Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-08 20:27
SURFivor schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:47:
[...]

Wat ik mis in het verhaal is het stuk crypto wat Tesla in hun kas aan het pompen is. Als Bitcoin haar patronen blijft volgen, dan maakt ze dat veel minder afhankelijk van het traditionele geld met alle voordelen van dien.

Ik verwacht dat Tesla nog wel x5 gaat de komende paar jaren.
Je bent waarschijnlijk de enige, anders zou de koers wel op x5 staan...
Maar voordeel is wel, de meesten verwachten ook niet dat het gedeeld door 5 gaat. Anders zou het aandeel 80% dalen.

[ Voor 10% gewijzigd door poehee op 05-02-2025 12:18 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 11:48
Devke schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:47:
[...]

Waarom zou je willen beleggen in Tesla? De radicale gedachten van Musk zou een eye opener moeten zijn mijn inziens. Liever 250% missen aan rendement dan dit soort gasten te supporten. Hogere koers is meer vermogen voor hem. Ik heb een EV maar laden bij Tesla...... dat is klaar.
Die principiele stelling heb ik laatst ook genomen. Toen ik die Hitler-groet van Musk zag, heb ik mijn aandelen Tesla verkocht. Waarschijnlijk mist ik daardoor veel rendement, maar so be it..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:03

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Het maakt mij niet zo veel uit hoeveel vermogen Musk heeft. Wel hoeveel ik heb, dus ik blijf zeker beleggen in Tesla.
Dat Musk een mafketel is, dat is duidelijk. Maar ja, luister je dan ook niet meer naar Michael
Jackson?

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09 23:37
Zr40 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:36:
[...]

Het gaat inderdaad om een Canadees bedrijf.

[...]

Proxy voting materials voor de annual shareholder meeting. Een formulier met vakjes om aan te kruisen, een retourenveloppe, en dit boekwerk van 68 pagina's.

Meestal krijg ik dit gewoon digitaal :P
Om hier nog even op terug te komen, 68 pagina's? Those are rooky numbers.

Kreeg zonet onderstaande pakket binnen via FedEx:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yz52FvRkPWWkqmnLH9jtKc4aSGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhXRzuvC71vrfSKPQKushRDT.jpg?f=fotoalbum_large
Proxy statement van ruim 2000 pagina's, opgedeeld in 3 boekwerken. Verzendkosten 172 CAD!!! Wel geteld 1 pagina nodig gehad, die met de QR-code om te stemmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-09 09:53
Hielko schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:53:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, 68 pagina's? Those are rooky numbers.

Kreeg zonet onderstaande pakket binnen via FedEx:

[Afbeelding]
Proxy statement van ruim 2000 pagina's, opgedeeld in 3 boekwerken. Verzendkosten 172 CAD!!! Wel geteld 1 pagina nodig gehad, die met de QR-code om te stemmen...
Kan je als aandeelhouder gelijk een mooie kostenbesparing opperen voor ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:47
Roppedop schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:32:
Het maakt mij niet zo veel uit hoeveel vermogen Musk heeft. Wel hoeveel ik heb, dus ik blijf zeker beleggen in Tesla.
Dat Musk een mafketel is, dat is duidelijk. Maar ja, luister je dan ook niet meer naar Michael
Jackson?
Die deed geen hitler groet. Wereld van verschil. Maar goed. Voordat we in het verkeerde topic politieke discussie krijgen.....

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:09

Secsytime

Automagisch

Jackson?
Ach, mein kampf kun je ook gewoon lezen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:07
Jackson?
Je zou kunnen kijken naar die boycot op de McDonald's, de impact ís er ook voor jou als belegger die puur naar de cijfertjes kijkt.
Wellicht dat het jou niets uitmaakt, maar anderen zitten er wel mee in hun maag en overwegen hun Tesla weg te doen of een eventuele aankoop af te breken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roppedop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:03

Roppedop

XBL/PSN: RudeRob

Devke schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:45:
[...]

Die deed geen hitler groet. Wereld van verschil. Maar goed. Voordat we in het verkeerde topic politieke discussie krijgen.....
Eens. Klaar.
Hopen dat die mafketel eens normaal gaat doen. :)

www.oldskoolnl.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColdStone
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

ColdStone

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Of het nu om Tesla, mcDonalds of Rusland gaat maakt niet zoveel uit, in de basis zijn principes duur in deze.
Kan uiteraard goed of fout uitpakken, maar principes zijn een vorm van emotie en dat haalt het rationele eruit.

Iedereen is verder vrij om daarin dan zijn eigen keuze te maken uiteraard.

Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

Maar ja, luister je dan ook niet meer naar Michael
Jackson?
Nee. Wordt overigens ook nauwelijks nog gedraaid op de radio. Idem met Ali B, Marco Borsato etc.

Niet helemaal vergelijkbaar, maar het is wel zo dat mensen zich massaal af kunnen keren van in dit geval Musk. Imago schade is killing voor een organisatie (of artiest).
En dan zit je straks met je Tesla aandelen..

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 06-02-2025 09:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Die afkeer is vaak wel regionaal of net iets groter gebied. Kijk naar het welbekende voorbeeld van Buckler en de uitspraak van Youp van 't Hek "Buckler-drinkers, daar heb ik nou een hekel aan! Buckler-drinkers" waarna de verkoop binnen NLse grenzen instortte en het vervolgens van de markt werd gehaald. Het werd nog wel (succesvol) aan de man gebracht buiten de NLse grenzen.

Zoiets kan natuurlijk met elk product of bedrijf gebeuren, waar een gemaakte associatie in een bepaalde regio (Europa wellicht in dit geval) onoverkoombaar is/lijkt, terwijl consumenten in andere regio's de schouders ophalen en stug door blijven kopen. Of als het controverse is rond de persoon zelf, dan kan deze ook aan de kant gezet worden (wederom een voorbeeld van eigen bodem, Sanderink en Centric).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

op deze manier de discussie voeren is niet oke

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 06-02-2025 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
reactie op verwijderde reactie

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 06-02-2025 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

nee dus

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 06-02-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:37
Heeft iemand Schwab International al geprobeerd als broker inmiddels? Ik zie dat je nu vanuit NL een account kunt openen, ze hebben geen minimum balance en maandelijkse kosten meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

J0kerNL schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:19:
Heeft iemand Schwab International al geprobeerd als broker inmiddels? Ik zie dat je nu vanuit NL een account kunt openen, ze hebben geen minimum balance en maandelijkse kosten meer.
Ik heb wel aandelen Schwab, dus als jullie allemaal een account openen gaat die beurskoers vast omhoog B)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-09 11:13
Black-Death schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:01:
[...]

Die principiele stelling heb ik laatst ook genomen. Toen ik die Hitler-groet van Musk zag, heb ik mijn aandelen Tesla verkocht. Waarschijnlijk mist ik daardoor veel rendement, maar so be it..
Nee, ik denk dat je op het juiste moment bent uitgestapt. Er zit ontzettend veel lucht in dat aandeel. De 'fair value' schommelt rond de $60. Er hoeft maar een zuchtje tegenwind te komen en alle particuliere beleggers zetten ze in de verkoop.

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
poehee schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:15:
Je bent waarschijnlijk de enige, anders zou de koers wel op x5 staan...
Als je bitcoin in kas hebt en je bent daardoor minder afhankelijk van de waarde van het normale geld, dan is dat een groot strategisch voordeel.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

SURFivor schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:22:
[...]

Als je bitcoin in kas hebt en je bent daardoor minder afhankelijk van de waarde van het normale geld, dan is dat een groot strategisch voordeel.
Een enorm voordeel inderdaad, ik snap niet dat zo veel bedrijven enorm fluctuerende valuta zoals Dollars en Euro’s in kas houden ipv het o zo stabiele Bitcoin.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullie
  • Laatst online: 04-09 20:18

Soullie

Planeshift

TutanRamon schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:37:
[...]

Nee, ik denk dat je op het juiste moment bent uitgestapt. Er zit ontzettend veel lucht in dat aandeel. De 'fair value' schommelt rond de $60. Er hoeft maar een zuchtje tegenwind te komen en alle particuliere beleggers zetten ze in de verkoop.
Denk ik ook, het risico dat Musk opeens knallende ruzie met Trump krijgt is er voor TSLA ook imho.
Blijft hoog risico aandeel vind ik, maar wie weet gaat het keer 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Qwerty-273 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:47:
Die afkeer is vaak wel regionaal of net iets groter gebied. Kijk naar het welbekende voorbeeld van Buckler en de uitspraak van Youp van 't Hek "Buckler-drinkers, daar heb ik nou een hekel aan! Buckler-drinkers" waarna de verkoop binnen NLse grenzen instortte en het vervolgens van de markt werd gehaald. Het werd nog wel (succesvol) aan de man gebracht buiten de NLse grenzen.

Zoiets kan natuurlijk met elk product of bedrijf gebeuren, waar een gemaakte associatie in een bepaalde regio (Europa wellicht in dit geval) onoverkoombaar is/lijkt, terwijl consumenten in andere regio's de schouders ophalen en stug door blijven kopen. Of als het controverse is rond de persoon zelf, dan kan deze ook aan de kant gezet worden (wederom een voorbeeld van eigen bodem, Sanderink en Centric).
Het zijn ook meerdere regio's
In Nederland, Duitsland en Frankrijk zijn afgelopen maand opvallend weinig nieuwe Tesla’s verkocht. Dat terwijl de markt voor elektrische auto’s in die landen stabiel bleef of zelfs flink groeide
Komt dan nog mogelijk een handels oorlog met Canada en China overheen.

Bron
https://www.ad.nl/auto/te...imago-elon-musk~a8936ea5/

Kan ook aan iets anders liggen natuurlijk (meer concurrentie).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 07-02-2025 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 21:26
Sport_Life schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:23:
[...]

Het zijn ook meerdere regio's

[...]

Komt dan nog mogelijk een handels oorlog met Canada en China overheen.

Bron
https://www.ad.nl/auto/te...imago-elon-musk~a8936ea5/

Kan ook aan iets anders liggen natuurlijk (meer concurrentie).
De meest populaire Tesla, de model Y, is net vernieuwd. Daar hebben heel veel mensen op gewacht. Cijfers van aankomende kwartalen zijn interessanter daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-09 21:08

aawe mwan

Wat ook leuk is:

JohanNL schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:12:
[...]
Cookies? Maar over welke bedragen hebben we het precies en welke bedrijven.
Ik heb doorgeklikt naar het Google advertentiecentrum en een paar willekeurige voorbeelden opgehaald van advertenties die dit bedrijf in Nederland vertoont:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Veel teksten suggereren dat ze weten wat de omvang van je beleggingsportefeuille is. De meeste advertenties die ik opengeklikt heb, hadden minder dan 1000 vertoningen, dus het lijkt heel specifiek getarget op beleggers.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:37
aawe mwan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:46:
[...]

Ik heb doorgeklikt naar het Google advertentiecentrum en een paar willekeurige voorbeelden opgehaald van advertenties die dit bedrijf in Nederland vertoont:

***members only***

Veel teksten suggereren dat ze weten wat de omvang van je beleggingsportefeuille is. De meeste advertenties die ik opengeklikt heb, hadden minder dan 1000 vertoningen, dus het lijkt heel specifiek getarget op beleggers.
Die zie ik ook al een paar jaar, samen met de bedragen die je aangeeft. En nee, ze weten niet wat de omvang van je portefeuille is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Laatst online: 11:07
[...]

***members only***

Deze ken ik ook al jaren lang.
Ja ze weten waarschijnlijk dat je aan beleggen doet en gokken waarschijnlijk aan andere parameters dat je voldoet aan hun criteria.
Zover ik me kan herinneren verkopen ze ook een of andere ' handleiding ' waarmee het doel dan is om te beleggen in een complex beleggingsproduct, waarmee je zou investeren in een gerenommeerd beursgenoteerd bedrijf, maar dan met zogenaamd minder/geen risico.
Uiteraard werkt dat zo niet, maar je kunt je voorstellen dat mensen die een leuk zakcentje hebben gespaard, dit willen beleggen of al beleggen op de beurs hier gevoelig voor zijn.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-09 21:08

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Is er een on-line tool voor het kiezen van een ETF, waarin je kunt aanvinken welke fondsen je wel en niet in de ETF wilt hebben?

Dit omdat als ik ga zoeken op ETF's met een leuke naam en een hoog rendement, het er eigenlijk elke keer weer op neer komt dat de top-5 aandelen in de gevonden ETF hoofdzakelijk magnificiënt-7 aandelen zijn.

Ik heb heb zitten kijken bij justetf .com, waar je bij een aandeel kunt opzoeken in welke fondsen het zit, maar van de eerste 20+ ETF resultaten die ik dan vind, zijn er bijna geen te koop bij mijn Nederlandse broker.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-09 21:26
aawe mwan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:41:
Is er een on-line tool voor het kiezen van een ETF, waarin je kunt aanvinken welke fondsen je wel en niet in de ETF wilt hebben?

Dit omdat als ik ga zoeken op ETF's met een leuke naam en een hoog rendement, het er eigenlijk elke keer weer op neer komt dat de top-5 aandelen in de gevonden ETF hoofdzakelijk magnificiënt-7 aandelen zijn.

Ik heb heb zitten kijken bij justetf .com, waar je bij een aandeel kunt opzoeken in welke fondsen het zit, maar van de eerste 20+ ETF resultaten die ik dan vind, zijn er bijna geen te koop bij mijn Nederlandse broker.
Deze gebruik ik daarvoor: https://www.justetf.com/

Te snel, deze had jezelf dus ook al ontdekt. Betere ken ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door FicoF op 09-02-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

***members only***

Die shit kreeg ik al toen ik nog geen cent te makken had. Die hebben echt geen idee wat je portefeuille is.

blup

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:06

Alle market cap gewogen wereldETFs, S&P500 en NASDAQ100 ETFs gaan in de top 10 een (groot) deel Magnificent 7 hebben. Dat is nu eenmaal hoe ze in elkaar steken.

Als je alternatieven wil heb ik wel een aantal voorstellen. Je kan bijvoorbeeld afstappen van de marketcap gewogen, of small caps in plaats van large caps, of een soort van research enhanced factorbeleggen. Er zijn uiteraard nog veel meer opties maar met deze zoekwoorden kan je weer verder in justETF.
SP2Q: S&P500 Equal Weight
IEWQ: Nasdaq100 Equal Weight
WEBB: US Tech 100 Equal Weight
TSWE: World Equal Weight

IUSN: World Small cap
IUS3: S&P Small cap 600
ZPRX: Europe Small cap Value
ZPRV: USA Small cap Value
WTED: EM Small cap Dividend

JPGL: Global Equity Multi factor
IWQU: World Quality factor
5MVL: EM Value factor
IS3R: World Momentum factor (top 3 is wel nog Apple/Nvidia/Meta, samen dik 15%)

Mijn inziens moet je basis steeds een market cap gewogen world ETF zijn (SPYI, IWDA, WEBN, VWCE, ...) en dan kan je indien gewenst kleine toevoegingen doen om je exposure naar de Magnificent 7 bijvoorbeeld te verminderen. Ik heb zelf JPGL, ZPRX en ZPRV in mijn portfolio toegevoegd naast een groot deel SPYI.

De filmpjes van Ben Felix zijn wellicht al meermaals gepasseerd maar bij deze nog een keer dan:
YouTube: Small Cap and Value Stocks
YouTube: Should You Be Factor Investing?
YouTube: Five Factor Investing with ETFs

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Malantur
Misschien nog een toevoeging. Ik zie ook dat de Morningstar Xray al gepasseerd is in dit topic maar al enkele jaren geleden. Super handige tool om te kijken hoe je totale portfolio eruit ziet is als je verschillende ETFs in je porfolio hebt met verschillende allocaties. Hieronder een snippet uit het rapport links van 100% SPYI (je moet wel 2 ETFs opgeven om een rapport te krijgen dus feitelijk 99% SPYI en 1% gold om de verhouding niet te verstoren). En rechts dan 70% SPYI / 10% JPGL / 10% ZPRV en 10% ZPRX. Large caps is zo gezakt van 74% naar 57% en small caps van 6% gestegen naar 17%. Growth stocks waar de Magnificent 7 onder vallen zijn gezakt van 19 naar 14%. De top 10 holdings blijft wel identiek, maar de allocatie is 30% gezakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRDUkQXxcq0lfS3v-ucvn3LLUO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WkWvgK3rJCxtA2buKPf5iSfI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Malantur schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:47:
Misschien nog een toevoeging. Ik zie ook dat de Morningstar Xray al gepasseerd is in dit topic maar al enkele jaren geleden. Super handige tool om te kijken hoe je totale portfolio eruit ziet is als je verschillende ETFs in je porfolio hebt met verschillende allocaties. Hieronder een snippet uit het rapport links van 100% SPYI (je moet wel 2 ETFs opgeven om een rapport te krijgen dus feitelijk 99% SPYI en 1% gold om de verhouding niet te verstoren). En rechts dan 70% SPYI / 10% JPGL / 10% ZPRV en 10% ZPRX. Large caps is zo gezakt van 74% naar 57% en small caps van 6% gestegen naar 17%. Growth stocks waar de Magnificent 7 onder vallen zijn gezakt van 19 naar 14%. De top 10 holdings blijft wel identiek, maar de allocatie is 30% gezakt.

[Afbeelding]
Doet de XRAY het weer? De afgelopen tijd (jaar ofzo) dat ik het probeerde was de tool niet werkend. Ga het dit weekend direct weer gebruiken! 8)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Pr088 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:06:
[...]

Doet de XRAY het weer? De afgelopen tijd (jaar ofzo) dat ik het probeerde was de tool niet werkend. Ga het dit weekend direct weer gebruiken! 8)
Ik had hem ergens gevonden maar niet opgeslagen en bij het opnieuw opzoeken ook gemerkt dat hij niet altijd werkt. Maar ik denk dat het eerder een kwestie was van niet werkend op de .nl en .be site, maar wel werkend op de .com. Best dus mijn link volgen en een favoriet van maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:23
Malantur schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Ik had hem ergens gevonden maar niet opgeslagen en bij het opnieuw opzoeken ook gemerkt dat hij niet altijd werkt. Maar ik denk dat het eerder een kwestie was van niet werkend op de .nl en .be site, maar wel werkend op de .com. Best dus mijn link volgen en een favoriet van maken :)
Wat een fijne website, beetje te veel value en een totaal gebrek aan small caps, maar ik ben best tevreden over mijn portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik kende de Morningstar Xray nog niet, wat ontzettend handig _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
@D_Jeff Misschien de Morningstar Xray link opnemen in de TS? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-09 08:35
Malantur schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:09:
@D_Jeff Misschien de Morningstar Xray link opnemen in de TS? :)
Je zal me toch even moeten overtuigen voor:
-> wie bedoeld?
-> waarom is het handig?

Zo snel als ik het zie lijkt het op de Delta app voor Crypto.
Hoewel de Crypto mods zeker niet de moeilijkste zijn, bevat ook die TS geen verwijzing naar een app / website die zoiets doet. Daarom mijn verzoek ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malantur
D_Jeff schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 00:20:
[...]

Zo snel als ik het zie lijkt het op de Delta app voor Crypto.
Hoewel de Crypto mods zeker niet de moeilijkste zijn, bevat ook die TS geen verwijzing naar een app / website die zoiets doet. Daarom mijn verzoek ;)
Niet echt eigenlijk. Delta is een portfolio tracker die je de koersbewegingen van verschillende assets bij verschillende bronnen laat samenvoegen in 1 app.
De Xray is speciek om de inhoud van ETF's (misschien ook andere fondsen maar nog niet getest) eenduidig te bekijken, en vooral geaggregeerd over meerdere ETFs in verhoudingen die jij kiest (kan procentueel zijn of bijvoorbeeld exact 123 aandelen IWDA samen met 28 aandelen CSPX). Je krijgt dus geaggregeerd:
  • de verhouding stock/bonds/cash
  • de geografische verdeling per land en per continent
  • de sectorverdeling
  • het percentage small/mid/large gecombineerd met het percentage valure/blend/growth
  • samengestelde koers/boekwaarde + koers/winst + koers/cashflow
  • bij obligaties het percentage hoge/medium/lage kwaliteit gecombineerd met het percentage 'Intrest rate sensitivity'
  • bij obligaties ook de duurtijd en gemiddelde credietrating
  • top 10 holdings
  • overzicht van de historische performance van 10000 euro in grafiek en in tabel bijvoorbeeld annualised over de laatste 3 en 5 jaar
  • nog een hele leuke: een correlation matrix in hoeverre de ene ETF gelijkaardig gedrag vertoont bij een opgaande of neergaande markt
  • en als laatste nog de 10 grootste overlappende holdings die in meerdere ETFs aanwezig zijn
Het heeft dus niets te maken met je portfolio en je kan het ook niet opslagen op een account ofzo. Het is puur een tool om naar de samengestelde inhoud van meerdere ETFs tegelijk te kijken en je krijgt dit eenmalig te zien en kan het rapport exporteren in PDF.

De doelgroep is iedereen die meerdere ETFs in zijn portfolio heeft steken of wil steken. Mijn post heeft al 10 duimpjes gekregen dus ik denk dat die doelgroep hier wel mee leest :) Ik vind het vooral ook een tool die je niet gemakkelijk kan vinden (zelfs op de site van Morningstar! Het gemakkelijkste is om hem via google te vinden als je weet dat het Morningstar Xray noemt). Je krijgt ook weinig triggers om zelf te zoeken / te bedenken of die tool wel zou bestaan, maar daarom wijs ik er hier nog eens naar en vandaar dat een linkje in de TS mijn inziens niet slecht is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:23
Malantur schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:05:
[...]

De Xray is speciek om de inhoud van ETF's (misschien ook andere fondsen maar nog niet getest)
Losse aandelen werken ook, Ik had even KPN en Flow Traders erin gegooid en die werden mooi als respectievelijk value-midkap en mixed-small cap meegeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Marrtijn schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:45:
[...]

Losse aandelen werken ook, Ik had even KPN en Flow Traders erin gegooid en die werden mooi als respectievelijk value-midkap en mixed-small cap meegeteld.
Klopt hij herkent bijna alles. Enige wat ik er niet goed in krijg zijn de rabo certificaten. Wat beetje vreemd is aangezien die ook een 'normale' beursnotering hebben sinds een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:24
Even een vraagje over dividend ontvangen op amerikaanse aandelen..

Ik heb enkele aandelen op het oog die kwartaallijks een leuke dividend geven.
Hoe zit het nu precies met belastingen??
Ik heb zelf sindskort een account bij IBKR, en ik kan deze aandelen gewoon kopen op de NYSE.

Wat ik tot nu toe vind op internet is dat er een verdrag is tussen de VS en NL dat wij als Nederlanders 15% belasting betalen over dividend. Ik moet een formulier invullen om aan te geven dat ik geen US resident ben.

Dus stel ik heb een setje aandelen, de kwartaalijkse uitbetaling aan dividend is 100 dollar, dan ben ik 15% (oftwel 15 dollar) aan belasting kwijt in de VS, wordt dit automatisch bij IBKR ingehouden of moet ik dan in Nederland bij mijn jaarlijkse aangifte nog ergens rekening mee houden?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat bedoel je precies met "yield"? Je bericht is een beetje verwarrend want "yield" en "rente" zijn geen gebruikelijke termen bij aandelen. Ik neem aan dat je dividend bedoelt maar als het om iets anders gaat dan moet je dat even duidelijk aangeven want dat zou anders kunnen werken. Als je het niet zeker weet dan kan je ook het aandeel/effect in kwestie benoemen.

Over dividend wordt 15% ingehouden door IBKR. Dat gaat automatisch. Vervolgens kan je in de Nederlandse belastingaangifte invullen hoeveel deze inhouding precies is, dat geldt dan als korting op de belasting in box 3.

[ Voor 34% gewijzigd door Zr40 op 12-02-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:24
Zr40 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:49:
Wat bedoel je precies met "yield"? Je bericht is een beetje verwarrend want "yield" en "rente" zijn geen gebruikelijke termen bij aandelen. Ik neem aan dat je dividend bedoelt maar als het om iets anders gaat dan moet je dat even duidelijk aangeven want dat zou anders kunnen werken. Als je het niet zeker weet dan kan je ook het aandeel/effect in kwestie benoemen.

Over dividend wordt 15% ingehouden door IBKR. Dat gaat automatisch. Vervolgens kan je in de Nederlandse belastingaangifte invullen hoeveel deze inhouding precies is, dat geldt dan als korting op de belasting in box 3.
Ik bedoel dividend ja, wat je elke periode uitgekeerd krijgt per aandeel die je vasthoudt.
Tnx voor het antwoord..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullie
  • Laatst online: 04-09 20:18

Soullie

Planeshift

verstappen33 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:07:
[...]

Ik bedoel dividend ja, wat je elke periode uitgekeerd krijgt per aandeel die je vasthoudt.
Tnx voor het antwoord..
Ik kan niet spreken voor IBKR, maar Rabo houd de belasting netjes in op mijn Amerikaanse aandelen. (Dividend)
Deze verreken ik dan weer bij mijn belastingaangifte (wat voor ingevuld staat klopt eigenlijk altijd wel bij mij).

Dus dan krijg je die 15% teruggestort of kun je verrekenen met wat je moet betalen.
Of IBKR dat ook doet weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Laatst online: 07:54
verstappen33 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:29:
Even een vraagje over dividend ontvangen op amerikaanse aandelen..

Ik heb enkele aandelen op het oog die kwartaallijks een leuke dividend geven.
Hoe zit het nu precies met belastingen??
Ik heb zelf sindskort een account bij IBKR, en ik kan deze aandelen gewoon kopen op de NYSE.

Wat ik tot nu toe vind op internet is dat er een verdrag is tussen de VS en NL dat wij als Nederlanders 15% belasting betalen over dividend. Ik moet een formulier invullen om aan te geven dat ik geen US resident ben.

Dus stel ik heb een setje aandelen, de kwartaalijkse uitbetaling aan dividend is 100 dollar, dan ben ik 15% (oftwel 15 dollar) aan belasting kwijt in de VS, wordt dit automatisch bij IBKR ingehouden of moet ik dan in Nederland bij mijn jaarlijkse aangifte nog ergens rekening mee houden?
De 15% wordt ingehouden door IBKR.
Je kan deze terugvragen bij je belastingaangifte, maar dat kan alleen als je in box 3 boven het heffingsvrije vermogen zit (boven de 57k)
Voor dividendbelasting wat je op NL aandelen/etf's krijgt werkt het anders: daar kan je de belasting terugkrijgen ongeacht of je wel of niet boven het heffingsvrije vermogen zit

Dus als je vermogen onder de 57k is dan heb je een nadeel als je US aandelen hebt waar dividend over uitbetaald wordt. Je kan de betaalde dividendbelasting namelijk niet terugvragen bij je belastingaangifte.

[ Voor 3% gewijzigd door helloitsme op 12-02-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
15% is altijd nog prettiger dan de Nederlandse mep te krijgen. Kies je ellende, zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

D_Jeff schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:33:
15% is altijd nog prettiger dan de Nederlandse mep te krijgen. Kies je ellende, zou ik zeggen
Wat bedoel je?
NL dividend belasting krijg je ook onder de 57k terug, dus dat is (sowieso) beter dan US dividend?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
YakuzA schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:46:
[...]

Wat bedoel je?
NL dividend belasting krijg je ook onder de 57k terug, dus dat is (sowieso) beter dan US dividend?
Heb een aantal een dividend betaling gehad uit oa Frankrijk en Duitsland, maar daar kreeg ik toch de Nederlandse behandeling over met ~24%
Zit nu met een aantal US aandelen die maandelijks dividend betalen en dan is ~15% toch prettiger om te zien.

Punt is: ga daadwerkelijk moeite doen om "een kratje bier" terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Malantur Ik heb even een 5 tal aandelen ingevuld in wisselende hoeveelheid, maar de uitkomst is zeker niet voor iemand die net begint in dit verhaal (de wereldkaart is nog wel uit te leggen, maar verder wordt het al snel ingewikkeld)

Sterker nog: ik begrijp niet alles wat er staat.
Opnemen voor de TS is geen probleem, maar zal wel even een PRO tag eraan hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
D_Jeff schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:58:
[...]

Heb een aantal een dividend betaling gehad uit oa Frankrijk en Duitsland, maar daar kreeg ik toch de Nederlandse behandeling over met ~24%
Zit nu met een aantal US aandelen die maandelijks dividend betalen en dan is ~15% toch prettiger om te zien.

de 24% is niet de Nederlandse behandeling, maar de Duitse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

D_Jeff schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:58:
[...]

Denk dat je toch beter even kan kijken hoe het echt zit:
https://www.belastingdien.../als_u_dividend_ontvangt/

Roepen dat je liever geld niet kan verrekenen dan wel en verkeerde percentages noemen klinkt wat raar :)

/edit:
Voor de US stocks dividend betaal je 30% tenzij je weer zelf extra formulieren en moeite doet:
Under US domestic tax laws, a foreign person generally is subject to 30% US tax on the gross amount of certain US-source income. All persons ('withholding agents') making US-source fixed, determinable, annual, or periodical (FDAP) payments to foreign persons generally must report and withhold 30% of the gross US-source FDAP payments, such as dividends, interest, royalties, etc. Withholding agents are permitted to withhold at a lower rate if the beneficial owner properly certifies their eligibility for a lower rate either based on operation of the US tax code or based on a tax treaty.

[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 12-02-2025 21:30 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:14
Voor de US stocks dividend betaal je 30% tenzij je weer zelf extra formulieren en moeite doet:
Om iets preciezer te zijn: je broker moet een ingevuld formulier W-8BEN hebben (van de Amerikaanse belastingdienst) dat aangeeft dat je recht hebt op het verdragstarief tussen (in dit geval) Nederland en Amerika. Dat is 15%. Dat formulier invullen en opsturen is redelijk eenvoudig en sommige brokers doen dat zelfs automatisch voor je. Dat moet je alleen zelf even uitzoeken.

Bij Saxobank kun je ook soortgelijke formulieren invullen voor Frankrijk en Canada ( https://www.home.saxo/nl-...count-forms/account-forms ) zodat ook dividenden uit die landen tegen het verdragstarief (ook 15%) belast worden.

Helaas is dat voor veel andere landen en brokers een stuk moeilijker. Volgens de wet hoef je als Nederlander over (ik geef maar een voorbeeld) Portugese dividenden maar 15% af te dragen. Maar in de praktijk wordt er gewoon 35% ingehouden en kost het honderden of duizenden euro’s (en een paar jaar, en de hulp van een expert) om het verschil terug te claimen.

Overigens is DeGiro een notoir slechte broker als het gaat om het faciliteren van dit soort reclaims en als je een grote positie hebt in iets Frans / Duits / Portugees / .. dat een dividend uitkeert dan zou ik die aandelen nooit bij DeGiro parkeren.

[ Voor 11% gewijzigd door writser op 17-02-2025 23:22 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:59
writser schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:05:
[...]

Bij Saxobank kun je ook soortgelijke formulieren invullen voor Frankrijk en Canada ( https://www.home.saxo/nl-...count-forms/account-forms ) zodat ook dividenden uit die landen tegen het verdragstarief (ook 15%) belast worden.
Waarbij je wel een brief moet sturen, antwoord scannen, mailen. En mogelijk zelfs vaker dan eenmaal.

Dan is de VS flink makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 11:42
Wat is er vandaag met Intel aan de hand? +16%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuelke
  • Laatst online: 04-09 22:29

Fuelke

Forza Ferrari

Santee schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:29:
Wat is er vandaag met Intel aan de hand? +16%
Intel vlamt 8 procent hoger naar 25 dollar. Diverse Amerikaanse media zoals The New York Times schreven de voorbije dagen dat het chipbedrijf met de regering-Trump aan een plan werkt om zijn Taiwanese rivaal TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) een belang te laten nemen in zijn chipfabrieken. TSMC bekijkt volgens die media het dossier op verzoek van Washington. Een bron zei aan het persagentschap Bloomberg dat het Taiwanese concern, de grootste contractfabrikant van chips ter wereld, openstaat voor het idee.

The Wall Street Journal heeft het zelfs over een mogelijke opdeling van Intel. Volgens de gezaghebbende Amerikaanse zakenkrant onderzoekt TSMC de instap in een of meerdere chipfabrieken van Intel, mogelijk als onderdeel van een consortium, terwijl Broadcom aast op de tweede grote divisie van Intel, de chipontwerptak. Broadcom zakt 3 procent.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nou, ik ben er klaar mee, althans met US markets. De aandelen zullen het vast goed blijven doen en ik verwacht niet dat de economie aldaar instort, daar maak ik mij geen zorgen over, maar wel over political risk naar buiten en daarmee ook currency risk. Dus ik heb gisteren vrijwel alles met een hoofdnotering op een US beurs verkocht, en EUR gekocht.

Wat ga ik nu doen? Ik weet het nog niet precies. Derisking lijkt mij sowieso goed; ik ben van plan om de hypotheek af te lossen, buffers in mijn budget aan te vullen, en een aantal geplande aankopen en onderhoud naar voren te halen. Voor de rest van de opbrengst heb ik nog geen definitieve bestemming. Ik denk aan spreiding tussen een STOXX Europe 600 ETF, een vastgoedfonds (vraag naar woningen zal binnenkort nog niet dalen), en wellicht wat andere categorieën, maar daar moet ik nog even verder over denken.

Helemaal weg ben ik nog niet uit de US markten. Ik heb nog een aantal optieposities lopen die ik niet voortijdig ga sluiten, voornamelijk vanwege de inmiddels grote spread. Wanneer ze expireren wikkel ik ook die posities af. Deze posities zijn goed voor ongeveer 10% van mijn oorspronkelijke portfoliowaarde. Ik vind het acceptabel dat dit stukje wat langer duurt. Het belangrijkste deel heb ik al veilig gesteld.

Vanwege T+2 settlement op forex wordt de withdrawal pas maandag verstuurd.

Het voelt best onwennig om mijn portfolio bij IBKR zo leeg te zien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Zr40 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:58:
Nou, ik ben er klaar mee, althans met US markets. De aandelen zullen het vast goed blijven doen en ik verwacht niet dat de economie aldaar instort, daar maak ik mij geen zorgen over, maar wel over political risk naar buiten en daarmee ook currency risk. Dus ik heb gisteren vrijwel alles met een hoofdnotering op een US beurs verkocht, en EUR gekocht.

Wat ga ik nu doen? Ik weet het nog niet precies. Derisking lijkt mij sowieso goed; ik ben van plan om de hypotheek af te lossen, buffers in mijn budget aan te vullen, en een aantal geplande aankopen en onderhoud naar voren te halen. Voor de rest van de opbrengst heb ik nog geen definitieve bestemming. Ik denk aan spreiding tussen een STOXX Europe 600 ETF, een vastgoedfonds (vraag naar woningen zal binnenkort nog niet dalen), en wellicht wat andere categorieën, maar daar moet ik nog even verder over denken.

Helemaal weg ben ik nog niet uit de US markten. Ik heb nog een aantal optieposities lopen die ik niet voortijdig ga sluiten, voornamelijk vanwege de inmiddels grote spread. Wanneer ze expireren wikkel ik ook die posities af. Deze posities zijn goed voor ongeveer 10% van mijn oorspronkelijke portfoliowaarde. Ik vind het acceptabel dat dit stukje wat langer duurt. Het belangrijkste deel heb ik al veilig gesteld.

Vanwege T+2 settlement op forex wordt de withdrawal pas maandag verstuurd.

Het voelt best onwennig om mijn portfolio bij IBKR zo leeg te zien...
Grote stap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voorsorteren op de Russia ETF's zodra de vrede is getekend ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:45

Duinkonijn

Huh?

Ik heb zo iets van ik blijf zitten.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
Zr40 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:58:

Wat ga ik nu doen? Ik weet het nog niet precies. Derisking lijkt mij sowieso goed; ik ben van plan om de hypotheek af te lossen, buffers in mijn budget aan te vullen, en een aantal geplande aankopen en onderhoud naar voren te halen.
Ik snap je sentiment, maar heb je het ook doorgerekend in scenarios met kansen? Het risico (pun intented) van je analyse is namelijk dat verwachtingswaardes niet netjes tegen elkaar afgewogen worden.

Political risk kan bijvoorbeeld Europese aandelen ook heel hard treffen, mogelijk zelfs nog harder dan direct.
Derisking door schulden af te lossen past bij de aangedragen argumenten.

Overigens heb ik zelf het meeste in ETFs zitten met 50% exposure naar Noord Amerika, 30% Europa en 20% overig. Hier komt dan nog wat losse meuk bij waaronder ca 10% BRK wat effectief USA is. Specifiek exposure naar mag7 heb ik afgelopen maand afgebouwd door meer over te stappen naar equal weight.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rukapul schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:55:
[...]

Ik snap je sentiment, maar heb je het ook doorgerekend in scenarios met kansen?
Nee, dat heb ik niet gedaan, maar dat zou ook niet echt zinvol zijn. Simpelweg omdat ik de beweegredenen van de beste man niet begrijp (dat is verder ook offtopic hier, discussie daarover past beter in Actualiteit, wetenschap en maatschappij) en dat dan ook niet kan vertalen naar een cijfermatige kans.

Het scenario dat ik voor ogen heb is een invordering op basis van nationaliteit. Ik kan daar de kans dus niet van inschatten, maar die is wel groter dan 0. Als ik heel terughoudend ben en de kans stel op 10%, dan vind ik dat al te risicovol. Het casino geeft nog betere odds!

Ja, Europese aandelen kunnen natuurlijk ook dalen. Daar heb ik geen moeite mee, risico van het vak. Waar ik moeite mee heb is dat mijn vermogen onteigend zou kunnen worden ten behoeve van het financieren van een bepaald regime. Tot woensdag had ik dat onmogelijk geacht.

Noem het desnoods een ESG beslissing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:05:
[...]

Nee, dat heb ik niet gedaan, maar dat zou ook niet echt zinvol zijn. Simpelweg omdat ik de beweegredenen van de beste man niet begrijp (dat is verder ook offtopic hier, discussie daarover past beter in Actualiteit, wetenschap en maatschappij) en dat dan ook niet kan vertalen naar een cijfermatige kans.

Het scenario dat ik voor ogen heb is een invordering op basis van nationaliteit. Ik kan daar de kans dus niet van inschatten, maar die is wel groter dan 0. Als ik heel terughoudend ben en de kans stel op 10%, dan vind ik dat al te risicovol. Het casino geeft nog betere odds!

Ja, Europese aandelen kunnen natuurlijk ook dalen. Daar heb ik geen moeite mee, risico van het vak. Waar ik moeite mee heb is dat mijn vermogen onteigend zou kunnen worden ten behoeve van het financieren van een bepaald regime. Tot woensdag had ik dat onmogelijk geacht.

De onteigening van US aandelen geldt dat risico voor alle aandelen, ook als je die als Nederlander zijne gekocht hebt bij De Giro bv?
Laat ik het concreter stellen, lopen mijn aandelen en ETF die genoteerd zijn aan de Nasdag en NYSE gekocht via de Giro een reëel risico op onteigening?

Wat was er afgelopen Woensdag veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

0 is de kans niet. Maar áls EU investeringen geconfisceerd worden verliest de VS wel per direct alle nieuwe EU financieringen.

Dat is dus een groot risico voor de US bedrijven. Maar nog steeds een overweging. Trump et al. maken vaker economische beslissingen die niet in hun eigen voordeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:04
NicoHF schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:21:
[...]

De onteigening van US aandelen geldt dat risico voor alle aandelen, ook als je die als Nederlander zijne gekocht hebt bij De Giro bv?
Laat ik het concreter stellen, lopen mijn aandelen en ETF die genoteerd zijn aan de Nasdag en NYSE gekocht via de Giro een reëel risico op onteigening?
Theoretisch gezien misschien wel. Dat ligt natuurlijk aan hoe ver die onteigening gaat. Feit is wel dat als dit scenario werkelijkheid wordt we denk ik veel grotere problemen hebben dan de etf’s.

Geld op een spaarrekening kan dan ook zijn waarde verliezen en de economische fallout is dusdanig dat het complete huidige financiële systeem enorme klappen gaat krijgen.

De uitwerking kan ik ook niet overzien en kan me ergens ook niet voorstellen dat Amerika dit gaat laten gebeuren.

Mijn world etf hou ik voorlopig gewoon aan. Alternatief zou ik ook niet weten om geld veilig te stallen. Misschien bitcoin op coldwallet of goud?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

NicoHF schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:21:
[...]

Wat was er afgelopen Woensdag veranderd?
Er is nu nog niets concreets gebeurd. Ik zie alleen een risico ontstaan dat het in de toekomst zou kunnen gaan gebeuren.

Wat er woensdag is veranderd is een executive order die (voor zover relevant voor dit topic) de president laat bepalen hoe wetten geinterpreteerd moeten worden door ambtenaren (sectie 7), en controle-ambenaren installeert in federal agencies (ook de voorheen onafhankelijke, zoals de SEC) zodat deze niet meer onafhankelijk beslissingen kunnen nemen zonder presidentieel akkoord (secties 5 en 6).

In theorie is het nu mogelijk dat Nasdaq en NYSE gedwongen kunnen gaan worden om trades vanuit het buitenland te weigeren of anderszins ongunstig te behandelen. Voor de duidelijkheid, dat is nu dus niet het geval en daar is ook niets over aangekondigd, maar samen met andere ontwikkelingen die niet in dit topic thuis horen zie ik de kans dat dit in het verlengde van het huidige beleid ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:09

Secsytime

Automagisch

Zr40 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:54:
[...]

Er is nu nog niets concreets gebeurd. Ik zie alleen een risico ontstaan dat het in de toekomst zou kunnen gaan gebeuren.

Wat er woensdag is veranderd is een executive order die (voor zover relevant voor dit topic) de president laat bepalen hoe wetten geinterpreteerd moeten worden door ambtenaren (sectie 7), en controle-ambenaren installeert in federal agencies (ook de voorheen onafhankelijke, zoals de SEC) zodat deze niet meer onafhankelijk beslissingen kunnen nemen zonder presidentieel akkoord (secties 5 en 6).

In theorie is het nu mogelijk dat Nasdaq en NYSE gedwongen kunnen gaan worden om trades vanuit het buitenland te weigeren of anderszins ongunstig te behandelen. Voor de duidelijkheid, dat is nu dus niet het geval en daar is ook niets over aangekondigd, maar samen met andere ontwikkelingen die niet in dit topic thuis horen zie ik de kans dat dit in het verlengde van het huidige beleid ligt.
Volgens mij was dit er meer voor dat agencies nu bepaalde decreten niet uitvoeren of naar hun eigen interpretatie. Dit is ook waar meneer Musk mee bezig is, er bovenop zitten dat decreten daadwerkelijk worden uitgevoerd door de overheidsinstanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Secsytime schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:25:
[...]

Volgens mij was dit er meer voor dat agencies nu bepaalde decreten niet uitvoeren of naar hun eigen interpretatie. Dit is ook waar meneer Musk mee bezig is, er bovenop zitten dat decreten daadwerkelijk worden uitgevoerd door de overheidsinstanties.
Dat is wat hij zegt, niet wat hij doet. Maar zoals gezegd hoort die discussie thuis in Actualiteit, wetenschap en maatschappij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Laatst online: 10:20
@Zr40 Speelt hier ongeveer hetzelfde door het hoofd. Je noemde eerder dat je mogelijk in STOXX Euro 600 wil gaan beleggen, doe je dat nog wel via IBKR of wijk je hiervoor uit naar een Nederlandse bank oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Monga schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:45:
@Zr40 Speelt hier ongeveer hetzelfde door het hoofd. Je noemde eerder dat je mogelijk in STOXX Euro 600 wil gaan beleggen, doe je dat nog wel via IBKR of wijk je hiervoor uit naar een Nederlandse bank oid?
Ja, dat zou ik persoonlijk nog wel via IBKR doen. IBKR Ireland heeft zich te houden aan de Ierse wetgeving en is voor EU beurzen niet afhankelijk van IB LLC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:08
[...]

.
Zou je dit willen toelichten? Alleen de dreiging al kan leiden tot een financiele bom onder de aandelenmarkten en valutamarkten wat de beurskrach van 1929 ruim zal overtreffen. Wie zal dan nog willen investeren in dat land en dollars willen aanhouden als het vertrouwen in de munt weg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

aljooge schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:57:
[...]

Zou je dit willen toelichten? Alleen de dreiging al kan leiden tot een financiele bom onder de aandelenmarkten en valutamarkten wat de beurskrach van 1929 ruim zal overtreffen. Wie zal dan nog willen investeren in dat land en dollars willen aanhouden als het vertrouwen in de munt weg is?
Zie de post daarna. Maar inderdaad, mijn inschatting is die dag veranderd van "dit zal nooit gebeuren" naar "ik zie ze wel in staat om dit te doen en de EO is een voorbereidende stap in die richting".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
[...]

Eens met het onteigeningsscenario. Persoonlijk zou ik het risico als zeer klein inschatten, maar een voorstelbaar staartrisico.

Ik behandel het daarom als andere staartrisico's. Ik gebruik bijvoorbeeld meerdere banken en brokers, verdeel trackers en fondsen over meerdere aanbieders, en spreid geografisch. Bij dit soort staartrisico's gaat het me er primair om om niet alles in 1x te verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Rukapul schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:13:
[...]

Eens met het onteigeningsscenario. Persoonlijk zou ik het risico als zeer klein inschatten, maar een voorstelbaar staartrisico.

Ik behandel het daarom als andere staartrisico's. Ik gebruik bijvoorbeeld meerdere banken en brokers, verdeel trackers en fondsen over meerdere aanbieders, en spreid geografisch. Bij dit soort staartrisico's gaat het me er primair om om niet alles in 1x te verliezen.
Eens. Maar (voor mij) ook van belang is wie er aan de andere kant van het verlies staan. Dat ik persoonlijk een groot deel zou verliezen is één ding, maar dat met een eventuele onteigening rechtstreeks een bepaald regime gesteund wordt vind ik nog veel kwalijker. Dit in tegenstelling tot een 'gewoon' verlies, waar de markt bepaalt wie er uiteindelijk voordeel aan hebben behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:08
Zr40 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:06:
[...]

Zie de post daarna. Maar inderdaad, mijn inschatting is die dag veranderd van "dit zal nooit gebeuren" naar "ik zie ze wel in staat om dit te doen en de EO is een voorbereidende stap in die richting".
Mijn inschatting is dat dit nooit zal gebeuren, om de reden dat ze dan zelf hun eigen economie om zeep helpen. De aandelenmarkt zal onmiddelijk instorten en niemand wil meer dollars hebben en daar zijn geld stallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Laatst online: 11:30
Dank @Zr40 voor het onder de aandacht brengen hiervan. En de anderen voor hun inschatting van dit (staart)risico. Ik heb een grote exposure richting Amerikaanse ETF's. Een eerste stap zou kunnen zijn om mijn IBIT exposure (nog) verder om te zetten naar bitcoin op mijn cold wallet. Maar eens verder over nadenken.

Overigens eens met inschatting als staartrisico om reden hierboven. De dollar zou instorten. Dit is niet een beetje schade aanrichten, maar schade van een catastrofale omvang.

[ Voor 22% gewijzigd door Magpie op 22-02-2025 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 11:04
Magpie schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:02:
Dank @Zr40 voor het onder de aandacht brengen hiervan. En de anderen voor hun inschatting van dit (staart)risico. Ik heb een grote exposure richting Amerikaanse ETF's. Een eerste stap zou kunnen zijn om mijn IBIT exposure (nog) verder om te zetten naar bitcoin om mijn cold wallet. Maar eens verder over nadenken.
Dit is wat ik vrijdag gedaan heb. Mijn IBIT afgebouwd en geschreven opties teruggekocht en fysiek gekocht en naar cold wallet gestuurd.

Wel hou ik gewoon m’n spyy world etf. Wat hierboven al aangehaald is. Als er daadwerkelijk geconfisqueerd gaat worden hebben we wel iets grotere problemen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zr40 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:53:
[...]

Ja, dat zou ik persoonlijk nog wel via IBKR doen. IBKR Ireland heeft zich te houden aan de Ierse wetgeving en is voor EU beurzen niet afhankelijk van IB LLC.
Interessant,dank voor je /jullie gedachtengang.
Stoxx600 is niet mogelijk via mijn huisbank (Rabobank), volgens mij is NT Europe vergelijkbaar, klopt dat ?
https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F000011N8L

Ik zit momenteel voor 70% in US en 15% Eu, wil dat veranderen naar 55/30.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 22-02-2025 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:53

oscar82

De ondertitel

Sport_Life schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:20:
[...]

Stoxx600 is niet mogelijk via mijn huisbank (Rabobank), volgens mij is NT Europe vergelijkbaar, klopt dat ?

Vziw is Stoxx 600 een index en NT europe een fonds.
Meest in het oog springend is dat NT Europees veel meer bedrijven volgt dan alleen de 600 van de Stoxx index. En NT heeft natuurlijk ESG uitsluitingen, wat zowel een voordeel als een nadeel kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sport_Life schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:20:
[...]

Ze maken wel zelf blogs waarbij ze de Stoxx euro 600 noemen als etf om te beleggen?
https://www.rabobank.nl/p...en-etfs-om-in-te-beleggen
Hebben ze echt niet de ishares Stoxx 600?

ING heeft DE0002635307 iig.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 22-02-2025 20:19 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 23:26
Er zal wel flinke correlatie tussen de twee zijn. Grootste verschil is dat NT wat uitsluitingen heeft en dan ook dat Stoxx verder doorloopt richting 'mid-caps' omdat het ~200 bedrijven meer in de index heeft. Landen wegingen ontlopen elkaar niet gigantisch, en kan zijn dat Stoxx bijvoorbeeld de Griekse beurs wel meeneemt (die is bij MSCI een x aantal jaar geleden uit de developed markets gevallen). En de FGR-FBI van NT is efficïenter t.a.v. divendendbelasting noor Nederlandse particulieren.

De index van het NT fonds past een aantal uitsluitingen toe (onder andere tabak, controversiele wapens, ernstige controverses, en onconventionele fossiele brandstoffen, in totaal 23 bedrijven uit de moeder index MSCI Europe Index.)
https://www.msci.com/docu...e6-6595-b7ce-61495d283864

Stoxxx 600 heeft die uitsluitingen niet en loopt wat verder door in de wat 'kleinere bedrijven'.
https://www.stoxx.com/doc...rrentFactsheets/SXXGR.pdf

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
YakuzA schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:17:
[...]

Ze maken wel zelf blogs waarbij ze de Stoxx euro 600 noemen als etf om te beleggen?
https://www.rabobank.nl/p...en-etfs-om-in-te-beleggen
Hebben ze echt niet de ishares Stoxx 600?

ING heeft DE0002635307 iig.
Rabo heeft die ook.

Sowieso bij Rabo, ING, etc. altijd de info even kruischecken met de fondsaanbieder en eventueel Morningstar. De brokerinterfaces van de banken zijn abobinabel slecht.

Zelf gebruik ik NT Europe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HCMarX
Dat Rabo iShares aanraadt is wellicht ook omdat ze niet volledig onafhankelijk zijn met BlackRock als strategische partner. Nu zijn iShares doorgaans van goede kwaliteit, maar niet altijd de beste oplossing voor elke categorie..

https://www.investmentoff...-als-strategische-partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HCMarX schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:31:
Dat Rabo iShares aanraadt is wellicht ook omdat ze niet volledig onafhankelijk zijn met BlackRock als strategische partner. Nu zijn iShares doorgaans van goede kwaliteit, maar niet altijd de beste oplossing voor elke categorie..

https://www.investmentoff...-als-strategische-partner
Ah ja.
Maar ook bij ing is dat de enige stoxx600 die ik zo snel vind dus weet niet in hoeverre dat ergens relaties heeft in de achtergrond :)

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 22-02-2025 22:01 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
Ik heb de iShares Europa en de NT versie even naast elkaar gezet op Morningstar. Weinig verschillen. De iShares versie doet het wel minimaal beter dan de NT versie
https://www.morningstar.n...s=0P0000191W%7CF000011N8L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HCMarX
YakuzA schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:59:
[...]

Ah ja.
Maar ook bij ing is dat de enige stoxx600 die ik zo snel vind dus weet niet in hoeverre dat ergens relaties heeft in de achtergrond :)
Het is ook geen slechte oplossing hoor, maar het kan wel meewegen dat BlackRock die rol heeft bij Rabobank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 22:03
helloitsme schreef op zondag 23 februari 2025 @ 06:51:
Ik heb de iShares Europa en de NT versie even naast elkaar gezet op Morningstar. Weinig verschillen. De iShares versie doet het wel minimaal beter dan de NT versie
https://www.morningstar.n...s=0P0000191W%7CF000011N8L
Dat is vooral het laatste jaar.

Verder kleine verschillen
Lopende kosten: 0.2 vs 0.1
Divident: uitkerende vs herinvesterend

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lachesis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-09 12:50
HCMarX schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:25:
[...]

Het is ook geen slechte oplossing hoor, maar het kan wel meewegen dat BlackRock die rol heeft bij Rabobank
Als Sport_Life toch in Europese ETFs instapt zou een Europees bedrijf ook een overweging kunnen zijn. Bijvoorbeeld Amundi Stoxx Europe 600 UCITS ETF Acc, LU0908500753 . Daarmee steunen we onze eigen sectoren en het is een prima ETF zo te zien.

Maar zou kunnen dat daarvoor wel een andere broker nodig is. Maar dat is een kleine moeite en je bent dan onafhankelijker. Ik heb naast bank ook een gespecialiseerde broker genomen omdat die een veel betere en grotere selectie heeft aan ETFs. Mijn bank (ABN) heeft veel ETFs maar vrijwel nooit precies die ik wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05

Die ETF's met hoog rendement hebben juist een hoog rendement omdat ze die magnificent 7-aandelen bevatten. Je kunt de mag-7 uit je portfolio verwijderen, maar dan mis je ook een stuk rendement (naja, uit het verleden dan). Je verliest (of beter gezegd verloor) ca. een derde tot de helft van je rendement als je die mag-7 niet (op market-cap) in je US-etf's had.

Voor 2023 was de total return als volgt:
  • Mag-7: 111%
  • S&P-500 index: 26%
  • Russell 2000 index: 17%
  • S&P-500 equal weight: 14%
bron: https://sterlingcapital.c...all-Caps-January-2024.pdf

Maar in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Ik vind veel van die mag-7 aandelen erg overgewaardeerd, maar dat vond ik ze 5 jaar geleden ook al. :+
Ik ben toch erg blij dat ik ze wel grotendeels market-cap in mijn portfolio heb gehouden in mijn etf's.

Maar antwoord op je vraag (geen aanbeveling of ervaring met deze etf's):
- NASDAQ: XMAG - Defiance Large Cap ex-Mag 7 ETF (dook bij mij niet op in de giro)

Verder heb je de volgende mogelijkheden:
  1. Market-cap S&P500-index of world market cap etf's en de mag-7 shorten
  2. ETF's van andere indices nemen, die de mag-7 niet of minder bevatten zoals:
    • US: Global Dow 150 (GDOW, bevat wel apple) / AMEX Major Market Index (bevat wel microsoft) / Dow Jones Industrial Average (DJIA, bevat wel apple, microsoft en nvidia), of de volgende 20-100 US market cap aandelen individueel kopen (kostbaar om te herindiceren)
    • Europa: Stoxx Euro 600 / S&P Europe 350 / Euro Stoxx 50, of FTSE-100 + DAX-40 + CAC-40 + UBS-100 + AEX + etc
    • S&P Asia 50 of Nikkei 225 + CSI-300 + Hang Seng
    • S&P Latin-America 40
    • Mid-cap and small cap
    • Emerging markets
  3. Sector-etf's die weinig mag-7 tech hebben zoals energie+nuts, healthcare, transport, materials, consumptie-goederen+retail, banken+financials, telecom, vastgoed
  4. High Yield Divindend ETF's of bonds (HIGH op LSE)
  5. REIT's
Dit alles is overigens niet mijn strategie of een aanbeveling/advies.
Vroeger (lees: voor financiele crisis, QE en daaropvolgende rente-dalingen) belegde ik meestal 70% global large market-cap aandelen en 30% euro-obligaties (advies van de bank voor elke nono). Die obligaties heb ik de deur uitgedaan na de rentedalingen en vervangen door wat andere US/dividend aandelen of wat andere ETF's en high yield euro bedrijfsobligaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik lees dat Prosus JET gaat overnemen voor €20,30 all-cash. Normaal bij mijn handel in aandelen betaal ik enkel box 3 belasting, maar hoe zit het bij dit soort overnames? Gaat hier wel extra belasting af of wordt de winst gewoon box 3 belasting op het einde van het jaar?

Edit; Ik heb nog niet eerder aandelen gehad van een bedrijf dat all-cash wordt overgenomen en ik kan er ook niet veel over vinden. Ik neem aan dat DeGiro mijn aandelen JET verkoopt voor €20,30 en dat ik de volledige opbrengst terug krijg in mijn "vrije ruimte".

[ Voor 33% gewijzigd door TheBrut3 op 24-02-2025 08:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:19
TheBrut3 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:19:
Ik lees dat Prosus JET gaat overnemen voor €20,30 all-cash. Normaal bij mijn handel in aandelen betaal ik enkel box 3 belasting, maar hoe zit het bij dit soort overnames? Gaat hier wel extra belasting af of wordt de winst gewoon box 3 belasting op het einde van het jaar?

Edit; Ik heb nog niet eerder aandelen gehad van een bedrijf dat all-cash wordt overgenomen en ik kan er ook niet veel over vinden. Ik neem aan dat DeGiro mijn aandelen JET verkoopt voor €20,30 en dat ik de volledige opbrengst terug krijg in mijn "vrije ruimte".
Wss moet je nog ergens een keer aangeven dat je jou aandelen ter beschikking wilt stellen tegen dit overname bod. Zo ja, dan worden ze naar verloop van tijd automatisch verkocht en komt de opbrengst in de "vrije ruimte". Dit kan wel een tijdje duren, dus in soms kan het interessant zijn ze al te verkopen voor dit moment, gezien de koers vaak vrij snel de overname prijs gaat aannemen (mits uiteraard een realistische en door de overname kandidaat geaccepteerd bod).

In ieder geval blijft het onder de noemer vermogen, dus box 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

TheBrut3 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:19:

Voor de belasting is dit niet anders dan als je ze aandelen zelf hebt verkocht, oftewel, het maakt niets uit. Je wordt zoals ieder jaar belast op basis van de waarde van je vermogen op 1 januari, of als je gebruik maakt van de aankomende tegenbewijsregeling de waardeverandering (rendement) van dat vermogen. De verkoop maakt niets uit, alleen dus de waarde.

PS: “vrije ruimte” betekent bij DEGIRO hoeveel je maximaal op krediet kan kopen. Je geldsaldo staat aangegeven met “EUR”. En ja, natuurlijk komen de opbrengsten van verkoop daar bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-08 07:26
@Zr40 @Flexion1 @Rukapul (en anderen)

Excuses voor mijn waarschijnlijk onnodige vraag, maar ik begrijp het denk ik niet volledig. Wat is het concrete risico waar jullie op doelen? Zoals ik jullie posts interpreteer is dat dat Trump/ Musk (Amerikaanse) aandelen van (Europese of in ieder geval niet-Amerikaanse) beleggers onteigent? Dus dat jouw aandelen van bijv. Tesla in een keer niet meer van jou zouden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

@Ardbeg10 dat lijkt mij inderdaad het uiterste (met een minieme kans maar wel groter dan 0).
Verder zijn er nog tal van andere opties mogelijk met deze heren, het éénzijdig uit belastingverdragen stappen. Extra regelgeving invoeren om de handel door niet-Amerikaanse beleggers in een Amerikaans aandeel/ETF beter te kunnen stroomlijnen dan wel te begrenzen (of frustreren eigenlijk).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
Ardbeg10 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:14:

Excuses voor mijn waarschijnlijk onnodige vraag, maar ik begrijp het denk ik niet volledig. Wat is het concrete risico waar jullie op doelen? Zoals ik jullie posts interpreteer is dat dat Trump/ Musk (Amerikaanse) aandelen van (Europese of in ieder geval niet-Amerikaanse) beleggers onteigent? Dus dat jouw aandelen van bijv. Tesla in een keer niet meer van jou zouden zijn?
Zie bijvoorbeeld deze post en de daarop volgende:
c-nan schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:51:
bij DeGiro had/heb ik Gazprom aandelen. Kan ik daar nog wat mee? Ik wil ze van de hand doen, maar volgens mij kan je daar niet meer in handelen?
Zoals bijvoorbeeld deze post:
Qwerty-273 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:43:
[...]

Gazprom had in april 2022 gevraagd aan BNY Mellon om het DR programma voor Gazprom te stoppen. En daardoor zou je de ADR's in wisselen en aandelen aan de Russische beurs er voor terug krijgen. Echter vanwege sancties etc heeft BNY Mellon momenteel de boeken bevroren voor deze DR's.

https://adr.gazprom.com/en
https://www.adrbnymellon....ountry-profile?country=RU

Afhankelijk van welke DR je precies hebt (die via BNY Mellon zijn bevroren, maar die via de SPB Exchange zijn geforceerd teruggeroepen door Gazprombank) heb je of te wel iets in een ijsklontje dat pas weer iets kan doen wanneer de sancties op worden geheven (dan is de oorlog al tijden voorbij of zitten we met Poetin gezinden aan de macht), of het is al omgezet in een Russisch aandeel waar je niets mee kan (want dan zou je al door het openen van een Gazprombank broker account process moeten zijn gegaan - en vanuit een "onvriendelijk" land zoals ze dat zien in Rusland kan je daar geen geld uit onttrekken)
De kans lijkt mij klein dat het tussen EU en USA ooit zo ver gaat komen maar het kan theoretisch dus wel onderdeel zijn van sancties of een handelsoorlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ardbeg10 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:14:

Zie bijvoorbeeld het voorbeeld dat @Malantur aanhaalt. Maar het kan ook anders, bijvoorbeeld door restricties in te voeren op het gebruik van de dollar vanuit het buitenland. Of doordat de dollar significant gedevalueerd wordt door toekomstige acties. Ook dat kan je zien als een vorm van onteigening (zij het een die ook direct voelbaar is voor de eigen burgers).

Dit is vooralsnog allemaal hypothetisch, maar de kans is (in mijn ogen) door de eerder genoemde ontwikkelingen gegroeid en is (voor mij) onacceptabel. Niet de kans op verlies, dat is part of the game en daar kan ik op zich best mee leven, maar de kans dat mijn vermogen tegen mijn wil voor hun doeleinden wordt gebruikt. Dát is voor mij onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lachesis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-09 12:50
Zr40 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:24:
[...]

Zie bijvoorbeeld het voorbeeld dat @Malantur aanhaalt. Maar het kan ook anders, bijvoorbeeld door restricties in te voeren op het gebruik van de dollar vanuit het buitenland. Of doordat de dollar significant gedevalueerd wordt door toekomstige acties. Ook dat kan je zien als een vorm van onteigening (zij het een die ook direct voelbaar is voor de eigen burgers).
Naïve vraag, maar hoe zit het met ETFs die USD als fondsvaluata hebben staan maar geen US aandelen bevatten, bijvoorbeeld Xtrackers MSCI World ex USA UCITS? Daar maakt devaluatie van de dollar niet uit, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-08 07:26
@Zr40 Interessant scenario, dank voor het onder de aandacht brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 11:16
CASNS schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:07:
[...]
Banker on wheels vindt een grote systeembank in principe veililg genoeg, laat dat voorop staan. Waarom zij een Tier 1 broker veiliger vinden zit hem in het verschil in activiteiten. Een Tier 1 broker is enkel een broker zonder verbinding met banken- ze kunnen wel zelf een bankvergunning hebben, doen geen activiteiten als bank. Voorbeelden die ze geven zijn vooral IBKR en SAXO- pure brokers met credit ratings.

Hun argument waarom Tier 1 dan net nog iets veiliger is is dat banken een veelvoud aan andere activiteiten ondernemen- waardoor ze verliezen kunnen lijden en in principe failliet kunnen gaan, terwijl er aan de broker-kant van de bank niets aan de hand is. Een Tier-1 broker is een pure broker en wordt op zijn handelen en balans beoordeeld door een rating agency. Als je de updates daarvan volgt heb je direct inzicht in de status van je broker.

In het kort is het vooral: pure brokers doen minder, dus zijn er minder risico's die tot faillissement kunnen leiden.

Lees vooral de gelinkte sectie op de website door want daar leggen ze het echt goed uit.
Op Bankeronwheels lees ik dat Saxo een systeembank is in Denemarken.
https://www.bankeronwheels.com/saxo-bank-review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Laatst online: 11:16
Wel een aardige post op Reddit die o.a. ook de politieke risico's belicht van investeren in de VS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

lachesis schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:37:
[...]

Naïve vraag, maar hoe zit het met ETFs die USD als fondsvaluata hebben staan maar geen US aandelen bevatten, bijvoorbeeld Xtrackers MSCI World ex USA UCITS? Daar maakt devaluatie van de dollar niet uit, toch?
Dat is zeker een goede vraag!

Voor de duidelijkheid, er zijn twee effecten te onderscheiden: devaluatie (de dollar daalt, maar kan nog steeds onbeperkt verhandeld worden) en restrictie (de dollar daalt niet, maar kan niet meer of met beperkte voorwaarden verhandeld worden).

Fondsvaluta is een boekhoudkundige keuze, alle bedragen in andere valuta worden omgerekend naar dollars. Als de dollar daalt, dan stijgt de waarde van die bedragen uitgedrukt in dollars evenredig. En eventuele handelsrestricties in de valuta maken voor de boekhouding niets uit.

Hetzelfde geldt voor de handelskoers. Aangezien deze specifieke ETF in euro's wordt verhandeld, heeft dat geen last van eventuele handelsrestricties in de dollar.

Overigens zie ik dat dit fonds wel een kleine 6,2% aan USD in kas heeft. Dat stukje zou natuurlijk wel de gevolgen merken van een eventuele devaluatie.
Pagina: 1 ... 199 ... 219 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij