Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Grappig hoe simpel de markt is..

De heer Warren Buffet noemt een aantal specifieke Japanse bedrijven in zijn annual shareholder letter.. Guess what? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-06 15:01
Waarom zou de dollar opeens onder druk komen te staan? Devaluatie wakkert de inflatie toch alleen maar aan,. Lijkt mij geen logische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

FicoF schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:28:
Waarom zou de dollar opeens onder druk komen te staan? Devaluatie wakkert de inflatie toch alleen maar aan,. Lijkt mij geen logische keuze.
Als de dollar devalueert is het dus minder interessant om die te hebben, met als gevolg dat er minder vraag zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pikootje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-06 08:37
Ik heb een vraag aan mensen die beleggen in individuele aandelen, en daarbij regio en spreiding in acht nemen.

Kijken jullie bij spreiding in regio's naar waar het aandeel genoteerd staat, of waar de omzet vandaan komt?

Voorbeelden: AHOLD, ASML, Alphabet, Flow Traders, etc het zijn natuurlijk gigantisch veel aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-06 11:21
pikootje schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:45:
Ik heb een vraag aan mensen die beleggen in individuele aandelen, en daarbij regio en spreiding in acht nemen.

Kijken jullie bij spreiding in regio's naar waar het aandeel genoteerd staat, of waar de omzet vandaan komt?

Voorbeelden: AHOLD, ASML, Alphabet, Flow Traders, etc het zijn natuurlijk gigantisch veel aandelen.
Ligt eraan welke spreiding je wilt bereiken ;)

Maar dan zou ik vooral kijken waar geografisch de omzet vandaan komt. Waar het aandeel is genoteerd is dan niet zo relevant, vind ik.

edit; wat is die knipoogsmiley debiel zeg

[ Voor 3% gewijzigd door Black-Death op 25-02-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Volgens mij begint het bij wat je wilt bereiken met beleggen? Vervolgens ga je kijken hoe je dat het beste kunt bereiken met een gewenst risicoprofiel, waar spreiding een onderdeel van is (currency, omzet, geografie, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CASNS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-05 09:17
Pistachenootje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:14:
[...]

Op Bankeronwheels lees ik dat Saxo een systeembank is in Denemarken.
https://www.bankeronwheels.com/saxo-bank-review/
Klopt ja, ik heb het misschien niet goed uitgelegd en inmiddels is het ook even geleden dat ik er helemaal in zat. Dat gezegd hebbende, ze leggen in de review juist ook uit waarom Saxo in hun ogen een Tier1 broker is toch?

Mijn kijk op de zaken was dat Tier1 een pure broker is met hoge waardering op gebied van regulering/veiligheid. Je hebt dan ook een classificatie van hun met soortgelijke waardering, maar die geen pure broker zijn. Ergens in hun "kies een broker" reeks bespreken ze waarom zij meer fan zijn van pure brokers dan van partijen die het brokeren erbij doen. Als SAXO geen pure broker is met een bankvergunning maar een bank met een broker-tak heb ik er duidelijk niks van begrepen :9

Overigens wou ik ook nog even inhaken op het verhaal van @Zr40, want ik heb uit eenzelfde gevoel een iets kleinere stap genomen. Ik ben weggegaan bij VT en heb al mijn ETFs naar UCITS gehaald (VEVE + VFEM)- voorlopig nog bij IBKR gebleven. Ik laat de algemene strategie niet los, maar wil geen fondsen meer bezitten die bij een custodian in de VS worden bewaard. De kans op nare streken is van 0,0 naar nihil gegaan, de VS stelt zich anders naar ons op en ik slaap beter met mijn fondsen bij een EU bewaarinstelling. Het is dat SAXO zó veel duurder is met die bewaar-fee, anders was ik daarheen gegaan maar IBKR IE + UCITS vind ik voorlopig genoeg om goed te slapen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Black-Death schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:54:
[...]

Ligt eraan welke spreiding je wilt bereiken ;)

Maar dan zou ik vooral kijken waar geografisch de omzet vandaan komt. Waar het aandeel is genoteerd is dan niet zo relevant, vind ik.

edit; wat is die knipoogsmiley debiel zeg
He, geen haat tegen de originele smileys he! 30 jaar geleden waren die vet cool.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22-03 22:22
helloitsme schreef op zondag 23 februari 2025 @ 06:51:
Ik heb de iShares Europa en de NT versie even naast elkaar gezet op Morningstar. Weinig verschillen. De iShares versie doet het wel minimaal beter dan de NT versie
https://www.morningstar.n...s=0P0000191W%7CF000011N8L
Maar voeg Stoxx 50 eens toe en de rendementen zijn nog hoger. ;) En de lopende kosten lager!

https://www.morningstar.n...7CF000011N8L%7C0P00013DGT

[ Voor 11% gewijzigd door empowerfreedom op 25-02-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:32

Soullie

Planeshift

empowerfreedom schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:51:
[...]

Maar voeg Stoxx 50 eens toe en de rendementen zijn nog hoger. ;) En de lopende kosten lager!

Die doen het dit jaar best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:24
empowerfreedom schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:51:
[...]

Maar dan vergeet je wel te vermelden dat dat fonds de index niet fysiek repliceert, maar het doet met behulp van derivaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Secsytime schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:45:
[...]

Als de dollar devalueert is het dus minder interessant om die te hebben, met als gevolg dat er minder vraag zal zijn.
De VS hebben een interne markt die uit mijn hoofd (is al een aantal jaar geleden) 2/3 van de totale markt is. Dus die economie is niet zo fragiel qua import/export als bijvoorbeeld. NL

En als de dollar devalueert worden producten uit de VS halen juist goedkoper voor andere landen, en wordt US export een stuk groter als de dollar devalueert. Het levert alleen een nog schevere handelsbalans op wellicht, maar dat is weer iets voor de volgende president. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Blazer Coke schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:39:
[...]

De VS hebben een interne markt die uit mijn hoofd (is al een aantal jaar geleden) 2/3 van de totale markt is. Dus die economie is niet zo fragiel qua import/export als bijvoorbeeld. NL

En als de dollar devalueert worden producten uit de VS halen juist goedkoper voor andere landen, en wordt US export een stuk groter als de dollar devalueert. Het levert alleen een nog schevere handelsbalans op wellicht, maar dat is weer iets voor de volgende president. 😉
Doelde meer op als reserve voor centrale banken..

Maarja, alles is relatief natuurlijk, als de dollar minder devalueert dan andere valuta..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Tesla inmiddels op -10%. Las een opinie dat Musk zijn rol in Doge hiermee te maken heeft. Wall Street denkt dat hij nodig is binnen Tesla nu de concurrentie hevig wordt door China.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
FicoF schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:45:
Tesla inmiddels op -10%. Las een opinie dat Musk zijn rol in Doge hiermee te maken heeft. Wall Street denkt dat hij nodig is binnen Tesla nu de concurrentie hevig wordt door China.
Ik denk veel simpeler. Een groot deel van de potentiële kopers wil niet meer in een Tesla worden gespot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
Denk overigens dat het ook wel weer over kan waaien. Dus lekker volatiel zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

PLAE schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:59:
Ik denk veel simpeler. Een groot deel van de potentiële kopers wil niet meer in een Tesla worden gespot.
De verkopen zijn inderdaad ingestort in Januari. Maar Musk is pas eind januari president geworden, zoals een Redditor het aardig verwoordde. Als ik me niet vergis telt een auto bij levering, dus Musks recente misdragingen als het optreden bij het AfD congres, de nazigroet en implementatie van doge kunnen maar weinig impact hebben op de januaricijfers.

Wellicht doet de beurskoers vast een voorschotje op de februaricijfers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22-03 22:22
Hielko schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:16:
[...]

Maar dan vergeet je wel te vermelden dat dat fonds de index niet fysiek repliceert, maar het doet met behulp van derivaten.
Dan ben ik wel benieuwd, wat is het verschil/nadeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
empowerfreedom schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:23:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd, wat is het verschil/nadeel?
Fysieke replicatie is precies wat op het doosje staat: Jij koopt AEX etf, men koopt de AEX.

Bij synthetische etfs is het iets ingewikkelder en ik zal proberen het zo simpel mogelijk te houden. Jij koopt een synthetische etf en de aanbieder gaat van dat geld totaal willekeurige aandelen kopen en maken dan ruildeals met een tegenpartij die dan het rendement van jouw index beloven. Dit zie je normaal vaak bij commodities zodat een Amundi of een iShares niet opeens sojabonen en varkens op hun kantoor hoeven te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:41
Marrtijn schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:07:
[...]

Fysieke replicatie is precies wat op het doosje staat: Jij koopt AEX etf, men koopt de AEX.

Bij synthetische etfs is het iets ingewikkelder en ik zal proberen het zo simpel mogelijk te houden. Jij koopt een synthetische etf en de aanbieder gaat van dat geld totaal willekeurige aandelen kopen en maken dan ruildeals met een tegenpartij die dan het rendement van jouw index beloven. Dit zie je normaal vaak bij commodities zodat een Amundi of een iShares niet opeens sojabonen en varkens op hun kantoor hoeven te bewaren.
En ondertussen zit je met allemaal counterparty risk. De kredietcrisis heeft laten zien hoe spannend dat kan worden. Dan is een zwik aandelen in een bewaarbedrijf of een kudde varkens in de kelder toch een veiliger idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

eamelink schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:51:
[...]

De verkopen zijn inderdaad ingestort in Januari. Maar Musk is pas eind januari president geworden, zoals een Redditor het aardig verwoordde. Als ik me niet vergis telt een auto bij levering, dus Musks recente misdragingen als het optreden bij het AfD congres, de nazigroet en implementatie van doge kunnen maar weinig impact hebben op de januaricijfers.

Wellicht doet de beurskoers vast een voorschotje op de februaricijfers :)
Ik hoor wel van meerdere collega's dat ze niet meer zo trots zijn om in een Tesla te rijden, en de volgende auto waarschijnlijk een ander merk wordt.

Geen idee of dat ook in andere landen speelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 25-02-2025 23:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blazer Coke

Beiden, maar ik heb/had qua individuele aandelen vooral US company aandelen, aangezien de dollar redelijk laag stond en die US companies veel dividend aandelen betalen.

Maar kwam er later achter dat revenue per land soms lastig is om precies te achterhalen, aangezien er veel met geld geschoven word/werd voor belastingplanning bijvoorbeeld dmv rente, patent- of merkregistraties.

IBM en Kraft Heinz waren vrijwel geheel internationaal.
AT&T, Verizon and JM Smucker bijna alleen US based.

Ik had veel aandelen met name als hedge aangekocht als consumer goods and retail, om te dempen bij een crash, te profiteren van stijging van de dollarwaarde en intussen dividenden te ontvangen.

Maar dat heeft niet super uitgewerkt. De hele markt is gekraakt door een paar tech giants waarvan imo een paar al 5 jaar geleden overpriced waren.
Maar baal er wel van dat ik individueel niet Apple en Microsoft heb gekocht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blazer Coke
Secsytime schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:41:
[...]

Doelde meer op als reserve voor centrale banken.

Maarja, alles is relatief natuurlijk, als de dollar minder devalueert dan andere valuta..
Normaliter corrigeren ongelijke handelsbalanzen zichzelf wel over tijd. Goedschiks of kwaadschiks.

De twee grootste economie, de VS en China, hebben echter een dusdanig ongezonde, verstoorde maar van elkaar afhankelijke economie dat ze genoodzaakt zijn hun ongezonde financiele relatie met elkaar in leven te houden.

China exporteert meer naar de US dan het importeert (al decennia lang) en Chinese bedrijven krijgen een overschot van inkomsten in dollars.
In het verleden drukte China yuan bij. Die yuan ruilden ze dan met die exporteurs tegen dollars. Van die dollars kocht China weer US treasuries, wat vervolgens de waarde van de dollar weer omhoog krikte en zo hun eigen inkomsten ook weer verhoogde. Door de lage yuan blijven ze wel een aantrekkelijke handelspartners exporteur.

Doet China dit niet, dan stokt de goedkope export met massa-werkeloosheid tot gevolg, wat ongetwijfeld gaat resulteren in maatschappelijke protesten en wellicht politieke instabiliteit.

China kan US treasuries wel gebruiken als economisch wapen. Als China zijn US treasuries dumpt, dan moet de VS overheid hogere rentes geven op nieuwe US treasuries om ze nog aantrekkelijk te maken tov door China gedumpte US treasuries. De hogere rentes die de VS moet uitgeven voor US treasuries, verhogen de kosten op hun federale budget (of ze halen helemaal geen geld meer op) en dat gaan ze in de VS ook goed voelen.

Kort gezegd: Ze houden elkaar in leven of ze gaan beiden ten onder. China aan massa werkeloosheid en de VS aan een te dure financiering (met alle consequenties van dien).

China heeft iig flink afgebouwd in US treasures, maar staan nog altijd #2 met 2.1% van alle US treasuries (na Japan met 3.0%) van landen met US treasuries. China heeft zelf ook genoeg interne problemen met verborgen cijfers. Ik vraag me af of dat een voorbode is van herschikking.

Maar vrijwel de hele wereld wordt gepowerplayed door de VS en hun dollar.
De EU biedt ook geen weerstand en is erg afhankelijk van de VS in veel opzichten.

De enige echte rivaal is wellicht India of misschien Brazilie, maar van die economien hoor je vrijwel nooit iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:49
Rukapul schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:12:
[...]
En ondertussen zit je met allemaal counterparty risk. De kredietcrisis heeft laten zien hoe spannend dat kan worden. Dan is een zwik aandelen in een bewaarbedrijf of een kudde varkens in de kelder toch een veiliger idee.
Wel twee kanttekeningen: voor zover ik gelezen heb zijn de regels sinds de krediet crisis flink aangescherpt. En de meeste fysieke ETF's lenen hun aandelen uit, gevolg: ook counterparty risk.

Persoonlijk ben ik niet vies van synthetische ETF's als er echt kostenvoordelen zijn (bijvoorbeeld iShares I500). Sterker nog: ik probeer nog een paar extra basis punten te pakken door ze te laten uitlenen bij IBKR, gevolg: nog meer counterparty risk ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Pistachenootje op 26-02-2025 03:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 15:00
Misschien moeilijk:

Maar hebben jullie met de huidige spanningen bepaalde aandelen (of in mijn geval ETF's) aangeschaft welke nu extra interessant zijn? Zo ja: welke?

Ik ben geboeid in defensie etf's, maar ook directe aandelen in bijvoorbeeld Rheinmetall. Echter, moreel kompas moet het hier ook mee eens zijn. Schakel je dat uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:06
twowheeler schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:56:
Misschien moeilijk:

Maar hebben jullie met de huidige spanningen bepaalde aandelen (of in mijn geval ETF's) aangeschaft welke nu extra interessant zijn? Zo ja: welke?

Ik ben geboeid in defensie etf's, maar ook directe aandelen in bijvoorbeeld Rheinmetall. Echter, moreel kompas moet het hier ook mee eens zijn. Schakel je dat uit?
Nee je schakelt je moreel kompas niet uit.
Bij Rheinmetall spelen meerdere dingen
- Oorlogsverleden 40-45. Ze stonden niet aan de goede kant;
- Wil je in defensie investeren?

Voordelen:
- Rheinmetall is een Duitse firma die zich dus ook aan regels houdt voor wapenverkoop. Niet aan gekke staten etc. Waarschijnlijk doen ze het beter dan Amerikaanse tegenhangers, de regels in Europa zijn op dit vlak strenger.

Sidenote: Rheinmetall is in het laatste jaar enorm gestegen. Je moet je afvragen of dit een instapwaardig moment is en de waardering recht doet aan de waarde van het bedrijf.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Moreel kompas: ga je dan ook uitzoeken welke bedrijven via een omweg hun dingen laten produceren door Oeigoeren en loop je zelf de Primark niet binnen omdat dat door bijv. kinderen wordt gemaakt?

@Pr088 Dus ook geen VW en Hugo Boss meer. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Boerenlater op 26-02-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:32
Wat denken jullie dat de Amerikaanse markt met haar grote techspelers gaat doen door Trump? Het lijkt me slecht voor een bedrijf om in een handelsoorlog te komen, of zijn er ook redenen om te verwachten dat de Amerikaanse markt juist gaat groeien door Trump zijn handelswijze. Zo ja, waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wellicht interessant m.b.t. investeringen in de VS, @Zr40?
Passive Investments: A general policy stance of encouraging passive investments into the United States by all foreign persons when such investments are non-controlling stakes with no voting, board, or other governance rights and do not confer managerial influence, substantive decision-making, or non-public access to technologies or technical information, products, or services.
https://www.clearytradewa...-on-investments-from-and/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dit is geen beleidsverandering voor passive investments en dus eigenlijk geen noemenswaardig nieuws.

Uit de memorandum:
(h) The United States will continue to welcome and encourage passive investments from all foreign persons. These include non-controlling stakes and shares with no voting, board, or other governance rights and that do not confer any managerial influence, substantive decisionmaking, or non-public access to technologies or technical information, products, or services. This will allow our cutting-edge businesses to continue to benefit from foreign investment capital, while ensuring protection of our national security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:21
twowheeler schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:56:
Misschien moeilijk:

Yep. Als je dit niet kan of wilt moet je ook niet in dit soort aandelen of etf's beleggen.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:33:
[...]
Dit is geen beleidsverandering voor passive investments en dus eigenlijk geen noemenswaardig nieuws.
Wellicht geen verandering maar wel een officieel memorandum uitgebracht door Trump op 21 februari. Daarmee lijkt hij toch een statement af te geven. Geeft mij toch wel wat gemoedsrust. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Wellicht geen verandering maar wel een officieel memorandum uitgebracht door Trump op 21 februari. Daarmee lijkt hij toch een statement af te geven. Geeft mij toch wel wat gemoedsrust. Of zie ik dat verkeerd?
Ik zie hiermee niets veranderd in gevoerd beleid. Wel een statement in de strekking van, blijf alsjeblieft bij ons investeren. Voor mij persoonlijk maakt zo'n statement/verzoek het gevoerde beleid niet opeens goed. Maar dat is hoe ik het zie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:14

XanderDrake

Build the future!

Zr40 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Kon je 'vroeger' als non-US wél stocks met voting rights krijgen? Is dat veranderd?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Ik zie hiermee niets veranderd in gevoerd beleid. Wel een statement in de strekking van, blijf alsjeblieft bij ons investeren. Voor mij persoonlijk maakt zo'n statement/verzoek het gevoerde beleid niet opeens goed. Maar dat is hoe ik het zie :)
Ja dat begrijp ik. Ik ben zelf ook geen voorstander van het Trump/Musk beleid. Maar waar ik me enigszins zorgen over begon te maken was onteigeningsrisico (ook omdat ik als buitenlander bij IBKR US in US ETF's beleg) en dat risico lijkt hier imo toch wat door af te koelen. Wat is jouw mening hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

XanderDrake schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:58:
[...]

Kon je 'vroeger' als non-US wél stocks met voting rights krijgen? Is dat veranderd?
Die kon je krijgen en dat is niet veranderd. Maar inderdaad, de tekst van het memorandum impliceert dat dit niet meer aangemoedigd wordt. Wellicht volgen in de toekomst meer concrete veranderingen.
Pistachenootje schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:14:
[...]

Ja dat begrijp ik. Ik ben zelf ook geen voorstander van het Trump/Musk beleid. Maar waar ik me enigszins zorgen over begon te maken was onteigeningsrisico (ook omdat ik als buitenlander bij IBKR US in US ETF's beleg) en dat risico lijkt hier imo toch wat door af te koelen. Wat is jouw mening hierover?
Voor mijzelf zie ik deze memorandum hierin geen verandering brengen. Ik blijf er weg, ook met zaken buiten het beleggen, in ieder geval zolang dit regime stand houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 15:56

tomic

Smexylittlebabe!

Sport_Life schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:09:
[...]

Ben wel benieuwd. Alles ook echt verkocht in februari?

[...]
Ok ja. Hier dus helemaal niet op gereageerd... Bij deze alsnog.

Nee; niet verkocht in februari 2024. En gelukkig maar. Wel 95% verkocht in september, kijken hoe die arbitrage 3 maanden me gingen bevallen. Conclusie. Zeer lastig om na 1 januari weer in te stappen. Tuurlijk kan je dezelfde assets weer kopen, maar persoonlijk lijkt het toch weer:

Time in de market > (beats) timing the market. Ook al betaal je meer belasting.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Van de data die ik gezien heb zijn die iShares en Amundi ETF zeer goede keuzes. Groot, efficiënt en relatief goedkoop.

Die Wisdom Tree small cap dividend Europe weet ik te weinig vanaf, behalve dat selecteren op hoog dividend meestal tot hogere dividend lekkage leidt. Als alternatief zou je naar ZPRX kunnen kijken. Dat is Europa small cap value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Die iShares zit vooral in China, is dat momenteel niet een gok met een mogelijke handelsoorlog? Natuurlijk is er nooit zekerheid, maar ben wel benieuwd hoe jij daar over denkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:21
Ik heb zelf iwda/vwce voor de helft afgebouwd om wat overwicht in de VS te verminderen.
En ben nu aan het opbouwen in equal weight ETF (mweq) en amundi stox600(meud).

Ik heb niet echt grote verwachtingen voor de komende jaren maar veel cash is waarschijnlijk ook niet zo'n goed idee. Dus zoveel als mogelijk inzetten op spreiden.

En ook wat consumptie naar voren halen: zonnepanelen, wat andere verbeteringen aan de woning,...

Ik heb er persoonlijk ook wat moeite mee dat anarcho-kapitalisme de oorzaak is van de shitshow in de VS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:07
Als elke "passieve" belegger ter wereld alvast voorsorteert en het gewicht van de USA in zijn/haar portefeuille halveert, dan volgt de realiteit vanzelf. Toch? 🤔

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:45
Joel22 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:25:
Wat denken jullie dat de Amerikaanse markt met haar grote techspelers gaat doen door Trump? Het lijkt me slecht voor een bedrijf om in een handelsoorlog te komen, of zijn er ook redenen om te verwachten dat de Amerikaanse markt juist gaat groeien door Trump zijn handelswijze. Zo ja, waarom?
Macro events kunnen over het algemeen compleet genegeerd worden. In mijn tijd dat ik nog met vermogende particulieren werkte was er altijd wel een individu die om wat voor macro-reden wilde stoppen:

- eerste handelsoorlog Trump
- Rocketman van Noord-Korea
- Covid
- etc

In het verleden zijn zoveel grote events geweest met praktisch 0 langdurige effecten op een gespreide portefeuille. Zelfs de wereldoorlogen waren een kleine blip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-06 19:52
Zr40 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:42:
[...]

Die kon je krijgen en dat is niet veranderd. Maar inderdaad, de tekst van het memorandum impliceert dat dit niet meer aangemoedigd wordt. Wellicht volgen in de toekomst meer concrete veranderingen.

[...]

Voor mijzelf zie ik deze memorandum hierin geen verandering brengen. Ik blijf er weg, ook met zaken buiten het beleggen, in ieder geval zolang dit regime stand houdt.
Je dus gaat naar DeGiro? Saxo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phantom09
  • Laatst online: 13-06 19:52
Warren Buffet stopt met beleggen:

https://www.telegraaf.nl/...-dit-schreef-hij-in-brief

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:28
flyguy schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:02:
[...]

Macro events kunnen over het algemeen compleet genegeerd worden. In mijn tijd dat ik nog met vermogende particulieren werkte was er altijd wel een individu die om wat voor macro-reden wilde stoppen:

- Covid
- etc

In het verleden zijn zoveel grote events geweest met praktisch 0 langdurige effecten op een gespreide portefeuille. Zelfs de wereldoorlogen waren een kleine blip.
Totdat de nadelen van het overvloedig consumeren van de afgelopen eeuwen zichtbaar worden, of er een gebeurtenis komt die zo veel inpact heeft dat een grote krimp onvermijdelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Volgens mij valt dat wel mee hoor..

Dit is wat er stond (bron):
" At 94, it won’t be long before Greg Abel replaces me as CEO and will be writing the
annual letters. Greg shares the Berkshire creed that a “report” is what a Berkshire CEO annually
owes to owners. And he also understands that if you start fooling your shareholders, you will
soon believe your own baloney and be fooling yourself as well. "

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-06 23:45

Jebus4life

BE User

Opvallend goede resultaten bij veel bedrijven die toch de geopolitieke situatie wat verhullen.
Er zit toch wel wat spanning in de markt, maar omdat de cijfers van 2024 die natuurlijk niet reflecteren is er tegelijkertijd toch best veel optimisme.

Zelf toch al best "veel" bijgekocht (mijn winsten bij Palantir ingewisseld (uitstekend moment gekozen om winst te nemen :9~ ) voor extra Alphabet's + (gezien de werkelijk uitstekende cijfers) ook stevig bijgekocht in Munich Re & DEME

Ik heb ook best veel Swiss Re (die andere grote herverzekeraar - met ook puike resultaten) - Maar de positie van beiden samen is inmiddels zowat 14% van mijn portefeuille; dus het kan zijn dat ik die de komende weken van de hand doe.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
flyguy schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:02:
[...]

- Covid
- etc

Het grootste probleem dat ik nu heb met de VS is dat de juridische kaders dreigen afgebroken te worden.

Geen probleem voor de miljardairs, wel voor de kleine belegger.

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:32
Wozmro schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:33:
[...]

Het grootste probleem dat ik nu heb met de VS is dat de juridische kaders dreigen afgebroken te worden.

Waarom wel voor de kleine belegger?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:33:
[...]

Welke dreiging zie je dan? Zijn er concrete wetsvoorstellen of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wolly schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:41:
[...]

Welke dreiging zie je dan? Zijn er concrete wetsvoorstellen of zo?
Onderstaande quote geeft denk ik het probleem weer:
Hoewel officieel toestemming van het Congres nodig is om flink te snoeien in de organisatie, verzetten het in meerderheid Republikeinse Huis van Afgevaardigden en de Senaat zich niet tegen de acties van de regering.
Amerika heeft een koning.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• aljooge
fsfikke schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:01:
[...]

Onderstaande quote geeft denk ik het probleem weer:

[...]

Amerika heeft een koning.
Wat heeft dat met beleggen te maken?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

aljooge schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:04:
[...]

Wat heeft dat met beleggen te maken?
Trump kan doen en laten wat hij wilt. Elke brainfart die hij heeft of ingefluisterd krijgt kan hij omzetten, er zijn geen checks and balances meer, er is geen separation of power. Ik denk dat je wel snapt hoe dat voor instabiliteit kan zorgen op de beurzen.

• aljooge
fsfikke schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:12:
[...]

Trump kan doen en laten wat hij wilt. Elke brainfart die hij heeft of ingefluisterd krijgt kan hij omzetten, er zijn geen checks and balances meer, er is geen separation of power. Ik denk dat je wel snapt hoe dat voor instabiliteit kan zorgen op de beurzen.
Hij zorgt in ieder geval voor wat volatiliteit. 8)

• Wolly
  • Niet online
[...]

Op wat baseer je dat dan? Toch niet op een NOS berichtje over Usaid?
In de USA zijn ze gek op procederen, als daar iets omzeild wordt staan er binnen no time tig advocaten te rammelen.

Even verder gezocht, een federale rechter heeft dus toestemming gegeven aan Trump om Usaid verder te ontmantelen. Onderstaande quote werd ingebracht maar heeft blijkbaar de rechter niet overtuigd.
The lawsuit more broadly challenges the constitutionality of the administration’s dismantling of USAID, saying eliminating an agency would require congressional approval.
Dus wat de NOS als vaststaand feit presenteert lees ik niet als vaststaand feit in het AP bericht.

[ Voor 35% gewijzigd door Wolly op 27-02-2025 22:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wolly schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:22:
[...]

Op wat baseer je dat dan? Toch niet op een NOS berichtje over Usaid?
In de USA zijn ze gek op procederen, als daar iets omzeild wordt staan er binnen no time tig advocaten te rammelen.
Er is daar echt veel meer aan de hand dan enkel USAID. Als je het nieuws een beetje volgt kom je veel meer voorbeelden tegen die vrijwel iedere overheidsinstantie raken, ook de SEC en de DoJ, en niet op een goede manier.

Dat gezegd hebbende is dit niet het topic om daar op detail op in te gaan. Daarvoor kan je beter terecht in de relevante topics in Actualiteit, wetenschap en maatschappij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blazer Coke
[...]

Heb je ook concrete voorbeelden (die niet gebaseerd zijn op politieke voorkeuren of Trump bashing)?

Volgens mij doet Trump gewoon hetzelfde als al zijn voorgangers. Elke president ontslaat zo'n beetje elke aangestelde (niet democratisch of congressioneel/senatoriaal gekozen) beambte om die te vervangen door iemand uit zijn eigen partij of van eigen voorkeur.

Trump doet het alleen met veel bombarie, met zijn politieke standpunt nog ff een trap na geven en zijn ego boosten. Verschilt nogal erg met NL waar topambtenaren tot sint juttemus (lees pensioen of afkoopregeling) op hun post blijven zitten en depolitiek tegenwerken.

Maar welke concrete maatregelen hebben een grote invloed op de investerings- en aandelenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kijk, het is begrijpelijk dat met zoveel maatregelen in zo'n korte tijd, je door de bomen het bos niet meer zit. Het gaat niet om het vervangen van een paar sleutelrollen, het gaat om het feit dat wetten daar sinds kort geen betekenis meer hebben en dat zo'n beetje iedere overheidsinstantie doormidden gezaagd wordt. De huidige president kan nu doen en laten wat hij wil zonder enige verantwoording. Dat is iets wat geen enkele voorganger voor elkaar heeft gekregen.

Op dit moment hebben we wel het punt bereikt dat de negatieve impact van deze president niet meer te ontkennen is. En als moderator verzoek ik om dat ook niet in dit topic te doen. Je mag het best oneens zijn en je mag natuurlijk prima blijven beleggen (en daar een discussie over houden), maar in dit topic daar over twijfelen voegt niets toe. Graag die discussie in Actualiteit, wetenschap en maatschappij houden en dan kunnen we het hier over het beleggen blijven houden :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:14:

Op dit moment hebben we wel het punt bereikt dat de negatieve impact van deze president niet meer te ontkennen is. En als moderator verzoek ik om dat ook niet in dit topic te doen. Je mag het best oneens zijn en je mag natuurlijk prima blijven beleggen (en daar een discussie over houden), maar in dit topic daar over twijfelen voegt niets toe. Graag die discussie in Actualiteit, wetenschap en maatschappij houden en dan kunnen we het hier over het beleggen blijven houden :)
Dus men mag hier wel posten over de zogenaamde afbraak van de democratie en rechtsstaat maar men mag hier niet informeren waar dat dan concreet op slaat?

Wees dan consequent en zeg dat er helemaal niet over gesproken mag worden in dit topic.
Of accepteer dat mensen dit belangrijk vinden bij hun beleggingskeuzes (wat getuige de reacties het geval is) en laat het toe dat er ook bij beleggers over gesproken mag worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aljooge
Laten we nou niet elke opmerking van die ene man uitvergroten en bediscussieren, maar alleen die dingen benoemen die de beleggingsportefeuille rechtsstreeks raakt. Bijvoorbeeld 25% importheffingen heeft direct impact op de waarde van het exporterende bedrijf en de aandelenkoers.

De rest, hoe onethisch het ook is, zijn andere topics voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

*knip* dit doen we dus niet in dit topic.

[ Voor 88% gewijzigd door Zr40 op 28-02-2025 23:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Ik denk dat je ook moet kijken naar dit soort ontwikkelingen in de VS:

https://www.govexec.com/o...t-executive-order/403121/
President Donald Trump on Tuesday signed an executive order to curtail the autonomy of independent regulatory agencies like the Federal Communications Commission, Federal Trade Commission and Securities and Exchange Commission.

“These regulatory agencies have been permitted to promulgate significant regulations without review by the President. These practices undermine such regulatory agencies' accountability to the American people and prevent a unified and coherent execution of Federal law,” Trump wrote in the directive. “For the Federal Government to be truly accountable to the American people, officials who wield vast executive power must be supervised and controlled by the people's elected President.”
De SEC is opgericht ma de grote Wallstreet crash in 1992 en was tot nu een onafhankelijk orgaan. Doelstelling:
The SEC's mission is to protect investors, maintain the fair and orderly functioning of the securities markets, and facilitate capital formation. It is also responsible for enforcing the law against market manipulation.
Realiseer je maar eens goed dat sinds deze maand de SEC rechtstreeks onder Trump himself valt.

Ik vind het shockeremd hoe weinig aandacht hiervoor is.

[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Requiem19 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:56:
Ik denk dat je ook moet kijken naar dit soort ontwikkelingen in de VS:

https://www.govexec.com/o...t-executive-order/403121/

[...]

De SEC is opgericht ma de grote Wallstreet crash in 1992 en was tot nu een onafhankelijk orgaan. Doelstelling:

[...]

Realiseer je maar eens goed dat sinds deze maand de SEC rechtstreeks onder Trump himself valt.

Ik vind het shockeremd hoe weinig aandacht hiervoor is.

[quote]
Tsjah, de soep zal niet zo heet worden gegeten als die wordt opgediend.

Ik kan me goed voorstellen dat men niet helemaal blij is met hoe bepaalde toezichthoudende instanties hun werk doen. Dat zie je in Nederland toch ook? De heer Omtzigt heeft daar allemaal voorbeelden van gegeven hoe dit weer invloed heeft op marktprijzen.

Het probleem is dat dit heel lastig op te lossen is..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wolly schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:32:
[...]

Dus men mag hier wel posten over de zogenaamde afbraak van de democratie en rechtsstaat maar men mag hier niet informeren waar dat dan concreet op slaat?

Wees dan consequent en zeg dat er helemaal niet over gesproken mag worden in dit topic.
Of accepteer dat mensen dit belangrijk vinden bij hun beleggingskeuzes (wat getuige de reacties het geval is) en laat het toe dat er ook bij beleggers over gesproken mag worden.
Het punt is dat dit een beleggen topic is. Voor inhoudelijke discussie over Trump is dit simpelweg niet het juiste topic. Wat er anders gebeurt is dat discussie over Trump in 100 verschillende topics verspreid zit terwijl de daadwerkelijke onderwerpen van die topics ondergesneeuwd worden.

De discussie over beleggingskeuzes als gevolg van Trump is natuurlijk wel welkom in dit topic. Alleen is het gevaar dat zoiets snel afglijdt in een discussie die niet meer over beleggen gaat. Bijvoorbeeld een vraag over waarom iemand zich zorgen zou moeten maken, vast met de beste bedoelingen gesteld, terwijl daarvan in de voorgaande pagina’s en in het nieuws al meer dan voldoende voorbeelden langs zijn gekomen, is snel vatbaar voor het afglijden naar een discussie die helemaal niet meer over beleggen gaat.

Dat is waar wij in de rol van moderator over proberen te waken. Daarom het verzoek: houd die discussie in AWM. Dat is de juiste plaats daarvoor, niet dit topic.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 28-02-2025 19:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Secsytime schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:02:
[...]

Tsjah, de soep zal niet zo heet worden gegeten als die wordt opgediend.

Ik kan me goed voorstellen dat men niet helemaal blij is met hoe bepaalde toezichthoudende instanties hun werk doen. Dat zie je in Nederland toch ook? De heer Omtzigt heeft daar allemaal voorbeelden van gegeven hoe dit weer invloed heeft op marktprijzen.

Het probleem is dat dit heel lastig op te lossen is..
Uit de Executive Order:
Trump’s directive also prohibits executive branch employees from interpreting the law in a way that contravenes the president or the attorney general.
.

We zullen zien hoe heet de soep gegeten wordt. Maar realiseer je dat 1 iemand ook qua handhaving van de beleggingsmarkt alleenheerser is in de US.

Dat is hoe je het wendt of keert een groot risico, want er zijn nu geen enkele checks and balances meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

*knip* dit doen we dus niet in dit topic.

[ Voor 92% gewijzigd door Zr40 op 28-02-2025 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:15
ik snap even iets niet.
Ik beleg klein bij DeGiro, per maand € 100. Waarde is nu € 10.037,03. Nu moet ik bij de belastingaangifte aangeven of er dividend belasting is ingehouden. Maar dit kan ik niet helemaal uit mijn jaaropgave halen.
Er staat: Bruto divident, bron belasting en netto dividend. De bron belasting is € 0,00 en zowel de bruto als de netto dividend is € 140,48.

Maar wat geef ik dan op bij de aangifte? Is er € 0,- (bronbelasting) ingehouden? Of juist € 140,48? Of wordt hier iets anders mee bedoeld en moet ik die info ergens anders vandaan halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-06 12:33
Goofyduck384 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:27:
ik snap even iets niet.
Ik beleg klein bij DeGiro, per maand € 100. Waarde is nu € 10.037,03. Nu moet ik bij de belastingaangifte aangeven of er dividend belasting is ingehouden. Maar dit kan ik niet helemaal uit mijn jaaropgave halen.
Er staat: Bruto divident, bron belasting en netto dividend. De bron belasting is € 0,00 en zowel de bruto als de netto dividend is € 140,48.

Maar wat geef ik dan op bij de aangifte? Is er € 0,- (bronbelasting) ingehouden? Of juist € 140,48? Of wordt hier iets anders mee bedoeld en moet ik die info ergens anders vandaan halen?
Als bruto en netto hetzelfde bedrag is is er géén belasting ingehouden. Als er een ander bedrag dan €0 bij de in Nederland ingehouden bronbelasting staat geef je dat bedrag op in je aangifte. Als je geen VRH betaald kun je bij mijn weten overigens ook die betaalde belasting niet terugvorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:37
GabberPiet schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Als bruto en netto hetzelfde bedrag is is er géén belasting ingehouden. Als er een ander bedrag dan €0 bij de in Nederland ingehouden bronbelasting staat geef je dat bedrag op in je aangifte. Als je geen VRH betaald kun je bij mijn weten overigens ook die betaalde belasting niet terugvorderen.
Nederlandse dividendbelasting kun je ook verrekenen met box 1, buitenlandse alleen binnen box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Laatst online: 00:06
Goofyduck384 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:27:
ik snap even iets niet.

Wacht ook even af tot het invullen. Bij mijn vooraf ingevuld formulier voert de Belastingdienst al jaren het dividend keurig zelf in. Dat even checken en klaar.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:06

de Peer

under peer review

Hebben meer mensen last van storing bij Interactive brokers? Ik kreeg een halve hartverzakking. Mijn nett liquid value gaat alle kanten op, en meldingen als 'you have no open positions.'

En nu staat alles op 0.

Edit: ah gelukkig, is bekend issue: https://www.reddit.com/r/...balance_nav_wrong_values/

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 01-03-2025 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ze doen wel vaker onderhoud in het weekend, wanneer beurzen gesloten zijn. Maar meestal zetten ze dan wel eerst even de login uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:04:
Hebben meer mensen last van storing bij Interactive brokers? Ik kreeg een halve hartverzakking. Mijn nett liquid value gaat alle kanten op, en meldingen als 'you have no open positions.'

En nu staat alles op 0.

Edit: ah gelukkig, is bekend issue: https://www.reddit.com/r/...balance_nav_wrong_values/
Ik vroeg me al af waar een derde van mn geld heen was. 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Laatst online: 07:23
over interactive brokers gesproken: Weet iemand hoe je een rapport maakt waar de uitbetaalde dividend en ingehouden dividend belasting per land zichtbaar zijn. Ik heb nu alleen een lange lijst met individuele dividend betalingen per aandeel/etf. Is ivm belastingaangifte

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

helloitsme schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:25:
over interactive brokers gesproken: Weet iemand hoe je een rapport maakt waar de uitbetaalde dividend en ingehouden dividend belasting per land zichtbaar zijn. Ik heb nu alleen een lange lijst met individuele dividend betalingen per aandeel/etf. Is ivm belastingaangifte
Onder Performance & Reports -> Tax Documents -> Dividend Report kan je een handig report vinden waar de belasting per land is samengevat. Ideaal voor de Nederlandse aangifte :)

Die voor 2024 is op dit moment nog niet beschikbaar, omdat er nu nog correcties kunnen plaatsvinden. Doorgaans komt het report halverwege maart beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Individuele obligaties zijn onhandig voor particulieren. Je kan ze alleen verhandelen in coupures van doorgaans 1000 euro/dollar (maakt spreiding lastig en duur), de liquiditeit is niet bijster geweldig, en je moet weten hoe je een obligatie correct waardeert om jezelf bij aankoop niet gelijk een flink verlies te geven.

Ik raad aan om een ETF te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Zr40 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:18:
Individuele obligaties zijn onhandig voor particulieren. Je kan ze alleen verhandelen in coupures van doorgaans 1000 euro/dollar (maakt spreiding lastig en duur), de liquiditeit is niet bijster geweldig, en je moet weten hoe je een obligatie correct waardeert om jezelf bij aankoop niet gelijk een flink verlies te geven.

Ik raad aan om een ETF te gebruiken.
1000 $/€ per coupure is aanvaardbaar voor mij en aangezien ik alleen obligaties koop voor max 1-2 jaar neem, wil ik ze gewoon uitzitten.

Ik wil dan bijvoorbeeld 10k investeren in 10 verschillende coupures.

Een ander issue is of zelf obligatie kopen goedkoper is dan een etf met een TER van 0.05-0.10%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Denk wel aan het wisselkoers risico !
Via Degiro kan je wel in de instellingen manual FX kiezen. Je kan dan omwisselen wanneer je wilt. Maar enkel voor USD/GBP.

Voor USD valt het risico mee in die zin dat je er altijd weer aandelen in USD mee kan kopen. Voor GBP misschien minder opties.

De winst op obligaties is sowieso al klein, dus valuta wisseling kost je al 2x verlies op wisselen van/naar euro, en het risico dat de koers een jaar later in je nadeel staat.

Ik heb aandelen van Equinor gehad in NOK. Uiteindelijk met winst verkocht toen ze begonnen zakken. Maar de wisselkoers was heel slecht toen. Ik heb het nog een hele tijd op een rekening in NOK laten staan voor ik terug naar EUR gegaan ben als de wisselkoers beter was 8)7

Ik vermijd dat nu liever, behalve voor USD. 😅

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Predator schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:47:
[...]

Denk wel aan het wisselkoers risico !
Via Degiro kan je wel in de instellingen manual FX kiezen. Je kan dan omwisselen wanneer je wilt. Maar enkel voor USD/GBP.

Voor USD valt het risico mee in die zin dat je er altijd weer aandelen in USD mee kan kopen. Voor GBP misschien minder opties.

De winst op obligaties is sowieso al klein, dus valuta wisseling kost je al 2x verlies op wisselen van/naar euro, en het risico dat de koers een jaar later in je nadeel staat.

Ik heb aandelen van Equinor gehad in NOK. Uiteindelijk met winst verkocht toen ze begonnen zakken. Maar de wisselkoers was heel slecht toen. Ik heb het nog een hele tijd op een rekening in NOK laten staan voor ik terug naar EUR gegaan ben als de wisselkoers beter was 8)7

Ik vermijd dat nu liever, behalve voor USD. 😅
Hele goede opmerking.

Ik had het er niet bij staan, maar ik heb al USD, GBP en euro's op mijn beleggersrekening staan. De wisselkoers is geen rol van betekenis voor mij qua aankoop.

Ik zit, naast mijn vastgoed/woning, bijna alleen maar in aandelen en heb wat (kleine) posities verkocht waardoor ik weer cash heb.

Door alle hectiek met Trump en Oekraine, wilde ik wat cash achter de hand hebben, maar dat rendeert niet.
Zodoende wil ik graag obligaties kopen, met looptijden van bijv. 3, 6, 9 en 12 maanden.

USD obligatie zitten al op 4 procent.
De obligaties zijn er juist voor om dat geld nog enigzins te laten renderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
Blazer Coke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:41:
[...]

Hele goede opmerking.

Ik had het er niet bij staan, maar ik heb al USD, GBP en euro's op mijn beleggersrekening staan. De wisselkoers is geen rol van betekenis voor mij qua aankoop.

Ik zit, naast mijn vastgoed/woning, bijna alleen maar in aandelen en heb wat (kleine) posities verkocht waardoor ik weer cash heb.

Door alle hectiek met Trump en Oekraine, wilde ik wat cash achter de hand hebben, maar dat rendeert niet.
Zodoende wil ik graag obligaties kopen, met looptijden van bijv. 3, 6, 9 en 12 maanden.

USD obligatie zitten al op 4 procent.
Niet blind staren op nominale percentages. Om reële rendementen te bekijken moet je hedging kosten meenemen plus inflatie verrekenen. Als je het niet hedged dan is het die 100-150 basispunten extra voor core Euro-alternatieven in de regel niet waard.

Daarnaast sluit ik mij aan bij Zr40, voor obligaties is het in de regel voor particulieren beter om een fonds te kopen dan individuele issues. Obligaties (ook staats) zijn veel minder homogeen dan aandelen, waar je vaak maar 1 of een paar classes hebt. En met een fonds zitten ze vaak veel beter op duration en spreiding dan dat je zelf kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:08

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Blazer Coke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:41:
[...] wilde ik wat cash achter de hand hebben, maar dat rendeert niet.
[...]
Ik heb hiervoor zitten kijken naar obligatie ETF's met het woord "short" in de naam. Dit omdat ik verwacht dat de korte rente dit jaar zal dalen en de lange rente zal stijgen — en voor de waarde van obligaties dan dus het tegenovergestelde zal gelden. Het is mijn bedoeling om de ETF nu te kopen en later in dit jaar (hoogstwaarschijnlijk voor eind december) te verkopen voor een belegging in aandelen.

Ik dacht er eentje gevonden te hebben met een leuk rendement, maar die bleek in de bijsluiter een tekst te hebben staan voor mensen die van plan zijn om deze ETF minder dan een jaar aan te houden:
In het eerste jaar krijgt u het bedrag terug dat u belegde (0% jaarlijks rendement).

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
flyguy schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:02:
[...]

Niet blind staren op nominale percentages. Om reële rendementen te bekijken moet je hedging kosten meenemen plus inflatie verrekenen. Als je het niet hedged dan is het die 100-150 basispunten extra voor core Euro-alternatieven in de regel niet waard.

Daarnaast sluit ik mij aan bij Zr40, voor obligaties is het in de regel voor particulieren beter om een fonds te kopen dan individuele issues. Obligaties (ook staats) zijn veel minder homogeen dan aandelen, waar je vaak maar 1 of een paar classes hebt. En met een fonds zitten ze vaak veel beter op duration en spreiding dan dat je zelf kan.
Ik heb de valuta nu in cash op mijn beleggersrekening (degiro) staan.

Het dilemma voor mij is nu:
  1. Cash aanhouden
  2. Aandelen kopen
  3. Obligaties kopen
Ik ben ook niet van plan om op korte termijn de cash USD of GBP om te zetten naar euro (of andersom). Inflatie en hedging zijn voor alle scenario's dan toch hetzelfde?

Juist daarom wil ik vooral direct US treasuries aankopen omdat ik dan geen dollars terug naar euros hoef te wisselen naar euros om etf obligaties in euros aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:30
Als het om substantiele bedragen gaat zou je een switch naar Interactive Brokers kunnen overwegen. Daar krijg je op bedragen, uitgezonderd de eerste 10k, credit interest die redelijk marktconform lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

feelthepower schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:20:
Als het om substantiele bedragen gaat zou je een switch naar Interactive Brokers kunnen overwegen. Daar krijg je op bedragen, uitgezonderd de eerste 10k, credit interest die redelijk marktconform lijkt.
2,2% ongeveer, maar je totale vermogen daar moet wel >100k zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 02-03-2025 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
feelthepower schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:20:
Ik ben in eerste instantie bij degiro terecht gekomen om goedkoop via de kernselectie in etf's te kunnen beleggen.

Mijn portefeuille is inmiddels erg gegroeid.
Ik beleg inmiddels ook een groot gedeelte buiten de kernselectie dus een (gedeeltelijke) overstap naar IB is zeker het overwegen waard.

Welke voor- en nadelen heeft IB t.o.v. degiro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
Blazer Coke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:56:
[...]
Ik heb de valuta nu in cash op mijn beleggersrekening (degiro) staan.

Het dilemma voor mij is nu:
  1. Cash aanhouden
  2. Aandelen kopen
  3. Obligaties kopen
Ik ben ook niet van plan om op korte termijn de cash USD of GBP om te zetten naar euro (of andersom). Inflatie en hedging zijn voor alle scenario's dan toch hetzelfde?

Juist daarom wil ik vooral direct US treasuries aankopen omdat ik dan geen dollars terug naar euros hoef te wisselen naar euros om etf obligaties in euros aan te schaffen.
Inflatie en hedging is juist voor lange termijn van belang, want tijd vergroot die effecten. Maar ik snap zeker de gedachte gang. Als je USD in dat geval wil aanhouden en geen aandelen op het oog hebt, maar op z'n minst inflatie in USD wil minimaliseren zou ik fondsen (inc etf's) in money market funds of kort lopende treasuries nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

flyguy schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:35:
[...]

Inflatie en hedging is juist voor lange termijn van belang, want tijd vergroot die effecten. Maar ik snap zeker de gedachte gang. Als je USD in dat geval wil aanhouden en geen aandelen op het oog hebt, maar op z'n minst inflatie in USD wil minimaliseren zou ik fondsen (inc etf's) in money market funds of kort lopende treasuries nemen.
Als de extra belasting je niet meer kost dan die ‘inflatie’ kan dat :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Heel interessant. Ik ben al even op zoek naar een Defense ETF waar met name Europese bedrijven in zitten, gezien de huidige geopolitiek. Ik stuitte op de Reddit groep r/eupersonalfinance. Blijkt dat deze subreddit niet lang bestaat en sinds een paar weken echt explodeert in populariteit en het aantal nieuwe users en topics.

Nu zullen velen dat hier niet verbaast zijn over deze tendens. Maar als ik kijk naar wat voor topics en vragen worden gesteld, dan kan je wel concluderen dat er str*nd aan de knikker is :X . Ik bedoel, als het hebben over 'Talk is cheap' versus 'Put your money where your mouth is', dan zitten we duidelijk in de tweede categorie.

Dat geldt ook voor mij. Het is vijf voor twaalf en als mijn knaken ons veilger kunnen maken dan ben ik best bereid om daar wat divident voor te laten. "We're in it together", is ook veel te lezen in de subreddit. Ergens aanmoedigend, maar ook wel beangstigend dat het zo serieus al is...

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Ben je tijdens je zoektocht nog interessante tegen gekomen? Ik kijk al een tijdje naar een relatief bekende: HANetf Future of Defence UCITS ETF

https://hanetf.com/fund/nato-future-of-defence-etf/

Twijfel alleen of er niet al veel stijging in zit, dus dat ik te laat ben. Na vrijdag neig ik toch meer naar instappen. Het liefst een pure defensie ETF en gericht op de EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

FicoF schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:59:
Ben je tijdens je zoektocht nog interessante tegen gekomen? Ik kijk al een tijdje naar een relatief bekende: HANetf Future of Defence UCITS ETF

Twijfel alleen of er niet al veel stijging in zit, dus dat ik te laat ben. Na vrijdag neig ik toch meer naar instappen. Het liefst een pure defensie ETF en gericht op de EU.
Rheinmetall stond vanochtend kort op 20% in de plus, op dit moment iets van 12% tov vrijdag. De vraag is dus hoe lang je nog de boot wilt nakijken die lang geleden al vertrokken is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 15:00
Zo ja, die had ik wel kunnen kopen. Echter, ik zit enkel in de etfs. Om dan direct te beginnen als eerste losse aandeel voor zo'n bedrag...

Ik ben benieuwd of het een stuiptrekking is of de groei doorzet. Een ETF met puur europese defensie fabrikanten zou goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ben je tijdens je zoektocht nog interessante tegen gekomen?
Jazeker. Het is niet direct evident, maar na een beetje graven heb ik de volgende:

Select STOXX Europe Aerospace & Defense ETF
Als je kijkt naar de holdings, inderdaad allemaal Europees.
Ik kijk al een tijdje naar een relatief bekende: HANetf Future of Defence UCITS ETF

Deze zou ik dus niet doen. Want enerzijds veel Amerikaans, en anderzijds heel veel cyber en andere tech. Dat laatste is ook handig in deze onrustige dagen, maar het eerste wat we nodig hebben in Europa is gewoon meer conventionele wapens en ammo. Drones ook, maar die kunnen we kopen van Oekraine.
fsfikke schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:09:
Rheinmetall stond vanochtend kort op 20% in de plus, op dit moment iets van 12% tov vrijdag. De vraag is dus hoe lang je nog de boot wilt nakijken die lang geleden al vertrokken is :p
Rheinmetall loopt ver voor op de curve in Europa. Een belangrijk aspect aan de toekomst van de Defense industry in Europa is dat verschillende fabrikanten op verschillende locaties productielijnen moeten gaan bouwen. Dit lijkt mij logisch als de EU ook aan tenders voor wapen productie gaat doen. Dan is een ETF juist handig, en niet alle eieren bij Rheinmetall stoppen.
Maar wel een paar eitjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
XanderDrake schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:14:
[...]

Jazeker. Het is niet direct evident, maar na een beetje graven heb ik de volgende:

Maar de domicilie van die ETF ligt dan weer in de VS, waardoor je stiekem de Amerikaanse economie aan het spekken bent.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Laatst online: 14:13

Die heb ik ook stiekem toegevoegd aan mijn passieve beleggingen, eerst was mijn idee iets van 9% maar omdat dit toch weer vooral Amerikaans is en ik ook iets meer Europees wilde, heb ik deze ook toegevoegd,
een Europese industrie etf https://www.justetf.com/n...in=IE00BMW42520#overzicht

Deze voeg ik langzaam in beperkte mate toe 5% elk is mijn idee. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
XanderDrake schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:14:
[...]

Ik kan die niet vinden in de Giro, maar anders inderdaad mooie ETF. Wel veel waarde toegekend aan de top 5, maar misschien is er ook gewoon weinig aanbod in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
Heeft iemand een aanbeveling of tip voor een etf gericht op AI, robotica, high tech?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-06 09:23

spartacusNLD

This is Sparta!!

XanderDrake schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:33:
[...]

Ik was ook op zoek naar een goede Westerse defence ETF. Maar, ik zie in de top 10 van deze Van Eck geen Nammo, Rheinmetall, KNDS, BAE systems, Dassault etc. Ik vind hem niet echt compleet.
***members only***
Ben ook op Van Eck DFNS ETF gestuit in mijn zoektocht naar rendement uit de ''NAVO norm moet naar 3.5% BBP'' draai die er dus echt moet gaan komen. Viel me ook op dat ik niet de ''bekende'' namen tegenkwam in deze ETF. Ik heb de top10 in chatgpt gegooid en gevraagd wat deze bedrijven zoals produceren. Lijkt dus vooral intellegence en subsysteem producenten zijn. Hier en daar een losse helicopter of vliegtuig producent.

Bedrijven die offensief materieel produceren lijken dus uitgesloten van dit soort ETFs. Is iemand ondertussen al gestuit op een instrument wat wel dit soort producenten opneemt?

[ Voor 12% gewijzigd door spartacusNLD op 04-03-2025 10:11 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Pagina: 1 ... 200 ... 212 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij