel je dat je uitsluitend currency conversion doet, en nooit aandelen koopt?
Pistachenootje schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:22:
[...]

Waarom ga je er vanuit dat het over conversies gaat en niet over je ETF aankopen?
Ik doe momenteel uitsluitend currency conversion bij IBKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 18:06

Ik doe zelf niet specifiek aan dividend jagen, maar ik kan je adviseren om het YouTube kanaal "the dividend growth machine" te bekijken. Daar worden analyses en principes helder uitgelegd. Onlangs is er een video verschenen over de valkuilen van hoog dividend uitkerende portfolios en met een analyse van welke factoren historisch gezien meer van belang zijn (wel specifiek voor dividend beleggingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 16:26
Misschien meer voor het FO topic dan hier, maar ik zat gisteren deze video van Ben Felix te kijken waarin ie meer kijkt naar waarom je wil investeren / wat je er uit probeert te halen.

Hij knoopt wat aardige punten over het stellen van doelen en geluksbeleving aan elkaar vanuit het perspectief van beleggen / pensioen plannen en de keuzes die je daar bij maakt. (adrenaline van stock pics of juist met minimale inspanning index beleggen.)

Uiteindelijk heeft ie het er over dat het makkelijker is om "anti doelen" te stellen dan vaak vage lange termijn doelen als "ik wil op mn 60 met pensioen kunnen"... Alleen de praktische invulling daarvan is me nog niet helemaal duidelijk.

Ik denk dan meer in termen van "ik wil me geen zorgen hoeven maken over een dak boven mn hoofd". Dus dat je dan je huis af gaat betalen oid... Maar veel verder dan dat kom ik niet. Iemand hier die daar nog ideeën over heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:48
Rukapul schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:09:
[...]

Even los van dat laatste: zijn er ook weer niet-markt / limiet orders mogelijk? Anders is het ook technisch nog steeds een lege huls.
Yes, je kan weer limit sell orders inleggen.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
flipjevandejam schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:29:
Ik doe momenteel uitsluitend currency conversion bij IBKR.
Dan vermoed ik dat iedereen die meldingen gewoon krijgt. Gewoon als tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En zie hier de regelmaat van de tip :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4lcIbZFexPPiSk1dWOzVpx8lsw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0mcbDpTanuRhbljTXru56nyj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Grappig, ik krijg die melding nooit van IB. Wel eens die over market orders, maar die doe ik eigenlijk alleen met de currency conversion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nja, ik gebruik nooit market orders, ook niet bij currency conversion. En ik plaats al vrijwel altijd de limietprijs binnen de spread. Sterker nog, ik heb TWS ingesteld dat dit standaard gebeurt.

Mijn laatste currency conversion is van mei, dus met dat soort transactie lijkt het ook niet specifiek te maken te hebben. En op de dag van de meest recente melding, en de voorgaande handelsdag, heb ik uberhaupt geen trades gedaan :P

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 06-10-2021 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:08
Dan Stark schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:42:
Grappig, ik krijg die melding nooit van IB. Wel eens die over market orders, maar die doe ik eigenlijk alleen met de currency conversion.
Kan het zijn dat je fixed in plaats van tiered pricing hebt ingesteld? (Zou ik sowieso omschakelen, de scenario's waarbij fixed pricing goedkoper is zijn extreem zeldzaam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ook wat IB vragen van mij:

1. is het echt nodig om iedere keer dat je geld wil gaan storten aan te melden? Ik doe het nu iedere keer braaf maar zou denken dat het zonder aanmelding ook wel goed gaat als de omschrijving tenminste klopt.

2. Is het mogelijk om iedere keer als er geld wordt bijgeschreven, bijvoorbeeld van een dividend betaling, je smartphone een melding te laten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Zr40 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:46:
Nja, ik gebruik nooit market orders, ook niet bij currency conversion. En ik plaats al vrijwel altijd de limietprijs binnen de spread. Sterker nog, ik heb TWS ingesteld dat dit standaard gebeurt.

Mijn laatste currency conversion is van mei, dus met dat soort transactie lijkt het ook niet specifiek te maken te hebben. En op de dag van de meest recente melding, en de voorgaande handelsdag, heb ik uberhaupt geen trades gedaan :P
Ah ik doe altijd de conversion via de web app. Zal volgende keer eens via TWS proberen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:01:
1. is het echt nodig om iedere keer dat je geld wil gaan storten aan te melden? Ik doe het nu iedere keer braaf maar zou denken dat het zonder aanmelding ook wel goed gaat als de omschrijving tenminste klopt.
Ik heb het nooit zonder geprobeerd, maar ze zeggen zelf dat het altijd moet. Het is hun manier om te controleren dat de intentie klopt. En ze hebben te maken met banken wereldwijd, die niet altijd even nauwkeurig zijn met het meesturen van de omschrijving. Door het aan te melden weet je zeker dat je storting niet wordt teruggestuurd.

Eventueel een mogelijkheid is om een periodieke storting aan te melden, die kan je dan automatiseren aan de kant van jouw bank.
2. Is het mogelijk om iedere keer als er geld wordt bijgeschreven, bijvoorbeeld van een dividend betaling, je smartphone een melding te laten geven?
Dividendbetalingen krijg je wel een melding van, maar niet op het moment van bijschrijving. De bijschrijving zie je alleen op de statements. (Helaas triggert het de dagelijkse default statement niet, daar heb je een trade voor nodig. Ik maak zelf gebruik van dagelijkse custom statements, die ontvang ik ook als er niets gebeurt.)

De melding krijg je op het moment dat het dividend is aangekondigd. Dat is (meestal) enkele dagen voor de record date.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 06-10-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
Hielko schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:52:
[...]

Kan het zijn dat je fixed in plaats van tiered pricing hebt ingesteld? (Zou ik sowieso omschakelen, de scenario's waarbij fixed pricing goedkoper is zijn extreem zeldzaam)
Heb ik nu wel omdat ik nu vooral in OTC's handel. Daarvoor had ik het wel op tiered staan, maar heb ik die melding ook niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijk40
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 29-05 08:23
2 (ultra) low cost dm wereldindexen, top 10 holdings vrijwel identiek.... hoezo is amundi 19% beneden piek, terwijl ishares enkel 4% beneden piek is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W584iiser_VB3jbd1oHyq67jxmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dYNihiULoSyQelTpB3SIEg35.png?f=fotoalbum_large

https://www.ishares.com/u...orld-ucits-etf-acc-fund#/

https://www.solactive.com...actsheet_DE000SLA41B6.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
rijk40 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:31:
2 (ultra) low cost dm wereldindexen, top 10 holdings vrijwel identiek.... hoezo is amundi 19% beneden piek, terwijl ishares enkel 4% beneden piek is?

[Afbeelding]

https://www.ishares.com/u...orld-ucits-etf-acc-fund#/

https://www.solactive.com...actsheet_DE000SLA41B6.pdf
Door een fout in jou staatje waarschijnlijk.

Als ik op degiro kijk zie kost hij op dit moment €26,15 en geen 22 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kan iemand met een ING beleggingsrekening bevestigen of je Triodos Groenfonds nog gratis kan aankopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 148% gewijzigd door Cocytus op 12-09-2022 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:22
Pistachenootje schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:04:
Kan iemand met een ING beleggingsrekening bevestigen of je Triodos Groenfonds nog gratis kan aankopen?
Het fonds is vooralsnog te koop bij ING:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QT_GYxkqkqzF_8GwSkQgT-fhKls=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/eENfMGwCTqegk7VzGsjvNvTj.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijk40
HEA220 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:41:
[...]

Door een fout in jou staatje waarschijnlijk.

Als ik op degiro kijk zie kost hij op dit moment €26,15 en geen 22 euro
jouw staatje....

link zou handig zijn...... is toch echt €22

https://finance.yahoo.com...?p=PRAW.DE&.tsrc=fin-srch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
Rukapul schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:04:
SAXO bewijst dat het nog slechter kan dan DeGiro en misschien wel FlatEx.

Ik heb nog 3 posities bij SAXO uit de Binck tijd, maar als die gesloten zijn dan is het klaar. Punt is alleen dat 2 van de 3 beurzen betreft die andere brokers niet ondersteunen, in het verleden in elk geval niet.
Ik zit voorlopig nog bij Binck, al twee keer bericht gehad dat ze me willen overzetten, maar dat het toch niet doorging. Ik hoop dat er ergens iets in mijn account zit waardoor het nog heel lang niet kan... Want Saxobank staat met stip op #1 wat betreft amateurisme en klantonvriendelijkheid. Ik heb in de loop der jaren letterlijk bij enkele tientallen brokers accounts gehad, en er is geen enkele partij die in de buurt komt van Saxobank (in negatieve zin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 15:47
Iemand die bij IB zit en ook gebruikt maakt van van de import functie van portfolio performance? Zo ja, hoe heb je de instellingen van je flex query bij IB ingesteld? Mij lukt het namelijk niet om valuta conversies te importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
In IB zie ik dat ie op 22 staat, maar de piek was 23 en niet 27? Misschien kijk ik niet goed hoor. Die op Yahoo ziet er ook raar uit. Kijk maar eens naar het verschil tussen de 1M en de 6M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:06
De top was voor deze ETF geen 27 zoals in jouw "staatje" staat, maar 22,91 op 6-9.

Zoek op Google naar "praw.de stock" en je krijgt een chartje waar je mee kan spelen.

-2,88 vanaf de top tot gister voor PRAW
-2,59 voor IWDA

Dus weinig verschil

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 06-10-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan Stark
klaasvaak1853 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:43:
Iemand die bij IB zit en ook gebruikt maakt van van de import funcitie van portfolio performance? Zo ja, hoe heb je de instellingen van je flex query bij IB ingesteld? Mij lukt het namelijk niet om valuta conversies te importeren.
Ooit eens geprobeerd maar ik heb het uiteindelijk opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEA220
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-02 11:51
Reageer je altijd zo misselijk naar mensen die je willen helpen :N
https://www.metronieuws.n...s-zijn-onprettige-mensen/

De PR1W die genoteerd staat op de Xetra staat hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Njynm1LjOKyOhAn6ml7mL47d7VM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UNIYU0jw7r3D6a08LPrtna8l.png?f=user_large

Denk dat in de staat van jou twee verschillende tickers door elkaar worden gehaald.

[ Voor 7% gewijzigd door HEA220 op 06-10-2021 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Pistachenootje schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:01:
Ook wat IB vragen van mij:

Toen ik de rekening net had geopend heb ik gewoon geld gestort zonder bij IB een melding aan te maken. Op een gegeven moment werd een overgeboekt bedrag geblokkeerd en moest ik uitleg geven waarom ik zo vaak zo veel geld over ging boeken. Na de nodig uitleg kwam dit bedrag vrij.

Om dit te voorkomen ga ik nu altijd eerst een melding aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Hielko schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:41:
[...]

Ik zit voorlopig nog bij Binck, al twee keer bericht gehad dat ze me willen overzetten, maar dat het toch niet doorging. Ik hoop dat er ergens iets in mijn account zit waardoor het nog heel lang niet kan... Want Saxobank staat met stip op #1 wat betreft amateurisme en klantonvriendelijkheid. Ik heb in de loop der jaren letterlijk bij enkele tientallen brokers accounts gehad, en er is geen enkele partij die in de buurt komt van Saxobank (in negatieve zin).
Hoe weet je dat Saxobank klantonvriendelijk en niet zo professioneel is? Van wie heb je dat? Waar heb je dat gelezen/gehoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
phantom09 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:22:
[...]

Hoe weet je dat Saxobank klantonvriendelijk en niet zo professioneel is? Van wie heb je dat? Waar heb je dat gelezen/gehoort?
Omdat ik er zelf voorheen ook al een rekening heb gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Hielko schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:23:
[...]

Omdat ik er zelf voorheen ook al een rekening heb gehad...
Kun je voorbeeld noemen waarbij het voor ons duidelijk is waarom je vindt dat Saxobank niet profesioneel is en klantonvriendelijk is? Ik heb nu geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
phantom09 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:18:
[...]

Toen ik de rekening net had geopend heb ik gewoon geld gestort zonder bij IB een melding aan te maken. Op een gegeven moment werd een overgeboekt bedrag geblokkeerd en moest ik uitleg geven waarom ik zo vaak zo veel geld over ging boeken. Na de nodig uitleg kwam dit bedrag vrij.

Om dit te voorkomen ga ik nu altijd eerst een melding aanmaken.
Thanks, maar ik heb al 2x gehad dat een bedrag werd tegengehouden terwijl ik het wel had aangemeld :)

Heeft met standaard procedures te maken. Je weet nooit wanneer je aan de beurt bent volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijk40
Atomius schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:52:
[...]

De top was voor deze ETF geen 27 zoals in jouw "staatje" staat, maar 22,91 op 6-9.

Zoek op Google naar "praw.de stock" en je krijgt een chartje waar je mee kan spelen.

-2,88 vanaf de top tot gister voor PRAW
-2,59 voor IWDA

Dus weinig verschil
bedankt voor alle reacties....

27 komt overeen met yahoo finance historical data (06-09-21), maar dit lijkt idd onjuist.....

echter,.... de data van de onderliggende index (hi/low ytd) geeft ook een verschil tov piek aan van -16% (in usd, hetgeen de 3% verschil met de -19% uit mijn "staatje" verklaart)......

toch apart dat deze index 16% gedaald zou zijn terwijl de meest vergelijkbare index rond de 4% is gedaald?

zou kunnen komen door bid/ask spread in combinatie met een zeer lage aum/liquiditeit...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09ejA_diU2bGQsxfeSSjYxYt97A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WdYCObB0aCoTNwAvkSLCadz5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijk40
HEA220 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:16:
[...]

Reageer je altijd zo misselijk naar mensen die je willen helpen :N
https://www.metronieuws.n...s-zijn-onprettige-mensen/

De PR1W die genoteerd staat op de Xetra staat hoger.

[Afbeelding]

Denk dat in de staat van jou twee verschillende tickers door elkaar worden gehaald.
taalfout is niets persoonlijks....

heel goed mogelijk aangezien er een dividend en kapitalisatie versie is..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
phantom09 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:25:
[...]

Kun je voorbeeld noemen waarbij het voor osn duidelijk is waarom je vindt dat Saxobank niet profesioneel is en klantonvriendelijk is? Ik heb nu geen idee.
Geld wat zomaar weggeboekt wordt op random momenten (en je ineens debetrente gaat betalen), belasting die wordt ingehouden zonder dat daar een wettelijke basis voor is (en voor de duidelijkheid, bij corporate actions waar het bij Binck, IB, DeGiro, ETrade en vele andere brokers wel gewoon goed gaat) en een klanten"service" die je gewoon lekker in de stront laat zakken in plaats van een oplossing zoeken voor de problemen die 100% aan hun kant veroorzaakt worden. Bij Binck gaat er ook wel eens wat fout, maar dan lossen ze het in ieder geval wel op. Ook wat amateuristisch, maar in ieder geval wel een goede klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Hielko schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:41:
[...]

Geld wat zomaar weggeboekt wordt op random momenten (en je ineens debetrente gaat betalen), belasting die wordt ingehouden zonder dat daar een wettelijke basis voor is (en voor de duidelijkheid, bij corporate actions waar het bij Binck, IB, DeGiro, ETrade en vele andere brokers wel gewoon goed gaat) en een klanten"service" die je gewoon lekker in de stront laat zakken in plaats van een oplossing zoeken voor de problemen die 100% aan hun kant veroorzaakt worden. Bij Binck gaat er ook wel eens wat fout, maar dan lossen ze het in ieder geval wel op. Ook wat amateuristisch, maar in ieder geval wel een goede klantenservice.
Dank je wel. Ik ga er op letten.
Pagina: 1 ... 39 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij