aawe mwan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:41:
Is er een on-line tool voor het kiezen van een ETF, waarin je kunt aanvinken welke fondsen je wel en niet in de ETF wilt hebben?
Dit omdat als ik ga zoeken op ETF's met een leuke naam en een hoog rendement, het er eigenlijk elke keer weer op neer komt dat de top-5 aandelen in de gevonden ETF hoofdzakelijk magnificiënt-7 aandelen zijn.
Ik heb heb zitten kijken bij justetf .com, waar je bij een aandeel kunt opzoeken in welke fondsen het zit, maar van de eerste 20+ ETF resultaten die ik dan vind, zijn er bijna geen te koop bij mijn Nederlandse broker.
Alle market cap gewogen wereldETFs, S&P500 en NASDAQ100 ETFs gaan in de top 10 een (groot) deel Magnificent 7 hebben. Dat is nu eenmaal hoe ze in elkaar steken.
Als je alternatieven wil heb ik wel een aantal voorstellen. Je kan bijvoorbeeld afstappen van de marketcap gewogen, of small caps in plaats van large caps, of een soort van research enhanced factorbeleggen. Er zijn uiteraard nog veel meer opties maar met deze zoekwoorden kan je weer verder in justETF.
SP2Q: S&P500 Equal Weight
IEWQ: Nasdaq100 Equal Weight
WEBB: US Tech 100 Equal Weight
TSWE: World Equal Weight
IUSN: World Small cap
IUS3: S&P Small cap 600
ZPRX: Europe Small cap Value
ZPRV: USA Small cap Value
WTED: EM Small cap Dividend
JPGL: Global Equity Multi factor
IWQU: World Quality factor
5MVL: EM Value factor
IS3R: World Momentum factor (top 3 is wel nog Apple/Nvidia/Meta, samen dik 15%)
Mijn inziens moet je basis steeds een market cap gewogen world ETF zijn (SPYI, IWDA, WEBN, VWCE, ...) en dan kan je indien gewenst kleine toevoegingen doen om je exposure naar de Magnificent 7 bijvoorbeeld te verminderen. Ik heb zelf JPGL, ZPRX en ZPRV in mijn portfolio toegevoegd naast een groot deel SPYI.
De filmpjes van Ben Felix zijn wellicht al meermaals gepasseerd maar bij deze nog een keer dan:
YouTube: Small Cap and Value Stocks
YouTube: Should You Be Factor Investing?
YouTube: Five Factor Investing with ETFs
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.