Ik heb een bull call spread lopen op ACN, 290/310, expiration morgen. Met de huidige koers rond $350 zijn beide legs redelijk ITM dus de waarde van de BCS positie als geheel verandert niet meer.
Nu keert ACN dividend uit, $1.48 met record date vandaag. Nu ben ik bekend met het fenomeen van 'dividend poaching'; het eerder uitoefenen van een ITM call om het dividend te ontvangen. Dat kan gunstig zijn, want in mijn geval betaal ik hoe dan ook $290, maar door eerder uit te oefenen ontvang ik ook het dividend in ruil voor een naar verhouding kleine rentelast voor het verschil in tijd. Bij voldoende ITM kort voor expiration is dit nagenoeg risicoloos. Hetzelfde geldt voor de partij tegenover mijn $310 short call, dus ik kan verwachten dat die assigned wordt.
Vanzelfsprekend oefen ik mijn long calls uit. Gisteren gedaan, vandaag settled, precies op tijd voor het dividend. En inderdaad, ik zie vandaag een assignment notice voor de short call.
Maar... de assignment is slechts voor één contract. Ik had er twee. Als die tweede nu alsnog assigned wordt, dan is het volgens mij te laat voor diegene om het dividend nog te kunnen ontvangen. Leuk, een onverwacht extratje van $148
Ergens bekruipt mij hier wel een gevoel van 'gokken op de beurs', want het ontvangen van het dividend is niet veroorzaakt door een beleggingsbeslissing van mij, maar doordat een niet-optimale handeling van iemand die een overeenkomstige long call in handen heeft aan mij wordt toegekend. Dat iemand met een long positie niet-optimale handelingen neemt bestaat bij ieder type effect, maar waar bij aandelen dit enkel invloed kan hebben op de koers, kan dit bij opties willekeurig een voordeel geven aan individuele posities. Ik heb geluk gehad dat iedereen die de long call wél heeft exercised, niet aan mijn overgebleven short call is assigned.