• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
NicoHF schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:54:
De Tech aandelen dalen nu ook wel enorm hard.
Normaal maak ik mij geen zorgen, maar zoveel verlies in zo een korte tijd maakt me wel een beetje sceptisch.

Hoe kijken jullie tegen de tech aandelen aan?
Nasdaq 100 gaat hard omlaag.
Veel tech en growth aandelen teren op inkomsten behaald in de toekomst. Die aandelen zijn vaak ook gevoelig voor rentestanden, conjunctuur, politiek/monopoly, disruptieve techniek, maar ook emotie/paniek.
En imo zit in veel tech aandelen teveel lucht.

Bij bepaalde omstandigheden gaan die accumuleren.

Een 5-10%daling is niks voor bedrijven als tesla, meta, alphabet, Nvidia, etc.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:41

Predator

Suffers from split brain

Trump kan de economie niet op 2 maand kapot maken. Het probleem is dat er een gigantische onzekerheid is door zijn wispelturige gedrag. Er was al recessievrees en hoogtevrees op de Amerikaanse markten. Dat is nu over de grens geduwd en we schuiven hard naar beneden.

Het is mogelijk dat uiteindelijk al de importtax onzin naar de achtergrond gaat en daar blijft. Het is ook mogelijk dat de Trump-Rusland politiek veranderd. Als er weer vertrouwen is zal er weer geinvesteerd worden.
Maar dan zal de retoriek van Trump moeten dimmen. Hij jaagt de investeerders weg.

Wanneer dat is … geen idee 😄

Maar er moet wel een punt komen dat veel van zijn sponsors een boos telefoontje gaan doen.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-12 19:59
amphora schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:30:
Ik ben een half jaar geleden begonnen met beleggen via Trade Republic, in eerst instantie om de saveback te krijgen maar uit interesse toch af en toe wat extra in een ETF als Dax en S&P 500 gestopt. Heb nu een portefeuille van ca 7k. Dit was twee weken gelden nog 7200 maar door voor diverse redenen gezakt naar 6800, had een totale winst van 4% maar nu een verlies van 2%. Dit komt o.a. door acties van Trump en Poetin gok ik maar de sterk dalende lijn baart me toch echt zorgen. Moet ik alles nu maar weer verkopen om erger te voorkomen of komt het wel weer goed uiteindelijk? Ik weet het echt niet, vind de onzekerheid wel spannend maar ook interessant. Het is overigens niet geld wat ik niet kan missen (tenzij m'n verlies richting 50% gaat of zo) dus paniek is er ook niet. Ben wel benieuwd hoe anderen hier in staan.
Momenteel zit de Nasdaq in een correctiefase. De SP500 zit bijna in de correctiefase.
Duurt nog even, maar als dit zo door gaat zit de Nasdaq in de bear fase.

Waar het naar toe gaat? Geen idee. Vanaf begin maart begonnen de koersen pas hard te dalen. Naar mijn mening veel te overdreven. Lijkt dat grote investeerders wat aandelen zijn gaan verkopen en dit even parkeren. Zodra duidelijk is wat mr Trump nou werkeljik van plan is zou het mogelijk kunnen zijn dat de koersen weer omhoog gaan.
Echter mr Trump schiet zichzelf een beetje in zijn eigen voet, want er is al verplaatsing naar de Europese markt. Interactive Brokers heeft hier een leuke naam voor: TIA MOMO:

https://www.interactivebr...-fomo-%E2%86%92-tia-momo/

Wat dalende markten betreft in 2008 heb ik meegemaakt dat de gehele markt met circa 55% is gaan dalen.
Ik denk niet dat wij zo ver gaan zakken, maar uitsluiten kan ik het ook niet.
Destijds was er grote paniek omdat het complete financiele stelsel op losse schroeven stond.

Daarnaast is er nog een spreuk: als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten (anders wordt het een bloederige zootje).

Zo ook met beleggen, je kan nu in paniek verkopen. Kan goed gaan met ook een goede kans dat dit fout loopt.

[ Voor 16% gewijzigd door phantom09 op 10-03-2025 21:16 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Moest het enkel over die importtarieven gaan dan zou het allemaal niet zo erg zijn, dat waait wel weer over.

Voor mij het meest risicovolle is dat Trump&C de scheiding der machten in vraag stelt en ook nog eens actief saboteert.

Voor mij is de scheiding der machten de essentie van een betrouwbare overheid/vrije markt. Als dat in vraag gesteld wordt dan ga ik lopen.

Vertrouwen is de basis van alles.

[ Voor 4% gewijzigd door Wozmro op 10-03-2025 20:45 ]

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-12 23:58
Aandeelhouders hebben gewoon een reden om wat winst te nemen. Na weken van daling blijven sommige aandelen nog steeds duur. Palantir 450x de winst, Tesla 130x de winst, maar ook Microsoft en Nvidia nog 30-40x de winst...

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• phantom09
Wozmro schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:44:
Moest het enkel over die importtarieven gaan dan zou het allemaal niet zo erg zijn, dat waait wel weer over.

Voor mij het meest risicovolle is dat Trump&C de scheiding der machten in vraag stelt en ook nog eens actief saboteert.

Voor mij is de scheiding der machten de essentie van een betrouwbare overheid/vrije markt. Als dat in vraag gesteld wordt dan ga ik lopen.

Klopt. Blijkt dat mensen in de VS voornamelijk op Trump gingen stemmen omdat ze o.a. vonden dat

-buitenlanders hun banen inpikken (waarbij ik mijn vraag heb of amerikanen dit zware onderbetaalde werk wel willen doen)

-Ambtenaren lui zijn en er wel wat weg mogen (gaan de stemmers nog wel merken dat overheidsdiensten erg lang gaan doen over zaken)

-Mensen meer koopkracht willen hebben (wat ze niet krijgen, maar juist het tegenovergestelde met dit Trump beleid)

-Met name boeren geen nut zien in chip act (hier moet Amerika het juist van hebben....)

Trump heeft tevens alle toeters en bellen bij overheden, bedrijven en particulieren af laten gaan door zijn raar beleid wat velen tot denken heeft gebracht. Men ziet de VS als onbetrouwbaar. Zo denkt men om te gaan kijken om minder afhankelijk te zijn van VS bedrijven. Dit kan de omzet van bepaalde VS bedrijven gaan laten dalen. In de toekomst. Wellicht dat overheden en semioverheden straks verboden worden om nog diensten van bedrijven uit de VS af te nemen (bijvoorbeeld microsoft, google,etc)

https://www.rtl.nl/nieuws...d-microsoft-google-amazon

Zal bij benieuwen of na 4 jaar Trump de Trump stemmers nog wel zo blij zijn met Trump of dat ze hem in een vat met pek en veren willen stoppen.

[ Voor 19% gewijzigd door phantom09 op 10-03-2025 21:12 ]

• Blazer Coke
Wozmro schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:44:

Ik denk echt niet dat Musk zijn 400 miljard te grabbel gaat gooien of Trump zijn 8 miljard en zijn ego. Tenzij ze zelf gaan shorten.
Trump schudt nu ff hard aan de boom en er komen wat rotte appels naar beneden met een bepaalde onzekerheid.

Die invoertarieven zijn een spel en als de VS dit te lang doet tegen iedereen, dan zetten ze zichzelf buitenspel. En kan Europa zijn eigen industrieen opzetten.

Wanneer de Oekraine/Rusland oorlog is gesettled en er wat bezuinigingen zijn doorgevoert, verwacht ik binnen 6-12 maanden gewoon een herpakking.

En anders over 4 jaar nog eens proberen. 😉

Amerikanen hebben gek genoeg zelf de reserves niet om een economische klap op te vangen, die leven vrijwel allemaal op de pof.
Als Trump het economisch verkloot, laten de republikeinen hem als een baksteen vallen of komen de Democraten weer aan de macht.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tesla is al jaren gewaardeerd als een enorm groeiaandeel. En dat hebben ze ook jarenlang waargemaakt: gemiddeld 49% groei in productie tussen 2018 en 2023.

Maar waar de groeiverwachting flink zijn getemperd, bleven de beurskoersen doorstijgen:
“Tesla shares continue to strike us as having become completely divorced from the fundamentals,” wrote JP Morgan in January, pointing out that 2025 profit expectations were down 70% since 2022. The share price has more than doubled since then – something that would not usually happen when investors expect lower profits.

Analysts at UBS, a Swiss investment bank, concur, saying that Tesla’s valuation “continues to confound us”, with big risks in its efforts to make money from self-driving cars or humanoid robots.
Daarbij lijkt het erop dat Musk-afkeer een soort technologie-adoptiecurve volgt. In 2019 ging het al over de negatieve perceptie van Musk (zoek maar terug in deeltje 9 van deze reeks), maar dat waren toen nog de innovators en de early adopters. Sinds de overname van X en de transformatie daarvan naar extreemrechts platform heeft de early majority Musk-afkeer geadopteerd, en sinds zijn bemoeienis met de overheid in de VS, de verkiezingen in Duitsland, zijn omarming van Nazisme, zijn kritiek op de overheid in het VK en zijn aansporingen aan de VS om de Navo te verlaten heeft ook de late majority nu een afkeer van Musk. Alleen laggards kopen nu nog graag een Tesla.

Het lastige voor Tesla is dat de flinke waardering die het had en nog steeds heeft óók vanwege Musk is. Het is dus niet klip en klaar dat het dumpen van Musk Tesla zal helpen om te herstellen.

Voorlopig lijkt de enige weg voor Tesla dus omlaag, maar uiteindelijk is het wat de gek ervoor geeft he? Natuurlijk heb je wel aardig wat gekken nodig om een 700mrd market cap in stand te houden, maar ook weer niet onmogelijk veel.

[ Voor 11% gewijzigd door eamelink op 10-03-2025 21:45 ]

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004

Grouchy

meep meep

NicoHF schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:54:
De Tech aandelen dalen nu ook wel enorm hard.
Normaal maak ik mij geen zorgen, maar zoveel verlies in zo een korte tijd maakt me wel een beetje sceptisch.

Hoe kijken jullie tegen de tech aandelen aan?
Nasdaq 100 gaat hard omlaag.
Techs presteren al een tijdje zwak, had alleen wat meer weerstand verwacht op de diverse steun niveau's. Mede daarom vorige week m'n shorts van diverse tech stocks al gesloten.
Ze zijn de laatste jaren flink gestegen, als het daalt is er dan ook nog genoeg ruimte omlaag. Op een dag zoals vandaag zullen er ook behoorlijk wat margin calls zijn geweest.

Meer zorgelijk is dat vandaag de financials ook aardig meedoen.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Blazer Coke schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:34:
[...]
Ik denk echt niet dat Musk zijn 400 miljard te grabbel gaat gooien of Trump zijn 8 miljard en zijn ego. Tenzij ze zelf gaan shorten.
Trump schudt nu ff hard aan de boom en er komen wat rotte appels naar beneden met een bepaalde onzekerheid.
Niet alleen de rotte appels vallen uit de boom. Ook de kip met gouden eieren raak je kwijt als je zo tekeer gaat als Elon en Trump.

Er wordt niet ‘geschud’ of ‘gesnoeid’, er wordt met een botte bijl de hele boom omgehakt momenteel.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 10-03-2025 23:18 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Die invoertarieven zijn een spel en als de VS dit te lang doet tegen iedereen, dan zetten ze zichzelf buitenspel. En kan Europa zijn eigen industrieen opzetten.

Wanneer de Oekraine/Rusland oorlog is gesettled en er wat bezuinigingen zijn doorgevoert, verwacht ik binnen 6-12 maanden gewoon een herpakking.

En anders over 4 jaar nog eens proberen. 😉

Amerikanen hebben gek genoeg zelf de reserves niet om een economische klap op te vangen, die leven vrijwel allemaal op de pof.
Als Trump het economisch verkloot, laten de republikeinen hem als een baksteen vallen of komen de Democraten weer aan de macht.
Donald Trump en Elon Musk komen misschien over als gek maar zijn beide keiharde zakenmannen. Nu heb ik geen glazenbol maar kan mij prima voorstellen dat ze nu de markt bewust crashen met onzekerheid om straks richting de volgende verkiezingen de boel te laten herstellen. Achter de schermen kunnen ook enorme veel vrienden en donateurs hiervan profiteren, die zullen de huidige markt beweging ook alleen maar tijdelijk accepteren.

Vraag mij niet hoe ze die markt kunnen omdraaien maar vergeet bijvoorbeeld niet dat Tesla enorm veel lokale productie heeft en daarmee in een “trade war” mogelijk minder te verliezen heeft als de concurrentie. Het is niet alleen het schudden aan de boom om de rotte appels eruit te krijgen maar er wordt ook flink gesnoeid omdat sterker terug te groeien.

Echter stop ik zeker niet al mijn eieren in de Tesla mand. Het reputatie probleem is serieus, maar mogelijk eenvoudig glad te strijken met een nieuwe CEO, het is alleen de vraag of Musk zijn ego dat aankan. Het is tijd dat de tiener Tesla volwassen wordt.

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-12 04:05
Wat er nu gebeurd met Tesla is wat mij betreft geen SpaceX rocket science.

In de V.S. waren het voornamelijk democraten die een Tesla kochten. Elon steunt openlijk met veel geld afkomstig dus van de democraten niet zomaar een Republikeinse kandidaat, maar de kandidaat waar zij al een behoorlijke hekel aan hadden. Vervolgens gaan beelden van Musk al Nazi salut gevend de hele wereld over. Zoals iemand destijds al als commentaar op de beelden gaf: "Good luck selling a car in Europe".

Dus de verkoop van Tesla gaat niet een beetje inzakken, maar zal hoogstwaarschijnlijk instorten.

Every magical journey begins with a single step

• Blazer Coke
Bowen_HAFX schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:26:

In de V.S. waren het voornamelijk democraten die een Tesla kochten. Elon steunt openlijk met veel geld afkomstig dus van de democraten niet zomaar een Republikeinse kandidaat, maar de kandidaat waar zij al een behoorlijke hekel aan hadden. Vervolgens gaan beelden van Musk al Nazi salut gevend de hele wereld over. Zoals iemand destijds al als commentaar op de beelden gaf: "Good luck selling a car in Europe".

Dus de verkoop van Tesla gaat niet een beetje inzakken, maar zal hoogstwaarschijnlijk instorten.
En dat met een P/E van 100. Maar Musk dacht dat de omzet nog wel met 1000% gaat stijgen komende tijd. Ik ben benieuwd wat voor geheim ze in de pijplijn hebben daar. :+

Het merendeel van de Westerse wereld kan zich helemaal geen Tesla veroorloven, laat staan overige landen.

Als China het handig aanpakt, harken ze die hele EV-markt binnen. Alleen invoerheffing gaat de VS en EU daartegen beschermen.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-12 21:43
Ik heb een dubbel issue. Naast dat de koersen enorm hard dalen, woon ik in Zweden en kun je voornamelijk beleggen in fondsen vanuit Zweedse kroon. Nu is de Zweedse kroon ook aan het stijgen tov euro en dollar, waardoor het dubbel zo hard geraakt wordt. Gelukkig heb ik het geld pas over 20 jaar nodig, maar het is wel interessant om alle korte termijnsgevolgen te zien.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-12 22:40

Duinkonijn

Huh?

Ik heb REITs afgestoten die in het groen stonden en het geld geinversteerd in eigen steen.

Het gedonder in de US maakt me toch wat onzeker :|

[ Voor 23% gewijzigd door Duinkonijn op 11-03-2025 09:54 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:18
Het kan natuurlijk ook niet eeuwig feest blijven he. Er bleef maar meer en meer groei ingeprijsd worden, waarvan het zeer onduidelijk is of dit realistisch was. Nvidia zit nu op USD 106, wat stevig is maar wel meer richting realistisch territorium gaat.

Meer interessant is hoe de USD t.o.v. de EUR zich gaat verhouden. De EUR zou nog weleens wat sterker kunnen worden en dat heeft natuurlijk ook invloed op de prijs van wereldindexfondsen.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:37

XanderDrake

Build the future!

Veel van de business-minded Republikeinen zijn vervangen door MAGA marionetten. Trump eist blinde loyaliteit. En zelfs dan nog maakt hij amper gebruik van 'zijn' Senaat en Parlement. Bij de mid-terms van 2022 verloren ook veel van Trumps kandidaten, maar voila hij zit er alsnog.
Stel dat de VS nu een recessie in gaat dan moeten zijn stemmers door een behoorlijk pijnlijke congitieve dissonantie correctie. Óf, wat ook waarschijnlijk is, ze luisteren liever naar de propaganda vermomt als Fox en Newsmax, geven vervolgens Biden de schuld, of de Deep State, of Canada, of whatever en er is niets geleerd. Over 4 jaar is de recessie waarschijnlijk wel afgelopen en begint het circus op nieuw. Als er al een circus is, want hij kan ook nog eens alleenheerser worden.

Ik ben zeer teleur gesteld in het gehele Amerikaanse systeem, en hou niet veel hoop voor de korte en middellange toekomst.
Silver lining: hún recessie zorgt waarschijnlijke bij ons voor dalende energie en grondstof prijzen, wat ons helpt met inflatie tegen te gaan. Plus, lage olie prijzen zijn zeer slecht voor Rusland. Mooie timing.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-12 16:08
Los van individuele aandelen. Wat is jullie visie aan de hand van de huidige globale ontwikkelingen waar er zich de groeimarkten bevinden?

Persoonlijk denk ik dat Europa altijd een slapende supermacht is geweest, die nu op een vrij brutale manier is wakker gemaakt door uiteraard Trump. Het realisme lijkt eindelijk ook te dagen bij de Europese leiders waardoor naar mijn visie potentieel grotere winsten te behalen zouden kunnen zijn op de middellange termijn dan tegenover de US.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Realisme in de EU? Eerder het tegenovergestelde!

We waren al goed bezig om onze industrie en economie de grond in te boren. Een green deal die voor exhorbitante energieprijzen zorgt en enorme reguldruk. En om onze economie te beschermen hebben we al meer protectionistische maatregelen, zoals invoertarieven, genomen dan de USA. En CBAM zorgt voor nog meer invoertarieven en verslechtering van de situatie.

Daar komt nog bovenop de plannen om de schuldenrem af te breken en EU bonds in te voeren. Dat zal tot nog meer inflatie leiden. En individuele landen willen zelf niet betalen cq. keuzes maken en wentelen alles af op de EU en ECB. De volgende eurocrisis is al in de maak.

Zonder het maken van harde keuzes, en dus bepaalde zaken niet doen, krijgen alleen maar meer ellende.

• empowerfreedom
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-10 20:21
Ik kom er even niet uit en heb een hulpvraag.
Tot hoe laat is WEBN nog aan te schaffen via IBKR?
Ik wilde bijstorten maar was helemaal het daglimiet vergeten op te hogen bij de bank.
Pas om 8 uur kan ik het overmaken naar IBKR. Zou dat nog op tijd zijn voor vandaag?

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
empowerfreedom schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:00:
Ik kom er even niet uit en heb een hulpvraag.
Tot hoe laat is WEBN nog aan te schaffen via IBKR?
Ik wilde bijstorten maar was helemaal het daglimiet vergeten op te hogen bij de bank.
Pas om 8 uur kan ik het overmaken naar IBKR. Zou dat nog op tijd zijn voor vandaag?
Je kunt toch ook gewoon alvast op margin kopen?

Verwijderd

Niet iedereen heeft een margin account?

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-12 21:14
LOL. Ligt het aan mij of is dat een foto van 20 jaar geleden ofzo? :P
phantom09 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:37:
[...]
... als je geschoren wordt moet je stil blijven zitten (anders wordt het een bloederige zootje).

Zo ook met beleggen, je kan nu in paniek verkopen. Kan goed gaan met ook een goede kans dat dit fout loopt.
+1 Riemen vast en vooral niet te vaak naar de koersen kijken.

[ Voor 33% gewijzigd door Charly op 11-03-2025 16:55 ]

• empowerfreedom
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-10 20:21
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:33:
Niet iedereen heeft een margin account?
Klopt ik heb inderdaad geen margin account.
Het gekke is, het lijkt alsof ik nog gewoon kan kopen (heb alleen geen saldo).
Alleen het is de ibis2 beurs, dat is xetra. En die zijn maar open tot half 6?
Ik snap er helemaal niks meer van zo

• Blazer Coke
Rubberen schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:03:
Los van individuele aandelen. Wat is jullie visie aan de hand van de huidige globale ontwikkelingen waar er zich de groeimarkten bevinden?
De MSCI World Small Cap is 10% gedaald dus die heb ik bijgekocht. Small Cap is doorgaans het minst negatief beinvloed door recessies qua aandelen. Imo zit er ook minder lucht in dan een aantal grote US bedrijven. Ik zie de VS en aandelenmarkt wel bijtrekken (al is dat pas over 5 of 10 jaar).

Mocht het nog een keer 10-15% dalen, koop,ik weer wat bij.
Persoonlijk denk ik dat Europa altijd een slapende supermacht is geweest, die nu op een vrij brutale manier is wakker gemaakt door uiteraard Trump. Het realisme lijkt eindelijk ook te dagen bij de Europese leiders waardoor naar mijn visie potentieel grotere winsten te behalen zouden kunnen zijn op de middellange termijn dan tegenover de US.
Ik vind de EU leiders juist weinig realistisch.
Met name in Noord-West Europa.

Noord-West Europa wil altijd het braafste jongetje van de klas zijn. Ik vind ze daarbij naïef en/of besluiteloos op het gebied van milieu, defensie, buitenlands beleid, interne politiek, vluchtelingen maar ook economie.
Zuid-Europa is arm en daar verwacht ik weinig van qua innovatie en economie.
Oost Europa heeft veel potentie imo, maar zijn erg klein qua economie en dreigen vooral opgeslokt te worden door Amerikaanse en Noord-West Europese multinationals.
Eurobonds wordt weer de volgende splijtzwam. Oost-Europa wil volgas bewapenen natuurlijk. Maar Zuid-Europa moet weer teren op lage rentes die moeten worden gefinancierd door Noord-West Europa. :/

UK en Zwitserland heb ik hogere verwachtingen van qua economie.

De interne onenigheden en verschillende wetgevingen per land in de EU is imo echt nadelig tov de VS, waar venture capitalism ervoor heeft gezorgd dat US market cap inmiddels bijna 50% is. Dat was 30-40% voor decennia. Delen van Europa vergrijzen enorm en dat zal ook wel terug te zien zijn. VS heeft minder vergrijzing.
Door het Amerikaanse politieke systeem worden politieke besluiten meestal snel doorgevoerd (for good or worse).
Recessies komen daar harder aan maar ze herstellen ook sneller dan in de EU.

• Blazer Coke
empowerfreedom schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:20:
[...]

Klopt ik heb inderdaad geen margin account.
Het gekke is, het lijkt alsof ik nog gewoon kan kopen (heb alleen geen saldo).
Alleen het is de ibis2 beurs, dat is xetra. En die zijn maar open tot half 6?
Ik snap er helemaal niks meer van zo
Heb je een account waarmee je op de pof kunt kopen/shorten (met je huidige portefeuille als onderpand)?

• phantom09
Bowen_HAFX schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:26:

Er waren al eerders signalen dat elon Musk geen fijne man is:

Elon Musk ontslaat 80% van Twitter (2024):
https://www.livemint.com/...eport-11718252374022.html

Twitter personeel slaapt op werk (2022):
https://www.parool.nl/wer...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Is Elon Musk a bad boss (2022)
https://www.latimes.com/b...-musk-toxic-boss-timeline

Elon Musk violates Labor laws:
https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

En dan te bedenken dat de stemmers van Trump hier o.a. mee akkoord gaan. Wat een lui.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Bij Tesla is fundamenteel de laatste (4-5) jaren niks veranderd, de FCF is de laaste tijd zelfs aan het dalen. Het aandeel is eigenlijk alleen door sentiment omhoog gegaan, op een gegeven moment wil je toch als aandeelhouder iets fundamenteels de goede kant uit zien gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Grouchy op 11-03-2025 20:55 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• phantom09
Grouchy schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:50:
Bij Tesla is fundamenteel de laatste (4-5) jaren niks veranderd, de FCF is de laaste tijd zelfs aan het dalen. Het aandeel is eigenlijk alleen door sentiment omhoog gegaan, op een gegeven moment wil je toch als aandeelhouder iets fundamenteels de goede kant uit zien gaan.
Niks fundamenteels veranderd?

Europese Tesla-verkopen met tot wel 63 procent onderuit! En niet door Musk (7-2-2025):

https://www.autovisie.nl/...deruit-en-niet-door-musk/

76% daling tesla verkoop Duitsland (6-3-2025)

https://www.businessinsid...zorgen-moeten-gaan-maken/

Tesla verkoopt 51% minder auto's in China:
https://www.shop4tesla.co...verkaufsrueckgang-februar

Hier antwoord van copilot voor verkoopcijfers van Tesla in 2024 voor 10 landen:
Hier zijn de verkoopcijfers van Tesla voor 10 landen in 2024:

Verenigde Staten: 232.400 voertuigen

China: 219.056 voertuigen

Australië: 18.433 voertuigen

Duitsland: 16.601 voertuigen

Verenigd Koninkrijk: 16.272 voertuigen

Frankrijk: 15.679 voertuigen

Canada: 14.950 voertuigen

België: 8.495 voertuigen

Nederland: 8.304 voertuigen

Noorwegen: 6.826 voertuigen

Grootste afnemers zijn dus de VS en China. En als het halveerd in China dan komt dan heel hard aan.
En ik vermoed dat ook de verkopen in de VS flink zullen zakken. Allemaal vanwege de uittingen van Elon.
Vraag ik mij of hoe het met Trump zal aflopen.

[ Voor 36% gewijzigd door phantom09 op 11-03-2025 21:11 ]

• Deveon
  • Niet online
Grouchy schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:50:
2024 liet geen groei zien ten opzichte van 2023. Cybertruck is financieel geen succes en zelfs Elon Musk zegt dat je niets in TSLA te zoeken hebt als je niet gelooft in autonomie in zowel rijden als Optimus. Het fundament is zeker veranderd..

@phantom09 Wat een moeite terwijl je ook gewoon naar YoY productie kan kijken. Gewoon via de investment relations en geen AI of journalisten met eigen kleur voor nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 11-03-2025 21:16 ]

• Blazer Coke
phantom09 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:05:
[...]

Niks fundamenteels veranderd?

Europese Tesla-verkopen met tot wel 63 procent onderuit! En niet door Musk (7-2-2025):

https://www.autovisie.nl/...deruit-en-niet-door-musk/

76% daling tesla verkoop Duitsland (6-3-2025)

https://www.businessinsid...zorgen-moeten-gaan-maken/

Tesla verkoopt 51% minder auto's in China:
https://www.shop4tesla.co...verkaufsrueckgang-februar

Hier antwoord van copilot voor verkoopcijfers van Tesla in 2024 voor 10 landen:
Hier zijn de verkoopcijfers van Tesla voor 10 landen in 2024:

Verenigde Staten: 232.400 voertuigen

China: 219.056 voertuigen

Australië: 18.433 voertuigen

Duitsland: 16.601 voertuigen

Verenigd Koninkrijk: 16.272 voertuigen

Frankrijk: 15.679 voertuigen

Canada: 14.950 voertuigen

België: 8.495 voertuigen

Nederland: 8.304 voertuigen

Noorwegen: 6.826 voertuigen

Grootste afnemers zijn dus de VS en China. En als het halveerd in China dan komt dan heel hard aan.
En ik vermoed dat ook de verkopen in de VS flink zullen zakken. Allemaal vanwege de uittingen van Elon.
Vraag ik mij of hoe het met Trump zal aflopen.
Tesla is toch ook wel een dure bak die door subsidies nog enigzins te betalen is/was.
Leuk als leasebak, voor de rijken en de rijkere milieu-geintereseerden.

Het is ook weer niet zo exclusief als Rolls Royce, Bentley, Ferrari, Porsche.
Maar te duur voor Jan Modaal.

Op een gegeven moment is die markt ook wel weer verzadigd.
Subsidies voor EV's worden minder.
Elon Musk is nu niet echt een uithangbord voor de milieu-bewuste (linkse) kiezer.
Economie in China is ook niet geweldig.

Wat houd je dan nog over?

Ik heb geen idee wat er daar in de pijplijn zit om Musk's groeiverwachting (tot 1000%) waar te maken of een p/e van 100.

• phantom09
Zal mij niks verbazen dat Trump al deze gekke dingen doet en zelf (indirect) tegendraads zit te beleggen en dikke winsten maakt.

• Blazer Coke
Ik ben benieuwd wat de Trump-Oekraine deal gaat doen met de beurzen.

Hopelijk komt er snel een einde aan die oorlog.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Iets specifieker dan, ik keek naar de wat algemenere getallen. Na de verkiezingen ging het flink omhoog. Tesla's revenue is zo ongeveer flat de afgelopen 2 jaar. (trailing) FCF de laatste 12 maanden is weer gezakt, q3 en q4 24 was zo'n 3.6xbn usd, de 2 kwartalen daarvoor nog veel lager, ruwweg vergelijkbaar met eind 2020-2021, en ja, de outlook momenteel is nu niet echt positief.

[ Voor 15% gewijzigd door Grouchy op 12-03-2025 06:01 ]

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-12 22:54
Ik zie dat er een nieuwe ETF uit is gericht op Europese defensie. Daar zochten nogal wat mensen naar.

https://www.wisdomtree.eu...fence-ucits-etf---eur-acc

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-12 19:32

Qwerty-273

Meukposter

Dat is dan de WisdomTree Europe Defence UCITS ETF (IE0002Y8CX98) die de WisdomTree Europe Defence UCITS Index volgt. (Haast een wij van WC-eend geval).

De index wordt als volgt beschreven:
The Index is designed to track the performance of European companies involved in the defence sector.

The Index was developed by WisdomTree, Inc. (“WT”). The selection of European companies within the Index is based on their revenue exposure to the defence sector. The Index further seeks to exclude companies that are involved in weapons banned by international law, such as cluster munitions, antipersonnel landmines, and biological and chemical weapons. Additionally, the Index seeks to exclude companies that violate certain commonly accepted international norms and standards, such as the UN’s Global Compact principles.

A minimum of 20 stocks that meet the revenue exposure criteria as well as additional requirements such as minimum market capitalization and liquidity, are selected for inclusion. The selected companies in the Index are weighted by free-float market capitalization adjusted by the Exposure Score, following the caps and criteria outlined in the Index methodology.

The Index is rebalanced on a semi-annual basis
Meer info over de index is terug te vinden in hun methodology document.

Daar staat onder andere dat er minimaal 10% van de omzet van het bedrijf uit defensie activiteiten/producten moet komen. Verder worden er caps toegepast op de momenten van herbalancering in het fonds. Je zal zelf moeten bepalen of die gekozen index methodiek past bij jouw keuze van bedrijven in deze sector.
Eligible companies need to be involved in the defence industry and derive at least 10% of their revenue from such business activities.

---

The Index is weighted by free-float market capitalization adjusted by the Exposure Score, subject to the capping and liquidity adjustment criteria described below.

Capping - at each rebalance, the maximum weight of any security with an Exposure Score equals to 3 is capped at 12.5%, and other securities are capped at 7.5%.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Blazer Coke schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:40:
[...]

Ik heb geen idee wat er daar in de pijplijn zit om Musk's groeiverwachting (tot 1000%) waar te maken of een p/e van 100.
Als je terug zoekt in dit topic op Tesla, kun je nog wel wat stellingen daar over vinden ;)

PSN

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:25
FicoF schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:03:
Ik zie dat er een nieuwe ETF uit is gericht op Europese defensie. Daar zochten nogal wat mensen naar.

Ah kijk nu wel Europa inderdaad.

Zou deze nog naar de beurs gaan?

https://www.omroepbrabant...ie-drones-uit-lucht-halen

:)

• Wozmro
  • Nu online
Ik zit zelf in brede indexfondsen dus rechtstreeks/onrechtstreeks ook een stuk in defensie en wapentuig. En ook via de belastingen die ik betaal.

Ik ben eigenlijk niet van plan om specifiek te gaan investeren in defensie/wapentuig. Geen aandelen, geen defensiebonds.

Wat moet gebeuren moet gebeuren qua militaire investeringen. Maar toch nog altijd liever niet.

• Blazer Coke
Ik vind het ook nogal morbide om in defensie te beleggen. Defensief of NL/EU gaat nog. Maar indirect verdien je toch geld aan het leed en de dood van andere mensen. ;(

Niet dat de rest van de wereld wel allemaal zo rooskleurig is. Maar ik investeer dan toch liever in andere zaken. Ook al mis ik een procentje rendement.

Ik had liever gezien dat defensie puur overheid is en geen vrije markt wat wordt verhandeld.

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:25
Dat was dan ook de achterliggende gedachte van alle voorgaande berichten hier.

• phantom09

je kan ook de Van Eck Defense ETF nemen:

https://www.vaneck.com/nl...ts/defense-etf/overzicht/

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

Nog niet te krijgen bij DeGiro helaas.

March of the Eagles

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:16
Blazer Coke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:33:
Ik vind het ook nogal morbide om in defensie te beleggen. Defensief of NL/EU gaat nog. Maar indirect verdien je toch geld aan het leed en de dood van andere mensen. ;(

Niet dat de rest van de wereld wel allemaal zo rooskleurig is. Maar ik investeer dan toch liever in andere zaken. Ook al mis ik een procentje rendement.

Ik had liever gezien dat defensie puur overheid is en geen vrije markt wat wordt verhandeld.
Defensie is niet alleen leed en dood uiteraard. Defensie is vooral veiligheid waarborgen door middel van afschrikking. Wat uiteindelijk leed en dood moet voorkomen. Veel van wat geproduceerd wordt, wordt niet gebruikt voordat het zijn levensduur heeft bereikt. Zie ook de oorlog in Oekraïne. Wapens die de VS heeft gestuurd, waren met name batches die vervangen moesten worden en dus vernietigd zouden worden. Maar ja, je kan niet uitsluiten dat ook zeer foute krijgsheren wapens indirect kopen van de wapenproducenten waar je aandelen in zitten.

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-12 14:58

• phantom09

• Deveon
  • Niet online
Blazer Coke schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:33:
Die luxe kunnen zich helemaal niet permitteren na jarenlang gekort te zijn. Fatsoenlijk trainen om paraat te staan en evenementen combineren is al een uitdaging.

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:35
Qwerty-273 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:35:
Dat is dan de WisdomTree Europe Defence UCITS ETF (IE0002Y8CX98) die de WisdomTree Europe Defence UCITS Index volgt. (Haast een wij van WC-eend geval).
Mag dat? Ik dacht dat de uitgever van de ETF, niet ook de index maker mag zijn.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:23
XWB schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:32:
[...]

Op de XET gewoon te koop hoor, bij degiro. Misschien ligt het aan je type account?
Gisteren op 40,50 verkocht na vorig jaar in te zijn gestapt.
Ik vind die ETF niet helemaal mee bewegen met het sentiment (wel lekker omhoog though).
Had ook wel weer wat cash nodig na flink in de tech te zitten, maar niet reden 1 :+ .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Verwijderd

alaintje schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:20:
[...]

Op de XET gewoon te koop hoor, bij degiro. Misschien ligt het aan je type account?
Gisteren op 40,50 verkocht na vorig jaar in te zijn gestapt.
Ik vind die ETF niet helemaal mee bewegen met het sentiment (wel lekker omhoog though).
Had ook wel weer wat cash nodig na flink in de tech te zitten, maar niet reden 1 :+ .
Zolang bestaat die etf nog helemaal niet.

• Blazer Coke
phantom09 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:52:
[...]

Kan alleen de titel lezen....
In het kort:
Hedgefunds hebben afgelopen vrijdag en maandag posities verkocht omdat de verwachte economische groei lager is door de invoertatieven, waardoor de beurs met 9% zakte. :P

Hedge funds are selling stocks at a pace not seen in years
Published Wed, Mar 12 2025•10:37 AM EDT
thumbnail
Yun Li
@YunLi626
Share

Hedge funds slashed their positions at the fastest pace in years as tariffs and signs of softer economic growth sent stocks on a rollercoaster ride. Professional money managers who make both long and short wagers cut back risk exposure by selling stocks and covering shorts in a dramatic fashion on Friday and Monday. Combined, the so-called “de-grossing” activity was the largest two-day move in four years, according to data from Goldman Sachs’ prime brokerage unit. Hedge funds were retreating at a time when the macroeconomic environment suddenly grew less sure. President Trump’s aggressive tariff charges on imports into the U.S. and sudden changes in policy stirred up volatility on Wall Street, stoking fears of dampened consumer spending, slower economic growth, weaker profits and even a recession. .SPX YTD mountain S & P 500 The S & P 500 has fallen about 9% from its recent peak, edging closer to a correction before Wednesday’s soft inflation report helped spark a small relief rally. Brad Gerstner, Altimeter Capital founder and CEO, said he has taken down his hedge fund’s net and gross exposure to the bottom decile of the firm’s normal risk exposure. “We have high economic uncertainty, high political uncertainty and high technological uncertainty. Only one thing can happen,” Gerstner said on CNBC’s ” Squawk Box .” “Discount rates have to go up. Risk premiums have to go up... So for us that was just a period to say, ‘Okay we’ll go to the sidelines to wait this out.’” Industrial stocks experienced the most de-grossing activity among hedge funds, with risk-off flows on Friday and Monday reaching a record high, according to Goldman’s data. Goldman’s chief U.S. equity strategist David Kostin on Wednesday l owered his year-end S & P 500 target to 6,200 from 6,500, the first of the major Wall Street banks tracked in the CNBC Pro Market Strategist Survey to lower its forecast for 2025.

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-12 14:58
de laatste keer dit tempo was blijkbaar 2020-2021 vanwege covid

• Blazer Coke
Vinny1 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:46:
[...]

Defensie is niet alleen leed en dood uiteraard. Defensie is vooral veiligheid waarborgen door middel van afschrikking. Wat uiteindelijk leed en dood moet voorkomen. Veel van wat geproduceerd wordt, wordt niet gebruikt voordat het zijn levensduur heeft bereikt. Zie ook de oorlog in Oekraïne. Wapens die de VS heeft gestuurd, waren met name batches die vervangen moesten worden en dus vernietigd zouden worden. Maar ja, je kan niet uitsluiten dat ook zeer foute krijgsheren wapens indirect kopen van de wapenproducenten waar je aandelen in zitten.
Uiteraard zijn wapens en defensie het enige wat ervoor zorgt dat bullebakken je niet aanvallen. Maar die wapens worden toch ook echt actief ingezet. Ook door NL en andere (NAVO-)bondgenoten.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind vrijwel elk land in Europa/EU naïef als het aankomt op defensie (Polen, Frankrijk, Turkije en wellicht UK uitgezonderd). De rest vond het wel best en liep de kantjes er vanaf. Wat dat betreft heeft Trump gewoon gelijk.

De meeste etf's weren gelukkig al discutabele wapenfabrikanten. Maar ik had toch liever gezien dat het staatsbedrijven waren ipv commerciële bedrijven op de beurs. Hetzelfde geldt voor mij voor gevangenissen in de VS bijvoorbeeld of bedrijven met kinderarbeid/slavernij-praktijken (voor onze begrippen dan); ik persoonlijk beleg daar liever niet in (alhoewel ik niet actief mijn etf's heb gecheckt).

• alaintje
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Zolang bestaat die etf nog helemaal niet.
Oeps, ik had het verkeerd gelezen. Dacht dat het over die Van Eck ging :x .

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-12 20:05
Ik kwam dit artikel onlangs ook nog tegen:
https://www.deepvalueinsights.com/p/the-everything-bubble
Ik ben er nog niet helemaal uit of het paniekzaaierij is of reclame voor value stocks, maar het verklaart wel de grote hoeveelheid geld dat naar de beurzen gevloeid is en waar de USA inflatie vandaan komt. Ik denk dat Trump ook wel eens de external shock kan zijn waar het artikel van spreekt en dan kan het kaartenhuisje ook wel in elkaar storten.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-11 21:07
Ik heb geen idee of dit al voorbij is gekomen (teveel berichten) maar zijn er hier ook beleggers die hebben belegd in het ASN groenprojectenfonds? Dit fonds is onlangs omgezet in een energie fonds en is geen groene belegging meer. Hoe de omzetting gegaan is (extra kosten voor aandeelhouders) is naar mijn mening niet zo netjes. Zijn er meer mensen die hierover ontevreden zijn? (stuur mij anders een berichtje indien je het niet hier wilt melden).

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:52
Justie schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:33:
Ik heb geen idee of dit al voorbij is gekomen (teveel berichten) maar zijn er hier ook beleggers die hebben belegd in het ASN groenprojectenfonds? Dit fonds is onlangs omgezet in een energie fonds en is geen groene belegging meer. Hoe de omzetting gegaan is (extra kosten voor aandeelhouders) is naar mijn mening niet zo netjes. Zijn er meer mensen die hierover ontevreden zijn? (stuur mij anders een berichtje indien je het niet hier wilt melden).
Ja, daar baalde ik ook enorm van.
Ze laten maar 2 weken vooraf weten over de omzetting en het blijkt uit de info dat de kosten voor de omzetting al gedurende een jaar of zo werden verrekend in de koers. Heb een privé berichtje gestuurd.

• Justie
Coffeeroam schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:59:
[...]

Ja, daar baalde ik ook enorm van.
Ze laten maar 2 weken vooraf weten over de omzetting en het blijkt uit de info dat de kosten voor de omzetting al gedurende een jaar of zo werden verrekend in de koers. Heb een privé berichtje gestuurd.
Fijn om je reactie te horen. Ik heb precies hetzelfde en heb al een klacht bij ASN ingediend. Ik krijg een "nikszeggend" antwoord terug. Aandeelhouders hebben van tevoren geen enkele informatie gekregen over de omzetting en worden geconfronteerd met extra kosten.

• Charly
Malantur schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 01:10:
Ik ben er nog niet helemaal uit of het paniekzaaierij is of reclame voor value stocks, maar het verklaart wel de grote hoeveelheid geld dat naar de beurzen gevloeid is en waar de USA inflatie vandaan komt. Ik denk dat Trump ook wel eens de external shock kan zijn waar het artikel van spreekt en dan kan het kaartenhuisje ook wel in elkaar storten.
Tja, op zich staat hier niets nieuws toch? Dat verhaal over ongelijkheid is ook een beetje de thesis van Gary Stevenson en iemand als Michael Burry roept ook al tijden dat alles naar de kl*te gaat. De vraag is wat doe je er mee.

Onderstaand is natuurlijk een open deur van van de bovenste plank.

The answer isn’t chasing overhyped trends. It’s looking where no one else is. Finding what’s cheap, undervalued, overlooked, and underowned.

Waarbij overigens lang niet gezegd is dat die ondergewaardeerde "pareltjes" niet net zo hard kapot gaan als de rest van de markt instort. (Of omdat hun toeleveranciers omvallen, afzetmarkt instort, ze geen leningen meer kunnen krijgen, Trump besluit dat ze kapot moeten, verzin het maar.)

En als afsluiter volgt de haast onvermijdelijke "wij van WC eend"

As I mentioned earlier, I don’t usually focus on macroeconomic trends like this. My real focus is on finding deep-value opportunities—stocks that the market is mispricing.

If you want to be notified when I cover a new undervalued stock, feel free to subscribe to Deep Value Insights.

Dus ik zie dit vooral als clickbait / reclame voor de dude zn mailinglist. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ie geen gelijk kan hebben. O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Charly op 13-03-2025 12:33 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:13
Mijn "read" is dat de markt nog steeds grotendeels "bullish" is, iedereen wil weer lekker door in het groen, alleen de onzekerheid die Trump genereert maakt dat veel mensen ff pas op de plaats maken, en een aantal aan Trump gelieerde stocks wat gecorrigeerd worden. Nu wacht iedereen met smart op positief nieuws, op wat eenduidigheid en minder chaos, en zo snel dat gebeurt (bv een wapenstilstand of een of andere "deal") trekt het weer razendsnel aan.

Maargoed, ik heb ook geen glazen bol, en met Trump blijft het afwachten of ie bijgestuurd kan worden. Als het teveel pijn begint te doen zal er ongetwijfeld wat op hem ingepraat worden.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-12 21:07

Jebus4life

BE User

Ik ben akkoord dat de met ogen open richting een 2008 op steroïden wandelen. De vraag is of dat dit jaar is, of dat we nog een decennium (of 2) wachten

Om die timing min of meer te kunnen inschatten moet je heel diep in analyses zitten, en dan nog is het waanzinnig moeilijk. Denk aan Burry, die wordt vaak (geheel terecht) de hemel ingeprezen voor zijn visie over 2008. Maar er wordt aan voorbijgegaan dat hij jarenlang eerder beginnen schorten is en maandelijks miljoenen verloren heeft aan zijn "gok". Als de crisis nog een jaartje later gekomen was is het nog maar de vraag of hij zolang zo solvabel gebleven was en spraken we misschien niet over hem.

Enige dat je kan doen is uitstappen, geloven dat het deze keer "anders" wordt en niets zal gebeuren of investeren in bedrijven die de crisis min of meer goed zouden kunnen doorkomen.

Wie denkt dat de volgende crash het einde van het huidige systeem is kan je beter alles verkopen en eten en wapens inslaan lijkt me. Misschien nog wat bitcoin (maar dan moet je wel hopen dat het internet het einde van de kapitalisme overleeft ^^) of goud (dat je niet durft uitgeven, want je riskeert dat ze je vermoorden voor 100 ofzo gram goud...)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Jebus4life schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:56:
[...]

Ik ben akkoord dat de met ogen open richting een 2008 op steroïden wandelen. De vraag is of dat dit jaar is, of dat we nog een decennium (of 2) wachten

...

Enige dat je kan doen is uitstappen, geloven dat het deze keer "anders" wordt en niets zal gebeuren of investeren in bedrijven die de crisis min of meer goed zouden kunnen doorkomen.
Een andere optie is wat cash achter de hand houden om tijdens een crash veel goedkope aandelen te kopen. Want je mag er van uitgaan dat de economie herstelt en dat bedrijven het dan beter gaan doen.

March of the Eagles

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-12 21:07

Jebus4life

BE User

XWB schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:03:
[...]

Een andere optie is wat cash achter de hand houden om tijdens een crash veel goedkope aandelen te kopen. Want je mag er van uitgaan dat de economie herstelt en dat bedrijven het dan beter gaan doen.
Correct. Ik vergeet soms dat niet iedereen dat doet :+

(Ik heb zelf ook nog een zeer gezonde dosis cash achter de hand overigens. Afgelopen jaar een flinke portie van de hypotheek afgelost ipv te investeren, puur cijfermatig was dat dom, maar gevoelsmatig gewoon erg lekker de maandlasten gevoelig te verlagen. Dat bedrag zijn we nu dus terug aan het opbouwen).

Maar hoe de economie uit een 2008 2.0 komt is maar de vraag.

Hoe ik het begrijp (maar spreek me gerust tegen) is QE eigenlijk nooit gestopt post financiële crisis. Er zit zoveel meer geld in het systeem dan een kleine 20 jaar geleden. Lijkt erop dat ze in Europa ook nog wat gaan bijschakelen rond defensie en bescherming van critici industrieën.

Als het dus (volledig) foutloopt is de vraag: welke wapens heeft de overheid dan nog om bij te sturen? Nog 10 keer meer geld gaan drukken dan vandaag?

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:33
olafmol schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:12:
Mijn "read" is dat de markt nog steeds grotendeels "bullish" is, iedereen wil weer lekker door in het groen, alleen de onzekerheid die Trump genereert maakt dat veel mensen ff pas op de plaats maken, en een aantal aan Trump gelieerde stocks wat gecorrigeerd worden. Nu wacht iedereen met smart op positief nieuws, op wat eenduidigheid en minder chaos, en zo snel dat gebeurt (bv een wapenstilstand of een of andere "deal") trekt het weer razendsnel aan.

Maargoed, ik heb ook geen glazen bol, en met Trump blijft het afwachten of ie bijgestuurd kan worden. Als het teveel pijn begint te doen zal er ongetwijfeld wat op hem ingepraat worden.
Je kan er niet omheen dat een handelsoorlog niet goed is voor de winstcijfers en de inflatie opjaagt. Vanwaar dat optimisme?

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:42
aljooge schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:08:
[...]

Je kan er niet omheen dat een handelsoorlog niet goed is voor de winstcijfers en de inflatie opjaagt. Vanwaar dat optimisme?
Waarschijnlijk omdat hij vermoedt dat de handelsoorlog geen stand gaat houden. Normale politiek gaat over lange termijn en doordachte beslissingen, Trump bedenkt 's ochtends een tarief van 100% op sinaasappelsap en kan het in de middag weer terugdraaien omdat hij zo'n lekker glaasje jus heeft gehad tijdens de lunch.

• aljooge
Marrtijn schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:31:
[...]

Waarschijnlijk omdat hij vermoedt dat de handelsoorlog geen stand gaat houden. Normale politiek gaat over lange termijn en doordachte beslissingen, Trump bedenkt 's ochtends een tarief van 100% op sinaasappelsap en kan het in de middag weer terugdraaien omdat hij zo'n lekker glaasje jus heeft gehad tijdens de lunch.
Onvoorspelbaarheid is ook heel slecht voor de economie. Bedrijven willen weten waar ze aan toe zijn en daar op anticiperen. Stel je hebt een fabriek en je hebt daarvoor echt iets uit de EU nodig om het te maken. De importtarieven zijn zojuist met een decreet maar 20% gegaan. Moet je dan veel voorraad inkopen omdat de tarieven misschien nog verder omhoog gaat, of juist op het laatste moment in de hoop dat deze maatregel wordt opgeschort?

• Justie
Onzekerheid/onvoorspelbaarheid is nog slechter voor de markt dan slecht nieuws. Het eerste is lastig in te prijzen. Hoe gaat de Amerikaanse economie zich houden als steeds meer canadezen en nu ook Europa Amerikaanse producten gaat mijden, op zoek gaat naar lokale of Europese producten. Ik zie goud en zilver nog wel hoger gaan (misschien na een kleine correctie).

• Wozmro
  • Nu online
Daarom dat je in de eerste plaats moet denken in risico's. Op termijn komt het geld dan er wel vanzelf achteraan.

Ook deze periode is op een dag weer voorbij.

Mijn persoonlijke inschatting is dat we momenteel in een woelige geopolitieke periode zitten wegens de neerwaartse trend van de fossiele industrie.
Eens iedereen door heeft dat het fossiele tijdperk er onvermijdelijk op zit kunnen we weer aan een nieuw hoofdstuk beginnen.

• phantom09
[...]

Op margin kopen kan ook.

• phantom09
Jebus4life schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:40:
[...]

Correct. Ik vergeet soms dat niet iedereen dat doet :+

(Ik heb zelf ook nog een zeer gezonde dosis cash achter de hand overigens. Afgelopen jaar een flinke portie van de hypotheek afgelost ipv te investeren, puur cijfermatig was dat dom, maar gevoelsmatig gewoon erg lekker de maandlasten gevoelig te verlagen. Dat bedrag zijn we nu dus terug aan het opbouwen).

Maar hoe de economie uit een 2008 2.0 komt is maar de vraag.

Hoe ik het begrijp (maar spreek me gerust tegen) is QE eigenlijk nooit gestopt post financiële crisis. Er zit zoveel meer geld in het systeem dan een kleine 20 jaar geleden. Lijkt erop dat ze in Europa ook nog wat gaan bijschakelen rond defensie en bescherming van critici industrieën.

Als het dus (volledig) foutloopt is de vraag: welke wapens heeft de overheid dan nog om bij te sturen? Nog 10 keer meer geld gaan drukken dan vandaag?
Dan komt de opvolger van Dragi niet met een bazooka, maar een nuke. 8)

• Blazer Coke
Niks nieuws.

De afschaffing van de goudstandaard had al zijn nadelen. Maar sinds QE is geld gewoon niets meer waard.

Alles wat geld-gerelateerd (sparen/deposito's/staats-obligaties) is vrijwel waardeloos. Het houdt de inflatie niet meer bij. Aandelen, vastgoed, commodities echter wel en daarom denk ik dat de 10% nu gewoon een (Trump) dipje is en de bullmarket nu weer/nog doorgaat.

• Blazer Coke
[...]

Time in the market beats timing the market.

De vraag is; Wanneer koop je bij? 10% daling? 20% daling? 30% daling? Als je 5 jaar bull market mist, ben je met die cash waarschijnlijk nog steeds duurder uit dan meteen instappen.

En bij een 50% of 80%daling is het maar de vraag of er een bankrun komt of bevriezing van de markt of beslag.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Wozmro schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:10:

Mijn persoonlijke inschatting is dat we momenteel in een woelige geopolitieke periode zitten wegens de neerwaartse trend van de fossiele industrie.
Eens iedereen door heeft dat het fossiele tijdperk er onvermijdelijk op zit kunnen we weer aan een nieuw hoofdstuk beginnen.
Ik moet het nog maar zien. De verkoop van zonnepanelen aan particulieren is ingestort, warmtepompen zijn negatief in het nieuws, de subsidie voor elektrische auto's is stopgezet, het verbod op verbrandingsmotors in nieuwe auto's wordt verder uitgesneld, Nederland laat de klimaatdoelstellingen voor 2030 los en Airbus schuift waterstofvliegtuigen op de lange baan. Overal wordt (met succes) tegengas gegeven. De laatste stuiptrekkingen van de fossiele industrie of gaat elektrisch vervoer het toch niet halen?

March of the Eagles

• Wozmro
  • Nu online
Ik denk dat 'the other side' van deze periode er een zal zijn waarin fossiel zoals we het nu kennen een niche zal zijn.

De handelsvolumes globaal van de fossiele industrie zijn enorm en handelsvolumes streven naar evenwicht in 2 richtingen, wij kopen fossiel en leveren daar iets anders voor in de plaats. Dat is nu allemaal bezig met schuiven. De handelsvolumes globaal zullen dalen omdat de volumes voor grondstoffen voor bijvoorbeeld batterijen nooit zo groot zullen worden als deze voor fossiel.
We hebben daar grotendeels een blinde vlek voor omdat we in ons eigen leven nooit anders gekend hebben.

Fossiel is al jaren geen exponentiële groei meer, zelfs lineair daalt de groei. Kapitalisme is enkel geïnteresseerd in exponentiële groei. :)

De huidige periode is krampachtig/paniekerige vasthouden aan iets wat op zijn einde loopt.

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-12 09:33
Murphy78 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:27:
Even mijn oneindige wijsheid van december 2022 citeren:
Murphy78 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"

[...]

Intussen is TSLA zo’n 250% gestegen; ik heb de plank gigantisch misgeslagen. Noem het overgewaardeerd, maar het is wat het is. Als je een aandeel - of de markt - wil timen is het niet genoeg om correct zijn. Je moet tweemaal correct zijn. Uiteraard zijn de meeste niet bezig met timen, dat is een vies woord. Het gaat om gewogen beslissingen op basis van bedrijfseconomische resultaten, marktverwachtingen, macro-economische ontwikkelingen, en soms portfolio-herbalancering. Dure woorden ten spijt, vaak komt het alsnog neer op het aandeel timen.

Wat zou momenteel een realistische prijs van TSLA zijn? Een hoop factoren zijn subjectief. Ik trap dit stuk af met het meetbare: de omzet in de automarkt.

Omzet
In 2021 werd er gezegd dat 50% CAGR t/m 2030 met 30% marge realistisch was. Dat zijn zo'n 20M autos per jaar. Ofschoon dat geloof van meet af aan al enige toewijding vereiste, werd al in 2023 duidelijk dat de 50% CAGR niet was gehaald. De helende narratief was dat 50% niet elk jaar hoeft; het hoeft slechts te middelen naar 50%. Nu de auto-omzet over 2024 zelfs gekrompen is wordt over de 50% groei geen woord meer gerept; alle focus is verschoven naar Trump, FSD en Optimus.

Wat zijn die factoren waard? Ik zal eerst prijsagnostische ( (c) Writser) overwegingen uiteenzetten, daarna zal ik e.e.a. rekenkundig onderbouwen.

Trump
De markt vindt het aandeel ~60%~50% meer waard sinds Trump herkozen is. De corruptievoordelen zijn duidelijk, maar er zijn behoorlijk wat risico’s en nuances. In hoeverre is regulering de bottleneck voor het realizeren van FSD? Wat subsidies betreft: bij het Biden-kabinet was er reeds een subsidie van gemiddeld $6k per verkochte Tesla. Het lijkt waarschijnlijk dat dit geschrapt wordt. Verder kan de Musk-Trump-alliantie snel verzwakken of zelfs wegvallen tussen hun twee grote ego’s. Tot slot kan Trump een handelsoorlog beginnen, met als mogelijke gevolgen: vergeldende importtarieven uit andere landen (drukt Tesla’s marges), een recessie (drukt de omzet), en kritische grondstoffen kunnen als onderhandeling worden gebruikt (drukt de productie). Wel denk ik dat Musk nu meer overheidscontracten voor raketontwikkeling richting Mars kan binnenhalen, maar dat komt op conto van SpaceX.

FSD
Tesla is al sinds ~2019 de enige autofabrikant die serieuze omzet draait op basis van autonoom rijden, via de $10k FSD-optie. Wanneer verwacht je dat FSD echt werkt, en het grote geld gaat opleveren? Wat zijn de barrieres?

Acceptatie: mogelijk accepteren mensen robotgedreven auto-ongelukken niet goed, zelfs wanneer die minder frequent zijn dan het menselijke equivalent.

Aansprakelijkheid: zolang het ze een level 2 systeem leveren ligt die volledig bij de bestuurder, maar bij level 4/5 – wat Musk ambieërt – zal deze bij het bedrijf komen te liggen.

Haalbaarheid: Wat als FSD fundamenteel niet mogelijk is zonder LiDAR, radar, en/of mapping? Heeft Tesla z'n eigen graf gegraven door deze technologieën koppig te weigeren? Concurrenten met die technologieën zijn reeds verder gevorderd: Mercedes en BMW hebben op bepaalde gebieden gecertificeerd level 3 tot 95 km/h en 60km/h, respectievelijk. Waymo verkoopt momenteel al 150.000 autonome ritten per week.

Je kan echter ook redeneren dat dit juist Tesla’s sterkte is: als ze FSD realizeren zonder LiDAR dan kunnen ze als enige met lage productiekosten FSD uitrollen. Ze hebben dan een uniek concurrentievoordeel dat mogelijk niet zomaar ingehaald wordt.

Robotaxi
Wat zullen de robotaxi-marges zijn? Welk deel gaat verloren aan aansprakelijkheidskosten, bergingskosten voor vastgelopen voertuigen (een vuile camera kan genoeg zijn), remote operators die eventueel moeten ingrijpen, opslag- en schoonmaakdepots, en andere kosten?

offtopic:
Er zijn mensen van mening dat autobezit en files iets van het verleden wordt. Ik zie dat anders. Ik dat de meerderheid van de mensen op de bonnefooi wil kunnen vertrekken in hun eigen auto. Sommige zullen hun auto part-time als robotaxi inzetten, maar een groot deel zal niet in de scheten en afval van willekeurige anderen willen zitten.

Files: de transportbehoefte zal altijd pieken van 7 tot 8 uur ‘s ochtends en van 5 tot 6 uur ‘s avonds. Deze files zullen blijven. Robotaxi’s zullen, net als mensen, meer afstand houden bij regen, sneeuw, mist, etc. De invloed van kleinere volgafstand op filevorming is zeer klein t.o.v. de invloed van de autodichtheid, speel er maar eens mee in een simulator.

Mogelijk wordt het juist erger nog: als men geen eigen auto meer heeft zullen miljoenen auto’s eerst, na opgeladen te zijn, van depot naar het huis van de klant rijden, dan naar kinderopvang en werk, om hetzelfde dubbele in de middag te herhalen. Het aantal kilometers dat een auto aflegt per vervoerde persoon neemt juist toe, en daarmee mogelijk ook de drukte op de weg. Theoretisch kan tijdens de ophaalrit van depot naar huis deels iemand vervoerd worden, maar realistisch gezien is de vervoersvraag die op de route ligt buiten de spits dermate klein dat dit slechts een fractie van de ritten zal zijn.

Op het eerste gezicht zou je zeggen dat bij robotaxi’s het totaal aantal benodigde auto’s afneemt, omdat ze efficienter kunnen worden ingezet. De gemiddelde auto staat tenslotte 95% van de tijd stil. Het probleem is echter dat het aantal benodigde auto’s puur wordt bepaald wordt door de behoefte tijdens de spits. Alle capaciteit buiten de spits is nutteloos, net als de twee extra banen op een snelwegen ‘s middags en ‘s nachts. Dit is voor Tesla uiteraard positief, want een afname in benodigde auto’s zou de omzet reduceren.

Licensering
FSD licenseren aan andere fabrikanten kan lucratief zijn, maar men lijkt ervanuit te gaan dat het systeem “plug and play” is. Ik denk dat wordt onderschat hoe lastig zo’n systeem overdraagbaar is op andere auto’s. Deze zouden met dezelfde cameras op dezelfde plekken moeten worden uitgerust (significante gevolgen voor het ontwerp en productie), en ingeleerd moeten worden op de eigenschappen van de nieuwe auto:dimensies, rijgedrag, etc. Voor de eerste 99% zal dit wellicht snel gaan, maar de laatste vier negens zal een uitdaging zijn. Ter illustratie: het heeft behoorlijk wat tijd gekost voordat de huidige vorm van supervised FSD op de Cybertruck werkte, ondanks dat dit vanaf het begin in het ontwerp zat.

Tevens is er natuurlijk de vraag: wil je FSD wel licenseren als je de eerste bent?

Optimus
De huidige robots zijn ontworpen voor specifieke taken en voeren die taken heel goed uit, dus het is moeilijk om die te vervangen door een robot voor algemene doeleinden. Bedrijven als Unitree (YouTube: Unitree B2-W Talent Awakening! 🥳) en Boston Dynamics (YouTube: Boston Dynamics' amazing robots Atlas and Handle) zijn jaren verder gevorderd, maar hun omzet is niet meer dan een paar honderd miljoen per jaar. Tesla’s AI wordt hier gezien als het USP van Optimus. Mogelijk wordt dat het geval, maar het enige dat Tesla tot nu toe heeft gedemonstreerd zijn grotendeels voorgeprogrammeerde bewegingen, en remote operation. Daarnaast heeft Deepseek aangetoond hoe kwetsbaar een AI-voorsprong is. Het idee van een "Tesla AI Moat" staat op losse schroeven, in tegenstelling tot b.v. ASML's EUV-technologie die niet zomaar kan worden ingehaald.

Waarom is de menselijke vorm uberhaupt gewenst? Een specifieke taak zo snel mogelijk uitvoeren wordt al lang en breed gedaan via diverse robotarmen en andere statische oplossingen. Mobiel zijn is doorgaans geen vereiste, en als dat wel zo is dan is tweebenige locomotie bijna altijd minder efficient dan het gebruik van wielen. Het leren van specifieke taken waarbij je mobiel moet zijn vergt tijd en training. Stel dat je Optimus perfect hebt geleerd dozen te sorteren en stapelen, denk je dat de robot dan zo snel is als b.v. deze robot van BD die er specifiek voor gemaakt is? Mogelijk krijgt Optimus een workaround waarbij hij kan switchen naar zuignappen i.p.v. handen. En opklikbare rolschaatsen? :) Maar dan kom je terug bij de vraag: waarom dan uberhaupt nog de menselijke vorm? Kun je dan niet beter van meet af aan gaan voor een vorm die nog veel efficienter is voor de taak? Ik denk dat het optimale ontwerp veelal weer terug itereert naar specifieke robots die nu al gebruiken.

Deze video van concurrent Figure illustreert mijn punt. Vanuit technologisch standpunt is het erg mooi, maar met wielen, of met simpleweg een statische robotarm heb je een veel goedkopere en snellere oplossing. De meerwaarde van de menselijke vorm is veelzijdigheid, maar productiemedewerkers zijn behoorlijk beperkt in hun takenpakket. Het gaat bijna altijd om een specifieke set van repetitieve taken. Bij een humanoid robot krijg ik heel erg het idee van jack of all trades, master at none.

De enige manier waarop de menselijke vorm meerwaarde heeft is als je onze motoriek en intelligentie eraan toevoegt. Ik denk dat daarvoor meerdere doorbraken in AI nodig zijn, en jaren, zo niet decennia aan ontwikkeling. Iets dat voor ons triviaal is – een beker oppakken – vereist heel veel coordinatie. Onbewust maak je een inschatting van wat erin zit, hoeveel de beker weegt, hoe hij reageert op het draaien van je pols (impulsmoment), welke ruimte je ledematen innemen tijdens de bewegingen, welke objecten daarbij mogelijk in de weg zitten of gaan zitten, etc.

Zolang er geen nieuwe doorbraak in AI komt denk ik dat de meerwaarde voor de industriële markt beperkt is. Militair zullen er toepassingen zijn, maar ik denk niet dat het de biljoenenmarkt is waarover gesproken wordt.

Thuisgebruik
Waar de menselijke robotvorm zich beter voor leunt is thuisgebruik. In de jaren 80 zagen ze dat zo voor zich. Van Optimus zal er ongetwijfeld afzet zijn voor thuisgebruik, maar ook hier heb ik mijn vraagtekens. Allereerst: hoeveel mensen kunnen zich zo'n robot veroorloven? Musk had het over een prijs 20-30k$. Als je daarop de "zijn schatting wordt altijd 50% duurder"-factor toepast (wie herinnert zich nog de 40k$ Cybertruck) dan heb je het over de prijs van een gloednieuwe Audi A4. Hoeveel gezinnen kunnen dat zich verloorloven om "erbij" te hebben, zodat ze niet zelf de vaatwasser hoeven uit te ruimen, of de was te doen?

Naast kosten zijn er de praktische nadelen waar weinigen bij stil lijken staan. We hebben een romantisch beeld omdat films alleen de voordelen laten zien. Heb je weleens zonder een steekkarretje een wasmachine verplaatst? Als Optimus ergens vast zit, uitglijdt, de software vastloopt, de batterij ineens van 15% naar 0% gaat, een van de vele servomotoren of actuatoren dienst weigert, een camera uitvalt of bevlekt is, of er iets anders mis gaat, dan zit je met 75kg aan puntig dood staal ergens in je huis. Ga je dat even verplaatsen, met het risico dat ie ineens weer beweegt? Je zult elke keer specialistische monteurs (meervoud, want één techpersoon kan hem niet dragen) moeten laten langskomen. Kassa.

Terug naar die wasmachine: wat als je hem van de trap afgooit? Of door de keuken weet te smijten? Elke keer als de robot valt hebt je zo 5.000 Euro aan schade te pakken. Nog los van het brandgevaar als de batterij tijdens een val onopgemerkt beschadigd raakt.

Of nog erger: wat als de robot op je hond of baby valt? Wat als je 8-jarige zoontje met zijn vriendjes enthousiast omheen rent, of dingen gooit, en de robot op hem valt? Wordt ie uitgerust met zeven-punts airbags? Wat er mis kan gaan met kokend water, hete koffie, messen, en pistolen (de VS heeft meer vuurwapens dan inwoners) kun je je zelf wel voorstellen.

Hij moet dus meer dan 99,999% van de tijd foutloos werken en begrijpen wat een gevaarlijke situatie kan opleveren. Je zult er een verzekering voor willen of moeten afsluiten, net als voor auto’s.

Tussen deze risico’s, monteurkosten, jaarlijks onderhoud, verzekering, en aanschafprijs kun je een minimumloonwerk(st)er voor behoorlijk wat uur inhuren om hetzelfde sneller, socialer en veiliger te doen (zolang je ze maar niet de honden laat opeten, wat schijnt te gebeuren!)

Deze nadelen moeten op een of andere manier teniet worden gedaan. De enige manier waarop ik denk dat Optimus significant geld oplevert t.o.v. hun huidige $100B autoverkoop is als Tesla met hun hype de markt ervoor weet te creeëren.

Productontwikkelingssnelheid
Ik denk dat er nog een paar hype cycles nodig zijn voordat het echt een vaart neemt. De senioren onder ons herinneren zich nog de hype rondom 3D-brillen in de jaren 90. Dat werd een flop; de technologie was nieuw, maar nog niet goed genoeg. Rond 2015 kwam een nieuwe cyclus tot leven, nu met betere specs. Het product is inmiddels goed, maar de massa-adoptie waarop Zuckerberg miljarden heeft ingezet bleef uit. Al met al heeft het ~25 jaar geduurd tot de markt volwassen genoeg is geworden voor een miljard aan omzet.

Elektrische auto’s, dan. Ze waren er uiteraard al sinds eind 19e eeuw. Van moderne EV’s kwamen de eerste prototypes in de jaren 90, de eerste serieuze commerciële versie sindsdien kwam in de vorm van de Tesla Roadster in 2008 op de markt. De eerste serieuze productafzet begon in 2012 met de Model S. Het heeft vervolgens echter nog tot 2018 geduurd voordat échte massaproductie op gang kwam, en er meer dan een miljoen EV’s verkocht waren. Het heeft echter, zelfs met subsidies, tot 2020 geduurd voordat de eerste winst werd gedraaid. Dat kwam natuurlijk deels door agressieve groei ten koste van winst, maar dat zal bij Optimus niet anders zijn.

Desktopcomputers: Bill Gates wilde sinds midden jaren 80 een desktop in elk huishouden, en rond het begin van dit millenium was dat gelukt: zo’n 20 jaar later. Voor mobiele telefoons heeft het tien jaar geduurd voor we van "koelkast" naar "mobieltje" gingen. De evolutie van mobiel naar smartphone heeft vervolgens nog eens zo’n tien jaar geduurd. Bij elkaar duurde het 20 jaar.

Voor Optimus is de vraag derhalve: wanneer kan er serieus geld aan verdiend worden? Wanneer zal dit groter zijn dan de winst uit automotive? Als we optimustisch aannemen dat de robot vandaag een uniek, zeer breed gewild en volwassen product is zoals de Model S in 2012, zelfs dan is massa-adoptie nog minstens vijf jaar verwijderd, en winst nog een paar jaar daarna. Maar momenteel zitten we nog niet eens op 2008 Roadster (eerste commerciële versie voor early adopters) niveau. Als je de status van concurrenten meetelt misschien wel. Daarnaast zal de winst uit Tesla’s automotive tak niet stil staan, dus de verwachting dat Optimus binnen vijf of zelfs tien jaar iets vergelijkbaars oplevert vind ik niet heel realistisch.

Dan heb ik het nog niet eens over de huidige deglobalisatietrend. Het grootste productieland is China, gaan die al hun fabrieken willen uitrusten met een VS-gebaseerde robot? Gaat dat lukken met tegen die tijd ongetwijfeld enorme wederzijdse importtarieven?

Technologie
De verwachting van velen is dat het gebrek aan robotintelligentie via LLMs en FSD-tech ingevuld kan worden. Over die eerste twijfel ik niet. De tweede is een grote onbekende. Los van dat FSD een onbekende leverdatum heeft, is er een groot verschil tussen verkeersgedrag voorspellen op basis van miljarden kilometers in een wereld met duidelijke regels versus fabriekswerk en huisarbeid uitvoeren. De vooruitgang in autonome besturing van auto’s is veelbelovend, maar ik herinner mij nog goed in 2015 dat “je over drie jaar geen auto met een stuur meer kan kopen”. Ik weet nog goed dat minister Schultz van van Infrastructuur en Milieu in 2014 groots aankondigde dat zelfrijdende vrachtwagenconvoys getest werden, en zei: De ontwikkelingen van de zelfrijdende voertuigen gaan snel. Als je de nieuwe technieken in sommige auto’s ziet dan kun je zeggen dat de transitiefase al begonnen is. Van die vrachtwagenconvoys heb ik nooit meer wat van gehoord, want “het bleek toch te moeilijk” is geen sexy nieuws. Musk zei in 2017 over convoy FSD: “This is something we’re confident we can do today 10 times safer than a human driver. I want to be clear: this is something we can do now!"

Wat wel in het voordeel van Optimus, en diens concurrenten, kan uitpakken is de enorme vergrijzing die eraan komt in de westerse wereld. De vraag naar automatisering zal toenemen. Het lastige is dat we moeilijk kunnen voorspellen hoe de mens wordt vervangen. Als de tech er is kan je een kassiere vervangen door een mensvormige robot, maar een zelfscanapparaat is ontzettend veel goedkoper en efficiënter.

In de zorg liggen hier misschien meer kansen. Het lastige is dat een zorgrobot nog weer een orde grootte uitdagender is dan een huisrobot. Mijn moeder heeft in de zorg gewerkt, en je wil niet weten hoeveel (sexuele) agressie er van oudjes komt. Gaat zo'n ding een schreeuwende bejaarde kunnen douchen, of z'n achterste kunnen afvegen zonder hem een onbedoelde stoma te geven?

Musk
Tot slot de laatste factor die prijsbepalend is. Musk weet investeerders als geen ander aan te trekken. Holders van TSLA zijn loyaal, soms tot aan het cultachtige toe. De plotse stijging van ~$250 naar ~$410~$370 is volledig aan hem toe te schrijven: all-in gaan op Trump was een bewuste zet (al schreef hij een paar jaar terug nog dat Trump te oud was voor een 2e termijn, dus heel ver vantevoren had hij het niet gepland. Maar mogelijk vindt hij de komende jaren nog andere, onverwachte bronnen van waardestijgingen.

De manier waarop Musk bepalend is voor de waarde kan ook een risico zijn. Hij kan door eigen toedoen nog meer imageoschade lijden via iets als een Hitlergroet, al lijkt ook laatstegenoemde weinig uit te maken. Wat wel kan gebeuren is dat zijn geloofwaardigheid bij investeerders verder in het geding komt, aangezien de lijst met gemiste beloftes groeit:
Semi die in 2019 geleverd zou worden
Roadster II die in 2020 zou worden geleverd met 200 kWh accu
• The Loop (geflopt)
• Hyperloop (geflopt)
• FSD in 3 months maybe, definitely 6.. :+
• Twitter dat onder zijn leiding 80% waarde heeft verloren in 2 jaar tijd

Dan is er nog de belangenverstrengeling waarin engineers en hardware van Tesla naar xAI wordt verplaatst. Voor hem een logische zet, aangezien hij ~20% van Tesla bezit en, ik neem aan, veel meer van xAI, dus Musk's vermogen heeft er meer baat bij als die laatste in waardering stijgt. Tot slot is focus is een vraagteken: hij is CEO bij vijf bedrijven, druk betrokken met politiek zowel in de VS als andere landen, en stuurt gemiddeld 68 tweets per dag.

De scheidingslijn tussen brilliant en idioot is een fijne, en hij danst erop. Er kan een moment komen dat zijn geloofwaardigheid ineens verdwenen is. Het lastige is dat niemand weet wanneer de schade gedaan is. Je krijgt geen notificatie als je voorbij the point of no return gaat; pas als het te laat is weet je het. Tot op een jaar terug was er nog genoeg vraag naar zijn auto’s, dus of de imagoschade was niet groot, of de vraag was zo groot dat het zelfs met een flinke deuk er toch nog goed uitzag. Maar op het moment dat je flinke tegenwind krijgt omdat je je doelgroep tegen je in het harnas hebt gejaagd is het te laat. Reputatie komt te voet en gaat twitterend te paard.

Het is een belangrijk punt. Apple heeft een aantal markten zelf gemaakt met “first mover advantage”. Nadat concurrenten met vergelijkbare producten kwamen, hadden ze nog steeds twee USPs om hogere prijzen te rechtvaardigen: ecosysteem en reputatie. Een iPhone heeft status. Tesla had die laatste ook; het merk had echt aanzien. Je kan die sfeer van innovator zelfs nu nog heel duidelijk proeven tijdens hun Model S Delivery Day in 2012. Dit voelde echte magisch, en dat zie je nu nog terug. Interessant om terug te zien dat het toen nog geen one-man-show was. Inmiddels is die magische reputatie systematisch door het slijk gehaald door een serie van ongedwongen fouten. Momenteel loopt er op GoT zelfs een topic over (Welke auto kun je nog politiek correct kopen?)

Mogelijk is het reputatierisico echter niet zo groot. Je kan stellen dat sinds het debacle van Twitter kopen zijn geloofwaardigheid dusdanig door het putje is gegaan dat hij wel iets heel geks moet doen om verder gezichtsverlies te lijden. Hoeveel maakt het nog uit als je loyale aanhangers toch wel blijven, en er financieel bij gebaat zijn om de koers hoog te houden? It’s not a car company, it’s an energy/self-driving/tech/battery/automation/AI/Robotics company; er is steeds weer wat nieuws om te voorkomen dat de PE gaat naar wat andere automotives hebben. En dat heeft prima gewerkt.

Ik las laatst een topic van TSLA-investeerders of Musk nog CEO moet blijven. Daarin werd terecht het punt gemaakt: een aandeel TSLA is in feite een aandeel in Musk. Ook al zou hij, hypothetisch, geen seconde meer aan Tesla besteden en alleen maar bezig zijn ketamine-gedreven tweets en gaming streams - het maakt niet uit. Zonder hem valt de waarde terug naar die van een automotivebedrijf, waarmee ongeveer een biljoen aan waarde verdampt. Investeerders zitten met hem in een gouden Kehlsteinhauskooi.

Momenteel heeft Musk nog "the touch of Midas", en voor investeerders is dat, terecht, het enige dat telt.

Onbekenden
Even terug naar 2022. Wie had destijds gedacht dat een alliantie met Trump de prijs in een week tijd bijna zou verdubbelen? Ik heb er niemand over gehoord noch erover gelezen. De wereld laat zich niet voorspellen.

Leuk, dat 165k$ waardeonderzoek van Goldman Sachs. Een 20-pagina tellend verslag met DCF-modellen, marktonderzoek, marginverbeteringen, fabriekswaardes, verticale integratie, energietrends en renteontwikkelingen. Uiteindelijk kwam er een getal uit: een price target van $280 voor eind 2024. Je kan ermee zeggen dat je je DD hebt gedaan, maar het hele onderzoek is poep, omdat het nooit de onbekende onbekende kan vatten. In dit geval Musk (L) Trump; eerder was het COVID, de oorlog in Ukraine, chiptekort, de grote inflatie, de huizencrisis; noem het maar. Achteraf hebben we allemaal de wijsheid in pacht.

Een ander mooi voorbeeld: META stond op $95 eind 2022 door verzadigde groei, sterk afgenomen EBITDA, VR als bodemloze geldput, gebrek aan vertrouwen in de markt door renteverhogingen, en de reputatie dat Facebook voor bejaarden is. Momenteel is de koers nabij ATH, rond $690. Roep maar als je dat destijds zag in je kristallen bol. Ik niet, in ieder geval.

Getallen!
Op naar de bierviltjesberekening.

Wat is de autoverkoop waard?
Automotive P/E is meestal rond de 5. De huidige PE ttm is 200, en de aandeelprijs $404, dus automotive TSLA zou zo’n $10 waard zijn.

Wat is FSD waard?
Uber heeft ~40B in omzet met ongeveer de helft van de markt, dus TAM is ~$80B. Optimistisch aangenomen dat Tesla dit volledig zelf krijgt, en er niets gaat naar de kopers van hun auto's, of naar concurrenten: met 75% (optimistisch!) brutomarge is dit $60B winst. Als je hier een P/E van 20 op toepast krijg je $1.2T aan market cap, met een prijs van $370. Tel je automotive hierbij op dan kom op $380 uit.

Anders gezegd: het lijkt reeds ingeprijsd dat ze 100% wereldwijd autonoom taxi-aandeel krijgen met enorme winstmarges. Of een enorme opbrengst van Optimus.

Als ze overigens reeds de hele markt hebben met enorme winstmarges, dan is er weinig groeiruimte over, en vooral downside-risico. De hypothetische P/E van 20 is derhalve behoorlijk optimistisch.

Wat is Optimus waard?
Een getal hangen aan Optimus vind ik lastig, omdat de markt ervoor nog niet bestaat. Musk zelf noemt $10T in omzet. Wel kan ik andersom rekenen: wat is er b.v. nodig om een $300 aandeelprijs te rechtvaardigen? Dit komt overeen met een market cap van ongeveer $1T. Welke P/E kun je voor deze tak verwachten? Kijkend naar bedrijven die industrieële machinerie leveren vind ik:
Farm & Heavy Construction Machinery: 15
Auto parts: 16
Electrical Equipment & Parts: 19
Oil & Gas Equipment & Services: 16

Uitgaand van een P/E van 20 heb je zo’n $50B winst nodig voor de $300 aandeelprijs. Wat voor marge kun je op Optimus verwachten? Je hebt batterijproductie nodig (hebben ze), servomotoren, actuatoren, metalen onderdelen, software met vele manuren aan training, remote operators, monteurs, sales en service.

Inkomsten: ik verwacht dat het naast aanschaf ook zal werken met abbonementen. Hij kan stofzuigen, maar wil je de laatste AI-stofzuig-module, die op echte huizen getraind is, en ook onder het bed stofzuigt? Da's $50/maand extra. Wil je dat hij ook kan strijken? Die module is $40/maand. Dit kan goed geld opleveren, zolang de vraag er is.

Mogelijk kun je korting krijgen als je de data die Optimus via de camera en microfoon binnenkrijgt over de gezinsleden door laat verkopen. Wanneer is de stofzuiger aan vervanging toe, benoemt de jongste steeds speelgoedmerk Y (X maakt nog geen speelgoed), of zijn ze gestressed en daarmee vatbaar voor reclame voor een vakantiereis? Hoeveel vermogen de klant heeft kan de robot ook deduceren, dus de data is zeer waardevol. In hoeverre dit alles gewenst is vanuit privacyoogpunt is een ander vraagstuk. Besef je echter dat wat er momenteel aan datahandel plaatsvindt 20 jaar terug ook niet als acceptabel werd verwacht.

Stel dat de netto winstmarge op Optimus een gigantische 25% is. Ze zouden dan $200B aan jaarlijkse omzet uit Optimus moeten halen. Dat zou overeenkomen met tweemaal de omzet uit robotproductie als voor auto’s momenteel, en kost zelfs met explosieve groei een decennium om zowel qua markt als productiecapactiteit, distributie en support op te bouwen. De Capex van 2023 lag rond de ~$9B, waarvan het leeuwendeel voor automotive zal zijn geweest.

En zelfs in het geval dat dit alles gelukt is rond 2030 of 2035, dan heb je vijf of tien jaar weinig of geen rendement gehad, want het is al die tijd al ingeprijsd. Daar staat tegenover dat er vast nieuwe productaankondigingen komen die verdere stijging in de hand werken. Misschien wordt X de “everything app”. Misschien wordt Musk POTUS door een wijziging dat niet-VS-geboren mensen ook verkozen mogen worden.

Wat nu wel duidelijk is, is dat TSLA all-in is op FSD en Optimus. Voorheen was er nog de illusie dat de 50% automotive CAGR tot 2030 vol te houden was.

De energietak heb ik niet meegenomen omdat het mij niet duidelijk is welk deel van de omzet, winst en groei daaruit komt, noch wat de potentie en marges zijn bij verdere groei. Misschien onderwaardeer ik het aandeel hierdoor. Mogelijk kunnen anderen dit verder uiteenzetten. Onderbuikgevoel: het gaat om relatief basale producten waarop de concurrentie fel is. Tevens concurrereert Tesla energy met hun automotive batterijproductie.

offtopic:
Dat is tevens een reden waarom ik vermoed dat de ontwikkeling van de Tesla Semi weinig haast krijgt: het kost ~10x de accucapaciteit van een personenauto maar levert lang niet 10x de marge op.

Samenvattend
Er is enorm veel verwachting ingeprijsd. Maar dat vond ik een paar jaar terug ook, en de koers is bijna verdubbeld, dus wat weet ik? In mijn eerdere post was ik uitgestapt vanwege een gebrek aan vertrouwen zowel in het aandeel, als in uberhaupt individuele aandelen kunnen voorspellen. Mijn vertrouwen in die laatste stelling is sindsdien alleen maar sterker geworden. Evenals de pijn van het verlies. Het is als poker: je kan de beste strategie uitvoeren, en toch hard onderuit gaan.

En toch blijft het leuk om ermee bezig te zijn. :)
Ik kan mij goed vinden in deze post en zal vandaag na 5 jaar all-in te zijn geweest mijn 200 stukjes verkopen. Timen is inderdaad niet te doen (alhoewel ik alle geluk van de wereld heb gehad door in maart 2020 op de bodem te hebben ingestapt). De volaliteit kon ik al die tijd goed aan met de gedachte ‘het komt wel goed’. Dat gevoel heb ik mede door de opsomming uit jouw post niet meer en blijft er voor mij alleen maar hopium over wat voor mij niet genoeg vertrouwen geeft om dit nog verder uit te zitten.

Het oorspronkelijke plan was om in 2030 uit te stappen. De pricetargets van een Cathie Woods en Steven Mark Ryan etc. voelen voor mij niet meer realistisch. Wellicht zit er nog wat meer in het vat maar ik zal tevreden moeten leren worden met de huidige winst en accepteren dat ik ook niet op de 480 van 3 maanden geleden ben uitgestapt.

Ik zal het beurspelletje vast wel gaan missen maar voor nu eruit en misschien wat leuks doen met de centen. Succes all die nog in de tsla achtbaan zitten.

• alaintje
Wat zijn de (extra) risico's van een ETC?
Ik ben mij aan het verdiepen in een fonds voor gas.
Ik heb eigenlijk deze gevonden waar ik in wil investeren:
JE00BN7KB334

Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat zijn de zoektermen boor in dit topic?
Natural gas en commodities zijn niet echt de termen welke ik moet gebruiken blijkbaar...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

alaintje schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:16:
Wat zijn de (extra) risico's van een ETC?
...
Wat zijn de zoektermen boor in dit topic?
Ik zou iig zoeken op ETF ipv ETC ;)

Over specifieke sector etf's zoals die je aanhaalt heb je weinig kans om iets te vinden denk ik. Je kan wel kijken wat de onderliggende bedrijven uit die ETF zijn via justetf en dat soort sites :)
https://www.justetf.com/e...le.html?isin=JE00BN7KB334

De monthly returns zijn niet heel inspirerend iig.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 14-03-2025 10:33 ]

PSN

• Charly
XWB schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 00:51:
[...]

Ik moet het nog maar zien. De verkoop van zonnepanelen aan particulieren is ingestort, warmtepompen zijn negatief in het nieuws, de subsidie voor elektrische auto's is stopgezet, het verbod op verbrandingsmotors in nieuwe auto's wordt verder uitgesneld, Nederland laat de klimaatdoelstellingen voor 2030 los en Airbus schuift waterstofvliegtuigen op de lange baan. Overal wordt (met succes) tegengas gegeven. De laatste stuiptrekkingen van de fossiele industrie of gaat elektrisch vervoer het toch niet halen?
Groen heeft het politieke tij tegen, ja. Maar ondertussen zijn de oliestaten zich snel aan het diversificeren en wordt kernenergie weer salonfähig gemaakt. Of het de laatste stuiptrekkingen zijn durf ik niet te zeggen, maar het einde van het fossiele spoor is imo echt wel in zicht.

Wat niet wil zeggen dat de (groot)aandeelhouders niet hun best zullen doen om de rit zo lang mogelijk te gaan laten duren en elke cent er uit te wringen. O-)

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:12
https://www.nu.nl/economi...rt-meestal-weinig-op.html

Oh shit. Waar moeten we nu onze informatie vandaan gaan halen?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-12 19:32

Qwerty-273

Meukposter

Ik kan je de gouden tip wel aanbieden. Het begint met "Koop de dip, en verkoop op de ... ".
Voor slechts 999 EUR of 1 aandeel Chocoladefabriken Lindt & Sprüngli AG kan je de volledige tip krijgen. Met gegarandeerde winsten als je de tip juist opvolgt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Qwerty-273 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Ik kan je de gouden tip wel aanbieden. Het begint met "Koop de dip, en verkoop op de ... ".
Voor slechts 999 EUR of 1 aandeel Chocoladefabriken Lindt & Sprüngli AG kan je de volledige tip krijgen. Met gegarandeerde winsten als je de tip juist opvolgt.
Ik adviseer je er een boek over te schrijven.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Van Nu.nl natuurlijk:
Dat toont volgens de onderzoekers aan dat de adviseurs vooral de markt volgen en hun advies niet baseren op financiële kennis. Wie wil beleggen, doet er volgens de onderzoekers beter aan om te kiezen voor fondsen die marktindexen volgen.
Hun advies zetten ze gewoon erbij :P

PSN

Verwijderd

/r/wallstreetbets dan maar?

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:46
Ik neem aan dat niemand daar zijn info vandaan haalt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• aljooge
Bij finfluencers. Je doet precies het tegenovergestelde doen van wat zij aanbevelen. Als je moet verkopen koop je bij.

• Blazer Coke
Wozmro schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:02:
Ik denk dat 'the other side' van deze periode er een zal zijn waarin fossiel zoals we het nu kennen een niche zal zijn.

De handelsvolumes globaal van de fossiele industrie zijn enorm en handelsvolumes streven naar evenwicht in 2 richtingen, wij kopen fossiel en leveren daar iets anders voor in de plaats. Dat is nu allemaal bezig met schuiven. De handelsvolumes globaal zullen dalen omdat de volumes voor grondstoffen voor bijvoorbeeld batterijen nooit zo groot zullen worden als deze voor fossiel.
We hebben daar grotendeels een blinde vlek voor omdat we in ons eigen leven nooit anders gekend hebben.

Fossiel is al jaren geen exponentiële groei meer, zelfs lineair daalt de groei. Kapitalisme is enkel geïnteresseerd in exponentiële groei. :)

De huidige periode is krampachtig/paniekerige vasthouden aan iets wat op zijn einde loopt.
Kapitalisme an sich is niets meer dan een economisch systeem gebaseerd op vrijheid van handelen en prive-bezit.

Dat het enkel interessant is om alleen in exponentiele groei te investeren komt door het rare systeem wat we er zelf omheen hebben bedacht gebaseerd op fiat-valuta en het aparte karakter van de mens. :X

• Blazer Coke

...

De dag na publicatie van het advies is het rendement van de aanbevolen beleggingen regelmatig negatief.

...

Na 1 dag? _O- :X

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:32:
[...]

/r/wallstreetbets dan maar?
Pak dan de Nederlandse variant R/beurspleinbet

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-12 21:35

Soullie

Planeshift

NicoHF schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:21:
[...]

Pak dan de Nederlandse variant R/beurspleinbet
Lol dat bestaat ?

Ik vermoede al langer dat er veel geplugged werdt wat men al gekocht had.
Je bent voor influencers een product niet meer niet minder.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
XWB schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:32:
[...]

Ik had wat meer geduld moeten hebben, IE0002Y8CX98 is sinds vanochtend zichtbaar bij DeGiro.

March of the Eagles

• ten99
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-12 13:43
Yes, er is eindelijk een etf voor europese aerospace en defence aandelen.

Hij is bij de giro verhandelbaar op de Xetra in duitsland en te vinden op yahoo finance.

Ticker EUDF

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBjzg63Spk14Owijwi03r-JdXdQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4eVEZtjfGxbwmnKx3g4YAHwo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_nisB8W3FyhCDfc1QTTHZVfXhs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nV7ebDN5ujVnVP5thEx9b683.png?f=fotoalbum_large

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:18
Zr40 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:49:
[...]

Onder Performance & Reports -> Tax Documents -> Dividend Report kan je een handig report vinden waar de belasting per land is samengevat. Ideaal voor de Nederlandse aangifte :)

Die voor 2024 is op dit moment nog niet beschikbaar, omdat er nu nog correcties kunnen plaatsvinden. Doorgaans komt het report halverwege maart beschikbaar.
het document staat er inmiddels. Wel opmerkelijk dat het dividend bedrag niet helemaal gelijk is aan het jaaroverzicht..

• NicoHF
  • Niet online
Soullie schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Lol dat bestaat ?

Ik vermoede al langer dat er veel geplugged werdt wat men al gekocht had.
Je bent voor influencers een product niet meer niet minder.
Tijdje terug kwam ik dit toevallig tegen in me feed.
Dit heeft weinig met influencers te maken, het is gokken op welke aandelen zullen gaan stijgen en dalen en daar opties op nemen.

• NicoHF
  • Niet online
ten99 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:48:

Hij is bij de giro verhandelbaar op de Xetra in duitsland en te vinden op yahoo finance.

Ticker EUDF

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sinds paar dagen al meer dan 8% rendement, gaat hard.
Zal dit wat zijn om een klein gedeelte in te beleggen?

• phantom09
XWB schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 00:51:
[...]

China vergeten? Ergens in 2025 heeft china 1 terrawatt aan zonneenergie.

https://solarmagazine.nl/...inisterie-drukt-productie

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-12 22:05
ten99 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:48:

Ticker EUDF

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant. Als semi actieve en semi passieve belegger vind ik het moeilijk inschatten of defensie op lange termijn een goede investering is. Ik zou hier alleen in willen stappen met een goede exit-strategie.

Mijn insteek is dat ik beleg voor de lange termijn. Het is voor mij een te grote speculatie hoe de geopolitieke verhoudingen liggen over 20 á 30 jaar. Voor hetzelfde geld hoort Rusland dan bij de EU en is China een nieuwe staat van de VS :9.

Ik weet dat ik hiermee mogelijk de boot ga missen (of al gemist heb). Ideeën om te investeren in defensie had ik al sinds de start van de oorlog met Oekraïne, maar nooit doorgepakt om bovenstaande reden.

Mijn aankopen probeer ik zoveel mogelijk te baseren op thema's die altijd (tenminste de komende 50 jaar) zeer relevant blijven, zoals bijvoorbeeld: medicijnen en gezondheidszorg, energie, verduurzaming, water technologie (klimaatverandering en droogte), infra, mobiliteit. Iemand anders die er nog wat kan noemen?

• phantom09
Qwerty-273 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Welk aandeel Lindt? De LISP of de LISN ?

De LISN is het 2 na duurste aandeel ter wereld.

• OMD
  • Laatst online: 08:25

OMD

PigRush schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:29:
[...]

Interessant. Als semi actieve en semi passieve belegger vind ik het moeilijk inschatten of defensie op lange termijn een goede investering is. Ik zou hier alleen in willen stappen met een goede exit-strategie.

Mijn insteek is dat ik beleg voor de lange termijn. Het is voor mij een te grote speculatie hoe de geopolitieke verhoudingen liggen over 20 á 30 jaar. Voor hetzelfde geld hoort Rusland dan bij de EU en is China een nieuwe staat van de VS :9.

Ik weet dat ik hiermee mogelijk de boot ga missen (of al gemist heb). Ideeën om te investeren in defensie had ik al sinds de start van de oorlog met Oekraïne, maar nooit doorgepakt om bovenstaande reden.

Mijn aankopen probeer ik zoveel mogelijk te baseren op thema's die altijd (tenminste de komende 50 jaar) zeer relevant blijven, zoals bijvoorbeeld: medicijnen en gezondheidszorg, energie, verduurzaming, water technologie (klimaatverandering en droogte), infra, mobiliteit. Iemand anders die er nog wat kan noemen?
Feit blijft wel dat er mega veel geïnvesteerd gaat worden in defensie komende jaren. Ik mag toch aannemen dat dit enigszins de koers beïnvloedt.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
OMD schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:01:
[...]

Feit blijft wel dat er mega veel geïnvesteerd gaat worden in defensie komende jaren. Ik mag toch aannemen dat dit enigszins de koers beïnvloedt.
De vraag is hoe veel van die investeringen al ingeprijsd zijn. Kijk maar eens naar de PE van Rheinmetall:

https://finance.yahoo.com/quote/RHM.DE

• OMD
  • Laatst online: 08:25

OMD

Afas schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:13:
[...]

De vraag is hoe veel van die investeringen al ingeprijsd zijn. Kijk maar eens naar de PE van Rheinmetall:

https://finance.yahoo.com/quote/RHM.DE
Check, dat is inderdaad een goede vraag…

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Pagina: 1 ... 202 ... 229 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij