Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

spartacusNLD schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:10:
[...]

Ben ook op Van Eck DFNS ETF gestuit in mijn zoektocht naar rendement uit de ''NAVO norm moet naar 3.5% BBP'' draai die er dus echt moet gaan komen. Viel me ook op dat ik niet de ''bekende'' namen tegenkwam in deze ETF. Ik heb de top10 in chatgpt gegooid en gevraagd wat deze bedrijven zoals produceren. Lijkt dus vooral intellegence en subsysteem producenten zijn. Hier en daar een losse helicopter of vliegtuig producent.

Bedrijven die offensief materieel produceren lijken dus uitgesloten van dit soort ETFs. Is iemand ondertussen al gestuit op een instrument wat wel dit soort producenten opneemt?
DFEN/DFNS bevat idd dit:
https://www.justetf.com/e...sin=IE000YYE6WK5#holdings

Elbit uit die top10 produceert gewoon ammo toch?
Thales is daar ook wel een bekende in de lijst.

Met 1% in duitsland lijkt die wel idd wat minder Duitse bedrijven er in te hebben idd.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 04-03-2025 10:18 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-06 22:37

XanderDrake

Build the future!

[...]

Ben ook op Van Eck DFNS ETF gestuit in mijn zoektocht naar rendement uit de ''NAVO norm moet naar 3.5% BBP'' draai die er dus echt moet gaan komen. Viel me ook op dat ik niet de ''bekende'' namen tegenkwam in deze ETF. Ik heb de top10 in chatgpt gegooid en gevraagd wat deze bedrijven zoals produceren. Lijkt dus vooral intellegence en subsysteem producenten zijn. Hier en daar een losse helicopter of vliegtuig producent.

Bedrijven die offensief materieel produceren lijken dus uitgesloten van dit soort ETFs. Is iemand ondertussen al gestuit op een instrument wat wel dit soort producenten opneemt?
Die HanETF die @FicoF aandroeg is dan wel een iets betere optie, maar voor meer oorlogsmateriaal productie is mijn bovenstaande STOXX EUAD ETF wel een goede. Nu nog een replicate vinden die geen residentie heeft in de VS :+ @XWB

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:13
Balen dat ik bij ABN zit nu want ik zie die defensie etf niet daar.

Iemand bekend met een Europese ETF die wel bij de ABN kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:17:
[...]

DFEN/DFNS bevat idd dit:
https://www.justetf.com/e...sin=IE000YYE6WK5#holdings

Elbit uit die top10 produceert gewoon ammo toch?
Thales is daar ook wel een bekende in de lijst.

Met 1% in duitsland lijkt die wel idd wat minder Duitse bedrijven er in te hebben idd.
Elbit is Israelisch weet niet of dat een bezwaar is voor sommigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:52
XanderDrake schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Die HanETF die @FicoF aandroeg is dan wel een iets betere optie, maar voor meer oorlogsmateriaal productie is mijn bovenstaande STOXX EUAD ETF wel een goede. Nu nog een replicate vinden die geen residentie heeft in de VS :+ @XWB
Ik las op reddit dan VanEck hiermee bezig is? Dat mensen dit hebben aangevraagd.

Ik heb, als les en probeersel, een aandeel Dassault gekocht. Voor mij een primeur! Toch wat leuks proberen te maken van de huidige wereldsituatie. Mijn logica is dat deze iets meer stabiel is gezien prijs van een aandeel. Wie weet krijgt dit dezelfde stijging als een Rheinmetal

Edit: https://www.reddit.com/r/...ce_etf_we_need_your_help/

[ Voor 17% gewijzigd door twowheeler op 04-03-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:59
twowheeler schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:41:
[...]

Ik las op reddit dan VanEck hiermee bezig is? Dat mensen dit hebben aangevraagd.

Ik heb, als les en probeersel, een aandeel Dassault gekocht. Voor mij een primeur! Toch wat leuks proberen te maken van de huidige wereldsituatie.
Dat zou wel mooi zijn! Beleggen in dit soort producten was natuurlijk niet heel hip in het verleden. Dus snap ook wel dat er niet heel veel keuze is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:34

spartacusNLD

This is Sparta!!

XanderDrake schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Goede tip! Bedankt. Gevonden: IE000OJ5TQP4 en is verhandelbaar bij ING :)

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:57
[...]

Via via zitten die er wel ooit in. Zo heb ik zelf Leonardo in mijn portfolio. Niet enkel vanwege de defensie kant, maar dat is nu een mooie bijkomstigheid.

Onderdeel van Leonardo is hun 25% share in MBDA. Dit is een bedrijf dat ontstaan is door samenvoeging van de missile divisies van Airbus, BAE Systems en Leonardo. Alle 3 deze bedrijven zijn daar nu nog shareholder van. Hebben een voetafdruk in Engeland, Frankrijk, Italie, Duitsland en Spanje waardoor ze mooi verspreid over Europa zitten.

Ik zie ook SAAB, dus dan heb je gelijk het hele militaire complex van Zweden erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Ik vraag me wel af hoe wijs mijn aankoop van Dassault is. Deze stijgt nu niet door, maar gezien de huidige nieuwsberichten zou ik dat wel verwachten.

Ondertussen daalt m'n ETF WEBN ook redelijk door. Wanneer beslis je te kopen? Moet ik zelf een minimum bedenken waarbij ik hoe dan ook bij koop? Behandel je een los aandeel hetzelfde? Gewoon aanhouden.

[ Voor 8% gewijzigd door twowheeler op 04-03-2025 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:13
twowheeler schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:20:
Ik vraag me wel af hoe wijs mijn aankoop van Dassault is. Deze stijgt nu niet door, maar gezien de huidige nieuwsberichten zou ik dat wel verwachten.

Ondertussen daalt m'n ETF WEBN ook redelijk door. Wanneer beslis je te kopen? Moet ik zelf een minimum bedenken waarbij ik hoe dan ook bij koop? Behandel je een los aandeel hetzelfde? Gewoon aanhouden.
Dit is nog maar het begin eerste lucht is er uit. Nog een paar euro eraf en dan instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

twowheeler schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:20:
Zodra de angst door en voor Trump zijn tradewars weer wat rustiger/minder worden, zal het vanzelf weer omhoog gaan.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:35:
[...]

Zodra de angst door en voor Trump zijn tradewars weer wat rustiger/minder worden, zal het vanzelf weer omhoog gaan.
En dan komt de officiële aankondiging van tariffs tegen de EU , reageert de EC en krijgen we dit nogmaals. Er is eigenlijk niets van te zeggen hoe dit op de korte termijn uit gaat pakken en hoeveel impact dit gaat hebben op de koersen. Kijk je naar 25 jaar en zit je vooral in indexfondsen, dan zou ik er niet minder om slapen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
[...]

Discutabele wapenproducenten zijn vaak uitgesloten in etf's. ETF's met ESG noteringen sluiten vaak alle wapenproducenten (net als fossiele energiebedrijven) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Tijd geleden vroeg ik al wat ik met het aandeel AMD aan moet.
Toen kwam naar voren dat ik een te grote positie erin had zitten en ik eigenlijk zou moeten afbouwen.
Dit had ik met de helft gedaan op een koers van 146, naderhand steeg het door tot boven de 200 (balen).
Maar die aandelen had ik toen der tijd niet verkocht en inmiddels zijn ze nog maar 98 waard.

Mijn GAK zit op 118 van deze aandelen.
Kan iemand mij adviseren of helpen wat wijsheid is met AMD?

Ik vind het niet erg dat ze nu in de min zitten als ze maar voldoende rendement gaan halen uiteindelijk.
Maar twijfel sterk om ze te verkopen, zodat ik van de zorgen af ben en dat geld in een ETF te stoppen.

Inmiddels is dit wel een zorgen kindje geworden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Ik zie een melding bij ASML voorbij komen dat ze aandelen ingekocht hebben onder het bestaande inkoopprogramma. Goedkoop inkopen zullen ze wel gedacht hebben _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-06 11:21
VanEck Defense ETF aangeschaft. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Black-Death op 04-03-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 08:10
Waar investeren jullie in in deze gekte? Ik heb geen idee meer deze dagen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:49

Secsytime

Automagisch

Joel22 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:24:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSHkaMJIan1XX1_qy8OOBoWg5eo4SEX2G_kpA&s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-06 20:05
Handelstarieven ingevoerd tegen Mexico, Canada en China, waar meteen vergelding op komt, waarbij als gevolg daarop weer nieuwe heffingen komen, enzovoort. https://www.msn.com/nl-nl...723b6e1f2bfa842cc8c&ei=31

De koersen staan diep in het rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:49

Secsytime

Automagisch

aljooge schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:07:
Handelstarieven ingevoerd tegen Mexico, Canada en China, waar meteen vergelding op komt, waarbij als gevolg daarop weer nieuwe heffingen komen, enzovoort. https://www.msn.com/nl-nl...723b6e1f2bfa842cc8c&ei=31

De koersen staan diep in het rood.
Valt allemaal wel mee toch? Wacht maar tot je een effect gaat zien in de earnings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-06 23:02

Zenix

BOE!

Secsytime schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:26:
[...]

Valt allemaal wel mee toch? Wacht maar tot je een effect gaat zien in de earnings.
Inderdaad, als het nou om 30% ging, dan kan je spreken over diep in het rood, nu is het rammelen in de marge. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blazer Coke
Afas schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:24:
Ik zie een melding bij ASML voorbij komen dat ze aandelen ingekocht hebben onder het bestaande inkoopprogramma. Goedkoop inkopen zullen ze wel gedacht hebben _O-
Dat is vrij gebruikelijk.

Een groot bedrijf koopt vaak zijn eigen aandelen in als de koers zakt, aangezien dat veel voordelen heeft. Het houdt verdere koersval tegen. De goedkope aandelen verkopen ze vaak weer aan medewerkers die zo mede-aandeelhouder worden (waardoor medewerkers meer te winnen hebben als het bedrijf goed draait). Door het inkopen alleen wordt het aandeel ook weer meer waard (bedrijfswaarde per uitstaand aandeel op de koers wordt hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
oeps.

[ Voor 98% gewijzigd door Blazer Coke op 04-03-2025 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
Joel22 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:24:
Dogecoin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
[URL="https://tweakers.net/i/Yyf6E2r9WSdtR1KamiddtfGPfZM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h9KW0eG1Lt4D9c8L06cNvkjH.png?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x967mwUI1FHgZ5aTC4k8nqMmYVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h9KW0eG1Lt4D9c8L06cNvkjH.png?f=fotoalbum_large[/URL
Ik heb maar m'n eigen Euro defensie etf gemaakt (TR). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Secsytime schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:26:
[...]

Als beginner: kan je uitleggen wat je hiermee bedoelt?

Overigens lijkt het inderdaad wel dat het vooral een luchtbubbel was wbt de snelle stijging van de aandelen de laatste dagen

[ Voor 19% gewijzigd door twowheeler op 05-03-2025 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:42
Boerenlater schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:50:
[URL="https://tweakers.net/i/Yyf6E2r9WSdtR1KamiddtfGPfZM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h9KW0eG1Lt4D9c8L06cNvkjH.png?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL
Geen Rheinmetall of ThyssenKrupp?

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
DeadKennedy schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:59:
[...]

Geen Rheinmetall of ThyssenKrupp?
Nee Rheinmetall was al zwaar gestegen. Ik neem de gok om die te laten liggen. En ThyssenKrupp? Vond 8 bedrijven wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-06 08:10
AMARONE schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:46:
Balen dat ik bij ABN zit nu want ik zie die defensie etf niet daar.

Iemand bekend met een Europese ETF die wel bij de ABN kan?
Waarom niet gewoon via Degiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Death
Zowaar wat groene cijfers vandaag, moet niet gekker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-06 22:37

XanderDrake

Build the future!

Bedankt voor de selectie. Ik zit er ook aan te denken. Domicilie: thuis :+
Hoe doe je dat met dividend aandelen?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Foarsitter
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-06 16:02
Als passief belegger vandaag tot mijn schrik gezien dat ik dit jaar -10% zit, bedankt mr. President

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FicoF
[URL="https://tweakers.net/i/Yyf6E2r9WSdtR1KamiddtfGPfZM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h9KW0eG1Lt4D9c8L06cNvkjH.png?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL
Hoe maak jij je eigen ETF dan? Of begrijp ik je verkeerd?
de Foarsitter schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:51:
Als passief belegger vandaag tot mijn schrik gezien dat ik dit jaar -10% zit, bedankt mr. President
Dat is best fors! Heb je een aantal aandelen die zo hard gegaan zijn? Tesla staat al op -32% sinds begin dit jaar.

[ Voor 23% gewijzigd door FicoF op 05-03-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 12:37
Ook al is het tegen de filosofie in, twijfel ik er wel aan om mijn positie bij de S&P500 ETF even om te zetten in cash en later weer in te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Ja ik vind het ook schokkend. Gelukkig geen heel groot bedrag (net begonnen). Dus laat het lekker staan, sommige lijken wel weer heel ver omlaag te gaan. Mooi moment om weer bij te kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:10

de Peer

under peer review

twowheeler schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:11:
[...]

Ja ik vind het ook schokkend. Gelukkig geen heel groot bedrag (net begonnen). Dus laat het lekker staan, sommige lijken wel weer heel ver omlaag te gaan. Mooi moment om weer bij te kopen.
als je net begonnen bent is het toch niet schokkend, maar juist een mooie kans? Het zou nog beter zijn als er nog een 50% daling komt voor jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:38:
[...]

als je net begonnen bent is het toch niet schokkend, maar juist een mooie kans? Het zou nog beter zijn als er nog een 50% daling komt voor jou.
Dat is natuurlijk niet perse waar. Als de prijs van de aandelen naar beneden gaat maar de waarde niet, dan wel. Maar de prijs kan natuurlijk ook naar beneden gaan 1:1 met de waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Grouchy

meep meep

Met een AEX van iets van +3,x% YTD, een STOXX 600 staat +9,x%, DAX +15,x%, SP500 -1,x%, nasdaq -5,X%, een Hang Seng +20,x% YTD is een -10% dit jaar als passief belegger toch best effe slikken?

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:43
Paar weken geleden sprak men nog over parity met de dollar maar nu tikken we weer bijna de 1,08 aan. Kan raar lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ten99
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-06 10:45
Voor een goed overzicht van bedrijven in de Defence / Aerospace sector per land is dit een mooi overzicht. Zolang 'EUAD' niet aangeboden wordt door de meeste banken en brokers kun je hieruit je eigen selectie samenstellen.

https://www.sipri.org/vis...ices-companies-world-2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:52
Je haast denken dat de Trump administratie de aandelenmarkt bespeelt. Eerst aandelen verkopen en dan: " we gaan tarieven invoeren!" Vandaag waarschijnlijk weer inkopen en vervolgens: "we hebben gepraat en hebben besloten toch redelijk te zijn" Hoppa, aandelen weer omhoog.

Ik heb afgelopen maandag al de magnificant 7 uit mijn portefeuille gehaald en dit vervolgens in EU defensie gestopt. Geen verkeerde keuze zo lijkt het :).

[ Voor 3% gewijzigd door Bowen_HAFX op 05-03-2025 16:24 ]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Nu online

Grouchy

meep meep

Och, gisteren al de 200 ma aangetikt met de Nasdaq100, leek een klein beetje capitulatie voor de retail beleggers in de semi's. Onder andere m'n AMD shorts gesloten. Zoveel angst in de markt, putt/call ratio's -> puts overal. Denk dat we binnenkort weer gaan bouncen zoals de 4 voorgaande keren.

Heb wel wat magnificant 7/US exposure door middel van ETFs maar alle individuele aandelen die ik momenteel bezit zijn toch echt Europees. Op sommige daarvan schrijf ik (gedekt) calls/puts.
De DEC2025 SP500 puts voor de verzekering waren afgelopen maand ook niet extreem duur.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Sjoerd001 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:56:
[...]

Ook al is het tegen de filosofie in, twijfel ik er wel aan om mijn positie bij de S&P500 ETF even om te zetten in cash en later weer in te stappen.
Persoonlijk denk ik dat de U.S. een wilde tijd tegemoet gaat en uit de S&P stappen geen heel verkeerd idee is. De handelsoorlog met Canada, die nu all in gaat. Ze boycotten alles wat Amerikaans is en hebben het zelfs over energie afsluiten.... Mexico die tegenmaatregelen voorbereidt. Europa die hun defensieinvesteringen voornamelijk nu in opbouw van Europese bedrijven willen gaan steken om afhankelijkheid tegen te gaan.

En dan hebben we het nog niets eens over de persoonlijke vendetta's tegen Musk en Bezos, de kameraden van Trump....

[ Voor 8% gewijzigd door Bowen_HAFX op 05-03-2025 17:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blazer Coke
Bowen_HAFX schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:24:
Je haast denken dat de Trump administratie de aandelenmarkt bespeelt. Eerst aandelen verkopen en dan: " we gaan tarieven invoeren!" Vandaag waarschijnlijk weer inkopen en vervolgens: "we hebben gepraat en hebben besloten toch redelijk te zijn" Hoppa, aandelen weer omhoog.
Dat idee heb ik ook altijd. Ook met zijn bitcoin/dogecoin perikelen. Ik vraag me af in hoeverre de president kan handelen met voorbedachte rade (of hoe dit soort praktijken juridisch dan ook heten) zonder dat dit illegaal is.

Hij probeert altijd als though negotior over te komen met zijn olifant-in-de-porseleinkast-"onderhandelingen", maar als de beurs/economie daar met 10-20% krimpt dan laten ze Trump uiteindelijk ook gewoon vallen als een baksteen. Alleen niemand wil de eerste zijn die dat doet, want dan wordt je ook afgebrand door die vent.

Ik ben benieuwd hoe China gaat reageren op de handelsboycot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:53
Blazer Coke schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:49:
[...]
Dat idee heb ik ook altijd. Ook met zijn bitcoin/dogecoin perikelen. Ik vraag me af in hoeverre de president kan handelen met voorbedachte rade (of hoe dit soort praktijken juridisch dan ook heten) zonder dat dit illegaal is.

Hij probeert altijd als though negotior over te komen met zijn olifant-in-de-porseleinkast-"onderhandelingen", maar als de beurs/economie daar met 10-20% krimpt dan laten ze Trump uiteindelijk ook gewoon vallen als een baksteen. Alleen niemand wil de eerste zijn die dat doet, want dan wordt je ook afgebrand door die vent.

Ik ben benieuwd hoe China gaat reageren op de handelsboycot.
Alle winst sinds zijn aantreden is toch al verdampt? Snap oprecht niet wat het hele nut achter dit beleid is. Tenzij je short gaat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
SL65 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:17:
[...]

Alle winst sinds zijn aantreden is toch al verdampt? Snap oprecht niet wat het hele nut achter dit beleid is. Tenzij je short gaat…
De beurs om zeep helpen terwijl je short gaat, is nu eenmaal makkelijker dan long gaan en de beurs omhoog helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-06 19:50

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Blazer Coke schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:26:
[...]
De beurs om zeep helpen terwijl je short gaat, is nu eenmaal makkelijker dan long gaan en de beurs omhoog helpen.
„Bedankt, mensen die hun aandelen uitlenen zodat anderen daarmee short kunnen gaan.”

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dat gezegd hebbende: ik zag toevallig vandeweek de theorie dat je als semi-passief belegger tijdelijk je inleg zou moeten verdubbelen, zo lang de index 10% (of meer) onder de all-time-high staat.

Dat is significant beter voor je rendement dan hetzelfde bedrag blijven inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik sta YTD op 0,7%.
Wel een deel NT World verkocht voor NT EU en de dagen dat ik uit de markt was daalde het een beetje.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:38
Ascension schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:11:
Paar weken geleden sprak men nog over parity met de dollar maar nu tikken we weer bijna de 1,08 aan. Kan raar lopen.
Ik moest net gisteren nog eens bij de bank zijn voor een gesprekje voor wat administratie en naar aanleiding van een deposito op einddatum.

'we verwachten dat de rente de komende periode nog verder zal dalen.' (en dan nog wat over fondsen en zo).

Wie denkt er nog dat de rente de komende periode zal dalen? Ik heb daar zelf zo mijn twijfels over om bepaalde redenen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wozmro schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:25:
[...]

Wie denkt er nog dat de rente de komende periode zal dalen? Ik heb daar zelf zo mijn twijfels over om bepaalde redenen..
De prognose is dat de ECB op 6 maart (morgen) opnieuw een renteverlaging van 0,25 procentpunt zal doorvoeren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Sport_Life schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:48:
[...]

Ik sta YTD op 0,7%.
Wel een deel NT World verkocht voor NT EU en de dagen dat ik uit de markt was daalde het een beetje.
Dan is 0,7% best laag, welke aandelen zorgen daarvoor? (Als je die openheid wilt geven).

Ik zit al langer naar de DAX te kijken, die blijft maar hard stijgen en zijn best robuuste bedrijven. Meer mensen dat opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-06 20:25
FicoF schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:21:
[...]

Dan is 0,7% best laag, welke aandelen zorgen daarvoor? (Als je die openheid wilt geven).

Ik zit al langer naar de DAX te kijken, die blijft maar hard stijgen en zijn best robuuste bedrijven. Meer mensen dat opgevallen?
Dat zijn voornamelijk Value bedrijven denk ik.
Berkshire Hattaway investeert ook veel in value en zit op YTD 9,98%.

Ik zit op -3,49 YTD.

Oorzaak is toch wat anders:

https://www.telegraaf.nl/...en-dit-is-een-gamechanger

[ Voor 31% gewijzigd door phantom09 op 05-03-2025 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:56
Voor een passieve beleggers tread is deze wel erg actief op het moment dat er iets gebeurt in de wereld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:51
PHiXioN schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:48:
Voor een passieve beleggers tread is deze wel erg actief op het moment dat er iets gebeurt in de wereld.
Verkeerde draadje? Dit is namelijk het gewone beleggen topic. Het passief beleggen is een deurtje verder.

Conclusie blijft overigens redelijk hetzelfde. Ook daar wat meer activiteit. Voornamelijk omtrent mogelijk meer in Europa investeren etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

FicoF schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:21:
[...]

M.n. NT World, ben meer een passieve belegger die zo af en toe wat schuift tussen de fondsen of verkoopt en achterhoud zoals nu, obv onderbuikgevoel.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
ten99 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:21:
Voor een goed overzicht van bedrijven in de Defence / Aerospace sector per land is dit een mooi overzicht. Zolang 'EUAD' niet aangeboden wordt door de meeste banken en brokers kun je hieruit je eigen selectie samenstellen.

https://www.sipri.org/vis...ices-companies-world-2023
Ja, maar weer de lijst met US op 1. Net als die NATO ETF. Was juist niet de bedoeling uit een soort van nobele? Europese gedachtegang.

Grappig dat hier nu ook hele Reddit draadjes van zijn.

Nav dit artikel:

https://www.veb.net/pdf/49455/effect-1-2025#/34

(P33)

Ook wat aangekocht toen.

THEON (Griekse nachtkijkers Ftw! nog niet voorbij zien komen, of compleet gemist dat kan ook)

Thales, Hensoldt etc. Verder is alles wel genoemd denk ik.

Europese Drone bedrijven misschien nog. Paar op de radar. Punt intended.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Edit: artikel misschien niet zichtbaar ivm lidmaatschap?

Ging om de 3 onderste die ik nog niet kende en had:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdBJitUYzIG1OAmi19FcuQGn_j0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/4yBql2BfETUI7TjHOIc5M70O.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
de Peer schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:38:
[...]

Ja en nee, als je net begint is het ook spannend en een uitdaging de juiste kans te pakken. Tevens heb ik dan te weinig middelen om mee te spelen. Ik zit nu gewoon in een wereld en europa ETF bijvoorbeeld en heb mezelf voorgenomen pas volgende week weer te handelen aangezien ik wat teveel heb zitten klooien. Wat helpt is dat het in grote geheel weinig uitmaakt, maar het levert me nog niks op.

Nu wil ik graag mee liften maar weet nog niet waar. Ik ga sowieso gewoon weer wereld en europa ETF bijkopen, maar wil voorkomen dat ik later denk "ah die had ik wel in het vizier maar was te onervaren er wat mee te doen". Ik zit er vooral in voor de lange termijn, maar moet toegeven dat ik wel geprikkeld ben op het juiste moment te kopen. Merk dat ik vooral te weinig geduld heb (snel kopen voor het weer stijgt).

[ Voor 17% gewijzigd door twowheeler op 06-03-2025 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Alpina schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:22:
Edit: artikel misschien niet zichtbaar ivm lidmaatschap?

Ging om de 3 onderste die ik nog niet kende en had:

[Afbeelding]
De meeste koersen van deze aandelen zijn inmiddels minimaal verdubbeld. Volgens IBKR handelt Rheinmetall inmiddels op een K/W van bijna 80 :o Dat is niet meer investeerbaar, zelfs als ze enorm gaan groeien.

edit: afgeleid van jouw tabel zou de k/W ongeveer 55 zijn maar dan nog is dat enorm

[ Voor 6% gewijzigd door Afas op 06-03-2025 09:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Mijn portefeuille krijgt deze week nog wat extra tikjes. Zit grotendeels in ETF's en indexfondsen maar heb ook een aantal losse aandelen en rabo certificaten. Zowel die certificaten als de aandelen URW hebben flink last van een angst op stijgende rentes waardoor ze stevig verlies laten zien.

Edit: heb net een positie in ING gesloten. Die heb ik in 2022 voor onder de 10 euro opgepikt en inmiddels ruim verdubbeld (inclusief dividend). Vandaag weer +3,5% dus een mooi moment om te sluiten. Verder niets mis met dit aandeel, verkoop heeft vooral te maken met mijn strategie om uiteindelijk helemaal over te gaan naar passieve investeringen in brede fondsen en ETF's.

[ Voor 39% gewijzigd door Afas op 06-03-2025 09:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:23
twowheeler schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:52:
[...]

Ja en nee, als je net begint is het ook spannend en een uitdaging de juiste kans te pakken. Tevens heb ik dan te weinig middelen om mee te spelen. Ik zit nu gewoon in een wereld en europa ETF bijvoorbeeld en heb mezelf voorgenomen pas volgende week weer te handelen aangezien ik wat teveel heb zitten klooien. Wat helpt is dat het in grote geheel weinig uitmaakt, maar het levert me nog niks op.

Nu wil ik graag mee liften maar weet nog niet waar. Ik ga sowieso gewoon weer wereld en europa ETF bijkopen, maar wil voorkomen dat ik later denk "ah die had ik wel in het vizier maar was te onervaren er wat mee te doen". Ik zit er vooral in voor de lange termijn, maar moet toegeven dat ik wel geprikkeld ben op het juiste moment te kopen. Merk dat ik vooral te weinig geduld heb (snel kopen voor het weer stijgt).
Waarom niet gewoon DCA'en? Gewoon iedere maand wat inleggen, dan koop je eventuele dips en stijgingen vanzelf mee en balanceert het vanzelf uit. Iedereen zijn portfolio heeft de laatste dagen klappen gehad, daar moet je ook gewoon rekening mee houden. Of zoals een vriend tegen mij zei een paar weken terug, zul je zien dat het over een maand een stukje lager staat. Je moet daar echt overheen proberen te kijken, maar psychologisch gezien is dat zeker in het begin niet altijd gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
FicoF schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:55:
[...]

Hoe maak jij je eigen ETF dan? Of begrijp ik je verkeerd?

[...]

Dat is best fors! Heb je een aantal aandelen die zo hard gegaan zijn? Tesla staat al op -32% sinds begin dit jaar.
gewoon die 32e per maand in losse aandelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
FicoF schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:55:
[...]
Tesla staat al op -32% sinds begin dit jaar.
Het zou mij zeer verbazen als het hier bij blijft. Alleen al de importtarieven die opgelegd worden, die vervolgens weer een maand uitgesteld, geven schokgolven door de hele Amerikaanse autoindustrie.

Daarnaast lijkt vrijwel niemand in Europa, Canada en China nog een Tesla te kopen. Ook in de V.S. zie ik maar weinig positief nieuws over meneer Musk met z'n idiote Doge activiteiten. Ik voorspel dat de koers zal blijven dalen, totdat het vertrek van Musk geeist/noodzakelijk is.

Die Lutnick komt ook weer in de lucht dat er nog meer invoertarieven terug getrokken gaan worden. Ik hoop echt dat Trudeau zijn rug recht houdt. Ondertussen was door de aankondiging het handsoverschot voor Canada afgelopen maand tot record hoogte gestegen omdat de V.S. bedrijven massaal gingen inkopen om de importtarieven te ontlopen.

[ Voor 22% gewijzigd door Bowen_HAFX op 06-03-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-06 09:16
Iemand een goeie tip voor een Defense ETF? Lijkt me gezien de gure tijden geen slechte investering...

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tricolores schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:29:
Iemand een goeie tip voor een Defense ETF? Lijkt me gezien de gure tijden geen slechte investering...
Heel gek, maar je bent om de een of andere reden niet de eerste die daar aan denkt… Zoek eens in dit topic.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 08-03-2025 08:51 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:28

oscar82

De ondertitel

Boerenlater schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:59:
[...]
gewoon die 32e per maand in losse aandelen
Doe je 32 transacties van 1 euro per maand? Dan zou ik me er toch eens verdiepen in de manier waarop degene met wie je zaken doet geld verdient. De broker en / of market maker willen er meestal ook iets aan overhouden.
IBKR is daar heel transparant in en laat zien dat elke aankoop mij tussen de 10 - 30 cent kost. Ik vind dat heel goedkoop, maar dat komt omdat het procentueel geneuzel achter de komma is. Voor jou ben ik bang dat je toch op de een of andere manier genaaid wordt. Zeker als je broker beweert dat je gratis kan handelen. Dan is het meestal de market maker partij die een commissie opstrijkt in de vorm van een ongunstige bid-ask spread.
Simpel voorbeeld met een fictief aandeel en bid-ask spread van 98-102. Dan ik betaal liever 0,50 euro voor een order als ik daarvoor een aandeel op 101 kan kopen, dan dat de transactie gratis is, maar de kosten van het aandeel op de beurs opeens 102 is.
Geeft jouw broker inzicht in de bid-ask spread, het orderboek etc. ? En handel je dan op een openbare beurs of worden jouw transacties door een gesloten systeem afgehandeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
oscar82 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:25:
[...]

Doe je 32 transacties van 1 euro per maand? Dan zou ik me er toch eens verdiepen in de manier waarop degene met wie je zaken doet geld verdient. De broker en / of market maker willen er meestal ook iets aan overhouden.
IBKR is daar heel transparant in en laat zien dat elke aankoop mij tussen de 10 - 30 cent kost. Ik vind dat heel goedkoop, maar dat komt omdat het procentueel geneuzel achter de komma is. Voor jou ben ik bang dat je toch op de een of andere manier genaaid wordt. Zeker als je broker beweert dat je gratis kan handelen. Dan is het meestal de market maker partij die een commissie opstrijkt in de vorm van een ongunstige bid-ask spread.
Simpel voorbeeld met een fictief aandeel en bid-ask spread van 98-102. Dan ik betaal liever 0,50 euro voor een order als ik daarvoor een aandeel op 101 kan kopen, dan dat de transactie gratis is, maar de kosten van het aandeel op de beurs opeens 102 is.
Geeft jouw broker inzicht in de bid-ask spread, het orderboek etc. ? En handel je dan op een openbare beurs of worden jouw transacties door een gesloten systeem afgehandeld?
TR dus ja de spread is waarschijnlijk iets hoger. Gaat via LS, schaduwbeurs. Zolang ik niet buiten normale beurstijden handel is er weinig aan de hand.
Ik heb me nooit zo verdiept in IKBR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:10

de Peer

under peer review

Tricolores schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:29:
Heb je de boot dan niet een beetje gemist? Als je dit nu een paar maanden terug vroeg...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:20:
[...]

Heb je de boot dan niet een beetje gemist? Als je dit nu een paar maanden terug vroeg...
De PE van de meeste (Europese) defensie aandelen ligt inmiddels fors hoger dan een gemiddeld groeiaandeel. De PE van Rheinmetall is inmiddels 80 dus extreme groei is inderdaad al ingeprijsd.

Ik ga sowieso meer richting passief beleggen maar ook als dat niet het geval was is het tegen deze koers eigenlijk niet investeerbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Afas op 08-03-2025 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuvio
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-06 18:46
Check de Rheinmetall stock maar eens. Sinds de 24 feb 2022 invasie van Ukraine ging Rheinmetall gelijk al stevig omhoog. Na de steun 'pauze' van 7 maand begin 2024 ging Rheinmetall nog verder omhoog. Sinds het winnen van Trump? Rheinmetall verdubbeld in de laatste +/- 3 maand. Op het moment dat je nieuws erover leest, ben je al veels te laat met instappen.
De enige manier om van te voren in te stappen in echte winnaars, is Buffet-achtig te zijn of investeren in het Pelosi Insiders Trading ETF.

[ Voor 19% gewijzigd door Zuvio op 08-03-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dit Amerikaanse defensiebedrijf lijkt intussen weer terug te komen in de thuishaven;
3,35% koerswinst over bijna 3 jaar is waarschijnlijk minder dan een ING spaarrekening met rente-op-rente:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovc8k2OBNbJme-08AjgjQCKc4QA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CPzWrShMaMM7pDIVbw1fXUjl.png?f=user_large

Merk ook op: aandelen in de defensieindustrie zijn niet de definitie van „defensieve aandelen”.

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 08-03-2025 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Nu online

Grouchy

meep meep

Wat betreft de koerswinst: 3,35% over bijna drie jaar is inderdaad magertjes, zeker als je inflatie meeneemt & het risico dat je loopt.

Maar dat je meer kreeg op een spaarrekening bij een van de grootbanken hier in NL, ik betwijfel dat. Drie-twee jaar geleden stelde de rente hier praktisch niets voor. Als ik me goed herinner, moest je in de eerste helft van 2022?? in Nederland zelfs bijbetalen als je saldo boven de €100.000 uitkwam.

Vergeet ook het dividend niet mee te rekenen. Over die drie jaar had je ook zo’n $36 per aandeel ontvangen. Dat is meer dan de rente hier de afgelopen drie jaar. Plus nog eens net geen 4% valuta winst.

[ Voor 3% gewijzigd door Grouchy op 08-03-2025 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bedrijven die direct aan defensie leveren zijn denk ik inmiddels wel op de groei ingecalculeerd. Denk dat het nu met name zoeken is naar de pareltjes die indirect profiteren. Als het leger massaal tanks besteld gaat vóór iedereen de prijs van staal omhoog.

Nu is bovenstaande voorbeeld niet het beste gezien oorlogen niet meer primair met tanks gevochten worden. Verwacht ook niet legers direct geholpen zijn om geld tegen materiaal aan te smijten. Zelf zou ik dan eerder een gokje wagen op een volwassen EU alternatief op Starlink of AWS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
aawe mwan schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:12:
Dit Amerikaanse defensiebedrijf lijkt intussen weer terug te komen in de thuishaven;
3,35% koerswinst over bijna 3 jaar is waarschijnlijk minder dan een ING spaarrekening met rente-op-rente:
[Afbeelding]

Merk ook op: aandelen in de defensieindustrie zijn niet de definitie van „defensieve aandelen”.
Alleen kijken naar de koers geeft een compleet verkeerde indruk als er ook dividend wordt uitgekeerd wat Lockheed Martin doet. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Sineplex schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:28:
[...]

Waarom niet gewoon DCA'en? Gewoon iedere maand wat inleggen, dan koop je eventuele dips en stijgingen vanzelf mee en balanceert het vanzelf uit. Iedereen zijn portfolio heeft de laatste dagen klappen gehad, daar moet je ook gewoon rekening mee houden. Of zoals een vriend tegen mij zei een paar weken terug, zul je zien dat het over een maand een stukje lager staat. Je moet daar echt overheen proberen te kijken, maar psychologisch gezien is dat zeker in het begin niet altijd gemakkelijk.
Als je berkshire hattaway had gekocht zat je op YTD +9,34%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxcdgVpJI3WumbgO3bBt26kBKIo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eiQnKTCqci7aZVe2EQpizUY2.jpg?f=user_large

Gaat wel 4,46% af doordat de euro meer waard is geworden, maar alsnog blijft er een +4,88% over,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAUQvEPx2tptHjt7wKfkFbe-CZM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Xev7RCTxG4whf3q7nQRrPRoJ.png?f=user_large

Mooie indicator die aangeeft dat ze mogelijk bijna klaar zijn met dalen is BESI.
Bij yahoo zie je duidelijk crashes om 2018 en 2022. Als BESI omlaag gaat, dan gaat dat erg hard, maar als BESI gaat stijgen, dan gaat dat ook hard. Mogelijk dat de gehele markt nog 5-10% gaat dalen en daarna weer gaat stijgen.
Je ziet met name dat er geld wordt weggetrokken van aandelen die gevoelig zijn voor hogere rentes.
En je ziet dat value aandelen niet zo snel omlaag gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxS_8qTe2mX6KQfW_FKGp7kRHzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IZePJWa3ujBTr3vyG45Hmopv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door phantom09 op 09-03-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Grouchy schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:06:
Vergeet ook het dividend niet mee te rekenen.
Inderdaad, da's ook geld. Maar het onderwerp van de discussie was welke bedrijven in waarde gaan toenemen door de oplopende dreiging. Is het dan niet zo dat dividenden vooral gaan over winst die gerealiseerd is in het verleden, terwijl de koers(-winst) weergeeft hoe beleggers denken over het toekomstig potentieel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Nu online

Grouchy

meep meep

Och, het was een reactie op het schrijven dat een ING spaarrekening meer opleverde.

Wat de koers betreft, daar schreef mijnheer Graham het volgende over;
Op de lange termijn moet de aandelenkoers altijd richting de intrinsieke waarde van het bedrijf bewegen; op de korte termijn kan de koers enorm variëren, afhankelijk van de publieke perceptie.

Price is what you pay value is what you get is er nog zo een van mijnheer Buffett.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Rheinmetal is een hele bekende die inderdaad al behoorlijk gestegen is. LEONARDO is bijv. nog niet zo belachelijk gegroeit. Maken onder andere pantserwagens en helpen mee aan de Europese variant van de Patriot.

Ook Thales is een erg belangrijke speler, maken radar systemen. Thyssenkrup is een grote speler, maken onder andere onderzeeërs en fregatten.

BAE systems is een UK bedrijf, die fregatten maakt, maar ook kannonen, mortieren.

Hensoldt, defensie satelieten. Indra sistemas.

Toen Trump begonnen te roepen dat de NAVO landed minimaal 2 procent moeten inleggen, ben ik al ingestapt.

Denk niet dat het perse te laat is om in te stappen. Mijn gevoel is dat we nog maar aan het begin staan. Of Trump nu wel of niet in opdracht van de Russen bezig is (maakt ook niets uit, wanr uiteindelijk tellen zijn acties en die kunnen niet veel pro Russischere zijn), Europa moet in zijn eigen defensie gaan investeren.

En dit is niet gereed in een paar maanden en zal behoorlijk wat meer investeringen behoeven. Ik verwacht dus nog hogere koersen. Want we willen niet afhankelijk zijn van de U.S., zowel qua leger als wapenleveranciers. Bovendien gaat het kopen van wapens dan ook naar Europese burgers in plaats dat het wegvloeit naar Amerika.

[ Voor 8% gewijzigd door Bowen_HAFX op 09-03-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-06 22:30

Qwerty-273

Meukposter

Bowen_HAFX schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:04:
Thyssenkrup is een grote speler, maken onder andere onderzeeërs en fregatten.
Waar je wel op moet letten is dat veel van deze bedrijven ook tal van andere dingen doen. Ik verwacht dat de meeste thyssenkrupp zullen kennen van hun liften (daar zie je hun naam nog makkelijk). Ze hebben ook een grote staal-tak. Om de investeerder info aan te halen:
thyssenkrupp is an international industrial and technology group with around 98,000 employees. In the fiscal year 2023/2024, the company generated sales of €35 billion in 47 countries. Its business activities are bundled in five segments: Automotive Technology, Decarbon Technologies, Materials Services, Steel Europe and Marine Systems.
Van het totaal is Marine Systems een klein deel.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:44

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Waarom heeft niemand het over KOG?

https://finance.yahoo.com...C9kaDuUMgjMHKzZ9DF55CAuKu

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Waarom zou iemand het er wel over moeten hebben? Of anders gezegd: waarom is dat aandeel voor jou interessant? Zo start je zelf de discussie waar je naar op zoek bent. Enkel een ticker droppen doet dat niet ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 09-03-2025 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ook Kongsberg heeft een grote division van propeller fabricage voor schepen. Ze hebben tijdje geleden ook de maritieme tak van Rolls Royce zweden oovergenomen. Ik werk met hen samen en krijg altijd een goede indruk van hun kennis en kunde.

Ook kongsberg is afgelopen tijd flink meer waard geworden en ook Noorwegen is flink bezig met investeren in defensie en met het ondersteunen van Oekraine.

De aandelen worden echter op de beurs van Oslo verhandelt en dus in Noorse kronen. Ik heb persoonlijk (nog) geen aandelen in Kongsberg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Zr40 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:24:
Waarom zou iemand het er wel over moeten hebben? Of anders gezegd: waarom is dat aandeel voor jou interessant? Zo start je zelf de discussie waar je naar op zoek bent. Enkel een ticker droppen doet dat niet ;)
Het ging mij er mij om dat er een paar Europese defensie aandelen genoemd werden maar deze niet en qua omzet er niet voor onder doet. Zelf ben ik hier al aantal maanden in geinvesteerd en de afgelopen weken waren erg leuk :) Dus in dacht ik drop hem hier even.

Persoonlijk heb in net als hierboven een goede indruk van het bedrijf en verwacht ik dat er nog wel meer rek in zit, gezien het wereldbeeld.
Maargoed Ik heb net als ieder ander geen werkende glazenbol.

Edit: Als toevoeging, ze(KOG) zijn ook 50% eigenaar van Patria (de andere 50% is van de Finse staat), die op hun beurt weer 50% van Nammo AS bezitten. Dit is een grote munitiefabriek in Raufoss, Noorwegen. De Noorse staat heeft zowel 50% van KOG als van Nammo in handen.

[ Voor 14% gewijzigd door Mr Pingu op 09-03-2025 19:50 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Bowen_HAFX schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:06:
[...]

Ook Kongsberg heeft een grote division van propeller fabricage voor schepen. Ze hebben tijdje geleden ook de maritieme tak van Rolls Royce zweden oovergenomen. Ik werk met hen samen en krijg altijd een goede indruk van hun kennis en kunde.

Ook kongsberg is afgelopen tijd flink meer waard geworden en ook Noorwegen is flink bezig met investeren in defensie en met het ondersteunen van Oekraine.

De aandelen worden echter op de beurs van Oslo verhandelt en dus in Noorse kronen. Ik heb persoonlijk (nog) geen aandelen in Kongsberg.
Gezien de huidige koers van de NOK tov EUR is dat alleen maar gunstig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Mr Pingu schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:31:
[...]

Gezien de huidige koers van de NOK tov EUR is dat alleen maar gunstig ;)
Tenzij deze nog gunstiger wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Bowen_HAFX schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:35:
[...]

Tenzij deze nog gunstiger wordt :)
Persoonlijk denk ik niet dat veel hoger dan 12 komt te staan, maar dat voorlopig ook onder de 11 voor lange tijd niet meer gaan zien.
Ergens tussen 11,5 en 12 is het nieuwe normaal.

De rest van de wereld gaat de rente waarschijnlijk verlagen maar de Noorse Centrale bank heeft voorlopig geen verlagingen van de rente ingecalculeerd. Hierdoor wordt de NOK aantrekkelijker zodra andere valuta’s niet dezelfde hoge rente hebben en daalt de koers iets maar ik verwacht geen grote schommelingen tov euro verder naar boven of onder. Hij staat trouwens as we speak op 11,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:20

amphora

Websites & Fotografie

Ik ben een half jaar geleden begonnen met beleggen via Trade Republic, in eerst instantie om de saveback te krijgen maar uit interesse toch af en toe wat extra in een ETF als Dax en S&P 500 gestopt. Heb nu een portefeuille van ca 7k. Dit was twee weken gelden nog 7200 maar door voor diverse redenen gezakt naar 6800, had een totale winst van 4% maar nu een verlies van 2%. Dit komt o.a. door acties van Trump en Poetin gok ik maar de sterk dalende lijn baart me toch echt zorgen. Moet ik alles nu maar weer verkopen om erger te voorkomen of komt het wel weer goed uiteindelijk? Ik weet het echt niet, vind de onzekerheid wel spannend maar ook interessant. Het is overigens niet geld wat ik niet kan missen (tenzij m'n verlies richting 50% gaat of zo) dus paniek is er ook niet. Ben wel benieuwd hoe anderen hier in staan.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Mr Pingu schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:01:
[...]

Persoonlijk denk ik niet dat veel hoger dan 12 komt te staan, maar dat voorlopig ook onder de 11 voor lange tijd niet meer gaan zien.
Ergens tussen 11,5 en 12 is het nieuwe normaal.

De rest van de wereld gaat de rente waarschijnlijk verlagen maar de Noorse Centrale bank heeft voorlopig geen verlagingen van de rente ingecalculeerd. Hierdoor wordt de NOK aantrekkelijker zodra andere valuta’s niet dezelfde hoge rente hebben en daalt de koers iets maar ik verwacht geen grote schommelingen tov euro verder naar boven of onder. Hij staat trouwens as we speak op 11,8.
Daar kwam die al, de Noorse Centrale Bank publiceerde zojuist dat er geen renteverlaging kwam en de valutakoers zakt gelijk naar 11,7 ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Black-Death
amphora schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:30:
Ik ben een half jaar geleden begonnen met beleggen via Trade Republic, in eerst instantie om de saveback te krijgen maar uit interesse toch af en toe wat extra in een ETF als Dax en S&P 500 gestopt. Heb nu een portefeuille van ca 7k. Dit was twee weken gelden nog 7200 maar door voor diverse redenen gezakt naar 6800, had een totale winst van 4% maar nu een verlies van 2%. Dit komt o.a. door acties van Trump en Poetin gok ik maar de sterk dalende lijn baart me toch echt zorgen. Moet ik alles nu maar weer verkopen om erger te voorkomen of komt het wel weer goed uiteindelijk? Ik weet het echt niet, vind de onzekerheid wel spannend maar ook interessant. Het is overigens niet geld wat ik niet kan missen (tenzij m'n verlies richting 50% gaat of zo) dus paniek is er ook niet. Ben wel benieuwd hoe anderen hier in staan.
Als je een lange horizon hebt, gewoon lekker laten staan. Zeker bij ETF's. Die kruipen tzt wel weer omhoog. Geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Tesla gaat nu wel heel hard onderuit. Is er een specifieke reden naast Musk en tegenvallende cijfers afgelopen weken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:59
FicoF schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:13:
Tesla gaat nu wel heel hard onderuit. Is er een specifieke reden naast Musk en tegenvallende cijfers afgelopen weken?
Dat lijken mij twee hele specifieke uitstekende redenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:23
Was toch altijd al overgewaardeerd? Ik denk ook dat de auto's niet afdoende zijn doorontwikkeld enTesla is absoluut geen frontrunner in self-driving (loopt eerder achter). Het blijft een beetje achter, en als iemand zich dan frappant gedraagt helpt dat natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:22

Predator

Suffers from split brain

Het algemene sentiment is ook wel bijzonder slecht op dit ogenblik. Bijna alles in mijn portfolio daalt of is in vrije val.

Echter voor Tesla zie ik het somber in. Het merk is zo verbonden aan de persoon Musk. En die persoon is van een excentrieke visionair naar een radicaal rechtse autocraat gegaan.
Het merk zal meegesleurd vrees ik.Het is besmet.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:13
Het is de Nokia onder de auto's .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Aan de andere kant, Tesla staat nu op hetzelfde niveau als 6 maanden geleden.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Black-Death
Vsnah schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:37:
Het is de Nokia onder de auto's .
Nou, die Tesla's zijn echt wel kapot te krijgen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
De Tech aandelen dalen nu ook wel enorm hard.
Normaal maak ik mij geen zorgen, maar zoveel verlies in zo een korte tijd maakt me wel een beetje sceptisch.

Hoe kijken jullie tegen de tech aandelen aan?
Nasdaq 100 gaat hard omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:51
NicoHF schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:54:
maar zoveel verlies in zo een korte tijd maakt me wel een beetje sceptisch.
Hoe bedoel je dat, waarover ben je sceptisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Niet online
NicoHF schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:54:
De Tech aandelen dalen nu ook wel enorm hard.
Normaal maak ik mij geen zorgen, maar zoveel verlies in zo een korte tijd maakt me wel een beetje sceptisch.

Hoe kijken jullie tegen de tech aandelen aan?
Nasdaq 100 gaat hard omlaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqlK3N_hKF6n8g-EZWMk-iIKwb8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1TqaG9cZpV4TE3spIqbrSKWE.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 201 ... 212 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij