• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sport_Life schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:58:
[...]

Mag van mij nog wel lager .
Ik verwacht dat de reëele economie nauwelijks geraakt wordt omdat Trump tijdig zal bijsturen.
Dan kun je ze beter aankopen als het laag staat.
Ik heb niet eens de hoop dat hij de mentale capaciteit heeft om te snappen wat hij kapot maakt of dat hij door zal hebben dat hij moet 'bijsturen'.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 03-04-2025 13:24 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:36
Er is een whiste list van maar liefst 37 pagina's van goederen die vrijgesteld zijn. Is echt een enorme waslijst. Ik weet niet of de markt daar al doorheen is gegaan.....

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Sineplex schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:25:
Er is een whiste list van maar liefst 37 pagina's van goederen die vrijgesteld zijn. Is echt een enorme waslijst. Ik weet niet of de markt daar al doorheen is gegaan.....
Staan daar de machines van ASML ook op? Aan de koers te zien niet.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-12 19:11
37 pagina's met zijn favoriete franse wijnen ofzo?
Menig bedrijf exporteert honderden producten naar Amerika, dus dan ben je er zo.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:23
link?

• Sineplex
alaintje schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:30:
[...]

37 pagina's met zijn favoriete franse wijnen ofzo?
Menig bedrijf exporteert honderden producten naar Amerika, dus dan ben je er zo.
Het zijn voornamelijk onafgemaakte producten, maar het is veelomvattend. Buiten olie, gas, kerosine ook bijv. hout, koper, zink maar ook zaken als vaccines, antibiotica etc. Frappant genoeg staat cocaine ook op de lijst en ik zie arsenicum ook staan.

@Afas , er staan ook onderdelen voor semiconductors op.... in hoeverre ASML daar voordeel van heeft kan ik niet beoordeelen, het is niet mijn business/expertise.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:57
de Peer schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:49:
[...]

Natuurwetten zijn niet van toepassing op beurskoersen, die blijven op de lange termijn altijd stijgen.
Haha
Dat dacht je.
Enorme natuur rampen leggen de maatschappij en uiteindelijk stock market plat.
De natuur trekt altijd aan het langste eind
🙂

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Kan Nederland de export van ASML machines niet tegenhouden naar de VS, als tegenreactie?

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-12 16:07
NicoHF schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:07:
Kan Nederland de export van ASML machines niet tegenhouden naar de VS, als tegenreactie?
Dat zal de boel er niet beter op maken

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Heeft weinig met dit beleggen topic te maken, maar de grote vraag is wat je daarmee wil bereiken, behalve dat de VS dan ASML helemaal sloopt met secundary sanctions?

PSN

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ASML heeft een monopolie en dus pricing power. De Amerikanen betalen simpelweg meer voor het spul uit Veldhoven.

Als je echt een tegenactie wilt dan zouden we een opmerking moeten plaatsen om dan maar de deur naar China open te zetten voor ASML. Kijken of ze ons dan nog steeds als vijand zien of toch liever als vriend. :+

• olafmol
Black-Death schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:15:
[...]

Dat zal de boel er niet beter op maken
Plus dat essentiele onderdelen voor ASML van VS bedrijven komen, dus als we zoiets proberen dan kunnen we uberhaupt geen ASML machines meer maken.

• NicoHF
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:16:
[...]

Heeft weinig met dit beleggen topic te maken, maar de grote vraag is wat je daarmee wil bereiken, behalve dat de VS dan ASML helemaal sloopt met secundary sanctions?
Zodat ze hun nieuwe fabrieken en productie capaciteit verhogingen niet kunnen realiseren.
Dit als tegenreactie voor de importheffingen die de VS ons de EU oplegt.

Maar begreep van andere dat er essentiële onderdelen voor de machines uit de VS komt en we daar dan waarschijnlijk geen toegang meer tot hebben.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11

de Peer

under peer review

Maxwp schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:36:
[...]

Haha
Dat dacht je.
Enorme natuur rampen leggen de maatschappij en uiteindelijk stock market plat.
De natuur trekt altijd aan het langste eind
🙂
Dat is uiteraard niet waar ik op doelde met mijn opmerking.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Even los van de hoogte van de tarieven die de VS nu op gaat leggen., moeten we als EU eens wat minder hoog van de toren blazen wellicht?

De EU heeft al heel veel import tarieven aan de rest van de wereld opgelegd en heeft nog meer tarieven in het vat zitten (CBAM). EU boetes voor US bedrijven op basis van wereldwijde omzet wordt daar ook als een belasting gezien. De VS maakt nu een inhaalslag.

Ook terugslaan is een probleem omdat we de EU waarschijnlijk meer raken dan de US. En vraag is ook wie het langer kan volhouden omdat we afhankelijker zijn van de VS dan omgekeerd.

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-12 19:18
pdukers schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:20:
Even los van de hoogte van de tarieven die de VS nu op gaat leggen., moeten we als EU eens wat minder hoog van de toren blazen wellicht?

De EU heeft al heel veel import tarieven aan de rest van de wereld opgelegd en heeft nog meer tarieven in het vat zitten (CBAM). EU boetes voor US bedrijven op basis van wereldwijde omzet wordt daar ook als een belasting gezien. De VS maakt nu een inhaalslag.

Ook terugslaan is een probleem omdat we de EU waarschijnlijk meer raken dan de US. En vraag is ook wie het langer kan volhouden omdat we afhankelijker zijn van de VS dan omgekeerd.
De import tarieven van ons vallen best mee schijnt, maar de btw zien de Amerikanen ook als import tarief, terwijl iedereen dat moet betalen ook lokaal.

Ik vraag me overigens af hoe al die big tech inkomsten verrekend worden, want bijv. De data die verzameld wordt van ons kan elders verkocht worden.

• Sineplex
De US heeft een handelstekort, niet alleen monetair. Zij hebbben bepaalde goederen nodig, die ze wel moeten importeren. En ze draaien hiermee de goedkope Aziatische import de nek om. Lokale productie is duur, en je moet daarvoor ook voldoende personeel hebben. Laten ze nou net de migranten het land uitjagen, terwijl je die hard nodig hebt in de industrie. Zij graven zich in, en wij hebben de kans om ons hieruit te manoevreren terwijl de US zich isoleert.

Die boetes op grote Amerikaanse bedrijven liggen genuanceerd. Het patroon is dat Amerikaanse techbedrijven heel snel proberen op te schalen om daarmee de markt te domineren en concurrentie kapot te maken. In dat process breken ze doelbewust regels, of proberen de grenzen op te schuiven. En het is makkelijker om boetes achteraf te betalen, wanneer je de concurrentie al hebt uitgeschakeld.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:07

Jebus4life

BE User

Ik vind de reacties op de beurzen al bij al nog meevallen. Momenteel de S&P een procent of 4 in de min. Europese beurzen zowat 2,5% in de min.

Het zat natuurlijk in de pijplijn (wat help, we wisten dat het ging gebeuren), maar we gaan dus de top-20 aan slechtste dagen ooit bij lange na niet halen. Naar mijn gevoel werd daar best wel voor gevreesd. Als het nog wat uitdiept kan het wel de slechtste beursdag sinds de coronaval worden (daarvoor moet de 4,32 procent van september 22 sneuvelen)

Voorlopig hou ik met -1,5% nog best stand (maar ik heb best wat defensief spul dat het gewoon goed doet vandaag, nutsbedrijven, verzekeraars, vastgoed enzo én quasi een procent of 10 in cash na wat verkopen in Q1)

[ Voor 17% gewijzigd door Jebus4life op 03-04-2025 16:28 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:41
pdukers schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:20:

CBAM vind ik juist weer zo'n verkeerd voorbeeld.

CBAM legt bedrijven buiten de EU dezelfde heffingen op als bedrijven binnen de EU. Tot vandaag benadeelt de EU bedrijven in Europa, die moeten immers Carbon Emisssion Certificates kopen afhankelijk van hun uitstoot. Tót CBAM hoefden non-EU bedrijven dit niet te doen. CBAM trekt dit gelijk: dezelfde heffingen voor bedrijven buiten de EU als binnen de EU.

Heffingen doen dit andersom: die benadelen bedrijven buiten de thuismarkt tov bedrijven op de thuismarkt. Binnen Europa zijn hier een paar duidelijke voorbeelden van: elektrische auto's en fietsen (en nog een paar). Voor dergelijke producten kan na lang en gedegen onderzoek 'anti-dumping' heffingen worden opgelegd. Dat kan alleen als er duidelijke aanwijzingen zijn dat non-EU landen hun eigen bedrijven subsidiëren en zo het level-playing field verstoren.

• NicoHF
  • Niet online
Jebus4life schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:24:
Ik vind de reacties op de beurzen al bij al nog meevallen. Momenteel de S&P een procent of 4 in de min. Europese beurzen zowat 2,5% in de min.

Het zat natuurlijk in de pijplijn (wat help, we wisten dat het ging gebeuren), maar we gaan dus de top-20 aan slechtste dagen ooit bij lange na niet halen. Naar mijn gevoel werd daar best wel voor gevreesd. Als het nog wat uitdiept kan het wel de slechtste beursdag sinds de coronaval worden (daarvoor moet de 4,32 procent van september 22 sneuvelen)

Voorlopig hou ik met -1,5% nog best stand (maar ik heb best wat defensief spul dat het gewoon goed doet vandaag, nutsbedrijven, verzekeraars, vastgoed enzo én quasi een procent of 10 in cash na wat verkopen in Q1)
Nasdaq 100 - 6.14% vandaag en - 15% in een maand vind ik toch wel behoorlijk.

Mijn verlies vandaag - 5.54% 🥲

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Requiem19 CBAM is vanuit VS oogpunt een protectionistische maatregel om de EU industrie te beschermen.

Uiteraard kun je beargumenteren dat wij vinden dat onze "tariffs" rechtvaardig zijn. Maar je moet niet verbaasd zijn dat andere landen daar anders tegen aan kijken en tegenmaatregelen nemen. Het is niet alleen de VS die ageert tegen de EU tariffs, ook China heeft zich al laten horen.

Ik vind de reacties op de VS maatregelen in het algmeen nogal eenzijdig.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:17
NicoHF schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:35:
[...]

Nasdaq 100 - 6.14% vandaag en - 15% in een maand vind ik toch wel behoorlijk.

Mijn verlies vandaag - 5.54% 🥲
Voor Nasdaq100 ga ik uit van een daling van 40 - 50%.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• NicoHF
  • Niet online
John245 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:46:
[...]

Voor Nasdaq100 ga ik uit van een daling van 40 - 50%.
Waarom?

• Requiem19
  • Laatst online: 23:41
pdukers schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:40:
@Requiem19 CBAM is vanuit VS oogpunt een protectionistische maatregel om de EU industrie te beschermen.

Uiteraard kun je beargumenteren dat wij vinden dat onze "tariffs" rechtvaardig zijn. Maar je moet niet verbaasd zijn dat andere landen daar anders tegen aan kijken en tegenmaatregelen nemen. Het is niet alleen de VS die ageert tegen de EU tariffs, ook China heeft zich al laten horen.

Ik vind de reacties op de VS maatregelen in het algmeen nogal eenzijdig.
Ik heb net uitgelegd dat CBAM juist géén protectionistishce maatregel is. Heb je de uitleg wel gelezen?

In een wereld waarin desinformatie steeds weliger tiert is het aan ons allemaal om goed te blijven uitleggen hoe iets écht in elkaar zit.

Een protectionistische maatregel is een maatregel die bedrijven op de thuismarkt bevoordeeld ten opzichte van buitenlandse bedrijven. CBAM is dat juist niet. Zie vorige post.

Verder denk ik dat dit niet het juiste topic is voor deze discussie. Enige waarmee ik wil afsluiten: laten wij niet vervallen tot het Amerikaanse niveau van 'hoe dingen in elkaar zitten' :).

• John245
De economische malaise in de wereld. Of trump moet weer draaien dan is de daling minder.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:29:
[...]

ASML heeft een monopolie en dus pricing power. De Amerikanen betalen simpelweg meer voor het spul uit Veldhoven.

Als je echt een tegenactie wilt dan zouden we een opmerking moeten plaatsen om dan maar de deur naar China open te zetten voor ASML. Kijken of ze ons dan nog steeds als vijand zien of toch liever als vriend. :+
Inmiddels vernomen dat halfgeleiders vrijgesteld zijn. Geen idee of ASML daar onder valt, maar vraag mij af welk deel van de semi conducteur sector dat bevat.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Deveon schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:19:
[...]

Inmiddels vernomen dat halfgeleiders vrijgesteld zijn. Geen idee of ASML daar onder valt, maar vraag mij af welk deel van de semi conducteur sector dat bevat.
Het zal weinig uitmaken indien de rest van de keten / eindproducten niet vrijgesteld zijn.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:54
ASML machines, F35 vliegtuigen,... beiden voorbeelden van producten ontstaan uit een globale economie.

Die globale economie is tot nader orde opgeschort. De kans dat er nog nieuwe bestelbonnen ondertekend worden voor dergelijke producten is momenteel nihil.

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-12 11:01

Gast1981

room with a moose!

John245 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:53:
[...]
Of trump moet weer draaien dan is de daling minder.
Dat zou niet voor het eerst wezen, dus niets is uitgesloten.. :)
Als de druk intern hoger wordt (inflatie) en extern (Europa, Azië tegenmaatregelen) dan zullen we zien of hij doorzet.
Evenzo groot probleem is zijn ad-hoc wispelturigheid.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
tuinïnen schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:24:
[...]

Het zal weinig uitmaken indien de rest van de keten / eindproducten niet vrijgesteld zijn.
Of het onduidelijkheid is of dat de rest van de keten wel geraakt wordt weet ik niet, maar we kunnen vaststellen dat een bedrijf als ASM international extreem harde klappen krijgt op de beurs.

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-12 22:05
Jebus4life schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:24:
Ik heb ook de indruk dat de realiteit nog niet helemaal is ingedaald. Straks komen nieuwe kwartaalcijfers, en die gaan er veel minder goed uit zien. Analisten komen straks ook voorzichtig met hun eerste speculaties.

Komende drie jaar, als de tarieven blijven, ben ik bearish. Hopelijk als Trump Amerika dan niet heeft uitgeroepen tot een dictatuur zit er na de nieuwe verkiezingen weer een nieuwe president uit het kamp van de Democraten en gaan we opnieuw gouden tijden tegemoet. In de tussentijd, lekker (met voorzichtigheid) bijkopen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

YakuzA schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:24:
[...]

Ik heb niet eens de hoop dat hij de mentale capaciteit heeft om te snappen wat hij kapot maakt of dat hij door zal hebben dat hij moet 'bijsturen'.
Hij creëert nu een hoop onrust, maar hij weet precies het effect (op korte termijn) van zijn acties, op lange termijn heeft hij uiteindelijk baat bij een goede economie + goede aandelenkoersen. Maar hij heeft nog bijna 2 jaar om dat recht te zetten door de tarrifs op te heffen en zal zichzelf dan presenteren als de man die de ellende van Bidon heeft opgeruimd.

Het dilemma dat hij had was dat met name US tech ver overrated was , dan kun je beter meteen met het mes erdoorheen zodat de weg naar boven makkelijker is dan dat de beurs over 1,5 jaar ineens een klap krijgt zonder dat hij middelen heeft om dat te herstellen.

Daarnaast is het (voor hem) een goede afleiding voor alle ellende wat zich momenteel afspeelt in het oosten. We (= media) zijn beschamend genoeg meer bezig met Trump (onze aandelen /pensioen) dan met Poetin (oorlogen) en als een narcist ergens een hekel aan heeft is het wel dat een ander de aandacht krijgt..

Dus nee, ik maak me geen zorgen over de 'tarrifs'. Ik denk dat de oorlogen momenteel een groter risico zijn, ook voor onze veiligheid.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 03-04-2025 22:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-12 12:09
Sport_Life schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:11:
[...]

Hij creëert nu een hoop onrust, maar hij weet precies het effect (op korte termijn) van zijn acties, op lange termijn heeft hij uiteindelijk baat bij een goede economie + goede aandelenkoersen. Maar hij heeft nog bijna 2 jaar om dat recht te zetten door de tarrifs op te heffen en zal zichzelf dan presenteren als de man die de ellende van Bidon heeft opgeruimd.

Het dilemma dat hij had was dat met name US tech ver overrated was , dan kun je beter meteen met het mes erdoorheen zodat de weg naar boven makkelijker is dan dat de beurs over 1,5 jaar ineens een klap krijgt zonder dat hij middelen heeft om dat te herstellen.

Daarnaast is het (voor hem) een goede afleiding voor alle ellende wat zich momenteel afspeelt in het oosten. We (= media) zijn beschamend genoeg meer bezig met Trump (onze aandelen /pensioen) dan met Poetin (oorlogen) en als een narcist ergens een hekel aan heeft is het wel dat een ander de aandacht krijgt..

Dus nee, ik maak me geen zorgen over de 'tarrifs'. Ik denk dat de oorlogen momenteel een groter risico zijn, ook voor onze veiligheid.
Waarom had hij een dillema dat tech overrated was...?

Ik vond persoonlijk dit nog wel een goede uitleg van zijn vreemde acties:

https://web.archive.org/w...er-trumps-beleid-a4886036

Every magical journey begins with a single step

• NicoHF
  • Niet online
[...]

Denk je dat de tech aandelen nu wel hard genoeg geraakt zijn om ook weer een weg naar boven te krijgen op de wat langere termijn?
30% van aandelen zit in de Nasdaq 100 etf en maak mij nu eigenlijk wel een beetje zorgen.
Paar jaar geleden was ik begonnen met het opbouwen en DCA'en ervan.

Heb dat geld nu niet nodig maar misschien wel in de toekomst 5 a 10 jaar.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

NicoHF schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:41:
[...]

Denk je dat de tech aandelen nu wel hard genoeg geraakt zijn om ook weer een weg naar boven te krijgen op de wat langere termijn?
30% van aandelen zit in de Nasdaq 100 etf en maak mij nu eigenlijk wel een beetje zorgen.
Paar jaar geleden was ik begonnen met het opbouwen en DCA'en ervan.

Heb dat geld nu niet nodig maar misschien wel in de toekomst 5 a 10 jaar.
Niemand weet het en ik kan/ga ook geen voorspellingen doen. Het kan komend jaar nog 30% verder zakken maar het kan ook 30% stijgen.

Als je al een paar jaar dca't dan zou ik daar vooral mee doorgaan. Tenzij je met de volledige som beleggingen over 5 jaar een huis wil kopen, dan loop je wel een risico(tje). Maar dan beleg je met geld dat je niet kan missen.

Ik verwacht dat Trump er alles aan zal doen om iig over 2 jaar tussentijdse verkiezingen te winnen en dan heeft hij niks aan een haperende economie of dalende aandelenbeurzen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 03-04-2025 22:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Hij creëert nu een hoop onrust, maar hij weet precies het effect (op korte termijn) van zijn acties,

Met een beetje historisch besef zou je de analogie met de tariff war uit de jaren 30 van de vorige eeuw leggen en wat (mede) de uiteindelijke resultaten daarvan waren wereldwijd.
Wikipedia: Smoot–Hawley Tariff Act

Maar Trump heeft geen enkel idee hoe tariffs werken, wie de prijs betalen voor zijn acties etc.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 03-04-2025 22:52 ]

PSN

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:56
Sport_Life schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:46:
[...]

Niemand weet het en ik kan/ga ook geen voorspellingen doen. Het kan komend jaar nog 30% verder zakken maar het kan ook 30% stijgen.

Als je al een paar jaar dca't dan zou ik daar vooral mee doorgaan. Tenzij je met de volledige som beleggingen over 5 jaar een huis wil kopen, dan loop je wel een risico(tje). Maar dan beleg je met geld dat je niet kan missen.
In de hektiek vergeten we dat we steeds minder werkende mensen hebben op steeds meer gepensioneerden. Een stevige groei in arbeidsproductiviteit is nodig en daar kan tech, met name AI flink bij helpen. Denk dat het wel goed komt met die bedrijven.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

YakuzA schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:50:
[...]

Maar Trump heeft geen enkel idee hoe tariffs werken, wie de prijs betalen voor zijn acties etc.
Hij weet precies de effecten van zijn acties. Dat gebeurde namelijk ook in zijn vorige presidentschap (meer de dreigingen).

Het zorgt voor wat opschudding en uiteindelijk gaat alles weer in het groen zodra de boel wordt opgeheven. (En dan komt iedereen zich in dit topic weer melden ;))

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 03-04-2025 23:02 ]

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-12 22:36
Wat zijn wat jullie betreft nu de pareltjes om nu te kopen? Zit nu met name in crypto (wat nog vele malen slechter gaat dan aandelen) en een ING aandelenfonds. Onlangs een DeGiro account aangemaakt om zelf nog wat te beleggen. ASML lijkt een kanshebber. Wat kopen jullie op dit moment allemaal?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik verwacht dat de glazen bollen het de komende 4 jaar wel goed zullen doen.

• olafmol
Sport_Life schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:38:
Ik verwacht dat de glazen bollen het de komende 4 jaar wel goed zullen doen.
LOL. Deze had ik wel ff nodig, geniaal. Dank! 😊

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57

Duinkonijn

Huh?

Pareltjes?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeisCkosyzLlEJ5OfVoytQQn2RE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IXuofva4YvOpjy1qrvzgO7KX.jpg?f=user_large

Kijken welke onderuit zijn gegaan en kijken of ze levensvatbaar zijn en investeren

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Flink rood dagje vandaag met AEX -3,4% en AMX -4,5% weer. Benieuwd naar de VS straks. Olieprijs in vrije val met -6,3%

[ Voor 16% gewijzigd door tuinïnen op 04-04-2025 13:02 ]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:47
China kondigt tegenmaatregelen aan en een extra duikvlucht. De opening vanochtend viel nog wel mee.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:22
S&P (ETF) duikt al onder de 90 euro. Heeft eerder dit jaar nog op 110+ euro gestaan. Leuke wereld…

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:48
Duinkonijn schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:18:
Pareltjes?
[Afbeelding]

Kijken welke onderuit zijn gegaan en kijken of ze levensvatbaar zijn en investeren
Meer kansen voor aandelen onder een tientje :X

Zoals mijn vrouw op dit soort dagen altijd zegt: de aandelen zijn in de uitverkoop, bijkopen dus O-)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11

de Peer

under peer review

Sammy_tukker schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:33:
[...]

Meer kansen voor aandelen onder een tientje :X

Zoals mijn vrouw op dit soort dagen altijd zegt: de aandelen zijn in de uitverkoop, bijkopen dus O-)
waarop jij dan hopelijk zegt: zou ik niet doen schat, mogelijk staan ze vandaag hoger dan de komende 10 jaar.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

de Peer schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:34:
[...]

waarop jij dan hopelijk zegt: zou ik niet doen schat, mogelijk staan ze vandaag hoger dan de komende 10 jaar.
Schat, maar je moet de komende 20 jaar toch nog werken en hebben we het niet nodig

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Sammy_tukker
Duinkonijn schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:40:
[...]

Schat, maar je moet de komende 20 jaar toch nog werken en hebben we het niet nodig
+1

en als het zo doorgaat verdampt onze hele pensioenpot en moeten we nog 30 jaar werken :+

[ Voor 18% gewijzigd door Sammy_tukker op 04-04-2025 13:41 ]

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Sammy_tukker schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:41:
[...]

+1

en als het zo doorgaat verdampt onze hele pensioenpot en moeten we nog 30 jaar werken :+
Wat is wijsheid :P

Ik heb een klein gedeelte begin dit jaar geliquideerd en in eigen stenen gestopt

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001

Soullie

Planeshift

Je vraagt je toch af of Trump hier niet ook van schrikt, of zou hem dit echt niets boeien ?

• Sammy_tukker
Duinkonijn schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:55:
[...]

Wat is wijsheid :P

Ik heb een klein gedeelte begin dit jaar geliquideerd en in eigen stenen gestopt
Time in the market gaat altijd boven timing the market :z
De beste belegger is een dooie belegger :z
Wikipedia: Raven (aap).

oftewel random gokken is het beste, want mijn glazen bol is ook een beetje wazig momenteel

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:19
Soullie schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:59:
Je vraagt je toch af of Trump hier niet ook van schrikt, of zou hem dit echt niets boeien ?
Nee het boeit hem niks, de beurzen reageren goed. Hij heeft project 2025 uit te voeren, verder boeit niets.

Gewoon rustig uitzitten deze bende, en maandelijks bijkopen. Meer kan je niet doen.

• Soullie

Soullie

Planeshift

CornermanNL schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:01:
[...]

Nee het boeit hem niks, de beurzen reageren goed. Hij heeft project 2025 uit te voeren, verder boeit niets.

Gewoon rustig uitzitten deze bende, en maandelijks bijkopen. Meer kan je niet doen.
Tja ik heb een paar goede jaren gehad dus ik zit nu lekker stil.
Zelfs dit jaar zit ik nog 2% in de plus (na vandaag vast niet meer).

Maar die Covid crash heeft me wel doen inzien dat als je goede aandelen hebt je bij dit soort situaties niets moet doen.

• olafmol
Soullie schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:04:
[...]

Tja ik heb een paar goede jaren gehad dus ik zit nu lekker stil.
Zelfs dit jaar zit ik nog 2% in de plus (na vandaag vast niet meer).

Maar die Covid crash heeft me wel doen inzien dat als je goede aandelen hebt je bij dit soort situaties niets moet doen.
Same here. Volgens mij zijn er maar 1 of 2 keer zulke diepe crashes geweest dat het daarna 25 jaar duurde voordat de boel weer was opgekrabbeld. Zelf bij de Ukraine inval alles er weer afgetrokken, maar achteraf was dat inderdaad dom en paniek (gelukkig alleen wat winst verdampt, maar niet ingeteerd op inleg), je ziet eigenlijk vrijwel altijd dat de boel relatief snel weer hersteld. Ik heb zelf een horizon van minimaal 10 jaar voor mijn indexfondsen, dus ik kijk het gewoon aan.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-12 12:26

Qwerty-273

Meukposter

Voor de mensen die ook margin gebruiken om te beleggen, hebben jullie aanpassingen gemaakt de afgelopen maanden? De margin afgebouwd op basis van de onvoorspelbaarheid in de VS, afgebouwd om meer ruimte te hebben op "de dip", niet aangepast? Voor een belegger die er puur alleen in zit met eigen geld is een daling ook pijnlijk maar minder pijnlijk als je daardoor een margin call voor je kiezen krijgt.

Ik zelf gebruik geen margin, het is een stuk extra risico dat niet past bij mijn strategie, maar hoor van enkele collega's dat ze nu wachten op "de dip" om met margin fors extra bij te kopen. Ik laat de discussie van timing achterwege.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Ik denk dat hij het er om doet, dat zou mij niet verbazen

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:47
Vanuit DeGiro stromen de mails ook binnen dat er posities meer dan 10% gezakt zijn in korte tijd. Die mailserver daar zal het vast druk hebben deze dagen.

• olafmol
Duinkonijn schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:25:
[...]

Ik denk dat hij het er om doet, dat zou mij niet verbazen
Schijnbaar (maar niemand die het echt weet) wil ie de dollarkoers naar beneden krijgen om het handelstekort te verminderen, en gebruikt ie de heffingen als een knuppel om 1 op 1 onderhandelingen te starten met landen direct. In z'n eigen gedachtenwereld was het gisteren ff op je tanden bijten, en vandaag is alles weer helemaal geweldig. Tja...

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

CornermanNL schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:01:
Daar geloof ik niet zo in eerlijk gezegd. Het zou me niks verbazen als de keutel weer ingetrokken wordt als de beursdag van vandaag weer dieprood is.

Andersom zou me overigens ook niks verbazen :P

• rapture
  • Laatst online: 22:10

rapture

Zelfs daar netwerken?

De VIX heeft 45 gehaald en is nu onder 40. Dit betekent dat de putkopers en shorters winst kunnen nemen en volatiliteit shorters (massaal SPX (S&P 500) opties schrijven drukt de optiepremies neer en de VIX is berekend op basis van hoe duur de SPX 30DTE opties zijn) springen erop om de VIX tot onder 20 neer te drukken.

In de intraday is het kijken hoeveel slagkracht/effect/impact de bulls en volatiliteit shorters nog hebben. Indien ze weinig kunnen doen, dan heersen de bears over de rest.

Indien ze nog de VIX in de grond kunnen trappen en de market makers opzadelen met gekochte puts die met het kopen van ES (S&P 500) futures hedged moeten worden, dan moeten mijn gekochte SPX Jun 4000P eruit om volgende week of iets later bij VIX onder 25, 20,... door te rollen naar gekochte SPX Sep 4000P.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:06

Grouchy

meep meep

Qwerty-273 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:19:
Voor de mensen die ook margin gebruiken om te beleggen, hebben jullie aanpassingen gemaakt de afgelopen maanden? De margin afgebouwd op basis van de onvoorspelbaarheid in de VS, afgebouwd om meer ruimte te hebben op "de dip", niet aangepast?
Maak er af en toe gebruik van, niks structureel. Laatste keer was vorig jaar juli toen Flow Traders flink dipte en naar hun intrinsieke waarde keek.
Wel het een en ander aangepast, alle individuele Amerikaanse aandelen al een tijdje de deur uit, en heb ik alleen nog Europese individuele aandelen en een 25% cashpositie.
Met passief gokken (ETFs) heb ik nog wel blootstelling aan de VS, die staan deze dagen diep in het rood. Zoals een maand of zo geleden aangegeven heb ik in februari DEC2025 SP500 puts aangeschaft als verzekering.

Gezien mijn huidige positionering, en het meeste in de VS nog steeds aardig aan de prijs is, ga ik voorlopig geen gebruik maken van margin.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-12 19:18
TheBrut3 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:29:
Vanuit DeGiro stromen de mails ook binnen dat er posities meer dan 10% gezakt zijn in korte tijd. Die mailserver daar zal het vast druk hebben deze dagen.
Irritant dat die altijd pas achteraf komen :+

• Sammy_tukker
Rogers schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:25:
[...]

Irritant dat die altijd pas achteraf komen :+
Wellicht kunnen we een massa claim indienen dat ze daar structureel te laat mee komen 🤣

• Atomius
  • Laatst online: 22:16
Grouchy schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:15:
[...]

Maak er af en toe gebruik van, niks structureel. Laatste keer was vorig jaar juli toen Flow Traders flink dipte en naar hun intrinsieke waarde keek.
Wel het een en ander aangepast, alle individuele Amerikaanse aandelen al een tijdje de deur uit, en heb ik alleen nog Europese individuele aandelen en een 25% cashpositie.
Met passief gokken (ETFs) heb ik nog wel blootstelling aan de VS, die staan deze dagen diep in het rood. Zoals een maand of zo geleden aangegeven heb ik in februari DEC2025 SP500 puts aangeschaft als verzekering.

Gezien mijn huidige positionering, en het meeste in de VS nog steeds aardig aan de prijs is, ga ik voorlopig geen gebruik maken van margin.
Wat vind je nu van het aandeel Flow Traders? Lijkt één van de weinigen die groen is gebleven de laatste maanden. Hoe wordt dat aandeel hier eigenlijk gezien? Als interessante hedge voor roerige tijden kan ik mij zo voorstellen? Of brandt men de vingers er niet aan?

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Ik zit er nog steeds in; het is een van mijn grootste posities. Dacht dat 2025 laatcyclisch zou worden en dan is het vaak al wat onrustiger op de aandelenmarkten.

Hun inkomsten zijn sterk afhankelijk van marktvolatiliteit: hoe meer prijsschommelingen, hoe groter de winstkansen. Een hoge VIX werkt in hun voordeel.

Daarnaast hebben ze flink ingezet op cryptovaluta, wat de afgelopen kwartalen een groeiende inkomstenbron bleek te zijn.

Daar moet er natuurlijk wel vertrouwen in hebben. Ze moeten natuurlijk geen Knight Capitaaltje doen, maar op dagen zoals vandaag, wanneer bijna alles in mijn portefeuille afgeslacht wordt, is het prettig om een aandeel als dit te hebben.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• rapture
  • Laatst online: 22:10

rapture

Zelfs daar netwerken?

JPow heeft bij SABEW gesproken en beantwoordt vragen.

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12 12:34
olafmol schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:33:
[...]

Schijnbaar (maar niemand die het echt weet) wil ie de dollarkoers naar beneden krijgen om het handelstekort te verminderen, en gebruikt ie de heffingen als een knuppel om 1 op 1 onderhandelingen te starten met landen direct. In z'n eigen gedachtenwereld was het gisteren ff op je tanden bijten, en vandaag is alles weer helemaal geweldig. Tja...
Blijkbaar is die aanpak al debunked als hij dacht dat dat zou werken.
Het zou zijn zoals de fotografie driehoek: diafragma - ISO - sluitersnelheid.
Ga 1 hoger/lager/.. zetten en tenminste 1 van de andere 2 moeten compenseren.
Trump is alle 3 de indicatoren naar dezelfde richting aan het draaien. Het kan niet werken.

Never ever financial advice...

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:58:
Nou, ik ben er klaar mee, althans met US markets. De aandelen zullen het vast goed blijven doen en ik verwacht niet dat de economie aldaar instort, daar maak ik mij geen zorgen over, maar wel over political risk naar buiten en daarmee ook currency risk. Dus ik heb gisteren vrijwel alles met een hoofdnotering op een US beurs verkocht, en EUR gekocht.

Wat ga ik nu doen? Ik weet het nog niet precies. Derisking lijkt mij sowieso goed; ik ben van plan om de hypotheek af te lossen, buffers in mijn budget aan te vullen, en een aantal geplande aankopen en onderhoud naar voren te halen. Voor de rest van de opbrengst heb ik nog geen definitieve bestemming. Ik denk aan spreiding tussen een STOXX Europe 600 ETF, een vastgoedfonds (vraag naar woningen zal binnenkort nog niet dalen), en wellicht wat andere categorieën, maar daar moet ik nog even verder over denken.

Helemaal weg ben ik nog niet uit de US markten. Ik heb nog een aantal optieposities lopen die ik niet voortijdig ga sluiten, voornamelijk vanwege de inmiddels grote spread. Wanneer ze expireren wikkel ik ook die posities af. Deze posities zijn goed voor ongeveer 10% van mijn oorspronkelijke portfoliowaarde. Ik vind het acceptabel dat dit stukje wat langer duurt. Het belangrijkste deel heb ik al veilig gesteld.

Vanwege T+2 settlement op forex wordt de withdrawal pas maandag verstuurd.

Het voelt best onwennig om mijn portfolio bij IBKR zo leeg te zien...
Dit is ondertussen al weer eventjes geleden. Kleine update: de hypotheek is afgelost, een aantal geplande grote uitgaven zijn naar voren gehaald, en de buffers in mijn budget zijn aangevuld. Ik had niet verwacht dat derisking zo prettig zou zijn en ik zou niet meer terug willen naar de oude situatie. Leverage maakt meer kapot dan je lief is.

Ik had nog een aantal open optieposities met expiration in 2026 die ik niet voortijdig zou sluiten. Zojuist kreeg ik de push notification van IBKR die je nooit wilt krijgen:
Following violation(s) have been detected for you account: - Excess Liquidity: URGENT: Please note that the qualifying equity within your account (i.e., Equity with Loan Value) is insufficient to satisfy the margin requirement and, to restore margin compliance, liquidation of positions may commence without further notice.
Logde ik in, zag ik nog een paar seconden Excess Liquidity daadwerkelijk negatief staan. Het lijkt te gaan om slechts een market data fout en niet een echte overschrijding - de Excess Liquidity keerde weer terug naar de waarde die het hoort te zijn en er is verder ook niets geliquideerd. Maar, samen met de recente ontwikkelingen in de US heeft dit mij wel getriggerd om niet de natuurlijke expiratie af te wachten. Ik heb de optieposities zelf geliquideerd.

Nu ben ik zo goed als volledig uitgestapt uit de US markten. Zo goed als, want alleen bij de pensioenregeling van een oud werkgever heb ik geen controle, dat blijft belegd in een mixfonds.

• Gretzkyus
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:05
S&P500 bijna 6% eraf. Ouch.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zr40 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:00:
[...]

Dit is ondertussen al weer eventjes geleden. Kleine update: de hypotheek is afgelost, een aantal geplande grote uitgaven zijn naar voren gehaald, en de buffers in mijn budget zijn aangevuld. Ik had niet verwacht dat derisking zo prettig zou zijn en ik zou niet meer terug willen naar de oude situatie. Leverage maakt meer kapot dan je lief is.

Ik had nog een aantal open optieposities met expiration in 2026 die ik niet voortijdig zou sluiten. Zojuist kreeg ik de push notification van IBKR die je nooit wilt krijgen:

[...]

Logde ik in, zag ik nog een paar seconden Excess Liquidity daadwerkelijk negatief staan. Het lijkt te gaan om slechts een market data fout en niet een echte overschrijding - de Excess Liquidity keerde weer terug naar de waarde die het hoort te zijn en er is verder ook niets geliquideerd. Maar, samen met de recente ontwikkelingen in de US heeft dit mij wel getriggerd om niet de natuurlijke expiratie af te wachten. Ik heb de optieposities zelf geliquideerd.

Nu ben ik zo goed als volledig uitgestapt uit de US markten. Zo goed als, want alleen bij de pensioenregeling van een oud werkgever heb ik geen controle, dat blijft belegd in een mixfonds.
Had je dan zo'n hoge hypotheek rente?
Er zijn genoeg mogelijkheden om geld bij banken te stallen tegen 2-2,5%. Ik heb nog een flink bedrag in een deposito zitten van 3,3%. (Nog 1 jaar looptijd)

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 00:11
Nog maar een paar procent en de beurs staat weer op de stand van december 2021😮

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-12 17:54
Het is even doorbijten en dan breekt de gouden eeuw aan. Ofja, dat zegt hij toch.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-11 20:48
Trump gelooft er heilig in dat zijn aanpak werkt. Hij roept dit namelijk al bijna 40 jaar. Ik had helaas niet verwacht de beurzen zo heftig zouden reageren en sta nu stevig in de min.
Maar goed, het is geld wat ik nu niet nodig heb dus zoals hierboven ook wordt gezegd: rustig blijven zitten en steeds wat bijkopen.
Uiteindelijk zal de boel weer herstellen.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sport_Life schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:11:
[...]

Had je dan zo'n hoge hypotheek rente?
Er zijn genoeg mogelijkheden om geld bij banken te stallen tegen 2-2,5%. Ik heb nog een flink bedrag in een deposito zitten van 3,3%. (Nog 1 jaar looptijd)
Ik zoek geen extra short term zekerheid in de vorm van een spaarrekening of deposito. Ik blijf nog beleggen, zij het buiten de US want daar zie ik voorlopig nog niets goeds gebeuren. Maar de gevolgen buiten de US kan ik lastig inschatten. Daarom wil ik dat er op papier geen geleend geld tegenover risico staat. Wat er ook gebeurt, in ieder geval heb ik geen hypotheeklasten meer.

• Tricolores
Tricolores schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:39:
[...]

Het is even doorbijten en dan breekt de gouden eeuw aan. Ofja, dat zegt hij toch.
Ellende troef dus, maar Trump is allerminst van plan in te binden. Op zijn platform Truth Social verzekerde hij aan investeerders dat hij zijn beleid nooit zal aanpassen. “Het is een geweldig moment om rijk te worden. We kunnen niet verliezen”, klonk het.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zr40 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:17:
[...]

Ik zoek geen extra short term zekerheid in de vorm van een spaarrekening of deposito. Ik blijf nog beleggen, zij het buiten de US want daar zie ik voorlopig nog niets goeds gebeuren. Maar de gevolgen buiten de US kan ik lastig inschatten. Daarom wil ik dat er op papier geen geleend geld tegenover risico staat. Wat er ook gebeurt, in ieder geval heb ik geen hypotheeklasten meer.
Geen hypotheek is in het kader van fiscaal beleid ook weer een risico imo. (Zeker bij 'villa's' en je zit in sommige regio's vrij snel aan de villataks voor een ruime eengezinswoning).

Tenzij je netto rente hoger is dan deposito's van ~2% klopt je argument van risico tegenover geleend geld niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 05-04-2025 09:52 ]

• John245
Sport_Life schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 08:30:
[...]

Geen hypotheek is in het kader van fiscaal beleid ook weer een risico imo. (Zeker bij 'villa's' en daar zit je in sommige regio's vrij snel aan).

Tenzij je netto rente hoger is dan deposito's van ~2% klopt je argument van risico tegenover geleend geld niet.
In Nederland is er fiscaal toch geen verschil tussen een villa van 2 miljoen en een appartement van 5 miljoen?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:08

Predator

Suffers from split brain

Ik hoor van verschillende mensen, en ik lees dat hier en daar ook dat mensen vooral hun US exposure afbouwen. Ik zie daar persoonlijk weinig nut van in.
De huidige beursangst is mondiaal, niet Amerikaans. Alle beurzen gaan in het rood.

Dat Trump hiermee een kogel in eigen voet schiet is duidelijk, maar het is een mondiaal gegeven.
Er zijn voor mij 2 zaken die aandelen doel kelderen:
1/ Objectief: Slechte cijfers. Cijfers liegen niet.
2/ Subjectief: Angst voor de toekomst

We zitten vooraf in de subjectieve fase. Natuurlijk is de angst dat er uiteindelijk ook minder winst gaat zijn voor onze posities. Maar dat is toekomst, en die staat niet vast.
We zijn op 2 maand tijd van een ATH en goed sentiment naar de "wereldeconomie stort in" gegaan.
Een economie stort niet in op 2 maand tijd.

Mijn Amerikaanse exposure is voor een redelijk deel tech. Ik zie het daar nog niet zo somber in.
Er is voor veel gewoon GEEN alternatief. We hebben datacenters nodig, we hebben computers nodig.
Intel, AMD, ARM ... allemaal Amerikaans. Gaan we geen cpu's en gpu's meer aanschaffen ?
Gaan we die elders kopen ? Waar dan ? ASML hangt ook vast aan die tech.
TSMC nog veel meer.
Cybersecurity ? 95% Amerikaanse tech. Gaan we geen cybersecurity meer doen ?

Het idee van Europa om Amerikaanse diensten/tech te viseren is evenveel in eigen voet schieten.
Daar is geen alternatief...

Momenteel zie ik vooral angst en aandelen die omgezet worden in cash. Ik hoor "ik heb nog snel wat aandelen verkocht waar ik nog wat winst op overhield". Dat lees ik als angst voor rode cijfers.
Uiteindelijk tellen altijd de bedrijscijfers door. We zien wel.

Ik sta op 1-2 maand op -24K minder. Dat is vervelend, maar ik verkoop niets. Ik ben altijd slecht in die zaken, want ik kies dan altijd de bodem om te verkopen.

Ik heb nog een berg cash staan en er komt nog wel veel vrij dit jaar. Ik wacht af. Het is super volatiel en het is mogeljk dat het nog veel slechter wordt, of er plotseling witte rook komt. Ik weet het niet. Niemand denk ik.
De beurs is heilig voor Amerika, er komt een punt dat de clown het niet meer goedgepraat krijgt denk ik.
Zolang de rente niet plots de hoogte in vliegt gaat dat geld allemaal wel eens weer de beurs op wandelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Predator op 05-04-2025 10:31 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Eens, ik heb zo iets van de beurs is een levend wezen. Het ademt.. daardoor stijgen en dalen koersen… soort van ademen. Eens in de zoveel tijd struikelt hij, (overstekende Trump etc).

Dat is niet direct een reden om de boel niet te vertrouwen

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:54
Een beurs(marktplaats) kan niet bestaan zonder stabiele rechtsstaat.

Waarom kopen we anders met z'n allen massaal aandelen in Europa, de VS,... en toch heel wat minder in Afrika, Rusland,...?

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-12 09:22
Predator schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:21:
Ik hoor van verschillende mensen, en ik lees dat hier en daar ook dat mensen vooral hun US exposure afbouwen. Ik zie daar persoonlijk weinig nut van in.
De huidige beursangst is mondiaal, niet Amerikaans. Alle beurzen gaan in het rood.

Dat Trump hiermee een kogel in eigen voet schiet is duidelijk, maar het is een mondiaal gegeven.

We zitten vooraf in de subjectieve fase. Natuurlijk is de angst dat er uiteindelijk ook minder winst gaat zijn voor onze posities. Maar dat is toekomst, en die staat niet vast.
We zijn op 2 maand tijd van een ATH en goed sentiment naar de "wereldeconomie stort in" gegaan.

Mijn Amerikaanse exposure is voor een redelijk deel tech. Ik zie het daar nog niet zo somber in.
Er is voor veel gewoon GEEN alternatief. We hebben datacenters nodig, we hebben computers nodig.
Intel, AMD, ARM ... allemaal Amerikaans. Gaan we geen cpu's en gpu's meer aanschaffen ?
TSMC nog veel meer.

Het idee van Europa om Amerikaanse diensten/tech te viseren is evenveel in eigen voet schieten.

Momenteel zie ik vooral angst en aandelen die omgezet worden in cash. Ik hoor "ik heb nog snel wat aandelen verkocht waar ik nog wat winst op overhield". Dat lees ik als angst voor rode cijfers.
Uiteindelijk tellen altijd de bedrijscijfers door. We zien wel.

Ik sta op 1-2 maand op -24K minder. Dat is vervelend, maar ik verkoop niets. Ik ben altijd slecht in die zaken, want ik kies dan altijd de bodem om te verkopen.

Ik heb nog een berg cash staan en er komt nog wel veel vrij dit jaar. Ik wacht af. Het is super volatiel en het is mogeljk dat het nog veel slechter wordt, of er plotseling witte rook komt. Ik weet het niet. Niemand denk ik.
De beurs is heilig voor Amerika, er komt een punt dat de clown het niet meer goedgepraat krijgt denk ik.
Zolang de rente niet plots de hoogte in vliegt gaat dat geld allemaal wel eens weer de beurs op wandelen.
Mooie analyse :) . Over Tech, we zijn er indd van afhankelijk. Alleen wat is een reele waarde? Als de techbedrijven 50 procent dalen zijn ze dan underpriced? Ik vond ze wel erg overpriced. Ik had wel liever gehad dat de markt 'vanzelf' (beurscijfers bedrijven enz.) de techt wat gecorrigeerd had dan door Trumpie.

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Wozmro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:54:
Een beurs(marktplaats) kan niet bestaan zonder stabiele rechtsstaat.

Waarom kopen we anders met z'n allen massaal aandelen in Europa, de VS,... en toch heel wat minder in Afrika, Rusland,...?
Als ik je berichten goed lees, dan zit de zorg niet direct in de geografische spreiding van beleggingen, maar in het fundament van de (aandelen) markt zoals het functioneren van de rechtsstaat in de VS. Even los van hoe ik er zelf over denk, is dat onderscheid volgens mij niet altijd goed begrepen en de reden dat er soms langs elkaar heen gepraat wordt.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:08

Predator

Suffers from split brain

Joel22 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:54:
[...]

Mooie analyse :) . Over Tech, we zijn er indd van afhankelijk. Alleen wat is een reele waarde? Als de techbedrijven 50 procent dalen zijn ze dan underpriced? Ik vond ze wel erg overpriced. Ik had wel liever gehad dat de markt 'vanzelf' (beurscijfers bedrijven enz.) de techt wat gecorrigeerd had dan door Trumpie.
Wat is de correcte waarde voor een aandeel ? Ik heb nog niemand dat kunnen accuraat berekenen of voorspellen. Om te zeggen of iets te duur is, moet je de correcte prijs kunnen zetten, en dat weet je pas veel achteraf. Zoveel financiële analisten proberen dat te doen, maar slagen er zelden in om meer dan 50% correct te zijn.

Dat kan ik zelf ook, ik ken er heel weinig van, maar mijn eigen ideeën zijn ook meestal juist ... of fout ... :+

De grootste schrik voor de tech aandelen was het barsten van de AI hype. Of het een lege bubble was weten we nu nog niet. Dat is nog te vroeg. Maar je hebt gelijk dat er naast deze Trump invloeden ook nog meer slecht nieuws kan komen voor de tech sector door de grote groei, en daarbij horende hoogtevrees.
Zoals gezegd, dit is voor mij paniek en geen correctie aangezien het niet op cijfers gebaseerd is.
Het kan wel nog samenvallen met slechte cijfers & indicatoren de komende maanden, wat nog meer bloedbad gaat geven. Dat zullen we de komende tijd wel zien.

Maar ik probeer dat heel erg pragmatisch te zien.
Ofwel is de waarde te laag of juist, en stijgt het allemaal terug verder.
Ofwel was het te hoog, en is het na een stevige correctie een goed moment om stevig verder in te stappen richting toekomst. Voordeel is dat correcties vaak meer corrigeren dan de markt 'fout' was, door die paniek reacties.

Mijn partner begrijpt niet goed dat ik het de laatste dagen met de nodige humor aanzie terwijl ik letterlijk duizenden euro's per dag aan beurswaarde zie verdampen.
Als ik binnen een 10 jaar een netto rendement heb dan beter is dan de inflatie over die 10 jaar, dan heb ik gewonnen. Want dan was het de juiste keuze om het niet op een spaarrekening te zetten. Alles meer is mooi meegenomen. O-)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12 12:34
knip
Ik denk daar hetzelfde over.
Ik heb wel een deel winst genomen voor de hele heisa, wat goed was.

Ik heb ook een aantal ETF's afgebouwd, en ben stillaan geladderd weer aan het inkopen op aandelen specifiek. Mijn US aandelen heb ik verre van de deur uitgesmeten, maar zoals ik zei op tijd winst genomen.
Ik heb wel een aantal andere "saaiere" erbij gehaald voor de-risk, en aan het kijken naar een ETF voor de terrific 10 in portefeuille mee op te nemen.

Never ever financial advice...

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

TSMC nog veel meer.

.
Er is altijd 1 van beiden die voorop loopt, gevoel of cijfers. Vandaag is dat het gevoel en verkoopt m'n omdat m'n verwacht dat de cijfers eronder zullen lijden.

Makkelijk voorbeeld zijn de kledingfabrikanten. Die fabriceren vaak in landen die zwaar getroffen worden de tariffs. Dus het lijkt me logisch dat bv Nike stevig in het rood gaat. Hun omzet komt (uit de losse pols) zowat 40% uit de US; dus je riskeer dat je prijzen gaan exploderen in je belangrijkste markt... Niet direct een prettig vooruitzicht.

Hoe groot die impact zal zijn zal blijken uit de cijfers. Maar die zullen we gok ik ten vroegste in Q3 of Q4 (of zelfs pas volgend jaar) zien. Overal hoorde je in alle geval over bedrijven dat ze stevig voorraden aan het opbouwen waren met het oog op de escalerende trade war, dus het zou me niet verbazen mocht de impact best geleidelijk verlopen.

Maar de markt calculeert dus in dat dit de koopkracht van mensen bovendien danig gaat aantasten en er een recessie kan volgen, die vervolgens aankopen, investeringen, ... zal doen uitblijven waardoor future revenue van bedrijven onzeker zal worden.

Meer specifiek over tech: Ja, er is vandaag GEEN alternatief voor het overgrote deel van de hardware (maar die komt meestal niet rechtstreeks uit de VS) én de software (zeker richting corporate). Bij ons werd er na de speculaties over kill switches in de F35's (dus toch al een aantal weken terug) al gesproken om onze cloud investeringen te vertragen en te kijken of we bepaalde kritieke workloads voorlopig toch best niet on-prem houden én over verdere disaster recovery scenario's indien onze cloud partners onze politieke druk niet onze diensten zouden afsluiten.

Nu kan de EU in principe beslissen om tariffs op diensten te heffen waardoor de maandelijks factuur plots 10-20% hoger zou kunnen uitvallen. Ik kan je vertellen dat elk iets of wat serieus bedrijf in sneltempo gaat kijken wat de alternatieven zijn. Vandaag misschien onbestaande, maar op het einde van Trump's termijn... Ik wil het nog wel zien.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:56
Hoe zit dit nu eigenlijk? Een Amerikaan pakt de creditcard en koopt bij Aliexpress iets. Daarvoor zijn chinese Yuan's nodig. Bij de Amerikaan verdwijnen dollars van zijn rekening en bij de webshop komen yuan's bij. Maar netto, moeten er dus dollars naar China gaan. Als dit tientallen jaren bezig is, omdat de Amerikaanse handelsbalans negatief is, moeten ze een gigantische deviezenvoorraad in China hebben. Zouden ze hiermee een keertje wraak kunnen nemen en de dollar kunnen laten vallen?

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:52
aljooge schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:26:
Hoe zit dit nu eigenlijk? Een Amerikaan pakt de creditcard en koopt bij Aliexpress iets. Daarvoor zijn chinese Yuan's nodig. Bij de Amerikaan verdwijnen dollars van zijn rekening en bij de webshop komen yuan's bij. Maar netto, moeten er dus dollars naar China gaan. Als dit tientallen jaren bezig is, omdat de Amerikaanse handelsbalans negatief is, moeten ze een gigantische deviezenvoorraad in China hebben. Zouden ze hiermee een keertje wraak kunnen nemen en de dollar kunnen laten vallen?
Hier offtopic, maar daar is in het verleden al uitgebreid over gespeculeerd: De dag dat de dollar valt...

• Manivado
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-04 17:55
Hi all, het lijkt erop dat er een nieuwe defence ETF is. Daardoor is de ‘huidige’ met meer dan 10% gedropt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-NemId6LDXm2pq-D7Suw_btE-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbE87qkXInqhOjR3khffDTGO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er best wat geld inzitten en ben redelijk nieuw met deze situatie - heeft iemand hier ervaring mee? Beter om toch vast te houden of alles eruit trekken in zo’n situatie?

Dank alvast!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:17
Ik denk dat je hier de verkeerde oorzaak-gevolg bij elkaar trekt. 781 miljoen euro is een mini fractie tegenover de market cap van de onderliggende waardes. Rheinmetall alleen is al 54 miljard market cap. Als iedereen in de WDEF ETF terug verkoopt wordt die 781 miljoen over alle onderliggende aandelen verkocht met niet meer als een kleine rimpel tot gevolg. Als dezelfde 781 miljoen terug instapt in de HanETF volgt de rimpel in de andere richting.

Dus nee wat hier aan de hand is is puur de paniek op de markt na het aankondigen van wereldwijde tariffs door Trump waardoor we de slechtste beursdag sinds 2020 achter de rug hebben. Wat volgt is onzekerheid over de nabije toekomst onder Trump dus verkopen en 4 jaar veilig in obligaties zitten is een optie. Gewoon alles laten staan en nu bijkopen is een optie. Nog even wachten tot de crash compleet is (-30 of -40%, who knows) kan ook.

In de geschiedenis zijn op 2 eerdere momenten wereldwijde tariffs toegepast, dus het de moment om de geschiedenisboeken vanonder het stof te halen en te kijken of hetzelfde scenario ontvouwd ;)
Hint: zoek naar 1930 trade war en The Great Depression

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Soullie

Soullie

Planeshift

Zou natuurlijk voor voor iedereen anders wel fijn zijn als jij verkoopt, dan hebben we de bodem gehad :P

Ik zat al maar voor 40% in de US, en dat houd ik even zo, zakt het fors verder ga ik wel serieuzer kijken naar mijn USA watchlist.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

RE: US exposure..Afgelopen jaar begon ik meer en meer te denken....Je kan de US kopen voor 70EUR, of de rest van wereld voor 30EUR.
Welke optie biedt volgens mij de meeste waarde?

Plus geloof dat 75% van die relatieve outperformance de laatste jaren was dankzij de USD. Gebruik van margin; rond de $900,000 miljoen gerapporteerd.

-24K?
Elon Musks 'Hold my beer' ...-$130B USD dit jaar :o

[ Voor 96% gewijzigd door Grouchy op 06-04-2025 23:17 ]

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:02
AEX 799 :)

Verwijderd

Goedkoop inkopen vandaag, aziatische beursen onderuit.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-12 10:03
Verwijderd schreef op maandag 7 april 2025 @ 06:57:
Waar zoal?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

• Tricolores
Verwijderd schreef op maandag 7 april 2025 @ 06:57:
Zwaar onderuit zelfs, Hong Kong zwaarste verlies in 14 jaar!

EDIT: 16 jaar zelfs.

[ Voor 4% gewijzigd door Tricolores op 07-04-2025 09:32 ]

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Ik begin het ook stilaan te voelen :o :+

Aan de andere kant, ik sta vandaag waar ik pakweg in augustus stond (ervan uitgaande dat ook de VS er nog een klets afdoet vandaag) - Dat is nog altijd 10 a 15% hoger dan pakweg een jaar geleden dus dan plaatst dan weer in perspectief dat er nog niet zoveel aan de hand is voor mezelf en helpt me wel het hoofd koel te houden.

Het kriebelt nu wel om te beginnen kopen. Maar timen is zó moeilijk...Het zou me niet verbazen mochten we ergens de komende dagen plots een dag van +5% / +10% zien op veel aandelen omdat plots iedereen denkt dat we de bodem gehaald hebben, om vervolgens terug naar beneden te gaan.

Ik probeer mijn impulsen dus in toom te houden... Ik kijk jaarrekeningen/kwartaalcijfers in en koop op basis daarvan. Maar de impact van de tarrifs op bedrijven vaak te moeilijk inschatten. Zelfs bedrijven die een relatief beperkte US exposure hebben zullen plots met concurrentie te maken krijgen van bedrijven die hun afzetmarkt in de US dreigen te verliezen wat een prijzenoorlog kan ontketenen.

Ik stel me de vraag of dat niet tot deflatie zou kunnen leiden in bepaalde werelddelen (ik denk in eerste instantie aan Europa)?

• Sineplex
Het probleem is dat niemand weet op dit moment wat marktwaarde is en dus of het lager of hoger kan gaan. Dit is uncharted territory, en men moet eerst inzicht krijgen wat de invloed is op earnings en earnings growth. En zelfs als je scenario's krijgt uitgewerkt, hoe ga je inschatten wat de probability is?
Pagina: 1 ... 204 ... 228 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij