Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:09
Sineplex schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:29:
[...]

Frappant genoeg gaf bijna niemand aan dat we in een bubbel zaten de vorige keren dat de markt klapte (2008, 2000). Dus het feit dat er over een bubbel wordt gesproken is wellicht een positieve indicatie dat we nog niet zover zijn :P .
Voordat de dot.com crisis begon had ik een idee dat het wel heel hard ging. Ik was toen pas een paar jaar aan het beleggen.
Na de dot.com crisis liet ik alles staan en had ik niks ingelegd en deed ik ook niks meer met beleggen tot ergens in 2011/2012.

Ik vindt dat de beurs koersen nu hoog staan maar het hoeft niet perce te gaan crashen. Zolang we niet al te veel omhoog gaan kan het verder. Dus geen 20-30% meer maar 10% of iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Ik heb eens gekeken naar de goud vs dow jones. Duidelijk te zien is dat de goudprijs met name na de kredietcrisis flink is gaan stijgen. Rond 2012 is de goudprijs weer gaan dalen, mogelijk omdat men weer vertrouwen had in de banken en zijn de beurskoersen flink gaan stijgen.

Daarnaast zie je dat met name sinds eind 2023 de goudprijs flink is gaan stijgen en nu bijna € 85K is.
Mogelijk dat als de oorlog in ukraine stopt en de sancties op Rusland worden verminderd of opgeheven de rust terug keert de goudprijs zal gaan dalen en de beurskoersen weer gaat stijgen.

https://www.macrotrends.n...ock-market-100-year-chart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTVSz0e1NkSMrRzGf_2o_mR1L-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJfBC5SKMofvMUOF5VXVZ1ED.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door phantom09 op 11-01-2025 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:45

Secsytime

Automagisch

friketje1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:13:
[...]

-Ook staatsobligaties hebben risico (2021!)
-Je doelt op dollar obligaties, deze hebben valuatie risico, kan meevallen, kan tegenvallen.
-Obligaties worden a 2,1% belast..per jaar 8)7
-langjarig aandelenrendement is +/- 10%
Mijn excuses, had het misschien iets duidelijker moeten formuleren.

Het ging me meer om dat met de huidige waarderingen, het voor bepaalde bedrijven aantrekkelijker kan zijn om in obligaties in te stappen, met gegarandeerd rendement.

Voor particulieren is het (over het algemeen) niet zo interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:36

Qwerty-273

Meukposter

Secsytime schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:05:
.... aantrekkelijker kan zijn om in obligaties in te stappen, met gegarandeerd rendement.
Dat is alleen als je instapt bij de uitgifte en het laat lopen tot het einde. Stap je op een ander moment in of uit, dan is de prijs van de obligatie niet meer vast (ie niet de nominale waarde maar de marktprijs) en kan je rendement dus behoorlijk verschillen. Het is dan het beste om te kijken wat het effectieve rendement is van die bepaalde obligatie (maar als je eerder uit wilt stappen dan kan een schommeling in marktprijs naar beneden wel behoorlijk impact hebben op het effectieve rendement - de garantie is dus maar beperkt geldig).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friketje1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-04 09:58
Secsytime schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:05:
[...]

Mijn excuses, had het misschien iets duidelijker moeten formuleren.

Het ging me meer om dat met de huidige waarderingen, het voor bepaalde bedrijven aantrekkelijker kan zijn om in obligaties in te stappen, met gegarandeerd rendement.

Voor particulieren is het (over het algemeen) niet zo interessant.
In box 2 kan het ook niet uit, obligatie rente is gewoon te laag (euro's). Maar voor kleine zelfstandige zijn de rentes op de bank natuurlijk ook laag. Bedrijfsobligaties kunnen ook maar denk niet dat je daar zelf mee moet gaan prutsen. ETF's geven dan weer voor de lage rentevergoeding te hoge kosten.
ETF met bedrijgsobligaties kun je wel overwegen, die zitten in euro's ook tegen 5% rendement aan. Niets is echter zonder risico.

Aandelen waarderingen in de VS zijn hoog maar ik zou er niet wakker van liggen, aandelen heb je toch voor 5 of eigenlijk meer dan 10 jaar. Anders moet je er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-04 09:52
Wat is jullie ervaring over de CLOZ ETF? 9% dividend en de koers stijgt ook nog eens een beetje. Lijkt bijna too good to be true?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:21
Drag0nizer schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:15:
Wat is jullie ervaring over de CLOZ ETF? 9% dividend en de koers stijgt ook nog eens een beetje. Lijkt bijna too good to be true?
In algemene termen 'hoe hoger het risico hoe hoger de mogelijke returns'.

Onderstaande bronnen lichten meer toe:
https://www.investopedia....0of%20borrower%20defaults.
https://clozfund.com/

”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-04 09:52
MrFX schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:36:
[...]

In algemene termen 'hoe hoger het risico hoe hoger de mogelijke returns'.

Onderstaande bronnen lichten meer toe:
https://www.investopedia....0of%20borrower%20defaults.
https://clozfund.com/
Maar het stijgt minder hard dan een wereld ETF. Die springen nu met 20% omhoog. Waar deze mooi stabiel is en toch 10% geeft. Dan is die wereld ETF toch meer risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
Drag0nizer schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:46:
[...]

Maar het stijgt minder hard dan een wereld ETF. Die springen nu met 20% omhoog. Waar deze mooi stabiel is en toch 10% geeft. Dan is die wereld ETF toch meer risico?
De wereld etf geeft natuurlijk niet elk jaar 20%. Ik weet overigens niet wat het langjarig gemiddelde is maar vermoed dat dit zo rond 8/9% ligt.

Daarnaast is je vergelijkingsbasis de onderliggende asset. Leningen in dit geval met een bepaalde kredietwaardigheid. Hoe hoger de kredietwaardigheid hoe lager het rendement/risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

MrFX schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:07:
[...]

De wereld etf geeft natuurlijk niet elk jaar 20%. Ik weet overigens niet wat het langjarig gemiddelde is maar vermoed dat dit zo rond 8/9% ligt.

Daarnaast is je vergelijkingsbasis de onderliggende asset. Leningen in dit geval met een bepaalde kredietwaardigheid. Hoe hoger de kredietwaardigheid hoe lager het rendement/risico.
World ETF bestaat voor 65% uit USA toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFX
Secsytime schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:45:
[...]

World ETF bestaat voor 65% uit USA toch?
Er zijn er verschillende waarbij sommige al bijna aan 74% zitten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friketje1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-04 09:58
Drag0nizer schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:15:
Het is een ETF met high yield obligaties (aka junkbonds ;) )

Overigens is dit best een redelijke beleggingscategorie, na aandelen heeft dit het beste trackrecord historisch.

Voordeel: hoge rente stabiele inkomsten
Nadeel: bij een echte crisis gaan bedrijven failliet en maakt het fonds verlies, vermijden bij verwachtte rente stijging. En specifiek voor dit fonds het is een black box want dit is een heel klein fonds van een onbekende aanbieder die (denk ik) particulieren probeert te trekken met hoge rentes, je hebt geen idee in wat voor een ellende ze leningen hebben uitstaan. Denk dat de rente echt te hoog is (ishares bb geeft iets boven de 6%) En aandelen doen het normaal gesproken altijd beter.

Ik zou zelf iets van een grotere aanbieder zoeken, zoek naar high yield corparate bonds. Euro high yield is ook een overweging, dan heb je geen valuta risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-05 23:01
Ik ben mij een beetje aan het verdiepen in de economische wereld en beleggen. Ik ben een techneut en geen econoom en qua beleggen kom ik tot nu toe niet verder dan mijn lunch :-)
Ik kwam op de eerste pagina van dit topic de podcast jongbeleggen tegen en deze luister ik sinds vorige week.
Het luistert lekker weg en Pim Verlaan heeft er voor zichzelf goed onderzoek naar gedaan etc maar is (of was op dat moment) ook een beginneling.
Heeft iemand hier de podcast ook geluisterd? En klopt het verhaal enigszins? Want anders kan ik net zo goed radio 538 weer opzetten in de auto en mijn kennis elders vergaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

G-addict schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:36:
Ik ben mij een beetje aan het verdiepen in de economische wereld en beleggen. Ik ben een techneut en geen econoom en qua beleggen kom ik tot nu toe niet verder dan mijn lunch :-)
Ik kwam op de eerste pagina van dit topic de podcast jongbeleggen tegen en deze luister ik sinds vorige week.
Het luistert lekker weg en Pim Verlaan heeft er voor zichzelf goed onderzoek naar gedaan etc maar is (of was op dat moment) ook een beginneling.
Heeft iemand hier de podcast ook geluisterd? En klopt het verhaal enigszins? Want anders kan ik net zo goed radio 538 weer opzetten in de auto en mijn kennis elders vergaren.
Wat wil je precies leren? Of ben je op zoek naar beleggingsadvies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:00
Rational reminder podcast is eentje die meerdere mensen op het forum wel aanhangen.
De iets concretere versie is Ben Felix op youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Secsytime schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:42:
[...]

Wat wil je precies leren? Of ben je op zoek naar beleggingsadvies?
Ik wil leren hoe de financiële wereld en de systemen werken en hoe ik daar zelf mijn voordeel mee kan doen.
Vorig jaar heb ik een del spaargeld overgeheveld van mijn Nederlandse spaarbank naar TR vanwege de veel hogere rente (4% destijds) maar met beleggen kan het rendement natuurlijk veel beter worden.

Maar met beleggen kun je ook veel geld verliezen, en dat wil ik zoveel mogelijk voorkomen. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een overzichtelijke omgeving waar het een en ander te leren is. Dit topic is natuurlijk een goede start maar zoals elk forum topic best onoverzichtelijk vanwege de slow chat structuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
scoobs schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:45:
[...]

Rational reminder podcast is eentje die meerdere mensen op het forum wel aanhangen.
De iets concretere versie is Ben Felix op youtube.
Ga ik vanavond even naar op zoek, thx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@G-addict wellicht kan je ook Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 doornemen. Daar richten de mensen zich meer op een zo goedkoop mogelijke manier de markt te kunnen volgen. Terwijl er in dit beleggingstopic waar we nu zijn toch eerder ook actiever gehandeld wordt of keuzes worden gemaakt om een bepaalde tilt of cherry picking toe te passen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:57

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Dit snap ik even niet :?

Zit bij Saxo: Bovenaan in het vakje "Dag resultaat" zie ik staan € 7; (groen)
Echter in de kolom "Dag resultaat" zie ik staan min € 20 (rood dus)
Iemand een idee waarom dit verschilt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

JAN-B schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:32:
Dit snap ik even niet :?

Zit bij Saxo: Bovenaan in het vakje "Dag resultaat" zie ik staan € 7; (groen)
Echter in de kolom "Dag resultaat" zie ik staan min € 20 (rood dus)
Iemand een idee waarom dit verschilt :?
Die velden bestaan bij mij geen eens, misschien dat je iets moet verduidelijken wat je bedoeld?
Ik heb een "xx% <waarde in geld> Vandaag" bijvoorbeeld bovenaan.

Of bedoel je op de website ipv in de app?

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 13-01-2025 13:41 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Qwerty-273 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:13:
@G-addict wellicht kan je ook Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 doornemen. Daar richten de mensen zich meer op een zo goedkoop mogelijke manier de markt te kunnen volgen. Terwijl er in dit beleggingstopic waar we nu zijn toch eerder ook actiever gehandeld wordt of keuzes worden gemaakt om een bepaalde tilt of cherry picking toe te passen.
Dit lijkt me inderdaad het beste advies voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:57

JAN-B

525 Wp op mijn dak

YakuzA schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:41:

Die velden bestaan bij mij geen eens, misschien dat je iets moet verduidelijken wat je bedoeld?
Ik heb een "xx% <waarde in geld> Vandaag" bijvoorbeeld bovenaan.

Of bedoel je op de website ipv in de app?
@YakuzA
Ja, ik bedoel de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

even gekeken, maar saxo investor heeft dezelfde UI in de app als op de website :P
nergens de term 'dag resultaat' te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 13-01-2025 14:17 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:23
Ik luister hem ook. Erg vermakelijk en leuk koppel om naar te luisteren.
Hij was “beginner” idd maar wel met ervaring van het hebben en runnen van een bedrijf. Dat help imho veel voor het doorgronden van de “taaie” bedrijfsinformatie.
Vind ze in het begin erg onpartijdig, ben nu bij 144 en heb die indruk dat het nog steeds wel zo is. De promotie voor hun eigen portfolio platform wordt wel meer.
Ik vind de onderwerpen die ze aanhalen ook wel sterk. Goed voor een beginner om er mee in aanraking te komen.

Het is wel duidelijk dat zij geen passieve beleggers zijn. Niets mis mee, maar gewoon een observatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-01 22:04
Met Trump in aantocht ben ik naar DEFN aant kijken, vermits heel de wereld toch zijn leger budget gaat moeten opkrikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:21
djatwork007 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:14:
Met Trump in aantocht ben ik naar DEFN aant kijken, vermits heel de wereld toch zijn leger budget gaat moeten opkrikken.
Dit had je op 24 februari 2022 moeten doen. Ondertussen is de waarde van de relevante aandelen al lang ingeprijsd door de markt (alle slimme mannen en vrouwen die dit voor hun werk doen). Dat is ook de reden dat je beter gewoon passief belegd, je ben nagenoeg altijd toch te laat met inleggen in specifieke sectoren.

Uitzondering is als je in een ESG fonds zit, dan is het m.i. nog wel zinvol om te overwegen om te switchen naar een wereld ETF die wel defensiebedrijven bevat.

[ Voor 5% gewijzigd door Radiodurans op 15-01-2025 10:24 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djatwork007
Radiodurans schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:22:
[...]

Dit had je op 24 februari 2022 moeten doen. Ondertussen is de waarde van de relevante aandelen al lang ingeprijsd door de markt (alle slimme mannen en vrouwen die dit voor hun werk doen). Dat is ook de reden dat je beter gewoon passief belegd, je ben nagenoeg altijd toch te laat met inleggen in specifieke sectoren.

Uitzondering is als je in een ESG fonds zit, dan is het m.i. nog wel zinvol om te overwegen om te switchen naar een wereld ETF die wel defensiebedrijven bevat.
Die halen de laatse 6 maanden 24% 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

djatwork007 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:14:
Beetje laat. 'VanEck Defense' zit al goed in de lift sinds de 'SMO' van Rusland ;)

Trump zal het eerder omlaag gaan drukken ivm zijn 'vredesbeleid' om de nobelprijs van de vrede te scoren net zoals Obama ;).

(op de meeste beurzen heet deze DFNS overigens:
https://www.vaneck.com/nl...nts/defense-etf/overview/ )
Underlying Index
MarketVector™ Global Defense Industry Index (MVDEFTR)

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 15-01-2025 11:11 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:54
De hele discussie over de BBP bijdrage van NATO landen kan wel interessant worden voor de waardering van defensie industrie.

Als de 2% verhoogd wordt naar 3% gaat dat weer een boost zijn die - wellicht - nog niet is ingeprijsd in de huidige koersen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Radiodurans schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:22:
[...]

Ik zou dat wel even goed nagaan of dat zinvol is.

Twee observaties namelijk:
ESG fondsen willen nog wel eens compenseren door de uitgesloten aandelen te vervangen voor andere aandelen. Het Fitvermogen Wereld fonds presteert ondanks een flinke uitsluiting nog steeds vergelijkbaar met fondsen die geen of nauwelijks uitsluitingen hebben.

Daarnaast is het ook interessant om het aantal uitsluitingen zelf ook na te gaan. Als dat minimaal is hoef je ook geen schokkende verschillen te gaan zien tov een fonds die dat wel heeft. Dan wordt het gerommel in de marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Ik zou dat wel even goed nagaan of dat zinvol is.

Twee observaties namelijk:
ESG fondsen willen nog wel eens compenseren door de uitgesloten aandelen te vervangen voor andere aandelen. Het Fitvermogen Wereld fonds presteert ondanks een flinke uitsluiting nog steeds vergelijkbaar met fondsen die geen of nauwelijks uitsluitingen hebben.

Daarnaast is het ook interessant om het aantal uitsluitingen zelf ook na te gaan. Als dat minimaal is hoef je ook geen schokkende verschillen te gaan zien tov een fonds die dat wel heeft. Dan wordt het gerommel in de marge.
Het is vooral dat laatste. Uiteindelijk is de defensie-industrie in omvang bijna marginaal ten opzichte van de magnificent 7 dus de uitslagen die je daarvan mag verwachten in een wereldwijd gespreid fonds met en zonder ESG uitsluitingen zijn er beperkt. Zeker als die 7 de beurs ook fors outperformen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:21
Juist de gigantische outperformance van de mag7 zorgt ervoor dat de verschillen klein zijn inderdaad. Maar blijft dat zo als die bedrijven hun winstverwachting niet waar kunnen maken? Is het dan niet verstandig om verder te diversifiseren in menselijk gedrag dat nooit zal verdwijnen (oorlog)?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:58
Opvallend dat Lockheed Martin lijkt te ontbreken in de Van Eck DFNS ETF. Voordeel is wel dat Boeing er niet tussen zit. Verder wel een aardige US/EU verhouding.

[ Voor 20% gewijzigd door hpt870 op 15-01-2025 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 12:54
Luistert inderdaad meestal goed weg (hoewel Pim sommige Engels woorden echt heel raar uitspreekt haha).

Moet wel zeggen, ik ben nu bijna 'bij' met hun podcasts, ik luister nu meestal alleen nog de afleveringen met gasten. De afleveringen die zij met z'n tweeën doen vind ik weinig meer toevoegen, dan behandelen ze wat theorie ofzo, niet heel spannend. Let wel goed dat je niet alles gelooft, waarmee ik bedoel dat Pim altijd dingen "extreem" vindt. Hij is tijdens de gehele looptijd van de podcast meermaals van strategie veranderd door het leerproces. Hij zat bijvoorbeeld bijzonder diep in de Just Eat Takeaway tunnel en heeft daar veel geld mee verloren. Kan iedereen gebeuren, is geen verwijt, maar ga dus niet zomaar mee in dat soort overtuigingen van anderen!

Andere podcast tip: Doorgelicht, van BNR. Tweetal dat in afleveringen van 30 minuten een bedrijf behandelen. Is leuk om meer te leren over bedrijven en zelf te beoordelen of het een interessante belegging kan zijn. Maar ze geven uiteraard geen advies ;)

Tweede tip; de Lange Termijn. Ben ik net pas aan het luisteren. Zijn twee gasten die ook veel lullen over beleggingen, crypto etc. Inhoudelijk (de paar afl die ik heb geluisterd althans) niet bijster sterk, maar luistert lekker weg. Valt voor mij in de categorie 'beetje slap lullen over geld', ondanks dat ze soms echt wel goede dingen zeggen.
Requiem19 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:40:
De hele discussie over de BBP bijdrage van NATO landen kan wel interessant worden voor de waardering van defensie industrie.

Als de 2% verhoogd wordt naar 3% gaat dat weer een boost zijn die - wellicht - nog niet is ingeprijsd in de huidige koersen.
True. Ben op zoek naar een Defensie ETF. Al tips?

[ Voor 26% gewijzigd door Black-Death op 15-01-2025 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

hpt870 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:41:
Opvallend dat Lockheed Martin lijkt te ontbreken in de Van Eck DFNS ETF. Voordeel is wel dat Boeing er niet tussen zit. Verder wel een aardige US/EU verhouding.
Clustermunitie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:37

The Third Man

The Third Jellyfish

Radiodurans schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:11:
Juist de gigantische outperformance van de mag7 zorgt ervoor dat de verschillen klein zijn inderdaad. Maar blijft dat zo als die bedrijven hun winstverwachting niet waar kunnen maken? Is het dan niet verstandig om verder te diversifiseren in menselijk gedrag dat nooit zal verdwijnen (oorlog)?
Komt een beetje beredeneerd over alsof we altijd paarden nodig zouden hebben voor ons vervoer. We weten helemaal niet of de toekomst dezelfde rol van de defensie-industrie zal houden, dat is waar het om draait, niet de achterliggende reden waarom men eventueel conflicten zou uitvechten. Zeker nu meer en meer duidelijker wordt welk land en conflict door welke andere grootmacht in stand en ondersteund wordt. 100 jaar geleden was het niet meer dan logisch dat je oorlog ging voeren, nu vindt men het eerder een probleem, zelfs al wordt je niet direct door een conflict geraakt. Het maatschappelijk draagvlak neemt zienderogen af.

En vergeet niet dat er eenzelfde soort mag7 probleem binnen de defensie-industrie speelt omdat Amerika daar veruit marktleider binnen is met vooral grote concerns. Net als big tech kan dat ook behoorlijk onderuit gaan als de boel meer wereldwijd gaat nivelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:51

XanderDrake

Build the future!

hpt870 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:41:
Ik was ook op zoek naar een goede Westerse defence ETF. Maar, ik zie in de top 10 van deze Van Eck geen Nammo, Rheinmetall, KNDS, BAE systems, Dassault etc. Ik vind hem niet echt compleet.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Hanetf NATO heeft wel Rheinmetall.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djatwork007
The Third Man schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:15:
[...]
Komt een beetje beredeneerd over alsof we altijd paarden nodig zouden hebben voor ons vervoer. We weten helemaal niet of de toekomst dezelfde rol van de defensie-industrie zal houden, dat is waar het om draait, niet de achterliggende reden waarom men eventueel conflicten zou uitvechten. Zeker nu meer en meer duidelijker wordt welk land en conflict door welke andere grootmacht in stand en ondersteund wordt. 100 jaar geleden was het niet meer dan logisch dat je oorlog ging voeren, nu vindt men het eerder een probleem, zelfs al wordt je niet direct door een conflict geraakt. Het maatschappelijk draagvlak neemt zienderogen af.

En vergeet niet dat er eenzelfde soort mag7 probleem binnen de defensie-industrie speelt omdat Amerika daar veruit marktleider binnen is met vooral grote concerns. Net als big tech kan dat ook behoorlijk onderuit gaan als de boel meer wereldwijd gaat nivelleren.
Het gaat niet alleen over het klassieke oorlog voeren maar ook over cyber beveiliging. Amerika gaat dubbel zoveel investeren en Europa wordt ook gevraagd om dit te doen. Volgens vele kenners trouwens de etf om in 2025 in je pf te steken en nogal vrij logisch ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
djatwork007 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:29:
[...]

Het gaat niet alleen over het klassieke oorlog voeren maar ook over cyber beveiliging. Amerika gaat dubbel zoveel investeren en Europa wordt ook gevraagd om dit te doen. Volgens vele kenners trouwens de etf om in 2025 in je pf te steken en nogal vrij logisch ook
Als “vele kenners” een hele specifieke thematische ETF ophemelen dan doe je er beter aan om daarvan weg te blijven. De grote jongens zitten er namelijk al in en het is nu zoveel “verkopen” zodat de grote jongens goedgevuld eruit kunnen stappen. Klassieke pump en dump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:37

The Third Man

The Third Jellyfish

djatwork007 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:29:
[...]

Dan heb ik een leuk nieuwtje voor je: het begrip 'kenner' is niks, net als 'expert' en 'beurswatcher' en 'analyst'. Opgeklopt, pretentieus, zelfbenoemd, fugazi, oftewel commercieel. Zit bij Harry Mens, in nieuwsprogramma's, heeft een podcast, youtubekanaal, beleggersnieuwsplatform en ga zo maar door. Dat is hun verdienmodel, deskundig klinken en dan net een horoscoopvoorspellingen doen die door hun vaagheid en/of wedden op de logische gang van zaken vaak wel een beetje uitkomen. Of zelfs gaan finfluencen door weer met de ETF van de week/maand/jaar te komen die je 'natuurlijk' moet hebben en bij dit platform is het nog extra goedkoop ook (hier is m'n referral trouwens klikken aub).

Je er bestaan wel economisch deskundigen die zaken als renteverwachtingen modelleren (belangrijk voor banken enzovoort), maar die kunnen dat nog niet eens met veel zekerheid weergeven laat staan dat ze hun handen branden aan een industriegroei en dan ook nog eens de vertaling in de waarde van een bepaalde ETF in die industrie. Anders waren ze wel spekkoper en konden ze zo een fonds beginnen wat indextrackers als Vanguard over de decennia heen kan verslaan. Prima als je er wel in gelooft maar meer dan een geloofsbelijding is het niet (of ja, voor hen dan een succesvolel realisatie van hun doel).

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 15-01-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:33
Het is echt een zooitje de laatste tijd bij DeGiro wat betreft data weergave, vol met fouten.
Nu weer zou webn vandaag in de min staan terwijl die in de plus staat (open was 10,25).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUVEzv_Viuyd70ilN8SnNDWaX1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1KlZFsl1C5tDCJOw9ZCNyGI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:23
Black-Death schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Andere podcast tip: Doorgelicht, van BNR.
Haha over uitspraak gesproken, ik hoor hem nog “LIEFT” (LYFT) zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:44
ABM FN-Dow Jones) Euronext wil de Amsterdamse beursindices op de schop nemen, door de hoofdindex AEX uit te breiden van 25 naar 30 aandelen en de smallcap-index in te krimpen van 25 naar 20 bedrijven. Dat schreef het Financieele Dagblad op basis van anonieme bronnen.

Het zou de eerste uitbreiding van de AEX-index zijn sinds 1994. De voorloper, de EOE-index, begon met dertien bedrijven.

Het doel zou zijn om de handel in meer beursfondsen te vergroten. Bedrijven in een hoofdindex komen terecht in zogenoemde indextrackers, een populaire vorm van beleggen.

De nieuwe samenstelling zou op zijn vroegst in juni kunnen ingaan, volgens de bronnen van het FD. (IEX liveblog)
Nou, dit zou een klapper voor JDE Peet's kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28
Ik ben begonnen met beleggen via de BV (beleg prive al jaren). Ik wil initieel WEBN kopen via IBKR. Klopt het dat WEBN nauwelijks wordt verhandeld? Ik zie nu dat er maar ~500 stuks te koop staan (https://www.boerse-frankf...untry-world-ucits-etf-acc). Mijn order wordt ook niet uitgevoerd, wil er 95 aanschaffen.

Edit: inmiddels is de order uitgevoerd. Maar het handelsvolume blijft laag.

[ Voor 10% gewijzigd door manusjevanalles op 16-01-2025 12:01 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

manusjevanalles schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:00:
Ik ben begonnen met beleggen via de BV (beleg prive al jaren). Ik wil initieel WEBN kopen via IBKR. Klopt het dat WEBN nauwelijks wordt verhandeld? Ik zie nu dat er maar ~500 stuks te koop staan (https://www.boerse-frankf...untry-world-ucits-etf-acc). Mijn order wordt ook niet uitgevoerd, wil er 95 aanschaffen.

Het orderboek is wel groter hoor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1k7EbT6C46Ys_gqyCVWiOc6KcPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l83ngCBq42dtQHxoOhWEBrqY.png?f=fotoalbum_large
https://www.boerse-frankfurt.de/en/xetra-realtime

Heb de afgelopen maanden nooit problemen gehad, ook best grote orders werden heel snel fulfilled. Het zal denk ik eerder aan de prijs liggen.

[ Voor 36% gewijzigd door fsfikke op 16-01-2025 12:07 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:33
manusjevanalles schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:00:

Wat vind je een hoog handelsvolume? Vandaag (om 13:07) 57k verhandeld, gemiddeld zo'n 100k/dag.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Dus geen speciale (defensie) etc aankopen vanwege grote institutionele beleggers of zijn er nog meer redenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
DeadKennedy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Wat vind je een hoog handelsvolume? Vandaag (om 13:07) 57k verhandeld, gemiddeld zo'n 100k/dag.
Misschien kijk ik op de verkeerde plek hoor, maar ik zie dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p090aAqdr2BL3JkKWHLV8ZWOwMA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GmF6Jaq9veRjYv70ACO8LtpS.png?f=user_large

1 unit bij bid, 537 bij ask.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:33
manusjevanalles schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Misschien kijk ik op de verkeerde plek hoor, maar ik zie dit:
[Afbeelding]

1 unit bij bid, 537 bij ask.
Dat is puur het volume voor die prijs :)

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
DeadKennedy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:37:
[...]

Dat is puur het volume voor die prijs :)
Aha, waar kan ik het beste kijken voor de huidige bid- en askprijs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

manusjevanalles schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Aha, waar kan ik het beste kijken voor de huidige bid- en askprijs?
Hier:
fsfikke schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:02:
[...]

Het orderboek is wel groter hoor:
[Afbeelding]
https://www.boerse-frankfurt.de/en/xetra-realtime

Heb de afgelopen maanden nooit problemen gehad, ook best grote orders werden heel snel fulfilled. Het zal denk ik eerder aan de prijs liggen.
Even een account aanmaken dan kan je real-time het orderboek inzien.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Death
sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Haha over uitspraak gesproken, ik hoor hem nog “LIEFT” (LYFT) zeggen.
Haha inderdaad, ik moest wel lachen daar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb een bull call spread lopen op ACN, 290/310, expiration morgen. Met de huidige koers rond $350 zijn beide legs redelijk ITM dus de waarde van de BCS positie als geheel verandert niet meer.

Nu keert ACN dividend uit, $1.48 met record date vandaag. Nu ben ik bekend met het fenomeen van 'dividend poaching'; het eerder uitoefenen van een ITM call om het dividend te ontvangen. Dat kan gunstig zijn, want in mijn geval betaal ik hoe dan ook $290, maar door eerder uit te oefenen ontvang ik ook het dividend in ruil voor een naar verhouding kleine rentelast voor het verschil in tijd. Bij voldoende ITM kort voor expiration is dit nagenoeg risicoloos. Hetzelfde geldt voor de partij tegenover mijn $310 short call, dus ik kan verwachten dat die assigned wordt.

Vanzelfsprekend oefen ik mijn long calls uit. Gisteren gedaan, vandaag settled, precies op tijd voor het dividend. En inderdaad, ik zie vandaag een assignment notice voor de short call.

Maar... de assignment is slechts voor één contract. Ik had er twee. Als die tweede nu alsnog assigned wordt, dan is het volgens mij te laat voor diegene om het dividend nog te kunnen ontvangen. Leuk, een onverwacht extratje van $148 :)

Ergens bekruipt mij hier wel een gevoel van 'gokken op de beurs', want het ontvangen van het dividend is niet veroorzaakt door een beleggingsbeslissing van mij, maar doordat een niet-optimale handeling van iemand die een overeenkomstige long call in handen heeft aan mij wordt toegekend. Dat iemand met een long positie niet-optimale handelingen neemt bestaat bij ieder type effect, maar waar bij aandelen dit enkel invloed kan hebben op de koers, kan dit bij opties willekeurig een voordeel geven aan individuele posities. Ik heb geluk gehad dat iedereen die de long call wél heeft exercised, niet aan mijn overgebleven short call is assigned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Requiem19 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:40:

Trump zet hoog in door te roepen dat het defense budget naar 5% moet gaan:

https://www.euronews.com/...ing-target-is-unrealistic

Punt is dat dit niet zal gebeuren. Maar tactiek van Trump is hoog inzetten (angst aanjagen) zodat het onderwerp in de spot lights staan. En dan komt er toch beweging en wordt het hoger dan nu. Ik betwijfel het dat het naar 3% gaat. Het zal in ieder geval hoger worden dan nu.

Defense is nu een heet hangijzer, maar als de oorlog stopt tussen Rusland en Oekraine dan zal het langzaam in rustige vaarwater komen.
Kijk maar naar coroma. Iedereen was is rep en roer en de media stond er bol van.
Nu hoor je er niks meer over...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

phantom09 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:45:
Ik betwijfel het dat het naar 3% gaat. Het zal in ieder geval hoger worden dan nu.
Polen zat in 2024 op 4,2% en kwa budget planning voor 2025 op 4,7%. Daar zit ook een heel groot deel vernieuwing van oud materiaal door nieuw gelikt spul in (wat erg belangrijk is met de ervaringen uit de oorlog in Oekraïne). Het is natuurlijk wel een land dat grenst aan Oekraïne (en Rusland en Belarus), slechte geschiedenis kent met Rusland (ook deels aan haar lot overgelaten werd door West Europa), etc. Ook de Baltische Staten hebben vorig jaar een onderlinge afspraak gemaakt om het op te krikken naar 3%, waar Litouwen gisteren nog aankondigde om te gaan richten op 5-6%.

Maar voor landen verder van een daadwerkelijke grens met Rusland zal het inderdaad lastig zijn om richting de 2,5-3% te gaan. Daar is politiek gezien waarschijnlijk te weinig steun voor te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:27:
[...]

Polen zat in 2024 op 4,2% en kwa budget planning voor 2025 op 4,7%. Daar zit ook een heel groot deel vernieuwing van oud materiaal door nieuw gelikt spul in (wat erg belangrijk is met de ervaringen uit de oorlog in Oekraïne). Het is natuurlijk wel een land dat grenst aan Oekraïne (en Rusland en Belarus), slechte geschiedenis kent met Rusland (ook deels aan haar lot overgelaten werd door West Europa), etc. Ook de Baltische Staten hebben vorig jaar een onderlinge afspraak gemaakt om het op te krikken naar 3%, waar Litouwen gisteren nog aankondigde om te gaan richten op 5-6%.

Maar voor landen verder van een daadwerkelijke grens met Rusland zal het inderdaad lastig zijn om richting de 2,5-3% te gaan. Daar is politiek gezien waarschijnlijk te weinig steun voor te vinden.
Vergeet daarbij ook niet dat het BBP een stuk groter is dan de overheidsbegroting. Dus afgezet tegen de totale inkomsten en uitgaven van de overheid ligt het percentage een stuk hoger. Als we naar de wenspercentages van Rutte moeten, moest er hoorde ik laatst in een podcast 17 miljard paar jaar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpt870
Qwerty-273 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:27:
[...]

De vraag is of Europa zonder de VS in staat is om zich te kunnen verdedigen tegen een externe dreiging, zoals Rusland. Gelet op hoe een oorlog anno 2024 eruit ziet is het antwoord: dat kunnen we om verschillende redenen in onvoldoende mate. Indien we niet langer 'gratis' op de VS kunnen vertrouwen en als Rusland een directe en indirecte dreiging blijft (beide verre van onwaarschijnlijk), dan zal er weinig anders op zitten dan meer uit te geven aan defensie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
hpt870 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:41:
[...]

De vraag is of Europa zonder de VS in staat is om zich te kunnen verdedigen tegen een externe dreiging, zoals Rusland. Gelet op hoe een oorlog anno 2024 eruit ziet is het antwoord: dat kunnen we om verschillende redenen in onvoldoende mate. Indien we niet langer 'gratis' op de VS kunnen vertrouwen en als Rusland een directe en indirecte dreiging blijft (beide verre van onwaarschijnlijk), dan zal er weinig anders op zitten dan meer uit te geven aan defensie.
Als je verwacht dat de relatie tussen Europa en de VS gaat verslechteren en dat de EU gaat investeren in defensiemateriaal, is een defensie-ETF een aparte keuze.

Bij bijvoorbeeld de tweede populairste ETFs (HANetf en VanEck) zit ~60% van de bedrijven namelijk in Amerika.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Ik denk dat de bunkers uit gaan puilen van de munitie. Op een gegeven moment zit alles bommetje vol en dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpt870
Marrtijn schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:51:
[...]

Als je verwacht dat de relatie tussen Europa en de VS gaat verslechteren en dat de EU gaat investeren in defensiemateriaal, is een defensie-ETF een aparte keuze.

Bij bijvoorbeeld de tweede populairste ETFs (HANetf en VanEck) zit ~60% van de bedrijven namelijk in Amerika.
Verslechteren? Of het wordt transactioneler.
De inzet van Trump is dat Europa meer gaat uitgeven aan (Amerikaans) defensiematerieel. Waar denk je dat de oostflank staten hun hoge percentages aan uitgeven? Daarnaast zullen sommige landen pleiten voor de eigen Europese industrie. Hoe dan ook meer spending.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
aljooge schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:58:
Ik denk dat de bunkers uit gaan puilen van de munitie. Op een gegeven moment zit alles bommetje vol en dan?
Dan moeten ze nog flink gaan vullen. Het Nederlandse leger heeft nu voor circa 1 maand munitie....

https://www.rtl.nl/nieuws...r-landmacht-rusland-tanks

Duitsland is nog lachwekkender. Die heeft voor slechts 2 dagen munitie:

https://duitslandinstituu...eger-grote-wapenindustrie

Frankrijk doet het wat beter, die heeft voor 2 maanden munitie:

https://gagadget.com/nl/5...drie-keer-uit-te-breiden/

Wat dat betreft is het inderdaad zoals Trump zegt, triest gesteld. De economie van de Benelux is ongeveer net zo groot als die van Rusland. Dus als elk EU lidstaat wat meer geld spendeerd kunnen ze de russen makkelijk overtreffen qua budget.

Zelfs de US heeft problemen met het produceren van voldoende munitie:

https://www.csis.org/anal...ries-six-critical-systems
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaRjqFR0Jby2_A-eMjivYrxGH_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvFanvA0VWVa0tENSBhxMxBS.jpg?f=fotoalbum_large

En dan niet te vergeten dat munitie ook na een aantal jaren weer vervangen moet worden omdat het anders minder of onbetrouwbaar wordt.

Het punt is natuurlijk wel dat wapenfabrieken commercieel zijn en niet voor gekke henkie gaan spelen.
Ten tijde van de corona ging men prive en zakelijk massaal laptops/smartphones/tablets/computers aanschaffen voor thuis. Hierdoor was er een enorm tekort. Na verloop van tijd was de vraag veel minder.

Munitie fabrikanten gaan natuurlijk niet extra fabrieken bouwen en deze dicht doen nadat na een paar jaar er voldoende aan wapens en munitie is gemaakt. Nee, ze gebruiken hun huiidge fabnieken.

[ Voor 77% gewijzigd door phantom09 op 18-01-2025 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

phantom09 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:45:
[...]

Het punt is natuurlijk wel dat wapenfabrieken commercieel zijn en niet voor gekke henkie gaan spelen.
Ten tijde van de corona ging men prive en zakelijk massaal laptops/smartphones/tablets/computers aanschaffen voor thuis. Hierdoor was er een enorm tekort. Na verloop van tijd was de vraag veel minder.

Munitie fabrikanten gaan natuurlijk niet extra fabrieken bouwen en deze dicht doen nadat na een paar jaar er voldoende aan wapens en munitie is gemaakt. Nee, ze gebruiken hun huiidge fabnieken.
Inderdaad. In feite zijn er vier punten die voor defensie en in een oorlogseconomie zwaar wegen en die zijn allemaal in Rusland's voordeel: de prijs van productie, de prijs van grondstoffen, de prijs van energie en de prijs van arbeid.

Rusland geeft in 2025 naar schatting zo rond de 120 miljard euro uit. We kunnen daar wel een veelvoud aan uitgeven, maar ons prijspeil is ook heel anders.

Het grote voordeel bij hun is dat ze gewoon productie kunnen afdwingen, de grondstoffen hebben ze ruim in het grond zitten, energie is 100x goedkoper want gas en olie hebben ze ook zat én een Russische soldaat kost ook niet zoveel als een Nederlandse soldaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 12:51
Even een héle oude uit de pet toveren, Nikola schijnt eindelijk nu echt failliet te gaan na bijna 5 jaar op de markt, had er in 2020 een leuke stuiver aan verdiend: https://eletric-vehicles....le-for-bankruptcy-report/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:57
Santee schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:02:
Even een héle oude uit de pet toveren, Nikola schijnt eindelijk nu echt failliet te gaan na bijna 5 jaar op de markt, had er in 2020 een leuke stuiver aan verdiend: https://eletric-vehicles....le-for-bankruptcy-report/
Hoe heb je daar geld aan verdiend? Short gegaan. Ongelofelijk dat een bedrijf zonder omzet zo gewaardeerd kon worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 12:51
FicoF schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Hoe heb je daar geld aan verdiend? Short gegaan. Ongelofelijk dat een bedrijf zonder omzet zo gewaardeerd kon worden.
Ik hield wel van een SPAC gokje in die tijd en was in VTIQ gegaan toen het op $11 stond ofzo, daarna op de 'way up' verkocht, tot aan de merger (rond de $71 laatste stukje verkocht). Dat was in juni 2020 volgens mij. Daarna het aandeel af en toe gevolgd voor de lol en al het drama eromheen.

Omgerekend voor de 30 voor 1 reverse split staat het aandeel nu trouwens op 2,8 CENT, wat betekent dat het aandeel 2506x hoger stond toen ik mijn laatste pluk verkocht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:38
Iemand die de quantum stocks volgt? Zijn flink over de bol gegaan (QUBT, QBTS, IONQ etc etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-05 16:07
Un93m59 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:45:
Iemand die de quantum stocks volgt? Zijn flink over de bol gegaan (QUBT, QBTS, IONQ etc etc).
Ik hoop dat iedereen uitcasht. Ik gun iedereen zijn beleggingswinst, maar onderzoeksprojecten zijn geen 3+ miljard dollar waard. Wat mij stoort is de geldverkwisting - zijn er geen betere R&D projecten te vinden? Geldverdamping zoals de DEI games die niemand koopt of de Turkse kastelen waar niemand woont. Dus ja, het past wel bij deze trend.

Inhoudelijk zie ik niet hoe Quantum bits in de technologie industrie ook maar enige impact heeft de komende 10 jaar. Het is een leuk R&D project om nieuwe afgestudeerden naar je bedrijf te lokken. Daarom is er ook een beetje omzet bij die quantum bedrijven. Ohja, en de overheid/defensie die het geld weggeeft aan quantum terwijl het bedrijfsleven faillissement na faillissement heeft. 8)7

Tegenwoordig zijn we ontspoord en zit het grote geld bij de (sub)overheid en de Palantirs (overheidsconsultant) van deze wereld.
Bedrijfsleven is high risk, low gain.
(sub)Overheid is low risk, high gain.

[ Voor 3% gewijzigd door Harm_H op 24-01-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Un93m59 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:45:
Het begon allemaal toen Jensen tijdens CES riep dat quantum "trully useful in 15-30 years" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

MaZo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:11:
Het begon allemaal toen Jensen tijdens CES riep dat quantum "trully useful in 15-30 years" is.
En dat samen met de erg positieve stappen die ze (in ieder geval de sector als geheel) in november/december maakten. Dat weer terug te voeren is naar Trump en de waarschijnlijke inflow die hij / zijn regering zal realiseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 20:58

rapture

Zelfs daar netwerken?

Amerikaanse voorbeurs is nog niet begonnen en in de overnight is het rood.

Reactie op Chinezen hebben een nieuwe chatGPT voor 30 keren minder kosten gemaakt? Maximaal 55 miljoen dollar (als je de GPU-aankopen meerekent) en in 2 maanden tijd.

Geen big tech of staatsbedrijf nodig, het was een Chinese hedgefonds-nerd die een dure hobby heeft en 10k verouderde GPU's gekocht om in een start-up iets ermee te doen.
BEIJING, Jan 27 (Reuters) - Chinese startup DeepSeek's AI Assistant on Monday overtook rival ChatGPT to become the top-rated free application available on Apple's App Store in the United States.

Powered by the DeepSeek-V3 model, which its creators say "tops the leaderboard among open-source models and rivals the most advanced closed-source models globally", the artificial intelligence application has surged in popularity among U.S. users since it was released on Jan. 10, according to app data research firm Sensor Tower.
https://www.reuters.com/t...ple-app-store-2025-01-27/
De AI hype is gebaseerd op hoge barriers to entry. Hoe meer miljarden dat het kost, hoe beter. Want het houdt de start-ups buiten en alleen de big tech kan aan de wapenwedloop doen. Nu wordt de kaas van het brood gegeten.
  • SPY -2%
  • QQQ -3,1%
  • AMD -5,3%
  • NVDA -6,8% 30 keren minder GPU's nodig is geen goed nieuws
  • TSM -7,5%
  • TSLA -3,3%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

rapture schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:45:
Amerikaanse voorbeurs is nog niet begonnen en in de overnight is het rood.

Reactie op Chinezen hebben een nieuwe chatGPT voor 30 keren minder kosten gemaakt? Maximaal 55 miljoen dollar (als je de GPU-aankopen meerekent) en in 2 maanden tijd.

Geen big tech of staatsbedrijf nodig, het was een Chinese hedgefonds-nerd die een dure hobby heeft en 10k verouderde GPU's gekocht om in een start-up iets ermee te doen.

[...]

De AI hype is gebaseerd op hoge barriers to entry. Hoe meer miljarden dat het kost, hoe beter. Want het houdt de start-ups buiten en alleen de big tech kan aan de wapenwedloop doen. Nu wordt de kaas van het brood gegeten.
  • SPY -2%
  • QQQ -3,1%
  • AMD -5,3%
  • NVDA -6,8% 30 keren minder GPU's nodig is geen goed nieuws
  • TSM -7,5%
  • TSLA -3,3%
toon volledige bericht
Oud nieuws toch?
Secsytime schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Tsjah, hij kan met de meerderheid in alle kamers veel schade aanrichten.. Daarnaast hebben we abnormale jaren gezien qua rendement. Verder denk ik dat de hele AI hype flink zal afkoelen (hier waren de grootste gains). Zeker als je ziet dat Chinese modellen (deepseek) met mindere hardware meer voor elkaar kunnen krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
En ik begon met preppen een maand voordat de beurs plots instortte in 2020. Nieuws kan soms al wat langer bekend zijn voordat de meerderheid beseft wat voor impact het kan hebben. ;)

Kwestie van "deepseek" intikken op google, dan lijkt het erop dat iedereen dit weekend wakker is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Tja, dat er schokken en volaliteit zou komen was te verwachten. Kwestie is meer, hoe impactful gaat dit zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

scoobs schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:01:
[...]

En ik begon met preppen een maand voordat de beurs plots instortte in 2020. Nieuws kan soms al wat langer bekend zijn voordat de meerderheid beseft wat voor impact het kan hebben. ;)

Kwestie van "deepseek" intikken op google, dan lijkt het erop dat iedereen dit weekend wakker is geworden.
Denial noemen ze dat toch :+ dan komt straks panic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:13
Lijkt me vooral wat voorbarig allemaal, wat er nu aan het gebeuren is.

Misschien zit in ernaast maar het lijkt op een gouden berg die toch wat minder goud lijkt als de rust weer is teruggekeerd.
Erg overtrokken reactie door mensen die er weinig verstand van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
Mijn semiconductor etf braakt 8%. Heb nog nooit mijn fondsen-mandje op De Giro zo rood gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Electromonkey schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:26:

Misschien zit in ernaast maar het lijkt op een gouden berg die toch wat minder goud lijkt als de rust weer is teruggekeerd.
Tsjah, er is zoveel groei ingeprijsd..

Als dat toch niet het geval gaat zijn, dan zit er een flinke correctie aan te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scoobs
Nouja, als de (meer)waarde van een aantal grote spelers instort omdat hun product door technologische ontwikkeling ineens een stuk minder waard is, dan vind ik dat een mooie ontwikkeling, ondanks dat het mijn eigen vermogen wellicht aantast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
scoobs schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:33:
Nouja, als de (meer)waarde van een aantal grote spelers instort omdat hun product door technologische ontwikkeling ineens een stuk minder waard is, dan vind ik dat een mooie ontwikkeling, ondanks dat het mijn eigen vermogen wellicht aantast.
Sowieso als AI op veel minder hardware kan draaien is dat winst voor iedereen. Ten eerste kost het veel minder energie, ten tweede is de technologie meer toegankelijk, wat de potentie voor meer innovatie vergroot, wat weer terug zal komen in efficiënte bij andere bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Electromonkey schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:26:

Ik deel deze mening gedeeltelijk, maar ik vrees dat het complexer ligt:
De grote verliezen begonnen buiten handelstijden. Oftewel, grote aandeelbezitters die buiten de beurzen handelen. Dat zijn geen kleintjes dus.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:48
Deepseek is opensource.

Dan draaien ze toch gewoon deepseek, of hun eigen afgeleide, op de nieuwste chips, dus nog sneller, en de AI-race gaat weer verder?

Leuk toch die concurrentie? Binnen 5 jaar draaien de huidige zwaarste modellen lokaal op onze smartwatch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Wozmro schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:09:
Deepseek is opensource.

Dan draaien ze toch gewoon deepseek, of hun eigen afgeleide, op de nieuwste chips, dus nog sneller, en de AI-race gaat weer verder?

Leuk toch die concurrentie? Binnen 5 jaar draaien de huidige zwaarste modellen lokaal op onze smartwatch :)
Dat is wel erg optimistisch. 600-700b parameters op je smartwatch? Gaat echt niet gebeuren voorlopig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Black-Death
Marrtijn schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:28:
Mijn semiconductor etf braakt 8%. Heb nog nooit mijn fondsen-mandje op De Giro zo rood gezien.
Ik open DEGIRO vandaag maar niet :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:48
magnifor schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Dat is wel erg optimistisch. 600-700b parameters op je smartwatch? Gaat echt niet gebeuren voorlopig.
Och, het blijft leuk. Vorige zaten de Amerikanen nog volop show te verkopen met hun miljardeninvesteringen in ai-centers ter grootte van Manhattan.

En nu komt er een Chinees aanzetten met een model dat draait op een commodore64 (bij manier van spreken) die ook leuk presteert. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
Als daadwerkelijk Deepseek de impact heeft die nu geschetst wordt met beperkte technologie dan kun je erop voorsorteren dat de hele AI hype in elkaar stort.
De timing is opmerkelijk nu Trump vol wilde investeren in AI. China deelt een flinke dreun uit wat voor de nodige geopolitieke spanningen zal zorgen. Het zal onrustig worden komende tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:52
Wat is het hier druk😁 de daling is ingezet de lucht gaat eruit. Viel mij laaste al op dat iedereen opeens gaat beleggen dat was voor mij al een teken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 21:36
Een dip en de 'zie je wel' comments komen weer tevoorschijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 20:40
wibblemoo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:08:
Nu nog wachten op de "dit had ik twee jaar geleden al zien aankomen" comments :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.van.M
  • Laatst online: 14:30
Miki schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:59:
[..] Het zal onrustig worden komende tijd.
Als investeerder wil je een voorspelbaar en kalm (politiek) klimaat. Helaas is de wereld de afgelopen jaren juist steeds volatieler geworden. Dit zorgt ervoor dat bedrijven en investeerders nerveuzer zijn geworden.

Iedereen is bang voor het eerste dominosteentje wat gaat vallen. Daardoor zie je deze extreme(?) reactie op een relatief onbelangrijk nieuwsbericht. Zodra er echt iets gebeurd zal er denk ik vrij snel paniek uitbreken waardoor de centrale banken waarschijnlijk weer vol moeten instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Nu online
wibblemoo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:08:
Dat is echt van alle tijden hier net zoals het hier drukker wordt als er een flinke correctie is. Ik zou me daar niet teveel van aantrekken en gewoon je eigen strategie volgen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:57
R.van.M schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:14:
[...]

Iedereen is bang voor het eerste dominosteentje wat gaat vallen. Daardoor zie je deze extreme(?) reactie op een relatief onbelangrijk nieuwsbericht. Zodra er echt iets gebeurd zal er denk ik vrij snel paniek uitbreken waardoor de centrale banken waarschijnlijk weer vol moeten instappen.
Zo extreem is de reactie toch niet? ASML en Besi staan op -7%. De AEX -1% en de Nasdaq gaat straks -3.5% ongeveer openen. In het verleden hebben we dat veel extremer meegemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Wozmro schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Och, het blijft leuk. Vorige zaten de Amerikanen nog volop show te verkopen met hun miljardeninvesteringen in ai-centers ter grootte van Manhattan.

En nu komt er een Chinees aanzetten met een model dat draait op een commodore64 (bij manier van spreken) die ook leuk presteert. :)
Ik vind het ook machtig mooi hoor daar niet van, zoveel sancties etc maar zo dwing je juist dat men efficiënter te werk gaat. Wanneer je een ongelimiteerd zak met geld heb zoals een OpenAI, Google en Anthropic ga je niet meer efficient werken en ga je "lui" worden. Nu zal Deepseek best veel funding krijgen vanuit de Chinese overheid maar links of rechtsom is het een prestatie van wereldformaat en een dikke middelvinger naar het westen met hun sancties. Met de atoombom hebben we allemaal kunnen zien dat je technologie niet kunt bedwingen en zijn weg wel vind. En op een gegeven moment maakt het echt niet uit welk land de beste AI-tech heeft, op een gegeven moment zullen de onderlingen verschillen zo klein worden dat men niet een technologische voordeel zal behouden. Kijk maar naar Rusland-Oekraine. Ja Oekraine heeft nu inmiddels misschien betere en modernere wapens maar een bom blijft een bom. Het is niet genoeg om op het slagveld een dusdanig voordeel te behalen dat het de uitkomst van de oorlog zal beinvloeden. Zelfde zal het met AI gaan. Ja diegene die als eerste met AGI of ASI komt zal op de korte termijn een voordeel hebben maar dat is tijdelijk omdat de rest niet stilzit.

Het westen krijgt met Deepseek de deksel op de neus en vind het prachtig om te zien omdat er bij ons de laatste jaren een sanctiecultuur heerst. Elke zucht en scheet die ons niet bevalt stellen we sancties in, wordt eens tijd dat men inziet dat sancties niet helpen en alleen de tegenpartij extra motiveert om nog minder afhankelijk van ons te worden.

En het meest mooie van dit hele gebeuren is dat OpenAI (je weet wel een OPEN AI) niet wil vertellen hoe O1 werkt en dat beschouwd als bedrijfsgeheim terwijl Deepseek netjes papers uitbrengen hoe ze V3 en R1 hebben getraind en hoe ze het voor elkaar hebben gekregen.

[ Voor 6% gewijzigd door magnifor op 27-01-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Las online mensen beweren dat Wall Street dit nieuws de wereld ingeslingerd zou hebben om de markt naar beneden te halen. Nvidia staat inmiddels op bijna 12% in de min pre-market!

[ Voor 19% gewijzigd door MaZo op 27-01-2025 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Vsnah schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:01:
Wat is het hier druk😁 de daling is ingezet de lucht gaat eruit. Viel mij laaste al op dat iedereen opeens gaat beleggen dat was voor mij al een teken.
Januari staat hier nog steeds (bijna) op +2% :p

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Black-Death
YakuzA schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:46:
[...]

Januari staat hier nog steeds (bijna) op +2% :p
Om 15.30 niet meer :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het zal vandaag wel naar +/- 1% in de plus dalen idd, maar de S&P ETF heeft die daling van een paar procent nu al erin zitten, die is weer terug naar de koers van 2 weken geleden.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 27-01-2025 15:11 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Miki schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:59:
Als daadwerkelijk Deepseek de impact heeft die nu geschetst wordt met beperkte technologie dan kun je erop voorsorteren dat de hele AI hype in elkaar stort.
De hype voor de hardware kant en initiele investeerders kan inderdaad instorten. Maar voor de adoptie van genAI diensten is dit geweldig nieuws. Tot nu was het nagenoeg per definitie verliesgevend om genAI diensten aan te bieden vanwege de hoge investeringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

magnifor schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:24:
Ik vind het ook machtig mooi hoor daar niet van, zoveel sancties etc maar zo dwing je juist dat men efficiënter te werk gaat. Wanneer je een ongelimiteerd zak met geld heb zoals een OpenAI, Google en Anthropic ga je niet meer efficient werken en ga je "lui" worden.
Ja zo simpel ligt het dus niet. Ik heb in 2024 een interview gezien met een van de lead devs bij Anthropic en hij zegt dat ze 99% bottlenecked zijn door compute en VRAM size voor het maken van nieuwe modellen met veel parameters, of modellen genereren met andere architecturen. Ze moeten wel wachten op de training want modellen met meer parameters gedragen zich anders dan simulatie modellen, dus meer compute betekend veel meer vooruitgang. Als bedrijft kan je veel meer producten uitbrengen als je wél echt 'magisch' effcient bent. En daarmee kom ik op het volgende punt:
Nu zal Deepseek best veel funding krijgen vanuit de Chinese overheid maar links of rechtsom is het een prestatie van wereldformaat en een dikke middelvinger naar het westen met hun sancties.
Mogelijk krijgt Deepseek niet alleen meer funding maar ook meer rekenkracht via de Chinese overheid. Sommige analisten opperen dat nu ook. Ze doen een beetje cool over dat ze het allemaal in een half jaartje op een handvol 3 jaar oude Nvidia GPUs lopen te draaien, maar zonder bewijs (en zover ik zie is er geen bewijs) is dit net zo goed propaganda.Op deze manier kunnen ze goedkoop, voor papa CCP, Westerse bedrijven een reputatie van inefficientie aan praten.

Op Wallstreet regeren altijd de geruchten. En voila, daar zijn we dan weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Goedkoop ASML inslaan zo.
Pagina: 1 ... 197 ... 210 Laatste

Let op:
Ook hier: geen referrals!

Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij