seadogg schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 06:54:
Zijn er dividend-jagers hier?
Ik lees steeds meer de sub “dividends” op bijvoorbeeld reddit en moet zeggen dat het best interessant is, echter kan ik weinig Nederlandse mensen / info vinden.
Ik heb een aantal stocks waarbij ik een minimaal bedrag aan dividends binnen krijg, maar dit zet natuurlijk geen zoden aan de dijk.
Iemand die tips heeft? Of eventueel zelf ervaring heeft in bepaalde stocks?
(Ik heb vanguard, shell, microsoft en s&p500 waarbij ik dividend ontvang)
Zelf begonnen vanuit dividend champions/blue chips hoek. Dat zijn typisch bedrijven die minstens 25 jaar dividend uitbetalen én jaarlijks verhogen.
Mijn eerste aankopen waren vrij random, leuk bedrijf, ziet er goed uit, kopen dus. Amper/geen portfolio maakt specifieke of grondige diversificatie vrij irrelevant bij start. Kan met 1 aandeel geen diversificatie aanbrengen. Naar mate tijd vorderde kwam vanzelf af en toe een wens naar boven om specifiek ergens wat balans aan te brengen. Bijvoorbeeld specifiek europa/uk/canada champions voor geografische spreiding, of specifiek tabaksproducten omdat ik daar geen blootstelling aan had.
Meest recent was bijvoorbeeld de REITs sector voor een andere dividend-focus (iets meer high-yield, iets minder groei) dan de 'standaard' blue chips, als soort vervanging voor obligaties omdat die echt nutteloos zijn nu (IMO).
Kwa leesvoer begon ik bij blogs (rondom fire, investments, seeking alpha) en fora (reddit/tweakers) met vergrootglas op alles wat dividend georiënteerd is. Beetje leren hoe/wat/waarom bedrijven uitgekozen worden, waarop te letten, terminologie. Van daaruit naar actief zaken googlen en zo kom je steeds meer informatie tegen.
Zo heb je dan vanzelf ervaring met theorieën zoals chowder-based (yield+CAGR > 12%) Geraldine Weiss (current yield > long term average), DCA, 8th world wonder, Noble, etc.
Of hoe dat soort aandelen vaak defensief zijn. Het gaat niet hard omhoog maar in crisistijd ook niet erg omlaag want de waardering is meer cashcow (cashflow/dividend) gebaseerd. Zolang het dividend intact is, blijft de waardering, dus waarde van een aandeel, dat in principe ook.
Denk grofweg jaartje zo langs de zijkant die vorm van investeren gevolgd, half jaartje met wat speelgeld begonnen. Toen gestaag echt begonnen met investeringsplan waar ik me goed bij voel - Sleep Well At Night principe.
[
Voor 7% gewijzigd door
Xanaroth op 06-10-2021 08:05
]