Value based a la Warren Buffet.PigRush schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:29:
[...]
Interessant. Als semi actieve en semi passieve belegger vind ik het moeilijk inschatten of defensie op lange termijn een goede investering is. Ik zou hier alleen in willen stappen met een goede exit-strategie.
Mijn insteek is dat ik beleg voor de lange termijn. Het is voor mij een te grote speculatie hoe de geopolitieke verhoudingen liggen over 20 á 30 jaar. Voor hetzelfde geld hoort Rusland dan bij de EU en is China een nieuwe staat van de VS.
Ik weet dat ik hiermee mogelijk de boot ga missen (of al gemist heb). Ideeën om te investeren in defensie had ik al sinds de start van de oorlog met Oekraïne, maar nooit doorgepakt om bovenstaande reden.
Mijn aankopen probeer ik zoveel mogelijk te baseren op thema's die altijd (tenminste de komende 50 jaar) zeer relevant blijven, zoals bijvoorbeeld: medicijnen en gezondheidszorg, energie, verduurzaming, water technologie (klimaatverandering en droogte), infra, mobiliteit. Iemand anders die er nog wat kan noemen?
De verwachting is allang in geprijsd.OMD schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:01:
[...]
Feit blijft wel dat er mega veel geïnvesteerd gaat worden in defensie komende jaren. Ik mag toch aannemen dat dit enigszins de koers beïnvloedt.
In hoeverre die verwachting wordt waar gemaakt is weer speculeren, tenzij je echt goede intel hebt.
De P/E is momenteel 276 .

Simpel gezegd; Om het aandeel rendabel te houden zou de winst dan moeten vertienvouden.

Ik blijf er vanaf. Net als al die defensie-aandelen.
oeps
[ Voor 98% gewijzigd door Blazer Coke op 14-03-2025 22:42 ]
Ik had Rheinmetall gekocht toen de oorlog begon. Nu langzaam aan het afschalen.Blazer Coke schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:36:
[...]
De verwachting is allang in geprijsd.
In hoeverre die verwachting wordt waar gemaakt is weer speculeren, tenzij je echt goede intel hebt.
De P/E is momenteel 276 .![]()
Simpel gezegd; Om het aandeel rendabel te houden zou de winst dan moeten vertienvouden.![]()
Ik blijf er vanaf. Net als al die defensie-aandelen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ook ingestapt kort na de start van de invasie, het gros is ondertussen verkocht/ingewisseld (achteraf veel te vroeg).John245 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:20:
[...]
Ik had Rheinmetall gekocht toen de oorlog begon. Nu langzaam aan het afschalen.
Zelfde truukje geprobeerd met Elbit Systems, ook een 'defense'-aandeel, ook ingestapt na de 7 oktober 2023 aanval & de aanvang van de Swords of Iron-oorlog. Deze zijn ook al verkocht en ingewisseld voor andere aandelen.
Wat je in dit soort situaties vaak ziet, is een toename van IPO’s in de sector. Misschien zijn die wat redelijker geprijsd bij de IPO. Ik las eerder dat de KNDS Group (die van de Leopard, Leclerc, Caesar, PzH 2000) een IPO overweegt, dus wie weet.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ik heb nog 80 %. Maar langzaam aan het afbouwen.Grouchy schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:05:
[...]
Ook ingestapt kort na de start van de invasie, het gros is ondertussen verkocht/ingewisseld (achteraf veel te vroeg).
Zelfde truukje geprobeerd met Elbit Systems, ook een 'defense'-aandeel, ook ingestapt na de 7 oktober 2023 aanval & de aanvang van de Swords of Iron-oorlog. Deze zijn ook al verkocht en ingewisseld voor andere aandelen.
Wat je in dit soort situaties vaak ziet, is een toename van IPO’s in de sector. Misschien zijn die wat redelijker geprijsd bij de IPO. Ik las eerder dat de KNDS Group (die van de Leopard, Leclerc, Caesar, PzH 2000) een IPO overweegt, dus wie weet.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik heb geen afwijking tussen dit report en het jaaroverzicht.helloitsme schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:04:
[...]
het document staat er inmiddels. Wel opmerkelijk dat het dividend bedrag niet helemaal gelijk is aan het jaaroverzicht..
Ik zie alles als een kleine vertraging, China gaat zoals hierboven al geschreven keihard en ook consumenten in Europa zijn niet helemaal gek, die zien ook wel dat bepaalde technologieën zeer rendabel zijn. EV technologie blijft verbeteren en kosten blijven dalen.XWB schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 00:51:
[...]
Ik moet het nog maar zien. De verkoop van zonnepanelen aan particulieren is ingestort, warmtepompen zijn negatief in het nieuws, de subsidie voor elektrische auto's is stopgezet, het verbod op verbrandingsmotors in nieuwe auto's wordt verder uitgesneld, Nederland laat de klimaatdoelstellingen voor 2030 los en Airbus schuift waterstofvliegtuigen op de lange baan. Overal wordt (met succes) tegengas gegeven. De laatste stuiptrekkingen van de fossiele industrie of gaat elektrisch vervoer het toch niet halen?
Voor de lange termijn wellicht niet, maar voor de korte termijn kan het misschien leuk zijn om te speculeren?PigRush schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:29:
[...]
Interessant. Als semi actieve en semi passieve belegger vind ik het moeilijk inschatten of defensie op lange termijn een goede investering is. Ik zou hier alleen in willen stappen met een goede exit-strategie.
Mijn insteek is dat ik beleg voor de lange termijn. Het is voor mij een te grote speculatie hoe de geopolitieke verhoudingen liggen over 20 á 30 jaar. Voor hetzelfde geld hoort Rusland dan bij de EU en is China een nieuwe staat van de VS.
Je zou dus beide kunnen overwegen: het meeste geld investeren in een wereldindex voor de lange termijn en een deel beleggen in een thematische ETF. De heropbouw van Europese defensiecapaciteit duurt sowieso een jaar of 10, een defensie ETF zou je dan na een jaar of 5 langzaam kunnen afbouwen.
Ik zit zelf nu ook te kijken of ik meer ga inleggen binnen Europa. Ben net een paar maandjes begonnen.. zit zelf te kijken naar iShares STOXX Europe 600. Hoe kijken jullie naar deze ETF?
Het is De Europese variant van de S&P-500. Europese large-cap bedrijven.impactftw schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:12:
Ik zit zelf nu ook te kijken of ik meer ga inleggen binnen Europa. Ben net een paar maandjes begonnen.. zit zelf te kijken naar iShares STOXX Europe 600. Hoe kijken jullie naar deze ETF?
Redelijk breed verdeeld over de Europese landen/beurzen en goed verdeeld qua sectoren, alhoewel tech niet zo groot vertegenwoordigd is als in de S&P500.
Ik heb sinds Trump is gekozen in de stoxx 600 en stoxx 50 (en small cap world) geinvesteerd ipv IWDA, aangezien ik enkele Amerikaanse mag7 en groeiaandelen echt overpriced vind.
Het resultaat van de stoxx600-etf en stoxx50-etf tot nu toe is 2% verlies ipv. 9% verlies van IWDA.

Ff aankijken een aantal jaar. Met Trump zijn handelstsrieven zit er de kans in dat ik nieuw geld minder in de VS ga investeren.
oeps
[ Voor 99% gewijzigd door Blazer Coke op 15-03-2025 13:01 ]
Dat is raar, IE000MWUQBJ0 en LU0908500753 staan op een YTD van 11% en 8%. Als je op verlies staat ben pas heel recent ingestapt.Blazer Coke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:47:
[...]
Ik heb sinds Trump is gekozen in de stoxx 600 en stoxx 50 (en small cap world) geinvesteerd ipv IWDA, aangezien ik enkele Amerikaanse mag7 en groeiaandelen echt overpriced vind.
Het resultaat van de stoxx600-etf en stoxx50-etf tot nu toe is 2% verlies ipv. 9% verlies van IWDA.![]()
![]()
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Klopt, net te laatRichieB schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:10:
[...]
Dat is raar, IE000MWUQBJ0 en LU0908500753 staan op een YTD van 11% en 8%. Als je op verlies staat ben pas heel recent ingestapt.
Ik heb een vraagje wat betreft JEQP | IE000U9J8HX9, gekocht via degiro. Ik heb een inkomende dividend betaling maar geen inkomende ingehouden dividendbelasting. Wordt dit gerekend als inkomsten in plaats van als dividend omdat het eigenlijk winst is op covered call strategie? Ik kan online niet goed vinden wat dit betekend voor Nederlandse belastingplichtigen. Iemand een idee waar ik hier meer over kan vinden?
JEQP is gevestigd in Ierland, dus er is voor deze ETF geen dividendbelasting.Xerxes249 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:04:
Ik heb een vraagje wat betreft JEQP | IE000U9J8HX9, gekocht via degiro. Ik heb een inkomende dividend betaling maar geen inkomende ingehouden dividendbelasting. Wordt dit gerekend als inkomsten in plaats van als dividend omdat het eigenlijk winst is op covered call strategie? Ik kan online niet goed vinden wat dit betekend voor Nederlandse belastingplichtigen. Iemand een idee waar ik hier meer over kan vinden?
Maar dat betekend nog wel dat bij de belastingaangifte dus 15% betaald moet worden over de ontvangen dividenten?
Nee? Je betaalt als Nederlands belastingplichtige alleen dividendbelasting wanneer het bedrijf (de partij die de dividenden uitgeeft) in Nederland gevestigd is. Puur kijkend naar de ISIN zit dit fonds in IE en valt dus niet onder de dividendbelasting van Nederland. De buitenlandse partij kan wellicht verplicht zijn om buitenlandse bronheffing op het dividend te moeten heffen. Die kan je verrekenen via de belastingaangifte.
Wel betaal je belasting over jouw volledige vermogen (en daar zit uiteindelijk ook het dividend in).
https://www.belastingdien...t/als_u_dividend_ontvangt
Je betaald bijvoorbeeld in NL ook geen directe belasting over de ontvangen rente van een spaarrekening of deposito. Terwijl je in landen met wel een pure capital gains tax je op die momenten ook belasting zal betalen.
Wel betaal je belasting over jouw volledige vermogen (en daar zit uiteindelijk ook het dividend in).
https://www.belastingdien...t/als_u_dividend_ontvangt
Je betaald bijvoorbeeld in NL ook geen directe belasting over de ontvangen rente van een spaarrekening of deposito. Terwijl je in landen met wel een pure capital gains tax je op die momenten ook belasting zal betalen.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Nog even opportunistisch vragen wat er op de kooplijsten staat van mijn mede-tweakers?
Ik verwacht komende dagen vrij veel cash vrij te krijgen waar ik niet direct kan "spenderen":
Onlangs Orange SA verkocht; die had ik in 2021 opgepikt en had ik zowat netto 35% winst op gemaakt.
Kan zijn dat ik die terugkoop als Orange wegzakt (die bewegen al een jaar of 5 tussen de €9,50 & €12, dus nu verkocht aan de bovenkant van die vork, mochten ze terugzakken onder de €10 kan het zijn dat ik terug instap).
Heb een verkooporder staan op Swiss RE op CHF150 (staan nu rond de CHF 149), dat is mijn derde grootste positie, ik blijf het een mooi bedrijf vinden, maar inmiddels heb ik ruim 20% van mijn portefeuille in de verzekeringssector zitten, dat is gewoon teveel dus ik moet echt iets liquideren... )
Als die (hopelijk) afgaat heb ik bijna een 10% van mijn portefeuille in cash - Wetende dat het zwaartepunt van de dividendbetaling in april/mei/juni ligt gaat daar nog een "stevig") stuk bijkomen. Dus ik "moet" iets nieuw vinden om te kopen, maar er is vrij weinig dat me enthousiast maakt...
Momenteel heb ik primair volgende zaken op mijn watchlist staan:
- Brederode (Private Equity, maar hebben ook publieke aandelen, die nogal overlappen met mijn eigen portefeuille)
- Anglo American: Staat mij net wat te duur momenteel...
- Arkema (staan al een tijd op mijn volglijst, wou ze oppikken rond de €70 maar had geen cash, dit jaar al stevig doorgestegen dus altijd vervelend gevoel om te kopen)
- VINCI (idem Arkema...)
- Burberry
- TUI
In de VS heb ik weinig nieuws op mijn lijstje staan momenteel (wegens veel te duur).
Alternatief is bestaande posities vergroten, wat natuurlijk ook een optie is (Dan denk ik in eerste instantie aan Alphabet, DEME, Bristol-Myers Squibb, LSEG, Novartis, Nestle en Kering), maar een aantal van die bedrijven noteren ook al best duur naar mijn berekeningen (LSEG & Novartis bijvoorbeeld).
Ik verwacht komende dagen vrij veel cash vrij te krijgen waar ik niet direct kan "spenderen":
Onlangs Orange SA verkocht; die had ik in 2021 opgepikt en had ik zowat netto 35% winst op gemaakt.
Kan zijn dat ik die terugkoop als Orange wegzakt (die bewegen al een jaar of 5 tussen de €9,50 & €12, dus nu verkocht aan de bovenkant van die vork, mochten ze terugzakken onder de €10 kan het zijn dat ik terug instap).
Heb een verkooporder staan op Swiss RE op CHF150 (staan nu rond de CHF 149), dat is mijn derde grootste positie, ik blijf het een mooi bedrijf vinden, maar inmiddels heb ik ruim 20% van mijn portefeuille in de verzekeringssector zitten, dat is gewoon teveel dus ik moet echt iets liquideren... )
Als die (hopelijk) afgaat heb ik bijna een 10% van mijn portefeuille in cash - Wetende dat het zwaartepunt van de dividendbetaling in april/mei/juni ligt gaat daar nog een "stevig") stuk bijkomen. Dus ik "moet" iets nieuw vinden om te kopen, maar er is vrij weinig dat me enthousiast maakt...
Momenteel heb ik primair volgende zaken op mijn watchlist staan:
- Brederode (Private Equity, maar hebben ook publieke aandelen, die nogal overlappen met mijn eigen portefeuille)
- Anglo American: Staat mij net wat te duur momenteel...
- Arkema (staan al een tijd op mijn volglijst, wou ze oppikken rond de €70 maar had geen cash, dit jaar al stevig doorgestegen dus altijd vervelend gevoel om te kopen)
- VINCI (idem Arkema...)
- Burberry
- TUI
In de VS heb ik weinig nieuws op mijn lijstje staan momenteel (wegens veel te duur).
Alternatief is bestaande posities vergroten, wat natuurlijk ook een optie is (Dan denk ik in eerste instantie aan Alphabet, DEME, Bristol-Myers Squibb, LSEG, Novartis, Nestle en Kering), maar een aantal van die bedrijven noteren ook al best duur naar mijn berekeningen (LSEG & Novartis bijvoorbeeld).
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Ik heb persoonlijk SMCI (AI datacenter bouwer met mooie vooruitzichten voor FY2026) en een klein deeltje FutureFuel (biofuel sector, small cap value). Chord Energy moet ik nog eens bekijken, deze zou momenteel ook onder boekwaarde te koop staan, al is het een stuk minder dan FutureFuel.Jebus4life schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:26:
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Welke ETF heeft jullie voorkeur als je passief elke maand wat in wil leggen? Ik heb een bedrag per maand over en die wil ik per maand besteden aan beleggen. De helft via een ETF die een bepaalde index volgt, de andere helft specifieke doelgroepen, zodat het ook interessant blijft om de markt te volgen.
Ik zit zelf aan iShares Core MSCI World (Acc) te denken. Die zit in de kernselectie van de giro en volgt de wereld markt. Is er een reden om voor een andere markt te kiezen?
Ik zit zelf aan iShares Core MSCI World (Acc) te denken. Die zit in de kernselectie van de giro en volgt de wereld markt. Is er een reden om voor een andere markt te kiezen?
Ben wel benieuwd als je zo specifiek belegt je een beter rendement maakt dat de indexen? Kun je daar wat over delen?Jebus4life schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:26:
Nog even opportunistisch vragen wat er op de kooplijsten staat van mijn mede-tweakers?
Leuk bedrijf welMalantur schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:42:
[...]
Ik heb persoonlijk SMCI (AI datacenter bouwer met mooie vooruitzichten voor FY2026)
Ik vind het gewoon leuk om mee bezig te zijn en te proberen de indices te kloppen. Ik ben me ervan bewust dat dat waarschijnlijk niet zal lukken trouwens, maar voorlopig doe ik het aardigFicoF schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:59:
[...]
Ben wel benieuwd als je zo specifiek belegt je een beter rendement maakt dat de indexen? Kun je daar wat over delen?

Sinds ik er echt serieus mee bezig ben heb ik:
In 2022 de S&P500 ruim verslagen (S&P -18% | Ikzelf -4%)
In 2023 de S&P500 totaal niet kunnen volgen (S&P +26% | Ikzelf +10%)
In 2024 vrijwel gelijk gepresteert (S&P +25% | Ikzelf +23%)
Op 1 januari 2025 lag ik dus zowat een halve procent voor op de S&P
In 2025 presteer ik voorlopig wel ruim beter (S&P -3,5% | Ik sta op +4%), als ik accumuleer met de resultaten sinds 2022 lig ik dus wel een stukje voor (voor elke 100€ belegd op 1 januari 2022 heb ik er 135, de S&P 125) maar het jaar is natuurlijk nog érg lang.
Ik zou de exacte tabel nog eens moeten updaten met mijn posities, maar daar kruipt gewoon zoveel tijd in...; hier de post van een jaar geleden: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78584148
Momenteel zijn dit mijn posities en het gewicht:
/f/image/g8Guxm2Ykg4hC1cvtInjGcRh.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Jebus4life op 17-03-2025 18:20 ]
Altijd moeilijk oordelen. Maar veel Europese defensieaandelen zijn echt al door het dak gegaan de laatste tijd. Rheinmetal is zowat het exponent, die zijn van rond de €50 naar bijna €1400 gestegen momenteel. Dat zijn natuurlijk enorme sprongen.Tricolores schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:37:
[Afbeelding]
Deze nieuwe ETF wordt opgehemeld op Reddit, is daar enige basis toe? Als ik de meesten hier hoor, is het te laat om in te stappen op Europese defense ETF's?
Ook een Thales is bijvoorbeeld x4 gegaan de laatste jaren, waarvan enkel al dit jaar een stijging van 80%
Dat is te begrijpen, Europese landen zijn als een gek budgetten aan het vrijmaken, maar waar dat geld precies naartoe zal gaan is niet altijd zo duidelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Jebus4life op 17-03-2025 19:01 ]
De basis is de hype rond de defensie industrie en de ontwikkelingen op het gebied van geopolitiek. Het is de vraag hoeveel verwachtingen er al in de koersen zitten en hoeveel daarvan werkelijkheid kan worden.
—-
Gisteren dit onderzoek/publicatie gelezen over de verhoudingen tussen aandelen en obligaties. Over de decennia heen en ook binnen de verschillende markten.
Amundi Investment Institute: Rethinking the Stock-Bond Correlation
—-
Gisteren dit onderzoek/publicatie gelezen over de verhoudingen tussen aandelen en obligaties. Over de decennia heen en ook binnen de verschillende markten.
Amundi Investment Institute: Rethinking the Stock-Bond Correlation
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Primair momenteel de volgende aandelen op mijn watchlist:Jebus4life schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:26:
EVO: Evolution AB vanwege waardes zoals: EV to FCF rond de 11.5, price to FCF van rond de 12,3. ROIC 31, ROCE 30. FCF marge is 56 enzovoort...
SON: Sonae SGPS SA
Klarna komt binnenkort ook met een IPO, eens kijken waar die mee komen.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Zelfde principe hier. Meer aandelen dan ETF’s. Ik vind het wel leuk 😃Jebus4life schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:19:
[...]
Ik vind het gewoon leuk om mee bezig te zijn en te proberen de indices te kloppen. Ik ben me ervan bewust dat dat waarschijnlijk niet zal lukken trouwens, maar voorlopig doe ik het aardig
Ik heb een principe van winst = winst.
Als de MSCI world 15% gestegen is op jaarbasis en mijn aandelen portfolio maar 10%, dan ga ik niet zeuren dat 5% ben misgelopen maar blij zijn met 10% winst.
Ik heb ook die ETF’s ernaast. Voor mij is elke belegging die een obligatie or spaaeboekje verslaat, en liefst nog de inflatie… = winst ! 😄
Met het oog op veranderingen in de wereld wil ik de indeling van mijn portfolio gaan aanpassen, gezien het wel erg US gefocust is geworden. Hierbij even een vraag of wellicht iemand een lijst weet met de actuele verdragslanden?
De meest recente die ik weet te vinden is uit 2019
https://www.fiscaalvanmor...dbelasting-terugvorderen/
De meest recente die ik weet te vinden is uit 2019
https://www.fiscaalvanmor...dbelasting-terugvorderen/
Zolang mijn ouders of de taxi chauffeur nog niet vragen of het te laat is om in te stappen...Tricolores schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:37:
[Afbeelding]
Deze nieuwe ETF wordt opgehemeld op Reddit, is daar enige basis toe? Als ik de meesten hier hoor, is het te laat om in te stappen op Europese defense ETF's?
Every magical journey begins with a single step
De groei is zo snel omdat het fonds ook pas net begonnen is en ik kan pas sinds vorige week erbij.Tricolores schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:37:
[Afbeelding]
Ik denk dat er nog wel wat groei mogelijk is, maar dan van de stocks die niet Rheinmetall zijn ja.
Daarnaast een goede optie is gewoon STOXX600 European industry. Als je kijkt naar de portfolio verdeling zie je veel Europese defense bedrijven, zoals Reinmetall, Saab, Leonardo, etc. Maar ook andere industriele partijen die kunnen helpen met het leveren van onderdelen en half-fabrikaten. Plus je vangt met zoveel bedrijven veel wisselingen op.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Ik vind de TER van die ETF van iShares nogal fors met 0,46%. Hoewel ik besef dat het een beetje scheve vergelijking is, heb je voor 0,07% een ETF voor de hele STOXX 600. Komt bij dat de 5 grootste bedrijven in deze ETF zo ongeveer 35% van de ETF beslaan dus de spreiding is ook niet fantastisch.XanderDrake schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:27:
[...]
De groei is zo snel omdat het fonds ook pas net begonnen is en ik kan pas sinds vorige week erbij.
Ik denk dat er nog wel wat groei mogelijk is, maar dan van de stocks die niet Rheinmetall zijn ja.
Daarnaast een goede optie is gewoon STOXX600 European industry. Als je kijkt naar de portfolio verdeling zie je veel Europese defense bedrijven, zoals Reinmetall, Saab, Leonardo, etc. Maar ook andere industriele partijen die kunnen helpen met het leveren van onderdelen en half-fabrikaten. Plus je vangt met zoveel bedrijven veel wisselingen op.
[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 18-03-2025 09:32 ]
Het gewicht van Rheinmetall daarin is wel enorm....Tricolores schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:37:
[Afbeelding]
Voor de duidelijkheid, de sprongen die jij aangeeft zijn alle twee in 5y tijd gegaan toen zowel Rheinmetal en Thales op ongeveer €50 stonden. Die sprongen van >80% van de laatste maand, of drie maanden. Lekker als je die toen al in je portefeuille had.Jebus4life schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:00:
[...]
Altijd moeilijk oordelen. Maar veel Europese defensieaandelen zijn echt al door het dak gegaan de laatste tijd. Rheinmetal is zowat het exponent, die zijn van rond de €50 naar bijna €1400 gestegen momenteel. Dat zijn natuurlijk enorme sprongen.
Ook een Thales is bijvoorbeeld x4 gegaan de laatste jaren, waarvan enkel al dit jaar een stijging van 80%
Dat is te begrijpen, Europese landen zijn als een gek budgetten aan het vrijmaken, maar waar dat geld precies naartoe zal gaan is niet altijd zo duidelijk.
Heb je dan toevallig een goed alternatief?Afas schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:31:
[...]
Ik vind de TER van die ETF van iShares nogal fors met 0,46%. Hoewel ik besef dat het een beetje scheve vergelijking is, heb je voor 0,07% een ETF voor de hele STOXX 600. Komt bij dat de 5 grootste bedrijven in deze ETF zo ongeveer 35% van de ETF beslaan dus de spreiding is ook niet fantastisch.
Amundi Stoxx Europe 600 UCITS ETF Acc
LU0908500753
https://www.justetf.com/e...le.html?isin=LU0908500753
Maar dit is een algemene index. De iShares link die jij postte is alleen industry.
iShares MSCI Europe Industrials Sector UCITS ETF
[ Voor 31% gewijzigd door Hazelnoot op 18-03-2025 19:29 ]
Ik ben een tijdje geleden op bijna de top ingestapt in Global X Robotics & Artificial Intelligence UCITS ETF ACC. link
Dat was net voor de Chinese AI app en de daling van tech in de USA. Ik verwacht zelf wel een verdere daling, maar verkopen jullie op zo`n moment ook wel eens om ruimte te creëren voor andere aandelen? Zit nu zelf liever in de EU, maar dat is achteraf.
Dat was net voor de Chinese AI app en de daling van tech in de USA. Ik verwacht zelf wel een verdere daling, maar verkopen jullie op zo`n moment ook wel eens om ruimte te creëren voor andere aandelen? Zit nu zelf liever in de EU, maar dat is achteraf.
Je moet eigenlijk je eigen portfolio met de SP500TR vergelijken, niet met de SP500.Jebus4life schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:19:
[...]
Ik vind het gewoon leuk om mee bezig te zijn en te proberen de indices te kloppen. Ik ben me ervan bewust dat dat waarschijnlijk niet zal lukken trouwens, maar voorlopig doe ik het aardig![]()
Sinds ik er echt serieus mee bezig ben heb ik:
In 2022 de S&P500 ruim verslagen (S&P -18% | Ikzelf -4%)
In 2023 de S&P500 totaal niet kunnen volgen (S&P +26% | Ikzelf +10%)
In 2024 vrijwel gelijk gepresteert (S&P +25% | Ikzelf +23%)
Op 1 januari 2025 lag ik dus zowat een halve procent voor op de S&P![]()
In 2025 presteer ik voorlopig wel ruim beter (S&P -3,5% | Ik sta op +4%), als ik accumuleer met de resultaten sinds 2022 lig ik dus wel een stukje voor (voor elke 100€ belegd op 1 januari 2022 heb ik er 135, de S&P 125) maar het jaar is natuurlijk nog érg lang.
Ik zou de exacte tabel nog eens moeten updaten met mijn posities, maar daar kruipt gewoon zoveel tijd in...; hier de post van een jaar geleden: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78584148
Momenteel zijn dit mijn posities en het gewicht:
[Afbeelding]
Plots wat verwachtte euro's verdient... ADMA Biologics (voor de minder regelmatige lezers: nog steeds mijn grootste holding) heeft vandaag een knal gemaakt: 10% erbij op 1 dag en ze staan terug boven de $20 (piek was een aantal maanden terug op iets boven de 22$).
Toen was ik wat te verrast over de sterke stijging (en was ik op reis) en had ik dus niet kunnen reageren op de plotse koersstijging. Vandaag wel: Calls geschreven voor net minder dan de helft van mijn positie op een strike van 25$ voor januari 26. Kreeg ik een optiepremie voor van $2,30. Wetende dat ik mijn aandelen ooit opgepikt heb voor $2,05 gemiddeld krijg ik inmiddels optiepremies hoger dan mijn aankoopprijs
Stijgen ze dit jaar tot boven de $25: dan verkoop ik dat deel dus de facto aan $27,3 - Net geen 33% boven de huidige koers. Daar teken ik met beide handen voor
Halen ze dat niet, even goede vrienden. Ik heb alvast wat "gratis" rendement dan
Toen was ik wat te verrast over de sterke stijging (en was ik op reis) en had ik dus niet kunnen reageren op de plotse koersstijging. Vandaag wel: Calls geschreven voor net minder dan de helft van mijn positie op een strike van 25$ voor januari 26. Kreeg ik een optiepremie voor van $2,30. Wetende dat ik mijn aandelen ooit opgepikt heb voor $2,05 gemiddeld krijg ik inmiddels optiepremies hoger dan mijn aankoopprijs
Stijgen ze dit jaar tot boven de $25: dan verkoop ik dat deel dus de facto aan $27,3 - Net geen 33% boven de huidige koers. Daar teken ik met beide handen voor

Halen ze dat niet, even goede vrienden. Ik heb alvast wat "gratis" rendement dan
Afgelopen 2 weken toch flink geprofiteerd, wel telkens afgeroomdDagg schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:03:
[...]
Voor de duidelijkheid, de sprongen die jij aangeeft zijn alle twee in 5y tijd gegaan toen zowel Rheinmetal en Thales op ongeveer €50 stonden. Die sprongen van >80% van de laatste maand, of drie maanden. Lekker als je die toen al in je portefeuille had.
En dit houdt nog niet op is de verwachting:
https://www.morningstar.b...me-defensie-uitgaven.aspx
Ik wil dit wel gaan volgen. Zijn wel allemaal Amerikaanse bedrijven (en ik heb recent andere principes gekregen). Zijn er ook veel belovende Europese of Japanse stocks die jij kan aam bevelen?Un93m59 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:45:
Iemand die de quantum stocks volgt? Zijn flink over de bol gegaan (QUBT, QBTS, IONQ etc etc).
Stevige misser van mij, QBTS ooit op mijn lijstje gezet na een sessie rond quantum computing op Cisco Live een jaar of 2 terug. Maar leek me zo'n aandeel dat nog 10 keer zou verwateren voor er misschien ooit rendement kwam. Op mijn watchlist gezet op 0,76$ Inmiddels 10,60$... Dat is wel een pijnlijke geweest.Un93m59 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:45:
Iemand die de quantum stocks volgt? Zijn flink over de bol gegaan (QUBT, QBTS, IONQ etc etc).
Blijf er zelf vanaf nu, waardering zijn heel hoog en de technologie is (zover ik begrijp) totaal niet klaar voor commercialisering. Maar dat speelde vorige keer ook in mijn hoofd als downside en ik zat er dus 1300% naast
Dit soort zaken meteen doen, nu al veel echte waardevermeerdering ingeprijsd, ik zou defensief kijken naar deze ETF's.Tricolores schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:37:
[Afbeelding]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
VS weer omhoog vandaag:
US stocks opened higher Monday on the reports, as investors were relieved that the most punishing tariffs may not be coming as soon as many on Wall Street had feared. The Dow was up 500 points, or 1.2%. The broader S&P 500 rose 1.5% and the Nasdaq Composite gained 1.9%.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ach, morgen bedenkt Trump zich weer en flikkert de boel weer omlaag. Vermoeiende 4 jaar wordt dit

Ik heb de IB-app geupdated. Ik doe alles met IB vanaf de desktoppc, voorheen kon ik de telefoonapp offline gebruiken en direct "Authenticate" kiezen om de 2FA-code te generen voor de pc.
Nu moet ik, voor zover ik kan zien, eerst op de app inloggen (gedoe*), dan diep in het menu graven naar 2FA en dan pas een code generen om in te loggen.
Is er een makkelijkere manier?
*Gedoe: ik heb een lang wachtwoord en gebruik een dedicated device met alleen IB erop, en geen ww manager. Vanwege paranoia, en een aardig bedrag dat erop, staat wil ik nergens ingelogd blijven.
Nu moet ik, voor zover ik kan zien, eerst op de app inloggen (gedoe*), dan diep in het menu graven naar 2FA en dan pas een code generen om in te loggen.
*Gedoe: ik heb een lang wachtwoord en gebruik een dedicated device met alleen IB erop, en geen ww manager. Vanwege paranoia, en een aardig bedrag dat erop, staat wil ik nergens ingelogd blijven.
Je kan in theorie al voor je inlogt op de (iOs) app kiezen voor IB key authenticatie.Murphy78 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:59:
Ik heb de IB-app geupdated. Ik doe alles met IB vanaf de desktoppc, voorheen kon ik de telefoonapp offline gebruiken en direct "Authenticate" kiezen om de 2FA-code te generen voor de pc.
Alleen in de praktijk moet ook ik zogezegd “graven” in het menu omdat je vóór die key al je inlog moet goedkeuren met een soort notificatie op je telefoon app.
Even een enigszins offtopic maar toch weer niet vraag over vermogensbelasting. Stel, ik heb 100k spaargeld en 100k belegging, dus moet je vermogensbelasting betalen. Vermogensbelasting op beleggingen is hoger ivm fictief rendement dus ik denk dan op 31 december al je aandelen/etf's verkopen en op 2 januari weer kopen. Of denk ik nu te simpel?
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
google even op peildatumarbitrageamphora schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:49:
Even een enigszins offtopic maar toch weer niet vraag over vermogensbelasting. Stel, ik heb 100k spaargeld en 100k belegging, dus moet je vermogensbelasting betalen. Vermogensbelasting op beleggingen is hoger ivm verwacht rendement dus ik denk dan om 31 december al je aandelen/etf's verkopen en op 2 januari weer kopen. Of denk ik nu te simpel?
Behalve als je een duidelijk zakelijk (en niet fiscaal) motief hebt moet je een periode van 3 maanden aanhouden en anders zou je gewoon de volle mep moeten betalen.
[ Voor 14% gewijzigd door Afas op 26-03-2025 10:53 ]
Je denkt te simpel inderdaad. Zoek maar eens op peildatum arbitrage.
Kort gezegd, je moet minimaal 3 maanden in cash blijven als je beleggingen in fiscale redenen verkoopt.
Kort gezegd, je moet minimaal 3 maanden in cash blijven als je beleggingen in fiscale redenen verkoopt.
Weer wat geleerd, dank!
Normaal zitten transacties toch wel weer achter een extra verificatie?Murphy78 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:59:
Of heeft de IB (IBKR??) app dat niet?
PSN
Met de 2FA krijg je een actieve trading sessie, daarna heb je geen extra verificatie meer nodig om te handelen. Van belang is dus dat je je trading sessie niet onbeheerd achter laat. Alleen voor overboekingen moet je opnieuw authenticeren.
Zonder 2FA kan je ook inloggen in TWS (de desktop applicatie) met trading uitgeschakeld. Voor de web omgeving bestaat deze mogelijkheid niet.
Zonder 2FA kan je ook inloggen in TWS (de desktop applicatie) met trading uitgeschakeld. Voor de web omgeving bestaat deze mogelijkheid niet.
[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 26-03-2025 12:26 ]
Niet doenamphora schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:49:
Even een enigszins offtopic maar toch weer niet vraag over vermogensbelasting. Stel, ik heb 100k spaargeld en 100k belegging, dus moet je vermogensbelasting betalen. Vermogensbelasting op beleggingen is hoger ivm fictief rendement dus ik denk dan op 31 december al je aandelen/etf's verkopen en op 2 januari weer kopen. Of denk ik nu te simpel?
Dus put opties schrijven die meer dan 3 maanden in de toekomst liggen?G83 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:52:
Je denkt te simpel inderdaad. Zoek maar eens op peildatum arbitrage.
Of natuurlijk call die in de eerste week van januari verlopen.
[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 26-03-2025 18:38 ]
Nebius en Soundhound, maar doe voor de zekerheid je eigen onderzoekBowen_HAFX schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 06:58:
[...]
Ik wil dit wel gaan volgen. Zijn wel allemaal Amerikaanse bedrijven (en ik heb recent andere principes gekregen). Zijn er ook veel belovende Europese of Japanse stocks die jij kan aam bevelen?
[ Voor 8% gewijzigd door Un93m59 op 26-03-2025 22:08 ]
Degiro app is dit weekend in onderhoud zie ik, dus inloggen heeft vandaag geen zin
Na een flinke dip afgelopen maanden leek het vorige week eindelijk weer de goede kant op te gaan maar laatste dagen was weer drama. Ik probeer te begrijpen waarom maar de meeste beursnieuws sites vind ik maar onoverzichtelijk en te veel niet boeiende te lange berichten. Kan iemand een duidelijke site aanbevelen voor leken zoals ik?
Marketscreeneramphora schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:43:
Na een flinke dip afgelopen maanden leek het vorige week eindelijk weer de goede kant op te gaan maar laatste dagen was weer drama. Ik probeer te begrijpen waarom maar de meeste beursnieuws sites vind ik maar onoverzichtelijk en te veel niet boeiende te lange berichten. Kan iemand een duidelijke site aanbevelen voor leken zoals ik?
Je kan voor goede verklaringen, vooruitzichten en beursnieuws het beste de Donald Duck lezen.amphora schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:43:
Alternatief is accepteren dat je het niet begrijpt, dat anderen het ook niet begrijpen maar dat op de lange termijn de beurs altijd omhoog gaat.
https://jlcollinsnh.com/2...he-market-always-goes-up/
En als je dit artikel gelezen hebt, lees dan ook de hele stocks serie. En geniet daarna van een goed boek of een leuke andere activiteit en besteed verder zo weinig mogelijk tijd aan aandelen...
[ Voor 11% gewijzigd door G83 op 29-03-2025 10:42 ]
De markt gaat uiteindelijk altijd omhoog, tot nu toe dan. Als Donald Duck, ik bedoel Donald Trump, besluit Groenland agressief in te nemen, de Westerse Wereld in een direct conflict belanden, een burger oorlog in de V.S. begint, de wereld economie zoals wij deze nu kennen compleet verandert, wie weet wat er dan gebeurd...G83 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:40:
[...]
Je kan voor goede verklaringen, vooruitzichten en beursnieuws het beste de Donald Duck lezen.
Alternatief is accepteren dat je het niet begrijpt, dat anderen het ook niet begrijpen maar dat op de lange termijn de beurs altijd omhoog gaat.
En als je dit artikel gelezen hebt, lees dan ook de hele stocks serie. En geniet daarna van een goed boek of een leuke andere activiteit en besteed verder zo weinig mogelijk tijd aan aandelen...
Het heeft ook wel een tijdje geduurd voordat de beurs weer hersteld was van de Tweede Wereld Oorlog of de beurs crash in de jaren 80 met de oliecrisis.
Maar ik moet zeggen, het herstel tijdens en na Covid was een stuk sneller dan ik had verwacht. Dat stemt dan weer positief
Er niet aan denken ben ik niet zo goed in (misschien alles verkopen, dan lukt dat). Ik accepteer ook wel dat alles fluctueert en uiteindelijk ook wel goed komt maar ik vind het wel interessant om te weten hoe het werkt, maar dan in jip en janneke taal. Maar ik krijg ook de indruk dat dat niet gaat lukkenG83 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:40:
[...]
Je kan voor goede verklaringen, vooruitzichten en beursnieuws het beste de Donald Duck lezen.
De mondiale aandelenmarkten zijn veelal flink gestegen in 2025, het is natuurlijk niet elke week feest.amphora schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:07:
[...]
Er niet aan denken ben ik niet zo goed in (misschien alles verkopen, dan lukt dat). Ik accepteer ook wel dat alles fluctueert en uiteindelijk ook wel goed komt maar ik vind het wel interessant om te weten hoe het werkt, maar dan in jip en janneke taal. Maar ik krijg ook de indruk dat dat niet gaat lukken
Op korte termijn zijn het veelal 'verwachtingen/sentiment' dat een aandeel weg van zijn/haar intrensieke waarde duwt, op langere termijn zal de aandelenkoers altijd richting de intrinsieke waarde van het bedrijf bewegen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar het 1e aandeel (alfabetische volgorde) in de AEX: ABN AMRO Bank, rendement YTD 32,20%. Ik denk niet dat in de afgelopen 3 maanden de business van ze wezenlijk veranderd is.
De beurs is ook de enigste markt waar mensen in paniek de winkel verlaten wanneer er uitverkoop is.
Trump dreigt met onlogische zeer hoge invoerrechten op alles -> beurs onderuit.amphora schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:43:
Trump lijkt invoerrechten toch niet zo hard door te voeren of uit te stellen -> beurs iets omhoog.
Grapje, 25% op alles op 2 april -> beurs weer onderuit.
Beurzen houden van stabiliteit, voorspelbaarheid en gunstige marktvoorwaarden. Trump haalt dat alles onderuit met zijn onlogische botte bijl tactieken die niet eens kloppen (tariffs are paid by the exporting country so America will get rich through tariffs... wat?).
Dus, wat wil je precies verder weten?
Ja laat ABN AMRO maar weer gewoon naar beneden gaan.Grouchy schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:18:
[...]
De mondiale aandelenmarkten zijn veelal flink gestegen in 2025, het is natuurlijk niet elke week feest.
Op korte termijn zijn het veelal 'verwachtingen/sentiment' dat een aandeel weg van zijn/haar intrensieke waarde duwt, op langere termijn zal de aandelenkoers altijd richting de intrinsieke waarde van het bedrijf bewegen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar het 1e aandeel (alfabetische volgorde) in de AEX: ABN AMRO Bank, rendement YTD 32,20%. Ik denk niet dat in de afgelopen 3 maanden de business van ze wezenlijk veranderd is.
De beurs is ook de enigste markt waar mensen in paniek de winkel verlaten wanneer er uitverkoop is.
Dit is ook de reden dat ik langzaam JPEQ aan het inkopen ben. Gaat het verder naar beneden? Dan krijg ik nog wat troostdividend om me een beetje kan opbeuren.Grouchy schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:18:
[...]
Dat is volledig USA en met focus op tech en BIG7. Gedurfd, ik zou daar juist bij wegblijven. Door alle onrust gaan bedrijven en overheden veel meer nadenken daar minder afhankelijk van te zijn.Marrtijn schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:59:
[...]
Dit is ook de reden dat ik langzaam JPEQ aan het inkopen ben. Gaat het verder naar beneden? Dan krijg ik nog wat troostdividend om me een beetje kan opbeuren.
Tja, juist door die extreme angst begin ik nu heel voorzichtig met opbouwen, (zit nu nog onder 5% van m'n portfolio). Europa kan prima met minder fysieke Amerikaanse import, maar ik heb niet de illusie dat wij de Googles, Nvidias en Microsofts snel aan de kant gaan schuiven, want er zijn geen Europese alternatieven.FicoF schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:19:
[...]
Dat is volledig USA en met focus op tech en BIG7. Gedurfd, ik zou daar juist bij wegblijven. Door alle onrust gaan bedrijven en overheden veel meer nadenken daar minder afhankelijk van te zijn.
Rothshild zei ooit dat je moet kopen wanneer het bloed door de straten loopt, maar of ik een vallend mes probeer te vangen of dat ik nu de dip heb gekocht kan ik helaas pas over een-twee jaar zeggen.
Ik denk dat je dat pas kan zeggen als Trump's regeerperiode ten einde komt. Tot die tijd blijft alles mega onvoorspelbaar.Marrtijn schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:58:
[...]
Tja, juist door die extreme angst begin ik nu heel voorzichtig met opbouwen, (zit nu nog onder 5% van m'n portfolio). Europa kan prima met minder fysieke Amerikaanse import, maar ik heb niet de illusie dat wij de Googles, Nvidias en Microsofts snel aan de kant gaan schuiven, want er zijn geen Europese alternatieven.
Rothshild zei ooit dat je moet kopen wanneer het bloed door de straten loopt, maar of ik een vallend mes probeer te vangen of dat ik nu de dip heb gekocht kan ik helaas pas over een-twee jaar zeggen.
Zoiets heeft tijd nodig.Verwijderd schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:08:
Die EU defence etf doet het ook maar matig.
Weet ik veel.. dat weet niemand
Verwijderd
Als dat zou kunnenBlack-Death schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:33:
[...]
Weet ik veel.. dat weet niemandMaar wat verwacht je? Elke dag 5 procent erbij?
Nebius heb sinds hun beursgang geDCA'ed hier heb ik leuke (fictieve) winst op gepakt die inmiddels weer verdampt is. Al blijf ik deze wel DCA'en aangezien hun product en support goed in elkaar zitUn93m59 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:08:
[...]
Nebius en Soundhound, maar doe voor de zekerheid je eigen onderzoek
De ETF doet het niet per se matig toch? Alle onderliggende aandelen zijn flink gestegen in de laatste maanden en behoorlijk fors geprijsd. Dus er zit (zo zie ik het) niet op korte termijn een enorme upside in. Als de EU-investeringen omgezet worden in orders en winst, dan komt er over een paar jaar wel waarde naar de aandeelhouder toe.Verwijderd schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:08:
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Heb je toevallig een goed achtergrond artikel over waarom Nebius hun product en support goed in elkaar zit?Lucky0wn schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:41:
[...]
Nebius heb sinds hun beursgang geDCA'ed hier heb ik leuke (fictieve) winst op gepakt die inmiddels weer verdampt is. Al blijf ik deze wel DCA'en aangezien hun product en support goed in elkaar zit
Ik heb het aandeel sinds de post op X van Citron Research op mijn watchlist staan.
https://x.com/CitronResearch/status/1864018794873495945
Weet dat het wel 25 jaar kan duren voordat je je geld terug hebt, na inflatiecorrectie.G83 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:40:
maar dat op de lange termijn de beurs altijd omhoog gaat.
bijvoorbeeld S&P 500 koersherstel VS
1929 - 1954: ~25 jaar
1968 - 1993: ~25 jaar
2000 - 2015: ~15 jaar
2021 - 2024: ~3 jaar
Stel je bent 40, dan moet je het risico erkennen dat vermogensherstel tot je 65e kan duren.
De beurskoersen stijgen de laatste jaren explosief. What goes up must come down.
Natuurwetten zijn niet van toepassing op beurskoersen, die blijven op de lange termijn altijd stijgen.
... in een kapitalistische markt.de Peer schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:49:
die blijven op de lange termijn altijd stijgen.
@de Peer
Dit gaat over exponentiële stijging die niet gebaseerd is op fundamentals. De koersen zouden niet op het huidige niveau staan als er met realisme werd gehandeld. Dat komt weer omlaag, momenteel geholpen door Trumps escapades.
Dit gaat over exponentiële stijging die niet gebaseerd is op fundamentals. De koersen zouden niet op het huidige niveau staan als er met realisme werd gehandeld. Dat komt weer omlaag, momenteel geholpen door Trumps escapades.
Die ETF's zijn allemaal gestart op het moment dat er al een enorme rally is geweest. Wat had je dan verwacht?Verwijderd schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:08:
Verwijderd
Meer rendement. Waarom was iedereen er hier en op reddit dan zo lyrisch over als 'alles al is ingeprijsd'?Ascension schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:41:
[...]
Die ETF's zijn allemaal gestart op het moment dat er al een enorme rally is geweest. Wat had je dan verwacht?
omdat iedereen elkaar napraat en zelf geen onderzoek doet denk ikVerwijderd schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:47:
[...]
Meer rendement. Waarom was iedereen er hier en op reddit dan zo lyrisch over als 'alles al is ingeprijsd'?
Het zou wel eens lelijk kunnen tegenvallen bij veel (Europese) defensie bedrijven, toch op korte termijn.
Het probleem is dat er een hype gestart is voor en na de aankondigingen van de defense investeringen.
Echter, als een aandeel plots x3/4/5 gaat, dan gaat uiteindelijk de winst ook moeten volgen.
Maar zelfs als er meer besteld gaat worden, dan moet al dat materiaal ook nog geleverd worden.
Ik heb serieuze twijfels dat al die fabrikanten hun productie zo snel gaan kunnen upscalen.
De 'toekomstige' waarde van die bedrijven is dan moeilijk te schatten.
Ook zijn er geen garanties dat alle landen plots Europees gaan bestellen.
Als landen al bv F35's in bestelling hebben, of geleverd, dan zullen extra gevechtsvliegtuigen ook bij Northrop besteld worden. Geen land gaat plots overschakelen.
Hetzelfde geldt voor ander materiaal dat nog recent besteld/geleverd is bij Amerikaanse defensie bedrijven.
Ook bestaat het risico dat dit meegaat spelen in de onderhandelingen met Amerika.
Bv beloftes om Amerikaans materiaal te blijven bestellen als pasmunt voor de Nato bijdrages of voor de importtarieven. De oranje
is gevoelig voor zulke stroop-aan-de-baard.
Het probleem is dat er een hype gestart is voor en na de aankondigingen van de defense investeringen.
Echter, als een aandeel plots x3/4/5 gaat, dan gaat uiteindelijk de winst ook moeten volgen.
Maar zelfs als er meer besteld gaat worden, dan moet al dat materiaal ook nog geleverd worden.
Ik heb serieuze twijfels dat al die fabrikanten hun productie zo snel gaan kunnen upscalen.
Ook zijn er geen garanties dat alle landen plots Europees gaan bestellen.
Als landen al bv F35's in bestelling hebben, of geleverd, dan zullen extra gevechtsvliegtuigen ook bij Northrop besteld worden. Geen land gaat plots overschakelen.
Hetzelfde geldt voor ander materiaal dat nog recent besteld/geleverd is bij Amerikaanse defensie bedrijven.
Ook bestaat het risico dat dit meegaat spelen in de onderhandelingen met Amerika.
Bv beloftes om Amerikaans materiaal te blijven bestellen als pasmunt voor de Nato bijdrages of voor de importtarieven. De oranje
[ Voor 35% gewijzigd door Predator op 02-04-2025 10:03 ]
Hoe groter het orderboek is, hoe beter de investering te verantwoorden is.Predator schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:57:
In het verleden was vooral het probleem dat de vraag heel piekerig en conjunctuur gevoelig was, je gaat niet een nieuwe fabriek neerzetten als je niet weet dat de productielijn de eerste x jaar op volle toeren kan draaien.
PSN
Tot op zekere hoogte. Maar als iedereen nu massaal z'n voorraden gaat opbouwen, maar het niet op een vijand af gaat schieten, zal na een paar jaar geen extra productie meer nodig zijn. Wat doe je dan met die munitie- en wapenfabrieken?YakuzA schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:58:
[...]
Hoe groter het orderboek is, hoe beter de investering te verantwoorden is.
In het verleden was vooral het probleem dat de vraag heel piekerig en conjunctuur gevoelig was, je gaat niet een nieuwe fabriek neerzetten als je niet weet dat de productielijn de eerste x jaar op volle toeren kan draaien.
Je moet echt zeker weten dat je op lange termijn kan blijven verkopen wil je nu flink gaan opschalen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Als je ze al in huis hebt wordt het lastig ja, want zie er nog maar eens vanaf te komen.Predator schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:57:

Om toch nog een beetje on topic te blijven; Dus als je wil speculeren moet je nu snel SAAB ko... Oh wacht die koers is ook al ontploft.
[ Voor 23% gewijzigd door Charly op 02-04-2025 14:29 ]
Natuurlijk:Some0ne schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:29:
[...]
Heb je toevallig een goed achtergrond artikel over waarom Nebius hun product en support goed in elkaar zit?
Ik heb het aandeel sinds de post op X van Citron Research op mijn watchlist staan.
https://x.com/CitronResearch/status/1864018794873495945
Tech
https://techcrunch.com/20...i-infrastructure-startup/
SeC
https://www.sec.gov/Archi...0/tmb-20240716xex99d2.htm
Tradingview
https://www.tradingview.c...ntry-point-for-investors/
Wij van WC eend
https://group.nebius.com/newsroom
Q1 van Tesla was nog slechter dan verwacht door de analisten:
https://edition.cnn.com/2...ss/tesla-sales/index.htmlTesla sales plunged 13% in the first three months of this year, as the company reported the largest drop in deliveries in its history by far,
...
Tesla reported that it delivered 336,681 cars in the quarter, compared to 386,810 in the first three months of last year.
...
The decline was worse than expected by Tesla analysts, who had forecast quarterly sales as low as 350,000.
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 02-04-2025 16:45 ]
PSN
Iedereen stapt in als de stijging is geweest. Hier gelukkig in Rheimetall gestapt toen de oorlog begon.de Peer schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:43:
[...]
omdat iedereen elkaar napraat en zelf geen onderzoek doet denk ik
Gereed hebben voor het geval wel een oorlog begint? Betaald door de overheid? Nu het blijkt dat een voorraad er in 1 maand doorheen gejaagd wordt, wil je wel productielijnen gereed hebben.Tsurany schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:10:
[...]
Tot op zekere hoogte. Maar als iedereen nu massaal z'n voorraden gaat opbouwen, maar het niet op een vijand af gaat schieten, zal na een paar jaar geen extra productie meer nodig zijn. Wat doe je dan met die munitie- en wapenfabrieken?
Je moet echt zeker weten dat je op lange termijn kan blijven verkopen wil je nu flink gaan opschalen.
[ Voor 9% gewijzigd door Bowen_HAFX op 03-04-2025 07:22 ]
Als ik de app open, zie ik momenteel wel een klein bloedbadje ja... Je weet wel beter, toch doet het altijd een beetje pijn.Marrtijn schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:58:
[...] Rothshild zei ooit dat je moet kopen wanneer het bloed door de straten loopt,

Nog weinig spannends aan wat mij betreft. Zolang je niet tech-heavy bent is dit jaar ook nog niet erg bijzonder. In ieder geval nog geen reden tot paniek of niet te missen koopkansen.
Nou we zitten al tegen de -4.5% vandaag en -15% in een maand. Dat vind ik toch behoorlijk pijn doen als iemand die afgelopen jaar begonnen is en nu dus in de min staattuinïnen schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:35:
Nog weinig spannends aan wat mij betreft. Zolang je niet tech-heavy bent is dit jaar ook nog niet erg bijzonder. In ieder geval nog geen reden tot paniek of niet te missen koopkansen.
Kan je het nu weer mooi wat lager inkopenRogers schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:46:
[...]
Nou we zitten al tegen de -4.5% vandaag en -15% in een maand. Dat vind ik toch behoorlijk pijn doen als iemand die afgelopen jaar begonnen is en nu dus in de min staat
Mag van mij nog wel lager .Rogers schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:46:
[...]
Nou we zitten al tegen de -4.5% vandaag en -15% in een maand. Dat vind ik toch behoorlijk pijn doen als iemand die afgelopen jaar begonnen is en nu dus in de min staat
Ik verwacht dat de reëele economie nauwelijks geraakt wordt omdat Trump tijdig zal bijsturen.
Dan kun je ze beter aankopen als het laag staat.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Let op:
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij