Ik hoor van verschillende mensen, en ik lees dat hier en daar ook dat mensen vooral hun US exposure afbouwen. Ik zie daar persoonlijk weinig nut van in.
De huidige beursangst is mondiaal, niet Amerikaans. Alle beurzen gaan in het rood.
Dat Trump hiermee een kogel in eigen voet schiet is duidelijk, maar het is een mondiaal gegeven.
Er zijn voor mij 2 zaken die aandelen doel kelderen:
1/ Objectief: Slechte cijfers. Cijfers liegen niet.
2/ Subjectief: Angst voor de toekomst
We zitten vooraf in de subjectieve fase. Natuurlijk is de angst dat er uiteindelijk ook minder winst gaat zijn voor onze posities. Maar dat is toekomst, en die staat niet vast.
We zijn op 2 maand tijd van een ATH en goed sentiment naar de "wereldeconomie stort in" gegaan.
Een economie stort niet in op 2 maand tijd.
Mijn Amerikaanse exposure is voor een redelijk deel tech. Ik zie het daar nog niet zo somber in.
Er is voor veel gewoon GEEN alternatief. We hebben datacenters nodig, we hebben computers nodig.
Intel, AMD, ARM ... allemaal Amerikaans. Gaan we geen cpu's en gpu's meer aanschaffen ?
Gaan we die elders kopen ? Waar dan ? ASML hangt ook vast aan die tech.
TSMC nog veel meer.
Cybersecurity ? 95% Amerikaanse tech. Gaan we geen cybersecurity meer doen ?
Het idee van Europa om Amerikaanse diensten/tech te viseren is evenveel in eigen voet schieten.
Daar is geen alternatief...
Momenteel zie ik vooral angst en aandelen die omgezet worden in cash. Ik hoor "ik heb nog snel wat aandelen verkocht waar ik nog wat winst op overhield". Dat lees ik als angst voor rode cijfers.
Uiteindelijk tellen altijd de bedrijscijfers door. We zien wel.
Ik sta op 1-2 maand op -24K minder. Dat is vervelend, maar ik verkoop niets. Ik ben altijd slecht in die zaken, want ik kies dan altijd de bodem om te verkopen.
Ik heb nog een berg cash staan en er komt nog wel veel vrij dit jaar. Ik wacht af. Het is super volatiel en het is mogeljk dat het nog veel slechter wordt, of er plotseling witte rook komt. Ik weet het niet. Niemand denk ik.
De beurs is heilig voor Amerika, er komt een punt dat de clown het niet meer goedgepraat krijgt denk ik.
Zolang de rente niet plots de hoogte in vliegt gaat dat geld allemaal wel eens weer de beurs op wandelen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Predator op 05-04-2025 10:31
]