”Don’t focus on making money; focus on protecting what you have.”
Tsjah, hij kan met de meerderheid in alle kamers veel schade aanrichten.. Daarnaast hebben we abnormale jaren gezien qua rendement. Verder denk ik dat de hele AI hype flink zal afkoelen (hier waren de grootste gains). Zeker als je ziet dat Chinese modellen (deepseek) met mindere hardware meer voor elkaar kunnen krijgen..G83 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:46:
[...]
Nou en of...
Slechter dan 1931, het slechtste beursjaar ooit voor sp500 sinds 1927 https://www.macrotrends.n...historical-annual-returns
Maar wie weet wat Trump (a.k.a. 'de oranje mammoet in de porseleinkast') teweeg gaat brengen! Ik verwacht juist het tegenovergestelde, maar heb eigenlijk geen flauw idee
Beginstand 1 januari 2024 en Eindstand: 1 januari 2025
Als ik zelf zoek op internet vind moet ik dit rapport gebruiken:
Performance & reports->Statements->Activity->Anual->2024 selecteren.
Echter krijg ik dan de foutmelding "There is no statement available for the account(s) and date(s) selected." Komt dit omdat deze reports nog niet gereed zijn? Of moet ik iets anders gebruiken, omdat ik pas in de loop van 2024 ben ingestapt.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Hey ik sta er niet bij: 7000 voor de SP500
phantom09 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"
Dat wordt even initiatief nemen en het lijstje aanvullenphantom09 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:26:
[...]
Hey ik sta er niet bij: 7000 voor de SP500
phantom09 in "Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11"
Tussentijds overzicht:MrFX schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:51:
[...]
Dat wordt even initiatief nemen en het lijstje aanvullen
3000 – Secsytime
4000 – RichieB
4857 – RobertowNL
5247 – MrFX
5410 – Grouchy
5970 – tuinïnen
5905 – Afas
6300 – Soullie
6325 – revox862
6340 – aljooge
6459 – Lycaon
6475 – Darses
6666 – Lightning89
6700 – Sineplex
6969 – Skyaero, Get!em
7000 – Sport_Life en Phantom09
7056 – ColdStone
7375 – Santee
7500 – G83
7675 – Magpie
7958 – Boerenlater
Ik kon op 1 jan de csv downloaden maar de pdf niet met zelfde foutmelding.GAEvakYD schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:18:
Weet iemand hier hoe je bij IBKR een simpel jaaroverzicht kan downloaden? Vandaag met de Reports optie zitten spelen. Heel veel exports kunnen maken. Maar ik zoek een rapport met daarop simpel:
Beginstand 1 januari 2024 en Eindstand: 1 januari 2025
Als ik zelf zoek op internet vind moet ik dit rapport gebruiken:
Performance & reports->Statements->Activity->Anual->2024 selecteren.
Echter krijg ik dan de foutmelding "There is no statement available for the account(s) and date(s) selected." Komt dit omdat deze reports nog niet gereed zijn? Of moet ik iets anders gebruiken, omdat ik pas in de loop van 2024 ben ingestapt.
Zo te zien kan het letterlijk alle kanten op 🤣phantom09 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:30:
[...]
Tussentijds overzicht:
3000 – Secsytime
4000 – RichieB
4857 – RobertowNL
5247 – MrFX
5410 – Grouchy
5970 – tuinïnen
5905 – Afas
6300 – Soullie
6325 – revox862
6340 – aljooge
6459 – Lycaon
6475 – Darses
6666 – Lightning89
6700 – Sineplex
6969 – Skyaero, Get!em
7056 – ColdStone
7375 – Santee
7500 – G83
7675 – Magpie
7958 – Boerenlater
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Beleggen doe je toch met geld dat je kunt missen? Niet wat je nodig hebt?aljooge schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:58:
Ik word een klein beetje nerveus van die huidige best wel hoge koersen en de wetenschap dat ik misschien nog wel iets nodig heb binnenkort. Misschien wat winst nemen?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
ik heb het misschien nodig, maar dan alleen voor een groter huis die niet echt noodzakelijk is. Voelt toch prettiger om nu iets uit die aandelen te gaan halen.Devke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:59:
[...]
Beleggen doe je toch met geld dat je kunt missen? Niet wat je nodig hebt?
De groei zat aan de waardering kant, niet aan de winstgevendheid..aljooge schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:58:
Ik word een klein beetje nerveus van die huidige best wel hoge koersen en de wetenschap dat ik misschien nog wel iets nodig heb binnenkort. Misschien wat winst nemen?
Beleggen doe je juist wel met geld dat je (later) nodig hebt. Het hogere rendement is noodzakelijk om bepaalde doelen te bereiken. Een spaarrekening met lager rendement dan inflatie vaak is grote zekerheid, maar ook zeker verlies. Hier staat geen cent op de spaarrekening.Devke schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:59:
[...]
Beleggen doe je toch met geld dat je kunt missen? Niet wat je nodig hebt?
Mocht je twijfelen bedenk dat je (rond deze koers) ook een kleine 8% dividend opstrijkt.Devke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:39:
Aparam wellicht leuk voor wat herstel? Nu 25.48 euro per aandeel. 🤔
Dan doe je het mijn inziens nog met (spaar)geld dat je kunt missen. Stel nu je wasmachine, auto of wat dan ook gaat stuk.Magpie schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:42:
[...]
Beleggen doe je juist wel met geld dat je (later) nodig hebt. Het hogere rendement is noodzakelijk om bepaalde doelen te bereiken. Een spaarrekening met lager rendement dan inflatie vaak is grote zekerheid, maar ook zeker verlies. Hier staat geen cent op de spaarrekening.
Nou 25.38 euro per stuk. We gaan het zien. 😜MrFX schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:50:
[...]
Mocht je twijfelen bedenk dat je (rond deze koers) ook een kleine 8% dividend opstrijkt.
Dan verkoop ik wat beleggingen. In de ochtend gedaan, volgende ochtend op de rekening. Tot die tijd of in weekend voldoet rood staan of creditcard. Ik gebruik dus liever kortlopend krediet dan geld werkeloos op een spaarrekening te laten staan. Overigens is deze situatie nog nooit voorgekomen, de meeste echt grote uitgaven zijn planbaar en een wasmachine gaat gewoon van de lopende rekening.Devke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:00:
[...]
Dan doe je het mijn inziens nog met (spaar)geld dat je kunt missen. Stel nu je wasmachine, auto of wat dan ook gaat stuk.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Ik doe het ook, ik heb veel te veel spaargeld eigenlijk (15% - maar wel alles tegen >3% rente), emotioneel geeft dat rust. Maar rationeel gezien is alles beleggen het meest rendabel op de lange termijn (gemiddeld 8-10% per jaar). Onze loss-aversion kan niet goed tegen verkopen van wat verlieslatende beleggingen (en wellicht ook niet als de koersen gestegen zijn - want...het sentiment is goed ...).Devke schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:00:
[...]
Dan doe je het mijn inziens nog met (spaar)geld dat je kunt missen. Stel nu je wasmachine, auto of wat dan ook gaat stuk.
Al mijn inleg gaat naar aandelen (etf/meesman of een gok op een aandeel -- dom, maar kan het niet laten)
You're either part of the solution or you're part of the problem
Kan op diverse beurzen met Bitcoin futures, bijv. met CME Group Bitcoin Futures (IBKR: BTCEURRR). Daar kan je als NL trader echter geen spot-BTC aanhouden. Dat levert wat risico op mocht de koers weer flink stijgen.
Bij beurzen specifiek voor cryptoderivaten kan wel BTC worden gestort als onderpand, waardoor een margin call onmogelijk is (als de koers stijgt, neemt waarde onderpand toe en waarde future af). Blijft alleen het counterparty risk tov beurs over, die weer groter is tov IBKR. Met een premium van 12,82% APR (BTC-27JUN25 Deribit) lijkt dit een interessante strategie met weinig risico.
Ben benieuwd naar jullie ideeën hierover!
Tegenwoordig zijn er ook Europese ETN's of ETP's (die je als retail client wel aangeboden mogen worden, en beschikbaar zijn bij IBKR) die je een vergelijkbare exposure kunnen geven. GB00BLD4ZL17 of DE000A28M8D0 bijvoorbeeld.remcoboy1479 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:57:
Kan op diverse beurzen met Bitcoin futures, bijv. met CME Group Bitcoin Futures (IBKR: BTCEURRR). Daar kan je als NL trader echter geen spot-BTC aanhouden. Dat levert wat risico op mocht de koers weer flink stijgen.
Houd er rekening mee dat de future die je noemt cash settled is. Je kan niet kiezen voor delivery in Bitcoin. Je loopt het risico op koersverandering tussen de settlement van de future en de sluiting van de andere positie.
Maar ik hoor dat Interactive Brokers een stuk lastiger is qua interface en dergelijk. Ik heb snel een YouTube video gecheckt en het lijkt mee te vallen?
Wat is jullie advies voor een beginner?
Heb je als beginner al eens gewoon wat posities op papier gezet en deze eens een tijdje in de gaten gehouden? Het zou zonde zijn ergens blind in te stappen en vervolgens jaren vast te zitten.IAmNice schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:35:
Voor een beginner, DeGiro of Interactive Brokers voor het aanhouden van een simpele ETF? Ik hoor online beetje 50/50. Dat DeGiro makkelijker is, maar je kan niet automatische aankopen doen (set and forget) en fractioneel kopen.
Maar ik hoor dat Interactive Brokers een stuk lastiger is qua interface en dergelijk. Ik heb snel een YouTube video gecheckt en het lijkt mee te vallen?
Wat is jullie advies voor een beginner?
Ja dat zat ik al uit te zoeken en kan dus bij Interactive Brokers.Devke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:56:
[...]
Heb je als beginner al eens gewoon wat posities op papier gezet en deze eens een tijdje in de gaten gehouden? Het zou zonde zijn ergens blind in te stappen en vervolgens jaren vast te zitten.
Ik zit met een ETF volgens mij niet vast toch? Verkoopkosten zijn er wel, maar die zijn niet zo significant als ik het lees (rond 2-3 euros).
Nou ik kan echt niet mijn hele portfolio verkopen voor 3 euro hoor ;-)IAmNice schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:02:
[...]
Ja dat zat ik al uit te zoeken en kan dus bij Interactive Brokers.
Ik zit met een ETF volgens mij niet vast toch? Verkoopkosten zijn er wel, maar die zijn niet zo significant als ik het lees (rond 2-3 euros).
maar als je portfolio max 5000 euro is, ja dan kan dat kloppen.
Oh dan heb ik het verkeerd gelezen. Zie inderdaad 0.05% fee per koop/verkoop. https://www.interactivebr...ocks-europe.php?re=europede Peer schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:30:
[...]
Nou ik kan echt niet mijn hele portfolio verkopen voor 3 euro hoor ;-)
maar als je portfolio max 5000 euro is, ja dan kan dat kloppen.
Dat is inderdaad niet 3 euro, maar het lijkt me ook niet dat ik "vast" zit bij Interactive Brokers qua kosten als ik eenmaal erin zit?
Ik ben vooral op zoek wat het makkelijkst in om gewoon in te stellen en vervolgens te vergeten. Vandaar dat DeGiro niet interessant leek aangezien ik dat maandelijks zou moeten gebruiken en ook niet fractional kan kopen.
Ter info, ben gewoon geïnteresseerd om in een ETF (WEBN) maandelijks in te leggen en meer niet. Vandaar mijn vraag of DeGiro of IBRK als beginner "makkelijker" is.
Dan heb ik met "vast" wellicht de verkeerde suggestie gewekt. Ik doel dan meer op evt risico's en koersdalingen. ETF op indexen schijnt minder risicovol te zijn. Ik heb ze sws niet.IAmNice schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:02:
[...]
Ja dat zat ik al uit te zoeken en kan dus bij Interactive Brokers.
Die kun je prima goedkoop kopen bij IBKR. Doe ik ook. IBKR schijnt tegenwoordig ook een app voor beginners te hebben. Die is wat minder intimiderend.IAmNice schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:45:
[...]
Oh dan heb ik het verkeerd gelezen. Zie inderdaad 0.05% fee per koop/verkoop. https://www.interactivebr...ocks-europe.php?re=europe
Dat is inderdaad niet 3 euro, maar het lijkt me ook niet dat ik "vast" zit bij Interactive Brokers qua kosten als ik eenmaal erin zit?
Ik ben vooral op zoek wat het makkelijkst in om gewoon in te stellen en vervolgens te vergeten. Vandaar dat DeGiro niet interessant leek aangezien ik dat maandelijks zou moeten gebruiken en ook niet fractional kan kopen.
Ter info, ben gewoon geïnteresseerd om in een ETF (WEBN) maandelijks in te leggen en meer niet. Vandaar mijn vraag of DeGiro of IBRK als beginner "makkelijker" is.
Misschien ook een beginnersvraag, maar ik heb die 'amateur-app' geïnstalleerd. Die app wil een pincode hebben? Die heb ik toch helemaal nooit ingesteld bij IBKR? Of mis ik iets?de Peer schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:53:
[...]
Die kun je prima goedkoop kopen bij IBKR. Doe ik ook. IBKR schijnt tegenwoordig ook een app voor beginners te hebben. Die is wat minder intimiderend.
Ok dank je wel, dat zal ik dan eens proberen. Ik zag een guide online en het zag er niet bijster moeilijk uit.de Peer schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:53:
[...]
Die kun je prima goedkoop kopen bij IBKR. Doe ik ook. IBKR schijnt tegenwoordig ook een app voor beginners te hebben. Die is wat minder intimiderend.
Geen idee. Ik gebruik die app nietMorwen schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:51:
[...]
Misschien ook een beginnersvraag, maar ik heb die 'amateur-app' geïnstalleerd. Die app wil een pincode hebben? Die heb ik toch helemaal nooit ingesteld bij IBKR? Of mis ik iets?
Ondertussen uitgevogeld dat ASML op NASDAQ een ADR is, en dus eigenlijk een soort certificaat is die hetaandeel vertegenwoordigd. Lijkt me dan interessanter om in dit geval het aandeel op de Amsterdamse beurs te kopen.whoami schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:22:
Ik heb recent mijn positie in DDOG verkocht en de helft van mijn positie in MSFT verkocht wat maakt dat 42% van mijn portefeuille nu uit cash bestaat.
Ben even aan het kijken wat ik er mee ga doen; voorlopig cash houden en wachten op een correctie, beleggen in een aantal ETF's of toch aparte aandelen.
Voor die laatste optie ben ik oa aan het kijken naar ASML, maar ik zie dat deze op 2 beurzen (Amsterdam & NASDAQ). Waarom zou je hier voor de ene of de andere beurs kiezen ? 82% van mijn cash-positie is in USD, dus wisselkoersen ofzo is voor mij geen reden om voor EUR of USD te kiezen in dit geval.
https://fgheysels.github.io/
Een 2e bijkomstigheid is het valuta risico dat je naast koersrisico's loopt.whoami schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:19:
[...]
Ondertussen uitgevogeld dat ASML op NASDAQ een ADR is, en dus eigenlijk een soort certificaat is die hetaandeel vertegenwoordigd. Lijkt me dan interessanter om in dit geval het aandeel op de Amsterdamse beurs te kopen.
Nee, dat is er niet.Devke schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:24:
[...]
Een 2e bijkomstigheid is het valuta risico dat je naast koersrisico's loopt.
Is de ADR van ASML niet in dollars?
Alleen bij schuldinstrumenten zoals een obligatie (maar ook een spaarrekening of zelfs cash) loop je met het instrument an sich een valutarisico die niets met het achterliggende bedrijf te maken heeft.
[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 06-01-2025 12:38 ]
Ik hoop dat je ze donderdag nog had gekocht, dan heb je nu een leuk begin van de weekwhoami schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:22:
Voor die laatste optie ben ik oa aan het kijken naar ASML, maar ik zie dat deze op 2 beurzen (Amsterdam & NASDAQ). Waarom zou je hier voor de ene of de andere beurs kiezen ? 82% van mijn cash-positie is in USD, dus wisselkoersen ofzo is voor mij geen reden om voor EUR of USD te kiezen in dit geval.
Het is een streaming TV bedrijf dat met sport streaming begonnen was en al vele kwartalen aan earnings beats deed. De koers was door de Disney rechtzaak onderdrukt en nu een deal met Disney gesloten is, is de koers in de voorbeurs over +200% gegaan en op naar 5 dollar.
De institutionele beleggers hadden de koers ondersteund door onder 1,5 dollar de aandelen in te slaan. Straks kan ik wat 2C uitoefenen met de winsten van 3C. Ik heb nog LEAPS die volgend jaar expireren.
Hmm, nee. Ik heb ze nog niet gekocht en ik zag inderdaad +5% eerder vandaag.TheBrut3 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:17:
[...]
Ik hoop dat je ze donderdag nog had gekocht, dan heb je nu een leuk begin van de week
Ik heb wel BRK.B gekocht.
Wel dat is dan toch ook een risico dat je in rekening houdt ?Zr40 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:36:
De valuta waarin een aandeel verhandeld wordt heeft geen relevantie met valutarisico. Het valutarisico zit in het bedrijf zelf: het heeft leveranciers en klanten die in euro's, dollars, en diverse andere valuta betalen. De koers in dollars van de ADR is een simpele rekensom op basis van de koers van het aandeel in euro, en de wisselkoers euro/dollar. Stijgt de euro, dan stijgt de waarde van de ADR in dollars evenredig. Wanneer je die terugwisselt naar euro's dan is het resultaat hetzelfde.
De wisselkoers euro/dollar kan hoger/lager zijn op moment van aankoop dan op moment van verkoop, wat toch ook invloed heeft op je rendement ?
De wisselkoers heeft geen invloed op de onderliggende waarde van het bedrijf. Neem als voorbeeld een bedrijf wat alleen 100 goudstaven bezit, en bedenk wat er zou gebeuren als de wisselkoers verandert.whoami schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:51:
[...]
Wel dat is dan toch ook een risico dat je in rekening houdt ?
De wisselkoers euro/dollar kan hoger/lager zijn op moment van aankoop dan op moment van verkoop, wat toch ook invloed heeft op je rendement ?
Behalve wat kosten voor het wisselen van dollars naar euro's niet. De dollarkoers waartegen ASML noteert aan de Nasdaq is namelijk afgeleid van de eurokoers in Amsterdam. Dus je wisselt eigenlijk (in het aandeel) van euro naar dollar en als je het aandeel verkoopt wissel je weer terug van dollar naar euro. En als je dat op min of meer hetzelfde moment doet - dus direct voordat je het aandeel koopt of direct nadat je het weer verkoopt - is de wisselkoers ook gelijk.whoami schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:51:
[...]
Wel dat is dan toch ook een risico dat je in rekening houdt ?
Anders gezegd, behalve de spread en kosten geldt: €1000 -> 1039,2 doller -> €1000
[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 06-01-2025 17:23 ]
Gaat om
JEIP | IE000U5MJOZ6 (nasdaq 100)
JEQP | IE000U9J8HX9 (US equity, denk SP500)
JGPI | IE0003UVYC20 (global equity)
In de USA zijn deze ETF's al geruime tijd op de markt en betalen stabiel maandelijks dividend. Terwijl je dus ook nog long zit in een markt die voor veel ETF beleggers heel populair is.
Bij maandelijkse herinvestering van de dividenden krijg je een iets hoger rendement dan de zelfde markt zonder optie premies. Ook is de volatiliteit lager omdat in de maanden met een hoge VIX de optie premie dividend betaling ook hoger zal zijn.
Klinkt goed en ik overweeg mijn long ETF posities in deze markten ook (deels) te verplaatsen naar deze ETF's. Ben benieuwd naar of jullie nog goede ideeën hier over hebben.
Met gedekt schrijven kan je toch potentiële winsten missen?dikkiedik schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:55:
Bij maandelijkse herinvestering van de dividenden krijg je een iets hoger rendement dan de zelfde markt zonder optie premies. Ook is de volatiliteit lager omdat in de maanden met een hoge VIX de optie premie dividend betaling ook hoger zal zijn.
Voorbeeld: Je koopt aandelen '1234' voor 10EUR, verkoopt een cal '1234'/strike price 11EUR maar '1234' stijgt door tot 13EUR.
In een opgaande markt gaat die etf waarschijnlijk de index underperformen.
Zijwaarts: gaat waarschijnlijk de index outperformen
Naar beneden: gaat waarschijnlijk de index outperformen
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
- Inflatie in zowel VS als EU hoger dan verwacht
- Fed trapt eerder op de rem, ECB zoals gewoonlijk too little too late
- Mede daardoor verdere verzwakking EUR
- Q1 en mogelijk Q2 af en toe nog wat ‘Trump schrikreacties’ (onverwachte heffing op X/Y/Z waar gelijk heel de markt even van schrikt). Vanaf Q2/Q3 is de markt er aan gewend en minder heftige bewegingen
- Militaire sector gaat het (wederom) goed doen (uitgaande van wapenstilstand danwel vrede in Oekraine, waarna in Europa dan vrees gaat ontstaan dat Rusland focus naar EU-/NAVO-landen verschuift + Trump gaat pushen voor het verhogen van de 2% norm)
Ik verwacht uiteindelijk - gemiddeld (brede markt) - ruwweg vlak tot single digit rendementen.
Kansen zijn dus instappen rond ‘Trump schrikreacties’ en defensiebedrijven. Verder als je bereid bent niet het maximale eruit te halen en voor ‘redelijk’ rendement te gaan: high yield savings in USD, uitgaande van relatief hoge rente (4 - 5%) en mogelijk nog een procent of vijf extra (in €) in de vorm van een sterker wordende Dollar.
Wildcard: Magnificent 7, in het bijzonder Google, Meta en Microsoft in die volgorde. Niet dat de Mag 7 fundamenteel reden heeft om nog verder flink te stijgen. Qua verwachte winsten en capex is een stijging eigenlijk niet heel erg goed te onderbouwen voor de meeste Mag 7 aandelen. Het is vooral sentiment: alles en iedereen stopt er geld in. Zeker de Amerikanen: week in, week uit - o.a. via hun 401k. Alsof je een permanent aandeleninkoopprogramma hebt lopen.
[ Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 07-01-2025 14:20 ]
YouTube: Everything You've Missed on the Economy
(al zijn het ook wel weer een hoop open deuren
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Dit, het is een beetje een extra-gehedgede Dividend leaders ETF. Op zich wel interessant voor de dividendbelegger.Grouchy schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:45:
[...]
Met gedekt schrijven kan je toch potentiële winsten missen?
Voorbeeld: Je koopt aandelen '1234' voor 10EUR, verkoopt een cal '1234'/strike price 11EUR maar '1234' stijgt door tot 13EUR.
In een opgaande markt gaat die etf waarschijnlijk de index underperformen.
Zijwaarts: gaat waarschijnlijk de index outperformen
Naar beneden: gaat waarschijnlijk de index outperformen
Afgelopen jaar het ook een paar gedaan met SHELL en ABN AMRO (echter behalve call opties ook put opties geschreven). Afgekeken bij andere beleggers en aangezien ze in een trading range zaten en de staat na elke opleving zo lekker met haar ABN stukjes aan het druppelen is, werkte dat aardig.
[ Voor 15% gewijzigd door Grouchy op 07-01-2025 20:12 ]
3000 – Secsytime
4000 – RichieB
4857 – RobertowNL
5247 – MrFX
5410 – Grouchy
5970 – tuinïnen
5905 – Afas
6300 – Soullie
6325 – revox862
6340 – aljooge
6459 – Lycaon
6475 – Darses
6500 - A4-tje
6666 – Lightning89
6700 – Sineplex
6969 – Skyaero, Get!em
7056 – ColdStone
7375 – Santee
7500 – G83
7675 – Magpie
7958 – Boerenlater
6200A4-tje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:32:
Tussentijds overzicht:
3000 – Secsytime
4000 – RichieB
4857 – RobertowNL
5247 – MrFX
5410 – Grouchy
5970 – tuinïnen
5905 – Afas
6300 – Soullie
6325 – revox862
6340 – aljooge
6459 – Lycaon
6475 – Darses
6500 - A4-tje
6666 – Lightning89
6700 – Sineplex
6969 – Skyaero, Get!em
7056 – ColdStone
7375 – Santee
7500 – G83
7675 – Magpie
7958 – Boerenlater
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Ik ga het 4200 doel van vorig jaar herhalen.A4-tje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:32:
Tussentijds overzicht:
3000 – Secsytime
4000 – RichieB
4857 – RobertowNL
5247 – MrFX
5410 – Grouchy
5970 – tuinïnen
5905 – Afas
6300 – Soullie
6325 – revox862
6340 – aljooge
6459 – Lycaon
6475 – Darses
6500 - A4-tje
6666 – Lightning89
6700 – Sineplex
6969 – Skyaero, Get!em
7056 – ColdStone
7375 – Santee
7500 – G83
7675 – Magpie
7958 – Boerenlater
In de obligatiemarkt draait de yield curve.
:strip_exif()/f/image/gztxsT6bgq432f0CjQt5OKFC.jpg?f=fotoalbum_large)
De kortlopende obligatie yield daalt. De obligaties worden gekocht en hoe meer je voor dezelfde obligaties betaalt, hoe lager het rendement. Als de mensen korte termijn obligaties kopen, dan zijn ze bang voor aandelen tegen te hoge koersen op korte termijn vasthouden en halen hun geld uit de aandelenmarkt.
De langlopende obligaties yield stijgt. De obligaties worden verkocht en hoe minder je voor dezelfde om obligaties betaalt, hoe hoger het rendement. De 20 jaren marktrente gaat naar 5%. Er wordt op de aankomende hoge inflatie en renteverhogingen voorgesorteerd.
Het is een bear steepener:
Ook interessant is 10 year yield - 2 year yield grafiek:A bear steepener is the widening of the yield curve caused by long-term interest rates increasing at a faster rate than short-term rates. A bear steepener is usually suggestive of rising inflationary expectations–or a widespread rise in prices throughout the economy. The rise in inflation can lead to the Federal Reserve increasing interest rates to slow prices from rising too rapidly. Investors, in turn, sell their existing fixed-rate long-term bonds since those yields will be less attractive in a rising-rate environment. The result is a bear steepener because investors sell long-term bonds in favor of shorter maturities as they wait for the rate hikes to finish before buying long-term bonds again.
https://www.investopedia.com/terms/b/bearsteepener.asp
:strip_exif()/f/image/UYKn0iBS9XsDEO6uGGp2DYj7.jpg?f=fotoalbum_large)
Normaal gezien is krijg je meer rente als je geld langer vastzet in een deposito. 10 year yield - 2 year yield zou positief moeten zijn.
Als het fantastisch in de aandelenmarkt is, dan willen de mensen geen kortlopende obligaties vasthouden en het inruilen voor aandelen doet de korte termijn yield hoger dan de lange termijn yield. De 10 year yield - 2 year werd negatief.
De ruk naar normalisatie van de yields gebeurde met een S&P 500 correctie en economische recessie. Er wordt gesignaleerd dat het feest of de muziek op de beurs bijna gedaan is.
Het beursfeest in de voorbije jaren ziet op de grafiek heftiger dan de dotcom bubble eruit.
Iets van aan volgens jullie?
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT
Elk jaar opnieuw.Tricolores schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:55:
Er zijn altijd roepers dat de wereld gaat eindigen, maar de laatste paar weken krijg ik wel enorm veel "de markt zit in een gigantische bubbel, grote crash incoming" video's op mijn tijdslijn.
Scoort veel clicks.
6599 met gemakA4-tje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:32:
Tussentijds overzicht:
3000 – Secsytime
4000 – RichieB
4857 – RobertowNL
5247 – MrFX
5410 – Grouchy
5970 – tuinïnen
5905 – Afas
6300 – Soullie
6325 – revox862
6340 – aljooge
6459 – Lycaon
6475 – Darses
6500 - A4-tje
6666 – Lightning89
6700 – Sineplex
6969 – Skyaero, Get!em
7056 – ColdStone
7375 – Santee
7500 – G83
7675 – Magpie
7958 – Boerenlater
U bent mij vergeten.A4-tje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:32:
Tussentijds overzicht:
3000 – Secsytime
4000 – RichieB
4857 – RobertowNL
5247 – MrFX
5410 – Grouchy
5970 – tuinïnen
5905 – Afas
6300 – Soullie
6325 – revox862
6340 – aljooge
6459 – Lycaon
6475 – Darses
6500 - A4-tje
6666 – Lightning89
6700 – Sineplex
6969 – Skyaero, Get!em
7056 – ColdStone
7375 – Santee
7500 – G83
7675 – Magpie
7958 – Boerenlater
3000 – Secsytime
4000 – RichieB
4200 – Rapture
4857 – RobertowNL
5199 – Joppie84
5247 – MrFX
5300 – MaZo
5410 – Grouchy
5650 – SvV_Ying
5970 – tuinïnen
5905 – Afas
6200 – RobinNL
6300 – Soullie
6325 – revox862
6340 – aljooge
6459 – Lycaon
6475 – Darses
6500 - A4-tje
6599 – stin00
6666 – Lightning89
6700 – Sineplex
6969 – Skyaero, Get!em
7056 – ColdStone
7375 – Santee
7500 – G83
7675 – Magpie
7958 – Boerenlater
(even aanhalen dat ik gewonnen heb in 2022. Krijg ik hiervoor nog een speciaal ballonnetje/kroontje oid?)
Wel hoge spreiding trouwens, tussen de 3000 en 7958. Zegt dat dat we geen flauw idee hebben of kan het daadwerkelijk nog alle kanten op ?Joppie84 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:54:
Update, volgens mij zit iedereen er zo weer bij.
3000 – Secsytime
4000 – RichieB
4200 – Rapture
4857 – RobertowNL
5199 – Joppie84
5247 – MrFX
5300 – MaZo
5410 – Grouchy
5650 – SvV_Ying
5970 – tuinïnen
5905 – Afas
6200 – RobinNL
6300 – Soullie
6325 – revox862
6340 – aljooge
6459 – Lycaon
6475 – Darses
6500 - A4-tje
6599 – stin00
6666 – Lightning89
6700 – Sineplex
6969 – Skyaero, Get!em
7056 – ColdStone
7375 – Santee
7500 – G83
7675 – Magpie
7958 – Boerenlater
~75% verwacht wel een stijging
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Mijn voorspelling is precies de scheidslijn aangezien ik een vlak beursjaar voorspeld hebSport_Life schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:15:
[...]
Wel hoge spreiding trouwens, tussen de 3000 en 7958. Zegt dat dat we geen flauw idee hebben of kan het daadwerkelijk nog alle kanten op ?
~75% verwacht wel een stijging.
Toch gaat de koers nu omlaag ipv omhoogSport_Life schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:15:
[...]
Wel hoge spreiding trouwens, tussen de 3000 en 7958. Zegt dat dat we geen flauw idee hebben of kan het daadwerkelijk nog alle kanten op ?
Het hoort er bij.
YTD +1,1%.
Edit : dat is NT World/sc/em, sp500 gaat vlak.
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 08-01-2025 19:00 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Excellent voor de fondsen die hun long posities willen afbouwen of sluiten. 75% is overtuigd dat ze nu bij SPX rond 5900 de dip aan het kopen zijn. Zo kan je grote hoeveelheid aandelen kwijtgeraken zonder de koersen in elkaar te doen zakken.
Als dat een self-fulfilling prophecy is moet dat wel lukken ook!Sport_Life schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:15:
[...]
We moeten even afspreken wie in dit forum bij de 75% hoort en zich helemaal suf koopt, en wie niet.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Dagelijkse comments op WallStreetbets, Tja... Je kan ook gokken op dat de markt naar beneden gaat.Tricolores schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:55:
Er zijn altijd roepers dat de wereld gaat eindigen, maar de laatste paar weken krijg ik wel enorm veel "de markt zit in een gigantische bubbel, grote crash incoming" video's op mijn tijdslijn.
Omdat je hoopt op nog meer rendement. Of omdat je gespreid wil zitten. Of omdat je niet alleen US T-bills wil kopen.Secsytime schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:54:
Waarom zou je aandelen kopen als je voor 475 - 500 bps in staatsobligaties kunt zitten, zonder risico..
Die zijn er al bijna 1,5 jaar, en allemaal voorspellen ze dat 'over 3 maanden...'.Tricolores schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:55:
(en als je er 1 aanklikt geeft youtube je er automatisch veel meer, omdat je dan in die bubbel bent gestapt, dus dan moet je ze even uit je history verwijderen, dan zijn ze weer weg uit je timeline
[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 09-01-2025 12:48 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
[ Voor 57% gewijzigd door Ves op 10-01-2025 18:01 . Reden: YouTube link eruit. Had geen context erbij geplaatst ]
dan mag je even toelichten waarom je die hier plaatst. Korte samenvatting graag.Ves schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:50:
Kreeg een interessante video in mijn aanbevelingen.
Als we allemaal filmpjes gaan plaatsen hier zonder toelichting... dit is tegen de forumregels.
Frappant genoeg gaf bijna niemand aan dat we in een bubbel zaten de vorige keren dat de markt klapte (2008, 2000). Dus het feit dat er over een bubbel wordt gesproken is wellicht een positieve indicatie dat we nog niet zover zijnYakuzA schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:47:
[...]
Die zijn er al bijna 1,5 jaar, en allemaal voorspellen ze dat 'over 3 maanden...'.
(en als je er 1 aanklikt geeft youtube je er automatisch veel meer, omdat je dan in die bubbel bent gestapt, dus dan moet je ze even uit je history verwijderen, dan zijn ze weer weg uit je timeline)
In de regels forum regels kon ik niet vinden dat het niet mocht. Wel dat het niet gewaardeerd werd.de Peer schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:08:
[...]
dan mag je even toelichten waarom je die hier plaatst. Korte samenvatting graag.
Als we allemaal filmpjes gaan plaatsen hier zonder toelichting... dit is tegen de forumregels.
Maar eens dat mijn post met de video meer context had moeten bevatten. Anders wordt het inderdaad een muur met videos wanneer iedereen het zo doet. Zal het zo verwijderen.
En om het toe te lichten waarom het interessant was.
Marks geeft aan dat meeste belegger vaak naar gemiddelde kijken. S&P als voorbeeld die gemiddeld 10% is. Maar waarom niet elk jaar 10%, omdat het vaker onder de 8% of boven de 12% valt. En dat komt door onervaren beleggers die op de extremen in springen.
De gevolgen van een up en down cycle op aandelen. Met de productie sector als klein voorbeeld.
Met een focus op thema'a in deze cycles die zich altijd herhalen.
Voor de gevorderde belegger, obvious. Voor de minder ervaren belegger een rustig te blijven en rationeel ingesteld blijft
En nu ontbreekt de link weer. Bij je samenvatting hoort wel een link naar het filmpje. Anders heeft alsnog niemand er iets aan.Ves schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:00:
[...]
In de regels forum regels kon ik niet vinden dat het niet mocht. Wel dat het niet gewaardeerd werd.
Maar eens dat mijn post met de video meer context had moeten bevatten. Anders wordt het inderdaad een muur met videos wanneer iedereen het zo doet. Zal het zo verwijderen.
En om het toe te lichten waarom het interessant was.
Marks geeft aan dat meeste belegger vaak naar gemiddelde kijken. S&P als voorbeeld die gemiddeld 10% is. Maar waarom niet elk jaar 10%, omdat het vaker onder de 8% of boven de 12% valt. En dat komt door onervaren beleggers die op de extremen in springen.
De gevolgen van een up en down cycle op aandelen. Met de productie sector als klein voorbeeld.
Met een focus op thema'a in deze cycles die zich altijd herhalen.
Voor de gevorderde belegger, obvious. Voor de minder ervaren belegger een rustig te blijven en rationeel ingesteld blijft
5% zonder risico? Kan je een paar voorbeelden geven?Secsytime schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:54:
Waarom zou je aandelen kopen als je voor 475 - 500 bps in staatsobligaties kunt zitten, zonder risico..
Volgens mij staat zijn video er een paar posts boven. Kwestie van teruglezen, hij refereert er immers impliciet aan.de Peer schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:33:
[...]
En nu ontbreekt de link weer. Bij je samenvatting hoort wel een link naar het filmpje. Anders heeft alsnog niemand er iets aan.
Kunt ook blijven zagen.
F5Lycaon schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:45:
[...]
Volgens mij staat zijn video er een paar posts boven. Kwestie van teruglezen, hij refereert er immers impliciet aan.
Kunt ook blijven zagen.
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Signing out

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Verwijderd
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1_eLMo_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:03:
Mijn laatste aandelen verkocht (TSLA), 50% rendement in 1,5 jaar. Alles nu naar Meesman gegooid.
Signing out
U.S. 10 Year Treasury Notealjooge schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:35:
[...]
5% zonder risico? Kan je een paar voorbeelden geven?
TICKER COMPANY YIELD CHANGE
US1M U.S. 1 Month Treasury 4.308 0.003
US3M U.S. 3 Month Treasury 4.325 0.014
US6M U.S. 6 Month Treasury 4.298 0.024
US1Y U.S. 1 Year Treasury 4.225 0.063
US2Y U.S. 2 Year Treasury 4.377 0.115
US10Y U.S. 10 Year Treasury 4.765 0.084
US30Y U.S. 30 Year Treasury 4.963 0.043
[ Voor 6% gewijzigd door Grouchy op 10-01-2025 20:02 ]
Hiermee loop je een behoorlijk valuta risico voor een klein beetje extra rente. Dit is geen veilige belegging.
Als je uit de EU komt wel ja.aljooge schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:01:
[...]
Hiermee loop je een behoorlijk valuta risico voor een klein beetje extra rente. Dit is geen veilige belegging.
Bijvoorbeeld afgelopen vrijdag opende het aandeel al onder de slotkoers en de tweede trade was 1,2 miljoen stuks groot. In de loop van de ochtend kwam vrijdag de prijs van het aandeel bijna 5% in de min.
Nou vermoed ik dat dit komt doordat het aandeel een paar maanden geleden uit de Dow Jones index gezet is en fondsbeheerders (die deze index moeten volgen) nog steeds niet al hun INTC aandelen gedumpt hebben. Is er een manier om gemakkelijk te zien of dat inderdaad zo is?
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Nee, dat kan je niet zien. Je kan zien dat er trades zijn geweest en hoeveel tegen welke prijs, maar niet wie de koper en verkoper zijn en ook niet waarom de koper heeft gekocht en de verkoper heeft verkocht. Je kan (zoals jij doet) natuurlijk wel speculeren, maar zeker kan je het niet weten. Wellicht was het een fondsbeheerder, maar voor hetzelfde geld was het iemand van Wallstreetbets die met extreme leverage net zijn account heeft opgeblazen.aawe mwan schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:42:
[..]
Nou vermoed ik dat dit komt doordat het aandeel een paar maanden geleden uit de Dow Jones index gezet is en fondsbeheerders (die deze index moeten volgen) nog steeds niet al hun INTC aandelen gedumpt hebben. Is er een manier om gemakkelijk te zien of dat inderdaad zo is?
Overigens hoeven index-following trades van fondsbeheerders niet per se op de beurs plaats te vinden. Institutionele beleggers gebruiken vaak dark pools en andere alternatieve trading venues om grote orders te plaatsen, om te voorkomen dat de order zichtbaar is in het orderboek en dit door het prijs geven van informatie nog voor uitvoering al invloed kan hebben op de koers. Zo'n trade is pas bij uitvoering zichtbaar.
[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 11-01-2025 13:18 ]
-Ook staatsobligaties hebben risico (2021!)Secsytime schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:54:
-Je doelt op dollar obligaties, deze hebben valuatie risico, kan meevallen, kan tegenvallen.
-Obligaties worden a 2,1% belast..per jaar

-langjarig aandelenrendement is +/- 10%
Ook hier: geen referrals!
Voor discussie over (de impact van) de huidige regering van de VS: niet hier, maar in Actualiteit, wetenschap en maatschappij