Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik heb er nog een account met minder dan 20k. Naar aanleiding van alle berichtgeving van de AFM vertrouw ik ze niet genoeg voor grotere bedragen. Ik gebruik IB als mijn main account.erwinberghuis schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:33:
Hoeveel van jullie beleggen er eigenlijk via De Giro,?
Zonder een hoofdelijke telling ga je hier geen bevredigend antwoord op krijgen.erwinberghuis schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:33:
DeGiro heeft hier aan populariteit sterk ingeleverd vanwege het zeer kritische AFM rapport waarvan tot op heden nog steeds niet duidelijk is wat DeGiro daadwerkelijk heeft veranderd en/of verbeterd heeft.
Interactive Brokers is inmiddels door het schrappen van een activity fee een interessante speler geworden. Maar het is raadzaam om aan de hand van je beleggingsstrategie de broker te zoeken die daar het beste bij past dan andersom.
Over voorspellingen gesproken @PistachenootjePistachenootje schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:04:
Af en toe kom ik leuke draadjes tegen op Bogleheads. Zie hier gebruiker 'InvestorNewb' die op 27 maart, midden in de corona crisis, een thread start met als titel: "Market will be at all time high by year-end"
[...]
Hij heeft nu een nieuwe voorspelling gedaan. Ben benieuwd![]()
(dit is natuurlijk vooral entertainment, ik neem het niet serieus)
VTI nog altijd > VXUS YTD
Die duidelijkheid ga je nooit krijgen. Maar denk eens na - wat zou er gebeuren als DEGIRO de vereiste verbeteringen niet realiseert? Een AFM die zegt, "oh, ok, prima hoor, ga maar door zoals het nu gaat"? Nee, dan trekken ze de vergunning in. En dat is niet gebeurd. Daaruit kan je concluderen dat DEGIRO stappen heeft genomen waar de AFM vooralsnog tevreden mee is.Miki schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:12:
[...]
DeGiro heeft hier aan populariteit sterk ingeleverd vanwege het zeer kritische AFM rapport waarvan tot op heden nog steeds niet duidelijk is wat DeGiro daadwerkelijk heeft veranderd en/of verbeterd heeft.
Daarnaast is het onmogelijk om (bij welke partij dan ook) vast te stellen dat alles vandaag goed is. Zo'n conclusie is een momentopname, en gezien een onderzoek jaren kan duren kan je pas jaren later vaststellen dat het vandaag goed is geweest. De zekerheid die je vraagt bestaat niet en kan niet bestaan.
Dat maakt het ook heel belangrijk om een broker te kiezen met een reputatie van goed gedrag en oog voor klantbelang. Vanwege de wijze waarop DEGIRO met dit debacle is omgegaan beschouw ik ze niet als serieuze broker, zelfs al zouden alle problemen inmiddels opgelost zijn.
Leuk om in de gaten te houden maar laten we dan wel wachten tot de laatste dag van het jaarAtomius schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:25:
[...]
Over voorspellingen gesproken @Pistachenootje
VTI nog altijd > VXUS YTD
[ Voor 20% gewijzigd door Pistachenootje op 30-09-2021 08:33 ]
Fair enoughPistachenootje schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:32:
[...]
Leuk om in de gaten te houden maar laten we dan wel wachten tot de laatste dag van het jaar. Er kan nog veel gebeuren.
Niet optimistisch, gewoon feitelijk. Ook een feit: sinds de fusie met Flatex vallen ze onder Duits toezicht. Als er vandaag nog problemen omtrent regelgeving zijn bij DEGIRO dan kan de AFM daar niets meer over zeggen. Die taak ligt nu bij BaFin.Pistachenootje schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:32:
^ wat mij betreft iets te optimistisch. Het kan ook zijn dat DeGiro maar gedeeltelijk verbeteringen heeft doorgevoerd en dat de AFM er voorlopig maar genoegen mee neemt.
[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 30-09-2021 08:41 ]
Het gaat om vertrouwen en transparantie.Zr40 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:26:
[...]
Die duidelijkheid ga je nooit krijgen. Maar denk eens na - wat zou er gebeuren als DEGIRO de vereiste verbeteringen niet realiseert? Een AFM die zegt, "oh, ok, prima hoor, ga maar door zoals het nu gaat"? Nee, dan trekken ze de vergunning in. En dat is niet gebeurd. Daaruit kan je concluderen dat DEGIRO stappen heeft genomen waar de AFM vooralsnog tevreden mee is.
Daarnaast is het onmogelijk om (bij welke partij dan ook) vast te stellen dat alles vandaag goed is. Zo'n conclusie is een momentopname, en gezien een onderzoek jaren kan duren kan je pas jaren later vaststellen dat het vandaag goed is geweest. De zekerheid die je vraagt bestaat niet en kan niet bestaan.
Dat maakt het ook heel belangrijk om een broker te kiezen met een reputatie van goed gedrag en oog voor klantbelang. Vanwege de wijze waarop DEGIRO met dit debacle is omgegaan beschouw ik ze niet als serieuze broker, zelfs al zouden alle problemen inmiddels opgelost zijn.
Je zou denken dat na zo'n rapport met kritische bevindingen dat je het vertrouwen wilt herstellen naar je klanten toe en dat je open en transparant laten zien wat je hebt verbeterd en/of hebt veranderd. Nu blijft het stil en is het gissen wat ze gedaan hebben. Gezien hun verleden is dat weinig geruststellend in mijn ogen.
Btw. valt tegenwoordig DeGiro niet onder toezicht van de Duitse toezichthouder BAFIN?
Natuurlijk niet. Je wil juist alles ontkennen en de AFM verwijten dat ze het mis hebben en daarnaast niet de bevoegde toezichthouder zijn.Miki schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:41:
[...]
Het gaat om vertrouwen en transparantie.
Je zou denken dat na zo'n rapport met kritische bevindingen dat je het vertrouwen wilt herstellen naar je klanten toe en dat je open en transparant laten zien wat je hebt verbeterd en/of hebt veranderd.

Nee, dat is precies wat ik bedoel met de laatste alinea. Hoe de broker jou als klant respecteert is zeer belangrijk. Zelfs al zou er wel een "alles is nu goed" verklaring zijn, maakt mij dat niet geneigd om DEGIRO als broker te overwegen.
De conclusie die je in je post trok was geen feit maar een aanname. Het is immers ook mogelijk dat de AFM nog steeds niet tevreden was met bepaalde zaken bij DeGiro maar dat het nu niet meer onder hun toezicht valt.Zr40 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:38:
[...]
Niet optimistisch, gewoon feitelijk. Ook een feit: sinds de fusie met Flatex vallen ze onder Duits toezicht. Als er vandaag nog problemen omtrent regelgeving zijn bij DEGIRO dan kan de AFM daar niets meer over zeggen. Die taak ligt nu bij BaFin.
[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 30-09-2021 09:17 ]
Punt is toch eerder dat de basisvraag stijgt en voorlopig hoog zal blijven. Dat zorgt dat manipuleren werken kan.bert pit schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:11:
De olieprijs blijft stijgen en ik had verwacht dat dat een keer zou stoppen, aangezien die prijs voornamelijk is gebaseerd op verkleining (manipulatie) van de olieproductie.
Wereldbevolking blijft maar groeien, zelfs met de pandemie . Meer mensen = meer vraag.
En ondanks dat de hernieuwbare energie toeneemt zit fossiel (absoluut gezien) nog niet in een structurele daling wereldwijd. Vanuit milieu-oogpunt is kolen aanpakken belangrijker.
Dat zijn stevige fundamenten waarom ik Shell weer had opgepikt. Dat de verkoop van de US velden grotendeels naar de aandeelhouders gaat, geeft aan dat het dividendbeleid ook goed zal blijven. Ik heb dus ondanks de hoge koers nog geen zin om uit te stappen. Dan moet er toch wel een lage twintiger op de borden staan.
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Allemaal waar maar dan nog zou ik zelf niet de conclusie trekken 'de AFM was kennelijk tevreden'. Of de AFM echt tevreden was zullen we nooit weten. Ik betwijfel het.Zr40 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:08:
Ik denk dat je de tijdlijn niet helemaal helder hebt. De AFM heeft het onderzoek gestart in maart 2017 en de last onder dwangsom opgelegd in april 2018. Van de tien kwesties zijn er drie niet binnen de termijn van de dwangsom naar tevredenheid verholpen. Die termijn verliep in oktober 2018. De fusie is pas voltrokken in mei 2021. 2,5 jaar is een zeer lange tijd om het laten voortduren van overtredingen na de gestelde deadline te gedogen.
martidinho schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:52:
[...]
Ik heb ervaring met Brits dividend(Taylor Wimpey, Unilever, Vodafone ooit gehad) en ik heb afgelopen jaren geen dividendbelasting betaald. Dus over de britse aandelen hoef je geen dividend belasting te betalen
Zoals aangegeven heb ik een aandeel British American Tobacco gekocht om te testen wat de Giro zou doen bij Engels dividend. BTI gekozen omdat die op korte termijn een record date had en vandaag was het zover. De Giro heeft 15% dividendbelasting ingehouden, hiervoor wel een mail gestuurd want weet niet waar dit op gebasseerd is.Malt007 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:07:
[...]
Ok, apart. Ik zal een kleine positie nemen in aandeel wat binnenkort een record date heeft om te kijken hoe de giro hier mee omgaat. Zou het wel prettig vinden als er daadwerkelijk niks ingehouden wordt aangezien ik wel een aantal Engelse bedrijven op mijn lijstje heb.
Wel zo dom geweest dit aandeel te kopen via de NSY, misschien dat ze hierdoor het US verdrag toegepast hebben? Het aandeel staat overigens niet op de lijst van de Giro waarop dit verdrag toegepast dient te worden. https://www.degiro.com/da..._tax_relief_at_source.pdf
Heel raar. Ik heb BP die ook in amerika genoteerd staat en daar wordt geen belasting ingehouden. Bij taylor wimpey ook niet. Het is wel afhankelijk van hun vestigingsplaats, misschien is dat amerika ipv engeland?Malt007 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:25:
[...]
[...]
Zoals aangegeven heb ik een aandeel British American Tobacco gekocht om te testen wat de Giro zou doen bij Engels dividend. BTI gekozen omdat die op korte termijn een record date had en vandaag was het zover. De Giro heeft 15% dividendbelasting ingehouden, hiervoor wel een mail gestuurd want weet niet waar dit op gebasseerd is.
Wel zo dom geweest dit aandeel te kopen via de NSY, misschien dat ze hierdoor het US verdrag toegepast hebben? Het aandeel staat overigens niet op de lijst van de Giro waarop dit verdrag toegepast dient te worden. https://www.degiro.com/da..._tax_relief_at_source.pdf
[ Voor 4% gewijzigd door martidinho op 30-09-2021 10:29 ]
Grappig detail: in de actievoorwaarden staat dat de bonus niet inwisselbaar is tegen contanten. Dat zullen we nog wel eens zien.
Alvast voorzichtig aan het rondshoppen naar mogelijkheden en hoe groot de verschillen zijn. Stukje interface, beschikbare aandelen en kosten is best goed uit te pluizen.
Ben alleen dividend belegger, en met >100k portfolio zit ik niet echt meer te wachten om alles zelf per land alles elk jaar te gaan lopen berekenen en terugzoeken voor de belastingaangifte. Heb nu >300 individuele betalingen per jaar, en dat gaat gestaag door. Was een van de weinige dingen bij Binck die echt meerwaarde hadden tegenover m'n eerdere broker.
Voor degene die nu bij IB/Lynx/ING zitten - wordt alles bij de Nederlandse belastingaangifte wat betreft inkomsten en betaalde belasting reeds vooraf ingevuld of in elk geval overzichtelijk aangeboden?
[ Voor 5% gewijzigd door Xanaroth op 30-09-2021 10:42 ]
Wat betreft IB/Lynx, er wordt niets automatisch ingevuld. Maar het zelf invullen is niet ingewikkeld. De waarde op peildatum staat duidelijk op je account statement van december en januari, en de dividendbedragen en inhoudingen van het jaar staan in een separaat report, gegroepeerd per land en omgerekend naar je base currency (EUR).Xanaroth schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:38:
Voor degene die nu bij IB/Lynx/ING zitten - wordt alles bij de Nederlandse belastingaangifte wat betreft inkomsten en betaalde belasting reeds vooraf ingevuld of in elk geval overzichtelijk aangeboden?
Dat dividend report ziet er zo uit:

Dividendbedrag voor de aangifte is Total Dividends plus Total Payment in Lieu Received.
[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 30-09-2021 11:02 ]
Ik heb het even gezocht en ik lees dat dit een uitzondering is. Reden hoe en wat geen idee, want ik heb dit nog nooit meegemaakt bij een bedrijf met een hoofdkantoor in de US.Malt007 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:25:
[...]
[...]
Zoals aangegeven heb ik een aandeel British American Tobacco gekocht om te testen wat de Giro zou doen bij Engels dividend. BTI gekozen omdat die op korte termijn een record date had en vandaag was het zover. De Giro heeft 15% dividendbelasting ingehouden, hiervoor wel een mail gestuurd want weet niet waar dit op gebasseerd is.
Ik heb daarbij ook Amerikaanse beleggingsobjecten in de USA gehad(Vodafone en BP zijn bij mij op de NYSE genoteerd). Unilever is in de AEX genoteerd maar daar betaal je ook geen tax over. Zelfde voor mijn britse genoteerde aandeel Taylor Wimpey.
Sorry voor net voor dit specifieke aandeel, ik dacht dat het voor alle brotse ondernemingen gold met een hoofdkantoor in de UK.
Besef wel dat de broker omgeving van ING echt voor zwak begaafden is gemaakt en dus weinig informatie biedt. Actuele koersinformatie in informatieve grafieken kun je bijvoorbeeld vergeten. Ik zou ING alleen aanraden als je aan buy and hold beleggen doet of enkele kleine trades doet waarbij je je actuele koersinformatie ergens anders betrekt.
In principe niet, fouten (of zakelijke keuzes niet in het belang van de klant) van DEGIRO uitgezonderd. Het vestigingsland van het bedrijf, niet de beurs waarop je het hebt gekocht, bepaalt of er een inhouding van toepassing is en hoe hoog deze is.Malt007 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:25:
[...]
Wel zo dom geweest dit aandeel te kopen via de NSY, misschien dat ze hierdoor het US verdrag toegepast hebben?
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 30-09-2021 11:17 ]
BAT zit in Londenmartidinho schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:28:
[...]
Heel raar. Ik heb BP die ook in amerika genoteerd staat en daar wordt geen belasting ingehouden. Bij taylor wimpey ook niet. Het is wel afhankelijk van hun vestigingsplaats, misschien is dat amerika ipv engeland?
En op onderstaande foto staat er bij het aandeel "reduce only"
/f/image/t1Ig9T3fCh7tbcR03mrvptaL.png?f=fotoalbum_large)
- Lopende kosten 0.10%
- Verkrijgbaar op o.a. Xetra
- Index bevat 1561 bedrijven
Ik zit nog bij DeGiro. Heb wel mijn portfolio wat verkleint vorig jaar bij DeGiro en heb dat vermogen bij andere brokers geinvesteerd.erwinberghuis schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:33:
[ Voor 9% gewijzigd door phantom09 op 30-09-2021 22:11 ]
Lijkt me handig om te kijken wat je nu precies hebt. Is dat BYDDF (op OTC en BYD H-shares), BYDDY (OTC en is de ADR verpakte aandelen) of 1211 (BYD H-shares aan de HKEX).tool_time schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:41:
...en zie dat er wat gebeurd is met mijn BYDD aandelen. Ik heb ze gekocht op de OTC in April ofzo, maar ze staan nu op de Hong Kong Exchange...en qua bedrag sta ik nu gelijk,
Ook kan je het beste kijken in jouw transactie geschiedenis wat en wanneer je destijds hebt aangekocht voor welke prijs, en welke gerelateerde transacties er sindsdien hebben plaatsgevonden, en als laatste wat er nu staat. Dan moet het wel duidelijk worden verwacht ik.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Check zojuist mijn account en zie dat de dividendinhouding is weggehaald.Deze maand dus maar wat Britse dividendaandelen opnemen in portefeuille.martidinho schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:28:
[...]
Heel raar. Ik heb BP die ook in amerika genoteerd staat en daar wordt geen belasting ingehouden. Bij taylor wimpey ook niet. Het is wel afhankelijk van hun vestigingsplaats, misschien is dat amerika ipv engeland?
Iemand nog tips voor long term Britse aandelen met een yield >4%. Op mijn lijstje staat nu GSK, VOD, LGEN.L
Ik weet niet of je hem al kent maar er is een Nederlandstalig blog over dividendaandelen met o.a. specifieke aandacht voor britse dividendaandelen. Volgens mij komt de schrijver van Kaskoe ook wel eens op dit forum.Malt007 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:57:
[...]
Check zojuist mijn account en zie dat de dividendinhouding is weggehaald.Deze maand dus maar wat Britse dividendaandelen opnemen in portefeuille.
Iemand nog tips voor long term Britse aandelen met een yield >4%. Op mijn lijstje staat nu GSK, VOD, LGEN.L
Persoonlijk geloof ik niet in dividendaandelen, maar ik vind het wel interessant om erover te lezen. Ik volg gewoon de markt. En tegen de tijd dat ik cash flow nodig heb uit m'n beleggingen kijk ik wel hoeveel % ik jaarlijks moet verkopen naast de steady stream van 1 a 2 % dividend.
[ Voor 6% gewijzigd door oscar82 op 01-10-2021 10:22 ]
Ik weet dat jij het niet eens bent met mijn keuze van en strategie met groenfondsen, maar ik wil even kwijt dat ik mijn rendement tot op heden (4,1% gerealiseerd en 4,6% ongerealiseerd over een periode van 10 maanden, plus belastingvoordeel) ook niet onaardig vind, zij het met iets meer risico dan de fondsen en strategie die jij prefereertwritser schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:35:
Is het al weer tijd voor de jaarlijkse discussie groenfondsen? De vermogensbelasting gaat dit jaar weer omhoog .. Schijf 2 bespaar je met een positie 1.35%, schijf 3 al 1.7%. En daarbovenop krijg je nog 0.7% heffingskorting.
[..]
Onder de streep maak je dus zo'n 1.75% (schijf 2) of 2.1% (schijf 3) rendement. Als je nu koopt en in januari ergens uitstapt zit je ongeveer 4 maand op je positie. Oftewel, zo'n 5.3% a 6.4% op jaarbasis. Niet onaardig voor een positie die vrij weinig risico met zich meebrengt.
Altijd leuk om Tweakers zelf als bron te quoten
Maar Coolblue gaat dus naar de beurs.
Iemand hier die zich gaat inschrijven in deze beursgang? Waarom wel/ niet?
Ikzelf ga mij niet inschrijven. Ik geloof niet in dit bedrijf en verwacht dat de huidige eigenaars nu gaan cashen waarna Coolblue over een jaar of vijf is overgenomen door ..... (vul maar in bij de puntjes).
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Ze gaan (+/-) 30% van het totaal uitgeven voor hun uitbreiding naar Duitsland en Pieter blijft de grootste aandeelhouder. Hoewel ik redelijk positief sta ten opzichte van de aanpak, uitvoering en CB’s dienstverlening durf ik er alleen geen prijskaartje eraan te hangen. Zeker gezien de concurrentie met Amazon enorm is en ik niet het gevoel heb dat consumenten erg trouw zijn aan waar ze hun elektronica kopen.Panzer_V schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:42:
[..]
Ikzelf ga mij niet inschrijven. Ik geloof niet in dit bedrijf en verwacht dat de huidige eigenaars nu gaan cashen waarna Coolblue over een jaar of vijf is overgenomen door ..... (vul maar in bij de puntjes).
Service kost geld.Zr40 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:50:
De meerwaarde van Coolblue ten opzichte van Amazon, voor klanten, is natuurlijk de service. Maar dat klanten het geweldig vinden is op zichzelf niet voldoende om te zeggen dat dit een geweldige investering zal zijn. Daarvoor zal je toch echt een bedrijfsanalyse moeten maken.
Daarom zie ik er geen toekomst in als ze de strijd aan willen gaan met een multinational met ongelimiteerd credit.
Als puntje bij paaltje komt kiest het gros van de onderkant en middenlaag van de markt toch voor geld. En dat is de doelgroep van Coolblue. Niet de mensen die premium prijs betalen voor premium service. Ze schuiven dozen...kleurrijke dozen...maar het blijven dozen.
Deze maand (sep) | Vorige maand (aug) | YTD | |
---|---|---|---|
Totaal rendement | -2,1% | +3,5% | +13,0% |
Hoogste prestaties | RDSA +16,68% TSLA +7,73% U +1,79% | U +18,91% ALB +15,45% COIN +10,00% | ALB +75,45% FLOW +35,92% RDSA +35,02% |
Laagste prestaties | VALE -25,24% COIN -10,24% ALB -5,47% | VALE -8,84% NNEM -0,69% NTSC +2,77% | COIN -41,46% U -12,82% VALE -6,06% |
*Alle percentages zijn gemeten met TWR
NNEM = Emerging Markets
NTSC = Small caps
Of het echt cashen word weet ik niet. De oprichters hebben al eens gecasht toen HAL een deel opkocht en nu verkopen HAL en de oprichters ook niet volledig.Panzer_V schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:42:
https://tweakers.net/nieu...ktober-naar-de-beurs.html
Voor een HAL is dit natuurlijk wel een deel cashen.
Zelf ga ik niet inschrijven, ik heb al aandelen HAL. Een keertje wat goedkoper gekocht juist in het vooruitzicht van een beursgang van Coolblue en de verkoop van GrandVision
Helaas is de transactiegeschiedenis een drama sinds de verplichte overstap naar saxo investor, sowieso de hele interface is om te huilen bij SaxoQwerty-273 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:18:
[...]
Lijkt me handig om te kijken wat je nu precies hebt. Is dat BYDDF (op OTC en BYD H-shares), BYDDY (OTC en is de ADR verpakte aandelen) of 1211 (BYD H-shares aan de HKEX).
Ook kan je het beste kijken in jouw transactie geschiedenis wat en wanneer je destijds hebt aangekocht voor welke prijs, en welke gerelateerde transacties er sindsdien hebben plaatsgevonden, en als laatste wat er nu staat. Dan moet het wel duidelijk worden verwacht ik.
Op een gegeven moment was er een soort beperking om te kopen/verkopen van Chinese aandelen op de Amerikaanse markt, want ik had ook belang bij Xiaomi maar daar kon toen niet in gehandeld worden. Ik zal nog eens proberen of de Binck Bank geschiedenis er nog is.
Ben benieuwd wat dit betekend voor HAL Trust/Investments. Die hebben 48,88% van de Coolblue aandelen op dit moment. Volgens het persbericht richt CB op een "free float of 20-30% directly post-IPO". En "The Selling Shareholders are: Pieter Zwart, HAL Investments, Daphne Smit, and the STAKs (holding Shares on behalf of Coolblue employees);"Panzer_V schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:42:
IPOs zijn vaak toch voornamelijk hype in de laatste jaren, dat is voor mij te veel fluctuatie in waarde in te korte tijd puur en alleen op de interesse tijdens en in de eerste weken na de IPO.
Verkooppraatje van Pieter Zwart:Panzer_V schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:42:
https://www.tijd.be/onder...in-coolblue/10335964.html
Leuk bedrijf maar toch wel wat gevoelig voor concurrentie vind ik persoonlijk.
Thanks, kende de site wel maar al een tijdje niet gekeken. In ieder geval staat Legal & General op zijn lijstje en voldoet aan mijn eigen voorwaarden dus dat zal mijn volgende aankoop worden. Past ook prima in mijn strategie wat betreft spreiding aangezien ik nog geen Britse aandelen in mijn portefeuille had en ook nog niks in ponden.oscar82 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:20:
[...]
Ik weet niet of je hem al kent maar er is een Nederlandstalig blog over dividendaandelen met o.a. specifieke aandacht voor britse dividendaandelen. Volgens mij komt de schrijver van Kaskoe ook wel eens op dit forum.
Persoonlijk geloof ik niet in dividendaandelen, maar ik vind het wel interessant om erover te lezen. Ik volg gewoon de markt. En tegen de tijd dat ik cash flow nodig heb uit m'n beleggingen kijk ik wel hoeveel % ik jaarlijks moet verkopen naast de steady stream van 1 a 2 % dividend.
Grappig is dat kaskoe precies mijn issue van dividendbelasting heeft behandeld in een recent artikel. Ook interessant om te lezen is dat er op aandelen Shell B geen dividendbelasting wordt geheven. Heb helaas vorige maand aandelen A toegevoegd aan mijn portefeuille. Misschien deze maar even omwisselen dus.
De hype is een SPAC. Dan kun je eerst cashen op de beurs en hoef je pas achteraf je boeken te laten zien.Qwerty-273 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:26:
[...]
IPOs zijn vaak toch voornamelijk hype in de laatste jaren, dat is voor mij te veel fluctuatie in waarde in te korte tijd puur en alleen op de interesse tijdens en in de eerste weken na de IPO.
Ik heb een stuk meer vertrouwen in bedrijven die een gewone IPO doen.
Er zijn hele fora, sites en blogs die zich specialiseren in dividend aandelen. In geval van de UK is het echt een gigantische hoeveelheid.Malt007 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:57:
[...]
Check zojuist mijn account en zie dat de dividendinhouding is weggehaald.Deze maand dus maar wat Britse dividendaandelen opnemen in portefeuille.
Zo heb je bijvoorbeeld https://eurodividend.home.blog/uk-dividend-champions/ voor een selectie van alle britse bedrijven die dividend uitkeren waarmee je kunt beginnen.
Persoonlijk ben ik wel fan van British American Tobacco. Over de 8% yield nu, terwijl de cijfers gewoon goed op pijl zijn en stijgend.
[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 01-10-2021 15:28 ]
Xanaroth schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:26:
[...]
YTD
Since inception '16
Totale vermogensgroei
+45,04%
+593,84%
Totale winst op inleg
+15,76%
+29,36%
Dividend groei
+59,65%
+378,69%
Hoogste prestaties
Gladstone Land +60,86%
Macerich +60,07%
ING +56,80%
MSFT+582,28%
MacDonalds +140,14%
Wheaton precious materials +123,83%
Laagste prestaties
Siemens Energy -16,86%
Reckit Benickser -14,63%
European Metals Holding -8,17%
Vodafone -53,02%
UnibailRodamco -22,47%
AB Inbev -21,34%
Deze maand geen papieren winst, maar gewoon tegen de +2,5% aan. Ondanks de maandelijkse inleg die er zoals altijd een stempel op drukt. Zo zien we ze graag.
Stijging lijkt over de hele breedte plaats te vinden, maar vooral degene die vorige maand afgestraft waren rond de cijfer en nieuws storm. Zo zijn de all-time dalers eigenlijk allemaal verbeterd met meerdere procenten, op AB Inbev na. De stijgers idem, waar ze vorige maand nog op adem kwamen sprinten ze er nu weer op vooruit.
Op het vlak van noemenswaardig nieuws is er dan ook niet echt nieuws.
Het grootste 'nieuws' item lijkt vooral voor aandelen te zijn, welke niet in enige top voorkomt.
OHI als vastgoed magnaat op gebied van langdurige zorg, ziet hun doelgroep hard geraakt door covid. Ze sterven en hebben geen bed (meer) nodig, of de zorg is afgesteld danwel uitgesteld.
Gevolg was ontslagen onder personeel en minder inkomsten voor de huurders... en nu alles post-covid aantrekt is er dus geen personeel te vinden om in dat herstel mee te bewegen of wordt de hoofdprijs betaald aan salaris.
Zodoende staan er 2 huurders op scherp die hebben aangegeven de rekening niet te kunnen betalen.
Dit is niet de eerste keer, rond 2017/2018 was er ook al een klant die inderdaad failliet ging - en daar heeft de aandeelhouder niks van gemerkt. Nieuwe huurders danwel vastgoed verkocht, en dividend steeg vrolijk door.
Maak me er zelf dan ook geen zorgen om, management heeft bewezen om te kunnen gaan met dit soort scenario's. Kleine dat ik zelfs nog wat bijkoop, pak de dip/DCA graag mee alleen de positie heeft al een aardig formaat. Menige belegger denkt daar anders over, krijgt de kriebels bij het idee dat de inkomsten 3% afnemen en zodoende staat OHI op het randje om de top-3 dalers lijst in te komen.
Aan de andere kant heeft EPR, vastgoed magnaat op het gebied van entertainment (bowling, golf, ski, bios tot zwembad) het dividend hervat nadat alles letterlijk tot stilstand kwam binnen de sector. De FFO tikt aan en de winst staat ook weer op een positieve waarde, toch keren ze meer dividend uit dan op eerste oog handig is (75ct/kwartaal, FFO is 71ct).
Dat wordt echter gesteund door bijvoorbeeld berichten dat men in Vegas nog nooit zoveel geld heeft uitgegeven als nu - na lange opsluiting lijkt men te hunkeren naar iets leuks dat niet thuis is. Hier lijkt dus heel veel rek te zitten in hoeverre huurders rekeningen gaan betalen.
Het laat vooral ook zien hoe covid zelfs binnen dezelfde sector heel verschillende uitwerkingen lijkt te hebben binnen het beeld van een 'post covid' wereld..
YTD | Since inception '16 | |
---|---|---|
Totale vermogensgroei | +42,87% | +584,94% |
Totale winst op inleg | +12,49% | +25,50% |
Dividend groei | +60,99% | +388,72% |
Hoogste prestaties | Nordea Bank +67,54% ING +63,80% Macerich +59,79% | MSFT+537,17% MacDonalds +143,84% Broadcom +118,31% |
Laagste prestaties | Siemens Energy -23,53% Omega Healthcare Investors -17,51% AB Inbev -14,54% | Vodafone -56,94% UnibailRodamco -35,61% AB Inbev -27,39% |
Bonus: XIR lijkt nu te werken, pakweg 19,8% YTD voor degene die dat boeiend vindt. De gevorderde ziet waarschijnlijk gelijk het enorme gat met het werkelijke resultaat en dat dit geen nut heeft, maar er werd zoveel om gevraagd dat ik dacht laat ik het gelijk maar vermelden.
Denk dat iedereen de afgelopen maand wel gezien, gemerkt en gevoelt heeft dat ik niet verder echt per aandeel wat highlights hoef te geven

Corona is weer volledig risk-off, Delta is weer enorm aan het opkomen. Dat inclusief massaal hamsteren van water en toiletpapier, ziekenhuizen die bezwijken, kinderziekenhuizen die nu ook noodkreten geven dat ze het niet meer aankunnen... dus massaal verkopen die hap.
Zelf trouwens ook al aardig gemerkt in de omgeving. Of een zwaar invalide reumatische hartpatient (pakweg 50kg schoon aan de haak) niet even full-time mantelzorg voor de buurman kan verlenen die zo zwaar koortsachtig is dat hij hallucineert (1.90, 100kg) omdat ze in de regio Amsterdam met spoed extra capaciteit nodig hebben. Elk bed telt ondertussen weer, dus rustig 5x dat het gevraagd wordt door verschillend personeel en managers

Tevens is risico op een renteverhoging risk-off, dus verkopen die hap aandelen die eerst enigzins corona-proof leken. Behalve de bankensector. Oog op renteverhogingen/inflatie lijkt daar juist wel goed aan te slaan met oog op toekomstige winsten. Soort laatste lichtpuntje in de chaos.
Nouja, na 8 maanden non-stop stijging mocht er ook wel een keertje iets gebeuren. Belangrijkste is dat de dividend inkomsten weer eens lekker doorstijgen terwijl de koersen dalen - daar draait het uiteindelijk om. Meer inkomen en lagere koersen = meer extra bijkopen
[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 01-10-2021 16:05 ]
Ik had eigenlijk het plan om begin september de boel te verkopen omdat historisch september geen goede maand was. Maar toch te emotioneel geweest om de boel ook daadwerkelijk te verkopen (met name waar ik verlies op stond)
Dus dat is niet gelukt met als gevolg datheb veel moeten inleveren deze maand.
Vorige keer had ik het over de positie Valneva SE die ik gestart was. ik stond toen al -9% in de min. maar toen besloot de UK hun order te annuleren en ging het aandeel in 2 dagen naar -40%. Ik heb daarna veel bijgekocht. Blackberry had eindelijk eens wat positief niews te melden bij de earnings. mocht helaas niet (genoeg) baten. Microvision:weer terug van nooit ver weggeweest om weer helemaal onderaan te bungelen
En dan een winnaar: Desert mountain energy. Ik vond het opvallend stil. Te stil en heb m daarom verkocht.Daarna ging het aandeel hard naar beneden. Eens een keertje geluk gehad

Nog een winaar: Hastings technology metals. REE doen het lekker deze maand. Hij s wel een stuk van de top van deze maand geëindigd, maar toch nog lekker dik in de plus
en ook (weer) geen goede maand voor ijzererts, t begint bijna een regenboog te lijken.
SID zou ook op deze lijst horen te staan maar kan niet ingevoerd worden in mn portfolio overzicht, google zegt -17 %
Deze maand | |
Koerswinst | -4.6% |
Transactiekosten | 22 € |
Hoogte prestaties | |
Hastings Technology Metals(24.80%) | |
Desert mountain energy (15.88%) | |
Alcoa (7.89%) | |
Laagste prestaties | Microvision -23.85% |
21 Vianet -19.51% | |
Bleckberry-14.8% |
ora et labora
Ik ben best goed in de hold van buy & hold en ondanks dat ik eigenlijk al jaren geen losse stocks meer koop heb ik er nog wel een aantal uit het verleden. Die posities sluit ik als de omstandigheden daar aanleiding toe geven.
Nu is het zo dat Amerikaanse brokers retailbeleggers niet zomaar meer mogen laten handelen in stocks die niet (juist) rapporteren. Ik wist dat die regel er aan zat te komen, maar had een positie over het hoofd gezien / wilde voor een positie het annual rapport afwachten.
Nu zit ik bij Lynx/IB dus met een (beperkte) positie in een OTC microcap die ik volgens de info alleen telefonisch kan verkopen. Iemand ervaring hoe dit in de praktijk werkt? Kan ik bv rond de jaarcijfers telefonisch een doorlopende order inleggen in de hoop dat een gekwalificeerde partij stukken wil oppikken?
Anders wordt het hopen op dividend voor onbepaalde tijd
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 01-10-2021 23:57 ]
Ik heb ook de nodige dingen die onder die regel vallen. Volgens mij is het devies: gewoon blijven zitten. Bij IB kun je alleen telefonisch market verkooporders inleggen volgens mij, en dat wordt natuurlijk een afslachting. Als je had willen verkopen dan had dat eerder gemoeten.
Er zijn in de US enkele gespecialiseerde brokers waar je nog wel OTC kan handelen (Robotti, Caldwell) maar daar moet je wel met een aardige sloot geld komen aanzetten. En is ook allemaal nog telefonisch.
[ Voor 5% gewijzigd door writser op 02-10-2021 00:45 ]
Onvoorstelbaar!
Ik ben op zoek naar aandelen om mijn portfolio aan te vullen voor een langere tijd. (Want ik heb geen haast.) Nu ben ik niet op zoek om perse gelijk iets te kopen, maar wil ik mezelf eerst inlezen en verdiepen in de mogelijk genoemde aandelen. Welk aandeel is volgens jullie een (must)have?
Een persoonlijk bericht is ook zeker welkom.
[ Voor 8% gewijzigd door MijnHeerZomer op 02-10-2021 01:09 ]
Wat is er mis met een wereld indexfonds zoals VWRL of IWDA?MijnHeerZomer schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 01:08:
Dag,
Ik ben op zoek naar aandelen om mijn portfolio aan te vullen voor een langere tijd. (Want ik heb geen haast.) Nu ben ik niet op zoek om perse gelijk iets te kopen, maar wil ik mezelf eerst inlezen en verdiepen in de mogelijk genoemde aandelen. Welk aandeel is volgens jullie een (must)have?
Je vraag is vast goed bedoeld, maar ik denk dat weinig mensen zich zullen wagen aan persoonlijke aandelentips. Men is daar toch wel huiverig over. Immers als het aandeel het dan slecht doet, verlies jij geld door toedoen van de tipgever. Meestal wordt gepropageerd dat iedereen zijn eigen onderzoek moet doen en zelf moet beslissen wel of niet in een aandeel te stappen. Daarnaast is er op lange termijn vrijwel nooit voordeel te behalen met individuele aandelen ten opzichte van een wereldwijd indexfonds. Zie ook indexfondsenvergelijken.nlMijnHeerZomer schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 01:08:
Dag,
Stijgende bouwproductie? Ik herken de de grote vraag naar bouwcapacitiet, maar door de hoge vergrijzing in de bouw maak ik me zorgen of we nog voldoende technisch geschoold personeel kunnen vinden. Als er één branche is die niet met haar tijd is meegegaan is het de bouw wel. Het gehele bouwproces is nog gestoeld op inzet van capaciteit en dat i.c.m. met slecht werkgeverschap lees: lage lonen en arbeidsvoorwaarden uit de jaren 60. Ik zie het niet gebeuren dat de bouw nog veel meer kan groeien dan waar ze nu in staat toe is.CyberMania schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:14:
Wat denken jullie van investeren in BAM? Ivm stijgende bouwproductie.
Yup.
Dat is dus ook mijn idee. Als ik een professionele partij zou zijn met interesse in zo'n fonds of insider dan zou ik rond deze tijd ook de aandelen van particulieren proberen op te vegen tegen bodemprijzen.Ik heb ook de nodige dingen die onder die regel vallen. Volgens mij is het devies: gewoon blijven zitten.
Maar wat is het verschil om dat telefonisch te doen? Stukje klantbescherming? Ben benieuwd hoe Lynx dat dan weet te verprutsen/complex te makenBij IB kun je alleen telefonisch market verkooporders inleggen volgens mij,
Ik had m'n microcapposities bijna allemaal gesloten. Dit is de laatste OTC. Wellicht dat de koers van tegen de $4 zo'n moment had kunnen zijn, maar het fonds komt maar 1x per jaar met info, had vorig jaar last van opiodgedoe en dit jaar juist potentieel met corona. Beter om dat af te wachten dus dan blind eruit te gooien.en dat wordt natuurlijk een afslachting. Als je had willen verkopen dan had dat eerder gemoeten.
Het bijzondere van de maatregel is natuurlijk dat het wellicht toekomstige beleggers beschermd maar dat het op een manier gaat die de huidige voor de trein gooit.Er zijn in de US enkele gespecialiseerde brokers waar je nog wel OTC kan handelen (Robotti, Caldwell) maar daar moet je wel met een aardige sloot geld komen aanzetten. En is ook allemaal nog telefonisch.
Het wordt interessant hoe dit gaat ontwikkelen. Gebeurt er niets. Gaat een deel van de bedrijven toch rapporteren. Gaan de regels op termijn toch verzacht worden.
Bouwportefeuille voor de komende jaren zit in de branche wel goed vol hoor.
All I had to do was follow the damn train.
Onvoorstelbaar!
Stukje retail investor bescherming vanuit de SEC. Het gaat om bedrijven die de vereiste informatie niet of niet tijdig publiceren. Het aanbieden van quotes geeft dan een vals gevoel van informatie terwijl die in werkelijkheid niet gebaseerd kan zijn op de bedrijfsresultaten, en de SEC heeft nu besloten om geen quotes meer toe te staan zolang de betreffende bedrijven niet voldoen aan de eisen. Zodra ze dat wel doen, kan het aandeel weer als voorheen verhandeld worden.Rukapul schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:49:
[...]
Maar wat is het verschil om dat telefonisch te doen? Stukje klantbescherming? Ben benieuwd hoe Lynx dat dan weet te verprutsen/complex te makenZal wel paar tientjes kosten meebrengen
Op zich trouwens niet zo heel erg als ik tzt een doorlopende limietorder in kan leggen.
Hier zie je wat informatie en achtergrond zoals IB het heeft samengevat: https://ibkr.info/article/3956
Telefonische closing orders brengen (bij IB, geen idee bij Lynx) inderdaad extra kosten met zich mee: $30 per order.
[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 02-10-2021 12:17 ]
De SEC rule, quotes, etc is nog te snappen.Zr40 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:17:
[...]
Stukje retail investor bescherming vanuit de SEC. Het gaat om bedrijven die de vereiste informatie niet of niet tijdig publiceren. Het aanbieden van quotes geeft dan een vals gevoel van informatie terwijl die in werkelijkheid niet gebaseerd kan zijn op de bedrijfsresultaten, en de SEC heeft nu besloten om geen quotes meer toe te staan zolang de betreffende bedrijven niet voldoen aan de eisen. Zodra ze dat wel doen, kan het aandeel weer als voorheen verhandeld worden.
Hier zie je wat informatie en achtergrond zoals IB het heeft samengevat: https://ibkr.info/article/3956
Telefonische closing orders brengen (bij IB, geen idee bij Lynx) inderdaad extra kosten met zich mee: $30 per order.
Telefonisch inleggen vs online niet. Dat is niet meer dan theater.
De FAQ uit de gelinkte pagina verwijst naar de mogelijkheid om via de trade desk posities te sluiten, tenzij je een "affiliate" bent van het bedrijf. Nu heb ik de rule niet aandachtig doorgelezen, maar het lijkt te verwijzen naar de unsolicited quotation exception 15c2-11(f)(2), welke mogelijk is indien je geen affiliate bent. De exception bevat de eis voor de broker om te waarborgen dat de klant dezelfde dag inderdaad geen affiliate is. Wellicht ligt daar ergens de reden dat het alleen via de trade desk kan.
- Bam draaide in 2019 nog 0,04 ct winst per aandeel. Potentieel dus een koers/winst van in de 70... dat vraagt al om enorm aantrekken van de bedrijfsvoering bij de huidige waarderingen.CyberMania schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:14:
Wat denken jullie van investeren in BAM? Ivm stijgende bouwproductie.
- Veel last van schandalen cq te laag ingeschreven projecten die leidden tot astronomische verliezen. Zodoende druk bezig zich juist terug te trekken uit bepaalde markten en projecten. Hoewel goed voor risicomanagement, betekend het wel een kleiner bedrijf straks.
- Ruim kwart van de werknemers is 50-59. Zelfs 1/3 (!! red flag alert !!) is 50 jaar of ouder. Gigantische babyboom blootstelling die opgevangen moet worden, echter zijn er in o.a. Nederland meer vacatures dan werklozen. dus hoe....?
Tegelijk is het net een sector waar ze bezig zijn met vroeg pensioen of varianten erop omdat die leeftijdsgroep fysiek op is. Merendeel zal de 65 niet halen, in elk geval niet 100% productief.
- Construction & property is 'maar' 50% van BAM, en daarbinnen zijn woningen weer een sub-onderdeel. Zo is binnen office/shopping juist een terugval. Moet dus een bijzonder grote outperformance zijn om echt invloed te hebben op het totale bedrijf.
- Stijgende productie is leuk, totdat je je bedenkt dat woningen erg grondstof-afhankelijk opereren. Manuren is een fractie van de uitgaven. Momenteel is dat eerder liability dan opportunity.
Dus de vraag is IMO eerder, hoe denk je dat BAM buitengewoon kan profiteren van stijgende bouwproductie? Zie wel snel risico's, maar niet iets unieks ("moat") wat een boost kan geven.
[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 02-10-2021 18:07 ]
Ik heb 2 aandelen in mijn portfolio die daar onder vallen (GVSI en GMZP). Deze houd ik gewoon want de verwachting is dat ze binnenkort (iig binnen 60 dagen) weer te verhandelen zijn. Welk aandeel heb je? Wat zijn de verwachtingen? Canadezen kunnen deze nog wel kopen.Rukapul schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:52:
Meer mensen met OTC meuk die valt onder sec rule 15c2-11?
Ik ben best goed in de hold van buy & hold en ondanks dat ik eigenlijk al jaren geen losse stocks meer koop heb ik er nog wel een aantal uit het verleden. Die posities sluit ik als de omstandigheden daar aanleiding toe geven.
Nu is het zo dat Amerikaanse brokers retailbeleggers niet zomaar meer mogen laten handelen in stocks die niet (juist) rapporteren. Ik wist dat die regel er aan zat te komen, maar had een positie over het hoofd gezien / wilde voor een positie het annual rapport afwachten.
Nu zit ik bij Lynx/IB dus met een (beperkte) positie in een OTC microcap die ik volgens de info alleen telefonisch kan verkopen. Iemand ervaring hoe dit in de praktijk werkt? Kan ik bv rond de jaarcijfers telefonisch een doorlopende order inleggen in de hoop dat een gekwalificeerde partij stukken wil oppikken?
Anders wordt het hopen op dividend voor onbepaalde tijd
Volgens mij stond er dat ze alleen een markt order voor je in konden leggen via de telefoon.
Er was ook een tijdje dat US brokers bepaalde aandelen niet konden kopen en dat je dat via IBKR nog wel kon. Zo heb ik op een aantal nog mooi 300-400% kunnen pakken.
Deze maand (sep) | Vorige maand (aug) | YTD | Since inception | |
---|---|---|---|---|
Totaal rendement | –3,30% | +1,84% | +17,22% | +182,87% |
Hoogste prestaties | UPST, +40,87% MDB, +22,74% SIVB, +17,92% | UPST, +90,67% DDOG, +25,10% SE, +23,12% | MRNA, +148,29% SWAV, +108,85% FTNT, +107,48% | TSLA, +1117,40% SHOP, +816,56% SE, +559,84% |
Laagste prestaties | CWEB, –18,44% CHGG, –16,63% FIVE, –15,26% | FVRR, –27,52% WIX, –25,27% ZM, –23,05% | SKLZ, –62,92% SAM, –51,37% FSLY, –50,52% | CWEB, –90,35% SKLZ, –62,92% SAM, –51,37% |
Aantal posities | Aandelen 163× Opties 16× | Aandelen 161× Opties 16× | ||
Transacties | Aandelen 3× Opties 3× | Aandelen 10× Opties 4× | ||
Transactiekosten | € 3,59 | € 10,49 | ||
Margin en risico (hover voor uitleg) | ||||
Portfolio delta | 208,1% | 192,4% | ||
Initial Margin | 62,4% | 58,4% | ||
Maintenance Margin | 38,1% | 35,8% |

Deze maand heb ik weer wat meer geautomatiseerd in mijn rapportages. Alleen de margin- en leveragecijfers moet ik nu nog handmatig bijhouden. Deze staan namelijk niet op de statements of in Porfolio Analyst, maar komen uit Risk Navigator.
Over margin en leverage gesproken, die zijn deze maand wederom gestegen. Belangrijkste oorzaak: een vernieuwde optiepositie, maar de daling deze maand draagt natuurlijk ook bij. Daarnaast doe ik aan rentearbitrage; ik heb wat cash verplaatst en daar is in de cijfers geen rekening mee gehouden.
Binnenkort zal dit weer verbeteren. Enkele van mijn lang lopende optieposities eindigen in december/januari en dat zal voor een nette verlaging van margin en leverage zorgen.
De transactiekosten zijn relatief hoog ten opzichte van het lage aantal transacties. Dit is grotendeels toe te schrijven aan die vernieuwde optiepositie. Maar dat is prima, er bleken achteraf geen transacties geweest te zijn met een betere prijs dan de mijne!
Met een maandresultaat van –3,3% zou je het niet verwachten, maar ik heb een aantal mooie resultaten in de top 3 staan. De eerste is een herhaling van vorige maand, UPST met +40,9%. De winst lijkt vooral te danken te zijn aan een voortzetting van het positieve sentiment dat de vorige maand is ontstaan dankzij uitmuntende kwartaalcijfers. MDB behaalde de tweede plaats met +22,7% dankzij uitmuntende kwartaalcijfers (wel van deze maand). Op drie is SIVB terecht gekomen met +17,9% zonder dat er nieuws aan ten grondslag lijkt te liggen.
Dalers zijn er natuurlijk ook. CWEB stort verder de afgrond in met –18,4%. CHGG verliest –16,6% zonder duidelijk nieuws. En FIVE daalt met –15,3%, wat er uit ziet als een correctie van de stijging eind vorige maand.
En dan... since inception! TSLA behoudt zijn eerste positie en stijgt van +1032% naar +1117%. SHOP daalt van +911% naar +817% maar behoudt zijn tweede plek. Nieuw op drie is SE met een lichte daling van +587% naar +560%. Met een daling? Wat is er dan gebeurd met DOCU? Zij zijn iets harder gedaald, van +626% naar +543%.
CWEB wil graag de verlieskoning blijven en is ook de maandkampioen verliezers, wat er deze maand voor zorgt dat ze dalen van –88,2% naar –90,4%. SKLZ doet mee en gaat van –56,4% naar –62,9%. SAM verstevigt zijn positie in de ranglijst op drie met een daling van –46,7% naar –51,4%.
Verder maak ik gebruik van PP en haal de percentages uit de prestatiegrafiek. Ik vraag me trouwens af of er niet een makkelijkere manier is. Nu hou ik de ALT-toets ingedrukt en klik ik met de rechtermuis op de grafiek. Vervolgens maak ik een printscreen, om hiervan de getallen over te nemen.
Deze maand (sep) | Vorige maand (aug) | YTD | |
---|---|---|---|
Totaal rendement | +2.93% | +7.52% | +45.14% |
Hoogste prestaties | RDSA +16.50% TSLA +7.73% ARCAD +2.91% | PLTR +21.91% ARCAD +12.43% ASML +10.25% | ARCAD +61.85% ASML +59.55% RDSA +36.69% |
Laagste prestaties | ZM -7.68% ASML -8.32% BYND -10.08% | SPCE -9.17% MA -9.79% ZM -23.06% | NOKIA -15.71% ZM -16.11% SPCE -50.66% |
[ Voor 23% gewijzigd door ChillPascal op 03-10-2021 14:19 ]
[ Voor 52% gewijzigd door Zr40 op 05-10-2021 21:47 ]
Voor de individuele posities kan je het 'Performance > Securities' report gebruiken. Abs. Perf. % is dan de juiste waarde. Let op dat je de juiste periode selecteert. Veranderingen in wisselkoers worden hierbij meegenomen, en getoond op basis van je primaire currency (File > Currency).ChillPascal schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:58:
Verder maak ik gebruik van PP en haal de percentages uit de prestatiegrafiek. Ik vraag me trouwens af of er niet een makkelijkere manier is. Nu hou ik de ALT-toets ingedrukt en klik ik met de rechtermuis op de grafiek. Vervolgens maak ik een printscreen, om hiervan de getallen over te nemen.
Totaal rendement op portfolioniveau is wat lastiger, dat kan je het beste via een dashboard berekenen (die zitten achter het 'Performance' report). Gebruik hiervoor het 'Performance > True Time-Weighted Rate of Return (cumulative)' widget. Dat toont het rendement over de geselecteerde periode. Als je het wil zien op jaarbasis, kies dan annualized.
De daadwerkelijke withholding blijkt een heel stuk kleiner te zijn. Het lijkt er op dat ze de withholding alleen hebben toegepast op het rechtstreeks ontvangen dividend, en niet op het deel dat als payment in lieu is betaald. Dat zullen ze vast nog wel corrigeren, toch?Zr40 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:59:
He, kijk nou, mijn eerste Zwitserse dividend komt er aan! 35% withholding, waarvan 20% niet verrekenbaar! En het is nog te klein om de procedure zinvol te laten zijn
Anoniem: 1039601
Nog nooit van gehoord wat je nu zegt. Is er misschien sprake van een scheiding/ overeenkomst mbt hoederecht van de kids?Anoniem: 1039601 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:12:
Mogelijk is dit voor een los topic, maar zijn er GoT'ers die ervaring hebben met beleggen op naam van een minderjarig kind en dan met name de machtiging van de kantonrechter die hiervoor nodig zou zijn?
Ikzelf handel voor mijn kids bewust op de naam van mijzelf/ mijn partner. Anders krijgen mijn kids zodra ze 18 worden de sleutel van de bank. Dat sluit niet aan bij het idee dat mijn vrouw en ik hebben.
De eventuele schenkingsbelasting weegt niet op tegen de nadelen van de rekening op naam van het kind.
Nee hier is geen sprake van. Ik kom dit tegen op de sites van verschillende grootbanken, bv. Rabobank die schrijft: "Als ouder heb je de verplichting om te zorgen voor het verantwoord en doelmatig beleggen voor je kind. En de wet zegt dat voor elke belegging van gelden van een minderjarig kind toestemming nodig is van de kantonrechter. Deze machtiging regel je via de rechtbank (kanton in de woonplaats van je kind).".Panzer_V schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:15:
[...]
Nog nooit van gehoord wat je nu zegt. Is er misschien sprake van een scheiding/ overeenkomst mbt hoederecht van de kids?
Ikzelf handel voor mijn kids bewust op de naam van mijzelf/ mijn partner. Anders krijgen mijn kids zodra ze 18 worden de sleutel van de bank. Dat sluit niet aan bij het idee dat mijn vrouw en ik hebben.
De eventuele schenkingsbelasting weegt niet op tegen de nadelen van de rekening op naam van het kind.
Dit gaat over beleggingen die plaatsvinden op naam van het kind, en niet op die van de ouder die het op een later moment kan schenken.
[ Voor 95% gewijzigd door Pistachenootje op 03-10-2021 15:28 ]
Ik beleg op naam van mijn kinderen. Ik heb geen machtiging aangevraagd.Anoniem: 1039601 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:12:
Mogelijk is dit voor een los topic, maar zijn er GoT'ers die ervaring hebben met beleggen op naam van een minderjarig kind en dan met name de machtiging van de kantonrechter die hiervoor nodig zou zijn?
In beschouw het artikel (art. 1:350 lid 2 BW) in mijn geval als een lege huls. Mochten mijn kinderen me ooit aansprakelijk stellen wegens wanbeheer van hun vermogen en daarbij dit artikel inroepen dan kan ik ze nog meer geven zonder schenkbelasting verschuldigd te zijn
Volgens mij is er ook geen sanctie vastgelegd bij overtreding. Blijft over onrechtmatige daad en de aansprakelijkheidsartikelen in de betreffende wet.
Dit artikel is geen loze huls in geval van complexere situaties zoals niet biologische ouders als voogd, een bron van het vermogen anders dan de ouders, of gedeelde voogdij waarin voogden niet op een lijn zitten, etc. Dan krijg je ineens allerlei belangen en belanghebbenden die dit artikel kunnen inroepen om goed beheer af te dwingen.
Grappig trouwens dat ik dit nog nooit tegen ben gekomen bij de aanvraag van een beleggersrekening.
[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 03-10-2021 15:49 ]
Zo kan je het natuurlijk ook bekijkenRukapul schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:45:
[...]
Ik beleg op naam van mijn kinderen. Ik heb geen machtiging aangevraagd.
In beschouw het artikel (art. 1:350 lid 2 BW) in mijn geval als een lege huls. Mochten mijn kinderen me ooit aansprakelijk stellen wegens wanbeheer van hun vermogen en daarbij dit artikel inroepen dan kan ik ze nog meer geven zonder schenkbelasting verschuldigd te zijn
Volgens mij is er ook geen sanctie vastgelegd bij overtreding. Blijft over onrechtmatige daad en de aansprakelijkheidsartikelen in de betreffende wet.
Misschien is het nieuw, ik ben het nu tegengekomen bij verschillende banken, als voorbeeld ING die schrijft: "Wil je gebruik maken van zelf beleggen, dan kun je deze toets zelf online doen. Dit kan ook als je kind nog minderjarig is, al moet je daar dan officieel nog wel de goedkeuring van de kantonrechter voor vragen.". De nuance zit hem in het "officieel", want ook ABN Amro zegt hier het volgende over: "Wij zullen u vragen of u een machtiging van de kantonrechter heeft. Maar wij zullen dit niet controleren.".Rukapul schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:45:
[...]
Grappig trouwens dat ik dit nog nooit tegen ben gekomen bij de aanvraag van een beleggersrekening.
Bij Binck kun je gewoon een rekening op naam van je kinderen openen. Je moet wat extra formulieren invullen en je mag (helaasAnoniem: 1039601 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:12:
Waar je wel over moet nadenken is wat er gebeurt als de kinderen 18 zijn. Volgens mij mogen ze dan aanspraak maken op de rekening. Je kan je afvragen of dat wenselijk is, zeker in het geval van een forse portfolio. Domme uitgaves, foute vrienden, oplichters, etc. Heel verstandig zijn de meeste mensen niet op hun 18e (ik niet in elk geval!).
Je kan ook een losse rekening openen op je eigen naam en die dan voor je kind beheren. Dan loop je niet tegen bovenstaand probleem aan. Het nadeel van deze methode is echter dat het, zeker bij wat grotere bedragen, lastiger wordt om op latere leeftijd het vermogen fiscaal efficiënt over te hevelen.
Tussen die twee kwaden moet je kiezen .. Maar ik ben geen jurist, wellicht heeft iemand met meer kennis nog op- of aanmerkingen.
[ Voor 41% gewijzigd door writser op 03-10-2021 23:22 ]
Onvoorstelbaar!
Dat was inderdaad mogelijk vroeger, maar daar is DeGiro mee gestopt (het is niet meer mogelijk om een nieuwe rekening op naam van minderjarigen te openen)..koksie schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:53:
Ik beleg sinds een aantal jaar (5 ofzo) op naam van mijn kinderen bij De Giro. Ik heb hier nooit iets over gehoord.
https://www.degiro.nl/hel...unt-openen-voor-mijn-kindVanwege toenemende vereisten als gevolg van strengere wet- en regelgeving met betrekking tot het klantenonderzoek (CDD) voor personen onder de 18 jaar, zijn wij in 2018 gestopt met het openen van acccounts voor minderjarigen.
Moeten de kids wel weten dat er voor hun gespaard worden en waar. Wist vroeger best wat over de rekening van mijn ouders maar dat kwam vooral omdat alles per post binnen kwam. Tegenwoordig zal een kind alleen ergens achter kunnen komen als die in de e-mail van zijn ouders kan en zelf dan moet die nog kunnen inloggen.writser schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:01:
[...]
Bij Binck kun je gewoon een rekening op naam van je kinderen openen. Je moet wat extra formulieren invullen en je mag (helaas) geen margin-account openen. Maar het is vrij simpel en je hoeft niet naar de rechter.
Waar je wel over moet nadenken is wat er gebeurt als de kinderen 18 zijn. Volgens mij mogen ze dan aanspraak maken op de rekening. Je kan je afvragen of dat wenselijk is, zeker in het geval van een forse portfolio. Domme uitgaves, foute vrienden, oplichters, etc. Heel verstandig zijn de meeste mensen niet op hun 18e (ik niet in elk geval!).
Je kan ook een losse rekening openen op je eigen naam en die dan voor je kind beheren. Dan loop je niet tegen bovenstaand probleem aan. Het nadeel van deze methode is echter dat het, zeker bij wat grotere bedragen, lastiger wordt om op latere leeftijd het vermogen fiscaal efficiënt over te hevelen.
Tussen die twee kwaden moet je kiezen .. Maar ik ben geen jurist, wellicht heeft iemand met meer kennis nog op- of aanmerkingen.
Bij de eerste belastingaangifte die het kind doet, en dat is tegenwoordig al vaak voor de 18e ivm bijbaantjes, staat het netjes vooraf ingevuld bij Nederlandse brokers..NLKornolio schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 03:56:
[...]
Moeten de kids wel weten dat er voor hun gespaard worden en waar. Wist vroeger best wat over de rekening van mijn ouders maar dat kwam vooral omdat alles per post binnen kwam. Tegenwoordig zal een kind alleen ergens achter kunnen komen als die in de e-mail van zijn ouders kan en zelf dan moet die nog kunnen inloggen.
Dan heb je als ouder wel al dik 10 jaar constant eraan gewerkt met je kind. Hoeveel geld ze krijgen van (groot)ouders, wat ermee wordt gedaan, waarom etc. Tevens vanaf pakweg 13/14 jaar (start bijbaantje) hoe om te gaan met inkomsten, hoeveel opzij te leggen, kostenoverzicht (abbo, zorg, etc) welke ook langzaam over gaan naar je kind, elk jaar belastingaangifte...writser schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:01:
[...]
Bovendien is een beetje beleggersrekening niet direct toegankelijk al zou je kind het willen. Verkopen -> T+2/3 -> overmaken betaalrekening -> T+1/2, zit er ook snel weekend tussen. Dat zorgt voor een hoge mate van buffer in spontane handelingen en impulsuitgaven.
Zo krijg je het probleem dat wanneer het op 18 jarige leeftijd nog niet bekend is hoe financieel verantwoordelijk om te gaan, ondanks 10+ jaar les van jou rond geld/uitgaven/vermogen/...? Wordt het een ingewikkeld vraagstuk wanneer dan wel de sleutels (nja, wachtwoord) wordt overgedragen.
[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 04-10-2021 08:33 ]
En daarna moet je hem/haar inmiddels wel kunnen loslaten.
Ze krijgen direct de sleutel van de bank en jij als ouder mag niets meer op die rekening.writser schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:01:
[...]
Waar je wel over moet nadenken is wat er gebeurt als de kinderen 18 zijn. Volgens mij mogen ze dan aanspraak maken op de rekening.
Ga er maar vanuit dat de bank, in het kader van zorgplicht, het kind actief gaat benaderen tegen die tijd.
Uiteraard blijf je als ouder wel tot het 23e levensjaar financieel eindverantwoordelijke voor je kind. Verbrast ie al het beleggingsgeld en bouwt ie zodanig schulden op dat zelfstandig wonen niet langer mogelijk is ben je als ouder wettelijk verplicht je kind terug in huis te nemen en alles voor hem/ haar te betalen.
IMHO De reden is een eventuele beleggingsrekening pas bij 23 beschikbaar te stellen aan je kind.
En ja, ik ben ook financieel goed opgevoegd door mijn ouders. Mijn broers en zussen ook. Toch ben ik de enige die geen bailout (>10K) van pappie nodig gehad heeft.
*Huis aflossen of bijvoorbeeld een schuld bij DUO aflossen wanneer de rente toeneemt en/of hij geen stabiel inkomen kan krijgen.
[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 04-10-2021 09:42 ]
Het enige nadeel van vermogen op eigen naam houden is overdrachtsbelasting. En als je niet al te fors voor je kind belegt is dat fiscale aspect niet zo relevant. Met 1500 euro per jaar, 8% rendement heb je over 18 jaar 50k bijeen gesprokkeld. Nu mag je al 5600 euro per jaar schenken en nog eenmalig 27k of 105k voor een huis. Over 18 jaar zijn die bedragen waarschijnlijk een stuk hoger (ok, wellicht is er geen jubelton meer dan). En als je kind gaat studeren kun je ook nog belastingvrij bijdragen aan hun levensonderhoud. Kortom, in veel gevallen is de overdrachtsbelasting niet zo relevant want over een paar jaar krijg je 50k echt wel belastingvrij overgeheveld.
Bovendien kun je de beslissing altijd nog uitstellen! Als je vanaf de geboorte 2k per jaar belegt voor je kind dan kun je dat op eigen naam doen en alsnog besluiten om 6k per jaar te gaan schenken over 10 jaar en dan hevel je alsnog het hele bedrag over. Maar als het eenmaal op naam van je kind gaat kan het niet meer terug. Je hebt dus ook nog een stuk meer flexibiliteit als je het op eigen naam houdt.
Ik zeg alleen dat je die zaken tegen elkaar moet afwegen. Flexibiliteit en veiligheid versus belasting. De juiste keuze hangt ook af van de bijdrage die je jaarlijks verwacht in te leggen. Als je 5k per jaar voor je kind belegt met 8% rendement dan eindig je (hopelijk) met twee ton, dan moet je wellicht nadenken over 'estate planning' en niet alles op eigen naam houden. Oh, en bovendien voeden jullie je kinderen natuurlijk veel beter op dan ik, dat lees ik hier al
Dat is naief gedacht. Als er echt iets verkeerd gaat (scheiding, vlammende ruzie, drugsverslaving) dan kan je kind de toegang tot de rekening gewoon afdwingen via de rechter.NLKornolio schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:28:
Zonder de inlog kunnen ze er weinig mee.
[ Voor 31% gewijzigd door writser op 04-10-2021 14:01 ]
Onvoorstelbaar!
En wat verstaan we onder ' niet mee weten om te gaan ' ?JPDeckers schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:08:
En mocht je weten dat hij/zij er echt nog niet mee om kan gaan, kan je altijd nog op 17.9jaar alles verkopen voor junior en het geld vastzetten in een 6 jarige deposito. Toch weer extra tijd gewonnen.
En daarna moet je hem/haar inmiddels wel kunnen loslaten.
Sorry hoor, maar ik vind het toch vreemd dat er hier sommigen zijn die aan de ene kant een constructie willen opstellen waarbij ze geld aan hun kinderen willen schenken, maar aan de andere kant mogen zij er dan niet mee doen wat ze willen
Volgens mij gaat het hier gewoon om dat jullie ook je kinderen willen sturen, ná hun 18e.
Prima, maar laat je geld dan lekker staan op je eigen privé rekening en ga vanuit daar eventueel beleggen.
Als ze dan 18 ( of ouder ) zijn, dan kun je zelf bepalen en inschatten wat je met voor hun gereserveerde geld wilt doen.
Ben overigens van mening dat als je alsnog zo'n constructie wilt opzetten, dat je het dan ook moet loslaten.
Hierover heb ik nog een leuk verhaal: een vriend van mij had met het potje geld van zijn ouders - die in beginsel was bedoeld voor studie - uiteindelijk een game pc in elkaar laten zetten.
Dit zal vast de ultieme nachtmerrie zijn voor als jullie kinderen dit zouden doen, maar diegene is uiteindelijk min of meer professioneel gamer geworden en doet mee aan toernooien van bekende games op het hoogste niveau, waarbij zo'n game pc zeker geen overbodige luxe was.
Wellicht uitzonderlijk geval, maar zelfs al ging het op aan iets totaal anders, zoals vakanties, dure kleding, feestjes etc. Het is hun geld, wat mij betreft.
Uiteraard daarna wél consequent zijn.
In vino veritas, in aqua sanitas
Helemaal mee eens, helaas kan ik geen 5k per jaar per kind (3) missen en net als met alle andere beleggingen nooit meer dan je kan missenwritser schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:55:
Tuurlijk doe je je best en waarschijnlijk gaat alles goed. Maar je kan pech hebben en je kind kan ontsporen of wat dan ook. Dat gebeurt soms, geloof het of niet, ondanks al je goede intenties en je perfecte opvoeding. En als er zoiets gebeurt dan baal je als een stekker. Kleine kans, grote impact.
Daarnaast spreid ik de inleg ook over een spaarrekening en een beleggersrekening om in de praktijk het verschil te kunnen aantonen. Het gaat mij meer om de les dan het geld op zich. Persoonlijk geloof ik niet zo in helpen met geld geven maar meer in helpen door tijd te spenderen, zo deden mijn ouders het ook.
Mocht je trouwens 5k per jaar kúnnen missen dan vraag ik mij af of er niet betere oplossingen zijn zoals een familiefonds, trustfund of iets dergelijks waarmee je veel meer kan sturen waar het geld aan uitgeven wordt.
Die snap ik niet (al denk ik dat jij het niet snapt).NLKornolio schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:28:
Zonder de inlog kunnen ze er weinig mee.
De bank gaat gewoon het proces volgen om de (tegen)rekening over te zetten en identificatie op te vragen. Dat ze daar niet perfect mee omgaan is wat anders, maar op enig moment, vroeg of wat later, komt het verzoek.
Meesman kwam spontaan met de vraag. Prima overigens, ik heb mazzel (wellicht genetisch) dan mijn kinderen ook best spaarderig zijn - ze hebben beide een beleggingsrekening bij hun huisbank waar ze netjes inleggen op NT ESG World ETF/fonds (ik heb bitcoin en actief handelen uit hun hoofd geramd).
Ik heb overigens een afspraak dat ze van die Meesman rekening moeten afblijven willen ze dat ik daar gewoon elk jaar de jaarlijkse schenkingsruimte op stort (moet wel via hun tegenrekening).
(edit: nog even los van hoe dit met de belastingdienst synchroniseert - van 1-jan nadat ze 18 zijn moeten hun vermogen opgeven en krijgt de BD deze informatie van de banken)
[ Voor 8% gewijzigd door poehee op 04-10-2021 10:20 ]
You're either part of the solution or you're part of the problem
Ik verkocht mijn resterende Shell aandelen met 7,8% winst, helaas net een paar dagen te vroeg. ASML is in geld mijn grootste daler in september, wellicht koop ik deze week nog wat bij, maar moet nog wat inlezen. Appian Corporation was percentagegewijs de grootste daler met 11,98%.
Grootste stijger wederom Upstart Holding met 40,87%.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Ik heb voor mijn zoontje (2) een beleggings account op zijn eigen naam bij de Rabobank, dit kon ik zonder al te veel moeite online aanvragen. Er was wel een (online) persoonlijk gesprek voor nodig met een adviseur, maar geen toestemming van de kantonrechter.Anoniem: 1039601 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:12:
Wellicht dat het wettelijk verplicht is, maar de Rabobank vraagt hier in ieder geval niet naar.
https://www.cnbc.com/2021...china-markets-closed.html
[ Voor 48% gewijzigd door Zr40 op 04-10-2021 15:13 ]
Gewoon tickets inschieten. Ik krijg wel soort van 2-staps mogelijkheid (banner bovenin dat ik in beperkte omgeving zit, kan sms krijgen, etc) maar wanneer ik niet volledig inlog kan ik toch bepaalde handelingen doen.aljooge schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:22:
Mooi onveilig is dat. Bij de migratie naar Saxo bank heb ik geen twee stapsverificatie meer.
Maar er klopt zoveel niet, zijn zoveel bugs, zit al op >10 tickets en heb nog geen 1 transactie gedaan lol. Zo heb ik een cash saldo van xxx USD op de homepage. Ga je echt goed gericht graven (omdat je weet dat het niet klopt) kom je erachter dat je xx USD het echte saldo is.
Schijnbaar laten ze je cashbalans zien inclusief AL het reeds aangekondigde dividend, waardoor je veel meer lijkt te hebben dan je denkt.
Of heb ik al tientallen corporate action emails gehad (serieus, bundel die shit en stuur het eind van de dag/week - professionele spammers redden dit niet eens). Ironie: heb die functie uit staan, hoefde geen emails van elk ex-dividend... toch blijf ik ze krijgen.
Ga komende week toch maar wat meer werk maken van een eventuele overstap.
[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 04-10-2021 15:32 ]
Ik beleg in EM, waarvan maar een heel klein gedeelte in Evergrande. Maar ik bedoelde meer het effect dat een eventueel faillissement op de beurzen kan hebben.Zr40 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:12:
Beleg je in Evergrande? Heel relevant. Nee? Niet echt relevant. Net als dat het eerdere nieuws over dit bedrijf niet echt relevant is geweest als je er niet in belegt.
ik las een opinion piece ergens dat veel beleggers "hoogtevrees" hebben door de hoge standen en dat een kleine tegenvaller tot een sell-off zou kunnen leiden.Pistachenootje schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:30:
[...]
Ik beleg in EM, waarvan maar een heel klein gedeelte in Evergrande. Maar ik bedoelde meer het effect dat een eventueel faillissement op de beurzen kan hebben.
Ik ben niet slim genoeg om te weten of dit waar is of niet.
Heb je dit nog weten te achterhalen?J-roenn schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:46:
Heeft iemand ervaring met het "verzilveren" van optierechten via Flatex ? ik heb hier enkele vragen over, het gaat om dit geval specifiek om het aandeel Borussia Dormund met ISIN DE0005493092.
Ik heb een bericht van Flatex gekregen met een aanbod,
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Wij hebben tegen de volgende condities een claimrechtemissie aangeboden. WKN-gerelateerde titel : 549309 Inschrijvingskoers : 5 : 1 WKN-claimrecht : A3E5DT Scheidingsratio : 1 : 1 Inschrijvingsprijs : 4,700 EUR Koers inschrijvingsrechten: 21.09.2021 - 30.09.2021 Looptijd : 20.09.2021 - 04.10.2021 Graag ontvangen wij uw instructie uiterlijk op 28.09.2021. Wanneer wij op dat moment geen instructie van u hebben ontvangen, worden binnenlandse warrants in verkoop gegeven, buitenlandse warrants zullen wij conform de in het buitenland geldende regels bij uitstek gebruiken laten, voor zover er handel in claimrechten plaats vindt.
onderaan het bericht staat nog
code:
1 2 3 4 5 6 7 Ik/wij geef/geven u hierbij opdracht met gebruik van ____________ claimrecht(en) __________ stuks van de bovengenoemde effecten te betrekken. Bankcode 101 308 00 / BIC: BIWBDE33XXX - naamloze vennootschap, vestigingsplaats Frankfurt - Kantonrechtbank Frankfurt am Main (HRB 105687) Voorzitter Raad van Commissarissen: Martin Korbmacher - Raad van bestuur: Frank Niehage (Voorzitter), Muhamad Said Chahrour, Dr. Benon Janos, Jörn Engelmann, Steffen Jentsch 2000002166181750 _________________, ___________, ______________________________________________ Plaats Datum Handtekening
1. moet ik dit echt uitprinten en opsturen naar Flatex of is er een handigere manier ?
2. Wat wordt er bedoeld met Inschrijvingskoers 5:1, en met Scheidingsratio 1:1 ? (heb uiteraard zelf gezocht op deze termen maar ik heb het idee dat dit een slechte vertaling is vanuit het Duits, ik kom enkel resultaten over echtscheidingen tegen)
3. Zitten er kosten aan verbonden om in te gaan op het aanbod ?
4. Dit is de eerste keer binnen Flatex dat ik op mijn rekeningoverzicht zie staan dat er een waarde hoger dan 0,00 bij de optierechten staat, ik zou deze dus ook kunnen verkopen, zitten daar kosten aan verbonden ? het lijkt me sowieso toch altijd voordeliger om de optierechten te verkopen dan te laten verlopen, in dat laatste geval krijg je er helemaal niets voor terug toch ?
Sorry voor de n00b vragen, heb zelf al gegoogled en bij Flatex gezocht maar bijvoorbeeld op de tarievenlijst staat niets over optierechten.
Ik heb binnen Flatiex ook nog een aantal optierechten, die zou ik ook willen verkopen, maar heb ook geen idee hoe dit werkt...
https://wren.co/join/Devian
Ik kocht tot nu toe SPY (via opties), maar vanwege de transitie naar Saxo heb ik mijn Binck posities gesloten en ben ik voorlopig weer terug bij Degiro..
En zijn er eigenlijk ook EU toegelaten ETF's die tijdens US handelsuren verhandelbaar zijn (in USD)?
[ Voor 24% gewijzigd door Tanooki op 04-10-2021 16:48 ]
Hoezo niet? Ook al belegt Pistache er niet specifiek in, dan kan het nog steeds best een interessante vraag zijn die hij stelt.Zr40 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:12:
Beleg je in Evergrande? Heel relevant. Nee? Niet echt relevant. Net als dat het eerdere nieuws over dit bedrijf niet echt relevant is geweest als je er niet in belegt.
Hoe gaat dat? Een overstap? Is dat duur? Ik wil met dit soort bugs eigenlijk ook wel weg. Het vertrouwen is een beetje beschadigd.Xanaroth schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:29:
[...]
Gewoon tickets inschieten. Ik krijg wel soort van 2-staps mogelijkheid (banner bovenin dat ik in beperkte omgeving zit, kan sms krijgen, etc) maar wanneer ik niet volledig inlog kan ik toch bepaalde handelingen doen.
Maar er klopt zoveel niet, zijn zoveel bugs, zit al op >10 tickets en heb nog geen 1 transactie gedaan lol. Zo heb ik een cash saldo van xxx USD op de homepage. Ga je echt goed gericht graven (omdat je weet dat het niet klopt) kom je erachter dat je xx USD het echte saldo is.
Schijnbaar laten ze je cashbalans zien inclusief AL het reeds aangekondigde dividend, waardoor je veel meer lijkt te hebben dan je denkt.
Of heb ik al tientallen corporate action emails gehad (serieus, bundel die shit en stuur het eind van de dag/week - professionele spammers redden dit niet eens). Ironie: heb die functie uit staan, hoefde geen emails van elk ex-dividend... toch blijf ik ze krijgen.
Ga komende week toch maar wat meer werk maken van een eventuele overstap.
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij